Zoekt u een Si. Stic. cadeau C. DE BOER Jr. GEMENGD NIEUWS Radiografisch Weerbericht pav»l«eeren, salueeren en joelen zoo Iets bijzonder feestelijks, dat iedereen ervan onder den indruk en in eene vroolljke stemming geraakte. Welk een geestdrift verwekte de komst van Keizerin Eugenie, toen de »AJgle« zoo statig de haven binnenstoomdel Hare Majesteit, In het wit gekleed, het fraaie hoofd met een marinlère gedekt, trok de aandaoht van Iedereen, in Egypte waren toen alle sympathieën voor Frankrijk en zijne Keizerin, die nog op het toppunt van haren roem stond. Wie kon destijds vermoeden dat, binnen het jaar, hare dynastie tot de geschiedenis zou be- hooren 9 a Niet minder treffenden indruk maakte de Koonprins van Pruisen met het edele gelaat, de hooge en krachtige gestalte; een ware Lohengrin-type. Een dezer dagen had de Keizer van Oostenrijk, in generaalsuniform, des voor middags een bezoek aan Prins en Prinses Hendrik gebracht. En zie 1 in don na middag van dienzelfden dag, terwijl de officieren die in den voorlongroom verblijf hielden aan tafel zaten, komt plotseling de leerling met spoed naar beneden stuiven met de boodschap aan den officier van de wacht»meneer, er staat een Keizer aan dek«. Natuurlijk groote consternatie; de officier der wacht onmiddellijk naar dek om zich te kunnen overtuigen dat inderdaad de Keizer van Oostenrijk, ditmaal in wandeltoilet, aan boord was gekomen in eene kleine jol, geroeid door twee matrozen van de »Greiff«, De inwijding van het Suez-kanaal had den 16den November plaats in eene tribune aan den Noordkant van Port-Said, niet ver van het strand, opgericht. In den vroegen morgen van den 17den November den dag der opening bad de Khedive zich naar Ismaïlia be geven, ten einde daar tijdig voor de ont vangst zijner hooge gasten present te zijn. Door de aankomst van zoo'n groot aantal schepen ongeveer twee-en-veertig werd Ismaïlia plotseling uit hare rust opgeschrikt. De saaiste uithoek zou onder zulke omstandigheden veranderen geen wonder dat het plaatsje in opkomst, na den inval van zooveel vreemdelingen uit alle oorden der wereld, een geheel ander aanzien kreeg. Om in logies te voorzien waren er, vanwege de Egyptische regee ring, tusschen het nieuw gebouwde paleis van den Khedive en het zoetwaterkanaal een groot aantal zeildoeksche tenten ge spannen een waar kamp om de gasten uit Opper-Egypte, Arabieren, Kopien, negers enz. en die uit Alexandrië en Fort-Saïd, waaronder vele zeeofficieren der oorlogsschepen, die den stoet niet volgden, onder dak te brengen. Dit inter nationale kamp was de moeite waard om te bezoeken, vooral 's avonds als de tenten verlicht waren. De schrijver vertelt dan van de feeste lijkheden, die op grootsche schaal plaats vonden en 80 December vertrok men weer. Wat Europa betalen moet voor den oorlog. Elf jaar is het geleden, dat de vrede van Versailles gesloten werd, waarbij aan het overwonnen Duitschland een oorlogs schatting voor de geallieerden opgelegd werd. O. a. moest Duitschland betalen de geheele oorlogsschuld van België en alle schade vergoeden, toegebracht aan de voormalige geallieerden. De ztg. Commis sie van Herstel, die voor de regeling daar van in het leven werd geroepen, stelde dit bedrag vast op 182 milllard goudmarken, dat ls ln Hollandsch geld zoowat 79.000 mlllioen gulden, een sommetje, dat je nu maar niet zoo bij een bankier kunt op nemen. Bovendien moest Duitschland nog 4000 millloen marken aan België betalen voor de Belgische oorlogssohuld. Natuur lijk gebeurde dit niet, om de doodeenvou dige reden, dat het onmogelijk was. Er werd toen een ander plan opgemaakt, het plan Dawes, gebaseerd op betalingen, zoo als Duitschland die de laatste vijf jaren deed. Volgens dit plan moest Duitschland jaarlijks 2500 millióen mark betalen ge durende onbepaalden tijd, welk bedrag eventueel zou kunnen worden verhoogd. De eerste jaren zou een veel kleiner be drag kunnen worden afgelost, gedeeltelijk ln natura. Ook van dit schoone plan kon niets komen en daaruit is tenslotte het plan Young ontstaan, dat thans is aange nomen. Volgens dit plan zal Duitschland gedurende circa 58 jaar jaarlijks .een be drag moeten aflossen. De laatste 22 jaar van dezen termijn zal dat geschieden uit de gemaakte winsten van een thans op gerichte Internationale Bank, waar Duitschland dan een deposito, op langen termijn zal moeten storten. De betalingen in natura zullen geleidelijk verminderen. Een 'bepaald gedeelte moet onvoorowaar- delijk worden afgelost, d. w. z. Duitsch land kan daarvoor onder geen omstandig heden: uitstel van betaling krijgen, voor een ander deel kan eventueel uitstel van betaling wordien verleend. M. a. w. men heeft al een beetje water in den wijn gedaan. Duitschland moet, volgens dit plan, ge durende 87 jaar, gemiddeld 478.700.000 per jaar, dat ls ln Hollandsch geld circa 1 milllard 184 millloen en nog wat klein geld, opbrengen, dat onder de „overwin naars" zoodanig wordt verdeeld, dat Frankrijk daarvan 52.7%, Engeland1 20.6%, Italië 10.7%, België 5.8%, de Vereenigde Staten 8.8% en de andere landen kleiner percentages ontvangen. En gedurende de eerste jaren zal Duitschland als onvoor waardelijke betalingen circa 420 millloen guldens betalen jaarlijks. Hiervan zullen de Duitsche spoorwegen een groot ge deelte betalen, de rest zal uit de gewone begrooting worden gevonden. Dat ook het overige Europa er niet zon der kleerscheuren afkomt, is duidelijk. Amerika ls de groote broer, die weliswaar een eterken man een blauw ook heeft ge-1 slagen, maar die daarvoor dan ook al bet Speelgoed van de kleine broertjes inpikt. Lngeiand bijvoorbeeld moet gedurende die bovengenoemde periode van een kleine 60 J*®1", J'Wltyks een bedrag varleerend van .160.6 millloen dollar tot 187.2 millloen aan Amerika betalen, Frankrijk van 82.6 mll lioen tot 125 millloen, Italië (dat, zooals men weet, vanwege het voordeel tenslotte maar aan den geallieerden kant heeft mee gedaan) van 5 mlllioen tot 80 millloen, België van 5.5 millloen tot 12.9 millloen, enz., onz. Het wachten ls nu maar op de betalin gen. Het is namelijk niet onmogelijk, dat het weer niet vlotten wil, omdat er wel eens dagen zullen komen, waarop Duitsch land toevallig dat geld niet in zijn zak heeft, en Frankrijk niet passen kan. Dan krijgen wo weer een ander plan. Iets over Cornelis Drebbel. Eenige jaren geleden vestigde Profes sor Naber, leeraar aan de H.B.S. te Hoorn, de aandacht op den weinig bekenden ge-, leerde Cornelis Drebbel, geboren te Alk maar in 1572, die in het einde der 16e en het begin der 17e eeuw door zijn uitvin dingen, de bewondering van zelfs hoogge plaatste souvereinen wist te winnen. Ge noemde Proffessor heeft zich speciaal voor Drebbel geïnteresseerd en getracht, hem in een duidelijker licht te doen stel len, dan tot nu toe het geval is geweest. De wetenschappelijke wereld heeft steeds een min of meer sceptische houding ten opzichte van Cornelis Drebbel aange nomen, hetgeen bijv. blijkt int de theorie van den lucht-thermometer. Enkele boe ken schrijven de uitvinding hiervan toe aan Drebbel, terwijl anderen volstaan met te zeggen, dat slechts enkelen hem als de uitvinder beschouwenl Dit zal wel ten eeuwigen dage een on opgeloste krwestie blijven en zal velen ook minder interesseeren. Wel is echter dui delijk, dat deze 'inwoner van Alkmaar een hoogst bijzonder man is geweest, iemand die zijn tijd „ver vooruit was". Zoo lezen we in een kroniek van de stad Alkmaar, dat hij aan het hof van den toen- maligen Duitsohen keizer werd uitgenoo- digd en later aan het Engelsche hof, waar hij veel opzien baarde door de uitvinding van een schip dat wel eenigszins overeen kwam met de tegenwoordige duikboot. Men kan in dit schip, aldus de kroniek, onder water roeien, van Westminster naar Greenwich, terwijl men in het schiD zonder van kunstlicht gebruik te maken, kon lezen. Ook schrijft de kroniek, dat Drebbel „konde maken met eenige Instrumenten dat het regende, blixemde ende donderde buiten tijds, gelijk of het natuurlijk, van den hemel kwam, en dat de luiden niet anders wisten". Voorts, dat „hij conde maken met eenige instrumenten op zekere plaatsen midden in den zomer, dat het zoo kout was, of het midden in den winter ware geweest, het welk hij op verzoek van Zijne Majesteit den Engelsohen koning eens te werk stelde de Groote zaed te Westmunster, al- waer hij het op zekeren dag ln den zomer zoo kout maakte, dat de Koning met zijn Adel, en veel groote Heeren genootzaekt waren, door de overgroote koude uit de Zale te wijken. Hij konde met een zonderlinge aerdig- heyd, in allen tijde des jaars, ja midden in den winter, Eende- en Hoender eijeren uitbroeden, zonder daer Eenden of hoen deren toe te gebuiken ende dat zoo cor rect, dat er op den preciesen tijd jongen uit kwamen, gelijk of zij van Hoenders ofte Eenden uitgebroed waren, geweest. Hij dede Instrumenten maken, door wel kers werkinge men konde zien, schilde rijen,, Conterfeltsels van Landschappen, van allerlei personen, als Koningen, Prln- cen, en grote Heeren, in andere Lande zijnde, daer noohtans geen Schllderije nog Sohilder handwerks gereedschap was ge maakt, zoodat er Schllderije ln schijn, en niet inderdaet was". Zoo verhaalt de schrijver van Drebbel uitvindingen en hij voegt er aan toe: „Deze voorschreve ende nog veel meer andere fraijigheden, te lang om te verha len, heeft hij alleen door de wetenschap der Philosophle en niet door de zwarte konst te voorschijn gebragt, zoo als mij die tongen getuigden, wiens oogen het zagen". Uit een en ander blijkt dat Drebbel een hoogst begaafde geleerde ls geweest. Ook i i'l Bestelt nu reeds een keurige doos Postpapier met bijpas sende Enveloppen, bedrukt of gestempeld met naam, adres, enz., aan wien u 't wil geven. door zijn tljdgertooten werden zijn ver diensten hooglijk gewaardeerd, hetgeen wel blijkt uit het feit, dat de Engelsehe Koning hem jaarlijks 2000 gulden ton ge schenke gaf. Tot wederdienst presenteerde hij den Koning een glazen bol, waarin hij aldus de kroniek uit de kraoht der 4 elementen een eeuwigdurende beweging trok. In deze bol kon mem. de loop van de maan, de zon en de sterren nagaan en zien, wat de oorzaak van eb en vloed, donder en bliksem was, etc. De Engelsche koning was zeer tevreden met dit ge- Bohenk en toonde het vol trotsoh aan an dere vorsten. Omstreeks 1884 etlerf dit „Orakel van Geleertheid en Mirakel van kennis" te Londen, in den ouderdom van ongeveer 60 jaar. Buitenland. TWEE REIZIGERS OVERREDEN. Op het station Aubing bij München zijn Zondagavond drie reizigers, in druk gesprek de rails overgestoken, zoodat zij een binnenkomenden trein niet zagen. Een hunner kon nog juist op zijde sprin gen, de beide anderen werden gegrepen en op slag gedood. MISLUKTE SPOORWEG AANSLAG. Zondagavond om 10 uur is op de spoor lijn Maagdenburg—Brunswijk in de nabij heid van het station Weddel een aanslag op de spoorlijn gedaan. Een lasch was losgemaakt, terwijl verschillende stukken rails over de rails gegooid werden. Een goederentrein reed over de plaats heen, zonder echter te derailleeren. Daardoor werd de aanslag ontdekt. Onmiddellijk werd het onderzoek naar de daders ter hand genomen, waarbij ook politiehonden gebruikt werden. De honden verloren echter na korten tijd het spoor. De spoor wegdirectie Maagdenburg heeftlOOO mark uitgeloofd voor opsporing der daders. SPOORWEGONGELUK BIJ HERNE. Twaalf menschen gewond. Zaterdagavond zijn de laatste twee wagons van den sneltrein, die te 19.65 uur het station Herne verlaat, ongeveer 180 meter buiten het station ontspoord. Twaalf menschen werden gewond, waar van twee zoo ernstig, dat zij naar een ziekenhuis moesten worden overgebracht. Het treinverkeer moest omgelegd worden. De twee ontspoorde wagons sloegen om enkwamen op de glooiing vanden spoordijk terecht. Onmiddellijk werd begonnen met het opruimingswerk, dat den geheelen Zondag heeft geduurd. MIST BOVEN ENGELAND EN HET KANAAL, Een dikke mist lag Maandag weer uitgespreid boven Londen tot do kust van Essex en Sussex en de kanaalbooten hadden vertraging van 2 tot 12 uur. Het eiland Wlght was volkomen onzichtbaar en alle diensten op Oowes en Vontnor moesten gestaakt worden. De mist was echter niet zeer hoog en een vliegtuig uit Parijs kwam met 18 passagiers zonder ongeval op Croydon aan. Boven de 800 M., rapporteerde de bestuurder, was de luoht helder blauwen vroor het en alleen bij het dalen had hij even voorzichtig moeten zijn. Een goederentrein is bij Cambridge gederailleerd. Er was alleen stoffelijke schade. SPOORWEG-ONGELUK OP HET TRAJECT MUNSTER—RHEINE, Twee ernstig en zeven licht ge wond. Hedenavond ls op het traject Münster— Rheine een ernstig spoorwegongeluk ge beurd. In de buurt van Emsditten wer den de 8 laatste wagens van den snel trein DortmundEmbden, waarschijnlijk door te ver naar buiten hangende stukken ijzer van een passeerenden goederentrein ernstig beschadigd. De stukken Ijzer botsten vrijwel regelmatig op afstanden van 2 8 meter tegen de passagiers rijtuigen aan. In verscheiden comparti menten werden de wanden ingedrukt.de deuren gedeeltelijk weggerukt en naar binnen gedrukt. Twee menschen zijn ern stig, zeven licht gewond. Zij werden naar het ziekenhuis Emsditten vervoerd. Spe ciaal de familie Mertens uit Meppen werd getroffen. Zij kwamen juist van een be grafenis terug. Mevrouw Mertens werd ernstig aan het hoofd verwond en ook de 3 zoons kregen hoofdwonden. ONGEVALLEN OP DE AMERIKAANSCHE OVERWEGEN. In de eerste helft van dit jaar kwamen 1120 menschen om bij ongevallen op de Amerikaanschc overwegen, een vermeer dering van 23 vergeleken met de over eenkomstige periode van 1928. Bij deze ongevallen werden 3026 men schen gewond, een vermeerdering van 92 vergeleken met het vorige jaar. In totaal vonden er 2671 ongevallen op de overwegen plaats, tegen 2621 onge vallen ln de eerste helft van 1928, Het doen vervallen van alle overwegen is om verschillende redenen onmogelijk. De spoorwegen zorgen er echter voor, dat geleidelijk de gevaarlijkste overwegen door tunnels of viaducten worden ver vangen. Uit den aard der zaak wordt het aantal onbewaakte overwegen Bteeds groo- ter, daar het wegennet voortdurend uit gebreid wordt. In 1928 gaven de Amerikaansche hoofd spoorwegen nagenoeg 81 millloen dollar uit voor de beveiligingen de verbetering van de overwegen, Voor het aanbrengen van automatische waarschuwingssignalen werd 2* millloen dollar uitgegeven. Stoomvaartberlohten. Verzendings- weg Datum der terpostbezor ging Tijdstip laatste buslichting a.h. postkant. Per zeepost via A'dara ld. via R'dam Per Holl. mail via Genua ld. via Marseille Per Eng. mail via Marseille 2 en 16 Deo. 26 Nov. 27 21 Eiken Donderdag 6.30 's av. 6.30 's av. 6.30 'sav. 6.30 's m. 6.30 's m. Naar Suriname Per zeepost vla A'dam 21 Nov. 6.30 's av. per mail via Amsterdam- Trinidad 28 6.80 's av. Naar Saba, St. Eustatius en St. Martin Per zeepost vla Amsterd. 28Nov. 6.80 'sav. Per mail over Engeland 25 6.30 's av. Naar Aruba, Bonaire en Curatjao Per zeepost via Amsterd. per mail over Engeland per mail via Cherbourg 28 Nov. 21 21 6.80 "s av. 6.80 's av. 8.— 'gav. Per zeepost te verzenden stukken behooren te zijn voorzien van de aan wijzing „zeepost". Laatste Berichten. SAMENWERKING PHILIPS EN SPLENDOR, Splendor verhoogt de prijzen mot 40 pet „Het Volk" meldt: Óndanks de herhaalde tegenspraak van belde zijden, is de zeer nauwe samenwer king tusschen Philips te Eindhoven en Splendor te Nijmegen thans een voldon gen feit geworden. Heden heeft de firma Splendor aan al haar afnemers berioht, dat haar produkten met oiroa veertig procent in prijs verhoogd zijn. In da kringen der radio-handelaren be schouwt men dit als het bewijs, dat Phi lips oen overwegenden invloed op de Splendor-fabrieken heeft verkregen, naar men zegt, door ze aan te koopen voor een bedrag van tien millloen. Deze zeer nauwe samenwerking blijkt verder uit het feit, dat -heden circulaires door Splendor zijn gezonden aan vaste Phillps-afnemere, waaruit valt op te maken, dat de belde firma's haar klantenlijsten hebben uitge wisseld. Wij vernemen verder, dat van verschil lende zijden pogingen in het werk worden gesteld om nieuwe merken radio-lampen aan de markt te brengen, die hetzij ln Holland zullen worden gefabriceerd, hetzij uit het buitenland zullen worden inge voerd. naar waarnemingen verricht in den morgen van 19 November. Medegedeeld door het Kon. Nederlandscb Meteorologisch Instituut te De Bilt. Hoogste barometerst. 769.6 te München. Laagste barometerst. 741.8 te Stomoway. Verwachting: Meest matige tot krachtige Z. tot Z.W. wind, betrokken met tijdelijke opklaring, waarschijnlijk regenbuien, aanvankelijk veel zachter. Wij kunnen U thans zeer mooie modellen laten zien en keurig verzorgd tijdig afleveren. N.V. Drukkerij v/h. KONINGSTRAAT. Stoomvaart MIJ. Nederland. Boraeo, 18 Nov. te Middlesbro. Engano, u., 17 Nov. te P. Sald. J. P. Coen, t., 18 Nov. v. P. Said. Poelau Braa, t„ 17 Nov. v. P. Snid. Saleler, 17 Nov. te A'dnm. Slmalocr, t., 17 Nov. v. Martelde. Johun d« Witt, u., 16 Nov. v. Colombo. Koningin der Nederlanden, 16 Nov. t« A'datn. Rondo, u, 16 Nov. te Uelnwaa. Karimat», 16 Nov. v. A'dara. Radja, 16 Nov. v. Bremen. Roepat, 17 Nov. te A'dam. Grotlus t., 18 Nov. v. Pa dan g. Kambangan, t., 17 Nov. v Sahang. i'rina der Nederlanden, t„ 18 Nov. Singapore Rottl, t., paaa. 17 Nov. Perim. Soemba, 17 Nov. te Batavia. Kon. Ned. Stoomboot Maatschappij Almelo, 17 Nov. v. Duinkerken. Ajax, pass. 17 Nov. Dungenes». Baccnus, 15 Nov. v. New-York. Barneveld, u., is Nov. v. CriitobaL Berenice, 18 Nov. te A'dam. Boskoop, 17 Nov. te A'dam. Ceres, 17 Nov. te A'dam. Commewijne, 17 Nov. te Paramaribo. Erato, 17 Nov. te A'dam. Euterpe, 16 Nov. te A'dam. Fauna, 17 Nov. v. Kryonerl. Flora, j6 Nov. te New-York. Ganymedes, 17 Nov. te Varna. Gerda, 16 Nov. v. Vaiencia. Hebe, pass. 16 Nov. Gibraltar. Ilos, 18 Nov. te A'dam. Irene, 17 Nov. v. A'dam. Juno, 16 Nov. v. Palermo. Merope, 16 Nov. te Barcelona. Neptunus, 16 Nov. v. Tarragona. Nero, 18 Nov. te A'dam. Odysseus, pass. 17 Nov. Brunabuttel. Orion, 18 Nov. v. R'dam. Orpheus, 16 Nov. te Kopenhagen. Pluto, pass. 17 Nor. Holtenau. Poseidon, 16 Nov. v. P. au Prince. Strabo, pass. 17 Nov. Holtenau. Stuyvesant, 16 Nov. te Barbados. Tellus, 17 Nov. v. Venetië. Theseus, 17 Nov. v. Oporto. Venezuela, u., 16 Nov. v. Dover. Geier, 16 Nov. v. A'dam. Ariadne, 16 Nov. v. R'dam. Rhea, t., pass. 15 Nov. Azoren. Proteus, 16 Nov. v. A'dam. Doros, 15 Nov. v. Genua. Bodegraven, t., 14 Nov. v. Payta. Bennekom, u., 17 Nov. v. Tocopllla. Breda, u., 16 Nov. v. Talcahuamo. Geier, 18 Nov. te Hamburg. Doros, 18 Nov. te Tarragona. Satunnus, pass. 17 Nov. Gibratlar. Kon. Holl.. Lloyd- Flandria, t., 16 Nov. v. Pernambuco. Gelria, u., 17 Nov. v. Lissabon.' Montferland, u., paaa. 18 Nov. Fernandd No- ronha. Orania, t., 17 Nov. v. Las Palmas. Rijnland, 17 Nov. v. -Amsterdam. Soesterber», u., 13 Nov. te Santo». Zeelandia, u., 16 Nov. v. Bahia. Drechterland, t., 14 Nov. v. Rosarlo. Eemland, u., 15 Nov. te Pernambuco. Kon. Paketvaartmaat schappij. N. Zeeland, 16 Nov. te Bejawan. Halcyon Lijn. Stad Amsterdam, pass. 16 Nov. Finlsterre. HollandAfrika Lijn, Giekerk, 18 Nov. v. Rotterdam. Grijpskerk, t., 16 Nov. v. Massowah. Klipfontein, t., 16 Nov. te Antwerpen. Nieuw kerk, t., 18 Nov. v. Port F.lizabeth. Randfontein, t., 17 Nov, v. Las Palma». Rietfontein, t., 16 Nov. v. Delagoabaal. Springfontein, ,u, 16 Nor. v. Mombaiaa. Rijperkerk, u., 10 Nov. v. Lorervzo Marqué*. Alkaid, u., it> Nov. v. Kaapstad. Nebraaka, 16 Nov. te San Franclsco. Nieuw Amsterdam, pass. 17 Nov. Lizard. Lochkntrine, 16 Nov. e Los Angelea. Lochmonar, 15 Nov. v. Tacoma. Nebraska, 14 Nov. v. Los Angelee. Veendnm, 18 Nov. v. Coruna. Volendnm, 18 Nov. v. Plymouth. Holland—West-Afrika Lijn. Amstelkerk, u., 15 Nov. te Takoradl. Ares, t., 15 Nov. v. Conakry. Haarlem, t., 14 Nov. v. Lagos. Maasland, t., 14 Nov. te Benito. Maaskerk, t., 14 Nov. v. Las Palma». Reggestroom, u., IS Nov. te Bordeaux. Oreste», 16 Nov. v. Freetown. HollandAmerika Lijn. Bilderdijk, 16 Nov. te Baltimore. Delftdijk, 14 Nov. v. Crlatobal. Drechtdijk, #7 Nov. te Liverpool. Kinderdijk, paaa. 17 Nov. Lizard. Spaarndam, 16 Nov. v. Havana. Veendam, 17 Nov. v. Santander. N'euw Amsterdam, 16 Nov. v. Boulogne. Eemdijk, 14 Nov. te San Franclsco. Lochgoil, 16 Nov. te R'dam. Moerdijk, 16 Nov. te R'dam. Holland—Britsch-lndië Lijn. Bovenkerk, 17 Nov. te Hamburg. Hoogkerk, 18 Nov. te Kurachoe. Meerkerk, 17 Nov. te Rotterdam. Sommelsdijk, t., 18 Nov. te Ma-dra». Streefkerk, t., 18 Nov. te Suez. Vechtdijk, u., pass. 17 Nov. Perim. Veendijk, u., 15 Nov. v. Madras. Stadsdijk, u., pass. 15 Nov. Gibraltar. Schiekerk, u., 14 Nov. te Calcutta. Andijk, u., 15 Nov. v. Suez. HollandAustralië Lijn. Aldebaran, u., 17 Nov. v. Messina. Almkerk, t„ pass. 17 Nov. Ouessant. Westerdijk, 16 Nov. v. Brisbane. HollandO.-Azië Lijn. Alderamin, 17 Nov. te Antwerpen. Gemma, t., 16 Nov. v. Colombo. Zosma, t., 15 Nov. te Singapore. Ouderkerk, u., pass. 16 Nov. Perim. JavaNew-York Liji». City of Salisbury, 13 Nov. te Boston. Ma<loera, 16 Nov. v. Aden. Blijdendijk, 15 Nov. te New-York. Krakatau, 17 Nov. te Sabang. Madoera, pass. 16 Nov. Perim. Merauke, pass. 17 Nov. Kaap Bon. Java Pacific Lijn. Siantar, 18 Nov. te Singapore. JavaChinaJapan Lijn. Tjibodas, 15 Nov. v. Chinwangtao. Tjikembang, 15 Nov. v. Shanghai. Tjlpamas, 15 Nov. te Soerabaja. Tjlto-ndari, 15 Nov. te Batavia. Rotterdamsche Lloyd. Buitenzorg, u., pass. 17 Nov. Perim. Gorontalo, t., 18 Nov. Sagres. Kota Gede, t., 16 Nov. v. Belawan. Kota Radja, u.( pass. 16 Nov. Pantellarla. Sltoebondo, t., 17 Nov. v. Marseille. Tabanan, t., 18 Nov. v. Tanger. Tambora, u., pass. 17 Nov. Finlsterre. Ternate, t., 17 Nov. te en v. Port Soedan. Toba, u., 17 Nov. v. Suez, Samarlnda, 15 Nov. te Hamburg. Patri», 16 Nov. te Batavia. Marken, t., 15 Nov. v. Padang. Kota Baroe, 16 Nov. te Soerabaja. Kota loten, 16 Nov. te R'dam. Kertoaono, t, pas». 18 Nov, Finlatana. Garoet, 16 Nov, v. Batavia. Madloen, u., 17 Nov. te Soerabaja. Slamat, u., pa sa. 17 Nov. v. Tanger. ToaSrl, u., 1? Nov. te So-efrihaja. Mervado, 17 Nov. te Soerabaja. Rotterdam—Zuid-Amerika Lijn. Alchiba, t., 17 Nov. v. Rio Janeiro. Algorab, 17 Nov. te Rotterdam. Alhetia, t., 17 Nov, v. Lne Palma». Slrruh, u., 17 Nov. v. Antwerpen. Alphernt, 18 Nov. te Hamburg. Stoomvaartmaatschappij Oceaan. Calchae, 17 Nov. te Singapore. Dollus, ifi Nov. v, Rotterdam. Menelaui, paaa. 16 Nov. Gibraltar. Myrmldon, j5 Nov. te Slngr.pora. Eurypylu», paaa, 15 Nov. Perim, Melanvpus, 16 Nov. v. Sabang. Sarpedon, 16 Nov. v. Taingtao. Automedon, 16 Nov. v. Shanghai. Hclenue, pasa. 18 Nov. Prawle Polnl. Jaeon, 17 Nov, te Suez. Marionet, 17 Nov. te Sutz. Promctheui, 16 Nov. v. Glasgow. Sarpedon, 17 Nov. te Shanghai. Smaatco Lijn. Jonge Anthony, pass. 17 Nov. Dover. Jonge Anthony, 17 Nov. v. Rotterdam. Jonge Jacobus, 16 Nov. te Genua. Jonge Johanna, pass. 17 Nov. Gibraltar. Jonge Elisabeth, 16 Nov. te R'dam. Tijdstippen van verzending der brievenmalen. Naar Ned. Oost-lndië. Naar Ned. West-lndië.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1929 | | pagina 7