E1BE COURANT
JE ZEEPPOEDER
'WEEDE
LAATSTE BLAD.
PLAA
ILIJK NIEUWS
De Hollandsche
Waschvrouw
GEMENGD NIEUWS
VAN DIN
G 3
baert. t
van 73 jaar is te Bus
heer Joh. Baert, gepens.'
gazijndienst bij 'sRijks-
r in de Orde van Oranje-
overled
*°f van d(
erf alhier,
assau. J
De heer
taarten sre
lerk bij >s
örd tot adj,
'les 1 Ju]j i
**>t ohel vai
1908 en ge
zijn p
Baert zich
voorgaan in
Daarmee
dezen dag t ^even. In de hoop dat je
nog lang deap zal mogen eten, over
handigen w(e eeiK zilveren lepel en
vork en wij ukken den wensch uit, dat
je ons ais oi te oollega nog lang moogt
jclitsbesef."
(ie plechtigheid afgeloo-
pen, inaar g iszins het gezellig samen
zijn, waarbij t narburlijk aan koffie en
gebak en an< e ververschlngen niet ont
broken heeft Zoodat A. G. van Ghinst
het Nieuwe jp prettig inzette. En als
u hein onvea mm
dan vindt u
werd 21 Dec. 1854 te St.
Hij werd geplaatst als
erf 1 Jan. 1877; bevor-
ies 1 Oct. 1890, tot oom
tot griffier 1 Nov. 1906,
m magazijndienst 1 Nov,
nneerd 1 April 1920.
neering vestigde de heer
«Indo r5aterswolde (Gron.), en
Ti jatvomde hfi te Bu^sum.
,„y.e ^eer frt was een algemeen ge-
acht, hoogste man, die bij zijn colle-
h!'8 WF5, waardeering stond. De
'f^tuss Donderdagmiddag plaats
AF8CHEIIAN DE HEEREN BOON
WAN KNAAPE.
Zaterdagbon had op fe jRijkswerf
eei'hhtigheid plaats, die op
r~eD> ele 4 tegenwoordig waren, een
«epen indi maakte. Te half een ver
ruigden ztten bureele van den direo
teUr- jhr. Rappard, alle hoofdambte-
tfi?' 00n®en) adjunctoommiezen en
I *1 erken. 0<ie heer Noë, uit Amsterdam
I yorgekomwus tegenwoordig.
De beidhheddende ambtenaren» de
toeren L. h, griffier en L. W. J. van
foaape, ot van den magazijndienst,
jjt .ke, zooiwij hebben venneld den
flenst meoensloen gingen verlaten,
Wrden doden, directeur van 's RJjks-
toegtoken, welke hen dankte
voor de orvonden medewerking. De
spr. was tbaar onder dea indruk van
het nfvhe
Namonioorps ambtenaren werd
deri beideneren een photo overhandigd
in jijst vane oollega's en den directeur.
De neer h, die bevorderd was tot
Officier in Orde van Oranje Nassau,
kreeg bovden van de oudere ambte
naren en directeur de kleine draag-
nedaille v deze onderscheiding.
Daarna ld de heer Poortman, admi-
aistrateurn 's Rijkswerf, namens de
imbtenaraen hartelijke toespraak tot
4e «heide ambtenaren.
EEN7BILEUM IN HOTEL
JBELLEVUE".
Op Nieuarsdag had in de eetzaal van
botd. JBoW een plechtigheid plaats
n intiemaring. In deze zaal, die in
fewone oandigheden gebruikt wordt
'oor allervergaderingen en feestelijke
(fleenkoott, was dien dag het gansche
ereoneelo het hotel verzameld. Mid-
elpunt vallen was A. O. van Gunst
echtgete, vulgo Janus de huis-
necht". ha was namelijk dien dag 30
iar in haotel werkzaam, en de eige-
lar, de t W. J. M. Schouten, meende
u dajlet onopgemerkt voorbij te
io n la gaan. Want van Gunst is
I eeniger oud-gedienden, welke bij
i |t overltt van den ouden hoer Schou-
I zijn oiger en zoon, den tegenwoor-
ken eigiar trouw bleef. Dertig jaren
te hoeflj de zaak eerlijk en trouw
fliend; i bereidwilligheid was groot,
stond 'eds voor iedereen gereed,
i h bedring in het hotel is zeer ver-
fwoord«; doordat hij des morgens
1 eerst renwoordig is, (hij hoeft een
Isitel vajot hotel) zijn hem ook do zor-
a voor bagage der logeergasten toe-
vtrouwdteeda is hij op zijn post, en
h was c ook geen wonder, dat het
btuur v de vereenlging van Hotel-,
tttaurai en Caféhouders (Horecaf)
ho do Den draagmedaille van dit
VfeTdl» hem Zon-
opt niet1 mocht kennen,
n welgelijkend oonterfeit-
sel deze weel n onze platenkast
DEN mfoER GEÏSOLEERD.
Sedert 25
ecember is Helder afge
sloten van he elefonisch verkeer met de
overige deele van ons land. Slechts met
enkele plaats in den omtrek is er nog
verbinding.
Het is bekjd, dat op Zondag 25 De
cember een Lot gedeelte van het net
tusschen den leider en Amsterdam door
den ijzel en di storm werd vernield. De
werkzaamhedf tot herstel worden, wat
begrijpelijk is ielemmerd door de weers
gesteldheid, virbij het werken in den
harden grond iel bezwaar oplevert
Tengevolge ui het feit. dat de afge
knapte telefoo raden over de rails kwa
men te ligger en door de locomotieven
werden gegrien zijn geheele lijnge
deelten totai vernield, zoodat op die
plaatsen de ve linding niet hersteld kon
worden, doch >n geheele vernieuwing
moest plaats Ebben. Evenwel waren
naar uit Alkmu- aan het „Hbld." wordt
gemeld reei Dinsdagmorgen 8 auto's
met nieuwen iaad aanwezig, zoodat di
rect met de h stellingen begonnen kon
worden. Al he| beschikbare vaste perso
neel, dat op d* tweeden Kerstdag reeds
van verlof terijgeroepen was, was Dins
dag aan den abeid, doch de felle koude
en de hevige ind zijn oorzaak, dat de
draden aan hejjjs en aan elkaar blijven
vastgevroren, »ödat de werkzaamheden
daardoor in hpge mate vertraagd wor
den. Verschillede losse krachten helpen
mede, doch dezi krachten zjjn moeilijk te
krijgen, daar ht telegraaf-werkers moe
ten zijn, die uljAmsterdam, Amersfoort,
Hoofddorp, Haiwog en andere plaatsen
moeten goreorujerd worden. Getraoht is,
elke plaats votlooplg met één verbin
ding te voorzie, en het gelukte Woens
dag de verbinoig Hoorn—Alkmaar tot
stand te brenga; Vrijdagavond Alkmapr
—Amsterdam; Alkmaar—Den Haag en
Alkmaar—Rotteüam, terwijl waarschijn
lijk Zaterdag mer draden Amsterdam-
Alkmaar gereedzouden komen. Er wordt
allereerst directgezorgd voor onderlinge
verbinding der :antoren dat was éér
ste eischl dafna komen de herstellin
gen van de aanluitingen aan particulie
re perceelen aai de beurt.
Blijkens meddeelingen van den eleo-
tro-technischen ambtenaar te Alkmaar
lad boven Purmrend en Krommenie de
ijzel de grootsti schade aangericht, spe
ciaal bij Uitdg'ïst Aldaar werden drie
palen van 16 M.met 50 draden absoluut
vernield, hetgeeneveneèns het geval was
te Medemblik en Broek op Langendijk.
Speciaal hebbei die lijngedeelten gele
den, welke dwars op den N. O. stonden,
zooals:
Uitgeest—Castrtrum, ïïoord-Scharwoude
Schagen, Obdai—Hoorn, Hoorn—Ben-
nebroek, OostwoiflTwisk, Purmerend—
Hoorn.
Het herstelwerk wordt bemoeilijkt door
dat de draden grotendeels op de spoor
lijn of in het ijs h de slooten liggen vast
gevroren. Eerst noeten deze worden los
gemaakt, waarna met het eigenlijke her
stelwerk kan wollen begonnen.
Ia hSUn^aW'. zoo zeide de
W öchen tegen rijn factotum, „Mtfn
wh In het Nieuwe J«nh«
Wugzleae flw* onderne-
ïOKisnlg.yk gegJJ"
wöTeenSen dan ook
m oflkte, en wjjiuw voorbij te
«evn daniet
ff ;<i gaan. In WBenww^
wordïïitgeS'
aclielcllniiio niet vaax woia" r>
En ik hi, Janus, dat je hem nog i
Jaren oni Jas moogt dragen.
Beiaitdeze medaille oreir&Lkt
benevenfl een envelop ven
ItfcjnMÏÏ. hiermede Ingenomen
bewft geen betoog.
aar <t was het elnde de t
L heiras nog oemn^l,
Iben&es kwamen vun he P
m«io bloemstukken en o
m»ie bloems^^" zeide
de»her van het hoteL En die zeia
1 ^vlfriLeel wenscben
f.a^uTen dienriijver een
Uit bovenstaanje mededeelingen volgt
evenwel, dat de tBrbinding: van Alkmaar
met Amsterdam ea de overige deelen van
ons land reeds "Vrijdag grootendeels en
Zaterdag geheel tct stand was gebracht.
De Kamer van Koophandel voor Noord-
holland's Noorderkwartier heeft zich
reeds verleden week gewend tot den
Directeur-Generaal der Posterijen en Te
legrafie, met verzoek om krachtiger maat
regelen te nemen tot herstel van de ver
binding met den Helder. Zij ontving dd.
31 Deo. een telegram van den Dir.-Gen.
voornoemd, waarin o.a. medegedeeld
werd, dat ook hij een spoedig herstel
noodzakelijk acht, doch dat dit herstel
nog geruime tijd tal vorderen.
Waaruit volgt dat tot op heden, en
in verband met bovenstaande laconieke
mededeellng waarschijnlijk dus gedu
rende twee weken, den Helder van het
telefonisch verkeer met de buitenwereld
blijft afgesloten. De belangen van den
Helder, een stad met ruim 80.000 zielen,
wegen dus blijkbaar niet zeer zwaar. Im
mers men heeft kans gezien de verbin
ding van Alkmaar met Amsterdam en an
dere plaatsen, die niet minder ernstig
waren vernield, binnen een week te her
stellen, en wij moenen, dat bij tewerk
stelling van voldoende personeel, de ver
binding Alkmaar-—den Helder eveneens
binnen dien tijd hersteld had kunnen
zijn.
In het overzicht van het Hbl. wordt wel
medegedeeld, dat het beschikbare tele
graafpersoneel uit Amsterdam, Amster
dam, Amersfoort, Hoofddorp en Halfweg
was tewerk gesteld, doch wij meenen, dat
men in dit zeer buitengewone geval ook het
in andere streken van ons land beschik
bare technisch personeel had moeten re-
quireeren.
Met dat al is den Helder en voorname
lijk de zakenwereld aldaar zeer gedu
peerd.
In verband met het bovenstaande tele
gram van den Dir.-Gen. der P. en T. heeft
het Gemeentebestuur gisterenmiddag bij
dezen functionaris en bij den Minister van
Waterstaat op spoedig herstel aangedron
gen. De heer D. H. Grunwald vond in de
vau urvuw meen. bewoordingen van het telegram aanlei-
jvan pllchtsbesex. mi -I ding het volgend» schrijven tot de Kamer
Tan K°°puan^1 ruhun:
Ingezonden mededeellng.
Uw mededeeling van het telegram van
den Directeur-Generaal der Posterijen en
Te.legrafie dat het herstel nog geruime
tijd zal vorderen, achten wij niet bemoe
digend en bekruipt ons het gevoel dat het
maar voor Helder is.
Wij behoeven U niet te verzekeren, dat
onze stad ontzaglijk nadeelig is en ver
dringen, am de verbinding, zij het dan
ook een noodverbinding, ten spoedigste
daar te stellen.
Wij vertrouwen dat de Kamer van
Koophandel nog eens krachtig en ernstig
bij den Directeur-Generaal en bij den
Minister zal aandringen, om Helder uit
de isolatie, waarin zij verkeert te helpen,
helpen.
Nadat wij het bovenstaande reeds ge
schreven hadden bereikte ons het bericht
dat door middel van een noodverbinding
het telefoonverkeer met Alkmaar en van
daar met verder gelegen plaatsen moge
lijk was. Sedert gisteren zijn 130 man aan
het werk om de verbroken verbindingen
te herstellen, alle lijnwerkers, die nu ook
uit andere streken van ons land zijn op
geroepen.
Naar de Inspecteur van den Teahn.
dienst mededeelt, zijn alle hoofdkantoren
weder per telegraaf en telefoon bereik
baar.
Ook in ander opzicht Js Helder geïso
leerd, en wel omdat de vaart op het Groot
Noord-Hollandsoh Kanaal sinds Zaterdag
is gestremd. De stoombootdienst „Esona"
heoft, dank zij het aanbrengen van een
ijsploeg, tot dien dag de vaart op Amster
dam vol kunnen houden, doch moest ten
slotte den strijd met het zware ijs op
geven. Van Alkmaar op Amsterdam wordt
de communicatie via de Zaan onderhou
den. Aanvankelijk dreigde ook hier stop
zetting, zoodat de „Esona" reeds maat
regelen genomen had voor het vervoer
per vrachtauto, doch volgens latere be
richten blijft de vaart AlkmaarAmster
dam via Zaandam mogelijke. Met
vrachtauto's wordt thans zooveel mogelijk
de lading naar Alkmaar vervoerd en al
daar in de boot overgeladen.
Het gevolg van een en ander ls groote
stagnatie in het goederenvervoer, vooral
met Amsterdam en verder gelegen
plaatsen.
R. K DAMESKOOR.
Dirigent©: Anny Hoogenbosch.
Bovengenoemd boor geeft ajs. Vrijdag,
Driekoningen, een uitvoering in heit gebouw
van den R.-K. Volksbond. Medewerking
hieraan verleenen Mejuffr. Lou Leewens,
piano, de heer E. Riesselmanini, orgel, en een
dubbel gemengd kwartet en natuurlijk; de
heer Georg Trap voor tooneel en decor.
Het programma vermeldt' in het eerste
"deel: Messe pour ttrois voix égales van J.
M. d^Archamibeau en het tweede deel een
„Weihnachtsfestspier, ter opvoering met
levend© beelden. Ook hiervoor hebben vele
personen hunne medewerking toegezegd.
De costumes levert de firma De Graauw,
•tenrijü de heer Van der Maden1 wederom
het kap werk vetzorgt.
Wij twijfelen er geenszins aan of het be
looft een mooie avond te worden, waar na
tuurlijk! velen van zullen piofiteeren, te
meer daar een deigelijk soort werk de eerste
jaren wel niet meer, zal worden opgevoerd.
(Donderdag as. zullen we per advertentie
eenige nadere bijzonderheden mededeelen
betreffende plaatskaarten enz.
WERELDREVUE „HALLO PARIJS".
Dinsdag 10 en Woensdag 11 Jan. zul
len de opvoeringen van „Hallo Parijs"
plaats hebben in Casino. De opvoeringen
hiervan zullen geheel gelijk zijn aan die
van den Haag, Rotterdam en Amsterdam.
Alle decors en costumes en dq speciale
belichting worden medegebracht De voor
stellingen zullen uitmunten in pracht,
terwijl ook het komische gedeelte al het
overige overtreft.
BRAND KANAALWEG.
- Het W een Heldlersch spreekwoord, dat
als er één brand is geweest, de tweede en
derde spoedig volgen. Het komt ditmaal
uit, want na den brand, op de Hoofd
gracht, kregen we kort daarop een
brandje, aan die Achterstraat en thans is
nummer drie te vermelden. In den nacht
van Zondag op Maandag omstreeks half
één brak brand uit in bet perceel Kanaal-
weg 85, lijstemakerij van P. Vermeul.
De vlammen laaiden in den donkeren
nacht fel omhoog. Met drie stralen op de
•waterleiding slaagde de brandweer er in
den brand! te beperken tot het voornoem
de pand, bestaande uit woon- en winkel
huis, welke beide geheel uitgebrand zijn.
Een restante meubels konden op de
straat in veiligheid! worden gebracht,
maar veel hizonders was dit niet en de
rest ls geheel verbrand of hopeloos be-
•Qhadlgd. Omtrent ds oanaak weet man
niets met zekerheid; de bewoner was al
vierentwintig uur afwezig, zonder dat
men zijn verblijfplaats kon te weten ko
men. Het schijnt, dat de brand in het
achterste gedeelte van de woning is ont
staan. Of huis en inboedel verzekerd wa
ren, konden wij evenmin te weten komen,
daar de eigenaar van het pand, de heer
Heidenrijk, hier niet woonachtig is.
Het aangrenzende perceel kreeg veel
waterschade. Ongeveer twee uur was men
den brand meester. De politie stelt naar
de vermoedelijke oorzaak een onderzoek
in.
„IJS EN WEDER DIENENDE*.
Het schijnt, dat de weergoden aan den
Hollandschen winter den lug hebben toe
gekeerd. Want de barometer, die Nieuw
jaarsmorgen nog zoo mooii stond en nog
steeds rijzende was, heeft zijn loop gewij
zigd!, en is zich in1 dalende richting gaan
bewegen. Op het oogenblik, dat wjj dit
schrijven Maandagmiddag valt nog
niets met zekerheid te zeggen, en wij zou
den ons, teneinde safe te zijn, moeten hou
den aan de historische woorden uit een
Nederland sch blijspel1 „'t Kan vriezen), maar
't kan ook dooien"', maar wiji vreezen met
groote vreeze, dat, als de lezer deze onze
bespiegeling onder de oogen krijgt, de ijs-
pret voor een groot deel tot het verleden
behoort. Althans wat het genot betreft van
een winterschen vriesdag, want je kan ten
slotte fiog wel een dag op dooiend ijs te
recht, maar 't is toch je ware niet. Bij de
schaats behoort nu eenmaal een staalblauwe
lucht, en, als bet kon, een heerlijk winter
zonnetje, wellk© elementen ten eenenmale
hebben ontbroken,
"t Zij zoo: we hebben er ons in te schik
ken. Maar de liefhebbers hebben in ieder
geval de laatste drie, vier dagen, kunnen
profiteeren. En ze hebben dat ook behoor
lijk gedaan, ofschoon het ijs allesbehalve
fraai was. De vele gevallen sneeuw was blij
ven liggen en maakte, toen) ze eenmaal
losgereden was, het 'ijs stroef eni stug. Nü
zijn er altijd wel menschlevende medebur
gers, die voor een baantje zorgen. Ze doen
dat in de hoop er een daggeldje mee te ver
dienen natuurlijk) en de schaatsenrijders,
die op eenmaal zich op een sneeuwvrije glad
geschaafd gedeelte zien, geven dam graag
en gul. Ook de koek-enHzoopdea, waarvan
wjj den vorlgen keer al spraken, werden
weer opgetimmerd' en menig gloeiend heet
kopje melk weid Maandagmiddag verschalkt.
Ook zljmi er velen, dile zoozeer zijn verhit,
dat ze nog kans zien een koud' hajf Heschje
bier naar binnen te werken. Je moet er
liefhebberij voor, hebben, da'a vast.
Hoewel dus, zooals we zeiden, het' ijs niet
zeer fraai was, werd het genomen zooals
het was. Door het veelvuldig gebruik' waren
Mer en daar, groote scheuren ontstaan, die
de geroutineerd© rijders 'natuurlijk wisten
■te ontwijken), maaT die inenigen sneeuw-
ruiter maakten onder bet kleingoed, dat er
rondfcrabbelde. Enfin, dat hoort er bij1: wie
op het ijs geweest is zonder te vallen, die
weet niet hoe 't hoort. Op straat behoor jé
te loopen, netjes en behoorlijk, en als je
daar valt, sla je een gek figuur. Maar op
het ijs rolt een fatsoenlijk, welopgevoed
mensch at en toe van de sokken.
'Voor de moeders was het vaak een heel
diing op en af het ijs te komen. Want na
de jongste ^straatreiniging" niet lachen,
alstublieft, want 't zit er niet aan om meer
te doen dan gedaan is en pekelwagens heb
ben we niet liggen de bermen vol met
hoopen sneeuw. Daarin zijn weliswaar
treedjes gemaakt, maar tevens zijn ze vast
gevroren, zoodat je met overleg en volgens
bepaalde equihbristische theorieën moet af
dalen. Om weer aan wal te komen, is het
absoluut noodlig een aanloopje te nemen,
anders rolt u weer terug. Ik wil alleen maar
zeggen, dat er moeders waren, die heel voor-
ziditig op een zeker lichaamsdeel gingen
zitten en zoo zich naar beneden lieten glij
den. 't Is de manier niet, dames, heusch
niet. V
Dat er genoten is de laatste dagen, on
danks het minder mooie ijs, zal men gaarne
willen gelooven. En wel' in hoofdzaak door
de kinderen), die ook maar geen' fijne vacan-
tie hebben! Ofschoon we inenigen kunst
rijder zagen, naar wiens rijden het een ge
not was te zien. Ook vele paren bewogen
zich elegant over het ijs; soms was duidelijk
merkbaar, dat het meisje op haar begeleider
steunde, maar ook wel waren belden gelijk
waardig, en dan was het werkelijk de moeite
waard er naar te zien.
Groot was de drukte op het Heldensche
Kanaal; over de gansche lengte zag men er
de rijders, en vooral ook op de balkengracbt
van de houtzagerij der firma Oortgijsen
weid druk gereden. Daar was, dank zij de
medewerking van den heer Oortgijsen zelf,
een prachtbaan gemaakt. Op andere plaat
sen op het Kanaal waren geïmproviseerde
baantjes, en' soms hielpen de jongens en
meisjes met hun sleden mee, de sneeuw te
ruimen. Sleden waren er in massa's en toen
zag hier de wonderlijkste exemplaren. Zoo
was er een totaal gesloten sleedje, met deur
en venster en ook van boven dicht. 'En als
je erin beek, zag Je twee kleine meisjes
zitten. Of er een geheime luchtbuis in die
slee was, weten wij niet; misschien hadden
de twee een' zuurstofapparaat bij' zich.
De hondjes, die nu eenmaal met den baas
of de vrouw meegaan, overal' waar deze zich
laat zien, waren ook van de partij. Hun
bondenkopjes konden weliswaar niet ver
werken de wonderlijke gewaarwording van
over het water te loopen, maar ze bleven
niettemin in de nabijheid en schoten tus
schen de rijders door. En krabbelaars en
beginnelingen, geroutineerden en schoon-
rijders, ze krioelden dooreen en; het was een
lust ze te zien: Jong-Holland op de schaats
met blozende wangen en gloeiende voeten.
En de korte knierokjes van het vrouwelij'k
deel waren (te oorzaak» dat het beemtje-over
van dat gedeelte dier aanwezigen eens zoo
mooi, wat zeg ik, tien maal' zoo fraai was
als Vroeger, in den goeden ouden tijd van
de irokkenHbbt-op-den-gTond, een tijdpeik,
dat voor dit deel vani de menschheid tot het
grijs verleden behoort. Een juffrouw uit die
oudere periode zagen* we nog op de schaats
dezen Maandagmiddag: grijs waren haar
haren, maar sierlijk en elegant haar zwaai
en ze stond; haar partij nog, dat verzeker
Ik ui
1
Dit alles betrof de IJspret op het Kanaai
Maandagmiddag werden door een stadge
noot daar demonstraties gegeven in schoon-
rijiden. Het was de heer Hoogerwerf, Jan in
t Veltstraat, die met twee zijner zonen daar
enkele staaltjes van' zijtn kunnen ten beste
gaf. De photograaf was er aan te pas geko
men om dit te vereeuwigen. Deze heer
HoogerweFf heeft biji vorige gelegenheden
meermalen prijken gewonnen; de laatste
ijspret van eenige belet kenis dateert van
1917, toen Binnenhaven en Bassin het mid
delpunt vormden van het vertier. Het was
bij die gelegenheid, dat wijlen de heer J.
Spruit het initiatief nam tot een serie ijs-
feesten en wedstrijden, die zeer' in den
smaak vielen en waarin* ook deze heer Hoo
gerwerf uitkwam. Helaas laten de Holland
sche winters van de laatste jaTen niet toe,
dat pen zich weder op dergelijke wijze kan
vermakenl
(Zoo druk als het op het Kanaal was^ zoo
stil was het op de Fortgracht. De rijders en
rijdsters, die profiteerden van. de prachtige
baan van de ijsclub, waren te tellen. Een
van- de oorzaken hiervan ligt zeer zeker in
het feit, dat deze baan zoo ver uit de buurt
ligt, maar aan den anderen kant maken we
ons sterk, dat een schaatsenleflbebber, die
uitsluitend: gaat rijden om het genot van het
rijden zelf, er het tochtje wel voor over
heeft. De (baan toch op het Kanaal' liet veel
te wenBchen over, terwijl die op de Fort-
Ccbt uitstekend; verzorgd was en 's avond»
dde in een zee van licht. Maar de gezel
ligheid ziet u, die doet er ook wat aan toe.
En al brak je, flgüurlijk altjjdi, Je nek over
de menscben op bet Heli-Kanaal, gezellig
was het er en dat was wel een van de hoofd
oorzaken dat imen zich zoo uitstekend
amuseerde, en zich tevreden' stelde met deze
minder goede baan.
Zoo schreven we gisterenmiddag. In
middels is het gieterenavond gaan dooien,
en pessimistische naturen zagen al hun
verdere ijsplannen met één slag den bo
dem ingaan. Ach, lieve hemel, het dooide
zoo! Tik, tik, vielen de druppels langs
kozijnen en dakgooten, de wind was naar
het zuidwesten gedraaid en bet was zoo
veel warmer ineens, dat de vurige wensch
van anti-ijsmenschen (en die heb je,
zenlijk!) dat het heet water mooht rege
nen, vervuild leek te zullen worden. Tik»
tik, vielen de druppels en de wind was
zuid-west.Wie des avonds nog op
straat moest zijn riskeerde weer een val
partij, zoo glad was het geworden.
En toen zijn we gaan slapen. En zriet!
vanmorgen in de vroegte was de bevro
ren sneeuwlaag, die over onze stad ligt
uitgespreid, weder met een versch laagje
sneeuw bedekt. En steeds nog warrelden
de vlokken omlaag. En weer kan u aan
het ruimen gaan van uw straatje, uw
erfje, weer uw dakgooten uitscheppen.
En wat gisteren nog mooie, druk-bereden
ijsbanen waren, was nu een sneeuw
vlakte, waar geen schconbezemen aan
was. Ach, lieve hemel, het was weer anti-
dool ook!
Inmiddels boft de Uscüub „Het Noor
den". Want zoo'n beetje sneeuw op da
baan is natuurlijk het ergste niet, en
overigens is de baan nog volkomen in
orde, zoodat de voor hedenmiddag ge
annonceerde wedstrijden doorgang heb
ben. Deze wedstrijden omvatten schoon-
rijden (kampioenschap Helder) voor da
mes en heeren afzonderlijk, alsook voor
paren, terwijl morgenmiddag, als het ijs
goed blijft, een wedstrijd voor schoolkin
deren zal plaatshebben: voor meisjes van
6 tot en met 9 en van 10 tot en met 18
jaar, en voor jongens van dezelfde leef
tijden. Voor de wedstrijden van heden
middag zijn beschikbaar gesteld een lau
wertak, een beker, medailles en kunst
voorwerpen. Hopen wij, dat, nu de wed
strijden van hedenmiddag doorgaan, ook
de kinderen morgen een beurt kunnen
krijgen, dat hebben ze wel verdiend.
Ongelukken.
Naar wij vernemen, zijn er heel wat on
gelukken gebeurd op het ijs, die, of
schoon wel niet met noodlottlgen afloop,
voor de betrokkenen verre van pleizierig
zijn. Zoo zijn er meerderen in wakken
gereden, door het ijs gezakt, anderen de
den een gevoeligen val en braken zelfs
een arm of been, enz. Maar zulke wan-
boffers zijn er nu eenmaal in de wereld
en wij kunnen hen slechts beklagen en
ze het beste toewenschen voor hun ge
nezing. Laten we dankbaar zijn,.dat er
niemand verdronken is, want het oud-
Höllandsche spreekwoord „ijs kost men-
schenvlelsoh" is er óók nog, dat zien we
wel aan berichten uit andere plaatsen.
»a—
BuItenSyiZk
DE SNEEU WELLENDE Df ENGELAND
Londen een modderpoel. Het
platteland op rantsoen.
Aan de koude ln Engeland schijnt
langzaam maar zeker een einde te ko
men. Zondag was Londen ln een ware
modderpoel herschapen. De Ingevallen
dooi zal voor velen een uitkomst zijn,
vooral ten platteland© heeft men van de
sneeuw, die de dorpen geïsoleerd had, go-
leden. Verscheidene plaatsen zijn trou
wens nog steeds niet te bereiken. Daarbij
komt dat de vliegmachines die Zaterdag
zouden trachten pakketten met levens
middelen in de ingesneeuwde dorpen te
laten vallen, door den mist niet kond/p
opstijgen.
Daar waar de bakkers niet meer 'J®
voldoende meel beschikten,mo*»^ 1)0
bewoners op rantsoen worden
zoodat voor die plaatsen de dooi
tengewoon welkom* zal z(jn. De.,"1
van de medaille ls echter, dat vc,;
j. mu...ji*ijjue ovas-
de Theems voor uitbreiding 1
«troomingan wondt gevreesd-
„De Maasbode" (Ochtendblad) van Dins
dag 5 Juli 1937 schrijft:
Alweer een nieuwe revue! De hoeveelste of
dat al 1» dit jaar? We.raleen er den tel bij
kwijt.
Vast fetaat echter, dat het met deze revue
niet gaat in dalende lijn; ze ls zoo mogelijk
nog beter verzorgd, nog rijker van aanklee
ding, nog kleuriger en schitterender dan haar
voorgangsters.
Ook ln den humor en de korte schetsen
staat deze revue op een hoog plan.