doet, dat bewees de demonstratie van gis terenmiddag. Van de zijde der raadsleden bestond voor deze demonstratie groot© belangstel ling. Ook de beer van Dam, een der felste opposanten tegen de reorganisatieplan nen, was tegenwoordig; de heer Verste gen, die zoo lang en energiek de plannen verdedigd heeft in den Raad, bij elke be groeting weer, was er voor. uit Koog aan de Zaan overgekomen. De in den Raad gehoorde kritiek betrof voor een belang rijk deel de stankverspreiding, en de over- schuit in reparatie is. Uit het bovenstaande blijkt wel, dat het geenszins de bedoeling is van dit terrein aen verzamelplaats van vuil te maken; in tegendeel, langer dan één dag blijft het hier niet liggen. De wagens kunnen van drie zijden op het terrein komen. Zooals wij mededeelden, is de stort-installatie vervaardigd door de fabriek Stork-Hijsch; de fundeering geschiedde door Gemeente werken. Opzichter van het terreinwerk was de heer M. 0. van der Plas; de onder bouw (betonwerk) geschiedde door de be- tonfabriek Wittenburg en stond onder last die men er van zou hebben. Welnu I y d gemeente-opzichter, uit het volgende zal wel blijken, dat het ,;r~r_ L w met die stankverspreiding wei zal los- loopen. Eerst een beschrijving van de gebou wen. De eigenlijke stortinrichting is, men weet het, een groote loods, 14 M. hoog (in den kap), 23 M. lang, 11 M. breed. Daarin kan het vaartuig, dat het vuil naar zee vervoert, in zijn geheel worden geborgen. De wagens der reiniging zijn voorzien van een haak, waardoor zij aan de kraan worden gepikt en in hun geheel worden Hedenmorgen zal men met het vaartuig een tocht naar zee maken, om dit te ledi gen; wij hebben destijds een dergelijken tocht uitvoerig beserheven en meenen thans met het bovenstaande te kunnen volstaan. Wij hebben reeds gezegd, dat van de zijde der raadsleden de belangstelling voor deze demonstratie groot was; ook het College van Burgemeester en Wethouders was in zijn geheel tegenwoordig (de gem.- secretaris is uitstedig), alsmede eenige men kan gemiddeld aannemen dat ze voor J 2.50 per week weggaan. DE EERSTE LAMMEREN TER MARKT Te Leiden werden de eerste lammeren gemarkt. Het waren Winschoters, lam meren uit Groningen. De uitgezochte waar werd verkocht voor 13 14. Het ondereind bracht 10 op. Deze prijzen zijn een paar gulden hooger dan verleden jaar. Ingezonden. ONS GRONDBEDRIJF. Geachte Redactie. opgeheschen. Een 3 tons electrische I hoofdambtenaren der' gemeente. Wel hijschkraan, die automatisch uitschakelt, merkwaardig was, dat ditmaal toespraken e.d. achterwege bleven, hoewel toch o± hier een belangrijk stuk werk is verricht, dat een nadere beschouwing of apprecia- bren'gt ze naar boven, een electrisohe kat vervoert ze tot boven het schip. Dan wor den ze met de handkraan vlak boven het vaartuig geledigd. Daar dit dicht boven het|tie wel verdiend had. schip gebeurt, valt het vuil slechts zacht naar omlaag en verspreidt het geen stof. wanneer de schuit in DE HUIZEN VAN DEN WONING STICHTING. Anders wordt het, zee is of door ruw weer niet varen kan. Om het werk te kunnen laten voort gaan, is over de lengte van het storthuis namelijk een bunker aangebracht, voor zien van openslaande kleppen. Indien de schuit niet in de gracht ligt, zijn deze kleppen gesloten en wordt hierin het vuil uit de wagens gestort en bewaard. Zoodra de schuit beschikbaar is, worden de klep pen geopend en stort het vuil omlaag. Natuurlijk verspreidt dit wel stof, maar daar het geheele gebouw afgesloten is, komt hiervan niets naar buiten. Men be grijpt, dat bij de demonstratie van Vrijdag gezorgd was extra hoeveelheden voorra dig te hebben, zoodat er toen veel stof werd opgeworpen. Bij de demonstratie van j.1. Vrijdag toonde de installatie van den heer Maas haar practische bruikbaarheid aan: met één enkele handbeweging vielen de klep pen omlaag en stortten zij hun inhoud in het gereedliggende vaartuig. Om bij hoog water in de gracht geen -last te hebben, dat de kleppen tegen den rand van het vaartuig slaan, zijn zij voorzien van een haak, waarmede zij opgepikt kunnen wor den. Door middel van rolstokken worden zij, alweder op practische wijze, gesloten. Het spreekt vanzelf, dat bet personeel, dat deze geheel nieuwe installatie bedie nen moet, zich nog de noodige routine moet verwerven om met een en ander snel en goed te kunnen manoeuvreeren, maar ondanks dit verliep alles vlot. Eén man kan aldus in V* minuut 30 ton vuilnis van uit den bunker op het schip storten. ter- Wijl geen speciaal personeel noodig is. Slechts de voerman en zijn helper, die met den wagen het storthuis binnenrijden, zijn voldoende voor het laden en lossen. Er zijn 17 stel van deze kleppen aange bracht. Dit wat het storthuis betreft. Op het ter rein aan de overzijde is een loods ge bouwd, welke voor vele doeleinden wordt gebruikt, en waarbij een zeer efficiënt ge bruik is gemaakt van de ruimte. Geduren de de uren, dat de wagens op het terrein vertoeven wordt de ruimte namelijk ge bruikt voor hulpstal; er zijn voederbak ken aangebracht en de paarden staan er ruim en zindelijk. Zoodra de wagens weg zijn naar de reiniging, wordt de afzetting, die gemaakt is voor de paarden, wegge nomen en wordt de ruimte gebruikt voor het opbergen der kipwagens. Bovendien is hier nog een bergplaats voor voer dat vanwege de ratten wordt opgeheschen en andere requisieten, en, aan den achterkant, een net schaft- en wachtlokaal voor de mannen, een kantoortje, W.C. en drinkgelegenheid. Alles uiterst eenvou dig, maar afdoende. Zooals men weet werd tot nu toe het huisvuil, dat met de handwagentjes wordt opgehaald, achter den Kanaalweg opge borgen, waar tot nog toe ook de paarden stonden. Een uiterst ongeschikte gelegen heid, zoo dicht bij het gebouw der Melk-i. yxr centrale. Voortaan behoeft dit ook niet 18 8elbk aan d^ndere, en dat in een meer te geschieden; het huisvuil wordt j overgangsperiode in het voorjaar. Men naar de Bassingracht vervoerd en aldaardoet handel en daarmede is alles gezegd, geworpen in een speciaal geconstrueerde wan* er zVn er velen die komen om kar, met grooten inhoud. Om het daarin verkoopen en weer terugfceeren met te brengen is een steenen oprit gemaakt, j'lun onverkochte koopwaar, en dat alleen Bij de demonstratie bleek, dat die wat erg omdat het weer niet medewerkt om een steil oploopt, zoodat de menschen hun mais°h groentje op onze welden te too- wagen niet steeds in bedwang hebben; veren. Het is het praatje van den dag ge- de heer Maas evenwel, die overal reke-1 worden en dat alles werkt zeer deprimee- ning mee hield, beweerde, dat dit niet rend- D& weiders kiezen het beste uit het hinderde, omdat al die wagentjes, en dus besfce> maar de verkoopers klagen steen ook al het personeel tegelijk aanwezig en been, want er kleeft weinig winst aan. zijn, en drie man zoo'n kar naar boven i Er waren er ook, die het vee maar weer brengeil en omkippen. Het groote, onzink- jmee namen, omdat ze dachten thuis bare vuil, dat niet in zee kan worden ge- f 30.meer te kunnen, ontvangen, stort, wordt op dit terrein uitgesorteerd! Het melkvee was ook kalm in den han en later op de belt verbrand. Dit veegvuil del, voor kalfkoeien werd tot 875. leent zich, speciaal hetgeen in den zomerbesteed. De slachtkoeien bleven op prijs, wordt opgehaald, uitstekend voor mest, veel is er niet van te zeggen, zij brachten Klacht betreffende slecht onder- 1 uil iil— Door den bond van korporaals der Kon. Marine, afdeeling »Den Helder*, is aan het bestuur der woningstichting >Deri Helder*, alhier, het volgende schrijven gericht: v Geacht College, Namens het bestuur der afdeeling »Den Helder» van den bond van korporaals der Kon, Marine, gevestigd Hoofdgracht 69 alhier, hebben ondergeteekenden de eer U ter kennis te brengen; dat in diverse vergaderingen dezer afdeeling herhaaldelijk klachten naar voren worden gebracht over de woningen ressorteerende onder uwe stichting; dat deze klachten In hoofdzaak gelden het zeer verveloos zijn, zoomede over slecht sluiten van deuren en ramen; dat over het algemeen het behangsel vernieuwing behoeft; dat er vele voordeursloten geopend kunnen worden met dezelfde sleutel; dat dringend vele reparaties dienen plaats te hebben; dat na herhaalde aanvragen tot voor ziening in bovenstaande klachten, deze niet of eerst na zeer langen tijd beant woord worden; dat indien aan het gevraagde gevolg werd gege„ven, dit meestal geschiedde op niet afdoende wijze; dat hierdoor deze woningen een zeer haveloos aanzicht hebben zoowel van binnen als van buiten; dat voor verdere omschrijving van deze en andere klachten U de attentie voor bijgaande toelichting wordt verzocht; dat het bekend is, dat voor onderhoud enz. een bedrag door bet Rijk wordt be schikbaar gestald; dat het gewenscht voorkomt, dat dit bedrag ten spoedigste aangewend wordt ter voorziening in bovenstaande klachten; dat voorts, indien dit reeds geschiedt, er met spoed aangedrongen dient te worden op verhooging van bedoeld be drag. Redenen waarom ondergeteekenden met de meeste klem bij u aandringen, het daarheen te willèn leiden, dat deze klach ten op afdoende wijze zullen worden ver holpen. 't Was geteekend door voorzitter en secretaris. Het adres is vergezeld van eene toe lichting. Schagen. MARKTO VERZICHT van Donderdag 25 April 1929. Het wordt een eentonig praatje, als het verhaal van Saïdjah, want de eene week en daar het op deze manier practisch niets of zeer weinig aan de gemeente kost, brengt het een aardige bate op. De rest van het terrein is of wordt gras veld, en de bedoeling ls daarop bloem perkjes te maken. Het geheel ls afgezet met gaas, terwijl aan den buitenkant bloemheesters en aan den binnenkant boombeplanting is aangebracht. Ten over vloede ls rondom het opritje, waar het veegvuil in de wagens wordt gekipt, nog een afrastering aangebracht teneinde te beletten, dat papiersnippers e.d. weg waaien. Wel verre van een vuilnisbelt, krijgt men ln dit gedeelte der stad dus over eenige jaren een aardig plantsoentje, dat zeer zeker de omgeving zal ver fraaien. Voor reserve is voorts nog aanwezig een zolderschuit, verdeeld in een aantal bakken, die gebruikt wordt als de groote voor de beste kwaliteit en gewicht tot 450.op. Aangevoerd 6 paarden en van weinig waarde, de beste bracht tot 200.op. De nuchtere kalveren zijn een tikje lager in prijs, de zware kalveren kunnen zich echter handhaven; tot voor 20.werd gekocht. De schapen weten zich ook vrijwel in prijs te handhaven, er ls echter neiging tot terugloopen. De eerste lammeren wa ren ook aangevoerd; de lammeren schij nen over het algemeen Iets duurder te zijn dan verleden jaar. Voor overhouders werd tot 42.— besteed. De dure vette varkens liepen terug van hun formidabele hoogte, zij brachten nu tot 0.41® per pond op. Nu komt er weer wat meer sor- ters zijn, daar het buitenland, vooral En geland, z'n spekvoorraad weer aangevuld heeft De biggen blijven flink op prijs, Naar aanleiding van bet ontwerp „grond bedrijf", hetwelk in de raadsvergadering van 16 dezer besproken is geworden, wenschte ik nog gaarne daar even op terug te komen, door middel van het navolgen de in uw geacht blad te mogen plaatsen. (De heer Soh. motiveert dit door een aanval te doen op het beleid van den Bur gemeester als raadsvoorzitter. Wij hebben dit gedeelte, dat met de zaak niet te maken heeft, geschrapt. Red. Held. Crt.). Zoo is er dan van verschillende zijden met een stellige overtuiging beweerd, dat onze grondpolitiek in het belang van onze burgerij is. U weet, ik heb dit bestreden en beaam dit nogmaals, 't is het alg. be lang schaden. De democratische tendenz, als zijnde te voorkomen de grondspeculfi- tie van particulieren en, het maar raak bouwen, moge bij een deel der burgerij ingang vinden, de practijk leert het an ders. 't Is dan ook geen wonder, dat in verschillende gemeenteraden na proef- rijke ondervinding, een ander geluld is waar te nemen. En, lang niet altijd van het conservatieve deel, 't geen onlangs de Haagsche raad te zien gaf. Ik vraag mij af, is het wel democratisch, wanneer men de burgerij een financieelen druk op legt, zooals ons grondbedrijf, 't geen jaarlijks tusschen de 30 a 40.000 kost. En dat in een gemeente als de onzel een bedrag hetwelk een twintigste deel uitmaakt van onze totale belastingop brengst. Met andere woorden, waardoor onze belastingdruk met 1/20 deel zou ver minderd kunnen worden. Hiertegenover is gesteld onze mooie uitbreiding der ge meente, moddersloten, die verwijderd zijn, enz., enz. Wat het laatste betreft is waar, althans aan den Ruyghweg, maar men vergat er bij te zeggen, dat wij daarvoor in de plaats kregen een visohrookerij met een storthuis, midden in een nieuw com plex woningen. Straks breekt de tijd aan, dat voornoemde vischrookerij duur ge kocht zal moeten worden, zooals dat des tijds is geschied met de vermaarde roo- kerij en varkensboet aan het einde van de Javastraat, bij het z.g. Schuthok. Als mo tief gold toen, dat er te zijner tijd gebouwd zou worden. Welnu, onze kindskinderen beleven het niet. Wanneer men zich vast had willen leggen aan een bepaalde uit breiding onzer gemeente, had men dit even goed kunnen bereiken door aan de land eigenaren voorwaarden te stellen, waar op zij hun grond dienden te verkoopen. Zij hadden dan zeker weten te voorkomen, dat er niet, zooals thans het geval is, per- ceelen van 50 M. diep gekaveld zijn, per- ceelen, waarvoor geen gegadigden zijn te vinden en die mede oorzaak zijn van den financieelen strop voor de gemeente. Het geheele grondbedrijf is voor elke gemeen te, waar het in werking is, een strop, en voor een als de onze nog het grootst. Wan neer men in het verschiet objecten kon waarnemen, welke de cultureele waarde zouden doen verhoogen, welaan, dan eerst zou er iets voor te zeggen zün. Velen zullen hieraan toevoegen: heeft onze ge meente die dan niet? Zie naar onze uit breiding te Huisduinen, de drooglegging der Zuiderzee enz. Ja, een prachtige ge- dachtengang, maar nog verre van de wer kelijkheid. Door welke menschen wordt er te Huisduinen gebouwd, zijn daar lui bij van bulten, menschen die in den Helder, een toekomst waarnemen? De drooglegging der Zuiderzee, welke mijns inziens bij lange na niet aan onze ge meente ten goede komt, zooals dat voor gesteld wordt. Welke industrieele onder neming wordt hier beproefd en heeft kans van slagen? Is het niet opmerkelijk, dat in een plaats als de onze, geen kalkbranderij, geen kalkzandsteenfabriek enz., enz. aan wezig zijn? De geheele Texelsche kust is belegd met schelpen, alsmede met een dikke laag grint, maar van een onderne ming waarin deze natuurobjecten ver werkt worden, ls geen sprake. Waarom niet? Zijn er dan in de naaste omgeving geen menschen met energie? Welja, maar zij zien en weten van te vch ren, dat de opzet daartoe geen kans van slagen heeft. Den Helder is op zichzelf aangewezen en er hoeft maar weinig te gebeuren of het drukt op de geheele bur gerij. Zie naar het loodswezen, zie naar leger en vloot, waarvan de gemeente al een groot deel ls ontnomen, dit alles werkt lusteloos en ontneemt elk initiatief. Al deze voornoemde economisohe pro blemen kunnen er toe bijdragen dat ons grondbedrijf al meer en meer in het ge drang komt en mijns inziens komen zal. En nu is het wel aardig, om heel dik te doen beweren, dat ons grondbedrijf een sociale maatregel ls, die aan de gemeen schap ten goede komt en dat elke sociale maatregel geld kost, maar zoo is het nietl Een sociale maatregel, die geld kost (en dat kost het) moet profijt afwerpen voor elk Individu, en dan versta ik daaronder in de allereerste plaats, het levenspeil, aan niets gebrek hebbende voor zioh en zijn gezin. En zodlang men dan jaar ln jaar uit een grondbedrijf exploiteert, met een nadeelig saldo van 30 a 40.000, welk bedrag mede opgebracht moet worden door menschen, die te nauwernood weten rond te komen, dan zeg ik, houd van mij Vandaar geachte redactie, dat door mij in de raadsvergadering van Dinsdag 16 deLcr we.d bepleit „verkoop". Zelrs ai zou deze verkoop gepaaid moeten gaan met een direct verlies, dan nog acht ik het in het belang van onze gemeente. Beter een direct verlies, dan jaar in jaar uit een indirect verLes. En nu weet ik wel, ge achte lezer, dat er van verschillende zij den critiek en argumenten aangevoerd zullen worden, maar ik zou aan dezulken de vraag willen voorleggen, als gij in uw particuliere zakenleven een jaarlijkschen financieelen terugslag constateerde en de mogelijkheid bestond, om die terugslag tot een minimum terug te brengen, hoe gij er dan over dacht. Natuurlijk, met beide handen aangrijpen. Maar dat antwotorden zij niet! Onze wethouder van financiën, die, het dient erkend te worden, elk onderwerp be studeert, en weet te brengen daar waar het wezen moet, faalt, wanneer hij zoo doorgaat in de gemeentelijke grond' politiek en wanneer hij dan zegt, dat over de idee van ondergeteekende een avond vol is te discussieeren, dan zegt dit niets. Ook over de idee van hem is de Helder- sche Courant vol te schrijven. Hoogachtend, J. J. Schoeffelenberger. 20 April 1929. Stoom vaartberichten. teering in daar nu niet alles meer zou- die sociale maatregel en besteed dan dat bedrag in de eerste plaats aan de werke loosheid, 't geen bij mij meer op een so cialen maatregel lijkt Tjikarang, as April v. Hongkong. GEMENGD NIEUWS. De tornado's in de Ver. Staten. Wervelstormen en sneeuwstormen heb ben zich een pad van vernieling gebaand over de Staten Texas, Nebraska en Wy- oming, terwijl ook in een aantal Staten van het Rosgebergte danig werd huis gehouden door regen- en sneeuwstormen, terwijl het verkeer werd gestremd. Twee stormen teisterden Oost-Texas, en ver nielden het plaatsje Slocum, waar zeven lieden omkwamen. In Oostelijk Nebraska was het nood weer, en in het Westelijk gedeelte van dien staat waren er wolkbreuken. Heel erg was het in Wyoming, waar de ergste sneeuwstormen woedden, waarvan in de geschiedenis van dien Staat gewag wordt gemaakt. Het verkeer is er gestremd. Auto's kunnen er niet meer door en in de straten van de stad Cheyenne is ver keer per as mogelijk. Men vreest voor groote verliezen aan vee. In de Staten van het Rotsgebergte zitten tal van auto's en autobussen vast in de sneeuw. Telkens komen te Cheyenne menschen binnen, die zich door storm en sneeuw een door tocht hebben gebaand, om voedsel en warme kleeren te halen voor vrouw en kinderen, die ergens met een auto in de sneeuw zijn blijven steken. Een groot aantal slachtoffers. Volgens de laatste berichten zijn bij de tornado's 71 menschen om het leven geko men. Er zijn honderden gewonden en dak- loozen. De materieele schade is overal zeer groot. JALOERS CHHETD. Voor het hof van assiesen te Molines is een vrouw tot levenslangen arbeid veroordeeld en behandeling van haar zaak heeft de aandacht getrokken. Antoinette Peinot is een misvormde vrouw, een dwerg en daarbij mank, te Lurcy-Levy, waar zij naaister was. Met succes. Zij had veel vrienden, die zich tot haar voelden aangetrokken om haar goedhartigheid en haar genoegelijke praatje. Antoinette had als naaister genoeg verdiend om zich te kunnen terugtrekken en zoo deed zij haar zaak aan een der vriendinnen over, aan een weduwe met een dochter; maar toen zij zag, dat deze twee vrouwen meer van de zaak maakten dan zij had gedaan en grooter succes hadden, ontwaakten er een hevige jaloerschheid en een diepe haat in het hart van de dwerg. In December vroeg zij de weduwe met haar dochter ten eten maar toen de twee vrouwen 's avonds thuis kwamen, was de weduwe zwaar ziek. Zij moest dagen lang in bed blijven, maar herstelde. Toen de vrouw bijna geheel beter was geworden, bezocht Antoinette haar en liet haar een drank drinken, die, naar zij zeide, de algeheele beterschap zou bespoedigen. Kort daarna stierf de vrouw. Antoinette heeft bekend, dat zij eerst had geprobeerd de weduwe bij het middagmaal te vergeven. Toen zij tot haar verbazing had gezien, dat haar slachtoffer het leven er af bracht, had zij haar een oplossing van rattenvergif laten drinken met noodlottigen afloop' DE POKKEN IN ENGELAND. Het Engelsche ministerie van volksge zondheid deelt mede, dat eenige ongerust heid was veroorzaakt door bet voorkomen van pokken aan boord: van het mailschip Tuscania, Maar het gevaar voor een alge- meene epidemie aan boord van dit schip is nu voorbij. In het geheel zijn 45 van de 1689 opvarenden van de Tuscania ziek geworden. Zeven van hen zijn gestorven. Het laatste geval is 7 April geconstateerd, zoodat het incubatietijdperk nu voorbij is. In Londen zijn in het geheel in dit jaar 167 gevallen van pokken geconstateerd. Het departement komt op tegen de over dreven berichten over de ziekte in buiten- landsche bladen. POGING TOT DIEFSTAL VAN EEN VLIEGTUIG. Twee jona© avonturiers, 18 en/ 19 jaar, afkomstig uit Kar.srul.iei. wanen! derer dagen Stoomvaart Mij. Nederland Christiaan Huijgens, 26 April te Batavia. Grotius, 26 April te Batavia. KanvbnZigan, u., 23 April v. Penang. Krakatau, u., ptss. 25 April Dover. Manoeran, u, pnss. 26 April Gibraltar. Koningin* der Nederlanden, t., 26 April Genua. Johan de Witt, u., 26 April v. Suez. Prinses Juliana, u., 25 April v. Southampto». Poelau Laut, 25 April te A'dam. J. P. Coen, t., 25 April v. Colombo. Johan de Witt, u., 25 April te Port Said. Kon. Holl. Lloyd. Delfland, u., pass. 24 April Lydd. Kennemerland, 25 April te A'dam. Maasland, t, 26 April v. Rio Janelro. Rijnland, u., 25 April te Santos. Zeelandia, u., 24 April v. Las Palmas. Drechterland, 25 April v. A'dam. Flandria, u., 26 April v. Montevideo. Salland, t., 26 April v. Montevideo. Amstelland, u,. pas». 25 April Fernando No- ronha. Alphacca, t, 24 April v. B. Ayres. Kedoe, u., 26 April v. Port Said. Kota Ge>de, t., pass. 26 April Belawan. Kota Radja, u., 26 April te Belawan. Soekaboemi, t., 25 April v. Saban. Alchiba, u., 26 April v. Port Said. Kon. Ned. Stoomboot Maatschappii \chilles, 24 April te Burriana. Ajax, 26 April te A'dam. ,\res, 24 April te Constantinopel. Atlas, 23 April te Curagao. Aurora, 25 April te Oran. Berenice, 24 April v. Tanger. Doros, 25 April v. Huelva. Erato, 25 April v. Aarhuis. Juno, 24 April v. Samos. Notos, 25 April te Triest. Orion, 24 April v. Piraeus. Perseus, 25 April v. Alicante. Rhea, 23 April v. Guatemala. Saturnu», 24 April v. R'dam. Stuyvesant, 24 April v. Barbadoa. Theseus, 26 April te Genua. Ulysses, 24 April v. Algiers. Saturnus, 25 April v. R'dam. Alkmaar, 25 April v. A'dam. Almelo, u., 23 April v. Mollendo. Eos, 25 April v. A'dam. Fauna, 25 April te Hamburg. Minerva, t., 25 April v. Havre. Vesta, 24 April v. Palermo. Strabo, 25 April v. A'dam. Boskoop, t., 24 April te Guyaquil. Brielle, u., 24 April v. Talcahuano. Hercules, 26 April te Savona. Hermes, 26 April te Hamburg. Prins Frederik Hendrik, 26 April v. A'dam. Jason, 26 April v. A'dam. Zeus, 26 April r. A'dam. Barneveld, t., pass. 26 April Portland BUI. Clemencau, 25 April v. Alexandrië. Zrijnssen, 25 April te A'dam. Ellensborg, 25 April te A'dam. Euterpe, 25 April van Kopenhagen. Ganymedes, 25 April v. Constanza. Helder, u., pass. 25 April Azoren. Ilos, 25 April r. Vigo. Iris, 24 April te Stettin. Neptunu», 26 April te A'dam. Nereus, 25 April v. Pasages. Nero, pass. 26 April Brunsbuttel. Poseidon, 24 April te P. Rico. Kon. Paket vaartmaatschappij. Van Suilbergen, 24 April v. Batavia. Manipi, pass. 26 April K. Guardaful. Generaal v. d. Heyden, 26 April te Batavia. Mampawa, 26 April te Batavia. Reijnsit, pass. 25 April Mindcoy. HollandAfrika Lijn. Springfontein, t., 24 April v. Djeddah, Billiton, t., pass. 25 April Vlissingen. Giekerk, u., 25 April te P. Natal. Nijkerk, t, 25 April te P. Natal. Isleworth, u., pass. 25 April Dungeneaa. Kinderdijk, 26 April v. Londen. Randfontein, 26 te A'dam. Rietfontein, t., 24 April te Duinkerken. Holland—West-Afrika Lijn Drechtstroom, u., 24 April v. Bordeaux. Kennemerland, 25 April te A'dam. Orestes, u., 23 April te Winnebah. Regestroom, 25 April te R'dam. Alkaid, t., 25 April v. Dakar. Ceres, u., 25 April te Teneriffe. Eemstroom, u., 26 April te Fernando Po. Sch'eldestroom, t., 26 April te Port Gentil. Vondel, u., 26 April te Duala. HollandAmerika Lijn. Dinteldijk, 25 April te Liverpool. Eemdijk, 22 April v. Los Angelea. Leerdam, 24 April te Havana. Noorderdijk, 24 April te Los Angele». Rijndam, pass. 24 April Cape Race. Rqtterdam, pass. 25 April Lizard. HollandBritsch-Indië Lijn. IJselkerk, u., 25 April v. Colombo. Streefkerk, t., 25 April te Antwerpen. Schiekerk, u., pass. 26 April Ouessant. Meerkerk, t., 26 April te Rangoon. HollandO.-Azië Lijn. Gemma, u., 25 April v. Yokohama. Oostkerk, u., 24 April v. Genua. Oldekerk, t., 25 April te Manilla. Zosma, u., 26 April v. Sabang. JavaChinaJapan Lijn. Tjibodas, 33 April v. Manilla. Tjisaroea, 24 April te Shanghai. Tjisond iri, 24 April v. Batavia. 1" ikini, 25 April te Shanghai. i,rn,.k i is, 24 April v. Hongkong, biiiv.ng, 23 April v. S. Francisco. JavaNew-York Lijn. Boschdijk, 24 April te New-York. Breedijk, pass. 24 April Gibraltar. Djambi, pass. 25 April Kaap Bon. .jamarinda, 25 April te Belawan. Dolius, pass. 25 April Gibraltar. Rotterdamsche Lloyd. Buitenzorg, 25 April te R'dam. Deli, u., 24 April v. Genua. Idrapoera, 25 April te R'dam. Insulinde, t„ pass. 24 April Perim. Soekaboemi, t., 24 April v. Belawan. Tapanoeli, u., 25 April te SabanK. Vlieland, t., 24 April v. Marseille. Garoet, u., pass. 23 April Ouessant. Kota Gede, t., pass. 25 AprU Sagres. Slamat, u., 25 April te Marseille. Ternate, u., pass. 23 April Galle. Tabanan, t., pass. 25 April Kaap del Armi. Medan, u., 26 April v. Port Said. Sibajak, t., 26 April v. Singapore. RotterdamZuid-Amerika Lijn. Aldabi, t., 24 April v. Las Palmas. Aludra, u., 22 April te Montevideo. Stoomvaartmaatschappij Oceaan. Laertes, 25 April te A'dam. Pyrrhus, 20 April v. Yokohama. Jason, pass. 26 April Perim. Stentor, 25 April v. P. Said. Troilus, 24 April v. Colombo. Tapanoeli, u., 26 April te Belawan. \ntenor, 25 April te Penang. I mzetco Lijn. Jonge Elisabeth, 25 April v. R'dam. Jonge Jacobus, pass. 26 April Ouessant. Medan, pass. 25 April Perim. Jonge Johanna, 25 April v. Barcelona. Jonge Maria, 25 April v. Djidjelli. Buitenland.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1929 | | pagina 14