-■■M Hl 'II II
auto'», aanrengerijd van Muiden tot aan
de Hakkelaarabrug, meer dan een uur lang
in onbeweeglijke afwachting!
Nu Floris de Vos de leiding van deze
opposanten-actie genomen heeft, kan men
nog wat beleven en heeft men trouwens dc
volgende dagen, toen weer diverse inciden
ten verwekt werden, al beleefd. Hij kent
het klappen van de zweep der publieke
demonstraties en aan den weg timmerende
acties.Heeft hij jaren geleden zijn spo
ren in dezen niet reeds verdiend met den
destijds zoo veel geruchtmakenden strijd
tusschen de scharende en niet-scharende
erfgooiers, waarbij het tot gewapende be
waking en schietpartijen kwam en zelfs
dooden vielen?.
Laat ons hopen, dat het thans niet tot
dergelijke tafereelen komtl Floris Vos is, al
heeft de strijdlustige vos zijn streken niet
verloren, trouwens in dien tusschentij i weer
een dagje ouder geworden en men mag ver
wachten, dat zijn methoden althans iets
minder „vurig" zijn geworden. Maar een
groote „coup-de-théatre" kunnen we nog
wel van hem tegemoet zien. Ligt het b.v.
niet voor.... „zijn" hand den eerzamen
tolgaarder, die onverdroten zijn „verdamm-
ter Pflicht" (om in de taal van des tol
gaarders vriend, ex-keizer Wilhelm, te
spreken) op een goeden avond in alle stilte
op te lichten en ongemerkt te interneeren
in de keldergewelven van het nabijgelegen
Muiderslot?
Hoe het ook zij: het loven en bieden tus
schen het Hoogheemraadschap en den Mi
nister zal nu wel spoedig weer aanvangen.
De een zal er een schepje opdoen, de ander
wat laten vallen. En dan maar weer wat
herrie, - wat groote woorden, wat drei
gementen. Tot de partijen eindelijk „bij
elkaar komen". Zaken zijn zakenl
Maar hier, waar men er eerlijk voor uit
komt, had men nu juist wèl gelegenheid
gehad zich voor die leus te schamen. We
schamen ons, het is een soort nationale
karakterfout dikwijls net op het ver
keerde moment!.... En in de „onjuiste"
omstandigheden.
Ingezonden
AMSTERDAMSCHE BRIEVEN
Met de zeemacht op
manoeuvre.
DE VIJF VLUCHTEN
NAAR INDIË.
Het eerste vliegtuig.
Zooals reeds werd gemeld, is het eerste
vliegtuig Donderdagmorgen klokke 6 uur
vertrokken. Niettegenstaande het vroege
uur waren nog heel wat belangstellenden
aanwezig.
Met een sierlijken zwaai keerde het
vliegtuig, nadat het van den grond waa
opgestegen boven het veld. De wijze vau
vertrekken deed den heer Plesman, direc
teur der K. L. M., de opmerking maken,
dat door dien onmiddellljken draal nog
maals gebleken was hoeveel vertrouwen
Koppen in zijn maohine stelde. Hij be
stuurde zijn Fokker alsof het een jager
en niet een zware verkeersmachine was.
POSTZEGELNIEUWS
NEDERLAND. UITGIFTE 1M4.
Na een twaalftal jaren in omloop te
zijn geweest moesten de eerste Neder-
I landsche postzegels, die ongetand waren
en daardoor minder doelmatig, plaats
maken voor een serie van 8 postzegels,
welke thans getand waren. De waarden
en kleur bleven gehandhaafd; het zegel-
i beeld werd eebter wat beter verzorgd en
toont ons het borststuk van Koning Wil
lem III naar rechts.
Evenals de eerste serie werden deze
zegels gedrukt door de Munt te Utrecht.
Na 1 October 1866 werd de Firma Joh.
Enschedé Zonen te Haarlem, die nog
steeds onze postzegels verzorgt, met hst
drukken belast.
De zegels zijn gedrukt in vellen van
200 stuks, n.1. 2 blokken van 100 naast
elkaar, elk 10 breed en 10 boog, thans
op papier zonder watermerk.
De omraming ls afzonderlijk op de plaat
gegraveerd, zoodat men zegels kent van
verschillende grootte.
Van meer belang voor speciaal-verza-
melaars is echter het. onderscheid naar
druk, de Utrechtsche druk en de Haar-
lemsche druk. Deze laatste druk verschilt
met de eerste in hoofdzaak door helderder
en donkerder tinten, terwijl de licht6 ovale
band om het medaillon meer naar voren
komt. De inkt heeft het papier meer ge
kleurd, waardoor dikwijls de kleur tot
aan de achterzijde van het zegel ls door
gedrongen.
Ook overigens geven de veelvuldige
kleurverschillen aanleiding tot het deter-
mineeren dezer serie postzegels, en willen
wij er alleen op wijzen, dat het 16-zegel
In citroen-gele en in kanarie-gele kleur
een kleine zeldzaamheid is.
De handelsprljzen dezer 8 zegels zijn
reep. f 0.70, f 0.86 en f 8.60, en worden
gelukkig niet zoo geforceerd als die van
de eerste serie.
De serie heeft een kortstondig bestaan
gehad, daar reeds op 1 October 1867 een
nieuwe serie bet levenslicht zag, waar
over wij het in een volgend artikel zullen
hebben.
Lood, loodwit en loodmenie behooren
tot de gevaarlijkste vijanden van den
arbeider. Ze zijn afdoende te bestrijden,
maar dit gelukt alleen bü voortdurende
zorg. ZINDELIJKHEID IS DAARTOE
HET EERSTE VBRRISCHTB.