GEMENGD NIEUWS Radiografisch Weerbericht keerd is dat de godsdienst in de politiek betrokken wordt. Wij zijn, zegt spr., hoewel geen tegen standers van den godsdienst, daartegen. Stonden de christelijke partijen aan de zijde der armen en verdrukten, dan zou den wij zeggen, wij gaan met jullie mee, maar integendeel, de godsdienstige par tijen staan steeds aan de zijde van de kapitalisten. Uitvoerig behandelde spr. daarna de flnancieele politiek der regeering. Voor militaire doeleinden zijn Bteeds gelden beschikbaar, maar als wij een socialen maatregel in het belang der arbeiders vragen, dan zegt men dat het te veel zal kosten. Spr. wees tenslotte op de groote con flicten in ons land te Zaandam en in Groningen. In Zaandam zullen we het best redden, zegt spr., maar in Groningen staat de staking er niet zoo goed voor. Daar heeft men meer de terreur der groote rijke boeren tejverduren. Aan den uitgang zegt spr. staan een paar Gro ninger arbeiders welke een kollekte hou den voor de stakers. Toont door een gave dat gij solidair zijt met deze strijdende makkers in Groningen. Hij wekte ten slotte op den derden Juli niet alleen rood te stemmen, maar ieder arbeider en arbeidersvrouw op hun plicht te wijzen, door te stemmen op den eersten oandidaat der S.D.A.P. in deze provincie Mr. J. E. W. Duijs. Schagen. Den heer J. Keesman, aannemer te Schagen, is de bouw van een burgerhuis aan den Stoomweg te Anna Paulowna op gedragen. Die opdracht werd verleend door den heer P. Keuris te Van Ewijck- sluis. DE EIER VEIL ING. De Sohager elerenvelllng mag zloh in eene toenemende belangstelling verheu gen. Men is algemeen van oordeel, dat dit succes grootendeels is te danken, aan de capaciteiten van den directeur, den heer P. Raat Als bewijs, dat ook het ge meentebestuur deze meening is toege daan, kan dienen, dat het tractement van den directeur met ingang van 1 Januari 1980 van 760 op 1000 is gebracht. Buitenland. OPZIENBAREND GEVANGENIS SCHANDAAL TE BRIECY. Te Briecy is een gevangenis-schandaal ontdekt, waarbij twee bewakers betrokken zijn, die ervan beschuldigd worden, een gevangene te hebben gedood. Volgens de beide bewakers zou de gevangene zich te rumoerig gedragen hebben, waarbij zij hem de handen op den rug hadden ge bonden en hem zoo lang hadden geslagen, tot de man bezweek. Om hun daad te verbergen, hingen zij den gevangene met een touw op, teneinde den indruk te wekken, alsof hij zelfmoord had gepleegd. Een opzichter beval hun echter, de han den van den gedoode los te maken en hem op te hangen door middel van het beddelaken, omdat een gevangene niet over touw beschikt en men, indien het lijk met gebonden handen gevonden zou worden, onmiddellijk zou begrijpen, dat hier geen sprake van zelfmoord kon zijn. Nadat dit was geschied, werd de ge vangenisarts gewaarschuwd, die den dood constateerde en toestemming gat om het lijk te begraven. Door de directie der gevangenis werden de beide schuldige bewakers overgeplaatst. De opzichter, die de daad van zijn ondergeschikten hsd gedekt, kreeg geen straf, terwijl een andere opzichter, die ruchtbaarheid aan het schandaal gaf, in een lagere functie werd te werk gesteld. De justitie stelt thans een onderzoek in. EEN BOOT VAN DEN WATERSTAAT VERONGELUKT. Vier slachtoffers. Vrijdagmiddag is op de 111 bij Ulm een boot van den rijkswaterstaat tegen den pijler van een brug gedreven en volge- loopen. Drie ambtenaren van den water staat en een arbeider raakten te water en zijn alle vier verdronken. De lijken van drie hunner zijn geborgen. De ambtenaren die nog in de boot wa ren zijn later dbor een baggermachine gered. EEN AUTO-GARAGE IN LONDEN. Heden wordt te Londen dbor den her tog van York een merkwaardige auto- Êarage geopend, in het hartje van West- nd, n.1. in Lexington Street, vlak bij PiccadUly Circus. Er kunnen 1000 auto's worden gestald; er mogen geen fooien worden gegeven en kleine twoseatertjes behoeven voor een opberging van 12 uur maar één shilling te betalen. Er zijn wachtkamers, kleedkamers, badkamers en een restaurant voor de chauffeurs. Verder natuurlijk herstelwerkplaatsen, eto. De 1000 auto's kunnen binnen de 20 minuten alle het gebouw verlaten. De ga rage behoort toe aan de Lex Garages Ltd. en kost 250.000 8.000.000). Er komen er in Londen nog tal van andere, alle te bouwen en te exploiteeren door de Lex Garages Ltd. EEN ONTPLOFFING. Twee dooden, zeven gewonden. In het stadje Gisiaver ln midden-Zwe den is Zaterdagmiddag dbor nog onbe kende oorzaak een ontploffing ln een huis ontstaan, waardoor twee menschen gedood en zeven gewond werden. Het huis es de twee oeliniïende hulzen zijn verbrand. AUTO-ONGELUKKEN TE WEENEN. Zes dooden. Zondag zijn te Weenen door het niet naleven van de verkeersregeling talrijke auto-ongelukken gebeurd. Zes menschen zjjn daarbij gedood. AUTO-ONGELUK. 19 gewonden. Op den weg van Ueberlingen naar Pfullendorf is een autobus in een bocht een glooiing afgetreden. De 19 inzittenden zijn allen gewond, 5 ernstig. MIJNRAMP IN DE VER. STATEN. Te Glen Rogers in West-Virginiö heeft een mijnontploffing plaats gevonden. Er zijn vier dooden. Een-en-zestig mijnwer kers konden nog intijds de mijn verlaten. De oorzaak is onbekend. EEN MISLUKTE WEDSTRIJD VAN MOTORBOOTEN. Zaterdagavond zijn van Dover 49 mo torbooten voor een wedstrijd over het Kanaal vertrokken. De onderneming ein digde, gelijk ervaren zeelieden reeds voorspeld hadden, rampspoedig. Twee vaartuigen werden door het lichtschip Goodwin opgenomen, 80 werden naar Do ver teruggesleept en het grootste ge deelte der overige werd in hulpeloozen toestand aangetroffen. Zes deelnemers werden vermist. De start was geschied bij een tamelijk zwaren zeegang en dikken mist, zoodat verscheidene deelnemers niet eens in staat waren den juisten koers te houden. Later werd gemeld: Tal van kleine vaartuigen zijn uit de Kanaalhavens aan de motorbooten hulp gaan brengen en Zaterdagnacht om twee uur waren eindelijk de laatste schipbreu kelingen gered. VAN SCHOORSTEENVEGERSJONGEN TOT MILLIONAIR. De onlangs overleden 89-jarige Wil- liam Nightingale, uit Coventry, blijkt een vermogen van 86.721 (dus van ruim een millioen gulden) nagelaten te hebben. Hij was als schoorsteenvegersjongen begonnen en wist tenslotte een eigen zaak op te richten die hij met groote geest- en wilskracht voorultbracht. Hij breidde haar vooral uit door roet op te koopen en dit als meststof aan boeren te verkoopen. Zoodra hij geld over had ge legd, stak hij dit in arbeidershuisjes en later in landerijen in Northampshire. Hij had vele jaren oefening noodig ge had alvorens hij het zoo ver had ge bracht, dat hij zijn eigen naam kon schr/j- ven. Nigthingale leidde een teruggetrok ken leven en had geen kinderen. Aan zijn vrouw heeft hij slechts 2 rente in de week nagelaten. Het grootste gedeelte van zjjn vermogen komt aan zijn half zuster. EEN STOOMBOOT GEZONKEN. Zeventien dooden. Te Meissen aan de Elbe botste gister middag een stoomboot met 21 opvarenden met zooveel geweld tegen een ander schip, dat het middendoor brak en ter stond zonk. Van de 21 opvarenden moe ten 17 verdronken zijn. STORM OP DE OOSTZEE. VQf visschersbooten omgeslagen. Tengevolge van een hevigen storm op de Oostzee zijn 5 visschersbooten omge slagen, waardoor 8 visschers verdronken. Er zijn nog meer booten niet terugge keerd, zoodat men rekent op nog grooter verlies aan menschenlevens. worden gedaan, zullen de in de naaste toekomst voorkomende storingen in de straling tengevolge van erupties stellig op voldoende wijze geregistreerd worden en rechtstreeks in verband met die erup ties kunnen worden gebracht Wat nu de tegenwoordige uitbarsting van den Vesuvius betreft, zal men moeten afwachten waar en wanneer invloeden op het weer zich zullen openbaren. Tot nog toe zijn de luchtstroomen in den dampkring zoo gericht, dat de vulkaan- asch niet naar West-Europa wordt ge dreven. Dat zij later langs omwegen ten deele hier zal komen, kan pas na lange- ren tijd blijken. Of deze eruptie later merkbare stoor nissen in de weersgesteldheid zal veroor zaken zal moeten worden afgewacht Dat eenlg verband zou kunnen bestaan tus- schen de erupties van den Vesuvius, het tegenwoordige ongunstige weer en een kosmischen invloed op beiden, kan niet worden uitgemaakt en is niet eens waar schijnlijk. WETENSCHAPPELIJKE BERICHTEN. HET WEER EN DE UITBARSTING VAN DE VESUVIUS. Een weerkundige medewerker van de Nw. Rott Crt schrijft: Het is wel zeer waarschijnlijk, dtit de groote uitbarsting van den Vesuvius aan leiding zal geven tot de vraag of er ver band is tusschen deze en het ongunstige weer in ons werelddeel. Er is één ding, dat wel positief vast staat en dat is nl.. dat de groote uitbar stingen (Krakatau, Mont-Pelée, Katural) ongehoorde hoeveelheden vulkaanasch in den dampkring slingerden, waarvan de fijnste deeltjes maandenlang zwevende blijven en zich over de Aarde kunnen verspreiden. De rol, die deze fijne asch- deeltjes in den dampkring spelen, is dan een tweeledige. Zij kunnen n.1. de z.g. condensatiekernen vormen, waaraan de meteorologen nog altijd ee ngroote betee- kenis bij de wolken- en regenvorming toe schrijven. Bekend is, dat op de groote Krakatau-uitbarsting van 1883 een tijd van overvloedigen regenval in Nederland volgde, dien men, misschien terecht, aan den invloed van de nog in den dampkring zwevende vulkaanasch van deze eruptie toesohreef. Hoe dit zij, een plotselinge en aanzienlijke vermeerdering van de at mosferische stof, door erupties veroor zaakt, kan wel een rol spelen, die tot in vloed op de weerverschijnselen leidt In de tweede plaats heeft de in den dampkring zwevende vulkaanasch een grooter invloed op de transparentie van den dampkring. Dit is overtuigend ge bleken door de inzinkingen van de stra lings-observatoria gemeten intensiteit van de zonnestraling en daar tegenwoor dig op tal van plaatsen over de geheele aarde vrij regelmatig stralingsmetingen Nieuwe Uitgaven. „Om het oude Geloof, door Levy Grunwald. Prijs f 1.20, fr. p. p. Amsterdam, J. L. Joachiimsthal Onze stadgenoot, de heer L. Grunwald^ heeft in het „Nieuw Israëlitisch Week blad" een feuilleton geschreven, dat onder den titel „Om het oude Geloof" veel uit het Joodische leven vertelt en waaraan ook de romantiek niet vreemd is. Dit verhaal, dat door de lezers wekelijks met span ning gevolgd werd, is thans in boekvorm verschenen en, naar de schrijver ons mededeelde, is reeds een tweede oplage ter perse gelegd. Het verhaal behandelt de romantische geschiedenis van de mooie Mirjam, die, door een officier verleid, met hem naar Parijs vlucht, en welke we later ln een roofhol te Amsterdam terugvinden. Ge lukkig komt, zooals veel in het leven, ook hier alles op zijn pootjes terecht en blijk baar valt dit soort werk in den smaak van het publiek, getuige het spoedig uitver kocht raken van den eersten ütuk. De heer Pinkhof toekende een pakken de bandteekening en de uitgever zorgde voor een eenvoudig en smaakvol uiterlijk. Van de zeer vele Hebreeuwsohe woorden en uitdrukkingen die erin voorkomen, is, voar zoover zij niet in den tekst zijn ver- tamd, een verklarend woordenlijstje achterin opgenomen. Uit de Land- en Tuinbouwwereid. DE STRIJD OP DE VEEMARKTEN. De Amsterdamsche grossiersvereeni- ging van den vleeschhandel heeft giste ren besloten indien deze week de strijd om de veemarkt niet beëindigd is, 400 ge slachte runderen te zullen importeeren uit Denemarken en Frankrijk. Stoomvaartberlohten. Den HelderWielingen. (H. J. en H. Naastepad.) Vracht-autobnsdlenst Alkmaar. N.V. TEXEL "S EIGEN STOOMBOOT-ONDERNEMING. Visscherijbertohten. naar waarnemingen verricht in den morgen van 11 Juni. Medegedeeld door het Kon- Nederlandaoh Meteorologisch Instituut te De Bilt Hoogste stand 772.8, te Groningen en de Bilt Laagste stand 746.8, te Vestmanör. Verwachting: Zwakke tot matige wind uit Z. rlohtln- gen, helder tot licht bewolkt, droog, warm weer. STOFFIJN KAINIET EN ONKRUIDZAAD. De schade, veroorzaakt door onkruiden, zoowel door het onttrekken van plantenvoed- sel aan den bodem als door het verstikken der cultuurgewassen, behoeven wij zeker voor nie mand uiteen te zetten. Een uitnemend bestrijdingsmiddel tcgeni on kruidzadien vinden wij in stoffijn kainiet. Dit wordt in een hoeveelheid van 8001200 K.G. per H.A. aangewend. Des morgens vroeg, als de planten nog1 nat zijn van den dauw en een zonnige dag verwacht mag worden, wordt het kainiet uitgestrooid. De onkruiden moeten ech ter nog jong zijn en drie of vier blaadjes ver- toonen. Bij oudere planten is de verdelging niet zoo gemakkelijk en kunnen veel grootere hoeveelheden worden vereischt. De cultuur gewassen hebben weinig of niet te lijden. Wij hebben persoonlijk zeer gunstige resultaten bereikt op uien; het onkruid werd nagenoeg geheel vernietigd en het dure en tijdroovende wieden tot een minimum beperkt. On9 hebben eenige mededeelingen bereikt omtrent de werking van stoffijn kainiet op an dere gewassen. Te Barchum (Geld.) werd een perceel rogge bij den heer B. Tiessink behandeld, die zegt: „Óp het bezaaide perceel bleef de korenbloem spoedig achter in ontwikkeling en kwam onder de rogge. Het graangewas heeft zekér niet geleden. Hee was beter dan het niet be strooide." De heer L. Blom te Hedel (Gld.) schrijft: „Het verschil tusschen het bestrooide en niet bestrooide perceel was buitengewoon groot. Hét bestrooide gedeelte leverde prachtige dik ke haver met een zwaar gewicht, daarentegen was 'het niet-bestrooide niets anders dan zaad va n Herik en andere onkruiden en de haver was geen haver, maar kaf." De heer J. H. Eisen, secr. van den Boeren bond te Veldhoven (N.B.) schrijft omtrent een proef bij den heer jac. Peters aldaar: „In d- haver kwamen als onkruiden voor herik, dauwnetel, wilde spurrie, wilde violen, enz. Alles was nog dentzelfden dag vernietigd." Van den heer J. Thuis te Stokkom, bij 's Heerenberg vernamen wij: „In het perceel weiland kwam veel boendergras of bentgras (Aira caespitosa L.) voor. Na acht dagen was het onkruid totaal verschroeid en verdelgd." De heer L. Swinkels te St. Oedenrode meldt: „Herik, doovenetels, rits, goudeblotem, melde kwam in de haver voor. De fijngemalen kai niet heeft deze alle vernietigd." Bij den heer F. K. Post te Tijnje (Fr.) zijn distels, brandnetels en grove boender geheel verdwenen door stoffijn kainiet. De heer M. Kramer, leeraar aan de Rijk's- landbouwwinterschool te Leeuwarden zegt in een door hem uitgegeven brochure o.m.: „Hiermede was duidelijk bewezen, dat stof- fijne kainiet op oordeelkundige wijze gebruikt, een uitnemend middel vormt ter bestrijding der akkervederdistel Uit proefnemingen is dus gebleken, dat een hoeveelheid stoffijne kainiet van ia K.G. per Are in 3 keer uitgestrooid de meeste aanbeve ling verdient ■Men mag zeker aannemen, dat de strijd tegen een zoo hinderlijk en schadelijk onkruid thans met meer kracht en met meer succes zal worden aangebonden dan tot dusverre het geval is geweest Wij hebben deze citaten naar voren gebracjit ten einde het bestrijden van onkruid en het daarmede behaalde succes duidelijk ln het Ueht te stellen. P. Stoomvaart Mij. Nederland. Christiaan Huygens, t, 8 Juni v. Alglera. Kambangan, 9 Juni v. Djeddah. Rondo, u., 9 Juni v. Djeddah. J. P. Coen, o., 10 Juni Gibraltar gep. Koningin der Nederlanden, u., paae. 8 Juni Perim. Poelau Laut, u., pass. 9 Juni Dover. Grotiue, t., 7 Juni v. Padang. Madoera, t, 7 Juni te Belawan. Moena, 8 Juni v. Batavia. P. C. Hooft, 8 Juni te Batavia. Poelau Laut, 8 Juni v. A'dam. Saleier, t„ 7 Juni v. Marseille. Kon. Holl. Lloyd. Delfland, u., 9 Juni v. Paranaqua. DrechterLand, u., 9 Juni v. Bahiai Flamdria, u., 9 Juni v. Ldxoea. Orania, t., 9 Juni v. Pernambuco. Parkhaven u., pas*. 9 Juni Ouessant Salland, 10 Juni te A'dam. Waterland, u., 8 Juni Feraando Noronha gep. Zeelandia, 9 Juni t' A'dam. Poelau Roebiah, u., 8 Juni v. Sabang. Gaasterland, u., ,0 Juni v. Santos. Maasland, u., 9 Juni te Antwerpen. Kon. Ned. Stoomboot Maatschappij. Uiysses, 8 Juni v. R'dam. Aohilles, 8 Juni v. Alexandrlë. Adonis, 10 Juni te AMam. Agamemnon, 10 Juni te Hamburg. Ajax, pass. 9 Juni Dungenesa. Alkmaar, u., 7 Juni te Valparaiso. Amazone, 7 Juni v. New-York. Amsterdam, 9 Juni te Antwerpen. Ar es, 9 Juni te Hamburg. Ariadne, 9 Juni te Musel. Baralt, 8 Juni v. Cristobal. Berenice, 10 Juni te Hamburg. Brielle, 9 Juni te Antwerpen. Clio, pass. 9 Juni Dungenesa. Cottica, t., 9 Juni v. Plymouth. Deucalion, u., pass. 9 Juni Azoren. Doros, 10 Juni te Lissabon. Eos, 9 Juni te Lissabon. Erato, 10 Juni te A'dam. Euterpe, 9 Juni |e A'dam. Fauna, 8 Juni v. Guatemala. Flora, 8 Juni v. A'dam. Hebe, 8 Juni v. Carthagene. Irene, 8 Juni v. Bari. Iris, 10 Juni te A'dam. Jason, 10 Juni te Syra. Juno, 8 Juni v. Barcelona. Marlt Horn, 9 Juni te Palermö. Medea, 7 Juni v. New-York. Nereus, 10 Juni te Catania. Nero, pass. 9 Juni Ouessant. Petworth, 10 Juni te A'dam. Perseus, 10 Juni te A'dam. Peursum, 9 'Juni Azoren gep. Pluto, 10 Juni te A'dam. Proteus, pass. 9 Juni Hodtenau. Rhea, 9 Juni te Bremen. Stella, 10 Juni te Huil. Strabo, 9 Juni te Kopenhagen. Jellus, 9 Juni te Catania. Theseus, 10 Juni te A'dam. Venezuela, 9 Juni te A'dam'. Baxneveld, u., pass. 7 Juni Dover, Boskoop, 7 Juni te Hamburg. Notos, 8 Juni v. A'dam. Odysseus, pass. 8 Juni Holtenan. Proteus, 8 Juni v. A'dam. Thetis, 8 Juni'v. A'dam. Zeus, pass. 8 Juni Gibraltar. Helder, 6 Juni te Guantamamia Merope, 7 Juni te Malaya. Pollux, 7 Juni te Puerto Columbia, Simon Bollvar, 6 Juni v. Curacao. Stuyvesant, u„ pass. 7 Juni Azoren. Ulysses, 8 Juni te R'dam. Kon. Paket vaart maatschappij. Tjibodas, 9 Juni te P. Said. HollandAfrika Lijn. Drechtstroom, t, 7 Juni te Lebiria. Rijperkerk, t., 9 Juni v. R'dam. Suimatra, 8 Juni te Hamburg. Giekerk, t, 9 Juni v. Marseille. Klipfontein, t., 9 Juni v. Zanzdbar. Nias, t„ pass. 9 Juni Perim. Randfontein, t„ 8 Juni v. Dar-es-Salaam. Rietfontein, u„ 9 Juni v. Suez. Springfontein, 10 Juni te A'dam. Giekerk, t„ 7 Juni v. Genua. Ij8troom, u„ 7 Juni te P. Natal. HollandAmerika Lijn. Edam, 8 Juni v. Havana. Eemdijk, pass. 8 Juni Vlissingen. Bildferdijk, 10 Juni te R'dam. Dreehtdijk, 7 Juni te Seattle. Eemdijk, 9 Juni te R'dam. Gaasterland, 9 Juni te Londen. Leerdam, 10 Juni v. Boulogne. Lochgoil, 7 Juni te San Francisco. Lochmonar, pass. 8 Juni Lizard. Maasdam, 9 Juni Ouessant gep. Nebraska, 8 Juni te Londen. Statendam, 9 Juni te R'dam. Binnendijk, 7 Juni te Baltimore. Dinteldijk, 7 Juni te Cristobal. Rotterdam, 8 Juni te New-York. Volendam, 8 Juni v. New-York. Holland—O.-Azië Lijn. Oostkerk, u., 6 Juni te Kobe. Alderamin, 8 Juni v. R'dam. Gemma, t., 8 Juni v. Colombo. HollandBritsch-Indlë Lijn. Meerkerk, 9 Juni te R'dam. Streefkerk, u., 8 Juni v. Suez. Schiekerk, u„ 10 Juni te Calcutta. Andijk, 8 Juni te Hamburg. Bovenkerk, t„ 8 Juni v. Madras. Hoogkerk, 8 Juni v. R'dam. Koudekerk, 7 Juni v. Kurachee. Schiekerk, u., 7 Juni v. Rangoon. Ridderkerk, u., pass. 7 Juni Perim. HollandAustralië Lijn: AJehiba, 10 Juni v. Brisbane. Almkerk, t„ 9 Juni K. Bon gep. Arendskerk, 10 Juni v. R'dam. HollandWest-Afrika Lijn. Amstelkerk, t„ 8 Juni v. Freetown. Eemstroom, 9 Juni te A'dam. Kilstroom, u., 8 Juni te Dakar. Alkaid, u„ 7 Juni v. Bordeaux. Ceres, t„ 6 Juni v. Duala. Eemstroom, 8 Juni v. Cuxhaven. Kenmemerland, u., 7 Juni v. Kribi. Reggestroom, u„ 7 Juni v. Lagos. Scheldestroom, t., 5 Juni v. Konakry. Vulcanus, 8 Juni v. A'dam. JavaNew-York Lijn. Krakatau, 9 Juni v. Suez. Polydorus, s Juni te Batavia. Salawati, 7 Juni v. Philadelphia. Tapanoeli, 10 Juni v. Sabang. Djambi, 5 Juni te Norfolk. Blijdendijk, 7 Juni v. P. Said. Java—Bengalen Lijn. Bali, 6 Juni v. Rangoon. JavaChinaJapan Lijn. Tjimanoek, 8 Juni te Manilla. Tjdsaroea, 7 Juni te Shanghai. Java Pacific Lijn. Kertosooo, 8 Juni v. Manilla. Rotterdamsche Lloyd. Toba, u., 9 Juni Sagree gep. Buitenzorg, u., 9 Juni Flinsterre gep. Djember, t., 10 Juni te Londen. InsuHnde, u, 9 Juni K. del Arml gep. KcU Gede, u., 9 Juni Perim gep. Medan, 10 Juni te SocraJbaya. Merauke, u„ 9 Juni Dover gep. Patrla, t, 9 Juni te Suex. Slamat, t, 10 Juni v. Sabang. Tabanan, u., 10 Juni te Sabang. Tapanoeli, t., 10 Juni v. Sabang Indrapoera, u., 8 Juni v. Colombo. Tjerimai, 8 Juni te R'dam. Rotterdam—Zuid-Amerika Lijn. Al da bi, u, 8 Juni Fern. Noronha gep. Alwald, 10 Juni te R'dam. Mirach, u., 9 Juni te Leixoee. Alcyone, 7 Juni v. R'dam. Stoomvaartmaatschappij Oceaan. Phemiua, paae. 9 Juni Gibraltar. Ajax, paae. 10 Juni Perim. Aicinoue, 8 Juni v. LiverpooL Diomed, 8 Juni v. Peniang. Eumaleus, 9 Juni te Cebu. Menelaus, 9 Juni te Londen. Pyrrhue, paaa. 10 Juni Gibraltar. Peiaander, 9 Juni te Londen. Dardanua, 6 Juni te Singapore. Hector, 7 Juni te Suez. Machaon, 7 Juni v. Singapore. Rhesus, 8 Jund te Batavia. Prometheus, 7 Juni te Suez. Emzetco Lijn. Jonge Anthony, 10 Juni Gibraltar gep. Jonge Elisabeth, 8 Juni Finiatene gep. Jonge Johanna 8 Juni v. Algiers. Jonge Maria, 10 Juni v. Meaaina. Vertrek van Den Helder (Kerkplein) 7.30 a) 10.30; 1.45; 3-—; S.I5! 7.io d); 1030 f). De Kooij (Vlotbrug) 7.50 a)10.50; a.og; 3.20; 5.35; 7 30 d); 10.50 f). Breezand (café Borat) 7.30 b); 8.— a); 11-— 2.15; 3.30; 5.45; 7-40 d); 11.— f). Anna Paulowna (Station) 7.40 b); 8.10 a) 9.20 c); 11.10; 2.25; 3.40; 5.53; 7 30 d) 11.10 f). Anna Paulowna (KI. Sluia) 8.14 a)9.24 c) 11.14; a.29; 3.44; 8.59! 7-84 d); n.14 f). v. Ewijckaluia (Ophaalbrug) 8.ao a); 9-30 c); 11.20; 2.35; 3.5o; 6.og; 8.d) 11.20 f). Hippolytushoef (Marktplein) 8.40 a)9.80 c) 11.40; 2.58! 4.10; 6.25; 8.20 d); 11.40 f). Den Oever (Café Metselaar) 8.83 a); 10.05 c)| 11.35; 3.10; 4.25; 6.40; 8.35 d); 11.58 f). Vertrek van Den Oever (Café Metselaar) 9.05; ia.—; 1.30; 3.40; 4.40; 6.45 g). Hippolytushoef (Marktplein) 9.20; 12.15; MS! 3.55; 4-85; 7-— g). v. Ewijckeluia (Ophaalbrug) 9.40; 12.35; 2.05; 4-15; 8.15; 7.20 g). Anna Paulowna (KI. Slule) 9.46; 12.41; 2.11; 4.21; s*2i7.26 g). Anna Paulowna (Station) 9.50; 12.45; a.is; 3.— h); 4.25; 5.25; 7-30 g). Breezand (Café Borat) 10.12.55; 2.a5[ 3.10 h); 4.35; 5.35; 7.40 g). De Kooij (Vlotbrug) 10.10; I.05J a.33! 4-48; 8.487-SO g). Helder (Kerkplein) ia.30; 1.23; 2.55; 8.05; 6.015; 8.10 g). a) Op Zondag niet. b) Ritten voor schoolkinderen (Donderdags vertrek 7 uur). c) Zondags niet. d) Vanaf 15 Sept. tot 16 April alleen op Zondag, c) Alle werkdagen behalve Zaterdag. f) Van 15 April tot 15 Sept. alleen op Zondag. g) Van 18 April tot 13 Sept. h) Ritten voor schoolkinderen. OndernemersGebra. van Kooiags bruggen, Loodsgracht 21. Vertrek Den Helder dagelijks 9 uur vja. Aankomst te Alkmaar 12 nar. Vertrek Alkmaar 3 uur nm. Aankomst Den Helder 6 uur n.m. Route heenreis Julianadorp, Callantaoog, Groote Keeten, Petten, Kamp, Schoorl, Ber gen, Alkmaar. Route terugreis langs het N.-H. Kanaal. Op werkdagen: Vertrek Texel: 6.v.m. 8.vm. 11.15 v.m. 2.30 mm. 5.40 mjn. Vertrek Den Helder: 7.v.m. 9.58 v.m. 12.15 mm. 4.15 n.m. 6.53 n.m. Op Zon- en Feestdagen: Vertrek Texel: 6.v.m* 8.v.m. 11.v.m. 5.40 n_m. Vertrek Den Helder: 7.v.m. 9.vjn. 12.mldd. 6.40 n.m. 8 Juni. Aangebracht door korders: 3854 tongen p. at. 0.50—0.40 1260 kleine tongen 0.15—0.10 20 tarbotten' 6.75—5.00 36 kisten schol I p. k. 7.005.00 43 kisten schol II 4.002.00 14 kisten schar 2.402.00 Door haring*- en geepvisschers: 139 tal haring p. tai 4.80—345 25 tal geep 17.00~10.50 509 kg. ansjovis p. kg. 0.840.8a 9 Juni. Aangebracht door haring- en geepvisschers: 118 tai haring p. tai ƒ2.50—1.35 6703 kg. ansjovis p. kg. 0.80—0.75 10 Juni. Aangebrtcht door haring- en geepvisschers: 206 tal haring p. tal 6.00—3.00 24 tal geep 17.00~13.00 92 kg. ansjovis p. kg. 0.78—0.76

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1929 | | pagina 7