Fotogr.-Atelier EISELIN. TWEEDE EN LAATSTE BLAD STADSNIEUWS. DE FEESTELIJKE HERDENKING VAN HET 75-JARIG BESTAAN VAN HET KON. INSTITUUT. 6 zwarte fotok. salontoto fl.50 12.00 6 bruine fotok. salonfoto f 2.00 f 2.50 VAN DONDERDAG 19 SEPTEMBER 1929 Atelierurenj zónd"^310^8 Onze vroegere stadgenoot de heer C. W. K. Mtiller, onder-stationschef lste klasse te Utrecht, herdenkt 24 Sept. '29 zijn 25-jarig jubileum bij de H. S. M. Geslaagd voor het machinisten- examen diploma A koopvaardij onze stad genoot de heer M. Koorn. STEDELIJK MUZIEKKORPS. (Directeur: Joh. F. Pala.) Programma van het laatste zomeroon- oert op Maandag 23 Sept., des avonds van 8 tot 9.30 u., in de Muziektent in het Julianapark. 1. Zeeheldenmarsch Hartmrfn 2. La fee aux Yeux Bleus. Ouv. A. Govaert 3. Le premier baiser. Wals G. Lamothe 4. En Garnison. Fant. J. B. Minne 5. Kirchen Uril A. Stradella 6. Les cloches de Corneville. Fant. sur 1'Opera. R. Panquette. arr. Alex Loger 7. Regiments Marsch arr. J. ter Hall DE TWEEDE MIJNENVEGER, Wordt Zaterdagmiddag te water gelaten. Zaterdagmiddag om half drie zal de, op de Marinewerf alhier gebouwde, twee de mijnenveger te water worden gelaten. De directeur van de werf heeft de vrien delijkheid gehad, deze plechtigheid weer voor het publiek open te stellen. De werf zal daartoe van twee uur af open zijn. Zij, die bet vertrek van de Koningin op de Buitenhaven hebben bijgewoond, kun nen zich vandaar naar de werf begeven oml het altijd weer interessante schouwspel van het te water loopen van een schip te zien. De plechtigheid zal slechts zeer kort duren, daar er niet bijl gesproken zal worden. BOOTTOCHT OP HET MARSDIEP. Ter gelegenheid van de zeil wedstrijden op Zaterdag 21 September. Er is reeds dikwijls over geklaagd, dat buitenstaanders niet in de gelegen heid waren, de zeilwedstrijden per boot mede te maken. Hieraan is, ter gelegen heid van het bezoek der Koninkrijk® familie, tegemoet gekomoen door de Esona, die baar s.^. Amsterdam twee rei zen op het Marsdiep laat maken. Men zie voor bijzonderheden de advertentie. DE LUCHTDOOP. Het luchtmeesterschap der Nederlandsche piloten. Stijg op, piloot, toon uw beleid, Symbool van kracht en moed; Mijn afgod blijft ge t'allen tijd. Aanvaard mijn vriendengroetl Eerlijk is eerlijk, en wij willen beginnen met de bekentenis, dat noch de opschrif ten, noch het versje, afkomstig zijn van ons. Van wien zij wel afkomstig zijn, zulen wij vertellen, indien de lezer zoo vriendelijk wil zijn even verder te lezen. Wij heben in onze Heldersche samen leving een stadgenoot, die zijn hart en zinnen verpand heeft aan het vliegen. Ieder onzer heeft een hobby, een stok paardje, een liefhebberijtje, waar hij zijn vrijen tijd, zijn zakduitjes aan besteedt. De een timmert een duivenhok, de ander werkt in zijn tuintje, een derde houdt van radio, een vierde heeft weer wat anders. De stadgenoot, dien wij bedoelen, is harts tochtelijk liefhebber van de vliegsport. Geen alledaagsche liefhebberij voorwaar, en ook niet een liefhebberij, die men ge regeld kan voldoen. Maar Hagenaar, want de lezer heeft natuurlijk wel begre pen, dat wij onzen vriend Hagenaar be doelen, die al enkele tochten met de K.L.M. heeft meegemaakt, Hagenaar is in dit opzicht vindingrijk: hij weet brieven te schrijven, die een steen zouden doen ontroeren, en, als het de eerste maal niet lukt, houdt hij vol tot hij een volgend maal gelukkiger is. En zoo komt het dan ook, dat de heer Weber, een employé van het vliegveld Waalhaven te Rotterdam, dezer dagen ondersteboven rolde van verbazing, toen hij daar zijn ouden bekende, Hage naar, plotseling zag opduiken. „Aber, Mensch, wo kommen Sie her?" zei Herr Weber. Waarop Hagenaar, met het gebaar van een Spaanschen granide: „Daar staat m'n karretje, meneer Weber!" De gemoedelijke Duitscher vond, dat Hagenaar een „poffer" was, en Hagenaar vond het eigenlijk zelf ook. Want stel u voor, in een landvliegtuig van de marine heeft-ie den tocht naar Waalhaven mee gemaakt. Ja, Hagenaar, die een goed vriend is van de K.L.M., wilde ook de sensatie van een militair vliegtuig meemaken. Gemak kelijk ging het niet om hiervoor toestem ming te verkrijgen, maar de bekende brief, die een steen zou ontroeren, heeft hier wonderen gedaan. En de gelukkige man heeft de sensatie ondergaan, reken maar! HJj werd door de marine-autoriteiten ontvangen zooals men dat van onze 'hoffe lijke marine-officieren verwachten mocht. Luister, hoe hij het zelf vertelt: ,,'t Was alsof ik een vorst was, meneer, zoo werd ik ontvangen. Van hoog tot laag, allemaal waren ze even beleefd en voorkomend voor me. Zelf mocht ik mijn piloot kiezen en er mankeerde maar weinig aan of ik mocht ook het vliegtuig aanwijzen". Zoo'n vliegtocht is aan iemand als Ha genaar besteed. Hij kan niet onder woor den brengen wat hij gevoelt, maar 't is ongeschrijfelijk, onbeschrijfelijk mooi. Ze hebben boven de wolken gevlogen en toen daar de zon doorheen scheen, bood dit een schouwspel aan, zoo grootsch, zoo verhe ven. „daar wordt je klein van, meneer! Op zulke oogenblikken besef je de nietig heid van den mensch, en de ontzaglijke, duizelingwekkende grootheid van het heelal. In woorden brengen kun je dat niet, je kunt het alleen maar ondergaan". Zoo'n tocht met een marine-vliegtuig is natuurlijk heel wat'anders als met een ver keersvliegtuig. In plaats van op je doode gemak in een cabine, met je jasje uit en een vrij uitzicht naar alle kanten, zit je opgesloten en blootgesteld aan weer en wind. En uitzicht is er niet. Op sommige mooie punten wees de piloot met zijn hand naar beneden en dan liet hij de machine een beetje kantelen, zoodat je wat zien kon. Ze zijn gevlogen van de Kooij naar Schiphol en vandaar naar Waalhaven. En daar, aan het lunchtafeltje, voelde Hage naar zich een heele piet, en toen de piloot hem vroeg of hij straks de looping wilde meemaken, juichte hij met veel bravour dit plan toe. Maar, maar, toen ze weer de lucht in waren en Den Helder naderden, en toen de piloot het bekende manuaal maakte van de looping, toen kroop Hage naar in zijn schulp en hij schudde ener giek zijn kop: „Toch maar liever niet!" Maar dan moet u net bij de marine zijn. Stel je voor! en in het brein van den piloot ontwikkelde zich een plannetje. Een dui- velsch plannetje was het, en toen het toe stel boven het vliegveld de Kooij was aan gekomen en Hagenaar dacht: „Zie zoo, nu gaan we landen, dat heb ik weer gehad!" toen vloog-ie ineens omhoog, zoodat z'n ingewanden naar boven werden geworpen en hij dacht, dat de heele wereld verging. „Ik weet niet hoe ze 't bij de marine noe men, maar ik noem het een duivels- sprong!", zei Hagenaar tegen den verslag gever. Intusschen komt aan alles een eind, ook aan een duivelssprong. En toen Hagenaar weer bij z'n positieven was gekomen en weer daoht: „Zie zoo, nu gaan wij landen, dat heb ik weer gehad!" toen kreeg 'hij voor de tweede maal diezelfde sensatie. En zelfs voor de derde maal liet die ondeu gende piloot hem opvliegen; toen had Ha genaar zijn maag er genoeg van en gaf den strijd op, maar toen was ook het leed geleden. „Zit Satan nu aan het roer of een mensch?" dacht onze vlieger, maar tegelijk kreeg-ie de inspiratie voor het versje, dat wij boven afschreven: „Mijn afgod blijft ge t'allen tijd!" en toen ze eindelijk geland waren was hij weer de heer Van Lear Black, waarvoor men hem bij de start reeds versleten had. „Nou?" vroeg de majoor met een on deugend knipoogje. Maar Hagenaar liet zich niet vangen en hield zich groot. „Had je nou maar de looping meegemaakt, dat was veel minder erg geweest dan dit", was het antwoord van zijn plaaggeest. Intusschen, Hagenaar is een „poffer", dat zal iedereen met Herrn Weber eens zijn. En hij heeft nu nog maar één wensch: een reisje naar de maan te kun nen maken. „Want boven de wolken, me neer, onbeschrijfelijk! Wat een kerel is die Jules Verne toch geweest, die met zoo veel fantasie dit alles heeft kunnen be schrijven. En zet u vooral in de krant, dat ze me zoo schitterend hebben ontvangen, en dat ik zoo'n geweldig respect heb voor die piloten met d'r kalme snuit, die je zoo'n gevoel van veiligheid en rust weten te suggereeren. En dat het zoo mooi was, meneer, niet te gelooven, en ik zoo dank baar ben daarvoor en op deze wijze daar aan gaarne uiting zou willen geven". Wij hebben aan Hagenaar's verzoek voldaan en hier zijn wederwaardigheden neergeschreven. En we hebben ze weer gegeven zooals hij ze ons vertelde. „U mag gerust vertellen, dat ik 'm geknepen heb, want het was waarheid. Ik heb nu de echte luchtdoop ondergaan". Maar de piloot blijft, ondanks alles, mijn vriend: Aanvaard mijn vriendengroetl" GROOTE SPORT- EN ATLETIEK WEDSTRIJDEN. !Meu meldt ons omtrent de Zondag middag te houden groote sport- en atle tiekwedstrijden ten bate van het monu ment voor de redders ter zee De voetbalvereeniging »Helder« heeft haar terrein welwillend afgestaan. De gymnastiekvereenigingen O. K. K., Pro Patria en Marine-Sportvoreeniging wer ken mede, de twee eerste met hunne Heeren- en Damesafdeelingen. Uitge voerd zullen worden vrije- en orde-oefe ningen, knotszwaaien, toestel turnen, estafetteloopen voor dames en heeren en athletiek. Een groote voetbalmatch zal gehouden worden tusschen H.R.O. I en Helder I, waarvoor welwillende toestemming is verleend door het Hoofdbestuur van de Nederl. Voetbalbond. De deelnemers en deelneemsters gaan in optocht over een nader te bepalen route naar het terrein. Muzikale medewerking van het Sted. Muziekkorps en Helders Fanfarekorps wordt verleend. De Ned. Spoorwegen laat in verband met de Marinefeesten dien dag een extra- trein van Amsterdam tot en met Alkmaar naar Den Helder loopen. In de reiskos ten is tevens de entrée begrepen voor de hierboven geqoemde sport- en gym- nastiekwedstrijden. Medailles zijn dispo nibel gesteld. Het belooft dus een buitengewone dag te worden en gezien het doel zal het zeker niet aan belangstelling ontbreken. Welkom aan de Réunlsten. Hoe dichter de feestdagen naderen, hoe grooter de belangstelling wordt bij het publiek. Toen wij Dinsdag den ver koop van de programma's openstelden, liep het met recht storm en niet alleen op ons kantoor, doch ook van onze depót houders, van den boekhandel en de si garenwinkeliers kregen we al spoedig navraag. Men begint zich af te vragen wat er nu eigenlijk gebeurt en in het programma vindt men dat tamelijk uit voerig vermeld. Dank zij ook het zomer- sche weer, dat zorgt voor een feestelijke stemming, vordert de versiering van de straten snel. Hieronder geven wij een korte beschrijving van hetgeen wij zagen, tijdens een tocht door het versierde stads gedeelte. Heel Den Helder maakt zich op om feest te vieren. Het blijkt nu weer eens hoe de geheele bevolking van onze stad is verknocht aan de Marine. Een Marine-feest is een feest voor Den Hel der. En dat is te begrijpen, onze stad zij kan niet zonder haar marine, het be wijs daarvan is nu weer eens geleverd, Toen in de straten, waardoor de stoet zou trekken, buurtcomité's werden ge vormd om voor een feestelijke versiering van die straten te zorgen, hebben ook anderen de hoofden bij elkaar gestoken en gezegd, wij willen niet achterblijven en wij zullen dit feest niet alleen laten worden een feest voor het Koninklijk Instituut in de eerste plaats en voor de bewoners van Spoorstraat, Weststraat en Hoofdgracht in de tweede, maar het moet worden een feest voor gansch Den Hel der en zoo kwam men ertoe de geheele binnenstad te versieren, zoodat de réu- nisten morgen een feestelijke stad zulLen vinden, die hen als het ware het welkom van de burgerij toeroept. Wat een oude herinneringen zullen er bij hen opkomen. Nieuwediep waar zij zooveel jaren heb ben doorgebracht en dat in den studie tijd misschien verwenseht werd, doch dat later altijd 'weer bleek te trekken. Den Helder houdt voor iedere marineman zijn aantrekkingskracht, daar toch hebben zij zooveel herinneringen liggen. De terug komst na een lange reis naar de tropen, als heel de bevolking hen verwelkomde, het vertrek, dat door veel stadgenooten werd bijgewoond en meegevoeld. Ja, nog maals, Den Helder en de Marine, zij be- hooren bij elkaar. Hoe geheel anders zullen tal van réu- nisten, die in jaren niet in onze stad zijn geweest, haar aantreffen, De uitbreiding die zij heeft ondergaan, de betere wegen die zij heeft gekregen, de verbinding met Huisduinen, die zooveel vlugger is, dan in den tijd dat er een modderweg heenvoerde. En dan de groote verande ring vooral van onze badplaats. Het is alles werk van de laatste jaren, in een snel tempo is het aspect van onze stad omgeving veranderd. Maar wat gebleven is en bijna onveranderd, dat is het Kon. Instituut. Hier vinden zij nog hun oude studiezalen, hier het gymnastieklokaal, hier het strafkamertje op den zolder en zooveel dat er zoovele jaren geleden ook reeds was. Wij verheugen ons in het bezoek van al die oude stadgenooten en wij uiten hier den hartgrondigen wensch, dat het weer mee zal werken om deze lagen tot rechte feestdagen te maken. Een woord van welkom roepen wij hen toe in onze woonplaats en wij hopen, dat als zij straks ons Nieuwediep weer zullen verlaten, zij de meest aangename herinneringen mee naar huis zullen nemen. Mogelijk leidt de hernieuwde kennismaking nog tot een herhaling van het bezoek, wellicht als een vacantiebezoek aan onze badplaats, die hen gaarne za! ontvangen. Het Koninklijk bezoek. Het feit dat de geheele Koninklijke familie een bezoek aan onze stad zal brengen is natuurlijk mede oorzaak ge weest, dat nog andere straten versierd werden. Wel zelden gebeurt het toch dat de Koninklijke familie in haar geheel een bezoek brengt ter gelegenheid van her denkingsfeesten. Maar onze Koningin leeft zoo mee met Haar Marine, dat zij het feestcomité de hooge eer aandeed, zelf te komen. De aankomst van de Kon. familie. Met den gewonen trein van 6.81 arriveert morgen middag de koninklijke trein, doch deze zal voor de aankomst aan het station Den Helder bij post 1 worden afgekoppeld en op het zijspoor naar het Bassin wor den gebracht. De Koninklijke familie logeert in den trein, zal daar ook dineeren en des morgens ontbijten en lunchen. Zaterdagmorgen te 9.15 zal, zooals ook het programma vermeldt, worden uitge reden naar de Buitenhaven. Het vertrek. Wat het vertrek betreft, dit geschiedt eveneens met den gewonen trein, Zater dagavond om 7.20. Het vertrek van het Kon. Instituut voor de Marine is bepaald op ongeveer 5.15. De volgende route zal naar het station worden genomen. Buiten haven, Hoofdgracht, Weststraat, Spoor straat. Waarschijnlijk zal, nadat de ko ninklijke bezoekers met hun gevolg zqn ingestapt, de koninklijke trein tot het uur van vertrek op een stil spoor worden gereden. De verslering van de stad. Gisterenmiddag hebben we het ver sierde stadsgedeelte eens doorgereden, om onzen lezers van buiten, die nog niet in de gelegenheid waren de vorderingen in oogensohouw te nemen, daarover het een en ander te vertellen. We moeten beginnen met te zeggen dat er van de zijde van de bewoners van de te versieren straten, de grootst mogelijke medewerking wordt verleend. Reeds in den vroegen morgen, gisteren, waren er bewoners van de Koningstraat aan het sjouwen met palen, die moesten dienen om er straks de lampions aan te bevestigen. Letterlijk in het zweet huns aanschijns werd dit werk verricht, doch er was een uitstekende stemming en de zon, die wel erg heet brandde gaf de feestelijke tint aan het geheel. Om half acht reed een groote vrachtauto, volge laden met dennenboomen door de straat en om de paar meter werden er eenige afgegooid tegen de huizen, zoodat de bewoners, die niet al te vroeg uit de veeren waren, het feestelijke groen reeds vóór hun deur vonden. Wat later op den morgen, toen de drukte van het verkeer reeds door de straat begon te rommelen,! werden de boomen geplant en de palen in den grond gezet, terwijl behulpzame handen het draad van paal tot paal spanden. Het werk had de belangstelling van voorbijgangers en be woners, die van achter hun gordijntjes naar de bezige menschen stonden te gluren, of met een glimlach van voldoe ning het werk op straat gadesloegen, helpend waar het noodig was. Alle be woners doen mee zeiden we, en ook de dames blijven niet achter, want zij hebben op zich genomen de oranje-rozen, waar mee de dennenboomen straks zullen prij ken, te vervaardigen. Ieder die een boom voor zijn huis heeft, levert daarvoor 72 rozen en zorgt dat deze blommetjes des morgens, voor dag en dauw, het wordt dus een arbeid in pyama en nachthemd, aan de boomen worden bevestigd, terwijl hij ook op zieh neemt dat de oranje bloemetjes des avonds weer verwijderd worden, om ze te beschermen voor al te baldadige feestgangers. Het gebouw van onze drukkerij, dat met de feestdagen geïllumineerd wordt, was gisterenavond ook reeds |zoo goed als klaar en toen de honderden lampen ontgloeiden, was het een piachtig gezicht, dat den voorbijgangers uitroepen van bewondering ontlokten. De Spoorstraat bewoners waren al eerder aan het werk getogen dan die van de Koningstraat. Dinsdagmiddag waren eenige leerlingen van de Ambachts school druk in de weer om de draden voor de lampions dwars over de straat te spannen en daarna werden de lampions, ronde-oranj e-celluloid-ballonnetjes eraan bevestigd en wie gisteren in de Spoor straat liep, waande zich onder een oranje regen van ballons. Honderden bij hon derden hingen er boven de straat. Deze lampioens, die niet de gratie hebben van de papieren, hebben daarentegen zooveel voordeelen, dat dat van de papieren-gratie erbij in het niet verzinkt. Bij storm en noodweer kunnen ze dienst doen. Want wat deert het of er een kletterende regenbui op valt. Ze zullen even vroolijk branden. Gisterenmorgen werden ook in de Hoofdstraat de dennenboomen geplant en gisterenmiddag reeds waren in ver scheidene oranjebloemen aangebracht, die zeker ook door de bewoners waren ver vaardigd. De eerepoort werden gisteren middag opgetrokken. Het geraamte stond reeds, uitgevoerd in oranje, wit en blauw. In het midden prijkte op een wit veld een blauw schild met oranje anker en kroon daarboven. Aan beide kanten waren de jaartallen 1854-1929 aangebracht en beneden links en rechts was het Helder- dersche wapen. De geheele poort werd met electrische lampjes omgeven, die zeker vanavond een schitterend effect zullen maken. De bewoners van de Weststraat waren ook Dinsdag aan het werk getogen en het resultaat daarvan was gisteremiddag een draadspanning langs de geheelen weg van de firma Luyckx tot Dito, waaraan tal van lampjes bengelden. Tegenover de firma Luyckx was een eereport opgericht, waarop met kapitale letters het woord: „Welkom" terwijl links het jaartal 1854 en rechts 1929 stond. Wij vernemen dat ook het andere ge deelte van de Weststraat versierd zal worden. Op de Hoofdgracht was men nog niet verder gekomen dan het spannen van draden over de geheele lengte, kruislinks, van de huizen naar de boomen. De Marine-club had een rijke dennen- versiering, die met rood-wit en blauwe linten aan het gebouw was vastgemaakt, terwijl aan tal van boomen rood-wit en blauwe vlaggetjes waren bevestigd. De muziekuitvoering op het Havenpleln. Op het Havenplein was de tribune voorde muziekuitvoering op Vrijdagavond opgeslagen. De drie plaatselijke muziek korpsen, die aan de uitvoering zullen deelnemen, maken vooraf een rondgang door de stad waarbij de volgende routes zullen worden opgenomen. 1 Van Westplein-Kanaalweg, Hoofd gracht, Havenplein. 2 Van de Gravenstraat (bij Geref. Kerk), Keizerstraat, Zuidstraat, Ankerpark, Buitenhaven. 3 Van Vischmarkt, Stakman Bossestraat, J. in 't Velstraat, Fabrieksgracht, West gracht, Werf poort. Het vertrek van alle drie muziek korpsen van hierboven genoemde aan vangspunt heeft plaats om 8.45. De generale repetitie hedenavond. Het Dagelijksch Bestuur van het Plaat selijk Comité verzoekt alle medewerkende muzikanten, heden (Donderdag) avond om 8 uur aanwezig te willen zijn in het Gebouw van de Roomsch-K. Volksbond, bij de verplichte repetitie der uit te voeren nummers op het Havenplein. De bewoners van den Kanaalweg en Loodsgracht hadden zich tot gisteren nog niet druk gemaakt. Wij zagen alleen voor het Chr. Mil. Tehuis een vlaggentooi. De Molenstraat werd gisterenavond in feesttooi gestoken. Jammer genoeg begon het om tegen achten even te regenen, doch de bewoners lieten zich niet ont moedigen en onder hoeratjes van de jeugd werden slierten vlaggetjes tusschen de boomen bevestigd. De étalage's. Het verzoek aan de winkeliers in de versierde straten, om meer zorg aan de etalages te besteden dan anders, is niet tevergeefsch geweest. Wij zagen op onzen rondgang tal van aardige etalages, die er buitengewoon aantrekkelijk uitzagen en die het hunne zullen doen om de aandacht van stadgenooten en vreemdelingen te trekken, waarmee dan de zorg er aan besteed ruimschoots beloond is. I De zeilwedstrijden. De Kon. Marine Jachtclub maakt in een advertentie in dit nummer bekend, dat de volgboot bij de zeilwedstrijden op Zaterdag a. s., om 9 uur gereed ligt aan het Wierhoofd en om 10 uur vertrekt. Programma's zijn aan boord verkrijgbaar en ook op de batterij Wierhoofd, die voor leden is opengesteld. Op Zondag vertrekt de volgboot om 9 uur. De vlaggen nlt. Wij wekken tenslotte alle stadgenooten om de vlaggen uit te steken. Dat verzoek geldt niet alleen de bewoners van de versierde straten, maar allen. De stad moet een feestelijk aanzien hebben ep hoe drukker er nu gevlagd wordt, hoe gezel liger het eruit zal zien. Dus, steekt de driekleur uit! Eu nu niet gewacht tot uw buren daartoe overgaan, doch u geeft het voorbeeld en velen zullen volgen. Een rectificatie en aanvalling van het programma. In het programma van de feestelijk heden is de route van de koninklijke familie van het Kon. Instituut naar het station verkeerd vermeld, de juiste route vindt men hierboven afgedrukt. Men raadplege dus deze. De café's tot 1 uur open. In een advertentie in dit nummer wordt nog bekend gemaakt, dat de tapperijen op Vrijdag, Zaterdag en Zondag a. s. tot 1 uur des nachts mogen open blijven en dat in die inrichtingen muziek mag worden gemaakt, mits daarvan tevoren aan het Hoofdbureau van Politie kennis wordt gegeven. Café „Klein Kras". De heer Pluijlaar staat wederom gereed bij deze gelegenheid aan zijn bezoekers iets aardigs aan te bieden, nl. de ge trouwe nabootsing van den voorgevel van het Instituut, boven het buffet, geheel van papier vervaardigd en waarvan de ruiten verlicht zijn. Ook de tuin, de hekken, noch ook de Van Speykmast en Ekanonnen zijn niet vergeten. Boottocht naar het vuurwerk. Het zal a.s. Vrijdagavond een gewel dige drukte geven op de Buitenhaven, waarheen ieder zich begeven zal om het vuurwerk te zien en de muziek te hooren. Om hen, die niet eenige uren kunnen of willen staan, in de gelegenheid te stellen op gemakkelijke wijze van vuur werk en muziek te genieten, laat „ESONA" het s.s. „Amsterdam" naar de Buitenhaven varen. De boot (dezelfde, welke verleden jaar een reis naar de Zuiderzeewerken maakte) vertrekt om 9 uur van de Binnenhaven, vaart na geschut te zijn langzaam langs de verlichte sehepen en gebouwen in de Buitenhaven en krijgt ligplaats aan het Hoofd. Hier kunnen de passagiers op hun gemak en onder het genot van een kopje thee of glas bier, genieten van het vele schoone, dat geboden wordt. Voor bijzonderheden zie men de adver tentie. Opvoering historisch tooneelstuk. Bij wijze van hors d'oeuvre het schijnt, dat garnalencroquetjes verruk kelijk zijn en dus als onofficieele ope ning van de feestelijkheden, werd giste renavond in Casino opgevoerd een his torisch tooneelstuk, geschreven door onzen stadgenoot Ph. B. Polak. De auteur betitelt het zelf als volgt„Van Holland- schen moed en van Hollandsche trouw, historisch overzicht van Neêrlands helden daden ter zee, in drie bedrijven en een inleiding, naar verschillende bronnen be werkt", geïllustreerd met zang, tableaux, enz., eene omschrijving, die weliswaar lang is, maar aan duidelijkheid niets te wenschen overlaat. De opvoering had plaats door den Koninklijken Neder- landschen Bond van oud-onderofficieren, met medewerking van het „Musis Sacrum orkest", onder directie van den heer G. Veenstra. Zooals de omschrijving reeds aangeeft, geeft het stuk een historisch overzicht betreffende onze marine, en als zoodanig is het verdeeld in een aantal los van elkander staande tafereelen, die in groote verscheidenheid episoden weergeven uit onze geschiedenis. Wij willen op den voorgrond zetten, dat wij de strekking en bedoeling van het stuk, dat een zuiver gelegenheidsstuk is, absoluut buiten be schouwing laten en ons alleen zullen be palen tot de literaire, historische en

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1929 | | pagina 5