DE STORM IN HET BUITENLAND. aan hun vermogens, een onderwijs, dat aan ieder Individu de grootst mogelijke ontwikkelingskansen biedt. In alle grootere plaatsen in ons land vindt men dergelijke scholen enhierziet men nog de zoo zeer noodige samenwer king van de verschillende groepen der bevolking. Hopelijk mag dit ook in Den Helder, waar binnenkort van gemeente wege een school voor Buitengewoon La ger Onderwijs wordt geopend, het geval zijn. Aan verschillende scholen in deze ge meente heeft dezer dagen een onderzoek van kinderen plaats gehad voor plaatsing op deze voor Den Helder nieuwe in richting. Wellicht zijn er nog ouders, ook buiten Den Helder, die meenen, dat hun kind het best op de Buitengewone Schooi op zijn plaats is. Welnu, er bestaat ten Raad- huize gelegenheid zich aan te melden, zooals uit een advertentie in dit blad1) blijkt, terwijl ondergeteekende gaarne bereid is aan hen, die zulks wenschen, inlichtingen te verstrekken. Met dank aan de Redactie voor de pl&&tsin Qj O. IEST, Hoofd der School voor B.L.O. Spoorstraat 0. Den Helder 6 December 1929. x) Opgenomen in het nummer van Zaterdag 7 December. Anna Paulowna. AAN GROOT GEVAAR ONTSNAPT. Vrachtauto rijdt door gesloten overweg. JJ. Zaterdagavond omstreeks 9 u. 48, heeft aan den spoorwegovergang aan de Molenvaart, in de onmiddellijke nabijheid van het station Anna Paulowna, welke weg door ijzeren afsluitboom en niet ras terwerk, van ae zijde der Spoorwegen wordt bewaakt en by op ooen n gesloten zijn door duidelijke seinmiddclea aange geven, een ernstige aanrijding plaats ge had, welke voor den betrokken chauffeur, wonderlijk goed is afgeloopen. Een vrachtauto, komende uit de rich ting Westeinde, bestuurd door den heer '.in TWEEDE KAMER. MEMORIE VAN ANTWOORD ONDER WIJSBEGROOTING. Aan de memorie van antwoord is het volgende ontleend: De minister acht bet met het oog op het onderling verband met de andere typen van voortgezet onderwijs beter de handelsscholen en -cursussen niet uit dit wetsontwerp te lichten en zal dus niet komen met een voorstel tot afzonderlijke wettelijke regeling van het handelsonder- wijs. Het aanhangig wetsontwerp op het aanvullend onderwijs blijft gehandhaafd. In vorm en inhoud zullen echter ver- moedelijk nog wijzigingen noodig blijken Ook de minister is er van overtuigd, dat intijds het noodige zal moeten wor den verricht om het mogelijk te maken, dat van 1 Januari 1936 af het in art. 2 der Lager-onderwijswet 1920 onder j ver meide onderwijs in lichamelijke oefening op alle openbare en gesubsidieerde bijz. lagere scholen zal worden gegeven, eooals art. 195 der wet voorschrijft. Met de flnancieele beschouwingen, waar aan in het V.V. een paragraaf gewijd is, kan de minister zich goeddeels volkomen vereenigen. Ook hij is van meening, dat de onderwijsuitgaven zich op hoog peil bewegen. Hij wenscht er echter in de eerste plaats de aandacht op te vestigen dat het hooge eindcijfer, waarover men zich thans ongerust maakt, en de even- tueele stijging daarvan in de toekomst, voor verreweg het grootste gedeelte recht streeks voortvloeien uit de van kracht zijnde onderwijswetten, waaraan dus de Staten-Generaal hun zegel gehecht hebben. Beperking van haar vrijheid is voor de bijzondere scholen onvermijdelijk, wanneer zij in het wettelijk subsidiever- band wenschen te treden. Zonder voorbehoud schaart de minister zich aan de zijde van de leden, die de noodzakelijkheid bepleitten er van regee- ringswege op toe te zien, dat niet bij het roortgez-jt onderwijs onafhankelijk van en naast eikónder in eenzelfde gemeente of streek allerlei onderwijsinrichtingen van uiteenloopend type verrijzen, die nochtans voor een belangrijk deel het zelfde terrein bestrijken. Wat de u.l.o.-sebolen aangaat is de mi nister zeker voornemens om op de ko mende herziening van de lager-onder- wijswet-1920 ernstig na te gaan of de H. C., uit Anna Paulowna, reed imct z: auto door den gesloten overweg, na d!e ijzeren afsluiting te hebben ontwricht, doch tusschen de tweede afsluiting be kneld raakte, daardoor de auto op den overweg bleef staan, juist in zoodanige m0ge]jikbeid van het oprichten van een positie, dat de sneltrem, w elke te J u. 34 njeuwe school bij de tegenwoordige rege- van station Den Leider vertrekt en op j. wej]icj1t te gemakkelijk is en ver- dat moment kwam aangereden, de auto rakelings kon passé exen. Na uit zijn benarde positie te zijn ver lost, kon de ontstelde chauffeur, welke de maximum snelheid bij den overweg wel zal. hebben overschreden en voor de ge volgen moet instaan, zijn weg vervolgen. Van Ewijcksluis. ONAANGENAME GEWAARWORDING Met auto In een sloot Vrijdagavond, toen de wer W. met zijn auto van een reis naar Den Helder weei huiswaarts keerde en zich juist op het smalste gedeelte van den Stoomweg, even ten Oosten van den Middenvliet bevond, stuitte hij daar op den brandstoffenwagen van den heer L., die niet verlicht was. Een aanrijding volgde, met dit gevolg, dat de auto in de zich naast den weg bevindende sloot terechtkwam. Na enkele uren is zij door den heer K. Jonker, met behulp van enkele takels, daaruit verwijderd- Zoowel brandstoffenwagen als auto hebben door de aanrijding betrekkelijk weinig schade geleden. KEET IN ELKAAR GEWAAID. Door den hevigen storm is eene schaft- keet, staande op het werk van de fa. Klos, aan den afsluitdijk, totaal in elkaar ge waaid. Wieringen. DE STORM. De Zuidwester storm der laat'.te dagen heeft hier weinig ongelukken veroor zaakt. De visschersvloot bekwam weinig of geen averij. Enkele huizen hadden wat riet of pannen te verliezen, terwijl enkele boomen omver waaiden. In den hoek van Polder Waard-Nieuwland is een onderlosser vermoedelijk van de M.AJZ. op de steenen terecht gekomen, de opvarenden hadden geen letsel bekomen, zoodat hier alles goed' is afgeloopen. Texel. TE WATER GEWAAID. Van een slagersknecht woel, terwijl hij op de fiets zat, zijn fiets Zaterdag in die haven. Gelukkig bleef hij zelf op het droge en werd de fiets later door hulp vaardige handen naar boven gehaald. GATEN IN DIJKEN GESLAGEN. Zondagmorgen was er in den dijk bij de R.K. kerk een gat geslagen. De woeste folven sloegen over den muur heen. poedlig had men zeilen in het gat gelegd en daarop werden gxoote steenen ge gooid. Ook op andere plaatsen zijn gaten in de dijken gekomen. Schaden. VERZEKERING VAN VOETBALLERS. Tegen ongelukken. Het bestuur van de voetbalvereeniging te Schagen, nam hot initiatief voor een fonds tot verzekering der leden tegen on gelukken. In beginsel werd besloten de leden, die bij het voetbalspel of in het par ticuliere leven tijdelijk, ongeschikt maken aan het spel of hunne werkzaamheden worden voorde toepassing der beginselen, deel te nemen, per dag een gulden uit te welke naar eenzijdige ontwapening hooging van het als minimum te ver langen getal leerlingen voor de toekomst mitsdien niet voorgesteld dient te worden. Radio op scholen. De in commissie vereenlgde leden van het Rijksschooltoezicht, aan wie de ambts voorganger van den minister advies heeft gevraagd over de toepassing van de radio bij het onderwijs, hebben nog niet hun rapport uitgebracht. Van het advies van den Onderwijsraad over dit ontwerp is een afdruk bij deze Memorie gevoegd, welke ter griffie is nedergelegd, ter ken nisneming voor de leden. In afwachting van het advies der inspectie-commissie moet de minister zich het uitspreken van een oordeel over dat vraagstuk nog voor behouden. N tfverheldsonderwfis. De minister is ervan doordrongen dat door het bevorderen van goed nijver heidsonderwijs een eminent volksbelang wordt gediend. Volkomen terecht ziet men hierin tevens een waardevol middel in den strijd tegen de werkloosheid, al doen zich bij dit laatste vraagstuk ook economische en andere factoren gelden. Lager ondierwijs. Ten aanzien van de vraag of de re geering wil bevorderen het openstellen van de gelegenheid om esperanto te on derwijzen op de lagere school merkt de minister op, dat dit niet zonder wetswij ziging zou kunnen geschieden. Het vraagstuk der bezoldiging van de onderwijzers staat niet op zich zelf; het maakt deel uit van de salarieering van de burgerlijke ambtenaren in het alge meen. De minister verwijst dan ook naar hetgeen van regeeringswijze bij het debat in de Tweede Kamer over hoofdstuk I der Rijksbegrooting voor 1930 is gezegd. Er bestaat thans voor hem geen reden om eenig onderdeel van het salarisvraag- stuk aan de orde te stellen. Een voorstel tot invoering van leer plicht of schoolplicht voor het buiten gewoon onderwijs kan hij niet toezeggen. Kunsten en wetenschappen- De verarming van het duinlandschap, het verdwijnen of althans sterk vermin deren van de oorspronkelijke duinflora en -fauna, die op vele plaatsen in het Nederlandsch duingebied kunnen worden geconstateerd, manen tot bedachtzaam heid. De Defensie-begrooting voor 1930. Memorie van Antwoordt Aan de Memorie van Antwoord op het Voorloopig Verslag over het achtste hoofdstuk (Defensie) der Rijksbegrooting over 1930 is het volgende ontleend: Ontwapening. De Minister zal naar zijn overtuiging in strijd handelen met zijn plicht, indien hij stappen deed ter bevordering van eenzijdige nationale ontwapening. Hoe De vestingen, den oorlog ontstaan, ruimschoots kunnen Inhalen, zoodat van de Zweedsohe zoowel Naar aanleiding van het betoog van ai8 Van de Amerikaansche marine een verscheidene leden Inzake opheffing van verzoek ls gekomen tot samenwerking het vestingstelsel, doet de Minister op merken dat 'tot opheffing der thans nog bestaande verdedigingswerken niet kan worden overgegaan, daar zij voor de verdediging des lands niet kunnen wor den gemist. De Concentratie van vllegdlensten. Minister meent voorloopig geen Ingrijpende wijzigingen te moeten bren gen in de thans bestaande organisatie der vliegdiensten. Hij moet dit vraagstuk voorshands nog in studie houden, te meer, omdat ingrijpende wijzigingen niet kunnen worden aangebracht, zonder het oog gevestigd te houden op de behoeften van den marineluchtvaartdienst in Indië Marlnebeleid. en uitwisseling van vindingen. Spr. bracht hulde aan zijn voorgangers, als chefs van den Radiodienst: kolonels Hoven en Guépin, vice-admiraal Ram- bonnet, kolonel Bland van den Berg, overste AronBteln en luitonant ter zee Scholten. Ook herdacht bij wijlen luite nant ter zee Van Iterson, op tragische wijze op Ambon door een ongeluk om het leven gekomen, en herinnerde hij aan de voortreffelijke wijze waarop de officieren Putman Oramer en Bergman in de eerste jaren kolonel Hoven ter zijde hebben gestaan. Met voldoening wees spr. erop, dat deze dienst der marine steeds met eigen menschen gewerkt heeft en nooit de hul? van burgers noodig had. Spr. besloot met het uitbrengen van een driewerf hoera voor de Koni gin en deelde daarna nog mee, dat op dezen feestdag voor het eerst van de heide antennemasten de Nederlandsohe drie kleur woel. i Stormschade aan de Fransche en de Engelsche kust. Dat in de laatste jaren voor aanbouw ten behoeve der vloot een belangrijk kleiner bedrag is aangevraagd en toe gestaan dan in de voorgaande jaren vloeide voort uit het standpunt, door de vorige regeering ingenomen, om tot 1980!^^^^^ geen meerderen aanbouw voor de vloot De hevige stormen va^n de la in Indië te doen geschieden dan noodig der vorige week hebben aan de Fransche was om aldaar een vlootsterkte van twee I ^0°r<ikust groote ^hade aang^ booten aanwezig te hebben. De minister overweegt eenige uitbrei ding der vloot in Indië, doch daarbij moet ten zeerste rekening worden ge houden met onze flnancieele, personeele en materieele krachten, zoodat die uit breiding in elk geval slechts geleidelijk kan geschieden. Hij oordeelt het daarom thans ontijdig om in te gaan op de be schouwingen van de leden, die een uit breiding der vloot, wat het aantal jagers en onderzeeboote* betreft, bepleitten, welke onderwerpen zijn volle aandacht hebben. Welk materieel voor den dienst in Cura^ao wordt geëischt, staat in verband met het politioneele van de te vervullen taak niet uitsluitend ter beoordeeling wijken met dakpannen bezaaid. Talrijke i schoorsteen en stortten in. Van het tehuis voor dakloozen, van een kazerne en van nog eenige andere gebouwen werden de daken geheel vernield. Het aantal schepen, dat in de haven gezonken is, is nog niet bekend. Alle telefoonlijnen rondom de stad werden vernield, zoodat Brest reeds sedert 48 uur zonder telefoonverbinding met het overige Frankrijk is. Ook te Cherbourg heeft de storm hevig gewoed. Het stramverkeer moest stopgezet wor den- In de Spaansche provincie Pontevedra zijn de rivieren tengevolge van een wolk breuk buiten hun oevers getreden. Ver scheidene huizen in de stad zijn ingestort, doch menschenlevens zijn gelukkig niet te betreuren. Ook uit Bilbao wordt zeer van den minister; de bouw zal in elk groote stormschade gemeld, waarvan het geval onder toezicht van het departement bedrag nog niet te schatten valt. Honder van defensie geschieden. (den schoorsteenen zijn ingestort of kwa De minister meent, dat Nederland uit- sluitend met een goede en goed uitge ruste politievloot niet kan volstaan. De werven. Al spo dig na zijn optreden heeft de minister een onderzoek ingesteld inzake de werven te Hellevoetsluis en Willems oord. Hij acht twee werven niet econo misch en uit defensieoogpunt niet nood zakelijk. Het staat voor hera nog niet vast, dat de werf te Hellevoetsluis in 1930 gesloten kan worden. Aan deze sluiting zal moeten voorafgaan een reor ganisatie van de werf te Willemsoord. Hij stelt zich voor deze reorganisatie te doen ontwerpen door een kleine com missie, Opheffing van het marine etablissement te Amsterdam, ligt niet in 's ministers voornemen. men naar beneden. Doordat verschillende hoogspanningsgeleidingen vernield wer den op de daken van huizen terecht kwa men, ontstond kortsluiting, wat eenige malen een groote brand tengevolge had. Het s.s. Radius met 25 man Een schip met een waarde van 108 mlllioen gulden op weg naar Londen. Over geen schip, dat op weg naar En geland was, heeft men zich daar onge ruster gemaakt dan over de »Leonardo da Vinei», het stoomschip dat door Mus- solini uitgekozen is, om de meesterstuk ken der Italiaansrhe schilderkunst, beeld houwkunst, meubelkunst, enz. voor de groote Londensche tentoonstelling over te brengen. De schatten, die het aan boord heeft, zijn op 168 millioen gulden gewaardeerd, maar zouden met geen geld te vergoeden zijn, als zij verloren gingen. Eiken dag zendt het schip draadloos bericht over zijn positie naar Londen. Het wordt vergezeld door een sleepboot van de Italiaansche marine. Vrijdagoch tend om half negen had het gemeld, dat het Gibraltar gepasseerd was en goed vorderde. Zaterdag omstreeks twaalf uur was het dagelijksche bericht nog niet aangekomen. Dientengevolge maakte men zich bezorgd, hoe het met het schip in de Golf van Biskaye zou gaan. Woensdag wordt de »Leonardo da Vinei* te Londen verwacht. 25 jaar draadlooze bij de Marine. Het was gisteren 25 jaar geleden, dat het eerste met draadlooze telegrafie uit geruste Nederlar.dsche oorlogschip, H. M. Hertog Hendrik, zee koos. Het ver trok toen onder bevel van kapitein ter zee A. H. Hoekmeester naar Indië. Aan boord bevond|zich een radioscheepsinstal- latie, geleverd door de Mij. Telefunken met dit eerste scheepsstation waren belast luitenants-ter-zee 2e klasse van Iterson en adelborst 2e klasse Holtzappel. Dit feit is gisterenmorgen op het Ma rine-etablissement herdacht in een feeste- lijkebijeenkomstiB een met vlaggen versier de loods van den Marine-Radiodienst. Alle offlsieren, onderofficieren en min deren van den dienst, benevens de leer lingen van de Marinemonteurschool had den zich daar verzameld. Ook was aan wezig de onderoommandant der Marine, overste Rtlhl. De chef van den marineradiodienst, overste Warnsinck, ook directeur van de monteurschool, heeft een toespraak ge- ïouden, waarin hij in herinnering bracht, dat reeds in 1901 luitenant ter zee 2e kl. G. J. Kniphorst met proefnemingen op het gebied der draadlooze telegrafie be gon. Materiaal was in dien tijd haast niet te krijgen aangezien Marconi bijna alles had gemonopoliseerd. Luitenant Knip horst wist echter de moeilijkheden te overwinnen, en een resultaat van zijn proefnemingen voor den toermaligen minister van Marine, vice-admiraal Ellis, te brengen, dat geleid heeft tot de instelling in 1903 van een commissie, welker taak was,| den arbeid van lui tenant Kniphorst in studie te nemen. Ge volg hiervan is geweest, dat in 1904 de Hertog Hendrik bij wijze van proef met een radio-installatie werd uitgerust. Kort na het vertrek van den oorlogsbodem zijn de eerste radiotelegrammen gewis seld met het op de marinewerf opge richte radiostation, wat het begin is ge weest van den radiodienst der marine, die in Nederland zooveel voertreffelljk pionierswerk heeft verricht. Den eersten tijd is van den kant der P.T.T. nogal tegenwerking ondervonden, omdat deze dienst meende het monopolie voor telegrafeeren te hebben. Er is zelfs van die zijde met deurwaardersexploten gewerkt en toen Hr. Ms. Koningin Wil- helmina in 1905 op een reis naar Indië het eerste gedeelte van de uitreis met Scheveningen lu verbinding zou blijven, mislukte dit, doordat P.T.T. een spaak in het wiel stak. Later zijn deze moeilijk heden echter uit den weg geruimd en keer «el verlokkend het ook moge schijnen een toen heeft de radiodienst van de marine ander standpunt in te nemen, de staat zich geleidelijk uitgebreid, ook in O. en der Nederlanden mag geen proefobject W. Indië, waar deze dienst van de marine baanbrekend werk heeft verricht. Na den oorlog heeft de dienst den voeren. aehterstajud, door de moeilijkheden in vergaan. Bij de Sciliy-eilanden zijn twee wind- stooten van 108 mijl per uur waargeno men, wat de absoluut grootste windsnel heid is, sinds de imetereologische aantee- kenlngen dagelijks gemaakt worden. Bdj Ealmouth was het slechts weinig minder stormachtig met 103 mijl tot 105 mijl per uur. Het stoomschip Radlus van 2300 ton, op weg naar Cardiff, is vlak onder d!e kust van Dewnshire omgeslagen en de geheele bemanning van 20 tot 26 koppen is verdronken. Van het strand af zag men het ongeluk gebeuren, en die reddings boot uit Appledore heeft zelfs nog zee gekozen, maar het was door de meters hoog» golven onmogelijk het schip te bereiken, dat trouwens binnen een kwar tier verdwenen was. Een met hout geleden schip heeft draadlooze noodseinen gegeven van een plek 25 mijlen ten Oosten van Jersey, maar later is het zendtoestel klaarblijke lijk in het ongereede geraakt, want aan vragen om1 juiste plaatsbepaling zijn niet meer beantwoord. Een torpedojager is op zoek gegaan. Met een vuurpeiltoeertel zijn 19 man te Port Talbot aan land gebracht, die met een groote hark dicht bij Penzance schip breuk hadden geleden. Een groote viermastschoener van Zwe den naar Spanje onderweg is dichtbij Seaforth door de bemanning verlaten. Zij kon met de reddingsbooten aan land komen. De reddingboot uit Torquay blijft langszij een Grieksch schip, dat bij Broad- sands gestrand, maar nog niet verloren is. De kapitein hoopte nog viot te komen. HELDHAFTIGE REDDING BIJ PENZANGE. Kranig optreden van een Jeug digen Brit De buitengewoon zware storm, die Vrijdagnacht en Zaterdag het Zuiden van Engelandheeft geteisterd, woedde Zondag met hernieuwde kracht voort eu de weers voorspelling duidt erop, dat er nog meer stormachtig weer op komst is. Talrijk waren de ongevallen, zoowel te land als ter zee. Hot kleine Fransohe stoomschip «Ornais» uit Trouville liep bij Penzance aan den grond. De bemanning heeft haar redding te danken aan het heldhaftig optraden van een jongeman, zekeren Lalty. De hooge zee en de ge vaarlijke rotsen maakten het voor de reddingboot onmogelijk, de »Ornais« te naderen en de orkaan verijdelde alle pogingen, de bemanning door middel van het vuurpijlapparaat een lijn toe te schieten. Ten laatste besloot Lalty in zee te springen. Al zwemmende bereikte hij een rots vlak bij het schip, zoodat hij de bemanning een l(jn kon toewerpen.Terwijl hij hiermede bezig was, sloeg een der opvarenden overboord; Laity wist hem echter te redden, Alle leden der beman ning konden ten slotte den vasten wal bereiken. Een Noorsche viermaster, de »Mogen Koch«, liep bij Eastbourne aan den grond. De bemnnning werd door de reddingboot van Newhaven gered. Ook van het Hon- gaarsche stoomschip »Honved«, dat even eens gestrand was, heeft men met groote moeite de bemanning kunnen redden. De hevigste storm sedert meteoro logische waarnemingen- In hevigheid heeft de storm op het einde der week alles overtroffen wat men in Engeland beleefd had sedert meteo rologische waarnemingen zijn gedaan en opgeteekend. Het was gisteren de vijfde dag van den storm en de wind had in vele streken nog altijd stormkracht en op de kust staat een buitengewoon hooge zee. On danks wind en zee werden eehter gisteren de Kanaal-diensten hervat. Men verwacht nieuwe stormen in het Zuiden met veel neerslag. Ruim dertig groote stoomschepen, waar van de meeste twee ankers uitwierpen, hebben onder de kust bij Deal bescher ming gezocht en van alle kanten worden verliezen aan menschenlevens gemeld. De reddingbooten zijn overal aan de kust in de weer geweest en hun bemanningen hebben den grootsten heldenmoed in hun worsteling met hooge golven getoond. Sommige bejaarde led^n van de beman* ningen weigerden, ofschoon zij bijkans uitgeput waren, hun plaatsen aan jongere vrijwilligers af te staan. Tal van menschen levens zijn gered. De Arlanza, een stoomschip van de Royal Mail, heeft de bemanning van het Itali aansche stoomschip Casmona in de Golf van Biskaye gered en het Duitsche stoom schip Hansa heeft den kapitein van de Casmona van het wrak overgenomen. De Arlanza verspeelde bij het reddingwerk een boot, maar niemand verdronk. De Casmona werd in zinkenden toestand verlaten. Van den torpedo-jager Walpole zijn tusschen Portsmouth en Chatham twee man van boord geslagen en verdronken. De Homerio, van de White Star, kwam met twintig uur vertraging uit New-York te Southampton aan na een van de zwaar ste overtochten die zij ooit gedaan had. Zestig voet boven de waterlijn beukten vreeselijke golven de ruiten langs het promenadedek stuk. De Britannic, een stoomschip van 2500 ton, verkeert aan de kust van Pembro- keshire in nood. Een treiler en sleep- booten trachten hulp te bieden, maar geen man van de Britannic kan op de voorpiek komen om daar een tros vast te maken. Te land zijn verscheidene menschen door omgewaaide boomen ensohoorsteenen gedood. In het Theems-dal heeft de overstroo ming zich opnieuw uitgebreid. Een nieuwe depressie te ver wachten De Duitsche kustwacht deelde mee, dat het stormgevaar nog steeds niet voorbij is- Er is een nieuw depressiegebled op komst, zoodat de stormwaarschuwlngs- dlensten wederom hun waarschuwingen hebben geseind. Het Grieksche stoom schip Oonstantin Lemos is op de Elbe ge strand. Het stoomschip Alsterdamm uit Hamburg is op de Noorsche kust gestrand en wordt als verloren beschouwd. De ge heele bemanning kon met behulp van het bergingsvaartuig Poeeidon uit Hamburg, dat ter assistentie was uitgevaren, wor den gered. IN BELGIË. Ook België geteisterd door den storm. De hevige storm, die de laatste dagen boven den Atlantlschen Oceaan en Enge land gewoed heeft, heeft thans ook België bereikt eu teistert vooral het kustgebied W ot wvi-vwi nn+ lr-rrrorrvi .o on fVAno/l'Qri 10, QiitA 0 Gistermiddag heeft ten huize van den onderoommandant van de marine een drukbezochte ontvangst plaats gehad, waarop o.m. de ehef van den marinestaf, mr Jager, als vertegenwoordiger van den minister van defensie, de commandant van de marine, admiraal Quant, en vele autoriteiten van de marine en van het leger, alsook burgerautoriteiten en par-. ticulieren hun gelukwenschen zijn komen aanbieden. kruisers acht Ifltrers en twaalf nnrlery^e- rlcht- Te Brest z^n de Straten van geheele Kruisers, aont jagers en twaau onderzee- „,i41rQT, rf.uonnar, wnnirf Talriike

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1929 | | pagina 6