GEMENGD NIEUWS
Radiografisch Weerbericht
keerd is dat de godsdienst in de politiek
betrokken wordt.
Wij zijn, zegt spr., hoewel geen tegen
standers van den godsdienst, daartegen.
Stonden de christelijke partijen aan de
zijde der armen en verdrukten, dan zou
den wij zeggen, wij gaan met jullie mee,
maar integendeel, de godsdienstige par
tijen staan steeds aan de zijde van de
kapitalisten.
Uitvoerig behandelde spr. daarna de
flnancieele politiek der regeering. Voor
militaire doeleinden zijn Bteeds gelden
beschikbaar, maar als wij een socialen
maatregel in het belang der arbeiders
vragen, dan zegt men dat het te veel
zal kosten.
Spr. wees tenslotte op de groote con
flicten in ons land te Zaandam en in
Groningen. In Zaandam zullen we het
best redden, zegt spr., maar in Groningen
staat de staking er niet zoo goed voor.
Daar heeft men meer de terreur der
groote rijke boeren tejverduren. Aan den
uitgang zegt spr. staan een paar Gro
ninger arbeiders welke een kollekte hou
den voor de stakers. Toont door een gave
dat gij solidair zijt met deze strijdende
makkers in Groningen. Hij wekte ten
slotte op den derden Juli niet alleen
rood te stemmen, maar ieder arbeider en
arbeidersvrouw op hun plicht te wijzen,
door te stemmen op den eersten oandidaat
der S.D.A.P. in deze provincie Mr. J. E.
W. Duijs.
Schagen.
Den heer J. Keesman, aannemer te
Schagen, is de bouw van een burgerhuis
aan den Stoomweg te Anna Paulowna op
gedragen. Die opdracht werd verleend
door den heer P. Keuris te Van Ewijck-
sluis.
DE EIER VEIL ING.
De Sohager elerenvelllng mag zloh in
eene toenemende belangstelling verheu
gen. Men is algemeen van oordeel, dat
dit succes grootendeels is te danken, aan
de capaciteiten van den directeur, den
heer P. Raat Als bewijs, dat ook het ge
meentebestuur deze meening is toege
daan, kan dienen, dat het tractement van
den directeur met ingang van 1 Januari
1980 van 760 op 1000 is gebracht.
Buitenland.
OPZIENBAREND GEVANGENIS
SCHANDAAL TE BRIECY.
Te Briecy is een gevangenis-schandaal
ontdekt, waarbij twee bewakers betrokken
zijn, die ervan beschuldigd worden, een
gevangene te hebben gedood. Volgens de
beide bewakers zou de gevangene zich te
rumoerig gedragen hebben, waarbij zij
hem de handen op den rug hadden ge
bonden en hem zoo lang hadden geslagen,
tot de man bezweek. Om hun daad te
verbergen, hingen zij den gevangene met
een touw op, teneinde den indruk te
wekken, alsof hij zelfmoord had gepleegd.
Een opzichter beval hun echter, de han
den van den gedoode los te maken en
hem op te hangen door middel van het
beddelaken, omdat een gevangene niet
over touw beschikt en men, indien het
lijk met gebonden handen gevonden zou
worden, onmiddellijk zou begrijpen, dat
hier geen sprake van zelfmoord kon zijn.
Nadat dit was geschied, werd de ge
vangenisarts gewaarschuwd, die den dood
constateerde en toestemming gat om het
lijk te begraven. Door de directie der
gevangenis werden de beide schuldige
bewakers overgeplaatst. De opzichter, die
de daad van zijn ondergeschikten hsd
gedekt, kreeg geen straf, terwijl een
andere opzichter, die ruchtbaarheid aan
het schandaal gaf, in een lagere functie
werd te werk gesteld. De justitie stelt
thans een onderzoek in.
EEN BOOT VAN DEN WATERSTAAT
VERONGELUKT.
Vier slachtoffers.
Vrijdagmiddag is op de 111 bij Ulm een
boot van den rijkswaterstaat tegen den
pijler van een brug gedreven en volge-
loopen. Drie ambtenaren van den water
staat en een arbeider raakten te water en
zijn alle vier verdronken. De lijken van
drie hunner zijn geborgen.
De ambtenaren die nog in de boot wa
ren zijn later dbor een baggermachine
gered.
EEN AUTO-GARAGE IN LONDEN.
Heden wordt te Londen dbor den her
tog van York een merkwaardige auto-
Êarage geopend, in het hartje van West-
nd, n.1. in Lexington Street, vlak bij
PiccadUly Circus. Er kunnen 1000 auto's
worden gestald; er mogen geen fooien
worden gegeven en kleine twoseatertjes
behoeven voor een opberging van 12 uur
maar één shilling te betalen. Er zijn
wachtkamers, kleedkamers, badkamers
en een restaurant voor de chauffeurs.
Verder natuurlijk herstelwerkplaatsen,
eto. De 1000 auto's kunnen binnen de 20
minuten alle het gebouw verlaten. De ga
rage behoort toe aan de Lex Garages Ltd.
en kost 250.000 8.000.000). Er komen
er in Londen nog tal van andere, alle te
bouwen en te exploiteeren door de Lex
Garages Ltd.
EEN ONTPLOFFING.
Twee dooden, zeven gewonden.
In het stadje Gisiaver ln midden-Zwe
den is Zaterdagmiddag dbor nog onbe
kende oorzaak een ontploffing ln een
huis ontstaan, waardoor twee menschen
gedood en zeven gewond werden. Het
huis es de twee oeliniïende hulzen zijn
verbrand.
AUTO-ONGELUKKEN TE WEENEN.
Zes dooden.
Zondag zijn te Weenen door het niet
naleven van de verkeersregeling talrijke
auto-ongelukken gebeurd. Zes menschen
zjjn daarbij gedood.
AUTO-ONGELUK.
19 gewonden.
Op den weg van Ueberlingen naar
Pfullendorf is een autobus in een bocht
een glooiing afgetreden.
De 19 inzittenden zijn allen gewond,
5 ernstig.
MIJNRAMP IN DE VER. STATEN.
Te Glen Rogers in West-Virginiö heeft
een mijnontploffing plaats gevonden. Er
zijn vier dooden. Een-en-zestig mijnwer
kers konden nog intijds de mijn verlaten.
De oorzaak is onbekend.
EEN MISLUKTE WEDSTRIJD VAN
MOTORBOOTEN.
Zaterdagavond zijn van Dover 49 mo
torbooten voor een wedstrijd over het
Kanaal vertrokken. De onderneming ein
digde, gelijk ervaren zeelieden reeds
voorspeld hadden, rampspoedig. Twee
vaartuigen werden door het lichtschip
Goodwin opgenomen, 80 werden naar Do
ver teruggesleept en het grootste ge
deelte der overige werd in hulpeloozen
toestand aangetroffen. Zes deelnemers
werden vermist.
De start was geschied bij een tamelijk
zwaren zeegang en dikken mist, zoodat
verscheidene deelnemers niet eens in
staat waren den juisten koers te houden.
Later werd gemeld:
Tal van kleine vaartuigen zijn uit de
Kanaalhavens aan de motorbooten hulp
gaan brengen en Zaterdagnacht om twee
uur waren eindelijk de laatste schipbreu
kelingen gered.
VAN SCHOORSTEENVEGERSJONGEN
TOT MILLIONAIR.
De onlangs overleden 89-jarige Wil-
liam Nightingale, uit Coventry, blijkt een
vermogen van 86.721 (dus van ruim een
millioen gulden) nagelaten te hebben.
Hij was als schoorsteenvegersjongen
begonnen en wist tenslotte een eigen
zaak op te richten die hij met groote
geest- en wilskracht voorultbracht. Hij
breidde haar vooral uit door roet op te
koopen en dit als meststof aan boeren te
verkoopen. Zoodra hij geld over had ge
legd, stak hij dit in arbeidershuisjes en
later in landerijen in Northampshire.
Hij had vele jaren oefening noodig ge
had alvorens hij het zoo ver had ge
bracht, dat hij zijn eigen naam kon schr/j-
ven. Nigthingale leidde een teruggetrok
ken leven en had geen kinderen. Aan
zijn vrouw heeft hij slechts 2 rente in
de week nagelaten. Het grootste gedeelte
van zjjn vermogen komt aan zijn half
zuster.
EEN STOOMBOOT GEZONKEN.
Zeventien dooden.
Te Meissen aan de Elbe botste gister
middag een stoomboot met 21 opvarenden
met zooveel geweld tegen een ander
schip, dat het middendoor brak en ter
stond zonk. Van de 21 opvarenden moe
ten 17 verdronken zijn.
STORM OP DE OOSTZEE.
VQf visschersbooten omgeslagen.
Tengevolge van een hevigen storm op
de Oostzee zijn 5 visschersbooten omge
slagen, waardoor 8 visschers verdronken.
Er zijn nog meer booten niet terugge
keerd, zoodat men rekent op nog grooter
verlies aan menschenlevens.
worden gedaan, zullen de in de naaste
toekomst voorkomende storingen in de
straling tengevolge van erupties stellig
op voldoende wijze geregistreerd worden
en rechtstreeks in verband met die erup
ties kunnen worden gebracht
Wat nu de tegenwoordige uitbarsting
van den Vesuvius betreft, zal men moeten
afwachten waar en wanneer invloeden
op het weer zich zullen openbaren. Tot
nog toe zijn de luchtstroomen in den
dampkring zoo gericht, dat de vulkaan-
asch niet naar West-Europa wordt ge
dreven. Dat zij later langs omwegen ten
deele hier zal komen, kan pas na lange-
ren tijd blijken.
Of deze eruptie later merkbare stoor
nissen in de weersgesteldheid zal veroor
zaken zal moeten worden afgewacht Dat
eenlg verband zou kunnen bestaan tus-
schen de erupties van den Vesuvius, het
tegenwoordige ongunstige weer en een
kosmischen invloed op beiden, kan niet
worden uitgemaakt en is niet eens waar
schijnlijk.
WETENSCHAPPELIJKE
BERICHTEN.
HET WEER EN DE UITBARSTING
VAN DE VESUVIUS.
Een weerkundige medewerker van de
Nw. Rott Crt schrijft:
Het is wel zeer waarschijnlijk, dtit de
groote uitbarsting van den Vesuvius aan
leiding zal geven tot de vraag of er ver
band is tusschen deze en het ongunstige
weer in ons werelddeel.
Er is één ding, dat wel positief vast
staat en dat is nl.. dat de groote uitbar
stingen (Krakatau, Mont-Pelée, Katural)
ongehoorde hoeveelheden vulkaanasch
in den dampkring slingerden, waarvan de
fijnste deeltjes maandenlang zwevende
blijven en zich over de Aarde kunnen
verspreiden. De rol, die deze fijne asch-
deeltjes in den dampkring spelen, is dan
een tweeledige. Zij kunnen n.1. de z.g.
condensatiekernen vormen, waaraan de
meteorologen nog altijd ee ngroote betee-
kenis bij de wolken- en regenvorming toe
schrijven. Bekend is, dat op de groote
Krakatau-uitbarsting van 1883 een tijd
van overvloedigen regenval in Nederland
volgde, dien men, misschien terecht, aan
den invloed van de nog in den dampkring
zwevende vulkaanasch van deze eruptie
toesohreef. Hoe dit zij, een plotselinge en
aanzienlijke vermeerdering van de at
mosferische stof, door erupties veroor
zaakt, kan wel een rol spelen, die tot in
vloed op de weerverschijnselen leidt
In de tweede plaats heeft de in den
dampkring zwevende vulkaanasch een
grooter invloed op de transparentie van
den dampkring. Dit is overtuigend ge
bleken door de inzinkingen van de stra
lings-observatoria gemeten intensiteit
van de zonnestraling en daar tegenwoor
dig op tal van plaatsen over de geheele
aarde vrij regelmatig stralingsmetingen
Nieuwe Uitgaven.
„Om het oude Geloof, door
Levy Grunwald. Prijs f 1.20, fr.
p. p. Amsterdam, J. L. Joachiimsthal
Onze stadgenoot, de heer L. Grunwald^
heeft in het „Nieuw Israëlitisch Week
blad" een feuilleton geschreven, dat onder
den titel „Om het oude Geloof" veel uit
het Joodische leven vertelt en waaraan ook
de romantiek niet vreemd is. Dit verhaal,
dat door de lezers wekelijks met span
ning gevolgd werd, is thans in boekvorm
verschenen en, naar de schrijver ons
mededeelde, is reeds een tweede oplage
ter perse gelegd.
Het verhaal behandelt de romantische
geschiedenis van de mooie Mirjam, die,
door een officier verleid, met hem naar
Parijs vlucht, en welke we later ln een
roofhol te Amsterdam terugvinden. Ge
lukkig komt, zooals veel in het leven, ook
hier alles op zijn pootjes terecht en blijk
baar valt dit soort werk in den smaak van
het publiek, getuige het spoedig uitver
kocht raken van den eersten ütuk.
De heer Pinkhof toekende een pakken
de bandteekening en de uitgever zorgde
voor een eenvoudig en smaakvol uiterlijk.
Van de zeer vele Hebreeuwsohe woorden
en uitdrukkingen die erin voorkomen, is,
voar zoover zij niet in den tekst zijn ver-
tamd, een verklarend woordenlijstje
achterin opgenomen.
Uit de Land- en Tuinbouwwereid.
DE STRIJD OP DE VEEMARKTEN.
De Amsterdamsche grossiersvereeni-
ging van den vleeschhandel heeft giste
ren besloten indien deze week de strijd
om de veemarkt niet beëindigd is, 400 ge
slachte runderen te zullen importeeren
uit Denemarken en Frankrijk.
Stoomvaartberlohten.
Den HelderWielingen.
(H. J. en H. Naastepad.)
Vracht-autobnsdlenst Alkmaar.
N.V. TEXEL "S EIGEN
STOOMBOOT-ONDERNEMING.
Visscherijbertohten.
naar waarnemingen verricht in den
morgen van 11 Juni.
Medegedeeld door het Kon- Nederlandaoh
Meteorologisch Instituut te De Bilt
Hoogste stand 772.8, te Groningen en
de Bilt
Laagste stand 746.8, te Vestmanör.
Verwachting:
Zwakke tot matige wind uit Z. rlohtln-
gen, helder tot licht bewolkt, droog, warm
weer.
STOFFIJN KAINIET EN ONKRUIDZAAD.
De schade, veroorzaakt door onkruiden,
zoowel door het onttrekken van plantenvoed-
sel aan den bodem als door het verstikken der
cultuurgewassen, behoeven wij zeker voor nie
mand uiteen te zetten.
Een uitnemend bestrijdingsmiddel tcgeni on
kruidzadien vinden wij in stoffijn kainiet. Dit
wordt in een hoeveelheid van 8001200 K.G.
per H.A. aangewend. Des morgens vroeg, als
de planten nog1 nat zijn van den dauw en een
zonnige dag verwacht mag worden, wordt het
kainiet uitgestrooid. De onkruiden moeten ech
ter nog jong zijn en drie of vier blaadjes ver-
toonen. Bij oudere planten is de verdelging
niet zoo gemakkelijk en kunnen veel grootere
hoeveelheden worden vereischt. De cultuur
gewassen hebben weinig of niet te lijden. Wij
hebben persoonlijk zeer gunstige resultaten
bereikt op uien; het onkruid werd nagenoeg
geheel vernietigd en het dure en tijdroovende
wieden tot een minimum beperkt.
On9 hebben eenige mededeelingen bereikt
omtrent de werking van stoffijn kainiet op an
dere gewassen.
Te Barchum (Geld.) werd een perceel rogge
bij den heer B. Tiessink behandeld, die zegt:
„Óp het bezaaide perceel bleef de korenbloem
spoedig achter in ontwikkeling en kwam onder
de rogge. Het graangewas heeft zekér niet
geleden. Hee was beter dan het niet be
strooide."
De heer L. Blom te Hedel (Gld.) schrijft:
„Het verschil tusschen het bestrooide en niet
bestrooide perceel was buitengewoon groot.
Hét bestrooide gedeelte leverde prachtige dik
ke haver met een zwaar gewicht, daarentegen
was 'het niet-bestrooide niets anders dan zaad
va n Herik en andere onkruiden en de haver
was geen haver, maar kaf."
De heer J. H. Eisen, secr. van den Boeren
bond te Veldhoven (N.B.) schrijft omtrent een
proef bij den heer jac. Peters aldaar: „In d-
haver kwamen als onkruiden voor herik,
dauwnetel, wilde spurrie, wilde violen, enz.
Alles was nog dentzelfden dag vernietigd."
Van den heer J. Thuis te Stokkom, bij
's Heerenberg vernamen wij: „In het perceel
weiland kwam veel boendergras of bentgras
(Aira caespitosa L.) voor. Na acht dagen was
het onkruid totaal verschroeid en verdelgd."
De heer L. Swinkels te St. Oedenrode meldt:
„Herik, doovenetels, rits, goudeblotem, melde
kwam in de haver voor. De fijngemalen kai
niet heeft deze alle vernietigd."
Bij den heer F. K. Post te Tijnje (Fr.) zijn
distels, brandnetels en grove boender geheel
verdwenen door stoffijn kainiet.
De heer M. Kramer, leeraar aan de Rijk's-
landbouwwinterschool te Leeuwarden zegt in
een door hem uitgegeven brochure o.m.:
„Hiermede was duidelijk bewezen, dat stof-
fijne kainiet op oordeelkundige wijze gebruikt,
een uitnemend middel vormt ter bestrijding
der akkervederdistel
Uit proefnemingen is dus gebleken, dat een
hoeveelheid stoffijne kainiet van ia K.G. per
Are in 3 keer uitgestrooid de meeste aanbeve
ling verdient
■Men mag zeker aannemen, dat de strijd
tegen een zoo hinderlijk en schadelijk onkruid
thans met meer kracht en met meer succes zal
worden aangebonden dan tot dusverre het
geval is geweest
Wij hebben deze citaten naar voren gebracjit
ten einde het bestrijden van onkruid en het
daarmede behaalde succes duidelijk ln het
Ueht te stellen.
P.
Stoomvaart Mij. Nederland.
Christiaan Huygens, t, 8 Juni v. Alglera.
Kambangan, 9 Juni v. Djeddah.
Rondo, u., 9 Juni v. Djeddah.
J. P. Coen, o., 10 Juni Gibraltar gep.
Koningin der Nederlanden, u., paae. 8 Juni
Perim.
Poelau Laut, u., pass. 9 Juni Dover.
Grotiue, t., 7 Juni v. Padang.
Madoera, t, 7 Juni te Belawan.
Moena, 8 Juni v. Batavia.
P. C. Hooft, 8 Juni te Batavia.
Poelau Laut, 8 Juni v. A'dam.
Saleier, t„ 7 Juni v. Marseille.
Kon. Holl. Lloyd.
Delfland, u., 9 Juni v. Paranaqua.
DrechterLand, u., 9 Juni v. Bahiai
Flamdria, u., 9 Juni v. Ldxoea.
Orania, t., 9 Juni v. Pernambuco.
Parkhaven u., pas*. 9 Juni Ouessant
Salland, 10 Juni te A'dam.
Waterland, u., 8 Juni Feraando Noronha gep.
Zeelandia, 9 Juni t' A'dam.
Poelau Roebiah, u., 8 Juni v. Sabang.
Gaasterland, u., ,0 Juni v. Santos.
Maasland, u., 9 Juni te Antwerpen.
Kon. Ned. Stoomboot Maatschappij.
Uiysses, 8 Juni v. R'dam.
Aohilles, 8 Juni v. Alexandrlë.
Adonis, 10 Juni te AMam.
Agamemnon, 10 Juni te Hamburg.
Ajax, pass. 9 Juni Dungenesa.
Alkmaar, u., 7 Juni te Valparaiso.
Amazone, 7 Juni v. New-York.
Amsterdam, 9 Juni te Antwerpen.
Ar es, 9 Juni te Hamburg.
Ariadne, 9 Juni te Musel.
Baralt, 8 Juni v. Cristobal.
Berenice, 10 Juni te Hamburg.
Brielle, 9 Juni te Antwerpen.
Clio, pass. 9 Juni Dungenesa.
Cottica, t., 9 Juni v. Plymouth.
Deucalion, u., pass. 9 Juni Azoren.
Doros, 10 Juni te Lissabon.
Eos, 9 Juni te Lissabon.
Erato, 10 Juni te A'dam.
Euterpe, 9 Juni |e A'dam.
Fauna, 8 Juni v. Guatemala.
Flora, 8 Juni v. A'dam.
Hebe, 8 Juni v. Carthagene.
Irene, 8 Juni v. Bari.
Iris, 10 Juni te A'dam.
Jason, 10 Juni te Syra.
Juno, 8 Juni v. Barcelona.
Marlt Horn, 9 Juni te Palermö.
Medea, 7 Juni v. New-York.
Nereus, 10 Juni te Catania.
Nero, pass. 9 Juni Ouessant.
Petworth, 10 Juni te A'dam.
Perseus, 10 Juni te A'dam.
Peursum, 9 'Juni Azoren gep.
Pluto, 10 Juni te A'dam.
Proteus, pass. 9 Juni Hodtenau.
Rhea, 9 Juni te Bremen.
Stella, 10 Juni te Huil.
Strabo, 9 Juni te Kopenhagen.
Jellus, 9 Juni te Catania.
Theseus, 10 Juni te A'dam.
Venezuela, 9 Juni te A'dam'.
Baxneveld, u., pass. 7 Juni Dover,
Boskoop, 7 Juni te Hamburg.
Notos, 8 Juni v. A'dam.
Odysseus, pass. 8 Juni Holtenan.
Proteus, 8 Juni v. A'dam.
Thetis, 8 Juni'v. A'dam.
Zeus, pass. 8 Juni Gibraltar.
Helder, 6 Juni te Guantamamia
Merope, 7 Juni te Malaya.
Pollux, 7 Juni te Puerto Columbia,
Simon Bollvar, 6 Juni v. Curacao.
Stuyvesant, u„ pass. 7 Juni Azoren.
Ulysses, 8 Juni te R'dam.
Kon. Paket vaart maatschappij.
Tjibodas, 9 Juni te P. Said.
HollandAfrika Lijn.
Drechtstroom, t, 7 Juni te Lebiria.
Rijperkerk, t., 9 Juni v. R'dam.
Suimatra, 8 Juni te Hamburg.
Giekerk, t, 9 Juni v. Marseille.
Klipfontein, t., 9 Juni v. Zanzdbar.
Nias, t„ pass. 9 Juni Perim.
Randfontein, t„ 8 Juni v. Dar-es-Salaam.
Rietfontein, u„ 9 Juni v. Suez.
Springfontein, 10 Juni te A'dam.
Giekerk, t„ 7 Juni v. Genua.
Ij8troom, u„ 7 Juni te P. Natal.
HollandAmerika Lijn.
Edam, 8 Juni v. Havana.
Eemdijk, pass. 8 Juni Vlissingen.
Bildferdijk, 10 Juni te R'dam.
Dreehtdijk, 7 Juni te Seattle.
Eemdijk, 9 Juni te R'dam.
Gaasterland, 9 Juni te Londen.
Leerdam, 10 Juni v. Boulogne.
Lochgoil, 7 Juni te San Francisco.
Lochmonar, pass. 8 Juni Lizard.
Maasdam, 9 Juni Ouessant gep.
Nebraska, 8 Juni te Londen.
Statendam, 9 Juni te R'dam.
Binnendijk, 7 Juni te Baltimore.
Dinteldijk, 7 Juni te Cristobal.
Rotterdam, 8 Juni te New-York.
Volendam, 8 Juni v. New-York.
Holland—O.-Azië Lijn.
Oostkerk, u., 6 Juni te Kobe.
Alderamin, 8 Juni v. R'dam.
Gemma, t., 8 Juni v. Colombo.
HollandBritsch-Indlë Lijn.
Meerkerk, 9 Juni te R'dam.
Streefkerk, u., 8 Juni v. Suez.
Schiekerk, u„ 10 Juni te Calcutta.
Andijk, 8 Juni te Hamburg.
Bovenkerk, t„ 8 Juni v. Madras.
Hoogkerk, 8 Juni v. R'dam.
Koudekerk, 7 Juni v. Kurachee.
Schiekerk, u., 7 Juni v. Rangoon.
Ridderkerk, u., pass. 7 Juni Perim.
HollandAustralië Lijn:
AJehiba, 10 Juni v. Brisbane.
Almkerk, t„ 9 Juni K. Bon gep.
Arendskerk, 10 Juni v. R'dam.
HollandWest-Afrika Lijn.
Amstelkerk, t„ 8 Juni v. Freetown.
Eemstroom, 9 Juni te A'dam.
Kilstroom, u., 8 Juni te Dakar.
Alkaid, u„ 7 Juni v. Bordeaux.
Ceres, t„ 6 Juni v. Duala.
Eemstroom, 8 Juni v. Cuxhaven.
Kenmemerland, u., 7 Juni v. Kribi.
Reggestroom, u„ 7 Juni v. Lagos.
Scheldestroom, t., 5 Juni v. Konakry.
Vulcanus, 8 Juni v. A'dam.
JavaNew-York Lijn.
Krakatau, 9 Juni v. Suez.
Polydorus, s Juni te Batavia.
Salawati, 7 Juni v. Philadelphia.
Tapanoeli, 10 Juni v. Sabang.
Djambi, 5 Juni te Norfolk.
Blijdendijk, 7 Juni v. P. Said.
Java—Bengalen Lijn.
Bali, 6 Juni v. Rangoon.
JavaChinaJapan Lijn.
Tjimanoek, 8 Juni te Manilla.
Tjdsaroea, 7 Juni te Shanghai.
Java Pacific Lijn.
Kertosooo, 8 Juni v. Manilla.
Rotterdamsche Lloyd.
Toba, u., 9 Juni Sagree gep.
Buitenzorg, u., 9 Juni Flinsterre gep.
Djember, t., 10 Juni te Londen.
InsuHnde, u, 9 Juni K. del Arml gep.
KcU Gede, u., 9 Juni Perim gep.
Medan, 10 Juni te SocraJbaya.
Merauke, u„ 9 Juni Dover gep.
Patrla, t, 9 Juni te Suex.
Slamat, t, 10 Juni v. Sabang.
Tabanan, u., 10 Juni te Sabang.
Tapanoeli, t., 10 Juni v. Sabang
Indrapoera, u., 8 Juni v. Colombo.
Tjerimai, 8 Juni te R'dam.
Rotterdam—Zuid-Amerika Lijn.
Al da bi, u, 8 Juni Fern. Noronha gep.
Alwald, 10 Juni te R'dam.
Mirach, u., 9 Juni te Leixoee.
Alcyone, 7 Juni v. R'dam.
Stoomvaartmaatschappij Oceaan.
Phemiua, paae. 9 Juni Gibraltar.
Ajax, paae. 10 Juni Perim.
Aicinoue, 8 Juni v. LiverpooL
Diomed, 8 Juni v. Peniang.
Eumaleus, 9 Juni te Cebu.
Menelaus, 9 Juni te Londen.
Pyrrhue, paaa. 10 Juni Gibraltar.
Peiaander, 9 Juni te Londen.
Dardanua, 6 Juni te Singapore.
Hector, 7 Juni te Suez.
Machaon, 7 Juni v. Singapore.
Rhesus, 8 Jund te Batavia.
Prometheus, 7 Juni te Suez.
Emzetco Lijn.
Jonge Anthony, 10 Juni Gibraltar gep.
Jonge Elisabeth, 8 Juni Finiatene gep.
Jonge Johanna 8 Juni v. Algiers.
Jonge Maria, 10 Juni v. Meaaina.
Vertrek van Den Helder (Kerkplein) 7.30 a)
10.30; 1.45; 3-—; S.I5! 7.io d); 1030 f).
De Kooij (Vlotbrug) 7.50 a)10.50; a.og; 3.20;
5.35; 7 30 d); 10.50 f).
Breezand (café Borat) 7.30 b); 8.— a); 11-—
2.15; 3.30; 5.45; 7-40 d); 11.— f).
Anna Paulowna (Station) 7.40 b); 8.10 a)
9.20 c); 11.10; 2.25; 3.40; 5.53; 7 30 d)
11.10 f).
Anna Paulowna (KI. Sluia) 8.14 a)9.24 c)
11.14; a.29; 3.44; 8.59! 7-84 d); n.14 f).
v. Ewijckaluia (Ophaalbrug) 8.ao a); 9-30 c);
11.20; 2.35; 3.5o; 6.og; 8.d) 11.20 f).
Hippolytushoef (Marktplein) 8.40 a)9.80 c)
11.40; 2.58! 4.10; 6.25; 8.20 d); 11.40 f).
Den Oever (Café Metselaar) 8.83 a); 10.05 c)|
11.35; 3.10; 4.25; 6.40; 8.35 d); 11.58 f).
Vertrek van Den Oever (Café Metselaar)
9.05; ia.—; 1.30; 3.40; 4.40; 6.45 g).
Hippolytushoef (Marktplein) 9.20; 12.15; MS!
3.55; 4-85; 7-— g).
v. Ewijckeluia (Ophaalbrug) 9.40; 12.35; 2.05;
4-15; 8.15; 7.20 g).
Anna Paulowna (KI. Slule) 9.46; 12.41; 2.11;
4.21; s*2i7.26 g).
Anna Paulowna (Station) 9.50; 12.45; a.is;
3.— h); 4.25; 5.25; 7-30 g).
Breezand (Café Borat) 10.12.55; 2.a5[
3.10 h); 4.35; 5.35; 7.40 g).
De Kooij (Vlotbrug) 10.10; I.05J a.33! 4-48;
8.487-SO g).
Helder (Kerkplein) ia.30; 1.23; 2.55; 8.05; 6.015;
8.10 g).
a) Op Zondag niet.
b) Ritten voor schoolkinderen (Donderdags
vertrek 7 uur).
c) Zondags niet.
d) Vanaf 15 Sept. tot 16 April alleen op Zondag,
c) Alle werkdagen behalve Zaterdag.
f) Van 15 April tot 15 Sept. alleen op Zondag.
g) Van 18 April tot 13 Sept.
h) Ritten voor schoolkinderen.
OndernemersGebra. van Kooiags
bruggen, Loodsgracht 21.
Vertrek Den Helder dagelijks 9 uur vja.
Aankomst te Alkmaar 12 nar.
Vertrek Alkmaar 3 uur nm.
Aankomst Den Helder 6 uur n.m.
Route heenreis Julianadorp, Callantaoog,
Groote Keeten, Petten, Kamp, Schoorl, Ber
gen, Alkmaar.
Route terugreis langs het N.-H. Kanaal.
Op werkdagen:
Vertrek Texel:
6.v.m. 8.vm. 11.15 v.m. 2.30 mm. 5.40 mjn.
Vertrek Den Helder:
7.v.m. 9.58 v.m. 12.15 mm. 4.15 n.m. 6.53 n.m.
Op Zon- en Feestdagen:
Vertrek Texel:
6.v.m* 8.v.m. 11.v.m. 5.40 n_m.
Vertrek Den Helder:
7.v.m. 9.vjn. 12.mldd. 6.40 n.m.
8 Juni.
Aangebracht door korders:
3854 tongen p. at. 0.50—0.40
1260 kleine tongen 0.15—0.10
20 tarbotten' 6.75—5.00
36 kisten schol I p. k. 7.005.00
43 kisten schol II 4.002.00
14 kisten schar 2.402.00
Door haring*- en geepvisschers:
139 tal haring p. tai 4.80—345
25 tal geep 17.00~10.50
509 kg. ansjovis p. kg. 0.840.8a
9 Juni.
Aangebracht door haring- en geepvisschers:
118 tai haring p. tai ƒ2.50—1.35
6703 kg. ansjovis p. kg. 0.80—0.75
10 Juni.
Aangebrtcht door haring- en geepvisschers:
206 tal haring p. tal 6.00—3.00
24 tal geep 17.00~13.00
92 kg. ansjovis p. kg. 0.78—0.76