UIT DEN OMTREK Ingezonden. C^Hantsoog. Breezand. Anna Paulowna. Van Ewijcksluis. Wieringen. POSTZEGELNIEUWS zonder uitkijken den straatweg over. Op hetzelfde moment naderde uit de richting Antwerpen een autobus van de Maat schappij „Lux". De chauffeur van de bus trachtte nog te stippen, doch de vrouw was reeds te dicht bij. dan dat een aan rijding nog kon worden voorkomen. Zoo wel de vrouw als h >t kind werden door den auio gegrepen, eerstgenoemde was op slag dood, terwijl b -t kind na slechts weinige oogenblikken aan de bekomen kwetsuren bezweek. Geachte Redactie. Verzoeke beleefd plaatsing van het vol gende in uw veelgelezen blad. Bij voor baat onzen dank. Den 26en October kwam ik op de Gas fabriek om 26 HX. grove cokes, om 1 uur 16 minuten. Er waren twee handelaren voor mij, en gezien de tijd voor mij kost baar was vroeg ik den dienstdoenden terreinbaas Nieuwstad of er geen twee maten voor brandstoffenhandelaren waren, die mij hier een bevestigend antwoord op gaf. Toen echter een mijner collega's klaar was aan de eene maat en het dus mijn beurt was, kwam een particulier om 6 H.L. cokes. Toen de terreinknecht Ver- sohoor aanstalte maakte om eerst dien particulier te helpen, maakte ik hem er op attent, dat nu ik eerst aan de beurt was; deze antwoordde echter, dat hg eerst genoemde particulier moest helpen, dat moest en dat mocht niet andera Nu vraag ik: „Ia die particulier zijn geld be ter, en zoo niet, waarom moest ik dan wachten, tot die particulier geholpen was, en waarom werd deze Liet over een an dere maat geholpen, er is toch personeel genoeg op genoemde fabriek." Slot was dat ik om 8 uur 14 zonder cokes naar huis ging en een verloren middag had. Doet de bedrijfsstaf van de Gasfabriek er wel verstandig aan die branastoffen- handelaren zoo onheusoh te behandelen, blijkbaar alleen omdat zij een reductie o ntvangen als wederverkoopers, wat dan <>ok niet meer dan billijk Is. Waarom be trekken die handelaren tegenwoordig zoo- v t>el cokes van bulten, zoowel per spoor per schip? Omdat er van hun wen st dien totaal geen notitie genomen wordt Et sa grief is bijv. dat 's morgens veel te laat begonnen wordt om 0 uur kan men paii een bon bekomen en dan wordt het met «tal nog 0.16 of half tien voordat de eer site aan de beurt is. L »iaat die bedrijfsraad dan ook weten, dat wij voor denzelfden prijs geklopte ooktw van andere gemeenten kunnen be komen ais onze eigen fabriek de grove ookes levert Dat komt ons dan heel wat goed koop er uit, daar men op een dag wel 600 i\ 600 BUL uit een schip kan lossen, terwijl mon met hetzelfde personeel 60 HX. van de fabriek kan halen en klop pen. Bove ndien wordt men, ais men ookes van bulten betrekt behandeld zoo als dat een cliënt van zijn leverancier kan verwachten Waarom vvordt hier aan de fabriek geen geklopte col ces verkocht en waarom wordt niet om 7 uiur begonnen met den cokes verkoop. A.Ude handelaren in deze meer medewerking kregen zou het niet noodig zijn, dat er .jaarlijks heele ladingen ookes uitgevoerd werden, tegen een prijs die de burgerij nooit aan de weet komt Ik hoop d.an ook, dat hier zoo spoedig mogelijk verandering in komt want anders zal het niet; lang meer duren of 8/4 van den detailh andel betrekt cokes van andere gemeenten, wat geheel overbodig la, daar er in *nze gemeente ookes genoeg is. U, Redactie, nogmaals dankend voor de opname, veirblijft, Hoogachtend, DIRK BETHLEHEM. Langeatraat 1710. Het ware beter geweest, indien de in zender van bovenstaand ingezonden stuk niet in het openbaar geklaagd had over onheusche behandeling door het perso neel der Gasfabriek, omdat ik daardoor tot mijn spijt genoodzaakt word mede te deelen dat de inzender op 25 October J.L op een zeer onbehoorlijke wijze is opge treden tegenover den baas en den hoofd opzichter. Ik kan dan ook de verzekering geven, dat hij bij herhaling van een zoodanig optreden van de fabriek zal worden ver- W^jeeft men eventueele klachten over de levering van cokes, dan kan dat op be hoorlijke en ordelijke wijze geschieden, waartoe bij een Overheidsbedrijf voldoen de gelegenheid is. Het afleveren van cokes na 9 uur v.m., houdt verband met den werktijd van het kantoorpersoneel, dat in tegenstelling met het overige personeel, eerst te 9 uur v.m. aanvangt. Mochten er gegronde klachten bij de brandstoffen-handelaren bestaan, dan geef ik den inzender ernstig in over weging deze gemeenschappelijk, op oirde- liike wiize ter mijner kennis te brengen. RvS* met de administratie, kan dan overwogei «orden in hoeverre de ftaan- tieele afrekening met de handelaren vóór 9 uur v.m. zou kunnen geschieden. In ieder geval dienen de handelden ook mede te werken en zouden zij z ch yeol tijdverlies kunnen besparen, indien door hk gedurende de zomermaanden meer cokes werd opgeslagen en niet steeds tot bet najaar werd gewacht, zoo als thans gewoonte is geworden. Het ligt voor de hand dat de aflevering alsdan, naast den particulieren verkoop, niet zoo vlug kan geschieden als in de zomer- U geachte Redactie dankzegende voor de inzage van het ingezonden stuk. Hoogachtend, De Directeur der Water en Lichtbedrjjven, J. N. R TEUNK. LiJK AANGESPOELD. Een gis;er op het strand onder Groote Koeten aangespoeld lijk is herkend els dat van den 21-jarigen tremmer L. Wijker, afkomstig van LJmuiden, die als opvarende van het visschersvaartuig „Vlaardingen 10" simde 18 October j.1. werd' vermist. De bouw van een kistenloods achter het veiiingsgebouw is bij onderlinge aanbe steding opgedragen aan den heer C. Vla ming te Anna Paulowna. Het bouwen eener woning voor den heer P. van Kooten, waarvoor verleden week de aanbesteding heeft plaats gehad, is heden opgedragen aan den aannemer P. Veeter te Oallantsoog. Burgerlijke stand van Anna Paulowna. GEBOREN: Gijsbertus Jaoobus, z. v. P. Boon en M. Snijders. ONDERTROUWD: J. P. Voort! uijzen en M. C. Kooi}; J- van Kooten en C. Tim mer. GETROUWD: H. N. Cornelissen en M. Pranger; J. A. Kapteijn en C. M. Nuij. GEWETENSGELD. Ten bate dezer gemeente is een bedrag van 570.— aan gewetensgeld gestort. BOUWVERGUNNINGEN. In de maand October zijn 10 bouwver gunningen verleend en wel aan: P. J. Timmer, L. Pieters, J. O. Noorden, J. Knol, Gez. L. en G. Kooie, tot het bouwen van een woonhuis met schuur; aan P. van Duin tot het bouwen van een woon- en winkelhuis; aan mej. M. Kager tot het bouwen van een dubbel woonhuis met winkel; O. H. Oltmans, M. Philipeen, J. G. Gecrligs, H. Busé, D. Romar tot het bouwen van een schuur; aan R. K. Wai- bcr to het bouwen van een garage; aan P. van Koo en en P. van Duin tot het bou wen van een woonhuis en aan M. A. van ien Berg tot het bouwen van een bloem bol! en schuur met pakhuis. UITBREIDING AUTOBUSDIENST. Door Gedeputeerde Staten is goedge vonden dat de autobusondernemer W. Prins, te Den Helder, voor zijn dienst het aantal autobussen uitbreidt met een Reobus, aantal zitplaatsen 21. Politie Anna Paulowna. Verloren: een portemonnaie met geld. Gevonden: een nikkei horloge. Inlichtin gen ter secretarie. Dinsdagmorgen had bij bet station alhier een deaillement plaats, dat echter nogal vrij gunstig is verloopeu. Terwijl de eerste tram voorstond, was de goede rentrein, die, als thans meermalen het geval is, ook dit maal zéér lang was, binnengeloopen. Waar het echter moeilijk is, met een dergelijke lange goederen trein te rangeeren, waren met behulp der machine van den personentrein, de vier achterste wagens der goederentrein afgehaakt en op een zijspoor gebracht, zoo ver, dat de goederentrein hiervan bij het rangeeren geen hinder kon on dervinden. Blijkbaar zijn deze vier wagens later weer iets teruggeloopen, althans toen de personentrein was vertrokken en de goederentrein weer verder zou worden gerangeerd, raakte de achterste wagens hiervan, terwijl deze trein achter uit naar het wissel reed, juist even de achterste der vier losgehaakte wagens, een waterwagen, zoodat ook deze wagons mede in den richting van het wissel en dus steeds meer op elkaar werden ge drongen. Het gevolg was, dat de buiten rails werden verbogen en kantelden, waardoor de twee wagens, waartusschen de aanrijding plaats had, buiten den lijn in het zand kwam te staan. Gelukkig was het rangeer en zeer kalm gegaan, zoodat het ongeval hiermee afliep. Al zeer spoedig was een hulptrein met materiaal ter plaatse, en was dus na enkele uren de schade aan den lijn toe gebracht, weer herstelen, kon dus ook het verkeer weer als gewoon plaatsheb ben. De waterwagen had echter nogal eenige averij opgeloopen. De Weleerw. heer Ds. O. L. van der Veen, doopsgezind predikant, alhier, heeft een beroep ontvangen naar de doopsge zinde gemeente te Vlissingen. BROED-CJENTRALE. De heer P. P. Tijsen, eenden- en kip penhouder, heeft voor zijn bedrijfsfokkerij aangeschaft een broed-centrale .Reform». Met deze kunstmatige broedmachine kun nen 1200 eieren tegelijk worden uitge broed, zoodat men dan ln een minimum van tijd een massa kuikentjes ter wereld krijgt n men wel in het hoenderpark de sterke aanwas zal bemerken. Ingezonden Mededeellng. OPENBARE VERGADERING DER „BURGER BRANDWAARBORG VEREENIGING". Dinsdag 80 Oct. jj. vergaderde in de con certzaal van den heer Jb. Bruul bovenge noemde Vereeniging met aanwezig slechts 9 leden- De voorzitter, de heer B. Kat, opende de vergadering, hij betreurde de geringe op komst. De notulen werden gelezen en goedge keurd. Vervolgens deed de penningmeester de heer J. N. Bruul, rekening en verant woording. De ontvangsten bedroegen 16.209. 5, de uitgaven 16.054.18, batig saldo 156.07. Voorzitter deelde mede^ dat bij onderzoek alles in de beste orde was bevonden en dankte den heer Bruul voor zijn keurige administratie. Het verzekerd kapitaal be draagt op heden 3.000.000. Met algemeene slem,men wordt de rekening goedgekeurd. Vervolgens komt in bespreking de ver zekerde panden, waarin motoren in gebruik zijn, hetzij electrische of andere door olie of benzine gedreven,, dit met het oog om zoo noodig preinieverhooging in te voeren. Besloten wordt dit bij de Herverze kering Maatschappij, te onderzoeken. De heer Jb. Bruul wil bij eventueele ge vallen van brand meer personeel te werk stellen en deze zoonoodlg vergoeden, vooral met het oog om belendende perceelen voor brand te behouden. Ook bij hooibroel wil hij meer personeel bij, de brandweer toe gevoegd zien. De heer Kuut, opperbrandmeester, zegt, dat toevoeging van personeel door den heer Bmul bedoeld door het Gemeentebestuur is goedgevonden en hem, zoonoodig daarvoor lacMiging is verleend. BtJ hooibroel dient de verzekerde daar zelf voor te zorgen. Bij o"wil daarvan behoeft .eventueele schade niet te worden uitbetaald. De heer H. Rump vraagt door wien de ceN>uwen enz. worden getaxeerd bdj brand en ook bij opnieuw Ingeschreven posten. Voorz. antwoordt, dat het bestuur al dér- gelijke zaken behandelt. Ook wordt er steeds gecontroleerd bij de verzekerden of de stookgelegenheden wél 1n goede- orde zijn, zoo n'et. dan wordt op verbetering aange drongen of met royeering bedreigd. Van den oud-voorzitter, den, heer Joh. Takes. Is nog een verzoek ingekomen om de f 25 vergoeding, die een bestuurslid geniet, alsnog te mogen ontvangen. De heer Kuut meent, dat de heer Takes hier geen recht meer op heeft, daar beun dat reeds is uitbetaald. Voorz. zegt dat. wanneer het reglement zulks niet toelaat hij daar niet voor ls. In dit gev®1 zouden wij hem echter nog twee maanden, 'at is de tijd waarop hij het voor- ritterseheo beeft waargenomen, een gra tificatie kunnen verleenen. Hiervan maakt voorzitter een voorstel en brengt dit in stemming, donh allen stemden tegen. V®rter ntets TneeT aan de orde zijnde, danjri voorz. de aanwezigen voor hun tegen- wnorJ'o-Tte* pn s'irp de vergadering. VEREENIGING „OMHOOG". Het is de Vereeniging „Omhoog" we derom gelukt voor het as. winterseizoen een. zending lees- en studieboeken, de zoo- fenaamde reizende bibliotheek, te ver rijgen. Liefhebbers van lezen en studeeren kun nen zich dus weer in het catechisatielokaal der Doopsgezinde gemeente te Hippolytue- hoef ter verkrijging dier boeken aan melden. Van de gratis-uitnood'iging van de Coöp. Verbruiksver. „De Tijdgeest", te Winkel, tot bijwoning van de openbare feestelijke vergadering, op j.1. Dinsdag ln de zaal van den heer J. Lont, werd een zeer druk gebruik gemaakt. De zaal was dan ook vol belangstellenden. De voorzitter, de heer Ham, opende de vergadering en heette allen hartelijk wel kom, zijn voldoening uitsprekende over de groote opkomst Nu volgden eenige opgewekte muziek nummers van de heeren Bruul, Poel, Kooij en Tijsen. Daarna werd door den heer K. de Boer, bestuurder van den Oentralen Bond van Ned. Verbruikscoöperaties, een causerie gehouden over de Verbruiks- coöperatiën waarin hij de voordeelen daaraan verbonden duidelijk uiteenzette. In de pauze werd koffie, thee, bruid suikers, speculaas en sigaren aan de aan wezigen toegediend welke zich goed deden smaken. Hierna nog wat muziek en toen werden de filmen afgedraaid. Ie. „Hoe juffrouw Pietersé lid van de Coöperatie werd"; 2e. De vroolijke toovenaar" en toen nog een extra num mer n.1. „Een mislukte waschdag". Alle filmen waren echt leuk, vielen zeer ln den smaak en deden de aanwezigen schudden van lachen. Na afloop nam de bedrijfs leider, de heer Buckman, nog even het woord, waarin hij allen opwekte lid van de Coöperatie te worden. Tenslotte sloot de voorzitter deze zoo goed geslaagde feestelijke vergadering met dank voor de opkomst en aller medewerking. J.L Dinsdagmorgen is bij B. en W. al hier een verzoek ingekomen van de Ver- leniging tot bevordering van het Onder wijs te Ooeterland, waarin zij een conferen tie aanvraagt in tegenwoordigheid van den heer Inspecteur van het L. 0„ ten einde de wantoestanden van' het onderwijs, de school- bouw, enz. te Oosterland1 te bespreken. KAPITEIN FONCK bij de Dnltsche vliegers; rijn ontmoeting met kapitein Udet De „Illustration" bevat een zeer tref fende mededeeliug over de vriendschap pelijke ontmoeting te Berlijn van twee oorlogspiloten, die eens elkanders meest gevreesde tegenstanders waren. De Fransche vlieger, kapitein Fonok, die niet minder dan honderd zes en twin tig Duitsche oorlogsvliegtuigen omlaag heeft doen storten, was eigenlijk ln 't ge heel niet voornemens naar Berlijn te gaan, waar de tialon de 1'Air overigens een zoo groote attractie vormde voor vlieg -uiglxjuwerB, zoowei als voor luchtpiioten. Hij vreesde door zijn tegen woordigheid het gevoel te kwetsten van de Duitsche vliegers. De zaak liep echter anders. Een man van groote beteekenls in de Berlhnsche vliegwereld bracht n.L kapitein Fonck een bezoek en noodigde hem uit, namens de Duitsche oorlogsvliegers, te Berlijn te komen. „Maar wie zal m]j te Berlijn ontvan gen?" „De grootste der grooten" luidde het antwoord kapitein Udet." Fonck nam de uitnoodlglng aan. Een „Junkers" met drie minoren, de metalen vleugels breed uitgespreid, wachtte den genoodigde te Brussel. 'Iwee Duitsche piloten, groote kerels onder hun leeren helmen, zwaar inge pakt, waren op hun post om het vliegtuig te besturen. Toen de „Junkers" boven Duitschland was gekomen stond een der piloten op van de plaats bij het stuur en kwam de cabine binnen. Hij maakte een buiging voor kapitein Fonck en vroeg hem: „Wilt gij ons de eer aandoen het stuur over te nemen, kapitein?" Fonck zette dadelijk den leeren helm op, deed den witten met bont gevoerden handschoen aan en bracht, volkomen meester van zijn taak, het vliegtuig veilig tot Keulen. 's Avonds te Berlijn, terwijl Fonck in zijn hotelkamer wat rust nam, ging de telephoon: „Mag ik mij laten aandienen bij kapitein Fonck." „Van wien komt gij," luidde de weder vraag. „Ik ben kapitein Udet," was het ant woord. Niet lang daarna trad een jonge blonde man, dertig jaar oud, open en klaar van blik, de kamer binnen. Fonck reikte hem de hand, heette hem welkom. En een ge sprek volgde vol herinneringen aan de gevechten, waaraan zij hadden deelgeno men. „Wij hadden ook voor u een groote vrees, kapitein Udet," zeide de Fransch- man. „Onze kameraad Richthofen was onze winnaar in twee-en-zestig gevechten. „Richthofen was inderdaad een kranig en loyaal tegenstander." „Gij zaagt hem na zjjn dood." „Ja...." antwoordde kapitein Fonck. Data en namen, streken en landen wer den in den loop van het gesprek genoemd; zij vulden elkanders herinneringen aan, zoodat hun luchtgevechten hun weer in alle bijzonderheden voor oogen stonden. PHILIPS' KORTE-GOLF-ZENDER. Ontvangen aan boord van de „City al New York". Naar „De Telegraaf" verneemt, bestaal er aan' boord van de ,/Oity of New York", het schip, dait deel uitmaakt van de Byixi's Zuidpool-expedii'tiei, zeer veel belangstelling voor de uitzendingen van Philips' korte- golfzender P. C. J. J. Een der leden van de bemanning, J. Buys uit Schiedam, de eenige Holander, die de expeditie naar de Pool meemaakt, schrijft, dat de Holandsche zender 'buitengewoon goedj doorkomt en, dat hij: het zeer op prijs stelt, dat hij: daar mid den in de woestjjln de Nederlandache 'taal zal [kunnen hooren spreken. Of dit inderdaad mogelijk zal zijn, zal echter nog moeten blij ken, want het schip waarop Buys is bevindt zich thans nog op weg naar de Pool; doch in ieder geval zal het wel interessant zijn, om naderhand, de ervaringen met de ont- vangst te kunnen vernemen. Na de Noord pool met Nobüe gaat Holland thans wellicht i de Zuid,pool veroveren. I ONBEWUSTE MOORDENAARS. I Te Lancaster diende gisteren een pro- 1 ces tegen een 49-jarig man, die zijn vrouw had vermoord. Tot zt' verdediging werd aangevoerd, dat L, oen toestand van postepileptisch automatisme gehandeld had. Hij werd schuldig, maar tegelijk krankzinnig verklaard en er werd last gegeven hem ln een gesticht op te nemen. Dr. Carswoll, een Londenscb specialist, zeide als getuige, dat een toestand gelijk die waarin de moordenaar verkeerd naa. in de geneeskunde zeer bekend was. np vertelde eenige gevallen uit zijn ervaring. Een man te Glasgow was midden in den nacht wnkker geworden, had zijn kind dat naast hem sliep, beetgepakt en met h'jt hoofd tegen den muur geslagen, waaraan het kind bezweek. Hij had geen besef van wat hij deed. Hij ging slapen en toen hij den volgenden ochtend wakker werd, herinnerde hij zich alleen een vreeselijken droom, waarin hij met een wild dier gevoohten en dit gedood had. Hij werd krankzinnig verklaard. Een ander geval was dat van een epl- leptious die te Londen een moord ge pleegd had, zonder te weten wat hij deed Toch werd hij gehangen. Voorts had dr. Oarswell nog eens ge tuigd ten gunste van een zakenman, die zwaar dronk. Op een goeden avond ont moette hij een kennis en samen gingen zij later naar zijn huis terug, 's Nachts werd de eerste man wakker en toen hij een an deren man naast zich ln bed aantrof, schoot hij hem met een revolver dood Deze moordenaar kreeg geen Btraf, want men nam aan dat hij in een vlaag van verstandsverbijstering gehandeld had HET RAADSEL VAN DE WICHEL ROEDE. De heer W. vkn Harencarapel schrijft in „Natura": Naar uit Londen wordit bericht, werden in Ini'ië proefnemingen gedaan, die het tot nu toe onopgeloste raadsel van de wichel roede dichter bij zijne opiosslng hebben ge bracht. De proef werd genomen met een v'rijihandige magneetnaald, dde door een systeem van spoelen, zooals men die in de radiotechniek gebruikt, omgeven was. Het proefveld was een landstreek, waarin men al langen tijd vergeefs naar water geboord had. De magneetnaald vertoonde op be paalde plaatsen zeer sterke schommeling en bij bet boren vond men op de aldus aan geduide plaatsen onderaardsoh sitroomend water. Het instrument wijst het water met 10 zekerheid aan, terwijl vroeger van 100 boringen slechts 40 positieve uitkom sten gaven. De ontdekking heeft dus een bijzondere waarde en Iffkt in hare uitwer king volmaakt op de wichelroede. Hare wijze van werken is gemakkelijk te ver klaren. Het is bekend, dat op bepaalde plekken der aardschors, voornamelijk op zulke, waar zich onderaardsche wateren of metaalertsen bevinden, electrische stroo- roen ontstaan, kortweg „aardstroomen" ge noemd. Deze aardstroomen wekken ln de spoelen intectiestroomen op en veroorza ken aldus het uitwijken van de magneet naald. In plaats hiervan zou men evengoed een uiterst fijn instrument kunnen nemen. Door deze ontdekking schijnt ook het raadsel1 van de wichelroede opgelost. Voor het loopen met de wichelroede zijn uitsluitend bepaalde persoden geschikt, wier zenuwstelsel bui tengewoon fijngevoelig op aardstroomen reageert, zoodat de met de vingertoppen vastsrehouden roede in trilling geraakt. Het blijft nu nog een opgave voor de wetenschap de mogelijkheid van het beïn vloeden van het zenuwstelsel door electri sche stroomen wetenschappelijk te verkla ren. Aangezien echter de mogelijkheid van zulk een beïnvloeding vast staat, mag ook de wichelroede en hare werking niet meer al8 bovenaardscbe verschijning gelden. „TAXI'S" OVER HET KANAAL. De volgende week zal er een nieuwe dien9t met „taxi-vliegtuigen" tusschm Calais en Dover worden ingewijd. De vliegtuigen, die zullen worden gebruikt, hebben vier plaatsen. Zij zullen steeds ge reed staan om reizigers over te brengen. De reis kost 2 pd. 10 sh. doch er moeten op zijn minst twee plaatsen besproken zijn, wil het vliegtuig vertrekken. NEDERLAND. UITGIFTE 1876. De koerseerende uitgifte van drukwerk zegels in het wapentype bleek niet goed te vol doen, hoofdzakelijk, omdat de waardecijfers op de zegels niet goed uitkwamen, wat tot ge volg had, dat in 1876 een nieuwe serie het levenslicht zag, n.1. eene van 4 waarden, de Vs, 1, 2 en 21/» cent, resp. rosé, groen, okergeel en lila. Ook bij deze serie kent men verschillende tandingsvariêteiten, terwij] men van de l/i ct.- zegel een tweetal typen onderscheidt. Bij typ» I is de breukstreep dik en ruim 8 m.M. lang, terwijl bij hetandere type de breukstreep dun is en 9 m.M. lengte heeft Dit verschil ls met het bloote oog zeer goed waar te nemen. De zegels hadden een vrij langen levensduur en werden in 1894 van kleur veranderd. De cent werd helderrood, de 1 cent smaragd groen, de 20 cent olijfgeel en de 21/» cent don- kerviolet Deze laatste 4 zegels bestaan uit sluitend in de normale 12tanding. Door speciaalverzamelaars ia ontdekt, dat de zegels zijn gedrukt op verschillende soorten papier, terwijl hier ook het blauwachtig papier naast het gebruikelijke witte papier vermel ding verdient. Het aantal plaatfouten van deze uitgifte is ontelbaar Belangstellenden verwijzen wij natr den Leiddraad, uitgave van den Ned. Bond van Vereenigingen van Postzegelverzamelaars. Nog willen wij wijzen op een tandlngvariatie bij fle V» ere 1 ct.-zegels dezer uitgifte, nJ. de z«. Rosschcr tanding. Deze zijn n.1. dubbel getand; de eene tanding is de normale, de andere ls ontstaan door het perforeeren van adresstroo- ken, waarop de zegels reeds waren geplakt. Begaafdheden worden ontvangen, maar moeten tot bekwaamheden verwerkt wor den

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1928 | | pagina 7