LUCHTVAART.
Sport.
OPZIENBAREND MISDRIJF TE
NEW-YORK.
Een wraakoefening van mis
dadigers?
DE ONGEWAAKTE OVERWEG.
Ook ln de Ver. Staten.
DORP AFGEBRAND.
EEN SOORT DOMELA IL
Oplichter van llnnenfabrikanten.
N.V. TEXEL'S EIGEN
STOOMBOOT-ONDERNEMING.
Op werkdagen:
DE GEVANGEN VLIEGERS.
EEN CATAPULT-POSTVLIEGTUIG
VERMIST.
DE ONDERGANG VAN DE „ITALIA".
Ook de „Krassln" staakt het zoeken.
NA DE ITALIAANSCHE POOL
EXPEDITIE.
Een enquête.
Het B. T. A. meldt uit Rome:
LUCHT-TAXI-DIENST IN AMERIKA.
DE GRAF ZEPPELIN.
Gereed om dé bouwloods te verlaten.
DE VERDWIJNING VAN DE
SOWJETSKI SJEWER.
SCHNEIDER CUP-RACE.
Voorbereidingen ln diverse lan
den. Monsterachtige snelheden.
EEN UIT VELE.
AUTOMOBILISME.
Ganlgwlssel dito van autorijden
kinderwerk maakt.
Indien de Duitsche uitvinders niet heb-
I ben overdreven in hun voorstelling van wat
EEN TELEURGESTELD SCHAT
GRAVER.
STERK MAGNETISME.
VOETBAL.
p
H
ki
EEN M1LLI0NAIRSSCHIP.
(Twaalf mannen en vrouwen, die Woens-
4e i met de Olympio van de White Star-
jjt uit Soutibampton naar New-York ver
takken, waren naar men berekende te
Miien goed voor ongeveer 2.5 milliard
0nder hen bevonden zich Otto
Kahn, de groote, New-Yorksche ban-
Charles Steele, commissaris van de
In urnational Meroantile Marine Oom-
peiy, Samuel Strasbourger en Irving T.
Biph.
len aantal misdadigers, onder wie zich
warschijnlijk een uit de gevangenis
Si g Sing ontsnapte veroordeelde bevond,
re en, Donderdag met een auto naar het
F( ^ham-hospitaal in de wijk Bronx te
Ni ;v York. Onder voorwendsel dat zij een
gfvonde brachten, snelden zij naar de in
de gelijkstraatsche verdieping gelegen
ziekenzaal voor politiegevangenen. Daar
schoten zij den dienstdoenden politie
beambte neer en ontkwamen met hun
auto. Rechercheurs vervolgden hen. Naar
het schijnt heeft men hier met een wraak
oefening te maken.
Het voorval verwekte in New York zeer
efroob opzien.
Te Rloe, in den staat Minnesota, is een
{♦zin van zeven personen omgekomen
oordien de auto, waarin deze menschen
aden, door een passagierstrein werd ge
nepen en verbrijzeld.
In de nabijheid van de stad Petricken
(Tuitschland) is gisteren een dorp totaal
uiigebrand. Het vuur is in een bakkerij
♦rtstaan, waar het, in het opgeslagen
leut voor de ovens, gretig voedsel vond.
De brandweeren uit de omliggende dor-
!ea kwamen te laat, zoodat 150 families
arloos geworden zijn.
In de Duitsche bladen vinden we het
jerhaal van de oplichterijen van den koop-
Guido Behrens te Bremen, waaruit
'ederom blijkt hoe gemakkelijk de men-
hen zich laten „nemen" door iemand, die
xooie praatjes over zich heeft".
3ehrens, die zich z.g. verloofd had met
dochter van een ambtenaar bij de Nordd.
lcyd en zich in diens gezin had weten in
(te dringen, maakte zich meester van een
■eelheid schrijfpapier, enveloppen, stem-
ls, enz. van die maatschappij. Met behulp
an dit materiaal deed hij bestellingen bij
i< linnenfabrikanten in Auerbach in
V'ogtland voor de linnenkamers van en
Jaa* groote Ocaanstoomers. Deze zenain-
gen wist hij langs verschillende stations
naa: Berlijn te dirigeeren, waar hij het lin-
nenfoed door handlangers tegen heel lage
prij:en deed verkoopen, zoodat hij contan
ten in handen kreeg en nieuwe bestellingen,
waïmede hij op dezelfde wijze handelde,
kon betalen. Persoonlijk ging hij de fabri
katen in Vogtland opzoeken; gaf zich uit
|voo* oud-officier, vleugeladjudant van tien
keiaer, dröeg nu en dan het IJzeren Kruis
ïe tl. en de huisorde van Hohenzollern.
Cortom, de man werkte als een tweede
iatry Domela zoo handig op de zwakke
ijcfen van het menschelijk karakter, dat hij
:icl toegang wist te verschaffen tot de eer-
te kringen in Vogtland. Zijn crediet steeg
:ieideroogen. In werkelijkheid heeft Beh-
•ens, die thans 30 jaar oud is, slechts de
agtre school bezocht, is nooit officier en
nog minder vleugeladjudant van den keizer
geveest. Men geloofde al zijn verhalen over
eijs afnemers: groote hotels, scheepvaart-
naatschappijen, enz. Slechts één linnenfa-
>rkant heeft hem te Bremen bezocht. Maar
oen heeft de gladde Behrens zijn gast zoo
>n:haald op auto- en motorboottochten,
>nz., dat dezen geen tijd overhield om eens
els naders van het „Geschaft van zijn
thnt te zien.
De catastrofe kwam, toen de Berhjnsche
igent van Behrens' grootsten leverancier
Uzen rapporteerde, dat het linnen uit zijn
.'abriek ver onder de markt in de hoofdstad
- ^rd verkocht. De fabrikant, die nu wan -
(rouwend werd, hield de laatste groote leve-
ing aan Behrens in; deze kon daardoor het
innen niet verkoopen, kreeg geen contan-
:en, kon een wissel niet betalen en-toen
tortte zijn heele stelsel in elkaar. Driehon-
erd wissels ad 600.000 M. werden aange-
oden en Behrens gaf zich bij de justitie
an. Zijn slachtoffers zijn er voor ongeveer
n millioen ingeloopen.
I De „vleugeladjudant van den keizer was
n Saksen getrouwd. Zijn verloving met e
iochter van den ambtenaar van de Lloyd
s slechts een étappe geweest in zijn „p.an
ie campagne".
Vertrek Texel:
5v m. 8.— v.m. v.m. 5-40 n.m.
Vertrek Helder:
v Qj. 9.55 v.m. 12-iS n.m. 4.30 n.m. 6.40 n.m.
Op Zon- en Feestdagen:
Vertrek Texel:
8.— v.m. 11.15 v.m. 2.30 n.m. g.40 n m.
Vertrek Helder:
rxa. 9— V4a. ia,— 6.40 n.m.
Reine en Serre, de Fransche vliegers,
die in het begin van Juli bij een landing
op Marokkaansch gebied (Rio de Oro) in
handen van een vijandigen stam zijn ge
vallen, bevinden zich nog steeds in gevan
genschap. In de pers gaan reeds sinds ge-
ruimen tijd stemmen op, die vragen hoe
het mogelijk is, dat de beide vliegers nog
steeds niet zijn bevrijd.
Volgens de Matin is er nu een Fransdhe
missie over hun bevrijding gaan onder
handelen. De Marokkaansche roovers
eischen een losgeld van een millioen
peseta's en de vrijlating van een-en-twin
tig Marokkanen, die in Fransche gevan
genschap verkeeren.
Britsche zeevliegtuigen hebben gezocht
naar een vermist Fransch zeevliegtuig
dat Donderdagochtend met een catapult
van boord van het Fransche passagiers
schip He de France op zestig mijl van de
Scilly-eilanden weg is gesohoten.
Het zeevliegtuig, bestuurd door den
Franschen luitenant ter zee de Mougeot,
had de brievenmaal uit Amerika voor het
vasteland meegenomen en werd' in den
loop van den middag te Havre verwacht.
Het was die eerste maal dat met den
catapult-vliegpoistdienst aan dezen kant
van den Atlantischen Oceaan die proef
werd genomen.
Het vliegtuig werd1 28 mijl ten Z.W. van
Bishop Rock in het Kanaal aangetroffen
door een vischkotter, die onderweg was
naar een haventje in Cornwallis, welk
vaartuig de drie inzittenden met de Aurae-
rikaan-sche post aan boord nam. Het
vliegtuig werd op sleeptouw genomen,
maar is 's nachts door rukwinden losge
raakt en weggedreven. Torpedojagers en
vliegtuigen uit Plymouth e# Portamouth
hebben gistermiddag verre opsporings-
tochten gemaakt, doch tot zes uur des
avond was geen spoor van het vliegtuig
gevonden.
Volgens een diraadloos bericht van de
„Krassin" te Moskou ontvangen, wordt
in verband met het slechte weer het vlieg
tuig van Tsjoeknowski gedemonteerd en
op den ijsbreker geladen.
De leider van de Russische hulpexpe
ditie deelt in verband hiermede verder
mede, dat de „Krassin" nog slechts tot
einde September in het Poolgebied zal
blijven en daarna met het oog op de
groote gevaren terug zal koeren.
Ten gevolge van het verlies van het
luchtschip „Italia", dat tot de luchtvloot
behoorde, en de verdwijning van een deel
der bemanning, is een commissie van
onderzoek benoemd, gepresideerd door
admiraal Cagni, om de oorzaken te zoeken
en te onderzoeken, welke tot het verlies
van het. luchtschip hebben geleid, en te
vens alle feiten, welke met dit verlies ver
band houden, zijn gevolgen en het red
dingswerk, aan een onderzoek te onder
werpen.
Draadloos wordt uit New York aan de
Duitsche bladen gemeld1, dat de Ourtiss
Flying Service, die, zooals we hebben
meegedeeld, een lucht-taxi-onderneming
opent, 150 vliegtuigen van verschillende
types heeft besteld.
Naar uit Friedrichshafen wordt gemeld,
is de Graf .Zeppelin thans voor zijn proef
tochten gereed. Dr. Eckener heeft verklaard,
dat hij gaarne heden reeds een proeftocht
zou willen ondernemen, daar het weer op
het oogenblik bijzonder gunstig is. Of zulks
mogelijk zal zijn, hangt er alleen maar van
af of het mogelijk zal zijn het schip buiten
te brengen. De bouwloods is voor de groote
afmetingen van het. nieuwe luchtschip
eigenlijk te klein. Men heeft aan den boven
kant slechts 65 cM. speelruimte en aan de
zijkanten niet veel meer. Het plein voor de
loods is in hoofdrichting slechts een paar
honderd meter lang en aan alle kanten van
huizen omgeven, zoodat het alleen mogelijk
is het luchtschip naar buiten te brengen als
het windstil is, of bij zwakke Z.W. wind.
Vandaar dat men voor de proefvluchten
geen bepaalde dagen kan vaststellen. Geluk
kig zijn in Friedrichshafen de Z.W. winden
overheerschend.
Dr. Eckener herhaalde nog eens, dat het
uitstel der proeftochten alleen een gevolg is
van de moeilijkheden bij het vervaardigen
van het gas voor de motoren. Van de vier
ovens der gasfabriek werken er maar twee.
Daarom doet men de eerste vaarten met
benzine als brandstof. Voor den tocht naar
Amerika zijn 25.000 a 30.000 kub. M. gas
vereischt, terwijl men nog slechts over 7000
kub. M. beschikt. Het zal daarom wel half
October worden voor men vertrekken kan.
Intusschen zullen ook twee fabrieken in
Baden en Turingen gas leveren, wat mis
schien het vertrek iets bespoedigen zal. Het
gebrek aan gas is ook de reden, dat de reis
om de wereld is opgegeven, want daarvoor
had al in list laatst van Juni een groo> hoe
veelheid gas naar Japan verscheept moeten
worden.
Omtrent de nasporingen naar de ver
dwenen Sowjetski Sjewer verneemt de
Prawda uit Nowosiboisk, dat de twee sche
pen, die zich in het gebied van de Witte en
Karische zee bevinden, de schoener Profes
sor Zj ietkof, welke in den ingang van de
Witte Zee is, op weg naar de streek van het
eiland Dickson, en de ijsbreker Malygin,
die met de Karische expeditie in de Kari
sche Zee is en daar de heele maand Septem
ber blijven zal, gewaarschuwd zijn. De
streek, waarover het vliegtuig zijn weg
zocht, is vrijwel onbewoond. De nasporin
gen ernaar worden bemoeilijkt door de ge
weldige uitgestrektheden en het ontbreken
van berichten omtrent de plaats, waar het
vliegtuig zich ongeveer bevindt. Het is nog
te vroeg om over averij van het vliegtuig te
spreken. Men verwacht veel hulp voor de
nasporingen van het radiostation, dat zich
op één van de eilanden van de Ljachorski
eilanden, bij den mond van de Lena, be
vindt.
De Al-Russische Academie van Weten
schappen heeft een plan van hulpverleening
uitgewerkt, volgens hetwelk een schip van
het ijsbrekerstype van Wladiwostok naar
kaap Sjewerny gezonden moet worden, met
een watervliegtuig aan boord. Het vliegtuig
zou de plaats, waar de Sowjetski Sjewer
zich bevindt, moeten opsporen, waar de ijs
breker haar te hulp zou moeten komen. Bo
vendien zou aan een hydrologische expe
ditie in het gebied van midden-Kolyma op
gedragen moeten worden, om op weg te
gaan om eventueel hulp te verleenen.
Hoewel bijna nog een jaar moet ver-
loopen alvorens de eerstvolgende Schnei-
der Cup-race in Engeland wordt gehou
den, worden daartoe reeds in verschil
lende landen de noodige voorbereidingen
getroffen, wat den bouw van nieuwe wa
tervliegtuigen betreft, waarmede men
uursnelheden denkt te bereiken van 500
tot 600 K.M. Deze snelheden toch zullen
noodig blijken te zijn om een redelijke
kans te hebben den trophee te winnen.
Zooals men zich herinnert, werd de
Engelschman Webster verleden jaar in
Italië winner met een uursnelheid van
549 K.M. en hoewel dit, bij 1926 verge
leken, een recordverbetering beteekende
van 56 K.M., bleek al spoedig, dat de
maximum snelheid nog iang niet bereikt
was. Want kort nadien bereikte de Itali
aan De Bernardi tot tweemaal toe een
uursnelheid van 508 K.M., terwijl eenmaal
zelfs deze snelheid werd opgevoerd tot
558 K.M.
Is het dus te verwonderen, dat vooral
de Engelschen al het mogelijke zullen
doen om niet alleen hun victoTie van 1927
te herhalen, maar tevens het record weer
op hun naam te brengen? Reeds schreven
wij hoe Darcy Greig met een Napier S5
proefvluchten heeft gemaakt en binnen
korten tijd een poging zal doen het record
te verbeteren. Het eventueel slagen daar
van zou natuurlijk het vertrouwen der
Engelschen in den a.s. Schneider Cup
wedstrijd geducht versterken, doch het
zou tevens den anderen naties een aan
sporing zijn het voorbereidende werk met
verdubbelden ijver voort te zetten. Be
halve de technici van »Napier« zijn even
wel nog andere firma's in Engeland werk
zaam een watervliegtuigsnelheidsduivel
in gereedheid te brengen. Zoo zal de
»Supermarine«,diehet winnende vliegtuig
van 1927 construeerde, ook thans weer
een product leveren, terwijl de Gloster-
Maatschappij eveneens met grootsche
plannen rondloopt.
Met de Engelschen zijn het natuurlijk
de Italianen, die kosten noch moeite spa
ren hun schitterende praestaties van dit
jaar te bestendigen. Naar verluidt zijn
niet minder dan negen watervliegtuigen
reeds thans in aanbouw. „Macchi", die in
1926 het vliegtuig van den overwinnaar
leverde, construeert ook thans weer een
drietal machines, die echter in plaats
van met Fiat-motoren, met Isotta Fras-
chini-motoren zullen worden uitgerust.
Intusschen denke men niet, dat de leiders
van Fiat slechts lijdzaam zullen toezien,
integendeel, zij hebben thans zelf den
bouw van een drietal watervliegtuigen
voor de groote race ter hand genomen,
welke natuurlijk van hun eigen motoren
zullen worden voorzien. Verder zijn er
nog drie, mogelijk zelfs vier Italiaansche
hydroplanes in aanbouw bij de „Savoya",
de vliegtuigbouwmaatschappij, wier toe
stellen in 1920 en 1921 de Schneider Cup
wonnen.
Ook Frankrijk is voornemens bij den
eerstvolgenden wedstrijd van de partij
te zijn en heeft daartoe drie machines
op stapel. Zooals bekend, houdt Frank
rijk met 444 K.M. het record voor land-
vliegtuigen, hetgeen een aanwijzing is,
dat de Franschen ook met hun water
vliegtuigen zoo noodig een rol van be-
teekenis kunnen spelen.
Ten slotte is ook Amerika van plan
mede te dingen, waarschijnlijk met een
drietal toestellen. Zooals men weet moe
sten de Amerikanen verleden jaar van
de deelneming afzien, omdat hun vlieg
tuigen niet op tijd gereed waren.|Gezien
echter het feit, dat Amenkaansche vlie
gers in 1928 en 1925 beslag legden op
het wereldrecord voor watervliegtuigen
en de techniek ook in de nieuwe wereld
nog steeds vorderingen maakt, schijnen
hun vooruitzichten in de a.s. Schneidcr-
Cup-race geenszins ongunstig to zjj:
(United Press- T* .'e
Toen lk, na het opstaan, door het wijd
geopende raam, naar buiten koek, zag ik
een heir van, vogols ztah in golvende lijn
voortspoeden in westelijke richting, go
dragen door het flauwe oostenwindje. De
golvende vliegbewegingen der vogels zel
den mij, dat ik met zangers te doen had
en het was niet moeilijk te veronderstel
len, dat ze op den trek waren. Het stond
dus vast, dat in de gebieden, vanwaar ze
kwamen, de zomer was goweken.
Het was al weer een zekere aanduiding,
dat ook hier dat tijdstip ln aantocht was.
Als men los van' don kalender zou kunnen
leven, zou je er haast aan gaan twijfelen,
dat het al zoo ver ln het seizoen was.
Een paar dagen terug toch wees de ther
mometer bij mij buiten nog 80 gr. O. Een
behoorlijke zoröersche hitte, die absoluut
nog niets in zich draagt van den herfst.
En hoe schitterend zag alles er ook nu uit.
De wind was, zooals gezegd, omgezwaaid
naar het oosten. De gouden gloed van de
al eenigen tijd boven den horizon staande
zon plekte tegen de huizenrij en zette al
les, doch vooral de ruiten in een prachtig
gulden licht, dat warm en teeder aandeed
en een lust was voor het oog.
Het schijnt wel, dat het zonlicht in zijn
kleurgetoover, de tinten warmer doet aan
voelen. De felheid van het zomer-zonne-
licht is geweken. Het is er mee als met den
mensch als hij nog staat in het teeken van
den midzomertijd. Dan kan alles glanzend
en pittig en lichtend rondom hem zijn,
doch iets hautains, iets fels komt mede
tot uiting. En dat felle, dat hautaine ver
schrompelt met de jaren en langzamer
hand krijgt het glanzende, pittige licht,
dat hij rond zich straalt, iets warms en
teers. Het is alles meer gedegen en het
schitterende is niet verblindend, doch het
wekt, bij ieder die daarvan mag genieten,
streeling en koestering en een gevoel van
weldadigheid.
Hoe schoon was het op dien vroegen
ochtend aan den zeekant. Welk een teere
kleur lag over alles gespreid. Het anders
meest onooglijke, kreeg onder den toets
van het Septembersche zonnelicht een
vroolijke kleur. Elk voorwerp, dat in zijn
eigen jasje, zijn eigen Meuren had,
reageerde op eigen wijze op den gouden
slag van het al bestralende licht. En hoe
reageert dat alles op ons zelf. Er mag
binnen in je, in je ziel een floers hangen,
bij het aanschouwen van zooveel warme
tinten, hij de overweldigende variëteit van
zooveel kleuren, wordt er een tip van dat
floers opgetild en je innerlijk wordt, on
bewust, doch onweerstaanbaar, bewogen
en opgewekt beïnvloed. En vooral wan
neer men dat alles bewust wil zien en
wanneer men bewust dien invloed op zioh
wil laten inwerken, dan nog is de uitwer
king intenser.
Zoo stond dien ochtend alles in het tee
ken van blijheid. Heel de sfeer ademde
vroolijkheid en weldoende schoonheid.
Er was een kamen' van de visoh-
schuiten, die een voor van verguld zilver
trokken door het schier ongerimpelde zee
vlak. Ze silhouetteerden scherp tegen het
fond van de blauwe lucht, waarlangs in
statigen, haast onmerkbaren gang enkele
wollige wolken trokken.
Alles doemde klaar en duidelijk op en
het was een onuitsprekelijk schoon schil
derij, dat voor ieder, die oogen had, om
niet viel te bewonderen.
Het was weer één dier aspecten, die zoo
dikwijls hier vallen waar te nemen en die
je oogenblikkelijk, door hun buitenge
wone pracht en glans, doen vergeten de
dagen, dat het somber is en grauw aan
den zeekant.
Maar als het dan zoo is, prijs je je toch
ook weer gelukkig, dat het lot je heeft
geplaatst aan den zeekant, waar zoo on
eindig veel schakeering van tinten en zoo
veel variatie van stoffeering is.
Rohlnson.
Een tweetal nieuwigheden van revolu-
tionnairen aard heeft veel beroering ge
bracht in de Britsche auto-wereld. Het aan
tal transmissie-stelsels voor den auto, dat
rijden vereenvoudigt door uitschakeling
van de functies van den versnellingsbak, is
weer met een nieuw vermeerderd, dat in
practisch nut en verrassend effect de reeds
bestaande aanzienlijk heet te overtreffen.
Het nieuwe systeem, dat is uitgedacht door
den Britschen ingenieur J. H. Robertson
die er, aar men zegt, zijn kapitaal groot
20.000 pond, aan heeft besteed brengt
autorijden terug tot sturen en remmen.
Koppeling zoowel als versnellingsbak zijn
in dit transmissie-stelsel uitgeschakeld. Het
is reeds danig op de proef gesteld op een
wagen, d'ie steden en graafschappen van
Engeland heeft doorkruist en aldus 25.000
mijlen achtereen heeft gereden.
Belangrijker is wellicht nog de nieuwe
Duitsche motor, die met ruwe olie wordt
gevoed. Die motor, waarvoor een bekend
auto-fabrikant de Engelsche patenten heeft
verkregen, wordt thans aan den tand ge
voeld door de voor zulk werk bestemde
commissie van de Royal Automobile Club.
In de naaste toekomst kan men van die zijde
een dier bewonderenswaardige en feillooze
rapporten tegemoet zien, die zij op gezette
tijden, na uitgebreide proefnemingen, over
nieuwe uitvindingen en toepassingen geeft
De eerste proefrit heeft dezer dagen plaats
gehad. De motor was geplaatst in een lorrie,
die bovendien een aanhangwagen had, en
die gedurende den rit een zestig mijl af
legde.
hun .uct-r 1 do;:' belooft hij aen
revolutie teweeg te brengen in wegtrans-
port. De stookolie, die de motor gebruikt,
kost immers slechts zoowat een vierde deel
van den prijs vRn benzine. Bovendien heet
het, dat hij precies hetzelfde doet als de
benzinemotor, terwij' b'j dank zij de afwe
zigheid van een carborateur en een mag
neet gemakkelijker te bc' andelen is en min-
dei ingewikkeld is. Ee: /erder voordeel is,
dat brandgevaar tot ten minimum wordt
beperkt, daar de olie niet vlamvat. De
R.A.C. neemt ten aanzien dezer proefritten
de gebruikelijke voorzorgen, die eventucele
knoeierij moeten verhoeden. De waarnemer
van de Club gebruikt zijn maaltijden „aan
boord", ten einde het voertuig niet uit het
oog te verliezen. En voor den nacht sluit
hij het persoonlijk weg.
Op den eersten proeftocht liep de wagen
met een gemiddelde snelheid van 8 mijl per
uur. De wielen waren voorzien van lucht
banden. De uitlaatpijp pufte wat lichten
damp uit, geheel verschillend natuurlijk van
de uitlaatgassen van een benzinemotor,
maar daarentegen overeenkomend met de
dampen, die uit een motorboot komen.
Reeds kan worden gezegd, dat de motor
op den eersten proefrit aan de gestelde
verwachtingen beantwoordde. De wagen
verrichtte zijn arbeid voortreffelijk en de
vervoerkosten der lading kwamen overeen
met een permy voor een ton over een af
stand van vijftien mijlen. De gewone ben
zinelorrie kan voor een penny een ton ge
wicht nauwelijks over vijf mijlen vervoeren.
Het feit dat de olie onbrandbaar is, is
van eminente waarde, indien men let op het
aanzienlijke aantal slachtoffers van motor-
branden, die voortkomen uit botsingen.
(„Tel.").
Een schooljongen vond hij het graven
in een tuin bij Muswell Hill, Cranleigh,
eenige weken geleden een urn met 652
zilveren Romeinsche munten dagteeko-
nend uit de eerste eeuw na Christus. Hij
maakte zijn vondst wat luidruchtig be
kend, met het gevolg, dat de fiscus, op
grond van de oude bepalingen nopens ge
vonden schatten, de urn met inhoud kwam
opeischen. Gisteren zijn de munten door
den rechter tot eigendom van de kroon
verklaard en tot „Z. Majesteits beschik
king gesteld" zooals de wettelijke term
luidt. De arme schatgraver heeft er niet
ééntje mogen behouden.
In Lyon woont een schoenmaker, Gail-
lard, die over een sterke magnetische
kracht beschikt. Eenigen tijd geleden be
zocht Gaillard dr. Locard, een van de be
kendste medische deskundigen in Frank
rijk en toonde hem zijn gave om dierlijke
weefsels voor ontbinding te bewaren, en
kel en alleen door de aanraking met zijn
handen. Onder de voorwerpen, die hij den
medicus toonde was een stuk schaaps-
vleesch, zoo hard als hout, dat geen tee
kenen van ontbinding vertoonde en de
versteende lichamen van een duif en een
aaL Dr. Locard moest toegeven dat Gail
lard in zijn handen een groote magneti
sche kracht bezat
Gaillard heeft eerst sinds December
deze kracht in zich ontdekt; hij heeft
thans zijn beroep als schoenmaker aan
den kant gezet en tracht met zijn gave zie
ken te genezen. Reeds heeft hij succes
gehad met een morphinist en thans wil hij
lijders aan kanker behandelen. Alvorens
de behandeling toe te passen, moeten de
patiënten een bewijs overleggen dat zij bij
een medicus zijn geweest
N. V. B.
Overzicht van de wedstrijden voor Zondag.
AFDEELING I.
ie klasse.
VTJCAjax, HFCStormvogels, HDVS
Sparta, RCHHilversum, UWAD O.
„Nevoh" (J. Hoven) wijdt in de „SpJcr."
naar aanleiding van Ajax' nederlaag tegen
UW een beschouwing over deze club; hij
zegt o.m. „het geenszins noodzakelijk te achten,
dat een club steeds kampioen wordt, doch een
sterke vereeniging met hulpmiddelen als die,
waarover Ajax beschikt, moet wèl kunnen
zorgen tot de kampioenscandidaten te behoo-
ren. Een verzwakking als b.v. thans plotseling
bij Ajax ingetreden is, wijst op eem tekort
koming in de organisatie."
Wat de laatstgenoemde uitlating betreft,
bedoelt schrijver waarschijnlijk het niet uit
komen van van Kol, die wel als toeschouwer
aanwezig was. Hij schijnt in onmin te zijn
gekomen met het bestuur en wenschte daarom
verleden Zondag niet te spelen. De roodwitten
zullen morgen in Den Haag in VUC op papier
een sterkere tegenpartij te bestrijden krijgen
dan UW is. Maar juist daarom achten wij de
Amsterdammers tot een grootsche prestatie in
9taat; natuurlijk als het team sterker gemaakt
wordt (waarvoor het materiaal aanwezig is).
VUC is intusschen door de zege op Storm
vogels vol goeden moed.
Hermes versus Sparta kan als een soort
„derby" aangemerkt worden, daar het terrein
halverwege Rotterdam en Schiedam ligt en die
meeste spelers vam de thuisclub in R'da'm
woonachtig zijn. De nieuwe ie klassers heb
ben inj het Zilv. Bal-tournooi weinig bijzon
ders laten zien en verloren bovendien met
flinke cijfers van Hilversum. Sparta speelde
evenmin een rol ln genoemd tournool, zoodat
een voorspelling inlet te doen ia. We geven
echter Sparta de meeste kans.
Spannen kan de wedstrijd RCH&—Hilver
sum wordan «m ook wellicht UW—APQ,