r
-
snr ft .'"AT';»:u-L- v" T«'
Radiografisch Weerbericht
LONDEN—PARIJS ONDER, ZEE
DOOR.
Het Kanaaltunnelplan opnieuw
naar voren gebracht
Ondanks de zeer gereserveerde hou
ding der Britsche regeering tegenover de
Kanaaltunnelplannen (Baldwin verklaar
de nog pas in het Lagerhuis, dat het
oogenblik om er over te spreken nog niet
was gekomen) houdt een interessant tun-
nelsohema van een Engelsch ingenieur
vele gemoederen aan deze en aan gene
zijde van het Kanaal bezig.
Deze ingenieur zou een spoorweg met
zeer groote spoorwijdte willen zien aange
legd, die Londen en Parijs onder het
.Nauw van Galais door zou moeten verbin
den. De treinen, getrokken door machti
ge electrische locomotieven en rijdend met
gemiddeld 145 K.M. per uur, zouden den
afstand tusschen de beide wereldsteden
afleggen in 2 uur en 3 kwartier. Er zou
echter een kapitaal van niet minder dan
100 millioen p. st. (2300 millioen gulden)
voor noodig zijn waarvan het vinden we
op ernstige moeilijkheden zal stuiten
De ontwerper van het plan denkt zich
een spoorwijdte van 2 meter 134 m.M. in
plaats van de gebruikelijke van 1 meter
485 m.M. Uit een oogpunt van snelheid,
gewicht en lengte der wagons is een spoor
van deze breedte verre te verkiezen. Als
traotlemlddel zou dan dienen een reus
achtlge electrlsohe locomotief, die op lam
ge afstanden een snelheid van 19.1 K.M.
per uur, bij eon trelngewicht van 550 ton
znu kunnen bereiken. Dit verelsoht eon
maohlne van 6000 P.K.
Een Amerlknansohe firma kan zulk een
maohlne leveren bestaande uit zes moto
reri van elk 1000 P.K., een Engelsche een
van vier motoren a 1600 P.K.
De treinen zouden vertrekken van een
nieuw Londensch station, dat ln West
minster zou verrijzen, en de Theems over
steken over een eigen brug. In bijna rech
te lhn, langs Maldstone, wordt dan bil
Monic's Morton, op 18 K.M. van de kust,
tusschen Dover en Folkestone, de ingang
van een tunnel bereikt die, langzaam
dalende, leidt naar den eigenlijken zee
tunnel, 88 K.M. lang en gevolgd aan de
Fransche zijde door oen Inndtunnel (bij
Galais), van wederom 10 K.M., zoodat men
een totaal tunnellongte onder land en zee
verkrijgt van 72 K.M. In Frankrijk zou
men alleen oven naar Boulogne afbuigen;
daarna gaat men ln rechte lijn langs
Amlens naar Parijs wnnr de aankomst ge
schiedt aan een nieuw station in de Rue
8t. Lazare tusschen het station van dien
naam en de Drievuldlgheldskerk. De ont
werper stelt zich een driekwartlersdlonst
voor tusschen Londen—Westminster en
ParijsTrlnlté, en wel gedurende 17 uur
per dag. Aldus zouden 44 treinen per dag'
rijden, met gemiddeld 608, in totaal 20.7"'
■passagiers pw dlag, 8 1/8 millioen p
PLUIMVEETEELT.
inar. Men denkt zich den passageprl,/,, droog,
POSTZEGELNIEUWS
p. st., de onderhouds- on exploitatie^!
ruim 23 millioen p. st. beloopen, \v<arc
een jaarlijksohe winst van on^evee)
millioen p. st. zou overbUjvtx'.
Radio-Rubriek.
Vj Jan. Met ontsla* uit den zeedleaat:
Haven van Nleuwediep.
Marlneberlchten.
HR. MS. „PIKT HEIN".
Blijkens bij bet departement van defen
sie ontvangen bericht is Hr. Ms. torp-edo-
bootjager Plet Hein den1 8en d-e'Zör van
Aden vertrokken niet bestemming naar
Oolotmbo.
HR. MS. „JAVA".
Blijkens bij het departement van defen
sie ontvangen bericht is Hr. Ms. Java, op
terugreis van Japan naar Nedorlandscih-
Indlë, den 9on dezer to Hongkong aange
komen.
Legerberichten.
Sport.
VOETBAL.
In verband1 met de vorat zijn alle -wed
strijden van dien N. V. B. en den N.-H.
V. B. afgelast.
4>
o>
'u
goals *i
v.t.
M
to
to
A.D.O.
11
7
2
2
81—17 16
V.U.0
11
7
1
8
84—28 15
Hilversum
18
7
1
6
82—88 15
Sparta
10
6
2
2
81—15 14
Herin. D.V.S.
11
5
2
4
84—84 12
R.C.H.
11
5
1
5
24—29 11
H.F.O.
11
8
4
4
21—22 10
Stormvogels
12
8
1
8
17—26 7
Ajax
11
2
2
7
22—29 6
U.V.V.
11
2
2
7
24—88 6
p.
m
l
1*
4)
to
73
to
4)
t»
goals
Blauw-Wit
11
9
0
2
27—14 18
Feyenoord
10
7
2
1
36—20 16
E.D.O.
12
6
2
4
81—20 14
v.s.v.
18
4
4
5
28—26 12
't Gooi
11
6
1
5
27—24 11
Z.F.CJ.
12
4
8
5
28—26 11
D.F.O.
12
6
1
0
83—88 11
H.B.S.
11
4
2
5
20—24 10
H.VV.
11
8
1
7
26-29 7
Excelsior
11
1
2
8
18—48 4
Visscherijberlchten.
Burgerlijke stand van Den Helder
van 10 en 11 Januari.
GEHUWD: A.deHetrenC.H.Bijvoet.
BEVALLEN H. J. Buitelaarvan der
Hoeven, d.; W. J. Dito—Pulnbroek, z.
G. M. van StraatenKeljzer, d.; W. van
Urk—van Halen, z.
OVERLEDEN: H. E. HeitinK «eb.
Sennekes, 61 Juar; E. Albera «eb. Molu-
tiaar.
Marktberichten.
VERMAKELIJKHEDEN, ENZ.
Zaterdag 12 Januari.
Bal masqué, „Animo", Musis, 8 uur.
Dinsdag 15 Januari.
Opera comique Zang- en Reciteervereen.
„Harmonie", Casino, 8 uur.
Zangavond met spreker, R. K. Volksbond,
8 uur.
Laatste Berichten.
HET ROTTERDAMSCHE ANNEXATIE
PLAN AANGENOMEN.
Met 2613 stemmen.
De Rotóerdamsche Raad heeft gisteren
het groote annexatieplan met 26—13 stem
men aangenomen.
Hiermede is dus heslist, dat het Coltege
van B. enW. zioh tot Geal. Staten, zat wen
den met het verzoek, het noodige te doenl ter
voorbereiding van grenswijziging der ge
meente, waarbiji acht gemeenten geheel en
negen gemeenten) gedeeltelijk in totaal
12.000 H.A. aan het grondgebied van Rot
terdam zullen worden toegevoegd.
naar waarnemingen verricht in den
morgen van 12 JanuarL
Medegedeeld door het Kon. Nederlandsoh
Meteorologisch Instituut te De Bilt
Hoogste stand 783.0 Stornoway.
Laagste stand 757.0 Ingö.
Verwachting:
Zwakke tot matige, wellicht later toe
nemende N.-O. tot N. ef N.-W. wind, zwaar
bewolkt of betrokken, waarschijnlijk met
nevel ol mist, weinig of geen neerslag,
afnemende vorst
iwtr*d*. Groot» «lectro-dynamiach* luid wre
ker» giln de strijkjes vervangen ook hier
gut het oude en komt het nieuwe. Daarnaast
groeide de «prekende film, die het zwijgende
filmbeeld leven inblaavt en tot meerdere wer
kelijkheid brengt, ook al dank aij de wondere
uitvinding „Radio".
Een Nationale Radio-Omroep bracht 1928
ons niet, integendeel iedere richting in den
Omroep ging verder op den ingeslagen weg
ring van poitaandingen, ta ver-
extra-fr;jvende brandkwaiten, geplaatat op
voeren en naar Nederl.-Indië. Naast deze
de m%st het gewone port en aanteekere-
regelfjj- voldaan worden in gewone fran
cs.
kee deze „brandkaatzegels" is onder de
.ïsten heel wat te doen geweest; de een
Pj'uwde ze als gewone frankeerzegels,
'ander als dienstzegels, weer anderen
aden het philatelistische minderwaardig-
Het zcru te ver voeren hier al deze
voort en alle hoop op een samengaan bleek
ijdel. Ook het vraagstuk der tramstoring bleef^ _JJ
onopgelost, een plaag zoo ernstig dat msrijperen^1#^'u]tvoerig besprdcCBj terwijl het
van hoogerhand zeer gewenscht >s. Er mo'enmin OOIe bedoeling is den lezers onze
wat „te wenscne nie
echter voor 1929 ook nog
overblijven.
SEIZOEN WENKE7
te opgave,
Wintereieren verkrijgen is .dfte stellen;
welke de kippenhouder zich óeiden zijn
ze te behouden is de tweed^men, dat de
even belangrijk. We moeten,s, dus zooals
huisvesting uwer dieren in aben aanbevo-
we deze al meerdere male we daar trou-
len. Voor dit oogenblik zft kunnen doen.
wens ook al weinig meerdeel onze san-
Ni aar wel kunnen we mn schenken. Zorg,
■dacht aan andere dingende gevuld is
dat de meelvoerbuk w gebruikt want
wanneer gij dezen alrijk voedsel te vin
bulten is vrijwel geertrljk voedsel geen
den cn zonder een, zult ge ook winter
eieren. Doet ge dlfiigenonien natuurlijk
eieren blijven rnpefl goeden legstum zijn,
dat uw kippen viHar behooren opgefokt,
op tijd gebroed /durend aan het werk en
Houd de kippen, portie groenvoer niet.
vergeet voorlijven schoon, droog en
Houd hun nacfcv hoenders voor vocht en
tochtvrij. Bew'reiulteat zult u dan niet
tocht en ovexvn kunnen zijn.
anders dan (t nieuwejaar alreeds zijn ln
Hoewel vx-r n,o« altijd een kana op
gegaan, be%|, cr sneeuw ligt, vragen de
sneeuwval.indacht. Wanneer doen ze dat
kippen al/net ln den winter, met al zijn
eigenlijk voortdurende weerswisselingen,
kansen rrn binnen ali cr een pak sneeuw
Houd d nndcra te sterk ln conditie zullen
ligt, d:jin. Maar zorg er voor, dat hun
achter(to,p orde li, opdat ze de narlg-
verbliiultcn ten slotte nog niet hooger zul-
heidn. Veeg de sneeuw ln de onmldde!
'f,11 /ijheld van het hok weg, opdat zo
üjk/daar een droge plaats vinden om nog
:dt/n luchtje te kunnen scheppen. Al deze
riften van een lossen renbodem, waar
et graan in onder moet harken, opdat
r hun kostje en hun weizijn moeten
n, zijn nu waardeloos geworden. Met
hark, zelfs met 'geen schop valt er dan
en grond te komen. Maar een goed klppen-
der weet zich al gauw te redden. Kort,
bon strooisel of oen halve baal turfmolm
oit hij dan over den1 renbodem en nu harkt
daarin het graan onder. En de kippen loo-
ranja tut Vico verea; op 2 por vol goede voornemens zijt ge het nieuwe-
Sterling, dien voor LondenBoulogne 'aar ingegaan en er is geen twijfel aan. of gij
1 pond, dien voor AshfordBoulogne ivilt al uw best doen om uit uw liefhebberij te
10 shilling per persoon. De ontvangs/halen wat er slechts inzit. Laat Ik u eens een
zouden aldus per jaar ruim 85 millËkandje daarmee helpen. Waak voor een
verwaarloosde huisvesting, voor een Voedering
op oavgerCgelde tijden, terwijl dan bovendien
de samenstelling nog niet deugt. Hoed u voor
overbevolking en pas op voor zieke dieren.
Al die dingen1 zijn zij tegengekomen, die het
pad der mislukking betraden. Houd voor zoox-
veel dit mogelijk is, aantcekening der legpres-
tatiea, houd bofck, denkende aan het: „Wie
schrijft, die blijft". Verrijk uw kennis door het
bezoeken van goed ingerichte liefhebberijen,
waarbij gij steeds in het oog moet houden,
dat eenvoud nog altijd het kenmerk van het
ware is, ga ook eens naar een tentoonstelling
en duld uitsluitend prima dieren, waarvan ge
de innerlijke waarde zoo goed mogelijk kent.
Doet gij dit, welnu, d;» zal uw niéuw-ont
brande ijver met succes worden bekroond.
Het is wei bekend, dat een ei sterk is en
zich flink verzet tegen een stuk drukken in
de lengterichting. Men heeft nu een proef ge
nomen om eens na te gaan hoe sterk het ei
eigenlijk wel is. Bij die proef rustte het ei van
boven naar beneden op vilten lapjes om zijde
lings wegschieten en beschadigen te voor
komen. Daarbij werd gevonden, dat bruine
eieren sterker zijn dan witte en een druk kun
nen weerstaan van gemiddeld 70 K.G., terwijl
bij witte eieren dit gemiddelde 51 K.G.
bedroeg.
(D/Telegrai
DE RADIO IN 1928. j
Als we weW eens e&eni stilstaan Hj dcrji-
vang van hit nieuwe radio-jaar O1 zienn,
terug, dan mag 1928 er wat de radfc-
treft zijn.
De belangstelling voor den radio-omrds
sterk toegenomen, wat voo" een niet Jg
deel te danken is aan de kr/chtige propaja
van de vele omroep-organi<aties, maar
de volmaking der radioapparatuur.
Nederland staat in geen enkel opzi-'hc >r
achter bij de overige Ifuropeescbe l.yden, is
lieten wij ze ver achter ons. De v/e, meeL
deels goed geredigeerde radio-tteritüu' ln. 8
verschenen stuwt />nze luistefaari in de ju,
richting.
In toestelbouw kwam -en gehete omn
keer tot stand/ spoelen et la/pen werden
gebouwd eiv algeheele wi/selttponwoedi
toegepast. Pe grootste vcrVtenmf was echt
de electro-dynamische lui^r«kerdie de wei
gave tot de hoogst b«rei!"arK p'1' heeft opa
voerd. Zij die rekeniet^P <*n prijivermind
ring drr radio-appara/?r z'Jn -vel zeer telemNEDERLAND. ENKELE BIJZONDERE
gesteld. Met uitzog™»1"f, «W« ondett UITGIFTHN
doelen zijn de pri*/'n '9a8 belangrijk hoog.r UITGIFTEN,
geworden; in 't dz°nder de plaatspanninr-
apparaten, lamp. en Iu'dsprekers. Kwalitatef 1 Op 31 Januari 1913 verscheen hier te lande
staan de Prod£ jev,an I92^ echter veel hfo- jen serie postzegels, die gebruikt werden voor
»r vandaar/' °°sere prijzen. et frankeeren van een bepaald soor.t brieven,
e welke serie door de philatelisten onder de
n^riek „Dienstzegels" wordt gerankschikt.
He betreft hier de z.g. Armenwet-zegels. De
se™, bestaat uit 1 cenit rood, x1/» cent ultra-
mar'a, 2 cent geelbruin, 21/» cent groen (cijfer-
type) en 3 cent olijfgroen, 5 cent rood, 10 cent
ST'Js kroningstype), met overdruk „Armen
wet" in^wart, terwijl ook de i1/» cent donker
blauw nig verscheen m'et een soort-gelijken
rooden ov;rdruk. De zegels wercfen uitgegeven
xiaar SanleJing van een Kon. Besluit van 22
Jan. 1913. êvbl. no. 39, waarbij in de Postwet
werd ingelascht de navolgende bepaling: „De
postzegels kunnen door een- daartoe strekkend
teeken ook wotden bestemd, om uitsluitend
te worden gebezigd voor een bepaalden tak
van Openbaren hienst". Deze dienstzegels
werden verstrekt arm- Armenraden, burgerlijke
instellingen van weldadigheid en Gemeente
besturen ter ftankeerhg der correspondentie
ingevolge art. 12 der Armenwet, tusschen deze
lichamen. Op I November 1919 verviel de
frankeering van stukken door middel van
Armenwet-zegels en werdeh deze Ingetrokken.
Deze zegels zijn betrekkelijk schaarsch.
Een tweede bijzondere uitgifte is dc z.gi
Brandkastsfcrie, die op 1 Februari 1921 ver
scheen in de navolgende waarden; 16, 60 en
75 cent, 1.50, 2.25, 4 50 *n 7-5o. De
serie werd uitgegeven ten behoeve van de
N.V. tot Exploitatie van v. Blaaderen'a Drij
vend* Seheepabrandkasten, «n dienden voor
■agen meening (die dus gevoeglijk niet ge
openbaard behoeft te worden) op te dringen.
Elk verzamelaar kan over deze serie zijn eigen
meening vormen, na grondige studie gemaakt
te Kobben van het pro en contra, zooals dit
is te vinden in de litteratuur over deze uiterst
bijzondere serie.. Voor een eenvoudig post
zegelverzamelaar is deze serie echter onbe
reikbaar, daar mien zeker 50.60.zal
moeten betalen voor deze 7 zegeltjes.
Voorzoover Wekend werden deze zegels op
1 Sept. 1923 buiten dienst gesteld» en werden
ii.ooo series van Nederland aan de N.V. van
Blaaderen afgestaantegen ongeveer 6-47
per serie plus de drukkersonkosten. Waar
schijnlijk zullen de zegels in de toekomst op
de markt verschijnen tegen een heel wat
lageren prijs, dan de thans gevraagde. Naar
onze meenin® is in dit geval afwachten het
beate.
Ten slotte herinneren wij er aan, dat het
phllatella-tenloket ten Postkantore alhier weet
geopend ia op Woensdag 9 Jan. a.s., del mid
dags van 45 uur,
Korpl.-macht. 2e ki. W. P. Kroea.
De off. van den M.S.D. 2e kl. F. J. Sie*en-
thaler wordt den 28en Jan. a.s. geplaatst aan
boord van Hr. Ms. Brinio, ter vervanging van
zijn ranggenoot K. C. J. Lugten, die met den-
zelfden datum ter beschikking wordt gesteld.
Laatstgenoemde officier is bestemd om bin
nenkort naar O.-I. te worden uitgezonden.
ia Jan. 1929.
Aangekomen van TerschslUn* de Ntderl.
sleepboot „Texel", die vermoedelijk vannacht
of morgenochtend weer vertrekt.
12 Jan. 1929.
Aangekomen van Amsterdam om op de
roede te proef «toornen Ned. 1.1. „Ophlr" van
de Kon. Paketvaart Maatschappij.
ger, vandaar/^ 1
Ook voor P'jks-Radiodienst bracht het
afgeloopei? r Vee! successen. De ultra-cor-
S vffT met Indië ^rden bebng-
rijk uitsGjf. Gn, .tf'efoni,everkeer totzoo-
danige/U'nf?e'^er ?P«evoerd dat e tus-
Echeiv dP,aatsen m ons land en Indië
op da? gesprekken gVoerd
ieV-.dlt werk is «eheJ door
Nt tn-f tochnid met Nederlandsh ma-
t/.,l feko2aen- Daarnaast dimt ook
den Philips korte-golf zender
worrt m _,lschen Radio-Omroep /enoemd
/edaaf vonr^tf" omroep die het modderland
mderhoudem r °Ver2Ce8che "ezitthgen zal
Icnrwa"t de radlotelefcnle moet
roeo die ^n. WOrden van dcn ïeeld-om-
a r» «cpreaenteerd wordt dsor Enge-
w d|Dujtschland, Oostenrijk cn Frankrijk
Met betrekkelijk eenvoudige toestel,en is het
mogelijk uit de genoemde landen fotografische
beelden te ontvangen.
Ook de Televisie maakte belangr.jke vorde
ringen en de eerste aanvrage voor een speciaal
D^ ri °Tn wcrd getlaan door de Baird
p' t Ocslaagde proeven tua-
enorm Ij,n8'<;Iand e" Amerika illustreeren de
hpos>c vlueht. dle de techniek in deze
eeuw reeds genomen heeft.
,„Y,<i^! verdient d« electrische maziek-repro-
ductie nogi -genoemd te worden. Door het ge-
«k o«derdeelen die de radiotechniek
tor aV «u WZ i gereproduceerde muziék
zaLn H.I^rS|!LPei Ct-le opgevoerd. In vele
zaken deed het electriaeh oriceat reeds rijn
Na negen weken te Hdlevoetslula op
s Rijkswerf te hebben gedokt en de noodige
herzieningen te hebben ondergaan is Donder
dagmiddag Hr. Ms. pantserboot Brinio naar
haar stations te Vlissingen teruggekeerd.
Off. van den M.S.D. ie kl. D. W. Kwak,
gedetacheerd te Amsterdam bij Werkspoor
voor den afbouw van turbines ten behoeve
van torpedobootjagers, is overgeplaatst naar
Rotterdam bij den afbouw van Iir. Ms. tor
pedobootjagers van Galen en Witte de With.
Off.-vlieger 2e kl. A. W. C. den Ouden is.
aangewezen voor den dienst in Oost-Indië en
zal 29 dezer aan boord van het motorschip
P C. Hooft uit Amsterdam zijn nieuwe be
stemming volgen.
Luit. ter zee 2e kl. G. N. H. baron van Till
keert binnenkort ivan zijn plaatsing bij den
dienst in Oost-Indië naar Nederland terug.
Luit. ter zee 2e kl. A. S. Pinke, dienende bij
de Marinekazerne te Willemsoord, wordt 6
dezer overgeplaatst bij de Onderzeedienstka-
zerne aldaar.
16 Jan. a.s. gepaatst bij de vooropleiding
tot sergeant-machinist:
Korp.-macht. 2e kl. A. Schot, K Schmale,
IV A fvfj-kc. 3. a, H 4;0oij M
A. Blok, L. W. F. Kastee'en, J. H. Verkerk
en J. C. Jansen.
Ondervolgende schepelingen zijn aangewe
zen om den 2oen Febr. a.s. per stoomschip
Insulinde der Rotterdamsche Lloyd naar
Oost-Indië te worden uitgezonden:
Serg.-konstabel G. S. Popp, seinersmaat G.
P. C. de Vree, korp.-ziekenverpeger C. A. Eiff,
ld- J- R- van den Hoek, korp.-hofmeester E.
van der Kloot, korp.-vliegtuigmaker M J K
F Keuker, id. T. Punt, id. H. J. Sporken,
Jr 11, »»v,a,n' A,per,en' matroos 2e kl. C. M.
Valkhoff, id M. J. Schoordijk, korp. der marl-
«Z A pri«mu*. F- J' A. Smita, id. J.
J. W. Gerritse, id. P. J. Obbea, id. F. W Oa-
senforth, mar ie kl. G. D. van Ommen, id. A.
|e[ste ?Ioeg der zee miliciens komt den
26en Februari a.s. in de Marinekazerne te
Willemsoord op in wèrkelijkeni dienst.
De off. van den M.S.D. 2e kl. J. Hajenius
thans ter beschikking, wordt den i8en Jan'
a.s. gedetacheerd aan boord van Hr. Ms. Z 5.
De off. van gez. der 2e kl. H. C. van Hoek
thans ter beschikking, wordt den i4en- Jan. a s'
geplaatst aan boord Hr. Ms. Wachtschip te
Willemsoord voor het verrichten van diensten
Ch" W M."
op heden zijn de nieuw benoemde reserve-
officieren J. P. N. Du Qucsne van Bnreheon
en J H W. SchJamilch ingedeeld bij net reg.
kust-art. voor bet front van de hier aanwezige
troepen op het fort Erfprins beëedrgd.
Onze plaatsgenoot, de heer H. Riedeman,
die benoemd is tot 2e res. luit. deT militaire
administratie bij het ie reg. onbereden art.,
werd heden door den garnizoenscommandant
alhier als zoodanig becedigd.
De serg.-maj.-instr. A. J. Bak is met tn-
gajig van 10 dezer gedetacheerd bij het vaste
detachement in de legerplaats Harskamp.
De detacheering van den serg.-maj.-instr.
J. T-hijsen bij het korp» Motordienst te Haar
lem is met drie maanden verlengd.
Ter gelegenheid van de Unie van Utrecht op
23 Jan. a.s. moet van alle Rijksgebouwen de
vlag worden uitgestoken.
Behoudens onvoorziene omatan digherfm
wo;den de dienstplichtigen na het beëindigen
van de eerate oefening in het genot van groot
verlof gesteld; van het reg. kuit-art. de aan
gewezen voor de onderofflcleraopleidlng op
28 Mftart 1929.
Op 16 -dezer zullen dc aangewezenen voor
onderofficicraopleiding bij het reg. kuat-art.
worden ingelijfd,
De 2e luit. N. P. P. van Hoorn zal met in
gang van 28 dezer een rijwlelcurius volgen
aan de artillerie-Inrichtingen.
WFC, welke er zoo lengen tijd frea' voor
stond ia door 3 achtereenvolgende nederlagen
voorgoed uitgeschakeld. Het kan verkeeTea!
Nu vanwege het Ijsvermaak het competitie-
rad over de gcheele linie stilstaat, leek het ons
goed dtmaal de standen van de beide Weste
lijke ie klasse afdcelingen eens te plaatsen,
waaruit men dan oen goed overzicht krijgt van
dc positie der cluibs cn hun perspectieven.
(Deze zijn samengesteld tot en met 6 Jan. jJ.)
AFDEELING I.
AFDEELING II.
serg.-konstabel C. Pieterse
Wachtschip Vüi'ssingen naar van Meerland.
26 Jan.: serg.-maj. der mars. H. H J Km».
WUlemsooïdar8, Rotterdam naar Wachtschip
14 Jan.: serg.-kok G. A. de Bie van W„k'.
Sïrin». e°"0°rd Kon' Instituut v. dl
gedetacheerd bij de M.K.W. aldaar.
De luit. ter zee 2e kl. J. F W w..k
rrd< d?" 14 Jan- as- tijdelijk geplaatst bH
den Radiodienst der Marine te A'dam.
De off.-vlieger 2e kl. L. H. Blink ia be
stemd den i2en Febr. a.s. per s.s. Koningin
der Nederlanden naar O.-I. te -worden uitae
zonden en wordt den aaen Jan. gesteld ter
schikking.
~4
|H
V.—t. 0.
In het Oosten gaat Go Ahead aan het hoofd,
gevolgd door ZAC en AGOW:
Go Ahead 11 82 1
Z.A.C. 10 7 o 3
A.G.O.V.V. 10 6 1 3
De andere gegadigden maken
meer; no. 4 heeft 2 punten meer dan no. 10!
In de Noordelijke ie klasse is de strijd om
de ie plaats bijzonder spannend; daar werd
6 Januari nog een wedstrijd gespeeld:
Velocitaa 13 7 4 l 2 3218
Leeuwarden 12 7 3 2 34—26
Be Qulck 11 7 2 3 32—2J
Alcidea 11 6 3 3 25—18
Be Quick schijnt haar Inzinkingsperiode te
boven te zijn; dit seizoen althans treedt de
aloude Groninger kampioen-club zeer op den
voorgrond.
In het Zuiden troont PSV op de ie plaats
met 18 punten 'uit 10 wedstrijden; Phliips is
nog niet geklopt en zal hoogstwaarschijnlijk
kampioen worden. De 2e plaats wordt bezet
door Willem II met 13 punten uit 10 wedstrij
den; dan volgt NAC met 12 punten.
37—13 /8
2618 14
2221 13
geen kans
10 Jan.
Aangebracht door garnalenvlsachers:
8120 kg. gekookte garnalen p. kg. 0.110.18
Door .korders:
542 tongen p. at. 0.40—0.30
460 kleine tongen 0.15—O.IO
10 kisten schol 1 p. k. 17.00~15.00
12 lasten schol II 9.007.25
6 kisten schar 8.006.00
11 Jan.
Aangebracht door garnalenviaschers:
2100 kg. gekookte garnalen p. kg. 0.140.24
Door korders:
345 tongen P. St. 0.35a.30
180 kleine tongen 0.15o.id
4 kisten schol I p. k. „13.00—11.00
8 kisten schol II 8.00—6.00
4 kisten schar 7.00—6.00
NOORDSCHARWOUDE, II Jsa.
Ulan 10.7011.60, drlallngsn 11.10—n.io,
grove ulan 9.70—10.10, rood* kool j.10—
7.90, doorachot 3.80—6.60, gel* kool 1.40—
J30, doorachot a.ao—3.70, Dwnach* wltt*
3.80—6.20, doorschot 2,90—1.10, alle» per
100 kg.
WARMENHUIZEN, 11 Jan.
Gewone uien 11.60—12, grove uien f 9.60—
9.90, drielingen 10.9011, roode kool 3.60
—7.80, dito 2e aoort 2.40—6.70, gele kool
3.104.70, witte kool 4.10—6, ae aoort
3.20—4.80, dito uitschot 1.50—3.20 per
100 kg.
ALKMAAR, 11 Jan.
Kaaamarkt. Aangevoerd: 87 atapels, wegen
de 9364a kg. Fabriekskaai: kleine 47, com
missie 47.50; boerenkaas, kllene 50. Alle»
met rijles merk. Handel vlug.
ALKMAAR, 11 Jan.
Graanmarkt. Aangevoerd: 141 H.L. tarwe
11.50ia; 3 H.L. rogge 11.50; 179 H.L.
gerst chev. n.50—12.25; 249 H.L. haver
1111.75; 45 H.L. boonen, w.a: bruine boo-
nen 4043; citroen boonen 3945; duiven
boonen 15.50; witte boonen 46—50; 9 H.L.
karwijzaad 40; I H.L. blauwmaanzaad 35!
5 H.L. spinaziezaad 17 (2e i.); tuinboonen
2022; 49 H.L. erwten, w.o.: groene erwten
(kleine) 19; grauwe 2225. Alles per
100 kg.
AMSTERDAM, 11 Jan.
Aardappelprijzen. Zeeuwsehe bonte 3.60—
3.90; Zeeuwsehe blauwe 3.603.90; Zeeuw
sehe eigenheimers 2.752.90; blauiwe eigen
heimers 2.80—3; poters 2.302.50; Flak-
keesche eigenh. 2.80—2.90; Flak. poters 2—
2.20; Drentsche eigenheimers 33-25; bravo's
3.30—3.60. Geen aanvoer.
BROEK OP LANGENDIJK, 11 Jan.
Wortelen 2.30360; roode kool ie s.
3-307.60; roode kool 2e s. 3.20—6.20;
gele kool ie s. 3.205.10; gele kool 2e s.
1.904.40; Deensche witte kool ie s. 4.10
6.30; uien 11.30—11.80; grove 9.60—
10.30, alles per 100 K.G.
Aanvoer: 400 kg. wortelen, 69,000 kg. roode
kool, 75,000 kg. gele kool, 48,000 kg. Deensche
witte kool, 19,000 kg. uien.
Eierenveillng Den Helder.
10 Jan. Aangevoerd 6620 kipeieren: bruio
7.50—7.70, wit 7.20—8.00 per 100 stuka.
In de Westelijke ae klasse A, waarin Helder
en HRC uitkomen, moeten nog de vol
gende wedstrijden gespeeld worden:
Zeeburgia. Thuis: Helder, HRC, WFC; uit:
AFC, Alcmaria (21).
H.R.C. Thuis: Helder, AFC; uit Helder, Zee-
burgia, ZW, KFC, Alcmaria (15).
Helder. Thuis: HRC; uit:Zeeburgia, HRC(8).
Alcmaria. Thuis: HRC, Zeeburgia, WFC,
ZVV, AFC; uit WFC, AFC (15).
West-Frisia. Thuis: Hollandia; uit: KFC,
Hollandia (19).
KFC. Thuis: West-Frisia, HRC, ZW; uit:
ZVV (14).
AFC. Thuis: Alcmaria, Zeeburgia, Hollan
dia; uit: HRC, Alcmaria (8).
Hollandia. Thuis: West-Frisia; uit: AFC,
ZW, West-Frisia (8).
Z.V.V. Thuis: HRC, KFC, Hollandia, WFC;
uit: Alcmaria, KFC (7).
W.F.C. Thuis: Alcmaria; uit Zeeburgia,
Alcmaria, ZW (17).
De tuschen haakjes geplaatste Cijfers geven
net aantal winstpunten aan.
Wat de kampioenscandidaten betreft, blijkt
hieruit wel, dat Zeeburgia en Alcmaria het
met zoo zwaar hebben sla HRC. (Alem. 5
thuiawedstrijdenl)