Zomersproeten ver
dwijnen spoedig door oen pot
Sprutol. Bij alle Drogisten.
SOPL
'jeswasss
Radiografisch Weerbericht
M. de V. Er la door adressant gereden
op door de Gemeente verstrekte oontrole-
bewijzen, zoodat men de ontvangsten
hiervan, kan nagaan; daartegenover staan
gespecificeerde uitgaven. Nu is het mis
schien mogelijk, maar zeker geen kunst
deze op een of andere manier aan te val
len, maar ik vraag me toch af: hoe kwam
men zoo positief tot die eindconclusie dat
eerst 43 en nu 18 cent per buskilometer
werd genoteerd'? Zeker, de formule is wei
makkelijk; doch hoe komt men aan het
juiste gereden aantal Kilometers, reke
ning houdend met een gemiddeld ver
bruik onder normale en abnormale om
standigheden, als daar zijn afwijkingen
tusschen de eene of andere Fordbus, het
meerdere of mindere stoppen, kortom
hoeveel K.M. moesten worden gereden
om de genoteerde ontvangst te kunnen
boeken* om daaruit te kunnen oonclu-
deeren, u had met geen verlies behoeven
te werken'. Doch aangenomen, diat het
rekenkundig kon zijn uit te maken, dat
het anders had kunnen zijn, dan blijft
hier toch de ernstige werkelijikhid.
Men geeft toe dat Moorman hopeloos
zijn plicht heeft verzuimd, maar dat
daardoor Heeman voor alles alleen kwam
te staan. Er komt bij, dat heel wat dagen
met absoluut verlies wordt gereden en als
het zoo uitkwam, Moorman met zooveel
materiaal op de straat kwam, dat Hee
man wel kon rijden, maar met geen of
slechts weinig personen, omdat hij daar
door te laat aan de beurt kwam, dat hij,
en hier wil ik vooral den nadruk op leg
gen, in het belang van een goede com
municatie toch volhield en zijn plicht
bleef doen.
Maar gaat het nu wel aan, M. de V., om
onder zulke omstandigheden een billijk
verzoek om tegemoetkoming zoomaar
zonder (meer geheel af te wijzen.
Wanneer wij de slotconclusie van die
toelichting mot ernst bezien, dan hoop ik
dat u en met u de Raad zich hiermede
zal kunnen vereenigen, v.n.1. dat er
een verlies is geleden en dat onverdiend,
en dat uw Ooilege in zijn afwijzende hou
ding niet zal blijven volharden, dooh ge
steund door den Raad zal overwegen tot
in hoeverre hier rechtvaardigheid moet
geschieden. Want dit zal bij den geheelen
Raad toch wel vaststaan, dat, willen wij
onze badplaats in de toekomst verzeke
ren, dan dient in de eerste plaats eene
goede verbinding aanwezig te zijn. Maar
dan is het ook niet goed om' hen, die daar
voor steeds in de weer waren en nog zijn,
zoo van zich af te stooten. En nu weet ik
wel, anderen willen en kunnen dat ook
wel, doch ik wil eindigen met dit spreek
woord: alle hout is nog geen timmerhout.
De heer Boogaard was voorzitter
van de hier bedoelde oommissie voor de
autobusverbinding en vindt dit een peni
bele kwestie. Tengevolge van de wijzi
ging in het Ooilege van B. en W. wordt
adressant thans te kort gedaan. Het ge-
heele vorige Ooilege stond op het stand
punt Heeman den dienst te geven', er wa
ren twee biedingen, een van f 7000 en
een voor niets1; die Commissie ontwierp
een nieuw schema en het gansche Ooi
lege met de hoeren de Boer en Smits
wilden het vervoer aan Heeman geven,
op de door H. voorgestelde dienstrege
ling. Daarna kwam een aanbod' van Moor
man, die 100.wilde toe betalen. Toen
is aan Moorman op den man al gevraagd
of dit ©en serieus bod was en hem zijn
■berekeningen gevraagd. Er kwam een
samenspreking tusschen Moorman en
Heeman; Heeman wenschte een mede-
oontractant en van verdere gegevens van
Moorman werd afgezien. Nu komt het
precies uit zooals de heer Heeman bere
kend heeft, waaruit dus blijikt, dat diens
berekeningen alleszins goed waren. Hij
vraagt thans een bdlijlke vergoeding en
nu is het jammer, dat hot College zoo'n
halsstarrige houding aanneemt. Heeman
is er door het College ingehaald, spr.
had Moorman liever gehad. Heeman's
verzoek is niet ongegrond.
(Slot in het volgend nummer).
Het vertrek van Hr. Ms.
„HERTOG HENDRIK".
Om half 11 hedenmorgen is Hr. Ms.
„Hertog Hendrik" uit de haven vertrok
ken, om eveneens de reis naar Ouragao
te aanvaarden. Toen wij gisterenmiddag
nog ,even den bodem beklommen om in
de gerieflijk ingerichte commandantsver-
blijf nog eenige bijzonderheden van
kolonel Bosma .te vernemen, waren de
matrozen op dek druk in de weer om de
gevolgen van het kolenladen te verwij
deren. Een vette, zwarte kolenlaag lag
over het geheele dek, maar onze Jantjes
weten zoo'n schoonmaak practischer en
vlugger klaar te krijgen dan de Hol-
landsche huismoeders. Met een brandslang
gewapend, liep er een langs dek en spoot
ongerechtigheden weg. Anderen waren
weer bezig zich te reinigen van de
zwarte gevolgen van zoo'n kolendag en
deden dat op grondige wijze in een
heerlijk vet zeepsop. Het was nog een
heele bedrijvigheid aan boord. Want
evenals voor de »Kortenaer» kwam ook
dit vertrek onverwachts en dan zijn er
altijd tal van dingen die nog in gereed
heid moeten worden gebracht. Het laden
van levensmiddelen is zelfs in zoo kort
tijdsbestek al een heel probleem. Doch
vele handen maken licht werk en waar
alle beschikbare manschappen aan het
werk werden gesteld, kwam alles op tijd
gereed. Ook voor de «Hertog Hendrik»
moesten tal van overplaatsingen geschie
den. Aan boord van het pantserschip
waren een tachtig miliciens, die grooten-
deels naar de Heemskerk werden ge-
requireerd en in de plaats van hen
kwamen de opleidingsmatrozen van de
Heemskerck, ook anderen werden met
een plaatsing op de «Hertog Hendrik»
verrast. Doch dat 1b nu eenmaal het
risico van het zeemansberoep. En zij zelf
weten er dan ook wonderwel in te berusten.
Hoe lang de reis naar Ouragao zal
duren kon ons de commandant niet zeggen.
Vermoedelijk een dag of twintig. De
practisch bruikbare vaart van de Heems
kerck is 11 mijl (die van de Kortenaer
20 mijl,) zoodat het schip natuurlijk vrij
wat langer over den tocht doet dan de
snelle torpedojager. In Ponta Delgada
en St. Thomas zal het schip kolenladen.
In verschillende bladen was vermeld
dat ook mariniers of kolonialen mee
zouden gaan. Hiervan is echter afgezien.
Wel was het in de bedoeling een
detachement der koloniale reserve een
dezer dagen met de snelvarende vracht
boot Amsterdam van de Koninklijke
Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij
naar Curagao te zenden, teneinde daar
voorloopig te worden gestationeerd. Deze
boot zou slechts enkele dagen nè aankomst
van de Hertog Hendrik, te Guragao
kunnen worden verwacht.
Groot was Donderdagmorgen de be
langstelling bij het vertrek van de „Her
tog Hendrik". Was de menigte in ver
band met het voor velen minder geschikte
uur niet zoo groot als bij het vertrek van
de „Kortenaer", toch vormde het publiek
zoöwel bij het schip als aan het haven
hoofd en omgeving een oompacte massa;
een beeld van meeleven van de burgerij
met de gebeurtenissen in de Marine.
Half elf. Een hoornsignaal klinkt. Het
kondigt aan, dat de Vice-Admiraal zoo
dadelijk aan boord zal komen voor in
spectie en om afscheid te nemen van de
bemanning. Zijne Excellentie is hierbij
vergezeld van den Schout-bij-Nacht Mr.
J. O. Jager, Ohef van den Marinestaf, ko
lonel J. de Graaff, chef staf, hoofdofficier
van den Marinestoomvaartdienst 2e kl.
H. A. Voetelink en luitenant t z, le kl.
Hetterschy, adjudant van den Admiraal.
Na de gebruikelijke inspectie wordt
alle hens voor den boeg gefloten en
neemt Vice-Admiraal Quant afscheid, van
officieren en bemanning met de volgende
toespraak:
Commandant, H.H. Officieren, Onder
officieren en Manschappen.
Alvorens u, Commandant, order te
geven uwe opdracht op te volgen en u
met den meesten spoed te begeven naar
onze West-Indische wateren, wil ik u en
alle opvarenden een goede reis en een
t.z.t. behouden terugkomst in het vader
land toewenschen.
Ik ben overtuigd, dat u allen volkomen
het ernstige van het oogenblik zult be
seffen. Dit toch is mij duidelijk gebleken
in de enkele spannende drukke dagen,
die achter ons liggen, door de groote
voortvarendheid en het zichtbare enthou
siasme waarmede gij allen hebt medege
werkt om dit vertrek zoo spoedig te doen
plaats hebben. Particuliere belangen we
ken overal, terwijl het mij voldoende
bekend is, dat voor meerderen onder u
het onverwachte vertrek wel heel
ongelegen moet zijn gekomen.
De Marine is altijd, ook al is zij op de
komende gebeurtenissen niet extra voor
bereid, in zeer korten tijd voor haar taak
gereed.
Het vertrek van Hr. Ms. «Kortenaer*,
dat voor haar even onverwacht en
onvoorbereid was als voor U allen, reeds
binnen 24 uur nadat de eerste, bijna
onbegrijpelijke en zeker met veel ergernis
en beschaming ontvangen berichten uit
Ouraqao bij de regeering waren inge
komen, is een lichtpunt in onze tegen
woordige Marine-geschiedenis.
Het aandeel, dat het korps Mariniers
ook hierbij heeft gehad, mag met trots
vermeld worden. Als voorbeeld hèal ik
aan hoe meerdere Mariniers juist waren
aangewezen voor het betrekken van de
wacht voor het Paleis in Amsterdam en
dat zij 24 uur later gepakt en gezakt uit
den Hoek van Holland naar West-Indië
vertrokken.
Het feit, dat ook nu dit pantserschip,
dat op Zondagavond nog te Amsterdam
lag ter opluistering van de feesten aldaar
ter eere van het 50-jarig jubileum van
Ilare Majesteit de Koningin-Moeder,
daarom eerst Maandagmorgen hierheen
kon vertrekken, thans reeds gedokt, vol
victualie en kolen en met do matrozen,
die 8 dagen geleden no'g aan boord Hr.
Ms. „Jacob van Heemskerck" in hetEngel-
sche Kanaal voeren, gereed is om hare
eervolle opdracht te gaan vervullen, stemt
tot groote vreugde.
Voor de wijze, waarop gij allen daartoe
hebt medegewerkt, betuig ik u mijn groote
tevredenheid.
Ook het aandeel, dat 's Rijks Marine
werf in het gereedmaken heeft gehad,
mag niet onvermeld blijven.
Dat gij allen uw plicht zult doen als
zulks van u zal worden gevraagd, staat
bij mjj zoo vast, dat ik zelfs op dit gewich
tige moment het niet noodig acht daarop
nog eens afzonderlijk een beroep te doen.
Vol vertrouwen in de juiste vervulling
van uw opdracht zie ik u vertrekken,
omdat ik weet dat de eer van de vlag,
die van uw schip waait, onder alle om
standigheden en ten allen tijde door u
allen zal worden gehandhaafd.
Het Nederlandsche Volk volgt u met
veel belangstelling. Het groote enthou
siasme waaronder Hr. Ms. »Kortenaer«
deze haven heeft verlaten en waarmede
ook u nu weer uitgeleide wordt gedaan,
moge u de verzekering geven dat aller
oogen op u gevestigd zijn en blijven,
opdat zoo spoedig mogelijk, medo door
uw verschijnen en uwe aanwezigheid in
de wateren van onze West-Indische be
zittingen, de beleediging die daar aan
onze vlag is aangedaan, onmiddellijk zal
vervagen en naar wij willen hopen zal
worden vergeten en hersteld.
Persoonlijk mocht ik nog Maandag te
Amsterdam uit Haar eigen mond hooren
hoe Hare Majesteit de Koningin het
snelle gereedmaken en vertrek van Haar
schepen met belangstelling volgde en
waardeerde.
Ook bij Haar leeft de overtuiging, dat
bij u de Nederlandsche vlag veilig is,
welke de gevolgen ook mogen zijn van
den schandelijken en beschamenden over
val in Curagao.
Ons Nationaal gevoel is daardoor be-
leedigd, ook al geschiedde dit alles ten
slotte door een z.g. onverantwoordelijke
rooversbende!
Waardig, beleidvol, doch vast
beraden zal hier moeten worden ge
handeld.
Uwe U door de regeering verstrekte
instructie wijst u daarbij den te volgen
weg,
Uw aller taak moge daardoor een wel
licht moeilijke worden, zij is in verband
daarmede zóó eervol dat de hier achter
blijvende collega's u allen merkbaar
benijden, nu u uwe gewone oefenin
gen weer ziet omzetten in deze reëele
maritieme opdracht, door deze onver
wachte gebeurtenis, die weer eens
duidelijk waarschuwt, dat een koloniale
mogendheid niet ongestraft haar maritieme
weermacht kan verminderen
Talrijk waren dezer dagen de verzoe
ken die bij mij inkwamen om als er iemand
mooht uitvallen zijn plaats aan boord
van dit schip te mogen innemen. Geluk
kig kwam geen enkel onnoodig verzoek
van u binnen om te mogen achterblijven.
Alles getuigde van een goeden geest,
de mooie historie onzer „Marine" waar
dig.
Moge God verhoeden, dat u ooit ge
noodzaakt zult zijn met gebruik der wa
penen de eer der vlag hoog te moeten
houden, doch wanneer zulks van u ge
vraagd zal worden, doet dan uw plicht
tegenover „Koningin en Vaderland".
Laat ons deze op dit gewichtige
oogenblik nog even in herinnering ge
brachte bij in onze indiensttreding
gegeven belofte bezegelen door'n driewerf
hoezee voor Haar aan wie wij trouw blijven
tot in den dood.
Leve de Koningin!
Een spontaan driewerf hoera van die
bemanning is hierop het antwoord.
Tijdens de toespraak cirkelden ver-
'sohilleüde vliegtuigen van de Marine-
vliegdiensten boven het schip. Eerst ko
men een drietal watervliegtuigen in
V-formatie. Zij worden gevolgd door een
5-tal van de Kooij, welk escadrille nu eens
in onberispelijken V-vorm, dan weer ge
zamenlijk in een rechte lijn over schip en
belangstellendten vliegt en een oogenblik
daarna op de typische wijze uiteen spat.
Het is voor ons Helderschen niets
nieuws, maar toch wekt het steeds weer
bewondering.
Intusschen heeft de Admiraal de „Her
tog Hendrik" verlaten; de laatste verbin
dingen met den wal worden verbroken
en 5 minuten voor elf verlaat de „Her
tog Hendrik" statig de haven. De beman
ning staat langs de verschansing ge
schaard; het Stedelijk Muziekcorps, dat
bij ontstentenis van de stafmuziek zijn
diensten had aangeboden, welk aanbod
dankbaar aanvaard was, staat aan de ha
ven opgesteld en doet schip en beman
ning uitgeleide. Het Wilhelmus klinkt,
juM als het schip ter hoogte van de bat
terij Wierhoofd is gekomen. Daarna
klinkt van den wal een spontaan hoera
op, dat van boord wordt beantwoord. Nog
een vroolijk stukje muziek en dan is de
„Hertog Hendrik" reeds buiten het
havenhoofd. De reis naar de West is be
gonnen. Talloozen volgen het schip nog
langs den dijk.
Na het vertrek van het schip zegde Ad
miraal Quant den kapelmeester van het
Stedelijk, den heer Oost, hartelijk dank
voor de bereidwilligheid van het korps
om de „Hertog Hendrik" uitgeleide te
doen, met verzoek dezen dank aan aOe
leden van het korps te willen overbrengen.
Etat-major „Hertog Hendrik".
De Etat-Major van Hr. Ms. „Hertog
Hendrik" bestaat uit:
Kapitein ter Zee J. Bosma, Commandant
Luit. ter Zee le kl. H. Spits, Eorste Officier
E. E. B. Lacombló
2e kl. F. T. Burghard
Jhr. H. A. van Foreest
A. Molenaar
J. A. Rauws
M. Schoo
H. van Schreven
le luit. der mars. L. C. M. Janssens
Offlc.M.S.D.le kl. J. A. de Veer
2e kl. J. M. Buitink
P. J. Drijver
J. O. Hamilton
Offlc. v.adm.lekl. J. Oosterhuis
2e kl. J. W. B. Bujjkes
Offlc. v. gez. lekl. F. O. Swart
De „Hertog Hendrik" is een pantser
schip van 5080 ton waterverplaatsing, in
1902 te water gelaten van de Rijkswerf
te Amsterdam. Het schip was bewapend
met 1 kanon van 24 c.M., 4 van 15 c.M.,
4 van 7.5 cM., 4 van 8.7 c M.
De bemanning telt 313 koppen.
Reisplan van Hr. Ms. Kortenaer.
Blijkens mededeeling van het departe
ment van defensie zal, indien de weers
omstandigheden het loopen van groote
vaart niet beletten, het navolgende reis
plan worden gevolgd:
14 Juni aankomst en vertrek Ponta Del
gada;
21 Juni aankomst en vertrek St. Tho
mas;
22 Juni aankomst Curagao.
Mallverzendlng aan Hr. Ms.
Kortenaer en Hertog Hendrik.
Correspondentie voor opvarenden van1
Hr. Ms. Kortenaer en Hertog Hendrik
zal in afzonderlijke brievenmalen worden
opgenomen, welke met dezelfde booten
zullen worden verzonden als de gewone
mail voor Curagao 14, 18, 19, 21, 22 en 28
Juni, laatste buslichting Hoofdkantoor,
vorige dag, 21.05 stadsbussen lichting 4.
De stukken moeten volledig worden ge
frankeerd en moeten worden voorzien
van 2 elkaar snijdende lijnen over het
geheele adres.
Stoomvaartberichten.
Marineberichten.
Vi sschr rij bericht*- n.
7.5O-5.50
0.45—0.35
0.15o. 10
8.00—6.25
4.003.00
3.50—3.00
7.005.00
naar waarnemingen verricht in den
morgen van 18 Juni.
Medegedeeld door het Kon- Ned'erlandech
Meteorologisch Instituut te De Bilt
Hoogste stand 769.0, te Toulouse.
Laagste stand 750.8, te Blacksod.
Verwachting:
Meest matige W. tot Z. wind, zwaar be
wolkt tot betrokken, waarschijnlijk eenige
regen. Weinig verandering in tempera
tuur.
Marktberichten.
,u.
Stoomvaart Mij- Nederland.
Saparoea, u., io Juni te P. Said.
Christiaan Huijgens, t., 13 Juni v.m. 12 u. te
A'dam verwacht.
J. P. Coen, u., ii Juni v. Algiers.
Madoera, t., 9 Juni v. Sabang.
Saleier, t., pass. io Juni Gibraltar.
Saparoea, u., pass. io Jun Giibraltar.
Soemba, u., io Juni te Sabang.
Poelau Roebiah, u., io Juni v. Belawar.
Roepat, t., ii Juni v. P. Said.
Kambangan, pass. n Juni Perim.
Prinses Juliana, 12 Juni te Batavia.
Rondo, u., pass. n Juni Perim.
Kon. Ned. Stoomboot Maatschappij.
Alkmaar, u., 9 Juni v. Valparaiso.
Ariadne, io Juni v. Musel.
Bennekom, u., vertr. n Juni n. Cristobal.
Broeda, u., 9 Juni te Callao.
Calypso, 9 Juni te New-York.
Crijnssen, 6 Juni v. Curagao.
Nebe, 9 Juni te Malaga.
Jason, 10 Juni v. Syra.
Nereus, 10 Juni v. Catania.
Nickerie, u., pass. 10 Juni Flnisterre.
Odysseus, 9 Juni te Danzig.
Rhea, 10 Juni v. Bremen.
Tellus, 11 Juni v. Messina.
Aurora, 11 Juni v. R'dam.
Gottica, 11 Juni te A'dam.
Jason, 11 Juni te Piraeus.
Nero, 12 Juni te A'dam.
Proteus, 11 Juni te Kopenhagen.
Rhea. 11 Juni te A'dam.
Van Rtnsselaer, 11 Juni v. A'dam.
Baarn, t., 10 Juni te Guayquil.
Doros, 11 Juni v. Lissabon.
Eos, 11 Juni v. Lissabon.
Helbe, .11 Juni v. Malaga.
Hermes, 11 Juni v. Constantinlopel.
Irene, 10 Juni te Malta.
Juno, 11 Juni v. Genua.
Nereus, 11 Juni v. Malta.
Pollux, 10 Juni te Maracaibo.
Poseidon, t., pass. 12 Juni Azoren.
Strabo, 11 Juni v. Kopenhagen.
Telamon, 11 Juni v. P. Plata.
Adonis, 12 Juni v. A'dam.
Erato, 12 Juni v. A'dam.
Triton, u., 10 Juni te Kingston.
Kon. Paketvaartmaatschappij
Nw. Holland, 9 Juni v. Batavia.
Nieuw Zeeland, 9 Juni te Melbourne.
Sigli, 10 Juni te Belawan.
Kon. Holl. Lloyd.
Flandria, u., 10 Juni v. Lissabon.
Maasland, u., 12 Juni v. Antwerpien.
Orania, t., 10 Juni Fernando Noronha. gep.
HollandAfrika Lijn.
Nieuwkerk, u., 12 Juni- te Antwerpen.
Grijpskerk, u., ii Juni te AlgoabaaL
Nieuwkerk, u., 11 Juni v. A'dam.
Rijperkerk, u., pass. n Juni Ouessant.
Meliskerk, t., 10 Juni v. P. Natal.
Springfontein, 12 Juni v. A'dam.
HollandAmerika Lijn.
Glamorganshire, 10 Juni te Vancouver.
Grootendijk, 11 Juni te Cristobal.
Kinderdijk, 10 Juni te Vancouver.
Nieuw Amsterdam, n Juiti K. Race giep.
Spaarndam, 11 Juni v. N. Orleans.
Nebraska, 12 Juni v. Londen.
Moerdijk, 12 Juni te Colon.
Drechtdijk, 9 Juni te Tacoma.
Edam, 11 Juni te Vera Cruz.
Leerdam, 11 Juni te R'dam.
Lochmonar, 9 Juni te Swansea.
Maasdam, 11 Juni v. Bilbao.
HollandAustralië Lijn.
Arendskerk, u., 21 Juni te Antwerpen.
Almkerk, t., 12 Juni Gibraltar gep.
HollandBritsch-Indië Lijn.
Hoogkerk, u., 10 Juni Ouessant gep.
Rijperkerk, u., pass. 10 Juni Dungeness.
Amdijk, 11 Juni v. Hamburg.
Schiekerk, u., io Juni te Calcutta.
Vechtdijk, 12 Juni te R'dam.
IJselkerk, t., pass. 12 Juni Gibraltar.
HollandO.-Azië Lijn.
Oldekerk, 11 Juni v. R'dam.
Oostkerk, 8 Juni v. Kobe.
Alderamin, u., pass. 10 Juni Ouessant.
Zosma, t., 12 Juni v. Chefoo.
HollandWest-Afrika Lijn
Ceres, t., 8 Juni te Lagos.
Drechtstroom, t., IO Juni v. Liberia.
Maaskerk, u., 10 Juni te Las Palmat.
Kilstroom, u., 11 Juni v. Dakar.
Java—Bengalen Lijn.
Baron Ogilvy, 10 Juni v. Java.
Bondowoso, 9 Juni te Rangoon.
JavaChinaJapan Lijn.
Tjimenteng, 8 Juni v. Cebu.
Tjimanoek, 8 Juni v. Manilla.
Tjitaroem, 8 Juni v. Shanghai.
Tjisaroea, 10 Juni v. Shanghai.
Tjibadak, 10 Juni v. Suez.
JavaNew-York Lijn.
Teucer, pass. 9 Juni Gibraltar.
Krakatau, 11 Juni v. Djeddah.
Rotterdamsche Lloyd.
Buiten-zorg, u., 11 Juni Gibraltar gep.
Djember, 12 Juni te R'dam.
Indrapoera, u., 12 Juni te Belawan.
Merauke, u., 12 Juni Finisterre gep.
Patria, t., 10 Juni v. P. Said.
I oba, u., 10 Juni Gibraltar gep.
Ternate, t., 10 Juni v. Colombo.
Insuilinde, u., 12 Juni v. P. Said.
1 abanan, u., 11 Juni te Belawan.
Sibajak, 12 Juni v. R'dam.
Blitar, 12 Juni v. R'dam.
Rotterdam—Zuid-Amerika Lijn.
Alcor, u., 10 Juni te B. Ayres.
Alcyone, u., 11 Juni Finisterre gep.
Algorab, t., 10 Juni v. Montevideo.
Alhena, u., 9 Juni te B. Aires.
Mirach, u., 10 Juni v. Leixoes.
Alwaki, 12 Juni v. R'dam.
Stoomvaartmaatschappij Oceaan.
Dardanus, 11 Juni v. Singapore.
Aeneas, 8 Juni v. Shanghai.
Eurymedon, 9 Juni v. Pada-ng.
Eurybates, 10 Juni te Sabang.
Laertes, pass. 11 Juni Perim.
Perseus, 11 Juni v. Kobe.
Stentor, 13 Juni te Hamburg.
Phronti», 12 Juni te Pt. Said.
Astyanax, 11 Juni te Liverpool.
Hector, 8 Juni v. Pt. Said.
Prometheus, 8 Juni v. Pt. Said.
Emzetco Lijn.
Jonge Elisabeth, 10 Juni Gibraltar gep.
Jonge Maria, 10 Juni te Palermo.
Jonge Johanna, 11 Juni v. Livorno.
Hr. Ms. politiekruiser Triton is, cmder be
vel van luit. ter zee ie kl. H. Vreedtenbeng,
van het toezicht op de visscherij, te Nieuwe-
diep teruggekeerd.
Luit. ter zee ie kl. W. H. C. Hoog, die voor
den tijd' van twee jaar geplaatst was bij den
dienst in Oost-Indië, wordt binnenkort hier te
lande terugverwacht.
Luit. ter zee 2e kl. der Kon. marine-reserve
V. W. Maas is gedetacheerd op Hr. Ms. mij-
neniegger Medusa te Vlissingen.
Aami den serg.-vliegtuigmaker L. P. Wage
is met ingang van den 8en Juni het Marine
vliegbrevet uitgereikt.
12 Juni: luit. ter zee 2e kl. M.-Res. W. A.
Deterts van H. Hendrik naar Heemskerck;
off. M.S.D. 2t kl. H. Koster van Heemskerck
naar O.zeed.kaz.; id. W. J. Dalinghaus van-
O.zeed.kaz. naar Heemskerck; luit. ter zee
2e kl. J. A. Rauws van Heemskerck naar H.
Hendrik; id. A. J. E. Bik van H. Hendrik naar
Heemskerck.
12 Juni: serg.-macht. C. J. Remijn van
O.zeed.kaz. naar H. Hendrik; stafmuzikant P,
van der Mark van Heemskerck naar H. Hen
drik; serg.-hofm. C. J. D. Koch van H. Hen
drik naar Wachtschip Willemsoord; sergi.-
schrijver J. Mouter van id. naar Mar.kaz.
Amsterdam; bootsman W. H. Mesman van
Heemskerck naar H. Hendrik; serg.-hofm. T.
W. P. Rietbergen van Wachtschip Willems
oord naar H. Hendrik.
Bevordering.
31 Mei: mar. 3e kl. G. Dokter tot marinier
2e kl.; id. P. Greuter tot id.; id. J. H. Henze
tot id.; id. J. Brian tot id.
p. k.
11 Juni.
Aangebracht door korders:
1070 tongen
300 kleine tongen
28 kisten schol
12 kisten schar
Door haring- en geepvisschers:
68 tal haring p. tal
67 tal geep
12 Juni.
Aangebracht door korders
1860 tonglen
550 kleine tongen
24 kisten schol I
16 kisten schol II
8 kisten schar
8 tarbotten
Door haring- en geepvisschers
60 tal haring p. tal
15 tal geep
p. st. f 0.45—0.38
M 0.15of IO
4.00—3.00
5.80—3.40
15.00—7.50
p. st.
k.
p. st.
5 50—3.50
15.50-II.00
PURMEREND, 11 Juni
Kaas. 24 stapels fabriekskaas met rijks merk
42; 31 stapels boerenkaas met merk 44;
1 st. comm.kaas 46; 1 st. Goudsche kaas
45, in totaal 57 stapels, wegende 54000 kg.
Handel vlug; 2500 kg. -boter 1.602 per kg.
Vee. 756 runderen, w.o. 230 vette 0.80
1.10, handel matig; 50 melk- en geldekoeien
150350, handel matig; 15 stieren; 47 paar
den 100200, handel matig; 56 vette kal
veren 1.20—1.30, handel stug; 369 nuchtere
kalveren, slacht 10—36, fok 12—82, handel
matig; 291 vette varkens, zouters 0.800.85,
slacht 0.80—0.87, handel matig; 55 magere
varkens 3854, handel vlug; 192 biggen
2432, handel vlug; 291 schapen 2542;
977 lammeren i&—25, handel matig; 49 bok
ken; kipeleren 5.50—6.50; eendeieren 4.80;
piepkuikens 0.12*/j4.
Eierveiling. 24025 kipeieren a 5.506.70;
19647 eendeieren 5; eendeieren (broed)
6.50—7.30.
AMSTERDAM, 12 Juni.
Aardappelprijzen. Op de heden gehouden
aardappelenmarkt waren de prijz'en onveran
derd. Aanvoer 1 lading, zijnde 150 H.L.
AMSTERDAM, 12 Juni.
Veemarkt. Aangevoerd: 269 vette kalveren,
ie kw. 0.900.98; 2e kw. 0.80—0.90; 3e kw.
0.66—0.80 per kg. slachtgewicht; 74 nuch
tere kalveren 10—15; 400 varkens Holl. ie
kw. 1.021.03; 2e kw. 1.011.02 per kg.
slachtgewicht; Overz. en Geld. ie kw. i.oa
1.03; vette varkens a.981.01 per kg.
slachtgewicht.
BROEK OP LANGENDIJK, 12 Juni.
162 st. bloemkool ie s. 30; bloemkool 2e
s. 20.10 per 100 stuks; 340 bos wortelen'
1010.80 per 100 bos; 1500 kg. aardappelen,
bravo 0.70.
PURMEREND, 11 Juni.
Coöp. Centrale Eierveiling. (Weekbericht)".
205405 eendeieren per 100 55.40 en 109534
kippeneieren, waarvan de prijzen als volgt:
7°85 kg. 8.10; 6566 6.50—6 80, 6364
6.10—6.40; 60—62 5.90—6.20; 58—59 5.8o
6: 56—57 5.40—5.80; 53—55 5.20—5.60;
50—52 5—5.20.
Schagermarkt van Donderdag 13 Juni.
4 paarden 175400; 34 stieren 170—310;
71 geldekoeien magere 250485; 29 idem
vette 230-360; 18 vaarzen 100150; 80
nuchtere kalveren' 1428; schapen magere
2834; 70 idem vette 3038; 170 over-
houders 18—27; 2 bokken en geiten i10;
49 varkens magere 38—52; 74 idem vette
p. kg. 0.82—0.86; 184 biggen 2233; 52
kippen 75150; 34 kg. boter 1.902.00.
Eierveiling.
115,867 kipeieren: burine 5.80—6.50; witte
5-205.505.80; 11,646 eendeleren 5j.io;
13 kalkoeneiersn 8.308.4a