Ernstig spoorwegongeluk te Grammont. Een tunnel ingestort. Marineberichten. Laatste Berichten Visscherijberichten. Stoomvaartberichten. Radiografisch Weerbericht Uit-de Pers. De gebeurtenissen op Curapoa. LUCHTVAART. «had© ernstig, Ta] van huizen te West- x>rt zijn gescheurd en gehavend en daar 8 ook een brug ingestort. De spoorwegstaven zijn-verwrongen en ie wegen versperd. Een auto met zes menschen wordt ver nist. Maandagavond zijn nog eenige min der hevige schokken gevoeld. Reeds 15 dooden en 40 vermis ten. Het aantal dooden is Dinsdag tot 15 gestegen en dat der vermisten tot onge veer 40. Te Nelson en Westport, de hevigst getroffen plaatsen, is het ver keer geblokkeerd en ontredderd, en vliegmachines uit Christchurch hebben de post en eerste levensbehoeften aange bracht. De spoorwegrails tusschen beide plaatsen zijn verbogen en ontzet over een afstand van 8 K.M. De secretaris-generaal der posterijen te Wellington heeft bericht ontvangen dat de aardbeving in Murchison en Takaka nog voortduurt, maar dat de schokken minder hevig worden. De aardbeving gaat gepaard met een zwaren storm en slagregens. Vluchtelingen die uit de geteisterde streken elders aankomen, verklaren dat zij gezien hebben dat „heele heuvels1 voor hun oogen in vlak land verander den. In elk geval is de aardbeving de ernstigste geweest die Bedert 1875 op Nieuw-Zeeland is voorgekomen, en in vele plaatsen de water- en electriciteits voorziening onmogelijk geworden. 8 dooden, vele gewonden. Naar uit Brussel wordt gemeld, zijn te Grammont, dicht bij het station Viane- Moerbeke, twee arbeiderstreinen met el kaar in botsing gekomen. Er zijn 8 dooden en veje gewonden. Het spoorwegongeluk gebeurde op 800 meter ongeveer -van het station, waar aan de spoorbaan wordt gewerkt. Bij het ge lijktijdig voorbijrijden van twee treinen, een in de richting Gent, de andere in de richting Manage, bezweek de dijk. De locomotief van den trein naar Gent kan telde. De trein naar Manage blijkt in volle vaart op deze locomotief te zijn gereden en ontspoorde. De eerste wagen van dezen trein, die vol arbeiders zat, werd letterlijk versplinterd, evenals de 'bagagewagen. Zeven arbeiders en een treinconducteur bleven op slag dood. Het aantal gewonden bedraagt 15, onder wie vijf zeer ernstige gevallen. Het ongeluk gebeurde omstreeks 5 uur 's ochtends. B dooden, 28 gewonden, waar van 8 ln doodsgevaar. Het aantal dooden bij het spoorwegon geluk bedraagt 9, waarvan acht arbeiders uit de omstreken van Geeraardsbergen en 1 treinconducteur uit Gent; 28 mannen en vrouwen liepen vrij ernstige verwon dingen op. Acht hunner verkeeren in doodsgevaar. Onder de gewonden bevin den zich een tiental vrouwen, die zware kwetsuren aan beenen en buik opliepen, De meeste gewonden zijn in het zieken huis te Geeraardsbergen opgenomen. 15 dooden, 15 gewonden. Tengevolge van het instorten van een in aanbouw zijnden spoorwegtunnel bi; Igague in Oolumbia, zijn 15 arbeiders gedood en 15 gewond. Onder de dooden bevinden zich 2 Italiaansche ingenieurs, AUTO-ONGELUK. Twee dooden. Bij ïnnsbruok is gisteren een auto, waarin vier Amerikaansche dames zaten, bij het uitwijken voor een 14-jarig meisje, dat den weg overstak, tegen eeni boom gereden. Mej. Ribun uit New York, die aan het stuur zat, werd op slag gedood', haar moeder zoo zwaar gewond, dat zij later eveneens is overleden. Van haar twee zusters werd een licht gewond, ter wijl de andere ongedeerd bleef. PASSAGIEREN MET DÉ KERMIS De Vice-Admiraal heeft bepaald dat gedurende de kermisweek van Maandag 1 JuliZondag 7 Juli a.s. aan minder jarige schepelingen, (ook die in eerste opleiding) mits 18 jaar en ouder, die daarvoor door hun gedrag in aanmer king komen, kan worden vergund te passagieren tot 1 uur 's nachts en aan minderjarige schepelingen, (ook die in eerste opleiding) die den 18-jarigen leeftijd nog niet hebben bereikt en daar voor door hun gedrag in aanmerking romen, kan worden vergund te passagie ren tot 12 uur 's nachts. DE MOORDZAAK TE GROOTEGAST. De Groninger rechtbank veroordeelde heden vrouw Wobbes, bekend uit de moordzaak te Grootegast, tot 1 jaar ge vangenisstraf, wegens het in onverzorg- den toestand achterlaten van haar min derjarige kinderen. De eisch was 1V» jaar. 18 Juni Aangebracht door fcordera: 383 tongen P- J a6o kleine tongen 8 kisten schol I P- k. 7 kisten schol II Door haring- en geepvisschers: 77 tal haring P- 54 tal geep 19 Juni. Aangebracht door korders: 4047 tongen P- J 2144 kleine tongen 33 tarbotten 0.38—0.34 0.10—0.08 8.25-7-65 3.50—<2.75 6.154-50 12.50—5.50 73 kisten schol I P- k. 43 kisten schol II n ai kisten schar Ja Iristen pietermannen ,r Door haring- en geepviaschers: 58 tal harine P- tal *1 tal geep 0.45—0.35 0.15—0.10 6.00—3.50 8.006.00 4.50a.75 3.50—2.50 13.00-10.00 6.SO—S.40 11.50—6.30 VERGOEDING VAN REISKOSTEN. De Vice-Admiraal brengt ter kennis: a. dat aan militairen, die gedurende een dienstreis gebruik maken van een eigen vervoermiddel, terwijl de reis per spoor kan worden afgelegd (artikel 11 van het Reisbesluit 1916 en artikel 5 van het K.B. van 22 December 1915 no. 75), vergoed wordt ten hoogste 75 pet van de reiskosten berekend volgens ljet burger tarief, met een maximum van 1.70, zijnde 76 pet. van den voor vervoerbe- wijzen vastgestelden gemiddelden afre- keningsprijs van 2.27; b. dat aan militairen, die gedurende een dienstreis gebruik maken van een eigen spoorwegabonnement (artikel 10 van het reisbesluit 1916), vergoed wordt ten hoogste 50 pet. van de reiskosten be rekend volgens het burgertarief, met een maximum van 1.18, zijnde 60 pet. van den onder a bedoelden afrekeningsprijs van 2.27. Maandagochtend is Hr. Ms. pantserboot Brinio na op 's Rijkswerf te Hellevoetslui» de moedige herzieningen te hebben odergaan, naar haar station Vlislngen vertrokken. Bij beschikking van den minister van1 defen sie is de off. van adm. der 2e ld. A. D. Loth derv 24en' Juni geplaatst bij het departement van defensie. Het opnemlngsvaartuLg Ellerts de Haan, de vorige week op 's Rijkswerf alhier aangeko men, is thans weer vertrokken, om de opne mingen te hervatten. De off. van adm. 2e kl. T. R. Deelder wordt den a8en Juni geplaatst bij Hr. Ms. Vliegkamp de Koolj. Bij Kon. besluit van 13 Juni i» met Ingang van den datum van dit besluit, bevorderd tot luit. ter zee der 2e kl. bij de Koninklijke ma rine-reserve de luit. ter zee der 3e kl. bij die reverse R. Rijkens. De luit. ter zee 2e kl. E. J. Borgesdus is ge slaagd voor het eerste gedeelte van het zee officiersexamen. Aan den serg.-monteur J. van- Ekelenburg is met ingang van den I4en Juni het Marine vliegbrevet uitgereikt. De derde ploeg der verlofgangers van de zeemlitie lichting 1926 zijn voor herhalings oefeningen cxnder de wapenen, gekomen. BEHOUDENS ONVOORZIENE OM STANDIGHEDEN is aan ondervolgende per sonen vergunning verleend naar Nederland terug te keeren: Per s.s. Slamat den 5en Juni van Priok: Matroos 2e kl. D. J. Paape, stoker ie kl. J. J. M. C. de Ligt. Per s.s. Prinses Juiliana, den I2en Juni van Priok: Luit. ter zee ie kl. G. E. V. L. Beekman, Per s.s. Tambora, den igen Juni van Priok: Off. M.S.D. 2e kl. A. H. Poethuma. Per s^9. P. C. Hooft, den 2Öen Juni van Priok: Off.-vlieger 2e kl. J. P. van den Dop. Per s.s. Indrapoera, den 3en Juli van Priok: Serg.-seiner G. H. J. Bussing. Onderstaande vergunningen tot thuisvaren zijn ingetrokken: Off.-vlieger 2e kl. J. P. van den Dop, matr. ze kl. D. J. Paape en mar. 2e kl. E. Jacobs per s.s. Johan de Witt, den 29en Mei Priok. Off. M.S.D. 2e kl. A. H. Posthuma per S'.S'. Prinses Juliana, den I2en Juni van Priok. Onderstaande korporaals-machinist worden den ien Juli a.s. geplaatst bij de opleiding tot serg.-machinist: K. Schmale, A. Schot, L. W. F. Kasteelen, J. C. Jansen, M. M. Tameri», J. I. van Opber gen, S. Bergman, W. A Merkx en J. C. Glim merveen. Aan den serg.-vliegtuigmaker C. Verschoor is met ingang van den 30en April in O.-T. ontslag uit dén zeedienst verleend. Bevordering. Met 1 Mei 1929: Korp.-vilegtuigmaker M. C. v. Vliet tbt seng.-vldegtuigmaker M. Met 23 Mei 1929: Serg.-torpedomaker A. P. Pompier tot tor pedomaker-majoor. Met 31 Mei 1929: Stoker-olieman P. Reijerse tot korp.-macht. 2e kl.; matroos ie ld. W. P. van Bruinesse tot kwartiermeester; id. G. Wagenveld tot id.; id. P. van' Gennip tot id.; id. K. de Wit tot id.; id. H. B. Meurs tot id.; id. H. Jobse tot id.; id. A. Davidse tot id.; id. O. Blauw tot id.; id. E. H. Spieker tot id. Met 1 Juni 1929: Mar. ie kl. C. van Rooijen tot korp. der mars.; korp.-vliegtuigmaker M F. W. Ouwer- ling tot serg.-vliegtuigmaker M. Met 1 Juli 1929: Serg.-monteur A. van der Boon tot mon teur-majoor. Met 5 Juli 1929: Serg.-ziekenverpleger J. Mulder tot zieken verpleger-majoor. Met 20 Juli 1929: Korp.-schrijver C. Vermeule tot serg.-schrij- ver; serg.-schrijver J. A de Goeij tot schrijver majoor. Met ontslag uit den zeedienst: 28 Juni: stoker ie kl. D. C. Gravenmaker. 29 Juni: stoker-olieman W. A. J. Cornelissen. 30 Juni: stoker 2e kl. R. Rijke. 1 Juli: mar. ie kl. P. A. van de Gein. 9 Juli: macht.-majoor D. Goos. 26 Juli: korp.-stoker K. Op den Kamp. 27 Juli: korp.-macht. 2e kl. D. H. Pfann. 28 Juli: matroos ie kl. J. G. Hocbeke. 2 Aug.: opperschipper J. C. Coelers. 7 Aug.: geschutmaker-majoor A H. Bran denburg. 8 Aug.: kwartiermr. J. H. F. Jobse. 18 Aug.: serg.-hofmeester C. J. D. Koch. REGELING VAN HET ZOMERVERLOP. De Vice-Admiraal heeft bepaald, dat een zomerverlof van 14 dagen zal worden ver leend als volgt: Hr. Ms. „Brinio", Hr. Ms. „Gruno", vlieg kamp „de Kooij": in één partij van a6 Juli tot en met 8 Augustus 1929. Kaz. v. d. Onderreed., vliegkamp „de Mok": in één partij van 13 tot en met 26 Augustus 1929. Hr. Ms. „van Speyk": in één partij van 6 tot en met 19 Augustus 1929. Hr. Ms. „Heemskerck", Hr. Ms. „Z 5" erf „Z 6", O .zeebooten „O 10" en „O 9"! in één partij van 13 tot en met 26 Augustus 1929. Hr. Ms. „Triton": in één partij van 30 Juli tot en met 12 Augustus 1929. Hr. Ms. „Vulcanus": in één partij van 16 tot en met 29 Augustus 1929. Hr. Ms. Wachtschip te Willemsoord: te regelen door den commandant, waarbij in ver band met de geringe getalsterkte der beman ning,, het verlof over meerdere perioden kan worden verdeeld. Hr. Ms. „G 16" moet be schikbaar blijven voor den dienst. Mar.Kaz. te Willemsoord: het verlof zoo danig te regelen door den commandant dat het verlof voor 19 Augustus genoten is. Marinehospitaal: het verlof te regelen door den Chef, rekening houdende met het tijdvak van 26 Juli tot en met 26 Augustus 1929. Hr. Ms. „Douwe Aukes" en „Hydra": het verlof te regelen door den commandant Hr. Ms. Wachtschip te Willemsoord, nadat deze schepen, na afloop der oefeningsreis der adel borsten, in dienst zullen worden opgelegd en de detacheering der bemanning zal zijn inge trokken Af deeling mariniers te Rotterdam: het ver lof te regelen door deni commandant, rekening houdende met het tijdvak van 26 Juli tot em met 26 Augustus 1929. Vervolgens, dat aan het personeel, dat per mailschip „P. C. Hooft" op 13 Augustus 1929 naar Oost-Indië zal worden uitgezonden, een gecombineerd zomer-tropenverlof kan worden verleend van drie weken; dat ook aan de zcemilieien» in eerste oefe ning een zomerverlof van 14 dagen behoort te worden verleend; dat voor zomerverlof niet in aanmerking komen, de uit de tropen teruggekeerde sche pelingen, wier tropenverlof ongeveer zou aan sluiten aan of eindigt tijdens het te verleenen zomerverlof, tenzij het schip of de Inrichting, waarbij zij zijn geplaatst, gedurende het ver lof gesloten zal zijn en zij niet voor bewaking kunnen worden benut; dat, voor zoover noodig, de aandacht wordt gevestigd op de Circulaire voor de Zeemacht No. 754 «ub 7e; dat omtrent het verleenen van verlof aan miltaire werklieden, wordt verwezen naar I V.K.M. VI S 14 (1 dat voor die schepen en inrichtingen, die in één partij met verlof gaan, een kleine kern behoort te worden' aangewezen voor bewa king, tornen machines, enz.; dat omtrent het verleenen van verlof aan miltairen, die naar den zeekrijgsraad zijn ver wezen, eerst overleg behoort te worden ge pleegd met den Fiskaal bij den Zeekrijgsraad; dat ter beoordeeling van den comman deerenden officier aan degenien, die geen dienst hebben en de belangen van den dienst zich overigens daartegen niet verzetten, kan worden vergund, reeds den dag voorafgaande aan dien waarop het verlof ingaat, met verlof te vertrekken, met dien verstande, dat in dit geval het verlof eerst mag aanvangen des n.m. na vastwerken; aan hen', die zich huiten de gemeente be geven kan alsdan worden toegestaan, met den trein van 10 u. 20 uit Den Helder te vertrekken'. Grijpskerk, u., 18 Juni te P.'Natal. IJstroom, u.„ 17 Juni te Beira. Mcliskerk, t., 16 Juni v. Kaapstad. Klipfontein, t., 18 Juni Mombassa. Rijperkerk, u., 17 Juni v. Las Palmas. Heemskerk, u., 19 Juni te Kaapstad. Springfontein, u., pass. 19 Juni Vlissingen. Holland—Weat-Afrika Lijn. Amstelkerk, 19 Juni te R'dam. Reggestroom, u., 17 Juni te Sapele. HollandAmerika Lijn. Dinteldijk, 18 Juni te Loa Angeles. Locb Goil, 14 Juni te Los Angeles. Loch Katrine, 15 Juni v. Cristobal. Veendam, 19 Juni v. Boulogne. Westerdijk, 19 Juni v. R'dam. Bungerdijk, 17 Juni te Philadelphia. Drechtdijk, 17 Juni te Portland (O.). HollandAustralië Lijn. AJmkerk, t„ 19 Juni te Antwerpen. Arendekerk, u„ 17 Juni Gibraltar gep. Holland—Britsch-Indië Lijn. Koudekerk, t„ 19 Juni te Suez. Texel, t., pas». 19 Juni Ouessaniti Sommelsdijk, u., 18 Juni v. Madra». IJshelkerk, t., 17 Juni v. Pt. Said. Vechtdijk, u„ 17 Juni Ouesaant gep. JavaNew-York Lijn. Boschdijk, 17 Juni v. Padang. Blijdendijk, 17 Juni Azoren' gep. Sawarinda, 16 Juni te Philadelphia. Sdmaloer, 18 Juni v. Pt. Said. JavaChinaJapan Lijn. Tjikembang, 15 Juni v. Batavia. Tjisondari, 16 Juni te Shanghai. HollandO.-Aslë Lijn. Ouderkerk, u., 19 Juni te Manilla. Gemima, t., 17 Juni Perim gep. Java Pacific Lijn. Bengkalds, 17 Juni te Penang. Modjokerto, 17 Juni te Los Angelos. Rotterdamsche Lloyd. Kota Gade, u., 18 Juni te Sabang. Patria, t„ 27 Juni Finlaterre gep. Slamat, t., 18 Juni Guardaful gep. Sibajak, u., pass. 18 Juni Gibraltar. Buitenzorg, u., 17 Juni v. Suez. Djember, 18 Juni te R'dam. Kota Radja, t., 17 Juni v. Pt. Said. Madioeni, u., 18 Juni te Belawan. Soekaboemi, u., pass. 18 Juni Oueaeant. Tabanana, 18 Juni te Batavia. RotterdamZuid-Amerika Lijn. Aldabl, u., 17 Juni te Montevideo. Sirrah, u., 18 Juni v. Santos. Algorab, t„ 17 Juni v. Rio Janeiro. Hector, pass. 18 Juni Prawlepoint. Stoomvaartmaatschappij Oceaan. Melampus, 18 Juni te Liverpool. Phromtls, pass. 18 Juni Perim. Prometheus, 19 Juni te A'dam. Jason; 18 Juni v. Singapore. Perseus, 18 Juni v. Tsingtoa. Emzetco Lijn. Jonge Anthony, 19 Juni te R'dam. Jonge Maria, 19 Juni te Carthagena. HR MB. „HERTOG HENDRIK" TB PONTA DELGADA. I BUJkene bjj het departement van defen sie ontvangen telegram Is Hr. Mn; „Her tog Hendrik" op uRrele naar Ourapao, gisteren te Papta Delgada aangekomen. Stoomvaart Mij. Nederland. Prins der Nederlanden, u„ 19 Juni te South- ampton. Karimata, 19 Juni te A'dam. Poelau Laut, u., 18 Juni te P. Said. Grotius, t., pass. 18 Juni Perim. J. P. Coen, u., 19 Juni te Pt. Said'. Mapia, u., 16 Juni v. Sabang. Prinses Juiiana, t., 17 Juni v. Sabang. Roepat, t., 16 Juni v. Marseille. Soemba, u., 15 Juni v. Belawan. Johan de Witt, t., 17 Juni v. Pt. Said. Kanigean, u., pass. 17 Juni Ouessant. Koningin1 der Nederlanden', u., 18 Juni te Sa bang. Sembilan, t., 18 Juni v. Batavia. Kon. Ned. Stoomboot Maatschappij. Ajax, 17 Juni v. Oran. AÏnor, 17 Juni te New-York. Ares, 19 Juni te A'dam. Breda, u., 17 Juni v. Antofagasta. Eos, 18 Juni te A'dam. Euterpe, 17 Juni te Gothenburg. Helder, 17 Juni v. Cienfuegos. Irene, 17 Juni v. Algiers. Iris, 16 Juni te Danzig. Jason, 18 Juni v. Malta. Juno, 17 Juni te Piraeus. Merope, 18 Juni v. Tarragons. Nereus, 18 Juni te Triest. Odysseus, 18 Juni te A'dam. Pollux, 11 Juni v. Curagao. Adonis, 19 Juni v. A'dam. Tellus, 17 Juni v. Oran. Ulysses, pass. 17 Juni Pantellaria. Ariadne, 18 Juni v. Oporto. Orpheus, 19 Juni v. Bilbao. Stuyvesant, 18 Juni v. Barbados. Triton, 17 Juni v. S. Domingo. Haarlem, 19 Juni v. A'dam. Poseidon, 20 Juni te A'dam. Strabo, 19 Juni v. A'dam. Zeus, 19 Juni v. A'dam. Alkmaar, 17 Juni v. Corral. Aurora, 19 Juni Gibraltar gep. Achilles, 19 Juni v. Torrevieja. Nero, 19 Juni te Bordeaux. Tellus, 19 Juni Gibraltar gep. Amsterdam^ 18 Juni v. A'dam. Bodegraven, 16 Juni v. Antofagasta. Doros, 18 Juni te Genua. Erato, 18 Juni te Aalborg. Ganymedes, 18 Juni v. Bremen. Hebe, 18 Juni Oussant gep. Kon. Holl. Lloyd, Eemland, 18 Juni te Hamburg. Gaasterland, u., i*j Juni te B. Ayres. Gelria, t., 18 Juni v. Bahia. Waterland, u., 18 Juni te Rlo Grande. Flandria, u„ 19 Juni Fern. Nononba gep. Delfland, u., 17 Juni v. Montevideo. Drechterland, u., 17 Juni v. Rio Janeiro. Orania, t., 17 Juni v. Las Palmas. Montferland, t., 17 Juni v. St. Vincent. Kon. Paketvaartmaatschappij. Nieuw Zeeland, 17 Juni v. Melbourne. Nw. Holland, 17 Juni v. Belawan. HollandAfrika Lijn. Giekerk, t., 17 Juni te Antwerpen. naar waarnemingen verrioht in den morgen van 20 JunL Medegedeeld door bat Koon- Nedterlandöoh Meteorologisch Instituut te Do Bilt Hoogste stand 771.9 Valentia. Laagste stand 758.8 Larwlck. Verwachting: Matige tot zwakke wind, uit Westelij ke richtingen, ln het Noorden tijdelijk wellicht krachtig meest half bewolkt, waarschijnlijk droog, ln het Noorden aan vankelijk kans op onweer of eenige regen, iets koeler vooral overdag. DE AANSLAG OP WILLEMSTAD. De kwestie van den overval op Oura- qao heeft, naar Aneta meldt, nog voort durend de belangstelling van de groote pers. Zoo wijdt de Loooimotlef wederom een scherp hoofdartikel aan deze zaak. Ook de Inlandsohe pers houdt zich thans bezig met het geval. De Bintang Tlimoer plaatst de opmér- king, dat de overval is op te vatten' als een „Maloe besar" (een zeer beschamend feit) voor Nederland. Het geheele geval aldus het blad bewjjst, dat het kleine Nederland niet ln staat is om de ondor zijn gezag staande landen te beschermen. Voor hetgeen Indlë betreft moet Neder land daarom het vertrouwen van dlei on derdanen bbben, omdat daarmede meer bereikt wordt dan met forten, al waren deze ook van staal. De Sin Po oonstateert, dat Nederland niet in staat is om de verantwoordelijk heid voor zulke uitgebreide koloniën te dragen. HET WITBOEK. Het „Utrechtsoh Dagblad" ls van mee ning, dat het standpunt van het Haag- sohe kabinet nog steeds ln zeer belang rijke punten van het Nederlandsohe standpunt afwijkt; en dat, in het bijzon der, van homogeniteit tusschen do Nodor- .andsche Regeerlnjg en de Nederlandecihe Volksvertegenwoordiging nog allerminst sprake ls. AIS eerste punt noeimt het blad, dat de wensdh, die reeds ln de Tweede Kaïner olji de besprekingen over hot ontwerp- Van Karnobeek tot uitdrukking is ge bracht, n.1. „dat de komende regeling de tusschen Nederland en België hangende vraagstukken restloos zou oplossen", door het Haagsche kabinet ls geïgnoreerd: „De Rotterdammer" zegt o.a.: Ónze regeering heeft elk beroep op een verplichting onzerzijds, voortvloeiend uit het Verdrag van 1839, krachtig en beslist afgewezen. Zoo noodig zal zij voorstellen de juridische quaestie in handen te geven van het Permanente Hof van Internatio nale Justitie te 's-Gravenbage. België van zijn kant zou in het uiterste geval den uitweg uit de moeilijkheden willen zoe ken in een internationale oplossing. Het is nogal duidelijk, dat dit laatste niet kan warden aanvaard. Niet in den kring van belanghebbenden, miaar ln een sfeer van het meest objectieve recht kan een uitspraak worden gevraagd. Volgens „De Tribune" is er ln een Jaar onderhandelen niets bereikt Het antwoord op de vragen van don heer Oolfjn. Op de vragen van den heer H. Oolijn, betreffende de jongste gebeurtenissen op het 9iland Curagao, heeft de minister van Koloniën, door middel van door hem aan den Gouverneur van Curaqao gestelde vragen, betreffende deze ge beurtenissen, geantwoord. In deze vraagbeantwoording geeft de Landvoogd een verslag van den overval, waarin weinig nieuws voor onze lezers ls. Wij ontleenen er nog het volgende aan: De formatie van de bende. Is bende van overwal gekomen of plaatselijk geformeerd, zoo ja, uit welke elementen? Bende is plaatselijk gevormd; de aan- valstroep, de versterking en afzettings benden elk afzonderlijk. De aanvalstroep was meerendeels vreemde elementen, eerst den vorlgen dag per schoener bin nengekomen op goede passen; de rest werd aangevuld door hier gevestigde Venezuelanen en verdwenen weer. Wat is geworden van rest bende? Er zijn ongeveer twee duizend op Ou- raqao; reeds een tiental zijn gevangen genomen. De regeerlngsmaatregelen. Op de vraag of er op kan worden ge rekend dat de Regeering maatregelen van blijvenden aard nemen zal om een herhaling van zulke voor ons koloniaal gezag en internationale reputatie sma delijke gebeurtenissen te voorkomen antwoordde de minister dat maatregelen van verschillenden aard reeds in over weging zijn. EEN DETACHEMENT KOLONIALE RESERVE NAAR CURAqAO. Dinsdagnamiddag om vijf uur is per stoomschip „Amsterdam" van den Kon. West-Indischen Maildienst van Amster dam naar Ouraqao vertrokken, een deta^ chement koloniale reserve, groot 60 man, met inbegrip van drie onderofficieren onder bevel van den eersten luitenant der infanterie, L. F. Weyerman. Waarschijnlijk blijft het detachement 9 maanden op Ouraqao. HR MS. „KORTENAER". Hr. Ms. Kortenaer is hedennacht te 'St. Thomas aangekomen en onmiddellijk weder vertrokken naar üuraqao. HET ONGELUK MET HET PASSAGIERSVLIEGTUIG BOVEN HET KANAAL. Het ongeluk dat met een Engelsoh pas sagiersvliegtuig boven het Kanaal ls ge-' beurd, wordt hi de pers als een groote ramp voor het burgerlijke vliegwezen beschouwd. Het ls het eenJige in de ge schiedenis van de Imperial Airways Gompany, welke tot dhsver met haar v-liegtuigen 8,800,000 mijl afgelegd en daarbij 99,000 passagiers vervoerd heeft Men dringt ten sterkste aan op een degelijk onderzoek naar de oorzaken, daar de toekomst van de vliegdiensten door zulke ongelukken ernstig geschaad moet worden. Het oestel heeft den zeespiegel met een de reis naar Zwitserland teruggekeerd, goed nagezien en door de ambtenaren van het luohtvaartdepartement vódr zijn ver trek op zijn laatste reis luchtwaardig ver klaard. Alle bladen prijzen de heldhaftige po gingen van de bemanning van dien Bel gischen treil er Gaby om de gewonde mensohen te redden en de dooden o]S te nemen. Het toestel heeft den zeespegel met een vervaarlijke kracht getroffen, zoodat vele deelen uit elkaar vielen. De voornaamste overblijfselen, onder welke de (kajuit, zijn naar Dungeness gesleept en daar te middernacht aange bracht. Een klein Moth-toestel met twee men sohen erin dat het tooneel van de ramp bezocht had, is bij Dungeness ook naar beneden gestort, maar de menschen, die erin zaten, kwam er ongedeerd at Volgens het persbureau Vaz Dias, ls de omgekomen passagierster mevrouw Karacki anders genaamd „mevrouw Ger- zon" de 84-jarige dochter van den on langs overleden bekenden Amsterdam mer Lion Gerzon. Zij was op weg naar Zurich. Niets van de vermisten gevonden. Een bericht van Dinsdagmiddag meldt >g: Nadat het wrak van het toestel te Dun geness aan land was gebracht, heeft men Dinsdagnacht met eleotrische lantaarns naar drie nog vermiste passagiers ge zocht, maar geen spoor van hen kun nen ontdekken. Op de plaats van het ongeluk zoeken nu booten. noi

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1929 | | pagina 7