DE VORST IN ONS LAND. OOST-INDIË. GEMENGD NIEUWS. den. Tragisch was het om te zien hoe Hindoeeohe vrouwen vergeefs door hot ziekenhuis dwaalden ln de hoop dat zij hun mannen onder die gewonden zouden ontdekken. Nieuwe incidenten. Het veohten te Bombay is gistermiddag vooral ernstig geweest in de Lyall-roaa, waar zich verschillende moskeeën en BlndOesdhe tempels, sommigen vlak naast elkaar, bevinden. De Hindoes, die 's mor gens verslagen waren, keerden zich nu met alle macht tegen de Mohammedanen en trachtten de moskeeën binnen te drLn gen, zoodat de politie eerst die gebouwen moest besthermen en mannen te kort kwam om op straat de orde te herstellen Dit is ten slotte dbor de militairen zon der schieten gedaan, maar vioor het zoo ver kwam, waren 16 lieden gedood' en 118 moesten naar de ziekenhuizen ge bracht worden. Aangezien het de moham- inedaansche Zondag was (Vrijdag), zijn sterke oordons van troepen en politie om de moskeeën getrokken. DE ^RAKATAU. Bandoeng. De Krakatau vertoont nog telkens klein erupties, de hoogste ging tot 1000 meter. Aan den West-kant is het nieuwe eiland iets lager geworden, de Oostzijde komt minder hoog boven water uit dan gisteren. Vele malen viel een aschregen op Lang-eiland. (Aneta.) - HET MARINE VLIEGTUIG F IV GEVALLEN. Het vliegongeluk van lolt van dien Dop. Omtrent het telegrafisch gemelde vlieg ongeval lezen wij thans in het Soer. Hbl. De officier-vlieger 8e klasse P. van den Dop steeg zeven uur 's ochtends van het Marine-vliegkamp Morokrembangan op in het Fairey-toestel FIV, voor het maken van een oefenvlucht. Het was de eerste solovlucht, welke deze officier met be-- doeld type vliegtuig ondernam, waarbij hij uit een ander toestel werd gadege slagen. Om circa half acht wilde de vlieger landen ongeveer recht voor den haven ingang van Tandjoeng Priok. Waarschijn lijk heeft hij eene slechte landing gemaakt. Wanneer men hierbij bedenkt, dat een Fairey-toestel circa 2 ton weegt en geland wordt met eene snelheid van omstreeks honderd kilometer per uur, behoeft het niet te verwonderen, dat bij eene ver keerde landing, het drijvergestel zich begeeft, met het gevolg, dat het toestel over den kop slaat, zooals dan ook ge schiedde. Aangezien onmiddellijk motorbooten te hulp schoten, kon het tweede toestel in de lucht blijven en het bericht van het ongeval te Morokrembangan rapporteeren. Omtrent de oorzaak van het ongeval heeft de vlieger zijn lezing nog niet ge geven, doch het vermoeden rijst, dat hij een fout heeft gemaakt. De weersomstan digheden waren zeer gunstig; er stond geen zee en ook hoegenaamd geen wind. De vliegers van land- en zeemacht worden om de zes maanden aan een uiterst strenge keuring onderworpen. Na een ongeluk heeft immer opnieuw zulk een keuring plaats. De officier-vlieger van den Dop is geen nieuweling in het vak. Nadat hij als waarnemer bij de luchtmacht heeft ge diend, werd hij in October 1925 op het marine-vliegkamp de Kooy gebrevetteerd. Hij vloog in hoofdzaak op W. A.-toestellen. Gememoreerd zij hier nog, dat hij het was, die indertijd, toen een milicien-waar nemer ter reede van Probolinggo een ernstig ongeluk overkwam, dezen uit het water haalde. A. G. ftlr Flugzeugbau te Praag betref fende den bouw van Fokker vliegtuigen ln Tsjeoho-Slowaklje zijn naar de N. R. Crt. verneemt thans afgesloten, waardoor genoemde Prager firma, die tot het Skoda-ooncern behoort, het recht heeft verworven Fokker vliegtuigen ln lioentle te bouwen. Met Tejecho-Slownkije worden thans ln elf landen Fokker vliegtuigen in licentie gebouwd. Dit beteekent wel het grootste aantal licentie-contracten, ooit door een vliegtulgenfabriek afgesloten. Binnenland. WETENSCHAPPELIJKE BERICHTEN. EEN MERKWAARDIG NATUUR VERSCHIJNSEL. Uit Zuid-Tirol wordt, naar Vaz Dl as meedeelt^ ©en merkwaardig natuurver schijnsel gemeld. De bewoners van ©en klein plaatsje in Tirgen zagen plotsei- ling aan den hemel een helder lioht, dat verscheidene minuten duurde. Een hef tige knal volgde. De huizen beefden en vensterruiten sprongen stuk. Tegelijker tijd werd aan den horizont een meteoor in een blauwachtig licht zichtbaar. Toen het phenemoon voorbij was, zouden de waarnemers een hevig onderaardsoh rommelen hebben vernomen. LUCHTVAART. DE AANSTAANDE VLUCHTEN VAN DE GRAF ZEPPELIN. Het luohtsehip Graf Zeppelin zal ln de volgende weken nog een uantul vluchten boven Duitsohland maken, ora eind Fe bruari of begin Maart den - tocht naar Afrika en Azië te ondernemen. De heen reis zal over Marsellle, Cairo en Jeruza lem gaan, do terugreis over Weenon. De geheele tooht zal vier dagen duren. TSJECHO-SLOWAKIJE BOUWT FOKKER-VLIEGTUIGEN. DE GRIEP IN DE HOOFDSTAD. Toenemend aantal gevallen te Amsterdam, doch meestal van lichten aard. In de ons omringende landen roert de griep zich danig; Nederland is er echter tot nu toe genadig afgekomen. Het jongste griep-rapport van den Volken bond, vertelde dat er in ons land van een epidemie eigenlijk geen sprake was. Echter, wij wonen niet op een eilandje in een oceaan en het zou wel een wonder zijn, als de griep bij onze grenzen halt maakte. In het geheele vierde kwartaal 1928 waren er bij het gemeentepersoneel te Amsterdam 954 zieken gemeld en alleen in Januari 1929 meer dan 1200. In Januari 1927, ook een griepjaar, waren er 1732 zieken. De stand is dus nu gunstiger dan twee jaar geleden. Meer sterfte onder de bejaarden. In de week van 80 Deo. j.1. tot 5 Jan. bedroeg het aantal sterfgevallen in de geheele stad (dus niet alleen gemeente- personeel) 172 (tegen 161 in de overeen komstige periode van het vorige jaar). Voor de volgende weken waren de cijfers: 6 Jan.12 Jan. 167 (170); 13 Jan.—19 Jan. 200 (146); 20 Jan.—26 Jan. 228(144). Wij zien dus in biet laatst van Januari een vrij sterke stijging. Nemen wij den leeftijd in aanmerking dan blijkt, dat in de week van 2026 Jan. er 109 lieden stierven van 6076 jaar tegen 61 in de overeenkomstige week van het vorige jaar. Ook bij de nog ouderen (boven de 80 jaar) is er een groote stijging. Uit deze cijfers blijkt, dat het sterk afwisselende klimaat der laatste weken voornamelijk invloed heeft op desterfte- frequentie onder de bejaarden. De sterfte aan influenza (griep) was in de vier weken tusschen 30 December en 26 Januari resp. 8, 4, 8 en 17 (wat de laatste week betreft was het cijfer 1 één in de overeenkomstige vierde week van Januari 1928). Van de genoemde 17 overledenen aan griep tusschen 20 en 26 Januari waren er 14 boven de 60 jaar. H|kt niet op 1918. Men ziet dus dat de griep niet heele- maal onschuldig meer is, maar de toeBtand van nu lijkt toch niet op die van 1918, toen tal van levens werden afgesneden. In het algemeen uit de griep zich thans in wat hoesten, wat verkoudheid, wat koorts en lichte brcnohitus. RUIM TWINTIG MILLE BIJEEN. Na den moord te Grootegast. Tot dusver is door het Groninger co mité ruim 20.000 ontvangen voor de na bestaanden van dé veldwachters te Grootegast. DE GEARRESTEERDE LOOPER BLIJFT ZWIJGEN. Van Ingen, de looper van een kruieri; te Amsterdam die Woensdag door de recherche aldaar werd aangehouden, is eenige keeren op het politiebureau Leid- scheplein geboord ter zake het vermiste geld. De man weigert echter zich daar omtrent uit te laten zoodat de politie in het duister tast omtrent, hetgeen met het bedrag gebeurd is. Bij fouilleering zijn slechts ongeveer twintig gulden op hem bevonden. ZIGEUNER& Men schrijft uit Roermond: Nabij Stramproij werden Donderdag have en goed van een uit 22 leden be staande troep zigeuners door een Belgi schen grensbewoner per kar ons land bin nengevoerd. Door inmiddels gewaar schuwde rijkB- en gemeente-polltie werd dezen gelast, alles weer over de Belgische grens terug te brengen, wat gelukte, aan gezien er op dat oogenblik geen Belgisohe politie aanwezig was. De zigeuners had den zich in een wei in het z.g. Broek ge legerd. Hier worden zij door de politie, bijgestaan door de Stramproijsche burger wacht, bewaakt. Onder stroo en wat mee gedragen beddegoed bracht het nomaden volk den naoht ln de open luoht door. Intussohon blijven de Belgische gendar men aan de andere en de Nederlnndsoho politie en burgerwacht uau deze zijde der grens de wacht houden. VEEVERGIFTIGING. Ondeugdelijk Hjnmeel Bilde Erven H. v. W„ is een koe en bij W. P. oen pink aan de gevolgen gestor- van. De meeste andere dieren zijn her stellende. OP DE PIER GELOOPEN. Donderdagavond is de Urker botteii U.K. 1B2 tengevolge van den mist op den Zuidpler te IJmulden geloopen. De be manning ls er door de loodsboot afge- huald. De botter zit op den kop van den pier vast. LOGGERS GESTRAND. De logger Minister Kuyper KW. 178 is Donderdagnacht bij Zandvoort gestrand, doch het schip is bij hoog water vlot ge komen en gisterenmorgen te IJmuiden binnengeloopen. De Donderdagmorgen bij Wijk aan Zee gestrande motorlogger Cornelia Claziena KW. 96 is nog niet vlot gekomen. Mén hoopt dat het sch^p bij hoog water op eigen kracht vlot zal geraken. HET ATELIER VAN LEO GESTEL UITGEBRAND. Alle aanwezige schilderijen en teekeningen verwoest Donderdagavond tegen half acht is door nog niet opgehelderde oorzaak brand ont staan in het atelier van den kunstschilder Leo Gestel te Bergen (N.-H.). Daar de brandkraan bevroren was, duurde het eenigen tijd, alvorens de spuit water kon geven. Inmiddels hadden de vlammen ge legenheid gehad, den geheelen inventaris te vernielen. Verwoest zijn al de in het atelier aanwezige schilderijen en teeke ningen. De heer Gestel was eenigen tijd buitens lands geweest en was in de laatste dagen weer in zijn atelier werkzaam om een ten toonstelling voor te bereiden. Het naast gelegen atelier van den kunst schilder Wijand kreeg veel waterschade. TWEE ARBEIDERS DOODGEVALLEN Van een hoogte van 18 meter.. Donderdagmiddag omstreeks 4 uur waren de 30-jarige timmerman Koel uit Wormerveer en de 20-jarige metselaar H. Geistenbergen op een hangBteiger werkzaam aan het aak van het ln aan bouw zijnde postadministratie-gebouw, dat verrezen is achter het bedrijf van de firma Joh. Enschedé en Zonen te Haar lem. De steiger la met twee Ijzeren beu gels aan het dak bevestigd. Op een zeker oogenblik brak één van de beugels, mot het gevolg, dat de beide werklieden van den steiger gleden. Zij vielen van een hoogte van 17 18 meter. Koel wüb bijna onmiddellijk dood. Geis tenbergen werd in zorgelijken toestand naar het St. Elisabeths Gasthuis over- (;ebraoht; kort na aankomst is hij over- oden. BEJAARDE HEER DOOR EEN TREIN OVERREDEN. Ernstig ongeval op het station Opperdoes (N.-H.). Donderdagavond is de bejaarde heer Zwaan van Opperdoes onder den trein geraakt. Het lokaalspoortje HoornMe- demiblik naderde 't station Opperdoes en moest, wegens onveilig signaal langzaam rijden. De heer Zwaan, die langs zijn huis reed, meende toen de gelegenheid te moeten benutten er onderweg uit te stap pen. Hij. geraakte daarbij met zijn been onder een van de andere zijdie komenden trein, waarbij de voet werd' verbrijzeld. De man is naar de ziekenverpleging „De Villa* te Hoorn overgebracht. (Telegr.) POGING TOT MOORD EN ZELF MOORD? Men meldde gisteren uit Heerlen: Vanmiddag omstreeks 1 uur vervoegde zich ten huize van den kapelaan Terpoor ten een mijnwerker, M. genaamd, van Servische nationaliteit. Toen hij met den kapelaan alleen in de spreekkamer was, trok hij een dolkmes en viel daarmee den geestelijke aan. Deze weerde den aanval af, waarop de man de hand aan zichzelf sloeg en zich een wonde even onder het hart toebracht Hij is in levensgevaar lijken toestand naar het St Jozefszieken huis te Heerlen overgebracht De Hoensbroeksche politie onderzoekt de zaak. Uit Houten wordt aan het Utr. Dagbl. gemeld: Thnnu win «ii»nHn„ 8eb,eken. dat verdaohte zlekte- Thans wonion In elf landen verschijnselen onder het vee van oenlgo **1"'in licentie veehouders alhier zijn ontstaan door do voedering van lljnmool, dat verglftlgo be- stnnddeelen bevat. Het onderzoek te Wn- geningon heeft uitgewezen, dat hot lijn- meel overblijfselen bevat van ricinus, een zwaar vergiftig zaad. Fokker vliegtuigen gebouwd. De sedert eenigen tijd gevoerde onder handelingen tuaaohen dé Naderlandsche VUegtuiganfabrlak en da bakende Avla PER LOODSBOOT NAAR AMELAND. Een speciale verslaggever van het dag blad «De Telegraaf» heeft de reis met de loodsboot «Amsterdam», die de ver binding met het eiland Ameland onder houdt, waaromtrent wij Donderdag het het vertrek mededeelden, meegemaakt, en vertelt daarvan in het avondblad van gisteren. Dat er in een dergelijke reis, voor een journalist niet al te veel «copy» zit, zal een Nieuwedieper begrijpen. De reis geschiedde voor het grootste deel in open water en duurde ruim vijftien uur. Romantische avonturen tusschen ijsschot- sen of interessante vechtpartijen met ijs beren of wat dies meer zij, zijn er buiten om niet te beieven. Dat in het verslag van dezen tocht dan ook weinig zakelijks vermeld is, is waarlijk niet de schuld van den correspondent. Uit zijn verhaal nemen wij het volgende over: De post, die meegenomen moest worden, lag nog voor het grootste deel te Leeu warden, daar de posterijen tot het laatste oogenblik niet wisten, vanwaar de eerste boot naar Ameland zou uitvaren. Drie kisten Koningsgist, waarom speciaal ge vraagd was, waren aan boord van het transportschip, een boot van ruim (300 ton, twaalf postzakken en drie pakketten volgden spoedig. De Wadden liggen stijf dichtgevroren. Het zicht is redelijk, doch hoewel wij niet meer dan vier mijl uit de kust varen, zien wij Doch van Texel noch van Vlie land iets. Na ongeveer een uur verdwijnt de zon. Dikke mistlagen komen opzetten en het uitzicht wordt uiterst gering. Het wordt erg donker, zoodat er posteö moe ten worden uitgezet. Na een half uurtje klaart de lueht echter weer op, de mist banken wijken en voor de rest van de heenreis verlaat de zon ons niet. Volgens afspraak ligt ter hoogte van Terschelling de loodsboot van dat eiland, de «Texel», klaar, want twee cylinders zuurstof en een pak van Terschelling voor Ameland zouden wij onderweg mee nemen. De overdracht had omstreeks twee uur plaats. Geholpen door het opkomende water schoot de Amsterdam» snel door de vrij kalme,'ijsvrije zee. Het Westgat en het Borngat ten Noord-Oosten van Terschelling werden eveneens vlot ge nomen. Langzaam kwam Ameland uit den zeedamp opdoemen. Door den verrekijker zien wij op het strand van Ameland talrijke menschen. Een paard en wagen staan klaar eu als wij naderen, komen ook twee auto's Bnel het strand oprijden. Steeds diohter wordt do mensobonme- nigte op hot strand. Zlohtbaar reikhalzend zien wij uit naar hetgeen de «Amsterdam» hun zul brengen. Op ongeveer 160 meter van do kust olijven wij liggen. De vlet wordt neergeluten, de post en de zuurstof- oyiinders er ln geladen en met drie|man naar hot strand geroeid. Hoera's klonken uit de menigte op het strand. Boom, daar zitten wij. Een paar motor water sohoidt ons nog van het zand. Mannen met kaplaarzen schieten toe on beginnen terstond do lading over te dragon. Op den rug van een stoeren zeomnn bo- rolkun wij net strand. Voor sloohts enkele inlauten, want wij moeten terstond terug. Het is halfvUf en wij hebben dus ampor oon uur den tijd om nog bij daglicht het gat uit te kunnen varen. Indien het niet boo niet in het Borngat overnachten De verslaggever had nog een onderhoud met den burgemeester en moest een brief in ontvangst nemen van een meisje, wier moeder erg ziek was. De terugtocht werd weldra aangevangen met vijf postzakken en één passagier. Nauwelijks was de vlet weer aan boord geheschen of de »Amsterdam« ving den terugtocht aan. Velen wuifden van bet strand af onze boot na. De uitgestrekte ijsvelden waren inmid dels door den vloed snel naar binnen ge dreven, zoodat wat straks open water was, nu bedekt lag mef dikke ijsschotsen. Krakend vlogen de schotsen uiteen. Krakend en spattend vlogen zij echter bfö aanraking met de »Amsterdam« uiteen. Nog juist voor donker bereikten wij de Noordzee. Het Marsdiep, dat wij via het Schulpen- gat bereikten, omdat het Westgat bij donker niet te bevaren is, ten gevolge van de afwezigheid van gastonnen, lag geheel dichtgevroren, hetgeen in geen jaren is gebeurd. De »Amsterdam« werkte er zich echter vlot door en om goed één uur in den nacht meerden wij aan de havenkade van Nieuwediep. Een nuttige expeditie was met goed gevolg ten einde gebracht SCHIERMONNIKOOG NOG STEEDS GEÏSOLEERD. Er begint een tekort aan brand stof en veevoeder te komen; echter niet aan levensmiddelen. Een speciaal verslaggever van »De Telegraafc schrijft uit Oostmahorn: De achtste dag van het isolement, waarin Schiermonnikoog verkeert, is aan gebroken en de vraag begint te klemmen, vanwaar uitkomst zal komen. Des mor gens vroeg klimmen de vroede dorpe lingen op het duin, om naar twee rich tingen uit te zien. Uit het Zuid-Westen wordt reeds sinds twee dagen uitgezien of de vogel, die al die post voor Schier monnikoog zal meebrengen, nog niet over de eilandenreeks komt aangevlogen; en even later wendt men zioh naar het Zuid- Oosten, om den toestand van de Friesche Waddenzeo to verkennen, of men daar raidden in de ijsvlakte ook de rookpluim kun ontdekken van de postboot, die dagen lang tevergeefs getracht heeft door de ijsmassa heen te komen. Natuurlijk verwekte het bericht, dat het vliegtuig der K.L. M. wegens den inist nog niet kon vertrekken, groote teleurstelling; er is wel ls waar nog geen gebrek aan levensmiddelen, maar de voorraad brandstoffen slinkt zienderoogen en ook aan veevoeder ls gobrek. De op Schiermonnikoog aanwezige reizigers sohlkken zioh in hun lot, maar de be volking wikt en weegt de kanson van het weer, wuerdoor uitkomst zal komen, hetzij dat men verbinding krijgt per vliegtuig dau wel per postboot. Schiermonnikoog spoedig niet meer geïsoleerd. Tengevolge van den Z.W. wind is de ijs toestand tn het vaarwater tustoheni Oostma horn en Schiermonnikoog -gewijzigd. Het westelijk deel' van het vaarwater naar Brak- zand was gisterochtend1 zoo goed ale| uiterst noodzakelijk is,*11 kapitein Minne-git SS! Xïït S Post- en passaglorsvlnebt gis teren niet doorgegaan. Het vliegtuig dat gistermorgen 9 u. van Schiphol naar Schiermonnikoog zou ver trekken, is toen niet opgestegen, in ver band met de weersomstandigheden. VERZET TEGEN HET BREKEN VAN HET IJa Do bevolking van Llsse bom bardeert eenige booten. Uit Aalsmeer wordt gemeld: Twee booten van de Busmaatschappij uit Haarlem hebben Donderdag getracht het ijs in het Zuidoosten van de ringvaart te breken. Alles ging naar wensch, totdat men ter hoogte van Lisse was gekomen waar de bevolking een dreigende houding begon aan te nemen. Een formeel bombar dement met groote steenen ontstond, waardoor de ruiten in de stuurhutten der beide booten vernield werden. De hulp van de politie uit Haarlemmermeer werd ingeroepen, en deze arresteerde den hoofddader. Deze wist zich echter los te rukken en ging er vandoor, met achter- .ating van zijn jas, maar toen hij zich herinnerde, dat zijn goed gevulde porte feuille in een zak van de jas zat, meldde lij zich bij de politie aan. De houding van bet publiek bracht de politie er toe, zich met haar arrestant in een schuur terug ;e trekken, maar ook daar werden spoe dig alle ruiten ingegooid: Er moest meer lulp worden gevraagd, alvorens de ar restant kon worden overgebracht, en de ijsbrekers hun werk konden voortzetten. DE ELFSTEDENTOCHT. Het centraal-bestuur van de Elfsteden- vereeniging hoopt bij blijvende vorst den traditioneelen elfstedentocht op Dinsdag L2 dezer te doen houden. Alhoewel sommige kleine gedeelten van ie 200 K.M. lange baan nog niet geheel oerijdbaar zijn, neemt men aan, dat dit euvel binnen enkele dagen door de aan houdende vorst verdwenen zal zijn. Sinds 1917 is in ons land geen elfsteden tocht meer gehouden. De oorzaken van de langdurige verst. De weerkundige medewerker van „Het Vaderland" sehïnjft: De .tegenwoordige vorstperiode is iin ver- scMilenüe opzichten heen merkwaardig. In de eerste plaats is een cergehjke langdurige vorst in ons lamdi een zeldzaamheid. Wan neer wij afzien van twee dagen, 14 en 23 Januari, toen ae nachtelijke -minimum-tem- peratuur met onder nur oaaiae, heeft deze vorsjpeniooe van ojen listen Januari ai 'tot heden', dat is dus 38 dagen, genuura In dat opAcht wordt zül siechts overtroffen door die van cên winter 18901891, toen het van 25 November tot 23 Januari aan een stuk vroor (mat onderbrekingen op 8 en 4 De cember), cius gedurende 69 dagen. In de tusscheniiiggenae acht en dertig jaren kwa men enkeie andere winters voor, die veed vorst gaven, maar die 'toch niet dien van 1890/TJl konden overtreffen. In 1896 vroor het van 26 Januari tot' 16 Februari door gaans vrü sterk, dus 12 dagen lang, en ueze vorstperiode was merkwaardig door haar daten inval In 1917 kwamen tusschen 1 December en einde Maart 68 vorstdagen voor, waarvan 56 tusschen 22 December en 16 Februari, invaar streng was de vorst toen alleen teBchen 26 Januari en 9 Februari In 1019 vroor het aam één stuk van 19 Januari tot 14 Februari (27 dagenl). Overigens kwa men sedert 1891 geen wintems voor met langere vorstperioden, zoodat de tegen woordige vorstperiode wed gerekend; kan worden tot de ongewoon lange. De ongewoon grootte uitgebreidheid van het continentale vorstgebiod in Europa hangt natuurlijk nauw samen met de inten siteit van de vorst in het Oosten. Wij hoo- ren dam ook voortdurend vam zeer lage tem peraturen in Duitschland 20 gr. O., den Balkan (—26 gr. tot 30 gr.), Finland' (—36 gr-), WesHSiberië (—40 gr.), OosteSLberië (—66 gr.). De vorst was zelfs doorgedrongen tot in Zuid-Europa, zoodat Pit Italië telkens berichten komenl van groote koucie. In dat opzicht begint de winter 1928/29 veed te ge lijken op sommige beruchte winters uit oude tijden!, waaromtrent de kronieken ons tal van sensatlioneele berichten hebben over geleverd iWiij hebbenl dius te doen met een Euro- peesch-Adiatisch gebied van buitengewoon strenge koude, een gebied van groote uitge strektheid, dat zich naar het Westen heeft uitgebreid tot de grpjja, die door den in vloed van den warmen Ooeaam op natuur lijke wijze daaraan gesteddl wordt, ofschoon dadelijk moet worden toegegeven, dat de Westgrens nog verder naar (hot Westen zou kiunnen verschuiven, wanneer b.v. nu eens oen storm uit het Oosten' optrad (waarop gelukkig heel welrilg kans bestaat). Ons land ligt heel bescheiden! aan de Westgrens van dit geweldige en imponeerende gebied van strenge vorslt, en wij kunnen dius kalm toe zien!, zonder diat wijl ons ui te ongerust be hoeven; té maten. Het «i misschien uit het bovenstaande wei' duidelijk zdyrn geworden, dat ln deze vorst een factor zit, die eert verklaring geeft voor haar groote permanentie ln Europa. Er kunnen ml. twee dingen) gebeuren, die oen) einde makerij aan de hieerschapptf van dit enorme continentale vorstgebled, nl óf liét doordringen van een machtigen, war mem luchtstroom uit dén Oceaan, dien ten minste dilt voratgebléd' zou kunnen dwingen' zlob tot 'b.v. de Rusdache grens of daarom trent terug te trékken, hetgeen! dus slechts •eu gedeeltelijke verandering sou bétoéke- i9-Üi rd 6v er de motorreddingbocvt „Imsruldnd©" zullen hedenmorgen vroeg het ijs rondom den stei ger verhreken en zoodoende de postboot van den rljiksveerd'lenst mogelijk maken te vertrekken. Een van deze timide vaartuigen zal de postboot zoo noodlg vergezellen, eni indien het noodlg Ja, assistentie vedeenea M 3n hoopt hét eiland Schiermonnikoog ulit zijn isolement te verlossen. 'IX

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1929 | | pagina 10