DE TOCHT VAN DE ZEPPELIN.
e
N.V. Texels Eigen Stoomboot-Onderneming
lórlgineele Auplnjs Malras.1
Enveloppen
ZÓÓ zfef ons
Advertentiën
WIERINGEN DEN HELDER
WINTERDIENST
1EÏEI6.- T.m„ 8.00 v.m., 11.15 t.a. 2.30 u.
Vertrek DEN HEIDESij, 9.55 r.m., 12.15 n.m.. 4.15 ijl
Vertrek TEXEl8.00 ijl, 11.00 nu., 3.15 n.m.
Verbek DES HEIDES9.00 ie, 12.00 m. 415 n j.
HANDEL5ME.RK
eruit'!
rABMZK;
Boekdrukkerij C. DE BOER JR.
SaanrecDama de StoitMMisrlailcerk te Utrecht
f 61.000; 'Willem. Schel] laks: de Tocht naar
Chatham 10.000j Pleiter Ooxinellez van
ingolamd1: de Jong© Moeder on haar doch
tertje 4100: Jan Steen: de Oeatereeteter
f 190.000; Qemrdl Terboreh: de Brief
J 290.000; Adriaan van de Veldle: Strand van
ZandvooasK?) 02.000; Idem: Drinkende koe
2800; Aariaani H, Verboami: de Waterval
8800; 'MiiohM' de Vries: Duinlandschap
8000; Jan Bapt. Weonix: Ttolaansch ha
vengezicht' 8000; J. Woenhx: Jachtbuit
f 21.000; PMltlips Wouwrxrman: Marktdag
f 14.000.
Etsen en teekenJtngen van Rembrandt:
Portret van Burgemeester Fkix, tweede Blaat,
90.000; iöemi derde süaat f '28.000; 'Medea,
derde staat 8800; idem vierde staat f 1000;
Idem idem 1800; Jozef rijn droomen ver
tellende (teekeniing) 89.000; Isoao zegent
Jaoob 18.000; Christus voor Pilatus 8000;
de Anatomische Les van Professor Joah
Deyman' IBjOOO.
Tenslotte moge hoewel imen de schoon
heid natuurlijk niet per ML of Ma. waardeert,
curiositeitshalve worden meegedeeld, dat het
portret van Burgemeester Six meet: 61/* bij
61/» eM.; het etsje betrekking hebbend! op
Medea 8 bij' 61/» cM.; de teekenting in Oost-
indische inkt: Jozef zijne droomen' vertel
lend 173 bij' 024 mfflL; Isaac zegent Jaoob
120 bij 125 mfMj, Christus voor Pilatus 133
by 177 en de Anatomische Les van
Prof. 'Deyman slechts 109 bij 132 rnM.I Het
zqin kleine stukjes papier, waarvoor men de
duizenide guldens betaalt, maar.... ze be
vatten dan ook het meesterwerk van' een
Remhranüt!
Een Pleter de Hoogh aangekocht
voor de Ver- Eembrandt
De schilderij van' Pleter de Hoogh: Hol-
landfcch TUnmAnhuifl, ia door den heer
Schimidt Degener op die veiling voor 140.000
gulden aangekocht voor rekening van de
Vereeniging Rembrandt. Dit is dlus een dier
Bchdiderqen uit de beroemde oollecüe, welke
voor ons land behouden blijft.
Een schilderij van Hobbema ils verkocht
voor 860.000 gulden, waarschijnlijk voor
rekening van Amerika.
Een geschenk van Blr Henry
Deterding voor t Maurltshuls.
Door Sir Henry Deterddng is ,JDe Brief
schrijfster" v. Gerard Terborch op de vei-
aangekocht voor 290.000 gulden, met de
cloeling het schilderij ten geschenke te
geven aan het Mauritahuia.
De gemeente Amsterdam koopt
het ^ünnenhuls" van Pleter de
Hooch en de teekenlng van Eem
brandt voor de Anatomische les.
In een gisteravond verschenen voor
dracht stellen B. en W. van Amsterdam den
Baad voor te besluiten voor den aankoop
uit de veiling-Six van de teekening van
Rembrandt voor het schilderij De Anato
mische Les van dr. Johan Deyman, be
schikbaar te stellen een crediet van
10.000 en te bekrachtigen den aankoop
van het schilderij van Pleter de Hooch.
voorstellende een Hollandsch binnenhuis,
voor de som van 140.000, met de veiling-
kosten 154.000.
Rustig weer.
Aan het meteorologisch instituut te
New York zegt men, dat hot weer by uit
stek gunstig is voor een transatlantisch on
tocht. Er is op het oogenbllk geen enkel
onweersgebiea en do vlieger zal een wind
van 80 K.M. uur in den rug hebben.
PLANNEN VOOR EEN GROOT
JAPANSGH LUCHTSCHEP.
Naar uit Tokio gemeld wordt is men op
het Japansohe ministerie van marine op
het oogenbllk bezig mot het uitwerken van
Slannen voor den bouw van een groot
lohtsohlp. Het gevaarte zal) kanonnen en
bommen kunnen meevoeren en een radlus
van een ongeveer 8000 mijl hebben. Met
den bouw zal reeds zeer spoedig begonnen
worden.
VLIEGONGEVAL BIJ SCHELLING-
WOUDE.
Met twee vliegtuigen van „de Mok".
Gistermorgen rijn die watervliegtuig,
f 58 en W 00 van het vliegkamp I)e Mok
W
vertrokken
het vliegkamp
voor een eavigatietoebt boven
do Zuiderzee, Br werd doorgevlogen naar
Schelltlngwoude om benzine in te nemen. In-
tuasoheiii was een dichte tuist konion opzet
ten, waardoor hot vertrek bemoeilijkt werd,
Omstreeks 2 uur gisterenmiddag steeg de
offlcder-vlleger W. J. Stemmer!» mot de
W 00 op om te onderzoeken), of de mist
boven de Zuiderzee wellicht minder was dan
boven Amsterdam.
net bleek hom evenwei, dat de mist op de
Zuiderzee op rijn minst even dicht was, en
de 'bestuurder besloot, naar Scbeliingwoude
terug te koenen. Hot toestel morst l'aag vlie
gen in verband niet den mist; bij den hangar
raakte de 'bestuurder, de macht over het toe-
Stel eenilgazlns kwijt met het gevolg, dat het
tegen de W 58, die gemoerd lag, aanvloog.
Bedde toestellen werden vrjj ernstig bescha
digd; door ze goed vast te meeren, kon zin
ken worden voorkomen.
De officier-vlieger Stommerik, en de ma-
fcroos-vliiegtulgmaker A. H. Kuleman, d'le
met hem in het toestel zat, bleven ongedeerd.
Do bestuurder van de iW 68, vlieger-officie i
D. J. R. Beugeling, en de korporaal-vllej
tuigmaker Van den Koppel 'bevonden
tjjldens die botsing niet in hun toestel
Bedde Vliegtuigen zullen zeer waarschijn
lijk vandaag worden gedemonteerd en naaT
het vliegkamp De Mok worden terugge
zonden.
dieg-
ricn
De drukte te Lakehurst
De menigte, die te Lakehurst by de aan
komst van de „Graf Zteppeliif' was samen
gestroomd, was de grootste, die daar ooi
gezien is. Het aantal automobielen werd op
15 20.000 geschat.
De landing.
Uit Lakehurst meldt men nog, dat vtjf-
hondardl menschen dlaar hebben meegehol
pen aan de landing. Terwijl die landing plaats
vond, drongen honderden menschen, die on
geduldig waren geworden door het lange
wachten, door het politleoordon en belem
merden ten zeerste het werk van het vast
leggen der Zeppelin. De politie moest krach
tig optreden en er vielen harde klappen voor
de orde hersteld was.
De vreugde te Beriyn,
Het bericht van1 de aankomst van de Zep
pelin' heeft in de Duitsche hoofdstad; eon
geweldig enthousiasme verwekt Groote
menigten hadden Öen heelen avond in de
straten op berichten uit Lakehurst gewacht
De bladen maakten deze met extra-uitgaven
bekend. Het bericht van de "aankomst ging
als een loepend vuur door de stad.
Het „noodverband" voor
stabllisatievlak.
het
LUCHTVAART.
De vliegtochten naar lndië.
Het vierde vliegtuig te Rangoon
ernstig beschadigd.
By de directie van de Kon. Ned. Indi
sche Luchtvaartmaatschappij is uit Ran
goon van de bemanning van fcet vierde
vliegtuig Dinsdag het volgende bericht
ontvangen.
Wij vertrokken om 8J2 plaatselijke tijd.
De startbaan wag op het terrein tevoren
uitgezet. Nadat het toestel de geheele
baan langzaam had afgereden van Noord
tot Zuid, teneinde uit? te maken of rij
deugdelijk, was werd het vliegtuig omge
draaid en vertrok van Zuid naar Noord-
Na een aanloop van 40 meter met vol gas
zakte het linkerwiel plotseling tot de as
weg, waardoor het toestel, in zijn vaart
gestuit, 180 graden omdraaide. Het ge
volg was, dat de linkerzyde van het lan
dingsgestel afgerukt werd en de linker
vleugel' den grond raakte en beschadigd
werd).
Onderzoek ter plaatse toonde aan, dat
onder een harde deklaag rich een zwakke
piek in het terrein bevond, waarin het
wiel ongelukkigerwijze terecht was go-
komen, na door de harde deklaag heen-
gezakt te rijn*
Een telegram van den Nederlandschen
oonsul te Rangoon. die by het vertrek
aanwezig was, wijst er met nadruk op,
dat de tegenslag uitsluitend te wyton la
aan een zeer ongelukkig toeval, ondanks
alle voorzorgsmaatregelen, welke door de
bemanning genomen waren.
EEN NIEUWE POGING OM OVER
DEN ATLANTISCH EN OCEAAN
TE VLIEGEN.
St. John, (New FoundJand), 17 Ootobtr.
Vandaag la eon eerste poging om den At-
lontleohen Oceaan ln oon lloht vliegtuig
over te steken ingezet door kapitein-luite
nant ter zoe H. O. Maodamld, een officier
van de Engdsche marine, die om 10 u. 51
(tyd van Üreorvwioh)^^^^H^^HH
zlin Hnvilland
wijdte van slechts
dlo 28 Jaar oud is, had goed weer nfge
waoht on zyn cpstygon was sensationeel
door het onverwachte, ny vliegt alleen,
heeft geen draadlooze installatie on geen
drijvers. Hyi kan brandstof voor 8000 mijl
aan boord en kan 85 uur in de lucht biy ven,
Alle passagiers maakten' met gtooten lof
gewag van de koelbloedigheid van Eckenerie
zoon, die die eerste was, om zich beschikbaar
te stellen om de scheur in de bekleed!
voorioopig te repareeren. Zijn vader sto:
hem toe met twee andere 'leden der beman
ning een „noodverband" te leggen, waarby
de drie mannen een half uur aan den buiten
wand moesten werken. Zy zaten öaarby op
plankjes, zooals schilders die den gevel van
een huis behandelen en de minste onver
wachte beweging van het luchtschip zou hen
hun evenwioht hebben kunnen doen verlie
zen. Eckener stond al dien tijd zelf aan het
stuur en het luchtschip Weef volkomen hori
zontaal.
De bekende Duitsche persteekenaar Mn-
tejko, die de reis eveneens meemaakte, ver
telde, dat men net aan de lunch zat, toen het
linker stabilisaüevlak door den heftigen
storm werd beschadigd. De schok was zoo
hevig, dat het luchtschip by<na op zijn kop
stond Velen dachten, cafc de Zeppelin een
buiteling zou maken.
Het rookverbod en do warmte.
Byna ieder der Amerikaansche bladten
heeft beslag gelegd op een of meer der pas
sagiers, wier vrij onbelangrijke verhalen
toch kolommen vullen. Een paar bijzonder
heden laten wij nog volgen. De ergste be
proeving voor de mannen was geweest, dat
zij 110 uur niet hadden mogen rooken en
één der passagiers vertelt eerlijk, in de
,jWorld", dat hij daarom alleen liever met
een boot terug gaat. Zondagavond! bleek het
bier op te rijm, wat een nieuwe beproeving,
vooral voor de Duitschers, was, da© tenge
volge van die ongekende warmte in de kajuit
dborloopend dorst hadden. Over die warmte
klaagde ook lady Drummond Hay, de ©enige
vrouweiyke passagier, die het gebrek aan
frissche lucht ini den grooten gondel haar
eenige onaangename herinnering noemde.
Bovendien mochten op last van Eckenter ge
durende regenbuien! de kleine ventilatie-
i niet geopend worden en boven de
nu, toen het luchtschip drie
uur achtereen in den regen had gezeten,
was de temperatuur vrijwel ondragelijk ge
worden.
Een mooie prestatie.
De „N. Roti Crt,":
Bijna even verbluffend als die tocht van de
Zeppelin zelf, is trots die zwijgzaamheid,
die dr. Eckener gedurende de reis ten toon
spreidde het feit geweest, dat het publiek
in de heeld wereld1 den triumftocht boven
het vasteland der Ver. Staten, en de aan
komst op het vliegveld te Lakehurst als het
ware heeft kunnen bijwonen, zooal niet met
het oog, dan toch met het oor. En menig
radiOHamateur hier te lande heeft Dinsdag,
dank zy Königswusterhausen of andere sta
tions, de illusie kunnen hebben, mee in het
eerste gelid' der opgetogen New-Yorkers te
staan, of zelf de landing te Lakehurst by te
wonen. Dit was een overwinning voor de
korte golf-techniek, welke den afstand' New-
York—'Berlijn schitterend) overbrugde.
Do terugtocht
De reparatie-werkzaamheden aan het
luch'tflohlp zullon waarschijnlijk eon week of
acht dagen duren, en ofschoon Eckener .nog
geen datum voor dien terugtocht, beeft be
paald, neemt) men aan, dat hit den lOdon dag
weer voor het vertrek gereed zal zyn. Vier
Amerikaflinsche passagiers hebben paasago
voor don terugtocht geboekt, imaar hot Is
nog nilet zoker of Eckenor passagiers mee
terug zal nemen.
Verklaringen van dr. Eckener
en Rosentlahl
'Dr. Eckener verklaarde na zyn landing 'te
Lakehurst, dat de veiligheid van het lucht-
scheepvaartverkeer thans bewezen ls, door
dat niettegenstaande de 'beschadiging aan hot
linker stablllsatlevlakiy het doMl van den tocht
gelukkig bereikt IS.
Slechts in de eerste 12 uur van den tocht
heeft men vloeibare brandstof gebruikt.
Naar aanleiding van eon waag over den lan
gen duur van den todht, zei dr. Eckener, dat
by het lucbtschh) im gevaar zon hebben ge
bracht, indien hy de snelheid' volgens het
programma had gehandhaafd'.
De Amerikaansche luchtschlpoommandant
RosendaM, die els gast aan den tocht heeft
deelgenomen, uitte zijn bewondering voor de
technische constructie van het luchtschip.
De beschadiging van het stabdlisatievlak
heeft het luchtschip niet in gevaar gebracht,
doch een aanzienlijke vermindering van de
snelheid' den gevolge gehad.
Reisindrukken van
GrzeslnskL
minister
De Pruisische minister van binnenland-
sche zaken Grzeslnski, die aan den tocht van
de „Graf Zeppelin" als gast heeft deelgeno
men1", heeft na de aankomst te Lakehurst den
New-Yorkschen correspondent van de
JFrankf. Ztg." zyn indrukken meegedeeld.
Hy is opgetogen over de reis en verze
kert, in tegenstelling met andere berichten,
dat geen enkele passagier ook maar een
oogenbllk luchtriek is geweest, zelfs niet
toen het luchtschip in den storm geraakte,
die het linker stahilisatdevlak ernstig bescha
digde. net was ook niet mogelijk iuchtziek
te worden, zegt hy, want het schip rolde.
noch stampte ondanks den vaak hevtgom
tegenwind.
Het verblijf aan boord noemt de minister
zeer gewillig. De passagiers eietom den ty«t
mot. lezen, kaarten' on net bewonderen van
hot prachtige uitricht eerst bovoü den
Oceaan, daarna boveni het Amerikaansche
vasteland. Het was alleen erg lastig, dat ton-
gevojgo van den langon omweg, dien de
Zeppelin! moest nemen., het water en Ue an
dere drenken aan boord' opraakten on groote
dorst de passagiers kwelde.
Alleen tljdtens liet oorste deel van de reis
heeft het luchtschip benstlne gestookt, waar
van het 14 ton aan boord had. Later, boven
den oceaan on Amerika, ls uitsluitend' blouw-
gas gebruikt. Daarvan was ruim 80.000 M*.
voorradig.
Grztsduskl verklaart tem slotto, dat de reis
die mogelijkheid) van een geregeld' passa-
giersverkeer per luchtschip tusschen de
Ver. Staten en Duitsdhland heeft bewezen
en uit de hoop, dat de 'tocht de betrekkingen
tusschen de twee.landen zal verinnigen.
Een wanklank.
De „Vorwfirts" publiceerde Dinsdagmldu
dag een lang verhaal van eon der medereizi
gers van de „Graf Zeppelin", Rrescrinski,
waarin hy ernstige klachten aanvoert over
de behandeling, 'd'ie de luchtreizigers onmidl-
delfflk na hun landing ondergaan hebben.
'Volgens den 'berichtgever zoudeni alle
passagiers onmiddellijk door een oordon
agenten omringd zyn, die hen op weinig
zachtzinnige wijze dèn weg naar de douane
loods wezen. Verschillende passagiers wer
den geduwd' en gestooten en één kreeg zelfs
een vuistslag in het gezicht toen hy een
aanwijzing biykbaar niet onmiddellijk be
greep. De Duitsche consul-generaal Le-
vwnski behoorde onder hen die, als betrapte
smokkelaars, voortgeduwd en gedreven
werden.
,jMen heeft my later verteïd aldus dteze
zegsman dat de agenten ons zeker niet
met boos opzet, als een troep misdadigers
behandeld hebben, en dlat hun optreden
slechts het gevolg is van de weinig voorko
mende wijze aan welke alle passagiers, ook
die op schepen aankomen, onmiddellijk ge
wend worden. Mijtn overtuiging is echter,
dat, als zoo iets in Pruisen was gebeurd by
de ontvangst van vreemdelingen, d© politie
mannen) onmiddellijk uit den dienst zouden
ontslagen zyn."
'Stft VA. fit, ,^V vV tti
Den 26sten Oct. hopen
onze lieve Ouders en
Grootouders
WILHELM SÜN0ERMANN
en
HERMIJNA DE MAN,
hun 35-Jarlge Echtvareenfglng
te herdenken. Dat zij deze
dag nog vele jaren in ge
zondheid mogen beleven
is de wensch van hun
liefhebbende Kinderen
en Kleinkind,
yxw yfs
Met' biydschap geven wq
kennis van de geboorte (van
onze Doohter
J0HANNA AAFJE.
P. KRAAK.
S. O. KRAAKSteeman.
Den Helder, 17 Oct. 1928.
De Heer en Mevrouw
KUHNHÜNE,
geven hiermede kennis van de
ijeboorte van hun Zoon
ARN0LD C0ENRAA0 ANT0N.
Leusden, „Russula",
16 October 1928.
1928:
raampjes
„Luchf-ziekto.
Omtrent de mate van behageJ likheld, waar-
assagiers den overtoent er hebben
mee de
«fgebra.
heerscht nog wat onduldeiyikheid'.
Volgens één Reuter-tolegmm uit Lakehurst
zouden' de passagiers hebben gezegd, dat zy
oen uitmuntende reis hebben gehad' on ont
kenden zy „luchtriek" te zijn geweest.
Een tweede ReuiteMelegra m over dit on-
dlerwerp geeft echter toe, dat 6ón vrouwe
iyke passagier van dlo «lekte licht to Ujden
had) gehad. Echter was ook voor haar de reis
uiterst Interessant geweest. Enkel waren de
passagiers wat <Ioot elkaar geschud, toon er
«vony gekomen aan een dier horizontale
ovonwiohtsvtakkonj. De passagiers hebben
Maandag het luchtschip verlaten. De Zep
polin bleef 's avondb aan den mast gemeerd
on ls niet ln de loods gebracht. Zulks wegens
don vry sterken wiLndi, die over het terrein
woei.
In het gohoel 12000 K.M. afgelegd,
.Volgons de berekeningen, die naar Wolff
uit Friediriohshefen) meJat, dlaar op de Zep-
pelin-werf gemaakt rijm, heicft liet luchtschip
ln het geheel ongeveer 12J000 KIM. afgeJegi
Ondertrouwd 7 Oct.
R. W. JELLEMA
en
M. DE BOER.
Huweiyksvoltrekking
2 November 1928.
Eenige en algemeene
kennisgeving.
Hoogstraat 115.
Schagenstraat 26.
C. W. SPIERENBURB
en
RIEN BAKKER,
hebben de eer U, ook namens
wederzydsche familie, kennis
te geven van hun voorgenomen
huweiyk, waarvan de voltrek
king zal plaats hebben op
Donderdag 1 November a.s.
Huweiyksinzegening te half
twee ure, in de Ned. He^v. Kerk,
door Ds. W. Al. PLUG te de
Ooeksdokp.
Den Helder,
v. Galenstraat 27a,
De Cocksdorp,
(Texel),
17 Oct.
1928.
Getrouwd
J. WAGENAAR,
•en
C. C. DUINKER,
die, mede namens wederzyd
sche Familie hun hartelljken dank
betuigen voor de buitengewone
belangstelling,by hun huwelijk
ondervonden.
A'dam, Heemstedestraat lOi.
Heden overleed te Alk
maar, in den ouderdom
van bijna 86 jaren, onze
beste Vader, Behuwd- en
Grootvader, de Heer
M. v, MAANEN.
A. v. MAANEN—
A. F. J. v. MAANEN.
Ondertrouwd
en
C. VERHOEF.
Den Helder, 17 October 1928.
Middenstraat 101.
Middenstraat 105 a.
Huwelijksvoltrekking
2 November a.s.
Ondertrouwd
PIETER JOH. KUIPER
en
BET8 SIERSMA.
Don Heldor, October 1028.
Brouworstraat 0(J.
Kluus Dultstraat 48.
Huweiyksvoltrekking 1 Nov.
Heden overleed zacht en
kalm, onze lieve Vader,
Behuwd- en Grootvader,
J0ANNES KOSTER,
in den ouderdom van 83
jaar.
Den Helder, 17 Oct. 1928.
Hoogstraat 29.
Uit aller naam,
J. KOSTER.
De ter-aarde-bestelling zal
plaats hebben Vrijdag 19
Oct. a.s., des namiddags
1 uur, vanuit hot sterfhuis.
P. J. GROENLAND
en
N. KATER,
hebben dó eer U konnis te
leven van hun voorgenomen
mweiyk, waarvan do voltrok
king zal plautB hebben op noder
te bepalen datum.
Amstordnm,
InBul Indo weg 07i,
Den Heldor,
Broowntorstr. 50,
Toekomstig adres
lnsulindewog 61i, Amsterdam.
►17 Oct. 1928
Wegens omstandigheden
eerst heden geplaatst.
Den IBen October 1928
ls overleden te Amsterdam
onze beste Schoonzoon,
Zwager en Oom,
ABRAHAM NEEF,
ln den ouderdom van ruim
85 jaar.
Dat hy ruste ln vrode.
Uit aller nnam
H. M. Doowhs.
J. L. Douwks—Martinbau.
II. M. Docwkb Ja.
N. DOÜWKHV. llAllTULlCN.
on Kinderen.
Don Helder, 18 Oct. 1028.
Ondergetoekende bericht by deze zyn geachte Cliëntèle te
Wieringen en Den Helder, dat hq met ingang van 15 October J.l.
zqn vrachtautodlenst heeft overgedaan aan den Heer
Jb. Cz. GORTER, dankt allen voor het groote vertrouwen
hem gedurende 25 jaar zoo ruimschoots verleend en beveelt
zyn opvolger by allen beleefd aan.
C. PUIJNKER ALBZ.
Mii refereerendo aan bovenstaande hoop ik als opvolger
van den Heer DUIJNKER, door spoedige, nette en billijke
bediening my 't zelfde vertrouwen waardig te maken en in
deze op aller medewerking te mogen rekenen.
Beleefd aanbevelend,
Jb. Cz-
DEN BURG-TEXEL - TEL. INT. No. 22
ingaande 1 NOVEMBER 1928
Op
DE DIRECTEUR.
V trir t*yZ3 °P ma,rM moet ®ta»r\.
r 1II U I M I nat li rlit Hiia Hnnr UwAn
Fam. J. J. JANZEN Jr.
n/b. b.h. „Prinses Juliunu".
t.a.
In alle soorten,
tot concurreerende prlfzon.
Telefoon 60 en 412.
JOHAN SÜNDBBMAira.
HeSDRIKA SÜXDERMAN5
Panhuis®.
Hermijna Sündermann.
Jac. v. Lennepkade 153i.
JACOB VAN MAANEN.
Den Helder, 18 Oct. 1928.
Martin.
C. SMIT
Werkdagen
Op Zon- en Feestdagen
h oei eenvoudig, maar van het grootste gewicht
bij aankoop van de
(dwingt U tot elapen). Haar aucoas zij ook
U tot voordeel en voldoening.
Met nadruk wijzen wij U er op, dat de naam
alloó" dan ia U vsaokord san echte Auping
ts koopea