IE HÉL ZEERPOEDP DE VIJF VLUCHTEN NAAR INDIË. Ingozacden Medcdeeling, Vraagt Uw leverancier uitsluitend eieren van de Wekelijks versche aanvoer uit de stad en omgeving. verduistering van veertig milL Btikkel legde .een volledige bekentenis at Hij loefde boven zijn middelen en verloor bovendien bij speculaties. LUCHTVAART. DE OPSPORINGEN IN HET POOLGEBIED. Tsjoeknawski weer Ban t werk. De Russische vlieger Tsrjoenofski is Dinsdag van Koningsbaai ineens naar de basis gevlogen, die de Krasiin voor hem heeft ingericht en hoopte Woensdag reeds zijn vliegtochten tot opsporing van de overblijfselen van de Italia in de buurt der zeven eilanden te beginnen. DE VERMISTEN VAN DE ITALIA OPGEGEVEN. De Braganza en Cltta dl MUano eindigen er mee. DE LATHAM. Nasporingen worden gestaakt Het Veslekari-oomité te Oslo heeft van kapitein Wisting bericht ontvangen, dat verder zoeken naar de Latham 47 wegens het daarvoor ongunstig geworden seizoen en den toestand van het ijs waardeloos wordt. Het comité, dat de „Veslekari" uit rustte, heeft derhalve kapitein Wisting medegedeeld, dat de nasporingen nu maar een einde moeten nemen, nadat nog ge poogd zal zijn het wrak van het vliegtuig te ontdekken tussohen het Hoop-eiiand en de Zuidkaap van Spitsbergen, DE FRANSCHE LUCHTVAART. Twee brieven van generaal Dnval aan minister Bokanowakl Een schit terend attest voor het Neder landsch fabrikaat Het Fransche dagblad „1'Autorité" be vat hét afschrift van een tweetal brie ven, die generaal Duval, de president van de Compagnie Internationale de Naviga- tion Aérienne, aan welke maatschappij het vliegtuig behoorde waarmede minister Bokanowski het leven verloor, kort ge leden aan Bokanowski gericht heeft In de eerste van deze beide brieven, verklaart generaal Duval onomwonden, dat zijn maatschappij, die het verkeer on derhoudt van Parijs op Polen en de Bal- kanstaten, zich in een zeer kritieken toe stand bevindt daar ze niet in staat is in Frankrijk het materiaal te vinden, dat ze noodig heeft om met succes te kunnen •werken. „Van alle kanten", aldus gene raal Duval, „uit Tsjecho-Slowakije, Polen, Roemenië, Yougo-Slavië etc., zijn wij ge waarschuwd, dat wanneer we niet binnen zeer korten tijd toestellen in dienst bren gen, welke aan de eischen welke onze ex ploitatie stelt, beantwoorden, wij het ge vaar loopen, dat niet alleen de door deze landen aan ons verleend subsidie zal worden ingetrokken, maar dat wij ook de ons verleende concessie kwijt zullen raken". „Na de opeenvolgende échècs met de Avimeta, Dewotine, Blériot en andere vliegtuigen, kunnen wij niet anders doen dan maar weer onze toevlucht nemen tot het Potez 29 vliegtuig, een oud ontwerp, dat wij moeten gebruiken wegens gebrek aan beter, zoolang u ons zult blijven ver bieden gebruik te maken van Fokker vliegtuigen, waar wij reeds vijf jaren om vragen. Deze vliegtuigen behaalden nog op de wedstrijden van Reims en Lyon een eersten prijs, zijn bij twaalf versohillende Europeesche luchtvaartmaatschappijen in gebruik, alsmede op een groot aantal luchtlijnen in Amerika." „Met de bezuinigingen die wij met dit materiaal kunnen bereiken op onze ex ploitatiekosten en op de afschrijving, als mede door de aanzienlijke vermeerdering van ons commercieel rendement, zijn we er zeker van, in elk opzioht betere resul taten te bereiken, terwijl wij tegelijkertijd in één slag in Europa onze positie zullen herstellén, die thans zoo ernstig wordt be dreigd". Deze brief richtte generaal Duval aan minister Bokanowski dato 25 Juli 1928. Naar aanleiding van dit schrijven had ge neraal Duval een onderhoud met den mi nister. Het resultaat van die bespreking blijkt uit een tweede schrijven van den president der O. I. D. N. A. aan den mi nister, aan welk schrijven we nog het vol gende ontleenen: „Ik heb lang nagedacht over het onder houd dat ik gisteren met u had. Ik begrijp volkomen uw tegenzin om een door een staat gesubsidieerde onderneming toe te staan, een luchtverkeer over geheel Europa te onderhouden met een vloot van 80 buitenlandsche vliegtuigenWij leggen ons bij uwe weigering neer; even wel kan ik niet gelooven, dat wij, alleen uit overwegingen van eigenliefde, ln een gevaarlijke verblindheid moeten vervallen en dat ons moet worden verboden een bui- tenlandsch vliegtuig in studie te nemen, waarmede wij, volgens onze ernstige on derzoekingen, betere exploitatie-resultaten kunnen bereiken",Wo zien af van het verzoek dat wij a 25 Juli deden, maar verzoeken u ons tenminste toe te staan, om bij wijze van proef 10 vliegtuigen van het type Fokker F. VII in exploitatie te ne men op ons traject ParijsPraag. Wij zul len deze vliegtuigen natuurlijk direct uit Nederland moeten betrekken, daar bet on mogelijk is een zoo'n klein aantal in Frankrijk te bouwen." Deze brief van den president der O. I D. N. A. bleef onbeantwoord. Ten tweede male schipbreuk. Volgens een telegram van den land voogd ln Zuid-Groenland is op 6 dezer oen motorboot vier mijlen van de mon ding van de Simimtak fjorda op een rif geloopen en gezonken. Aan boord bevon den zioh prof. Hobbs met zijn metgezel len, onder wie de Groenlariidvliegers Hns- sall en Gramer, die de boot gehuurd had*- den. Allen konden zich aan land; redden. Twee tot de bemanning hehoorendie Groenlanders begaven zioh in Jollen nuar Kanganiut om hulp te halen. Een hulp expeditie met levensmiddelen en mate riaal is vertrokken om de geredden af te halen en zoo mogelijk do gezonken boot te lichten. DE VLIEGTOCHT 8YDNEY— NIEUW- ZEELAND. De vlieger goed overgekomen. De Australisohen vlieger Kingford Smith heeft de vliegtocht uit Sydney naar Nleuw-Zeeland volbracht Hij heeft met zijn Southern Cross 1850 mijlen in veer tien uur afgelegd. Het is de eerste maal dat een vliegtuig den tocht van 't Austra lische vasteland naar Nieuw-Zeeland ge daan heeft. In Januari j.1. zijn de vliegers Hood en Moncrieff bij de poging omgekomen. PROEFVLUCHTEN MET DE „GRAF ZEPPELIN". De proefvluchten van het nieuwe Zep pelin luchtschip de Graf Zeppelin zullen naar uit Friedrichshafen wordt gemeldt, de volgende week beginnen en zich over geheel Duitschland uitstrekken. O.a. zal ook een langdurig bezoek worden ge bracht aan de I. Lt de Internationale luchtvaart tentoonstelling te Berlijn. Men wil hier het publiek in de gelegenheid stellen vluchten met de Zeppelin boven de stad en de omstreken van Berlijn te ma ken. De eerste transatlantische vlucht van den Graf Zeppelin zai, onverschillig hoe de weersgesteldheid Is, op 20 October be- binnen. Het doel van de tocht is Lake- hurst. De Zeppelin zal ongeveer een week in Amerika blijven en dan naar Dultaóh- land terugvliegen. De dag vóór het vertrek groote belangstelling. De bemanning der postvlieg tuigen. De tl te leggen weg., Ingezonden Mededeellng. f jeeróte soort KOM-ZEEDFABRIEKEri DE DUIF -DEN DOLDER* Het verroer van de post ■^j-Radio-Programma-|^-| Hongarije en de Indlè-vlucht Waardeering van Engel*che rijde. ZATERDAQ 15 SEPTEMBER. ffHill I- I. I I I Stefani meldt uit Rome, dat de onder zoekingen, die den laatsten tijd gedaan zijn door de „Krassin", „Braganza" en „Hei- bland", vólkomen zonder, resultaat zijn ge bleven. Men heeft daarom, het vergevorderd seizoen en de weersomstandigheden in aan merking genomen, besloten de „Braganza" dezer fogên af te danken, terwijl de „Cltta di Milano" op 15 September Spitsbergen zal verlaten. De verdere opsporingspogingen zullen door de „Krassin" worden ondernomen. In het communiqué wordt echter toegegeven, dat de Italiaansche regeering geen hoop meer koestert, dat de andere leden van de „Italia" nog in leven zijn. HASSELL EN CRAMER. Toen, in overeenatemming met het Gou vernement en Volkgraad van Nederlandsch- Indië, die het groote belang van een Indisch luchtverkeer inzagen, besloten was tot oprichting eener Nefderlandsch-Indische Luchtvaart Maatschappij, welke reeds eind October 1928 haar eerste luchtlijnen in Ne- derlandsch-lndië in bedrijf zou nemen, te weten een dagelijkschen dienst Batavia SemarangSoerabaja v.v. en Batavia Bandoeng v.v., werd de vraag gesteld of de vier vliegtuigen, welke hiervoor bestemd waren, met hun bemanning per boot dan wel door de lucht hun bestemming zouden bereikea Dank zij de voortvarende medewerking van het hoofdbestuur der Posterijen en Telegrafie, is besloten deze vier vliegtuigen in dienst dét* Posterijen naar Batavia te laten vliegen. De K.L.M. stond reeds in onderhande lingen met het hoofdbestuur der Posterijen en Telegrafie om in 1929 elke maand één vlucht AmsterdamBatavia v.v. ten be hoeve der Posterijen uit te voeren. Toen nu besloten was, dat de vier vliegtuigen der N.I.L.M. met tusschenpoozen van één week naar Indië zouden vertrekken, kwam de K.L.M. met het hoofdbestuur der P. T overeen de eerste retourvlucht te vervroe gen, zoodat op de vier vluchten naar Indië een vijfde heen- en weervlucht door de K.L.M. zou worden uitgevoerd. Hedenmorgen 6 uur begon de eerste der vijf postvluchten, die in de komende weken Nederland in Europa zullen verbinden met Nederland in de tropen. Als alles goed gaat en bij de bijna spreekwoordelijke be trouwbaarheid der K.L.M. en luit. Kop- pcn's ervaring is daarop alle kans dan kunnen brieven, gisteravond te Amsterdam gepost, op 23 September te Medan bezorgd worden, en twee dagen later te Batavia. Gisteren werden door enkele ministers, onder wie de Minister van Waterstaat en zijn ambtgenoot van Koloniën, alsmede vele an<jere autoriteiten, op het vliegterrein Schiphol de vijf vliegtuigen, welke achter eenvolgens postvluchten naar Indië zullen uitvoeren, bezichtigd. 's Middags ongeveer drie uur gaf, onder commando van kapt. Versteegh, een esca drille vliegtuigen uit Soesterberg eenige demonstraties (dit is het als „vijf vingers aan een hand" bekend staande escadrille). Ook een escadrille van „de Mok", het welk evenals het Soesterbergsche escadrille bestond uit Fokker C.V. vliegtuigen, onder leiding van den commandant kapt.-luit. ter zee J. P. Romeinse, landde te 3.15 u. te Schiphol na een demonstratie. Met dit es cadrille kwamen mede luit. ter zee ie kl. W. Gauw, ie officier; luit. ter zee ie kl. C. A. Weemhof, chef-waarnemer; officier van den Marine-Stoomvaartdienst ie kl. W. Dollenkamp, chef van den techn. dienst; officieren-vlieger M. F. Eikerbout en P. S. Everts, vlieginstructeurs, benevens eenige jonge officieren, en andere officieren vlieger». tuigkundige S. Ellcman. 20 Sept. 6.15 uur. HNAFC: ie bestuurder E. A. J. Prill- witz; 2e bestuurder ie luit. J. M. J. Weg- per; werktuigkundige F. Lischer. 27 Sept. 6.30 uur. HNAFD: ie bestuurder J. Schott; 2e bestuurder ie luit. C. J. J. M. Waltmann; werktuigkundige D. G. Seaton. 4 Oct. 6.45 uur. De gegevens van het vijfde vliegtuig, dat van de K.L.M., zijn: HNAEN: ie bestuurder I. A. Aler; 2e bestuurder I. W. Smirnoff; werktuig kundige H. Veenendaal. 11 Oct. 7 uur. Hierbij wordt opgemerkt, dat de tweede bestuurders der eerste vier vliegtuigen allen officieren van de Indische Luchtvaartaf- deeling zijn, die, dank zij de groote mede werking van het Indische gouvernement, in de gelegenheid zijn gesteld deze eerste vluchten mede te maken. De eerste bestuurders hebben allen kor teren of langeren tijd dienst gedaan bij de Koninklijke Luchtvaart-Maatschappij' alvo rens zij in dien »t van de Nederlandich-In- Jische Luchtvaart-Maatschappij overgingen. Hetzelfde is het geval met de werktuigkun digen, met uitzondering van den Engelschen onderdaan Seaton,' die door de Siddeley Motorenfabriek uitgezonden wordt. vliegtuigen zullen De route, welke de volgen, is als volgt: Dagtraject: 1. AmsterdamBoedapest 1400 K.M 2. BoedapestConstantinopel 1400 3. ConstantinopelBagdad 1600 4. BagdadBender Abbas 1430 5. Bender AbbasKarachi 1200 6. KarachiAllahabad 1430 7. AllahabadCalcutta 750 8. CalcuttaBangkok 1640 9. BangkokMedan 1350 10. MedanBatavia 1440 Hieronder volgen de verschillende regis- tratieteekens der vliegtuigen van de Neder- landsch-Indische Luchtvaart-Maatschappij, alsmede opgave der bemanning en van de vertrekdata. HNAFA: ie bestuurder G. A. Kop pen, 2e bestuurder kapt. E. T. Kengen; werktuigkundige H. M. van Herk. 13 Sept. 6 uur. HNAFB: ie bestuurder 7- J. Moll; ae bcituurdsr x« luit. M. van Hazalan; wark- Bij het toestel van de K.L.M. zal echter instede van de plaatsen Nasirabad en Alla habad slechts Agra wordlen aangedaan. Op de route zijn twee depóts van motor onderdeelen opgericht, n.1. te Karachi en te Calcutta, terwijl een monteur der Siddeley Motorenfabriek te Karachi is gestation- neerd. Verder heeft de Shell voor opslag van benzine langs de route zorg gedragen en de Wakefield fabriek voor de benoodïg- de smeerolie. De vliegmachines. De vliegtuigen der N.I.L.M. zijn Fokker- eendekkers, uitgerust met drie luchtgekoel- de Siddeley Lynx-motoren van 225 P.K. tik, en zijn vrijwel gelijk aan de „Postduif", waarmede Koppen en Frijns in 1927 hun heen- en weervlucht naSr Batavia uitvoer den. De vliegtuigen toonen echter in zooverre eenig verschil met de „Postduif", dat zij zeer speciaal voor het gebruik in de tropen zijn ingericht, d. w. z. dat het hout van de vleugels niet alleen aan den buitenkant, doch ook aan den binnenkant gevernist is, dat alle stalen buizen eerst gemenied zijn, alvorens overgeschilderd te worden, dat in- p laats van houten schroeven metalen wor den gebezigd en dat de kajuit van bijzon dere ventilatiekleppen is voorzien, terwijl de stoelen van riet zijn vervaardigd. Als groote nieuwigheid zijn deze vlieg tuigen voor het eerst uitgerust met wiel- remmen van Amerikaansch maaksel, welke landingen op zeer kleine terreinen mogelijk maken en bovendien het manoeuvreeren op den grond zeer vergemakkelijken. De «nelheden der vliegtuigen zijn buiten gewoon groot; de maximum kruissnelheid bedraagt 193 K.M. per uur, de gemiddelde kruissnelheid 168 K.M. bij 1700 omwente lingen per minuut van elk der motoren. Voor verkeersvliegtuigen is de stijgsnel- heid overtroffen. De driemotorige Fokkers stijgen n.1. 3.6 M. per seconde. Het vliegtuig der K.L.M. verschilt daarin van die der N.I.L.M., dat in plaats van met Siddeley Lynx-motoren, het uitgerust is met drie luchtgekoelde Titan-mot jren van 240 P.K. elk. De vliegtuigen nemen aan boord geen radio mee, daar de radio-organisatie langs de route nog totaal ontbreekt. Tot Boeda pest en niet verder zou men een radiotoestel kunnen gebruiken. Ook neemt ieder vlieg tuig ongeveer 200 K.G. onderdeelen mee- later, wanneer eens de luchtweg gebaard zal zijn, is dit niet meer noodig. Als laatste bijzonderheid vermelden wij, dat aan deze drie-motorige Fokker-vlieg tuigen voor den eersten keer op den uiid- denmotor propellers zijn gemonteerd met drie inplaats van twee bladen. Hoe groot de lading post zal zijn, valt pas op het laatste oogenblik te beoordeelen," doch gezien de buitengewoon groote publi citeit, welke de Posterijen aan deze post vluchten hebben gegeven en den lagen prijs van 0.75 en 0.40, welke respect, voor brieven en briefkaarten wordt berekend, mag verwacht worden, dat deze postzen- dingen zeer aanzienlijk zullen zijn. Elk der vliegtuigen kan voor een gewicht van tenminste 250 K.G. aan post mede- nemen. In de toekomst zullen deze gewich ten nog verhoogd kunnen worden, daar de vliegtuigen dan, dank zij een grooter aantal depóts langs de route, niet meer genood zaakt zullen zijn zulk een aanzienlijk dood gewicht aan onderdeelen en gereedschappen aan boord mede te nemen. Het vertrek dezer vijf vliegtuigen is in de geschiedenis van de Nederlandsche lucht vaart een feit van het hoogste belang. Hier mede wordt allereerit een aanvang gemaakt met het geregeld luchtverkeer in Indië, doch tevens beteekent dit vertrek het begin van een geregeld luchtverkeer op Indië. D tijd der proefnemingen is geëindigd, het praktisch luchtverkeer op Naderlandach- Indië set hiermede in. door zijn aanwezigheid blijk gegeven van zijn groote belangstelling in de ontwikke ling van onze luchtvaart. Vergezeld van de beste wenscheti startte het vliegtuig prachtig. Het duurde slechts eenige oogenblikken of het vliegtuig was uit het gezicht van de geestdriftig ju:chenie menschen verdwenen. Dat ook in het buitenland belangstelling bestaat voor den vliegtocht van Nederland naar Indië moge blijken uit het feit, dat gisteravond 7 u. 20 Amsterdamsche tijd voor de Boedapester radio een redevoering van ongeveer een half uur werd gehouden over den vliegtocht NederlandIndië. De vijf toestellen worden, naar wij ver nemen, daarin beschreven en vooral werd aandacht besteed aan de eerst vertrekkende machine, bestuurd door luitenant Koppen. Heel Hongarije weet dus van den vliegtocht af en heden zal men voor Koppen in af wachting zijn. Nu het eerste vliegtuig voor de burger lijke luchtvaart in Indië op het punt staat om de Odyssee naar het Oosten te onder nemen, is het volgende van belang, even eens wijl het ons nog trotscher kan maken op den pioniersarbeid in Insulinde en aan grenzende gebieden verricht. Een arbeid, welke waardeering vindt ook bij onze over buren op den Malakkawal. Aan die appre ciatie geeft de te Singapore verschijnende „Straits Times" uiting. „Men zal beseffen" schreef het blad op 16 Aug. j.1. „dat de Nederlanders definitief de leiding hebben genomen op het gebied der luchtvaart in „Malaysia". Onder de huidige financieele en commercieele om standigheden is het vooruitzicht op een sub sidie der regeering van Malakka aan een Engelsche| luchtvaart-maatschappij heel ge ring. Het schenkt echter bevrediging om te vernemen, dat de thans gevormde Neder landsche maatschappij '(het artikel werd ge schreven naar aanleiding van een onderhoud met den heer H. Nieuwenhuis, directeur der I.L.M.) den meest mogelijken steun ontvangt zoowel van de regeering der Straits als van het Britsche ministerie voor de luchtvaart en wanneer de dienst Bata via—Singapore <op 1 Jan. a.s.) wordt ge opend, zullen hare vliegtuigen landen te Seletar: een zeer opmerkelijk en welkom voorbeeld van internationale samenwerking in dit deel der wereld". Hedenmorgen om 6 uur, den vastgestel- den tijd, is het eerste der 5 postvliegtuigen naar Ned.-Indië vertrokken. Er was niet minder dan 276 K.G. post aan boord van de HNAFA, ongetwijfeld meer dan men verwacht had. Niettegenstaande het vroege uur was de Mangatelling groot. Ook de Burgemeester van Amsterdam, de haar W. da Vlugt, had VRIJDAG 14 SEPTEMBER. Hilversum, 1071 M. aSZwoïunchamiidfc door het Trio Ver- 3^7.15 Concert door het Omroep-orkeat oïv. Nico Treep. Johanna de Zwaan .graan 7 is7.45 Boekenpraatje door Albert Kuyle. &I3 Aansluiting van het Kunhaue te mdngeo. Soliateniconcert door het Residen tie-orkest. Afscheidsavond. Het orkeat o.l.v. Prof. Schneevoigt. In de pauze grammofoon- muziek. 10.15 Persberichten. Huizen, 340.9 M. Na 6 uur 1870 M. ,2.30—1.30 KRO. Lunchmuziek door bet Tria 4.00—5.00 Grammofoonmuziek NCRV. 5 00-6.45 NCRV. Concert. J. Bloem, vloo M. v 't Woud, cello. J. Vogel, orgel en piano. 7.00-7.30 KRO. Grammofoonmuziek. 7.35 VPRO.-uitzending. H. Ehrenieldt, fluit 8.10 Lezing "door Dr. S. J. Wellensielc: De fac toren, die onze ontwikkeling bepalen gezien vanuit natuurwetenschappelijk standpunt. 8.40 H. Ehrenfeldt, fluit. 9 00 Spr. Dr. D. J. v. Holk; Geloof, ongeloof en bijgeloof (2). 9.50 H. Ehrenfeldt, fluit Daventry, 1600 M. 10.35 Kerkdienst. 11.20 Gnmmofoonmuw ziek. 12.20 Sonatenconcert (viool, plano). 12.50 Orgelconcert, i.ao—2.20 Orkestooncert. 420 Orkestconcert. 5.20 Lezing: Winter Tennla 5.35 Kinderuurtje. 6.20 Orkestconcert. 6.50 Nieuwsberichten. 7 °5 Orkestconcert. 7» Muziekkritiek. 7.33 Brahra'i pianomuziek. 7-4» Hist. voorlezing uit „Thucydides". 8.05 D. Smith, bariton. 8.20 B. B. C. Promenadecon- cert. Symphctiie-orkest. B. Baillie, sopraan. R. Henderson, bariton. F. Daviea, piano. 10.50 N'-uwsberichten. io.S5 Lezing: „The seaside jestenday and today." 11.10 Sen verrassing. 11.25—12.20 Dansmuziek. Parijs „Radio-Paris", 1710 M. 12.50—2.10 Orkestconcert. 4 dj Orkestcon cert. 8.50—11.20 Kamermuziek. MUe. Yana brunle, zangeres. Mlle. Archainbaud, harpbt- geleldlna. Langenberg, 469 M. 12.30—1.10 Mechanische mugiek. 1.25—2 50 Orkestconcert. 6.056.50 Orkestconcert. 8.ao Concert door het Kletn-Werag-orkeit. 9.33 Symphonleccmcirt. Orkest o.l.v. Dr. Buach- kötter. Dasrus tot 12.20 Dansmuziek. Kttnlgswtlsterhausen, 1250 M. (Zeessn). 12.20-5*20 Lezingen. 5.20—6.20 Orkestcon cert. 6.20ia.10 Lezingen. Geen concert 's avonds. Hamburg, 395 M. 4.35 Liederen van Grieg. Zang met piano- beged. 6.20 Orkestconcert. 8.20 Concert van de Radio- en electriciteitstentoonstelling. Vroo- lijke avond. Daarna tot 11.20 cabaret Brussel. 509 M. 5.20 Gramofoonmuziek 6.35 Vlaamscht lite ratuur. 6.50 Kamermuziek. 8.JJ Carillon-bespe ling. 8.50—10.35 Orkestconcsrt. Schevenlngen-Haven, 1950 M. (Zakelijke Omroep). 8.15-S-oo Pers-, handels- en financieels be richten. 12.00—12.01 Zuivelber. 1.30—0.45 Beursnoteeringen. 342—3-57 Zuivelber. jo— 5-35 Zuivelber. Hilversum, 1071 M 12.30—0.00 Lunchmuziek door het Trio Verhey 3.00—4.00 Aansluiting van het Theater Tu- sohinsky te Amsterdam. Het Theater-orkest o. 1. v. Max Tak. „The ramblers", dana- orkest o. 1. v. Theo Uden Mesman. Optreden vtn solisten. 6.00—7.45 Concert door het Omroep-orkest o. 1. v. Nico Treep. Wllly Kater, viool. 8.00—9.00 VARA. Ultz. t. d. vooravond der groote demonstratie van N.V.V. ea S.D.A.P. Orkest, koor. Toespraken van S. de la Btlla en C. Werkhoven. H. Stenz en W. Wa'lrer, liedjes bij de lult. Vocaal kwartet „Nijapiao". F. Eckhardt, tenor. 10.30—11.45 VARA. Aansluiting van de Cinema Royal te Amsterdam. Orkeat o. 1. v. Hugo de Groot. Hulzen, 340.9 M. Na 6 uur 1870 M. (Uitsluitend KRO-ultzendingen.) 12.301.45 KRO. Lunchmuziek door het Trio Winkels. '■307.00 Dinermuziek. Gramofoonconcert. 7-30—8.00 Spr.: Mr. B. G. A. Smeets: Mis deelde en daardoor misdadige jeugd. 8.00 Uitzending uit Circus Strassburger. Twee muziekkapellen o. 1. v. Hr. Eckhardt en Hr. Voldrich. In de pauze een rondgang met den microfoon door het dierenpark. 10.00 Persberichten. Daventry, 1600 M. 10.35 Kerkdienst. 1.20—0.20 Het Cariton- Octet. 8.50 Orkestconcert. E. Bingham, so praan. J. v. Zijl, bariton. 5-35 Kinderuurtje. 6.20 Dansmuziek. 6.50 Nieuwsber. 7.15 Muziek. 7.20 Muziekbespreking. 7.35 Brahm's p'ano- muziek. 7.45 Sportcauserie. 8.05 BalUdencon- cert. Olive Kavann, alt. H. Nash, tenor. 8.35 „Tommy's Tours". Koor, orkest en solisten. Vroodijke avond. 9.35 Actueele causerie. 9.50 Nieuwsber. 10.10 Ouderwetsche dansen. M. Thomas, sopraan. Orkest. 10.5012.20 Dans muziek. Parijs „Radio-Paris", 1750 M. 12.50 Gramofoonmuziek. 4.05 Dansmuziek. 8.50 Symphoniecomcert. Mlle. Maldy, zangerss. Hr. Carbelly, zanger. Symphonie-orlcest. Langenberg, 469 M. 13.301.10 Mechanische muziek. 1.35—4.50 Orkestconcert. 6.05—6.50 Mandolineclub „Har monie 1909". 8.35 Vroolijke avond. Daarna tot 120 Dansmuziek. KönlgswUaterhauaen, 1250 M. (Zeeaen). i2.20-5.ao Lezingen. 5.20—6.20 Orkestcon cert. 6.208.05 Lezingen. 8.2b „Mona Lisa", tooneelapel in 2 acten van Schilling». Orkest. 10.50— ia.20 Dansmuziek. Hamburg, 395 M. 4-35 Muziekcauserie met muzik. illustratie. 5-30 Jazzbandmuziek. 6.20 Orkestconcert. 8.30 Mona Lisa", opera in 2 acten van Schilling!. Daarna tot 12.20 Dansmuziek. Brussel, 509 M. 5.30 Dansmuziek. 6 50 Trio-concert. 8.35 Gramofoonmuziek. 8.«o Fragmenten uit „Ma nos opera was XSa»*«aat xaj» Sluiteo-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1928 | | pagina 2