Zomersproeten ver dwijnen spoedig door oen pot Sprutol. Bij alle Drogisten. SOPL 'jeswasss Radiografisch Weerbericht M. de V. Er la door adressant gereden op door de Gemeente verstrekte oontrole- bewijzen, zoodat men de ontvangsten hiervan, kan nagaan; daartegenover staan gespecificeerde uitgaven. Nu is het mis schien mogelijk, maar zeker geen kunst deze op een of andere manier aan te val len, maar ik vraag me toch af: hoe kwam men zoo positief tot die eindconclusie dat eerst 43 en nu 18 cent per buskilometer werd genoteerd'? Zeker, de formule is wei makkelijk; doch hoe komt men aan het juiste gereden aantal Kilometers, reke ning houdend met een gemiddeld ver bruik onder normale en abnormale om standigheden, als daar zijn afwijkingen tusschen de eene of andere Fordbus, het meerdere of mindere stoppen, kortom hoeveel K.M. moesten worden gereden om de genoteerde ontvangst te kunnen boeken* om daaruit te kunnen oonclu- deeren, u had met geen verlies behoeven te werken'. Doch aangenomen, diat het rekenkundig kon zijn uit te maken, dat het anders had kunnen zijn, dan blijft hier toch de ernstige werkelijikhid. Men geeft toe dat Moorman hopeloos zijn plicht heeft verzuimd, maar dat daardoor Heeman voor alles alleen kwam te staan. Er komt bij, dat heel wat dagen met absoluut verlies wordt gereden en als het zoo uitkwam, Moorman met zooveel materiaal op de straat kwam, dat Hee man wel kon rijden, maar met geen of slechts weinig personen, omdat hij daar door te laat aan de beurt kwam, dat hij, en hier wil ik vooral den nadruk op leg gen, in het belang van een goede com municatie toch volhield en zijn plicht bleef doen. Maar gaat het nu wel aan, M. de V., om onder zulke omstandigheden een billijk verzoek om tegemoetkoming zoomaar zonder (meer geheel af te wijzen. Wanneer wij de slotconclusie van die toelichting mot ernst bezien, dan hoop ik dat u en met u de Raad zich hiermede zal kunnen vereenigen, v.n.1. dat er een verlies is geleden en dat onverdiend, en dat uw Ooilege in zijn afwijzende hou ding niet zal blijven volharden, dooh ge steund door den Raad zal overwegen tot in hoeverre hier rechtvaardigheid moet geschieden. Want dit zal bij den geheelen Raad toch wel vaststaan, dat, willen wij onze badplaats in de toekomst verzeke ren, dan dient in de eerste plaats eene goede verbinding aanwezig te zijn. Maar dan is het ook niet goed om' hen, die daar voor steeds in de weer waren en nog zijn, zoo van zich af te stooten. En nu weet ik wel, anderen willen en kunnen dat ook wel, doch ik wil eindigen met dit spreek woord: alle hout is nog geen timmerhout. De heer Boogaard was voorzitter van de hier bedoelde oommissie voor de autobusverbinding en vindt dit een peni bele kwestie. Tengevolge van de wijzi ging in het Ooilege van B. en W. wordt adressant thans te kort gedaan. Het ge- heele vorige Ooilege stond op het stand punt Heeman den dienst te geven', er wa ren twee biedingen, een van f 7000 en een voor niets1; die Commissie ontwierp een nieuw schema en het gansche Ooi lege met de hoeren de Boer en Smits wilden het vervoer aan Heeman geven, op de door H. voorgestelde dienstrege ling. Daarna kwam een aanbod' van Moor man, die 100.wilde toe betalen. Toen is aan Moorman op den man al gevraagd of dit ©en serieus bod was en hem zijn ■berekeningen gevraagd. Er kwam een samenspreking tusschen Moorman en Heeman; Heeman wenschte een mede- oontractant en van verdere gegevens van Moorman werd afgezien. Nu komt het precies uit zooals de heer Heeman bere kend heeft, waaruit dus blijikt, dat diens berekeningen alleszins goed waren. Hij vraagt thans een bdlijlke vergoeding en nu is het jammer, dat hot College zoo'n halsstarrige houding aanneemt. Heeman is er door het College ingehaald, spr. had Moorman liever gehad. Heeman's verzoek is niet ongegrond. (Slot in het volgend nummer). Het vertrek van Hr. Ms. „HERTOG HENDRIK". Om half 11 hedenmorgen is Hr. Ms. „Hertog Hendrik" uit de haven vertrok ken, om eveneens de reis naar Ouragao te aanvaarden. Toen wij gisterenmiddag nog ,even den bodem beklommen om in de gerieflijk ingerichte commandantsver- blijf nog eenige bijzonderheden van kolonel Bosma .te vernemen, waren de matrozen op dek druk in de weer om de gevolgen van het kolenladen te verwij deren. Een vette, zwarte kolenlaag lag over het geheele dek, maar onze Jantjes weten zoo'n schoonmaak practischer en vlugger klaar te krijgen dan de Hol- landsche huismoeders. Met een brandslang gewapend, liep er een langs dek en spoot ongerechtigheden weg. Anderen waren weer bezig zich te reinigen van de zwarte gevolgen van zoo'n kolendag en deden dat op grondige wijze in een heerlijk vet zeepsop. Het was nog een heele bedrijvigheid aan boord. Want evenals voor de »Kortenaer» kwam ook dit vertrek onverwachts en dan zijn er altijd tal van dingen die nog in gereed heid moeten worden gebracht. Het laden van levensmiddelen is zelfs in zoo kort tijdsbestek al een heel probleem. Doch vele handen maken licht werk en waar alle beschikbare manschappen aan het werk werden gesteld, kwam alles op tijd gereed. Ook voor de «Hertog Hendrik» moesten tal van overplaatsingen geschie den. Aan boord van het pantserschip waren een tachtig miliciens, die grooten- deels naar de Heemskerk werden ge- requireerd en in de plaats van hen kwamen de opleidingsmatrozen van de Heemskerck, ook anderen werden met een plaatsing op de «Hertog Hendrik» verrast. Doch dat 1b nu eenmaal het risico van het zeemansberoep. En zij zelf weten er dan ook wonderwel in te berusten. Hoe lang de reis naar Ouragao zal duren kon ons de commandant niet zeggen. Vermoedelijk een dag of twintig. De practisch bruikbare vaart van de Heems kerck is 11 mijl (die van de Kortenaer 20 mijl,) zoodat het schip natuurlijk vrij wat langer over den tocht doet dan de snelle torpedojager. In Ponta Delgada en St. Thomas zal het schip kolenladen. In verschillende bladen was vermeld dat ook mariniers of kolonialen mee zouden gaan. Hiervan is echter afgezien. Wel was het in de bedoeling een detachement der koloniale reserve een dezer dagen met de snelvarende vracht boot Amsterdam van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij naar Curagao te zenden, teneinde daar voorloopig te worden gestationeerd. Deze boot zou slechts enkele dagen nè aankomst van de Hertog Hendrik, te Guragao kunnen worden verwacht. Groot was Donderdagmorgen de be langstelling bij het vertrek van de „Her tog Hendrik". Was de menigte in ver band met het voor velen minder geschikte uur niet zoo groot als bij het vertrek van de „Kortenaer", toch vormde het publiek zoöwel bij het schip als aan het haven hoofd en omgeving een oompacte massa; een beeld van meeleven van de burgerij met de gebeurtenissen in de Marine. Half elf. Een hoornsignaal klinkt. Het kondigt aan, dat de Vice-Admiraal zoo dadelijk aan boord zal komen voor in spectie en om afscheid te nemen van de bemanning. Zijne Excellentie is hierbij vergezeld van den Schout-bij-Nacht Mr. J. O. Jager, Ohef van den Marinestaf, ko lonel J. de Graaff, chef staf, hoofdofficier van den Marinestoomvaartdienst 2e kl. H. A. Voetelink en luitenant t z, le kl. Hetterschy, adjudant van den Admiraal. Na de gebruikelijke inspectie wordt alle hens voor den boeg gefloten en neemt Vice-Admiraal Quant afscheid, van officieren en bemanning met de volgende toespraak: Commandant, H.H. Officieren, Onder officieren en Manschappen. Alvorens u, Commandant, order te geven uwe opdracht op te volgen en u met den meesten spoed te begeven naar onze West-Indische wateren, wil ik u en alle opvarenden een goede reis en een t.z.t. behouden terugkomst in het vader land toewenschen. Ik ben overtuigd, dat u allen volkomen het ernstige van het oogenblik zult be seffen. Dit toch is mij duidelijk gebleken in de enkele spannende drukke dagen, die achter ons liggen, door de groote voortvarendheid en het zichtbare enthou siasme waarmede gij allen hebt medege werkt om dit vertrek zoo spoedig te doen plaats hebben. Particuliere belangen we ken overal, terwijl het mij voldoende bekend is, dat voor meerderen onder u het onverwachte vertrek wel heel ongelegen moet zijn gekomen. De Marine is altijd, ook al is zij op de komende gebeurtenissen niet extra voor bereid, in zeer korten tijd voor haar taak gereed. Het vertrek van Hr. Ms. «Kortenaer*, dat voor haar even onverwacht en onvoorbereid was als voor U allen, reeds binnen 24 uur nadat de eerste, bijna onbegrijpelijke en zeker met veel ergernis en beschaming ontvangen berichten uit Ouraqao bij de regeering waren inge komen, is een lichtpunt in onze tegen woordige Marine-geschiedenis. Het aandeel, dat het korps Mariniers ook hierbij heeft gehad, mag met trots vermeld worden. Als voorbeeld hèal ik aan hoe meerdere Mariniers juist waren aangewezen voor het betrekken van de wacht voor het Paleis in Amsterdam en dat zij 24 uur later gepakt en gezakt uit den Hoek van Holland naar West-Indië vertrokken. Het feit, dat ook nu dit pantserschip, dat op Zondagavond nog te Amsterdam lag ter opluistering van de feesten aldaar ter eere van het 50-jarig jubileum van Ilare Majesteit de Koningin-Moeder, daarom eerst Maandagmorgen hierheen kon vertrekken, thans reeds gedokt, vol victualie en kolen en met do matrozen, die 8 dagen geleden no'g aan boord Hr. Ms. „Jacob van Heemskerck" in hetEngel- sche Kanaal voeren, gereed is om hare eervolle opdracht te gaan vervullen, stemt tot groote vreugde. Voor de wijze, waarop gij allen daartoe hebt medegewerkt, betuig ik u mijn groote tevredenheid. Ook het aandeel, dat 's Rijks Marine werf in het gereedmaken heeft gehad, mag niet onvermeld blijven. Dat gij allen uw plicht zult doen als zulks van u zal worden gevraagd, staat bij mjj zoo vast, dat ik zelfs op dit gewich tige moment het niet noodig acht daarop nog eens afzonderlijk een beroep te doen. Vol vertrouwen in de juiste vervulling van uw opdracht zie ik u vertrekken, omdat ik weet dat de eer van de vlag, die van uw schip waait, onder alle om standigheden en ten allen tijde door u allen zal worden gehandhaafd. Het Nederlandsche Volk volgt u met veel belangstelling. Het groote enthou siasme waaronder Hr. Ms. »Kortenaer« deze haven heeft verlaten en waarmede ook u nu weer uitgeleide wordt gedaan, moge u de verzekering geven dat aller oogen op u gevestigd zijn en blijven, opdat zoo spoedig mogelijk, medo door uw verschijnen en uwe aanwezigheid in de wateren van onze West-Indische be zittingen, de beleediging die daar aan onze vlag is aangedaan, onmiddellijk zal vervagen en naar wij willen hopen zal worden vergeten en hersteld. Persoonlijk mocht ik nog Maandag te Amsterdam uit Haar eigen mond hooren hoe Hare Majesteit de Koningin het snelle gereedmaken en vertrek van Haar schepen met belangstelling volgde en waardeerde. Ook bij Haar leeft de overtuiging, dat bij u de Nederlandsche vlag veilig is, welke de gevolgen ook mogen zijn van den schandelijken en beschamenden over val in Curagao. Ons Nationaal gevoel is daardoor be- leedigd, ook al geschiedde dit alles ten slotte door een z.g. onverantwoordelijke rooversbende! Waardig, beleidvol, doch vast beraden zal hier moeten worden ge handeld. Uwe U door de regeering verstrekte instructie wijst u daarbij den te volgen weg, Uw aller taak moge daardoor een wel licht moeilijke worden, zij is in verband daarmede zóó eervol dat de hier achter blijvende collega's u allen merkbaar benijden, nu u uwe gewone oefenin gen weer ziet omzetten in deze reëele maritieme opdracht, door deze onver wachte gebeurtenis, die weer eens duidelijk waarschuwt, dat een koloniale mogendheid niet ongestraft haar maritieme weermacht kan verminderen Talrijk waren dezer dagen de verzoe ken die bij mij inkwamen om als er iemand mooht uitvallen zijn plaats aan boord van dit schip te mogen innemen. Geluk kig kwam geen enkel onnoodig verzoek van u binnen om te mogen achterblijven. Alles getuigde van een goeden geest, de mooie historie onzer „Marine" waar dig. Moge God verhoeden, dat u ooit ge noodzaakt zult zijn met gebruik der wa penen de eer der vlag hoog te moeten houden, doch wanneer zulks van u ge vraagd zal worden, doet dan uw plicht tegenover „Koningin en Vaderland". Laat ons deze op dit gewichtige oogenblik nog even in herinnering ge brachte bij in onze indiensttreding gegeven belofte bezegelen door'n driewerf hoezee voor Haar aan wie wij trouw blijven tot in den dood. Leve de Koningin! Een spontaan driewerf hoera van die bemanning is hierop het antwoord. Tijdens de toespraak cirkelden ver- 'sohilleüde vliegtuigen van de Marine- vliegdiensten boven het schip. Eerst ko men een drietal watervliegtuigen in V-formatie. Zij worden gevolgd door een 5-tal van de Kooij, welk escadrille nu eens in onberispelijken V-vorm, dan weer ge zamenlijk in een rechte lijn over schip en belangstellendten vliegt en een oogenblik daarna op de typische wijze uiteen spat. Het is voor ons Helderschen niets nieuws, maar toch wekt het steeds weer bewondering. Intusschen heeft de Admiraal de „Her tog Hendrik" verlaten; de laatste verbin dingen met den wal worden verbroken en 5 minuten voor elf verlaat de „Her tog Hendrik" statig de haven. De beman ning staat langs de verschansing ge schaard; het Stedelijk Muziekcorps, dat bij ontstentenis van de stafmuziek zijn diensten had aangeboden, welk aanbod dankbaar aanvaard was, staat aan de ha ven opgesteld en doet schip en beman ning uitgeleide. Het Wilhelmus klinkt, juM als het schip ter hoogte van de bat terij Wierhoofd is gekomen. Daarna klinkt van den wal een spontaan hoera op, dat van boord wordt beantwoord. Nog een vroolijk stukje muziek en dan is de „Hertog Hendrik" reeds buiten het havenhoofd. De reis naar de West is be gonnen. Talloozen volgen het schip nog langs den dijk. Na het vertrek van het schip zegde Ad miraal Quant den kapelmeester van het Stedelijk, den heer Oost, hartelijk dank voor de bereidwilligheid van het korps om de „Hertog Hendrik" uitgeleide te doen, met verzoek dezen dank aan aOe leden van het korps te willen overbrengen. Etat-major „Hertog Hendrik". De Etat-Major van Hr. Ms. „Hertog Hendrik" bestaat uit: Kapitein ter Zee J. Bosma, Commandant Luit. ter Zee le kl. H. Spits, Eorste Officier E. E. B. Lacombló 2e kl. F. T. Burghard Jhr. H. A. van Foreest A. Molenaar J. A. Rauws M. Schoo H. van Schreven le luit. der mars. L. C. M. Janssens Offlc.M.S.D.le kl. J. A. de Veer 2e kl. J. M. Buitink P. J. Drijver J. O. Hamilton Offlc. v.adm.lekl. J. Oosterhuis 2e kl. J. W. B. Bujjkes Offlc. v. gez. lekl. F. O. Swart De „Hertog Hendrik" is een pantser schip van 5080 ton waterverplaatsing, in 1902 te water gelaten van de Rijkswerf te Amsterdam. Het schip was bewapend met 1 kanon van 24 c.M., 4 van 15 c.M., 4 van 7.5 cM., 4 van 8.7 c M. De bemanning telt 313 koppen. Reisplan van Hr. Ms. Kortenaer. Blijkens mededeeling van het departe ment van defensie zal, indien de weers omstandigheden het loopen van groote vaart niet beletten, het navolgende reis plan worden gevolgd: 14 Juni aankomst en vertrek Ponta Del gada; 21 Juni aankomst en vertrek St. Tho mas; 22 Juni aankomst Curagao. Mallverzendlng aan Hr. Ms. Kortenaer en Hertog Hendrik. Correspondentie voor opvarenden van1 Hr. Ms. Kortenaer en Hertog Hendrik zal in afzonderlijke brievenmalen worden opgenomen, welke met dezelfde booten zullen worden verzonden als de gewone mail voor Curagao 14, 18, 19, 21, 22 en 28 Juni, laatste buslichting Hoofdkantoor, vorige dag, 21.05 stadsbussen lichting 4. De stukken moeten volledig worden ge frankeerd en moeten worden voorzien van 2 elkaar snijdende lijnen over het geheele adres. Stoomvaartberichten. Marineberichten. Vi sschr rij bericht*- n. 7.5O-5.50 0.45—0.35 0.15o. 10 8.00—6.25 4.003.00 3.50—3.00 7.005.00 naar waarnemingen verricht in den morgen van 18 Juni. Medegedeeld door het Kon- Ned'erlandech Meteorologisch Instituut te De Bilt Hoogste stand 769.0, te Toulouse. Laagste stand 750.8, te Blacksod. Verwachting: Meest matige W. tot Z. wind, zwaar be wolkt tot betrokken, waarschijnlijk eenige regen. Weinig verandering in tempera tuur. Marktberichten. ,u. Stoomvaart Mij- Nederland. Saparoea, u., io Juni te P. Said. Christiaan Huijgens, t., 13 Juni v.m. 12 u. te A'dam verwacht. J. P. Coen, u., ii Juni v. Algiers. Madoera, t., 9 Juni v. Sabang. Saleier, t., pass. io Juni Gibraltar. Saparoea, u., pass. io Jun Giibraltar. Soemba, u., io Juni te Sabang. Poelau Roebiah, u., io Juni v. Belawar. Roepat, t., ii Juni v. P. Said. Kambangan, pass. n Juni Perim. Prinses Juliana, 12 Juni te Batavia. Rondo, u., pass. n Juni Perim. Kon. Ned. Stoomboot Maatschappij. Alkmaar, u., 9 Juni v. Valparaiso. Ariadne, io Juni v. Musel. Bennekom, u., vertr. n Juni n. Cristobal. Broeda, u., 9 Juni te Callao. Calypso, 9 Juni te New-York. Crijnssen, 6 Juni v. Curagao. Nebe, 9 Juni te Malaga. Jason, 10 Juni v. Syra. Nereus, 10 Juni v. Catania. Nickerie, u., pass. 10 Juni Flnisterre. Odysseus, 9 Juni te Danzig. Rhea, 10 Juni v. Bremen. Tellus, 11 Juni v. Messina. Aurora, 11 Juni v. R'dam. Gottica, 11 Juni te A'dam. Jason, 11 Juni te Piraeus. Nero, 12 Juni te A'dam. Proteus, 11 Juni te Kopenhagen. Rhea. 11 Juni te A'dam. Van Rtnsselaer, 11 Juni v. A'dam. Baarn, t., 10 Juni te Guayquil. Doros, 11 Juni v. Lissabon. Eos, 11 Juni v. Lissabon. Helbe, .11 Juni v. Malaga. Hermes, 11 Juni v. Constantinlopel. Irene, 10 Juni te Malta. Juno, 11 Juni v. Genua. Nereus, 11 Juni v. Malta. Pollux, 10 Juni te Maracaibo. Poseidon, t., pass. 12 Juni Azoren. Strabo, 11 Juni v. Kopenhagen. Telamon, 11 Juni v. P. Plata. Adonis, 12 Juni v. A'dam. Erato, 12 Juni v. A'dam. Triton, u., 10 Juni te Kingston. Kon. Paketvaartmaatschappij Nw. Holland, 9 Juni v. Batavia. Nieuw Zeeland, 9 Juni te Melbourne. Sigli, 10 Juni te Belawan. Kon. Holl. Lloyd. Flandria, u., 10 Juni v. Lissabon. Maasland, u., 12 Juni v. Antwerpien. Orania, t., 10 Juni Fernando Noronha. gep. HollandAfrika Lijn. Nieuwkerk, u., 12 Juni- te Antwerpen. Grijpskerk, u., ii Juni te AlgoabaaL Nieuwkerk, u., 11 Juni v. A'dam. Rijperkerk, u., pass. n Juni Ouessant. Meliskerk, t., 10 Juni v. P. Natal. Springfontein, 12 Juni v. A'dam. HollandAmerika Lijn. Glamorganshire, 10 Juni te Vancouver. Grootendijk, 11 Juni te Cristobal. Kinderdijk, 10 Juni te Vancouver. Nieuw Amsterdam, n Juiti K. Race giep. Spaarndam, 11 Juni v. N. Orleans. Nebraska, 12 Juni v. Londen. Moerdijk, 12 Juni te Colon. Drechtdijk, 9 Juni te Tacoma. Edam, 11 Juni te Vera Cruz. Leerdam, 11 Juni te R'dam. Lochmonar, 9 Juni te Swansea. Maasdam, 11 Juni v. Bilbao. HollandAustralië Lijn. Arendskerk, u., 21 Juni te Antwerpen. Almkerk, t., 12 Juni Gibraltar gep. HollandBritsch-Indië Lijn. Hoogkerk, u., 10 Juni Ouessant gep. Rijperkerk, u., pass. 10 Juni Dungeness. Amdijk, 11 Juni v. Hamburg. Schiekerk, u., io Juni te Calcutta. Vechtdijk, 12 Juni te R'dam. IJselkerk, t., pass. 12 Juni Gibraltar. HollandO.-Azië Lijn. Oldekerk, 11 Juni v. R'dam. Oostkerk, 8 Juni v. Kobe. Alderamin, u., pass. 10 Juni Ouessant. Zosma, t., 12 Juni v. Chefoo. HollandWest-Afrika Lijn Ceres, t., 8 Juni te Lagos. Drechtstroom, t., IO Juni v. Liberia. Maaskerk, u., 10 Juni te Las Palmat. Kilstroom, u., 11 Juni v. Dakar. Java—Bengalen Lijn. Baron Ogilvy, 10 Juni v. Java. Bondowoso, 9 Juni te Rangoon. JavaChinaJapan Lijn. Tjimenteng, 8 Juni v. Cebu. Tjimanoek, 8 Juni v. Manilla. Tjitaroem, 8 Juni v. Shanghai. Tjisaroea, 10 Juni v. Shanghai. Tjibadak, 10 Juni v. Suez. JavaNew-York Lijn. Teucer, pass. 9 Juni Gibraltar. Krakatau, 11 Juni v. Djeddah. Rotterdamsche Lloyd. Buiten-zorg, u., 11 Juni Gibraltar gep. Djember, 12 Juni te R'dam. Indrapoera, u., 12 Juni te Belawan. Merauke, u., 12 Juni Finisterre gep. Patria, t., 10 Juni v. P. Said. I oba, u., 10 Juni Gibraltar gep. Ternate, t., 10 Juni v. Colombo. Insuilinde, u., 12 Juni v. P. Said. 1 abanan, u., 11 Juni te Belawan. Sibajak, 12 Juni v. R'dam. Blitar, 12 Juni v. R'dam. Rotterdam—Zuid-Amerika Lijn. Alcor, u., 10 Juni te B. Ayres. Alcyone, u., 11 Juni Finisterre gep. Algorab, t., 10 Juni v. Montevideo. Alhena, u., 9 Juni te B. Aires. Mirach, u., 10 Juni v. Leixoes. Alwaki, 12 Juni v. R'dam. Stoomvaartmaatschappij Oceaan. Dardanus, 11 Juni v. Singapore. Aeneas, 8 Juni v. Shanghai. Eurymedon, 9 Juni v. Pada-ng. Eurybates, 10 Juni te Sabang. Laertes, pass. 11 Juni Perim. Perseus, 11 Juni v. Kobe. Stentor, 13 Juni te Hamburg. Phronti», 12 Juni te Pt. Said. Astyanax, 11 Juni te Liverpool. Hector, 8 Juni v. Pt. Said. Prometheus, 8 Juni v. Pt. Said. Emzetco Lijn. Jonge Elisabeth, 10 Juni Gibraltar gep. Jonge Maria, 10 Juni te Palermo. Jonge Johanna, 11 Juni v. Livorno. Hr. Ms. politiekruiser Triton is, cmder be vel van luit. ter zee ie kl. H. Vreedtenbeng, van het toezicht op de visscherij, te Nieuwe- diep teruggekeerd. Luit. ter zee ie kl. W. H. C. Hoog, die voor den tijd' van twee jaar geplaatst was bij den dienst in Oost-Indië, wordt binnenkort hier te lande terugverwacht. Luit. ter zee 2e kl. der Kon. marine-reserve V. W. Maas is gedetacheerd op Hr. Ms. mij- neniegger Medusa te Vlissingen. Aami den serg.-vliegtuigmaker L. P. Wage is met ingang van den 8en Juni het Marine vliegbrevet uitgereikt. 12 Juni: luit. ter zee 2e kl. M.-Res. W. A. Deterts van H. Hendrik naar Heemskerck; off. M.S.D. 2t kl. H. Koster van Heemskerck naar O.zeed.kaz.; id. W. J. Dalinghaus van- O.zeed.kaz. naar Heemskerck; luit. ter zee 2e kl. J. A. Rauws van Heemskerck naar H. Hendrik; id. A. J. E. Bik van H. Hendrik naar Heemskerck. 12 Juni: serg.-macht. C. J. Remijn van O.zeed.kaz. naar H. Hendrik; stafmuzikant P, van der Mark van Heemskerck naar H. Hen drik; serg.-hofm. C. J. D. Koch van H. Hen drik naar Wachtschip Willemsoord; sergi.- schrijver J. Mouter van id. naar Mar.kaz. Amsterdam; bootsman W. H. Mesman van Heemskerck naar H. Hendrik; serg.-hofm. T. W. P. Rietbergen van Wachtschip Willems oord naar H. Hendrik. Bevordering. 31 Mei: mar. 3e kl. G. Dokter tot marinier 2e kl.; id. P. Greuter tot id.; id. J. H. Henze tot id.; id. J. Brian tot id. p. k. 11 Juni. Aangebracht door korders: 1070 tongen 300 kleine tongen 28 kisten schol 12 kisten schar Door haring- en geepvisschers: 68 tal haring p. tal 67 tal geep 12 Juni. Aangebracht door korders 1860 tonglen 550 kleine tongen 24 kisten schol I 16 kisten schol II 8 kisten schar 8 tarbotten Door haring- en geepvisschers 60 tal haring p. tal 15 tal geep p. st. f 0.45—0.38 M 0.15of IO 4.00—3.00 5.80—3.40 15.00—7.50 p. st. k. p. st. 5 50—3.50 15.50-II.00 PURMEREND, 11 Juni Kaas. 24 stapels fabriekskaas met rijks merk 42; 31 stapels boerenkaas met merk 44; 1 st. comm.kaas 46; 1 st. Goudsche kaas 45, in totaal 57 stapels, wegende 54000 kg. Handel vlug; 2500 kg. -boter 1.602 per kg. Vee. 756 runderen, w.o. 230 vette 0.80 1.10, handel matig; 50 melk- en geldekoeien 150350, handel matig; 15 stieren; 47 paar den 100200, handel matig; 56 vette kal veren 1.20—1.30, handel stug; 369 nuchtere kalveren, slacht 10—36, fok 12—82, handel matig; 291 vette varkens, zouters 0.800.85, slacht 0.80—0.87, handel matig; 55 magere varkens 3854, handel vlug; 192 biggen 2432, handel vlug; 291 schapen 2542; 977 lammeren i&—25, handel matig; 49 bok ken; kipeleren 5.50—6.50; eendeieren 4.80; piepkuikens 0.12*/j4. Eierveiling. 24025 kipeieren a 5.506.70; 19647 eendeieren 5; eendeieren (broed) 6.50—7.30. AMSTERDAM, 12 Juni. Aardappelprijzen. Op de heden gehouden aardappelenmarkt waren de prijz'en onveran derd. Aanvoer 1 lading, zijnde 150 H.L. AMSTERDAM, 12 Juni. Veemarkt. Aangevoerd: 269 vette kalveren, ie kw. 0.900.98; 2e kw. 0.80—0.90; 3e kw. 0.66—0.80 per kg. slachtgewicht; 74 nuch tere kalveren 10—15; 400 varkens Holl. ie kw. 1.021.03; 2e kw. 1.011.02 per kg. slachtgewicht; Overz. en Geld. ie kw. i.oa 1.03; vette varkens a.981.01 per kg. slachtgewicht. BROEK OP LANGENDIJK, 12 Juni. 162 st. bloemkool ie s. 30; bloemkool 2e s. 20.10 per 100 stuks; 340 bos wortelen' 1010.80 per 100 bos; 1500 kg. aardappelen, bravo 0.70. PURMEREND, 11 Juni. Coöp. Centrale Eierveiling. (Weekbericht)". 205405 eendeieren per 100 55.40 en 109534 kippeneieren, waarvan de prijzen als volgt: 7°85 kg. 8.10; 6566 6.50—6 80, 6364 6.10—6.40; 60—62 5.90—6.20; 58—59 5.8o 6: 56—57 5.40—5.80; 53—55 5.20—5.60; 50—52 5—5.20. Schagermarkt van Donderdag 13 Juni. 4 paarden 175400; 34 stieren 170—310; 71 geldekoeien magere 250485; 29 idem vette 230-360; 18 vaarzen 100150; 80 nuchtere kalveren' 1428; schapen magere 2834; 70 idem vette 3038; 170 over- houders 18—27; 2 bokken en geiten i10; 49 varkens magere 38—52; 74 idem vette p. kg. 0.82—0.86; 184 biggen 2233; 52 kippen 75150; 34 kg. boter 1.902.00. Eierveiling. 115,867 kipeieren: burine 5.80—6.50; witte 5-205.505.80; 11,646 eendeleren 5j.io; 13 kalkoeneiersn 8.308.4a

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1929 | | pagina 8