v.ROSSEM'1 ZEEPAARD IS OOST-INDIË. BINNENLAND. De burgeroorlog. Een overwinning van generaal Feng, Het 1b Dlnsdaj? nanr Vaz Dias uit Peking verneemt, aan hot leger van generaal Feng na een strijd, die drie dagen heeft geduurd, gelukt het front van de Qhlnee- sche regeorlngstroepen 127 kilometer van Hankou te doorbreken. Men verwacht, dat Feng de stad Hankou zal Innemen. Het leger van Feng heeft ln deze gevech ten twee duizend gevangenen gemaakt en zeventien zware stukken geschut en vele machinegeweren bult gemaakt. Wanordelijkheden te Peking. x Gericht tegen de trambeambten. Reuter meldde Dinsdag uit Peking, dat daar in de heele stad ernstige wanordelijk heden zijn voorgekomen. Lieden, die in jinriksa's (de bekende twee-wielige wagentjes) reden en gewa pend waren met knuppels, deden aan vallen op traimrijtuigen. Zij lieten de pas sagiers uitstappen en mishandelden de be ambtenaren. Op verscheidene punten der stad werden de tramrijtuigen beschadigd en vernield. De aanvallen geschiedden tegelijk door de heele stad en waren dus klaarblijkelijk voorbereid. Gedurende 3 uur stond het verkeer stil. Daarna kwamen troepen aan, die inderhaast waren opgeroepen om de politie bij te staan bij het uiteendrijven van de opstandelingen. De staat van beleg afgekondigd. De staat van beleg is afgekondigd. De orde wordt geleidelijk hersteld, maar de dienst der tram is nog ontwricht. De oorzaak der wanordelijkheden is nog onbekend, hoewel men wist, dat sinds eenigen tijd de vakvereeniglng van de jinriksa-rjjders en de trambeambten niet op goeden voet stonden. HARDNEKKIG DESERTEUR. Drie vergeefsche sprongen In zee. Naar de Sum. P. vernam, hebben de passagiers van de „Koningin der Neder landen" op de laatste reis naar Indië tot driemaal toe een sensatie beleefd. Eén der militairen van het detachement aanvul lingstroepen, dat zich aan boord bevond, deed namelijk tot driemaal toe een poging tot desertie. Eerst sprong hij te Port Said over boord, om zwemmende aan den wal te ko men. De man werd toen opgevisoht. Te Co lombo herhaalde hij hetzelfde grapje en in Sabang deed hij een derde poging om te ontkomen. Telkenmale wist men hem uit het water op te vissohen. In Sabang werd hij ten slotte in de boeien gezet, zoodat van de sertie op het verdere traject wel niets is kunnen komen. Rood on groon, naars, alle kleuren vnn het spectrum zorgdon ervoor, dat do Am sterdammer, die zijn hart verpand heeft aan het wator en de romantiek, bevredi ging vond, nadat het felle licht van zoek lichten en schijnwerpers den gansohen avond zorg hadden gedragen, dat ook op De Edison-lichtweek te Amsterdam. Het wateroorso. De Nw. Rott. Crt. schrijft: Amsterdam glanst in een blank licht, koel en rein, van een uiterste rust. Bl'ank is het Edison monument, blank is de Apol- linisohe zuilenrij langs het Damrak, blank zijn de torens en koepels hoo^ daarboven. Verdwenen schijnt alle romantiek. Maar ach, wat zou Amsterdam zijn, als de hoo rnen niet meer zich zachtjes spiegelden in donker stil water, ais de Amstei, onze „ri- vier" niet liet deinen op nauwelijks kab belend water ranke bootjes, waar de duis ternis hoedster is van alle romantiek? En waar dus, zelfs bij een zoo modern inge steld licbtfestljn als de Edisonweek te aan schouwen geeft, kleurige electrische illu minatie in vetpotjes-stijl (het wordt zon der ©enige geringschatting gezegd) vol komen tot haar recht komt. Daar gleden wherrles naar ouden trant met een enkelen lichtlijn begrensd, daar waren andere, met meer overdaad kleur rijk gesierd, met trossenbont© ballons aan boeg en steven, een uitbundige vreugde als de ballonnentros van den koopman, die leder kinderhart verheugt. Motorbooten volgden eenzelfden trant, andere verheerlijkten met licht de sym bolen van verschillende bedrijven. Een rood-groene draak vertoonde een bont lichtende verschrikking, rustig glansde oen bootmotor onder het licht der Hohhnwerpers. Bierfusten en een Jenever kruik vonden evenals gewillige! ra's van klonk het lied van do woigasieepors van een houtvlot, dloor een verbeeldlngrljlto firma naar don Aomtol gevojjrd. En overal lieowchto oppermachtig do romantiek, die haar hoogtepunt vond toen de „Jan van dor Hoydon" midden A matei eon 40 M. hoogs fontein deed iden evenals het kolenmijn,bedrijf omlijning ln lloht. Terwijl de do „Pollux" omhoogstreefden springen, omringd dnor waterwerken, die die van Veraallloa evonaardun. IDRAISJjl Avan VALK EMBURQ's" 9 A ••iLEVER' de Amstei de voordeelen van de imoderno electrotechniek volkomen tot hun recht kw amen Nachtvlucht boven de lichtstad. De wisseling van indrukken is snel. Onze vlleghaven, Schiphol, baadt in een zee van licht, dat ontspringt uit de sterke lenzen van de acht metalen lantarenhul zen, welke he uitgestrekte terrein ln het klaarst© dlaglicht zetten. De nabijheid van het l'ichtfestijn der wereldstad verraadt zich alleen door een vreemden, intensen gloed tegen den nooordelijken hemel, ver sterkt door de weerkaatsing tegen de laaghangende luchten. Overigens is zij volkomen aan alle waarneming onttrok ken, in de geheimzinnige duisternis van den nacht. Enkele minuten later. De twee-motcrige Fokker, welke ons hoog boven Amster- dam-in-lichte-laaie door het luchtruim zal medenemen, heeft zich van de aarde los gemaakt. En dlaar ontrolt zich als bij too- verslag, heel diep onder ons, het overwel digend scboone overzicht over de hon derdduizenden lichten der feestelijke we reldstad. Onze eerste en blijvende indruk is die van een hemelvaart, hoog boven het flonkerende firmament uit, dat nu in on gemeten diepten aan onze voeten ligt. De schoonheid van een nachtvlucht bo ven Amsterdam is niet gelegen in de bui tengewone verlichting van een Edison week; die gaat grootendeels verloren in het sprookje van Duizend-en-één-Nacht, hetwelk een overzicht van de stad bij avond van een hoogte van 600 M. tot wer kelijkheid maakt. Het is het overweldi gend geheel van deze lichtorgle, waarvan men zich geen denkbeeld kan vormen, en die alle beschrijving tart. Het is ook haast ondoenlijk om ziin aandacht te concen- treeren op bepaalde punten, omdat de nooit gedachte schoonheid van dat geheel haar daarvoor te sterk in haar boeien houdt. En hoe moeilijk blijkt het achteraf deze indrukken van geweldige schoonheid te ordenen. Maar wat onze bewondering en aan dacht veel sterker vasthoudt, is de kaart van de stad zooals die nu geteekend ligt in fonkelende lijnen op haar ware grootte diep onder ons uitgespreid; een visioen, van zoo geweldig^schoonheid, dat geen beschrijving de werkelijkheid ervan ver mag te vertolken. Misschien ook omdat het slechts een zoo kort visioen kon zijn. Want nu wij trachten het voor onze oogen te doen herleven, lijkt het ons alsof het begin ook reeds het einde was. De motoren worden afgezet, wij dalen, en in enkele minuten is het visioen verdwe nen als een luchtspiegeling, en staren wij weer in de nuchtere duisternis van het slapende polderland. De afgebroken Radio-rede. Een mededoellng van het hoofd bestuur dier P. T. T. Het hoofdbestuur der posterijen en tele grafie meldt: Maandagavond hield de heer Vogt (van de A.VJt.0.) een rede voor de microfoon, welke niet in het vastgestelde programma voorkwam. Het bleek, dat de inhoud daar van moeilijkheden kon veroorzaken aan het orgaan, door de overheid ingesteld om de omroepaangelegenheden in voorberei denden zin te regelen (de Radio-raad), wijl de rede een omroepaangelegenheid be handelde op een wijze, welke niet in over eenstemming werd geacht met de eischen, die in de tegenwoordige, ©enigszins bewo gen omstandigheden aan hetgeen in den aether wordt uitgezonden, moeten worden gesteld. Op grond hiervan is aan den rede naar verzocht, niet door te gaan en toen daaraan niet werd voldaan, is hem op dracht gegeven, de rede te beëindigen. Aan deze opdracht is gevolg gegeven, waarna het vastgestelde avondprogramma ongestoord voortgang kon vinden. Ver breking tussohen studio en zender heeft niet plaats gehad. Vragen aan den Minister van Waterstaat. Het Tweede Kamerlid' de heer F. Vos, heeft aan den minister van waterstaat de volgende vragen gesteld: 1. Is het den minister bekend, dat de uitzending van een radio-redevoering van den heer Willem Vogt, directeur van het omroepbedrijf van de Algemeen© Veree- nlglng Radio Omroep, gehouden op Maan dag 21 October J.I., dos avonds, van ambts wege plotseling ls afgebroken? 2. Is den minister bereid, mode to doo ien, of doze handeling strekte tot uitvoe ring van artikel Ster der Telegraaf- en To- lefoonwet? II. Indien de voorgaande vraag beves tigend,wordt beantwoord, wil <lo minister dan mededeeJen, welke bewoordingen of uitdrukkingen, door den heer Vogt ge bezigd, gevaarlijk zijn geacht voor de vol- llgheld vnn den Staat, de openbare orde hlormedo zUne diepe verontwaardiging te kennen over het voornemen om den zend tijd van de A.V.R.O. te beknotton, ten voordeele van de programma's vnn do V.A.R.A. en aldus mede te werken, dut ook in den aether het oproerige revolutlou- nalre streven hoogtij viert. Een communiqué van de A.V.R.O. De A.V.R.O. zendt ons het volgende communiqué: De algemeen secretaris van het dage- ïyksch bestuur van de A.VJt.O. heeft zich, ter zake van het afbreken van de rede van den directeur van het omroepbedrijf op Maandagavond, gewend tot den directeur- generaal van de P.T.T., die den last tot het afbreken van de rede heeft verstrekt. De directeur-generaal deelde mede, dat hij door een telegram van de VA.R.A. op merkzaam was gemaakt op de toespraak en dat hij niet verrast wenschte te wor den met een toespraak, die niet van te voren in het gedrukte programma was aangekondigd en van welks inhoud hij niet van tevoren kennis had kunnen nemen. Hij heeft op hét uitdrukkelijk ver zoek om hedenavond (Dinsdag) een zelfde redevoering te mogen houden geen toe stemming willen verleenen. De algemeene secretaris heeft den di recteur-generaal gewezen op de plotselin ge afwijking van tot nog toe gevolgde ge woonten als de onderhavige niet te cen- sureeren. Daarop werd geantwoord, dat het niet doenlijk was, voortdurend controle te laten uitoefenen door met verantwoorde lijkheid bekleede personen, doch dat in dit geval te voren door derden de aan- daoht op de komende toespraak was ge vestigd. De A.V.R.O. heeft besloten op grond van het vorenstaande geen redevoering meer uit te zenden tot opwekking om aan den Radioraad (adres van Bleiswtjlcstraat 16, den Haag) te doen blijken welke mee. ning in Nederland heerscht over de voor genomen verdeeling van den zendtijd, maar wacht met gerustheid of, welken In vloed de reeds gehouden redevoeringen op die beslissing zullen hebben. HET ADVIES VAN DEN RADIO-RAAD De ln overweging genomen verdeeling van dien zendtijd. Langzamerhand druppelt nu toch het vertrouwelijke advies van den Radioraad in de openbaarheid. „De Tel." laat zich uit ,/s-Gravenhage" melden, dat de Radio raad in overweging blijkt te hebben geno men, den zendtijd als volgt over de twee zenders te verdoelen: Huizen: Orthodoxe-protestanten 35 pet. Roomsch-katholieken 40 Kleine groepen 5 Nationale omroep 20 sonen, door de entstofinrichting te Rotter dam koepokstof voor 8562 personen, door de entstofinrJchting to Groningen koe; pokstof voor 2808 personen. Totaal voor 84.981 personen. Encophalltls na Inenting. In de week van 18 tot en met 19 October werden acht gevallen van encephalltls na Inenting ter kennis van het Staatstoezicht op de Volksgezondheid gebracht. Varlolo minor (Alastrlm). In de week van 18 tot en met 19 October ls te Rotterdam voorgekomen 1 ziektege val. Drie gevallen moeten alsnog worden vermeld als waargenomen in de week van 6 tot en met 12 October. Verder zijn in de week van 18 tot en met 19 October vermeld: 1 geval te Delft, 1 ge val te 's-Gravenhage en 1 geval te Hille- gersberg. Een der zieken te 's-Gravenhage ls overleden. LUCHTVAART. Totaal 100 pet. Hilversum: V.A.R.A. A.V.R.O. Kleine groepen 40 pet. 50 10 Totaal 100 pot. Op het oogenblik is de verdeeling tus- schen V.A.R.A. en A.V.R.O. ondersch. pl. m. 10 pet. en pl. m. 90 pet. De ontleding van de programma's leert ons namelijk, dat de toestand thans is: Huizen: gebruikt worden 69Vi zenduur. Hiervan door: de N.C.R.V. (orth. prot.) 35Yi, de K.R.O. (r.-k.) 30H, de V.P.R.O. (vrijz. prot.) 3Yi. Hilversum: gebruikt worden 8334 zend uur. Hiervan door: de A.V.R.O. (algemeen) 7424, de V.A.R.A. (s.-d.) 8, de V.P.R.O. H. De slechts 20 pet., die aan den Nationa- len omroep zijn toegewezen, zouden, naar in de bedoeling ligt, worden uitgebreid tot een zoo groot gedeelte als later van de bij zondere omroepvereenigingen zal blijken te kunnen worden afgenomen. Zij heeten te zijn „een bescheiden begin". Hoe die „Nationale omroep" zal Worden ingericht en in hoever hij in verband daar mede aan de eisohen van een Nationalen omroep zou voldoen op die basis van slechts 10 pet. van den gezamenlijken zendtijd, moet nog worden afgewacht. NIEUWE FRANKEERZEGELS. Indien de wijziging van de posttarieven haar beslag krijgt, zal behoefte ontstaan aan een frankeerzegel van 21 cent, zijnde het bedrag verschuldigd voor een binnen- landsolion nangeteekenden brief tot 20 gram. Het zegel vun 2234 cent zal kunnen worden gemist. Do zegels van 22M cent zullen daarom worden opgobruikt met een overdruk: „21 cent". Eerst wanneer do aanwezige voor raad duartoe aanleiding geeft, zul tot aan maak van eon nieuw zegel van 21 oent ode zoden? 4, Indien vraag 2 ontkennend wordt beantwoord, wil dit minister dan modedeo- len, op grond! vnn welke wettelijke bopn- llng(on) tot don sub 1 bodooldon maatregel ls overgoguanP Protest van hot Verbond! van Nationalisten. Do Centrale Raad vnn hot Verbond vnn Nationalisten hooft heden aan den Radio raad het volgende telegram gezonden: Het Vetboud vnn Nationalisten, be staande uit mannen en vrouwen uit alle standen en gezindten ln Nederland, geeft worden overgegaan. De zegolafdnikken op de poslbladen zul len door een overdruk tot (I cent worden teruggebracht, De briefomslagen, waarvan geen grooto voorraad aanwezig Is. zullen worden onge bruikt voor het bultenlnndsoh verkeer door een zegel van 5 cent bil te plakken. Een postzegel van 0 cent zal worden aangemaakt, to gebruiken voor stukken, welke ten onrecht© als drukwerk gefran keerd zijn ln plaats van alt brief. BESMETTELIJKE ZIEKTEN. Aflevering vnn ontstof door dto koopoUlnrtchtlngon. In de week vnn 18 tot en met 19 October werd afgeleverd: door de entatoflnrlohtlng te Amnterdnm koepokstof voor 28.680 per- De postvluchten van en naar Indië Het tweede postvliegtuig de terugreis begonnen. Aneta seinde Dinsdagochtend uit Ba tavia: Het tweede postvliegtuig is vanmorgen 5.40 zijn terugreis naar Nederland begon nen. In totaal heeft het 109 kilogram post aan boord. Te Medan aangekomen. Bij de Kon. Luchtvaartmij. is bericht in gekomen, dat het tweede postvliegtuig gis terochtend 6.45 uit Batavia is vertrokken en om 8.10 te Palembang is aangekomen. Uit Palembang werd om 9.05 vertrokken; het vliegtuig is om 15.10 te Medan aange komen. To Bangkok. Volgens bij de Kon. Luchtvaartmij. In gekomen bericht, is het tweede retour vliegtuig gisterenoohtend 6.5 hit Medan vertrokken en te 14.10 te Bangkok aange komen. D© post vajj hét tweede vliegtuig. Blijkens mededeeling van de Indische administratie heeft het tweede postvlieg tuig op de terugreis 17 zakken post aan boord met een totaal gewicht van 187 K.G. en 115 gram bruto en 132 K.G. en 249 gram netto. Van het aantal zakken zijn 10 bestemd voor Amsterdam, 3 voor Rotterdam en 4 voor 's-Grhvenhage. Doorzending van de post van het vierdè vliegtuig. De post van het vierde vliegtuig, dat bij Konstantinopel averij heeft gekregen, is op de volgende wijze doorgezonden: De voor Aleppo bestemde stukken zijn per trein verzonden en zullen aldaar 25 dezer aankomen. De stukken voor Bagdad worden met den autodienst Damascus— Bagdad vervoerd; aankomst aldaar 30 de zer. De mail voor Boesjir, Karatsjï, Alla- habad en Akyab wordt overgebracht met den luchtdienst LondenKaratsjï, aan komst te Boesjir 1 November en te Ka ratsjï 2 November. De stukken voor Bang kok gaan per Engelsche mail, aankomst 18 November aldaar, en de correspondentie voor Nederlandsch-Indië wordt verzonden per stoomschip „Patria" en zal te Medan aankomen op 13 November en te Batavia op 16 November. De oorzaak van de averij van het vierde vliegtuig. De K.L.M. meldt: Van den heer Aler, eerste bestuurder van het vliegtuig, dat in Constantinopel averij heeft gekregen, is thans bericht ontvangen, dat men heeft kunnen vast stellen, waarom boven het hoogland van Klein-Azië de linker motor plotseling stopte. Het bleek n.l„ dat het kraagje, waar mee de vlotterpen van den carborator vastzit? heeft losgelaten, waardoor de vlotterpen den benzinetoevoer geheel heeft afgesloten. Een dergelijke storing ls nog nimmer bij de K.L.M. voorgekomen en was ook niet te voorzien. De post vpn het vliegtuig is inmiddels naar Port Said overgebracht en zal van daar per Patria worden vervoerd. DE TOCHT VAN DE GRAF ZEPPELIN NAAR SPANJE, Gisterenmorgen vertrokken. Hot luchtschip Graf Zeppelin Is, nadat het te kwart voor zeven uit de hal was gebracht, te 0.48 uur gistermorgen voor oen vlucht vnn 88 uur naur Spnnlo ver trokken. Do leiding berust bil dr. Eokener. Aan boord bevinden zich zestien passa giers en eon aantal leden vnn het perso neel der werf, Een talrijke menigte woon de het vertrek WJ. Hot luchtschip wordt heden- (Donderdagavond tussohen 17 on 18 uur te Frlodrlohshafen terugverwacht. VERMISTE VLIEGERS. In do wouden ton N.O. van Quebeo wordt door drie Oanadeeaohe regeerlngs- vllagtulgen naar uolit vliegers gezocht, die met vier vliegtuigen roods sedert de vorige week vermist worden. In N.W. Canada wordt eveneens door regaarlngsvllegtulgen, die met zoeklichten zijn uitgerust, nog steeds naar de uit acht personen bestaande expeditie gezocht, die naar mineralen zocht en sedert goruimen tijd vermist wordt. LUCHTLIJN BATAVIA—SOERABAJA. Batavia, 22 Oot. De Kon. Ned. Indische Luohtvuart Mij. maukt offioleel bekend, dat de Hjn naar Soerabaja op 1 November geopend zal worden. Het landingsterrein Darmo wordt ln den kortst mogolijken tyd ln orde gemaakt. (Op 1 November a.s. wordt ook de een- daugsche treinverbinding Batavia—Soe- rabaja v.v. geopend, zoodat men dus van af dézen datum èn per trein èn per vlieg- tuig van Batavia naar Indiö's eerste havenstad zal kunnen reizen. Daar een Indische treinreis vooral over zulk een lang traject, nu niet bepaald een genoe- gen mag genoemd worden, zal er voor het vliegtuig zeker een groote animo be staan. (Telegr.) Een onverwachte Oceaanvlucht. De vlieger Dtteman op weg van Harbéur Grace naar Londen. Reuter meldde Dinsdagavond uit Har- bour Graoe op Newfoundland, dat zonder eenige voorafgaande waarschuwing de vlieger Diteman Dinsdag voor een oceaan- vlucht is opgestegen. Pas na zijn vertrek ontving men een brief, waarin hij mededeelde opgestegen te zijn met bestemming naar Londen. Zijn toestel is een eendekker met lage vleugels. Golden Hind genaamd. Hij heeft 165 gallon benzine aan boord en is om 17.15 uur Greenwichtijd vertrokken. De weerberichten boven den Oceaan waren vrij goed. De vlieger is 2 uren na zijn opstijging gesignaleerd in de richting van Kaap St. Francis. Uit Billings in Montana wordt gemeld, dat Diteman veertig jaar oud is, gehuwd en vader van twee kinderen. Hij is be kend als veefokker, als hoedanig hij op een boerderij werkzaam was. Hij heeft verscheidene jaren in den zadel doorge bracht op verschillende hoeven in Mon tana en Wyoming. Nadat hij zijn brevet als vlieger verkregen had, kocht Diteman een paar maanden geleden het vliegtuig, waarmee hij nu tracht den Atlantisohen Oceaan over te vliegen. Geen nieuws. De Engelsche draadlooze dienst meldde gisterenavond, dat er geen nieuws was van Diteman, den Amerikaanschen vlie ger, die van Harbour Grace op Newfound land op weg is naar Londen» Diteman heeft Harbour Grace Dinsdag om 1634 uur Greenwichtijd verlaten. Als alles goed ging, moest hij gister in het begin van den avond aan de Engelsche of Iersche kust zijn aangekomen. Het ministerie van luchtvaart deelt me de, dat de weersomstandigheden ln het midden van den Atlantisohen oceaan on gunstig zijn. Aan het vliegveld te Groydon is opdracht gegeven om den heelen nacht verlicht te blijven. De eenige, die reeds eerder alleen over den Atlantisohen oceaan is gevlogen, was Lindbergh. Maar Lindbergh's motor had 220 P.K. en die van Diteman sleóhts 60. Nog nooit heeft men eerder met zoo'n zwak toestel den overtocht gewaagd. Het weer aan de Iersche kust slecht géwordén. De weersomstandigheden van de Iersche West- en Zuidkust waren gistermorgen ideaal, maar tegen den middag stak een flinke wind op. De lucht werd bedekt en tegen den avond stond er een krachtige Westenwind, met mist en regen, waardoor de vooruitzichten voor Diteman zeer on gunstig waren. Marktberichten. WARMENHUÏZEN, 23 Oct. Roode kool 3.60—4,30, Deensche witte kool 1,70—a.ao, witte kool 1.20—1.30, 3e soort f 0.70—1.10 per 100 kg.; bloemkool 11.60, 3e soort a, per 100 stuks. Bchagermarlrt vnn Donderdag 24 Oct. 8 pnardei 2go—375! 4 stieren f Igo—«#>1 363 gcldfekoelon (magere) 140—180; 72 Idem vette 2go—465; 10 knlfkoclcn 260—370; 7° pinken jj<>—180; g8 grasknlveren 40—8g! 27 nuchtere knlveren 10—36; 40 schapen tmngere) f 28—38; 00 Idem (vette) 34— 1 en Elervelltng. :8ogo klprlcren: bruine 10.40, witte p.60 —10,40, kllne witte 6,90—7.90; 1818 eend* eieren f 6.30—6.30; 7 gsnseneleren f 9.80; 3 kal koen eieren IO.IO. BROEK OP LANGENDIJK, 23 Oct. Aanvoer: 10.600 kg. aardappelen: Schotsche muizen 1.801.90; 17,500 kg. uien: uien 33.50, drielingen 2—2.10, grove 3.30— 3,70, gele nep 3.604.10; 10 kg. sper- cieboonen 25.40; 10,000 log. peen 1.80— 2.10; 5600 kg. bieten 1.402.80; 40,000 kg. roode kool 2.305.30; 43,000 kg. witte kool 1.101.50; 24,000 kg. gele kool 3.105, alles per 100 kg.; 500 krop witkrop 3.40 per 100 krop; 2400 stuk» bloemkool: ie «oort 12.9019.90, 2e soort 1.90—9.io per 100 stuks; 45,000 kg. Deensche witte kool 1.50— 310 per 100 kg. NOORDSCHARWOUDE, 23 Oct. Aangevoerd: 4800 k®. aardappelen: Schot sche muizen 1.702.50, bl. aardappelen 2.10 —«.40, drielingen 2.70; 6 800 kg. uien: uien 3.303.80, drielingen 2.102.30, grove 3.60, gele nep 44.io; 150 kg. spercleboo- nen 28.30; 2400 kg. peen: ie soort 2.20— 2.50, kleine peen 0,70; 5600 kg. kroten O.70 —3.30; 35,600 kg. roode kool 2.305; 50,200 kg. witte kool 1.10—1.40; 4800 kg. gele kool 3.40—4.30; 5400 kg. Deeniche witte kool 1.70—4, alle» per 100 kg.; 1000 stuks bloera- kool 13.10—17.70 per 100 stuks. 3 47 501 347 ovorhouders f 24—33; a bokken uclten 4—jo; varken» (mager) 24—36; 33 Idem (vette) p. kg. 0.780.80; jg8 big gen; 6 konijnen 0.80—2; 284 kippen 0,73— >.2g; haantje» 0.30—0; 83 kg. boter per kg. 2.20—3.40,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1929 | | pagina 2