v.ROSSEM'* ZEEPAARD I5cr. r Radio-Programma NU DE ZEPPELIN OVER ONS LAND KOMT. Steeds een wachter voor den mond, is voor de portemoinnale gezond. Een droge keel en Jeukende Jatten. Vijfde Jaarverslag. Daar schuilt een onbewuste wereld kampioen ln! DE DERDE KARAKARUMEXPEDITIE De expeditie een groot succes, Belangrijke ontdekkingen. Het Ia met Graaf Ferdinand von Zep pelin gegaan zooals met zoovele uitvinders en baanbrekers op velerlei gebied. Eerst de miskenning, toen bet succes, eerst de strijd, de wanhopig volgehouden strijd en toen de overwinning, eerst beschouwd als een gek, een dwaas, toen gehuldigd en ge prezen als een man, die mede den roem van Duitschiand, op technisch gebied, be vestigde. Vele jaren geleden zat aan een hótel- middagtafel te Stuttgart, in een onderhoud met mede-aanzittende officieren, een heer van middelbaren leeftijd, met grijzende haren, maar nog van jeugdig aandoende bewegingen en levendigheid. Het was dezen wel allerminst aan te zien, dat hij reeds de waardigheden van Generaal-Ma- joor, Wurtemberg's gezant aan het Prui sische hof en lid van den Bondsraad te Berlijn in één persoon had vereenigd. Een vreemde gast, wien de zoo druk verklarende of wel weerleggende heer tegenover zijn hoewel opmerkzame, toch van twijfel blijk gevende toehoorders, wel eenige belangstelling inboezemde, vroeg na afloop van den maaltijd een hötelbe- diende, wie toch die bewegelijke oude heer was. Waarop in onvervalscht „schwabisch" het antwoord kwam: „na, dees isch 'e narr, der meint mer könnte fliege". (Die daar is een gek, die meent, dat wij kunnen vliegen). Zoo dachten de landgenooten van Zep pelin en ook buiten zijn vaderland was hij als profeet niet geëerd. Jarenlang heeft hjj moeten strijden en het lot scheen tegen hem. Mislukking op mislukking volgde, onverzettelijk bleef zijn wil om te slagen. Miskenning was zijn deel, hij ging voort. De worsteling van dezen man, zoo werd ergens gezegd, om de verwezenlijking van zijn gedachte, de on verstoorbare kracht van zijn overtuiging ook bij den hardnekkigsten tegenspoed zullen zelfs het nageslacht nog ontroeren en het woord van Horatlus „Impavidum ferient ruinae (de stoutmoedigen gaan zelfs over de ruïnen) schijnt voorwaar wel op hem van toepassing te zijn. Reeds kort na den Fransch-Duitschen oorlog, waaraan Graaf Zeppelin als offi cier deelnam hij had reeds gevochten in den Amerikaanschen Successieoorlog en in den oorlog tegen Oostenrijk had hij zijn eerste project voor een in cellen ver deeld luchtschip ontworpen. Doch eerst in 1887 bood 'hij hierover den koning van Wurtemberg een memorie aan. Dat hij het ministerie van oorlog de ge legenheid bood, van het bestuurbare lucht schip, dat hij' had uitgevonden, gebruik te maken, spreekt haast vanzelf. Hij was vóór alles militair en in de eerste plaats er op bedacht de weerbaarheid van zijn land grooter te maken. Hij zag in den bestuur baren luchtballon een versterking van de weermacht, al vergat hij de andere voor- deelen van dergelijke luchtschepen niet In een oproep aan het Duitsche volk van December 1895 schreef hij o. m.: „De bestuurbare luchtschepen, welke onder de ongunstigste omstandigheden zeven en een halven dag lang een gemid delde snelheid van meer dan 1000 K.M. per dag onafgebroken vliegen, zijn in staat, behalve hun doelmatigheid voor legerdoeleinden, o. m. de volgende dien sten te prestoeren: 1. Zij kunnen de vloot, waarmede ze door signalen in verbinding staan, plaats en beweging van vijandelijke vloten aan geven. 2. Zij zullen de scheepvaart van groo- ten dienst zijn door het zoeken naar ver miste of gezonken schepen en door foto grafische opnamen van kusten, welke nog vrijwel onbekend zijn. 8. Ze kunnen Worden gebruikt voor het ontsluiten, het beheerschen, de bescher ming en de uitbreiding, enz. van onze koloniën. 4. De luchtschepen kunnen voor de aardrijkskunde van veel nut zijn, daar b.v. Afrika in drie dagen doorkruist en de Noordpool van de Noordelijke haven door een vlucht heen en weer kan worden be reikt. 5. Niet minder nut kan de meteorologie van de luchtschepen hebben. 6. Groote beteekenis zullen, in ieder geval de luchtschepen hebben voor het wereldpostverkeer. De post kan b.v. van Berlijn in 88 uren naar Konstantinopel, in 60 uren naar Alexandrië en naar New- York in 51/» dag in één vlucht worden overgebracht." Zooals men ziet een toekomstbeeld, dat allang tot werkelijkheid is geworden.... Maar in die dagen lachte men Zeppelin uit. En het is merkwaardig het oordeel van deskundigen te lezen, die in opdracht van den Duitschen keizer, die Zeppelin ook al een dwaas vond, bijeen waren ge komen om over de uitvinding van den laatste te oordeelen. Onder de autoriteiten op technisch ge bied, die over de uitvinding van graaf bevonden maakt, in zulk een korten tijd als nooit te voren. En na deze bijeenkomst, waarbij de oude man als een kwajongen werd behandeld en door den keizer genegeerd, kreeg hij van het Duitsche ministerie de mededee- ling (29 September 1895), „dat het thans nu als in onafzienbare tijden onmogelijk zal zijn, gelden beschikbaar te stellen voor het bouwen van een luchtschip als door Uwe Excellentie uitgevonden". Toen Zeppelin nul op het request had gekregen, richtte hij zich tot het Duitsche volk met de bede hem te helpen. Daarin schreef hij „Gaarne wil ik gelooven, iedere Duit- scher wenscht, dat mijn werk en streven hun doel zullen bereiken. Doch door vrome wenschen alleen wordt niets geboren. Het meest verdienstelijk zullen degenen zich maken, wanneer ze konden besluiten 20 mark bons te koopen. Ik zal zelf 25000 mark geven. Wanneer men aanneemt, dat het hier een zaak geldt van onschatbare waarde, voor het Duitsche vaderland, dan handelt men snel. Er is altijd gevaar, dat het bui- Die oproep was van December 1895. Het zou lang duren voor Zeppelin in tenland ons voor is", staat was om zijn eerste luchtschip te bou wen. In 1901 werd het gedemonteerd, om dat Zeppelin geen geld meer had om ver der met zijn werk door te gaan en regee ring en publiek hem niet steunden. Doch in 1905 begon hij met den bouw van een nieuw luchtschip. Het werd 17 Januari 1906 door een storm vernietigd. Het derde luchtschip L. 8 scheen niet te voldoen en werd in 1918 afgebroken. Toen volgde het drama van Echterdingen. Na een schitterende reis met de L. 4 werd dit luchtschip vernield. Zeppelin stond rade loos (5 Aug. 1908), dat scheen hem het einde en toen richtte hij zich weer tot het Duitsche volk en zie, binnen een paar we ken was een bedrag van niet minder dan 6.170.000 mark bijeen. Zeppelin behoefde zijn levenswerk niet op te geven. In 1909 werd te Friedrichs- hafen een werf voor luchtschepen ge bouwd, terwijl in 1910 de Deutsche Luft- schiffahrts-Aktion-Gesellschaft met een kapitaal vdn 8 millioen mark werd opge richt. Reeds in 1912 kon men van Ham burg met een „Zeppelin" naar Zwitserland reizen via Dusseldorf, Frankfort a.M. en Baden-Baden. Met welke moeilijkheden Zeppelin ver der had te kampen kan blijken uit de ge schiedenis van de verschillende luchtsche pen door hem en zijn maatschappij voor den oorlog gebouwd. De L. 5 werd 25 April 1910 door storm vernield, L. 6 verbrandde in de hal van Baaden-Oos op den Wen September 1917. L, 7, welke den naam van „Deutschland" kreeg, werd 28 Juni 1910 afgebroken, de L. 8 werd den 16 Mei 1911 beschadigd. De L. 10 verbrandde in de Dusseldorfer hal in het jaar 1912. De L. 11, welke den naam droeg van „Victoria Louise", werd in 1915 afgebroken. Hetzelfde geschiedde met dé luchtschepen L. 12 en L. 18. Het eerste marine luchtschip, de L. 14, werd bij Hei goland vernield, hetzelfde geschiedde met de L. 15, dat op den 19 Maart 1918 wert vernield. Toen kwam de wereldoorlog. En door den oorlog werd de bruikbaarheid van luchtschepen voor aanvallen op vreemde landen bewezen.... Engeland had wel kennis gekregen van 04, 60, 74, 78, 80, 92, 98, 100, 108 en 112 werden door de wapens van den vijand vernietigd. De L. 88 Btrandde in Maart 1916 bij Ostende, de L. 84 verbrandde in Insterburg, de L. 85 werd door storm ver nield, de L. 86 verbrandde in het jaar 1916 in Fuhlsbuttel, de L. 89 werd afgebroken, evenals de L. 41 en 42, 44, 45, 50, 51, 57, 58, 68, 67, 08, 71, 78, 77, 80, 81, 84, 88 en L. 90. De luchtscheppen L. 40 en L. 104 werden door den bliksem vernield; de eer ste op den 3den September 1915, de laatste op den 24sten September 1910. Een enkel luchtschip, de L. 76, viel op 24 September 1916 onbeschadigd in handen van de En- gelschen. De L. 43 strandde op den lOden Augustus 1915 bij Ostende, de L. 46 werd op den 23en Juni 1919, na den wapenstil stand in Nordholz vernield. De overige luchtschepen werden óf door weersinvloe den óf door den oorlog vernield. Of ze vie len het vuur ten offer. Deelen van het luchtschip L. 62, dat in den zomer van 1920 was gesloopt, werden aan België ge leverd, terwyl enkele deelen van de L. 75, in Augustus 1920 gedemonteerd aan Japan werden uitgeleverd. Het luchtschip L. 120 moest aan Italië worden afgestaan, het luchtschip L. 109 kwam aan Engeland. Het luchtschip de L. 126 werd naar Amerika gebracht en heet daar de „Los Angeles". We komen aan de L. 127, aan welk luchtschip wel een plaats in de wereldge schiedenis evenals aan zijn bestuurder Dr. Eckener, een leerling van Zeppelin, zal worden ingeruimd. Op het einde van Mei 1929 werd het schip bij de poging om den Oceaan over te steken van den ondergang gered door een noodlanding bij Cuers Pierrefeu. De leider van het schip vond bij de landing in Frankrijk uitnemende hulp van de verschillende Fransche auto riteiten. Het echec van dezen tocht was veroorzaakt door het onklaar raken van drie motoren van de vijf, waarover het luchtschip beschikte. Teruggebracht naar de oevers van het meer van Constanz, on derging het luchtschip verschillende ver anderingen. Den eersten Augustus werd de nieuwe tocht ondernomen met het bekende succes. Het luchtschip trok over de vallei van de Rhóne, passeerde vervolgens Gibraltar en de Azoren en bereikte Lakehurst in 93 uur. De terugkeer naar Friedrichshafen ging ra de Zeppelin moesten oordeelen, zich ook een professor uit Berlijn en Maxim, de kanonnenkoning en luohtschlp- oonstructeur. Ze verklaarden: „Bij de groote oppervlakte, immers, die een luchtvaartuig van welken vorm ook, den weerstand der lucht biedt, een weer stand, die bij verhooging der snelheid tot in het reusachtige gepotentieerd wordt, ls een enorme drijvende kracht gebiedend noodzakelijk. Maar deze kracht verlangt op haar beurt weer mechanismen en mo toren, die onder alle omstandigheden, meer gewicht bezitten dan het vaartuig zou kunnen dragen. Een vergrooting van het laatste zou evenwel niets helpen, daar in dit geval de weerstandsoppervlakte nog maals grooter zal worden. Het luchtschip zal wel nooit een snelheid van b.v. 12 me ter per seconde bereiken, trots alle scherp zinnigheid en geldelijke opofferingen." Het is wel merkwaardig een dergelijke uitspraak te lezen in een tijd, waarin het luchtschip, naar den kloeken uitvinder ge noemd? een reis om de wereld heeft ge- de welgeslaagde proeven met de Zeppelins boven Duitschiand, doch men noemde het eerst een spel der verbeelding. Het zou Engeland spoedig blijken, dat het geen verbeelding was, dat een afstand van 600 K.M. heel snel door Zeppelins kon worden afgelegd. Het moest het tot zijn schade ondervinden. Reeds lang had men in Duitschiand de bruikbaarheid der Zeppelins ingezien. En nu sloeg ook de stemming ten opzichte van den ouden uitvinder om. Duitsche hoogescholen verleenden Graaf Zeppelin het eere-doktoraat, niet lang daarna was keizer Wilhelm, die eerst voorstander van het half-stijve systeem van majoor von Parseval was geweest, van opinie veran derd, was nu voor het starre systeem van Zeppelin en hij verleende den man, die hij eerst als een dwaas had beschouwd, de hoogste eereteekenen en bij de eerste ont moeting werd de oude, zoolang miskende uitvinder, die door zijn vorst „de fanaticus aan de Bodenzee" werd genoemd, door dienzelfden vorst broederlijk omhelsd. Zooals men weet, was de „Graf Zep pelin", waarmede de reis om de wereld werd gemaakt, het 127ste luchtschip, dat naar het systeem-Zeppelin werd gebouwd. Het is hier de plaats om even de geschie denis van de 127 Zeppelins na te gaan. Van de Zeppelins van L. 1 tot L. 15 ver telden we reeds. In werkelijkheid werden niet alle Zep pelins volledig afgemaakt, ook al waren ze reeds op stapel gezet. De Zeppelins 70, 115 tot 119 en van 122 tot 125 werden nooit veel sneller. In ruim twee dagen we: terugreis afgelegd. Op Donderdag 15 Augustus, 120 uur na zijn terugkeer van de Vereenigde Staten, zette het luchtschip zijn tocht voort naar Tokio. De geheele wereld, in bewondering voor de schitterende onderneming van dr. Eckener, volgde met groote belangstelling den tocht van de „Graf Zeppelin". Het Oeralgebergte vormde een belangrijke hin dernis, doch voor de Zeppelin was ook dit gebied geen bezwaar. Het schip vloog over Siberië, waar de groote verlatenheid van de oneindige step pen de passagiers aangreep. In ruim hon derd uur was de tocht van Friedrichsha fen—Tokio volbracht. Toen volgde de tocht over den Pacific. Nog nimmer had een luchtverkeersmiddel "den weg Japan Vereenigde Staten afgelegd. Vliegeniers hadden den weg San FranciscoHono- loeloe genomen, Klngford Smlth en zijn drie metgezellen trokken den Stillen Oceaan over van Amerika naar Australië, maar nooit had een vliegenier het beproefd den weg te nemen van Japan naar Ame rika. Dr. Eckener, vertrouwende op zijn luchtschip, deed het en hij slaagde. Op den 29sten Augustus was de reis om de wereld volbracht. Alle records waren gebroken, in een en twintig dagen had de „Graf Zeppelin" 39.850 K.M. afgelegd. In 1924 hadden de Amerikaansohe vliege niers voor de reis om de wereld nog 192 dagen noodig, terwijl de beroemde Philias Fogg van Jules Verne nog tachtig dagen noodig had. Graaf Zeppelin heeft nog de praktische toepassing van zijn uitvinding mogen be leven. Dat het luchtschip van zijn vinding een reis om de wereld zou maken, in de helft van den tijd, welke een stoomschip noodig heeft om dezelfde route af te leg' gen, mocht hij niet beleven. Hij stierf 8 Maart 1917. Hij was geboren den 8sten Juli 1888 te Constanz. mon van V. had al eens bezijden de po de sjnmber gekleineboodschapt en was des wege voorwaardelijk gestraft en ondei toezicht gesteld. Ondanks deze dreigende positie had hij zich opnieuw vergrepen en zich in Juni, toen hij den winkelier Slmon Trybetz als loopknecht diende, benadeeld, door zich een enveloppe met premlebong, welke brief hij op de post moest bren gen, zich toe te eigenen. Ht) stond nu dus opnieuw terecht en de officier, van mee ning zijnde, dat het uit moest zijn met verdere consideratie, eischte 1 maand gev, en zal ter zijner t«d toepassing vragen van de voorw. straf. De politierechter scheen evenwel een anderen kijk op den hervallen zondaar te hebben. Hij veroor deelde hem tot 7 boete of 7 dagen en stelde hem onder toezicht van een gezins hoofd, waartoe de advocaat mr. Prins Jr. werd benoemd. Deze jonge jurist wordt alzoo zonder moeite of kosten tot gezins hoofd bevorderd. Je moet maar boffen. beste vermogen van die moeilijke op dracht en veroordeelde den onfrisschen kluizenaar tot 8 boete of 8 dagen met verbeurdverklaring van de verwaarloosde honden met uitzondering van één exem plaar, die voor den ouden man noodig kan zijn. Koeien heeft Frans P. momenteel niet meer en voor het geval dat hierin veran dering komt, zal naar omstandigheden worden gehandeld. De H.H. veehandelaars Johannes O. en Jacobus van Giezen, meer amicaal Jaap genoemd, waren op 27 Juli beiden aan wezig op de Schager markt en kregen daar een minder aangename woordenwis seling over een koe, waarmede de heer O. meende in den nek te zijn gezien. In het vuur van het debat liet de heer O. zich te ver voeren en zich verleiden zijn col lega 'n schobbert en een oplichter te noe men, wat dezen zoo slecht smaakte, dat hij op staanden voet bü Schagens burgemees ter een klacht wegens beleediging indien de. Yoor den Politierechter werden de be sprekingen nog weer eens voortgezet, doch het slot was dat Sijmen kon afdok ken en tot 15 boete of 15 dagen werd veroordeeld. De veroordeelde was verstandig genoeg om met dit billijke vonnis genoegen te nemen. De aanvallen van acute kleptomanie, waaraan de 30-jarige los-werkman Sjoerd P. te Den Helder zoo nu en dan laboreert, openbaren zich door een hevige droogte in de keel, die alleen met jandoedel kan worden gecureerd, waarop hem de vin gers gaan jeuken en hij een onbedwing- bare lust voelt opkomen om op de zwijn- fonds in de allereerste plaats ondersteu- tjesjacht of tewel rijwieldiefstal uit te ning geeft aan de oude en arme redders en gaan. hun weduwen. Ook dit jaar heeft mijnheer Sjoerd weer i Ondersteuningen werden in dit verslag- in hevige mate aan deze alcoholische aan-1 jaar verleend aan 108, gratificaties aan 4 HELDEN DER ZEE-FONDS DORUS RIJKERS. Het verslag over 1928 van het Helden der zee fonds „Dorus Rijkers" zegt o. m., dat het binnenkomen in 1927 van ruim 19.000 en in 1928 van 21.000 aan parti culiere giften, de warme sympathie be wijst, welke er in ons land bestaat voor de nederige behouders van menschenlevens op zee. De aanvullende steun van rijks- wege is van 5000 gebracht op 7000 per jaar per rijkscommissie. Het verslag herinnert aan de ramp met de „Prins der Nederlanden", in verband waarmede geen giften hun weg gevonden hebben naar het „Dorus Rijkersfonds". Daarom wordt er, ten einde verwarring te voorkomen, nog eens op gewezen, dat dit ua VOOR DEN POLITIERECHTER. Zitting van Maandag 7 Oct. afgebouwd. Het grootste aantal Zeppelins werd natuurlijk tijdens den oorlog ge bouwd, daar leger en marine zich van dit luchtverkeersmiddel voor allerlei doelein den bedienden. Het is begrijpelijk, dat ook de meeste luchtschepen het slachtoffer werden van den oorlog, hetzij door vijan delijke aanvallen, of door andere catastro- phen als stranaden en verbranden, vernie tigd werden. De L. 10 en L. 17 werden afgebroken, de L. 18 en L. 19 evenals L. 20 vernield. De L. 21 werd bij een aanval op Luik op den Oden Augustus 1914 zwaar beschadigd. De L. 22 en de L. 28 ondergingen hetzelfde lot tn de eerste oorlogsmaanden. I)e L. 24 strandde in Februari 1015 aan de Deen- sche kust. De L. 25 werd door een vlieger aanval vernield, de L. 26 werd ln een Ju- terborg gedemonteerd. De L. 27 strandde ln een sneeuwstorm, de L. 28 en L. 29 werden afgebroken, de L. 80 en L. 81 ver brandden. De luchtschepen L. 82, 87, 88, 47, 54, 01, Van uitputting stervende koelen en verhongerende honden. Ook Spanbroek heeft de twijfelachtige eer, een ouden veehouder als gemeentelid te bezitten, die niet alleen zichzelf, maar ook zijn koelen en honden in de grootste ontbering liet vervullen en verhongeren. Deze vreemde sinjeur, met name Frans P., moest heden wegens verwaarloozing van zijn dieren terecht staan, dooh hij was wijselijk maar niet verschonen. De heer Stapel, dierenarts en lid van de Gezondheidscommissie, had ten huize van den zonderling een onderzoek ingesteld en bevonden dat een koe verkeerde ln treurigen toestand als gevolg van vervui ling en gebrek. Ook eenige honden be vonden Zich in niet veel beter conditie. Kort te voren was alreeds een koe door gemis aan voedsel gekrepeerd, het was in één woord zoo'n treurige situatie, dat de gezondheidscommissie haar best deed In te grijpen en trachtte den man zijn ver vuilde woning te doen ontruimen. Echter alles te vergeefs, ook de pogingen van den officier om bulten de rechtzaal om, tot een bevredigende oplossing te komen, hadden geen resultaat. Het was voor den Politierechter ook ke taak dit probleem van Ing tot oplossing te bren- vechtingen gesukkeld en stond nu terecht wegens diefstal van een rijwiel op 2 April ten nadeele van P. Koster en idem een op 14 Juli, welk karretje toebehoorde aan zekeren heer H. Kersten. Meerdere van die rijwielgapperijen moesten nog op zijn rekening worden gesteld, doch daarvoor stond hij niet terecht. Het stond echter nog niet vast, welk vleesch men hier in de kuip had. Was het een patiënt voor het asyl, voor den sukkelamolen of voor de reclasseering? Om deze vragen te be antwoorden is een tijd gesteld van 3 we ken en zal op 28 October de zaak op nieuw op de proppen komen. Wij zijn er tot in het diepst onzer zui vere ziel van overtuigd, dat er in den heer Gerrit Br. koolhandelaar en schipper uit de illustre gemeente der Schager roodjes, geweldige kampioenbokserskrachten slui meren, die hem, zoo hij ze tot ontwikke ling kan brengen, eer en rijkdom kunnen brengen. Maar dan moet hij die aanwen den om Tom Heeny, Sharkey, Phill Scot, Sohmeeling of de Italiaansche gewelde naar Camera aan pap te slaan. Doch vooral zijn knock-out-capaciteiten niet aan wenden om den eerzamen heer Cornelis Schot, sluiswachter aan de 6 wielen bij Alkmaar van de sokjes te timmeren, zoo als hij zulks op 11 Juli dorst bestaan, toen mijnheer Gerrit B. zijn ontevredenheid luchtte over hef naar zijne meening te lange wachten op de gelegenheid tot schut ten. Bij welke gelegenheid hij gedurende schuttingsdebatten den niets kwaads ver moedenden heer Schot, door zijn vrienden en vereerders gewoonlijk „oome Kees" genoemd, onverwacht een zoo geweldigen slag op het hoofd toediende, dat Schot achterover sloeg en wel een kwartier lang buiten kennis bleef. Zulke gevaarlijke krachtpatserij brengt geen geld of popu lariteit, maar schiet een geduchte bres in de portemonnaie, zooals de pootige schip per heden tot zijn nadeel moest ondervin den, toen hij ter zake mishandeling tot 60 boete of 30 dagen (de officier sneed de kaas in nog veel dikker hompen en had zelfs 100 boete of 100 dagen gevor derd) werd veroordeeld. Het feit, dat niet met zekerheid was uit te maken, omdat een deskundige verkla ring ontbrak, dat de getuige Schot bewus teloos was geraakt door den slag 6f de val op den grond, gaf den politierechter motief om een zooveel lichtere straf op te leggen. w personen, nJ. aan 80 oud-redders en 82 weduwen, tot in totaal 19.868. Het verslag herinnert voorts aan het overlijden op 19 April van Dorus Rijkers en aan dat van de stichtster van het D. v. W.-fonds op 24 Mei. Het bedrag aan effecten is 109.715. De balans sluit op een bedrag van 172.188, het voordeelig saldo over 1928 is 109.905, het fondsbezit was 31 Dec. j.1. f 171.045. Het aantal leden bedroeg 31 Dec. j.1. 2000. Het totaal der contributies is 9242. Het hoofdbestuur betuigt in zijn slot woord zijn dank aan allen, die zich ver dienstelijk hebben gemaakt door giften of het bijeenbrengen van gelden. WETENSCHAPPELIJKE BERICHTEN. Kon dat nog met die korte koor danseresrokjesp Toen onlangs de Heldersche politie agenten NJjhoff en Klap zich op een tour nee bevonden ter oontrole van de richtlge naleving onzer nooit volprezen Jandoedel- wet en zich hadden begeven in de verlof- localiteit van den heer H„ kwamen zij ras tot de ontdekking dat er gesm{jgeld werd H- tfeboren Pieternel- letje K. met bewonderenswaardige han dheld een flesch, waarin vermoedelijk sajim, onder haar rokken stopte. Hoe de df^mnV ?pte' ls ï116' de teKeiwoor- e, wel een mirakel te noemen, U^e' d.e'nst voor de grootste rrpp»! V teFUg 611 VrOOSt ZelfS geen procesverbaal, strafvervolging en geen gemakkeli onwil en vervul mg m R gen, doch mr. Muller kweet EÏchTnBar zijn hwti r^uV-I,e--'ehaRen sqhopt ln een moell tgens niet uttlevoren van een stuk van woiiri C?8U do flesch apenmelk, welke straf haar heden werd toegemeten. Zleh opnieuw de vingors gebrand. He lO-jarlge te Den Helder geboren en te Alkmaar wonende voormalige loopjon gen, thans aspirant-sohlpperskneoht SI- Reuter seint uit Bombay, dat blijkens berichten uit Leh, de expeditie van Visser midden September reeds groot succes had gehad. Zij maakte een zeer moeilijken tooht van 67 dagen door de bergwoestijn. Zij exploreerde het laatste daar in die stre ken nog onverkende gebied. De expeditie was een volledig succes. Zij bracht 55 da gen door boven de 6000 M., bracht nog on verkende bergruggen in kaart, ontdekte de voornaamste bron van de Shyok, voorts verscheidene meren en onverwachte gletsjers. Zij slaagde er in den hoogsten top te beklimmen van de centrale berg groep op den verjaardag van Koningin Wilhelmina (de hoogte bleek 6600 M.). De expeditie had een feilen sneeuw storm doorstaan, bij een koude van 20° onder nul, met te weinig water en voedsel voor de 54 leden. Maar er was nog juist voldoende om Karoel te bereiken. Men hoopt over den Kiliana-pas (5500 M.) noordwaarts verder te kunnen gaan. DONDERDAG zo OCTOBER. Hilversum, 1071 M. (vóór 6 uur 298 M.) 10.0010.15 Morgenwijding. 12.151.45 Concert door het Tuschinsky-or- kest. 1-452.00 Gramofoonmuziek. 2.00—3.00 Maak het zelfl cursus. 3 004.00 Gramofoonmuziek. 4.00—5.00 Ziekenuurtje, oJ.v. Mevr. Ant. v. Dijk. 5 005.30 Gramofoonmuziek. 6.00—7.15 Concert door de Tzlganekapel Bels Ruha. 7.15—7.45 Fransche les. 8.00—8.15 Gramofoonmuziek. 8.45 Aansl. van het Concertgebouw te Amster dam, o.l.v. Dr. Willem Mengelberg. Cecilia Hansen, viool. Daarpa persber. Vervolgens gramofoonmuziek tot ia.00 (Lustige Weiber Wlndsor). Huizen, 1875 M. 10.30—11.00 Korte Zlekendientt. 12.30—a.00 Concert. Fluit, viool, plano en orgel. 3,003'3S Uitzending voor scholen. 4.00—5.00 Ziekenuurtje. 5.00—6.30 Concert. Alt en orgel. 6.30—7.00 Muzlekpraatje voor de jeugd. 7.00—8.00 Orgelconcert. 8.00 Orkestconcert en toesprakenI Ns afloop: Persberichten. Deventry, 1554.4 M. 10.35 Morgenwijding. 11.50 Proefuïtz. Televii 11.05 Lezing. 11.1 JBW'elevIsle. n.50 Gramofoon muziek. ia.20 Concert. H. Croseley tenor. P. Nash, viool. D. Mackenzle, piano. 1.20 Con cert. Cinema-orgel, a.20 Beelduitz. 2.45 Berich ten. a.50 Uitzending voor scholen, a.ao Vesper uit de Westmlnatar Abbey. 4.01 Lezing. 4.20

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1929 | | pagina 14