v.ROSSEM'1 ZEEPAARD IS
OOST-INDIË.
BINNENLAND.
De burgeroorlog.
Een overwinning van generaal
Feng,
Het 1b Dlnsdaj? nanr Vaz Dias uit Peking
verneemt, aan hot leger van generaal
Feng na een strijd, die drie dagen heeft
geduurd, gelukt het front van de Qhlnee-
sche regeorlngstroepen 127 kilometer van
Hankou te doorbreken. Men verwacht,
dat Feng de stad Hankou zal Innemen.
Het leger van Feng heeft ln deze gevech
ten twee duizend gevangenen gemaakt en
zeventien zware stukken geschut en vele
machinegeweren bult gemaakt.
Wanordelijkheden te Peking.
x Gericht tegen de trambeambten.
Reuter meldde Dinsdag uit Peking, dat
daar in de heele stad ernstige wanordelijk
heden zijn voorgekomen.
Lieden, die in jinriksa's (de bekende
twee-wielige wagentjes) reden en gewa
pend waren met knuppels, deden aan
vallen op traimrijtuigen. Zij lieten de pas
sagiers uitstappen en mishandelden de be
ambtenaren. Op verscheidene punten der
stad werden de tramrijtuigen beschadigd
en vernield.
De aanvallen geschiedden tegelijk door
de heele stad en waren dus klaarblijkelijk
voorbereid. Gedurende 3 uur stond het
verkeer stil. Daarna kwamen troepen aan,
die inderhaast waren opgeroepen om de
politie bij te staan bij het uiteendrijven
van de opstandelingen.
De staat van beleg afgekondigd.
De staat van beleg is afgekondigd. De
orde wordt geleidelijk hersteld, maar de
dienst der tram is nog ontwricht.
De oorzaak der wanordelijkheden is nog
onbekend, hoewel men wist, dat sinds
eenigen tijd de vakvereeniglng van de
jinriksa-rjjders en de trambeambten niet
op goeden voet stonden.
HARDNEKKIG DESERTEUR.
Drie vergeefsche sprongen In zee.
Naar de Sum. P. vernam, hebben de
passagiers van de „Koningin der Neder
landen" op de laatste reis naar Indië tot
driemaal toe een sensatie beleefd. Eén der
militairen van het detachement aanvul
lingstroepen, dat zich aan boord bevond,
deed namelijk tot driemaal toe een poging
tot desertie.
Eerst sprong hij te Port Said over
boord, om zwemmende aan den wal te ko
men. De man werd toen opgevisoht. Te Co
lombo herhaalde hij hetzelfde grapje en in
Sabang deed hij een derde poging om te
ontkomen.
Telkenmale wist men hem uit het water
op te vissohen. In Sabang werd hij ten
slotte in de boeien gezet, zoodat van de
sertie op het verdere traject wel niets is
kunnen komen.
Rood on groon, naars, alle kleuren vnn
het spectrum zorgdon ervoor, dat do Am
sterdammer, die zijn hart verpand heeft
aan het wator en de romantiek, bevredi
ging vond, nadat het felle licht van zoek
lichten en schijnwerpers den gansohen
avond zorg hadden gedragen, dat ook op
De Edison-lichtweek
te Amsterdam.
Het wateroorso.
De Nw. Rott. Crt. schrijft:
Amsterdam glanst in een blank licht,
koel en rein, van een uiterste rust. Bl'ank
is het Edison monument, blank is de Apol-
linisohe zuilenrij langs het Damrak, blank
zijn de torens en koepels hoo^ daarboven.
Verdwenen schijnt alle romantiek. Maar
ach, wat zou Amsterdam zijn, als de hoo
rnen niet meer zich zachtjes spiegelden in
donker stil water, ais de Amstei, onze „ri-
vier" niet liet deinen op nauwelijks kab
belend water ranke bootjes, waar de duis
ternis hoedster is van alle romantiek? En
waar dus, zelfs bij een zoo modern inge
steld licbtfestljn als de Edisonweek te aan
schouwen geeft, kleurige electrische illu
minatie in vetpotjes-stijl (het wordt zon
der ©enige geringschatting gezegd) vol
komen tot haar recht komt.
Daar gleden wherrles naar ouden trant
met een enkelen lichtlijn begrensd, daar
waren andere, met meer overdaad kleur
rijk gesierd, met trossenbont© ballons aan
boeg en steven, een uitbundige vreugde
als de ballonnentros van den koopman, die
leder kinderhart verheugt.
Motorbooten volgden eenzelfden trant,
andere verheerlijkten met licht de sym
bolen van verschillende bedrijven.
Een rood-groene draak vertoonde een
bont lichtende verschrikking, rustig
glansde oen bootmotor onder het licht der
Hohhnwerpers. Bierfusten en een Jenever
kruik vonden evenals
gewillige!
ra's van
klonk het lied van do woigasieepors van
een houtvlot, dloor een verbeeldlngrljlto
firma naar don Aomtol gevojjrd.
En overal lieowchto oppermachtig do
romantiek, die haar hoogtepunt vond toen
de „Jan van dor Hoydon" midden
A matei eon 40 M. hoogs fontein deed
iden evenals het kolenmijn,bedrijf
omlijning ln lloht. Terwijl de
do „Pollux" omhoogstreefden
springen, omringd dnor waterwerken, die
die van Veraallloa
evonaardun.
IDRAISJjl Avan VALK EMBURQ's"
9 A ••iLEVER'
de Amstei de voordeelen van de imoderno
electrotechniek volkomen tot hun recht
kw amen
Nachtvlucht boven de lichtstad.
De wisseling van indrukken is snel.
Onze vlleghaven, Schiphol, baadt in een
zee van licht, dat ontspringt uit de sterke
lenzen van de acht metalen lantarenhul
zen, welke he uitgestrekte terrein ln het
klaarst© dlaglicht zetten. De nabijheid van
het l'ichtfestijn der wereldstad verraadt
zich alleen door een vreemden, intensen
gloed tegen den nooordelijken hemel, ver
sterkt door de weerkaatsing tegen de
laaghangende luchten. Overigens is zij
volkomen aan alle waarneming onttrok
ken, in de geheimzinnige duisternis van
den nacht.
Enkele minuten later. De twee-motcrige
Fokker, welke ons hoog boven Amster-
dam-in-lichte-laaie door het luchtruim zal
medenemen, heeft zich van de aarde los
gemaakt. En dlaar ontrolt zich als bij too-
verslag, heel diep onder ons, het overwel
digend scboone overzicht over de hon
derdduizenden lichten der feestelijke we
reldstad. Onze eerste en blijvende indruk
is die van een hemelvaart, hoog boven het
flonkerende firmament uit, dat nu in on
gemeten diepten aan onze voeten ligt.
De schoonheid van een nachtvlucht bo
ven Amsterdam is niet gelegen in de bui
tengewone verlichting van een Edison
week; die gaat grootendeels verloren in
het sprookje van Duizend-en-één-Nacht,
hetwelk een overzicht van de stad bij
avond van een hoogte van 600 M. tot wer
kelijkheid maakt. Het is het overweldi
gend geheel van deze lichtorgle, waarvan
men zich geen denkbeeld kan vormen, en
die alle beschrijving tart. Het is ook haast
ondoenlijk om ziin aandacht te concen-
treeren op bepaalde punten, omdat de
nooit gedachte schoonheid van dat geheel
haar daarvoor te sterk in haar boeien
houdt. En hoe moeilijk blijkt het achteraf
deze indrukken van geweldige schoonheid
te ordenen.
Maar wat onze bewondering en aan
dacht veel sterker vasthoudt, is de kaart
van de stad zooals die nu geteekend ligt
in fonkelende lijnen op haar ware grootte
diep onder ons uitgespreid; een visioen,
van zoo geweldig^schoonheid, dat geen
beschrijving de werkelijkheid ervan ver
mag te vertolken. Misschien ook omdat
het slechts een zoo kort visioen kon zijn.
Want nu wij trachten het voor onze
oogen te doen herleven, lijkt het ons
alsof het begin ook reeds het einde was.
De motoren worden afgezet, wij dalen, en
in enkele minuten is het visioen verdwe
nen als een luchtspiegeling, en staren wij
weer in de nuchtere duisternis van het
slapende polderland.
De afgebroken Radio-rede.
Een mededoellng van het hoofd
bestuur dier P. T. T.
Het hoofdbestuur der posterijen en tele
grafie meldt:
Maandagavond hield de heer Vogt (van
de A.VJt.0.) een rede voor de microfoon,
welke niet in het vastgestelde programma
voorkwam. Het bleek, dat de inhoud daar
van moeilijkheden kon veroorzaken aan
het orgaan, door de overheid ingesteld om
de omroepaangelegenheden in voorberei
denden zin te regelen (de Radio-raad), wijl
de rede een omroepaangelegenheid be
handelde op een wijze, welke niet in over
eenstemming werd geacht met de eischen,
die in de tegenwoordige, ©enigszins bewo
gen omstandigheden aan hetgeen in den
aether wordt uitgezonden, moeten worden
gesteld. Op grond hiervan is aan den rede
naar verzocht, niet door te gaan en toen
daaraan niet werd voldaan, is hem op
dracht gegeven, de rede te beëindigen.
Aan deze opdracht is gevolg gegeven,
waarna het vastgestelde avondprogramma
ongestoord voortgang kon vinden. Ver
breking tussohen studio en zender heeft
niet plaats gehad.
Vragen aan den Minister van
Waterstaat.
Het Tweede Kamerlid' de heer F. Vos,
heeft aan den minister van waterstaat de
volgende vragen gesteld:
1. Is het den minister bekend, dat de
uitzending van een radio-redevoering van
den heer Willem Vogt, directeur van het
omroepbedrijf van de Algemeen© Veree-
nlglng Radio Omroep, gehouden op Maan
dag 21 October J.I., dos avonds, van ambts
wege plotseling ls afgebroken?
2. Is den minister bereid, mode to doo
ien, of doze handeling strekte tot uitvoe
ring van artikel Ster der Telegraaf- en To-
lefoonwet?
II. Indien de voorgaande vraag beves
tigend,wordt beantwoord, wil <lo minister
dan mededeeJen, welke bewoordingen of
uitdrukkingen, door den heer Vogt ge
bezigd, gevaarlijk zijn geacht voor de vol-
llgheld vnn den Staat, de openbare orde
hlormedo zUne diepe verontwaardiging te
kennen over het voornemen om den zend
tijd van de A.V.R.O. te beknotton, ten
voordeele van de programma's vnn do
V.A.R.A. en aldus mede te werken, dut
ook in den aether het oproerige revolutlou-
nalre streven hoogtij viert.
Een communiqué van de A.V.R.O.
De A.V.R.O. zendt ons het volgende
communiqué:
De algemeen secretaris van het dage-
ïyksch bestuur van de A.VJt.O. heeft zich,
ter zake van het afbreken van de rede van
den directeur van het omroepbedrijf op
Maandagavond, gewend tot den directeur-
generaal van de P.T.T., die den last tot het
afbreken van de rede heeft verstrekt.
De directeur-generaal deelde mede, dat
hij door een telegram van de VA.R.A. op
merkzaam was gemaakt op de toespraak
en dat hij niet verrast wenschte te wor
den met een toespraak, die niet van te
voren in het gedrukte programma was
aangekondigd en van welks inhoud hij
niet van tevoren kennis had kunnen
nemen. Hij heeft op hét uitdrukkelijk ver
zoek om hedenavond (Dinsdag) een zelfde
redevoering te mogen houden geen toe
stemming willen verleenen.
De algemeene secretaris heeft den di
recteur-generaal gewezen op de plotselin
ge afwijking van tot nog toe gevolgde ge
woonten als de onderhavige niet te cen-
sureeren.
Daarop werd geantwoord, dat het niet
doenlijk was, voortdurend controle te
laten uitoefenen door met verantwoorde
lijkheid bekleede personen, doch dat in
dit geval te voren door derden de aan-
daoht op de komende toespraak was ge
vestigd.
De A.V.R.O. heeft besloten op grond
van het vorenstaande geen redevoering
meer uit te zenden tot opwekking om aan
den Radioraad (adres van Bleiswtjlcstraat
16, den Haag) te doen blijken welke mee.
ning in Nederland heerscht over de voor
genomen verdeeling van den zendtijd,
maar wacht met gerustheid of, welken In
vloed de reeds gehouden redevoeringen
op die beslissing zullen hebben.
HET ADVIES VAN DEN RADIO-RAAD
De ln overweging genomen
verdeeling van dien zendtijd.
Langzamerhand druppelt nu toch het
vertrouwelijke advies van den Radioraad
in de openbaarheid. „De Tel." laat zich uit
,/s-Gravenhage" melden, dat de Radio
raad in overweging blijkt te hebben geno
men, den zendtijd als volgt over de twee
zenders te verdoelen:
Huizen: Orthodoxe-protestanten 35 pet.
Roomsch-katholieken 40
Kleine groepen 5
Nationale omroep 20
sonen, door de entstofinrichting te Rotter
dam koepokstof voor 8562 personen, door
de entstofinrJchting to Groningen koe;
pokstof voor 2808 personen. Totaal voor
84.981 personen.
Encophalltls na Inenting.
In de week van 18 tot en met 19 October
werden acht gevallen van encephalltls na
Inenting ter kennis van het Staatstoezicht
op de Volksgezondheid gebracht.
Varlolo minor (Alastrlm).
In de week van 18 tot en met 19 October
ls te Rotterdam voorgekomen 1 ziektege
val. Drie gevallen moeten alsnog worden
vermeld als waargenomen in de week van
6 tot en met 12 October.
Verder zijn in de week van 18 tot en met
19 October vermeld: 1 geval te Delft, 1 ge
val te 's-Gravenhage en 1 geval te Hille-
gersberg.
Een der zieken te 's-Gravenhage ls
overleden.
LUCHTVAART.
Totaal 100 pet.
Hilversum:
V.A.R.A.
A.V.R.O.
Kleine groepen
40 pet.
50
10
Totaal 100 pot.
Op het oogenblik is de verdeeling tus-
schen V.A.R.A. en A.V.R.O. ondersch.
pl. m. 10 pet. en pl. m. 90 pet.
De ontleding van de programma's leert
ons namelijk, dat de toestand thans is:
Huizen: gebruikt worden 69Vi zenduur.
Hiervan door:
de N.C.R.V. (orth. prot.) 35Yi,
de K.R.O. (r.-k.) 30H,
de V.P.R.O. (vrijz. prot.) 3Yi.
Hilversum: gebruikt worden 8334 zend
uur. Hiervan door:
de A.V.R.O. (algemeen) 7424,
de V.A.R.A. (s.-d.) 8,
de V.P.R.O. H.
De slechts 20 pet., die aan den Nationa-
len omroep zijn toegewezen, zouden, naar
in de bedoeling ligt, worden uitgebreid tot
een zoo groot gedeelte als later van de bij
zondere omroepvereenigingen zal blijken
te kunnen worden afgenomen. Zij heeten
te zijn „een bescheiden begin".
Hoe die „Nationale omroep" zal Worden
ingericht en in hoever hij in verband daar
mede aan de eisohen van een Nationalen
omroep zou voldoen op die basis van
slechts 10 pet. van den gezamenlijken
zendtijd, moet nog worden afgewacht.
NIEUWE FRANKEERZEGELS.
Indien de wijziging van de posttarieven
haar beslag krijgt, zal behoefte ontstaan
aan een frankeerzegel van 21 cent, zijnde
het bedrag verschuldigd voor een binnen-
landsolion nangeteekenden brief tot 20
gram. Het zegel vun 2234 cent zal kunnen
worden gemist.
Do zegels van 22M cent zullen daarom
worden opgobruikt met een overdruk: „21
cent". Eerst wanneer do aanwezige voor
raad duartoe aanleiding geeft, zul tot aan
maak van eon nieuw zegel van 21 oent
ode zoden?
4, Indien vraag 2 ontkennend wordt
beantwoord, wil dit minister dan modedeo-
len, op grond! vnn welke wettelijke bopn-
llng(on) tot don sub 1 bodooldon maatregel
ls overgoguanP
Protest van hot Verbond! van
Nationalisten.
Do Centrale Raad vnn hot Verbond vnn
Nationalisten hooft heden aan den Radio
raad het volgende telegram gezonden:
Het Vetboud vnn Nationalisten, be
staande uit mannen en vrouwen uit alle
standen en gezindten ln Nederland, geeft
worden overgegaan.
De zegolafdnikken op de poslbladen zul
len door een overdruk tot (I cent worden
teruggebracht,
De briefomslagen, waarvan geen grooto
voorraad aanwezig Is. zullen worden onge
bruikt voor het bultenlnndsoh verkeer
door een zegel van 5 cent bil te plakken.
Een postzegel van 0 cent zal worden
aangemaakt, to gebruiken voor stukken,
welke ten onrecht© als drukwerk gefran
keerd zijn ln plaats van alt brief.
BESMETTELIJKE ZIEKTEN.
Aflevering vnn ontstof door dto
koopoUlnrtchtlngon.
In de week vnn 18 tot en met 19 October
werd afgeleverd: door de entatoflnrlohtlng
te Amnterdnm koepokstof voor 28.680 per-
De postvluchten van en naar Indië
Het tweede postvliegtuig de
terugreis begonnen.
Aneta seinde Dinsdagochtend uit Ba
tavia:
Het tweede postvliegtuig is vanmorgen
5.40 zijn terugreis naar Nederland begon
nen. In totaal heeft het 109 kilogram post
aan boord.
Te Medan aangekomen.
Bij de Kon. Luchtvaartmij. is bericht in
gekomen, dat het tweede postvliegtuig gis
terochtend 6.45 uit Batavia is vertrokken
en om 8.10 te Palembang is aangekomen.
Uit Palembang werd om 9.05 vertrokken;
het vliegtuig is om 15.10 te Medan aange
komen.
To Bangkok.
Volgens bij de Kon. Luchtvaartmij. In
gekomen bericht, is het tweede retour
vliegtuig gisterenoohtend 6.5 hit Medan
vertrokken en te 14.10 te Bangkok aange
komen.
D© post vajj hét tweede vliegtuig.
Blijkens mededeeling van de Indische
administratie heeft het tweede postvlieg
tuig op de terugreis 17 zakken post aan
boord met een totaal gewicht van 187 K.G.
en 115 gram bruto en 132 K.G. en 249 gram
netto.
Van het aantal zakken zijn 10 bestemd
voor Amsterdam, 3 voor Rotterdam en 4
voor 's-Grhvenhage.
Doorzending van de post van
het vierdè vliegtuig.
De post van het vierde vliegtuig, dat bij
Konstantinopel averij heeft gekregen, is
op de volgende wijze doorgezonden:
De voor Aleppo bestemde stukken zijn
per trein verzonden en zullen aldaar 25
dezer aankomen. De stukken voor Bagdad
worden met den autodienst Damascus—
Bagdad vervoerd; aankomst aldaar 30 de
zer. De mail voor Boesjir, Karatsjï, Alla-
habad en Akyab wordt overgebracht met
den luchtdienst LondenKaratsjï, aan
komst te Boesjir 1 November en te Ka
ratsjï 2 November. De stukken voor Bang
kok gaan per Engelsche mail, aankomst 18
November aldaar, en de correspondentie
voor Nederlandsch-Indië wordt verzonden
per stoomschip „Patria" en zal te Medan
aankomen op 13 November en te Batavia
op 16 November.
De oorzaak van de averij van
het vierde vliegtuig.
De K.L.M. meldt:
Van den heer Aler, eerste bestuurder
van het vliegtuig, dat in Constantinopel
averij heeft gekregen, is thans bericht
ontvangen, dat men heeft kunnen vast
stellen, waarom boven het hoogland van
Klein-Azië de linker motor plotseling
stopte.
Het bleek n.l„ dat het kraagje, waar
mee de vlotterpen van den carborator
vastzit? heeft losgelaten, waardoor de
vlotterpen den benzinetoevoer geheel heeft
afgesloten. Een dergelijke storing ls nog
nimmer bij de K.L.M. voorgekomen en
was ook niet te voorzien.
De post vpn het vliegtuig is inmiddels
naar Port Said overgebracht en zal van
daar per Patria worden vervoerd.
DE TOCHT VAN DE GRAF ZEPPELIN
NAAR SPANJE,
Gisterenmorgen vertrokken.
Hot luchtschip Graf Zeppelin Is, nadat
het te kwart voor zeven uit de hal was
gebracht, te 0.48 uur gistermorgen voor
oen vlucht vnn 88 uur naur Spnnlo ver
trokken. Do leiding berust bil dr. Eokener.
Aan boord bevinden zich zestien passa
giers en eon aantal leden vnn het perso
neel der werf, Een talrijke menigte woon
de het vertrek WJ. Hot luchtschip wordt
heden- (Donderdagavond tussohen 17 on
18 uur te Frlodrlohshafen terugverwacht.
VERMISTE VLIEGERS.
In do wouden ton N.O. van Quebeo
wordt door drie Oanadeeaohe regeerlngs-
vllagtulgen naar uolit vliegers gezocht,
die met vier vliegtuigen roods sedert de
vorige week vermist worden.
In N.W. Canada wordt eveneens door
regaarlngsvllegtulgen, die met zoeklichten
zijn uitgerust, nog steeds naar de uit acht
personen bestaande expeditie gezocht, die
naar mineralen zocht en sedert goruimen
tijd vermist wordt.
LUCHTLIJN BATAVIA—SOERABAJA.
Batavia, 22 Oot. De Kon. Ned. Indische
Luohtvuart Mij. maukt offioleel bekend,
dat de Hjn naar Soerabaja op 1 November
geopend zal worden. Het landingsterrein
Darmo wordt ln den kortst mogolijken tyd
ln orde gemaakt.
(Op 1 November a.s. wordt ook de een-
daugsche treinverbinding Batavia—Soe-
rabaja v.v. geopend, zoodat men dus van
af dézen datum èn per trein èn per vlieg-
tuig van Batavia naar Indiö's eerste
havenstad zal kunnen reizen. Daar een
Indische treinreis vooral over zulk een
lang traject, nu niet bepaald een genoe-
gen mag genoemd worden, zal er voor het
vliegtuig zeker een groote animo be
staan. (Telegr.)
Een onverwachte Oceaanvlucht.
De vlieger Dtteman op weg
van Harbéur Grace naar Londen.
Reuter meldde Dinsdagavond uit Har-
bour Graoe op Newfoundland, dat zonder
eenige voorafgaande waarschuwing de
vlieger Diteman Dinsdag voor een oceaan-
vlucht is opgestegen.
Pas na zijn vertrek ontving men een
brief, waarin hij mededeelde opgestegen
te zijn met bestemming naar Londen.
Zijn toestel is een eendekker met lage
vleugels. Golden Hind genaamd. Hij heeft
165 gallon benzine aan boord en is om
17.15 uur Greenwichtijd vertrokken.
De weerberichten boven den Oceaan
waren vrij goed. De vlieger is 2 uren na
zijn opstijging gesignaleerd in de richting
van Kaap St. Francis.
Uit Billings in Montana wordt gemeld,
dat Diteman veertig jaar oud is, gehuwd
en vader van twee kinderen. Hij is be
kend als veefokker, als hoedanig hij op
een boerderij werkzaam was. Hij heeft
verscheidene jaren in den zadel doorge
bracht op verschillende hoeven in Mon
tana en Wyoming. Nadat hij zijn brevet
als vlieger verkregen had, kocht Diteman
een paar maanden geleden het vliegtuig,
waarmee hij nu tracht den Atlantisohen
Oceaan over te vliegen.
Geen nieuws.
De Engelsche draadlooze dienst meldde
gisterenavond, dat er geen nieuws was
van Diteman, den Amerikaanschen vlie
ger, die van Harbour Grace op Newfound
land op weg is naar Londen»
Diteman heeft Harbour Grace Dinsdag
om 1634 uur Greenwichtijd verlaten. Als
alles goed ging, moest hij gister in het
begin van den avond aan de Engelsche of
Iersche kust zijn aangekomen.
Het ministerie van luchtvaart deelt me
de, dat de weersomstandigheden ln het
midden van den Atlantisohen oceaan on
gunstig zijn. Aan het vliegveld te Groydon
is opdracht gegeven om den heelen nacht
verlicht te blijven.
De eenige, die reeds eerder alleen over
den Atlantisohen oceaan is gevlogen, was
Lindbergh. Maar Lindbergh's motor had
220 P.K. en die van Diteman sleóhts 60.
Nog nooit heeft men eerder met zoo'n
zwak toestel den overtocht gewaagd.
Het weer aan de Iersche kust
slecht géwordén.
De weersomstandigheden van de Iersche
West- en Zuidkust waren gistermorgen
ideaal, maar tegen den middag stak een
flinke wind op. De lucht werd bedekt en
tegen den avond stond er een krachtige
Westenwind, met mist en regen, waardoor
de vooruitzichten voor Diteman zeer on
gunstig waren.
Marktberichten.
WARMENHUÏZEN, 23 Oct.
Roode kool 3.60—4,30, Deensche witte
kool 1,70—a.ao, witte kool 1.20—1.30, 3e
soort f 0.70—1.10 per 100 kg.; bloemkool
11.60, 3e soort a, per 100 stuks.
Bchagermarlrt vnn Donderdag 24 Oct.
8 pnardei 2go—375! 4 stieren f Igo—«#>1
363 gcldfekoelon (magere) 140—180; 72 Idem
vette 2go—465; 10 knlfkoclcn 260—370; 7°
pinken jj<>—180; g8 grasknlveren 40—8g!
27 nuchtere knlveren 10—36; 40 schapen
tmngere) f 28—38; 00 Idem (vette) 34—
1 en
Elervelltng.
:8ogo klprlcren: bruine 10.40, witte p.60
—10,40, kllne witte 6,90—7.90; 1818 eend*
eieren f 6.30—6.30; 7 gsnseneleren f 9.80; 3
kal koen eieren IO.IO.
BROEK OP LANGENDIJK, 23 Oct.
Aanvoer: 10.600 kg. aardappelen: Schotsche
muizen 1.801.90; 17,500 kg. uien: uien
33.50, drielingen 2—2.10, grove 3.30—
3,70, gele nep 3.604.10; 10 kg. sper-
cieboonen 25.40; 10,000 log. peen 1.80—
2.10; 5600 kg. bieten 1.402.80; 40,000 kg.
roode kool 2.305.30; 43,000 kg. witte kool
1.101.50; 24,000 kg. gele kool 3.105,
alles per 100 kg.; 500 krop witkrop 3.40 per
100 krop; 2400 stuk» bloemkool: ie «oort
12.9019.90, 2e soort 1.90—9.io per 100
stuks; 45,000 kg. Deensche witte kool 1.50—
310 per 100 kg.
NOORDSCHARWOUDE, 23 Oct.
Aangevoerd: 4800 k®. aardappelen: Schot
sche muizen 1.702.50, bl. aardappelen 2.10
—«.40, drielingen 2.70; 6 800 kg. uien: uien
3.303.80, drielingen 2.102.30, grove
3.60, gele nep 44.io; 150 kg. spercleboo-
nen 28.30; 2400 kg. peen: ie soort 2.20—
2.50, kleine peen 0,70; 5600 kg. kroten O.70
—3.30; 35,600 kg. roode kool 2.305; 50,200
kg. witte kool 1.10—1.40; 4800 kg. gele kool
3.40—4.30; 5400 kg. Deeniche witte kool
1.70—4, alle» per 100 kg.; 1000 stuks bloera-
kool 13.10—17.70 per 100 stuks.
3
47 501 347 ovorhouders f 24—33; a bokken
uclten 4—jo; varken» (mager) 24—36;
33 Idem (vette) p. kg. 0.780.80; jg8 big
gen; 6 konijnen 0.80—2; 284 kippen 0,73—
>.2g; haantje» 0.30—0; 83 kg. boter per kg.
2.20—3.40,