van. hm, wïeir dden&tverhoudlng op deze wijze ja geregeld» bedraagt rond i&o en is dlua zeer gering tegenover 'bet aantal mali- «taïpeiiu Optreden tegen personeelsorga- In de beschikkingen van 22 Seiptember 1927 en 22 Juni j.L, be'ildte gericht aan bet 'bestuur. van deni bonu van minder marl me- pcrsoneel, kan de minister geen noodeiooze 'belemmering van het wenk der organisaties zien. Wileis vereemgingen voor 'hare instand houding eni uitbreiding propaganda voeren, dto zullen ziji dit kunnen doen huiten het terrein, van de oorlogsschepen en 'inrichtin gen van de zeemacht. Een wedijver in het veeren van propaganda door de verschil lende personeelsorganisaties acht de mlmis- •teiri in een militaire samenleving Beer onge- wenischL Verbinding met vliegkampen. Het is niet gebleken dat de communicatie van Den Helder met het vliegkamp De Kooij' door middel van een vaartuig zeer kostbaar en onvoldoende is. Indien de oommunicatie met bootje en barkas opgeheven werd, zouden minstens 4 5 groote autobussen aangeschaft moe ten worden, die dan de passagiers 'in ver schillende ritten moeten overvoeren (aantal passagiers plm. 250 man). Aansdhaffings- en exploitatiekosten aijin zeker duurder dan het onderhouden van het bootje en de bar kas, waarbij nog komt, dat de garage ver groot zou moeten worden en uitbreiding van personeel en chauffeurs noodzakelijk zou rijn. Bovendien zal het bootje toch moeten worden aangehouden voor het overbrengen van vliegtuigen naar De Mok en voor de communicatie met de Rijkswerf. Voor deze diensten zal weinig gebruik gemaakt kun nen worden van andere sleepdiensten die voor het eigenlijk havenbedrijf noodlg zijn, terwijl het vliegkamp daardoor bezwaarlijk te bereiken is. De bootjes van het Vliegkamp De Mok zijn wel zeewaardig en kunnen altijd mei krachtig,en wind en gunstig tiji overvaren; alleen bij abnormale omstandigheden, zooals bij harden storm en slecht zicht, zijn zij minder geschikt, een en ander in verband met den weinigen diepgang, noodlg voor het bevaren der geul 'In dit geval wordt de oommunicatie met het vliegkamp onderhouden door gebruik making van de Texelache boot. Deze geval len zijn echter zeer sporadisch; In 1926 drie maal, in 1927 driemaal, in 1928 geen enkele maaL (De bootjes worden noOilt overbelast, daar lederen dag het halen en brengen der pas sagiera met 2 bootjes geschiedt. Als red- dingsmateriaaOi is op ieder bootje aanwezig 1 reddingboei en 20 zwemvesten, terwijl de aanwezigheid van het tweede bootje tevene als veiligheidsmaatregel wordt bedoeld. Zij steken' gelijktijdig over en bUjlven in elkaar t nabijheid. 'Zoo gauw eenlg ririoo aan het oversteker: is verbonden, wordt gebruik gemaakt van die Texelsche boot. Loodswezen enz, Die vraag of het juist üsg, dat de overwe gingen betreffende het overbrengen van ten dienst van heit loodswezen naar bet de- lartemenit van waterstaat tot bet besluit ebben geleili, den thans bestaanden toe- sand te handhaven, moet bevestigend wor- <sn beantwoord. iMiildere bepalingen onftoemt dienst- en rfettijden voor het aan diezen dienst ver- beden personeel kunnen bij de bestaanldie opanisatie niet worden vastgesteld. De ttns bestaande verhouding tusachten rusti er diensttijd kan als zeier voldoendJe worden bectoouwdL Tet afstappen van die te Maassluis ge- stfiionnieieride loodsen), wanneer zjj na oen sc3p tot Rotterdam geloodst te hlebben tengkeeren nalar Hoek van Holland kan riitó worden toegestaan, omdlat 'dit desorga- nlatie van den dienst ten gevolge zou heibenw Oud-gepenslonneerden. DE KOSTEN VAN EEN OORLOG. Een waarschuwend woord van een. Brltscb veldmaarschalk. Op de bijeenkomst te Londen van de_ En- jslsche Votkenbondsvereemgingen heeft tok nog veldmaarschalk Sir W. Robertson ltet woord' gevoerd over de kosten van oor- ten De laatste oorlog had aan alle deel nemers ongeveer 40.000 miljoen pond aan d recte uitgaven gekost, waarbij dan nog BiOOO mfi'ljioenl pond' kwamen aan .indirecte kusten als verliezen voor industrie en land bouw,, achteruitgang van bet geboortecijfer, verwording van het ras, etc. In een volgenden oorlog zouden de ver- Hazen aan menschenlevens door de verbe tering van de vliegtuigen en de toepassing ï0? Si?uwe Chemische verdelgingstmiddelen feitelijk onbegrensd zijn, evenals de ver- dcren1118 Vaa ^kdommen en 'nuttige goe- aahien' Frankrijk en Italië het noodzakelijk groote staande legers te onderhouden, evenals Rusland'. Duitschland j OTer ongewapende positie kl*ine staten in iMidden Europa rite tot de tanden gewapend Amerika staat geheel onder den Invloed "frerialisttflche neigingen eni de ultlla- tangen die wij' van haar officieele personen nopens de noodzakeHjkheid van bewapening l 'nrnit k,I1«en|r WH»»» op bedenke lijke wijze op de eischen, die Duitschland 8®woon was te stellen. Het, welkt een gevoel van ongerustheid' als men bedenkt dat Aimerika zelf niet veel waarde schijnt te hechten aan den Volken bond:, noch aan haar eigen Kellogg-Pact, als men tenminste afgaat op 'haar bezorgdheid voor bet behoud1 van een groote vloot. Beperking ,van bewapening zal nooit be reikt worden door berekeningen en getwist over de klassen van 'bewapening of door 'het tellen van schepen, soldaten eni vliegtuigen. Aieen door een) geest van groot er open hartigheid en eerlijkheid in de internatio nale betrekkingen eni besprekingen te bren gen, kan de ramp van een nieuwen; oorlog van de wereld afgewend' worden. Stoomvaartberlchten. Ingezonden. DE UNIVERSITEITEN EN ESPERANTO. Schagen. WEKELIJKSCHE CAUSERIE. Wanneer -wflji de geschiedenis van den Nederiarudsdhiem uitvoer nagaan, dan leert die ons, dat de eerste uitvoer voornameilijlk bestond uit producten van deni Nederiand- scthen 'bodem. Het waren voornamelijk pro ducten voor de veeteelt, die van dien uit voer het belangrijkste onderdeel vormden. WjJ hebben) vroeger al reeds opgemerkt, dat er reeds veehandel wend gevoerd tusschen Friezen en Romeinscbe legeraanvoerders. Dit was dan feitelijk een binnenlandschle handel, doch' in het begin van de middel- eeuweiL in de 12e en 13e eeuw, brachten de Friezen reeds hun zwartbont vee naar Vlaanderen en Bremen en HamJburg. Han delsrelaties waren toen reeds aangeknoopt met kooplieden uit Groningen, Zwolle en Utrecht. Omstreeks 1650 ontstond er een belangrijke handel tussdhlen Engeland1 en Holland. Het was in 1601 dat een Admiraal van Engelland van Holland zes Noord-Hod- iandsche melkkoeien, ten geschenke kreeg. Van een' geregelden uitvoer was echter nog geen sprake, de uitvoer wa9 voornamelijk een ruilhandel, die een krachtiger vorm aannam, toen de zeven provinciën zich tot een slaat vormden» waardoor handel en ver keer meer zekerheid aannamen. Oorlogen, overstroom!ngen en verschrikkelijke vee- riekten waren in dat tijdperk onoverkome lijke hinderpalen voor een geregeld verkeer en vervoer. MARKTOVERZICHT VAN DEO. 1928. (De groote markten rijn nu wel afgeloo- MIJN BEZOEK AAN WiERiNS* (Vervolg). De auto Bnort rustig verder, we nade-1 ren meer en meer het dorp, eu passeeren alweer een heel kamp van woonkeeten, waartusschen een woonwagen, als éénling staat. In het Noorden, een paar honderd meter i van de basaltweg, ligt de Normert,waar achter den dijk, in de zee, het vroegere poldertje van Kroon zich bevindt. Door de Zuiderzeewerken ls daar een massa grind uitgegraven tot verhooging van dijken. Het land ls daardoor niet bruikbaar meer, daar er diepe kullen en gaten inzitten, die vol zeewater staan. Heel vroeger werd op dat Poldertje heel wat geld verdiend. Doordat er veel wier aandreef, verpachtte de eigenaar het land of liever gezegd hij reed de door de wier- visschers opgevischte wier met paard en wagen op het land, liet het daar drogen, bracht het zoodra het droog was naar de akhuizen, waar het geperst werd en dan reeg hij daarvoor de helft van de op brengst. Dat kon een aardige duit wor den, want in die jaren kwam er veel op de Wieringer kust en vooral aan den Noordkant was de vangst goed. In den zomer werden er koelen en schapen geweid, die het korte, beste gras maar al te graag lusten. Om te voorkomen, dat het poldertje bij hoogwater niet onder zou loopen.hadde eigenaar er een dijkje omgelegd, wat voldoende hoog was, om des zomers het water te kunnen keeren. In den winter was het niet gemakkelijk het water te koeren, dan moest er wel eens met man en macht gewerkt worden om het dijkje te houden. Op het oogenblik ziet het poldertje er verwaarloosd en slordig uit; alleen voor stroopers en jagers bestaat er nu nog wel eenB de mogelijkheid een eend of gans te verschalken. De tweewiekige, bouwvallige molen van Keizer zijn we voorbij en naderen het volkslogement van JanNleuwenburg.dat tevens als reclamevlak dienst doet voor de A.P.C. Ik vraag aan Plet, waarom er om elk stuk land een dijkje gemaakt ls, en Plet vertelt, dat het geen dijkjes, maar wallen zijn. Tegenwoordig beginnen de boeren meer met het zetten van palen en prikkel draad, doch vroeger was dat heelemaal geen gewoonte. Vroeger stonden alle koeien aan het touw on werden ze eiken dag door den boer een stukje verzet, daardoor was een hek overbodig; waren de wallen, die ze van graszoden maakten goed genoeg voor afscheiding. Het was goedkoop ook, er ging geen paal noch draad aan, alleen wat arbeidsloon en tijd. Op tijd werd vroeger niet zoo erg gezien, want er waren boeren die bun land aan vier, vijf of soms wel moer stukken bBdden liggen, inplaats van aan een. Het ls nog lang geen uitzondering, dat er een uur gaans van de boerde»ij een stuk land ligt, waar de boer zijn koelen laat gruzen, waar hij dan 's morgens en 's avonds met paard en wagen heen mov-t te melken. Op 't oogenblik zien de boeren meer en meer in, dat het toch erg onvoordee- llg is, als het land zoo ver uit elkaar ligt en daarom zijn er al enkelen, die met elkaar rullen, zoodat het land wat meer aan een stuk komt te liggen. Het is lang niet gemakkelijk om zoo iets voor elkaar te krijgen, vooral niet als het land betreft wat van vader op zoon ln de fam 11e geweest ls, dan zhn de boeren daar zoo aan gehecht, dat zij het voordeel van ruilen niet willen inzien en moeten zij jaar en dag groote afstanden afleggen, alleen om een idee. Plet vindt dat we nu maar uit moesten stappen, daar we anders veel te gauw door het dorp zouden gaan en niets zien. We zeggen tegen den meneer wat we willen, hij stopt, wij stappen uit, bedanken hem vriendelijk voor den rit en staan tegenover den winkel van Kort. Ik kijk eens omhoog en in het rond; vraag aan Plet, wat die vier draden aan die vier potjes op dat dak beteekenen. Dat ls vun de Radiocentrale van Bosker, vertelt Plet. Hij vindt het zoo'n mirakels mooi ding, dat hij maar niet kan begrlj- Een, dat alle mensohen die geen toeBtel ebben, nog niet aangesloten zlin. Je hebt maar een knopple om te draalen en daar gaat 't le, je hebt muziek of zang of ze prate d'r door. Zoo weet je elke dag, wat voor weer we krijgen, of de wind uit 't Zuiden of uit 't Westen komt, of het zal regenen of sneeuwen, of we naohtvorst krijgen of dat 't zal stormen, en dan de nieuwtjes van Vaz Dias, dat is wel 't mooiste wat 'r is, dan weet je zoo maar alles. Vandaag een auto-ongeluk hier, mor- gen daar, overmorgen op dezen, dan weer op dien overwegje hoort zoo van alles, daar je anders tooh maar heelemaal niets van wist. Piet wijst naar een flink stee- nen gebouw, waar in de gevel een kruis van witte tegels ls aangebracht. Dat is het gebouw van het Witte Kruis. Een instelling, waar iedere burger lid van kan worden, en dan gerechtigd ls bij ziekte of ongeval de benoodigde dingen te halen. Is er ijs noodlg, kan je door bemiddeling van het Witte Kruis Ijs be komen, moet er een ziekentent of brancard zijn, kunnen die daar worden gehaald. (Wordt vervolgd.) d'rufcte, meer kekers dan koopers, want ge- bruilksvee heeft men nu ailleni wel1 z'n rant soen, zoodat het imet den handel' in de melk koeien/ niet zoo willig ging. Een 'enkel' goed beestje ging van de (band en dan was het ook wel meer omdat 'de prijs ndet te hoog was, dan wel dat imenl er gebrek aan had. Het aanbod was betrekkelijk gering, prijzen werden besteed' tot 335. 'Vette koedenhandel was aan den stuggen kant, de prijzen handhaven) zich vrijwel; prijzen, tot 425. De stiereni, ook niet talrijk opgekomen, gingen nog tamelijk goed weg; prijzen tot 286. iDe graskaiveren gaan vrijiweï prijshou dend van de hand. Duitschland ton nog wat gebruiken, maar desniettegenstaande geen hooge prijzen. Enkele kuitoJveren! gingen ook voor de slacht. De handel voor het leven" is „dood"-prijteen tot 106. De nuchtere kalveren zijn goed aan den prijs; tot 28 wordt besteed. De wolveehandel wil niet vlotten, die wed ders koopen niet graag, want bet land is veel te nat, eni het gras wordt (wat er nog van over is) vertrapt. Daarbij) komt, dat het buiten/land niet zoo veel' meer vraagt, en de exporteurs elkaar flink beconourreeren. Al deze factoren missen hun Invloed niet om in den schapenhandel een gedrukte stem ming teweeg te brengen. De prijzen gingen tet 43. Er waren buitengewoon veel) scha- en aangevoerd, wat Z'n oorzaak ook wel in et natte land zal vinden. De paardenhandel' als gewoonlijk volgens de eigenschap van het beest „trekkend"; prijken tot 360. De handel in ^krulstaart enT, te weten- vette varkens, is aardig vast; prijzen 87 et. per ponld. Daar de zware varken-s er niet zoo dik zjjn, zullen de prijzen zich wel hand haven, ondanks de lagere spekprijzen. De biggenhandel aan den slappen kant; prijzen laag en handel stug; prijzen tot 18. MOND- EN KLAUWZEER. In de periode van Maart—November kwamen in de gemeente Schagen 104 ge vallen) van Mond- en Klauwzeer voor. De ziekte is thans totaal geweken. MELKPRIJS NOVEMBER Voor de maand November w-erd- door de Melkfabriek „Hollandia" te Purmerend voor de melk, ontvangen aan het filiaal' te t Zand, 10.24 per 100 K.G. uitgekeerd. VERKIEZING HEEMRADEN EN HOOFDINGELANDEN. 'Het Heemraadschap der Strijkmolens van de Schagerik'Ogge herkoos tot Heemraad den heer O. Bakker Az. te Barsingerhorn; de heeren K. Blaauboer, Schagen, en D. van der Oord, Kolhorn, tot HooifdingeDla nid>, wer den 'toegelaten) in de plaats van wijlen den heer J. Govers en van J. Blaauboer, we gens vertrek naar Schagen. De heer P. Buis Jz. -te Sdhagen- heeft ont slag genomen- als secretaris-penningmeester van den Polder Burghorn. De heer Buis Ook zijn voorganger,, de heer Oantfooirt, secretaris van de gemeente Schagen» ver vulde meer dan 60 jaren genoemde betrek kingen. j „OM PAPA'S PRINCIPE". Men d-élt ons mede, dat de Vereeniging „V.V.V."* te Schagen met Kerst-tijd a.s. op verzoek te Wieringerwaard zal1 opvoeren: ,JQm Papa's principe", naar den roman van F. Sinclair. Het stuk zal door een nas tuk je worden getvoigd. EEN MOLEN BEHOUDEN. De molen aan de Snevert, van den polder Sdhagen, die sedert den bourw van het elec- trifleh gemaal aan de Nes op nonaotlvitieit was geplaatst, is thans onderhands verkocht voor 400 aan de heeren P. Trapman te Schagen en G. Nobel te Lutjewlnkel'. Door dezen koop blijft de molen voor -het land schap behouden. De heer J. Stins^ ambtenaar aan het Post kantoor te Schagen, ikom't voor overplaatsing naar Beverwijk in aanmerking. HOUTVEILING. Groote houtveiling te Schagen, op Vrij dag 7 Deo. a.s., des voorm. 10 uur, bij het café van den heer Van Erp a. d. Loet. Als: nieuw en gebruikt timmerhout, w.o. geschaafde en gepl. deelen, ribben, krui- deelen, battings, latten, tingels, brand hout, ramen, deuren, enz. Texel. OUDESCHILD. ST. NICOLAASFEEST. Donderdagavond werd ln de Bewaar school' het Sinterklaasfeest met de kleintjes gevierd» De 'heer F. W. Krüger opende dit feestje met een) kort woord: BCij bracht dank aan de burgerijl voor de giften), zoodat bet damles-comité in staat was geweest de mian/dijes flink te vullen. Odk de leden van het dames-comité en de beide onderwijzeres sen/ werden dank gezegd' -voor hare be moeiingen. De school was aardig versierd eni de kleintjes zaten"in spanning of de Sint nog niet haast komen zou. Hun geduid werd niet lang op de proef gesteld, daar verscheen Sint inl vol ornaat. Ze keken eerst wel een beetje sicbmy, maar toen met kwistige hand moppenl werden gestrooid, was aie bangheid' geweken en 'durfden ze hlern zelfs wel een handje geven. Onder leiding der onderwijzeressen werden nu liedjes gezongen en aardige spelletjes ge daan Later kreeg leden kinld. een flink ge vuld mandje mee naar huil», zoodat ze met glundere gezichtjes met moeder het school gebouw verlieten. Het was niet heel diruto met Sinterklaas avond. Het schijnt zoo langtaamerhand een gewoonte te zijn geworden, om de pakjes te bewaren' tot „Oude Sinterklaas". Todh ver schenen er nog enkele gemaiskerflen op de straat Daar er ln de café's geen gelegen- held tot dansen was, verdwenen de Sinter pen, maar toch was en vandaag aardig wat vervulde ruim 60 jaar gedoemde functie, klazen na eenlgen tijd weer. nisatles. Pen. onderzoek heeft uitgemaakt, dlat die diensten der binnenfJoodSen te VlisBlngten lei 'als te ziwaar moeten worden beschouwd, rejjenover dagen' van angespanneni werk an halve 'dagen. De fluntótie van adjunct- „nissariö van het loodswezen evenals die an kantoorlooper te Hellevoelsïuis te ver- llen, omdat voor hen geen voldoende dag- Jk bestond. Den. 'dlienst van: betonning overbrengen l&ni Rotterdam naar Vhssingen is niet Hogelijk. Het- voornlemen bestaat, dat Zaan- «n als bodsstandplaats wordt opgeheven de dienst naar Amsterdam wordt over gebracht De havenmeester te Zaandam zal ®n worden belast- met d.e functie van gede- lrge«rde van den ontvanger der loodsgelden t> Amsterdam. Voor zooveel betreft die oud-gepension eerden van dte zeemacht merkt de minister <p, dat bet feit,-dat het moerendeel hunner fcde trapen heeft gediend', niet opheft hlet lezwaar dat die Nederiandsdhe pensioen- netten óp hen van toepassing rijm en dat ii dus wat de verbetering -van hun finanr Joelen toestand aangaat, rijn aangewezen /d de door de regeering met medewerking jan d;e Staiten-Generaal in het leven geroe pen .9t'ilchti,ng. Stoomvaart MIJ. Nederland. Kaningrin der Nederlanden, u., s Dec. v. Be- Prinses Juliana, t., 6 Dec. v. Colombo. Prima der Nederlanden, u, 6 Dac. v. South- ampton. Rottl, t., 6 Dec, v. Port Said. J. P. Co,en, u., 6 Dec. v. Suez. Moena, u,, s Dec. v. Suez. Poelau Roeblah, g Dec. te Hamburg. Johan de Witt, t., 7 Dec. te Genua. Kon. Ned. Stoomboot Maatachapp(j, Adonis, 6 Dec. v. Catanla. Amrum, Dec. te A'dam. Baarn, u., 6 Dec. te Gallao. Berenice, paa». 6 Dec, Gibraltar, Breda, 7 Dec. te A'dam. Brielle, u., 4 Dec. v. Corral. Clio, 7 Dec. e A'dam. Cormoramt, 6 Dec. te Barcolna. Cottica, u., pass. 6 Dec. Madeira. Deucalion, u., 6 Dec. te P. Rico. Doros, 6 Dec. te Musel. Ethiopiom, 7 Dec. te A'dam. Flora, 5 Dec. te New-York, Hermes, 6 Dec. v. Bourgas. Ilos, 6 Dec. v. Musel. Jason, 7 Dec. te A'dam. Marie Hom, 6 Dec. v. Smyrna. Merope, 3 Dec. te Valencia. Neptunus, 6 Dec. v. R'damn. Nero, 5 Dec. v. Danzig. Oberon, 6 Dec. v. Lissabon. Orpheus, 7 Dec. te Huelva. Perseus, 7 Dec. te A'dam. Zeus, 6 Dec. v. Oran. Almelo, u., 6 Dec. v. Arica. Eos, 7 Dec. te R'dam. Hans Arp, 4 Dec. te Savannah. Notos, 7 Dec. te R'dam. Commewijne, t., 6 Dec. v. Havre. Orlanda, 6 Dec. te Piraeus. Proteus, 6 Dec. te Kopenhagen: Simon Boiivar, u., pass. 6 Dec. Azoren. Stuyvesan't, 7 Dec. te A'dam. Bugsee, 5 Dec. v. Hamburg. Cammewijine, t., 5 Dec. te Havre. Cormoram, 5 Dec. v. Tarragoma. Erato, 4 Dec. te Gothenburg. Euterpe, 5 Dec. v. Stettin. Foehr, 5 Dec. v. Gibraltar. Irene, 5 Dec. te Cavalla. Iris, 7 Dec. te Hamburg. Juno, s Dec. v. Alexandrië. Medea, 6 Det. te A'dam. Minerva, 2 Dec. te Yerakini. Nereus, 5 Dec. v. Gibraltar. Odysseus, 7 Dec. v. R'dam. Pluto, s Dec. te Stettin. Pollux, s Dec. v. Kingston. Theseus, 5 Dec. v. Venetië. Zeus, s Dec. te Oran. Adolph Kirsten, 6 Dec. v. Valencia, A'gameminon, 7 Dec. te Hamburg. Alkmaar, u., pass. 7 Dec. Azoren. Saturnus, 7 Dec. te A'dam. Venezuela, t.( 5 Dec. v. Barbados. Bugsee, 8 Dec. te A'dam. Tellus, 7 Dec. v. A'dam. Kon. Holl. Lloyd. Patria, 6 Dec. te fü'datn. Amstelland, 7 Dec. te A'dam. Gaasrterland, 7 Dec. te A'dam. Zaanland', t., pass. 7 Dec. Dungeness. Zeela-ndia, u., 5 Dec. v. Las Palmas. Maasland, t^ 4 Dec. v. B. Ayres. Montferland, u., pass. 5 Dec. Dungeness. Orania, t^ pass. 7 Dec. Freshwatu. Flandria, t., 7 Dec. v. Bahia. Kon. Paketvaartmaatschappjj. Sigli, 5 Dec. te Belawan. Sidajoe, 6 Dec. te Belawan. Halcyon Lijn. Stad Arnhem, 5 Dec. v. Las Palmas. HollandAfrika Lijn. Giekerk, u., 5 Dec. te P. Natal. Jagersfontein, u., 6 Dec. v. P. Soedan. Klipfontein, 7 Dec. te R'dam. Springfontein, t., 6 Dec. te Algoabaai. Grijpskerk, t., 5 Dec. te Antwerpen. Heemskerk, t., 1 Dec. v. Mombassa. Nieuwkerk, t., 5 Dec. v. Beira. Sumatra, u., 5 Dec. v. P. Natal. Vechtadijk, 6 Dec. te R'dam. Vechtdijk, 7 Dec. v. R'dam. Randfontein, 7 Dec. v. R'dam. Holland—Amerika Lijn. Edam, 6 Dec. v. Vigo. Kinderdijk, 6 Dec. te Antwerpen. Lochkatrine, 4 Dec. te San Francisco. Bilderdijk, pass. 6 Dec. Scilly. Blommersdijk, 6 Dec. te New-York. DinteLdijk, 6 Dec. te Cristoibal. Nordo, 6 Dec. te San Francisco. Binnendijk, 5 Dec. te Baltimore. Grootendijk, 5 Dec. te Londen. Nebraska, 3 Dec. v. Vancouver. Parana, 5 Dec. v. R'dam. Rijndam, pass. 5 Dec. Cape Race. Spaarndam, 6 Dec. v. Vera Cruz. HollandAustralië Lijn. Aagtekerk, u., pass. 6 Dec. Dover. Djember, u„ 6 Dec. te Sydney. Arendskerk, 6 Dec. v. Bremen. Samarinda, t., 7 Dec. v. Alexandrië. HollandBritsch-Indië Lijn. IJselkerk, u, 5 Dec. v. Madraa. Kieldrecht, 6 Dec. v. R'dam. Streefkerk, t., pass. 6 Dec. Ouessant. Stadsdijk, t., 6 Dec. te Madras. HollandWest-Afrika Lijn. IJstroom, 6 Dec. te Antwerpen. Ceres, t., 4 Dec. v. Sapele. Vulcanua, 7 Dec. te A'dam. Texel, u., pass. g Dec. Finisterre. Holland—O.-Azië Lijn. Ouderkerk, u., 7 Dec. v. Genua. JavaNew-York Lijn. Boschdijk, 4 Dec. te New-York. Buitenzorg, 6 Dec. v. New-York. Marken, g Dec. v. New-York. Priam, 30 Nov. te Batavia. Java Pacific Lijn. Garoet, 4 Dec. te Batavia. Siamtar, g Dec. v. Singapore. JavaBengalen Lijn. Simaloer, 7 Dec. te Sabarvg. JavaChina—Japan Lijn. Tjitaroem, 4 Dec. v. Hongkong. Tjikembang, 5 Dec. te Batavia. Rotterdamsche Lloyd. Djatubi, t., pass. 6 Dec. Sagres. Kota Inten, t., pass. 6 Dec. Sagres. Dell, u., 7 Dec. te Padiang. Sitoebondo, 7 Dec. te Batavia. Tambora, tt., 7 Dec. v. Singapore. Ternate, 7 Dec. te Belawan. Bamdoeng, t., pass. 6 Dec. Point de Galle. Djambi, t, 5 Dec. v. Gibraltar. Kedoe, u., 6 Dec. te Genua. Kertosono, t., 7 Dec. te Suez. Medan, u., 5 Dec. Kaap Bon. Menado, 6 Dec. te Soerabaja. Palembang, u., pass. s Dec. Finisterre. Patria, 6 Dec. te R'dam. Schouwen, t., 7 Dec. Ouessant. Sibajak, u., 7 Dec. v. Marseille. Slamat, t., pass. 5 Dec. Perim. RotterdamZuid-Amerika Lijn. Sirrah, 6 Dec. te Antwerpen. Algorab, 6 Dec. v. R'dam. Alphard, 7 Dec. v. Santa Fé. Alpherst, t., pass. 6 Dec. Las Falma». Alphacca, u., g Dec. te B. Ayres. Aludra, 6 Dec. te R'dam. Zaanland, 7 Dec. te A'dam. Stoomvaartmaatschappij Oceaan. Troilus, 6 Dec, v. Pt. Said. Polydorus, 4 Dec. te Liverpool. Antenor, 6 Dec. v. Penang. Eurymedon, pass. g Dec, Perim. Eurybatei, 7 Dec. te Glasgow. Dio-med, 7 Dec. te Shanghai. Merionie», 6 Dec. v. Colombo. Emzetco Lijn. Jonge Maria, pass. 6 Dec. Finisterre. Jonge Anthony, 6 Dec. te Lisabon. Jonge Elisabeth, 6 Dec. te Castellon. Jonge Johanna, 7 Dec. v. R'dam. Jonge Jacobus, 6 Dec. te Genua. Geachte Redactie. Gaarne zou ik eenige plaatsruimte willen verzoeken in uw zoo populair blad. Bij voor baat mijn dank. Aangezien op het oogenblik de V.V. Helder achteruitgaat en bijna elke week een nederlaag geboekt wordt, zou ik gaarne door middel van uw blad op eenige dingen willen wijzen. „Helder" speelt gerust niet slecht, doch er zijn fouten die, volgens mij, beslist verbeterd kunnen worden. Een der eerste en' grootste fouten is dat steeds te veel afgewacht wordt, wanneer b.v. een dér voorhoedespelers den bal is afgeno men, zien de voorhoedespelers toe hoe de tegenpartij met den bal handelt. Dit is een groote fout. Door direct te trach ten den bal weer te bemachtigen moet de tegenpartij overhaast den bal plaatsen, waarbij dan de halflinie de groote kans krijgt den bal te bemachtigen. In het tegenovergestelde geval waarbij de voorhoede dit niet doet kan de tegenpartij wachten met plaatsen totdat de halflinie aanvalt, waarbij een groote ruimte ontstaat tusschen halflinie en achterhoede. Men heeft in de wedstrijden van „Helder" dit laatste steeds kunnen waarnemen, met het be kende gevolg. Ook de achterhoede maakt wel fouten, doch overal worden fouten gemaakt. U voor uw gastvrijheid dankend, Hoogachtend, Sportliefhebber. De Universiteit van Manchester heeft onlangs met groet succes een Esperanto- Vacantiecursus georganiseerd met hulp van Dr. Tindlay, professor aan genoem de Universiteit en H. O. Walsh, lector- ir: de Psychologie. Reeds in de maand Dec. 1927 bevestigde de senaat van de Q-e- neefsche Universiteit het besluit van zijn beletristische faculteit om het onderwijs betreffende de geschiedenis en de onder wijsmethoden van Esperanto in te voeren. Volgens Decreet van 1 December 1927 heeft de Staatsraad van Republiek en Kanton Q-enève Dr. Privat benoemd1 tot „chargé de cours" voor dit onderwijs.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1928 | | pagina 15