-■■M Hl 'II II auto'», aanrengerijd van Muiden tot aan de Hakkelaarabrug, meer dan een uur lang in onbeweeglijke afwachting! Nu Floris de Vos de leiding van deze opposanten-actie genomen heeft, kan men nog wat beleven en heeft men trouwens dc volgende dagen, toen weer diverse inciden ten verwekt werden, al beleefd. Hij kent het klappen van de zweep der publieke demonstraties en aan den weg timmerende acties.Heeft hij jaren geleden zijn spo ren in dezen niet reeds verdiend met den destijds zoo veel geruchtmakenden strijd tusschen de scharende en niet-scharende erfgooiers, waarbij het tot gewapende be waking en schietpartijen kwam en zelfs dooden vielen?. Laat ons hopen, dat het thans niet tot dergelijke tafereelen komtl Floris Vos is, al heeft de strijdlustige vos zijn streken niet verloren, trouwens in dien tusschentij i weer een dagje ouder geworden en men mag ver wachten, dat zijn methoden althans iets minder „vurig" zijn geworden. Maar een groote „coup-de-théatre" kunnen we nog wel van hem tegemoet zien. Ligt het b.v. niet voor.... „zijn" hand den eerzamen tolgaarder, die onverdroten zijn „verdamm- ter Pflicht" (om in de taal van des tol gaarders vriend, ex-keizer Wilhelm, te spreken) op een goeden avond in alle stilte op te lichten en ongemerkt te interneeren in de keldergewelven van het nabijgelegen Muiderslot? Hoe het ook zij: het loven en bieden tus schen het Hoogheemraadschap en den Mi nister zal nu wel spoedig weer aanvangen. De een zal er een schepje opdoen, de ander wat laten vallen. En dan maar weer wat herrie, - wat groote woorden, wat drei gementen. Tot de partijen eindelijk „bij elkaar komen". Zaken zijn zakenl Maar hier, waar men er eerlijk voor uit komt, had men nu juist wèl gelegenheid gehad zich voor die leus te schamen. We schamen ons, het is een soort nationale karakterfout dikwijls net op het ver keerde moment!.... En in de „onjuiste" omstandigheden. Ingezonden AMSTERDAMSCHE BRIEVEN Met de zeemacht op manoeuvre. DE VIJF VLUCHTEN NAAR INDIË. Het eerste vliegtuig. Zooals reeds werd gemeld, is het eerste vliegtuig Donderdagmorgen klokke 6 uur vertrokken. Niettegenstaande het vroege uur waren nog heel wat belangstellenden aanwezig. Met een sierlijken zwaai keerde het vliegtuig, nadat het van den grond waa opgestegen boven het veld. De wijze vau vertrekken deed den heer Plesman, direc teur der K. L. M., de opmerking maken, dat door dien onmiddellljken draal nog maals gebleken was hoeveel vertrouwen Koppen in zijn maohine stelde. Hij be stuurde zijn Fokker alsof het een jager en niet een zware verkeersmachine was. POSTZEGELNIEUWS NEDERLAND. UITGIFTE 1M4. Na een twaalftal jaren in omloop te zijn geweest moesten de eerste Neder- I landsche postzegels, die ongetand waren en daardoor minder doelmatig, plaats maken voor een serie van 8 postzegels, welke thans getand waren. De waarden en kleur bleven gehandhaafd; het zegel- i beeld werd eebter wat beter verzorgd en toont ons het borststuk van Koning Wil lem III naar rechts. Evenals de eerste serie werden deze zegels gedrukt door de Munt te Utrecht. Na 1 October 1866 werd de Firma Joh. Enschedé Zonen te Haarlem, die nog steeds onze postzegels verzorgt, met hst drukken belast. De zegels zijn gedrukt in vellen van 200 stuks, n.1. 2 blokken van 100 naast elkaar, elk 10 breed en 10 boog, thans op papier zonder watermerk. De omraming ls afzonderlijk op de plaat gegraveerd, zoodat men zegels kent van verschillende grootte. Van meer belang voor speciaal-verza- melaars is echter het. onderscheid naar druk, de Utrechtsche druk en de Haar- lemsche druk. Deze laatste druk verschilt met de eerste in hoofdzaak door helderder en donkerder tinten, terwijl de licht6 ovale band om het medaillon meer naar voren komt. De inkt heeft het papier meer ge kleurd, waardoor dikwijls de kleur tot aan de achterzijde van het zegel ls door gedrongen. Ook overigens geven de veelvuldige kleurverschillen aanleiding tot het deter- mineeren dezer serie postzegels, en willen wij er alleen op wijzen, dat het 16-zegel In citroen-gele en in kanarie-gele kleur een kleine zeldzaamheid is. De handelsprljzen dezer 8 zegels zijn reep. f 0.70, f 0.86 en f 8.60, en worden gelukkig niet zoo geforceerd als die van de eerste serie. De serie heeft een kortstondig bestaan gehad, daar reeds op 1 October 1867 een nieuwe serie bet levenslicht zag, waar over wij het in een volgend artikel zullen hebben. Lood, loodwit en loodmenie behooren tot de gevaarlijkste vijanden van den arbeider. Ze zijn afdoende te bestrijden, maar dit gelukt alleen bü voortdurende zorg. ZINDELIJKHEID IS DAARTOE HET EERSTE VBRRISCHTB.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1928 | | pagina 10