DE VORST IN ONS LAND.
OOST-INDIË.
GEMENGD NIEUWS.
den. Tragisch was het om te zien hoe
Hindoeeohe vrouwen vergeefs door hot
ziekenhuis dwaalden ln de hoop dat zij
hun mannen onder die gewonden zouden
ontdekken.
Nieuwe incidenten.
Het veohten te Bombay is gistermiddag
vooral ernstig geweest in de Lyall-roaa,
waar zich verschillende moskeeën en
BlndOesdhe tempels, sommigen vlak naast
elkaar, bevinden. De Hindoes, die 's mor
gens verslagen waren, keerden zich nu
met alle macht tegen de Mohammedanen
en trachtten de moskeeën binnen te drLn
gen, zoodat de politie eerst die gebouwen
moest besthermen en mannen te kort
kwam om op straat de orde te herstellen
Dit is ten slotte dbor de militairen zon
der schieten gedaan, maar vioor het zoo
ver kwam, waren 16 lieden gedood' en
118 moesten naar de ziekenhuizen ge
bracht worden. Aangezien het de moham-
inedaansche Zondag was (Vrijdag), zijn
sterke oordons van troepen en politie
om de moskeeën getrokken.
DE ^RAKATAU.
Bandoeng. De Krakatau vertoont nog
telkens klein erupties, de hoogste ging tot
1000 meter. Aan den West-kant is het
nieuwe eiland iets lager geworden, de
Oostzijde komt minder hoog boven water
uit dan gisteren. Vele malen viel een
aschregen op Lang-eiland. (Aneta.) -
HET MARINE VLIEGTUIG F IV
GEVALLEN.
Het vliegongeluk van lolt
van dien Dop.
Omtrent het telegrafisch gemelde vlieg
ongeval lezen wij thans in het Soer. Hbl.
De officier-vlieger 8e klasse P. van den
Dop steeg zeven uur 's ochtends van het
Marine-vliegkamp Morokrembangan op
in het Fairey-toestel FIV, voor het maken
van een oefenvlucht. Het was de eerste
solovlucht, welke deze officier met be--
doeld type vliegtuig ondernam, waarbij
hij uit een ander toestel werd gadege
slagen. Om circa half acht wilde de vlieger
landen ongeveer recht voor den haven
ingang van Tandjoeng Priok. Waarschijn
lijk heeft hij eene slechte landing gemaakt.
Wanneer men hierbij bedenkt, dat een
Fairey-toestel circa 2 ton weegt en geland
wordt met eene snelheid van omstreeks
honderd kilometer per uur, behoeft het
niet te verwonderen, dat bij eene ver
keerde landing, het drijvergestel zich
begeeft, met het gevolg, dat het toestel
over den kop slaat, zooals dan ook ge
schiedde.
Aangezien onmiddellijk motorbooten te
hulp schoten, kon het tweede toestel in
de lucht blijven en het bericht van het
ongeval te Morokrembangan rapporteeren.
Omtrent de oorzaak van het ongeval
heeft de vlieger zijn lezing nog niet ge
geven, doch het vermoeden rijst, dat hij
een fout heeft gemaakt. De weersomstan
digheden waren zeer gunstig; er stond
geen zee en ook hoegenaamd geen wind.
De vliegers van land- en zeemacht
worden om de zes maanden aan een
uiterst strenge keuring onderworpen. Na
een ongeluk heeft immer opnieuw zulk
een keuring plaats.
De officier-vlieger van den Dop is geen
nieuweling in het vak. Nadat hij als
waarnemer bij de luchtmacht heeft ge
diend, werd hij in October 1925 op het
marine-vliegkamp de Kooy gebrevetteerd.
Hij vloog in hoofdzaak op W. A.-toestellen.
Gememoreerd zij hier nog, dat hij het
was, die indertijd, toen een milicien-waar
nemer ter reede van Probolinggo een
ernstig ongeluk overkwam, dezen uit het
water haalde.
A. G. ftlr Flugzeugbau te Praag betref
fende den bouw van Fokker vliegtuigen
ln Tsjeoho-Slowaklje zijn naar de N.
R. Crt. verneemt thans afgesloten,
waardoor genoemde Prager firma, die tot
het Skoda-ooncern behoort, het recht
heeft verworven Fokker vliegtuigen ln
lioentle te bouwen.
Met Tejecho-Slownkije worden thans ln
elf landen Fokker vliegtuigen in licentie
gebouwd. Dit beteekent wel het grootste
aantal licentie-contracten, ooit door een
vliegtulgenfabriek afgesloten.
Binnenland.
WETENSCHAPPELIJKE
BERICHTEN.
EEN MERKWAARDIG NATUUR
VERSCHIJNSEL.
Uit Zuid-Tirol wordt, naar Vaz Dl as
meedeelt^ ©en merkwaardig natuurver
schijnsel gemeld. De bewoners van ©en
klein plaatsje in Tirgen zagen plotsei-
ling aan den hemel een helder lioht, dat
verscheidene minuten duurde. Een hef
tige knal volgde. De huizen beefden en
vensterruiten sprongen stuk. Tegelijker
tijd werd aan den horizont een meteoor
in een blauwachtig licht zichtbaar. Toen
het phenemoon voorbij was, zouden de
waarnemers een hevig onderaardsoh
rommelen hebben vernomen.
LUCHTVAART.
DE AANSTAANDE VLUCHTEN VAN
DE GRAF ZEPPELIN.
Het luohtsehip Graf Zeppelin zal ln de
volgende weken nog een uantul vluchten
boven Duitsohland maken, ora eind Fe
bruari of begin Maart den - tocht naar
Afrika en Azië te ondernemen. De heen
reis zal over Marsellle, Cairo en Jeruza
lem gaan, do terugreis over Weenon. De
geheele tooht zal vier dagen duren.
TSJECHO-SLOWAKIJE BOUWT
FOKKER-VLIEGTUIGEN.
DE GRIEP IN DE HOOFDSTAD.
Toenemend aantal gevallen
te Amsterdam, doch meestal van
lichten aard.
In de ons omringende landen roert de
griep zich danig; Nederland is er echter
tot nu toe genadig afgekomen. Het
jongste griep-rapport van den Volken
bond, vertelde dat er in ons land van een
epidemie eigenlijk geen sprake was.
Echter, wij wonen niet op een eilandje in
een oceaan en het zou wel een wonder
zijn, als de griep bij onze grenzen halt
maakte.
In het geheele vierde kwartaal 1928
waren er bij het gemeentepersoneel te
Amsterdam 954 zieken gemeld en alleen
in Januari 1929 meer dan 1200. In Januari
1927, ook een griepjaar, waren er 1732
zieken. De stand is dus nu gunstiger dan
twee jaar geleden.
Meer sterfte onder de bejaarden.
In de week van 80 Deo. j.1. tot 5 Jan.
bedroeg het aantal sterfgevallen in de
geheele stad (dus niet alleen gemeente-
personeel) 172 (tegen 161 in de overeen
komstige periode van het vorige jaar).
Voor de volgende weken waren de cijfers:
6 Jan.12 Jan. 167 (170); 13 Jan.—19 Jan.
200 (146); 20 Jan.—26 Jan. 228(144). Wij
zien dus in biet laatst van Januari een
vrij sterke stijging.
Nemen wij den leeftijd in aanmerking
dan blijkt, dat in de week van 2026 Jan.
er 109 lieden stierven van 6076 jaar
tegen 61 in de overeenkomstige week van
het vorige jaar. Ook bij de nog ouderen
(boven de 80 jaar) is er een groote stijging.
Uit deze cijfers blijkt, dat het sterk
afwisselende klimaat der laatste weken
voornamelijk invloed heeft op desterfte-
frequentie onder de bejaarden.
De sterfte aan influenza (griep) was in
de vier weken tusschen 30 December en
26 Januari resp. 8, 4, 8 en 17 (wat de
laatste week betreft was het cijfer 1
één in de overeenkomstige vierde
week van Januari 1928).
Van de genoemde 17 overledenen aan
griep tusschen 20 en 26 Januari waren
er 14 boven de 60 jaar.
H|kt niet op 1918.
Men ziet dus dat de griep niet heele-
maal onschuldig meer is, maar de toeBtand
van nu lijkt toch niet op die van 1918,
toen tal van levens werden afgesneden.
In het algemeen uit de griep zich thans
in wat hoesten, wat verkoudheid, wat
koorts en lichte brcnohitus.
RUIM TWINTIG MILLE BIJEEN.
Na den moord te Grootegast.
Tot dusver is door het Groninger co
mité ruim 20.000 ontvangen voor de na
bestaanden van dé veldwachters te
Grootegast.
DE GEARRESTEERDE LOOPER
BLIJFT ZWIJGEN.
Van Ingen, de looper van een kruieri;
te Amsterdam die Woensdag door de
recherche aldaar werd aangehouden, is
eenige keeren op het politiebureau Leid-
scheplein geboord ter zake het vermiste
geld. De man weigert echter zich daar
omtrent uit te laten zoodat de politie in
het duister tast omtrent, hetgeen met het
bedrag gebeurd is. Bij fouilleering zijn
slechts ongeveer twintig gulden op hem
bevonden.
ZIGEUNER&
Men schrijft uit Roermond:
Nabij Stramproij werden Donderdag
have en goed van een uit 22 leden be
staande troep zigeuners door een Belgi
schen grensbewoner per kar ons land bin
nengevoerd. Door inmiddels gewaar
schuwde rijkB- en gemeente-polltie werd
dezen gelast, alles weer over de Belgische
grens terug te brengen, wat gelukte, aan
gezien er op dat oogenblik geen Belgisohe
politie aanwezig was. De zigeuners had
den zich in een wei in het z.g. Broek ge
legerd. Hier worden zij door de politie,
bijgestaan door de Stramproijsche burger
wacht, bewaakt. Onder stroo en wat mee
gedragen beddegoed bracht het nomaden
volk den naoht ln de open luoht door.
Intussohon blijven de Belgische gendar
men aan de andere en de Nederlnndsoho
politie en burgerwacht uau deze zijde der
grens de wacht houden.
VEEVERGIFTIGING.
Ondeugdelijk Hjnmeel
Bilde Erven H. v. W„ is een koe en bij
W. P. oen pink aan de gevolgen gestor-
van. De meeste andere dieren zijn her
stellende.
OP DE PIER GELOOPEN.
Donderdagavond is de Urker botteii
U.K. 1B2 tengevolge van den mist op den
Zuidpler te IJmulden geloopen. De be
manning ls er door de loodsboot afge-
huald. De botter zit op den kop van den
pier vast.
LOGGERS GESTRAND.
De logger Minister Kuyper KW. 178 is
Donderdagnacht bij Zandvoort gestrand,
doch het schip is bij hoog water vlot ge
komen en gisterenmorgen te IJmuiden
binnengeloopen.
De Donderdagmorgen bij Wijk aan Zee
gestrande motorlogger Cornelia Claziena
KW. 96 is nog niet vlot gekomen. Mén
hoopt dat het sch^p bij hoog water op
eigen kracht vlot zal geraken.
HET ATELIER VAN LEO GESTEL
UITGEBRAND.
Alle aanwezige schilderijen
en teekeningen verwoest
Donderdagavond tegen half acht is door
nog niet opgehelderde oorzaak brand ont
staan in het atelier van den kunstschilder
Leo Gestel te Bergen (N.-H.). Daar de
brandkraan bevroren was, duurde het
eenigen tijd, alvorens de spuit water kon
geven. Inmiddels hadden de vlammen ge
legenheid gehad, den geheelen inventaris
te vernielen. Verwoest zijn al de in het
atelier aanwezige schilderijen en teeke
ningen.
De heer Gestel was eenigen tijd buitens
lands geweest en was in de laatste dagen
weer in zijn atelier werkzaam om een ten
toonstelling voor te bereiden.
Het naast gelegen atelier van den kunst
schilder Wijand kreeg veel waterschade.
TWEE ARBEIDERS DOODGEVALLEN
Van een hoogte van 18 meter..
Donderdagmiddag omstreeks 4 uur
waren de 30-jarige timmerman Koel uit
Wormerveer en de 20-jarige metselaar
H. Geistenbergen op een hangBteiger
werkzaam aan het aak van het ln aan
bouw zijnde postadministratie-gebouw,
dat verrezen is achter het bedrijf van de
firma Joh. Enschedé en Zonen te Haar
lem. De steiger la met twee Ijzeren beu
gels aan het dak bevestigd. Op een zeker
oogenblik brak één van de beugels, mot
het gevolg, dat de beide werklieden van
den steiger gleden. Zij vielen van een
hoogte van 17 18 meter.
Koel wüb bijna onmiddellijk dood. Geis
tenbergen werd in zorgelijken toestand
naar het St. Elisabeths Gasthuis over-
(;ebraoht; kort na aankomst is hij over-
oden.
BEJAARDE HEER DOOR EEN TREIN
OVERREDEN.
Ernstig ongeval op het station
Opperdoes (N.-H.).
Donderdagavond is de bejaarde heer
Zwaan van Opperdoes onder den trein
geraakt. Het lokaalspoortje HoornMe-
demiblik naderde 't station Opperdoes en
moest, wegens onveilig signaal langzaam
rijden. De heer Zwaan, die langs zijn
huis reed, meende toen de gelegenheid te
moeten benutten er onderweg uit te stap
pen. Hij. geraakte daarbij met zijn been
onder een van de andere zijdie komenden
trein, waarbij de voet werd' verbrijzeld.
De man is naar de ziekenverpleging „De
Villa* te Hoorn overgebracht.
(Telegr.)
POGING TOT MOORD EN ZELF
MOORD?
Men meldde gisteren uit Heerlen:
Vanmiddag omstreeks 1 uur vervoegde
zich ten huize van den kapelaan Terpoor
ten een mijnwerker, M. genaamd, van
Servische nationaliteit. Toen hij met den
kapelaan alleen in de spreekkamer was,
trok hij een dolkmes en viel daarmee den
geestelijke aan. Deze weerde den aanval
af, waarop de man de hand aan zichzelf
sloeg en zich een wonde even onder het
hart toebracht Hij is in levensgevaar
lijken toestand naar het St Jozefszieken
huis te Heerlen overgebracht
De Hoensbroeksche politie onderzoekt
de zaak.
Uit Houten wordt aan het Utr. Dagbl.
gemeld:
Thnnu win «ii»nHn„ 8eb,eken. dat verdaohte zlekte-
Thans wonion In elf landen verschijnselen onder het vee van oenlgo
**1"'in licentie veehouders alhier zijn ontstaan door do
voedering van lljnmool, dat verglftlgo be-
stnnddeelen bevat. Het onderzoek te Wn-
geningon heeft uitgewezen, dat hot lijn-
meel overblijfselen bevat van ricinus, een
zwaar vergiftig zaad.
Fokker vliegtuigen
gebouwd.
De sedert eenigen tijd gevoerde onder
handelingen tuaaohen dé Naderlandsche
VUegtuiganfabrlak en da bakende Avla
PER LOODSBOOT NAAR AMELAND.
Een speciale verslaggever van het dag
blad «De Telegraaf» heeft de reis met
de loodsboot «Amsterdam», die de ver
binding met het eiland Ameland onder
houdt, waaromtrent wij Donderdag het
het vertrek mededeelden, meegemaakt,
en vertelt daarvan in het avondblad van
gisteren. Dat er in een dergelijke reis,
voor een journalist niet al te veel «copy»
zit, zal een Nieuwedieper begrijpen. De
reis geschiedde voor het grootste deel in
open water en duurde ruim vijftien uur.
Romantische avonturen tusschen ijsschot-
sen of interessante vechtpartijen met ijs
beren of wat dies meer zij, zijn er buiten
om niet te beieven. Dat in het verslag
van dezen tocht dan ook weinig zakelijks
vermeld is, is waarlijk niet de schuld
van den correspondent. Uit zijn verhaal
nemen wij het volgende over:
De post, die meegenomen moest worden,
lag nog voor het grootste deel te Leeu
warden, daar de posterijen tot het laatste
oogenblik niet wisten, vanwaar de eerste
boot naar Ameland zou uitvaren. Drie
kisten Koningsgist, waarom speciaal ge
vraagd was, waren aan boord van het
transportschip, een boot van ruim (300
ton, twaalf postzakken en drie pakketten
volgden spoedig.
De Wadden liggen stijf dichtgevroren.
Het zicht is redelijk, doch hoewel wij
niet meer dan vier mijl uit de kust varen,
zien wij Doch van Texel noch van Vlie
land iets. Na ongeveer een uur verdwijnt
de zon. Dikke mistlagen komen opzetten
en het uitzicht wordt uiterst gering. Het
wordt erg donker, zoodat er posteö moe
ten worden uitgezet. Na een half uurtje
klaart de lueht echter weer op, de mist
banken wijken en voor de rest van de
heenreis verlaat de zon ons niet.
Volgens afspraak ligt ter hoogte van
Terschelling de loodsboot van dat eiland,
de «Texel», klaar, want twee cylinders
zuurstof en een pak van Terschelling
voor Ameland zouden wij onderweg mee
nemen. De overdracht had omstreeks twee
uur plaats.
Geholpen door het opkomende water
schoot de Amsterdam» snel door de
vrij kalme,'ijsvrije zee. Het Westgat en
het Borngat ten Noord-Oosten van
Terschelling werden eveneens vlot ge
nomen. Langzaam kwam Ameland uit
den zeedamp opdoemen.
Door den verrekijker zien wij op het
strand van Ameland talrijke menschen.
Een paard en wagen staan klaar eu als
wij naderen, komen ook twee auto's Bnel
het strand oprijden.
Steeds diohter wordt do mensobonme-
nigte op hot strand. Zlohtbaar reikhalzend
zien wij uit naar hetgeen de «Amsterdam»
hun zul brengen. Op ongeveer 160 meter
van do kust olijven wij liggen. De vlet
wordt neergeluten, de post en de zuurstof-
oyiinders er ln geladen en met drie|man
naar hot strand geroeid. Hoera's klonken
uit de menigte op het strand.
Boom, daar zitten wij. Een paar motor
water sohoidt ons nog van het zand.
Mannen met kaplaarzen schieten toe on
beginnen terstond do lading over te dragon.
Op den rug van een stoeren zeomnn bo-
rolkun wij net strand. Voor sloohts enkele
inlauten, want wij moeten terstond terug.
Het is halfvUf en wij hebben dus ampor
oon uur den tijd om nog bij daglicht het
gat uit te kunnen varen. Indien het niet
boo niet in het Borngat overnachten
De verslaggever had nog een onderhoud
met den burgemeester en moest een brief
in ontvangst nemen van een meisje, wier
moeder erg ziek was. De terugtocht werd
weldra aangevangen met vijf postzakken
en één passagier.
Nauwelijks was de vlet weer aan boord
geheschen of de »Amsterdam« ving den
terugtocht aan. Velen wuifden van bet
strand af onze boot na.
De uitgestrekte ijsvelden waren inmid
dels door den vloed snel naar binnen ge
dreven, zoodat wat straks open water was,
nu bedekt lag mef dikke ijsschotsen.
Krakend vlogen de schotsen
uiteen.
Krakend en spattend vlogen zij echter
bfö aanraking met de »Amsterdam« uiteen.
Nog juist voor donker bereikten wij de
Noordzee.
Het Marsdiep, dat wij via het Schulpen-
gat bereikten, omdat het Westgat bij
donker niet te bevaren is, ten gevolge
van de afwezigheid van gastonnen, lag
geheel dichtgevroren, hetgeen in geen
jaren is gebeurd. De »Amsterdam« werkte
er zich echter vlot door en om goed één
uur in den nacht meerden wij aan de
havenkade van Nieuwediep. Een nuttige
expeditie was met goed gevolg ten einde
gebracht
SCHIERMONNIKOOG NOG STEEDS
GEÏSOLEERD.
Er begint een tekort aan brand
stof en veevoeder te komen;
echter niet aan levensmiddelen.
Een speciaal verslaggever van »De
Telegraafc schrijft uit Oostmahorn:
De achtste dag van het isolement,
waarin Schiermonnikoog verkeert, is aan
gebroken en de vraag begint te klemmen,
vanwaar uitkomst zal komen. Des mor
gens vroeg klimmen de vroede dorpe
lingen op het duin, om naar twee rich
tingen uit te zien. Uit het Zuid-Westen
wordt reeds sinds twee dagen uitgezien
of de vogel, die al die post voor Schier
monnikoog zal meebrengen, nog niet over
de eilandenreeks komt aangevlogen; en
even later wendt men zioh naar het Zuid-
Oosten, om den toestand van de Friesche
Waddenzeo to verkennen, of men daar
raidden in de ijsvlakte ook de rookpluim
kun ontdekken van de postboot, die dagen
lang tevergeefs getracht heeft door de
ijsmassa heen te komen.
Natuurlijk verwekte het bericht, dat
het vliegtuig der K.L. M. wegens den
inist nog niet kon vertrekken, groote
teleurstelling; er is wel ls waar nog geen
gebrek aan levensmiddelen, maar de
voorraad brandstoffen slinkt zienderoogen
en ook aan veevoeder ls gobrek. De op
Schiermonnikoog aanwezige reizigers
sohlkken zioh in hun lot, maar de be
volking wikt en weegt de kanson van
het weer, wuerdoor uitkomst zal komen,
hetzij dat men verbinding krijgt per
vliegtuig dau wel per postboot.
Schiermonnikoog spoedig niet
meer geïsoleerd.
Tengevolge van den Z.W. wind is de ijs
toestand tn het vaarwater tustoheni Oostma
horn en Schiermonnikoog -gewijzigd. Het
westelijk deel' van het vaarwater naar Brak-
zand was gisterochtend1 zoo goed ale|
uiterst noodzakelijk is,*11 kapitein Minne-git SS! Xïït S
Post- en passaglorsvlnebt gis
teren niet doorgegaan.
Het vliegtuig dat gistermorgen 9 u. van
Schiphol naar Schiermonnikoog zou ver
trekken, is toen niet opgestegen, in ver
band met de weersomstandigheden.
VERZET TEGEN HET BREKEN
VAN HET IJa
Do bevolking van Llsse bom
bardeert eenige booten.
Uit Aalsmeer wordt gemeld:
Twee booten van de Busmaatschappij
uit Haarlem hebben Donderdag getracht
het ijs in het Zuidoosten van de ringvaart
te breken. Alles ging naar wensch, totdat
men ter hoogte van Lisse was gekomen
waar de bevolking een dreigende houding
begon aan te nemen. Een formeel bombar
dement met groote steenen ontstond,
waardoor de ruiten in de stuurhutten der
beide booten vernield werden. De hulp
van de politie uit Haarlemmermeer werd
ingeroepen, en deze arresteerde den
hoofddader. Deze wist zich echter los te
rukken en ging er vandoor, met achter-
.ating van zijn jas, maar toen hij zich
herinnerde, dat zijn goed gevulde porte
feuille in een zak van de jas zat, meldde
lij zich bij de politie aan. De houding van
bet publiek bracht de politie er toe, zich
met haar arrestant in een schuur terug
;e trekken, maar ook daar werden spoe
dig alle ruiten ingegooid: Er moest meer
lulp worden gevraagd, alvorens de ar
restant kon worden overgebracht, en de
ijsbrekers hun werk konden voortzetten.
DE ELFSTEDENTOCHT.
Het centraal-bestuur van de Elfsteden-
vereeniging hoopt bij blijvende vorst den
traditioneelen elfstedentocht op Dinsdag
L2 dezer te doen houden.
Alhoewel sommige kleine gedeelten van
ie 200 K.M. lange baan nog niet geheel
oerijdbaar zijn, neemt men aan, dat dit
euvel binnen enkele dagen door de aan
houdende vorst verdwenen zal zijn.
Sinds 1917 is in ons land geen elfsteden
tocht meer gehouden.
De oorzaken van de langdurige
verst.
De weerkundige medewerker van „Het
Vaderland" sehïnjft:
De .tegenwoordige vorstperiode is iin ver-
scMilenüe opzichten heen merkwaardig. In
de eerste plaats is een cergehjke langdurige
vorst in ons lamdi een zeldzaamheid. Wan
neer wij afzien van twee dagen, 14 en 23
Januari, toen ae nachtelijke -minimum-tem-
peratuur met onder nur oaaiae, heeft deze
vorsjpeniooe van ojen listen Januari ai 'tot
heden', dat is dus 38 dagen, genuura In dat
opAcht wordt zül siechts overtroffen door
die van cên winter 18901891, toen het van
25 November tot 23 Januari aan een stuk
vroor (mat onderbrekingen op 8 en 4 De
cember), cius gedurende 69 dagen. In de
tusscheniiiggenae acht en dertig jaren kwa
men enkeie andere winters voor, die veed
vorst gaven, maar die 'toch niet dien van
1890/TJl konden overtreffen. In 1896 vroor
het van 26 Januari tot' 16 Februari door
gaans vrü sterk, dus 12 dagen lang, en ueze
vorstperiode was merkwaardig door haar
daten inval In 1917 kwamen tusschen 1
December en einde Maart 68 vorstdagen
voor, waarvan 56 tusschen 22 December en
16 Februari, invaar streng was de vorst toen
alleen teBchen 26 Januari en 9 Februari In
1019 vroor het aam één stuk van 19 Januari
tot 14 Februari (27 dagenl). Overigens kwa
men sedert 1891 geen wintems voor met
langere vorstperioden, zoodat de tegen
woordige vorstperiode wed gerekend; kan
worden tot de ongewoon lange.
De ongewoon grootte uitgebreidheid van
het continentale vorstgebiod in Europa
hangt natuurlijk nauw samen met de inten
siteit van de vorst in het Oosten. Wij hoo-
ren dam ook voortdurend vam zeer lage tem
peraturen in Duitschland 20 gr. O., den
Balkan (—26 gr. tot 30 gr.), Finland' (—36
gr-), WesHSiberië (—40 gr.), OosteSLberië
(—66 gr.). De vorst was zelfs doorgedrongen
tot in Zuid-Europa, zoodat Pit Italië telkens
berichten komenl van groote koucie. In dat
opzicht begint de winter 1928/29 veed te ge
lijken op sommige beruchte winters uit oude
tijden!, waaromtrent de kronieken ons tal
van sensatlioneele berichten hebben over
geleverd
iWiij hebbenl dius te doen met een Euro-
peesch-Adiatisch gebied van buitengewoon
strenge koude, een gebied van groote uitge
strektheid, dat zich naar het Westen heeft
uitgebreid tot de grpjja, die door den in
vloed van den warmen Ooeaam op natuur
lijke wijze daaraan gesteddl wordt, ofschoon
dadelijk moet worden toegegeven, dat de
Westgrens nog verder naar (hot Westen zou
kiunnen verschuiven, wanneer b.v. nu eens
oen storm uit het Oosten' optrad (waarop
gelukkig heel welrilg kans bestaat). Ons land
ligt heel bescheiden! aan de Westgrens van
dit geweldige en imponeerende gebied van
strenge vorslt, en wij kunnen dius kalm toe
zien!, zonder diat wijl ons ui te ongerust be
hoeven; té maten.
Het «i misschien uit het bovenstaande
wei' duidelijk zdyrn geworden, dat ln deze
vorst een factor zit, die eert verklaring geeft
voor haar groote permanentie ln Europa.
Er kunnen ml. twee dingen) gebeuren, die
oen) einde makerij aan de hieerschapptf van
dit enorme continentale vorstgebled, nl óf
liét doordringen van een machtigen, war
mem luchtstroom uit dén Oceaan, dien ten
minste dilt voratgebléd' zou kunnen dwingen'
zlob tot 'b.v. de Rusdache grens of daarom
trent terug te trékken, hetgeen! dus slechts
•eu gedeeltelijke verandering sou bétoéke-
i9-Üi
rd
6v
er de motorreddingbocvt „Imsruldnd©" zullen
hedenmorgen vroeg het ijs rondom den stei
ger verhreken en zoodoende de postboot
van den rljiksveerd'lenst mogelijk maken te
vertrekken. Een van deze timide vaartuigen
zal de postboot zoo noodlg vergezellen, eni
indien het noodlg Ja, assistentie vedeenea
M 3n hoopt hét eiland Schiermonnikoog ulit
zijn isolement te verlossen.
'IX