DE STORM IN HET BUITENLAND.
aan hun vermogens, een onderwijs, dat
aan ieder Individu de grootst mogelijke
ontwikkelingskansen biedt.
In alle grootere plaatsen in ons land
vindt men dergelijke scholen enhierziet
men nog de zoo zeer noodige samenwer
king van de verschillende groepen der
bevolking. Hopelijk mag dit ook in Den
Helder, waar binnenkort van gemeente
wege een school voor Buitengewoon La
ger Onderwijs wordt geopend, het geval
zijn.
Aan verschillende scholen in deze ge
meente heeft dezer dagen een onderzoek
van kinderen plaats gehad voor plaatsing
op deze voor Den Helder nieuwe in
richting.
Wellicht zijn er nog ouders, ook buiten
Den Helder, die meenen, dat hun kind
het best op de Buitengewone Schooi op
zijn plaats is. Welnu, er bestaat ten Raad-
huize gelegenheid zich aan te melden,
zooals uit een advertentie in dit blad1)
blijkt, terwijl ondergeteekende gaarne
bereid is aan hen, die zulks wenschen,
inlichtingen te verstrekken.
Met dank aan de Redactie voor de
pl&&tsin Qj
O. IEST,
Hoofd der School voor B.L.O.
Spoorstraat 0.
Den Helder 6 December 1929.
x) Opgenomen in het nummer van
Zaterdag 7 December.
Anna Paulowna.
AAN GROOT GEVAAR ONTSNAPT.
Vrachtauto rijdt door gesloten
overweg.
JJ. Zaterdagavond omstreeks 9 u. 48,
heeft aan den spoorwegovergang aan de
Molenvaart, in de onmiddellijke nabijheid
van het station Anna Paulowna, welke
weg door ijzeren afsluitboom en niet ras
terwerk, van ae zijde der Spoorwegen
wordt bewaakt en by op ooen n gesloten
zijn door duidelijke seinmiddclea aange
geven, een ernstige aanrijding plaats ge
had, welke voor den betrokken chauffeur,
wonderlijk goed is afgeloopen.
Een vrachtauto, komende uit de rich
ting Westeinde, bestuurd door den heer
'.in
TWEEDE KAMER.
MEMORIE VAN ANTWOORD
ONDER WIJSBEGROOTING.
Aan de memorie van antwoord is het
volgende ontleend:
De minister acht bet met het oog op
het onderling verband met de andere
typen van voortgezet onderwijs beter de
handelsscholen en -cursussen niet uit dit
wetsontwerp te lichten en zal dus niet
komen met een voorstel tot afzonderlijke
wettelijke regeling van het handelsonder-
wijs.
Het aanhangig wetsontwerp op het
aanvullend onderwijs blijft gehandhaafd.
In vorm en inhoud zullen echter ver-
moedelijk nog wijzigingen noodig blijken
Ook de minister is er van overtuigd,
dat intijds het noodige zal moeten wor
den verricht om het mogelijk te maken,
dat van 1 Januari 1936 af het in art. 2
der Lager-onderwijswet 1920 onder j ver
meide onderwijs in lichamelijke oefening
op alle openbare en gesubsidieerde bijz.
lagere scholen zal worden gegeven, eooals
art. 195 der wet voorschrijft.
Met de flnancieele beschouwingen, waar
aan in het V.V. een paragraaf gewijd is,
kan de minister zich goeddeels volkomen
vereenigen. Ook hij is van meening, dat
de onderwijsuitgaven zich op hoog peil
bewegen. Hij wenscht er echter in de
eerste plaats de aandacht op te vestigen
dat het hooge eindcijfer, waarover men
zich thans ongerust maakt, en de even-
tueele stijging daarvan in de toekomst,
voor verreweg het grootste gedeelte recht
streeks voortvloeien uit de van kracht
zijnde onderwijswetten, waaraan dus de
Staten-Generaal hun zegel gehecht hebben.
Beperking van haar vrijheid is voor
de bijzondere scholen onvermijdelijk,
wanneer zij in het wettelijk subsidiever-
band wenschen te treden.
Zonder voorbehoud schaart de minister
zich aan de zijde van de leden, die de
noodzakelijkheid bepleitten er van regee-
ringswege op toe te zien, dat niet bij het
roortgez-jt onderwijs onafhankelijk van
en naast eikónder in eenzelfde gemeente
of streek allerlei onderwijsinrichtingen
van uiteenloopend type verrijzen, die
nochtans voor een belangrijk deel het
zelfde terrein bestrijken.
Wat de u.l.o.-sebolen aangaat is de mi
nister zeker voornemens om op de ko
mende herziening van de lager-onder-
wijswet-1920 ernstig na te gaan of de
H. C., uit Anna Paulowna, reed imct z:
auto door den gesloten overweg, na d!e
ijzeren afsluiting te hebben ontwricht,
doch tusschen de tweede afsluiting be
kneld raakte, daardoor de auto op den
overweg bleef staan, juist in zoodanige m0ge]jikbeid van het oprichten van een
positie, dat de sneltrem, w elke te J u. 34 njeuwe school bij de tegenwoordige rege-
van station Den Leider vertrekt en op j. wej]icj1t te gemakkelijk is en ver-
dat moment kwam aangereden, de auto
rakelings kon passé exen.
Na uit zijn benarde positie te zijn ver
lost, kon de ontstelde chauffeur, welke de
maximum snelheid bij den overweg wel
zal. hebben overschreden en voor de ge
volgen moet instaan, zijn weg vervolgen.
Van Ewijcksluis.
ONAANGENAME GEWAARWORDING
Met auto In een sloot
Vrijdagavond, toen de wer W. met zijn
auto van een reis naar Den Helder weei
huiswaarts keerde en zich juist op het
smalste gedeelte van den Stoomweg, even
ten Oosten van den Middenvliet bevond,
stuitte hij daar op den brandstoffenwagen
van den heer L., die niet verlicht was. Een
aanrijding volgde, met dit gevolg, dat de
auto in de zich naast den weg bevindende
sloot terechtkwam. Na enkele uren is zij
door den heer K. Jonker, met behulp van
enkele takels, daaruit verwijderd- Zoowel
brandstoffenwagen als auto hebben door
de aanrijding betrekkelijk weinig schade
geleden.
KEET IN ELKAAR GEWAAID.
Door den hevigen storm is eene schaft-
keet, staande op het werk van de fa. Klos,
aan den afsluitdijk, totaal in elkaar ge
waaid.
Wieringen.
DE STORM.
De Zuidwester storm der laat'.te dagen
heeft hier weinig ongelukken veroor
zaakt. De visschersvloot bekwam weinig
of geen averij. Enkele huizen hadden
wat riet of pannen te verliezen, terwijl
enkele boomen omver waaiden. In den
hoek van Polder Waard-Nieuwland is
een onderlosser vermoedelijk van de
M.AJZ. op de steenen terecht gekomen, de
opvarenden hadden geen letsel bekomen,
zoodat hier alles goed' is afgeloopen.
Texel.
TE WATER GEWAAID.
Van een slagersknecht woel, terwijl hij
op de fiets zat, zijn fiets Zaterdag in die
haven. Gelukkig bleef hij zelf op het
droge en werd de fiets later door hulp
vaardige handen naar boven gehaald.
GATEN IN DIJKEN GESLAGEN.
Zondagmorgen was er in den dijk bij
de R.K. kerk een gat geslagen. De woeste
folven sloegen over den muur heen.
poedlig had men zeilen in het gat gelegd
en daarop werden gxoote steenen ge
gooid. Ook op andere plaatsen zijn gaten
in de dijken gekomen.
Schaden.
VERZEKERING VAN VOETBALLERS.
Tegen ongelukken.
Het bestuur van de voetbalvereeniging
te Schagen, nam hot initiatief voor een
fonds tot verzekering der leden tegen on
gelukken. In beginsel werd besloten de
leden, die bij het voetbalspel of in het par
ticuliere leven tijdelijk, ongeschikt maken
aan het spel of hunne werkzaamheden worden voorde toepassing der beginselen,
deel te nemen, per dag een gulden uit te welke naar eenzijdige ontwapening
hooging van het als minimum te ver
langen getal leerlingen voor de toekomst
mitsdien niet voorgesteld dient te worden.
Radio op scholen.
De in commissie vereenlgde leden van
het Rijksschooltoezicht, aan wie de ambts
voorganger van den minister advies heeft
gevraagd over de toepassing van de
radio bij het onderwijs, hebben nog niet
hun rapport uitgebracht. Van het advies
van den Onderwijsraad over dit ontwerp
is een afdruk bij deze Memorie gevoegd,
welke ter griffie is nedergelegd, ter ken
nisneming voor de leden. In afwachting
van het advies der inspectie-commissie
moet de minister zich het uitspreken van
een oordeel over dat vraagstuk nog voor
behouden.
N tfverheldsonderwfis.
De minister is ervan doordrongen dat
door het bevorderen van goed nijver
heidsonderwijs een eminent volksbelang
wordt gediend. Volkomen terecht ziet
men hierin tevens een waardevol middel
in den strijd tegen de werkloosheid, al
doen zich bij dit laatste vraagstuk ook
economische en andere factoren gelden.
Lager ondierwijs.
Ten aanzien van de vraag of de re
geering wil bevorderen het openstellen
van de gelegenheid om esperanto te on
derwijzen op de lagere school merkt de
minister op, dat dit niet zonder wetswij
ziging zou kunnen geschieden.
Het vraagstuk der bezoldiging van de
onderwijzers staat niet op zich zelf; het
maakt deel uit van de salarieering van
de burgerlijke ambtenaren in het alge
meen. De minister verwijst dan ook naar
hetgeen van regeeringswijze bij het debat
in de Tweede Kamer over hoofdstuk I
der Rijksbegrooting voor 1930 is gezegd.
Er bestaat thans voor hem geen reden
om eenig onderdeel van het salarisvraag-
stuk aan de orde te stellen.
Een voorstel tot invoering van leer
plicht of schoolplicht voor het buiten
gewoon onderwijs kan hij niet toezeggen.
Kunsten en wetenschappen-
De verarming van het duinlandschap,
het verdwijnen of althans sterk vermin
deren van de oorspronkelijke duinflora
en -fauna, die op vele plaatsen in het
Nederlandsch duingebied kunnen worden
geconstateerd, manen tot bedachtzaam
heid.
De Defensie-begrooting voor 1930.
Memorie van Antwoordt
Aan de Memorie van Antwoord op het
Voorloopig Verslag over het achtste
hoofdstuk (Defensie) der Rijksbegrooting
over 1930 is het volgende ontleend:
Ontwapening.
De Minister zal naar zijn overtuiging
in strijd handelen met zijn plicht, indien
hij stappen deed ter bevordering van
eenzijdige nationale ontwapening. Hoe
De vestingen, den oorlog ontstaan, ruimschoots kunnen
Inhalen, zoodat van de Zweedsohe zoowel
Naar aanleiding van het betoog van ai8 Van de Amerikaansche marine een
verscheidene leden Inzake opheffing van verzoek ls gekomen tot samenwerking
het vestingstelsel, doet de Minister op
merken dat 'tot opheffing der thans nog
bestaande verdedigingswerken niet kan
worden overgegaan, daar zij voor de
verdediging des lands niet kunnen wor
den gemist.
De
Concentratie van vllegdlensten.
Minister meent voorloopig geen
Ingrijpende wijzigingen te moeten bren
gen in de thans bestaande organisatie
der vliegdiensten. Hij moet dit vraagstuk
voorshands nog in studie houden, te
meer, omdat ingrijpende wijzigingen niet
kunnen worden aangebracht, zonder het
oog gevestigd te houden op de behoeften
van den marineluchtvaartdienst in Indië
Marlnebeleid.
en uitwisseling van vindingen.
Spr. bracht hulde aan zijn voorgangers,
als chefs van den Radiodienst: kolonels
Hoven en Guépin, vice-admiraal Ram-
bonnet, kolonel Bland van den Berg,
overste AronBteln en luitonant ter zee
Scholten. Ook herdacht bij wijlen luite
nant ter zee Van Iterson, op tragische
wijze op Ambon door een ongeluk om
het leven gekomen, en herinnerde hij
aan de voortreffelijke wijze waarop de
officieren Putman Oramer en Bergman
in de eerste jaren kolonel Hoven ter
zijde hebben gestaan.
Met voldoening wees spr. erop, dat
deze dienst der marine steeds met eigen
menschen gewerkt heeft en nooit de hul?
van burgers noodig had.
Spr. besloot met het uitbrengen van
een driewerf hoera voor de Koni gin en
deelde daarna nog mee, dat op dezen
feestdag voor het eerst van de heide
antennemasten de Nederlandsohe drie
kleur woel. i
Stormschade aan de Fransche
en de Engelsche kust.
Dat in de laatste jaren voor aanbouw
ten behoeve der vloot een belangrijk
kleiner bedrag is aangevraagd en toe
gestaan dan in de voorgaande jaren
vloeide voort uit het standpunt, door de
vorige regeering ingenomen, om tot 1980!^^^^^
geen meerderen aanbouw voor de vloot De hevige stormen va^n de la
in Indië te doen geschieden dan noodig der vorige week hebben aan de Fransche
was om aldaar een vlootsterkte van twee I ^0°r<ikust groote ^hade aang^
booten aanwezig te hebben.
De minister overweegt eenige uitbrei
ding der vloot in Indië, doch daarbij
moet ten zeerste rekening worden ge
houden met onze flnancieele, personeele
en materieele krachten, zoodat die uit
breiding in elk geval slechts geleidelijk
kan geschieden. Hij oordeelt het daarom
thans ontijdig om in te gaan op de be
schouwingen van de leden, die een uit
breiding der vloot, wat het aantal jagers
en onderzeeboote* betreft, bepleitten,
welke onderwerpen zijn volle aandacht
hebben.
Welk materieel voor den dienst in
Cura^ao wordt geëischt, staat in verband
met het politioneele van de te vervullen
taak niet uitsluitend ter beoordeeling
wijken met dakpannen bezaaid. Talrijke
i schoorsteen en stortten in. Van het tehuis
voor dakloozen, van een kazerne en van
nog eenige andere gebouwen werden de
daken geheel vernield. Het aantal schepen,
dat in de haven gezonken is, is nog niet
bekend. Alle telefoonlijnen rondom de
stad werden vernield, zoodat Brest reeds
sedert 48 uur zonder telefoonverbinding
met het overige Frankrijk is. Ook te
Cherbourg heeft de storm hevig gewoed.
Het stramverkeer moest stopgezet wor
den-
In de Spaansche provincie Pontevedra
zijn de rivieren tengevolge van een wolk
breuk buiten hun oevers getreden. Ver
scheidene huizen in de stad zijn ingestort,
doch menschenlevens zijn gelukkig niet te
betreuren. Ook uit Bilbao wordt zeer
van den minister; de bouw zal in elk groote stormschade gemeld, waarvan het
geval onder toezicht van het departement bedrag nog niet te schatten valt. Honder
van defensie geschieden. (den schoorsteenen zijn ingestort of kwa
De minister meent, dat Nederland uit-
sluitend met een goede en goed uitge
ruste politievloot niet kan volstaan.
De werven.
Al spo dig na zijn optreden heeft de
minister een onderzoek ingesteld inzake
de werven te Hellevoetsluis en Willems
oord. Hij acht twee werven niet econo
misch en uit defensieoogpunt niet nood
zakelijk. Het staat voor hera nog niet
vast, dat de werf te Hellevoetsluis in
1930 gesloten kan worden. Aan deze
sluiting zal moeten voorafgaan een reor
ganisatie van de werf te Willemsoord.
Hij stelt zich voor deze reorganisatie te
doen ontwerpen door een kleine com
missie,
Opheffing van het marine etablissement
te Amsterdam, ligt niet in 's ministers
voornemen.
men naar beneden. Doordat verschillende
hoogspanningsgeleidingen vernield wer
den op de daken van huizen terecht kwa
men, ontstond kortsluiting, wat eenige
malen een groote brand tengevolge had.
Het s.s. Radius met 25 man
Een schip met een waarde van
108 mlllioen gulden op weg naar
Londen.
Over geen schip, dat op weg naar En
geland was, heeft men zich daar onge
ruster gemaakt dan over de »Leonardo
da Vinei», het stoomschip dat door Mus-
solini uitgekozen is, om de meesterstuk
ken der Italiaansrhe schilderkunst, beeld
houwkunst, meubelkunst, enz. voor de
groote Londensche tentoonstelling over
te brengen. De schatten, die het aan
boord heeft, zijn op 168 millioen gulden
gewaardeerd, maar zouden met geen geld
te vergoeden zijn, als zij verloren gingen.
Eiken dag zendt het schip draadloos
bericht over zijn positie naar Londen.
Het wordt vergezeld door een sleepboot
van de Italiaansche marine. Vrijdagoch
tend om half negen had het gemeld, dat
het Gibraltar gepasseerd was en goed
vorderde. Zaterdag omstreeks twaalf uur
was het dagelijksche bericht nog niet
aangekomen. Dientengevolge maakte men
zich bezorgd, hoe het met het schip in
de Golf van Biskaye zou gaan.
Woensdag wordt de »Leonardo da
Vinei* te Londen verwacht.
25 jaar draadlooze bij de Marine.
Het was gisteren 25 jaar geleden, dat
het eerste met draadlooze telegrafie uit
geruste Nederlar.dsche oorlogschip, H.
M. Hertog Hendrik, zee koos. Het ver
trok toen onder bevel van kapitein ter
zee A. H. Hoekmeester naar Indië. Aan
boord bevond|zich een radioscheepsinstal-
latie, geleverd door de Mij. Telefunken
met dit eerste scheepsstation waren belast
luitenants-ter-zee 2e klasse van Iterson
en adelborst 2e klasse Holtzappel.
Dit feit is gisterenmorgen op het Ma
rine-etablissement herdacht in een feeste-
lijkebijeenkomstiB een met vlaggen versier
de loods van den Marine-Radiodienst.
Alle offlsieren, onderofficieren en min
deren van den dienst, benevens de leer
lingen van de Marinemonteurschool had
den zich daar verzameld. Ook was aan
wezig de onderoommandant der Marine,
overste Rtlhl.
De chef van den marineradiodienst,
overste Warnsinck, ook directeur van de
monteurschool, heeft een toespraak ge-
ïouden, waarin hij in herinnering bracht,
dat reeds in 1901 luitenant ter zee 2e kl.
G. J. Kniphorst met proefnemingen op
het gebied der draadlooze telegrafie be
gon. Materiaal was in dien tijd haast niet
te krijgen aangezien Marconi bijna alles
had gemonopoliseerd. Luitenant Knip
horst wist echter de moeilijkheden te
overwinnen, en een resultaat van zijn
proefnemingen voor den toermaligen
minister van Marine, vice-admiraal Ellis,
te brengen, dat geleid heeft tot de
instelling in 1903 van een commissie,
welker taak was,| den arbeid van lui
tenant Kniphorst in studie te nemen. Ge
volg hiervan is geweest, dat in 1904 de
Hertog Hendrik bij wijze van proef met
een radio-installatie werd uitgerust. Kort
na het vertrek van den oorlogsbodem
zijn de eerste radiotelegrammen gewis
seld met het op de marinewerf opge
richte radiostation, wat het begin is ge
weest van den radiodienst der marine,
die in Nederland zooveel voertreffelljk
pionierswerk heeft verricht.
Den eersten tijd is van den kant der
P.T.T. nogal tegenwerking ondervonden,
omdat deze dienst meende het monopolie
voor telegrafeeren te hebben. Er is zelfs
van die zijde met deurwaardersexploten
gewerkt en toen Hr. Ms. Koningin Wil-
helmina in 1905 op een reis naar Indië
het eerste gedeelte van de uitreis met
Scheveningen lu verbinding zou blijven,
mislukte dit, doordat P.T.T. een spaak
in het wiel stak. Later zijn deze moeilijk
heden echter uit den weg geruimd en
keer «el
verlokkend het ook moge schijnen een toen heeft de radiodienst van de marine
ander standpunt in te nemen, de staat zich geleidelijk uitgebreid, ook in O. en
der Nederlanden mag geen proefobject W. Indië, waar deze dienst van de marine
baanbrekend werk heeft verricht.
Na den oorlog heeft de dienst den
voeren. aehterstajud, door de moeilijkheden in
vergaan.
Bij de Sciliy-eilanden zijn twee wind-
stooten van 108 mijl per uur waargeno
men, wat de absoluut grootste windsnel
heid is, sinds de imetereologische aantee-
kenlngen dagelijks gemaakt worden. Bdj
Ealmouth was het slechts weinig minder
stormachtig met 103 mijl tot 105 mijl per
uur.
Het stoomschip Radlus van 2300 ton,
op weg naar Cardiff, is vlak onder d!e
kust van Dewnshire omgeslagen en de
geheele bemanning van 20 tot 26 koppen
is verdronken. Van het strand af zag men
het ongeluk gebeuren, en die reddings
boot uit Appledore heeft zelfs nog zee
gekozen, maar het was door de meters
hoog» golven onmogelijk het schip te
bereiken, dat trouwens binnen een kwar
tier verdwenen was.
Een met hout geleden schip heeft
draadlooze noodseinen gegeven van een
plek 25 mijlen ten Oosten van Jersey,
maar later is het zendtoestel klaarblijke
lijk in het ongereede geraakt, want aan
vragen om1 juiste plaatsbepaling zijn niet
meer beantwoord. Een torpedojager is op
zoek gegaan.
Met een vuurpeiltoeertel zijn 19 man te
Port Talbot aan land gebracht, die met
een groote hark dicht bij Penzance schip
breuk hadden geleden.
Een groote viermastschoener van Zwe
den naar Spanje onderweg is dichtbij
Seaforth door de bemanning verlaten. Zij
kon met de reddingsbooten aan land
komen.
De reddingboot uit Torquay blijft
langszij een Grieksch schip, dat bij Broad-
sands gestrand, maar nog niet verloren
is. De kapitein hoopte nog viot te komen.
HELDHAFTIGE REDDING BIJ
PENZANGE.
Kranig optreden van een Jeug
digen Brit
De buitengewoon zware storm, die
Vrijdagnacht en Zaterdag het Zuiden van
Engelandheeft geteisterd, woedde Zondag
met hernieuwde kracht voort eu de weers
voorspelling duidt erop, dat er nog meer
stormachtig weer op komst is.
Talrijk waren de ongevallen, zoowel te
land als ter zee. Hot kleine Fransohe
stoomschip «Ornais» uit Trouville liep bij
Penzance aan den grond. De bemanning
heeft haar redding te danken aan het
heldhaftig optraden van een jongeman,
zekeren Lalty. De hooge zee en de ge
vaarlijke rotsen maakten het voor de
reddingboot onmogelijk, de »Ornais« te
naderen en de orkaan verijdelde alle
pogingen, de bemanning door middel van
het vuurpijlapparaat een lijn toe te
schieten. Ten laatste besloot Lalty in zee
te springen. Al zwemmende bereikte hij
een rots vlak bij het schip, zoodat hij de
bemanning een l(jn kon toewerpen.Terwijl
hij hiermede bezig was, sloeg een der
opvarenden overboord; Laity wist hem
echter te redden, Alle leden der beman
ning konden ten slotte den vasten wal
bereiken.
Een Noorsche viermaster, de »Mogen
Koch«, liep bij Eastbourne aan den grond.
De bemnnning werd door de reddingboot
van Newhaven gered. Ook van het Hon-
gaarsche stoomschip »Honved«, dat even
eens gestrand was, heeft men met groote
moeite de bemanning kunnen redden.
De hevigste storm sedert meteoro
logische waarnemingen-
In hevigheid heeft de storm op het
einde der week alles overtroffen wat men
in Engeland beleefd had sedert meteo
rologische waarnemingen zijn gedaan en
opgeteekend.
Het was gisteren de vijfde dag van den
storm en de wind had in vele streken
nog altijd stormkracht en op de kust
staat een buitengewoon hooge zee. On
danks wind en zee werden eehter gisteren
de Kanaal-diensten hervat.
Men verwacht nieuwe stormen in het
Zuiden met veel neerslag.
Ruim dertig groote stoomschepen, waar
van de meeste twee ankers uitwierpen,
hebben onder de kust bij Deal bescher
ming gezocht en van alle kanten worden
verliezen aan menschenlevens gemeld.
De reddingbooten zijn overal aan de kust
in de weer geweest en hun bemanningen
hebben den grootsten heldenmoed in hun
worsteling met hooge golven getoond.
Sommige bejaarde led^n van de beman*
ningen weigerden, ofschoon zij bijkans
uitgeput waren, hun plaatsen aan jongere
vrijwilligers af te staan. Tal van menschen
levens zijn gered.
De Arlanza, een stoomschip van de Royal
Mail, heeft de bemanning van het Itali
aansche stoomschip Casmona in de Golf
van Biskaye gered en het Duitsche stoom
schip Hansa heeft den kapitein van de
Casmona van het wrak overgenomen. De
Arlanza verspeelde bij het reddingwerk
een boot, maar niemand verdronk.
De Casmona werd in zinkenden toestand
verlaten.
Van den torpedo-jager Walpole zijn
tusschen Portsmouth en Chatham twee
man van boord geslagen en verdronken.
De Homerio, van de White Star, kwam
met twintig uur vertraging uit New-York
te Southampton aan na een van de zwaar
ste overtochten die zij ooit gedaan had.
Zestig voet boven de waterlijn beukten
vreeselijke golven de ruiten langs het
promenadedek stuk.
De Britannic, een stoomschip van 2500
ton, verkeert aan de kust van Pembro-
keshire in nood. Een treiler en sleep-
booten trachten hulp te bieden, maar geen
man van de Britannic kan op de voorpiek
komen om daar een tros vast te maken.
Te land zijn verscheidene menschen
door omgewaaide boomen ensohoorsteenen
gedood.
In het Theems-dal heeft de overstroo
ming zich opnieuw uitgebreid.
Een nieuwe depressie te ver
wachten
De Duitsche kustwacht deelde mee, dat
het stormgevaar nog steeds niet voorbij
is- Er is een nieuw depressiegebled op
komst, zoodat de stormwaarschuwlngs-
dlensten wederom hun waarschuwingen
hebben geseind. Het Grieksche stoom
schip Oonstantin Lemos is op de Elbe ge
strand. Het stoomschip Alsterdamm uit
Hamburg is op de Noorsche kust gestrand
en wordt als verloren beschouwd. De ge
heele bemanning kon met behulp van het
bergingsvaartuig Poeeidon uit Hamburg,
dat ter assistentie was uitgevaren, wor
den gered.
IN BELGIË.
Ook België geteisterd door den
storm.
De hevige storm, die de laatste dagen
boven den Atlantlschen Oceaan en Enge
land gewoed heeft, heeft thans ook België
bereikt eu teistert vooral het kustgebied
W ot wvi-vwi nn+ lr-rrrorrvi .o on fVAno/l'Qri 10, QiitA 0
Gistermiddag heeft ten huize van den
onderoommandant van de marine een
drukbezochte ontvangst plaats gehad,
waarop o.m. de ehef van den marinestaf,
mr Jager, als vertegenwoordiger van den
minister van defensie, de commandant
van de marine, admiraal Quant, en vele
autoriteiten van de marine en van het
leger, alsook burgerautoriteiten en par-.
ticulieren hun gelukwenschen zijn komen
aanbieden.
kruisers acht Ifltrers en twaalf nnrlery^e- rlcht- Te Brest z^n de Straten van geheele
Kruisers, aont jagers en twaau onderzee- „,i41rQT, rf.uonnar, wnnirf Talriike