e GEMENGD NIEUWS RAMP AAN DE HEYPLAAT TE ROTTERDAM. Staar vra In d* Maden ver schenen berichten betreffende besprekin gen, welke in den Haag souden nebben tussdhen leden van en de ,e Ne- Slaats goh ad erlandsche delegeerden ter de natiën Beige, dat onmiddellijk voor den aanvang en ook tijdens de oooieren- tle alle pemaanvallen op België In de worde; Nederlandsche oonranten en stop gezet en de hartelijkste betrekkingen heersohten tussdhen de Nederlandsche en Belgische journalisten gedurende gansdh den duur van de conferentie. „Thans worden de pennen benoorden dien Moer dijk echter weer gescherpt en In een sterk met azijn vermengden Inkt gedoopt in verband met den oompenaatiebfjslag door den Belgischen staat aan dé scheep vaart van Antwerpen naar dan Rijn toe gekend." DB Z.G. OOMPENBATIEBIJSLAG. Vragen van den heer Krijger. Is er overleg tusechen de belde regeeringen gepleegd? Het lid van de Tweede Kamer, de heer Krijger heeft aan de (ministers van water staat en van buitenlandsche zaken dé vol gende vragen gesteld: Is den ministers bekend, en. zoo ja, rijn hunne Excellenties dan bereid, méde te deelen: le. de wijze, waarop dbor de Bei Lg op Nedeiiandsoh gebii elgisohi ted ui# ie ui#- voering worat of zal worden gegeven aan den Belgischen maatregel van bestuur ln zake het verleenen van een z.g. „ootm- Knsatietoealag" voor scheepsvracht uit ïltsohland, bestemd voor Antwerpen, en Be. of tussdhen de Nedierlandsche en Belgische regeeringen ter zake overleg is gepleegd? Het Belglsehe blad »Het Laatste Nieuws*, sohrljft naar aanleiding van bovengenoemd onderwerp bet volgende Naar de »Nleuwe Rott. Courant* uit Frankfort verneemt, verwaohten de groote Duitsohe Rijnvaartmaatsohappijen, dat er door den Belgieohen eompensatiebijslag geen noemenswaardige Rijntransporten van Rotterdam naar Antwerpen sullen worden afgeleid. In verband daarmee dient er op ge wezen, dat België met het Invoeren van den oompensatiebljslag voor de vaart tussohen Belgische havens en Rijnhavens geenszins bedoelt vraohten aan Rotterdam te onttrekken. De eredleten, die aan het verleenen van dezen bijslag besteed worden, stemmen overeen met den interest van de bedragen die men zou noodig gehad hebben voor bet graven van de nieuwe Sohelde-Rijnverbindlng die door de Nederlandsohe Eerste Kamer samen met het ontworpen verdrag werd ver worpen. Men wil dus alleen ds nadeelen wegnemen die voor Antwerpen voort spruiten uit een verder uitblijven van een regeling tussohen Nederland en België en die, voor een groot deel ten minste, aanleiding zijn van den aohternitgang van de Rijnsoheepvaart op Antwerpen. Is het bericht uit Frankfort aan de •Nieuwe Rotterdamsche Courant* waar, dan blijkt daaruit meteen, dat Rotterdam niet hoefde beducht te zijn voor het Moerdijk-kanaal. LUCHTVAART. Ongeluk met het postvliegtuig van Engeland naar Brltsoh-lndlö Drie dooden, twee gewonden. Het postvliegtuig van Engeland naar Brltsch-tndlö is Vrijdagavond te Jask, in Perzië, neergestort. De vlieger Wood- brldge, de mecanicien en een passagier zijn in vlammen c werden gekwetst. Het toestel, dat ln brand vloog toen het op den grond neerkwam, Is geheel ver nield. Het ongeluk ls gebeurd op het oogen blik, dat de vlieger zou landen. Een nader berioht uit Bombay meldt: Hoewel de oorzaak van het ongeluk met het postvliegtuig nog niet uitgemaakt is, lflkthet waarschijnlijk dat een der liohten die aan de uiteinden van de vleugels wa ren aangebracht, een vleugel in brand heeft gestoken, terwijl de vlieger ln don ker landde. Bijna dadelijk daarop was het toestel ln vlammen gehuld. Om den Schneider beker. Engeland wint Luitenant Waghorn wint dén beker voor Engeland met een gemiddelde anelheld van 147 M. per seconde. Reeds vroeg ln den morgen stonden dul zenden toeschouwers langs de kust van het eiland Wlght en de geheele Solent was vol motorbooten en particuliere jaohten, die boord aan boord in het voor hen ef ge bakende gedeelte lagen. Het weer ls sohit- terend en de zon schijnt fel. Precies op tijd (2 uur 20 Ned. zomertijd) gaat Waghorn ln zijn Rolls Royoe 8 de lucht ln. Hij is zeer vlug uit het water en passeert het startpunt te Ryde 2 min. 61/. seoonde later en vliegt op ongeveer 60 meter. Den eersten soherpan hoek van de ruitvormige baan neemt hij met zeer groote snelheid. De stompe hoek bij Southsea Biat bijna met onverminderde snelheid, e tijd voor zijn eerste ronde (60 K.M.) ls 6 min. 46. Dit beteekent 824 mijl (618.4 K.M.) per uur. Het offloieele woord van majoor Bern- haidi ls 8181/, mijl per uur, zoodat Wag horn dit reeds in zijn eerzte ronde gesla- Ïen heeft Het geheele publiek is nu ln evige spanning wat de eerste Ifcallaansohf machine de Maoohl 52, van Thomas Dal Molin Mi deen. Dit ia waarin Bernhardl zijn wereldrecord ge vestigd heeft, en zij wordt door deskun digen als de snelste der drie Italiaansche maohhines beschouwd. Intusschen heoft Waghorn zijn tweede en derde ronde vol tooid. Waghorn heeft zijn 2 ronden in 11 min. 26 seo. volbracht en zijn snelheid van 881 mijl (529.6 K.M.) gevlogen. Hij blijkt zijn toestel dus meer en meer in zijn maoht te hebben en het tot steeds grootere snelheid te kunnen aandrijven. De Italiaan vliegt veel lager dan Wag horn op ongeveer 86 M. Ook zijn start was briljant Beide machines zijn nu tegelijk ln de lucht en de toeschouwers geraken in extase. Waghorn voltooit zijn 4de ronde met een snelheid van 828 mijl dus iets minder dan ln de derde ronde en heeft nu 200 K.M. gevlogen in 22 min. 48 sec. De Italiaan vliegt niu op sommige oogen- blikken op slechts 15 M. hoogte, wat een angstig gezicht lijkt Hij schijnt de zeer scherpe hoek van ongeveer 80 graden bij Brambie aan de kust van Hampshire tel kens met iets minder snelheid te nemen dan Waghorn» De Engelschman heeft nu een niet onbelangrijk en voorsprong. Wag horn voltooit de 250 KM. in 28 min. 44*/» sec. Zijn 5de ronde heeft hij met 880 mijl afgelegd. Eindelijk krijgen we de eerste ronde van dal Molin, den Italiaan, die over de 50 K.M. 6 min, 80*/» sec. gebruikt heeft of een snelheid van slechts 286 mijl. Een gemiddelde van bQna 526 KM. per nor. Om drie uur precies gaat de tweede En- gelsche maohine naar het startpunt want binnen enkele minuten moet Waghorn zijn taak volbracht hebben. (Er mogen nooit meer dan 2 machines tegelijk ln de lucht zijn). Waghorn heeft zijn 800 K.M. volbracht in 84 min. 4*/, seo. De 6de ronde ls met 827 mijl (528.2 KM.) afgelegd. Ter wijl men den tijd van Waghorn uitrekent gaat d'Axoy Greig ook binnen 2 min. de lucht in. Dal Molin's tijd voor 100 K.M. ls 18 min, 8 seo. In de tweede ronde heeft hij z]jn snelheid slechts met 1 mijl (287) weten op te voeren. Waghorn heeft de 850 K.M. voltooid in 89 mirv 42sec. Zijn snelheid voor de 7 ronden was resp. 8242981288027 81 mijl per uur. Zijn gemiddelde is 828.68 of bijna 526 K.M. per uur. Geen der andere deelnemers, die telkens met een tusschenpoos van 20 minuten de lucht in gingen heeft de formidabele snel heid kunnen bereiken, die de eerst opge- stegene ontplooid had, ofschoon het een oogenblik leek, of de zustermachine, de Rolls Royce 8, bemand door den winnaar van den Koningsbeker luitenant Atcherley nog een kansje had toen hij het baan record van Waghorn in zijn 4de ronde brak. Bij zijn fanatieke poging om in zijn laatste 100 K.M. ongeveer 25 sec. in te ha len heeft Atoherley het keerpunt te Bem- bridge echter onnauwkeurig genomen en er bleef de jury niets over dan hem te dls- HET LOT VAN HET VLIEGTUIG CITY OF SAN FBANCISCO. Helaas wordt de ramp van de Otty of San Franclsco bevestigd. Eenige dagen geleden hadden w]j ge meld, dat het groote vliegtuig City of San Franclsco, dat bedoelde een vasten dienst te onderhouden tusschen ver uit elkaar gelegen plaatsen een station aan de Westkust en een station aan de Oostkust in de woestijn van Arizona in een onweer was geraakt, door den bliksem was getroffen en met alle per sonen die er in waren, was verongelukt. Later werd het bericht iets minder stellig. Het vliegtuig was vermist met de acht Menschen, die er in waren - drie leden van de bemanning en vjjf passagiers maar misschien hadden dezen of enkelen van hen er toeh het leven afgebracht. Die hoopgevende tijding was ontstaan door het bericht, dat een vlieger die op onderzoek was uitgezonden in de streek waar men meende te moeten zoeken, vier menschen had gezien die wuifden. Later bleek, dat het Indianen waren geweest, die eenvoudig maar met witte doeken den vlieger hadden toegewuifd en die ook niets afwisten van het vermiste vliegtuig. Thans echter komt uit Winslow het berioht, dat het wrak van de City of San Franoisco is gevonden tegen een helling van den Taylor-berg in den staat Nieuw- Mexioo. De acht personen, die er in waren, zijn allen dood. Het wrak van het vlieg tuig was uit de lucht gezien door den vlieger George Rice. De aard van het terrein liet geen landing toe. Uit alles viel af te leiden, dat het vliegtuig te pletter was geslagen en bovendien ver brand, zoodat allen die er zieh in be vonden moeten zijn omgekomen. Eckener's plannen. Een dienst Europa—Ver, Staten met 4 luchtschepen. Dr. Eckener heeft in zijn hotel te New- York de vertegenwoordigers van de pers ontvangen, aan wie hij uitvoerige inlich tingen heeft gegeven over zijn plannen. Eckener wees er op, dat hij in de Ver. Staten slechts algeaneene besprekingen met vertegenwoordigers Vliegmachine stort zich op baders. Twee dooden, v(Jf gewonden. Een watervliegtuig was Zondag door benrine-gebrek gedwongen bij' Ooney Is- land, het bekende vermaakstrand van New-York, te landen. Het toestel kwam bij de golfbrekers neer, maar had nog zooveel vaart, dat 't het strand opvloog,! waar zich duizenden bevonden, die de hit-1 te waren ontvlucht. Twee baders werden gedood, vijf anderen, onder wie de be stuurder van het vliegtuig, werden ge wond. SCHIP GEZONKEN. TWEE VLIEGONGELUKKEN MET DOODELIJKEN AFLOOP. De zwarte lijst der Fransche luchtvaart groeit gestaag aan. Het aantal tragische vliegongelukken heeft dit jaar wel een record bereikt Thans weer twee, een te Selle-sur-le-Bied, dat aan den bekenden marine-vliegofficier André de Monval het leven heeft gekost. Ini een amphibie vloog 'hij, vergezeld van den kwartiermeester Paul Vüleroy en den matroos Villechaise, toen het toestel tengevolge van een plot selinge vaartverminderiqg tegen een boom sloeg en op den grond verbrijzeld werd. De bestuurder Monval werd op slag ge dood; de beide andere inzittenden werden zwaar gewond. Monval laat een weduwe en 2 kinderen achter. Op het watervliegveld bij Hourtin (Bor deaux) is de leerling-vlieger Lemière neer gestort. Met eenige schedelbreuken werd hij opgenomen. En in het hospitaal is de ongelukkige gestorven. uallficeeren, zoodat hem ook de welver' i P' op de wonde was echter dat zijn tijd voor au dl ende tweede plaats ontging. Een pleister 4de ronde als wereldrecord erkend die hij afgelegd heeft met een snel- d van 584.188 K M. per uur. De uitslag. De offlcleele uitslag 1b dus als volgt: 1. luit. Waghorn in met 89 m. 42*/, s. 828.68 m. p. u. 2. lult dal Molin in 45 m. 54'/, met 284.20 m. p. u. 8. luit d'Arcy Grelg ln 46 m. 151/, s. met 282.11 m. p. u. Gediskwalificeerd luit Atoherley in 40 m. 5 sec. met 825.54 m. p. u. Binnen twee jaar is dus het record van majoor Bernardi van 818.54 op 828.68 mijl per uur gebracht, wat een bijzonder com- ee ji ardi geb pllment inhoudt niet alleen voor den win naar Waghorn, maar ook voor de inge nieurs die de nieuwe toestellen geteekend en ontworpen hebben. Als een bijzonder heid die vooral tot motorrijders zal spre ken, diene nog dat een watervliegtuig van het type Rolls Royce S. 6 of S. 8 honderd gallons, d. L 454 liter benzine gebruikt per uur. Dit is een hoeveelheid waarmee op het land een afstand van ongeveer 8000 KM. afgelegd kan worden en hieruit blijkt ten overvloede welke ontzettende eischen aan de motoren kunnen gesteld worden. Twee mlllloen toeschouwers. Het aantal toeschouwers op het eiland Wight en langs de kust van Hampshire werd op ruim twee miljoen geschat en daar het zicht tot 8 9 K.M. ver uitmun tend was, hebben de meesten geregeld ten minste één der maohlnes kunnen volgen. Uit Londen waren Zaterdagmorgen 250 extra-treinen met 1200 plaatsen per stuk vertrokken en sleohts in de laatste vijf of zes was hier of daar nog een plaatsje te krijgen. Duizenden toeschouwers hebben van alle groote bankgroepen heeft gehad. Daar het luchtschip een internationaal verkeersmiddel ls, moet de ontwikkeling op internationale basis geschieden. Defi nitieve onderhandelingen zijn pas moge lijk na verdere besprekingen met de Duit- sche belanghebbenden, waartoe de Hapag, de Darmstëdter Nationalbank en de Dis- oontogesellschaft behooren. Deze bespre kingen, waaraan ook de Amerikaansche belanghebbenden deelnemen, zullen dade- ffjk na aankomst te Hamburg beginnen. Eokener had voor het eerst bij do Ameri kaansche bankgroepen een werkelijke en ernstige belangstelling gevonden. Een tastbaar resultaat van de besprekingen in Amerika is de volledige vereenstemmlng met den leider der Goodi Year-maatschap- pij, Litbhfield, over nauwe samenwerking tusschen de Good Year- en Zeppelin- maatschappiji voor de organisatie van een luchtsohi; Binnenland. Ernstig ongeluk te Zandvoort. Zondagavond omstreeks half acht is in de Zandvoortsche laan te Zandvoort een ernstig auto-ongeluk gebeurd. In de bocht bij het kanaal van de waterleiding reed een rijtuig, gevolgd door een auto, die, daar de weg vrij was, den wagen wilde passeeren. Op het moment, dat het rijtuig en de auto zich naast elkaar voortbe wogen in de richting Haarlem kwam een motorrijder uit Zandvoort met groote snelheid aangereden, die op dat moment de beide voertuigen trachtte te passeeren. De manoevre mislukte evenwel met het noodlottig gevolg, dat de motorfiets tegen een boom reed. Door den schok werd de motorfiets waarop zich een duo-rijder bevond tegen de auto geslingerd. De duozitter werd op den straatweg geworpen en met een ernstige hoofdwonde in bewusteloozen toestand opgenomen. Erger was de be stuurder van den motor er aan toe, die bewusteloos onder het totaal vernielde motorrijwiel werd vandaan gehaald. Hij bekwam ernstige inwendige kneuzingen en brak een been, terwijl men vermoedt dat er ook eenige ribben zijn gebroken. De beide slachtoffers werden bij een be woner van de Zandvoortschelaan binnen gedragen, waar zij door doktoren van de eerste hulp werden voorzien. Op weg van Texd naar Belgi* Vrijdagmiddag is op Het Krammer nabfi Oude Tomge, het ijzeren aaksohin Maria Jantina, schipper A. Broekhuyzen van Bierem, door eon rukwind omgesla gen en gezonken. Het schip was geladen met vlas en op weg van Texel naar Bel gië. De opvarenden wisten zich met een boot te redden. Het schip zal door de naaml. vennoot- schap Hoogenboezem en v. d. Taks Ber- gingsbedrijf worden gelicht. De sleepboot Zeehond van die maatschappij heeft reedis de deklast opgepikt en nabij de tram- haven te Zijpe op de slikken gozet VERSTEKELINGEN. Toen Vrijdagmiddag een ploeg haven arbeiders, die hadden gewerkt aan boord van het te Rotterdam uit Hamburg aan gekomen stoomschip, wilde gaan schaf ten, bleek hun brood, dat rij' aan boord hadden klaargelegd, te zijn verdwenen. Ook een tweedie ploeg is hetzelfde oven- komen. Men ging eens goed zoeken en vond toen twee Duitsche jongens, die de reis als verstekeling hadden meegemaakt en die uitgehongerd waren. Zij zijn ter beschikking van den vreemdelingendienst gesteld. Onbewaakte overwegen. Auto botst tegen een losse loco motief. Eén doode en een zwaar gewonde. Zaterdagavond omstreeks negen uur is er bij; den onbewaakten overweg van de- halte Busselo (gein. Lonneker) een ern stig ongeluk gebeurd. Een auto, waarin 2 personen zaten, is tegen een daar pas- seerenden losse locomotief gereden waardoor de auto geheel verbrijzeld werd Een der inzittenden, G. W„ werd gedood terwijl de andere, G. Z., ernstig gewond naar het ziekenhuis te Enschede is over. gebracht. Weer een doodelQk ongeluk. Op den onbewaakten overweg aan het Haantje te Delft is gisteravond omstreeks half acht de dertien-jarige Jan Pols uit de Phoenixstraat te Delft door een locomotief van een sneltrein uit den Haag gegrepen. Hij was op slag dood. DE BRANDSTICHTING TE RUCPHEN. Naar het Dagblad van N.-Brabant ver neemt, is vrouw K., die verdacht werd mede schuldig te zijn aan de brandstich ting te Rucphen, op vrije voeten gesteld. DOOR ELECTRISCHEN STROOM GEDOOD. In den Koninklijken Schouwburg te 's-Gravenhage. De 27-jarige hulpmonteur bij de Electri- sche Centrale in Den Haag, J. B., wonen de in de v. d. Veldestraat is Zaterdagmid dag tegen 8 uur bij het verrichten van werkzaamheden in den Sohouwburg, door electrischen stroom getroffen. Men heeft nog getracht de levensgeesten op te wek ten, doch bij aankomst ln het Gom. Zie kenhuis aan den Zuidwal bleek de man reeds te zijn overleden. Brand aan boord van een tankschip. Een paniek aan boord. De opvarenden springen te water, —r Vier of vijf personen vermist Vijf zwaar en vele lichtgewonden. mappu v< jhipdienst Europa—'Ver. Staten en Europa—Zuid-Amerika. Voorloopig is slechts een dienst Europa —Ver. Staten geprojecteerd. Het Ameri- kaansahe eindpunt komt ergens ten Zui den van de lijn Baltimore—Washington te liggen, daar hier de meteorologische omstandigheden voor vertrek en landing zeer gunstig zijn. Het Europeesch punt van vertrek komt ergens in imidden- Duitschland te liggen. e, dat hij de definitieve onderhandelingen tot na de wereldreis verschoven had om de laatste twijfelaars van dé mogelijkheid van uitvoering van rijn plan te otvertuigen. De vloot voor de verbinding Europa- Amerika moet ten minste uit 4 luchtsche pen bestaan. Voor do organisatie van den dienst en de houw van een dubbele loods aan beide eindpunten is een kapitaal van ongeveer 15 miljoen dollar noodig. Om de 4 of 5 dagen moet zoowel uit Europa als uit de Ver. Staten een luchtschip ver trekken. Men heeft ook overeenkomsten met de posterijen te sluiten. De luchtschepen moeten een snelheid van 110 KM. hereiken, zoodat de tocht van Oost naar West ongeveer 46 uur en van West naar Oost 65 ft 05 uur zal duren. Dr. Eokener rekent er op, dat ongeveer 12 ton aan vracht en post kan worden medégonomen. De vrachtprijs per passa gier zal 1000 dollar bedragen. De dienst zal niet voor 1988 of 1984 geopend kunnen worden, daar het eerste luchtschip pas op het eind van 1082 klaar zal kunnen rijn. De Graf Zeppelin niet meer naar Lakehurst. Dr. Eokener verklaarde nog, dat het onwaarschijnlijk is, dat de Graf Zeppelin ooit weer naar Lakehurst zal vliegen. Het luchtschip ls daar weliswaar zeer harte lijk ontvangen, maar Lakehurst zal niet meer gebruikt worden. De Graf Zeppelin beeft rijn werk gedaan. 74] wordt niet voor den transatlantischon dienst ge bruikt, maar sal lm de toekomst uitslui tend dienen voor oefening van nieuwe nuuumhsppen en technische doeleinden. op het strand gekampeerd en het aantal booten, van oorlogsschepen tot de kleinste wherry heeft meer dan 25.000 bedragen. Gisteravond liet alleen de Southern Rail- way 400 extra-treinen naar diverse plaat sen loop en om de toeschouwers weer huis toe te brengen! Maar Engeland heeft ge wonnen en daarvoor heeft ieder rechtge aard Brit desnoods 4 uur een staanplaats over! Nieuwe pogingen tot verbete ring van het wereldrecord. Er ls sprake van dat er heden nieuwe oginsen over een luohtbaan van 8 K.M. )ij Oalshot gedaan sullen worden, om het sne'helds-wereldrecord te verbeteren. De eskadercommandant Orlebar sal dan met iet toestel Rolls Royoe S 6 vliegen dat 'uit. Atoherley Zaterdag gebruikt heeft, en lult. Stalnforth met een van de Gloater Napier-toestellen die niet meer aan den wedstrijd konden meedoen. Hun hoop is het bereiken van een snel- mgl (602 IJl.) In bet uur! Gisterenmorgen is bij de Rotterdamsche Droogdokmaatschappij een ramp gebeurd, zooals er in langen tijd niet is voorge komen. Zondag is te Rotterdam aange komen het Britsche stoomschip Vimeira, een tankschip van 5728 ton, eigendom van de naamlooze vennootschap stoom schip Vimeira, directie Gow Harrison te Glasgow. Het schip heeft ligplaats ge nomen aan het terrein van de Rotter damsche Droogdokmaatschappij aan de Heyplaat te Rotterdam. Gisterenmorgen zou het schip voor onderzoek en repa ratie in een van de dokken van deze maatschappij worden opgenomen. Zooals altijd met tankschepen het geval is moest ook de Vimeira tevoren worden ontgast. Daartoe is een ploeg arbeiders van de Rotterdamsche Droogdokmaatschappij, groot «irca vijftig man, aan boord gegaan Deze menschen werkten bijna allen in de ruimen. Aan boord bevond zich ver der nog de bemanning. Tegen elf uur werd order gegeven het schip naar het dok, dat reeds gezonken klaar lag in het dokhaventje van de R.D.M. te verhalen. Daartoe werden enkele sleepbooten aan voor- en achterzijde van de Vimeira vastgemaakt. Toen het schip reeds een eind uit den wal was ls het ongeluk ge beurd. De juiste oorzaak is nog niet be kend, maar naar van verschillende kan ten werd meegedeeld, heeft men gloeien de sintels over boord geworpen. Vonken moeten toen door een van de patrijs poorten of een andere opening in het voorruim tereoht zijn gekomen. In leder eval stond dit ruim opeens ln lichte aale. Onder de mensohen die in dit ruim werkten ontstond een wilde paniek en allen renden dwars door de vlammen en den verstlkkenden rook heen naar boven aan dek. Maar ook dat raakte dadelijk vol rook en de vlammen sloegen ook reeds hoog op uit de openingen ln het dek. Men durfde niet aan boord te blij ven en een groot aantal van de men schen, die zich ln een hachelijke positie eplaatst zagen, sprongen pardoes over oord. Sommigen hebben nog kans ge zien een reddingboei te grijpen en deze rond het lichaam te hangen. In allerijl hebben de sleopbooten en de opvarenden van toevallig in do nabij- held varende sohepen de drenkelingen- opgevischt, van wie er velen gewond bleken te zijn. Zij zijn terstond naar het verbandhuisje op het terrein van de R.D.M. vervoerd. Inmiddels zijn ook de aan boord van de Vimeira achtergeble venen weggehaald. Ook onder deze men schen waren er die brandwonden hadden opgeloopen. Dadelijk werden brandweer en genees kundige dienst gewaarschuwd. Eerstge noemde maakte groot alarm uitsluitend voor drijvende stoombrandspuiten, waar op terstond drijvende stoomers zijn uit gerukt om aan de blussching van den brand, die zich zeer ernstig liet aanzien, te beginnen. De menschen, die er het ergst aan toe waren, zijn naar het ziekenhuis aan den Coolsingel vervoerd. Deze vijf personen zijn allen ter verpleging opgenomen. Toen men appèl hield over de menschen, die aan boord geweest moesten zijn, ble ken er eenigen te mankeeren. Vermoedelijk zijn vier of vijf personen verdronken. De verslagenheid in het tuindorp Hey plaat, waar zooals men weet het meeren- deel van de bij de R.D.M. werkzaam zijnde arbeiders woont, is zooals zicb donken laat, groot. Een onderhoud met menschen die aan boord waren. De Nw. Rott. Crt. heeft eenige personen gesproken, die aan boord van deVimeira* waren, toen de ramp gebeurde. Hun ver haal kwam op het volgende neer: Maandagmorgen zijn wfi, arbeiders bij de RotterdamscheDroogdok Maatschappij, aan boord van de »Vithelra« gegaan om het schip, dat een tanker ls, te ontgassen, hetgeen noodig was vóórdat het in een van onze dokken geplaatst mooht worden. Hot schip moot hier namelijk repareeren. Het dok is neergelaten en het soblp zou worden verhaald, terwijl wij in de ruimen bezig waren. Wat er op een gegeven oogenblik preolos is gebeurd, weten we niet, maar eensklaps stond het ruim, waarin wij ons bevonden in vlammen. Een verstikkende rook belette ons bet uitzicht en er ontstond onder de karos raden een wilde paniek. Wij renden dwars door vlammen sn rook naar boven, aan dek. Maar daar was het ook niet uit te houden, eo hela over kop zijn wijuaU I

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1929 | | pagina 2