IE HÉL
ZEERPOEDP
DE VIJF VLUCHTEN NAAR INDIË.
Ingozacden Medcdeeling,
Vraagt Uw leverancier
uitsluitend eieren van de
Wekelijks versche aanvoer
uit de stad en omgeving.
verduistering van veertig milL Btikkel
legde .een volledige bekentenis at Hij
loefde boven zijn middelen en verloor
bovendien bij speculaties.
LUCHTVAART.
DE OPSPORINGEN IN HET
POOLGEBIED.
Tsjoeknawski weer Ban t werk.
De Russische vlieger Tsrjoenofski is
Dinsdag van Koningsbaai ineens naar de
basis gevlogen, die de Krasiin voor hem
heeft ingericht en hoopte Woensdag
reeds zijn vliegtochten tot opsporing van
de overblijfselen van de Italia in de buurt
der zeven eilanden te beginnen.
DE VERMISTEN VAN DE ITALIA
OPGEGEVEN.
De Braganza en Cltta dl MUano
eindigen er mee.
DE LATHAM.
Nasporingen worden gestaakt
Het Veslekari-oomité te Oslo heeft van
kapitein Wisting bericht ontvangen, dat
verder zoeken naar de Latham 47 wegens
het daarvoor ongunstig geworden seizoen
en den toestand van het ijs waardeloos
wordt. Het comité, dat de „Veslekari" uit
rustte, heeft derhalve kapitein Wisting
medegedeeld, dat de nasporingen nu maar
een einde moeten nemen, nadat nog ge
poogd zal zijn het wrak van het vliegtuig
te ontdekken tussohen het Hoop-eiiand en
de Zuidkaap van Spitsbergen,
DE FRANSCHE LUCHTVAART.
Twee brieven van generaal Dnval
aan minister Bokanowakl Een schit
terend attest voor het Neder
landsch fabrikaat
Het Fransche dagblad „1'Autorité" be
vat hét afschrift van een tweetal brie
ven, die generaal Duval, de president van
de Compagnie Internationale de Naviga-
tion Aérienne, aan welke maatschappij
het vliegtuig behoorde waarmede minister
Bokanowski het leven verloor, kort ge
leden aan Bokanowski gericht heeft
In de eerste van deze beide brieven,
verklaart generaal Duval onomwonden,
dat zijn maatschappij, die het verkeer on
derhoudt van Parijs op Polen en de Bal-
kanstaten, zich in een zeer kritieken toe
stand bevindt daar ze niet in staat is in
Frankrijk het materiaal te vinden, dat ze
noodig heeft om met succes te kunnen
•werken. „Van alle kanten", aldus gene
raal Duval, „uit Tsjecho-Slowakije, Polen,
Roemenië, Yougo-Slavië etc., zijn wij ge
waarschuwd, dat wanneer we niet binnen
zeer korten tijd toestellen in dienst bren
gen, welke aan de eischen welke onze ex
ploitatie stelt, beantwoorden, wij het ge
vaar loopen, dat niet alleen de door deze
landen aan ons verleend subsidie zal
worden ingetrokken, maar dat wij ook de
ons verleende concessie kwijt zullen
raken".
„Na de opeenvolgende échècs met
de Avimeta, Dewotine, Blériot en andere
vliegtuigen, kunnen wij niet anders doen
dan maar weer onze toevlucht nemen tot
het Potez 29 vliegtuig, een oud ontwerp,
dat wij moeten gebruiken wegens gebrek
aan beter, zoolang u ons zult blijven ver
bieden gebruik te maken van Fokker
vliegtuigen, waar wij reeds vijf jaren om
vragen. Deze vliegtuigen behaalden nog
op de wedstrijden van Reims en Lyon een
eersten prijs, zijn bij twaalf versohillende
Europeesche luchtvaartmaatschappijen in
gebruik, alsmede op een groot aantal
luchtlijnen in Amerika."
„Met de bezuinigingen die wij met dit
materiaal kunnen bereiken op onze ex
ploitatiekosten en op de afschrijving, als
mede door de aanzienlijke vermeerdering
van ons commercieel rendement, zijn we
er zeker van, in elk opzioht betere resul
taten te bereiken, terwijl wij tegelijkertijd
in één slag in Europa onze positie zullen
herstellén, die thans zoo ernstig wordt be
dreigd".
Deze brief richtte generaal Duval aan
minister Bokanowski dato 25 Juli 1928.
Naar aanleiding van dit schrijven had ge
neraal Duval een onderhoud met den mi
nister. Het resultaat van die bespreking
blijkt uit een tweede schrijven van den
president der O. I. D. N. A. aan den mi
nister, aan welk schrijven we nog het vol
gende ontleenen:
„Ik heb lang nagedacht over het onder
houd dat ik gisteren met u had. Ik begrijp
volkomen uw tegenzin om een door een
staat gesubsidieerde onderneming toe te
staan, een luchtverkeer over geheel
Europa te onderhouden met een vloot van
80 buitenlandsche vliegtuigenWij
leggen ons bij uwe weigering neer; even
wel kan ik niet gelooven, dat wij, alleen
uit overwegingen van eigenliefde, ln een
gevaarlijke verblindheid moeten vervallen
en dat ons moet worden verboden een bui-
tenlandsch vliegtuig in studie te nemen,
waarmede wij, volgens onze ernstige on
derzoekingen, betere exploitatie-resultaten
kunnen bereiken",Wo zien af van
het verzoek dat wij a 25 Juli deden, maar
verzoeken u ons tenminste toe te staan, om
bij wijze van proef 10 vliegtuigen van het
type Fokker F. VII in exploitatie te ne
men op ons traject ParijsPraag. Wij zul
len deze vliegtuigen natuurlijk direct uit
Nederland moeten betrekken, daar bet on
mogelijk is een zoo'n klein aantal in
Frankrijk te bouwen."
Deze brief van den president der O. I
D. N. A. bleef onbeantwoord.
Ten tweede male schipbreuk.
Volgens een telegram van den land
voogd ln Zuid-Groenland is op 6 dezer
oen motorboot vier mijlen van de mon
ding van de Simimtak fjorda op een rif
geloopen en gezonken. Aan boord bevon
den zioh prof. Hobbs met zijn metgezel
len, onder wie de Groenlariidvliegers Hns-
sall en Gramer, die de boot gehuurd had*-
den. Allen konden zich aan land; redden.
Twee tot de bemanning hehoorendie
Groenlanders begaven zioh in Jollen nuar
Kanganiut om hulp te halen. Een hulp
expeditie met levensmiddelen en mate
riaal is vertrokken om de geredden af
te halen en zoo mogelijk do gezonken
boot te lichten.
DE VLIEGTOCHT 8YDNEY— NIEUW-
ZEELAND.
De vlieger goed overgekomen.
De Australisohen vlieger Kingford
Smith heeft de vliegtocht uit Sydney naar
Nleuw-Zeeland volbracht Hij heeft met
zijn Southern Cross 1850 mijlen in veer
tien uur afgelegd. Het is de eerste maal
dat een vliegtuig den tocht van 't Austra
lische vasteland naar Nieuw-Zeeland ge
daan heeft.
In Januari j.1. zijn de vliegers Hood en
Moncrieff bij de poging omgekomen.
PROEFVLUCHTEN MET DE
„GRAF ZEPPELIN".
De proefvluchten van het nieuwe Zep
pelin luchtschip de Graf Zeppelin zullen
naar uit Friedrichshafen wordt gemeldt,
de volgende week beginnen en zich over
geheel Duitschland uitstrekken. O.a. zal
ook een langdurig bezoek worden ge
bracht aan de I. Lt de Internationale
luchtvaart tentoonstelling te Berlijn. Men
wil hier het publiek in de gelegenheid
stellen vluchten met de Zeppelin boven de
stad en de omstreken van Berlijn te ma
ken. De eerste transatlantische vlucht van
den Graf Zeppelin zai, onverschillig hoe
de weersgesteldheid Is, op 20 October be-
binnen. Het doel van de tocht is Lake-
hurst. De Zeppelin zal ongeveer een week
in Amerika blijven en dan naar Dultaóh-
land terugvliegen.
De dag vóór het vertrek groote
belangstelling.
De bemanning der postvlieg
tuigen.
De tl te leggen weg.,
Ingezonden Mededeellng.
f
jeeróte soort
KOM-ZEEDFABRIEKEri
DE DUIF -DEN DOLDER*
Het verroer van de post
■^j-Radio-Programma-|^-|
Hongarije en de Indlè-vlucht
Waardeering van Engel*che rijde.
ZATERDAQ 15 SEPTEMBER.
ffHill I- I. I I I
Stefani meldt uit Rome, dat de onder
zoekingen, die den laatsten tijd gedaan zijn
door de „Krassin", „Braganza" en „Hei-
bland", vólkomen zonder, resultaat zijn ge
bleven. Men heeft daarom, het vergevorderd
seizoen en de weersomstandigheden in aan
merking genomen, besloten de „Braganza"
dezer fogên af te danken, terwijl de „Cltta
di Milano" op 15 September Spitsbergen
zal verlaten.
De verdere opsporingspogingen zullen
door de „Krassin" worden ondernomen. In
het communiqué wordt echter toegegeven,
dat de Italiaansche regeering geen hoop
meer koestert, dat de andere leden van de
„Italia" nog in leven zijn.
HASSELL EN CRAMER.
Toen, in overeenatemming met het Gou
vernement en Volkgraad van Nederlandsch-
Indië, die het groote belang van een Indisch
luchtverkeer inzagen, besloten was tot
oprichting eener Nefderlandsch-Indische
Luchtvaart Maatschappij, welke reeds eind
October 1928 haar eerste luchtlijnen in Ne-
derlandsch-lndië in bedrijf zou nemen, te
weten een dagelijkschen dienst Batavia
SemarangSoerabaja v.v. en Batavia
Bandoeng v.v., werd de vraag gesteld of
de vier vliegtuigen, welke hiervoor bestemd
waren, met hun bemanning per boot dan
wel door de lucht hun bestemming zouden
bereikea
Dank zij de voortvarende medewerking
van het hoofdbestuur der Posterijen en
Telegrafie, is besloten deze vier vliegtuigen
in dienst dét* Posterijen naar Batavia te
laten vliegen.
De K.L.M. stond reeds in onderhande
lingen met het hoofdbestuur der Posterijen
en Telegrafie om in 1929 elke maand één
vlucht AmsterdamBatavia v.v. ten be
hoeve der Posterijen uit te voeren. Toen nu
besloten was, dat de vier vliegtuigen der
N.I.L.M. met tusschenpoozen van één week
naar Indië zouden vertrekken, kwam de
K.L.M. met het hoofdbestuur der P. T
overeen de eerste retourvlucht te vervroe
gen, zoodat op de vier vluchten naar Indië
een vijfde heen- en weervlucht door de
K.L.M. zou worden uitgevoerd.
Hedenmorgen 6 uur begon de eerste der
vijf postvluchten, die in de komende weken
Nederland in Europa zullen verbinden met
Nederland in de tropen. Als alles goed gaat
en bij de bijna spreekwoordelijke be
trouwbaarheid der K.L.M. en luit. Kop-
pcn's ervaring is daarop alle kans dan
kunnen brieven, gisteravond te Amsterdam
gepost, op 23 September te Medan bezorgd
worden, en twee dagen later te Batavia.
Gisteren werden door enkele ministers,
onder wie de Minister van Waterstaat en
zijn ambtgenoot van Koloniën, alsmede vele
an<jere autoriteiten, op het vliegterrein
Schiphol de vijf vliegtuigen, welke achter
eenvolgens postvluchten naar Indië zullen
uitvoeren, bezichtigd.
's Middags ongeveer drie uur gaf, onder
commando van kapt. Versteegh, een esca
drille vliegtuigen uit Soesterberg eenige
demonstraties (dit is het als „vijf vingers
aan een hand" bekend staande escadrille).
Ook een escadrille van „de Mok", het
welk evenals het Soesterbergsche escadrille
bestond uit Fokker C.V. vliegtuigen, onder
leiding van den commandant kapt.-luit. ter
zee J. P. Romeinse, landde te 3.15 u. te
Schiphol na een demonstratie. Met dit es
cadrille kwamen mede luit. ter zee ie kl.
W. Gauw, ie officier; luit. ter zee ie kl.
C. A. Weemhof, chef-waarnemer; officier
van den Marine-Stoomvaartdienst ie kl.
W. Dollenkamp, chef van den techn. dienst;
officieren-vlieger M. F. Eikerbout en P. S.
Everts, vlieginstructeurs, benevens eenige
jonge officieren, en andere officieren
vlieger».
tuigkundige S. Ellcman. 20 Sept. 6.15 uur.
HNAFC: ie bestuurder E. A. J. Prill-
witz; 2e bestuurder ie luit. J. M. J. Weg-
per; werktuigkundige F. Lischer. 27 Sept.
6.30 uur.
HNAFD: ie bestuurder J. Schott; 2e
bestuurder ie luit. C. J. J. M. Waltmann;
werktuigkundige D. G. Seaton. 4 Oct.
6.45 uur.
De gegevens van het vijfde vliegtuig, dat
van de K.L.M., zijn:
HNAEN: ie bestuurder I. A. Aler;
2e bestuurder I. W. Smirnoff; werktuig
kundige H. Veenendaal. 11 Oct. 7 uur.
Hierbij wordt opgemerkt, dat de tweede
bestuurders der eerste vier vliegtuigen allen
officieren van de Indische Luchtvaartaf-
deeling zijn, die, dank zij de groote mede
werking van het Indische gouvernement,
in de gelegenheid zijn gesteld deze eerste
vluchten mede te maken.
De eerste bestuurders hebben allen kor
teren of langeren tijd dienst gedaan bij de
Koninklijke Luchtvaart-Maatschappij' alvo
rens zij in dien »t van de Nederlandich-In-
Jische Luchtvaart-Maatschappij overgingen.
Hetzelfde is het geval met de werktuigkun
digen, met uitzondering van den Engelschen
onderdaan Seaton,' die door de Siddeley
Motorenfabriek uitgezonden wordt.
vliegtuigen zullen
De route, welke de
volgen, is als volgt:
Dagtraject:
1. AmsterdamBoedapest 1400 K.M
2. BoedapestConstantinopel 1400
3. ConstantinopelBagdad 1600
4. BagdadBender Abbas 1430
5. Bender AbbasKarachi 1200
6. KarachiAllahabad 1430
7. AllahabadCalcutta 750
8. CalcuttaBangkok 1640
9. BangkokMedan 1350
10. MedanBatavia 1440
Hieronder volgen de verschillende regis-
tratieteekens der vliegtuigen van de Neder-
landsch-Indische Luchtvaart-Maatschappij,
alsmede opgave der bemanning en van de
vertrekdata.
HNAFA: ie bestuurder G. A. Kop
pen, 2e bestuurder kapt. E. T. Kengen;
werktuigkundige H. M. van Herk. 13 Sept.
6 uur.
HNAFB: ie bestuurder 7- J. Moll; ae
bcituurdsr x« luit. M. van Hazalan; wark-
Bij het toestel van de K.L.M. zal echter
instede van de plaatsen Nasirabad en Alla
habad slechts Agra wordlen aangedaan.
Op de route zijn twee depóts van motor
onderdeelen opgericht, n.1. te Karachi en te
Calcutta, terwijl een monteur der Siddeley
Motorenfabriek te Karachi is gestation-
neerd. Verder heeft de Shell voor opslag
van benzine langs de route zorg gedragen
en de Wakefield fabriek voor de benoodïg-
de smeerolie.
De vliegmachines.
De vliegtuigen der N.I.L.M. zijn Fokker-
eendekkers, uitgerust met drie luchtgekoel-
de Siddeley Lynx-motoren van 225 P.K.
tik, en zijn vrijwel gelijk aan de „Postduif",
waarmede Koppen en Frijns in 1927 hun
heen- en weervlucht naSr Batavia uitvoer
den.
De vliegtuigen toonen echter in zooverre
eenig verschil met de „Postduif", dat zij
zeer speciaal voor het gebruik in de tropen
zijn ingericht, d. w. z. dat het hout van de
vleugels niet alleen aan den buitenkant,
doch ook aan den binnenkant gevernist is,
dat alle stalen buizen eerst gemenied zijn,
alvorens overgeschilderd te worden, dat in-
p laats van houten schroeven metalen wor
den gebezigd en dat de kajuit van bijzon
dere ventilatiekleppen is voorzien, terwijl
de stoelen van riet zijn vervaardigd.
Als groote nieuwigheid zijn deze vlieg
tuigen voor het eerst uitgerust met wiel-
remmen van Amerikaansch maaksel, welke
landingen op zeer kleine terreinen mogelijk
maken en bovendien het manoeuvreeren op
den grond zeer vergemakkelijken.
De «nelheden der vliegtuigen zijn buiten
gewoon groot; de maximum kruissnelheid
bedraagt 193 K.M. per uur, de gemiddelde
kruissnelheid 168 K.M. bij 1700 omwente
lingen per minuut van elk der motoren.
Voor verkeersvliegtuigen is de stijgsnel-
heid overtroffen. De driemotorige Fokkers
stijgen n.1. 3.6 M. per seconde.
Het vliegtuig der K.L.M. verschilt daarin
van die der N.I.L.M., dat in plaats van met
Siddeley Lynx-motoren, het uitgerust is
met drie luchtgekoelde Titan-mot jren van
240 P.K. elk.
De vliegtuigen nemen aan boord geen
radio mee, daar de radio-organisatie langs
de route nog totaal ontbreekt. Tot Boeda
pest en niet verder zou men een radiotoestel
kunnen gebruiken. Ook neemt ieder vlieg
tuig ongeveer 200 K.G. onderdeelen mee-
later, wanneer eens de luchtweg gebaard zal
zijn, is dit niet meer noodig.
Als laatste bijzonderheid vermelden wij,
dat aan deze drie-motorige Fokker-vlieg
tuigen voor den eersten keer op den uiid-
denmotor propellers zijn gemonteerd met
drie inplaats van twee bladen.
Hoe groot de lading post zal zijn, valt
pas op het laatste oogenblik te beoordeelen,"
doch gezien de buitengewoon groote publi
citeit, welke de Posterijen aan deze post
vluchten hebben gegeven en den lagen prijs
van 0.75 en 0.40, welke respect, voor
brieven en briefkaarten wordt berekend,
mag verwacht worden, dat deze postzen-
dingen zeer aanzienlijk zullen zijn.
Elk der vliegtuigen kan voor een gewicht
van tenminste 250 K.G. aan post mede-
nemen. In de toekomst zullen deze gewich
ten nog verhoogd kunnen worden, daar de
vliegtuigen dan, dank zij een grooter aantal
depóts langs de route, niet meer genood
zaakt zullen zijn zulk een aanzienlijk dood
gewicht aan onderdeelen en gereedschappen
aan boord mede te nemen.
Het vertrek dezer vijf vliegtuigen is in
de geschiedenis van de Nederlandsche lucht
vaart een feit van het hoogste belang. Hier
mede wordt allereerit een aanvang gemaakt
met het geregeld luchtverkeer in Indië,
doch tevens beteekent dit vertrek het begin
van een geregeld luchtverkeer op Indië. D
tijd der proefnemingen is geëindigd, het
praktisch luchtverkeer op Naderlandach-
Indië set hiermede in.
door zijn aanwezigheid blijk gegeven van
zijn groote belangstelling in de ontwikke
ling van onze luchtvaart.
Vergezeld van de beste wenscheti startte
het vliegtuig prachtig. Het duurde slechts
eenige oogenblikken of het vliegtuig was
uit het gezicht van de geestdriftig ju:chenie
menschen verdwenen.
Dat ook in het buitenland belangstelling
bestaat voor den vliegtocht van Nederland
naar Indië moge blijken uit het feit, dat
gisteravond 7 u. 20 Amsterdamsche tijd
voor de Boedapester radio een redevoering
van ongeveer een half uur werd gehouden
over den vliegtocht NederlandIndië.
De vijf toestellen worden, naar wij ver
nemen, daarin beschreven en vooral werd
aandacht besteed aan de eerst vertrekkende
machine, bestuurd door luitenant Koppen.
Heel Hongarije weet dus van den vliegtocht
af en heden zal men voor Koppen in af
wachting zijn.
Nu het eerste vliegtuig voor de burger
lijke luchtvaart in Indië op het punt staat
om de Odyssee naar het Oosten te onder
nemen, is het volgende van belang, even
eens wijl het ons nog trotscher kan maken
op den pioniersarbeid in Insulinde en aan
grenzende gebieden verricht. Een arbeid,
welke waardeering vindt ook bij onze over
buren op den Malakkawal. Aan die appre
ciatie geeft de te Singapore verschijnende
„Straits Times" uiting.
„Men zal beseffen" schreef het blad
op 16 Aug. j.1. „dat de Nederlanders
definitief de leiding hebben genomen op het
gebied der luchtvaart in „Malaysia". Onder
de huidige financieele en commercieele om
standigheden is het vooruitzicht op een sub
sidie der regeering van Malakka aan een
Engelsche| luchtvaart-maatschappij heel ge
ring. Het schenkt echter bevrediging om te
vernemen, dat de thans gevormde Neder
landsche maatschappij '(het artikel werd ge
schreven naar aanleiding van een onderhoud
met den heer H. Nieuwenhuis, directeur
der I.L.M.) den meest mogelijken steun
ontvangt zoowel van de regeering der
Straits als van het Britsche ministerie voor
de luchtvaart en wanneer de dienst Bata
via—Singapore <op 1 Jan. a.s.) wordt ge
opend, zullen hare vliegtuigen landen te
Seletar: een zeer opmerkelijk en welkom
voorbeeld van internationale samenwerking
in dit deel der wereld".
Hedenmorgen om 6 uur, den vastgestel-
den tijd, is het eerste der 5 postvliegtuigen
naar Ned.-Indië vertrokken.
Er was niet minder dan 276 K.G. post
aan boord van de HNAFA, ongetwijfeld
meer dan men verwacht had.
Niettegenstaande het vroege uur was de
Mangatelling groot. Ook de Burgemeester
van Amsterdam, de haar W. da Vlugt, had
VRIJDAG 14 SEPTEMBER.
Hilversum, 1071 M.
aSZwoïunchamiidfc door het Trio Ver-
3^7.15 Concert door het Omroep-orkeat
oïv. Nico Treep. Johanna de Zwaan .graan
7 is7.45 Boekenpraatje door Albert Kuyle.
&I3 Aansluiting van het Kunhaue te
mdngeo. Soliateniconcert door het Residen
tie-orkest. Afscheidsavond. Het orkeat o.l.v.
Prof. Schneevoigt. In de pauze grammofoon-
muziek.
10.15 Persberichten.
Huizen, 340.9 M. Na 6 uur 1870 M.
,2.30—1.30 KRO. Lunchmuziek door bet Tria
4.00—5.00 Grammofoonmuziek NCRV.
5 00-6.45 NCRV. Concert. J. Bloem, vloo M.
v 't Woud, cello. J. Vogel, orgel en piano.
7.00-7.30 KRO. Grammofoonmuziek.
7.35 VPRO.-uitzending. H. Ehrenieldt, fluit
8.10 Lezing "door Dr. S. J. Wellensielc: De fac
toren, die onze ontwikkeling bepalen gezien
vanuit natuurwetenschappelijk standpunt.
8.40 H. Ehrenfeldt, fluit.
9 00 Spr. Dr. D. J. v. Holk; Geloof, ongeloof
en bijgeloof (2).
9.50 H. Ehrenfeldt, fluit
Daventry, 1600 M.
10.35 Kerkdienst. 11.20 Gnmmofoonmuw
ziek. 12.20 Sonatenconcert (viool, plano). 12.50
Orgelconcert, i.ao—2.20 Orkestooncert. 420
Orkestconcert. 5.20 Lezing: Winter Tennla
5.35 Kinderuurtje. 6.20 Orkestconcert. 6.50
Nieuwsberichten. 7 °5 Orkestconcert. 7»
Muziekkritiek. 7.33 Brahra'i pianomuziek. 7-4»
Hist. voorlezing uit „Thucydides". 8.05 D.
Smith, bariton. 8.20 B. B. C. Promenadecon-
cert. Symphctiie-orkest. B. Baillie, sopraan. R.
Henderson, bariton. F. Daviea, piano. 10.50
N'-uwsberichten. io.S5 Lezing: „The seaside
jestenday and today." 11.10 Sen verrassing.
11.25—12.20 Dansmuziek.
Parijs „Radio-Paris", 1710 M.
12.50—2.10 Orkestconcert. 4 dj Orkestcon
cert. 8.50—11.20 Kamermuziek. MUe. Yana
brunle, zangeres. Mlle. Archainbaud, harpbt-
geleldlna.
Langenberg, 469 M.
12.30—1.10 Mechanische mugiek. 1.25—2 50
Orkestconcert. 6.056.50 Orkestconcert. 8.ao
Concert door het Kletn-Werag-orkeit. 9.33
Symphonleccmcirt. Orkest o.l.v. Dr. Buach-
kötter. Dasrus tot 12.20 Dansmuziek.
Kttnlgswtlsterhausen, 1250 M. (Zeessn).
12.20-5*20 Lezingen. 5.20—6.20 Orkestcon
cert. 6.20ia.10 Lezingen. Geen concert
's avonds.
Hamburg, 395 M.
4.35 Liederen van Grieg. Zang met piano-
beged. 6.20 Orkestconcert. 8.20 Concert van
de Radio- en electriciteitstentoonstelling. Vroo-
lijke avond. Daarna tot 11.20 cabaret
Brussel. 509 M.
5.20 Gramofoonmuziek 6.35 Vlaamscht lite
ratuur. 6.50 Kamermuziek. 8.JJ Carillon-bespe
ling. 8.50—10.35 Orkestconcsrt.
Schevenlngen-Haven, 1950 M. (Zakelijke
Omroep).
8.15-S-oo Pers-, handels- en financieels be
richten. 12.00—12.01 Zuivelber. 1.30—0.45
Beursnoteeringen. 342—3-57 Zuivelber. jo—
5-35 Zuivelber.
Hilversum, 1071 M
12.30—0.00 Lunchmuziek door het Trio Verhey
3.00—4.00 Aansluiting van het Theater Tu-
sohinsky te Amsterdam. Het Theater-orkest
o. 1. v. Max Tak. „The ramblers", dana-
orkest o. 1. v. Theo Uden Mesman. Optreden
vtn solisten.
6.00—7.45 Concert door het Omroep-orkest
o. 1. v. Nico Treep. Wllly Kater, viool.
8.00—9.00 VARA. Ultz. t. d. vooravond der
groote demonstratie van N.V.V. ea S.D.A.P.
Orkest, koor. Toespraken van S. de la Btlla
en C. Werkhoven. H. Stenz en W. Wa'lrer,
liedjes bij de lult. Vocaal kwartet „Nijapiao".
F. Eckhardt, tenor.
10.30—11.45 VARA. Aansluiting van de Cinema
Royal te Amsterdam. Orkeat o. 1. v. Hugo
de Groot.
Hulzen, 340.9 M. Na 6 uur 1870 M.
(Uitsluitend KRO-ultzendingen.)
12.301.45 KRO. Lunchmuziek door het Trio
Winkels.
'■307.00 Dinermuziek. Gramofoonconcert.
7-30—8.00 Spr.: Mr. B. G. A. Smeets: Mis
deelde en daardoor misdadige jeugd.
8.00 Uitzending uit Circus Strassburger. Twee
muziekkapellen o. 1. v. Hr. Eckhardt en Hr.
Voldrich. In de pauze een rondgang met den
microfoon door het dierenpark.
10.00 Persberichten.
Daventry, 1600 M.
10.35 Kerkdienst. 1.20—0.20 Het Cariton-
Octet. 8.50 Orkestconcert. E. Bingham, so
praan. J. v. Zijl, bariton. 5-35 Kinderuurtje.
6.20 Dansmuziek. 6.50 Nieuwsber. 7.15 Muziek.
7.20 Muziekbespreking. 7.35 Brahm's p'ano-
muziek. 7.45 Sportcauserie. 8.05 BalUdencon-
cert. Olive Kavann, alt. H. Nash, tenor. 8.35
„Tommy's Tours". Koor, orkest en solisten.
Vroodijke avond. 9.35 Actueele causerie. 9.50
Nieuwsber. 10.10 Ouderwetsche dansen. M.
Thomas, sopraan. Orkest. 10.5012.20 Dans
muziek.
Parijs „Radio-Paris", 1750 M.
12.50 Gramofoonmuziek. 4.05 Dansmuziek.
8.50 Symphoniecomcert. Mlle. Maldy, zangerss.
Hr. Carbelly, zanger. Symphonie-orlcest.
Langenberg, 469 M.
13.301.10 Mechanische muziek. 1.35—4.50
Orkestconcert. 6.05—6.50 Mandolineclub „Har
monie 1909". 8.35 Vroolijke avond. Daarna tot
120 Dansmuziek.
KönlgswUaterhauaen, 1250 M. (Zeeaen).
i2.20-5.ao Lezingen. 5.20—6.20 Orkestcon
cert. 6.208.05 Lezingen. 8.2b „Mona Lisa",
tooneelapel in 2 acten van Schilling». Orkest.
10.50— ia.20 Dansmuziek.
Hamburg, 395 M.
4-35 Muziekcauserie met muzik. illustratie.
5-30 Jazzbandmuziek. 6.20 Orkestconcert. 8.30
Mona Lisa", opera in 2 acten van Schilling!.
Daarna tot 12.20 Dansmuziek.
Brussel, 509 M.
5.30 Dansmuziek. 6 50 Trio-concert. 8.35
Gramofoonmuziek. 8.«o Fragmenten uit „Ma
nos opera was XSa»*«aat xaj» Sluiteo-