Ernstig spoorwegongeluk te
Grammont.
Een tunnel ingestort.
Marineberichten.
Laatste Berichten
Visscherijberichten.
Stoomvaartberichten.
Radiografisch Weerbericht
Uit-de Pers.
De gebeurtenissen op Curapoa.
LUCHTVAART.
«had© ernstig, Ta] van huizen te West-
x>rt zijn gescheurd en gehavend en daar
8 ook een brug ingestort.
De spoorwegstaven zijn-verwrongen en
ie wegen versperd.
Een auto met zes menschen wordt ver
nist. Maandagavond zijn nog eenige min
der hevige schokken gevoeld.
Reeds 15 dooden en 40 vermis
ten.
Het aantal dooden is Dinsdag tot 15
gestegen en dat der vermisten tot onge
veer 40. Te Nelson en Westport, de
hevigst getroffen plaatsen, is het ver
keer geblokkeerd en ontredderd, en
vliegmachines uit Christchurch hebben
de post en eerste levensbehoeften aange
bracht. De spoorwegrails tusschen beide
plaatsen zijn verbogen en ontzet over een
afstand van 8 K.M.
De secretaris-generaal der posterijen te
Wellington heeft bericht ontvangen dat
de aardbeving in Murchison en Takaka
nog voortduurt, maar dat de schokken
minder hevig worden. De aardbeving
gaat gepaard met een zwaren storm en
slagregens.
Vluchtelingen die uit de geteisterde
streken elders aankomen, verklaren dat
zij gezien hebben dat „heele heuvels1
voor hun oogen in vlak land verander
den. In elk geval is de aardbeving de
ernstigste geweest die Bedert 1875 op
Nieuw-Zeeland is voorgekomen, en in
vele plaatsen de water- en electriciteits
voorziening onmogelijk geworden.
8 dooden, vele gewonden.
Naar uit Brussel wordt gemeld, zijn te
Grammont, dicht bij het station Viane-
Moerbeke, twee arbeiderstreinen met el
kaar in botsing gekomen.
Er zijn 8 dooden en veje gewonden.
Het spoorwegongeluk gebeurde op 800
meter ongeveer -van het station, waar aan
de spoorbaan wordt gewerkt. Bij het ge
lijktijdig voorbijrijden van twee treinen,
een in de richting Gent, de andere in de
richting Manage, bezweek de dijk. De
locomotief van den trein naar Gent kan
telde. De trein naar Manage blijkt in volle
vaart op deze locomotief te zijn gereden
en ontspoorde. De eerste wagen van dezen
trein, die vol arbeiders zat, werd letterlijk
versplinterd, evenals de 'bagagewagen.
Zeven arbeiders en een treinconducteur
bleven op slag dood. Het aantal gewonden
bedraagt 15, onder wie vijf zeer ernstige
gevallen.
Het ongeluk gebeurde omstreeks 5 uur
's ochtends.
B dooden, 28 gewonden, waar
van 8 ln doodsgevaar.
Het aantal dooden bij het spoorwegon
geluk bedraagt 9, waarvan acht arbeiders
uit de omstreken van Geeraardsbergen
en 1 treinconducteur uit Gent; 28 mannen
en vrouwen liepen vrij ernstige verwon
dingen op. Acht hunner verkeeren in
doodsgevaar. Onder de gewonden bevin
den zich een tiental vrouwen, die zware
kwetsuren aan beenen en buik opliepen,
De meeste gewonden zijn in het zieken
huis te Geeraardsbergen opgenomen.
15 dooden, 15 gewonden.
Tengevolge van het instorten van een
in aanbouw zijnden spoorwegtunnel bi;
Igague in Oolumbia, zijn 15 arbeiders
gedood en 15 gewond. Onder de dooden
bevinden zich 2 Italiaansche ingenieurs,
AUTO-ONGELUK.
Twee dooden.
Bij ïnnsbruok is gisteren een auto,
waarin vier Amerikaansche dames zaten,
bij het uitwijken voor een 14-jarig meisje,
dat den weg overstak, tegen eeni boom
gereden. Mej. Ribun uit New York, die
aan het stuur zat, werd op slag gedood',
haar moeder zoo zwaar gewond, dat zij
later eveneens is overleden. Van haar
twee zusters werd een licht gewond, ter
wijl de andere ongedeerd bleef.
PASSAGIEREN MET DÉ KERMIS
De Vice-Admiraal heeft bepaald dat
gedurende de kermisweek van Maandag
1 JuliZondag 7 Juli a.s. aan minder
jarige schepelingen, (ook die in eerste
opleiding) mits 18 jaar en ouder, die
daarvoor door hun gedrag in aanmer
king komen, kan worden vergund te
passagieren tot 1 uur 's nachts en aan
minderjarige schepelingen, (ook die in
eerste opleiding) die den 18-jarigen
leeftijd nog niet hebben bereikt en daar
voor door hun gedrag in aanmerking
romen, kan worden vergund te passagie
ren tot 12 uur 's nachts.
DE MOORDZAAK TE GROOTEGAST.
De Groninger rechtbank veroordeelde
heden vrouw Wobbes, bekend uit de
moordzaak te Grootegast, tot 1 jaar ge
vangenisstraf, wegens het in onverzorg-
den toestand achterlaten van haar min
derjarige kinderen.
De eisch was 1V» jaar.
18 Juni
Aangebracht door fcordera:
383 tongen P- J
a6o kleine tongen
8 kisten schol I P- k.
7 kisten schol II
Door haring- en geepvisschers:
77 tal haring P-
54 tal geep
19 Juni.
Aangebracht door korders:
4047 tongen P- J
2144 kleine tongen
33 tarbotten
0.38—0.34
0.10—0.08
8.25-7-65
3.50—<2.75
6.154-50
12.50—5.50
73 kisten schol I P- k.
43 kisten schol II n
ai kisten schar
Ja Iristen pietermannen ,r
Door haring- en geepviaschers:
58 tal harine P- tal
*1 tal geep
0.45—0.35
0.15—0.10
6.00—3.50
8.006.00
4.50a.75
3.50—2.50
13.00-10.00
6.SO—S.40
11.50—6.30
VERGOEDING VAN REISKOSTEN.
De Vice-Admiraal brengt ter kennis:
a. dat aan militairen, die gedurende
een dienstreis gebruik maken van een
eigen vervoermiddel, terwijl de reis per
spoor kan worden afgelegd (artikel 11
van het Reisbesluit 1916 en artikel 5 van
het K.B. van 22 December 1915 no. 75),
vergoed wordt ten hoogste 75 pet van de
reiskosten berekend volgens ljet burger
tarief, met een maximum van 1.70,
zijnde 76 pet. van den voor vervoerbe-
wijzen vastgestelden gemiddelden afre-
keningsprijs van 2.27;
b. dat aan militairen, die gedurende
een dienstreis gebruik maken van een
eigen spoorwegabonnement (artikel 10
van het reisbesluit 1916), vergoed wordt
ten hoogste 50 pet. van de reiskosten be
rekend volgens het burgertarief, met een
maximum van 1.18, zijnde 60 pet. van
den onder a bedoelden afrekeningsprijs
van 2.27.
Maandagochtend is Hr. Ms. pantserboot
Brinio na op 's Rijkswerf te Hellevoetslui» de
moedige herzieningen te hebben odergaan, naar
haar station Vlislngen vertrokken.
Bij beschikking van den minister van1 defen
sie is de off. van adm. der 2e ld. A. D. Loth
derv 24en' Juni geplaatst bij het departement
van defensie.
Het opnemlngsvaartuLg Ellerts de Haan, de
vorige week op 's Rijkswerf alhier aangeko
men, is thans weer vertrokken, om de opne
mingen te hervatten.
De off. van adm. 2e kl. T. R. Deelder wordt
den a8en Juni geplaatst bij Hr. Ms. Vliegkamp
de Koolj.
Bij Kon. besluit van 13 Juni i» met Ingang
van den datum van dit besluit, bevorderd tot
luit. ter zee der 2e kl. bij de Koninklijke ma
rine-reserve de luit. ter zee der 3e kl. bij die
reverse R. Rijkens.
De luit. ter zee 2e kl. E. J. Borgesdus is ge
slaagd voor het eerste gedeelte van het zee
officiersexamen.
Aan den serg.-monteur J. van- Ekelenburg
is met ingang van den I4en Juni het Marine
vliegbrevet uitgereikt.
De derde ploeg der verlofgangers van de
zeemlitie lichting 1926 zijn voor herhalings
oefeningen cxnder de wapenen, gekomen.
BEHOUDENS ONVOORZIENE OM
STANDIGHEDEN is aan ondervolgende per
sonen vergunning verleend naar Nederland
terug te keeren:
Per s.s. Slamat den 5en Juni van Priok:
Matroos 2e kl. D. J. Paape, stoker ie kl. J.
J. M. C. de Ligt.
Per s.s. Prinses Juiliana, den I2en Juni van
Priok:
Luit. ter zee ie kl. G. E. V. L. Beekman,
Per s.s. Tambora, den igen Juni van Priok:
Off. M.S.D. 2e kl. A. H. Poethuma.
Per s^9. P. C. Hooft, den 2Öen Juni van
Priok:
Off.-vlieger 2e kl. J. P. van den Dop.
Per s.s. Indrapoera, den 3en Juli van Priok:
Serg.-seiner G. H. J. Bussing.
Onderstaande vergunningen tot thuisvaren
zijn ingetrokken:
Off.-vlieger 2e kl. J. P. van den Dop, matr.
ze kl. D. J. Paape en mar. 2e kl. E. Jacobs
per s.s. Johan de Witt, den 29en Mei
Priok.
Off. M.S.D. 2e kl. A. H. Posthuma per S'.S'.
Prinses Juliana, den I2en Juni van Priok.
Onderstaande korporaals-machinist worden
den ien Juli a.s. geplaatst bij de opleiding tot
serg.-machinist:
K. Schmale, A. Schot, L. W. F. Kasteelen,
J. C. Jansen, M. M. Tameri», J. I. van Opber
gen, S. Bergman, W. A Merkx en J. C. Glim
merveen.
Aan den serg.-vliegtuigmaker C. Verschoor
is met ingang van den 30en April in O.-T.
ontslag uit dén zeedienst verleend.
Bevordering.
Met 1 Mei 1929:
Korp.-vilegtuigmaker M. C. v. Vliet tbt
seng.-vldegtuigmaker M.
Met 23 Mei 1929:
Serg.-torpedomaker A. P. Pompier tot tor
pedomaker-majoor.
Met 31 Mei 1929:
Stoker-olieman P. Reijerse tot korp.-macht.
2e kl.; matroos ie ld. W. P. van Bruinesse tot
kwartiermeester; id. G. Wagenveld tot id.; id.
P. van' Gennip tot id.; id. K. de Wit tot id.;
id. H. B. Meurs tot id.; id. H. Jobse tot id.;
id. A. Davidse tot id.; id. O. Blauw tot id.;
id. E. H. Spieker tot id.
Met 1 Juni 1929:
Mar. ie kl. C. van Rooijen tot korp. der
mars.; korp.-vliegtuigmaker M F. W. Ouwer-
ling tot serg.-vliegtuigmaker M.
Met 1 Juli 1929:
Serg.-monteur A. van der Boon tot mon
teur-majoor.
Met 5 Juli 1929:
Serg.-ziekenverpleger J. Mulder tot zieken
verpleger-majoor.
Met 20 Juli 1929:
Korp.-schrijver C. Vermeule tot serg.-schrij-
ver; serg.-schrijver J. A de Goeij tot schrijver
majoor.
Met ontslag uit den zeedienst:
28 Juni: stoker ie kl. D. C. Gravenmaker.
29 Juni: stoker-olieman W. A. J. Cornelissen.
30 Juni: stoker 2e kl. R. Rijke.
1 Juli: mar. ie kl. P. A. van de Gein.
9 Juli: macht.-majoor D. Goos.
26 Juli: korp.-stoker K. Op den Kamp.
27 Juli: korp.-macht. 2e kl. D. H. Pfann.
28 Juli: matroos ie kl. J. G. Hocbeke.
2 Aug.: opperschipper J. C. Coelers.
7 Aug.: geschutmaker-majoor A H. Bran
denburg.
8 Aug.: kwartiermr. J. H. F. Jobse.
18 Aug.: serg.-hofmeester C. J. D. Koch.
REGELING VAN HET ZOMERVERLOP.
De Vice-Admiraal heeft bepaald, dat een
zomerverlof van 14 dagen zal worden ver
leend als volgt:
Hr. Ms. „Brinio", Hr. Ms. „Gruno", vlieg
kamp „de Kooij": in één partij van a6 Juli tot
en met 8 Augustus 1929.
Kaz. v. d. Onderreed., vliegkamp „de Mok":
in één partij van 13 tot en met 26 Augustus
1929.
Hr. Ms. „van Speyk": in één partij van 6
tot en met 19 Augustus 1929.
Hr. Ms. „Heemskerck", Hr. Ms. „Z 5" erf
„Z 6", O .zeebooten „O 10" en „O 9"! in één
partij van 13 tot en met 26 Augustus 1929.
Hr. Ms. „Triton": in één partij van 30 Juli
tot en met 12 Augustus 1929.
Hr. Ms. „Vulcanus": in één partij van 16
tot en met 29 Augustus 1929.
Hr. Ms. Wachtschip te Willemsoord: te
regelen door den commandant, waarbij in ver
band met de geringe getalsterkte der beman
ning,, het verlof over meerdere perioden kan
worden verdeeld. Hr. Ms. „G 16" moet be
schikbaar blijven voor den dienst.
Mar.Kaz. te Willemsoord: het verlof zoo
danig te regelen door den commandant dat het
verlof voor 19 Augustus genoten is.
Marinehospitaal: het verlof te regelen door
den Chef, rekening houdende met het tijdvak
van 26 Juli tot en met 26 Augustus 1929.
Hr. Ms. „Douwe Aukes" en „Hydra": het
verlof te regelen door den commandant Hr.
Ms. Wachtschip te Willemsoord, nadat deze
schepen, na afloop der oefeningsreis der adel
borsten, in dienst zullen worden opgelegd en
de detacheering der bemanning zal zijn inge
trokken
Af deeling mariniers te Rotterdam: het ver
lof te regelen door deni commandant, rekening
houdende met het tijdvak van 26 Juli tot em
met 26 Augustus 1929.
Vervolgens, dat aan het personeel, dat per
mailschip „P. C. Hooft" op 13 Augustus 1929
naar Oost-Indië zal worden uitgezonden, een
gecombineerd zomer-tropenverlof kan worden
verleend van drie weken;
dat ook aan de zcemilieien» in eerste oefe
ning een zomerverlof van 14 dagen behoort
te worden verleend;
dat voor zomerverlof niet in aanmerking
komen, de uit de tropen teruggekeerde sche
pelingen, wier tropenverlof ongeveer zou aan
sluiten aan of eindigt tijdens het te verleenen
zomerverlof, tenzij het schip of de Inrichting,
waarbij zij zijn geplaatst, gedurende het ver
lof gesloten zal zijn en zij niet voor bewaking
kunnen worden benut;
dat, voor zoover noodig, de aandacht wordt
gevestigd op de Circulaire voor de Zeemacht
No. 754 «ub 7e;
dat omtrent het verleenen van verlof aan
miltaire werklieden, wordt verwezen naar I
V.K.M. VI S 14 (1
dat voor die schepen en inrichtingen, die in
één partij met verlof gaan, een kleine kern
behoort te worden' aangewezen voor bewa
king, tornen machines, enz.;
dat omtrent het verleenen van verlof aan
miltairen, die naar den zeekrijgsraad zijn ver
wezen, eerst overleg behoort te worden ge
pleegd met den Fiskaal bij den Zeekrijgsraad;
dat ter beoordeeling van den comman
deerenden officier aan degenien, die geen
dienst hebben en de belangen van den dienst
zich overigens daartegen niet verzetten, kan
worden vergund, reeds den dag voorafgaande
aan dien waarop het verlof ingaat, met verlof
te vertrekken, met dien verstande, dat in dit
geval het verlof eerst mag aanvangen des n.m.
na vastwerken;
aan hen', die zich huiten de gemeente be
geven kan alsdan worden toegestaan, met den
trein van 10 u. 20 uit Den Helder te vertrekken'.
Grijpskerk, u., 18 Juni te P.'Natal.
IJstroom, u.„ 17 Juni te Beira.
Mcliskerk, t., 16 Juni v. Kaapstad.
Klipfontein, t., 18 Juni Mombassa.
Rijperkerk, u., 17 Juni v. Las Palmas.
Heemskerk, u., 19 Juni te Kaapstad.
Springfontein, u., pass. 19 Juni Vlissingen.
Holland—Weat-Afrika Lijn.
Amstelkerk, 19 Juni te R'dam.
Reggestroom, u., 17 Juni te Sapele.
HollandAmerika Lijn.
Dinteldijk, 18 Juni te Loa Angeles.
Locb Goil, 14 Juni te Los Angeles.
Loch Katrine, 15 Juni v. Cristobal.
Veendam, 19 Juni v. Boulogne.
Westerdijk, 19 Juni v. R'dam.
Bungerdijk, 17 Juni te Philadelphia.
Drechtdijk, 17 Juni te Portland (O.).
HollandAustralië Lijn.
AJmkerk, t„ 19 Juni te Antwerpen.
Arendekerk, u„ 17 Juni Gibraltar gep.
Holland—Britsch-Indië Lijn.
Koudekerk, t„ 19 Juni te Suez.
Texel, t., pas». 19 Juni Ouessaniti
Sommelsdijk, u., 18 Juni v. Madra».
IJshelkerk, t., 17 Juni v. Pt. Said.
Vechtdijk, u„ 17 Juni Ouesaant gep.
JavaNew-York Lijn.
Boschdijk, 17 Juni v. Padang.
Blijdendijk, 17 Juni Azoren' gep.
Sawarinda, 16 Juni te Philadelphia.
Sdmaloer, 18 Juni v. Pt. Said.
JavaChinaJapan Lijn.
Tjikembang, 15 Juni v. Batavia.
Tjisondari, 16 Juni te Shanghai.
HollandO.-Aslë Lijn.
Ouderkerk, u., 19 Juni te Manilla.
Gemima, t., 17 Juni Perim gep.
Java Pacific Lijn.
Bengkalds, 17 Juni te Penang.
Modjokerto, 17 Juni te Los Angelos.
Rotterdamsche Lloyd.
Kota Gade, u., 18 Juni te Sabang.
Patria, t„ 27 Juni Finlaterre gep.
Slamat, t., 18 Juni Guardaful gep.
Sibajak, u., pass. 18 Juni Gibraltar.
Buitenzorg, u., 17 Juni v. Suez.
Djember, 18 Juni te R'dam.
Kota Radja, t., 17 Juni v. Pt. Said.
Madioeni, u., 18 Juni te Belawan.
Soekaboemi, u., pass. 18 Juni Oueaeant.
Tabanana, 18 Juni te Batavia.
RotterdamZuid-Amerika Lijn.
Aldabl, u., 17 Juni te Montevideo.
Sirrah, u., 18 Juni v. Santos.
Algorab, t„ 17 Juni v. Rio Janeiro.
Hector, pass. 18 Juni Prawlepoint.
Stoomvaartmaatschappij Oceaan.
Melampus, 18 Juni te Liverpool.
Phromtls, pass. 18 Juni Perim.
Prometheus, 19 Juni te A'dam.
Jason; 18 Juni v. Singapore.
Perseus, 18 Juni v. Tsingtoa.
Emzetco Lijn.
Jonge Anthony, 19 Juni te R'dam.
Jonge Maria, 19 Juni te Carthagena.
HR MB. „HERTOG HENDRIK" TB
PONTA DELGADA.
I
BUJkene bjj het departement van defen
sie ontvangen telegram Is Hr. Mn; „Her
tog Hendrik" op uRrele naar Ourapao,
gisteren te Papta Delgada aangekomen.
Stoomvaart Mij. Nederland.
Prins der Nederlanden, u„ 19 Juni te South-
ampton.
Karimata, 19 Juni te A'dam.
Poelau Laut, u., 18 Juni te P. Said.
Grotius, t., pass. 18 Juni Perim.
J. P. Coen, u., 19 Juni te Pt. Said'.
Mapia, u., 16 Juni v. Sabang.
Prinses Juiiana, t., 17 Juni v. Sabang.
Roepat, t., 16 Juni v. Marseille.
Soemba, u., 15 Juni v. Belawan.
Johan de Witt, t., 17 Juni v. Pt. Said.
Kanigean, u., pass. 17 Juni Ouessant.
Koningin1 der Nederlanden', u., 18 Juni te Sa
bang.
Sembilan, t., 18 Juni v. Batavia.
Kon. Ned. Stoomboot Maatschappij.
Ajax, 17 Juni v. Oran.
AÏnor, 17 Juni te New-York.
Ares, 19 Juni te A'dam.
Breda, u., 17 Juni v. Antofagasta.
Eos, 18 Juni te A'dam.
Euterpe, 17 Juni te Gothenburg.
Helder, 17 Juni v. Cienfuegos.
Irene, 17 Juni v. Algiers.
Iris, 16 Juni te Danzig.
Jason, 18 Juni v. Malta.
Juno, 17 Juni te Piraeus.
Merope, 18 Juni v. Tarragons.
Nereus, 18 Juni te Triest.
Odysseus, 18 Juni te A'dam.
Pollux, 11 Juni v. Curagao.
Adonis, 19 Juni v. A'dam.
Tellus, 17 Juni v. Oran.
Ulysses, pass. 17 Juni Pantellaria.
Ariadne, 18 Juni v. Oporto.
Orpheus, 19 Juni v. Bilbao.
Stuyvesant, 18 Juni v. Barbados.
Triton, 17 Juni v. S. Domingo.
Haarlem, 19 Juni v. A'dam.
Poseidon, 20 Juni te A'dam.
Strabo, 19 Juni v. A'dam.
Zeus, 19 Juni v. A'dam.
Alkmaar, 17 Juni v. Corral.
Aurora, 19 Juni Gibraltar gep.
Achilles, 19 Juni v. Torrevieja.
Nero, 19 Juni te Bordeaux.
Tellus, 19 Juni Gibraltar gep.
Amsterdam^ 18 Juni v. A'dam.
Bodegraven, 16 Juni v. Antofagasta.
Doros, 18 Juni te Genua.
Erato, 18 Juni te Aalborg.
Ganymedes, 18 Juni v. Bremen.
Hebe, 18 Juni Oussant gep.
Kon. Holl. Lloyd,
Eemland, 18 Juni te Hamburg.
Gaasterland, u., i*j Juni te B. Ayres.
Gelria, t., 18 Juni v. Bahia.
Waterland, u., 18 Juni te Rlo Grande.
Flandria, u„ 19 Juni Fern. Nononba gep.
Delfland, u., 17 Juni v. Montevideo.
Drechterland, u., 17 Juni v. Rio Janeiro.
Orania, t., 17 Juni v. Las Palmas.
Montferland, t., 17 Juni v. St. Vincent.
Kon. Paketvaartmaatschappij.
Nieuw Zeeland, 17 Juni v. Melbourne.
Nw. Holland, 17 Juni v. Belawan.
HollandAfrika Lijn.
Giekerk, t., 17 Juni te Antwerpen.
naar waarnemingen verrioht in den
morgen van 20 JunL
Medegedeeld door bat Koon- Nedterlandöoh
Meteorologisch Instituut te Do Bilt
Hoogste stand 771.9 Valentia.
Laagste stand 758.8 Larwlck.
Verwachting:
Matige tot zwakke wind, uit Westelij
ke richtingen, ln het Noorden tijdelijk
wellicht krachtig meest half bewolkt,
waarschijnlijk droog, ln het Noorden aan
vankelijk kans op onweer of eenige regen,
iets koeler vooral overdag.
DE AANSLAG OP WILLEMSTAD.
De kwestie van den overval op Oura-
qao heeft, naar Aneta meldt, nog voort
durend de belangstelling van de groote
pers. Zoo wijdt de Loooimotlef wederom
een scherp hoofdartikel aan deze zaak.
Ook de Inlandsohe pers houdt zich
thans bezig met het geval.
De Bintang Tlimoer plaatst de opmér-
king, dat de overval is op te vatten' als
een „Maloe besar" (een zeer beschamend
feit) voor Nederland. Het geheele geval
aldus het blad bewjjst, dat het kleine
Nederland niet ln staat is om de ondor
zijn gezag staande landen te beschermen.
Voor hetgeen Indlë betreft moet Neder
land daarom het vertrouwen van dlei on
derdanen bbben, omdat daarmede meer
bereikt wordt dan met forten, al waren
deze ook van staal.
De Sin Po oonstateert, dat Nederland
niet in staat is om de verantwoordelijk
heid voor zulke uitgebreide koloniën te
dragen.
HET WITBOEK.
Het „Utrechtsoh Dagblad" ls van mee
ning, dat het standpunt van het Haag-
sohe kabinet nog steeds ln zeer belang
rijke punten van het Nederlandsohe
standpunt afwijkt; en dat, in het bijzon
der, van homogeniteit tusschen do Nodor-
.andsche Regeerlnjg en de Nederlandecihe
Volksvertegenwoordiging nog allerminst
sprake ls.
AIS eerste punt noeimt het blad, dat de
wensdh, die reeds ln de Tweede Kaïner
olji de besprekingen over hot ontwerp-
Van Karnobeek tot uitdrukking is ge
bracht, n.1. „dat de komende regeling de
tusschen Nederland en België hangende
vraagstukken restloos zou oplossen",
door het Haagsche kabinet ls geïgnoreerd:
„De Rotterdammer" zegt o.a.:
Ónze regeering heeft elk beroep op een
verplichting onzerzijds, voortvloeiend uit
het Verdrag van 1839, krachtig en beslist
afgewezen. Zoo noodig zal zij voorstellen
de juridische quaestie in handen te geven
van het Permanente Hof van Internatio
nale Justitie te 's-Gravenbage. België van
zijn kant zou in het uiterste geval den
uitweg uit de moeilijkheden willen zoe
ken in een internationale oplossing.
Het is nogal duidelijk, dat dit laatste
niet kan warden aanvaard. Niet in den
kring van belanghebbenden, miaar ln een
sfeer van het meest objectieve recht kan
een uitspraak worden gevraagd.
Volgens „De Tribune" is er ln een Jaar
onderhandelen niets bereikt
Het antwoord op de vragen
van don heer Oolfjn.
Op de vragen van den heer H. Oolijn,
betreffende de jongste gebeurtenissen
op het 9iland Curagao, heeft de minister
van Koloniën, door middel van door
hem aan den Gouverneur van Curaqao
gestelde vragen, betreffende deze ge
beurtenissen, geantwoord.
In deze vraagbeantwoording geeft de
Landvoogd een verslag van den overval,
waarin weinig nieuws voor onze lezers ls.
Wij ontleenen er nog het volgende aan:
De formatie van de bende.
Is bende van overwal gekomen of
plaatselijk geformeerd, zoo ja, uit welke
elementen?
Bende is plaatselijk gevormd; de aan-
valstroep, de versterking en afzettings
benden elk afzonderlijk. De aanvalstroep
was meerendeels vreemde elementen,
eerst den vorlgen dag per schoener bin
nengekomen op goede passen; de rest
werd aangevuld door hier gevestigde
Venezuelanen en verdwenen weer.
Wat is geworden van rest bende?
Er zijn ongeveer twee duizend op Ou-
raqao; reeds een tiental zijn gevangen
genomen.
De regeerlngsmaatregelen.
Op de vraag of er op kan worden ge
rekend dat de Regeering maatregelen
van blijvenden aard nemen zal om een
herhaling van zulke voor ons koloniaal
gezag en internationale reputatie sma
delijke gebeurtenissen te voorkomen
antwoordde de minister dat maatregelen
van verschillenden aard reeds in over
weging zijn.
EEN DETACHEMENT KOLONIALE
RESERVE NAAR CURAqAO.
Dinsdagnamiddag om vijf uur is per
stoomschip „Amsterdam" van den Kon.
West-Indischen Maildienst van Amster
dam naar Ouraqao vertrokken, een deta^
chement koloniale reserve, groot 60 man,
met inbegrip van drie onderofficieren
onder bevel van den eersten luitenant der
infanterie, L. F. Weyerman.
Waarschijnlijk blijft het detachement
9 maanden op Ouraqao.
HR MS. „KORTENAER".
Hr. Ms. Kortenaer is hedennacht te
'St. Thomas aangekomen en onmiddellijk
weder vertrokken naar üuraqao.
HET ONGELUK MET HET
PASSAGIERSVLIEGTUIG BOVEN
HET KANAAL.
Het ongeluk dat met een Engelsoh pas
sagiersvliegtuig boven het Kanaal ls ge-'
beurd, wordt hi de pers als een groote
ramp voor het burgerlijke vliegwezen
beschouwd. Het ls het eenJige in de ge
schiedenis van de Imperial Airways
Gompany, welke tot dhsver met haar
v-liegtuigen 8,800,000 mijl afgelegd en
daarbij 99,000 passagiers vervoerd heeft
Men dringt ten sterkste aan op een
degelijk onderzoek naar de oorzaken,
daar de toekomst van de vliegdiensten
door zulke ongelukken ernstig geschaad
moet worden.
Het oestel heeft den zeespiegel met een
de reis naar Zwitserland teruggekeerd,
goed nagezien en door de ambtenaren van
het luohtvaartdepartement vódr zijn ver
trek op zijn laatste reis luchtwaardig ver
klaard.
Alle bladen prijzen de heldhaftige po
gingen van de bemanning van dien Bel
gischen treil er Gaby om de gewonde
mensohen te redden en de dooden o]S te
nemen.
Het toestel heeft den zeespegel met een
vervaarlijke kracht getroffen, zoodat vele
deelen uit elkaar vielen.
De voornaamste overblijfselen, onder
welke de (kajuit, zijn naar Dungeness
gesleept en daar te middernacht aange
bracht.
Een klein Moth-toestel met twee men
sohen erin dat het tooneel van de ramp
bezocht had, is bij Dungeness ook naar
beneden gestort, maar de menschen, die
erin zaten, kwam er ongedeerd at
Volgens het persbureau Vaz Dias, ls
de omgekomen passagierster mevrouw
Karacki anders genaamd „mevrouw Ger-
zon" de 84-jarige dochter van den on
langs overleden bekenden Amsterdam
mer Lion Gerzon. Zij was op weg naar
Zurich.
Niets van de vermisten gevonden.
Een bericht van Dinsdagmiddag meldt
>g:
Nadat het wrak van het toestel te Dun
geness aan land was gebracht, heeft men
Dinsdagnacht met eleotrische lantaarns
naar drie nog vermiste passagiers ge
zocht, maar geen spoor van hen kun
nen ontdekken.
Op de plaats van het ongeluk zoeken
nu booten.
noi