van. hm, wïeir dden&tverhoudlng op deze
wijze ja geregeld» bedraagt rond i&o en is
dlua zeer gering tegenover 'bet aantal mali-
«taïpeiiu
Optreden tegen personeelsorga-
In de beschikkingen van 22 Seiptember
1927 en 22 Juni j.L, be'ildte gericht aan bet
'bestuur. van deni bonu van minder marl me-
pcrsoneel, kan de minister geen noodeiooze
'belemmering van het wenk der organisaties
zien.
Wileis vereemgingen voor 'hare instand
houding eni uitbreiding propaganda voeren,
dto zullen ziji dit kunnen doen huiten het
terrein, van de oorlogsschepen en 'inrichtin
gen van de zeemacht. Een wedijver in het
veeren van propaganda door de verschil
lende personeelsorganisaties acht de mlmis-
•teiri in een militaire samenleving Beer onge-
wenischL
Verbinding met vliegkampen.
Het is niet gebleken dat de communicatie
van Den Helder met het vliegkamp De
Kooij' door middel van een vaartuig zeer
kostbaar en onvoldoende is.
Indien de oommunicatie met bootje en
barkas opgeheven werd, zouden minstens
4 5 groote autobussen aangeschaft moe
ten worden, die dan de passagiers 'in ver
schillende ritten moeten overvoeren (aantal
passagiers plm. 250 man). Aansdhaffings-
en exploitatiekosten aijin zeker duurder dan
het onderhouden van het bootje en de bar
kas, waarbij nog komt, dat de garage ver
groot zou moeten worden en uitbreiding
van personeel en chauffeurs noodzakelijk
zou rijn.
Bovendien zal het bootje toch moeten
worden aangehouden voor het overbrengen
van vliegtuigen naar De Mok en voor de
communicatie met de Rijkswerf. Voor deze
diensten zal weinig gebruik gemaakt kun
nen worden van andere sleepdiensten die
voor het eigenlijk havenbedrijf noodlg zijn,
terwijl het vliegkamp daardoor bezwaarlijk
te bereiken is.
De bootjes van het Vliegkamp De Mok
zijn wel zeewaardig en kunnen altijd mei
krachtig,en wind en gunstig tiji overvaren;
alleen bij abnormale omstandigheden, zooals
bij harden storm en slecht zicht, zijn zij
minder geschikt, een en ander in verband
met den weinigen diepgang, noodlg voor
het bevaren der geul
'In dit geval wordt de oommunicatie met
het vliegkamp onderhouden door gebruik
making van de Texelache boot. Deze geval
len zijn echter zeer sporadisch; In 1926 drie
maal, in 1927 driemaal, in 1928 geen enkele
maaL
(De bootjes worden noOilt overbelast, daar
lederen dag het halen en brengen der pas
sagiera met 2 bootjes geschiedt. Als red-
dingsmateriaaOi is op ieder bootje aanwezig
1 reddingboei en 20 zwemvesten, terwijl de
aanwezigheid van het tweede bootje tevene
als veiligheidsmaatregel wordt bedoeld. Zij
steken' gelijktijdig over en bUjlven in elkaar t
nabijheid.
'Zoo gauw eenlg ririoo aan het oversteker:
is verbonden, wordt gebruik gemaakt van die
Texelsche boot.
Loodswezen enz,
Die vraag of het juist üsg, dat de overwe
gingen betreffende het overbrengen van
ten dienst van heit loodswezen naar bet de-
lartemenit van waterstaat tot bet besluit
ebben geleili, den thans bestaanden toe-
sand te handhaven, moet bevestigend wor-
<sn beantwoord.
iMiildere bepalingen onftoemt dienst- en
rfettijden voor het aan diezen dienst ver-
beden personeel kunnen bij de bestaanldie
opanisatie niet worden vastgesteld. De
ttns bestaande verhouding tusachten rusti
er diensttijd kan als zeier voldoendJe worden
bectoouwdL
Tet afstappen van die te Maassluis ge-
stfiionnieieride loodsen), wanneer zjj na oen
sc3p tot Rotterdam geloodst te hlebben
tengkeeren nalar Hoek van Holland kan
riitó worden toegestaan, omdlat 'dit desorga-
nlatie van den dienst ten gevolge zou
heibenw
Oud-gepenslonneerden.
DE KOSTEN VAN EEN OORLOG.
Een waarschuwend woord van
een. Brltscb veldmaarschalk.
Op de bijeenkomst te Londen van de_ En-
jslsche Votkenbondsvereemgingen heeft
tok nog veldmaarschalk Sir W. Robertson
ltet woord' gevoerd over de kosten van oor-
ten De laatste oorlog had aan alle deel
nemers ongeveer 40.000 miljoen pond aan
d recte uitgaven gekost, waarbij dan nog
BiOOO mfi'ljioenl pond' kwamen aan .indirecte
kusten als verliezen voor industrie en land
bouw,, achteruitgang van bet geboortecijfer,
verwording van het ras, etc.
In een volgenden oorlog zouden de ver-
Hazen aan menschenlevens door de verbe
tering van de vliegtuigen en de toepassing
ï0? Si?uwe Chemische verdelgingstmiddelen
feitelijk onbegrensd zijn, evenals de ver-
dcren1118 Vaa ^kdommen en 'nuttige goe-
aahien' Frankrijk en Italië
het noodzakelijk groote staande legers te
onderhouden, evenals Rusland'. Duitschland
j OTer ongewapende positie
kl*ine staten in iMidden Europa rite
tot de tanden gewapend
Amerika staat geheel onder den Invloed
"frerialisttflche neigingen eni de ultlla-
tangen die wij' van haar officieele personen
nopens de noodzakeHjkheid van bewapening
l 'nrnit k,I1«en|r WH»»» op bedenke
lijke wijze op de eischen, die Duitschland
8®woon was te stellen.
Het, welkt een gevoel van ongerustheid' als
men bedenkt dat Aimerika zelf niet veel
waarde schijnt te hechten aan den Volken
bond:, noch aan haar eigen Kellogg-Pact, als
men tenminste afgaat op 'haar bezorgdheid
voor bet behoud1 van een groote vloot.
Beperking ,van bewapening zal nooit be
reikt worden door berekeningen en getwist
over de klassen van 'bewapening of door 'het
tellen van schepen, soldaten eni vliegtuigen.
Aieen door een) geest van groot er open
hartigheid en eerlijkheid in de internatio
nale betrekkingen eni besprekingen te bren
gen, kan de ramp van een nieuwen; oorlog
van de wereld afgewend' worden.
Stoomvaartberlchten.
Ingezonden.
DE UNIVERSITEITEN EN
ESPERANTO.
Schagen.
WEKELIJKSCHE CAUSERIE.
Wanneer -wflji de geschiedenis van den
Nederiarudsdhiem uitvoer nagaan, dan leert
die ons, dat de eerste uitvoer voornameilijlk
bestond uit producten van deni Nederiand-
scthen 'bodem. Het waren voornamelijk pro
ducten voor de veeteelt, die van dien uit
voer het belangrijkste onderdeel vormden.
WjJ hebben) vroeger al reeds opgemerkt, dat
er reeds veehandel wend gevoerd tusschen
Friezen en Romeinscbe legeraanvoerders.
Dit was dan feitelijk een binnenlandschle
handel, doch' in het begin van de middel-
eeuweiL in de 12e en 13e eeuw, brachten de
Friezen reeds hun zwartbont vee naar
Vlaanderen en Bremen en HamJburg. Han
delsrelaties waren toen reeds aangeknoopt
met kooplieden uit Groningen, Zwolle en
Utrecht. Omstreeks 1650 ontstond er een
belangrijke handel tussdhlen Engeland1 en
Holland. Het was in 1601 dat een Admiraal
van Engelland van Holland zes Noord-Hod-
iandsche melkkoeien, ten geschenke kreeg.
Van een' geregelden uitvoer was echter nog
geen sprake, de uitvoer wa9 voornamelijk
een ruilhandel, die een krachtiger vorm
aannam, toen de zeven provinciën zich tot
een slaat vormden» waardoor handel en ver
keer meer zekerheid aannamen. Oorlogen,
overstroom!ngen en verschrikkelijke vee-
riekten waren in dat tijdperk onoverkome
lijke hinderpalen voor een geregeld verkeer
en vervoer.
MARKTOVERZICHT VAN DEO. 1928.
(De groote markten rijn nu wel afgeloo-
MIJN BEZOEK AAN WiERiNS*
(Vervolg).
De auto Bnort rustig verder, we nade-1
ren meer en meer het dorp, eu passeeren
alweer een heel kamp van woonkeeten,
waartusschen een woonwagen, als éénling
staat.
In het Noorden, een paar honderd meter i
van de basaltweg, ligt de Normert,waar
achter den dijk, in de zee, het vroegere
poldertje van Kroon zich bevindt.
Door de Zuiderzeewerken ls daar een
massa grind uitgegraven tot verhooging
van dijken. Het land ls daardoor niet
bruikbaar meer, daar er diepe kullen en
gaten inzitten, die vol zeewater staan.
Heel vroeger werd op dat Poldertje heel
wat geld verdiend. Doordat er veel wier
aandreef, verpachtte de eigenaar het land
of liever gezegd hij reed de door de wier-
visschers opgevischte wier met paard en
wagen op het land, liet het daar drogen,
bracht het zoodra het droog was naar de
akhuizen, waar het geperst werd en dan
reeg hij daarvoor de helft van de op
brengst. Dat kon een aardige duit wor
den, want in die jaren kwam er veel op
de Wieringer kust en vooral aan den
Noordkant was de vangst goed.
In den zomer werden er koelen en
schapen geweid, die het korte, beste gras
maar al te graag lusten.
Om te voorkomen, dat het poldertje bij
hoogwater niet onder zou loopen.hadde
eigenaar er een dijkje omgelegd, wat
voldoende hoog was, om des zomers het
water te kunnen keeren. In den winter
was het niet gemakkelijk het water te
koeren, dan moest er wel eens met man
en macht gewerkt worden om het dijkje
te houden.
Op het oogenblik ziet het poldertje er
verwaarloosd en slordig uit; alleen voor
stroopers en jagers bestaat er nu nog wel
eenB de mogelijkheid een eend of gans
te verschalken.
De tweewiekige, bouwvallige molen van
Keizer zijn we voorbij en naderen het
volkslogement van JanNleuwenburg.dat
tevens als reclamevlak dienst doet voor
de A.P.C.
Ik vraag aan Plet, waarom er om elk
stuk land een dijkje gemaakt ls, en Plet
vertelt, dat het geen dijkjes, maar wallen
zijn. Tegenwoordig beginnen de boeren
meer met het zetten van palen en prikkel
draad, doch vroeger was dat heelemaal
geen gewoonte. Vroeger stonden alle
koeien aan het touw on werden ze eiken
dag door den boer een stukje verzet,
daardoor was een hek overbodig; waren
de wallen, die ze van graszoden maakten
goed genoeg voor afscheiding. Het was
goedkoop ook, er ging geen paal noch
draad aan, alleen wat arbeidsloon en tijd.
Op tijd werd vroeger niet zoo erg gezien,
want er waren boeren die bun land aan
vier, vijf of soms wel moer stukken bBdden
liggen, inplaats van aan een. Het ls nog
lang geen uitzondering, dat er een uur
gaans van de boerde»ij een stuk land ligt,
waar de boer zijn koelen laat gruzen,
waar hij dan 's morgens en 's avonds met
paard en wagen heen mov-t te melken.
Op 't oogenblik zien de boeren meer
en meer in, dat het toch erg onvoordee-
llg is, als het land zoo ver uit elkaar
ligt en daarom zijn er al enkelen, die
met elkaar rullen, zoodat het land wat
meer aan een stuk komt te liggen. Het
is lang niet gemakkelijk om zoo iets voor
elkaar te krijgen, vooral niet als het land
betreft wat van vader op zoon ln de
fam 11e geweest ls, dan zhn de boeren
daar zoo aan gehecht, dat zij het voordeel
van ruilen niet willen inzien en moeten
zij jaar en dag groote afstanden afleggen,
alleen om een idee.
Plet vindt dat we nu maar uit moesten
stappen, daar we anders veel te gauw
door het dorp zouden gaan en niets zien.
We zeggen tegen den meneer wat we
willen, hij stopt, wij stappen uit, bedanken
hem vriendelijk voor den rit en staan
tegenover den winkel van Kort.
Ik kijk eens omhoog en in het rond;
vraag aan Plet, wat die vier draden aan
die vier potjes op dat dak beteekenen.
Dat ls vun de Radiocentrale van Bosker,
vertelt Plet. Hij vindt het zoo'n mirakels
mooi ding, dat hij maar niet kan begrlj-
Een, dat alle mensohen die geen toeBtel
ebben, nog niet aangesloten zlin. Je
hebt maar een knopple om te draalen
en daar gaat 't le, je hebt muziek of zang
of ze prate d'r door. Zoo weet je elke
dag, wat voor weer we krijgen, of de
wind uit 't Zuiden of uit 't Westen
komt, of het zal regenen of sneeuwen,
of we naohtvorst krijgen of dat 't zal
stormen, en dan de nieuwtjes van Vaz
Dias, dat is wel 't mooiste wat 'r is, dan
weet je zoo maar alles.
Vandaag een auto-ongeluk hier, mor-
gen daar, overmorgen op dezen, dan weer
op dien overwegje hoort zoo van alles,
daar je anders tooh maar heelemaal niets
van wist. Piet wijst naar een flink stee-
nen gebouw, waar in de gevel een kruis
van witte tegels ls aangebracht. Dat is
het gebouw van het Witte Kruis. Een
instelling, waar iedere burger lid van
kan worden, en dan gerechtigd ls bij
ziekte of ongeval de benoodigde dingen
te halen. Is er ijs noodlg, kan je door
bemiddeling van het Witte Kruis Ijs be
komen, moet er een ziekentent of brancard
zijn, kunnen die daar worden gehaald.
(Wordt vervolgd.)
d'rufcte, meer kekers dan koopers, want ge-
bruilksvee heeft men nu ailleni wel1 z'n rant
soen, zoodat het imet den handel' in de melk
koeien/ niet zoo willig ging. Een 'enkel' goed
beestje ging van de (band en dan was het
ook wel meer omdat 'de prijs ndet te hoog
was, dan wel dat imenl er gebrek aan had.
Het aanbod was betrekkelijk gering, prijzen
werden besteed' tot 335.
'Vette koedenhandel was aan den stuggen
kant, de prijzen handhaven) zich vrijwel;
prijzen, tot 425.
De stiereni, ook niet talrijk opgekomen,
gingen nog tamelijk goed weg; prijzen tot
286.
iDe graskaiveren gaan vrijiweï prijshou
dend van de hand. Duitschland ton nog wat
gebruiken, maar desniettegenstaande geen
hooge prijzen. Enkele kuitoJveren! gingen
ook voor de slacht. De handel voor het
leven" is „dood"-prijteen tot 106.
De nuchtere kalveren zijn goed aan den
prijs; tot 28 wordt besteed.
De wolveehandel wil niet vlotten, die wed
ders koopen niet graag, want bet land is
veel te nat, eni het gras wordt (wat er nog
van over is) vertrapt. Daarbij) komt, dat het
buiten/land niet zoo veel' meer vraagt, en de
exporteurs elkaar flink beconourreeren. Al
deze factoren missen hun Invloed niet om
in den schapenhandel een gedrukte stem
ming teweeg te brengen. De prijzen gingen
tet 43. Er waren buitengewoon veel) scha-
en aangevoerd, wat Z'n oorzaak ook wel in
et natte land zal vinden.
De paardenhandel' als gewoonlijk volgens
de eigenschap van het beest „trekkend";
prijken tot 360.
De handel in ^krulstaart enT, te weten-
vette varkens, is aardig vast; prijzen 87 et.
per ponld. Daar de zware varken-s er niet
zoo dik zjjn, zullen de prijzen zich wel hand
haven, ondanks de lagere spekprijzen.
De biggenhandel aan den slappen kant;
prijzen laag en handel stug; prijzen tot 18.
MOND- EN KLAUWZEER.
In de periode van Maart—November
kwamen in de gemeente Schagen 104 ge
vallen) van Mond- en Klauwzeer voor. De
ziekte is thans totaal geweken.
MELKPRIJS NOVEMBER
Voor de maand November w-erd- door de
Melkfabriek „Hollandia" te Purmerend voor
de melk, ontvangen aan het filiaal' te t Zand,
10.24 per 100 K.G. uitgekeerd.
VERKIEZING HEEMRADEN EN
HOOFDINGELANDEN.
'Het Heemraadschap der Strijkmolens van
de Schagerik'Ogge herkoos tot Heemraad den
heer O. Bakker Az. te Barsingerhorn; de
heeren K. Blaauboer, Schagen, en D. van
der Oord, Kolhorn, tot HooifdingeDla nid>, wer
den 'toegelaten) in de plaats van wijlen den
heer J. Govers en van J. Blaauboer, we
gens vertrek naar Schagen.
De heer P. Buis Jz. -te Sdhagen- heeft ont
slag genomen- als secretaris-penningmeester
van den Polder Burghorn. De heer Buis
Ook zijn voorganger,, de heer Oantfooirt,
secretaris van de gemeente Schagen» ver
vulde meer dan 60 jaren genoemde betrek
kingen. j
„OM PAPA'S PRINCIPE".
Men d-élt ons mede, dat de Vereeniging
„V.V.V."* te Schagen met Kerst-tijd a.s. op
verzoek te Wieringerwaard zal1 opvoeren:
,JQm Papa's principe", naar den roman van
F. Sinclair. Het stuk zal door een nas tuk je
worden getvoigd.
EEN MOLEN BEHOUDEN.
De molen aan de Snevert, van den polder
Sdhagen, die sedert den bourw van het elec-
trifleh gemaal aan de Nes op nonaotlvitieit
was geplaatst, is thans onderhands verkocht
voor 400 aan de heeren P. Trapman te
Schagen en G. Nobel te Lutjewlnkel'. Door
dezen koop blijft de molen voor -het land
schap behouden.
De heer J. Stins^ ambtenaar aan het Post
kantoor te Schagen, ikom't voor overplaatsing
naar Beverwijk in aanmerking.
HOUTVEILING.
Groote houtveiling te Schagen, op Vrij
dag 7 Deo. a.s., des voorm. 10 uur, bij het
café van den heer Van Erp a. d. Loet.
Als: nieuw en gebruikt timmerhout, w.o.
geschaafde en gepl. deelen, ribben, krui-
deelen, battings, latten, tingels, brand
hout, ramen, deuren, enz.
Texel.
OUDESCHILD.
ST. NICOLAASFEEST.
Donderdagavond werd ln de Bewaar
school' het Sinterklaasfeest met de kleintjes
gevierd» De 'heer F. W. Krüger opende dit
feestje met een) kort woord: BCij bracht dank
aan de burgerijl voor de giften), zoodat bet
damles-comité in staat was geweest de
mian/dijes flink te vullen. Odk de leden van
het dames-comité en de beide onderwijzeres
sen/ werden dank gezegd' -voor hare be
moeiingen. De school was aardig versierd
eni de kleintjes zaten"in spanning of de Sint
nog niet haast komen zou. Hun geduid
werd niet lang op de proef gesteld, daar
verscheen Sint inl vol ornaat. Ze keken
eerst wel een beetje sicbmy, maar toen met
kwistige hand moppenl werden gestrooid,
was aie bangheid' geweken en 'durfden ze
hlern zelfs wel een handje geven. Onder
leiding der onderwijzeressen werden nu
liedjes gezongen en aardige spelletjes ge
daan Later kreeg leden kinld. een flink ge
vuld mandje mee naar huil», zoodat ze met
glundere gezichtjes met moeder het school
gebouw verlieten.
Het was niet heel diruto met Sinterklaas
avond. Het schijnt zoo langtaamerhand een
gewoonte te zijn geworden, om de pakjes te
bewaren' tot „Oude Sinterklaas". Todh ver
schenen er nog enkele gemaiskerflen op de
straat Daar er ln de café's geen gelegen-
held tot dansen was, verdwenen de Sinter
pen, maar toch was en vandaag aardig wat vervulde ruim 60 jaar gedoemde functie, klazen na eenlgen tijd weer.
nisatles.
Pen. onderzoek heeft uitgemaakt, dlat die
diensten der binnenfJoodSen te VlisBlngten
lei 'als te ziwaar moeten worden beschouwd,
rejjenover dagen' van angespanneni werk
an halve 'dagen. De fluntótie van adjunct-
„nissariö van het loodswezen evenals die
an kantoorlooper te Hellevoelsïuis te ver-
llen, omdat voor hen geen voldoende dag-
Jk bestond.
Den. 'dlienst van: betonning overbrengen
l&ni Rotterdam naar Vhssingen is niet
Hogelijk. Het- voornlemen bestaat, dat Zaan-
«n als bodsstandplaats wordt opgeheven
de dienst naar Amsterdam wordt over
gebracht De havenmeester te Zaandam zal
®n worden belast- met d.e functie van gede-
lrge«rde van den ontvanger der loodsgelden
t> Amsterdam.
Voor zooveel betreft die oud-gepension
eerden van dte zeemacht merkt de minister
<p, dat bet feit,-dat het moerendeel hunner
fcde trapen heeft gediend', niet opheft hlet
lezwaar dat die Nederiandsdhe pensioen-
netten óp hen van toepassing rijm en dat
ii dus wat de verbetering -van hun finanr
Joelen toestand aangaat, rijn aangewezen
/d de door de regeering met medewerking
jan d;e Staiten-Generaal in het leven geroe
pen .9t'ilchti,ng.
Stoomvaart MIJ. Nederland.
Kaningrin der Nederlanden, u., s Dec. v. Be-
Prinses Juliana, t., 6 Dec. v. Colombo.
Prima der Nederlanden, u, 6 Dac. v. South-
ampton.
Rottl, t., 6 Dec, v. Port Said.
J. P. Co,en, u., 6 Dec. v. Suez.
Moena, u,, s Dec. v. Suez.
Poelau Roeblah, g Dec. te Hamburg.
Johan de Witt, t., 7 Dec. te Genua.
Kon. Ned. Stoomboot Maatachapp(j,
Adonis, 6 Dec. v. Catanla.
Amrum, Dec. te A'dam.
Baarn, u., 6 Dec. te Gallao.
Berenice, paa». 6 Dec, Gibraltar,
Breda, 7 Dec. te A'dam.
Brielle, u., 4 Dec. v. Corral.
Clio, 7 Dec. e A'dam.
Cormoramt, 6 Dec. te Barcolna.
Cottica, u., pass. 6 Dec. Madeira.
Deucalion, u., 6 Dec. te P. Rico.
Doros, 6 Dec. te Musel.
Ethiopiom, 7 Dec. te A'dam.
Flora, 5 Dec. te New-York,
Hermes, 6 Dec. v. Bourgas.
Ilos, 6 Dec. v. Musel.
Jason, 7 Dec. te A'dam.
Marie Hom, 6 Dec. v. Smyrna.
Merope, 3 Dec. te Valencia.
Neptunus, 6 Dec. v. R'damn.
Nero, 5 Dec. v. Danzig.
Oberon, 6 Dec. v. Lissabon.
Orpheus, 7 Dec. te Huelva.
Perseus, 7 Dec. te A'dam.
Zeus, 6 Dec. v. Oran.
Almelo, u., 6 Dec. v. Arica.
Eos, 7 Dec. te R'dam.
Hans Arp, 4 Dec. te Savannah.
Notos, 7 Dec. te R'dam.
Commewijne, t., 6 Dec. v. Havre.
Orlanda, 6 Dec. te Piraeus.
Proteus, 6 Dec. te Kopenhagen:
Simon Boiivar, u., pass. 6 Dec. Azoren.
Stuyvesan't, 7 Dec. te A'dam.
Bugsee, 5 Dec. v. Hamburg.
Cammewijine, t., 5 Dec. te Havre.
Cormoram, 5 Dec. v. Tarragoma.
Erato, 4 Dec. te Gothenburg.
Euterpe, 5 Dec. v. Stettin.
Foehr, 5 Dec. v. Gibraltar.
Irene, 5 Dec. te Cavalla.
Iris, 7 Dec. te Hamburg.
Juno, s Dec. v. Alexandrië.
Medea, 6 Det. te A'dam.
Minerva, 2 Dec. te Yerakini.
Nereus, 5 Dec. v. Gibraltar.
Odysseus, 7 Dec. v. R'dam.
Pluto, s Dec. te Stettin.
Pollux, s Dec. v. Kingston.
Theseus, 5 Dec. v. Venetië.
Zeus, s Dec. te Oran.
Adolph Kirsten, 6 Dec. v. Valencia,
A'gameminon, 7 Dec. te Hamburg.
Alkmaar, u., pass. 7 Dec. Azoren.
Saturnus, 7 Dec. te A'dam.
Venezuela, t.( 5 Dec. v. Barbados.
Bugsee, 8 Dec. te A'dam.
Tellus, 7 Dec. v. A'dam.
Kon. Holl. Lloyd.
Patria, 6 Dec. te fü'datn.
Amstelland, 7 Dec. te A'dam.
Gaasrterland, 7 Dec. te A'dam.
Zaanland', t., pass. 7 Dec. Dungeness.
Zeela-ndia, u., 5 Dec. v. Las Palmas.
Maasland, t^ 4 Dec. v. B. Ayres.
Montferland, u., pass. 5 Dec. Dungeness.
Orania, t^ pass. 7 Dec. Freshwatu.
Flandria, t., 7 Dec. v. Bahia.
Kon. Paketvaartmaatschappjj.
Sigli, 5 Dec. te Belawan.
Sidajoe, 6 Dec. te Belawan.
Halcyon Lijn.
Stad Arnhem, 5 Dec. v. Las Palmas.
HollandAfrika Lijn.
Giekerk, u., 5 Dec. te P. Natal.
Jagersfontein, u., 6 Dec. v. P. Soedan.
Klipfontein, 7 Dec. te R'dam.
Springfontein, t., 6 Dec. te Algoabaai.
Grijpskerk, t., 5 Dec. te Antwerpen.
Heemskerk, t., 1 Dec. v. Mombassa.
Nieuwkerk, t., 5 Dec. v. Beira.
Sumatra, u., 5 Dec. v. P. Natal.
Vechtadijk, 6 Dec. te R'dam.
Vechtdijk, 7 Dec. v. R'dam.
Randfontein, 7 Dec. v. R'dam.
Holland—Amerika Lijn.
Edam, 6 Dec. v. Vigo.
Kinderdijk, 6 Dec. te Antwerpen.
Lochkatrine, 4 Dec. te San Francisco.
Bilderdijk, pass. 6 Dec. Scilly.
Blommersdijk, 6 Dec. te New-York.
DinteLdijk, 6 Dec. te Cristoibal.
Nordo, 6 Dec. te San Francisco.
Binnendijk, 5 Dec. te Baltimore.
Grootendijk, 5 Dec. te Londen.
Nebraska, 3 Dec. v. Vancouver.
Parana, 5 Dec. v. R'dam.
Rijndam, pass. 5 Dec. Cape Race.
Spaarndam, 6 Dec. v. Vera Cruz.
HollandAustralië Lijn.
Aagtekerk, u., pass. 6 Dec. Dover.
Djember, u„ 6 Dec. te Sydney.
Arendskerk, 6 Dec. v. Bremen.
Samarinda, t., 7 Dec. v. Alexandrië.
HollandBritsch-Indië Lijn.
IJselkerk, u, 5 Dec. v. Madraa.
Kieldrecht, 6 Dec. v. R'dam.
Streefkerk, t., pass. 6 Dec. Ouessant.
Stadsdijk, t., 6 Dec. te Madras.
HollandWest-Afrika Lijn.
IJstroom, 6 Dec. te Antwerpen.
Ceres, t., 4 Dec. v. Sapele.
Vulcanua, 7 Dec. te A'dam.
Texel, u., pass. g Dec. Finisterre.
Holland—O.-Azië Lijn.
Ouderkerk, u., 7 Dec. v. Genua.
JavaNew-York Lijn.
Boschdijk, 4 Dec. te New-York.
Buitenzorg, 6 Dec. v. New-York.
Marken, g Dec. v. New-York.
Priam, 30 Nov. te Batavia.
Java Pacific Lijn.
Garoet, 4 Dec. te Batavia.
Siamtar, g Dec. v. Singapore.
JavaBengalen Lijn.
Simaloer, 7 Dec. te Sabarvg.
JavaChina—Japan Lijn.
Tjitaroem, 4 Dec. v. Hongkong.
Tjikembang, 5 Dec. te Batavia.
Rotterdamsche Lloyd.
Djatubi, t., pass. 6 Dec. Sagres.
Kota Inten, t., pass. 6 Dec. Sagres.
Dell, u., 7 Dec. te Padiang.
Sitoebondo, 7 Dec. te Batavia.
Tambora, tt., 7 Dec. v. Singapore.
Ternate, 7 Dec. te Belawan.
Bamdoeng, t., pass. 6 Dec. Point de Galle.
Djambi, t, 5 Dec. v. Gibraltar.
Kedoe, u., 6 Dec. te Genua.
Kertosono, t., 7 Dec. te Suez.
Medan, u., 5 Dec. Kaap Bon.
Menado, 6 Dec. te Soerabaja.
Palembang, u., pass. s Dec. Finisterre.
Patria, 6 Dec. te R'dam.
Schouwen, t., 7 Dec. Ouessant.
Sibajak, u., 7 Dec. v. Marseille.
Slamat, t., pass. 5 Dec. Perim.
RotterdamZuid-Amerika Lijn.
Sirrah, 6 Dec. te Antwerpen.
Algorab, 6 Dec. v. R'dam.
Alphard, 7 Dec. v. Santa Fé.
Alpherst, t., pass. 6 Dec. Las Falma».
Alphacca, u., g Dec. te B. Ayres.
Aludra, 6 Dec. te R'dam.
Zaanland, 7 Dec. te A'dam.
Stoomvaartmaatschappij Oceaan.
Troilus, 6 Dec, v. Pt. Said.
Polydorus, 4 Dec. te Liverpool.
Antenor, 6 Dec. v. Penang.
Eurymedon, pass. g Dec, Perim.
Eurybatei, 7 Dec. te Glasgow.
Dio-med, 7 Dec. te Shanghai.
Merionie», 6 Dec. v. Colombo.
Emzetco Lijn.
Jonge Maria, pass. 6 Dec. Finisterre.
Jonge Anthony, 6 Dec. te Lisabon.
Jonge Elisabeth, 6 Dec. te Castellon.
Jonge Johanna, 7 Dec. v. R'dam.
Jonge Jacobus, 6 Dec. te Genua.
Geachte Redactie.
Gaarne zou ik eenige plaatsruimte willen
verzoeken in uw zoo populair blad. Bij voor
baat mijn dank.
Aangezien op het oogenblik de V.V. Helder
achteruitgaat en bijna elke week een nederlaag
geboekt wordt, zou ik gaarne door middel van
uw blad op eenige dingen willen wijzen.
„Helder" speelt gerust niet slecht, doch er
zijn fouten die, volgens mij, beslist verbeterd
kunnen worden.
Een der eerste en' grootste fouten is dat
steeds te veel afgewacht wordt, wanneer b.v.
een dér voorhoedespelers den bal is afgeno
men, zien de voorhoedespelers toe hoe de
tegenpartij met den bal handelt.
Dit is een groote fout. Door direct te trach
ten den bal weer te bemachtigen moet de
tegenpartij overhaast den bal plaatsen, waarbij
dan de halflinie de groote kans krijgt den bal
te bemachtigen. In het tegenovergestelde geval
waarbij de voorhoede dit niet doet kan
de tegenpartij wachten met plaatsen totdat de
halflinie aanvalt, waarbij een groote ruimte
ontstaat tusschen halflinie en achterhoede.
Men heeft in de wedstrijden van „Helder" dit
laatste steeds kunnen waarnemen, met het be
kende gevolg. Ook de achterhoede maakt wel
fouten, doch overal worden fouten gemaakt.
U voor uw gastvrijheid dankend,
Hoogachtend,
Sportliefhebber.
De Universiteit van Manchester heeft
onlangs met groet succes een Esperanto-
Vacantiecursus georganiseerd met hulp
van Dr. Tindlay, professor aan genoem
de Universiteit en H. O. Walsh, lector- ir:
de Psychologie. Reeds in de maand Dec.
1927 bevestigde de senaat van de Q-e-
neefsche Universiteit het besluit van zijn
beletristische faculteit om het onderwijs
betreffende de geschiedenis en de onder
wijsmethoden van Esperanto in te voeren.
Volgens Decreet van 1 December 1927
heeft de Staatsraad van Republiek en
Kanton Q-enève Dr. Privat benoemd1 tot
„chargé de cours" voor dit onderwijs.