v.ROSSEM'* ZEEPAARD I5cr.
r
Radio-Programma
NU DE ZEPPELIN OVER ONS LAND KOMT.
Steeds een wachter voor den mond,
is voor de portemoinnale gezond.
Een droge keel en Jeukende Jatten.
Vijfde Jaarverslag.
Daar schuilt een onbewuste wereld
kampioen ln!
DE DERDE KARAKARUMEXPEDITIE
De expeditie een groot succes,
Belangrijke ontdekkingen.
Het Ia met Graaf Ferdinand von Zep
pelin gegaan zooals met zoovele uitvinders
en baanbrekers op velerlei gebied. Eerst
de miskenning, toen bet succes, eerst de
strijd, de wanhopig volgehouden strijd en
toen de overwinning, eerst beschouwd als
een gek, een dwaas, toen gehuldigd en ge
prezen als een man, die mede den roem
van Duitschiand, op technisch gebied, be
vestigde.
Vele jaren geleden zat aan een hótel-
middagtafel te Stuttgart, in een onderhoud
met mede-aanzittende officieren, een heer
van middelbaren leeftijd, met grijzende
haren, maar nog van jeugdig aandoende
bewegingen en levendigheid. Het was
dezen wel allerminst aan te zien, dat hij
reeds de waardigheden van Generaal-Ma-
joor, Wurtemberg's gezant aan het Prui
sische hof en lid van den Bondsraad te
Berlijn in één persoon had vereenigd.
Een vreemde gast, wien de zoo druk
verklarende of wel weerleggende heer
tegenover zijn hoewel opmerkzame, toch
van twijfel blijk gevende toehoorders, wel
eenige belangstelling inboezemde, vroeg
na afloop van den maaltijd een hötelbe-
diende, wie toch die bewegelijke oude heer
was. Waarop in onvervalscht „schwabisch"
het antwoord kwam: „na, dees isch 'e narr,
der meint mer könnte fliege". (Die daar
is een gek, die meent, dat wij kunnen
vliegen).
Zoo dachten de landgenooten van Zep
pelin en ook buiten zijn vaderland was hij
als profeet niet geëerd.
Jarenlang heeft hjj moeten strijden en
het lot scheen tegen hem. Mislukking op
mislukking volgde, onverzettelijk bleef
zijn wil om te slagen. Miskenning was zijn
deel, hij ging voort. De worsteling van
dezen man, zoo werd ergens gezegd, om de
verwezenlijking van zijn gedachte, de on
verstoorbare kracht van zijn overtuiging
ook bij den hardnekkigsten tegenspoed
zullen zelfs het nageslacht nog ontroeren
en het woord van Horatlus „Impavidum
ferient ruinae (de stoutmoedigen gaan
zelfs over de ruïnen) schijnt voorwaar wel
op hem van toepassing te zijn.
Reeds kort na den Fransch-Duitschen
oorlog, waaraan Graaf Zeppelin als offi
cier deelnam hij had reeds gevochten in
den Amerikaanschen Successieoorlog en
in den oorlog tegen Oostenrijk had hij
zijn eerste project voor een in cellen ver
deeld luchtschip ontworpen. Doch eerst in
1887 bood 'hij hierover den koning van
Wurtemberg een memorie aan.
Dat hij het ministerie van oorlog de ge
legenheid bood, van het bestuurbare lucht
schip, dat hij' had uitgevonden, gebruik te
maken, spreekt haast vanzelf. Hij was vóór
alles militair en in de eerste plaats er op
bedacht de weerbaarheid van zijn land
grooter te maken. Hij zag in den bestuur
baren luchtballon een versterking van de
weermacht, al vergat hij de andere voor-
deelen van dergelijke luchtschepen niet
In een oproep aan het Duitsche volk
van December 1895 schreef hij o. m.:
„De bestuurbare luchtschepen, welke
onder de ongunstigste omstandigheden
zeven en een halven dag lang een gemid
delde snelheid van meer dan 1000 K.M.
per dag onafgebroken vliegen, zijn in
staat, behalve hun doelmatigheid voor
legerdoeleinden, o. m. de volgende dien
sten te prestoeren:
1. Zij kunnen de vloot, waarmede ze
door signalen in verbinding staan, plaats
en beweging van vijandelijke vloten aan
geven.
2. Zij zullen de scheepvaart van groo-
ten dienst zijn door het zoeken naar ver
miste of gezonken schepen en door foto
grafische opnamen van kusten, welke nog
vrijwel onbekend zijn.
8. Ze kunnen Worden gebruikt voor het
ontsluiten, het beheerschen, de bescher
ming en de uitbreiding, enz. van onze
koloniën.
4. De luchtschepen kunnen voor de
aardrijkskunde van veel nut zijn, daar b.v.
Afrika in drie dagen doorkruist en de
Noordpool van de Noordelijke haven door
een vlucht heen en weer kan worden be
reikt.
5. Niet minder nut kan de meteorologie
van de luchtschepen hebben.
6. Groote beteekenis zullen, in ieder
geval de luchtschepen hebben voor het
wereldpostverkeer. De post kan b.v. van
Berlijn in 88 uren naar Konstantinopel,
in 60 uren naar Alexandrië en naar New-
York in 51/» dag in één vlucht worden
overgebracht."
Zooals men ziet een toekomstbeeld, dat
allang tot werkelijkheid is geworden....
Maar in die dagen lachte men Zeppelin
uit. En het is merkwaardig het oordeel
van deskundigen te lezen, die in opdracht
van den Duitschen keizer, die Zeppelin
ook al een dwaas vond, bijeen waren ge
komen om over de uitvinding van den
laatste te oordeelen.
Onder de autoriteiten op technisch ge
bied, die over de uitvinding van graaf
bevonden
maakt, in zulk een korten tijd als nooit te
voren.
En na deze bijeenkomst, waarbij de oude
man als een kwajongen werd behandeld
en door den keizer genegeerd, kreeg hij
van het Duitsche ministerie de mededee-
ling (29 September 1895), „dat het thans
nu als in onafzienbare tijden onmogelijk
zal zijn, gelden beschikbaar te stellen voor
het bouwen van een luchtschip als door
Uwe Excellentie uitgevonden".
Toen Zeppelin nul op het request had
gekregen, richtte hij zich tot het Duitsche
volk met de bede hem te helpen. Daarin
schreef hij
„Gaarne wil ik gelooven, iedere Duit-
scher wenscht, dat mijn werk en streven
hun doel zullen bereiken. Doch door vrome
wenschen alleen wordt niets geboren.
Het meest verdienstelijk zullen degenen
zich maken, wanneer ze konden besluiten
20 mark bons te koopen. Ik zal zelf 25000
mark geven.
Wanneer men aanneemt, dat het hier
een zaak geldt van onschatbare waarde,
voor het Duitsche vaderland, dan handelt
men snel. Er is altijd gevaar, dat het bui-
Die oproep was van December 1895.
Het zou lang duren voor Zeppelin in
tenland ons voor is",
staat was om zijn eerste luchtschip te bou
wen. In 1901 werd het gedemonteerd, om
dat Zeppelin geen geld meer had om ver
der met zijn werk door te gaan en regee
ring en publiek hem niet steunden.
Doch in 1905 begon hij met den bouw
van een nieuw luchtschip. Het werd 17
Januari 1906 door een storm vernietigd.
Het derde luchtschip L. 8 scheen niet te
voldoen en werd in 1918 afgebroken. Toen
volgde het drama van Echterdingen. Na
een schitterende reis met de L. 4 werd dit
luchtschip vernield. Zeppelin stond rade
loos (5 Aug. 1908), dat scheen hem het
einde en toen richtte hij zich weer tot het
Duitsche volk en zie, binnen een paar we
ken was een bedrag van niet minder dan
6.170.000 mark bijeen.
Zeppelin behoefde zijn levenswerk niet
op te geven. In 1909 werd te Friedrichs-
hafen een werf voor luchtschepen ge
bouwd, terwijl in 1910 de Deutsche Luft-
schiffahrts-Aktion-Gesellschaft met een
kapitaal vdn 8 millioen mark werd opge
richt. Reeds in 1912 kon men van Ham
burg met een „Zeppelin" naar Zwitserland
reizen via Dusseldorf, Frankfort a.M. en
Baden-Baden.
Met welke moeilijkheden Zeppelin ver
der had te kampen kan blijken uit de ge
schiedenis van de verschillende luchtsche
pen door hem en zijn maatschappij voor
den oorlog gebouwd.
De L. 5 werd 25 April 1910 door storm
vernield, L. 6 verbrandde in de hal van
Baaden-Oos op den Wen September 1917.
L, 7, welke den naam van „Deutschland"
kreeg, werd 28 Juni 1910 afgebroken, de
L. 8 werd den 16 Mei 1911 beschadigd. De
L. 10 verbrandde in de Dusseldorfer hal
in het jaar 1912. De L. 11, welke den naam
droeg van „Victoria Louise", werd in 1915
afgebroken. Hetzelfde geschiedde met dé
luchtschepen L. 12 en L. 18. Het eerste
marine luchtschip, de L. 14, werd bij Hei
goland vernield, hetzelfde geschiedde met
de L. 15, dat op den 19 Maart 1918 wert
vernield.
Toen kwam de wereldoorlog. En door
den oorlog werd de bruikbaarheid van
luchtschepen voor aanvallen op vreemde
landen bewezen....
Engeland had wel kennis gekregen van
04, 60, 74, 78, 80, 92, 98, 100, 108 en 112
werden door de wapens van den vijand
vernietigd. De L. 88 Btrandde in Maart
1916 bij Ostende, de L. 84 verbrandde in
Insterburg, de L. 85 werd door storm ver
nield, de L. 86 verbrandde in het jaar 1916
in Fuhlsbuttel, de L. 89 werd afgebroken,
evenals de L. 41 en 42, 44, 45, 50, 51, 57,
58, 68, 67, 08, 71, 78, 77, 80, 81, 84, 88 en
L. 90. De luchtscheppen L. 40 en L. 104
werden door den bliksem vernield; de eer
ste op den 3den September 1915, de laatste
op den 24sten September 1910. Een enkel
luchtschip, de L. 76, viel op 24 September
1916 onbeschadigd in handen van de En-
gelschen. De L. 43 strandde op den lOden
Augustus 1915 bij Ostende, de L. 46 werd
op den 23en Juni 1919, na den wapenstil
stand in Nordholz vernield. De overige
luchtschepen werden óf door weersinvloe
den óf door den oorlog vernield. Of ze vie
len het vuur ten offer. Deelen van het
luchtschip L. 62, dat in den zomer van
1920 was gesloopt, werden aan België ge
leverd, terwyl enkele deelen van de L. 75,
in Augustus 1920 gedemonteerd aan Japan
werden uitgeleverd.
Het luchtschip L. 120 moest aan Italië
worden afgestaan, het luchtschip L. 109
kwam aan Engeland. Het luchtschip de
L. 126 werd naar Amerika gebracht en
heet daar de „Los Angeles".
We komen aan de L. 127, aan welk
luchtschip wel een plaats in de wereldge
schiedenis evenals aan zijn bestuurder Dr.
Eckener, een leerling van Zeppelin, zal
worden ingeruimd. Op het einde van Mei
1929 werd het schip bij de poging om den
Oceaan over te steken van den ondergang
gered door een noodlanding bij Cuers
Pierrefeu. De leider van het schip vond
bij de landing in Frankrijk uitnemende
hulp van de verschillende Fransche auto
riteiten. Het echec van dezen tocht was
veroorzaakt door het onklaar raken van
drie motoren van de vijf, waarover het
luchtschip beschikte. Teruggebracht naar
de oevers van het meer van Constanz, on
derging het luchtschip verschillende ver
anderingen.
Den eersten Augustus werd de nieuwe
tocht ondernomen met het bekende succes.
Het luchtschip trok over de vallei van de
Rhóne, passeerde vervolgens Gibraltar en
de Azoren en bereikte Lakehurst in 93 uur.
De terugkeer naar Friedrichshafen ging
ra de
Zeppelin moesten oordeelen,
zich ook een professor uit Berlijn en
Maxim, de kanonnenkoning en luohtschlp-
oonstructeur. Ze verklaarden:
„Bij de groote oppervlakte, immers, die
een luchtvaartuig van welken vorm ook,
den weerstand der lucht biedt, een weer
stand, die bij verhooging der snelheid tot
in het reusachtige gepotentieerd wordt, ls
een enorme drijvende kracht gebiedend
noodzakelijk. Maar deze kracht verlangt
op haar beurt weer mechanismen en mo
toren, die onder alle omstandigheden, meer
gewicht bezitten dan het vaartuig zou
kunnen dragen. Een vergrooting van het
laatste zou evenwel niets helpen, daar in
dit geval de weerstandsoppervlakte nog
maals grooter zal worden. Het luchtschip
zal wel nooit een snelheid van b.v. 12 me
ter per seconde bereiken, trots alle scherp
zinnigheid en geldelijke opofferingen."
Het is wel merkwaardig een dergelijke
uitspraak te lezen in een tijd, waarin het
luchtschip, naar den kloeken uitvinder ge
noemd? een reis om de wereld heeft ge-
de welgeslaagde proeven met de Zeppelins
boven Duitschiand, doch men noemde het
eerst een spel der verbeelding. Het zou
Engeland spoedig blijken, dat het geen
verbeelding was, dat een afstand van 600
K.M. heel snel door Zeppelins kon worden
afgelegd. Het moest het tot zijn schade
ondervinden.
Reeds lang had men in Duitschiand de
bruikbaarheid der Zeppelins ingezien. En
nu sloeg ook de stemming ten opzichte
van den ouden uitvinder om. Duitsche
hoogescholen verleenden Graaf Zeppelin
het eere-doktoraat, niet lang daarna was
keizer Wilhelm, die eerst voorstander van
het half-stijve systeem van majoor von
Parseval was geweest, van opinie veran
derd, was nu voor het starre systeem van
Zeppelin en hij verleende den man, die hij
eerst als een dwaas had beschouwd, de
hoogste eereteekenen en bij de eerste ont
moeting werd de oude, zoolang miskende
uitvinder, die door zijn vorst „de fanaticus
aan de Bodenzee" werd genoemd, door
dienzelfden vorst broederlijk omhelsd.
Zooals men weet, was de „Graf Zep
pelin", waarmede de reis om de wereld
werd gemaakt, het 127ste luchtschip, dat
naar het systeem-Zeppelin werd gebouwd.
Het is hier de plaats om even de geschie
denis van de 127 Zeppelins na te gaan.
Van de Zeppelins van L. 1 tot L. 15 ver
telden we reeds.
In werkelijkheid werden niet alle Zep
pelins volledig afgemaakt, ook al waren
ze reeds op stapel gezet. De Zeppelins 70,
115 tot 119 en van 122 tot 125 werden nooit
veel sneller. In ruim twee dagen we:
terugreis afgelegd.
Op Donderdag 15 Augustus, 120 uur na
zijn terugkeer van de Vereenigde Staten,
zette het luchtschip zijn tocht voort naar
Tokio. De geheele wereld, in bewondering
voor de schitterende onderneming van dr.
Eckener, volgde met groote belangstelling
den tocht van de „Graf Zeppelin". Het
Oeralgebergte vormde een belangrijke hin
dernis, doch voor de Zeppelin was ook dit
gebied geen bezwaar.
Het schip vloog over Siberië, waar de
groote verlatenheid van de oneindige step
pen de passagiers aangreep. In ruim hon
derd uur was de tocht van Friedrichsha
fen—Tokio volbracht. Toen volgde de
tocht over den Pacific. Nog nimmer had
een luchtverkeersmiddel "den weg Japan
Vereenigde Staten afgelegd. Vliegeniers
hadden den weg San FranciscoHono-
loeloe genomen, Klngford Smlth en zijn
drie metgezellen trokken den Stillen
Oceaan over van Amerika naar Australië,
maar nooit had een vliegenier het beproefd
den weg te nemen van Japan naar Ame
rika. Dr. Eckener, vertrouwende op zijn
luchtschip, deed het en hij slaagde.
Op den 29sten Augustus was de reis om
de wereld volbracht. Alle records waren
gebroken, in een en twintig dagen had de
„Graf Zeppelin" 39.850 K.M. afgelegd. In
1924 hadden de Amerikaansohe vliege
niers voor de reis om de wereld nog 192
dagen noodig, terwijl de beroemde Philias
Fogg van Jules Verne nog tachtig dagen
noodig had.
Graaf Zeppelin heeft nog de praktische
toepassing van zijn uitvinding mogen be
leven. Dat het luchtschip van zijn vinding
een reis om de wereld zou maken, in de
helft van den tijd, welke een stoomschip
noodig heeft om dezelfde route af te leg'
gen, mocht hij niet beleven. Hij stierf
8 Maart 1917.
Hij was geboren den 8sten Juli 1888 te
Constanz.
mon van V. had al eens bezijden de po de
sjnmber gekleineboodschapt en was des
wege voorwaardelijk gestraft en ondei
toezicht gesteld. Ondanks deze dreigende
positie had hij zich opnieuw vergrepen en
zich in Juni, toen hij den winkelier Slmon
Trybetz als loopknecht diende, benadeeld,
door zich een enveloppe met premlebong,
welke brief hij op de post moest bren
gen, zich toe te eigenen. Ht) stond nu dus
opnieuw terecht en de officier, van mee
ning zijnde, dat het uit moest zijn met
verdere consideratie, eischte 1 maand gev,
en zal ter zijner t«d toepassing vragen
van de voorw. straf. De politierechter
scheen evenwel een anderen kijk op den
hervallen zondaar te hebben. Hij veroor
deelde hem tot 7 boete of 7 dagen en
stelde hem onder toezicht van een gezins
hoofd, waartoe de advocaat mr. Prins Jr.
werd benoemd. Deze jonge jurist wordt
alzoo zonder moeite of kosten tot gezins
hoofd bevorderd. Je moet maar boffen.
beste vermogen van die moeilijke op
dracht en veroordeelde den onfrisschen
kluizenaar tot 8 boete of 8 dagen met
verbeurdverklaring van de verwaarloosde
honden met uitzondering van één exem
plaar, die voor den ouden man noodig
kan zijn.
Koeien heeft Frans P. momenteel niet
meer en voor het geval dat hierin veran
dering komt, zal naar omstandigheden
worden gehandeld.
De H.H. veehandelaars Johannes O. en
Jacobus van Giezen, meer amicaal Jaap
genoemd, waren op 27 Juli beiden aan
wezig op de Schager markt en kregen
daar een minder aangename woordenwis
seling over een koe, waarmede de heer
O. meende in den nek te zijn gezien. In
het vuur van het debat liet de heer O. zich
te ver voeren en zich verleiden zijn col
lega 'n schobbert en een oplichter te noe
men, wat dezen zoo slecht smaakte, dat hij
op staanden voet bü Schagens burgemees
ter een klacht wegens beleediging indien
de. Yoor den Politierechter werden de be
sprekingen nog weer eens voortgezet,
doch het slot was dat Sijmen kon afdok
ken en tot 15 boete of 15 dagen werd
veroordeeld.
De veroordeelde was verstandig genoeg
om met dit billijke vonnis genoegen te
nemen.
De aanvallen van acute kleptomanie,
waaraan de 30-jarige los-werkman Sjoerd
P. te Den Helder zoo nu en dan laboreert,
openbaren zich door een hevige droogte
in de keel, die alleen met jandoedel kan
worden gecureerd, waarop hem de vin
gers gaan jeuken en hij een onbedwing-
bare lust voelt opkomen om op de zwijn- fonds in de allereerste plaats ondersteu-
tjesjacht of tewel rijwieldiefstal uit te ning geeft aan de oude en arme redders en
gaan. hun weduwen.
Ook dit jaar heeft mijnheer Sjoerd weer i Ondersteuningen werden in dit verslag-
in hevige mate aan deze alcoholische aan-1 jaar verleend aan 108, gratificaties aan 4
HELDEN DER ZEE-FONDS
DORUS RIJKERS.
Het verslag over 1928 van het Helden
der zee fonds „Dorus Rijkers" zegt o. m.,
dat het binnenkomen in 1927 van ruim
19.000 en in 1928 van 21.000 aan parti
culiere giften, de warme sympathie be
wijst, welke er in ons land bestaat voor de
nederige behouders van menschenlevens
op zee. De aanvullende steun van rijks-
wege is van 5000 gebracht op 7000 per
jaar per rijkscommissie.
Het verslag herinnert aan de ramp met
de „Prins der Nederlanden", in verband
waarmede geen giften hun weg gevonden
hebben naar het „Dorus Rijkersfonds".
Daarom wordt er, ten einde verwarring te
voorkomen, nog eens op gewezen, dat dit
ua
VOOR DEN POLITIERECHTER.
Zitting van Maandag 7 Oct.
afgebouwd. Het grootste aantal Zeppelins
werd natuurlijk tijdens den oorlog ge
bouwd, daar leger en marine zich van dit
luchtverkeersmiddel voor allerlei doelein
den bedienden. Het is begrijpelijk, dat ook
de meeste luchtschepen het slachtoffer
werden van den oorlog, hetzij door vijan
delijke aanvallen, of door andere catastro-
phen als stranaden en verbranden, vernie
tigd werden.
De L. 10 en L. 17 werden afgebroken,
de L. 18 en L. 19 evenals L. 20 vernield.
De L. 21 werd bij een aanval op Luik op
den Oden Augustus 1914 zwaar beschadigd.
De L. 22 en de L. 28 ondergingen hetzelfde
lot tn de eerste oorlogsmaanden. I)e L. 24
strandde in Februari 1015 aan de Deen-
sche kust. De L. 25 werd door een vlieger
aanval vernield, de L. 26 werd ln een Ju-
terborg gedemonteerd. De L. 27 strandde
ln een sneeuwstorm, de L. 28 en L. 29
werden afgebroken, de L. 80 en L. 81 ver
brandden.
De luchtschepen L. 82, 87, 88, 47, 54, 01,
Van uitputting stervende koelen en
verhongerende honden.
Ook Spanbroek heeft de twijfelachtige
eer, een ouden veehouder als gemeentelid
te bezitten, die niet alleen zichzelf, maar
ook zijn koelen en honden in de grootste
ontbering liet vervullen en verhongeren.
Deze vreemde sinjeur, met name Frans P.,
moest heden wegens verwaarloozing van
zijn dieren terecht staan, dooh hij was
wijselijk maar niet verschonen.
De heer Stapel, dierenarts en lid van de
Gezondheidscommissie, had ten huize van
den zonderling een onderzoek ingesteld
en bevonden dat een koe verkeerde ln
treurigen toestand als gevolg van vervui
ling en gebrek. Ook eenige honden be
vonden Zich in niet veel beter conditie.
Kort te voren was alreeds een koe door
gemis aan voedsel gekrepeerd, het was in
één woord zoo'n treurige situatie, dat de
gezondheidscommissie haar best deed In
te grijpen en trachtte den man zijn ver
vuilde woning te doen ontruimen. Echter
alles te vergeefs, ook de pogingen van
den officier om bulten de rechtzaal om,
tot een bevredigende oplossing te komen,
hadden geen resultaat.
Het was voor den Politierechter ook
ke taak dit probleem van
Ing tot oplossing te bren-
vechtingen gesukkeld en stond nu terecht
wegens diefstal van een rijwiel op 2 April
ten nadeele van P. Koster en idem een
op 14 Juli, welk karretje toebehoorde aan
zekeren heer H. Kersten. Meerdere van
die rijwielgapperijen moesten nog op zijn
rekening worden gesteld, doch daarvoor
stond hij niet terecht. Het stond echter
nog niet vast, welk vleesch men hier in
de kuip had. Was het een patiënt voor
het asyl, voor den sukkelamolen of voor
de reclasseering? Om deze vragen te be
antwoorden is een tijd gesteld van 3 we
ken en zal op 28 October de zaak op
nieuw op de proppen komen.
Wij zijn er tot in het diepst onzer zui
vere ziel van overtuigd, dat er in den heer
Gerrit Br. koolhandelaar en schipper uit
de illustre gemeente der Schager roodjes,
geweldige kampioenbokserskrachten slui
meren, die hem, zoo hij ze tot ontwikke
ling kan brengen, eer en rijkdom kunnen
brengen. Maar dan moet hij die aanwen
den om Tom Heeny, Sharkey, Phill Scot,
Sohmeeling of de Italiaansche gewelde
naar Camera aan pap te slaan. Doch
vooral zijn knock-out-capaciteiten niet aan
wenden om den eerzamen heer Cornelis
Schot, sluiswachter aan de 6 wielen bij
Alkmaar van de sokjes te timmeren, zoo
als hij zulks op 11 Juli dorst bestaan, toen
mijnheer Gerrit B. zijn ontevredenheid
luchtte over hef naar zijne meening te
lange wachten op de gelegenheid tot schut
ten. Bij welke gelegenheid hij gedurende
schuttingsdebatten den niets kwaads ver
moedenden heer Schot, door zijn vrienden
en vereerders gewoonlijk „oome Kees"
genoemd, onverwacht een zoo geweldigen
slag op het hoofd toediende, dat Schot
achterover sloeg en wel een kwartier lang
buiten kennis bleef. Zulke gevaarlijke
krachtpatserij brengt geen geld of popu
lariteit, maar schiet een geduchte bres in
de portemonnaie, zooals de pootige schip
per heden tot zijn nadeel moest ondervin
den, toen hij ter zake mishandeling tot
60 boete of 30 dagen (de officier sneed
de kaas in nog veel dikker hompen en
had zelfs 100 boete of 100 dagen gevor
derd) werd veroordeeld.
Het feit, dat niet met zekerheid was uit
te maken, omdat een deskundige verkla
ring ontbrak, dat de getuige Schot bewus
teloos was geraakt door den slag 6f de
val op den grond, gaf den politierechter
motief om een zooveel lichtere straf op te
leggen. w
personen, nJ. aan 80 oud-redders en 82
weduwen, tot in totaal 19.868.
Het verslag herinnert voorts aan het
overlijden op 19 April van Dorus Rijkers
en aan dat van de stichtster van het D. v.
W.-fonds op 24 Mei.
Het bedrag aan effecten is 109.715. De
balans sluit op een bedrag van 172.188,
het voordeelig saldo over 1928 is 109.905,
het fondsbezit was 31 Dec. j.1. f 171.045.
Het aantal leden bedroeg 31 Dec. j.1.
2000. Het totaal der contributies is 9242.
Het hoofdbestuur betuigt in zijn slot
woord zijn dank aan allen, die zich ver
dienstelijk hebben gemaakt door giften of
het bijeenbrengen van gelden.
WETENSCHAPPELIJKE
BERICHTEN.
Kon dat nog met die korte koor
danseresrokjesp
Toen onlangs de Heldersche politie
agenten NJjhoff en Klap zich op een tour
nee bevonden ter oontrole van de richtlge
naleving onzer nooit volprezen Jandoedel-
wet en zich hadden begeven in de verlof-
localiteit van den heer H„ kwamen zij ras
tot de ontdekking dat er gesm{jgeld werd
H- tfeboren Pieternel-
letje K. met bewonderenswaardige han
dheld een flesch, waarin vermoedelijk
sajim, onder haar rokken stopte. Hoe de
df^mnV ?pte' ls ï116' de teKeiwoor-
e, wel een mirakel te noemen,
U^e' d.e'nst voor de grootste
rrpp»! V teFUg 611 VrOOSt ZelfS
geen procesverbaal, strafvervolging en
geen gemakkeli
onwil en vervul mg m R
gen, doch mr. Muller kweet EÏchTnBar zijn
hwti r^uV-I,e--'ehaRen sqhopt ln een
moell
tgens niet uttlevoren van een stuk van
woiiri C?8U do flesch apenmelk,
welke straf haar heden werd toegemeten.
Zleh opnieuw de vingors gebrand.
He lO-jarlge te Den Helder geboren en
te Alkmaar wonende voormalige loopjon
gen, thans aspirant-sohlpperskneoht SI-
Reuter seint uit Bombay, dat blijkens
berichten uit Leh, de expeditie van Visser
midden September reeds groot succes had
gehad. Zij maakte een zeer moeilijken
tooht van 67 dagen door de bergwoestijn.
Zij exploreerde het laatste daar in die stre
ken nog onverkende gebied. De expeditie
was een volledig succes. Zij bracht 55 da
gen door boven de 6000 M., bracht nog on
verkende bergruggen in kaart, ontdekte
de voornaamste bron van de Shyok, voorts
verscheidene meren en onverwachte
gletsjers. Zij slaagde er in den hoogsten
top te beklimmen van de centrale berg
groep op den verjaardag van Koningin
Wilhelmina (de hoogte bleek 6600 M.).
De expeditie had een feilen sneeuw
storm doorstaan, bij een koude van 20°
onder nul, met te weinig water en voedsel
voor de 54 leden. Maar er was nog juist
voldoende om Karoel te bereiken.
Men hoopt over den Kiliana-pas (5500
M.) noordwaarts verder te kunnen gaan.
DONDERDAG zo OCTOBER.
Hilversum, 1071 M. (vóór 6 uur 298 M.)
10.0010.15 Morgenwijding.
12.151.45 Concert door het Tuschinsky-or-
kest.
1-452.00 Gramofoonmuziek.
2.00—3.00 Maak het zelfl cursus.
3 004.00 Gramofoonmuziek.
4.00—5.00 Ziekenuurtje, oJ.v. Mevr. Ant. v.
Dijk.
5 005.30 Gramofoonmuziek.
6.00—7.15 Concert door de Tzlganekapel Bels
Ruha.
7.15—7.45 Fransche les.
8.00—8.15 Gramofoonmuziek.
8.45 Aansl. van het Concertgebouw te Amster
dam, o.l.v. Dr. Willem Mengelberg. Cecilia
Hansen, viool. Daarpa persber. Vervolgens
gramofoonmuziek tot ia.00 (Lustige Weiber
Wlndsor).
Huizen, 1875 M.
10.30—11.00 Korte Zlekendientt.
12.30—a.00 Concert. Fluit, viool, plano en
orgel.
3,003'3S Uitzending voor scholen.
4.00—5.00 Ziekenuurtje.
5.00—6.30 Concert. Alt en orgel.
6.30—7.00 Muzlekpraatje voor de jeugd.
7.00—8.00 Orgelconcert.
8.00 Orkestconcert en toesprakenI Ns afloop:
Persberichten.
Deventry, 1554.4 M.
10.35 Morgenwijding.
11.50 Proefuïtz. Televii
11.05 Lezing. 11.1
JBW'elevIsle. n.50 Gramofoon
muziek. ia.20 Concert. H. Croseley tenor. P.
Nash, viool. D. Mackenzle, piano. 1.20 Con
cert. Cinema-orgel, a.20 Beelduitz. 2.45 Berich
ten. a.50 Uitzending voor scholen, a.ao Vesper
uit de Westmlnatar Abbey. 4.01 Lezing. 4.20