LUCHTVAART. Sport. OPZIENBAREND MISDRIJF TE NEW-YORK. Een wraakoefening van mis dadigers? DE ONGEWAAKTE OVERWEG. Ook ln de Ver. Staten. DORP AFGEBRAND. EEN SOORT DOMELA IL Oplichter van llnnenfabrikanten. N.V. TEXEL'S EIGEN STOOMBOOT-ONDERNEMING. Op werkdagen: DE GEVANGEN VLIEGERS. EEN CATAPULT-POSTVLIEGTUIG VERMIST. DE ONDERGANG VAN DE „ITALIA". Ook de „Krassln" staakt het zoeken. NA DE ITALIAANSCHE POOL EXPEDITIE. Een enquête. Het B. T. A. meldt uit Rome: LUCHT-TAXI-DIENST IN AMERIKA. DE GRAF ZEPPELIN. Gereed om dé bouwloods te verlaten. DE VERDWIJNING VAN DE SOWJETSKI SJEWER. SCHNEIDER CUP-RACE. Voorbereidingen ln diverse lan den. Monsterachtige snelheden. EEN UIT VELE. AUTOMOBILISME. Ganlgwlssel dito van autorijden kinderwerk maakt. Indien de Duitsche uitvinders niet heb- I ben overdreven in hun voorstelling van wat EEN TELEURGESTELD SCHAT GRAVER. STERK MAGNETISME. VOETBAL. p H ki EEN M1LLI0NAIRSSCHIP. (Twaalf mannen en vrouwen, die Woens- 4e i met de Olympio van de White Star- jjt uit Soutibampton naar New-York ver takken, waren naar men berekende te Miien goed voor ongeveer 2.5 milliard 0nder hen bevonden zich Otto Kahn, de groote, New-Yorksche ban- Charles Steele, commissaris van de In urnational Meroantile Marine Oom- peiy, Samuel Strasbourger en Irving T. Biph. len aantal misdadigers, onder wie zich warschijnlijk een uit de gevangenis Si g Sing ontsnapte veroordeelde bevond, re en, Donderdag met een auto naar het F( ^ham-hospitaal in de wijk Bronx te Ni ;v York. Onder voorwendsel dat zij een gfvonde brachten, snelden zij naar de in de gelijkstraatsche verdieping gelegen ziekenzaal voor politiegevangenen. Daar schoten zij den dienstdoenden politie beambte neer en ontkwamen met hun auto. Rechercheurs vervolgden hen. Naar het schijnt heeft men hier met een wraak oefening te maken. Het voorval verwekte in New York zeer efroob opzien. Te Rloe, in den staat Minnesota, is een {♦zin van zeven personen omgekomen oordien de auto, waarin deze menschen aden, door een passagierstrein werd ge nepen en verbrijzeld. In de nabijheid van de stad Petricken (Tuitschland) is gisteren een dorp totaal uiigebrand. Het vuur is in een bakkerij ♦rtstaan, waar het, in het opgeslagen leut voor de ovens, gretig voedsel vond. De brandweeren uit de omliggende dor- !ea kwamen te laat, zoodat 150 families arloos geworden zijn. In de Duitsche bladen vinden we het jerhaal van de oplichterijen van den koop- Guido Behrens te Bremen, waaruit 'ederom blijkt hoe gemakkelijk de men- hen zich laten „nemen" door iemand, die xooie praatjes over zich heeft". 3ehrens, die zich z.g. verloofd had met dochter van een ambtenaar bij de Nordd. lcyd en zich in diens gezin had weten in (te dringen, maakte zich meester van een ■eelheid schrijfpapier, enveloppen, stem- ls, enz. van die maatschappij. Met behulp an dit materiaal deed hij bestellingen bij i< linnenfabrikanten in Auerbach in V'ogtland voor de linnenkamers van en Jaa* groote Ocaanstoomers. Deze zenain- gen wist hij langs verschillende stations naa: Berlijn te dirigeeren, waar hij het lin- nenfoed door handlangers tegen heel lage prij:en deed verkoopen, zoodat hij contan ten in handen kreeg en nieuwe bestellingen, waïmede hij op dezelfde wijze handelde, kon betalen. Persoonlijk ging hij de fabri katen in Vogtland opzoeken; gaf zich uit |voo* oud-officier, vleugeladjudant van tien keiaer, dröeg nu en dan het IJzeren Kruis ïe tl. en de huisorde van Hohenzollern. Cortom, de man werkte als een tweede iatry Domela zoo handig op de zwakke ijcfen van het menschelijk karakter, dat hij :icl toegang wist te verschaffen tot de eer- te kringen in Vogtland. Zijn crediet steeg :ieideroogen. In werkelijkheid heeft Beh- •ens, die thans 30 jaar oud is, slechts de agtre school bezocht, is nooit officier en nog minder vleugeladjudant van den keizer geveest. Men geloofde al zijn verhalen over eijs afnemers: groote hotels, scheepvaart- naatschappijen, enz. Slechts één linnenfa- >rkant heeft hem te Bremen bezocht. Maar oen heeft de gladde Behrens zijn gast zoo >n:haald op auto- en motorboottochten, >nz., dat dezen geen tijd overhield om eens els naders van het „Geschaft van zijn thnt te zien. De catastrofe kwam, toen de Berhjnsche igent van Behrens' grootsten leverancier Uzen rapporteerde, dat het linnen uit zijn .'abriek ver onder de markt in de hoofdstad - ^rd verkocht. De fabrikant, die nu wan - (rouwend werd, hield de laatste groote leve- ing aan Behrens in; deze kon daardoor het innen niet verkoopen, kreeg geen contan- :en, kon een wissel niet betalen en-toen tortte zijn heele stelsel in elkaar. Driehon- erd wissels ad 600.000 M. werden aange- oden en Behrens gaf zich bij de justitie an. Zijn slachtoffers zijn er voor ongeveer n millioen ingeloopen. I De „vleugeladjudant van den keizer was n Saksen getrouwd. Zijn verloving met e iochter van den ambtenaar van de Lloyd s slechts een étappe geweest in zijn „p.an ie campagne". Vertrek Texel: 5v m. 8.— v.m. v.m. 5-40 n.m. Vertrek Helder: v Qj. 9.55 v.m. 12-iS n.m. 4.30 n.m. 6.40 n.m. Op Zon- en Feestdagen: Vertrek Texel: 8.— v.m. 11.15 v.m. 2.30 n.m. g.40 n m. Vertrek Helder: rxa. 9— V4a. ia,— 6.40 n.m. Reine en Serre, de Fransche vliegers, die in het begin van Juli bij een landing op Marokkaansch gebied (Rio de Oro) in handen van een vijandigen stam zijn ge vallen, bevinden zich nog steeds in gevan genschap. In de pers gaan reeds sinds ge- ruimen tijd stemmen op, die vragen hoe het mogelijk is, dat de beide vliegers nog steeds niet zijn bevrijd. Volgens de Matin is er nu een Fransdhe missie over hun bevrijding gaan onder handelen. De Marokkaansche roovers eischen een losgeld van een millioen peseta's en de vrijlating van een-en-twin tig Marokkanen, die in Fransche gevan genschap verkeeren. Britsche zeevliegtuigen hebben gezocht naar een vermist Fransch zeevliegtuig dat Donderdagochtend met een catapult van boord van het Fransche passagiers schip He de France op zestig mijl van de Scilly-eilanden weg is gesohoten. Het zeevliegtuig, bestuurd door den Franschen luitenant ter zee de Mougeot, had de brievenmaal uit Amerika voor het vasteland meegenomen en werd' in den loop van den middag te Havre verwacht. Het was die eerste maal dat met den catapult-vliegpoistdienst aan dezen kant van den Atlantischen Oceaan die proef werd genomen. Het vliegtuig werd1 28 mijl ten Z.W. van Bishop Rock in het Kanaal aangetroffen door een vischkotter, die onderweg was naar een haventje in Cornwallis, welk vaartuig de drie inzittenden met de Aurae- rikaan-sche post aan boord nam. Het vliegtuig werd op sleeptouw genomen, maar is 's nachts door rukwinden losge raakt en weggedreven. Torpedojagers en vliegtuigen uit Plymouth e# Portamouth hebben gistermiddag verre opsporings- tochten gemaakt, doch tot zes uur des avond was geen spoor van het vliegtuig gevonden. Volgens een diraadloos bericht van de „Krassin" te Moskou ontvangen, wordt in verband met het slechte weer het vlieg tuig van Tsjoeknowski gedemonteerd en op den ijsbreker geladen. De leider van de Russische hulpexpe ditie deelt in verband hiermede verder mede, dat de „Krassin" nog slechts tot einde September in het Poolgebied zal blijven en daarna met het oog op de groote gevaren terug zal koeren. Ten gevolge van het verlies van het luchtschip „Italia", dat tot de luchtvloot behoorde, en de verdwijning van een deel der bemanning, is een commissie van onderzoek benoemd, gepresideerd door admiraal Cagni, om de oorzaken te zoeken en te onderzoeken, welke tot het verlies van het. luchtschip hebben geleid, en te vens alle feiten, welke met dit verlies ver band houden, zijn gevolgen en het red dingswerk, aan een onderzoek te onder werpen. Draadloos wordt uit New York aan de Duitsche bladen gemeld1, dat de Ourtiss Flying Service, die, zooals we hebben meegedeeld, een lucht-taxi-onderneming opent, 150 vliegtuigen van verschillende types heeft besteld. Naar uit Friedrichshafen wordt gemeld, is de Graf .Zeppelin thans voor zijn proef tochten gereed. Dr. Eckener heeft verklaard, dat hij gaarne heden reeds een proeftocht zou willen ondernemen, daar het weer op het oogenblik bijzonder gunstig is. Of zulks mogelijk zal zijn, hangt er alleen maar van af of het mogelijk zal zijn het schip buiten te brengen. De bouwloods is voor de groote afmetingen van het. nieuwe luchtschip eigenlijk te klein. Men heeft aan den boven kant slechts 65 cM. speelruimte en aan de zijkanten niet veel meer. Het plein voor de loods is in hoofdrichting slechts een paar honderd meter lang en aan alle kanten van huizen omgeven, zoodat het alleen mogelijk is het luchtschip naar buiten te brengen als het windstil is, of bij zwakke Z.W. wind. Vandaar dat men voor de proefvluchten geen bepaalde dagen kan vaststellen. Geluk kig zijn in Friedrichshafen de Z.W. winden overheerschend. Dr. Eckener herhaalde nog eens, dat het uitstel der proeftochten alleen een gevolg is van de moeilijkheden bij het vervaardigen van het gas voor de motoren. Van de vier ovens der gasfabriek werken er maar twee. Daarom doet men de eerste vaarten met benzine als brandstof. Voor den tocht naar Amerika zijn 25.000 a 30.000 kub. M. gas vereischt, terwijl men nog slechts over 7000 kub. M. beschikt. Het zal daarom wel half October worden voor men vertrekken kan. Intusschen zullen ook twee fabrieken in Baden en Turingen gas leveren, wat mis schien het vertrek iets bespoedigen zal. Het gebrek aan gas is ook de reden, dat de reis om de wereld is opgegeven, want daarvoor had al in list laatst van Juni een groo> hoe veelheid gas naar Japan verscheept moeten worden. Omtrent de nasporingen naar de ver dwenen Sowjetski Sjewer verneemt de Prawda uit Nowosiboisk, dat de twee sche pen, die zich in het gebied van de Witte en Karische zee bevinden, de schoener Profes sor Zj ietkof, welke in den ingang van de Witte Zee is, op weg naar de streek van het eiland Dickson, en de ijsbreker Malygin, die met de Karische expeditie in de Kari sche Zee is en daar de heele maand Septem ber blijven zal, gewaarschuwd zijn. De streek, waarover het vliegtuig zijn weg zocht, is vrijwel onbewoond. De nasporin gen ernaar worden bemoeilijkt door de ge weldige uitgestrektheden en het ontbreken van berichten omtrent de plaats, waar het vliegtuig zich ongeveer bevindt. Het is nog te vroeg om over averij van het vliegtuig te spreken. Men verwacht veel hulp voor de nasporingen van het radiostation, dat zich op één van de eilanden van de Ljachorski eilanden, bij den mond van de Lena, be vindt. De Al-Russische Academie van Weten schappen heeft een plan van hulpverleening uitgewerkt, volgens hetwelk een schip van het ijsbrekerstype van Wladiwostok naar kaap Sjewerny gezonden moet worden, met een watervliegtuig aan boord. Het vliegtuig zou de plaats, waar de Sowjetski Sjewer zich bevindt, moeten opsporen, waar de ijs breker haar te hulp zou moeten komen. Bo vendien zou aan een hydrologische expe ditie in het gebied van midden-Kolyma op gedragen moeten worden, om op weg te gaan om eventueel hulp te verleenen. Hoewel bijna nog een jaar moet ver- loopen alvorens de eerstvolgende Schnei- der Cup-race in Engeland wordt gehou den, worden daartoe reeds in verschil lende landen de noodige voorbereidingen getroffen, wat den bouw van nieuwe wa tervliegtuigen betreft, waarmede men uursnelheden denkt te bereiken van 500 tot 600 K.M. Deze snelheden toch zullen noodig blijken te zijn om een redelijke kans te hebben den trophee te winnen. Zooals men zich herinnert, werd de Engelschman Webster verleden jaar in Italië winner met een uursnelheid van 549 K.M. en hoewel dit, bij 1926 verge leken, een recordverbetering beteekende van 56 K.M., bleek al spoedig, dat de maximum snelheid nog iang niet bereikt was. Want kort nadien bereikte de Itali aan De Bernardi tot tweemaal toe een uursnelheid van 508 K.M., terwijl eenmaal zelfs deze snelheid werd opgevoerd tot 558 K.M. Is het dus te verwonderen, dat vooral de Engelschen al het mogelijke zullen doen om niet alleen hun victoTie van 1927 te herhalen, maar tevens het record weer op hun naam te brengen? Reeds schreven wij hoe Darcy Greig met een Napier S5 proefvluchten heeft gemaakt en binnen korten tijd een poging zal doen het record te verbeteren. Het eventueel slagen daar van zou natuurlijk het vertrouwen der Engelschen in den a.s. Schneider Cup wedstrijd geducht versterken, doch het zou tevens den anderen naties een aan sporing zijn het voorbereidende werk met verdubbelden ijver voort te zetten. Be halve de technici van »Napier« zijn even wel nog andere firma's in Engeland werk zaam een watervliegtuigsnelheidsduivel in gereedheid te brengen. Zoo zal de »Supermarine«,diehet winnende vliegtuig van 1927 construeerde, ook thans weer een product leveren, terwijl de Gloster- Maatschappij eveneens met grootsche plannen rondloopt. Met de Engelschen zijn het natuurlijk de Italianen, die kosten noch moeite spa ren hun schitterende praestaties van dit jaar te bestendigen. Naar verluidt zijn niet minder dan negen watervliegtuigen reeds thans in aanbouw. „Macchi", die in 1926 het vliegtuig van den overwinnaar leverde, construeert ook thans weer een drietal machines, die echter in plaats van met Fiat-motoren, met Isotta Fras- chini-motoren zullen worden uitgerust. Intusschen denke men niet, dat de leiders van Fiat slechts lijdzaam zullen toezien, integendeel, zij hebben thans zelf den bouw van een drietal watervliegtuigen voor de groote race ter hand genomen, welke natuurlijk van hun eigen motoren zullen worden voorzien. Verder zijn er nog drie, mogelijk zelfs vier Italiaansche hydroplanes in aanbouw bij de „Savoya", de vliegtuigbouwmaatschappij, wier toe stellen in 1920 en 1921 de Schneider Cup wonnen. Ook Frankrijk is voornemens bij den eerstvolgenden wedstrijd van de partij te zijn en heeft daartoe drie machines op stapel. Zooals bekend, houdt Frank rijk met 444 K.M. het record voor land- vliegtuigen, hetgeen een aanwijzing is, dat de Franschen ook met hun water vliegtuigen zoo noodig een rol van be- teekenis kunnen spelen. Ten slotte is ook Amerika van plan mede te dingen, waarschijnlijk met een drietal toestellen. Zooals men weet moe sten de Amerikanen verleden jaar van de deelneming afzien, omdat hun vlieg tuigen niet op tijd gereed waren.|Gezien echter het feit, dat Amenkaansche vlie gers in 1928 en 1925 beslag legden op het wereldrecord voor watervliegtuigen en de techniek ook in de nieuwe wereld nog steeds vorderingen maakt, schijnen hun vooruitzichten in de a.s. Schneidcr- Cup-race geenszins ongunstig to zjj: (United Press- T* .'e Toen lk, na het opstaan, door het wijd geopende raam, naar buiten koek, zag ik een heir van, vogols ztah in golvende lijn voortspoeden in westelijke richting, go dragen door het flauwe oostenwindje. De golvende vliegbewegingen der vogels zel den mij, dat ik met zangers te doen had en het was niet moeilijk te veronderstel len, dat ze op den trek waren. Het stond dus vast, dat in de gebieden, vanwaar ze kwamen, de zomer was goweken. Het was al weer een zekere aanduiding, dat ook hier dat tijdstip ln aantocht was. Als men los van' don kalender zou kunnen leven, zou je er haast aan gaan twijfelen, dat het al zoo ver ln het seizoen was. Een paar dagen terug toch wees de ther mometer bij mij buiten nog 80 gr. O. Een behoorlijke zoröersche hitte, die absoluut nog niets in zich draagt van den herfst. En hoe schitterend zag alles er ook nu uit. De wind was, zooals gezegd, omgezwaaid naar het oosten. De gouden gloed van de al eenigen tijd boven den horizon staande zon plekte tegen de huizenrij en zette al les, doch vooral de ruiten in een prachtig gulden licht, dat warm en teeder aandeed en een lust was voor het oog. Het schijnt wel, dat het zonlicht in zijn kleurgetoover, de tinten warmer doet aan voelen. De felheid van het zomer-zonne- licht is geweken. Het is er mee als met den mensch als hij nog staat in het teeken van den midzomertijd. Dan kan alles glanzend en pittig en lichtend rondom hem zijn, doch iets hautains, iets fels komt mede tot uiting. En dat felle, dat hautaine ver schrompelt met de jaren en langzamer hand krijgt het glanzende, pittige licht, dat hij rond zich straalt, iets warms en teers. Het is alles meer gedegen en het schitterende is niet verblindend, doch het wekt, bij ieder die daarvan mag genieten, streeling en koestering en een gevoel van weldadigheid. Hoe schoon was het op dien vroegen ochtend aan den zeekant. Welk een teere kleur lag over alles gespreid. Het anders meest onooglijke, kreeg onder den toets van het Septembersche zonnelicht een vroolijke kleur. Elk voorwerp, dat in zijn eigen jasje, zijn eigen Meuren had, reageerde op eigen wijze op den gouden slag van het al bestralende licht. En hoe reageert dat alles op ons zelf. Er mag binnen in je, in je ziel een floers hangen, bij het aanschouwen van zooveel warme tinten, hij de overweldigende variëteit van zooveel kleuren, wordt er een tip van dat floers opgetild en je innerlijk wordt, on bewust, doch onweerstaanbaar, bewogen en opgewekt beïnvloed. En vooral wan neer men dat alles bewust wil zien en wanneer men bewust dien invloed op zioh wil laten inwerken, dan nog is de uitwer king intenser. Zoo stond dien ochtend alles in het tee ken van blijheid. Heel de sfeer ademde vroolijkheid en weldoende schoonheid. Er was een kamen' van de visoh- schuiten, die een voor van verguld zilver trokken door het schier ongerimpelde zee vlak. Ze silhouetteerden scherp tegen het fond van de blauwe lucht, waarlangs in statigen, haast onmerkbaren gang enkele wollige wolken trokken. Alles doemde klaar en duidelijk op en het was een onuitsprekelijk schoon schil derij, dat voor ieder, die oogen had, om niet viel te bewonderen. Het was weer één dier aspecten, die zoo dikwijls hier vallen waar te nemen en die je oogenblikkelijk, door hun buitenge wone pracht en glans, doen vergeten de dagen, dat het somber is en grauw aan den zeekant. Maar als het dan zoo is, prijs je je toch ook weer gelukkig, dat het lot je heeft geplaatst aan den zeekant, waar zoo on eindig veel schakeering van tinten en zoo veel variatie van stoffeering is. Rohlnson. Een tweetal nieuwigheden van revolu- tionnairen aard heeft veel beroering ge bracht in de Britsche auto-wereld. Het aan tal transmissie-stelsels voor den auto, dat rijden vereenvoudigt door uitschakeling van de functies van den versnellingsbak, is weer met een nieuw vermeerderd, dat in practisch nut en verrassend effect de reeds bestaande aanzienlijk heet te overtreffen. Het nieuwe systeem, dat is uitgedacht door den Britschen ingenieur J. H. Robertson die er, aar men zegt, zijn kapitaal groot 20.000 pond, aan heeft besteed brengt autorijden terug tot sturen en remmen. Koppeling zoowel als versnellingsbak zijn in dit transmissie-stelsel uitgeschakeld. Het is reeds danig op de proef gesteld op een wagen, d'ie steden en graafschappen van Engeland heeft doorkruist en aldus 25.000 mijlen achtereen heeft gereden. Belangrijker is wellicht nog de nieuwe Duitsche motor, die met ruwe olie wordt gevoed. Die motor, waarvoor een bekend auto-fabrikant de Engelsche patenten heeft verkregen, wordt thans aan den tand ge voeld door de voor zulk werk bestemde commissie van de Royal Automobile Club. In de naaste toekomst kan men van die zijde een dier bewonderenswaardige en feillooze rapporten tegemoet zien, die zij op gezette tijden, na uitgebreide proefnemingen, over nieuwe uitvindingen en toepassingen geeft De eerste proefrit heeft dezer dagen plaats gehad. De motor was geplaatst in een lorrie, die bovendien een aanhangwagen had, en die gedurende den rit een zestig mijl af legde. hun .uct-r 1 do;:' belooft hij aen revolutie teweeg te brengen in wegtrans- port. De stookolie, die de motor gebruikt, kost immers slechts zoowat een vierde deel van den prijs vRn benzine. Bovendien heet het, dat hij precies hetzelfde doet als de benzinemotor, terwij' b'j dank zij de afwe zigheid van een carborateur en een mag neet gemakkelijker te bc' andelen is en min- dei ingewikkeld is. Ee: /erder voordeel is, dat brandgevaar tot ten minimum wordt beperkt, daar de olie niet vlamvat. De R.A.C. neemt ten aanzien dezer proefritten de gebruikelijke voorzorgen, die eventucele knoeierij moeten verhoeden. De waarnemer van de Club gebruikt zijn maaltijden „aan boord", ten einde het voertuig niet uit het oog te verliezen. En voor den nacht sluit hij het persoonlijk weg. Op den eersten proeftocht liep de wagen met een gemiddelde snelheid van 8 mijl per uur. De wielen waren voorzien van lucht banden. De uitlaatpijp pufte wat lichten damp uit, geheel verschillend natuurlijk van de uitlaatgassen van een benzinemotor, maar daarentegen overeenkomend met de dampen, die uit een motorboot komen. Reeds kan worden gezegd, dat de motor op den eersten proefrit aan de gestelde verwachtingen beantwoordde. De wagen verrichtte zijn arbeid voortreffelijk en de vervoerkosten der lading kwamen overeen met een permy voor een ton over een af stand van vijftien mijlen. De gewone ben zinelorrie kan voor een penny een ton ge wicht nauwelijks over vijf mijlen vervoeren. Het feit dat de olie onbrandbaar is, is van eminente waarde, indien men let op het aanzienlijke aantal slachtoffers van motor- branden, die voortkomen uit botsingen. („Tel."). Een schooljongen vond hij het graven in een tuin bij Muswell Hill, Cranleigh, eenige weken geleden een urn met 652 zilveren Romeinsche munten dagteeko- nend uit de eerste eeuw na Christus. Hij maakte zijn vondst wat luidruchtig be kend, met het gevolg, dat de fiscus, op grond van de oude bepalingen nopens ge vonden schatten, de urn met inhoud kwam opeischen. Gisteren zijn de munten door den rechter tot eigendom van de kroon verklaard en tot „Z. Majesteits beschik king gesteld" zooals de wettelijke term luidt. De arme schatgraver heeft er niet ééntje mogen behouden. In Lyon woont een schoenmaker, Gail- lard, die over een sterke magnetische kracht beschikt. Eenigen tijd geleden be zocht Gaillard dr. Locard, een van de be kendste medische deskundigen in Frank rijk en toonde hem zijn gave om dierlijke weefsels voor ontbinding te bewaren, en kel en alleen door de aanraking met zijn handen. Onder de voorwerpen, die hij den medicus toonde was een stuk schaaps- vleesch, zoo hard als hout, dat geen tee kenen van ontbinding vertoonde en de versteende lichamen van een duif en een aaL Dr. Locard moest toegeven dat Gail lard in zijn handen een groote magneti sche kracht bezat Gaillard heeft eerst sinds December deze kracht in zich ontdekt; hij heeft thans zijn beroep als schoenmaker aan den kant gezet en tracht met zijn gave zie ken te genezen. Reeds heeft hij succes gehad met een morphinist en thans wil hij lijders aan kanker behandelen. Alvorens de behandeling toe te passen, moeten de patiënten een bewijs overleggen dat zij bij een medicus zijn geweest N. V. B. Overzicht van de wedstrijden voor Zondag. AFDEELING I. ie klasse. VTJCAjax, HFCStormvogels, HDVS Sparta, RCHHilversum, UWAD O. „Nevoh" (J. Hoven) wijdt in de „SpJcr." naar aanleiding van Ajax' nederlaag tegen UW een beschouwing over deze club; hij zegt o.m. „het geenszins noodzakelijk te achten, dat een club steeds kampioen wordt, doch een sterke vereeniging met hulpmiddelen als die, waarover Ajax beschikt, moet wèl kunnen zorgen tot de kampioenscandidaten te behoo- ren. Een verzwakking als b.v. thans plotseling bij Ajax ingetreden is, wijst op eem tekort koming in de organisatie." Wat de laatstgenoemde uitlating betreft, bedoelt schrijver waarschijnlijk het niet uit komen van van Kol, die wel als toeschouwer aanwezig was. Hij schijnt in onmin te zijn gekomen met het bestuur en wenschte daarom verleden Zondag niet te spelen. De roodwitten zullen morgen in Den Haag in VUC op papier een sterkere tegenpartij te bestrijden krijgen dan UW is. Maar juist daarom achten wij de Amsterdammers tot een grootsche prestatie in 9taat; natuurlijk als het team sterker gemaakt wordt (waarvoor het materiaal aanwezig is). VUC is intusschen door de zege op Storm vogels vol goeden moed. Hermes versus Sparta kan als een soort „derby" aangemerkt worden, daar het terrein halverwege Rotterdam en Schiedam ligt en die meeste spelers vam de thuisclub in R'da'm woonachtig zijn. De nieuwe ie klassers heb ben inj het Zilv. Bal-tournooi weinig bijzon ders laten zien en verloren bovendien met flinke cijfers van Hilversum. Sparta speelde evenmin een rol ln genoemd tournool, zoodat een voorspelling inlet te doen ia. We geven echter Sparta de meeste kans. Spannen kan de wedstrijd RCH&—Hilver sum wordan «m ook wellicht UW—APQ,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1928 | | pagina 15