doet, dat bewees de demonstratie van gis
terenmiddag.
Van de zijde der raadsleden bestond
voor deze demonstratie groot© belangstel
ling. Ook de beer van Dam, een der felste
opposanten tegen de reorganisatieplan
nen, was tegenwoordig; de heer Verste
gen, die zoo lang en energiek de plannen
verdedigd heeft in den Raad, bij elke be
groeting weer, was er voor. uit Koog aan
de Zaan overgekomen. De in den Raad
gehoorde kritiek betrof voor een belang
rijk deel de stankverspreiding, en de over-
schuit in reparatie is.
Uit het bovenstaande blijkt wel, dat het
geenszins de bedoeling is van dit terrein
aen verzamelplaats van vuil te maken; in
tegendeel, langer dan één dag blijft het
hier niet liggen. De wagens kunnen van
drie zijden op het terrein komen. Zooals
wij mededeelden, is de stort-installatie
vervaardigd door de fabriek Stork-Hijsch;
de fundeering geschiedde door Gemeente
werken. Opzichter van het terreinwerk
was de heer M. 0. van der Plas; de onder
bouw (betonwerk) geschiedde door de be-
tonfabriek Wittenburg en stond onder
last die men er van zou hebben. Welnu I y d gemeente-opzichter,
uit het volgende zal wel blijken, dat het ,;r~r_ L w
met die stankverspreiding wei zal los-
loopen.
Eerst een beschrijving van de gebou
wen. De eigenlijke stortinrichting is, men
weet het, een groote loods, 14 M. hoog (in
den kap), 23 M. lang, 11 M. breed. Daarin
kan het vaartuig, dat het vuil naar zee
vervoert, in zijn geheel worden geborgen.
De wagens der reiniging zijn voorzien
van een haak, waardoor zij aan de kraan
worden gepikt en in hun geheel worden
Hedenmorgen zal men met het vaartuig
een tocht naar zee maken, om dit te ledi
gen; wij hebben destijds een dergelijken
tocht uitvoerig beserheven en meenen
thans met het bovenstaande te kunnen
volstaan.
Wij hebben reeds gezegd, dat van de
zijde der raadsleden de belangstelling
voor deze demonstratie groot was; ook het
College van Burgemeester en Wethouders
was in zijn geheel tegenwoordig (de gem.-
secretaris is uitstedig), alsmede eenige
men kan gemiddeld aannemen dat ze voor
J 2.50 per week weggaan.
DE EERSTE LAMMEREN TER MARKT
Te Leiden werden de eerste lammeren
gemarkt. Het waren Winschoters, lam
meren uit Groningen. De uitgezochte
waar werd verkocht voor 13 14. Het
ondereind bracht 10 op. Deze prijzen
zijn een paar gulden hooger dan verleden
jaar.
Ingezonden.
ONS GRONDBEDRIJF.
Geachte Redactie.
opgeheschen. Een 3 tons electrische I hoofdambtenaren der' gemeente. Wel
hijschkraan, die automatisch uitschakelt, merkwaardig was, dat ditmaal toespraken
e.d. achterwege bleven, hoewel toch o±
hier een belangrijk stuk werk is verricht,
dat een nadere beschouwing of apprecia-
bren'gt ze naar boven, een electrisohe kat
vervoert ze tot boven het schip. Dan wor
den ze met de handkraan vlak boven het
vaartuig geledigd. Daar dit dicht boven het|tie wel verdiend had.
schip gebeurt, valt het vuil slechts zacht
naar omlaag en verspreidt het geen stof.
wanneer de schuit in
DE HUIZEN VAN DEN WONING
STICHTING.
Anders wordt het,
zee is of door ruw weer niet varen kan.
Om het werk te kunnen laten voort
gaan, is over de lengte van het storthuis
namelijk een bunker aangebracht, voor
zien van openslaande kleppen. Indien de
schuit niet in de gracht ligt, zijn deze
kleppen gesloten en wordt hierin het vuil
uit de wagens gestort en bewaard. Zoodra
de schuit beschikbaar is, worden de klep
pen geopend en stort het vuil omlaag.
Natuurlijk verspreidt dit wel stof, maar
daar het geheele gebouw afgesloten is,
komt hiervan niets naar buiten. Men be
grijpt, dat bij de demonstratie van Vrijdag
gezorgd was extra hoeveelheden voorra
dig te hebben, zoodat er toen veel stof
werd opgeworpen.
Bij de demonstratie van j.1. Vrijdag
toonde de installatie van den heer Maas
haar practische bruikbaarheid aan: met
één enkele handbeweging vielen de klep
pen omlaag en stortten zij hun inhoud in
het gereedliggende vaartuig. Om bij hoog
water in de gracht geen -last te hebben,
dat de kleppen tegen den rand van het
vaartuig slaan, zijn zij voorzien van een
haak, waarmede zij opgepikt kunnen wor
den. Door middel van rolstokken worden
zij, alweder op practische wijze, gesloten.
Het spreekt vanzelf, dat bet personeel,
dat deze geheel nieuwe installatie bedie
nen moet, zich nog de noodige routine
moet verwerven om met een en ander snel
en goed te kunnen manoeuvreeren, maar
ondanks dit verliep alles vlot. Eén man
kan aldus in V* minuut 30 ton vuilnis van
uit den bunker op het schip storten. ter-
Wijl geen speciaal personeel noodig is.
Slechts de voerman en zijn helper, die
met den wagen het storthuis binnenrijden,
zijn voldoende voor het laden en lossen.
Er zijn 17 stel van deze kleppen aange
bracht.
Dit wat het storthuis betreft. Op het ter
rein aan de overzijde is een loods ge
bouwd, welke voor vele doeleinden wordt
gebruikt, en waarbij een zeer efficiënt ge
bruik is gemaakt van de ruimte. Geduren
de de uren, dat de wagens op het terrein
vertoeven wordt de ruimte namelijk ge
bruikt voor hulpstal; er zijn voederbak
ken aangebracht en de paarden staan er
ruim en zindelijk. Zoodra de wagens weg
zijn naar de reiniging, wordt de afzetting,
die gemaakt is voor de paarden, wegge
nomen en wordt de ruimte gebruikt voor
het opbergen der kipwagens. Bovendien
is hier nog een bergplaats voor voer
dat vanwege de ratten wordt opgeheschen
en andere requisieten, en, aan den
achterkant, een net schaft- en wachtlokaal
voor de mannen, een kantoortje, W.C. en
drinkgelegenheid. Alles uiterst eenvou
dig, maar afdoende.
Zooals men weet werd tot nu toe het
huisvuil, dat met de handwagentjes wordt
opgehaald, achter den Kanaalweg opge
borgen, waar tot nog toe ook de paarden
stonden. Een uiterst ongeschikte gelegen
heid, zoo dicht bij het gebouw der Melk-i. yxr
centrale. Voortaan behoeft dit ook niet 18 8elbk aan d^ndere, en dat in een
meer te geschieden; het huisvuil wordt j overgangsperiode in het voorjaar. Men
naar de Bassingracht vervoerd en aldaardoet handel en daarmede is alles gezegd,
geworpen in een speciaal geconstrueerde wan* er zVn er velen die komen om
kar, met grooten inhoud. Om het daarin verkoopen en weer terugfceeren met
te brengen is een steenen oprit gemaakt, j'lun onverkochte koopwaar, en dat alleen
Bij de demonstratie bleek, dat die wat erg omdat het weer niet medewerkt om een
steil oploopt, zoodat de menschen hun mais°h groentje op onze welden te too-
wagen niet steeds in bedwang hebben; veren. Het is het praatje van den dag ge-
de heer Maas evenwel, die overal reke-1 worden en dat alles werkt zeer deprimee-
ning mee hield, beweerde, dat dit niet rend- D& weiders kiezen het beste uit het
hinderde, omdat al die wagentjes, en dus besfce> maar de verkoopers klagen steen
ook al het personeel tegelijk aanwezig en been, want er kleeft weinig winst aan.
zijn, en drie man zoo'n kar naar boven i Er waren er ook, die het vee maar weer
brengeil en omkippen. Het groote, onzink- jmee namen, omdat ze dachten thuis
bare vuil, dat niet in zee kan worden ge- f 30.meer te kunnen, ontvangen,
stort, wordt op dit terrein uitgesorteerd! Het melkvee was ook kalm in den han
en later op de belt verbrand. Dit veegvuil del, voor kalfkoeien werd tot 875.
leent zich, speciaal hetgeen in den zomerbesteed. De slachtkoeien bleven op prijs,
wordt opgehaald, uitstekend voor mest, veel is er niet van te zeggen, zij brachten
Klacht betreffende slecht onder-
1 uil iil—
Door den bond van korporaals der
Kon. Marine, afdeeling »Den Helder*, is
aan het bestuur der woningstichting >Deri
Helder*, alhier, het volgende schrijven
gericht: v
Geacht College,
Namens het bestuur der afdeeling »Den
Helder» van den bond van korporaals
der Kon, Marine, gevestigd Hoofdgracht
69 alhier, hebben ondergeteekenden de
eer U ter kennis te brengen;
dat in diverse vergaderingen dezer
afdeeling herhaaldelijk klachten naar
voren worden gebracht over de woningen
ressorteerende onder uwe stichting;
dat deze klachten In hoofdzaak gelden
het zeer verveloos zijn, zoomede over
slecht sluiten van deuren en ramen;
dat over het algemeen het behangsel
vernieuwing behoeft;
dat er vele voordeursloten geopend
kunnen worden met dezelfde sleutel;
dat dringend vele reparaties dienen
plaats te hebben;
dat na herhaalde aanvragen tot voor
ziening in bovenstaande klachten, deze
niet of eerst na zeer langen tijd beant
woord worden;
dat indien aan het gevraagde gevolg
werd gege„ven, dit meestal geschiedde op
niet afdoende wijze;
dat hierdoor deze woningen een zeer
haveloos aanzicht hebben zoowel van
binnen als van buiten;
dat voor verdere omschrijving van deze
en andere klachten U de attentie voor
bijgaande toelichting wordt verzocht;
dat het bekend is, dat voor onderhoud
enz. een bedrag door bet Rijk wordt be
schikbaar gestald;
dat het gewenscht voorkomt, dat dit
bedrag ten spoedigste aangewend wordt
ter voorziening in bovenstaande klachten;
dat voorts, indien dit reeds geschiedt,
er met spoed aangedrongen dient te
worden op verhooging van bedoeld be
drag.
Redenen waarom ondergeteekenden met
de meeste klem bij u aandringen, het
daarheen te willèn leiden, dat deze klach
ten op afdoende wijze zullen worden ver
holpen.
't Was geteekend door voorzitter en
secretaris.
Het adres is vergezeld van eene toe
lichting.
Schagen.
MARKTO VERZICHT
van Donderdag 25 April 1929.
Het wordt een eentonig praatje, als het
verhaal van Saïdjah, want de eene week
en daar het op deze manier practisch niets
of zeer weinig aan de gemeente kost,
brengt het een aardige bate op.
De rest van het terrein is of wordt gras
veld, en de bedoeling ls daarop bloem
perkjes te maken. Het geheel ls afgezet
met gaas, terwijl aan den buitenkant
bloemheesters en aan den binnenkant
boombeplanting is aangebracht. Ten over
vloede ls rondom het opritje, waar het
veegvuil in de wagens wordt gekipt, nog
een afrastering aangebracht teneinde te
beletten, dat papiersnippers e.d. weg
waaien. Wel verre van een vuilnisbelt,
krijgt men ln dit gedeelte der stad dus
over eenige jaren een aardig plantsoentje,
dat zeer zeker de omgeving zal ver
fraaien.
Voor reserve is voorts nog aanwezig
een zolderschuit, verdeeld in een aantal
bakken, die gebruikt wordt als de groote
voor de beste kwaliteit en gewicht tot
450.op. Aangevoerd 6 paarden en van
weinig waarde, de beste bracht tot
200.op. De nuchtere kalveren zijn een
tikje lager in prijs, de zware kalveren
kunnen zich echter handhaven; tot voor
20.werd gekocht.
De schapen weten zich ook vrijwel in
prijs te handhaven, er ls echter neiging
tot terugloopen. De eerste lammeren wa
ren ook aangevoerd; de lammeren schij
nen over het algemeen Iets duurder te
zijn dan verleden jaar. Voor overhouders
werd tot 42.— besteed. De dure vette
varkens liepen terug van hun formidabele
hoogte, zij brachten nu tot 0.41® per
pond op. Nu komt er weer wat meer sor-
ters zijn, daar het buitenland, vooral En
geland, z'n spekvoorraad weer aangevuld
heeft De biggen blijven flink op prijs,
Naar aanleiding van bet ontwerp „grond
bedrijf", hetwelk in de raadsvergadering
van 16 dezer besproken is geworden,
wenschte ik nog gaarne daar even op terug
te komen, door middel van het navolgen
de in uw geacht blad te mogen plaatsen.
(De heer Soh. motiveert dit door een
aanval te doen op het beleid van den Bur
gemeester als raadsvoorzitter. Wij hebben
dit gedeelte, dat met de zaak niet te maken
heeft, geschrapt. Red. Held. Crt.).
Zoo is er dan van verschillende zijden
met een stellige overtuiging beweerd, dat
onze grondpolitiek in het belang van onze
burgerij is. U weet, ik heb dit bestreden
en beaam dit nogmaals, 't is het alg. be
lang schaden. De democratische tendenz,
als zijnde te voorkomen de grondspeculfi-
tie van particulieren en, het maar raak
bouwen, moge bij een deel der burgerij
ingang vinden, de practijk leert het an
ders. 't Is dan ook geen wonder, dat in
verschillende gemeenteraden na proef-
rijke ondervinding, een ander geluld is
waar te nemen. En, lang niet altijd van
het conservatieve deel, 't geen onlangs de
Haagsche raad te zien gaf.
Ik vraag mij af, is het wel democratisch,
wanneer men de burgerij een financieelen
druk op legt, zooals ons grondbedrijf,
't geen jaarlijks tusschen de 30 a 40.000
kost. En dat in een gemeente als de onzel
een bedrag hetwelk een twintigste deel
uitmaakt van onze totale belastingop
brengst. Met andere woorden, waardoor
onze belastingdruk met 1/20 deel zou ver
minderd kunnen worden. Hiertegenover
is gesteld onze mooie uitbreiding der ge
meente, moddersloten, die verwijderd zijn,
enz., enz. Wat het laatste betreft is waar,
althans aan den Ruyghweg, maar men
vergat er bij te zeggen, dat wij daarvoor
in de plaats kregen een visohrookerij met
een storthuis, midden in een nieuw com
plex woningen. Straks breekt de tijd aan,
dat voornoemde vischrookerij duur ge
kocht zal moeten worden, zooals dat des
tijds is geschied met de vermaarde roo-
kerij en varkensboet aan het einde van de
Javastraat, bij het z.g. Schuthok. Als mo
tief gold toen, dat er te zijner tijd gebouwd
zou worden. Welnu, onze kindskinderen
beleven het niet. Wanneer men zich vast
had willen leggen aan een bepaalde uit
breiding onzer gemeente, had men dit even
goed kunnen bereiken door aan de land
eigenaren voorwaarden te stellen, waar
op zij hun grond dienden te verkoopen. Zij
hadden dan zeker weten te voorkomen,
dat er niet, zooals thans het geval is, per-
ceelen van 50 M. diep gekaveld zijn, per-
ceelen, waarvoor geen gegadigden zijn te
vinden en die mede oorzaak zijn van den
financieelen strop voor de gemeente. Het
geheele grondbedrijf is voor elke gemeen
te, waar het in werking is, een strop, en
voor een als de onze nog het grootst. Wan
neer men in het verschiet objecten kon
waarnemen, welke de cultureele waarde
zouden doen verhoogen, welaan, dan eerst
zou er iets voor te zeggen zün. Velen
zullen hieraan toevoegen: heeft onze ge
meente die dan niet? Zie naar onze uit
breiding te Huisduinen, de drooglegging
der Zuiderzee enz. Ja, een prachtige ge-
dachtengang, maar nog verre van de wer
kelijkheid. Door welke menschen wordt
er te Huisduinen gebouwd, zijn daar lui
bij van bulten, menschen die in den
Helder, een toekomst waarnemen? De
drooglegging der Zuiderzee, welke mijns
inziens bij lange na niet aan onze ge
meente ten goede komt, zooals dat voor
gesteld wordt. Welke industrieele onder
neming wordt hier beproefd en heeft kans
van slagen? Is het niet opmerkelijk, dat in
een plaats als de onze, geen kalkbranderij,
geen kalkzandsteenfabriek enz., enz. aan
wezig zijn? De geheele Texelsche kust is
belegd met schelpen, alsmede met een
dikke laag grint, maar van een onderne
ming waarin deze natuurobjecten ver
werkt worden, ls geen sprake.
Waarom niet? Zijn er dan in de naaste
omgeving geen menschen met energie?
Welja, maar zij zien en weten van te vch
ren, dat de opzet daartoe geen kans van
slagen heeft. Den Helder is op zichzelf
aangewezen en er hoeft maar weinig te
gebeuren of het drukt op de geheele bur
gerij. Zie naar het loodswezen, zie naar
leger en vloot, waarvan de gemeente al
een groot deel ls ontnomen, dit alles
werkt lusteloos en ontneemt elk initiatief.
Al deze voornoemde economisohe pro
blemen kunnen er toe bijdragen dat ons
grondbedrijf al meer en meer in het ge
drang komt en mijns inziens komen zal.
En nu is het wel aardig, om heel dik
te doen beweren, dat ons grondbedrijf een
sociale maatregel ls, die aan de gemeen
schap ten goede komt en dat elke sociale
maatregel geld kost, maar zoo is het nietl
Een sociale maatregel, die geld kost (en
dat kost het) moet profijt afwerpen voor
elk Individu, en dan versta ik daaronder
in de allereerste plaats, het levenspeil, aan
niets gebrek hebbende voor zioh en zijn
gezin. En zodlang men dan jaar ln jaar
uit een grondbedrijf exploiteert, met een
nadeelig saldo van 30 a 40.000, welk
bedrag mede opgebracht moet worden
door menschen, die te nauwernood weten
rond te komen, dan zeg ik, houd van mij
Vandaar geachte redactie, dat door mij
in de raadsvergadering van Dinsdag 16
deLcr we.d bepleit „verkoop". Zelrs ai zou
deze verkoop gepaaid moeten gaan met
een direct verlies, dan nog acht ik het in
het belang van onze gemeente. Beter een
direct verlies, dan jaar in jaar uit een
indirect verLes. En nu weet ik wel, ge
achte lezer, dat er van verschillende zij
den critiek en argumenten aangevoerd
zullen worden, maar ik zou aan dezulken
de vraag willen voorleggen, als gij in uw
particuliere zakenleven een jaarlijkschen
financieelen terugslag constateerde en de
mogelijkheid bestond, om die terugslag
tot een minimum terug te brengen, hoe gij
er dan over dacht. Natuurlijk, met beide
handen aangrijpen. Maar dat antwotorden
zij niet!
Onze wethouder van financiën, die, het
dient erkend te worden, elk onderwerp be
studeert, en weet te brengen daar waar
het wezen moet, faalt, wanneer hij zoo
doorgaat in de gemeentelijke grond'
politiek en wanneer hij dan zegt, dat over
de idee van ondergeteekende een avond
vol is te discussieeren, dan zegt dit niets.
Ook over de idee van hem is de Helder-
sche Courant vol te schrijven.
Hoogachtend,
J. J. Schoeffelenberger.
20 April 1929.
Stoom vaartberichten.
teering in daar nu niet alles meer zou- die sociale maatregel en besteed dan dat
bedrag in de eerste plaats aan de werke
loosheid, 't geen bij mij meer op een so
cialen maatregel lijkt
Tjikarang, as April v. Hongkong.
GEMENGD NIEUWS.
De tornado's in de Ver. Staten.
Wervelstormen en sneeuwstormen heb
ben zich een pad van vernieling gebaand
over de Staten Texas, Nebraska en Wy-
oming, terwijl ook in een aantal Staten
van het Rosgebergte danig werd huis
gehouden door regen- en sneeuwstormen,
terwijl het verkeer werd gestremd. Twee
stormen teisterden Oost-Texas, en ver
nielden het plaatsje Slocum, waar zeven
lieden omkwamen.
In Oostelijk Nebraska was het nood
weer, en in het Westelijk gedeelte van
dien staat waren er wolkbreuken. Heel
erg was het in Wyoming, waar de ergste
sneeuwstormen woedden, waarvan in de
geschiedenis van dien Staat gewag wordt
gemaakt. Het verkeer is er gestremd.
Auto's kunnen er niet meer door en in
de straten van de stad Cheyenne is ver
keer per as mogelijk. Men vreest voor
groote verliezen aan vee. In de Staten
van het Rotsgebergte zitten tal van auto's
en autobussen vast in de sneeuw. Telkens
komen te Cheyenne menschen binnen,
die zich door storm en sneeuw een door
tocht hebben gebaand, om voedsel en
warme kleeren te halen voor vrouw en
kinderen, die ergens met een auto in de
sneeuw zijn blijven steken.
Een groot aantal slachtoffers.
Volgens de laatste berichten zijn bij de
tornado's 71 menschen om het leven geko
men. Er zijn honderden gewonden en dak-
loozen. De materieele schade is overal
zeer groot.
JALOERS CHHETD.
Voor het hof van assiesen te Molines
is een vrouw tot levenslangen arbeid
veroordeeld en behandeling van haar
zaak heeft de aandacht getrokken.
Antoinette Peinot is een misvormde
vrouw, een dwerg en daarbij mank, te
Lurcy-Levy, waar zij naaister was. Met
succes. Zij had veel vrienden, die zich
tot haar voelden aangetrokken om haar
goedhartigheid en haar genoegelijke
praatje.
Antoinette had als naaister genoeg
verdiend om zich te kunnen terugtrekken
en zoo deed zij haar zaak aan een der
vriendinnen over, aan een weduwe met
een dochter; maar toen zij zag, dat deze
twee vrouwen meer van de zaak maakten
dan zij had gedaan en grooter succes
hadden, ontwaakten er een hevige
jaloerschheid en een diepe haat in het
hart van de dwerg. In December vroeg
zij de weduwe met haar dochter ten eten
maar toen de twee vrouwen 's avonds
thuis kwamen, was de weduwe zwaar
ziek. Zij moest dagen lang in bed blijven,
maar herstelde. Toen de vrouw bijna
geheel beter was geworden, bezocht
Antoinette haar en liet haar een drank
drinken, die, naar zij zeide, de algeheele
beterschap zou bespoedigen. Kort daarna
stierf de vrouw.
Antoinette heeft bekend, dat zij eerst
had geprobeerd de weduwe bij het
middagmaal te vergeven. Toen zij tot
haar verbazing had gezien, dat haar
slachtoffer het leven er af bracht, had
zij haar een oplossing van rattenvergif
laten drinken met noodlottigen afloop'
DE POKKEN IN ENGELAND.
Het Engelsche ministerie van volksge
zondheid deelt mede, dat eenige ongerust
heid was veroorzaakt door bet voorkomen
van pokken aan boord: van het mailschip
Tuscania, Maar het gevaar voor een alge-
meene epidemie aan boord van dit schip
is nu voorbij. In het geheel zijn 45 van
de 1689 opvarenden van de Tuscania ziek
geworden. Zeven van hen zijn gestorven.
Het laatste geval is 7 April geconstateerd,
zoodat het incubatietijdperk nu voorbij is.
In Londen zijn in het geheel in dit jaar
167 gevallen van pokken geconstateerd.
Het departement komt op tegen de over
dreven berichten over de ziekte in buiten-
landsche bladen.
POGING TOT DIEFSTAL VAN EEN
VLIEGTUIG.
Twee jona© avonturiers, 18 en/ 19 jaar,
afkomstig uit Kar.srul.iei. wanen! derer dagen
Stoomvaart Mij. Nederland
Christiaan Huijgens, 26 April te Batavia.
Grotius, 26 April te Batavia.
KanvbnZigan, u., 23 April v. Penang.
Krakatau, u., ptss. 25 April Dover.
Manoeran, u, pnss. 26 April Gibraltar.
Koningin* der Nederlanden, t., 26 April
Genua.
Johan de Witt, u., 26 April v. Suez.
Prinses Juliana, u., 25 April v. Southampto».
Poelau Laut, 25 April te A'dam.
J. P. Coen, t., 25 April v. Colombo.
Johan de Witt, u., 25 April te Port Said.
Kon. Holl. Lloyd.
Delfland, u., pass. 24 April Lydd.
Kennemerland, 25 April te A'dam.
Maasland, t, 26 April v. Rio Janelro.
Rijnland, u., 25 April te Santos.
Zeelandia, u., 24 April v. Las Palmas.
Drechterland, 25 April v. A'dam.
Flandria, u., 26 April v. Montevideo.
Salland, t., 26 April v. Montevideo.
Amstelland, u,. pas». 25 April Fernando No-
ronha.
Alphacca, t, 24 April v. B. Ayres.
Kedoe, u., 26 April v. Port Said.
Kota Ge>de, t., pass. 26 April Belawan.
Kota Radja, u., 26 April te Belawan.
Soekaboemi, t., 25 April v. Saban.
Alchiba, u., 26 April v. Port Said.
Kon. Ned. Stoomboot Maatschappii
\chilles, 24 April te Burriana.
Ajax, 26 April te A'dam.
,\res, 24 April te Constantinopel.
Atlas, 23 April te Curagao.
Aurora, 25 April te Oran.
Berenice, 24 April v. Tanger.
Doros, 25 April v. Huelva.
Erato, 25 April v. Aarhuis.
Juno, 24 April v. Samos.
Notos, 25 April te Triest.
Orion, 24 April v. Piraeus.
Perseus, 25 April v. Alicante.
Rhea, 23 April v. Guatemala.
Saturnu», 24 April v. R'dam.
Stuyvesant, 24 April v. Barbadoa.
Theseus, 26 April te Genua.
Ulysses, 24 April v. Algiers.
Saturnus, 25 April v. R'dam.
Alkmaar, 25 April v. A'dam.
Almelo, u., 23 April v. Mollendo.
Eos, 25 April v. A'dam.
Fauna, 25 April te Hamburg.
Minerva, t., 25 April v. Havre.
Vesta, 24 April v. Palermo.
Strabo, 25 April v. A'dam.
Boskoop, t., 24 April te Guyaquil.
Brielle, u., 24 April v. Talcahuano.
Hercules, 26 April te Savona.
Hermes, 26 April te Hamburg.
Prins Frederik Hendrik, 26 April v. A'dam.
Jason, 26 April v. A'dam.
Zeus, 26 April r. A'dam.
Barneveld, t., pass. 26 April Portland BUI.
Clemencau, 25 April v. Alexandrië.
Zrijnssen, 25 April te A'dam.
Ellensborg, 25 April te A'dam.
Euterpe, 25 April van Kopenhagen.
Ganymedes, 25 April v. Constanza.
Helder, u., pass. 25 April Azoren.
Ilos, 25 April r. Vigo.
Iris, 24 April te Stettin.
Neptunu», 26 April te A'dam.
Nereus, 25 April v. Pasages.
Nero, pass. 26 April Brunsbuttel.
Poseidon, 24 April te P. Rico.
Kon. Paket vaartmaatschappij.
Van Suilbergen, 24 April v. Batavia.
Manipi, pass. 26 April K. Guardaful.
Generaal v. d. Heyden, 26 April te Batavia.
Mampawa, 26 April te Batavia.
Reijnsit, pass. 25 April Mindcoy.
HollandAfrika Lijn.
Springfontein, t., 24 April v. Djeddah,
Billiton, t., pass. 25 April Vlissingen.
Giekerk, u., 25 April te P. Natal.
Nijkerk, t, 25 April te P. Natal.
Isleworth, u., pass. 25 April Dungeneaa.
Kinderdijk, 26 April v. Londen.
Randfontein, 26 te A'dam.
Rietfontein, t., 24 April te Duinkerken.
Holland—West-Afrika Lijn
Drechtstroom, u., 24 April v. Bordeaux.
Kennemerland, 25 April te A'dam.
Orestes, u., 23 April te Winnebah.
Regestroom, 25 April te R'dam.
Alkaid, t., 25 April v. Dakar.
Ceres, u., 25 April te Teneriffe.
Eemstroom, u., 26 April te Fernando Po.
Sch'eldestroom, t., 26 April te Port Gentil.
Vondel, u., 26 April te Duala.
HollandAmerika Lijn.
Dinteldijk, 25 April te Liverpool.
Eemdijk, 22 April v. Los Angelea.
Leerdam, 24 April te Havana.
Noorderdijk, 24 April te Los Angele».
Rijndam, pass. 24 April Cape Race.
Rqtterdam, pass. 25 April Lizard.
HollandBritsch-Indië Lijn.
IJselkerk, u., 25 April v. Colombo.
Streefkerk, t., 25 April te Antwerpen.
Schiekerk, u., pass. 26 April Ouessant.
Meerkerk, t., 26 April te Rangoon.
HollandO.-Azië Lijn.
Gemma, u., 25 April v. Yokohama.
Oostkerk, u., 24 April v. Genua.
Oldekerk, t., 25 April te Manilla.
Zosma, u., 26 April v. Sabang.
JavaChinaJapan Lijn.
Tjibodas, 33 April v. Manilla.
Tjisaroea, 24 April te Shanghai.
Tjisond iri, 24 April v. Batavia.
1" ikini, 25 April te Shanghai.
i,rn,.k i is, 24 April v. Hongkong,
biiiv.ng, 23 April v. S. Francisco.
JavaNew-York Lijn.
Boschdijk, 24 April te New-York.
Breedijk, pass. 24 April Gibraltar.
Djambi, pass. 25 April Kaap Bon.
.jamarinda, 25 April te Belawan.
Dolius, pass. 25 April Gibraltar.
Rotterdamsche Lloyd.
Buitenzorg, 25 April te R'dam.
Deli, u., 24 April v. Genua.
Idrapoera, 25 April te R'dam.
Insulinde, t„ pass. 24 April Perim.
Soekaboemi, t., 24 April v. Belawan.
Tapanoeli, u., 25 April te SabanK.
Vlieland, t., 24 April v. Marseille.
Garoet, u., pass. 23 April Ouessant.
Kota Gede, t., pass. 25 AprU Sagres.
Slamat, u., 25 April te Marseille.
Ternate, u., pass. 23 April Galle.
Tabanan, t., pass. 25 April Kaap del Armi.
Medan, u., 26 April v. Port Said.
Sibajak, t., 26 April v. Singapore.
RotterdamZuid-Amerika Lijn.
Aldabi, t., 24 April v. Las Palmas.
Aludra, u., 22 April te Montevideo.
Stoomvaartmaatschappij Oceaan.
Laertes, 25 April te A'dam.
Pyrrhus, 20 April v. Yokohama.
Jason, pass. 26 April Perim.
Stentor, 25 April v. P. Said.
Troilus, 24 April v. Colombo.
Tapanoeli, u., 26 April te Belawan.
\ntenor, 25 April te Penang.
I mzetco Lijn.
Jonge Elisabeth, 25 April v. R'dam.
Jonge Jacobus, pass. 26 April Ouessant.
Medan, pass. 25 April Perim.
Jonge Johanna, 25 April v. Barcelona.
Jonge Maria, 25 April v. Djidjelli.
Buitenland.