eert Lijst BUITENLAND. 00ST-INDIË. GEMENGD NIEUWS. naar maat. van Willigen, DREIGEND GESCHIL. In de bontindustrie. De vakbonden ln de houtindustrie, die over het geheele rijk 120.000 leden tellen, hebben het collectieve arbeidscontract te gen 15 Februari opgezegd. DE PANTSERKRUISER. De socialistische motie verworpen. De Rijksdag heeft de sociaal-democra tische motie tot het staken van den bouw van den pantserkruiser in hoofdelijke stemming verworpen met 265 tegen 203 stemmen en acht onthoudingen. Voor de motie stemden alle sociaal-democraten en de communisten en voorts enkele afge vaardigden van andere partijen. FRANKRIJK. PAUL BONOOUR TREEDT AF ALS GEDELEGEERDE IN DEN VOLKENBOND. Naar Belga meldt, wordt het aftreden van Paul Boncour, het socialistische Ka merlid, als gedelegeerde van Frankrijk ln den Volkenbond bevestigd. Aan een wonderlijken toestand is hier mede een eind gekomen. De socialistische partij toch, waartoe Paul Boncour behoort, was het geheel oneens met de politiek, die Frankrijk te Genève verdedigt en waar voor Paul-Boncour een zeer kundig advo kaat was. Er hadden reeds lang geruchten geloopen, dat Boncour zou aftreden al* Volkenbonds-gedelegeerde, hoewel hel jongste congres der socialistische partij had uitgemaakt, dat hij als zoodanig mocht aanblijven. Er schijnt dan dus nu een eind aan dezen halfslachtigen toestand te zijn gekomen. Ernstige koelierelletjes in een mijn op Banka. Twee leden van het mtJnbestuur vermoord en één lid zwaar gewond. Batava, 14 November. Naar Aneta ver neemt, zijn ln den nacht van 12 op 18 November ln de mijn te Blinjoe op Bauka koelierelletjes uitgebroken, di» aange stookt waren door Sam Tiam Foei. Bij den overval van de woningen op het kongsi-emplacement zijn twee leden van het mijnbestuur vermoord en is één zwaar gewond. Van de aanvallende koelies zijn huize te Enschede heeft vergaderd, is ge bleken, dat thans in het kapitaal der te stichten N. V. Luchtvaartterrein Twente 8',7 aand'eelen van 1000 zijn geplaatst. Verder, dat van het luchtvaartterrein groot 62.78.20 H.A. reeds 49.62.20 H.A. is aangekocht voor totaal 168.047. Van de rest der gronden, groot 13.26.00 H.A., is onteigening aangevraagd, omdat deze niet bij minnelijke schikking konden worden verkregen. De eigenaren vragen 5000 en meer per H.A., en tot nog toe is gemid deld ongeveer 8000 per H.A. betaald. Het ontwerp-statuten der N. V., voor de behandeling waarvan de vergadering hoofdzakelijk was belegd, werd voorloo- pig vastgesteld. Nadat de betrokken ge meenteraden er hun goedkeuring aan heb ben gehecht en ook het departement van justitie zich er mee heeft vereenigd, kan de stichtingsakte worden verleden. j Buitenland. Het vijfde postvliegtuig uit Indië terug. Gisterenmiddag te ongeveer half vijf i9 het vijfde postvliegtuig van zijn retour vlucht naar Indië teruggekeerd. Er was groote belangstelling bij de binnenkomst. Geestdriftig gejuich en klaterend hand geklap breken los, als eerst Smirnof met zijm wouw, dan Aler met de zijne en met zijn oude moeder, en ten slotte de mecani cien Veenendaal met zijn meisje den han gar binnentreden. De vliegers werden o. m. toegesproken door den minister van Waterstaat, den heer v. d. Vegte, door den directeur-generaal van den P.T.T.-diensrt, ir. Damme en namens het gemeentebestuur van Amsterdam door wethouder Ter Haar. Door tal van andere sprekers werden de vliegers nog geluk geweuscht met dezen goed geslaagden tocht. De nieuwe vlucht met Duimelaar en Frfjns. - Geregelde postvhich- ten. Geen passagiers vóór 193L Zy hebben den terugweg in tien dagen afgelegd. iMet bijzondere waardeering sprak de directeur van de KXjM. over den werktuig kundige Veenendaal, aan boord van het vijfde toesteL Veenendaal nam,een moei lijke herstelling onder lastige omstandighe den voor zijn verantwoording en voerde die schitterend uit „Veenendaal", aldus de heer Plesman, „is een gewone boeren-fletsenjongen, die zoo van het platteland bij ons kwam, de techniek goed leerde, en ook zorgde, dat hy zich goed in het technisch Fransch, Duitsch en Engolsch kon gaan uitdrukken, zoodat hy nergens in de wereld vreemd kon ko men te staan. Altyd klaar voor zyn werk, dag en nacht Daarom hebben wij hem in een algemeen rondschrijven aan het perso neel ten voorbeeld gesteld. Zulke mannen hebben wy by ons bedryf, waarin je van- begon onze reddingsboot vol water te loo- DE RAMP VAN DE „VESTRIS". Het eerste volledige relaas van een der geredden. Een passagier, de heer Paul A. Dana, heeft een volledig relaas gegeven van de schipbreuk van de „Vestris". Op zyn bed in een ziekenhuis te NewnYork vertelde hij het volgende: Den eersten nachit begon de „Vestris" in iuw weder te komen. De storm werd dien nacht hoe langer hoe heviger en voor de nacht om was waren we in den ergsten storm, dien ik ooit heb beleefd Het was wellicht iets na middernacht toen er iet9gebeurde waardoor naar ik geloof de ellende begon. Twee groote golven troffen het schip schier gelijktijdig aan voot- en achtersteven. Het schip (trilde van voor tot achter. Den volgenden dag begon het slagzy te maken en ik geloof dat er daardoor een lek ontstond. Een der platen moet losge wrongen zijn. Zondag was het weer nog ruwer. De „Vestris" maakte slagzij. Het zag er leeiyk uit. Ik kleedde me zoo gauw mogelijk aan, at den banaan op, die alles vormde wat de hofmeester me als ontbijt kon verstrekken en ging naar het voordek aan bakboord Het schip bleef hellen. *t Leek me toe wel 45 gr. Te half elf werden de vrouwen en kinaeren naar boven gebracht. Ze moesten reddingsgordels omdoen. Nog steeds kregen we geen bepaalde mededeelingen van de officieren of van de bemanning. De vrou wen hielden zich prachtig. Om half twaalf werd begonnen met de reddingsbooten aan bakboord te strijken aan den kant die ln de hoogte stond tengevolge van de slagzy. Et was twee uur voor noodig om die booten te strijken. Gewooniyk duurt dat maar tien minuten. De moeiiykheid was dat de booten tegen den wand van het schip aan bleven. Men trachtte ze met riemen af te houden. Boot na. 8 de reddingsboot die mij was aangewezen kroeg by het strijken een gat in den zijwand. Het werd met een stuk blik bedekt voor men ons ln de boot liet, maar het blik hield niet. Toen de booten zoowat 6 meter boven het water waren, moesten we er langs een touwladder in klimmen. Twee booten waren met vrouwen en kinderen gevuld voor no. 8 bezet werd. In no. 8 waren, voor ik er in stapte, tien vrouwen en twee kinderen. Een der vrou wen was de hofmeesteres Bah. Drie minuten nadat wy weggeroeid wa ren, kantelde de „Vestris" geheel om en zonk. Een van de booten kwam heelemaal niet weg. Ze was nog aan dek toen het schip zonk. Juist een minuut nadat we wegroelden Ingezonden Medcdeeling. Voor ©Ik© Photo, Schilderstuk ol Plaat daag nooit weet, waar je morgen voor komt te staan, juist noodig". De vlucht van de H-N.A.KN. is de eerste postvlucht van de KX.M. Amsterdam er 12 gewond. Alle leiders van de relletjes j Batavia en terug en zal de inleiding zyn van zyn gearresteerd. De politie beheerscht den toestand volkomen. HOOG MILITAIR-GERECHTSHOF NED.-INDIE. IN De gepens. ter zee jhr. S. de Ranltz en de gepens. kapitein-luitenant ter zee G. R. J. Haentjens Dekker zullen in het begin van 1929 hun betrekking als lid van het Hoog Militair Gerechtshof in NecL-Indiê neerlegen. In die vacaturen zal moeten worden voorzien door uitzending van twee gepensionneerde hoofd-officleren der zeemacht AUTOBUS-ONGELUK. Padang, 15 Nov. Op een onbewaakten overweg op den Cantinweg heeft een trein een autobus gegrepen en zwaar bescha dlgd. Een inlandsche vrouw werd uit de auto geslingerd en door den trein over reden. Het hoofd en de armen werden ver bryzeld. De chauffeur en twee passagiers van de bus kregen een hersenschudding en zyn naar het hospitaal vervoerd. Zes andere passagiers werden licht gewond. LUCHTVAART. VLIEGTUIGRAMP. Zes döoden. Naar Reuter meldt Is Woensdag te San AntonLo, in Texas, een groot trans port-vliegtuig van hef léger te pletter ge vallen'. De zes militaire vliegers die er in «aten zyn omgekomen. VERVOER VAN LEVENDE VISCH PER VLIEGTUIG. Vanwege de Kon. Luchtvaartmy. wordt gemeld: Steeds grooter wordt de verscheiden heid van artikelen, welke voor het lucht vervoer in aanmerking komen. Thans worden by de K. L. M. op groote schaal proeven genomen met het vervoer van voor oonsuraptie bestemde levende visch in verschillende richtingen. Dezer dagen ging een groote proefzending naar Enge land en de visch kwam tot groote tevre denheid van de ontvangers in de beste conditie aan. Reeds voor de onmiddellijke toekomst opent dit vervoer goede voor uitzichten. VLIEGVELD TWENTE. TTit da mededeelingen van den voorzit ter der TUegvelcUommhad^ die ten aUdr een nieuwe reeks proefvluchten, die ln de komende jaren zullen worden ge maakt. Thans werd nog met een gemiddelde snelheid gevlogen van 162 KM, maar de heer Plesman meende niet te boud te spre ken, wanneer hy voorspelde, dat die snel heid langzaam maar zeker zal stijgen, zoo dat zö na eenige jaren zelfs 300 K.M. ge middeld zal bedragen. De eerstvolgende vlucht zal de Kerst- vlucht in December zijn, waarvan wij reeds een en ander hebben verteld1. De terugreis zal echter niet in Januari aanvangen, maar even vóór Kerstmis zoo mogeiyk, opdat hét toestel begin Januari weer terug zal zyn. Hetzelfde toestel, dat de vijfde vlucht uit voerde. zal ook voor de Kerstvlucht worden gebruikt, maar met een andere bemanning: Duimelaar eerste bestuurder, Fryns (die al eens een vlucht uitvoerde als tweede be stuurder), tweede bestuurder en Bruyne- steyn, werktuigkundige. Verder staan op het programma: één retourvlucht in Ja nuari, Februari en Maart 1928 en twee re tourvluchten (veertiendaagsch vertrek) in April. Dan zullen de proefvluchten gestaakt worden in de maanden Mei, Juni, Juli en Augustus, hetgeen eensdeels van belang is, omdat de moesson in die maanden in En- gelsch-Indië zeer hinderlijk is en het ge bruik der terreinen riskant maakt, ander deels zö'n nut heeft, omdat het personeel gedurende die maanden uitstekend in de zomerdiensten der KXJM. kan worden ge bruikt. In September 1929 zullen de vluch ten veertiendaagsch worden hervat, om in den zomer van 1931 andermaal, doch dan voor den laatsten keer, te worden gestaakt. Dan zal de tijd gekomen zyn, zoo hoopt de KXM„ dat In het najaar van 1931 de vaste, wekeiyksche postverbinding kan worden geopend. Dan zullen alle diplo matieke moeiiyikheden, die nu nog aan een vaste, officieele verbinding ln den weg staan, wel overwonnen kunnen zyn, dan zullen de vliegvelden ook in een beteren staat zijn gekomen. Van den Nederland- schen gezant in Siam Is reeds bericht ont vangen, dat het volgend jaar het vliegter rein Don Muang (dat een knooppunt EuropaIndië—Australië en Australië IndiëChinaJapan belooft te worden) by Bangkok gedurende de volle 12 maanden bruikbaar zal zyn. Krachtige pompinstal- laties zullen daar worden gemaakt, die in staat zullen zijn 7.266.000 liter water per uur te verwerken. Ongeveer vijf minuten nadat we aan boord van de „Americain Shlpper" waren gehe- schen, dreef een lijk langs het schip. Een verklaring over de oorzaak van de ramp. De bevelhebber van het slagschip Wyoming, kapitein Simpson, 't welk te Norfolk (Virginia) gister met een aantal geredden van de Vestris is aangekomen, zegt in zyn officieel rapport: Blijkens de mededeeling van overlevenden is de ramp veroorzaakt door een lek zeewater ventiel, dat naar het kolenslak-bekken aan stuurboord leidde. Drie getuigen hebben verklaard, dat Zaterdag twijfel is geuit, of het schip met dit effect wel kon uitvaren. Kapitein Simpson is van oordeel, dat de storm van Zaterdagnacht het lek in het ventiel heeft verwyd, zoodat het wa ter kon binnenstroomen en het sohip slagzy kreeg. De verschuiving van de lading auto's zou de slagzy dan zoodanig hebben verergerd, dat het schip geheel op zy kwam te liggen. De Vestris volkomen zeewaardig. Donderdag werd in een telegram "van Wolff uit Beriyn op gezag van „den ka pitein van een Hamburgsche Oceaan stoomboot" beweerd, dat het vergane En- gelsche passagiersschip Vestris „reeds sedert langer dan tien jaar niet meer tot de Lloyd-klasse Ia behoorde." Uit Lloyd's nieuwste register blijkt, dat dit bericht volkomen onjuist is. De Vestris was ingedeeld in de hoogste klasse van LloydB 100 A1). De eigenaars van de Vestris beatryden voorts ten stelligste de juistheid van de beweringen, als zouden verscheidene red dingbooten niet in zeewaardlgen toestand zyn geweest Het schip had vóór het ver trek uit New York ln een dok gelegen, waaruit biykt dat de wanden volkomen in orde waren. Ook de reddingbooten zyn nog onderzocht BALLONAVONTUUR. Zondag zyn te Moskou negen lucht ballons opgestegen. Het was voor de vierde maal, dat de Ossoviachim een der- geiyke luchtballonbetooging georgani seerd had, maar terwyi vorige keeren het verbeteren van afstands- en duurrecords het doel van de opstyging waren, had men nu alleen wetenschappeiyke waarnemin gen op het oog, speciaal in verband met de zonsverduistering van Maandag. Ter- wyi van de andere ballons na korter of langer tyd bericht van landing Ingekomen was, is het de luchtballon van de Peters- burgsche afdeeling van de Ossoaviachim en van de Rabotsjaja Radiogazeta niet zoo goed gegaan. Uit het dorp Tsjigarak, ln het gouvernement Tambof, is bericht ont vangen, dat de ballon op 700 wersten pl.m. 750 kilometer) van Moskou avery heeft opgeloopen. Vanwege de bewolking was de ballorvzeer hoog gestegen. Op een oogenblik, dat de zon door wolken bedekt werd, begon de ballon te dalen. Men was noodgedwongen een landing te maken, maar ln de buurt van de aarde bleek plot seling, dat de uitlaatklep voor het gas faalde, ten gevolge van een verzuim by de start. Alle ballast was uitgeput en de ballon ging als een steen naar beneden. Alle levensmiddelen en een deel van de kleedlngsstukken werden over boord ge zet. Gedurende 80 minuten sleepte de bal lon over de aarde en uit de korf vloog alles op den grond. De radiozender werd stuk geslagen en de equipage gruweiyk ge wond en gekneusd door de stooten van den korf. Ter hoogte van eenige tientallen meters, toen zy den grond naderde, scheurde de korf en de correspondent van de Rabotsjaja Radiogazeta viel eruit. Te- geiyk met de korf vielen de piloot en de radiomecanicien. Het hulsel, bevryd van de vracht, schoot in de lucht en verdween in onbekende richting. De correspondent liet de luchtvaarders in ernstigen toestand op de plek van de landing achter en liep naar de naastbyzynde nederzetting; voor de 10 K.M. die hy moest afleggen, had hij 5 uur noodig. Daar vandaan werd een ex peditie uitgestuurd om de achtergelaten kameraden te halen. Een Japansch stoomschip gezonken. Na eon aanvaring. Op drie na de geheele bemanning ver dronken. Het Japansche vrachtschip Nagasakl Maroe (6268 ton, van de Nlppon Yusen Kaisja) is Donderdag na een aanvaring met een ander Japansch schip, de 3jensei Maroe, by Sachalien gezonken. Alleen de kapitein en twee officieren zyn gered. DE OMGESLAGEN REDDINGBOOT. De reddingboot uit Rye, die met zeven tien man verongelukt is, toen zij aan de bemanning van het Letsche stoomschip Alice hulp trachtte te brengen, was van het type Llverpool dat niet van zelf uit en WTeef ma mat alcohol ln. Ik moaat gaan een hellenden ln een rechten stand terug- alapen, Mi hy, wat ik natuurlijk gedaan heb. keert De booten ven dat type liggen vas- Ci. Het stuk blik werd weggeslagen. De t had echter luchtcompartimeniten, zoo dat wij er in konden biyven, hoewel de boot onder water was. De vrouwen trachtten kalm te blijven. Niet lang daarna deed een gewone golf de boot kantelen. Ik raakte er onder. Toen lk er onder uit krabbelde zag ik een vrouwen- voet uitsteken. Ik pakte dien en trok de vrouw mee. Het was de hofmeesteres BalL Een vrouw was by het omslaan verdronken. De meeste inzittenden kwamen echter weer boven, de kinderen inbegrepen. Wy kwa men allen aan één kant, trokken en slaag den er in de boot weer op te richten. De vrouwen en kinderen klommen er in. Maar de golven sloegen de boot stuk. De lucht- oompartimenten onder de banken raakten los. De boot brak. De groote zwarte golven bleven op ons neerkomen. De kinderen verdwenen en de vrouwen, alle behalve mrs. Ball. Ik zag een stuk hout wrakhout d'ichtby in het water dryven. Kom mee, zei ik. We zwommen er heen. Pak het eene eind, zei ik tot haar, dan neem ik het an dere. Zij deed het. We maakten het ons toen zoo makkeiyk mogefijk in afwachting van Den heelen middag klemden we ons aan het wrakhout vast. Het was niet zoo erg behalve de golven. Onze reddingsgordels hielden ons boven. Zoo nu en dan kwam er een reusachtig groote golf op ons neer, zoodat we bijna buiten adem raakten en met schuim bedolven werden. Tegen den avond kwam er een gedachte by me op, die me heel ellendig maakte haaien! Gedurende dien. langen nacht van golven, wind' en regen klemden we ons aan het wrakhout vast en praatten zoo nu on dan. (Verscheidene malen zagen wy zoeklich ten van schepen. Ze waren toen te ver om ons te zien, maar het gaf ons hoop. Ver scheidene malen ook kwamen visschen tegen mijn iyf aan en dan rilde ik. Ik be sloot ln elk geval vast te houden en te wach ten tot een haai me werkeiyk aanviel alvo rens los te laten. Te ongeveer 11 uur 's morgens zagen we de „Wyoming". Ze moet op ongeveer 20 mijlen afstands zyn geweest, maar ons wrakhout was zoo goed als weg. Wat nu? vroeg ik inrs. BalL Zullen we zwemmen? Ze ging op weg naar de „Wyoming" en ik bleef naast haar. wy hadden een uur ge zwommen toen lk omkeek en de .American Shipper" zag, die op ongeveer een mijl van ons vandaan was en op ons toekwam. Ik scheurde een slip van mijn hemd af en zwaaide er wild mee heen en weer. Ze zagen het. Er werd een boot gestreken. Toen we by de boot kwamen wierpen ze een touw uit Ik maakte het onder mijn armen vast en greep mrs. Ball. Ze trokken ons in de boot en heschen ons toen op in een van die kooien van touw waarmee lading wordt opgeheven, We hadden niet langs een lad der aan boord kunnen komen; we waren veel te zwak. De dokter scheurde me de kleeren van het fijf, gaf me een paar scheuten whiakey ter en zyn sneller en 20 stations h ben er de voorkeur aan ?h rÜT m>n te Rve hadden aan het Britsin red- Sl^enootechap gevraagd, om hun oo'n de roeiers hun worsteling met de ooge Jolven en kokende branding op ven. Wanhopig stonden de me"8^uJ fel strand naar den vergeefschen stry<l i ky- kon want zy waren volkomen mach loos, om iets voor de mannen ln de beet U toen. Iedereen zocht het strand af, in d hoop dat er nog levenden aan zouden s elen, maar men vond niets. Toen spoeli Q <je eerste ïyken aan. J Alle roeiers hadden zich vrywillii aan gemeld om met de boot ln zee te dan. DE UITBARSTING VAN DEN jTNA EN DEN VESUVIUS. Verdere vermindering 9 den Etna. De hitte van de ljra. De Vesuvlus heeft weer oi>fi hou den te werken. De uitbarsting van den Etna ne vlugger in hevigheid af en ook ce van den lavastroom vermindert in| mende mate. Volgens metingen, die men op ling, die door de uitbarsting getrofl gedaan heeft, ontwikkelt de uiigej Java een warmte, die voldoende zou 1 heel Italië vier jaar lang van de benq eleotriache energie te voorzien. De hoofdstroom van de lava ii thans bijna geheel tot stilstand gekomen, be be weging is nauwelijks merkbaar; ln 9 laat ste 24 uur is slechts een afstand vè hon derd voet afgelegd, wat een snedieidbe'.ee- kent van ongeveer een meter per uf. Hoe gering deze snelheid ook moge rijt toch beteekent dit, aangezien de strooit door Carrabba gaat, dat voordat de lava geloei gesio.d zal zyn, nog verscheidene kuizen zullen worden vernic-d. Omtrent het werken van den Vtuviua merkt een bericht van Vaz Dias ui:Rome op, dat dit verschynsel niets buitengtaoons la, daar het werken van den Etna b|:.a al1 tijd gepaard gaat met dat van den Vsuvlus en omgekeerd. De Vesuvius werkt Ok ge woonlijk na hevige regens, geiyk tr aan het einde van de vorige en begin vo deze maand gevallen zijn. Het werken vn den Vesuvlus is niet gevaarlijk en ka be schouwd worden als het gewone orwafcen van den vulcaan, wat periodiek lede» paar maanden geschiedt Wolff meldde gisterenochtend d Na pels, dat de Vesuvlus opgehouden left te werken. Een kleine stroom lava, welke v den krater kwam, vloeide in het InfmodaL waar hy dadeiyk stolde. HET ZACHTE NAJAAR In den nacht van Maandag op Inadag zyn alle records voor November an het observatorium te Kew, dat sinds 181 tem peraturen registreert, geslagen. D ther mometer wees om twee uur 's nabts 56 graden Fahrenheit, of 18 grader.boven normaal. De hoogste tot nu toe tikende November-temperatuur was 68 grden in 1880. Verschillende plaatseiyke oberva- torla aan de Zuidkust zonden beichten van ongekend hooge temperatura over dag. Te Horsham ln 8ussex wees dl ther mometer 8 uur 's middags in de sdaduw 67 graden. EEN RECHTERLIJKE DWALNG. Na negen Jaar ottdrkt. Door een toeval ia te Keulen een rech- teriyke dwaling ontdekt Twee arfciders die negen Jaar geleden tot 7 en 6 j»r ge vangenisstraf zyn veroordeeld biyisn on schuldig te zyn. Op 18 October 1919 werd ln eenbosch by Keulen een bekend bouwondeitcmer, die een belangrijk bedrag aan looifelden by zich had, aangevallen en beroofC Drie arbeiders werden in verband mlt deze aanranding gevangen genomen. AJe drie hielden hun onschuld staande één lunner stierf tydena de voorlooplge hefctenis, terwyi de twee anderen op 1 Ftruarl 1920 door de rechtbank te Keilen tot bovengenoemde straffen werden 'eroor- deeld. Herhaaldeiyk poogden beidP ver oordeelden herziening van hun pi»ccs te krijgen, echter tevergeefs. Dezcrdagen hebben de autoriteiten bij toeval verno men dat de misdaad door twee iifoners van Kerpen is gepleegd. Deze rerden gearresteerd en een hunner beefl reeds een volledige bekentenis afgelegd,terwyi de medeplichtigheid van den aiilere is bewezen. De twee onschuldige veroordeeld*1 zul" Ion thans opnieuw herziening vfl hun proces vragen. GROOTE FABRÏEKSBRANDTE MANNHEIM. Schade 2 a 3 mlIIIoeoMark. Donderdagmiddag om 1 uur isbU de Vereeniging van Duitsche Oliefalfleken een brand uitgebroken, die in ed °°8* wenk geweldige afmetingen aanrfui en den geheelen voorraad olieën aa^88^ By den brand ls een persoon n bet leven gekomen. De materieele srhd" be draagt 2—8 mlllioen mark. 'GEVAARLIJKE RATTEN. In een oud huis te Bremerhavel heb ben ratten aan een tweejarig kirJ 8®" knaagd. De geneesheeren hopen hel kind, dat met hooge koorts ligt, ia het 1 kunnen houden. DUITSCHLAND. ..Ondergetekende aarzelt niet te ver- klaren, dat het roken voor kinderen zéér schadelik Is. Hij is overtuigd, dat sigaret ten ten minste even nadelig zijn als sigaten."

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1928 | | pagina 18