HISTORISCHE OVERLEVERING VAN NEDERLANDSCHE PLAATSEN Marineberlchten. Legerberichten. Haven van Nleuwedlep Visscherijberichten. POST- EN TELEGRAAFKANTOOR. DE REGELS Y00R DEN WEG. Marktberichten. Radiografisch Weerbericht van Doorninck aangegeven, haren arbeid be ginnen. De acte van oprichting werd gepas seerd den iaden November 1927; op den i4den November van dat jaar opende de nieuwe Bank hare loketten voor het publiek. De meening van de oprichters, dat eene aldus geformeerde Centrale Middenstandsb'ank spoedig het vertrouwen van het publiek zou weten te winnen, is niet beschaamd. Moeten wij nochtans ons eerste boekjaar met een klein verlies sluiten, dan is zulks niet alleen daaraan toe te schrijven, dat vooral den eersten tijd de Middenstandsbank nog eene afwachtende houding aannam, maar ook daaraan, dat de onkosten begrijpelijkerwijze onevenredig op ons bedrijf drukten. Lang zamerhand werd echter het ijs gebroken en konden wij dan ook reeds in het tweede half jaar eene voortdurende uitbreiding van onze clientèle constateeren. Gezien de voorgeschie denis van het Middenstandscredietwezen, een factor, welke nog altijd zij het gelukkig in steeds mindere mate zijn schaduw op ons bedrijf werpt, geeft deze gang van zaken ons ongetwijfeld aanleiding, met vertrouwen de toekomst tegemoet te gaan. Ook moge met een enkel woord gememo reerd worden de steeds toenemende steun welken wij van de zijde van een aantal mid denstandsorganisaties mochten ondervinden; deze heeft ons ongetwijfeld het vervullen van verlicht3 opzichten niet onbelangrijk De balans bevat de volgende cijfers: «T tLi1 Kas> Kassiers f 924.165; Effecten en Belangen bij Bevriende Instellingen 597.928; Prolongatie, on Call en Voorschot- ten op Effecten 2.885.746; Rek.Ct. debiteuren acCC,e,pten f 15.828.045; Vr. Valuta j 11.204, oaldo nog te leveren en te ontv. fondsen 154.852; Div. deb. 119.458; te vor deren Intrest, provisie en onk. 107.529.03; Ingek. onderp. 96.236; Invent. en Safe-inr. L 53'.°?>:y 148.144.68; Verlies 1927—'28 23.951. Credit. Aandeelenkapitaal 1.260.000; 5 pet. Obligatieleening 230.050; Bankiers 772.465; Prolong. en Callgelden 1.181.0c»; Crediteuren, Deposito's en Spaar®. 17.028.195; Deposito's met eff. Onderp. 232.856; Div. Cred. 290.030; Te betalen wissels 36.493; af te rekenen Incasso's 118.245; Diversen 113.005.67. De Winst- en Verliesrekening geeft aan: A, f i)..e.i- Onkosten en Salarissen 1.932.127; Afschrijvingen 86.500; Reserveering tegen bedrijfsrisico's 15.000. CreoÜt- Intrest 1.265.366; Provisie 639.886; Diversen 104.423; Verliessaldo 23.951. Het slot van Brederode. Er is een tijdl geweest; tijd, die thans lang achter ons schijnt te liggen, dat in Holland en Zeeland en Gelderland en Utrecht en andere provinciën de groote, sterk .gebouwde riddersloten, omgeven dloor wallen en grachten, even talrijk waren als thans de groote en kleine dor pen in alle deze welvarende provinciën zijn. Die tijd is lang voorbij; de adellijke geslachten hebben hun macht moeten geven in handen van de groeiende ge meenschap. Slechts weinige van de rid dersloten, die even zoovele vestingen waren, gereed om een beleg te weerstaan, zijn, zelfs in den meest embryonalen vorm, nog over. Uit den lateren tijd zijn ons enkele kasteelen gebleven, die echter meer woonhuis dan vesting en verster king waren. Vin alle die oude sloten is er, althans in de streek langs de Noordzee, aan den duinrand, die altijd een verkeers ader van beteekenis geweest, geen zoo bekend als die afbrokkelende steenmassa, die daar staat onder het gebied van Sant poort: de ruïne van Brederode. Zij staat daar sedert jaar en dag zoo rustig, zoo kalm; zij is een vermakelijkheid voor de toeristen; kinderen spelen op de plaatsen, waar eens de zware stap van de geharnas te krijgslieden heeft gedreund. Geen wakend oog behoeft meer over het omlig gend landschap uit te zien of wellicht een vijand nadert. Het is alles rust en vrede nu, maar hoe geheel anders is het hier niet geweest! Toch is het slot van Brede rode nog vrij lang blijven bestaan. Zelfs onder keizer Maximiliaan werd er een Reynout van Brederode tot ridder gesla gen, met hetzelfde zwaard, dat eens aan Karei den Grooten had toebehoord. Tij dens het beleg van Haarlem legden de Spanjaarden er bezetting, en van het jaar 1628, het jaar van de vermeestering van de Zilvervloot, is bekend, dat een rent meester daar woonde met geheel zijn ge zin. Toen echter was het slechts een ge deelte van het eens zoo machtige slot, dat nog overeind stond, want de Spanjaar den hadden er den brand in gestoken en een groot deel ervan vernield. Wind en regen ontdeden de geblakerde muren in den loop der tijden van het roetachtig zwart, maar de bouwval bleef onbeheerd liggen tot in den loop der negentiende eeuw. Toen heeft men haar voor verder verval behoed; in een tijd als de onze, die zich van de monumenten van het ver-, leden, voor zoover deze behouden zijn ge bleven, zooveel aantrekt, kon men deze ruïne voor studie en andere doeleinden benutten. Men heeft haar voor verder ver val behoed; hersteld wat te herstellen viel, en al bleef het een bouwval, het is toch een leerzame bouwval, die aan knoop ings- punt met het nu onbekend verleden biedt. Wanneer deze bouwval eens spreken kon! Hij' zou intussehen niet'alle® kunnen vertellen van wat daar is geschied, want het is niet meer het oude slot, dat eens de Brederode's, die voor de rijksten on der de Hollandsdhe edelen doorgingen, hebben gezet. Dat ware ook wel een won der in tijden van wapengeweld gelijk de Middeneeuwen die onverpoosd hebben gekend. Hier is in 1256 de tijding ge bracht, die betrof Holland's dapperen maarschalk Willem van Brederode, die met zijn Koning optrok tegen de Friezen. Hier is in 1283 Floris V op bezoek geko men. Hier heeft in 1321 graaf Willem de Goede de belofte bezegeld, die aan de ge malin van Hendrik van Brederode, aan vrouwe Isabella, ook in de toekomst bet bezit van het slot verzekerde. En hier zijn in 1345 die roemruchtige edelen samen ge weest, die met den stoutmoedigen ver- metelen Willem IV nog eens de Friezen zouden gaan bevechten, en ditmaal in hun eigen land. Des Maandagsmorgens, na het ontbijt te hebben genuttigd, trok de schitterende ridderstoet ter poorte uit; men reed naar de Zuiderzee om zich daar in te schepen op de vloot, reeds in ge reedheid1 gebracht. En het ging velen, zeer vele rederen, gelijk het hun Graaf verging; op het nederige slagveld bij Warns vonden zij den dood, die voor de toenmalige tijden niet eens een ridder- dood kon heeten. Zelfs kwam in 1361 het slot, na heldhafitge verdediging van heer Diederyk, in handen van den Graaf-Her- tog, maar korten tijd daarna kwam een verzoening tusschen Brederode en leen heer tot stand, die opnieuw het slot in handen van het aloude geslacht bracht, dat het met grooteren luister dan fcvoren nog inrichtte. Men leefde toen in den tijd der Hoek- sche en Kabeljauwsdhe twisten. Twisten, die op eiken heerweg, in elke groote en kleine stad, aan de orde van den dag wa ren. Twisten, die werden gestimuleerd door het uiterlijk kenteeken, dat de aan hangers der beide partijen droegen. Twis ten, die politieke beteekenis en doelein den hadden, en deze door het volk op eigen rug deed uitvechten. Het was in die dagen, dat Reynout woonde op het slot der Brederode's; Reynout, de wakkere, maar wat stugge, grimmige ridder, ge trouwd met vrouwe Joanna, even lieflijk en zacht als hij grimmig en ruw kon zijn. Zij behoorden zou het anders kunnen? tot de Hoekschen, en zij leefde in een streek, waar de Hoeksche meerderheid verzekerd kon worden geacht. Maar toch, in die dagen werd de krijg anders ge voerd dan wij dien thans kennen; over al loerde het Kabeljauwsch verraad. Men was niet veilig om uit te gaan dan met sterk gewapend geleide, en men moest nog steeds op den weg verkenners uit sturen om den omtrek en den terugtocht waar te nemen I Het was op een zonnigen zomerochtend, dat Reynout zich gereed maakte met een groot gezelschap van gasten ter jacht te gaan. Hij kwam in de stallen; vond dë toornen van zijn paard verkeerd; verhief luide zijn stem tegen den staljongen, die een woord van verontschuldiging wilde spreken. Maar reeds was de staf van den heer omhoog gegaan, gedaald op zijn schouders, en met pijnlijken kreet sprong de jongen terug. Op dat oogenblik kwam vrouwe Joanna binnen. Haar zacht ge laat betrok; zij vroeg opheffing van de straf van den jongen, en Reynout schonk die om harentwil, al verzocht hij haar niet meer in dergelijke gevallen tusschen- beide te komen. De jachtstoet reed uit. De zoo juist ge strafte staljongen was mede; zijn taak was in het veld. Afdwalend van den rid derstoet, zwierf hij door de duinen. Na bij Castricum werd de hondentrein ont koppeld, en werden valk en havik ont daan van strik en bellenkap. Het jagers- sein klonk, en de jacht nam een aanvank. Maar plotseling, terwijl vrouwe Joanna in het midden was van het jachtgenot, dat ook haar, zachte vrouw dier tijden, aan genaam was, stond de staljongen met on- gedekten hoofde naast haar. Hij bad haar dringend voorzichtigheid te betrachten; hij had in de duinen gezworven; hij had het blazoen van Bloemsteyn wel gezien, en hij vermoedde met dezen vele andere vijanden. Ja, hij' had zelfs de speren zien blinken, en vreesde een groote gewapen de macht. En op hetzelfde oogenblik keerde de geervalk op haar hand terug, zonder prooi of buit. Zij erkende: haar vogel had iets vreemds gezien; de knaap moest waarheid gesproken 'hebben. Vrouwe Joanna deed luide de klanken van haar zilveren hoorn weerklinken. Reynout kwam, verbolgen, dat hij de jacht had moeten afbreken, op haar toesnellen. Zij deed hem het verhaal, maar hij lachte. Waar is de knaap, zoo vroeg hij. De knaap was niet meer te zien, en dit ver sterkte Reynout in zijn ongeloof. Zij mocht wijzen op den valk, die het bericht bevestigde, hij wilde het niet gelooven: hier was geheel de omtrek Hoeksch, hier duchtte men geen Kabeljauwschen over val. Op datzelfde oogenblik maakte zijn valkenier er hem op opmerkzaam, dat de staljongen trachtte weg te vluchten op het lastpaard, dat hij jbist miste. Zelf legde Reynout aan; de knaap werd aan den arm getroffen; het paard keerde met tra gen stap terug. Maar op dat oogenblik, dat Reynout de jacht wilde hervatten, werd hjj een stoet van ruiters gewaar, ge tooid met den grauwen hoed der Kabel jauwschen, en hij zag nu, dat het gevaar hem van zeer nabij bedreigde. Reeds trok hij het zwaard en wilde zich teweer stellen, maar vrouwe Joanna begreep, dat hij in dezen ongelijken kamp geen eer kon behalen, bad hem om terug te kee- ren, en vond gehoor. Hij zelf nam zijn gade voor zich op het ros, hij reed voor zijn mannen uit, spoorslags den weg te rug, dien men zoo juist met luid jacht- rumoer gegaan was. Maar de Bloemsteyner zette hem na, trachtte hem den weg af te snijden. Bij Castricum lachte hij reeds, dat het Hoek sche vogeltje in het nauw zou zitten. Rey nout en de zijnen vonden nog juist tijd om de kerkdeur binnen te gaan; met balken en banken en alles wat men vin den kon werd deze versperd. Maar dat begreep men wel, lang zou men het hier niet kunnen uithouden. Indien niet spoe dig hulp opdaagde, was men verloren. Maar hoe die hulp te vinden? Nog peins de men, toen eensklaps de klokken van den toren angstig begonnen te luiden. De omwonende bevolking van Castricum was goed Hoeksch; zij werd gewaar schuwd; dat beteekende ontzet en hulp. Maar wie, wie in hemelsnaam trok daar aan de touwen? Al spoedig was er bul ten rumoer; de landluyden kwamen ge wapend toesnellen om hun heer te ont zetten. En men trok naar den kerktoren en men vond daar, bijna gebonden aan het touw, dat nog steeds bewoog, den ar men staljongen, die de klokken ln bewe ging had gebracht om ontzet te verkrij gen. Toen zijn heer niet wilde gelooven wat hjj meldde, had hij begrepen te moe ten handelen zonder zijn voorkennis; hij had het eerste paard genomen, dat hem voor de voeten kwam, hij had erop willen rijden naar Castricum's toren om de om wonende bevolking te waarschuwen. Zijn heer had op hem geschoten; schoon uit geput door bloedverlies had hij zich voort gesleept. Hij had zijn heer, maar hij had vooral vrouwe Joanna gered. Teeder nam zij den knaap in haar armen; zij hoopte dat redding nog mogelijk was. Maar het had te lang geduurd; het lui den van de klokken had te veel van de inspanning van den reeds uitgeputten knaap geëischt. Op de blanke armen van de edelvrouwe legde hij het hoofd neer en blies, dankbaar haar ln de oogen blik kend, den laatsten adem uit. Dat is een verhaal van romantische poëzie, dat ook met den bouwval van Bre derode Is verbonden. Reynout en de zij nen hebben er jarenlang gewoond; zij zijn opgevolgd door andere adellijde ge slachten, en de bouwval heeft den onder gang van het eens zoo machtige geslacht der Brederode's, gelijk van tal van an dere geslachten ln Holland en Zeeland en andere provinciën, aanschouwd. Zelfs heeft Reynout's opvolger van gelijken naam, die door keizer Maximiliaan tot ridder werd geslagen, de burcht gedeelte lijk doen herstellen, van nieuwen luister voorzie, maar wat mocht 't baten tegen den tand des tijds? De Spanjaarden achtten niet op den roem van het verleden; zij vernielden met sdhennende hand. Zoo is het eens zoo machtige slot, dat men vaak vergeefs belegerde, geworden de bouw val van nu. Maar des avonds laat, wan neer men daar zou vertoeven en de taal van de ongeziene dingen zou verstaan, zou men menigmaal stoutmoedige rid ders, angstig ln de omgeving blikkende jonkvrouwen en een gevolg van jofferen én krijgslieden kunnen tegenkomen. Voor wie maar over een greintje fantasie be schikt, is de bouwval van Brederode niet dood! De off. van gez. ie kl. J. C. van Heusden, geplaatst aan boord Heemskerck, wordt den 27en' Auig. a.s. gesteld ter beschikking en aan boord van dien bodem vervangen door zijn ranggenoot S. G. Rensing. 2 Sept.: off. van adm. 2e kl. L. A. van Houte van Kortenaer naar de Kooij; ld. T. R. Deelder van de Kooij naar Kortenaer; ld. A. Loith van Dep. v. Defensie naar de Mok. De luit. ter zee 2e kl. H. Witte, dienende aan boord Wachtschip Willemsoord en de ld. Jhr. H. A. van Foreest, dienende bij het Kon. Instituut, zullen den 2en Sept. a.s. van plaat sing verwisselen. De off. van adm. 3e kl. S. D. Duiverman, dienende bij de Mar.kaz. te A'dam wordt den 25en Sept. gesteld ter beschikking en zal bin nenkort naar O.-I. wordejj uitgezonden. De serg.-monteur M. Staats is bestemd Oct. of Nov. a.s. naar O.-I. te worden uitgezonden terwijl de aanwijzing voor uitzending naar O.-I. van zijn ranggenoot J. van Hulsbergen is ingetrokken. Bevordering. 31 Juli: stoker 2e kl. J. Jonge pier tot stoker der ie kl. Met ontslag uit den zeedienst: 25 Aug.: korp.-machtt. 2e kl. M. J. Trijze- laar. 14 Sept.: marinier ie kl. W. Blonk. Den matroos der 3e kl. D. J. de Groot is met 26 Sept. in O.-I. ontslag uit den zeedienst verleend. OOST-INDIE. Vergund te repatrieeren aan den kap.-luit. ter zee F. W. Coster. Overgeplaatst van Hr. Ms. We. Zeven Provinciën naar Hr. Ms. Java de 2e off. G. O. van Balkom, van Hr. Ms. Java naar Hr. Ms. De Zeven Provinciën de 2e off. J. A. Habig. Bij beschikking van den Inspecteur der Ar tillerie d.d. 12 Aug. 1929 No. 4270 zijn de reserve-serg.-maj.-instr. H. J. Boogaard', C. S. Neijts en D. J. Sanderse op de candddatenlijst voor reserve-adj.onderoff.instr. geplaatst. De dienstpl. korporaals E. J. den Daas, H. C. v. d. Kamer, C. Kit, J. Romeijen, A. M. Baggelaar, H. J. v. Daalen, C. L. Baljé, N. G. Visser, K. Adriaanse, J. v. d. Velden, P. J. H. van Rossum, J. de Koning, A. v. Kesselen en L. de Vries, van het reg. kust-art. zijn met ingang van 15 Aug. 1929 aangesteld tot serg.- titulair. Aan den dienstplichtige P. J. H. van Vliet van het reg. kust-art. is bij beschikking van het D. v. D. d.d. 5 Aug. 1929 Vlle Afd. V. voor goed vrijstelling van den dienst verleend wegens persoonlijke onmisbaarheid. 15 Aug. 1929- Aangekomen van Alkmaar en vertrokken naar Zwijndrecht het Duitsche s.s. „Pallas". Teruggekeerd van toezicht op de visecherij Hr. Ms. „Vulcanus". Vertrokken naar de visscherij politievaartuig „Triton". 14 Aug. 1929. Aangekomen van Harlingen en vertrokken naar Londen het Engelsche s.s. „Heroo". Vertrokken naar IJmuiden Hr. M». „Amster- dam", met een gasboei op sleeptouw. Hei hoofd- en het wljk-post en telegraaf kantoor zijn respectievelijk geopend op werkdagen van 7.80 u. tot 19.80 u. en van 8 u. tot 19.80 u. Des Zondags is het hoofd kantoor open van 8 u. tot 9 u. en van 18 u. tot 14 u.; het wijkkantoor la op Zon en Feestdagen gesloten. Het hoofdkantoor is voor den tele graafdienst opengesteld tot 21 uur, toot den telefoondienst van 8 u. tot 21 u. Bovendien is voor het verkeer met ver schillende groote plaatsen het telefoon bureel voor aangeslotenen dag en nacht onafgebroken geopend. De kantooruren zijn op werkdagen: a. Voor de frankeering, het diebiet van postwaarden en de aanneming en afgifte van aangeteekende stukken, dagelijks van 7.30 u. —19.80 u. en Zaterdags van 7.80 u. 18 u. b. Voor den dienst der postwissels, qui tantiën en rijksverzekeringsbank van 8.80 u.15 u. 0. Voor den dienst der Rijkspostspaar bank van 9 u.19.80 u. Zaterdags van 9 u.—18 u. d. Voor den dienst der pakketpost van 7.80 u.19.80 u. Zaterdags van 7.80 u. 18 u. Een afzonderlijk loket wordt op den tweeden Woensdag van elke maand van 16 u.17 u. opengesteld voor den ver koop van postwaarden ten behoeve van postzegelverzamelaars (loket no. 2). Gelegenheid tot afhalen van correspon dentie wordt gegeven des Zondags (niet op feestdagen) van 8.809.80 u. De lichting der stadsbrievenbussen heeft op werkdagen plaats 8.15 u., 18.50 u., 17.10 u. en 21.80 u. Bovendien geschiedt op Maandag en daags na een feestdag eene lichting te 8.30 u. De op het station ge plaatste brievenbus wordt 10 minuten voor het vertrek van lederen posttrein ge licht. De brievenbussen zijin respectievelijk geplaatst aan de Javastraat, Brakkeveld- weg, Staknianbossestraat, Binnenhaven, Zuidstr., Ankerpark, Buitenhaven, Kruis weg, Molenstraat, Koningstraat, Keizer straat, Piet Heinstraat, Langestraait, Dijk straat en Schagenstraat VOOR DEN WIELRIJDER. 1. Rijd altijd zooveel mogelijk rechts, ook vooral bij' het maken van een bocht. 2. Haal altijd verkeer, dat vóór u is, links in. Rechts uithalen is strafbaar en zeer gevaarlijk. Tracht nimmer tusschen twee elkander passeeremde voertuigen door te glippen. 3. Geef bij het veranderen van richting duidelijk, zichtbaar een toeken, en vooral, doe het tijdig. 4. Geef ep een kruispunt voorrang aan hem of haar, die rechts van' u ia Rijd, bomende van zijweg op een hoofdweg, be hoedzaam. 5. Geef steeds, waar gevaar kan drei gen, behoorlijk signalen, met de hel. Zorg, dat uw rijwiel voorzien is van een goede rein, bel en reflectoren bovendien op den voorgeschreven tijd van ©en goed'e verlich ting. Gehrudto geen verblindend licht, dat ia voor andere weggebruikers gevaarlijk. 6. Lang niet alle reflectors zijn goed; voorziet u van één, die inderdaad invallend© lichtstralen duidelijk zichtbaar rood terug kaatst. Zorg voor een goede plaatsing van den reflector. 7. Rijd niet op een rijwiel met hinder lijke of ver uitstekiende voorwerpen, dit i9 gevaarlijk. 13 Aug. Aangebracht door korders: p. at. ƒ0.53—0.40 „0.20—aio 6.00 p. k. 9.50—7.50 5.20—2.75 3.85—2.50 10.30 2519 tongen 1256 kleine tongen' 3 tarbotten 20 kisten schol I 19 kisten schol II 36 kisten schar 2 kisten pietermannen 14 Aug. Aangebracht door korders: 5111 tongen P- st. 0.65—0.40 2422 kleine tongen 0.20—0.10 5 tarbotten 7-005.50 48 kisten schol I p. k. 10.00—8.00 44 kisten schol II 4-002.73 j 5a kisten schar 3-752.50 6 kisten pietermannen 12.50—10.00 N.V. TEXEL'S EIGEN STOOMBOOT-ONDERNEMING, Op werkdagen: Vertrek Texel: 6.v.m. 8.v.m. 11.15 v.m. 2.30 n.m B.40 n.m. Vertrek Den Helder: 7.v.m. 9.35 v.m. 12.15 n.m. 4.15 n.m. 6.58 n.tn. Op Zon- en Feestdigta: Vertrek Texel: 6.v.m 8.v.m. II.v.m. 5.40 n.m. Vertrek Den Helder: 7.vml 9.van. 12.midd. 6.40 mm. E.S.O.N.A. Passagiers- en goederendienst van 12 Juli t/m 29 Aug. Vertrek van Den Helder: lederen werkdag 's morgens 7.20 u. Voorts Maandagavond 11 u. (via Purmerend) en Woensdag, Don derdag, Vrijdag en Zaterdag n.m. 4 uur. Vertrek van Amsterdam: lederen werkdag v.m. 9.30 u. en n.m. 3 u. (Dinsdagmorgen via Purmerend). Woensdag vaart de boot van 9.30 niet. Dienst op Alkmaar. Zondag vertrek Den Helder 8 uur v.m. Zondag vertrek Alkmaar 6 un Anto-Besteldlenst Amsterdam—Den Helder. Dagelijkache rechtstreekache verbinding. Vertrek Amsterdam: 8 u. v.m, N.Z. Voor burgwal 20. Vertrek Den Helder: 4 u- non, van dar Rijk, B reew sterstraat. Dienst op Breezand en van EwtQekBhda G. Dorrestein, vrachtrijder. Dinsdag, Donderdag en Vrijdag 1 u. van Van der Eijk, Breewaterstr. hoek Westgracht. Den HelderAnna Panlowna C. de Moei, Vrachtrijder, Den HelderAnna PaulownaSchagen. Maandag, Woensdag, Vrijdag en Zaterdag 2 uur. Dienst op Oallantsoog Jb. de Waal, autovrachtdienst met verbin ding op Schagen. Woensdagmidd. 3 u- van Van der Eijk, Breewaterstr. hk. Westgracht. Dienst op Wlerlngen Ondernemer H. Kaan (vrachtautodlenst). Iedere Maandag en Donderdag n.m. 1 uur, Dinsdag en Vrijdag 12 uur, vertrek van Van der Eijk, Breewaterstraat hoek Westgracht. J b. K a 1 e v e 1 d, autovrnchtdienst. Dinsdag en Vrijdag vertrek 1.00 uur n.m. en Woensdag en Zaterdag vertrek 11 uur n.m. van v. d Eijk, Breewaterstr. hk. Westgracht. Vrachtantodlenst Den HelderEwtyck- slnlsW. WaardKolhorn Ondernemer: H. Kossen. Dinsdag en Zater dag vertrek 2 uur van Van der Eijk, Bree waterstraat hoek Westgracht. Dienst op Jullanadorp B r e e k e r, vrachtrijder. Maandag-, Woensdag-, Vrijdag- en Zaterdagmiddag om 1 u. van Van der Eijk, Breewaterstr. hoek Westgracht. Dienst op Schagen vla 't Zand Gebr, Smit, autovrachtdienst Maandag-, Woensdag- en Vrijdagmiddag, ver trek om 21/« uur van Van der Eijk, Bree waterstraat hoek Westgracht. Den Helder—'t ZandSchagen. Gebrs. Smits, auto-vrachtdienst. Maandag, Woensdag, Vrijdag, vertrek 21/« u. van Van der Eijk, Breewaterstraat hk. Westgracht AMSTERDAM, 14 Aog. Veemarkt. Aangevoerd: 312 vette kalveren ie kw. 0.961.04; 2e kw. 0.800.96; 3e kw. 0.66—0.84 per kg, levend gewicht; 30 nuchtere kalveren 1018 per stuk; 330 var kens Holl. ie kw. 1.091.10; 2e kw. 1.08 —1.09; overzeesche en Geldersche ie kw. 1.091.10; 2e kw. 1.08—1.09 per kg. slacht- gewdcht; vette varkens 1.06—1.08. AMSTERDAM, 14 Aug. Aardappelprijzen. Zeeuwsche bonten 3.50 4.22. Aangevoerd 3 ladingen, zijnde 551 H.L. Overige prijzen onveranderd. BROEK OP LANGENDIJK, 14 Aug. 6200 stuks bloemkool ie soort 9.6016.10 per 100 st.; bloemkool 2e soort 1.406.40: 68,000 kg. roode kool ie soort 2.604; 15,400 kg. gele kool ie soort 4.70—6.20; 20,600 kg. witte kool (vroege) 33.40; 13,000 kg. gele nep 9.4013.20; 2600 kg. zilvernep 6.7a 13.50; 1200 kg. slaboonen 1217.50; 4000 kg. tomaten a 30; tomaten b 2650; tomaten c 26.10; tomaten cc 5.50; 2075 kg. bieten 1.203; 30,000 kg. aardappelen: Schotsche nauizen 2.603.90; schoolmeesters 2.60 3.10; eigenheimers 1.903.50; drielingen 2.803; kleine 1.50. NOORDSCHARWOUDE, 14 Aug. Aanvoer en prijzen: 171,200 kg. aardappelen: Schotsche muizen 2.603.70, schoolmeesters 2.602.80, eigenheimers 2.103, id. bl. 2.203.40, drielingen 2.303.20; 21,500 kg. uien 3.504.50, drielingen 5.70—6.60, gele nep 913.90; 29,200 kg. zilveruien 0.501, drielingen 13.60, zilvernep 7.20—12.10; 4700 kg. spercieboonen 9.2015; 600 kg. kroten 0.80; 20.200 kg. roode kool 2.603; 33,200 kg. witte kool 2.903.60,; 1600 kg. gele kool 4.406.50, alles per 100 kg., 1040 bos wortelen 1.702 per 100 bos; 3000 st. bloemkool 915, II 0.702.50 de 100 st. PURMEREND, 13 Aug. 26 st. fabriekskaas 47; 30 st. boerenkaas 48.50; 42,000 kg. handel vlug; 1702 kg. boter 1.60—2; 826 runderen: 320 vette 0.751.10; 386 magere 120323, matig; 12 stieren; 33 paarden 100—200, stug; 58 vette kalveren 1-351.50, matig; 216 nuchtere: slachkalve- ren 1340, fokkalveren 1 1230, vlag; 384 vette varken»zouters 0.880.92, slacht 0.880.95, vlug; 36 mageTe varkens 32—60, stug; 118 biggen 2837, stug; 507 schapen 2540, matig; 833 lammeren 16—24, stug; 30 bokken, kipeieren 6.257; eendeieren 5.7o; piepkuikens o-ia1/»2.73. Eierveiling. 19743 kipeieren a 6.50—7.50; 807 kipeieren b 4.10520; 3692 eend eieren a 6.30. Schagermarkt van Donderdag 15 Aug. 12 paarden 150400; 14 stieren j 120 400; 20 geldekoeien magere 140200; 114 idem vette 250440; 15 kalfkoeien 250 370; 3 graskalveren 2565; 23 nuchtere kal veren 1226; 40 schapen magere 2530; 155 Mem vette 3038; 293 lammeren 20— 26; 4 bokken en geiten 6—16; 11 varkens magere 4248; 45 idem vette p. kg. 0.9a 0.94; 137 biggen 26—138; 72 kippen 12.78; haantjes 0.1510.80; 40 kg. boter per kg. 1.702.00. Eierveiling. 89049 kipeieren: 'bruine 6.407.20, witte 6.00—6.60, kleine witte 3.9034»; 1573 eendeleren 5.906.00; 4 kalkoeneleren 8.10. naar waarnemingen verricht ln den morgen van 15 Augustus. Medegedeeld door het Kon- Nederland** Meteorologisch Instituut te De Bilt Hoogste stand 767.8 te ZOrloh. Laagste stand' 754.8 te Janmayen. Verwachting: Meest zwakke, veranderlijke wind, ge deeltelijk bewolkt, droog weer, wéinig verandering in temperatuur.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1929 | | pagina 7