DE TOCHT VAN DE ZEPPELIN. e N.V. Texels Eigen Stoomboot-Onderneming lórlgineele Auplnjs Malras.1 Enveloppen ZÓÓ zfef ons Advertentiën WIERINGEN DEN HELDER WINTERDIENST 1EÏEI6.- T.m„ 8.00 v.m., 11.15 t.a. 2.30 u. Vertrek DEN HEIDESij, 9.55 r.m., 12.15 n.m.. 4.15 ijl Vertrek TEXEl8.00 ijl, 11.00 nu., 3.15 n.m. Verbek DES HEIDES9.00 ie, 12.00 m. 415 n j. HANDEL5ME.RK eruit'! rABMZK; Boekdrukkerij C. DE BOER JR. SaanrecDama de StoitMMisrlailcerk te Utrecht f 61.000; 'Willem. Schel] laks: de Tocht naar Chatham 10.000j Pleiter Ooxinellez van ingolamd1: de Jong© Moeder on haar doch tertje 4100: Jan Steen: de Oeatereeteter f 190.000; Qemrdl Terboreh: de Brief J 290.000; Adriaan van de Veldle: Strand van ZandvooasK?) 02.000; Idem: Drinkende koe 2800; Aariaani H, Verboami: de Waterval 8800; 'MiiohM' de Vries: Duinlandschap 8000; Jan Bapt. Weonix: Ttolaansch ha vengezicht' 8000; J. Woenhx: Jachtbuit f 21.000; PMltlips Wouwrxrman: Marktdag f 14.000. Etsen en teekenJtngen van Rembrandt: Portret van Burgemeester Fkix, tweede Blaat, 90.000; iöemi derde süaat f '28.000; 'Medea, derde staat 8800; idem vierde staat f 1000; Idem idem 1800; Jozef rijn droomen ver tellende (teekeniing) 89.000; Isoao zegent Jaoob 18.000; Christus voor Pilatus 8000; de Anatomische Les van Professor Joah Deyman' IBjOOO. Tenslotte moge hoewel imen de schoon heid natuurlijk niet per ML of Ma. waardeert, curiositeitshalve worden meegedeeld, dat het portret van Burgemeester Six meet: 61/* bij 61/» eM.; het etsje betrekking hebbend! op Medea 8 bij' 61/» cM.; de teekenting in Oost- indische inkt: Jozef zijne droomen' vertel lend 173 bij' 024 mfflL; Isaac zegent Jaoob 120 bij 125 mfMj, Christus voor Pilatus 133 by 177 en de Anatomische Les van Prof. 'Deyman slechts 109 bij 132 rnM.I Het zqin kleine stukjes papier, waarvoor men de duizenide guldens betaalt, maar.... ze be vatten dan ook het meesterwerk van' een Remhranüt! Een Pleter de Hoogh aangekocht voor de Ver- Eembrandt De schilderij van' Pleter de Hoogh: Hol- landfcch TUnmAnhuifl, ia door den heer Schimidt Degener op die veiling voor 140.000 gulden aangekocht voor rekening van de Vereeniging Rembrandt. Dit is dlus een dier Bchdiderqen uit de beroemde oollecüe, welke voor ons land behouden blijft. Een schilderij van Hobbema ils verkocht voor 860.000 gulden, waarschijnlijk voor rekening van Amerika. Een geschenk van Blr Henry Deterding voor t Maurltshuls. Door Sir Henry Deterddng is ,JDe Brief schrijfster" v. Gerard Terborch op de vei- aangekocht voor 290.000 gulden, met de cloeling het schilderij ten geschenke te geven aan het Mauritahuia. De gemeente Amsterdam koopt het ^ünnenhuls" van Pleter de Hooch en de teekenlng van Eem brandt voor de Anatomische les. In een gisteravond verschenen voor dracht stellen B. en W. van Amsterdam den Baad voor te besluiten voor den aankoop uit de veiling-Six van de teekening van Rembrandt voor het schilderij De Anato mische Les van dr. Johan Deyman, be schikbaar te stellen een crediet van 10.000 en te bekrachtigen den aankoop van het schilderij van Pleter de Hooch. voorstellende een Hollandsch binnenhuis, voor de som van 140.000, met de veiling- kosten 154.000. Rustig weer. Aan het meteorologisch instituut te New York zegt men, dat hot weer by uit stek gunstig is voor een transatlantisch on tocht. Er is op het oogenbllk geen enkel onweersgebiea en do vlieger zal een wind van 80 K.M. uur in den rug hebben. PLANNEN VOOR EEN GROOT JAPANSGH LUCHTSCHEP. Naar uit Tokio gemeld wordt is men op het Japansohe ministerie van marine op het oogenbllk bezig mot het uitwerken van Slannen voor den bouw van een groot lohtsohlp. Het gevaarte zal) kanonnen en bommen kunnen meevoeren en een radlus van een ongeveer 8000 mijl hebben. Met den bouw zal reeds zeer spoedig begonnen worden. VLIEGONGEVAL BIJ SCHELLING- WOUDE. Met twee vliegtuigen van „de Mok". Gistermorgen rijn die watervliegtuig, f 58 en W 00 van het vliegkamp I)e Mok W vertrokken het vliegkamp voor een eavigatietoebt boven do Zuiderzee, Br werd doorgevlogen naar Schelltlngwoude om benzine in te nemen. In- tuasoheiii was een dichte tuist konion opzet ten, waardoor hot vertrek bemoeilijkt werd, Omstreeks 2 uur gisterenmiddag steeg de offlcder-vlleger W. J. Stemmer!» mot de W 00 op om te onderzoeken), of de mist boven de Zuiderzee wellicht minder was dan boven Amsterdam. net bleek hom evenwei, dat de mist op de Zuiderzee op rijn minst even dicht was, en de 'bestuurder besloot, naar Scbeliingwoude terug te koenen. Hot toestel morst l'aag vlie gen in verband niet den mist; bij den hangar raakte de 'bestuurder, de macht over het toe- Stel eenilgazlns kwijt met het gevolg, dat het tegen de W 58, die gemoerd lag, aanvloog. Bedde toestellen werden vrjj ernstig bescha digd; door ze goed vast te meeren, kon zin ken worden voorkomen. De officier-vlieger Stommerik, en de ma- fcroos-vliiegtulgmaker A. H. Kuleman, d'le met hem in het toestel zat, bleven ongedeerd. Do bestuurder van de iW 68, vlieger-officie i D. J. R. Beugeling, en de korporaal-vllej tuigmaker Van den Koppel 'bevonden tjjldens die botsing niet in hun toestel Bedde Vliegtuigen zullen zeer waarschijn lijk vandaag worden gedemonteerd en naaT het vliegkamp De Mok worden terugge zonden. dieg- ricn De drukte te Lakehurst De menigte, die te Lakehurst by de aan komst van de „Graf Zteppeliif' was samen gestroomd, was de grootste, die daar ooi gezien is. Het aantal automobielen werd op 15 20.000 geschat. De landing. Uit Lakehurst meldt men nog, dat vtjf- hondardl menschen dlaar hebben meegehol pen aan de landing. Terwijl die landing plaats vond, drongen honderden menschen, die on geduldig waren geworden door het lange wachten, door het politleoordon en belem merden ten zeerste het werk van het vast leggen der Zeppelin. De politie moest krach tig optreden en er vielen harde klappen voor de orde hersteld was. De vreugde te Beriyn, Het bericht van1 de aankomst van de Zep pelin' heeft in de Duitsche hoofdstad; eon geweldig enthousiasme verwekt Groote menigten hadden Öen heelen avond in de straten op berichten uit Lakehurst gewacht De bladen maakten deze met extra-uitgaven bekend. Het bericht van de "aankomst ging als een loepend vuur door de stad. Het „noodverband" voor stabllisatievlak. het LUCHTVAART. De vliegtochten naar lndië. Het vierde vliegtuig te Rangoon ernstig beschadigd. By de directie van de Kon. Ned. Indi sche Luchtvaartmaatschappij is uit Ran goon van de bemanning van fcet vierde vliegtuig Dinsdag het volgende bericht ontvangen. Wij vertrokken om 8J2 plaatselijke tijd. De startbaan wag op het terrein tevoren uitgezet. Nadat het toestel de geheele baan langzaam had afgereden van Noord tot Zuid, teneinde uit? te maken of rij deugdelijk, was werd het vliegtuig omge draaid en vertrok van Zuid naar Noord- Na een aanloop van 40 meter met vol gas zakte het linkerwiel plotseling tot de as weg, waardoor het toestel, in zijn vaart gestuit, 180 graden omdraaide. Het ge volg was, dat de linkerzyde van het lan dingsgestel afgerukt werd en de linker vleugel' den grond raakte en beschadigd werd). Onderzoek ter plaatse toonde aan, dat onder een harde deklaag rich een zwakke piek in het terrein bevond, waarin het wiel ongelukkigerwijze terecht was go- komen, na door de harde deklaag heen- gezakt te rijn* Een telegram van den Nederlandschen oonsul te Rangoon. die by het vertrek aanwezig was, wijst er met nadruk op, dat de tegenslag uitsluitend te wyton la aan een zeer ongelukkig toeval, ondanks alle voorzorgsmaatregelen, welke door de bemanning genomen waren. EEN NIEUWE POGING OM OVER DEN ATLANTISCH EN OCEAAN TE VLIEGEN. St. John, (New FoundJand), 17 Ootobtr. Vandaag la eon eerste poging om den At- lontleohen Oceaan ln oon lloht vliegtuig over te steken ingezet door kapitein-luite nant ter zoe H. O. Maodamld, een officier van de Engdsche marine, die om 10 u. 51 (tyd van Üreorvwioh)^^^^H^^HH zlin Hnvilland wijdte van slechts dlo 28 Jaar oud is, had goed weer nfge waoht on zyn cpstygon was sensationeel door het onverwachte, ny vliegt alleen, heeft geen draadlooze installatie on geen drijvers. Hyi kan brandstof voor 8000 mijl aan boord en kan 85 uur in de lucht biy ven, Alle passagiers maakten' met gtooten lof gewag van de koelbloedigheid van Eckenerie zoon, die die eerste was, om zich beschikbaar te stellen om de scheur in de bekleed! voorioopig te repareeren. Zijn vader sto: hem toe met twee andere 'leden der beman ning een „noodverband" te leggen, waarby de drie mannen een half uur aan den buiten wand moesten werken. Zy zaten öaarby op plankjes, zooals schilders die den gevel van een huis behandelen en de minste onver wachte beweging van het luchtschip zou hen hun evenwioht hebben kunnen doen verlie zen. Eckener stond al dien tijd zelf aan het stuur en het luchtschip Weef volkomen hori zontaal. De bekende Duitsche persteekenaar Mn- tejko, die de reis eveneens meemaakte, ver telde, dat men net aan de lunch zat, toen het linker stabilisaüevlak door den heftigen storm werd beschadigd. De schok was zoo hevig, dat het luchtschip by<na op zijn kop stond Velen dachten, cafc de Zeppelin een buiteling zou maken. Het rookverbod en do warmte. Byna ieder der Amerikaansche bladten heeft beslag gelegd op een of meer der pas sagiers, wier vrij onbelangrijke verhalen toch kolommen vullen. Een paar bijzonder heden laten wij nog volgen. De ergste be proeving voor de mannen was geweest, dat zij 110 uur niet hadden mogen rooken en één der passagiers vertelt eerlijk, in de ,jWorld", dat hij daarom alleen liever met een boot terug gaat. Zondagavond! bleek het bier op te rijm, wat een nieuwe beproeving, vooral voor de Duitschers, was, da© tenge volge van die ongekende warmte in de kajuit dborloopend dorst hadden. Over die warmte klaagde ook lady Drummond Hay, de ©enige vrouweiyke passagier, die het gebrek aan frissche lucht ini den grooten gondel haar eenige onaangename herinnering noemde. Bovendien mochten op last van Eckenter ge durende regenbuien! de kleine ventilatie- i niet geopend worden en boven de nu, toen het luchtschip drie uur achtereen in den regen had gezeten, was de temperatuur vrijwel ondragelijk ge worden. Een mooie prestatie. De „N. Roti Crt,": Bijna even verbluffend als die tocht van de Zeppelin zelf, is trots die zwijgzaamheid, die dr. Eckener gedurende de reis ten toon spreidde het feit geweest, dat het publiek in de heeld wereld1 den triumftocht boven het vasteland der Ver. Staten, en de aan komst op het vliegveld te Lakehurst als het ware heeft kunnen bijwonen, zooal niet met het oog, dan toch met het oor. En menig radiOHamateur hier te lande heeft Dinsdag, dank zy Königswusterhausen of andere sta tions, de illusie kunnen hebben, mee in het eerste gelid' der opgetogen New-Yorkers te staan, of zelf de landing te Lakehurst by te wonen. Dit was een overwinning voor de korte golf-techniek, welke den afstand' New- York—'Berlijn schitterend) overbrugde. Do terugtocht De reparatie-werkzaamheden aan het luch'tflohlp zullon waarschijnlijk eon week of acht dagen duren, en ofschoon Eckener .nog geen datum voor dien terugtocht, beeft be paald, neemt) men aan, dat hit den lOdon dag weer voor het vertrek gereed zal zyn. Vier Amerikaflinsche passagiers hebben paasago voor don terugtocht geboekt, imaar hot Is nog nilet zoker of Eckenor passagiers mee terug zal nemen. Verklaringen van dr. Eckener en Rosentlahl 'Dr. Eckener verklaarde na zyn landing 'te Lakehurst, dat de veiligheid van het lucht- scheepvaartverkeer thans bewezen ls, door dat niettegenstaande de 'beschadiging aan hot linker stablllsatlevlakiy het doMl van den tocht gelukkig bereikt IS. Slechts in de eerste 12 uur van den tocht heeft men vloeibare brandstof gebruikt. Naar aanleiding van eon waag over den lan gen duur van den todht, zei dr. Eckener, dat by het lucbtschh) im gevaar zon hebben ge bracht, indien hy de snelheid' volgens het programma had gehandhaafd'. De Amerikaansche luchtschlpoommandant RosendaM, die els gast aan den tocht heeft deelgenomen, uitte zijn bewondering voor de technische constructie van het luchtschip. De beschadiging van het stabdlisatievlak heeft het luchtschip niet in gevaar gebracht, doch een aanzienlijke vermindering van de snelheid' den gevolge gehad. Reisindrukken van GrzeslnskL minister De Pruisische minister van binnenland- sche zaken Grzeslnski, die aan den tocht van de „Graf Zeppelin" als gast heeft deelgeno men1", heeft na de aankomst te Lakehurst den New-Yorkschen correspondent van de JFrankf. Ztg." zyn indrukken meegedeeld. Hy is opgetogen over de reis en verze kert, in tegenstelling met andere berichten, dat geen enkele passagier ook maar een oogenbllk luchtriek is geweest, zelfs niet toen het luchtschip in den storm geraakte, die het linker stahilisatdevlak ernstig bescha digde. net was ook niet mogelijk iuchtziek te worden, zegt hy, want het schip rolde. noch stampte ondanks den vaak hevtgom tegenwind. Het verblijf aan boord noemt de minister zeer gewillig. De passagiers eietom den ty«t mot. lezen, kaarten' on net bewonderen van hot prachtige uitricht eerst bovoü den Oceaan, daarna boveni het Amerikaansche vasteland. Het was alleen erg lastig, dat ton- gevojgo van den langon omweg, dien de Zeppelin! moest nemen., het water en Ue an dere drenken aan boord' opraakten on groote dorst de passagiers kwelde. Alleen tljdtens liet oorste deel van de reis heeft het luchtschip benstlne gestookt, waar van het 14 ton aan boord had. Later, boven den oceaan on Amerika, ls uitsluitend' blouw- gas gebruikt. Daarvan was ruim 80.000 M*. voorradig. Grztsduskl verklaart tem slotto, dat de reis die mogelijkheid) van een geregeld' passa- giersverkeer per luchtschip tusschen de Ver. Staten en Duitsdhland heeft bewezen en uit de hoop, dat de 'tocht de betrekkingen tusschen de twee.landen zal verinnigen. Een wanklank. De „Vorwfirts" publiceerde Dinsdagmldu dag een lang verhaal van eon der medereizi gers van de „Graf Zeppelin", Rrescrinski, waarin hy ernstige klachten aanvoert over de behandeling, 'd'ie de luchtreizigers onmidl- delfflk na hun landing ondergaan hebben. 'Volgens den 'berichtgever zoudeni alle passagiers onmiddellijk door een oordon agenten omringd zyn, die hen op weinig zachtzinnige wijze dèn weg naar de douane loods wezen. Verschillende passagiers wer den geduwd' en gestooten en één kreeg zelfs een vuistslag in het gezicht toen hy een aanwijzing biykbaar niet onmiddellijk be greep. De Duitsche consul-generaal Le- vwnski behoorde onder hen die, als betrapte smokkelaars, voortgeduwd en gedreven werden. ,jMen heeft my later verteïd aldus dteze zegsman dat de agenten ons zeker niet met boos opzet, als een troep misdadigers behandeld hebben, en dlat hun optreden slechts het gevolg is van de weinig voorko mende wijze aan welke alle passagiers, ook die op schepen aankomen, onmiddellijk ge wend worden. Mijtn overtuiging is echter, dat, als zoo iets in Pruisen was gebeurd by de ontvangst van vreemdelingen, d© politie mannen) onmiddellijk uit den dienst zouden ontslagen zyn." 'Stft VA. fit, ,^V vV tti Den 26sten Oct. hopen onze lieve Ouders en Grootouders WILHELM SÜN0ERMANN en HERMIJNA DE MAN, hun 35-Jarlge Echtvareenfglng te herdenken. Dat zij deze dag nog vele jaren in ge zondheid mogen beleven is de wensch van hun liefhebbende Kinderen en Kleinkind, yxw yfs Met' biydschap geven wq kennis van de geboorte (van onze Doohter J0HANNA AAFJE. P. KRAAK. S. O. KRAAKSteeman. Den Helder, 17 Oct. 1928. De Heer en Mevrouw KUHNHÜNE, geven hiermede kennis van de ijeboorte van hun Zoon ARN0LD C0ENRAA0 ANT0N. Leusden, „Russula", 16 October 1928. 1928: raampjes „Luchf-ziekto. Omtrent de mate van behageJ likheld, waar- assagiers den overtoent er hebben mee de «fgebra. heerscht nog wat onduldeiyikheid'. Volgens één Reuter-tolegmm uit Lakehurst zouden' de passagiers hebben gezegd, dat zy oen uitmuntende reis hebben gehad' on ont kenden zy „luchtriek" te zijn geweest. Een tweede ReuiteMelegra m over dit on- dlerwerp geeft echter toe, dat 6ón vrouwe iyke passagier van dlo «lekte licht to Ujden had) gehad. Echter was ook voor haar de reis uiterst Interessant geweest. Enkel waren de passagiers wat <Ioot elkaar geschud, toon er «vony gekomen aan een dier horizontale ovonwiohtsvtakkonj. De passagiers hebben Maandag het luchtschip verlaten. De Zep polin bleef 's avondb aan den mast gemeerd on ls niet ln de loods gebracht. Zulks wegens don vry sterken wiLndi, die over het terrein woei. In het gohoel 12000 K.M. afgelegd, .Volgons de berekeningen, die naar Wolff uit Friediriohshefen) meJat, dlaar op de Zep- pelin-werf gemaakt rijm, heicft liet luchtschip ln het geheel ongeveer 12J000 KIM. afgeJegi Ondertrouwd 7 Oct. R. W. JELLEMA en M. DE BOER. Huweiyksvoltrekking 2 November 1928. Eenige en algemeene kennisgeving. Hoogstraat 115. Schagenstraat 26. C. W. SPIERENBURB en RIEN BAKKER, hebben de eer U, ook namens wederzydsche familie, kennis te geven van hun voorgenomen huweiyk, waarvan de voltrek king zal plaats hebben op Donderdag 1 November a.s. Huweiyksinzegening te half twee ure, in de Ned. He^v. Kerk, door Ds. W. Al. PLUG te de Ooeksdokp. Den Helder, v. Galenstraat 27a, De Cocksdorp, (Texel), 17 Oct. 1928. Getrouwd J. WAGENAAR, •en C. C. DUINKER, die, mede namens wederzyd sche Familie hun hartelljken dank betuigen voor de buitengewone belangstelling,by hun huwelijk ondervonden. A'dam, Heemstedestraat lOi. Heden overleed te Alk maar, in den ouderdom van bijna 86 jaren, onze beste Vader, Behuwd- en Grootvader, de Heer M. v, MAANEN. A. v. MAANEN— A. F. J. v. MAANEN. Ondertrouwd en C. VERHOEF. Den Helder, 17 October 1928. Middenstraat 101. Middenstraat 105 a. Huwelijksvoltrekking 2 November a.s. Ondertrouwd PIETER JOH. KUIPER en BET8 SIERSMA. Don Heldor, October 1028. Brouworstraat 0(J. Kluus Dultstraat 48. Huweiyksvoltrekking 1 Nov. Heden overleed zacht en kalm, onze lieve Vader, Behuwd- en Grootvader, J0ANNES KOSTER, in den ouderdom van 83 jaar. Den Helder, 17 Oct. 1928. Hoogstraat 29. Uit aller naam, J. KOSTER. De ter-aarde-bestelling zal plaats hebben Vrijdag 19 Oct. a.s., des namiddags 1 uur, vanuit hot sterfhuis. P. J. GROENLAND en N. KATER, hebben dó eer U konnis te leven van hun voorgenomen mweiyk, waarvan do voltrok king zal plautB hebben op noder te bepalen datum. Amstordnm, InBul Indo weg 07i, Den Heldor, Broowntorstr. 50, Toekomstig adres lnsulindewog 61i, Amsterdam. ►17 Oct. 1928 Wegens omstandigheden eerst heden geplaatst. Den IBen October 1928 ls overleden te Amsterdam onze beste Schoonzoon, Zwager en Oom, ABRAHAM NEEF, ln den ouderdom van ruim 85 jaar. Dat hy ruste ln vrode. Uit aller nnam H. M. Doowhs. J. L. Douwks—Martinbau. II. M. Docwkb Ja. N. DOÜWKHV. llAllTULlCN. on Kinderen. Don Helder, 18 Oct. 1028. Ondergetoekende bericht by deze zyn geachte Cliëntèle te Wieringen en Den Helder, dat hq met ingang van 15 October J.l. zqn vrachtautodlenst heeft overgedaan aan den Heer Jb. Cz. GORTER, dankt allen voor het groote vertrouwen hem gedurende 25 jaar zoo ruimschoots verleend en beveelt zyn opvolger by allen beleefd aan. C. PUIJNKER ALBZ. Mii refereerendo aan bovenstaande hoop ik als opvolger van den Heer DUIJNKER, door spoedige, nette en billijke bediening my 't zelfde vertrouwen waardig te maken en in deze op aller medewerking te mogen rekenen. Beleefd aanbevelend, Jb. Cz- DEN BURG-TEXEL - TEL. INT. No. 22 ingaande 1 NOVEMBER 1928 Op DE DIRECTEUR. V trir t*yZ3 °P ma,rM moet ®ta»r\. r 1II U I M I nat li rlit Hiia Hnnr UwAn Fam. J. J. JANZEN Jr. n/b. b.h. „Prinses Juliunu". t.a. In alle soorten, tot concurreerende prlfzon. Telefoon 60 en 412. JOHAN SÜNDBBMAira. HeSDRIKA SÜXDERMAN5 Panhuis®. Hermijna Sündermann. Jac. v. Lennepkade 153i. JACOB VAN MAANEN. Den Helder, 18 Oct. 1928. Martin. C. SMIT Werkdagen Op Zon- en Feestdagen h oei eenvoudig, maar van het grootste gewicht bij aankoop van de (dwingt U tot elapen). Haar aucoas zij ook U tot voordeel en voldoening. Met nadruk wijzen wij U er op, dat de naam alloó" dan ia U vsaokord san echte Auping ts koopea

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1928 | | pagina 2