E1BE COURANT JE ZEEPPOEDER 'WEEDE LAATSTE BLAD. PLAA ILIJK NIEUWS De Hollandsche Waschvrouw GEMENGD NIEUWS VAN DIN G 3 baert. t van 73 jaar is te Bus heer Joh. Baert, gepens.' gazijndienst bij 'sRijks- r in de Orde van Oranje- overled *°f van d( erf alhier, assau. J De heer taarten sre lerk bij >s örd tot adj, 'les 1 Ju]j i **>t ohel vai 1908 en ge zijn p Baert zich voorgaan in Daarmee dezen dag t ^even. In de hoop dat je nog lang deap zal mogen eten, over handigen w(e eeiK zilveren lepel en vork en wij ukken den wensch uit, dat je ons ais oi te oollega nog lang moogt jclitsbesef." (ie plechtigheid afgeloo- pen, inaar g iszins het gezellig samen zijn, waarbij t narburlijk aan koffie en gebak en an< e ververschlngen niet ont broken heeft Zoodat A. G. van Ghinst het Nieuwe jp prettig inzette. En als u hein onvea mm dan vindt u werd 21 Dec. 1854 te St. Hij werd geplaatst als erf 1 Jan. 1877; bevor- ies 1 Oct. 1890, tot oom tot griffier 1 Nov. 1906, m magazijndienst 1 Nov, nneerd 1 April 1920. neering vestigde de heer «Indo r5aterswolde (Gron.), en Ti jatvomde hfi te Bu^sum. ,„y.e ^eer frt was een algemeen ge- acht, hoogste man, die bij zijn colle- h!'8 WF5, waardeering stond. De 'f^tuss Donderdagmiddag plaats AF8CHEIIAN DE HEEREN BOON WAN KNAAPE. Zaterdagbon had op fe jRijkswerf eei'hhtigheid plaats, die op r~eD> ele 4 tegenwoordig waren, een «epen indi maakte. Te half een ver ruigden ztten bureele van den direo teUr- jhr. Rappard, alle hoofdambte- tfi?' 00n®en) adjunctoommiezen en I *1 erken. 0<ie heer Noë, uit Amsterdam I yorgekomwus tegenwoordig. De beidhheddende ambtenaren» de toeren L. h, griffier en L. W. J. van foaape, ot van den magazijndienst, jjt .ke, zooiwij hebben venneld den flenst meoensloen gingen verlaten, Wrden doden, directeur van 's RJjks- toegtoken, welke hen dankte voor de orvonden medewerking. De spr. was tbaar onder dea indruk van het nfvhe Namonioorps ambtenaren werd deri beideneren een photo overhandigd in jijst vane oollega's en den directeur. De neer h, die bevorderd was tot Officier in Orde van Oranje Nassau, kreeg bovden van de oudere ambte naren en directeur de kleine draag- nedaille v deze onderscheiding. Daarna ld de heer Poortman, admi- aistrateurn 's Rijkswerf, namens de imbtenaraen hartelijke toespraak tot 4e «heide ambtenaren. EEN7BILEUM IN HOTEL JBELLEVUE". Op Nieuarsdag had in de eetzaal van botd. JBoW een plechtigheid plaats n intiemaring. In deze zaal, die in fewone oandigheden gebruikt wordt 'oor allervergaderingen en feestelijke (fleenkoott, was dien dag het gansche ereoneelo het hotel verzameld. Mid- elpunt vallen was A. O. van Gunst echtgete, vulgo Janus de huis- necht". ha was namelijk dien dag 30 iar in haotel werkzaam, en de eige- lar, de t W. J. M. Schouten, meende u dajlet onopgemerkt voorbij te io n la gaan. Want van Gunst is I eeniger oud-gedienden, welke bij i |t overltt van den ouden hoer Schou- I zijn oiger en zoon, den tegenwoor- ken eigiar trouw bleef. Dertig jaren te hoeflj de zaak eerlijk en trouw fliend; i bereidwilligheid was groot, stond 'eds voor iedereen gereed, i h bedring in het hotel is zeer ver- fwoord«; doordat hij des morgens 1 eerst renwoordig is, (hij hoeft een Isitel vajot hotel) zijn hem ook do zor- a voor bagage der logeergasten toe- vtrouwdteeda is hij op zijn post, en h was c ook geen wonder, dat het btuur v de vereenlging van Hotel-, tttaurai en Caféhouders (Horecaf) ho do Den draagmedaille van dit VfeTdl» hem Zon- opt niet1 mocht kennen, n welgelijkend oonterfeit- sel deze weel n onze platenkast DEN mfoER GEÏSOLEERD. Sedert 25 ecember is Helder afge sloten van he elefonisch verkeer met de overige deele van ons land. Slechts met enkele plaats in den omtrek is er nog verbinding. Het is bekjd, dat op Zondag 25 De cember een Lot gedeelte van het net tusschen den leider en Amsterdam door den ijzel en di storm werd vernield. De werkzaamhedf tot herstel worden, wat begrijpelijk is ielemmerd door de weers gesteldheid, virbij het werken in den harden grond iel bezwaar oplevert Tengevolge ui het feit. dat de afge knapte telefoo raden over de rails kwa men te ligger en door de locomotieven werden gegrien zijn geheele lijnge deelten totai vernield, zoodat op die plaatsen de ve linding niet hersteld kon worden, doch >n geheele vernieuwing moest plaats Ebben. Evenwel waren naar uit Alkmu- aan het „Hbld." wordt gemeld reei Dinsdagmorgen 8 auto's met nieuwen iaad aanwezig, zoodat di rect met de h stellingen begonnen kon worden. Al he| beschikbare vaste perso neel, dat op d* tweeden Kerstdag reeds van verlof terijgeroepen was, was Dins dag aan den abeid, doch de felle koude en de hevige ind zijn oorzaak, dat de draden aan hejjjs en aan elkaar blijven vastgevroren, »ödat de werkzaamheden daardoor in hpge mate vertraagd wor den. Verschillede losse krachten helpen mede, doch dezi krachten zjjn moeilijk te krijgen, daar ht telegraaf-werkers moe ten zijn, die uljAmsterdam, Amersfoort, Hoofddorp, Haiwog en andere plaatsen moeten goreorujerd worden. Getraoht is, elke plaats votlooplg met één verbin ding te voorzie, en het gelukte Woens dag de verbinoig Hoorn—Alkmaar tot stand te brenga; Vrijdagavond Alkmapr —Amsterdam; Alkmaar—Den Haag en Alkmaar—Rotteüam, terwijl waarschijn lijk Zaterdag mer draden Amsterdam- Alkmaar gereedzouden komen. Er wordt allereerst directgezorgd voor onderlinge verbinding der :antoren dat was éér ste eischl dafna komen de herstellin gen van de aanluitingen aan particulie re perceelen aai de beurt. Blijkens meddeelingen van den eleo- tro-technischen ambtenaar te Alkmaar lad boven Purmrend en Krommenie de ijzel de grootsti schade aangericht, spe ciaal bij Uitdg'ïst Aldaar werden drie palen van 16 M.met 50 draden absoluut vernield, hetgeeneveneèns het geval was te Medemblik en Broek op Langendijk. Speciaal hebbei die lijngedeelten gele den, welke dwars op den N. O. stonden, zooals: Uitgeest—Castrtrum, ïïoord-Scharwoude Schagen, Obdai—Hoorn, Hoorn—Ben- nebroek, OostwoiflTwisk, Purmerend— Hoorn. Het herstelwerk wordt bemoeilijkt door dat de draden grotendeels op de spoor lijn of in het ijs h de slooten liggen vast gevroren. Eerst noeten deze worden los gemaakt, waarna met het eigenlijke her stelwerk kan wollen begonnen. Ia hSUn^aW'. zoo zeide de W öchen tegen rijn factotum, „Mtfn wh In het Nieuwe J«nh« Wugzleae flw* onderne- ïOKisnlg.yk gegJJ" wöTeenSen dan ook m oflkte, en wjjiuw voorbij te «evn daniet ff ;<i gaan. In WBenww^ wordïïitgeS' aclielcllniiio niet vaax woia" r> En ik hi, Janus, dat je hem nog i Jaren oni Jas moogt dragen. Beiaitdeze medaille oreir&Lkt benevenfl een envelop ven ItfcjnMÏÏ. hiermede Ingenomen bewft geen betoog. aar <t was het elnde de t L heiras nog oemn^l, Iben&es kwamen vun he P m«io bloemstukken en o m»ie bloems^^" zeide de»her van het hoteL En die zeia 1 ^vlfriLeel wenscben f.a^uTen dienriijver een Uit bovenstaanje mededeelingen volgt evenwel, dat de tBrbinding: van Alkmaar met Amsterdam ea de overige deelen van ons land reeds "Vrijdag grootendeels en Zaterdag geheel tct stand was gebracht. De Kamer van Koophandel voor Noord- holland's Noorderkwartier heeft zich reeds verleden week gewend tot den Directeur-Generaal der Posterijen en Te legrafie, met verzoek om krachtiger maat regelen te nemen tot herstel van de ver binding met den Helder. Zij ontving dd. 31 Deo. een telegram van den Dir.-Gen. voornoemd, waarin o.a. medegedeeld werd, dat ook hij een spoedig herstel noodzakelijk acht, doch dat dit herstel nog geruime tijd tal vorderen. Waaruit volgt dat tot op heden, en in verband met bovenstaande laconieke mededeellng waarschijnlijk dus gedu rende twee weken, den Helder van het telefonisch verkeer met de buitenwereld blijft afgesloten. De belangen van den Helder, een stad met ruim 80.000 zielen, wegen dus blijkbaar niet zeer zwaar. Im mers men heeft kans gezien de verbin ding van Alkmaar met Amsterdam en an dere plaatsen, die niet minder ernstig waren vernield, binnen een week te her stellen, en wij moenen, dat bij tewerk stelling van voldoende personeel, de ver binding Alkmaar-—den Helder eveneens binnen dien tijd hersteld had kunnen zijn. In het overzicht van het Hbl. wordt wel medegedeeld, dat het beschikbare tele graafpersoneel uit Amsterdam, Amster dam, Amersfoort, Hoofddorp en Halfweg was tewerk gesteld, doch wij meenen, dat men in dit zeer buitengewone geval ook het in andere streken van ons land beschik bare technisch personeel had moeten re- quireeren. Met dat al is den Helder en voorname lijk de zakenwereld aldaar zeer gedu peerd. In verband met het bovenstaande tele gram van den Dir.-Gen. der P. en T. heeft het Gemeentebestuur gisterenmiddag bij dezen functionaris en bij den Minister van Waterstaat op spoedig herstel aangedron gen. De heer D. H. Grunwald vond in de vau urvuw meen. bewoordingen van het telegram aanlei- jvan pllchtsbesex. mi -I ding het volgend» schrijven tot de Kamer Tan K°°puan^1 ruhun: Ingezonden mededeellng. Uw mededeeling van het telegram van den Directeur-Generaal der Posterijen en Te.legrafie dat het herstel nog geruime tijd zal vorderen, achten wij niet bemoe digend en bekruipt ons het gevoel dat het maar voor Helder is. Wij behoeven U niet te verzekeren, dat onze stad ontzaglijk nadeelig is en ver dringen, am de verbinding, zij het dan ook een noodverbinding, ten spoedigste daar te stellen. Wij vertrouwen dat de Kamer van Koophandel nog eens krachtig en ernstig bij den Directeur-Generaal en bij den Minister zal aandringen, om Helder uit de isolatie, waarin zij verkeert te helpen, helpen. Nadat wij het bovenstaande reeds ge schreven hadden bereikte ons het bericht dat door middel van een noodverbinding het telefoonverkeer met Alkmaar en van daar met verder gelegen plaatsen moge lijk was. Sedert gisteren zijn 130 man aan het werk om de verbroken verbindingen te herstellen, alle lijnwerkers, die nu ook uit andere streken van ons land zijn op geroepen. Naar de Inspecteur van den Teahn. dienst mededeelt, zijn alle hoofdkantoren weder per telegraaf en telefoon bereik baar. Ook in ander opzicht Js Helder geïso leerd, en wel omdat de vaart op het Groot Noord-Hollandsoh Kanaal sinds Zaterdag is gestremd. De stoombootdienst „Esona" heoft, dank zij het aanbrengen van een ijsploeg, tot dien dag de vaart op Amster dam vol kunnen houden, doch moest ten slotte den strijd met het zware ijs op geven. Van Alkmaar op Amsterdam wordt de communicatie via de Zaan onderhou den. Aanvankelijk dreigde ook hier stop zetting, zoodat de „Esona" reeds maat regelen genomen had voor het vervoer per vrachtauto, doch volgens latere be richten blijft de vaart AlkmaarAmster dam via Zaandam mogelijke. Met vrachtauto's wordt thans zooveel mogelijk de lading naar Alkmaar vervoerd en al daar in de boot overgeladen. Het gevolg van een en ander ls groote stagnatie in het goederenvervoer, vooral met Amsterdam en verder gelegen plaatsen. R. K DAMESKOOR. Dirigent©: Anny Hoogenbosch. Bovengenoemd boor geeft ajs. Vrijdag, Driekoningen, een uitvoering in heit gebouw van den R.-K. Volksbond. Medewerking hieraan verleenen Mejuffr. Lou Leewens, piano, de heer E. Riesselmanini, orgel, en een dubbel gemengd kwartet en natuurlijk; de heer Georg Trap voor tooneel en decor. Het programma vermeldt' in het eerste "deel: Messe pour ttrois voix égales van J. M. d^Archamibeau en het tweede deel een „Weihnachtsfestspier, ter opvoering met levend© beelden. Ook hiervoor hebben vele personen hunne medewerking toegezegd. De costumes levert de firma De Graauw, •tenrijü de heer Van der Maden1 wederom het kap werk vetzorgt. Wij twijfelen er geenszins aan of het be looft een mooie avond te worden, waar na tuurlijk! velen van zullen piofiteeren, te meer daar een deigelijk soort werk de eerste jaren wel niet meer, zal worden opgevoerd. (Donderdag as. zullen we per advertentie eenige nadere bijzonderheden mededeelen betreffende plaatskaarten enz. WERELDREVUE „HALLO PARIJS". Dinsdag 10 en Woensdag 11 Jan. zul len de opvoeringen van „Hallo Parijs" plaats hebben in Casino. De opvoeringen hiervan zullen geheel gelijk zijn aan die van den Haag, Rotterdam en Amsterdam. Alle decors en costumes en dq speciale belichting worden medegebracht De voor stellingen zullen uitmunten in pracht, terwijl ook het komische gedeelte al het overige overtreft. BRAND KANAALWEG. - Het W een Heldlersch spreekwoord, dat als er één brand is geweest, de tweede en derde spoedig volgen. Het komt ditmaal uit, want na den brand, op de Hoofd gracht, kregen we kort daarop een brandje, aan die Achterstraat en thans is nummer drie te vermelden. In den nacht van Zondag op Maandag omstreeks half één brak brand uit in bet perceel Kanaal- weg 85, lijstemakerij van P. Vermeul. De vlammen laaiden in den donkeren nacht fel omhoog. Met drie stralen op de •waterleiding slaagde de brandweer er in den brand! te beperken tot het voornoem de pand, bestaande uit woon- en winkel huis, welke beide geheel uitgebrand zijn. Een restante meubels konden op de straat in veiligheid! worden gebracht, maar veel hizonders was dit niet en de rest ls geheel verbrand of hopeloos be- •Qhadlgd. Omtrent ds oanaak weet man niets met zekerheid; de bewoner was al vierentwintig uur afwezig, zonder dat men zijn verblijfplaats kon te weten ko men. Het schijnt, dat de brand in het achterste gedeelte van de woning is ont staan. Of huis en inboedel verzekerd wa ren, konden wij evenmin te weten komen, daar de eigenaar van het pand, de heer Heidenrijk, hier niet woonachtig is. Het aangrenzende perceel kreeg veel waterschade. Ongeveer twee uur was men den brand meester. De politie stelt naar de vermoedelijke oorzaak een onderzoek in. „IJS EN WEDER DIENENDE*. Het schijnt, dat de weergoden aan den Hollandschen winter den lug hebben toe gekeerd. Want de barometer, die Nieuw jaarsmorgen nog zoo mooii stond en nog steeds rijzende was, heeft zijn loop gewij zigd!, en is zich in1 dalende richting gaan bewegen. Op het oogenblik, dat wjj dit schrijven Maandagmiddag valt nog niets met zekerheid te zeggen, en wij zou den ons, teneinde safe te zijn, moeten hou den aan de historische woorden uit een Nederland sch blijspel1 „'t Kan vriezen), maar 't kan ook dooien"', maar wiji vreezen met groote vreeze, dat, als de lezer deze onze bespiegeling onder de oogen krijgt, de ijs- pret voor een groot deel tot het verleden behoort. Althans wat het genot betreft van een winterschen vriesdag, want je kan ten slotte fiog wel een dag op dooiend ijs te recht, maar 't is toch je ware niet. Bij de schaats behoort nu eenmaal een staalblauwe lucht, en, als bet kon, een heerlijk winter zonnetje, wellk© elementen ten eenenmale hebben ontbroken, "t Zij zoo: we hebben er ons in te schik ken. Maar de liefhebbers hebben in ieder geval de laatste drie, vier dagen, kunnen profiteeren. En ze hebben dat ook behoor lijk gedaan, ofschoon het ijs allesbehalve fraai was. De vele gevallen sneeuw was blij ven liggen en maakte, toen) ze eenmaal losgereden was, het 'ijs stroef eni stug. Nü zijn er altijd wel menschlevende medebur gers, die voor een baantje zorgen. Ze doen dat in de hoop er een daggeldje mee te ver dienen natuurlijk) en de schaatsenrijders, die op eenmaal zich op een sneeuwvrije glad geschaafd gedeelte zien, geven dam graag en gul. Ook de koek-enHzoopdea, waarvan wjj den vorlgen keer al spraken, werden weer opgetimmerd' en menig gloeiend heet kopje melk weid Maandagmiddag verschalkt. Ook zljmi er velen, dile zoozeer zijn verhit, dat ze nog kans zien een koud' hajf Heschje bier naar binnen te werken. Je moet er liefhebberij voor, hebben, da'a vast. Hoewel dus, zooals we zeiden, het' ijs niet zeer fraai was, werd het genomen zooals het was. Door het veelvuldig gebruik' waren Mer en daar, groote scheuren ontstaan, die de geroutineerd© rijders 'natuurlijk wisten ■te ontwijken), maaT die inenigen sneeuw- ruiter maakten onder bet kleingoed, dat er rondfcrabbelde. Enfin, dat hoort er bij1: wie op het ijs geweest is zonder te vallen, die weet niet hoe 't hoort. Op straat behoor jé te loopen, netjes en behoorlijk, en als je daar valt, sla je een gek figuur. Maar op het ijs rolt een fatsoenlijk, welopgevoed mensch at en toe van de sokken. 'Voor de moeders was het vaak een heel diing op en af het ijs te komen. Want na de jongste ^straatreiniging" niet lachen, alstublieft, want 't zit er niet aan om meer te doen dan gedaan is en pekelwagens heb ben we niet liggen de bermen vol met hoopen sneeuw. Daarin zijn weliswaar treedjes gemaakt, maar tevens zijn ze vast gevroren, zoodat je met overleg en volgens bepaalde equihbristische theorieën moet af dalen. Om weer aan wal te komen, is het absoluut noodlig een aanloopje te nemen, anders rolt u weer terug. Ik wil alleen maar zeggen, dat er moeders waren, die heel voor- ziditig op een zeker lichaamsdeel gingen zitten en zoo zich naar beneden lieten glij den. 't Is de manier niet, dames, heusch niet. V Dat er genoten is de laatste dagen, on danks het minder mooie ijs, zal men gaarne willen gelooven. En wel' in hoofdzaak door de kinderen), die ook maar geen' fijne vacan- tie hebben! Ofschoon we inenigen kunst rijder zagen, naar wiens rijden het een ge not was te zien. Ook vele paren bewogen zich elegant over het ijs; soms was duidelijk merkbaar, dat het meisje op haar begeleider steunde, maar ook wel waren belden gelijk waardig, en dan was het werkelijk de moeite waard er naar te zien. Groot was de drukte op het Heldensche Kanaal; over de gansche lengte zag men er de rijders, en vooral ook op de balkengracbt van de houtzagerij der firma Oortgijsen weid druk gereden. Daar was, dank zij de medewerking van den heer Oortgijsen zelf, een prachtbaan gemaakt. Op andere plaat sen op het Kanaal waren geïmproviseerde baantjes, en' soms hielpen de jongens en meisjes met hun sleden mee, de sneeuw te ruimen. Sleden waren er in massa's en toen zag hier de wonderlijkste exemplaren. Zoo was er een totaal gesloten sleedje, met deur en venster en ook van boven dicht. 'En als je erin beek, zag Je twee kleine meisjes zitten. Of er een geheime luchtbuis in die slee was, weten wij niet; misschien hadden de twee een' zuurstofapparaat bij' zich. De hondjes, die nu eenmaal met den baas of de vrouw meegaan, overal' waar deze zich laat zien, waren ook van de partij. Hun bondenkopjes konden weliswaar niet ver werken de wonderlijke gewaarwording van over het water te loopen, maar ze bleven niettemin in de nabijheid en schoten tus schen de rijders door. En krabbelaars en beginnelingen, geroutineerden en schoon- rijders, ze krioelden dooreen en; het was een lust ze te zien: Jong-Holland op de schaats met blozende wangen en gloeiende voeten. En de korte knierokjes van het vrouwelij'k deel waren (te oorzaak» dat het beemtje-over van dat gedeelte dier aanwezigen eens zoo mooi, wat zeg ik, tien maal' zoo fraai was als Vroeger, in den goeden ouden tijd van de irokkenHbbt-op-den-gTond, een tijdpeik, dat voor dit deel vani de menschheid tot het grijs verleden behoort. Een juffrouw uit die oudere periode zagen* we nog op de schaats dezen Maandagmiddag: grijs waren haar haren, maar sierlijk en elegant haar zwaai en ze stond; haar partij nog, dat verzeker Ik ui 1 Dit alles betrof de IJspret op het Kanaai Maandagmiddag werden door een stadge noot daar demonstraties gegeven in schoon- rijiden. Het was de heer Hoogerwerf, Jan in t Veltstraat, die met twee zijner zonen daar enkele staaltjes van' zijtn kunnen ten beste gaf. De photograaf was er aan te pas geko men om dit te vereeuwigen. Deze heer HoogerweFf heeft biji vorige gelegenheden meermalen prijken gewonnen; de laatste ijspret van eenige belet kenis dateert van 1917, toen Binnenhaven en Bassin het mid delpunt vormden van het vertier. Het was bij die gelegenheid, dat wijlen de heer J. Spruit het initiatief nam tot een serie ijs- feesten en wedstrijden, die zeer' in den smaak vielen en waarin* ook deze heer Hoo gerwerf uitkwam. Helaas laten de Holland sche winters van de laatste jaTen niet toe, dat pen zich weder op dergelijke wijze kan vermakenl (Zoo druk als het op het Kanaal was^ zoo stil was het op de Fortgracht. De rijders en rijdsters, die profiteerden van. de prachtige baan van de ijsclub, waren te tellen. Een van- de oorzaken hiervan ligt zeer zeker in het feit, dat deze baan zoo ver uit de buurt ligt, maar aan den anderen kant maken we ons sterk, dat een schaatsenleflbebber, die uitsluitend: gaat rijden om het genot van het rijden zelf, er het tochtje wel voor over heeft. De (baan toch op het Kanaal' liet veel te wenBchen over, terwijl die op de Fort- Ccbt uitstekend; verzorgd was en 's avond» dde in een zee van licht. Maar de gezel ligheid ziet u, die doet er ook wat aan toe. En al brak je, flgüurlijk altjjdi, Je nek over de menscben op bet Heli-Kanaal, gezellig was het er en dat was wel een van de hoofd oorzaken dat imen zich zoo uitstekend amuseerde, en zich tevreden' stelde met deze minder goede baan. Zoo schreven we gisterenmiddag. In middels is het gieterenavond gaan dooien, en pessimistische naturen zagen al hun verdere ijsplannen met één slag den bo dem ingaan. Ach, lieve hemel, het dooide zoo! Tik, tik, vielen de druppels langs kozijnen en dakgooten, de wind was naar het zuidwesten gedraaid en bet was zoo veel warmer ineens, dat de vurige wensch van anti-ijsmenschen (en die heb je, zenlijk!) dat het heet water mooht rege nen, vervuild leek te zullen worden. Tik» tik, vielen de druppels en de wind was zuid-west.Wie des avonds nog op straat moest zijn riskeerde weer een val partij, zoo glad was het geworden. En toen zijn we gaan slapen. En zriet! vanmorgen in de vroegte was de bevro ren sneeuwlaag, die over onze stad ligt uitgespreid, weder met een versch laagje sneeuw bedekt. En steeds nog warrelden de vlokken omlaag. En weer kan u aan het ruimen gaan van uw straatje, uw erfje, weer uw dakgooten uitscheppen. En wat gisteren nog mooie, druk-bereden ijsbanen waren, was nu een sneeuw vlakte, waar geen schconbezemen aan was. Ach, lieve hemel, het was weer anti- dool ook! Inmiddels boft de Uscüub „Het Noor den". Want zoo'n beetje sneeuw op da baan is natuurlijk het ergste niet, en overigens is de baan nog volkomen in orde, zoodat de voor hedenmiddag ge annonceerde wedstrijden doorgang heb ben. Deze wedstrijden omvatten schoon- rijden (kampioenschap Helder) voor da mes en heeren afzonderlijk, alsook voor paren, terwijl morgenmiddag, als het ijs goed blijft, een wedstrijd voor schoolkin deren zal plaatshebben: voor meisjes van 6 tot en met 9 en van 10 tot en met 18 jaar, en voor jongens van dezelfde leef tijden. Voor de wedstrijden van heden middag zijn beschikbaar gesteld een lau wertak, een beker, medailles en kunst voorwerpen. Hopen wij, dat, nu de wed strijden van hedenmiddag doorgaan, ook de kinderen morgen een beurt kunnen krijgen, dat hebben ze wel verdiend. Ongelukken. Naar wij vernemen, zijn er heel wat on gelukken gebeurd op het ijs, die, of schoon wel niet met noodlottlgen afloop, voor de betrokkenen verre van pleizierig zijn. Zoo zijn er meerderen in wakken gereden, door het ijs gezakt, anderen de den een gevoeligen val en braken zelfs een arm of been, enz. Maar zulke wan- boffers zijn er nu eenmaal in de wereld en wij kunnen hen slechts beklagen en ze het beste toewenschen voor hun ge nezing. Laten we dankbaar zijn,.dat er niemand verdronken is, want het oud- Höllandsche spreekwoord „ijs kost men- schenvlelsoh" is er óók nog, dat zien we wel aan berichten uit andere plaatsen. »a— BuItenSyiZk DE SNEEU WELLENDE Df ENGELAND Londen een modderpoel. Het platteland op rantsoen. Aan de koude ln Engeland schijnt langzaam maar zeker een einde te ko men. Zondag was Londen ln een ware modderpoel herschapen. De Ingevallen dooi zal voor velen een uitkomst zijn, vooral ten platteland© heeft men van de sneeuw, die de dorpen geïsoleerd had, go- leden. Verscheidene plaatsen zijn trou wens nog steeds niet te bereiken. Daarbij komt dat de vliegmachines die Zaterdag zouden trachten pakketten met levens middelen in de ingesneeuwde dorpen te laten vallen, door den mist niet kond/p opstijgen. Daar waar de bakkers niet meer 'J® voldoende meel beschikten,mo*»^ 1)0 bewoners op rantsoen worden zoodat voor die plaatsen de dooi tengewoon welkom* zal z(jn. De.,"1 van de medaille ls echter, dat vc,; j. mu...ji*ijjue ovas- de Theems voor uitbreiding 1 «troomingan wondt gevreesd- „De Maasbode" (Ochtendblad) van Dins dag 5 Juli 1937 schrijft: Alweer een nieuwe revue! De hoeveelste of dat al 1» dit jaar? We.raleen er den tel bij kwijt. Vast fetaat echter, dat het met deze revue niet gaat in dalende lijn; ze ls zoo mogelijk nog beter verzorgd, nog rijker van aanklee ding, nog kleuriger en schitterender dan haar voorgangsters. Ook ln den humor en de korte schetsen staat deze revue op een hoog plan.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1928 | | pagina 13