UIT DEN OMTREK
Ingezonden.
C^Hantsoog.
Breezand.
Anna Paulowna.
Van Ewijcksluis.
Wieringen.
POSTZEGELNIEUWS
zonder uitkijken den straatweg over. Op
hetzelfde moment naderde uit de richting
Antwerpen een autobus van de Maat
schappij „Lux". De chauffeur van de bus
trachtte nog te stippen, doch de vrouw
was reeds te dicht bij. dan dat een aan
rijding nog kon worden voorkomen. Zoo
wel de vrouw als h >t kind werden door
den auio gegrepen, eerstgenoemde was
op slag dood, terwijl b -t kind na slechts
weinige oogenblikken aan de bekomen
kwetsuren bezweek.
Geachte Redactie.
Verzoeke beleefd plaatsing van het vol
gende in uw veelgelezen blad. Bij voor
baat onzen dank.
Den 26en October kwam ik op de Gas
fabriek om 26 HX. grove cokes, om 1 uur
16 minuten. Er waren twee handelaren
voor mij, en gezien de tijd voor mij kost
baar was vroeg ik den dienstdoenden
terreinbaas Nieuwstad of er geen twee
maten voor brandstoffenhandelaren waren,
die mij hier een bevestigend antwoord op
gaf. Toen echter een mijner collega's
klaar was aan de eene maat en het dus
mijn beurt was, kwam een particulier om
6 H.L. cokes. Toen de terreinknecht Ver-
sohoor aanstalte maakte om eerst dien
particulier te helpen, maakte ik hem er
op attent, dat nu ik eerst aan de beurt
was; deze antwoordde echter, dat hg eerst
genoemde particulier moest helpen, dat
moest en dat mocht niet andera Nu
vraag ik: „Ia die particulier zijn geld be
ter, en zoo niet, waarom moest ik dan
wachten, tot die particulier geholpen was,
en waarom werd deze Liet over een an
dere maat geholpen, er is toch personeel
genoeg op genoemde fabriek." Slot was
dat ik om 8 uur 14 zonder cokes naar
huis ging en een verloren middag had.
Doet de bedrijfsstaf van de Gasfabriek
er wel verstandig aan die branastoffen-
handelaren zoo onheusoh te behandelen,
blijkbaar alleen omdat zij een reductie
o ntvangen als wederverkoopers, wat dan
<>ok niet meer dan billijk Is. Waarom be
trekken die handelaren tegenwoordig zoo-
v t>el cokes van bulten, zoowel per spoor
per schip? Omdat er van hun wen
st dien totaal geen notitie genomen wordt
Et sa grief is bijv. dat 's morgens veel te
laat begonnen wordt om 0 uur kan men
paii een bon bekomen en dan wordt het
met «tal nog 0.16 of half tien voordat de
eer site aan de beurt is.
L »iaat die bedrijfsraad dan ook weten, dat
wij voor denzelfden prijs geklopte
ooktw van andere gemeenten kunnen be
komen ais onze eigen fabriek de grove
ookes levert Dat komt ons dan heel wat
goed koop er uit, daar men op een dag wel
600 i\ 600 BUL uit een schip kan lossen,
terwijl mon met hetzelfde personeel 60
HX. van de fabriek kan halen en klop
pen. Bove ndien wordt men, ais men
ookes van bulten betrekt behandeld zoo
als dat een cliënt van zijn leverancier kan
verwachten
Waarom vvordt hier aan de fabriek geen
geklopte col ces verkocht en waarom wordt
niet om 7 uiur begonnen met den cokes
verkoop. A.Ude handelaren in deze meer
medewerking kregen zou het niet noodig
zijn, dat er .jaarlijks heele ladingen ookes
uitgevoerd werden, tegen een prijs die de
burgerij nooit aan de weet komt
Ik hoop d.an ook, dat hier zoo spoedig
mogelijk verandering in komt want anders
zal het niet; lang meer duren of 8/4 van
den detailh andel betrekt cokes van andere
gemeenten, wat geheel overbodig la,
daar er in *nze gemeente ookes genoeg is.
U, Redactie, nogmaals dankend voor de
opname, veirblijft,
Hoogachtend,
DIRK BETHLEHEM.
Langeatraat 1710.
Het ware beter geweest, indien de in
zender van bovenstaand ingezonden stuk
niet in het openbaar geklaagd had over
onheusche behandeling door het perso
neel der Gasfabriek, omdat ik daardoor
tot mijn spijt genoodzaakt word mede te
deelen dat de inzender op 25 October J.L
op een zeer onbehoorlijke wijze is opge
treden tegenover den baas en den hoofd
opzichter.
Ik kan dan ook de verzekering geven,
dat hij bij herhaling van een zoodanig
optreden van de fabriek zal worden ver-
W^jeeft men eventueele klachten over de
levering van cokes, dan kan dat op be
hoorlijke en ordelijke wijze geschieden,
waartoe bij een Overheidsbedrijf voldoen
de gelegenheid is.
Het afleveren van cokes na 9 uur v.m.,
houdt verband met den werktijd van het
kantoorpersoneel, dat in tegenstelling
met het overige personeel, eerst te 9 uur
v.m. aanvangt.
Mochten er gegronde klachten bij de
brandstoffen-handelaren bestaan, dan
geef ik den inzender ernstig in over
weging deze gemeenschappelijk, op oirde-
liike wiize ter mijner kennis te brengen.
RvS* met de administratie, kan dan
overwogei «orden in hoeverre de ftaan-
tieele afrekening met de handelaren
vóór 9 uur v.m. zou kunnen geschieden.
In ieder geval dienen de handelden
ook mede te werken en zouden zij z ch
yeol tijdverlies kunnen besparen, indien
door hk gedurende de zomermaanden
meer cokes werd opgeslagen en niet
steeds tot bet najaar werd gewacht, zoo
als thans gewoonte is geworden. Het ligt
voor de hand dat de aflevering alsdan,
naast den particulieren verkoop, niet zoo
vlug kan geschieden als in de zomer-
U geachte Redactie dankzegende voor
de inzage van het ingezonden stuk.
Hoogachtend,
De Directeur der Water
en Lichtbedrjjven,
J. N. R TEUNK.
LiJK AANGESPOELD.
Een gis;er op het strand onder Groote
Koeten aangespoeld lijk is herkend els dat
van den 21-jarigen tremmer L. Wijker,
afkomstig van LJmuiden, die als opvarende
van het visschersvaartuig „Vlaardingen
10" simde 18 October j.1. werd' vermist.
De bouw van een kistenloods achter het
veiiingsgebouw is bij onderlinge aanbe
steding opgedragen aan den heer C. Vla
ming te Anna Paulowna.
Het bouwen eener woning voor den heer
P. van Kooten, waarvoor verleden week
de aanbesteding heeft plaats gehad, is
heden opgedragen aan den aannemer P.
Veeter te Oallantsoog.
Burgerlijke stand van Anna Paulowna.
GEBOREN: Gijsbertus Jaoobus, z. v.
P. Boon en M. Snijders.
ONDERTROUWD: J. P. Voort! uijzen
en M. C. Kooi}; J- van Kooten en C. Tim
mer.
GETROUWD: H. N. Cornelissen en M.
Pranger; J. A. Kapteijn en C. M. Nuij.
GEWETENSGELD.
Ten bate dezer gemeente is een bedrag
van 570.— aan gewetensgeld gestort.
BOUWVERGUNNINGEN.
In de maand October zijn 10 bouwver
gunningen verleend en wel aan: P. J.
Timmer, L. Pieters, J. O. Noorden, J.
Knol, Gez. L. en G. Kooie, tot het bouwen
van een woonhuis met schuur; aan P. van
Duin tot het bouwen van een woon- en
winkelhuis; aan mej. M. Kager tot het
bouwen van een dubbel woonhuis met
winkel; O. H. Oltmans, M. Philipeen, J.
G. Gecrligs, H. Busé, D. Romar tot het
bouwen van een schuur; aan R. K. Wai-
bcr to het bouwen van een garage; aan
P. van Koo en en P. van Duin tot het bou
wen van een woonhuis en aan M. A. van
ien Berg tot het bouwen van een bloem
bol! en schuur met pakhuis.
UITBREIDING AUTOBUSDIENST.
Door Gedeputeerde Staten is goedge
vonden dat de autobusondernemer W.
Prins, te Den Helder, voor zijn dienst het
aantal autobussen uitbreidt met een
Reobus, aantal zitplaatsen 21.
Politie Anna Paulowna.
Verloren: een portemonnaie met geld.
Gevonden: een nikkei horloge. Inlichtin
gen ter secretarie.
Dinsdagmorgen had bij bet station
alhier een deaillement plaats, dat echter
nogal vrij gunstig is verloopeu. Terwijl
de eerste tram voorstond, was de goede
rentrein, die, als thans meermalen het
geval is, ook dit maal zéér lang was,
binnengeloopen. Waar het echter moeilijk
is, met een dergelijke lange goederen
trein te rangeeren, waren met behulp
der machine van den personentrein, de
vier achterste wagens der goederentrein
afgehaakt en op een zijspoor gebracht,
zoo ver, dat de goederentrein hiervan
bij het rangeeren geen hinder kon on
dervinden. Blijkbaar zijn deze vier wagens
later weer iets teruggeloopen, althans
toen de personentrein was vertrokken
en de goederentrein weer verder zou
worden gerangeerd, raakte de achterste
wagens hiervan, terwijl deze trein achter
uit naar het wissel reed, juist even de
achterste der vier losgehaakte wagens,
een waterwagen, zoodat ook deze wagons
mede in den richting van het wissel en
dus steeds meer op elkaar werden ge
drongen. Het gevolg was, dat de buiten
rails werden verbogen en kantelden,
waardoor de twee wagens, waartusschen
de aanrijding plaats had, buiten den lijn
in het zand kwam te staan. Gelukkig
was het rangeer en zeer kalm gegaan,
zoodat het ongeval hiermee afliep.
Al zeer spoedig was een hulptrein met
materiaal ter plaatse, en was dus na
enkele uren de schade aan den lijn toe
gebracht, weer herstelen, kon dus ook
het verkeer weer als gewoon plaatsheb
ben. De waterwagen had echter nogal
eenige averij opgeloopen.
De Weleerw. heer Ds. O. L. van der
Veen, doopsgezind predikant, alhier, heeft
een beroep ontvangen naar de doopsge
zinde gemeente te Vlissingen.
BROED-CJENTRALE.
De heer P. P. Tijsen, eenden- en kip
penhouder, heeft voor zijn bedrijfsfokkerij
aangeschaft een broed-centrale .Reform».
Met deze kunstmatige broedmachine kun
nen 1200 eieren tegelijk worden uitge
broed, zoodat men dan ln een minimum
van tijd een massa kuikentjes ter wereld
krijgt n men wel in het hoenderpark de
sterke aanwas zal bemerken.
Ingezonden Mededeellng.
OPENBARE VERGADERING DER
„BURGER BRANDWAARBORG
VEREENIGING".
Dinsdag 80 Oct. jj. vergaderde in de con
certzaal van den heer Jb. Bruul bovenge
noemde Vereeniging met aanwezig slechts
9 leden-
De voorzitter, de heer B. Kat, opende de
vergadering, hij betreurde de geringe op
komst.
De notulen werden gelezen en goedge
keurd. Vervolgens deed de penningmeester
de heer J. N. Bruul, rekening en verant
woording. De ontvangsten bedroegen
16.209. 5, de uitgaven 16.054.18, batig
saldo 156.07.
Voorzitter deelde mede^ dat bij onderzoek
alles in de beste orde was bevonden en
dankte den heer Bruul voor zijn keurige
administratie. Het verzekerd kapitaal be
draagt op heden 3.000.000. Met algemeene
slem,men wordt de rekening goedgekeurd.
Vervolgens komt in bespreking de ver
zekerde panden, waarin motoren in gebruik
zijn, hetzij electrische of andere door
olie of benzine gedreven,, dit met het oog
om zoo noodig preinieverhooging in te
voeren. Besloten wordt dit bij de Herverze
kering Maatschappij, te onderzoeken.
De heer Jb. Bruul wil bij eventueele ge
vallen van brand meer personeel te werk
stellen en deze zoonoodlg vergoeden, vooral
met het oog om belendende perceelen voor
brand te behouden. Ook bij hooibroel wil
hij meer personeel bij, de brandweer toe
gevoegd zien.
De heer Kuut, opperbrandmeester, zegt,
dat toevoeging van personeel door den heer
Bmul bedoeld door het Gemeentebestuur is
goedgevonden en hem, zoonoodig daarvoor
lacMiging is verleend. BtJ hooibroel dient
de verzekerde daar zelf voor te zorgen. Bij
o"wil daarvan behoeft .eventueele schade
niet te worden uitbetaald.
De heer H. Rump vraagt door wien de
ceN>uwen enz. worden getaxeerd bdj brand
en ook bij opnieuw Ingeschreven posten.
Voorz. antwoordt, dat het bestuur al dér-
gelijke zaken behandelt. Ook wordt er steeds
gecontroleerd bij de verzekerden of de
stookgelegenheden wél 1n goede- orde zijn,
zoo n'et. dan wordt op verbetering aange
drongen of met royeering bedreigd.
Van den oud-voorzitter, den, heer Joh.
Takes. Is nog een verzoek ingekomen om
de f 25 vergoeding, die een bestuurslid
geniet, alsnog te mogen ontvangen.
De heer Kuut meent, dat de heer Takes
hier geen recht meer op heeft, daar beun
dat reeds is uitbetaald.
Voorz. zegt dat. wanneer het reglement
zulks niet toelaat hij daar niet voor ls. In
dit gev®1 zouden wij hem echter nog twee
maanden, 'at is de tijd waarop hij het voor-
ritterseheo beeft waargenomen, een gra
tificatie kunnen verleenen. Hiervan maakt
voorzitter een voorstel en brengt dit in
stemming, donh allen stemden tegen.
V®rter ntets TneeT aan de orde zijnde,
danjri voorz. de aanwezigen voor hun tegen-
wnorJ'o-Tte* pn s'irp de vergadering.
VEREENIGING „OMHOOG".
Het is de Vereeniging „Omhoog" we
derom gelukt voor het as. winterseizoen
een. zending lees- en studieboeken, de zoo-
fenaamde reizende bibliotheek, te ver
rijgen.
Liefhebbers van lezen en studeeren kun
nen zich dus weer in het catechisatielokaal
der Doopsgezinde gemeente te Hippolytue-
hoef ter verkrijging dier boeken aan
melden.
Van de gratis-uitnood'iging van de
Coöp. Verbruiksver. „De Tijdgeest", te
Winkel, tot bijwoning van de openbare
feestelijke vergadering, op j.1. Dinsdag ln
de zaal van den heer J. Lont, werd een
zeer druk gebruik gemaakt. De zaal was
dan ook vol belangstellenden.
De voorzitter, de heer Ham, opende de
vergadering en heette allen hartelijk wel
kom, zijn voldoening uitsprekende over
de groote opkomst
Nu volgden eenige opgewekte muziek
nummers van de heeren Bruul, Poel, Kooij
en Tijsen. Daarna werd door den heer K.
de Boer, bestuurder van den Oentralen
Bond van Ned. Verbruikscoöperaties, een
causerie gehouden over de Verbruiks-
coöperatiën waarin hij de voordeelen
daaraan verbonden duidelijk uiteenzette.
In de pauze werd koffie, thee, bruid
suikers, speculaas en sigaren aan de aan
wezigen toegediend welke zich goed
deden smaken. Hierna nog wat muziek en
toen werden de filmen afgedraaid.
Ie. „Hoe juffrouw Pietersé lid van de
Coöperatie werd"; 2e. De vroolijke
toovenaar" en toen nog een extra num
mer n.1. „Een mislukte waschdag". Alle
filmen waren echt leuk, vielen zeer ln den
smaak en deden de aanwezigen schudden
van lachen. Na afloop nam de bedrijfs
leider, de heer Buckman, nog even het
woord, waarin hij allen opwekte lid van
de Coöperatie te worden. Tenslotte sloot
de voorzitter deze zoo goed geslaagde
feestelijke vergadering met dank voor de
opkomst en aller medewerking.
J.L Dinsdagmorgen is bij B. en W. al
hier een verzoek ingekomen van de Ver-
leniging tot bevordering van het Onder
wijs te Ooeterland, waarin zij een conferen
tie aanvraagt in tegenwoordigheid van den
heer Inspecteur van het L. 0„ ten einde de
wantoestanden van' het onderwijs, de school-
bouw, enz. te Oosterland1 te bespreken.
KAPITEIN FONCK
bij de Dnltsche vliegers; rijn
ontmoeting met kapitein Udet
De „Illustration" bevat een zeer tref
fende mededeeliug over de vriendschap
pelijke ontmoeting te Berlijn van twee
oorlogspiloten, die eens elkanders meest
gevreesde tegenstanders waren.
De Fransche vlieger, kapitein Fonok,
die niet minder dan honderd zes en twin
tig Duitsche oorlogsvliegtuigen omlaag
heeft doen storten, was eigenlijk ln 't ge
heel niet voornemens naar Berlijn te
gaan, waar de tialon de 1'Air overigens
een zoo groote attractie vormde voor
vlieg -uiglxjuwerB, zoowei als voor
luchtpiioten. Hij vreesde door zijn tegen
woordigheid het gevoel te kwetsten van
de Duitsche vliegers.
De zaak liep echter anders. Een man
van groote beteekenls in de Berlhnsche
vliegwereld bracht n.L kapitein Fonck
een bezoek en noodigde hem uit, namens
de Duitsche oorlogsvliegers, te Berlijn te
komen.
„Maar wie zal m]j te Berlijn ontvan
gen?"
„De grootste der grooten" luidde het
antwoord kapitein Udet."
Fonck nam de uitnoodlglng aan. Een
„Junkers" met drie minoren, de metalen
vleugels breed uitgespreid, wachtte den
genoodigde te Brussel.
'Iwee Duitsche piloten, groote kerels
onder hun leeren helmen, zwaar inge
pakt, waren op hun post om het vliegtuig
te besturen. Toen de „Junkers" boven
Duitschland was gekomen stond een der
piloten op van de plaats bij het stuur en
kwam de cabine binnen. Hij maakte een
buiging voor kapitein Fonck en vroeg
hem: „Wilt gij ons de eer aandoen het
stuur over te nemen, kapitein?"
Fonck zette dadelijk den leeren helm
op, deed den witten met bont gevoerden
handschoen aan en bracht, volkomen
meester van zijn taak, het vliegtuig veilig
tot Keulen.
's Avonds te Berlijn, terwijl Fonck in
zijn hotelkamer wat rust nam, ging de
telephoon: „Mag ik mij laten aandienen
bij kapitein Fonck."
„Van wien komt gij," luidde de weder
vraag.
„Ik ben kapitein Udet," was het ant
woord.
Niet lang daarna trad een jonge blonde
man, dertig jaar oud, open en klaar van
blik, de kamer binnen. Fonck reikte hem
de hand, heette hem welkom. En een ge
sprek volgde vol herinneringen aan de
gevechten, waaraan zij hadden deelgeno
men. „Wij hadden ook voor u een groote
vrees, kapitein Udet," zeide de Fransch-
man.
„Onze kameraad Richthofen was onze
winnaar in twee-en-zestig gevechten.
„Richthofen was inderdaad een kranig
en loyaal tegenstander."
„Gij zaagt hem na zjjn dood."
„Ja...." antwoordde kapitein Fonck.
Data en namen, streken en landen wer
den in den loop van het gesprek genoemd;
zij vulden elkanders herinneringen aan,
zoodat hun luchtgevechten hun weer in
alle bijzonderheden voor oogen stonden.
PHILIPS' KORTE-GOLF-ZENDER.
Ontvangen aan boord van de
„City al New York".
Naar „De Telegraaf" verneemt, bestaal
er aan' boord van de ,/Oity of New York",
het schip, dait deel uitmaakt van de Byixi's
Zuidpool-expedii'tiei, zeer veel belangstelling
voor de uitzendingen van Philips' korte-
golfzender P. C. J. J. Een der leden van de
bemanning, J. Buys uit Schiedam, de
eenige Holander, die de expeditie naar de
Pool meemaakt, schrijft, dat de Holandsche
zender 'buitengewoon goedj doorkomt en, dat
hij: het zeer op prijs stelt, dat hij: daar mid
den in de woestjjln de Nederlandache 'taal zal
[kunnen hooren spreken. Of dit inderdaad
mogelijk zal zijn, zal echter nog moeten blij
ken, want het schip waarop Buys is bevindt
zich thans nog op weg naar de Pool; doch
in ieder geval zal het wel interessant zijn,
om naderhand, de ervaringen met de ont-
vangst te kunnen vernemen. Na de Noord
pool met Nobüe gaat Holland thans wellicht
i de Zuid,pool veroveren.
I ONBEWUSTE MOORDENAARS.
I
Te Lancaster diende gisteren een pro-
1 ces tegen een 49-jarig man, die zijn vrouw
had vermoord. Tot zt' verdediging werd
aangevoerd, dat L, oen toestand van
postepileptisch automatisme gehandeld
had. Hij werd schuldig, maar tegelijk
krankzinnig verklaard en er werd last
gegeven hem ln een gesticht op te nemen.
Dr. Carswoll, een Londenscb specialist,
zeide als getuige, dat een toestand gelijk
die waarin de moordenaar verkeerd naa.
in de geneeskunde zeer bekend was. np
vertelde eenige gevallen uit zijn ervaring.
Een man te Glasgow was midden in
den nacht wnkker geworden, had zijn
kind dat naast hem sliep, beetgepakt en
met h'jt hoofd tegen den muur geslagen,
waaraan het kind bezweek. Hij had geen
besef van wat hij deed. Hij ging
slapen en toen hij den volgenden ochtend
wakker werd, herinnerde hij zich alleen
een vreeselijken droom, waarin hij met
een wild dier gevoohten en dit gedood
had. Hij werd krankzinnig verklaard.
Een ander geval was dat van een epl-
leptious die te Londen een moord ge
pleegd had, zonder te weten wat hij deed
Toch werd hij gehangen.
Voorts had dr. Oarswell nog eens ge
tuigd ten gunste van een zakenman, die
zwaar dronk. Op een goeden avond ont
moette hij een kennis en samen gingen zij
later naar zijn huis terug, 's Nachts werd
de eerste man wakker en toen hij een an
deren man naast zich ln bed aantrof,
schoot hij hem met een revolver dood
Deze moordenaar kreeg geen Btraf, want
men nam aan dat hij in een vlaag van
verstandsverbijstering gehandeld had
HET RAADSEL VAN DE WICHEL
ROEDE.
De heer W. vkn Harencarapel schrijft in
„Natura":
Naar uit Londen wordit bericht, werden
in Ini'ië proefnemingen gedaan, die het tot
nu toe onopgeloste raadsel van de wichel
roede dichter bij zijne opiosslng hebben ge
bracht. De proef werd genomen met een
v'rijihandige magneetnaald, dde door een
systeem van spoelen, zooals men die in de
radiotechniek gebruikt, omgeven was. Het
proefveld was een landstreek, waarin men
al langen tijd vergeefs naar water geboord
had. De magneetnaald vertoonde op be
paalde plaatsen zeer sterke schommeling
en bij bet boren vond men op de aldus aan
geduide plaatsen onderaardsoh sitroomend
water. Het instrument wijst het water met
10 zekerheid aan, terwijl vroeger van
100 boringen slechts 40 positieve uitkom
sten gaven. De ontdekking heeft dus een
bijzondere waarde en Iffkt in hare uitwer
king volmaakt op de wichelroede. Hare
wijze van werken is gemakkelijk te ver
klaren. Het is bekend, dat op bepaalde
plekken der aardschors, voornamelijk op
zulke, waar zich onderaardsche wateren of
metaalertsen bevinden, electrische stroo-
roen ontstaan, kortweg „aardstroomen" ge
noemd. Deze aardstroomen wekken ln de
spoelen intectiestroomen op en veroorza
ken aldus het uitwijken van de magneet
naald.
In plaats hiervan zou men evengoed een
uiterst fijn instrument kunnen nemen. Door
deze ontdekking schijnt ook het raadsel1 van
de wichelroede opgelost. Voor het loopen
met de wichelroede zijn uitsluitend bepaalde
persoden geschikt, wier zenuwstelsel bui
tengewoon fijngevoelig op aardstroomen
reageert, zoodat de met de vingertoppen
vastsrehouden roede in trilling geraakt.
Het blijft nu nog een opgave voor de
wetenschap de mogelijkheid van het beïn
vloeden van het zenuwstelsel door electri
sche stroomen wetenschappelijk te verkla
ren. Aangezien echter de mogelijkheid van
zulk een beïnvloeding vast staat, mag ook
de wichelroede en hare werking niet meer
al8 bovenaardscbe verschijning gelden.
„TAXI'S" OVER HET KANAAL.
De volgende week zal er een nieuwe
dien9t met „taxi-vliegtuigen" tusschm
Calais en Dover worden ingewijd. De
vliegtuigen, die zullen worden gebruikt,
hebben vier plaatsen. Zij zullen steeds ge
reed staan om reizigers over te brengen.
De reis kost 2 pd. 10 sh. doch er moeten
op zijn minst twee plaatsen besproken
zijn, wil het vliegtuig vertrekken.
NEDERLAND. UITGIFTE 1876.
De koerseerende uitgifte van drukwerk
zegels in het wapentype bleek niet goed te vol
doen, hoofdzakelijk, omdat de waardecijfers op
de zegels niet goed uitkwamen, wat tot ge
volg had, dat in 1876 een nieuwe serie het
levenslicht zag, n.1. eene van 4 waarden, de
Vs, 1, 2 en 21/» cent, resp. rosé, groen, okergeel
en lila.
Ook bij deze serie kent men verschillende
tandingsvariêteiten, terwij] men van de l/i ct.-
zegel een tweetal typen onderscheidt. Bij typ»
I is de breukstreep dik en ruim 8 m.M. lang,
terwijl bij hetandere type de breukstreep dun
is en 9 m.M. lengte heeft Dit verschil ls met
het bloote oog zeer goed waar te nemen.
De zegels hadden een vrij langen levensduur
en werden in 1894 van kleur veranderd. De
cent werd helderrood, de 1 cent smaragd
groen, de 20 cent olijfgeel en de 21/» cent don-
kerviolet Deze laatste 4 zegels bestaan uit
sluitend in de normale 12tanding.
Door speciaalverzamelaars ia ontdekt, dat
de zegels zijn gedrukt op verschillende soorten
papier, terwijl hier ook het blauwachtig papier
naast het gebruikelijke witte papier vermel
ding verdient.
Het aantal plaatfouten van deze uitgifte is
ontelbaar Belangstellenden verwijzen wij natr
den Leiddraad, uitgave van den Ned. Bond van
Vereenigingen van Postzegelverzamelaars. Nog
willen wij wijzen op een tandlngvariatie bij fle
V» ere 1 ct.-zegels dezer uitgifte, nJ. de z«.
Rosschcr tanding. Deze zijn n.1. dubbel getand;
de eene tanding is de normale, de andere ls
ontstaan door het perforeeren van adresstroo-
ken, waarop de zegels reeds waren geplakt.
Begaafdheden worden ontvangen, maar
moeten tot bekwaamheden verwerkt wor
den