eert Lijst
BUITENLAND.
00ST-INDIË.
GEMENGD NIEUWS.
naar maat.
van Willigen,
DREIGEND GESCHIL.
In de bontindustrie.
De vakbonden ln de houtindustrie, die
over het geheele rijk 120.000 leden tellen,
hebben het collectieve arbeidscontract te
gen 15 Februari opgezegd.
DE PANTSERKRUISER.
De socialistische motie verworpen.
De Rijksdag heeft de sociaal-democra
tische motie tot het staken van den bouw
van den pantserkruiser in hoofdelijke
stemming verworpen met 265 tegen 203
stemmen en acht onthoudingen. Voor de
motie stemden alle sociaal-democraten en
de communisten en voorts enkele afge
vaardigden van andere partijen.
FRANKRIJK.
PAUL BONOOUR TREEDT AF ALS
GEDELEGEERDE IN DEN
VOLKENBOND.
Naar Belga meldt, wordt het aftreden
van Paul Boncour, het socialistische Ka
merlid, als gedelegeerde van Frankrijk ln
den Volkenbond bevestigd.
Aan een wonderlijken toestand is hier
mede een eind gekomen. De socialistische
partij toch, waartoe Paul Boncour behoort,
was het geheel oneens met de politiek, die
Frankrijk te Genève verdedigt en waar
voor Paul-Boncour een zeer kundig advo
kaat was. Er hadden reeds lang geruchten
geloopen, dat Boncour zou aftreden al*
Volkenbonds-gedelegeerde, hoewel hel
jongste congres der socialistische partij
had uitgemaakt, dat hij als zoodanig
mocht aanblijven. Er schijnt dan dus nu
een eind aan dezen halfslachtigen toestand
te zijn gekomen.
Ernstige koelierelletjes in een
mijn op Banka.
Twee leden van het mtJnbestuur
vermoord en één lid zwaar gewond.
Batava, 14 November. Naar Aneta ver
neemt, zijn ln den nacht van 12 op 18
November ln de mijn te Blinjoe op Bauka
koelierelletjes uitgebroken, di» aange
stookt waren door Sam Tiam Foei. Bij
den overval van de woningen op het
kongsi-emplacement zijn twee leden van
het mijnbestuur vermoord en is één zwaar
gewond. Van de aanvallende koelies zijn
huize te Enschede heeft vergaderd, is ge
bleken, dat thans in het kapitaal der te
stichten N. V. Luchtvaartterrein Twente
8',7 aand'eelen van 1000 zijn geplaatst.
Verder, dat van het luchtvaartterrein
groot 62.78.20 H.A. reeds 49.62.20 H.A. is
aangekocht voor totaal 168.047. Van de
rest der gronden, groot 13.26.00 H.A., is
onteigening aangevraagd, omdat deze niet
bij minnelijke schikking konden worden
verkregen. De eigenaren vragen 5000 en
meer per H.A., en tot nog toe is gemid
deld ongeveer 8000 per H.A. betaald.
Het ontwerp-statuten der N. V., voor de
behandeling waarvan de vergadering
hoofdzakelijk was belegd, werd voorloo-
pig vastgesteld. Nadat de betrokken ge
meenteraden er hun goedkeuring aan heb
ben gehecht en ook het departement van
justitie zich er mee heeft vereenigd, kan
de stichtingsakte worden verleden.
j
Buitenland.
Het vijfde postvliegtuig
uit Indië terug.
Gisterenmiddag te ongeveer half vijf i9
het vijfde postvliegtuig van zijn retour
vlucht naar Indië teruggekeerd. Er was
groote belangstelling bij de binnenkomst.
Geestdriftig gejuich en klaterend hand
geklap breken los, als eerst Smirnof met
zijm wouw, dan Aler met de zijne en met
zijn oude moeder, en ten slotte de mecani
cien Veenendaal met zijn meisje den han
gar binnentreden.
De vliegers werden o. m. toegesproken
door den minister van Waterstaat, den heer
v. d. Vegte, door den directeur-generaal van
den P.T.T.-diensrt, ir. Damme en namens
het gemeentebestuur van Amsterdam door
wethouder Ter Haar.
Door tal van andere sprekers werden de
vliegers nog geluk geweuscht met dezen
goed geslaagden tocht.
De nieuwe vlucht met Duimelaar
en Frfjns. - Geregelde postvhich-
ten. Geen passagiers vóór 193L
Zy hebben den terugweg in tien dagen
afgelegd.
iMet bijzondere waardeering sprak de
directeur van de KXjM. over den werktuig
kundige Veenendaal, aan boord van het
vijfde toesteL Veenendaal nam,een moei
lijke herstelling onder lastige omstandighe
den voor zijn verantwoording en voerde die
schitterend uit
„Veenendaal", aldus de heer Plesman, „is
een gewone boeren-fletsenjongen,
die zoo van het platteland bij ons kwam, de
techniek goed leerde, en ook zorgde, dat hy
zich goed in het technisch Fransch, Duitsch
en Engolsch kon gaan uitdrukken, zoodat
hy nergens in de wereld vreemd kon ko
men te staan. Altyd klaar voor zyn werk,
dag en nacht Daarom hebben wij hem in
een algemeen rondschrijven aan het perso
neel ten voorbeeld gesteld. Zulke mannen
hebben wy by ons bedryf, waarin je van- begon onze reddingsboot vol water te loo-
DE RAMP VAN DE
„VESTRIS".
Het eerste volledige relaas van
een der geredden.
Een passagier, de heer Paul A. Dana,
heeft een volledig relaas gegeven van de
schipbreuk van de „Vestris". Op zyn bed
in een ziekenhuis te NewnYork vertelde hij
het volgende:
Den eersten nachit begon de „Vestris" in
iuw weder te komen. De storm werd dien
nacht hoe langer hoe heviger en voor de
nacht om was waren we in den ergsten
storm, dien ik ooit heb beleefd
Het was wellicht iets na middernacht toen
er iet9gebeurde waardoor naar ik geloof de
ellende begon. Twee groote golven troffen
het schip schier gelijktijdig aan voot- en
achtersteven. Het schip (trilde van voor tot
achter. Den volgenden dag begon het slagzy
te maken en ik geloof dat er daardoor een
lek ontstond. Een der platen moet losge
wrongen zijn.
Zondag was het weer nog ruwer. De
„Vestris" maakte slagzij. Het zag er leeiyk
uit. Ik kleedde me zoo gauw mogelijk aan,
at den banaan op, die alles vormde wat de
hofmeester me als ontbijt kon verstrekken
en ging naar het voordek aan bakboord
Het schip bleef hellen. *t Leek me toe wel
45 gr. Te half elf werden de vrouwen en
kinaeren naar boven gebracht. Ze moesten
reddingsgordels omdoen. Nog steeds kregen
we geen bepaalde mededeelingen van de
officieren of van de bemanning. De vrou
wen hielden zich prachtig. Om half twaalf
werd begonnen met de reddingsbooten aan
bakboord te strijken aan den kant die ln
de hoogte stond tengevolge van de slagzy.
Et was twee uur voor noodig om die booten
te strijken. Gewooniyk duurt dat maar tien
minuten. De moeiiykheid was dat de booten
tegen den wand van het schip aan bleven.
Men trachtte ze met riemen af te houden.
Boot na. 8 de reddingsboot die mij was
aangewezen kroeg by het strijken een
gat in den zijwand. Het werd met een stuk
blik bedekt voor men ons ln de boot liet,
maar het blik hield niet. Toen de booten
zoowat 6 meter boven het water waren,
moesten we er langs een touwladder in
klimmen. Twee booten waren met vrouwen
en kinderen gevuld voor no. 8 bezet werd.
In no. 8 waren, voor ik er in stapte, tien
vrouwen en twee kinderen. Een der vrou
wen was de hofmeesteres Bah.
Drie minuten nadat wy weggeroeid wa
ren, kantelde de „Vestris" geheel om en
zonk.
Een van de booten kwam heelemaal niet
weg. Ze was nog aan dek toen het schip
zonk.
Juist een minuut nadat we wegroelden
Ingezonden Medcdeeling.
Voor ©Ik© Photo,
Schilderstuk ol Plaat
daag nooit weet, waar je morgen voor komt
te staan, juist noodig".
De vlucht van de H-N.A.KN. is de eerste
postvlucht van de KX.M. Amsterdam
er 12 gewond. Alle leiders van de relletjes j Batavia en terug en zal de inleiding zyn van
zyn gearresteerd. De politie beheerscht
den toestand volkomen.
HOOG MILITAIR-GERECHTSHOF
NED.-INDIE.
IN
De gepens. ter zee jhr. S. de Ranltz en
de gepens. kapitein-luitenant ter zee G. R.
J. Haentjens Dekker zullen in het begin
van 1929 hun betrekking als lid van het
Hoog Militair Gerechtshof in NecL-Indiê
neerlegen. In die vacaturen zal moeten
worden voorzien door uitzending van
twee gepensionneerde hoofd-officleren der
zeemacht
AUTOBUS-ONGELUK.
Padang, 15 Nov. Op een onbewaakten
overweg op den Cantinweg heeft een trein
een autobus gegrepen en zwaar bescha
dlgd. Een inlandsche vrouw werd uit de
auto geslingerd en door den trein over
reden. Het hoofd en de armen werden ver
bryzeld. De chauffeur en twee passagiers
van de bus kregen een hersenschudding
en zyn naar het hospitaal vervoerd. Zes
andere passagiers werden licht gewond.
LUCHTVAART.
VLIEGTUIGRAMP.
Zes döoden.
Naar Reuter meldt Is Woensdag te
San AntonLo, in Texas, een groot trans
port-vliegtuig van hef léger te pletter ge
vallen'. De zes militaire vliegers die er in
«aten zyn omgekomen.
VERVOER VAN LEVENDE VISCH
PER VLIEGTUIG.
Vanwege de Kon. Luchtvaartmy. wordt
gemeld:
Steeds grooter wordt de verscheiden
heid van artikelen, welke voor het lucht
vervoer in aanmerking komen. Thans
worden by de K. L. M. op groote schaal
proeven genomen met het vervoer van
voor oonsuraptie bestemde levende visch
in verschillende richtingen. Dezer dagen
ging een groote proefzending naar Enge
land en de visch kwam tot groote tevre
denheid van de ontvangers in de beste
conditie aan. Reeds voor de onmiddellijke
toekomst opent dit vervoer goede voor
uitzichten.
VLIEGVELD TWENTE.
TTit da mededeelingen van den voorzit
ter der TUegvelcUommhad^ die ten aUdr
een nieuwe reeks proefvluchten,
die ln de komende jaren zullen worden ge
maakt. Thans werd nog met een gemiddelde
snelheid gevlogen van 162 KM, maar de
heer Plesman meende niet te boud te spre
ken, wanneer hy voorspelde, dat die snel
heid langzaam maar zeker zal stijgen, zoo
dat zö na eenige jaren zelfs 300 K.M. ge
middeld zal bedragen.
De eerstvolgende vlucht zal de Kerst-
vlucht in December zijn, waarvan wij reeds
een en ander hebben verteld1. De terugreis
zal echter niet in Januari aanvangen, maar
even vóór Kerstmis zoo mogeiyk, opdat hét
toestel begin Januari weer terug zal zyn.
Hetzelfde toestel, dat de vijfde vlucht uit
voerde. zal ook voor de Kerstvlucht worden
gebruikt, maar met een andere bemanning:
Duimelaar eerste bestuurder, Fryns (die al
eens een vlucht uitvoerde als tweede be
stuurder), tweede bestuurder en Bruyne-
steyn, werktuigkundige. Verder staan op
het programma: één retourvlucht in Ja
nuari, Februari en Maart 1928 en twee re
tourvluchten (veertiendaagsch vertrek) in
April. Dan zullen de proefvluchten gestaakt
worden in de maanden Mei, Juni, Juli en
Augustus, hetgeen eensdeels van belang is,
omdat de moesson in die maanden in En-
gelsch-Indië zeer hinderlijk is en het ge
bruik der terreinen riskant maakt, ander
deels zö'n nut heeft, omdat het personeel
gedurende die maanden uitstekend in de
zomerdiensten der KXJM. kan worden ge
bruikt. In September 1929 zullen de vluch
ten veertiendaagsch worden hervat, om in
den zomer van 1931 andermaal, doch dan
voor den laatsten keer, te worden gestaakt.
Dan zal de tijd gekomen zyn, zoo hoopt de
KXM„ dat
In het najaar van 1931 de vaste,
wekeiyksche postverbinding
kan worden geopend. Dan zullen alle diplo
matieke moeiiyikheden, die nu nog aan een
vaste, officieele verbinding ln den weg
staan, wel overwonnen kunnen zyn, dan
zullen de vliegvelden ook in een beteren
staat zijn gekomen. Van den Nederland-
schen gezant in Siam Is reeds bericht ont
vangen, dat het volgend jaar het vliegter
rein Don Muang (dat een knooppunt
EuropaIndië—Australië en Australië
IndiëChinaJapan belooft te worden) by
Bangkok gedurende de volle 12 maanden
bruikbaar zal zyn. Krachtige pompinstal-
laties zullen daar worden gemaakt, die in
staat zullen zijn 7.266.000 liter water per
uur te verwerken.
Ongeveer vijf minuten nadat we aan boord
van de „Americain Shlpper" waren gehe-
schen, dreef een lijk langs het schip.
Een verklaring over de oorzaak
van de ramp.
De bevelhebber van het slagschip
Wyoming, kapitein Simpson, 't welk te
Norfolk (Virginia) gister met een aantal
geredden van de Vestris is aangekomen,
zegt in zyn officieel rapport: Blijkens
de mededeeling van overlevenden is de
ramp veroorzaakt door een lek zeewater
ventiel, dat naar het kolenslak-bekken
aan stuurboord leidde.
Drie getuigen hebben verklaard, dat
Zaterdag twijfel is geuit, of het schip
met dit effect wel kon uitvaren.
Kapitein Simpson is van oordeel, dat
de storm van Zaterdagnacht het lek in
het ventiel heeft verwyd, zoodat het wa
ter kon binnenstroomen en het sohip
slagzy kreeg. De verschuiving van de
lading auto's zou de slagzy dan zoodanig
hebben verergerd, dat het schip geheel
op zy kwam te liggen.
De Vestris volkomen zeewaardig.
Donderdag werd in een telegram "van
Wolff uit Beriyn op gezag van „den ka
pitein van een Hamburgsche Oceaan
stoomboot" beweerd, dat het vergane En-
gelsche passagiersschip Vestris „reeds
sedert langer dan tien jaar niet meer tot
de Lloyd-klasse Ia behoorde."
Uit Lloyd's nieuwste register blijkt, dat
dit bericht volkomen onjuist is. De Vestris
was ingedeeld in de hoogste klasse van
LloydB 100 A1).
De eigenaars van de Vestris beatryden
voorts ten stelligste de juistheid van de
beweringen, als zouden verscheidene red
dingbooten niet in zeewaardlgen toestand
zyn geweest Het schip had vóór het ver
trek uit New York ln een dok gelegen,
waaruit biykt dat de wanden volkomen in
orde waren. Ook de reddingbooten zyn
nog onderzocht
BALLONAVONTUUR.
Zondag zyn te Moskou negen lucht
ballons opgestegen. Het was voor de
vierde maal, dat de Ossoviachim een der-
geiyke luchtballonbetooging georgani
seerd had, maar terwyi vorige keeren het
verbeteren van afstands- en duurrecords
het doel van de opstyging waren, had men
nu alleen wetenschappeiyke waarnemin
gen op het oog, speciaal in verband met
de zonsverduistering van Maandag. Ter-
wyi van de andere ballons na korter of
langer tyd bericht van landing Ingekomen
was, is het de luchtballon van de Peters-
burgsche afdeeling van de Ossoaviachim
en van de Rabotsjaja Radiogazeta niet zoo
goed gegaan. Uit het dorp Tsjigarak, ln
het gouvernement Tambof, is bericht ont
vangen, dat de ballon op 700 wersten
pl.m. 750 kilometer) van Moskou avery
heeft opgeloopen. Vanwege de bewolking
was de ballorvzeer hoog gestegen. Op een
oogenblik, dat de zon door wolken bedekt
werd, begon de ballon te dalen. Men was
noodgedwongen een landing te maken,
maar ln de buurt van de aarde bleek plot
seling, dat de uitlaatklep voor het gas
faalde, ten gevolge van een verzuim by
de start. Alle ballast was uitgeput en de
ballon ging als een steen naar beneden.
Alle levensmiddelen en een deel van de
kleedlngsstukken werden over boord ge
zet. Gedurende 80 minuten sleepte de bal
lon over de aarde en uit de korf vloog alles
op den grond. De radiozender werd stuk
geslagen en de equipage gruweiyk ge
wond en gekneusd door de stooten van
den korf. Ter hoogte van eenige tientallen
meters, toen zy den grond naderde,
scheurde de korf en de correspondent van
de Rabotsjaja Radiogazeta viel eruit. Te-
geiyk met de korf vielen de piloot en de
radiomecanicien. Het hulsel, bevryd van
de vracht, schoot in de lucht en verdween
in onbekende richting. De correspondent
liet de luchtvaarders in ernstigen toestand
op de plek van de landing achter en liep
naar de naastbyzynde nederzetting; voor
de 10 K.M. die hy moest afleggen, had hij
5 uur noodig. Daar vandaan werd een ex
peditie uitgestuurd om de achtergelaten
kameraden te halen.
Een Japansch stoomschip
gezonken.
Na eon aanvaring. Op drie
na de geheele bemanning ver
dronken.
Het Japansche vrachtschip Nagasakl
Maroe (6268 ton, van de Nlppon Yusen
Kaisja) is Donderdag na een aanvaring
met een ander Japansch schip, de 3jensei
Maroe, by Sachalien gezonken. Alleen de
kapitein en twee officieren zyn gered.
DE OMGESLAGEN REDDINGBOOT.
De reddingboot uit Rye, die met zeven
tien man verongelukt is, toen zij aan de
bemanning van het Letsche stoomschip
Alice hulp trachtte te brengen, was van
het type Llverpool dat niet van zelf uit
en WTeef ma mat alcohol ln. Ik moaat gaan een hellenden ln een rechten stand terug-
alapen, Mi hy, wat ik natuurlijk gedaan heb. keert De booten ven dat type liggen vas-
Ci. Het stuk blik werd weggeslagen. De
t had echter luchtcompartimeniten, zoo
dat wij er in konden biyven, hoewel de boot
onder water was. De vrouwen trachtten
kalm te blijven.
Niet lang daarna deed een gewone golf de
boot kantelen. Ik raakte er onder. Toen lk
er onder uit krabbelde zag ik een vrouwen-
voet uitsteken. Ik pakte dien en trok de
vrouw mee. Het was de hofmeesteres BalL
Een vrouw was by het omslaan verdronken.
De meeste inzittenden kwamen echter weer
boven, de kinderen inbegrepen. Wy kwa
men allen aan één kant, trokken en slaag
den er in de boot weer op te richten. De
vrouwen en kinderen klommen er in. Maar
de golven sloegen de boot stuk. De lucht-
oompartimenten onder de banken raakten
los. De boot brak.
De groote zwarte golven bleven op ons
neerkomen. De kinderen verdwenen en de
vrouwen, alle behalve mrs. Ball.
Ik zag een stuk hout wrakhout
d'ichtby in het water dryven. Kom mee,
zei ik. We zwommen er heen. Pak het eene
eind, zei ik tot haar, dan neem ik het an
dere. Zij deed het. We maakten het ons toen
zoo makkeiyk mogefijk in afwachting van
Den heelen middag klemden we ons aan
het wrakhout vast. Het was niet zoo erg
behalve de golven. Onze reddingsgordels
hielden ons boven. Zoo nu en dan kwam
er een reusachtig groote golf op ons neer,
zoodat we bijna buiten adem raakten en
met schuim bedolven werden.
Tegen den avond kwam er een gedachte
by me op, die me heel ellendig maakte
haaien! Gedurende dien. langen nacht van
golven, wind' en regen klemden we ons aan
het wrakhout vast en praatten zoo nu
on dan.
(Verscheidene malen zagen wy zoeklich
ten van schepen. Ze waren toen te ver om
ons te zien, maar het gaf ons hoop. Ver
scheidene malen ook kwamen visschen
tegen mijn iyf aan en dan rilde ik. Ik be
sloot ln elk geval vast te houden en te wach
ten tot een haai me werkeiyk aanviel alvo
rens los te laten.
Te ongeveer 11 uur 's morgens zagen we
de „Wyoming". Ze moet op ongeveer 20
mijlen afstands zyn geweest, maar ons
wrakhout was zoo goed als weg. Wat nu?
vroeg ik inrs. BalL Zullen we zwemmen?
Ze ging op weg naar de „Wyoming" en ik
bleef naast haar. wy hadden een uur ge
zwommen toen lk omkeek en de .American
Shipper" zag, die op ongeveer een mijl van
ons vandaan was en op ons toekwam. Ik
scheurde een slip van mijn hemd af en
zwaaide er wild mee heen en weer. Ze zagen
het. Er werd een boot gestreken. Toen we
by de boot kwamen wierpen ze een touw
uit Ik maakte het onder mijn armen vast
en greep mrs. Ball. Ze trokken ons in de
boot en heschen ons toen op in een van
die kooien van touw waarmee lading wordt
opgeheven, We hadden niet langs een lad
der aan boord kunnen komen; we waren
veel te zwak.
De dokter scheurde me de kleeren van
het fijf, gaf me een paar scheuten whiakey
ter en zyn sneller en 20 stations h ben
er de voorkeur aan ?h rÜT
m>n te Rve hadden aan het Britsin red-
Sl^enootechap gevraagd, om hun oo'n
de roeiers hun worsteling met de ooge
Jolven en kokende branding op ven.
Wanhopig stonden de me"8^uJ fel
strand naar den vergeefschen stry<l i ky-
kon want zy waren volkomen mach loos,
om iets voor de mannen ln de beet U toen.
Iedereen zocht het strand af, in d hoop
dat er nog levenden aan zouden s elen,
maar men vond niets. Toen spoeli Q <je
eerste ïyken aan. J
Alle roeiers hadden zich vrywillii aan
gemeld om met de boot ln zee te dan.
DE UITBARSTING VAN DEN jTNA
EN DEN VESUVIUS.
Verdere vermindering 9 den
Etna. De hitte van de ljra.
De Vesuvlus heeft weer oi>fi hou
den te werken.
De uitbarsting van den Etna ne
vlugger in hevigheid af en ook ce
van den lavastroom vermindert in|
mende mate.
Volgens metingen, die men op
ling, die door de uitbarsting getrofl
gedaan heeft, ontwikkelt de uiigej
Java een warmte, die voldoende zou 1
heel Italië vier jaar lang van de benq
eleotriache energie te voorzien.
De hoofdstroom van de lava ii thans
bijna geheel tot stilstand gekomen, be be
weging is nauwelijks merkbaar; ln 9 laat
ste 24 uur is slechts een afstand vè hon
derd voet afgelegd, wat een snedieidbe'.ee-
kent van ongeveer een meter per uf. Hoe
gering deze snelheid ook moge rijt toch
beteekent dit, aangezien de strooit door
Carrabba gaat, dat voordat de lava geloei
gesio.d zal zyn, nog verscheidene kuizen
zullen worden vernic-d.
Omtrent het werken van den Vtuviua
merkt een bericht van Vaz Dias ui:Rome
op, dat dit verschynsel niets buitengtaoons
la, daar het werken van den Etna b|:.a al1
tijd gepaard gaat met dat van den Vsuvlus
en omgekeerd. De Vesuvius werkt Ok ge
woonlijk na hevige regens, geiyk tr aan
het einde van de vorige en begin vo deze
maand gevallen zijn. Het werken vn den
Vesuvlus is niet gevaarlijk en ka be
schouwd worden als het gewone orwafcen
van den vulcaan, wat periodiek lede» paar
maanden geschiedt
Wolff meldde gisterenochtend d Na
pels, dat de Vesuvlus opgehouden left te
werken.
Een kleine stroom lava, welke v den
krater kwam, vloeide in het InfmodaL
waar hy dadeiyk stolde.
HET ZACHTE NAJAAR
In den nacht van Maandag op Inadag
zyn alle records voor November an het
observatorium te Kew, dat sinds 181 tem
peraturen registreert, geslagen. D ther
mometer wees om twee uur 's nabts 56
graden Fahrenheit, of 18 grader.boven
normaal. De hoogste tot nu toe tikende
November-temperatuur was 68 grden in
1880. Verschillende plaatseiyke oberva-
torla aan de Zuidkust zonden beichten
van ongekend hooge temperatura over
dag. Te Horsham ln 8ussex wees dl ther
mometer 8 uur 's middags in de sdaduw
67 graden.
EEN RECHTERLIJKE DWALNG.
Na negen Jaar ottdrkt.
Door een toeval ia te Keulen een rech-
teriyke dwaling ontdekt Twee arfciders
die negen Jaar geleden tot 7 en 6 j»r ge
vangenisstraf zyn veroordeeld biyisn on
schuldig te zyn.
Op 18 October 1919 werd ln eenbosch
by Keulen een bekend bouwondeitcmer,
die een belangrijk bedrag aan looifelden
by zich had, aangevallen en beroofC Drie
arbeiders werden in verband mlt deze
aanranding gevangen genomen. AJe drie
hielden hun onschuld staande één lunner
stierf tydena de voorlooplge hefctenis,
terwyi de twee anderen op 1 Ftruarl
1920 door de rechtbank te Keilen tot
bovengenoemde straffen werden 'eroor-
deeld. Herhaaldeiyk poogden beidP ver
oordeelden herziening van hun pi»ccs te
krijgen, echter tevergeefs. Dezcrdagen
hebben de autoriteiten bij toeval verno
men dat de misdaad door twee iifoners
van Kerpen is gepleegd. Deze rerden
gearresteerd en een hunner beefl reeds
een volledige bekentenis afgelegd,terwyi
de medeplichtigheid van den aiilere is
bewezen.
De twee onschuldige veroordeeld*1 zul"
Ion thans opnieuw herziening vfl hun
proces vragen.
GROOTE FABRÏEKSBRANDTE
MANNHEIM.
Schade 2 a 3 mlIIIoeoMark.
Donderdagmiddag om 1 uur isbU de
Vereeniging van Duitsche Oliefalfleken
een brand uitgebroken, die in ed °°8*
wenk geweldige afmetingen aanrfui en
den geheelen voorraad olieën aa^88^
By den brand ls een persoon n bet
leven gekomen. De materieele srhd" be
draagt 2—8 mlllioen mark.
'GEVAARLIJKE RATTEN.
In een oud huis te Bremerhavel heb
ben ratten aan een tweejarig kirJ 8®"
knaagd. De geneesheeren hopen hel kind,
dat met hooge koorts ligt, ia het 1
kunnen houden.
DUITSCHLAND.
..Ondergetekende aarzelt niet te ver-
klaren, dat het roken voor kinderen zéér
schadelik Is. Hij is overtuigd, dat sigaret
ten ten minste even nadelig zijn als
sigaten."