r - snr ft .'"AT';»:u-L- v" T«' Radiografisch Weerbericht LONDEN—PARIJS ONDER, ZEE DOOR. Het Kanaaltunnelplan opnieuw naar voren gebracht Ondanks de zeer gereserveerde hou ding der Britsche regeering tegenover de Kanaaltunnelplannen (Baldwin verklaar de nog pas in het Lagerhuis, dat het oogenblik om er over te spreken nog niet was gekomen) houdt een interessant tun- nelsohema van een Engelsch ingenieur vele gemoederen aan deze en aan gene zijde van het Kanaal bezig. Deze ingenieur zou een spoorweg met zeer groote spoorwijdte willen zien aange legd, die Londen en Parijs onder het .Nauw van Galais door zou moeten verbin den. De treinen, getrokken door machti ge electrische locomotieven en rijdend met gemiddeld 145 K.M. per uur, zouden den afstand tusschen de beide wereldsteden afleggen in 2 uur en 3 kwartier. Er zou echter een kapitaal van niet minder dan 100 millioen p. st. (2300 millioen gulden) voor noodig zijn waarvan het vinden we op ernstige moeilijkheden zal stuiten De ontwerper van het plan denkt zich een spoorwijdte van 2 meter 134 m.M. in plaats van de gebruikelijke van 1 meter 485 m.M. Uit een oogpunt van snelheid, gewicht en lengte der wagons is een spoor van deze breedte verre te verkiezen. Als traotlemlddel zou dan dienen een reus achtlge electrlsohe locomotief, die op lam ge afstanden een snelheid van 19.1 K.M. per uur, bij eon trelngewicht van 550 ton znu kunnen bereiken. Dit verelsoht eon maohlne van 6000 P.K. Een Amerlknansohe firma kan zulk een maohlne leveren bestaande uit zes moto reri van elk 1000 P.K., een Engelsche een van vier motoren a 1600 P.K. De treinen zouden vertrekken van een nieuw Londensch station, dat ln West minster zou verrijzen, en de Theems over steken over een eigen brug. In bijna rech te lhn, langs Maldstone, wordt dan bil Monic's Morton, op 18 K.M. van de kust, tusschen Dover en Folkestone, de ingang van een tunnel bereikt die, langzaam dalende, leidt naar den eigenlijken zee tunnel, 88 K.M. lang en gevolgd aan de Fransche zijde door oen Inndtunnel (bij Galais), van wederom 10 K.M., zoodat men een totaal tunnellongte onder land en zee verkrijgt van 72 K.M. In Frankrijk zou men alleen oven naar Boulogne afbuigen; daarna gaat men ln rechte lijn langs Amlens naar Parijs wnnr de aankomst ge schiedt aan een nieuw station in de Rue 8t. Lazare tusschen het station van dien naam en de Drievuldlgheldskerk. De ont werper stelt zich een driekwartlersdlonst voor tusschen Londen—Westminster en ParijsTrlnlté, en wel gedurende 17 uur per dag. Aldus zouden 44 treinen per dag' rijden, met gemiddeld 608, in totaal 20.7"' ■passagiers pw dlag, 8 1/8 millioen p PLUIMVEETEELT. inar. Men denkt zich den passageprl,/,, droog, POSTZEGELNIEUWS p. st., de onderhouds- on exploitatie^! ruim 23 millioen p. st. beloopen, \v<arc een jaarlijksohe winst van on^evee) millioen p. st. zou overbUjvtx'. Radio-Rubriek. Vj Jan. Met ontsla* uit den zeedleaat: Haven van Nleuwediep. Marlneberlchten. HR. MS. „PIKT HEIN". Blijkens bij bet departement van defen sie ontvangen bericht is Hr. Ms. torp-edo- bootjager Plet Hein den1 8en d-e'Zör van Aden vertrokken niet bestemming naar Oolotmbo. HR. MS. „JAVA". Blijkens bij het departement van defen sie ontvangen bericht is Hr. Ms. Java, op terugreis van Japan naar Nedorlandscih- Indlë, den 9on dezer to Hongkong aange komen. Legerberichten. Sport. VOETBAL. In verband1 met de vorat zijn alle -wed strijden van dien N. V. B. en den N.-H. V. B. afgelast. 4> o> 'u goals *i v.t. M to to A.D.O. 11 7 2 2 81—17 16 V.U.0 11 7 1 8 84—28 15 Hilversum 18 7 1 6 82—88 15 Sparta 10 6 2 2 81—15 14 Herin. D.V.S. 11 5 2 4 84—84 12 R.C.H. 11 5 1 5 24—29 11 H.F.O. 11 8 4 4 21—22 10 Stormvogels 12 8 1 8 17—26 7 Ajax 11 2 2 7 22—29 6 U.V.V. 11 2 2 7 24—88 6 p. m l 1* 4) to 73 to 4) t» goals Blauw-Wit 11 9 0 2 27—14 18 Feyenoord 10 7 2 1 36—20 16 E.D.O. 12 6 2 4 81—20 14 v.s.v. 18 4 4 5 28—26 12 't Gooi 11 6 1 5 27—24 11 Z.F.CJ. 12 4 8 5 28—26 11 D.F.O. 12 6 1 0 83—88 11 H.B.S. 11 4 2 5 20—24 10 H.VV. 11 8 1 7 26-29 7 Excelsior 11 1 2 8 18—48 4 Visscherijberlchten. Burgerlijke stand van Den Helder van 10 en 11 Januari. GEHUWD: A.deHetrenC.H.Bijvoet. BEVALLEN H. J. Buitelaarvan der Hoeven, d.; W. J. Dito—Pulnbroek, z. G. M. van StraatenKeljzer, d.; W. van Urk—van Halen, z. OVERLEDEN: H. E. HeitinK «eb. Sennekes, 61 Juar; E. Albera «eb. Molu- tiaar. Marktberichten. VERMAKELIJKHEDEN, ENZ. Zaterdag 12 Januari. Bal masqué, „Animo", Musis, 8 uur. Dinsdag 15 Januari. Opera comique Zang- en Reciteervereen. „Harmonie", Casino, 8 uur. Zangavond met spreker, R. K. Volksbond, 8 uur. Laatste Berichten. HET ROTTERDAMSCHE ANNEXATIE PLAN AANGENOMEN. Met 2613 stemmen. De Rotóerdamsche Raad heeft gisteren het groote annexatieplan met 26—13 stem men aangenomen. Hiermede is dus heslist, dat het Coltege van B. enW. zioh tot Geal. Staten, zat wen den met het verzoek, het noodige te doenl ter voorbereiding van grenswijziging der ge meente, waarbiji acht gemeenten geheel en negen gemeenten) gedeeltelijk in totaal 12.000 H.A. aan het grondgebied van Rot terdam zullen worden toegevoegd. naar waarnemingen verricht in den morgen van 12 JanuarL Medegedeeld door het Kon. Nederlandsoh Meteorologisch Instituut te De Bilt Hoogste stand 783.0 Stornoway. Laagste stand 757.0 Ingö. Verwachting: Zwakke tot matige, wellicht later toe nemende N.-O. tot N. ef N.-W. wind, zwaar bewolkt of betrokken, waarschijnlijk met nevel ol mist, weinig of geen neerslag, afnemende vorst iwtr*d*. Groot» «lectro-dynamiach* luid wre ker» giln de strijkjes vervangen ook hier gut het oude en komt het nieuwe. Daarnaast groeide de «prekende film, die het zwijgende filmbeeld leven inblaavt en tot meerdere wer kelijkheid brengt, ook al dank aij de wondere uitvinding „Radio". Een Nationale Radio-Omroep bracht 1928 ons niet, integendeel iedere richting in den Omroep ging verder op den ingeslagen weg ring van poitaandingen, ta ver- extra-fr;jvende brandkwaiten, geplaatat op voeren en naar Nederl.-Indië. Naast deze de m%st het gewone port en aanteekere- regelfjj- voldaan worden in gewone fran cs. kee deze „brandkaatzegels" is onder de .ïsten heel wat te doen geweest; de een Pj'uwde ze als gewone frankeerzegels, 'ander als dienstzegels, weer anderen aden het philatelistische minderwaardig- Het zcru te ver voeren hier al deze voort en alle hoop op een samengaan bleek ijdel. Ook het vraagstuk der tramstoring bleef^ _JJ onopgelost, een plaag zoo ernstig dat msrijperen^1#^'u]tvoerig besprdcCBj terwijl het van hoogerhand zeer gewenscht >s. Er mo'enmin OOIe bedoeling is den lezers onze wat „te wenscne nie echter voor 1929 ook nog overblijven. SEIZOEN WENKE7 te opgave, Wintereieren verkrijgen is .dfte stellen; welke de kippenhouder zich óeiden zijn ze te behouden is de tweed^men, dat de even belangrijk. We moeten,s, dus zooals huisvesting uwer dieren in aben aanbevo- we deze al meerdere male we daar trou- len. Voor dit oogenblik zft kunnen doen. wens ook al weinig meerdeel onze san- Ni aar wel kunnen we mn schenken. Zorg, ■dacht aan andere dingende gevuld is dat de meelvoerbuk w gebruikt want wanneer gij dezen alrijk voedsel te vin bulten is vrijwel geertrljk voedsel geen den cn zonder een, zult ge ook winter eieren. Doet ge dlfiigenonien natuurlijk eieren blijven rnpefl goeden legstum zijn, dat uw kippen viHar behooren opgefokt, op tijd gebroed /durend aan het werk en Houd de kippen, portie groenvoer niet. vergeet voorlijven schoon, droog en Houd hun nacfcv hoenders voor vocht en tochtvrij. Bew'reiulteat zult u dan niet tocht en ovexvn kunnen zijn. anders dan (t nieuwejaar alreeds zijn ln Hoewel vx-r n,o« altijd een kana op gegaan, be%|, cr sneeuw ligt, vragen de sneeuwval.indacht. Wanneer doen ze dat kippen al/net ln den winter, met al zijn eigenlijk voortdurende weerswisselingen, kansen rrn binnen ali cr een pak sneeuw Houd d nndcra te sterk ln conditie zullen ligt, d:jin. Maar zorg er voor, dat hun achter(to,p orde li, opdat ze de narlg- verbliiultcn ten slotte nog niet hooger zul- heidn. Veeg de sneeuw ln de onmldde! 'f,11 /ijheld van het hok weg, opdat zo üjk/daar een droge plaats vinden om nog :dt/n luchtje te kunnen scheppen. Al deze riften van een lossen renbodem, waar et graan in onder moet harken, opdat r hun kostje en hun weizijn moeten n, zijn nu waardeloos geworden. Met hark, zelfs met 'geen schop valt er dan en grond te komen. Maar een goed klppen- der weet zich al gauw te redden. Kort, bon strooisel of oen halve baal turfmolm oit hij dan over den1 renbodem en nu harkt daarin het graan onder. En de kippen loo- ranja tut Vico verea; op 2 por vol goede voornemens zijt ge het nieuwe- Sterling, dien voor LondenBoulogne 'aar ingegaan en er is geen twijfel aan. of gij 1 pond, dien voor AshfordBoulogne ivilt al uw best doen om uit uw liefhebberij te 10 shilling per persoon. De ontvangs/halen wat er slechts inzit. Laat Ik u eens een zouden aldus per jaar ruim 85 millËkandje daarmee helpen. Waak voor een verwaarloosde huisvesting, voor een Voedering op oavgerCgelde tijden, terwijl dan bovendien de samenstelling nog niet deugt. Hoed u voor overbevolking en pas op voor zieke dieren. Al die dingen1 zijn zij tegengekomen, die het pad der mislukking betraden. Houd voor zoox- veel dit mogelijk is, aantcekening der legpres- tatiea, houd bofck, denkende aan het: „Wie schrijft, die blijft". Verrijk uw kennis door het bezoeken van goed ingerichte liefhebberijen, waarbij gij steeds in het oog moet houden, dat eenvoud nog altijd het kenmerk van het ware is, ga ook eens naar een tentoonstelling en duld uitsluitend prima dieren, waarvan ge de innerlijke waarde zoo goed mogelijk kent. Doet gij dit, welnu, d;» zal uw niéuw-ont brande ijver met succes worden bekroond. Het is wei bekend, dat een ei sterk is en zich flink verzet tegen een stuk drukken in de lengterichting. Men heeft nu een proef ge nomen om eens na te gaan hoe sterk het ei eigenlijk wel is. Bij die proef rustte het ei van boven naar beneden op vilten lapjes om zijde lings wegschieten en beschadigen te voor komen. Daarbij werd gevonden, dat bruine eieren sterker zijn dan witte en een druk kun nen weerstaan van gemiddeld 70 K.G., terwijl bij witte eieren dit gemiddelde 51 K.G. bedroeg. (D/Telegrai DE RADIO IN 1928. j Als we weW eens e&eni stilstaan Hj dcrji- vang van hit nieuwe radio-jaar O1 zienn, terug, dan mag 1928 er wat de radfc- treft zijn. De belangstelling voor den radio-omrds sterk toegenomen, wat voo" een niet Jg deel te danken is aan de kr/chtige propaja van de vele omroep-organi<aties, maar de volmaking der radioapparatuur. Nederland staat in geen enkel opzi-'hc >r achter bij de overige Ifuropeescbe l.yden, is lieten wij ze ver achter ons. De v/e, meeL deels goed geredigeerde radio-tteritüu' ln. 8 verschenen stuwt />nze luistefaari in de ju, richting. In toestelbouw kwam -en gehete omn keer tot stand/ spoelen et la/pen werden gebouwd eiv algeheele wi/selttponwoedi toegepast. Pe grootste vcrVtenmf was echt de electro-dynamische lui^r«kerdie de wei gave tot de hoogst b«rei!"arK p'1' heeft opa voerd. Zij die rekeniet^P <*n prijivermind ring drr radio-appara/?r z'Jn -vel zeer telemNEDERLAND. ENKELE BIJZONDERE gesteld. Met uitzog™»1"f, «W« ondett UITGIFTHN doelen zijn de pri*/'n '9a8 belangrijk hoog.r UITGIFTEN, geworden; in 't dz°nder de plaatspanninr- apparaten, lamp. en Iu'dsprekers. Kwalitatef 1 Op 31 Januari 1913 verscheen hier te lande staan de Prod£ jev,an I92^ echter veel hfo- jen serie postzegels, die gebruikt werden voor »r vandaar/' °°sere prijzen. et frankeeren van een bepaald soor.t brieven, e welke serie door de philatelisten onder de n^riek „Dienstzegels" wordt gerankschikt. He betreft hier de z.g. Armenwet-zegels. De se™, bestaat uit 1 cenit rood, x1/» cent ultra- mar'a, 2 cent geelbruin, 21/» cent groen (cijfer- type) en 3 cent olijfgroen, 5 cent rood, 10 cent ST'Js kroningstype), met overdruk „Armen wet" in^wart, terwijl ook de i1/» cent donker blauw nig verscheen m'et een soort-gelijken rooden ov;rdruk. De zegels wercfen uitgegeven xiaar SanleJing van een Kon. Besluit van 22 Jan. 1913. êvbl. no. 39, waarbij in de Postwet werd ingelascht de navolgende bepaling: „De postzegels kunnen door een- daartoe strekkend teeken ook wotden bestemd, om uitsluitend te worden gebezigd voor een bepaalden tak van Openbaren hienst". Deze dienstzegels werden verstrekt arm- Armenraden, burgerlijke instellingen van weldadigheid en Gemeente besturen ter ftankeerhg der correspondentie ingevolge art. 12 der Armenwet, tusschen deze lichamen. Op I November 1919 verviel de frankeering van stukken door middel van Armenwet-zegels en werdeh deze Ingetrokken. Deze zegels zijn betrekkelijk schaarsch. Een tweede bijzondere uitgifte is dc z.gi Brandkastsfcrie, die op 1 Februari 1921 ver scheen in de navolgende waarden; 16, 60 en 75 cent, 1.50, 2.25, 4 50 *n 7-5o. De serie werd uitgegeven ten behoeve van de N.V. tot Exploitatie van v. Blaaderen'a Drij vend* Seheepabrandkasten, «n dienden voor ■agen meening (die dus gevoeglijk niet ge openbaard behoeft te worden) op te dringen. Elk verzamelaar kan over deze serie zijn eigen meening vormen, na grondige studie gemaakt te Kobben van het pro en contra, zooals dit is te vinden in de litteratuur over deze uiterst bijzondere serie.. Voor een eenvoudig post zegelverzamelaar is deze serie echter onbe reikbaar, daar mien zeker 50.60.zal moeten betalen voor deze 7 zegeltjes. Voorzoover Wekend werden deze zegels op 1 Sept. 1923 buiten dienst gesteld» en werden ii.ooo series van Nederland aan de N.V. van Blaaderen afgestaantegen ongeveer 6-47 per serie plus de drukkersonkosten. Waar schijnlijk zullen de zegels in de toekomst op de markt verschijnen tegen een heel wat lageren prijs, dan de thans gevraagde. Naar onze meenin® is in dit geval afwachten het beate. Ten slotte herinneren wij er aan, dat het phllatella-tenloket ten Postkantore alhier weet geopend ia op Woensdag 9 Jan. a.s., del mid dags van 45 uur, Korpl.-macht. 2e ki. W. P. Kroea. De off. van den M.S.D. 2e kl. F. J. Sie*en- thaler wordt den 28en Jan. a.s. geplaatst aan boord van Hr. Ms. Brinio, ter vervanging van zijn ranggenoot K. C. J. Lugten, die met den- zelfden datum ter beschikking wordt gesteld. Laatstgenoemde officier is bestemd om bin nenkort naar O.-I. te worden uitgezonden. ia Jan. 1929. Aangekomen van TerschslUn* de Ntderl. sleepboot „Texel", die vermoedelijk vannacht of morgenochtend weer vertrekt. 12 Jan. 1929. Aangekomen van Amsterdam om op de roede te proef «toornen Ned. 1.1. „Ophlr" van de Kon. Paketvaart Maatschappij. ger, vandaar/^ 1 Ook voor P'jks-Radiodienst bracht het afgeloopei? r Vee! successen. De ultra-cor- S vffT met Indië ^rden bebng- rijk uitsGjf. Gn, .tf'efoni,everkeer totzoo- danige/U'nf?e'^er ?P«evoerd dat e tus- Echeiv dP,aatsen m ons land en Indië op da? gesprekken gVoerd ieV-.dlt werk is «eheJ door Nt tn-f tochnid met Nederlandsh ma- t/.,l feko2aen- Daarnaast dimt ook den Philips korte-golf zender worrt m _,lschen Radio-Omroep /enoemd /edaaf vonr^tf" omroep die het modderland mderhoudem r °Ver2Ce8che "ezitthgen zal Icnrwa"t de radlotelefcnle moet roeo die ^n. WOrden van dcn ïeeld-om- a r» «cpreaenteerd wordt dsor Enge- w d|Dujtschland, Oostenrijk cn Frankrijk Met betrekkelijk eenvoudige toestel,en is het mogelijk uit de genoemde landen fotografische beelden te ontvangen. Ook de Televisie maakte belangr.jke vorde ringen en de eerste aanvrage voor een speciaal D^ ri °Tn wcrd getlaan door de Baird p' t Ocslaagde proeven tua- enorm Ij,n8'<;Iand e" Amerika illustreeren de hpos>c vlueht. dle de techniek in deze eeuw reeds genomen heeft. ,„Y,<i^! verdient d« electrische maziek-repro- ductie nogi -genoemd te worden. Door het ge- «k o«derdeelen die de radiotechniek tor aV «u WZ i gereproduceerde muziék zaLn H.I^rS|!LPei Ct-le opgevoerd. In vele zaken deed het electriaeh oriceat reeds rijn Na negen weken te Hdlevoetslula op s Rijkswerf te hebben gedokt en de noodige herzieningen te hebben ondergaan is Donder dagmiddag Hr. Ms. pantserboot Brinio naar haar stations te Vlissingen teruggekeerd. Off. van den M.S.D. ie kl. D. W. Kwak, gedetacheerd te Amsterdam bij Werkspoor voor den afbouw van turbines ten behoeve van torpedobootjagers, is overgeplaatst naar Rotterdam bij den afbouw van Iir. Ms. tor pedobootjagers van Galen en Witte de With. Off.-vlieger 2e kl. A. W. C. den Ouden is. aangewezen voor den dienst in Oost-Indië en zal 29 dezer aan boord van het motorschip P C. Hooft uit Amsterdam zijn nieuwe be stemming volgen. Luit. ter zee 2e kl. G. N. H. baron van Till keert binnenkort ivan zijn plaatsing bij den dienst in Oost-Indië naar Nederland terug. Luit. ter zee 2e kl. A. S. Pinke, dienende bij de Marinekazerne te Willemsoord, wordt 6 dezer overgeplaatst bij de Onderzeedienstka- zerne aldaar. 16 Jan. a.s. gepaatst bij de vooropleiding tot sergeant-machinist: Korp.-macht. 2e kl. A. Schot, K Schmale, IV A fvfj-kc. 3. a, H 4;0oij M A. Blok, L. W. F. Kastee'en, J. H. Verkerk en J. C. Jansen. Ondervolgende schepelingen zijn aangewe zen om den 2oen Febr. a.s. per stoomschip Insulinde der Rotterdamsche Lloyd naar Oost-Indië te worden uitgezonden: Serg.-konstabel G. S. Popp, seinersmaat G. P. C. de Vree, korp.-ziekenverpeger C. A. Eiff, ld- J- R- van den Hoek, korp.-hofmeester E. van der Kloot, korp.-vliegtuigmaker M J K F Keuker, id. T. Punt, id. H. J. Sporken, Jr 11, »»v,a,n' A,per,en' matroos 2e kl. C. M. Valkhoff, id M. J. Schoordijk, korp. der marl- «Z A pri«mu*. F- J' A. Smita, id. J. J. W. Gerritse, id. P. J. Obbea, id. F. W Oa- senforth, mar ie kl. G. D. van Ommen, id. A. |e[ste ?Ioeg der zee miliciens komt den 26en Februari a.s. in de Marinekazerne te Willemsoord op in wèrkelijkeni dienst. De off. van den M.S.D. 2e kl. J. Hajenius thans ter beschikking, wordt den i8en Jan' a.s. gedetacheerd aan boord van Hr. Ms. Z 5. De off. van gez. der 2e kl. H. C. van Hoek thans ter beschikking, wordt den i4en- Jan. a s' geplaatst aan boord Hr. Ms. Wachtschip te Willemsoord voor het verrichten van diensten Ch" W M." op heden zijn de nieuw benoemde reserve- officieren J. P. N. Du Qucsne van Bnreheon en J H W. SchJamilch ingedeeld bij net reg. kust-art. voor bet front van de hier aanwezige troepen op het fort Erfprins beëedrgd. Onze plaatsgenoot, de heer H. Riedeman, die benoemd is tot 2e res. luit. deT militaire administratie bij het ie reg. onbereden art., werd heden door den garnizoenscommandant alhier als zoodanig becedigd. De serg.-maj.-instr. A. J. Bak is met tn- gajig van 10 dezer gedetacheerd bij het vaste detachement in de legerplaats Harskamp. De detacheering van den serg.-maj.-instr. J. T-hijsen bij het korp» Motordienst te Haar lem is met drie maanden verlengd. Ter gelegenheid van de Unie van Utrecht op 23 Jan. a.s. moet van alle Rijksgebouwen de vlag worden uitgestoken. Behoudens onvoorziene omatan digherfm wo;den de dienstplichtigen na het beëindigen van de eerate oefening in het genot van groot verlof gesteld; van het reg. kuit-art. de aan gewezen voor de onderofflcleraopleidlng op 28 Mftart 1929. Op 16 -dezer zullen dc aangewezenen voor onderofficicraopleiding bij het reg. kuat-art. worden ingelijfd, De 2e luit. N. P. P. van Hoorn zal met in gang van 28 dezer een rijwlelcurius volgen aan de artillerie-Inrichtingen. WFC, welke er zoo lengen tijd frea' voor stond ia door 3 achtereenvolgende nederlagen voorgoed uitgeschakeld. Het kan verkeeTea! Nu vanwege het Ijsvermaak het competitie- rad over de gcheele linie stilstaat, leek het ons goed dtmaal de standen van de beide Weste lijke ie klasse afdcelingen eens te plaatsen, waaruit men dan oen goed overzicht krijgt van dc positie der cluibs cn hun perspectieven. (Deze zijn samengesteld tot en met 6 Jan. jJ.) AFDEELING I. AFDEELING II. serg.-konstabel C. Pieterse Wachtschip Vüi'ssingen naar van Meerland. 26 Jan.: serg.-maj. der mars. H. H J Km». WUlemsooïdar8, Rotterdam naar Wachtschip 14 Jan.: serg.-kok G. A. de Bie van W„k'. Sïrin». e°"0°rd Kon' Instituut v. dl gedetacheerd bij de M.K.W. aldaar. De luit. ter zee 2e kl. J. F W w..k rrd< d?" 14 Jan- as- tijdelijk geplaatst bH den Radiodienst der Marine te A'dam. De off.-vlieger 2e kl. L. H. Blink ia be stemd den i2en Febr. a.s. per s.s. Koningin der Nederlanden naar O.-I. te -worden uitae zonden en wordt den aaen Jan. gesteld ter schikking. ~4 |H V.—t. 0. In het Oosten gaat Go Ahead aan het hoofd, gevolgd door ZAC en AGOW: Go Ahead 11 82 1 Z.A.C. 10 7 o 3 A.G.O.V.V. 10 6 1 3 De andere gegadigden maken meer; no. 4 heeft 2 punten meer dan no. 10! In de Noordelijke ie klasse is de strijd om de ie plaats bijzonder spannend; daar werd 6 Januari nog een wedstrijd gespeeld: Velocitaa 13 7 4 l 2 3218 Leeuwarden 12 7 3 2 34—26 Be Qulck 11 7 2 3 32—2J Alcidea 11 6 3 3 25—18 Be Quick schijnt haar Inzinkingsperiode te boven te zijn; dit seizoen althans treedt de aloude Groninger kampioen-club zeer op den voorgrond. In het Zuiden troont PSV op de ie plaats met 18 punten 'uit 10 wedstrijden; Phliips is nog niet geklopt en zal hoogstwaarschijnlijk kampioen worden. De 2e plaats wordt bezet door Willem II met 13 punten uit 10 wedstrij den; dan volgt NAC met 12 punten. 37—13 /8 2618 14 2221 13 geen kans 10 Jan. Aangebracht door garnalenvlsachers: 8120 kg. gekookte garnalen p. kg. 0.110.18 Door .korders: 542 tongen p. at. 0.40—0.30 460 kleine tongen 0.15—O.IO 10 kisten schol 1 p. k. 17.00~15.00 12 lasten schol II 9.007.25 6 kisten schar 8.006.00 11 Jan. Aangebracht door garnalenviaschers: 2100 kg. gekookte garnalen p. kg. 0.140.24 Door korders: 345 tongen P. St. 0.35a.30 180 kleine tongen 0.15o.id 4 kisten schol I p. k. „13.00—11.00 8 kisten schol II 8.00—6.00 4 kisten schar 7.00—6.00 NOORDSCHARWOUDE, II Jsa. Ulan 10.7011.60, drlallngsn 11.10—n.io, grove ulan 9.70—10.10, rood* kool j.10— 7.90, doorachot 3.80—6.60, gel* kool 1.40— J30, doorachot a.ao—3.70, Dwnach* wltt* 3.80—6.20, doorschot 2,90—1.10, alle» per 100 kg. WARMENHUIZEN, 11 Jan. Gewone uien 11.60—12, grove uien f 9.60— 9.90, drielingen 10.9011, roode kool 3.60 —7.80, dito 2e aoort 2.40—6.70, gele kool 3.104.70, witte kool 4.10—6, ae aoort 3.20—4.80, dito uitschot 1.50—3.20 per 100 kg. ALKMAAR, 11 Jan. Kaaamarkt. Aangevoerd: 87 atapels, wegen de 9364a kg. Fabriekskaai: kleine 47, com missie 47.50; boerenkaas, kllene 50. Alle» met rijles merk. Handel vlug. ALKMAAR, 11 Jan. Graanmarkt. Aangevoerd: 141 H.L. tarwe 11.50ia; 3 H.L. rogge 11.50; 179 H.L. gerst chev. n.50—12.25; 249 H.L. haver 1111.75; 45 H.L. boonen, w.a: bruine boo- nen 4043; citroen boonen 3945; duiven boonen 15.50; witte boonen 46—50; 9 H.L. karwijzaad 40; I H.L. blauwmaanzaad 35! 5 H.L. spinaziezaad 17 (2e i.); tuinboonen 2022; 49 H.L. erwten, w.o.: groene erwten (kleine) 19; grauwe 2225. Alles per 100 kg. AMSTERDAM, 11 Jan. Aardappelprijzen. Zeeuwsehe bonte 3.60— 3.90; Zeeuwsehe blauwe 3.603.90; Zeeuw sehe eigenheimers 2.752.90; blauiwe eigen heimers 2.80—3; poters 2.302.50; Flak- keesche eigenh. 2.80—2.90; Flak. poters 2— 2.20; Drentsche eigenheimers 33-25; bravo's 3.30—3.60. Geen aanvoer. BROEK OP LANGENDIJK, 11 Jan. Wortelen 2.30360; roode kool ie s. 3-307.60; roode kool 2e s. 3.20—6.20; gele kool ie s. 3.205.10; gele kool 2e s. 1.904.40; Deensche witte kool ie s. 4.10 6.30; uien 11.30—11.80; grove 9.60— 10.30, alles per 100 K.G. Aanvoer: 400 kg. wortelen, 69,000 kg. roode kool, 75,000 kg. gele kool, 48,000 kg. Deensche witte kool, 19,000 kg. uien. Eierenveillng Den Helder. 10 Jan. Aangevoerd 6620 kipeieren: bruio 7.50—7.70, wit 7.20—8.00 per 100 stuka. In de Westelijke ae klasse A, waarin Helder en HRC uitkomen, moeten nog de vol gende wedstrijden gespeeld worden: Zeeburgia. Thuis: Helder, HRC, WFC; uit: AFC, Alcmaria (21). H.R.C. Thuis: Helder, AFC; uit Helder, Zee- burgia, ZW, KFC, Alcmaria (15). Helder. Thuis: HRC; uit:Zeeburgia, HRC(8). Alcmaria. Thuis: HRC, Zeeburgia, WFC, ZVV, AFC; uit WFC, AFC (15). West-Frisia. Thuis: Hollandia; uit: KFC, Hollandia (19). KFC. Thuis: West-Frisia, HRC, ZW; uit: ZVV (14). AFC. Thuis: Alcmaria, Zeeburgia, Hollan dia; uit: HRC, Alcmaria (8). Hollandia. Thuis: West-Frisia; uit: AFC, ZW, West-Frisia (8). Z.V.V. Thuis: HRC, KFC, Hollandia, WFC; uit: Alcmaria, KFC (7). W.F.C. Thuis: Alcmaria; uit Zeeburgia, Alcmaria, ZW (17). De tuschen haakjes geplaatste Cijfers geven net aantal winstpunten aan. Wat de kampioenscandidaten betreft, blijkt hieruit wel, dat Zeeburgia en Alcmaria het met zoo zwaar hebben sla HRC. (Alem. 5 thuiawedstrijdenl)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1929 | | pagina 14