De lijken van zeven Mexicanen, een
man, vrouw en vijf kinderen, die van
dorat waren omgekomen, zijn naast een
auto gevonden ln een woeste «treek bij
Blythe ln Oalifornlë. Blijkbaar heeft de
auto een defeot gekregen; de ongélukkl-
gen haddien al het water uit den radiator
opgedronken* maar zijn niettemin van
dorst omgekomen vóór er hulp kwam op
dagen»
In de Imperlnl Valley zijn ln de laatste
vier dagen negen doodeljjke ongevallen
door de hitte veroorzaakt.
Noodweer tn Dutte chianti.
In verschillende streken van het Duit-
sohe rijk heeft het gisteren zwaar ge
onweerd. Zoo te Münohen, waar het gister-
middag noodweer was, dat een uur duurde
en gepaard ging met een wolkbreuk. De
brandweer moest herhaaldelijk uitrukken
om hulp te verleenen bij watersohnde. Tij
dens de bui was de geheele stad volkomen
ln het duister gehuld, zoodat men op dit
vroege uur overal de lichten moest ont-
stoken*
Ook bij Trler heeft het duchtig ge
spookt, vooral in bet Nlederprtln- en
Nimsdal. Daar sloeg de bliksem ln een
groep arbeiders. Een van de mannen werd
gedood, de anderen bedwelmd. Dichtbij
werd een boer, die naast een maaimaohine
stond, doodgeslagen.
AMSTERDAMSCHE BRIEVEN.
Ai-phalteerings-sclzocn. Onze diamant-Industrie en Amerika.
Zomerslaap.
Men kan dit seizoen, dat nu toch wer
kelijk den laatsten tijd het weerkarakter
vertoont dat het eigenlijk ook behoort
te vertoonen, met allerlei namen aandui
den: vacantie-seizoen, toeristen-seizoen,
congres-seizoen, watersport-seizoen en
nog een aantal van dergelijke betitelingen
meer. Men zou daarnaast echter ook de
laatste jaren, voor wat onze stad en haar
omgeving betreft, met een gerust geweten
kunnen spreken variasphalteerings-
seizoen I Allerwegen, zoowel binnen onze
kom als op diverse van onze toegangs
wegen, zijn van alle kanten tallooze
wegenbouw-colonnes komen aanrukken,
allerlei wagens, stoomwalzen, kookketels
en vele vreemdsoortige machinerieën en
ging men aanstonds duchtig aan den slag.
Borden en hekken met «afgesloten straat
weg*, «verkeer gestremd* dwingen op
vele plaatsen voertuigen en rijwielen tot
hermaken van kronkelende en wonderlijke
omwegen, die hot geduld van de moderne
snelverkeerders op een harden proef
stellen gehakt wordt er en gestampt,
gebroken en gerold en een lucht van teer
en pek dringt telkenmaal, vermengd met
de zoete .geuren vanvol-zomersch ge
boomte en gras, onze neusgaten binnen.
En, ongemerkt, hebben die «geluiddem
pende colonnes», cm nu ook maar eens
net offioleele hoofdstedelijke stadhuis
woord voor het asphalteerlngs-offensief
te gebruiken, in de luttele zomerweken
dle4 reeds achter ons liggen, snelle ver
overingen gemaakt en reeds veel terrein
gewonnen op de vijandelijke troepen der
keien en straatsteenen. Zoo is, om een
der grootste, recente overwinningen te
noemen, thans meer dan de helft van de
Overtoom, één der langste straten in
geheel f,,e stad ge3 'laltaerd en kunnen
dus de oewoners an een van onze vérst-
verwijderue buitenwijken, die van plan-
West, nü reeds bijna goheel geruichloos
en soheklooa vanaf hue woning tot aan
het Centraal Station en ook hot Weesper-
poortstation, per rijwiel of voertuig glijden.
Ook kwan er buiten* en wel speciaal
on onzen uitvalsweg naer het Oosten, op
den zoo beruchte» Naarderstrautweg, den
laatsten tijd 2!nk schot ln de goede zaak
der wcgverbetsrlng. Het "leuwe wegge
deelte dut om Muiden en NaaruoU 'aöen
leidt en ons zal verlossen van het ge
sukkel en wringen door het onmogelijk
nauwe straatje ln de eerstgenoemde plaats
en van het gevaarlijk gekronkel door
laatstgenoemde vesting, nadert zijn vol
tooiing, hot gedeelte t>y het Bosch van
Bredlus on de Qoolsohe Boor Ss vrijwel
geheel gcasphalteerd en ook de weg die
van Oralloo dfbulgt, over de hel. ten
Westen vnn Laren loopt om dan tenslotte
bij het Baa^nsohe Groeneveldi den ouden
weg weer te ontmoeten, begint zloh in
zoo goed als voltooiden staat af te tee
kenen temidden van dit grootsohe en
sohoone landschap der erfgooiers.
•Langverwacht* wel, maar dan »toch
verkregen*, zal men ook hier, bij de nu
weldra in gebruik te stellen, en aan de
elschen van het moderne verkeerswezen
voldoende verbindingsweg Amsterdam
Amersfoort, binnenkort met een zucht
van verlichting kunnen uitroepen.
Men* zal, om nu eens een geheel
ander onderwerp bij den kop te nemen,
een onderwerp dat echter voor een be
langrijk deel onzer hoofdstedelijke be
volking zeker nog méér waarde heeft
dan dat der geluiddempende bestratin-
fen, zal men deze uitroep ook eens
unnen slaken voor wat betreft de...
verlaging van het invoerrecht dat Amerika
op geïmporteerde diamant heft?...
Men- heeft hier tooh te doen met een
kwestie van belang voor onze Amster-
damsche diamant-nijverheid, waarbij een
groot deel van onze bevolking nog altijd
ten nauwste betrokken is. Al bestaat er
dan volgens Henri Polak, de voorzitter
van den A.N.D.B., naar hij in den afge-
loopen winter op de jaarvergadering vun
zijn organisatie zolde, „geen reden voor
een pesslmestlsohen kyk op den stand
van zaken", tevens ls er ookdfltzelde
hij -„allormlnst reden voor optimisme".
Een feit ls, dat de Amsterdamsohe dia
mantindustrie, ln haar geheel genomen,
nog altijd een min of meer ernstlgen tijd
doormaakt en wlo zijn Uoht hier en daar
bij vooraanstaande figuren in de diamant
wereld hoeft opgestoken, moet wel tot do
slotsom komen, dat de achteruitgang ln
handel on Industrie voor een groot deel
ligt aan den workelljk verblulfenden
omvang van....... den smokkelhandel op
Amerika,- voornamelijk van de zijde onzer
Zuidelijke (Uelglsohe) buren. Zonderhler
verder „vakkundig'' op ln te gaan, mag
Sul gezegd wordon, dat er een Innig ver-
irxl bestaat tussohen den bloei der Bol-
gUohe dlamant-nljverheld, de achteruit-
gang der Hollawlsohe en du smokkelaars-
praktijken. Da kosten van het smokkelen,
aat gemeenlijk geschiedt door middel van
soheansvolk, matrozen en hutbedlenüen
of ook wel passagiers, meestal vrouwe
lijke, worden ruimschoots goed gemaakt
door do ontduiking der thans geldende
hooge invoerrechten en zoo heeft deze
diamant-smokkelbeweging over den Oce
aan een geweldigen omvang genomen en
werkt men zelfs met zulke goed georga
niseerde combinaties, dat men in vele
gevallen in staat is geregeld 2- of 3-inaal
per week db waren over te brengen. Het
artikel leent zich natuurlijk bij uitstek
om gesmokkeld te worden. Meestal worden
'de steenen gedurende de overtocht ver
borgen in het ameublement der scheeps-
hutten, zooals dat het geval was bij het
Berengaria-geval, waarover enkele maan
den geleden zooveel in de bladen werd
geschreven. In Weenen bestond, om een
typeerend staaltje te noemen, langen tijd
een meubelindustrie, waar allerlei soorten
meubelen werden gefabriceerd met het
speciale doel om tot bergplaatsen van
diamanten te dienen. Omlijstingen en
schilderijen bevatten vaak kapitalen aan
gesmokkelde steenen. Onder de exporteurs
van het artikel is het geen geheim, dat
de exploitatie van een bekende automo
bielfabriek van de onderdeelen harer pro
ducten gebruik maakt om een zoet bij
winstje te behalen. Diamanten worden
overgebracht in sigaren, in vruchten, in
alle denkbare voorwerpen. Vele transat
lantische reizigers zullen er geen oogen-
blik aan gedacht hebben, dat de dobbel-
steenen, waarmede zij in de bar meteen
medepassagier een „drink uitgooien" door
hun inhoud honderde malen kostbaarder
kunnen zijn dan de geheele omgeving.
Kunstledematen zijn uitermate geschikt
voor het bedrijf, zoo ook valsche bochels
en die reeds in anderopzicht zoo gevaar
lijke holte van het menschelijk lichaam:
de mond. Bekend is de anecdotevan den
„carrier" (de overbrenger), die, onder
verdenking van smokkelen, reeds door
eeitlge dotectiven gearresteerd, verlof
vroeg onder toezicht en terwijl zijn han
den geboeid waren, even zijn vronjv, die
bij in jaren niet had gezien, over da
scheepsverschansing te begroeteu. De
douaniers hadden niets tegen een echte
lijken zoen en de diamanten smokkelaar
wan veilig Amerika binnengebracht.
Men begrijpt, dat een afdoende oontrole,
hoe goed deze ook georganiseerd ls, prao-
tisch tot de onmogelijkheden behoort.
Indien men sleohts denkt aan de mogelijk
heden tot smokkelen over de Oanadeesch-
Amerlkaanscnu grenzen, meer dan drie
uulzer.d mijlen, zal men tot ae con
clusie komen, dat, wil men den diamant
handel ln Amerika op meer reëlen basis
sohoelon, er iets anders op moet worden
gevonden. Daarbij komt. dut het ia voor
gekomen in gevallen waar recherche,
uouane en politie aotief en met goed
resultaat werkten, de wetverbretëers hun
eerst verbeurd verklaarde goederen later
toch terug ontvingen en er met een be
trekkelijk lichte straf afkwamen. Op de
duistere machten, die hierbij ln het spel
waren, wagen wij het niet verder in te
faan. De toestand daar in Amerika is,
at, naar sohatting van ingewijden zeker
vier of vijfmaal meer aan waarde dat land
op onwettige wijze binnenkomt dan aan
reële export Amsterdam en Antwerpen
verlaat. De Amerlkaansche regeering
schat zelve de waarde der Jaarlijks bin
nengesmokkelde diamanten op ruim hon
derd millioen dollars. Voor de Vereenigde
Staten zeiven zijn de gederfde invoer-
reohten op dit bedrag, de kolossale totalen
der in- en exportcijfers van deil Ameri-
kaansohon handel in het algemeen in
aanmerking genomen, misschien van vrij
ondergeschikt belang. Doch men mocht
wel in het belang onzer hoofdstedelijke
industrie en ook enkel uit een oogpunt
van fair p'ay de hoop uitspreken, dat de
nieuwe Anierikuansche regeering onder
president Hoover tot het inzioht zou komen
dat het tegenwoordige stelsel van hooge
invoerrechten enkel ten goede komt aan
smokkelaars en dieven, wetverbrekers en
omkoopbare ambtenaren, dat de reële
handel in binnen- en buitenland er ten
zoerste door gesohaad wordt en dat do
terugkeer tot do vroegere lnvoerreohten-
baHis de eonlgo methode is een moer
gozonde toestund te soheppon, die het
smokkelen niet meer loonend mankt en
tenslotte het totaal aan baten voor de
Amerlknansoho schatkist niet zal ver
minderen.
IntusHohen word die hoop voorlooplg
den bodem Ingeslagen, Inpluats vnn ver-
Inugd, zijn do Invoerreohten, onder Hoovor
wederom verhoogd. Maar tooh geeft men
hier den moed ïiïot op, dat. al moet mon
dan ook ondei do nlouwe voogden vnn
Unolo Snm weer „waohten", éénmaal het
lang verwachte de „verlaging", zal ver
kregen worden. Het feit (Int de broer van
president Hoover h. t. h. als Amerlkaansoh
consul fungeert en hij het met do argu
menten die onze diamant-wereld voor een
„verlaging" te berde brengt, grootendoel»
eens ls, geeft lnderdnnd wel wat vasten
grond voor een dergelijk,,moedhouden".
„Wlen laoht wieder" en dergelijke vroo-
lljke en luohtige operette-kost wordt de
schouwburgbezoekers t'allenkant, tot
zelfB ln den deftlgen, gemeentelijken
kunsttempel op het Lelasohe plein
voortgezet en het zakenleven slulmort
min of meer nu de „kopstukken", de
ohefs en direoteuren, voor een belangrijk
deel ln Zwitserland of ln de Pyreneeën
(die er onder onse beter-gesltueerdo va-
cantlegangers meer en meer Inkomen)
toeven om er nieuwe krachten op te doen
voor de nieuwe campagne in het nieuwe
werk-seizoen.
BUITENLAND.
FRANKRIJK.
DE FR AN SOHE KAMER GESLOTEN
Een onverwacht einde.
Protesten der linkerzfide;
Men verwachtte de voorlezing van het
sluitingsdecreet der Kamer eerst heden
avond en, het wekte daarom gisteravond
vooral in linksche kringen groote woede,
toen even na zessen minister Barthou, als
vice-president van den ministerraad, on
verwacht op de tribune kwam en het de
creet voorlas, dat plotseling aan den par
lementairen arbeid een einde maakte.
De verontwaardiging was des te groo-
ter, omdat men zich links gereed maakte
nog eens een paar flinke aanvallen op de
regeering te doen.
De overeenkomsten goedgekeurd.
De Senaat heeft met 242 tegen 80 stem
men de sdhuldenovereenkoxnst met Wash
ington en met opsteken der handen die
van Londen goedgekeurd.
EEN ULTIMATUM AAN DEN VORST.
Klein maar dapper.
Een Reuteiberlcht uit Nlce meldt, dat
het parlement en de kiezers van het vor
stendom Monaco een ultimatum gezonden
hebben aan hun voret, waarbij zij hem
verzoeken onmiddellijk terug te keeren
en hun grieven uit den weg te ruimen.
Anders zal er een referendum gehou
den worden over zijn abdioatie en de in
stelling van een republiek.
POINCARÉ GAAT HEEN.
Volgens de geruchten in de Kamer
zou de gezondheidstoestand van Poincaré
heden wat minder goed zijn. Het consult
met de beide specialisten zou in verband
daarmee, naar verwacht werd, reeds van
daag plaats hebben.
HU moet een ernstige operatie
ondergaan.
Havas verspreidt de volgende mede-
deeling
Volgens zeer betrouwbare inlichtingen,
welke door toonaangevende persoonlijk
heden ln de wandelgangen-van den Se
naat werden ontvangen, zou minister
president Poincaré besloten hebben gis
terenavond 'Ier president der republiek
zijn ontslag te overhandigen.
Men wijst er op, dat de minister-pre
sident, die binnenkort in een zlekenin-
richting moet worden opgenomen om
zich daar aan een zware operatie te on
derwerpen, by den tegenwoordigen toe
stand der buitenlandsche politiek niet
voornemens ls de verantwoordeiykheid
voor de regeering langer te dragen.
Het aftreden van Poincaré zou gister
avond na den om 10 uur byeenkomenden
kabinetsraad worden bekend gemaakt.
Men is algemeen geneigd aan te nemen,
dat president Doumergue den minister
van buitenlandsche zaken Briand zal ont
bieden om hem te verzoeken zich met de
vorming eener nieuwe regeling te belasten.
Tenslotte wordt er op gewezen, dat naar
alle waarsclfijniykheid de nieuwe regee
ring aanstonds na haar samenstelling het
parlement zal moeten byeenroepen om
zich voor te stellen.
ITALIË.
Overigens houdt men zloh ln deze weken
weinig met dergeiyke zware en lichtelijk
Ingewikkelde kweatle» op. De vaoentie
en de liehte Muae vieren hoogty.
DE PAUS IN HET OPENBAAR.
De plechtigheid.
Vatloaansche stad, 26 Juli. Toegejuicht
door honderdduizenden.heeft de Paus van
avond om zes uur het Vatloaan verlaten
en het Pietersplein betreden. Daarmee la
gebroken m,eib de sedert 1870 geldende tra
ditie dat die Pausen gevangenen zijn ln hun
paleis.
OimgCven door oen luisterrijken stoet en
ln zijn draagstoel, gedragen aoor twaalf
geesteiyicen Tn vol ornaat, heort de Paus
oen geheel en rondgang gedaan oim liet
plein en ls daarna tegenover de St. Pie
terskerk afgestapt, waar het altaar was
opgericht. Vandaag heeft de Paus zijn
zegen uitgesproken over de wachtende
menigte.
Deze ommetooht droog dit Jaar tooh al
een byzonder karakter door de aanwezig
heid te Home van duizenden en nog eens
duizenden seminaristen uit ulle hoeken
der wereld, die don Paus bil zijn gouden
priesterjubileum hun gelukwenaohen zlJn
komen aanbieden. De hoofdzaak was een
ter 'h Pausen deelneming, het eerste per
soonlijke biyk vun zijn verzoening met
don Itollaansohen staat,, welke verzoening
ook door de aanwezigheid vnn Itallaanaoh»
troepen en fasolatliohe militie, die den
kerkvorst do gebrulkeiyke eerbewyzen
brachten, werd geïllustreerd.
Men schat dat ongeveer 80.000 menachen
hst ongewons en schitterend schouwspel
hebben gadegeslagen, een schouwspel,
zooals de Romeineche oorreepondent van
de Times het uitdrukt, van onvergeteiyke
Srootechheld en pracht, zelfs d'e grootsch
eid en praoht waardig van de omgeving,
waarin het speelde. Voor wie de weidsohe
pracht van het plein van St. Pleter ln de
omarming van Berndni's statige colonna-
den kent, zegt dat al byzonder veel. In het
centrum vnn de groote treden die toegang
tot do kerk' gavem was een platform getim
merd, waarop het altaar van verguld brons
en marmer was geplaatst, dat een gift ls
van wyien kardinaal Rampolla. Als altaar-
scherm deed een groot gobelin dienst, het
Heilig Avondmaal voorstellende, en een
rood fluweelem baldakyn met vergulde or
namenten was hoven het altaar uitge
spannen. Op het outer zelf «tonden prach
tige zilveren kandelaars en boven de por
tiek van de kerk en in de colonnade waren
de zoogenaamde Napoleontische tapijten
uitgespannen, de gobelins, die keizer Na
poleon Paus Plus VII heeft geschonken
na zyn kroning te Parys.
De optocht werd geopend door een pele-
ton pauseiyke gendarmen en een afdee-
ling van de palatfjnsche garde in groot
tenue, gevolgd door monniken van ver
schillende orden, de sohola cantorum, 5000
seminaristen van alle mogelijke nationali
teit, kerkelijke colleges, enz. Hierop volg
de de hoofdgroep, voorafgegaan en aan
belde zijden geflankeerd dóór de Zwitser-
sche Garde in zijn glinsterende harnas, de
hellebaarden hoog geheven. Aan het hoofd
liepen de hoofdofficieren van de verschil
lende Vaticaansche wapens, met de Pau
selijke Kamerheeren in hun 15e eeuwsehe
Spaansche dracht, met de groote geplooide
kragen, de korte broeken en de lange de
gens. Dan volgde een heele stoet Pause
lijke 'hoogwaardigheidsbekleeders en hoo--
ge geestelijken, opklimmende tot bisschop
pen, aartsbisschoppen en patriarchen.
Achter hen volgden de kardinalen, inge
deeld naar hun waardigheid van deken,
priester of bisschop, ieder gevolgd door
zijn eigen slipdrager. Hierop volgde de
Pauselijke draagstoel, een zuivere kopie
van den vergulden en rijk versierden
stoel, die Bernlni voor paus Alexander
VII had ontworpen. In dezen draagstoel ls
de Paus cp de gewone wijze gezeten, doch
de toeschouwer krygt den Indruk alsof hij
ligt neergeknelld voor den bidstoel, waar
op het Heilig Sacrament ls geplaatst. Voor
en aan beide zijden van de draagstoel lie
pen de opper-officleren van de Zwitser-
sche en de Palatynsche Garde. Naast den
stoel gingen voorts ook acht prelaten van
de Segnatura, die de baldakijn boven
's Pausen stoel ophielden. Zij werden ver
gezeld door andere Pauselijke hoogwaar
digheidsbekleeders en door 12 leden van
de Garde der Edelen, in roode pofbroek
en borstkuras, met hun commandant prins
Aldobrandini en dén erfelijken „Gonfa-
lonieiro" (vaandeldrager) van de Roomsehe
Kerk, markies Patrizi Montozo. De mar
kies, zoo vertelt de oorrespondent van de
Times, had den Paus verzocht gebruik te
mogen maken van het oude privlligie om
onmiddeliyk op den Paus te volgen, geze
ten op een wit paard. Men heeft daar ech
ter van afgezien, omdat men vreesde, dat
het paard in de colonnade schichtig zou
worden.
De colonnades en de weg, dien de stoet
zou nemen op het plein, waren met paal
tjes afgezet, waarachter Italiaansche troe
pen do wacht betrokken hadden.
Het was precies zee uur toen het hoofd
van den stoet de middelste deur van den
Sint Pleter uitkwam en langzaam de trap
pen afdaalde om in de colonnade te ver
dwijnen. Preoies anderhalf uur later kwam
de Paus uit de kerk, maar het duurde nog
wel 40 minuten eer hy zyn draagstoel kon
verlaten, zoo langzaam ging de stoet voort.
Toen was het langzaamaan donker gewor
den en bood het plein een tooverachtlgen
aanblik. De gewone verllohting had men
met opzet gedempt gehouden en de breede
trappen voor de kerk waren een zee van
flikkerende kaarsen, waaruit het geluid
van de koren en het Pauselijk muziek
korps opstegen. Er klonk een plechtig Te
Deum, de zilveren trompetten werden ge
stoken en daarop knielde de menigte en
Eresenteerden de troepen het geweer,
langzaam betrad de Paus de treden van
het altaar en schonk de knielende menigte
zyn zegen. Opnieuw stak men de trompet
ten en de. menigte rees op. Het lang ver
beide, plechtige oogenbllk was voorby.
Toen de Paus zich naar het Palels begaf,
klonk een luid en telkens herhaald Viva
11 Papa, leve de Paus!
Het corps dlplomatique en het pauseiyk
patrlclata woonde de plechtigheid ln spe
ciale loges by. Voor de vensters van de
omringende huizen verdrongen zich de
mensehen. De voorgevel van de St. Pleter
was verlicht en tijdens den ommetocht
luidden alle klokken van Rome.
Bij deze gelegenheid zijn voor het eerst
officieele eerbewilzcn gewisseld tussohen
de pauselijke en Itnllaansche troepen.
Ondernemende filmoperateurs, die on
danks het verbod toch poogden te filmen,
werden ln hechtenis genomen.
ENGELAND.
Ontploffing aan boord van het
oorlogsschip Devonshlre.
Twaalf dooden, onder wlo de
kapltoln,
Op het oorlogsschip „Dovonahire" vnn
de Engelse,he MlclÜellandache Zeevloot, ls
gister oen zosdulms-kanon tijdens oefe
ningen uit elkaar gesprongen. Het onge
luk had zeer ernstige gevolgen.
Er worden onmiddellijk 12 man gedood
onder wie do kapitein van de „Devons
hlre", Rass, en twee andere of ficieren, ter
wijl van 16 gewonden do toestand van
drie hopelooa en van 4 anderen zeer ern
stig ls. Het sohip ls met volle vnnrt op
weg naar de haveni Volo, waar de „Malne
voor anker ligt.
Alle slachtoffer» behoorerv te Porto-
mouth of Plymouth.
HET VERGAAN VAN DE H 47.
iEen officier wegens plicht»*
verzuim en onachtzaamheid be
rispt
Gistermiddag heeft de krijgsraad te
Portsmouth vonniB gewezen togen luite
nant Kean, die officier van de waoht was
op de L 12, waarmee de verongelukte on
derzeeboot ln aanvaring was gekomen. De
krygsraad achtte den jongen officier
schuldig aan plichtsverzuim en hot niet
hebben gestuurd met de noodlge omzich
tigheid. Hij werd veroordeeld tot over
plaatsing op een ander schip en kreeg een
ernstige berisping.
Oost-lndiö.
DE KRAKATAU.
Werkt wederom.
De Krakatau ls, nadat hy eenige weken
achtereen geen werking getoond had, gis
teravond opnieuw begonnen te werken.
Tal van uitbarstingen werden geconsta
teerd.
LUCHTVAART.
NOODLANDING.
De bestuurder van een militair vlieg
tuig, gemerkt Fokker n 533, is Donder
dag door een motordefect genoodzaakt, op
een weiland bij den Sloterweg by Amster
dam een noodlanding te doen. Persooniy-
ke ongelukken hadden er niet by plaats,
en1 het vliegtuig werd niet beschadigd.
HERDENKING VAN DE EERSTE
KAN AAL VLUCHT.
Uit die werkkamer van Louis
Blériot, dien baanbreker van de
Frans die luchtvaart De viering
ln de Sorbonne.
Een medewerker schrijft aan de N.R.Ct:
Twintig jaar terug.... wat beduidt een
dergelijke spanne tyds? Wy herinneren
het ons nog als den dag van gisteren,
het lijkt ons niet eens zooveel verder dan
Lindberg's heldendaad. Cf is Blériot niet
de Lindberg van het Kanaal, zooals Lind-
berg is de Blériot van den Atlantischen?
En wie durft ontkennen, dat de Kanaal-
vlucht van den Fransohman, nu twintig
jaar geleden van minder belang is dan
Lindberg's Occaanvlucht twee jaar terug?
Hierom is het zoo juist gezien, dat Frank
rijk dezen dag niet zonder meer heeft
voorby willen laten gaan, en een groot-
eche hulde heeft gebracht aan Bouis Blé
riot, een der grondleggers van de moderne
luchtvaart.
Aan do sportpers heoft de pionier in
zyn werkkamer te Suresnes, even bulten
Parys, waar hy zyn fabrieken heeft, een
terugblik geschonken in zyn uiterst
vruchtbaar en energiek leven. Wachtend
in de ruime kamer, die zeer sober ls in
gericht en waarin de eenige verslering
wordt gevormd door verschillende proto
types van vliegtuigen in miniatuur
formaat, wordt de aandacht vooral ge-
trokkbii door het model van de Blériot XI,
waarmede de Kanaalvlucht werd vol
bracht. Welk een oontrast biedt dit primi
tieve toestel van 27 paardekrachten met
de twintigmaal sterkere machines, waar
van men zich tegenwoordig op groote
raids bedient.
Lang konden wij ons niet in beschouwing
verdiepen, want even na ons trad hy bin
nen, die krachtige man, waarvan de ener
gieke kop onmiddeliyk sympathie en eer
bied afdwingt. Het viel hem niet makke-
ïyk over zichzelf te vertellen; als alle
groote werkers en baanbrekers vindt ook
Louis Blériot dit biykbaar volmaakt over
bodig. Doch hij had dit nu eenmaal be
loofd en uit zyn relaas heb ik het vol
gende genoteerd:
Geboren in 1872 kwam hy op 20-jarlgen
leeftijd op de Ecole Centrale, waar hy
zich specialiseerde ln de werktuigkunde.
Als artillerie-officier verliet hy de acade
mie en niet lang hierna het leger voor de
Industrie. Hy trad ln dienst van de
Bagues-fabrieken, doch de bureaucrati
sche rol, welke men hem hier als electro-
teohnious had toegedacht, schonk hem
welplg bevrediging en toen hy ln 1807 de
calcium-carbid lantaarn had uitgevonden,
richtte hy1 zich op eigen risico een ver
kooplokaal ln. Het ging prachtig naar
wensch, spoedig kon hy uitbreiden en
zUn uitvinding van de carbide-auto-lan-
taarn exploiteeren.
In 1000 begon men zich te Interesseeren
voor het beginsel van de vliegmachine en
zyn aandacht werd hierop vooral geves
tigd door een toestel op de Wereld-ten
toonstelling van dat jaar. Blériot was ge
heel voor de Idee gewonnen en met hart
en ziel begon hi1 zijn reeks experimenten
en oonstruotles. Zijn eerste produot was
een maohlne met beweegbare vleugels
voortbewogen door middel van een zeer
primitieven motor. Bepaalde resultaten
bereikte hij hiermede niet; slechts een
aanmoediging zag hij hierin om vasthou
dend door te zetten. Vyf Jaren van ruste-
locwe studies volgden, waarin ook de pe
riode viel van zijn samenwerken met vol-
sin. Dooh om een beginselkwestie gingen
do vrienden van elkaar. Volsln Interes
seerde zloh alleen voor blplnans, terwyi
Blériot alle heil verwachtte van de één
dekkers. Voor eigen rekening zotte hy
zyn onderzoekingen voort te Neullly. Hier
ontstond het prototype eendekker num
mer 5 mot versterkt papleren vleugel» en
zonder stuur.
Langznmorhnnd teekende zloh de defi
nitieve maohlne af en toen Blériot aan
nummer 11 toe waa, had hit de praktisch
bruikbare maohlne gereallaeerd. Met 8
maakte HU raeda eenige bemoedigende
•prongsn, ierwijl nummer 11 ham drie