AMSTERDAMSCHE BRIEVEN.
Marineberlohten.
HR. MS. „KORTEN AER".
Stoomvaartberlohton.
ERNSTIG AUTO-ONGELUK
Btf Stuttujart 1» ffisterenochtend een auto
met 3 nersonen, die -van .een feestje huis
waarts keerden, in een. boehit geslipt en om
geslagen. Twee der inzittenden waren on-
middeirijk' dood, de derde tis ernstig gewond.
DE AARDVERSCHUIVING OP
MAHF-TBA
Reeds 40 dooden.
Uit nadere berichten nopens de grond
verschuiving te San Vincente op het
eiland Madeira blijkt, dat reeds 40 lijken
geborgen zijn en nog enkele personen
vermist wonden. Veel hoornvee en paar
den zijn eveneens omgekomen.
Nader wordt gemeld, dat bij de groote
aardstorting op Madeira reeds meer dan
100 menschen om het leven zijn gekomen,
terwijl er ontelbare gewonden zijn. De
rivieren zijn buiten hun oevers getreden
en ook door de overstroomingen van de
zeezijde wordt enorme schade aangericht.
TWEE SCHEPEN IN NOOD.
In de Oostzee.
De Russische ijsbreker Troemor seinde
draadloos uit de Mecklenburger Bocht, dat
hij evenals het s.s. Sayn uit Bremen het
roer verloren heeft en zich in nood be
vindt. Beide schepen drijven met bet ijs
mee met een snelheid van 2 zeemijlen per
uur naar het Oosten. Nadat de tweede
Russische ijsbreker Jermak in de Binnen
haven van Holtenau zijn kolenvoorraad
had aangevuld, verliet hij Donderdag
middag te 1 uur Kiel om de Troemor en
de Sayn assistentie te gaan verleenen.
DE AANHOUDINGEN TE DUBLIN.
Donderdag zijn in den loop van den dag
nog 12, voor het grootste deel zeer jonge
lieden aangehouden, maar van de oor
spronkelijk gearresteerden zijn er weer
20 vrijgelaten, zoodat zich in het geheel
nog 17 personen in hechtenis bevinden.
ONTPLOFFING VAN EEN KANON.
Nabij Turijn Is bij eed oefening van de
artillerie een stuk geschut uit elkaar ge
sprongen, waarbij twee soldaten gedood
ett verscheidene gewond werden.
TWEE MENSCHEN VERBRAND.
Donderdagnacht om 2 uur ls brand uit
gebroken ln een woning te Spandau. Toen
de brandweer arriveerde, vond men het
verkoolde lijk van een nog onbekenden
man, die door den rook gestikt was.
Gisterenmorgen om 5 uur brak er in het
Zuidoosten van Berlijn brand uit ln een
woaing. De bewoner, die ziek was, vond
meti verbrand in bed.
Te Charlottenburg ls bij een brand in
een garage een chauffeur gisterenmorgen
levensgevaarlijk verwond.
FABRIEK INGESTORT.
Te Crimmitschau ln Saksen is Donder
dag met een vervaarlijk geraas een deel
vun een textielfabriek ingestort. Onder
hi>t huizenhooge puin liggen 130 weefge
touwen. Een arbeider is zwaar gewond.
Do instorting wordt toegeschreven aan
de strenge vorst.
DE GRIEP IN ENGELAND.
Te Huil, waar de griep erg huishoudt,
heelt de gemeentelijke geneeskundige
dienst een organisatie in elkaar gezet om
huishoudens, die tengevolge van griep
zonder hulp zitten, bij te staan. In 80 pot.
van de gevallen bedragen de kosten voor
tijdelijke hulp niet meer dan 1 shilling
daags.
Groote fabrieken zijn door de vele zie
ken. in de uitoefening van het bedrijf ern-
stiy belemmerd.
hi de afgeloopen week zijn te Huil 46
menschen aan griep en 77 aan long
ontsteking en bronchitis bezweken.
Het gemeentebestuur van Doncaster
maakt bekend dat de normale diensten
voor electriciteit, trams en autobussen we
gens het groote percentage zieken onder
liet personeel niet gehandhaafd kan wor
den.
Te Middlesborough zijn ln de afgeloo
pen week het dubbele aantal menschen
van de voorafgegane week gestorven.
AUTO'S VERBRAND.
Te Los Angele® zijn op een auto-ten-
tooistelling 300 auto's verbrand.
DE KOUDE IN DUITSCHLAND.
Nieuwe felle koude.
Terwijl in midden-Duitschland te tem
peratuur onveranderd is gebleven, wordt
uit het Noord-Oosten van het land weder
nieuwe felle koude gemeld. Te Konings
bergen in Oost-Pruisen daalde het kwik
tot 16 graden onder nul, ln het Westen
en Zuiden van Duitschland varieerde de
temperatuur Donderdagochtend tusschen
nul en 2 graden onder nul
twaalf kisten dynamiet ln de lucht gevlo
gen, die daar ln een schuur geborgen
waren en dienen moesten om een ijsdam,
die zich bij de brug ln Elkhorn gevormd
had, te laten springen. Door de ontplof
fing zijn vier menschen gedood en dertig
gewond van wie een-en-twintig zwaar.
ZEVEN GEVANGENEN BIJ EEN MIS
LUKTE ONTSNAPPING GEDOOD.
BIJ een poging tot ontvluchting uit de
Mexicaanscho staatsgevangenis in Tam-
Kico zijn volgens berichten uit de stad
lexico 7 gevangenen door de bewaken
neergeschoten.
Oorlog, vrede mdooL DItroart m de Uselnlv Ven elnteL
afstel?
DE GRIEP BIJ DE BEZETTINGS
TROEPEN.
De oom missie Pétain tot onderzoek van
den gezondheidstoestand van de bezet
tingstroepen is te Trier haar werkzaam
heden begonnen. Het aantal sterfgevallen
onder de troepen is tot 41 gestegen.
EEN DYNAMIETONTPLOFITNG.
Vier dooden en dertig gewonden.
In de buurt van het stadje Scribner aan
de Elkhorn in Nebraska zijn bij een brand
op de hoeve van een districtsambtenaar
Het klopte, goed beschouwd, precies!
Daar hadden we ons, naar aanleiding van
de beruchte vervalachings-offaire inzake
Let Fransch-Belgische verdrag, de laatste
dagen der vorige weck tot een soort oor-
iogsstemming opgewerkt (wat eigenlijk
tegen ons vredelievend, hoofdstedelijk ka
rakter strijdt en1 dan ook miet een korrel
zout genomen moet worden evenals wij
het trouwens aeif namen en 'het over den
jgreippigen" boeg gooiden met vragen al»:
heb je je geweer al opgepoetst? e.d.
toen tegelijkertijd, alsof 'tl zoo moest zdjin
in het Rozy-tbeater de Verdun-fiJm begon
te draaien, een film die, veel meer nog dan
de indertijd vertoonde flitm, „De Groote
Parade" iin staat is, niet zijin historische
beelden uit den wereldoorlog, scènes uit
de loopgraven en uit de vestingen rond
Verdun, het lugubere, trieste, allerminst
„ridderlijke", maar afzichtelijk-afstompenae
en misdadig-waanzinnlige van de moderne
oorlogvoering ons na te brengen. En die
aldus al aanstonds olie wierp op de rijlzende
SjJiven van onze „OQrlogözuchii'gheid".
aar na klwam', op Zondag, de groote verga
dering in Carré, belegd door de federatie
Amsterdam der S.DA.P., die, ook al
vonden velen dé uitlatingen van den Belgi
schen ex-minister Camiel Huysmans niet
in affle deeien gelukkig, ttoch ook het haire
er toe bijdroeg onze kiemende haatgevoe
lens hun groei-kraoht te ontnemen.
Tenslotte, en dit „hielp" .van dit alles
zeker nog wel 't meeste kwam, juist na
dat de arrestatie van den „falsaris" Frank
Heine bekend was geworden, de dool,
die ontspanning bracht aïlerweg© en ook
ons, ten aanzien van onze Zuidelijke buren
ietwat verstijfde 'hart weer warmer en „soe
peler" on vergevensgezinder maakte. Moge
hiet aldus „van buiten" en ,jvan binnen"
door blijven, dooien1! Wèl irüoet, eerlijkheids
halve vermeld worden, dal, juist nu ik dit
schijf het weer een klein beetje op-vrJest
(van builen: het kwik staat weer om en bij'
de 82°; van binnen: hiet vrij,laten van Heine
verkoelde ons weer iet of wat) maar we
hopen en verwachten nu toch met reden
in de komende dagien fMnk-doorzettenlden
dooi, zood'at er weldra geen „ijsje*" meer
in de gracht, en wat onze „internationale"
gevoelens betreft geen vuiltje meer aan de
lucht zal zijn.
Wij hopen en verwachten dat in alle
geval vóór den 24sten van deze maand, op
welken datum1 de voetbalwedstrijd België—
Holland te Antwerpen moet plaat® hebben!
Hiet zou, anders, gezien de vele supporters,
die steeds bij een dergelijke gelegenheid,
ook vanuit de hoofdstad., naar Antwerpen
tijgen, wel een® aanleiding kunnen geven
tot minder aangename „incidenten." onder
het publiek, dat dezen internationalen wed
strijd bezoekt.
Overigens Leeft inen hier -nu eens de
priatoht-gelegenheid metterdaad te toonen,
dat „de sportf in haar -besten vorm, loef'
in een vrije, internationale sfeer, -waarin
voor „verdachtmaking", „haatgevoelens",
„falsificatie»" e. dl geen plaats is.
Ben lik goed ingelicht, dan zou er in den
boezem van onzen N.VJB. reeds gedacht
worden aan het eventueel uitstellen- van
dezen wedstrijd in verband met den „ge
spannen toestand" Laat ons hop^n, dat het
Bondsbestuur niet tot zulk een besluit
komt, omdét het de overtuiging zal krijgen
dat onze sportwereld nu juist eens boven
bedoelde .gunstige gelegenheid" wil aan
grijpen.
iMiet de intrede van den lang-verwaohien
dool is de doodsklok over de AOmster-
damscihe) Y(s) (Xliub) ln haar tegenwoordi
ge n, vorm, beginnen te luiden. Haar laat-
sten winter op het 'Museum-terreln heeft
zij nu voorgoed achter den rug en haar
verhuizing naar een terrein naast het nieu
we Stadion staat voor de deur. Op dit ge
wichtig oogenbilik van baar bestaan mag
wel eens even een terugblik geworpen
worden op den afgeloopen levensweg van
de thans 65-jarige.
De oprichtingsvergadering dan had plaats
op 21 December 1864 en reeds op 5 Jan.
1865 schreef de Cüuh, waarvoor aanstonds
veel belangstelling bestond, een „hardrijderij
op schaatsen" uit in het Oude Tolhuisgat
aan het Y, Een later vrijwel vaste traditie
zette toen ook al! aanstonds in: deze wed
strijd kon, wegen den ingetreden dooi, niet
doorgaan en werd afgelast, Maar op 16
Febr. dmv. kwam* 't er d'an toch wèl van en
dit eerste ijsfestijn der Club werd, volggns
de verslagen uit de Amsterdamsche Cou
rant van die dagen, een echt nationaal feest,
dat werd bijgewoond door een talrijk en
uitgelezen publiek), waaronder vele dames,
voor wier ontvangst een goede plaatsing
op een nette, sierlijk met vlaggen gedeko-
reerde tribune" was gezorgd. Aan den
wedstrijd namen 64 rijders deel; de oudste
deelnemer was Barend Ponstijn en tel'de
niet minder dan 81 jaarl 1
Eigenlijk, gaat men 't goed na in de
„familie-papieren", is de A. Y. O. een
soort „wintersch" buitenbeentje van de
Amsterdamsche Roei/- en Zeilvereeniging
,jDe Hoop". Eeni aantal leden van deze ver-
eeniging rilchtte in 1860 een sociëteit op,
die haar lokalen had in het koffiehuis
,,'t Vosje" op het Rokin. In den daaropvol-
genden winter schreven deze sociëteits-hee-
ren een wedstrijd op schaatsen uit voor
jongens tot hoogstens 16 jaar uit de bur
gerklasse. De prijizen1 'bestonden uit. ham-
I men, spek en worst. Voor Het gebouw van
I ,jDe Hoop", dus op een deel' van de
Aanstel Jachthaven, had de wedstrijd plaat*.
Men ging voort met het organiseeren van
dergelijke wedstrijden en kwam vervolgens
tot het initlattietf voor het oprichten der
A. Y. O., waarvan wij het geboorte-feest
reeds vertelden.
In Dec. 1869 kreeg de Olub rechtsper
soonlijkheid; ln dat jaar werd de baan bij
het Tolhuis verlaten en een ander© op de
BuBtenslngelgraoht, tusschen Raam,- en
Zaagbarrière in gebruik genomen.
Dat het bij die wedstrijden in den ouden
tijd uiterst „sportief toeging, al» men
dezen term tenminste neemt in de betee-
kenis van uiterst welwillend en gemoedelijk
en er Het element „feilen kamp" uit weg
neemt. blijkt wel uit een beschrijving van
de „groote gecostumjeerde hardrijderij!" op
21 Febr. 1870. „Ais de rijder vier, heet
het/ daarin, „wachtte zijn mededinger, hielp
hlem op de been en samen gingen) zij' vroo-
lijk verder. Gedurende dezen wedstrijd
werd er hard mJet sneeuwballen gegooid en
als een hooggepMmde hoe<ï van een hard
rijder pfvloog, riep hij' zijn partner toe, dat
hij niet verkouden! wensehte te worden en
eerst rijn hoofddeksel wilde oprapen. De
ander nam daarmee genoegen en als de
hoed dan weer op zijn plaats stond,, reden
bolden hand ln hand voort, om broederlijk
de eindpaal te bereiken)!"
In 1878 werd wederom behoefte gevoeld
aan nieuwe banen. Voor de leden der Olub
werden' toen gereserveerd de Heer en-
graoht tusschen Tborbeokepein en Konlngs-
pleiin. Hl'er kon wet gpzolMg baantjes worden
gereden, maar gelegeriWeia tot het houden
van- wedstrijden was er niet. Het volgend
Jaar verhuisde men naar het Vondelpark.
In dat jaar vindt men ook' voor 't eerst een
wedstrijd -uitgeschreven in het „sierlijk
achaatsrijden" oftewel sohoonrijdon. In
1880 wa» het ledental intussohon tot 1020
gestegen en een grootere baan werd ge
zocht en gevonden lin een wateroppervlak
luisschen 1'auius Potterstraat en Hobbema-
kade. In 1882 werd men daar wederom, in
verband met den bouw van de tentoonstel
ling en de volgende Jaren moest men zich
nog eenmaal met de vljivers ln het Vondel
park 'behelpen. In 1886 vond men, achter
de P. O. Hoogstraat een terrein geschikt
om onder water te pompon. De strenge
winter '90—'91 word tenslotte gevierd op
het terrein, waar het huidige een deel van
4S(, dat men toen in huiur had gekregen van
de Amsterdamsche Sportclub. Door dezen,
voor de Club natuurlijk zeer „voordeeligen"
winter, steeg het ledental tot bijna 2200, de
kas werd goed gevuld en.men had nu
een goed terrein. Men kon düt terrein
ongestoord in huur houden tot 1902. Toen
zeide de gemeente echter de huur op; ook
toen was de ^bebouwing van het Museum-
terrein" reeds aan de orde! Het A.Y.C.-
bestuur slaagde er echter toch nog in al
thans een deel lin- huur te behouden, een
nieuw Clubgebouw verrees en in 1903 kreeg
men voor 20 jaar dit deel dn huur. Daarna
dreigde van jaar tot jaar de opzegging.
Die thans, met de -Museum-schouwburg-
plannen in zicht, een feit werd.
Ja, die Museium'-schouwbuTgi, komt hij
er nu, of komt hjj er niet? Nu ik dilt schrijd'
is de beslissing in den Raad1 misschien reeds
gevallen. Misschien. Maar erg waarschijn
lijk lijkt het niet, omdat, bij' de behandeling
van de desbetreffende voordracht, die dezie
week op het Prinsenhof wederom werd
voortgezet, wel bleek, dat het „uitstel
idee" mieer en tnleer aanhangers vindt. Zelfs
in het College van B. en -W. zelf wint dit
denkbeeld veld, naar- uit de redle van wet
houder Drabbe, die overigens den finan-
cieelen opzet (tegen het oordeel van des
kundigen als prof. Vokner in!) „gezond"
noemde, bleek. Vooral ais de motie-Polak,
waarin wordt uitgesproken dat men het
recht op vrijplaatsen van de „aandeelhou
ders A" wil laten vervaten-, wordt aangeno
men, zullen meerdere Raadsleden, die
>tbans nog „pro" rijm het uitstel-voorstel
van de katholieke fractie (nu opk al' reeds
door leden van andere fracties ondersteund)
bijvallen.
Gaat. het Inderdaad' zoo» dan zal ook hier
allicht van „uttsteT afstel komen, wat in
dit geval door het groote meerendeel der
Amsterdammers zeer zeker zou worden, toe
gejuicht. Er moet daarbij nog eenfe met na
druk op worden gewezen, dat) men, triet
zulke toejuichingen geen oordeel uitspreekt
over het architectonisch ontwerp van den
'bouwmeester Staal (men kan dit zelfs hoo-
gelijk 'bewonderend) maar er wel mede
te kennen geeft, dat een dergelijke groote
schouwburg, in de eerste plaats bedoeld' als
Opera-gebouw, in dezen tijd en zeker daar
ter plaats© een onding ia.
(Maar, nog eens, dè kans bestaat,
dat wij met dezen onzen, herhaalden» nood
kreet te laat zijn. Misschien.
FILMVER TOONIN G VAN DE
BATAAFSCHE PETROLEUM-MIJ.
De Vioe-Admiraal Commandant der
Marine te Willemsoord, brengt ter ken
nis: dat de Directie van de Bataafsche
Import Maatschappij naar aanleiding van
een tot haar gericht verzoek besloten
heeft om op 14 Maart a.s. des avonds ten
8 uur in het Casino-gebouw nogmaals
een vertooning te geven van de film van
hare Petroleum-bedrijven in Nederl. Oost-
Indië, op dezelfde wijze zooals dit op 1
November j.1. heeft plaats gehad, en dat
de toegang voor officieren, onderofficie
ren en manschappen, vergezeld van de
uitsluitend tot nun gezin behoorende
leden vrij is.
Gisterenmorgen om 12 u. la Hr Ma.
Kortenaer van zijn rela naar Weat-Indië
in de haven alhier teruggekeerd.
Hr. Mi. Z 6 en Z g rijn gieterenochtend weer
in de haven alhier teruggekeerd.
Na gedokt en de noodlge herzieningen op
'a Rijkswerf te Hellevoetiluli te hebben onder
gaan, ia Hr. Ma. mijnleggei1 Meduaa Donder
dagmiddag naar zijn atatlon te VUaaingen ver
trokken.
Bij Kon. bealuit van g Maart ia, met den
datum van dit bealuit, bevorderd tot kapitein
der mariniera de eerate-luitenant der marinier*
M. R. de Bruyue.
Bij beschikking van den miniater van defen
sie la luit. ter zee der ie kl. G. H. Poolman
den iften Maart geplaatst bij het departement
van defenaie.
De luit. ter zee ie kl. J. Varkeviaaer, than»
gecommitteerd te Horten wordt den aen April
gecommitteerd naar Weymouth en de off.
M.S.D. ie kl. W. G. M. Brouwer, thans ge
committeerd te Weymouth wordt den i8en
April gecommitteerd naar Fiume.
De off. van adm. ze kl. J. C. W. Jobae,
thans dienende aafl boord Wachtschip te
Willemsoord, wordt den nen Maart geplaatst
op het Vliegkamp de Mok en de lult. ter zee
ae kl. J. F. W. Nuboer, thans geplaatst bij
den Radiodienst te A'dam ia bestemd t.z.t ge
plaatst te foorden bij genoemd Vliegkamp.
Bij beschikking van den minister van defen
sie is de off.a van adm. ae kl. J. W. B. Buykes
dén I4en Maart geplaatst aan boord van Hr.
Ms. Wachtschip te Willemsoord.
Bij beschikking van den minister van defen
sie ziin de officieren van den M.S.D. der ae
kl. W. J. Dallnghaui en H. Koster den iaën
Maart geplaatst onderscheidenlijk bij de Rijks
werf te Willemsoord en bij de Kazerne voor
den onderzeedlenet aldaar.
Luit. ter zee ae kl. G. N. H. baron van Tilt
wordt den i8en Maart geplaatst aan boord
van Hr. Ma Wachtschip te VUaaingen.
Lult. ter zee 2u kl. J. Ruitenachild wordt 14
dezer geplaatst bij het dep. van defenaie.
Onder-volgende officieren en schepelingen
worden den Hen Maart a.a. geplaatat op Hr.
Ms. Vliegkamp de Mok:
Lult. ter zee ie kl. C. C. F. Jager, bootsman
J. W. Bol, kwartlermr. H. A. Scheuller, serg.-
botteller W. F. Huivenaar, aerg.-tlmmerman
P. A. Hlllerstrom, scrg.-monteur J. Lcerlng,
Idem J. Hubregtsen, korp.-monteur S. Schraa,
serg.-achrijver P. C. Alblaa, korp.-achrijver
A. A. de Leng, scrg.-hofm. W. F. Hennlnk,
korp.-hofmeester J. Rasch, serg.-vllegtm. M.
W. Jamoel, idem J. Crama, Idem P. Esselman,
korp.-vliegtm. M. H. A Hennekatn, idem T.
M. Nijpjes, idem F. Ouwerllng, idem' H. F.
Snijders, idem R. Wijngaarden, idem J. J.
Basseleur, serg.-vllegtm. H. W. D. van Loon,
korp.-vliegtm. Hl 'W. A Slingerland, matroos
ie kl. J. de Kam, Idem' E. Berends, marinier
ie kl. J. Planje, korp.-macht, ae kl. M. Ver
schoor, stoker ie kl. L. D. Kalf, loorp.-bottc-
lier J, W. Rootner.
Ondervolgende schepelingen zijn den 6en
Maart j.1. per s.s. Chr. Huijgens uit O.-I. in
Nederland teruggekeerd:
Konstabel-majoor L. Greinen, serg.-monteur
H. W. C. van Sluijters, korp.-monteur J. C.
Hoogstraten en P. A. Verhoef, serg.-bottelier
H. J. Terol, korp.-botteller J. H. Mooser, serg.-
ziekerrverpL C. de Vries, korp.-ziekenverpl. A.
Meertens, t immerman sma at W. Molijn,
schoenmaker G. A. de Werk, aerg.-torpedom.
K. Venema, korp.-torpedom. K. Leeuwestefn,
korp. der mars. J. Herdink, marinier ie kl J.
Rcnsen en N. van Willigen, marinier je kl. H.
W. Plomp en L. Simmeren'.
Ondervolgende schepelingen worden den
i?en Maart a.a. per Prina der Nederlanden
nacr O.-I. uitgezonden:
Seng.-monteur J. Siebrand, «eng. der mars.
B. Nijenhuia, korp.-konatabel J. van der Valk,
korp.-seiner W. van Emmerik, ld. D. de Haaa,
id. B. J, Betaema, korp.-schrijver J. J. An-
driessen, korp.-monteur M. P. Mannl, korp.-
bottelier W. M. Vlasveld, korp.-vliegtuigm.
W. Wlllemse, korp. der mar*. L. A Janssen,
id. H. G. Kort, mar. ie kl. E. de Boer, id. C.
van Drunen, id. P. J. Sierag, id. ae kl. R.
Sehaftenaar, id. W. F. J. Coerse, id. H. E.
van Gameren, id. A Hubregrtse, id. je kl. J.
Groter*, korp.-monteur A. Freen, id. C. van
Dijk, korp.-vliegtulgm. G. H. Bakker, korp.-
ziekenverpl. J. Luldinga, id. L. P. D. de
Winter.
Aan ondervolgende schepelingen zijn de
hieronder vermelde medailles voor eerlijken
en trouwen dienst toegekend.
Kleine gouden medaille.
Opperachipper J. N. van Koppenhagen adj.-
o.offic.-macht. W. M. Visser, opperachrijver
U. de Jong, schrijver-majoor J. W. F Everts.
Zilveren medaille.
Schipper J. C. J. van Gelderen, macht,
majoor A. Lubsen» i<L W. Wijdoogen, serg.-
konstabel C. L. Kost, id. H. van Haaien,
serg.-seiner D. Millenaar, serg.-macht. C.
Deelder, serg.-torpedom. F. Coolegem. serg.-
schrijver J. C. Verboom, serg.-bok J. Oud-
kerk, id. G. A de Bie, korp.-konstabei J. H.
van der Linde, korp.-bottelier J. Bouw, mar.
ie kl. J. M. van der Roest, gewezen mar. ie
kl. P. P. H. Ortmans.
Bronzen medaille.
Bootsman J. F. Boelhouwer, serg.-macht.
J. Eekhart, serg.imonteur J. J. A. Cambier,
id. H. W. C. Sluijters, id. J. W. Knijff, serg.-
vlgtmr. H. Moses, korp.-macht. ae kl. H. P.
P. Heineman, korp.-vliegtulgm. C. van Beve-
ren, korp.ziekenverpleger J. M. Labrijjcre,
korp.-kok P. W. d'Hulst, korp.-bottelier
H. Maas, stoker :e klasse J. A van
der Stel, korp. der mars. A. Bos, id. A H. van
Nek, ld. B. J. Gregolre, mar. ie kl. J. S. Car-
ton, id. J. Dlngemanse, ld. C. ArnoLdut, id. A.
C. Ponsteln.
Bevordering.
28 Februari: Mar. ae kl. W. van den Driest
tot marinier ie kl.; id. G. F. Jansen tot id.;
ld. P. A Stokhof tot id.; ld. J. B. Heideveld
tot id.; mar. 3 kl. J. v. d. Geld tot id. ae kl.;
stoker ae kl. J. J. Butter tot stoker ie kl.
Met ontslag uit den zeedienst:
9 Maart: korp.-macht. A. C. Nuhoff, id. J.
Douwes.
ia Maart: mar. ie kl. D. Beekhuis, stoker
ie kl. J. H. A. Logmans.
IS Maart: mar. je kl H. Prummel
ab Maart: matr.-«rpL P. Bos «na.
a6 Maart: borp.-mseht. H. T. Wolthuis.
31 Maart: matr. te kl. G. J. Maïsveld; ld.
ae kl. W. ds Paus.
1 April: mar. ae kl. J. E. vin Dijk-
17 April: kwartiemr M. Cortex.
1 Mei: serg.-msj. d. «nsrn T. J. Altars.
3 April: Mar. ie kl. N. van Willigs®.
Stoomvaart MU. Nedorlaod
Moena, 8 Maart te A'dam.
J. P. Coen. u., 7 Maart te Geaws.
Johan de Witt, t~ pass. 6 Maart Psrltn.
Radje, u., pass. 6 Maart Perim.
Ro+tl, 7 Maart v. A'dam.
Saleler, peas. B Maart Glbratlar.
Roepat, 8 Maart v. Cuxhaven.
Kon. Ned. Stoomboot MaatachappV
AchUlea, 6 Maart v. Valeacia.
Deucaliom, pass. 6 Maart Aaoren.
Eos, 6 Maart v. Catacolo.
Erato, 7 Maart v. Muael.
Euterpe, 7 Maart te A'dam.
Iloa, 6 Maart v. Flume.
Merope, 6 Maart te Sevilla.
Petworth, 6 Maart 6 Maart te Borrlana
Pollux, 6 Maart te Bourgia
Van Renatelaer, 6 Maart v. Barbados.
Stelle, 8 Maart te Hamburg.
Amsterdam, u., 6 Maart v. Arica.
Póhr, pats. 7 Maart Dungenesa.
Nereua, 7 Maart te R'dam.
Orpheus, 8 Maart te R'dam.
Berenice, 7 Maart te Cadlx.
Êreda, 7 Maart v. Curacao.
Brielle, u., pass. 7 Maart Azoren.
Clio,, pass. 7 Maart Gibraltar.
Föhr, 8 Maart te A'dam.
Simon Bolivar, 6 Maart v. Curacao.
Telamon, 6 Maart v. Guatamela.
Tellua, 7 Maart v. Tarragona.
Veata, 8 Maart v. R'dam.
Ajax, 7 Maart te Lissabon.
Almelo, 9 Maart te A'dam.
Ariadne, 8 Maart te A'dam.
Crijnssen1, u., pasa. 8 Maart Azoren.
Hebe, 8 Maart te Lissabon.
Oreate», t„ vertr. 8 Maart r. Duinkerken.
Pluto, 8 Maart v. Bordeaux.
Proteut, t>»st. 8 Maart Skagen.
Triton, 6 Maart te Kingston (Ja.),
Ulysaet, 7 Maart v. Cristobal.
Kon. Holl. Lloyd.
Amatelland, t., 6 Maart v. Laa Paltnaa.
Insullnde, u„ pasa. 6 Maart Port Said.
Kennemerland, t„ 6 Maart v. Montevideo.
Flandria, t„ 8 Maart v. Bahla.
Salland, u„ pass. 8 Maart Fernsndo Noronha.
Kon. Paketvaartmaatschappl).
Van der Lijn, pats. 7 Maart Perim.
Slbolga, 7 Maart te Belawan.
Taaman» g Maart te Brlsbane.
Holland—Afrika Lijn.
Klipfonteln, t, 7 Maart v. Marsellle.
Grljpskerk, t„ 6 Maart te Tanga.
Nias, t., 7 Maart te Antwerpen.
Sumatra, o„ pasa. 6 Maart Oueaaant.
Glekerk, 7 Maart v. Hamburg.
Springfontein, u., 7 Maart te Kaapstad.
Holland—Wast-Afrika Lijn.
Vulcanua, j Maart te A'dam.
Cerea, t„ 6 Maart v. Sapele.
Ee mat room, 7 Maart te Hamburg.
Reggestroom, u., pass. 6 Maart Oueaaant.
Scheldestroom, 7 Maart te A'dam.
Albireo, t., 7 Maart te Cape Coaat.
Drechteriand', u„ 7 Maart te Wlnnebab.
Drechtstroom, t„ 6 Maart v. Monrovia.
Helder, t., g Maart v. Saltpond.
Vondel, t„ 7 Maart Accra.
Holland—Amerika Lijn.
Beemsterdijk, 6 Maart te Boston.
Rotterdam, 6 Maart v. Conatantinopel.
Eemdijk, g Maart te Curacao.
Grootendijk, 6 Maart te San Franciaco.
Kinderdijk, g Maart te Criatobal.
Maasdam, 8 Maart te R'dam.
Burgerdijk, 7 Maart te Newport-News.
Dinteldijk, 7 Maart te Seattle.
Noorderdljk, 8 Maart te Londen.
Holland—Auatralll Lijn.
Aagtekeric, u„ pasa. 8 Maart Oueaaant.
Abbekerk, t., pasa. 8 Maart Sagree.
Holland—Britsch-IndlB Lija.
Sommelsdijk. t„ 7 Maart v. Rangoon.
Streefkerk, u., 6 Maart te Calcutta.
Hendonhall, t., paas. g Maart Gibraltar.
Koudekerk, t., pass. 7 Maart Perim.
Scblekerk, t., pass. 7 Maart Perim.
Veen/dijk, u., 7 Maart v. Madras.
Andijk, paas. 8 Maart VUaaingen.
Hoogkerk, u„ paas. 7 Maart Glbraltra.
Kleldrecht, t., 8 Maart v. Algiers.
Meerkerk, u.L 8 Maart te Genua.
HollandO.-Azië Lijn.
Ouderkerk, t., 6 Maart v. Singapore.
Zosma, 7 Maart te Hamburg.
Java—Bengalen Lijn.
Jacatra, 6 Maart v. Belawan.
JavaChinaJapan Lijn.
Tjimasoek, 7 Maart te Chinwangtao.
Java Pacific Lijn.
Siantar, 6 Maart v. Singapore.
JavaNew-York Lijn.
Breedijk, 7 Maart te Fayal.
Schouwen, 7 Maart te Padang.
Blitar, 8 Maart te S&bang.
Rhesus, vóór 7 Maart te Batavia.
Patroelus, a Maart te Taku Bar.
Sitoebondo, 6 Maart v. Jacksonville.
Rotterdamache Lloyd.
Bandoeng, u., 4 Maart v. Belawan.
Indrapoera, u„ 7 Maart te Belawan.
Kedoe, t., pass. 6 Maart Kaap del Armi.
Kota Baroe, u., pass. 7 Maart Kaap Boir.
Sibajak, u„ 7 Maart te Southampton.
Garoet, 7 Maart te A'dam.
Insulinde, u„ 7 Maart v. Suez.
Djember, u., pass. 7 Maart Oueasant.
Patria, t., 7 Maart v. Marseille.
Slamat, u., 7 Maart v. Colombo.
Bandoeng, 8 Maart te Batavia.
Kota Radja, 8 Maart te R'dam.
Medan, t, 7 Maart te Marsellle.
Menado, u., 7 Maart v. Catania.
Kota Inten, t„ paas. 8 Maart Point de Galis.
Rotterdam—Zuld-Amerika Lijn.
Alpherat, t„ 6 Maart te Santos.
Aludra, 7 Maart te Hamburg.
Alchlba, 7 Maart v. Hamburg.
Alphard, u., 7 Maart v. Rfo Janeiro.
0 Stoomvaartmaatschappij Oceaan.
Euryades, 4 Maart v. Shanghai.
Eurymedon, 8 Maart te A'dam.
Phrontia, g Maart te Batavia.
Rheaua, g Maart v. Padang.
Sarpedon, g Maart v. Colombo.
Peisander, past. 6 Maart Gibraltar
Prometheus, 8 Maart te A'dam.
Alcinoua, 8 Maart te Sabang.
Automedon, 7 Maart v. Belawan.
Eurybates, 8 Maart te Suez.
Lycaon, 8 Maart te A'dam.
Patroelus, 8 Maart te Shanghai.
Emzetco Lijn.
Jonge Jacobut, pas*. 8 Maart Gibraltar.
Jonge Maria, paas. 7 Maart Finiaterre.