CHAPLIN's CIRCUS
Vanaf VRIJDAG 28 SEPTEMBER tot en met DONDERDAG 4 OCTOBER vertoonen wij het onovertroffen Kunstwerk
Monumentale Kunstfilm geschreven, geregisseerd en gespeeld door
WITTE BIOSCOOP-THEATER, KONINGSTR. 14
AAN ONS IS DE EER dit PRACHT FILMWERK aan ons geacht publiek te vertoonen.
CIRCUS MET CHARLIE CHAPLIN
ES&xs&ssASiïi «-
P.S. Zondagmiddag GROOTE MATINÉE, met volledig orkest. - Prijzen 30 en SO cent. - Aanvang half vier.
CHAPLIN's CIRCUS Is een filmgebeuren, hetwelk U niet moogt missen.
Wlf ppolongeerew nooitII
en de prl|xen worden niet verhoogd.
's Werelds meest beroemde en grootste komiek van het witte doek I
Na Weenen, Berlijn, Parijs, Anisterdam In Den Helder In het
Nog nimmer behaalde een circus zulke triomfen Nog nergens is ooit de komst van een circus met zooveel belangstelling en
ongeduld tegemoet gezien en nog nooit heeft een olrcus zoo de gespannen verwachtingen van het publiek, pers etc. overtroffen als:
„CIRCUS" is het machtigste en meest aangrijpende filmproduct, dat ooit door CHAPLIN op het witte doek werd gebracht
De film HET CIRCUS is door de Keurings-Commlssie goedgekeurd voor eiken leeftijd.
Hoeveel wij ook zouden zeggen over CHAPLIN's CIRCUS, wij zouden toch te bescheiden zijn, maar dit moeten wij zeggen
Is de beste, de mooiste, de grappigste en de meest tragische film, welke CHARLIE ooit maakte.
Overal moeiten de Blosooop-DIreetfse polltfe-hulp Inroepen, zoodanig wie de toeloop van het publiek
voor de grootste Succes-Film van CHARLIE CHAPLIN. Overal moeeten honderden
teleurgoateld worden, wij raden U dus dringend Bespreekt tijdig Uwe plaatsen,
Het succes van CHAPLIN's CIRCUS was overal enorm.
Het Theater Tuschinski, Amsterdam, vertoonde de film gedurende drie wéken achter
een. Oeen enkele andere film werd dit seizoen zoolang vertoond.
Cinema Palace en Rembrandt Theater, Haarlem, vertoonden „CIRCUS" gelijktijdig
gedurende twee weken achtereen.
Luxor Theater en Cinema Palace, Arnhem, vertoonden „CIRCUS" gelllktijdla
gedurende een week, terwijl het Luxor Theater de film prolongeerde!
De recettes van de film» „Ben hur" en „De Qroote Parade" werden met stukken geslagen I
dagelijks van 12 tot 2 uur, want U weet het:
Witte Bioscoop-
Charlie Chaplin
Wat de Nederlandsche pers tegt:
De film-recensent van het „Handelsblad", de Heer P. Kloppers, liet ilch als volgt nlt over desa overweldigende publiekfilm t
01 fijnproevers aller landen, vereenigt U - en siet Chaplin 1 Een wereld gaat voor u open, daar wordt op de kennissen van het vermaak eea slel geveild. De plas,
dien gij denkt te tien in een „scenario", tiet ge in werkelijkheid in de rol van Charlie telf, in de rol van den maa, wiens geticht nat sou tijn van tranen ala hij niet lang
de nutteloosheid van het schreien had ingeiien.
In het circus gaapt het publiek, want dit is geen circus waarin de paardrijdsters, met tulle rokjes aan, jong en schoon zijn alt de morgendauw, de clowns tijn geem
Fratellini't die interviews toestaan, maar in het taagsel tegenvallen, de acrobaten doen niets beters dan hun ontelbare collega's in de ontelbare tenten die daveren van bat
geschetter van koper en het geknal van lange tweepen. Ach, dit is een armtalig circus, en pas wanneer Charlie, de vluchteling, n.«r binnen komt, en wordt aangesien
voor de groote attractie van net programma, leven de toeschouwers op. En xoo begint Charlie's bewogen carrière in de tent.
En dan dia veeltij dlghetd van zijn
onaangevochten kunstenaarschap I
Hoe smal eigenljjk de klove is, aie
gaapt tusschen den schaterlach en
de silten traan, weet Charlie op een
prik, en h(j toont het ons aan: niet
alleen du ridicule is het maar éin
pas, maar ook van den humor naar
het pathoe. De genialiteit li niet,
dat n|j pathos en humor om beurten
aialiteit
j pat!
geeft, (dat kan iedere acteur die tijn
vak verstaat), maar dat bQ die twee
uitersten die elkaar toch too na staan,
tegelijk geeft. Hjj laat Uw lach ge
boren worden en besterven in de
selfde seconde en dèt, siet u, doet
niemand hem na.
Een voorbeeld. In «Circua» trouwt
het meisje waarvan Charlie houdt,
een ander: Charlie wil dat too, en
het meisje wil het ook 100, en de
ander wil het nog liever too, en het
is voor alle partijen gewcnscht, dat
-W J v Viw».
dit huweljjk totstandkomt: Charlie
sit er, vrijwillig en met een bloedend
hart naast.
Maar hij li de Bruidsjonker ea hij
gooit met eeft confetti en hij
roept hoeral met sijn hoed in de
hoogtemen tiet hem op een der
foto s, en wie goed oplet op de
film ia het natuurlij k nog duidelijker—
tiet tevens hoe tijn geticht lachten
schreit tegelijk. Wie is er dan die
niet met den armen potsenmaker
meevoelt Het leed van den clown
in een nieuwe variant, dat is de film
„Circus", maar nu Charlie dat leed
met de aanverwante potsierlijkheid
heeft uitgebeeld, moest niemand
anders het meer doen, want hoe
armzalig tal ieder circusartist ophet
witte doek voor ons verschijnen,
wanneer we ons later die bleeke figuur
met het swarte, dwaze snorretje boven
de saamgeknepen lippen herinneren.
Maar het aangrijpendst is, ondanks
alle groote momenten, die op het
koord in den nok van de tent niet
uitgesloten, toch het einde
De wagens ratelen voorbij en Charlie
kijkt te stuk voor stuk na; daar rijdt
lijn leven weg. Als alle wagens aan den horuon verdwenen zijn, staat Charlie weer al een in een wereld, waarin hii tich nnni» rh»l. ..1 i. j. _i u
j *«e Vermoedelijk naar Merna, die hij nood meer tal tien. Dan staat hjj op en waggelt heen, de ee^^^ WUt" Chwlie "lf" HiJ
„Het Volk" van 3 Maart 1928: 1
Wie tou het gedacht hebben, dat bij een too jonge kunst als de cinematografie de Dremière van een lachfilm .,.i..uu ..i,r..r 1. j
circuskomiek met een paar zwaarmoedige oogen een plaats sou veroveren niet onder de groote kunstenaars van de wereld immers dat is meer eeheu^' «"K zou tijn Wie had kunnen vermoeden, dat een kleine, tengere
dichters, beeldhouwers, schilders en komponisten P Kunstenaars van de wereld, immers, dat is meer gebeurd - maar onder de scheppers van eeuwigheidswanrden, onder de schrijven,
Dit is het groote wonder van de nieuwe vinding: tij bestendigt de vluchtige kunst van het cebaar Het li a..,i u«. 1. j:„
•ud ben, heb de schepping van dat groote meebeleefd. denken. Het Is diep ontroerend te weten: bjj mijn geboorte was dit er niet en lk, die nog niet
gaat op sijn kistje sitten en staart,
CHARLIE CHAPLIN, het genie
De taal lacht, schatert en davert. De taal* verlinkt- nu en dan tot huiverend «wygen'raïateenl°indeloM Ued^^ cheu'^M*'* SH£RLIE £HAPLIN heeft ons ook dit wonder geopenbaard,
afwissen (vochtig van het lachen en van een laten traanj dan komt er plotseling een andere stemming over dl meniete HetdenWhrioh.id dhfVlï.™ de voort!,'i# rn de bezoekers staan op, terwijl tij sich de vochillge tranen
als een tymphonle van Beethoven, na een oratorium van Bach of HKndel? g H t is de plechtigheid. Is dit alleen soo voor mijn gevoel of is de stemming van die menigte soo plechtig
»yn