IEUEKUE MUIT TWEEDE BLAD VAN ZATERDAG 26 JANUARI 1929 Het roekeloos zee-kiezen van schepen. Ten koste vsn alles filordlglield cn Ifdatzlnnigtield dikwijls dB oorzaak van rampen. Onze reddingbooten. In „Het Volk" vinden wü een zeer lezens waardig artikel, waaruit wij zoo vrij ziijin «en eni ander over te nemen, 'De schrijver wijst eT o.m. op, dat vele ongelukken op zee te wijden, zij® aan filordtg- keid' en Jiobiztinmigheid hiji het stuwen van de lading, bij het schalmen van linken en bij sjorren van deklast. Er gaan dus vee' Siecht algeladen schepen naar zee. En toch .is ctit gevaarlijk spcouileere» op het goed geluk nog si echts het kleinste kwaad. 'Veel erger is het roekeloos zee-kieren, zooal's in het geval van de „Valka", d'ie met een uiterst gevaarlijken deklast op 16 Ja nuari bijl dien Hoek zee koos. Dit was een bravourstuk, dat haven-autoriteiten en loodswezen moesten kunnen beletten. Zoo iets mag niet afhangen van één waaghals, die zich schip per-naast-god voelt, hoofdig elk advies van bevaren en moedige, doch .tevens voorzichtige zeelui in den wind slaat met een zaken-zijn-zaken, om daarna met zij® schip in een positie te komen, waarop van-te-voren de kan» vasfc-stond' al9 2 tot 1. Wie hieraan mocht twijfelen, "telle de goed- uitgeruste schepen, die .niet uitvoeren, niet tegenstaande ziji tot vertrek gereed' lagen en waarschijnlijk alle onder het gezag van be kwame en moedige, kapiteins varen. Zoo iets moest en toon voor een havenmeester vol doende aanwijzing zijn, om tot den enkelen overmoedige te zeggen: „'Ik verbied u om 'los te maken!!" Acht imenschenlevens en een schio zouden daardoor 4n deze week zijln behouden. Even1 zooveel vrouwen en talrijke kinderen zouden hun mannen en vaders nog bezitten en onze reddingsdienst zou nog beschikken over zijn kostbare krachtenu Dit al'ies is vernietigd door de lichtzinnig heid, misschien wel broodvrees, van één man! Door de anarchistische toestanden in onze (en oo.k buitenlandsche) havens. Roekeloos binnenvallen blijft eveneens het steeds dreigend1 gevaar. schroef kan haar dienst geweigerd hebben, ae boot dus onbestuurbaar zijn geworden, een speelbal van de er over stuivende zeeën. Waardoor is dit dan gekomen? Mogelijk door heb grijpen van een lijntje in de schroef. Even mogelijk waren de bekistin gen niet goed' dicht. Dèèrvan hangt toch alles af. Te eenzijdig kan hier ook op hel stoombedrjjf gerekend rij®, dat altijd mia- cf-meer kwetsbaar is. Dit moet ernstig on>- deraocht worden, zonder dat hierbij «enige vraag van schuld behoeft voorop te staan. Te veel gevergd. Maar het moet; komen vost te staan, dat, zoolang de romp. van «en reddingboot, mei dan zonder motorische voortbeweging, in elkaar zit, er van omslaan geen sprake kan zijn. Dit kan door tot in het alleruiterste dTijfvenmogen en beeiuurbaarheidi te waar borgen. Met een bemanning al» d'ie van schipper Klooster en zij® maats is dan «oh de stabiliteit van elk vaartuig van dit soort verzekerd, mits van de boot geen) diensten worden gevergd, waarvoor niet gebouwd is, bijv, het aaneieepeni van dunne, met d« zee mee wielende lijnen achter de schreef. Een roeiboot heeft daarvan geen noemens- waard'igen hinder, zoolang er ruim gevierd wordt, maar een sch roefboot loopt daarbij altijd het grootst denkbare gevaar. Misschien is ook de-ze les na het droeve teergeld tot de autoriteiten aan den wal door gedrongen. *t Wordt tijd! Na de onvergetelijke ramp, in 1907 de „iBeriin" aan den Hoek overkomen, heeft heel Nederland ach en wee geroepen over het op-tijd varen1 ten koste van alle», om toch maar niet voor een concurreerence iijn onder te doen. *t Is uitgedraaid op befuiven en d'ecoreeren vair moedige redder», die te vergeefs hun leven en vaartuigen waagden plus Prins HenldrikvergoediLng, Maar bij mijn weten is er nog niets afdoende gedaan, om een herhaling van zulke rampen te voor komen, Even vxcolfik als voorheen voeren sinds tal van booten bij noodweer binnen, vaak op 't kantje-ai van op een havemdam gezet te worden. Maar gelukkig blijven, als voordien, ook de meeste schepen buiten kruisen in afwachting van behoorlijk tij en zich leggenden storm. Alweer een. duidelijke aanwijzing van. bekwame en moedige zeelui boe veel door waaghalzen telkens op 't spel wordt gezet. Niemand neemt daarvan echter verder notitie, wanneer alles bij geluk goed ds afgeloopen. Geen Raad van Scheepvaart zal' «en kapitein., die behouden voor anker komifc, ten verantwoording roepe» wegers roekeloos varen. (Hier is «en taak voor «nee loodsen en voor d'e kapiteins en ia-ndverkenmers, die op onee kust de bevoegdheid van loodsen b«- nitten. Een taak dan, waarvoor zij dan ook de ruimst, mogelijke bevoegdheid moeten hebben. Met een radto-rtdegrafischen dien»' ais thans algemeen ds. kan. aan overmoedige of daaTtoe gepreste kapiteins het binnen- loepen bij noodweer gemakkelijk belet en ïoo de veiligheid van bemanning en schip voldoende gewaarborgd worden, door de schepen zoo ver mogelijk buiten de kust te houden. Hiermee zou dan het gevaar op onze kust voor een zeeman tot een miiEdmum zijn teruggebracht De reddingdienst «al ten allen tijde nog meer dan genoeg te doen vinden, wanneer ze.fs alle voorzorgsmaatregelen tot in de puntjes werken. De dienst is dan ook op niets anders berekend dan op d« niet juist te voorziene en te voorkomen! ongelukken. Maar zooals door sommigen iuk-reak wordt gevaren, zoo is ook de reddiingdienst groo- tendeels aan de nukken van het noodüot «vergeleden. Nucht er-zakelijk beflien, ds dit wel een buitengewoon moeilijke kwestie met allerlei juridische haken en oogen. De overheid' heeft op zee zoowat niets te zeggen juist in het moment waarop laar gezag zoo dicta toriaal mogelijk moest zijn. Zoodra toch noodweer is vastgesteld, moest de overheid' het zeggen lebben over ahe beschikbare zeesleepbootenl .Deze kun nen gesubsidieerd word'ew, om al» moeder schepen voor de eigenlijke reddingboeien te dienen en mot de verplichting om overal waar noodig »n mogelijk vest te maken. Onze, reddingbooten. Tenslotte onze redddngbooten. Deze zij-n, vooral in de laatste jaren, tot een soort van volmaaktheid' gekomen. Het beste kan dan ook moeilijk goed1 genoeg zijn voor de mannen, die zioh in de woest kol kende branding wageni, om schipbreuke lingen van de wrakken af ie halen. Toch is op 16 Januari een eer beste van deze vaar tuigen, de „Prins der Nederlanden", bij c'e pogingen,, om op de Maasvlakte de in nood verkeerende „Valka" te naderen, omgesla gen. Voor iedereen, die wel eens met zoo'n vaartuig bij slecht weer intiem heeft kennis gemaakt een onoplosbaar raadsel, waarvan men niet afkomt met verschil te maken tus- schen theoretische en pauotische stabiliteit. Dit verschil mag niet bestaan en behoeft ook niet in aanmerking gebracht te worden. Drijfveren ogen en standvastigheid zijn blij iedere i® goeden staat verkeerende redding boot zoo volstrekt zeker, dat «en goed schip per er altijd met zekere luchthartigheid i® plaats neem*. Je kunt tot het lijf nat wor den, verkleumen van koude, onder de zeeën doorgaan, van den rug van een golf buitelen, stooten, lek-teaan. zoo leng 'n goed deel der bekisting het houdt, en dat doet ze gewoon lijk, ai®kt het vaartuig niet. Zoolang schroef of riemen, werken, kan er gestuurd worden en da® is 't onmogelijk dat van kapseizen sprake kan zij®. :Zoo staat het in °t algemeen met «en red dingboot. Anders zou het in de meeste ge vallen; onverantwoordelijk zijn er één mien- sehenlevon aan' toe te vertrouwen. Met de „Prins der Nederlanden", een tot in het volmaakte uitgerust vaartuig, met een buitengewoon bekwame bemanning, meet dan oofc iets niet in -orde zij® geweest. De Dr. Borms, Na 10 jaren in de Leuvensche gevangenis te hebben doorgebracht is Dr. Borms thans weder op vrije voeten en reeds in Nederland gearriveerd. Foto rechts de ontmoeting met zijn broeder te 's Hertogenbosch. De Eugenla vanuit de lucht gezien. Zooals dezer dagen gemeld werd is een aanvang gemaakt met de werkzaamheden voor het vlot brengen van het Grieksche s.s. Eugenia. De huidige positie van het schip van uit de lucht gezien. 1579 Unie van Utrecht 1929. Te Utrecht vond Woensdag de plechtige herdenking plaats van de Unie van Utrecht, de grondvesting der Ned. eenheid, die op 23 Jan. 1579 werd geteekend. De Kon. Familie in het auditorium der Universiteit onder gehoor van J. Th. de Visser. 1 De Prins, 2 De Koningin, 3 De Koningin-Moeder, 4 De Prinses. Een gondeltocht van 50 Jaren. Het gouden huwelijksschip „De Leobeth", eig. het echtpaar Schoenmakers-Griethuize* te Weert, maakte deeer dagen ter eere va* dit jubileum een eere- tocht deer het stadje. De feestelijke herdenking van de Unie van Utrecht. De burgemeester van Utrecht Dr. J. P. Fookema Andrae legt een krans aan den voet van het standbeeld van Jan van Nassau, den geeste lijken vader der Unie. Terugkeer van Herbert Hoover te New York. Na zijn studiereis door Centraal en Zuid- Amerik ais Herbert Hoover, de toekomstige president der V. S., weer te New York terug gekeerd. De Maryland met Hoover aan boord vaart de wolkenkrabberstad binnen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1929 | | pagina 5