De lijken van zeven Mexicanen, een man, vrouw en vijf kinderen, die van dorat waren omgekomen, zijn naast een auto gevonden ln een woeste «treek bij Blythe ln Oalifornlë. Blijkbaar heeft de auto een defeot gekregen; de ongélukkl- gen haddien al het water uit den radiator opgedronken* maar zijn niettemin van dorst omgekomen vóór er hulp kwam op dagen» In de Imperlnl Valley zijn ln de laatste vier dagen negen doodeljjke ongevallen door de hitte veroorzaakt. Noodweer tn Dutte chianti. In verschillende streken van het Duit- sohe rijk heeft het gisteren zwaar ge onweerd. Zoo te Münohen, waar het gister- middag noodweer was, dat een uur duurde en gepaard ging met een wolkbreuk. De brandweer moest herhaaldelijk uitrukken om hulp te verleenen bij watersohnde. Tij dens de bui was de geheele stad volkomen ln het duister gehuld, zoodat men op dit vroege uur overal de lichten moest ont- stoken* Ook bij Trler heeft het duchtig ge spookt, vooral in bet Nlederprtln- en Nimsdal. Daar sloeg de bliksem ln een groep arbeiders. Een van de mannen werd gedood, de anderen bedwelmd. Dichtbij werd een boer, die naast een maaimaohine stond, doodgeslagen. AMSTERDAMSCHE BRIEVEN. Ai-phalteerings-sclzocn. Onze diamant-Industrie en Amerika. Zomerslaap. Men kan dit seizoen, dat nu toch wer kelijk den laatsten tijd het weerkarakter vertoont dat het eigenlijk ook behoort te vertoonen, met allerlei namen aandui den: vacantie-seizoen, toeristen-seizoen, congres-seizoen, watersport-seizoen en nog een aantal van dergelijke betitelingen meer. Men zou daarnaast echter ook de laatste jaren, voor wat onze stad en haar omgeving betreft, met een gerust geweten kunnen spreken variasphalteerings- seizoen I Allerwegen, zoowel binnen onze kom als op diverse van onze toegangs wegen, zijn van alle kanten tallooze wegenbouw-colonnes komen aanrukken, allerlei wagens, stoomwalzen, kookketels en vele vreemdsoortige machinerieën en ging men aanstonds duchtig aan den slag. Borden en hekken met «afgesloten straat weg*, «verkeer gestremd* dwingen op vele plaatsen voertuigen en rijwielen tot hermaken van kronkelende en wonderlijke omwegen, die hot geduld van de moderne snelverkeerders op een harden proef stellen gehakt wordt er en gestampt, gebroken en gerold en een lucht van teer en pek dringt telkenmaal, vermengd met de zoete .geuren vanvol-zomersch ge boomte en gras, onze neusgaten binnen. En, ongemerkt, hebben die «geluiddem pende colonnes», cm nu ook maar eens net offioleele hoofdstedelijke stadhuis woord voor het asphalteerlngs-offensief te gebruiken, in de luttele zomerweken dle4 reeds achter ons liggen, snelle ver overingen gemaakt en reeds veel terrein gewonnen op de vijandelijke troepen der keien en straatsteenen. Zoo is, om een der grootste, recente overwinningen te noemen, thans meer dan de helft van de Overtoom, één der langste straten in geheel f,,e stad ge3 'laltaerd en kunnen dus de oewoners an een van onze vérst- verwijderue buitenwijken, die van plan- West, nü reeds bijna goheel geruichloos en soheklooa vanaf hue woning tot aan het Centraal Station en ook hot Weesper- poortstation, per rijwiel of voertuig glijden. Ook kwan er buiten* en wel speciaal on onzen uitvalsweg naer het Oosten, op den zoo beruchte» Naarderstrautweg, den laatsten tijd 2!nk schot ln de goede zaak der wcgverbetsrlng. Het "leuwe wegge deelte dut om Muiden en NaaruoU 'aöen leidt en ons zal verlossen van het ge sukkel en wringen door het onmogelijk nauwe straatje ln de eerstgenoemde plaats en van het gevaarlijk gekronkel door laatstgenoemde vesting, nadert zijn vol tooiing, hot gedeelte t>y het Bosch van Bredlus on de Qoolsohe Boor Ss vrijwel geheel gcasphalteerd en ook de weg die van Oralloo dfbulgt, over de hel. ten Westen vnn Laren loopt om dan tenslotte bij het Baa^nsohe Groeneveldi den ouden weg weer te ontmoeten, begint zloh in zoo goed als voltooiden staat af te tee kenen temidden van dit grootsohe en sohoone landschap der erfgooiers. •Langverwacht* wel, maar dan »toch verkregen*, zal men ook hier, bij de nu weldra in gebruik te stellen, en aan de elschen van het moderne verkeerswezen voldoende verbindingsweg Amsterdam Amersfoort, binnenkort met een zucht van verlichting kunnen uitroepen. Men* zal, om nu eens een geheel ander onderwerp bij den kop te nemen, een onderwerp dat echter voor een be langrijk deel onzer hoofdstedelijke be volking zeker nog méér waarde heeft dan dat der geluiddempende bestratin- fen, zal men deze uitroep ook eens unnen slaken voor wat betreft de... verlaging van het invoerrecht dat Amerika op geïmporteerde diamant heft?... Men- heeft hier tooh te doen met een kwestie van belang voor onze Amster- damsche diamant-nijverheid, waarbij een groot deel van onze bevolking nog altijd ten nauwste betrokken is. Al bestaat er dan volgens Henri Polak, de voorzitter van den A.N.D.B., naar hij in den afge- loopen winter op de jaarvergadering vun zijn organisatie zolde, „geen reden voor een pesslmestlsohen kyk op den stand van zaken", tevens ls er ookdfltzelde hij -„allormlnst reden voor optimisme". Een feit ls, dat de Amsterdamsohe dia mantindustrie, ln haar geheel genomen, nog altijd een min of meer ernstlgen tijd doormaakt en wlo zijn Uoht hier en daar bij vooraanstaande figuren in de diamant wereld hoeft opgestoken, moet wel tot do slotsom komen, dat de achteruitgang ln handel on Industrie voor een groot deel ligt aan den workelljk verblulfenden omvang van....... den smokkelhandel op Amerika,- voornamelijk van de zijde onzer Zuidelijke (Uelglsohe) buren. Zonderhler verder „vakkundig'' op ln te gaan, mag Sul gezegd wordon, dat er een Innig ver- irxl bestaat tussohen den bloei der Bol- gUohe dlamant-nljverheld, de achteruit- gang der Hollawlsohe en du smokkelaars- praktijken. Da kosten van het smokkelen, aat gemeenlijk geschiedt door middel van soheansvolk, matrozen en hutbedlenüen of ook wel passagiers, meestal vrouwe lijke, worden ruimschoots goed gemaakt door do ontduiking der thans geldende hooge invoerrechten en zoo heeft deze diamant-smokkelbeweging over den Oce aan een geweldigen omvang genomen en werkt men zelfs met zulke goed georga niseerde combinaties, dat men in vele gevallen in staat is geregeld 2- of 3-inaal per week db waren over te brengen. Het artikel leent zich natuurlijk bij uitstek om gesmokkeld te worden. Meestal worden 'de steenen gedurende de overtocht ver borgen in het ameublement der scheeps- hutten, zooals dat het geval was bij het Berengaria-geval, waarover enkele maan den geleden zooveel in de bladen werd geschreven. In Weenen bestond, om een typeerend staaltje te noemen, langen tijd een meubelindustrie, waar allerlei soorten meubelen werden gefabriceerd met het speciale doel om tot bergplaatsen van diamanten te dienen. Omlijstingen en schilderijen bevatten vaak kapitalen aan gesmokkelde steenen. Onder de exporteurs van het artikel is het geen geheim, dat de exploitatie van een bekende automo bielfabriek van de onderdeelen harer pro ducten gebruik maakt om een zoet bij winstje te behalen. Diamanten worden overgebracht in sigaren, in vruchten, in alle denkbare voorwerpen. Vele transat lantische reizigers zullen er geen oogen- blik aan gedacht hebben, dat de dobbel- steenen, waarmede zij in de bar meteen medepassagier een „drink uitgooien" door hun inhoud honderde malen kostbaarder kunnen zijn dan de geheele omgeving. Kunstledematen zijn uitermate geschikt voor het bedrijf, zoo ook valsche bochels en die reeds in anderopzicht zoo gevaar lijke holte van het menschelijk lichaam: de mond. Bekend is de anecdotevan den „carrier" (de overbrenger), die, onder verdenking van smokkelen, reeds door eeitlge dotectiven gearresteerd, verlof vroeg onder toezicht en terwijl zijn han den geboeid waren, even zijn vronjv, die bij in jaren niet had gezien, over da scheepsverschansing te begroeteu. De douaniers hadden niets tegen een echte lijken zoen en de diamanten smokkelaar wan veilig Amerika binnengebracht. Men begrijpt, dat een afdoende oontrole, hoe goed deze ook georganiseerd ls, prao- tisch tot de onmogelijkheden behoort. Indien men sleohts denkt aan de mogelijk heden tot smokkelen over de Oanadeesch- Amerlkaanscnu grenzen, meer dan drie uulzer.d mijlen, zal men tot ae con clusie komen, dat, wil men den diamant handel ln Amerika op meer reëlen basis sohoelon, er iets anders op moet worden gevonden. Daarbij komt. dut het ia voor gekomen in gevallen waar recherche, uouane en politie aotief en met goed resultaat werkten, de wetverbretëers hun eerst verbeurd verklaarde goederen later toch terug ontvingen en er met een be trekkelijk lichte straf afkwamen. Op de duistere machten, die hierbij ln het spel waren, wagen wij het niet verder in te faan. De toestand daar in Amerika is, at, naar sohatting van ingewijden zeker vier of vijfmaal meer aan waarde dat land op onwettige wijze binnenkomt dan aan reële export Amsterdam en Antwerpen verlaat. De Amerlkaansche regeering schat zelve de waarde der Jaarlijks bin nengesmokkelde diamanten op ruim hon derd millioen dollars. Voor de Vereenigde Staten zeiven zijn de gederfde invoer- reohten op dit bedrag, de kolossale totalen der in- en exportcijfers van deil Ameri- kaansohon handel in het algemeen in aanmerking genomen, misschien van vrij ondergeschikt belang. Doch men mocht wel in het belang onzer hoofdstedelijke industrie en ook enkel uit een oogpunt van fair p'ay de hoop uitspreken, dat de nieuwe Anierikuansche regeering onder president Hoover tot het inzioht zou komen dat het tegenwoordige stelsel van hooge invoerrechten enkel ten goede komt aan smokkelaars en dieven, wetverbrekers en omkoopbare ambtenaren, dat de reële handel in binnen- en buitenland er ten zoerste door gesohaad wordt en dat do terugkeer tot do vroegere lnvoerreohten- baHis de eonlgo methode is een moer gozonde toestund te soheppon, die het smokkelen niet meer loonend mankt en tenslotte het totaal aan baten voor de Amerlknansoho schatkist niet zal ver minderen. IntusHohen word die hoop voorlooplg den bodem Ingeslagen, Inpluats vnn ver- Inugd, zijn do Invoerreohten, onder Hoovor wederom verhoogd. Maar tooh geeft men hier den moed ïiïot op, dat. al moet mon dan ook ondei do nlouwe voogden vnn Unolo Snm weer „waohten", éénmaal het lang verwachte de „verlaging", zal ver kregen worden. Het feit (Int de broer van president Hoover h. t. h. als Amerlkaansoh consul fungeert en hij het met do argu menten die onze diamant-wereld voor een „verlaging" te berde brengt, grootendoel» eens ls, geeft lnderdnnd wel wat vasten grond voor een dergelijk,,moedhouden". „Wlen laoht wieder" en dergelijke vroo- lljke en luohtige operette-kost wordt de schouwburgbezoekers t'allenkant, tot zelfB ln den deftlgen, gemeentelijken kunsttempel op het Lelasohe plein voortgezet en het zakenleven slulmort min of meer nu de „kopstukken", de ohefs en direoteuren, voor een belangrijk deel ln Zwitserland of ln de Pyreneeën (die er onder onse beter-gesltueerdo va- cantlegangers meer en meer Inkomen) toeven om er nieuwe krachten op te doen voor de nieuwe campagne in het nieuwe werk-seizoen. BUITENLAND. FRANKRIJK. DE FR AN SOHE KAMER GESLOTEN Een onverwacht einde. Protesten der linkerzfide; Men verwachtte de voorlezing van het sluitingsdecreet der Kamer eerst heden avond en, het wekte daarom gisteravond vooral in linksche kringen groote woede, toen even na zessen minister Barthou, als vice-president van den ministerraad, on verwacht op de tribune kwam en het de creet voorlas, dat plotseling aan den par lementairen arbeid een einde maakte. De verontwaardiging was des te groo- ter, omdat men zich links gereed maakte nog eens een paar flinke aanvallen op de regeering te doen. De overeenkomsten goedgekeurd. De Senaat heeft met 242 tegen 80 stem men de sdhuldenovereenkoxnst met Wash ington en met opsteken der handen die van Londen goedgekeurd. EEN ULTIMATUM AAN DEN VORST. Klein maar dapper. Een Reuteiberlcht uit Nlce meldt, dat het parlement en de kiezers van het vor stendom Monaco een ultimatum gezonden hebben aan hun voret, waarbij zij hem verzoeken onmiddellijk terug te keeren en hun grieven uit den weg te ruimen. Anders zal er een referendum gehou den worden over zijn abdioatie en de in stelling van een republiek. POINCARÉ GAAT HEEN. Volgens de geruchten in de Kamer zou de gezondheidstoestand van Poincaré heden wat minder goed zijn. Het consult met de beide specialisten zou in verband daarmee, naar verwacht werd, reeds van daag plaats hebben. HU moet een ernstige operatie ondergaan. Havas verspreidt de volgende mede- deeling Volgens zeer betrouwbare inlichtingen, welke door toonaangevende persoonlijk heden ln de wandelgangen-van den Se naat werden ontvangen, zou minister president Poincaré besloten hebben gis terenavond 'Ier president der republiek zijn ontslag te overhandigen. Men wijst er op, dat de minister-pre sident, die binnenkort in een zlekenin- richting moet worden opgenomen om zich daar aan een zware operatie te on derwerpen, by den tegenwoordigen toe stand der buitenlandsche politiek niet voornemens ls de verantwoordeiykheid voor de regeering langer te dragen. Het aftreden van Poincaré zou gister avond na den om 10 uur byeenkomenden kabinetsraad worden bekend gemaakt. Men is algemeen geneigd aan te nemen, dat president Doumergue den minister van buitenlandsche zaken Briand zal ont bieden om hem te verzoeken zich met de vorming eener nieuwe regeling te belasten. Tenslotte wordt er op gewezen, dat naar alle waarsclfijniykheid de nieuwe regee ring aanstonds na haar samenstelling het parlement zal moeten byeenroepen om zich voor te stellen. ITALIË. Overigens houdt men zloh ln deze weken weinig met dergeiyke zware en lichtelijk Ingewikkelde kweatle» op. De vaoentie en de liehte Muae vieren hoogty. DE PAUS IN HET OPENBAAR. De plechtigheid. Vatloaansche stad, 26 Juli. Toegejuicht door honderdduizenden.heeft de Paus van avond om zes uur het Vatloaan verlaten en het Pietersplein betreden. Daarmee la gebroken m,eib de sedert 1870 geldende tra ditie dat die Pausen gevangenen zijn ln hun paleis. OimgCven door oen luisterrijken stoet en ln zijn draagstoel, gedragen aoor twaalf geesteiyicen Tn vol ornaat, heort de Paus oen geheel en rondgang gedaan oim liet plein en ls daarna tegenover de St. Pie terskerk afgestapt, waar het altaar was opgericht. Vandaag heeft de Paus zijn zegen uitgesproken over de wachtende menigte. Deze ommetooht droog dit Jaar tooh al een byzonder karakter door de aanwezig heid te Home van duizenden en nog eens duizenden seminaristen uit ulle hoeken der wereld, die don Paus bil zijn gouden priesterjubileum hun gelukwenaohen zlJn komen aanbieden. De hoofdzaak was een ter 'h Pausen deelneming, het eerste per soonlijke biyk vun zijn verzoening met don Itollaansohen staat,, welke verzoening ook door de aanwezigheid vnn Itallaanaoh» troepen en fasolatliohe militie, die den kerkvorst do gebrulkeiyke eerbewyzen brachten, werd geïllustreerd. Men schat dat ongeveer 80.000 menachen hst ongewons en schitterend schouwspel hebben gadegeslagen, een schouwspel, zooals de Romeineche oorreepondent van de Times het uitdrukt, van onvergeteiyke Srootechheld en pracht, zelfs d'e grootsch eid en praoht waardig van de omgeving, waarin het speelde. Voor wie de weidsohe pracht van het plein van St. Pleter ln de omarming van Berndni's statige colonna- den kent, zegt dat al byzonder veel. In het centrum vnn de groote treden die toegang tot do kerk' gavem was een platform getim merd, waarop het altaar van verguld brons en marmer was geplaatst, dat een gift ls van wyien kardinaal Rampolla. Als altaar- scherm deed een groot gobelin dienst, het Heilig Avondmaal voorstellende, en een rood fluweelem baldakyn met vergulde or namenten was hoven het altaar uitge spannen. Op het outer zelf «tonden prach tige zilveren kandelaars en boven de por tiek van de kerk en in de colonnade waren de zoogenaamde Napoleontische tapijten uitgespannen, de gobelins, die keizer Na poleon Paus Plus VII heeft geschonken na zyn kroning te Parys. De optocht werd geopend door een pele- ton pauseiyke gendarmen en een afdee- ling van de palatfjnsche garde in groot tenue, gevolgd door monniken van ver schillende orden, de sohola cantorum, 5000 seminaristen van alle mogelijke nationali teit, kerkelijke colleges, enz. Hierop volg de de hoofdgroep, voorafgegaan en aan belde zijden geflankeerd dóór de Zwitser- sche Garde in zijn glinsterende harnas, de hellebaarden hoog geheven. Aan het hoofd liepen de hoofdofficieren van de verschil lende Vaticaansche wapens, met de Pau selijke Kamerheeren in hun 15e eeuwsehe Spaansche dracht, met de groote geplooide kragen, de korte broeken en de lange de gens. Dan volgde een heele stoet Pause lijke 'hoogwaardigheidsbekleeders en hoo-- ge geestelijken, opklimmende tot bisschop pen, aartsbisschoppen en patriarchen. Achter hen volgden de kardinalen, inge deeld naar hun waardigheid van deken, priester of bisschop, ieder gevolgd door zijn eigen slipdrager. Hierop volgde de Pauselijke draagstoel, een zuivere kopie van den vergulden en rijk versierden stoel, die Bernlni voor paus Alexander VII had ontworpen. In dezen draagstoel ls de Paus cp de gewone wijze gezeten, doch de toeschouwer krygt den Indruk alsof hij ligt neergeknelld voor den bidstoel, waar op het Heilig Sacrament ls geplaatst. Voor en aan beide zijden van de draagstoel lie pen de opper-officleren van de Zwitser- sche en de Palatynsche Garde. Naast den stoel gingen voorts ook acht prelaten van de Segnatura, die de baldakijn boven 's Pausen stoel ophielden. Zij werden ver gezeld door andere Pauselijke hoogwaar digheidsbekleeders en door 12 leden van de Garde der Edelen, in roode pofbroek en borstkuras, met hun commandant prins Aldobrandini en dén erfelijken „Gonfa- lonieiro" (vaandeldrager) van de Roomsehe Kerk, markies Patrizi Montozo. De mar kies, zoo vertelt de oorrespondent van de Times, had den Paus verzocht gebruik te mogen maken van het oude privlligie om onmiddeliyk op den Paus te volgen, geze ten op een wit paard. Men heeft daar ech ter van afgezien, omdat men vreesde, dat het paard in de colonnade schichtig zou worden. De colonnades en de weg, dien de stoet zou nemen op het plein, waren met paal tjes afgezet, waarachter Italiaansche troe pen do wacht betrokken hadden. Het was precies zee uur toen het hoofd van den stoet de middelste deur van den Sint Pleter uitkwam en langzaam de trap pen afdaalde om in de colonnade te ver dwijnen. Preoies anderhalf uur later kwam de Paus uit de kerk, maar het duurde nog wel 40 minuten eer hy zyn draagstoel kon verlaten, zoo langzaam ging de stoet voort. Toen was het langzaamaan donker gewor den en bood het plein een tooverachtlgen aanblik. De gewone verllohting had men met opzet gedempt gehouden en de breede trappen voor de kerk waren een zee van flikkerende kaarsen, waaruit het geluid van de koren en het Pauselijk muziek korps opstegen. Er klonk een plechtig Te Deum, de zilveren trompetten werden ge stoken en daarop knielde de menigte en Eresenteerden de troepen het geweer, langzaam betrad de Paus de treden van het altaar en schonk de knielende menigte zyn zegen. Opnieuw stak men de trompet ten en de. menigte rees op. Het lang ver beide, plechtige oogenbllk was voorby. Toen de Paus zich naar het Palels begaf, klonk een luid en telkens herhaald Viva 11 Papa, leve de Paus! Het corps dlplomatique en het pauseiyk patrlclata woonde de plechtigheid ln spe ciale loges by. Voor de vensters van de omringende huizen verdrongen zich de mensehen. De voorgevel van de St. Pleter was verlicht en tijdens den ommetocht luidden alle klokken van Rome. Bij deze gelegenheid zijn voor het eerst officieele eerbewilzcn gewisseld tussohen de pauselijke en Itnllaansche troepen. Ondernemende filmoperateurs, die on danks het verbod toch poogden te filmen, werden ln hechtenis genomen. ENGELAND. Ontploffing aan boord van het oorlogsschip Devonshlre. Twaalf dooden, onder wlo de kapltoln, Op het oorlogsschip „Dovonahire" vnn de Engelse,he MlclÜellandache Zeevloot, ls gister oen zosdulms-kanon tijdens oefe ningen uit elkaar gesprongen. Het onge luk had zeer ernstige gevolgen. Er worden onmiddellijk 12 man gedood onder wie do kapitein van de „Devons hlre", Rass, en twee andere of ficieren, ter wijl van 16 gewonden do toestand van drie hopelooa en van 4 anderen zeer ern stig ls. Het sohip ls met volle vnnrt op weg naar de haveni Volo, waar de „Malne voor anker ligt. Alle slachtoffer» behoorerv te Porto- mouth of Plymouth. HET VERGAAN VAN DE H 47. iEen officier wegens plicht»* verzuim en onachtzaamheid be rispt Gistermiddag heeft de krijgsraad te Portsmouth vonniB gewezen togen luite nant Kean, die officier van de waoht was op de L 12, waarmee de verongelukte on derzeeboot ln aanvaring was gekomen. De krygsraad achtte den jongen officier schuldig aan plichtsverzuim en hot niet hebben gestuurd met de noodlge omzich tigheid. Hij werd veroordeeld tot over plaatsing op een ander schip en kreeg een ernstige berisping. Oost-lndiö. DE KRAKATAU. Werkt wederom. De Krakatau ls, nadat hy eenige weken achtereen geen werking getoond had, gis teravond opnieuw begonnen te werken. Tal van uitbarstingen werden geconsta teerd. LUCHTVAART. NOODLANDING. De bestuurder van een militair vlieg tuig, gemerkt Fokker n 533, is Donder dag door een motordefect genoodzaakt, op een weiland bij den Sloterweg by Amster dam een noodlanding te doen. Persooniy- ke ongelukken hadden er niet by plaats, en1 het vliegtuig werd niet beschadigd. HERDENKING VAN DE EERSTE KAN AAL VLUCHT. Uit die werkkamer van Louis Blériot, dien baanbreker van de Frans die luchtvaart De viering ln de Sorbonne. Een medewerker schrijft aan de N.R.Ct: Twintig jaar terug.... wat beduidt een dergelijke spanne tyds? Wy herinneren het ons nog als den dag van gisteren, het lijkt ons niet eens zooveel verder dan Lindberg's heldendaad. Cf is Blériot niet de Lindberg van het Kanaal, zooals Lind- berg is de Blériot van den Atlantischen? En wie durft ontkennen, dat de Kanaal- vlucht van den Fransohman, nu twintig jaar geleden van minder belang is dan Lindberg's Occaanvlucht twee jaar terug? Hierom is het zoo juist gezien, dat Frank rijk dezen dag niet zonder meer heeft voorby willen laten gaan, en een groot- eche hulde heeft gebracht aan Bouis Blé riot, een der grondleggers van de moderne luchtvaart. Aan do sportpers heoft de pionier in zyn werkkamer te Suresnes, even bulten Parys, waar hy zyn fabrieken heeft, een terugblik geschonken in zyn uiterst vruchtbaar en energiek leven. Wachtend in de ruime kamer, die zeer sober ls in gericht en waarin de eenige verslering wordt gevormd door verschillende proto types van vliegtuigen in miniatuur formaat, wordt de aandacht vooral ge- trokkbii door het model van de Blériot XI, waarmede de Kanaalvlucht werd vol bracht. Welk een oontrast biedt dit primi tieve toestel van 27 paardekrachten met de twintigmaal sterkere machines, waar van men zich tegenwoordig op groote raids bedient. Lang konden wij ons niet in beschouwing verdiepen, want even na ons trad hy bin nen, die krachtige man, waarvan de ener gieke kop onmiddeliyk sympathie en eer bied afdwingt. Het viel hem niet makke- ïyk over zichzelf te vertellen; als alle groote werkers en baanbrekers vindt ook Louis Blériot dit biykbaar volmaakt over bodig. Doch hij had dit nu eenmaal be loofd en uit zyn relaas heb ik het vol gende genoteerd: Geboren in 1872 kwam hy op 20-jarlgen leeftijd op de Ecole Centrale, waar hy zich specialiseerde ln de werktuigkunde. Als artillerie-officier verliet hy de acade mie en niet lang hierna het leger voor de Industrie. Hy trad ln dienst van de Bagues-fabrieken, doch de bureaucrati sche rol, welke men hem hier als electro- teohnious had toegedacht, schonk hem welplg bevrediging en toen hy ln 1807 de calcium-carbid lantaarn had uitgevonden, richtte hy1 zich op eigen risico een ver kooplokaal ln. Het ging prachtig naar wensch, spoedig kon hy uitbreiden en zUn uitvinding van de carbide-auto-lan- taarn exploiteeren. In 1000 begon men zich te Interesseeren voor het beginsel van de vliegmachine en zyn aandacht werd hierop vooral geves tigd door een toestel op de Wereld-ten toonstelling van dat jaar. Blériot was ge heel voor de Idee gewonnen en met hart en ziel begon hi1 zijn reeks experimenten en oonstruotles. Zijn eerste produot was een maohlne met beweegbare vleugels voortbewogen door middel van een zeer primitieven motor. Bepaalde resultaten bereikte hij hiermede niet; slechts een aanmoediging zag hij hierin om vasthou dend door te zetten. Vyf Jaren van ruste- locwe studies volgden, waarin ook de pe riode viel van zijn samenwerken met vol- sin. Dooh om een beginselkwestie gingen do vrienden van elkaar. Volsln Interes seerde zloh alleen voor blplnans, terwyi Blériot alle heil verwachtte van de één dekkers. Voor eigen rekening zotte hy zyn onderzoekingen voort te Neullly. Hier ontstond het prototype eendekker num mer 5 mot versterkt papleren vleugel» en zonder stuur. Langznmorhnnd teekende zloh de defi nitieve maohlne af en toen Blériot aan nummer 11 toe waa, had hit de praktisch bruikbare maohlne gereallaeerd. Met 8 maakte HU raeda eenige bemoedigende •prongsn, ierwijl nummer 11 ham drie

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1929 | | pagina 10