e
GEMENGD NIEUWS
RAMP AAN DE HEYPLAAT TE ROTTERDAM.
Staar vra In d* Maden ver
schenen berichten betreffende besprekin
gen, welke in den Haag souden nebben
tussdhen
leden van
en
de
,e
Ne-
Slaats goh ad
erlandsche
delegeerden ter
de natiën Beige, dat onmiddellijk voor
den aanvang en ook tijdens de oooieren-
tle alle pemaanvallen op België In de
worde;
Nederlandsche oonranten
en stop
gezet en de hartelijkste betrekkingen
heersohten tussdhen de Nederlandsche en
Belgische journalisten gedurende gansdh
den duur van de conferentie. „Thans
worden de pennen benoorden dien Moer
dijk echter weer gescherpt en In een
sterk met azijn vermengden Inkt gedoopt
in verband met den oompenaatiebfjslag
door den Belgischen staat aan dé scheep
vaart van Antwerpen naar dan Rijn toe
gekend."
DB Z.G. OOMPENBATIEBIJSLAG.
Vragen van den heer Krijger.
Is er overleg tusechen de belde
regeeringen gepleegd?
Het lid van de Tweede Kamer, de heer
Krijger heeft aan de (ministers van water
staat en van buitenlandsche zaken dé vol
gende vragen gesteld:
Is den ministers bekend, en. zoo ja,
rijn hunne Excellenties dan bereid, méde
te deelen:
le. de wijze, waarop dbor de
Bei
Lg op Nedeiiandsoh gebii
elgisohi
ted ui#
ie
ui#-
voering worat of zal worden gegeven aan
den Belgischen maatregel van bestuur ln
zake het verleenen van een z.g. „ootm-
Knsatietoealag" voor scheepsvracht uit
ïltsohland, bestemd voor Antwerpen, en
Be. of tussdhen de Nedierlandsche en
Belgische regeeringen ter zake overleg is
gepleegd?
Het Belglsehe blad »Het Laatste
Nieuws*, sohrljft naar aanleiding van
bovengenoemd onderwerp bet volgende
Naar de »Nleuwe Rott. Courant* uit
Frankfort verneemt, verwaohten de groote
Duitsohe Rijnvaartmaatsohappijen, dat er
door den Belgieohen eompensatiebijslag
geen noemenswaardige Rijntransporten
van Rotterdam naar Antwerpen sullen
worden afgeleid.
In verband daarmee dient er op ge
wezen, dat België met het Invoeren van
den oompensatiebljslag voor de vaart
tussohen Belgische havens en Rijnhavens
geenszins bedoelt vraohten aan Rotterdam
te onttrekken. De eredleten, die aan het
verleenen van dezen bijslag besteed
worden, stemmen overeen met den interest
van de bedragen die men zou noodig
gehad hebben voor bet graven van de
nieuwe Sohelde-Rijnverbindlng die door
de Nederlandsohe Eerste Kamer samen
met het ontworpen verdrag werd ver
worpen. Men wil dus alleen ds nadeelen
wegnemen die voor Antwerpen voort
spruiten uit een verder uitblijven van
een regeling tussohen Nederland en België
en die, voor een groot deel ten minste,
aanleiding zijn van den aohternitgang van
de Rijnsoheepvaart op Antwerpen.
Is het bericht uit Frankfort aan de
•Nieuwe Rotterdamsche Courant* waar,
dan blijkt daaruit meteen, dat Rotterdam
niet hoefde beducht te zijn voor het
Moerdijk-kanaal.
LUCHTVAART.
Ongeluk met het postvliegtuig
van Engeland naar Brltsoh-lndlö
Drie dooden, twee gewonden.
Het postvliegtuig van Engeland naar
Brltsch-tndlö is Vrijdagavond te Jask, in
Perzië, neergestort.
De vlieger Wood-
brldge, de mecanicien en een passagier
zijn in vlammen c
werden gekwetst.
Het toestel, dat ln brand vloog toen het
op den grond neerkwam, Is geheel ver
nield.
Het ongeluk ls gebeurd op het oogen
blik, dat de vlieger zou landen.
Een nader berioht uit Bombay meldt:
Hoewel de oorzaak van het ongeluk met
het postvliegtuig nog niet uitgemaakt is,
lflkthet waarschijnlijk dat een der liohten
die aan de uiteinden van de vleugels wa
ren aangebracht, een vleugel in brand
heeft gestoken, terwijl de vlieger ln don
ker landde. Bijna dadelijk daarop was het
toestel ln vlammen gehuld.
Om den Schneider beker.
Engeland wint Luitenant
Waghorn wint dén beker voor
Engeland met een gemiddelde
anelheld van 147 M. per seconde.
Reeds vroeg ln den morgen stonden dul
zenden toeschouwers langs de kust van
het eiland Wlght en de geheele Solent was
vol motorbooten en particuliere jaohten,
die boord aan boord in het voor hen ef ge
bakende gedeelte lagen. Het weer ls sohit-
terend en de zon schijnt fel.
Precies op tijd (2 uur 20 Ned. zomertijd)
gaat Waghorn ln zijn Rolls Royoe 8 de
lucht ln. Hij is zeer vlug uit het water en
passeert het startpunt te Ryde 2 min. 61/.
seoonde later en vliegt op ongeveer 60
meter. Den eersten soherpan hoek van de
ruitvormige baan neemt hij met zeer groote
snelheid. De stompe hoek bij Southsea
Biat bijna met onverminderde snelheid,
e tijd voor zijn eerste ronde (60 K.M.) ls
6 min. 46. Dit beteekent 824 mijl (618.4
K.M.) per uur.
Het offloieele woord van majoor Bern-
haidi ls 8181/, mijl per uur, zoodat Wag
horn dit reeds in zijn eerzte ronde gesla-
Ïen heeft Het geheele publiek is nu ln
evige spanning wat de eerste Ifcallaansohf
machine de Maoohl 52, van Thomas Dal
Molin Mi deen. Dit ia
waarin Bernhardl zijn wereldrecord ge
vestigd heeft, en zij wordt door deskun
digen als de snelste der drie Italiaansche
maohhines beschouwd. Intusschen heoft
Waghorn zijn tweede en derde ronde vol
tooid.
Waghorn heeft zijn 2 ronden in 11 min.
26 seo. volbracht en zijn snelheid van 881
mijl (529.6 K.M.) gevlogen. Hij blijkt zijn
toestel dus meer en meer in zijn maoht te
hebben en het tot steeds grootere snelheid
te kunnen aandrijven.
De Italiaan vliegt veel lager dan Wag
horn op ongeveer 86 M. Ook zijn start was
briljant Beide machines zijn nu tegelijk
ln de lucht en de toeschouwers geraken
in extase. Waghorn voltooit zijn 4de ronde
met een snelheid van 828 mijl dus iets
minder dan ln de derde ronde en heeft
nu 200 K.M. gevlogen in 22 min. 48 sec.
De Italiaan vliegt niu op sommige oogen-
blikken op slechts 15 M. hoogte, wat een
angstig gezicht lijkt Hij schijnt de zeer
scherpe hoek van ongeveer 80 graden bij
Brambie aan de kust van Hampshire tel
kens met iets minder snelheid te nemen
dan Waghorn» De Engelschman heeft nu
een niet onbelangrijk en voorsprong. Wag
horn voltooit de 250 KM. in 28 min. 44*/»
sec. Zijn 5de ronde heeft hij met 880 mijl
afgelegd.
Eindelijk krijgen we de eerste ronde van
dal Molin, den Italiaan, die over de 50
K.M. 6 min, 80*/» sec. gebruikt heeft of
een snelheid van slechts 286 mijl.
Een gemiddelde van bQna 526
KM. per nor.
Om drie uur precies gaat de tweede En-
gelsche maohine naar het startpunt want
binnen enkele minuten moet Waghorn
zijn taak volbracht hebben. (Er mogen
nooit meer dan 2 machines tegelijk ln de
lucht zijn). Waghorn heeft zijn 800 K.M.
volbracht in 84 min. 4*/, seo. De 6de ronde
ls met 827 mijl (528.2 KM.) afgelegd. Ter
wijl men den tijd van Waghorn uitrekent
gaat d'Axoy Greig ook binnen 2 min. de
lucht in.
Dal Molin's tijd voor 100 K.M. ls 18
min, 8 seo. In de tweede ronde heeft hij
z]jn snelheid slechts met 1 mijl (287) weten
op te voeren.
Waghorn heeft de 850 K.M. voltooid in
89 mirv 42sec. Zijn snelheid voor de 7
ronden was resp. 8242981288027
81 mijl per uur.
Zijn gemiddelde is 828.68 of bijna 526
K.M. per uur.
Geen der andere deelnemers, die telkens
met een tusschenpoos van 20 minuten de
lucht in gingen heeft de formidabele snel
heid kunnen bereiken, die de eerst opge-
stegene ontplooid had, ofschoon het een
oogenblik leek, of de zustermachine, de
Rolls Royce 8, bemand door den winnaar
van den Koningsbeker luitenant Atcherley
nog een kansje had toen hij het baan
record van Waghorn in zijn 4de ronde
brak. Bij zijn fanatieke poging om in zijn
laatste 100 K.M. ongeveer 25 sec. in te ha
len heeft Atoherley het keerpunt te Bem-
bridge echter onnauwkeurig genomen en
er bleef de jury niets over dan hem te dls-
HET LOT VAN HET VLIEGTUIG CITY
OF SAN FBANCISCO.
Helaas wordt de ramp van de
Otty of San Franclsco bevestigd.
Eenige dagen geleden hadden w]j ge
meld, dat het groote vliegtuig City of
San Franclsco, dat bedoelde een vasten
dienst te onderhouden tusschen ver uit
elkaar gelegen plaatsen een station
aan de Westkust en een station aan de
Oostkust in de woestijn van Arizona
in een onweer was geraakt, door den
bliksem was getroffen en met alle per
sonen die er in waren, was verongelukt.
Later werd het bericht iets minder stellig.
Het vliegtuig was vermist met de acht
Menschen, die er in waren - drie leden
van de bemanning en vjjf passagiers
maar misschien hadden dezen of enkelen
van hen er toeh het leven afgebracht.
Die hoopgevende tijding was ontstaan
door het bericht, dat een vlieger die op
onderzoek was uitgezonden in de streek
waar men meende te moeten zoeken, vier
menschen had gezien die wuifden. Later
bleek, dat het Indianen waren geweest,
die eenvoudig maar met witte doeken
den vlieger hadden toegewuifd en die
ook niets afwisten van het vermiste
vliegtuig.
Thans echter komt uit Winslow het
berioht, dat het wrak van de City of San
Franoisco is gevonden tegen een helling
van den Taylor-berg in den staat Nieuw-
Mexioo. De acht personen, die er in waren,
zijn allen dood. Het wrak van het vlieg
tuig was uit de lucht gezien door den
vlieger George Rice. De aard van het
terrein liet geen landing toe. Uit alles
viel af te leiden, dat het vliegtuig te
pletter was geslagen en bovendien ver
brand, zoodat allen die er zieh in be
vonden moeten zijn omgekomen.
Eckener's plannen.
Een dienst Europa—Ver, Staten
met 4 luchtschepen.
Dr. Eckener heeft in zijn hotel te New-
York de vertegenwoordigers van de pers
ontvangen, aan wie hij uitvoerige inlich
tingen heeft gegeven over zijn plannen.
Eckener wees er op, dat hij in de Ver.
Staten slechts algeaneene besprekingen
met vertegenwoordigers
Vliegmachine stort zich op baders.
Twee dooden, v(Jf gewonden.
Een watervliegtuig was Zondag door
benrine-gebrek gedwongen bij' Ooney Is-
land, het bekende vermaakstrand van
New-York, te landen. Het toestel kwam
bij de golfbrekers neer, maar had nog
zooveel vaart, dat 't het strand opvloog,!
waar zich duizenden bevonden, die de hit-1
te waren ontvlucht. Twee baders werden
gedood, vijf anderen, onder wie de be
stuurder van het vliegtuig, werden ge
wond.
SCHIP GEZONKEN.
TWEE VLIEGONGELUKKEN MET
DOODELIJKEN AFLOOP.
De zwarte lijst der Fransche luchtvaart
groeit gestaag aan. Het aantal tragische
vliegongelukken heeft dit jaar wel een
record bereikt Thans weer twee, een te
Selle-sur-le-Bied, dat aan den bekenden
marine-vliegofficier André de Monval het
leven heeft gekost. Ini een amphibie vloog
'hij, vergezeld van den kwartiermeester
Paul Vüleroy en den matroos Villechaise,
toen het toestel tengevolge van een plot
selinge vaartverminderiqg tegen een boom
sloeg en op den grond verbrijzeld werd.
De bestuurder Monval werd op slag ge
dood; de beide andere inzittenden werden
zwaar gewond. Monval laat een weduwe
en 2 kinderen achter.
Op het watervliegveld bij Hourtin (Bor
deaux) is de leerling-vlieger Lemière neer
gestort. Met eenige schedelbreuken werd
hij opgenomen. En in het hospitaal is de
ongelukkige gestorven.
uallficeeren, zoodat hem ook de welver'
i P'
op de wonde was echter dat zijn tijd voor
au
dl
ende tweede plaats ontging. Een pleister
4de ronde als wereldrecord erkend
die hij afgelegd heeft met een snel-
d van 584.188 K M.
per uur.
De uitslag.
De offlcleele uitslag 1b dus als volgt:
1. luit. Waghorn in
met
89 m. 42*/, s.
828.68 m. p. u.
2. lult dal Molin in 45 m. 54'/, met
284.20 m. p. u.
8. luit d'Arcy Grelg ln 46 m. 151/, s.
met 282.11 m. p. u.
Gediskwalificeerd luit Atoherley in 40
m. 5 sec. met 825.54 m. p. u.
Binnen twee jaar is dus het record van
majoor Bernardi van 818.54 op 828.68 mijl
per uur gebracht, wat een bijzonder com-
ee ji
ardi
geb
pllment inhoudt niet alleen voor den win
naar Waghorn, maar ook voor de inge
nieurs die de nieuwe toestellen geteekend
en ontworpen hebben. Als een bijzonder
heid die vooral tot motorrijders zal spre
ken, diene nog dat een watervliegtuig van
het type Rolls Royce S. 6 of S. 8 honderd
gallons, d. L 454 liter benzine gebruikt per
uur. Dit is een hoeveelheid waarmee op
het land een afstand van ongeveer 8000
KM. afgelegd kan worden en hieruit blijkt
ten overvloede welke ontzettende eischen
aan de motoren kunnen gesteld worden.
Twee mlllloen toeschouwers.
Het aantal toeschouwers op het eiland
Wight en langs de kust van Hampshire
werd op ruim twee miljoen geschat en
daar het zicht tot 8 9 K.M. ver uitmun
tend was, hebben de meesten geregeld ten
minste één der maohlnes kunnen volgen.
Uit Londen waren Zaterdagmorgen 250
extra-treinen met 1200 plaatsen per stuk
vertrokken en sleohts in de laatste vijf of
zes was hier of daar nog een plaatsje te
krijgen. Duizenden toeschouwers hebben
van alle groote
bankgroepen heeft gehad.
Daar het luchtschip een internationaal
verkeersmiddel ls, moet de ontwikkeling
op internationale basis geschieden. Defi
nitieve onderhandelingen zijn pas moge
lijk na verdere besprekingen met de Duit-
sche belanghebbenden, waartoe de Hapag,
de Darmstëdter Nationalbank en de Dis-
oontogesellschaft behooren. Deze bespre
kingen, waaraan ook de Amerikaansche
belanghebbenden deelnemen, zullen dade-
ffjk na aankomst te Hamburg beginnen.
Eokener had voor het eerst bij do Ameri
kaansche bankgroepen een werkelijke en
ernstige belangstelling gevonden. Een
tastbaar resultaat van de besprekingen in
Amerika is de volledige vereenstemmlng
met den leider der Goodi Year-maatschap-
pij, Litbhfield, over nauwe samenwerking
tusschen de Good Year- en Zeppelin-
maatschappiji voor de organisatie van een
luchtsohi;
Binnenland.
Ernstig ongeluk te Zandvoort.
Zondagavond omstreeks half acht is in
de Zandvoortsche laan te Zandvoort een
ernstig auto-ongeluk gebeurd. In de bocht
bij het kanaal van de waterleiding reed
een rijtuig, gevolgd door een auto, die,
daar de weg vrij was, den wagen wilde
passeeren. Op het moment, dat het rijtuig
en de auto zich naast elkaar voortbe
wogen in de richting Haarlem kwam een
motorrijder uit Zandvoort met groote
snelheid aangereden, die op dat moment
de beide voertuigen trachtte te passeeren.
De manoevre mislukte evenwel met het
noodlottig gevolg, dat de motorfiets tegen
een boom reed.
Door den schok werd de motorfiets
waarop zich een duo-rijder bevond tegen
de auto geslingerd. De duozitter werd
op den straatweg geworpen en met een
ernstige hoofdwonde in bewusteloozen
toestand opgenomen. Erger was de be
stuurder van den motor er aan toe, die
bewusteloos onder het totaal vernielde
motorrijwiel werd vandaan gehaald. Hij
bekwam ernstige inwendige kneuzingen
en brak een been, terwijl men vermoedt
dat er ook eenige ribben zijn gebroken.
De beide slachtoffers werden bij een be
woner van de Zandvoortschelaan binnen
gedragen, waar zij door doktoren van de
eerste hulp werden voorzien.
Op weg van Texd naar Belgi*
Vrijdagmiddag is op Het Krammer
nabfi Oude Tomge, het ijzeren aaksohin
Maria Jantina, schipper A. Broekhuyzen
van Bierem, door eon rukwind omgesla
gen en gezonken. Het schip was geladen
met vlas en op weg van Texel naar Bel
gië. De opvarenden wisten zich met een
boot te redden.
Het schip zal door de naaml. vennoot-
schap Hoogenboezem en v. d. Taks Ber-
gingsbedrijf worden gelicht. De sleepboot
Zeehond van die maatschappij heeft reedis
de deklast opgepikt en nabij de tram-
haven te Zijpe op de slikken gozet
VERSTEKELINGEN.
Toen Vrijdagmiddag een ploeg haven
arbeiders, die hadden gewerkt aan boord
van het te Rotterdam uit Hamburg aan
gekomen stoomschip, wilde gaan schaf
ten, bleek hun brood, dat rij' aan boord
hadden klaargelegd, te zijn verdwenen.
Ook een tweedie ploeg is hetzelfde oven-
komen. Men ging eens goed zoeken en
vond toen twee Duitsche jongens, die de
reis als verstekeling hadden meegemaakt
en die uitgehongerd waren. Zij zijn ter
beschikking van den vreemdelingendienst
gesteld.
Onbewaakte overwegen.
Auto botst tegen een losse loco
motief. Eén doode en een zwaar
gewonde.
Zaterdagavond omstreeks negen uur is
er bij; den onbewaakten overweg van de-
halte Busselo (gein. Lonneker) een ern
stig ongeluk gebeurd. Een auto, waarin
2 personen zaten, is tegen een daar pas-
seerenden losse locomotief gereden
waardoor de auto geheel verbrijzeld werd
Een der inzittenden, G. W„ werd gedood
terwijl de andere, G. Z., ernstig gewond
naar het ziekenhuis te Enschede is over.
gebracht.
Weer een doodelQk ongeluk.
Op den onbewaakten overweg aan het
Haantje te Delft is gisteravond omstreeks
half acht de dertien-jarige Jan Pols uit de
Phoenixstraat te Delft door een locomotief
van een sneltrein uit den Haag gegrepen.
Hij was op slag dood.
DE BRANDSTICHTING TE RUCPHEN.
Naar het Dagblad van N.-Brabant ver
neemt, is vrouw K., die verdacht werd
mede schuldig te zijn aan de brandstich
ting te Rucphen, op vrije voeten gesteld.
DOOR ELECTRISCHEN STROOM
GEDOOD.
In den Koninklijken Schouwburg
te 's-Gravenhage.
De 27-jarige hulpmonteur bij de Electri-
sche Centrale in Den Haag, J. B., wonen
de in de v. d. Veldestraat is Zaterdagmid
dag tegen 8 uur bij het verrichten van
werkzaamheden in den Sohouwburg, door
electrischen stroom getroffen. Men heeft
nog getracht de levensgeesten op te wek
ten, doch bij aankomst ln het Gom. Zie
kenhuis aan den Zuidwal bleek de man
reeds te zijn overleden.
Brand aan boord van een tankschip. Een paniek aan boord. De
opvarenden springen te water, —r Vier of vijf personen vermist Vijf
zwaar en vele lichtgewonden.
mappu v<
jhipdienst Europa—'Ver. Staten en
Europa—Zuid-Amerika.
Voorloopig is slechts een dienst Europa
—Ver. Staten geprojecteerd. Het Ameri-
kaansahe eindpunt komt ergens ten Zui
den van de lijn Baltimore—Washington
te liggen, daar hier de meteorologische
omstandigheden voor vertrek en landing
zeer gunstig zijn. Het Europeesch punt
van vertrek komt ergens in imidden-
Duitschland te liggen.
e, dat hij de definitieve
onderhandelingen tot na de wereldreis
verschoven had om de laatste twijfelaars
van dé mogelijkheid van uitvoering van
rijn plan te otvertuigen.
De vloot voor de verbinding Europa-
Amerika moet ten minste uit 4 luchtsche
pen bestaan. Voor do organisatie van den
dienst en de houw van een dubbele loods
aan beide eindpunten is een kapitaal van
ongeveer 15 miljoen dollar noodig. Om
de 4 of 5 dagen moet zoowel uit Europa
als uit de Ver. Staten een luchtschip ver
trekken. Men heeft ook overeenkomsten
met de posterijen te sluiten.
De luchtschepen moeten een snelheid
van 110 KM. hereiken, zoodat de tocht
van Oost naar West ongeveer 46 uur en
van West naar Oost 65 ft 05 uur zal duren.
Dr. Eokener rekent er op, dat ongeveer
12 ton aan vracht en post kan worden
medégonomen. De vrachtprijs per passa
gier zal 1000 dollar bedragen.
De dienst zal niet voor 1988 of 1984
geopend kunnen worden, daar het eerste
luchtschip pas op het eind van 1082 klaar
zal kunnen rijn.
De Graf Zeppelin niet meer
naar Lakehurst.
Dr. Eokener verklaarde nog, dat het
onwaarschijnlijk is, dat de Graf Zeppelin
ooit weer naar Lakehurst zal vliegen. Het
luchtschip ls daar weliswaar zeer harte
lijk ontvangen, maar Lakehurst zal niet
meer gebruikt worden. De Graf Zeppelin
beeft rijn werk gedaan. 74] wordt niet
voor den transatlantischon dienst ge
bruikt, maar sal lm de toekomst uitslui
tend dienen voor oefening van nieuwe
nuuumhsppen en technische doeleinden.
op het strand
gekampeerd en het aantal
booten, van oorlogsschepen tot de kleinste
wherry heeft meer dan 25.000 bedragen.
Gisteravond liet alleen de Southern Rail-
way 400 extra-treinen naar diverse plaat
sen loop en om de toeschouwers weer huis
toe te brengen! Maar Engeland heeft ge
wonnen en daarvoor heeft ieder rechtge
aard Brit desnoods 4 uur een staanplaats
over!
Nieuwe pogingen tot verbete
ring van het wereldrecord.
Er ls sprake van dat er heden nieuwe
oginsen over een luohtbaan van 8 K.M.
)ij Oalshot gedaan sullen worden, om het
sne'helds-wereldrecord te verbeteren. De
eskadercommandant Orlebar sal dan met
iet toestel Rolls Royoe S 6 vliegen dat
'uit. Atoherley Zaterdag gebruikt heeft,
en lult. Stalnforth met een van de Gloater
Napier-toestellen die niet meer aan den
wedstrijd konden meedoen. Hun hoop is
het bereiken van een snel-
mgl (602 IJl.) In bet uur!
Gisterenmorgen is bij de Rotterdamsche
Droogdokmaatschappij een ramp gebeurd,
zooals er in langen tijd niet is voorge
komen. Zondag is te Rotterdam aange
komen het Britsche stoomschip Vimeira,
een tankschip van 5728 ton, eigendom
van de naamlooze vennootschap stoom
schip Vimeira, directie Gow Harrison te
Glasgow. Het schip heeft ligplaats ge
nomen aan het terrein van de Rotter
damsche Droogdokmaatschappij aan de
Heyplaat te Rotterdam. Gisterenmorgen
zou het schip voor onderzoek en repa
ratie in een van de dokken van deze
maatschappij worden opgenomen. Zooals
altijd met tankschepen het geval is moest
ook de Vimeira tevoren worden ontgast.
Daartoe is een ploeg arbeiders van de
Rotterdamsche Droogdokmaatschappij,
groot «irca vijftig man, aan boord gegaan
Deze menschen werkten bijna allen in
de ruimen. Aan boord bevond zich ver
der nog de bemanning. Tegen elf uur
werd order gegeven het schip naar het
dok, dat reeds gezonken klaar lag in het
dokhaventje van de R.D.M. te verhalen.
Daartoe werden enkele sleepbooten aan
voor- en achterzijde van de Vimeira
vastgemaakt. Toen het schip reeds een
eind uit den wal was ls het ongeluk ge
beurd. De juiste oorzaak is nog niet be
kend, maar naar van verschillende kan
ten werd meegedeeld, heeft men gloeien
de sintels over boord geworpen. Vonken
moeten toen door een van de patrijs
poorten of een andere opening in het
voorruim tereoht zijn gekomen. In leder
eval stond dit ruim opeens ln lichte
aale. Onder de mensohen die in dit ruim
werkten ontstond een wilde paniek en
allen renden dwars door de vlammen en
den verstlkkenden rook heen naar boven
aan dek. Maar ook dat raakte dadelijk
vol rook en de vlammen sloegen ook
reeds hoog op uit de openingen ln het
dek. Men durfde niet aan boord te blij
ven en een groot aantal van de men
schen, die zich ln een hachelijke positie
eplaatst zagen, sprongen pardoes over
oord. Sommigen hebben nog kans ge
zien een reddingboei te grijpen en deze
rond het lichaam te hangen.
In allerijl hebben de sleopbooten en
de opvarenden van toevallig in do nabij-
held varende sohepen de drenkelingen-
opgevischt, van wie er velen gewond
bleken te zijn. Zij zijn terstond naar het
verbandhuisje op het terrein van de
R.D.M. vervoerd. Inmiddels zijn ook de
aan boord van de Vimeira achtergeble
venen weggehaald. Ook onder deze men
schen waren er die brandwonden hadden
opgeloopen.
Dadelijk werden brandweer en genees
kundige dienst gewaarschuwd. Eerstge
noemde maakte groot alarm uitsluitend
voor drijvende stoombrandspuiten, waar
op terstond drijvende stoomers zijn uit
gerukt om aan de blussching van den
brand, die zich zeer ernstig liet aanzien,
te beginnen.
De menschen, die er het ergst aan toe
waren, zijn naar het ziekenhuis aan den
Coolsingel vervoerd. Deze vijf personen
zijn allen ter verpleging opgenomen.
Toen men appèl hield over de menschen,
die aan boord geweest moesten zijn, ble
ken er eenigen te mankeeren.
Vermoedelijk zijn vier of vijf personen
verdronken.
De verslagenheid in het tuindorp Hey
plaat, waar zooals men weet het meeren-
deel van de bij de R.D.M. werkzaam
zijnde arbeiders woont, is zooals zicb
donken laat, groot.
Een onderhoud met menschen
die aan boord waren.
De Nw. Rott. Crt. heeft eenige personen
gesproken, die aan boord van deVimeira*
waren, toen de ramp gebeurde. Hun ver
haal kwam op het volgende neer:
Maandagmorgen zijn wfi, arbeiders bij
de RotterdamscheDroogdok Maatschappij,
aan boord van de »Vithelra« gegaan om
het schip, dat een tanker ls, te ontgassen,
hetgeen noodig was vóórdat het in een
van onze dokken geplaatst mooht worden.
Hot schip moot hier namelijk repareeren.
Het dok is neergelaten en het soblp zou
worden verhaald, terwijl wij in de ruimen
bezig waren. Wat er op een gegeven
oogenblik preolos is gebeurd, weten we
niet, maar eensklaps stond het ruim,
waarin wij ons bevonden in vlammen.
Een verstikkende rook belette ons bet
uitzicht en er ontstond onder de karos
raden een wilde paniek. Wij renden
dwars door vlammen sn rook naar boven,
aan dek. Maar daar was het ook niet uit
te houden, eo hela over kop zijn wijuaU
I