STORMBERICHTEN.
KOKIJH'S GEIDERSCHE ROOKWORST
TWEEDE BLAD
VAN DONDERDAG 12 DECEMBER 1929.
GEMENGD NIEUWS
Binnenland.
De verduistering van een tasch
met f 65.000.
In verband met de verduistering van
een aktetasch, inhoudende f 66^000 en
twee ehèques, te Amsterdam gepleegd,
zijn een 42-jarige koopman en een 87-
jarige vrouw aangehouden.
Nader meldt men
De banklooper en zijn oom, die bij de
tenuitvoerbrenging van het plan tot ver
duistering zou hebben geholpen, zijn
gisteren ter beschikking van den officier
van justitie gesteld. De oom ontkent nog
steeds, met deze zaak iets te maken te
hebben gehad.
De moord in den Blijdorppolder
te Rotterdam.
Een bericht uit Brussel meldt, dat een
chauffeur bij de politie te Luik een ver
klaring heeft afgelegd, die van belang
schijnt te zijn in de Blijdorpsche moord
zaak. De man heeft verteld dat op 12 Oct.
iemand hem gevraagd had, hem in zijn
auto verborgen mee te nemen over de
grens; dat hij pas uit de gevangenis was
ontslagen, geen papieren had en in België
werk wilde zoeken. De chauffeur had dit
echter geweigerd, waarop de man had
gezegd, dat hij dan wel in Holland zijn
heil zou zoeken.
Het door den chauffeur opgegeven
Bignalement zou kloppen met dat van den
te Rdtterdam gedetineerden W. V.
De malversaties te Gorredijk.
Een tekort van twee ton.
Volgens den stand van het accountants
onderzoek moet op het oogenblik worden
aangenomen dat het tekort in de kas van
de Spaarbank te Gorredijk ongeveer
f 200.000 zal bedragen. Verrassingen zijn
eohter nog steeds mogelijk daar de pen
ningmeester, zooals reeds werd gemeld,
vooral met de. hypotheken, heeft gefrau
deerd en het daarom niet uitgesloten is
dat hij zich op hypotheken afgelost geld
heeft toegeëigend zonder van die aflossing
in de boeken iets te doen blijken. De
fraudeerende penningmeester moet als
verklaring van 'zijn tekortkomingen op
gegeven hebben dat hij het slachtoffer
van chantage was geworden, maar zijn
malversaties loopen reeds over een tijd
perk van «en jaar of twintig.
Het gevonden kinderlijkje.
Een spoor gevonden.
De politie te Amsterdam heeft thans
een spoor gevonden in de zaak van het
lijkje van den 3-jarigen knaap, dat eeni-
gen tijd geleden in het Kinselmeer is
gevonden.
Dit spoor leidt naar Duitschland. Ver
moedelijk zijn de ouders Duitschers, die
in het tuindorp Nieuwendam hebben ge
woond en thans naar hun land zijn ver
trokken. Waar hunne verblijfplaats is
weet men nog niet. Men zoekt hen! Wel
is de kinderwagen opgespoord waarmee
het echtpaar langs den Zuiderzeedijk
heeft gereden. Deze was door de groot
moeder verkocht. Deze vrouw is thans in
arrest gesteld, en heeft dit bekend.
Het onderzoek heeft uitgewezen, dat
bij haar hebben ingewoond haar zoqn,
baar schoondochter, een driejarig kind
en een kind van acht maanden. De leden
van de familie verdwenen successievelijk.
Eerst de kleine jongen, die heette naar
Duitschland vertrokken te zijn daarna
de vader en de moeder en eindelijk de
grootmoeder, die Inmiddels het kind van
aoht maanden had uitbesteed. Zij vestig
de zich in de van Ostadestraat.
Blijkens hare verklaring was de familie
naar Dortmund vertrokken. Een hoofd
inspecteur van de centrale recherche,
die zich daarheen begaf, spoorde bloed
verwanten van de gezochten op en ver
nam van dezen, dat het 8-jarig kind niet
met de ouders was meegekomen. Boven
dien hadden de man c.n de vrouw ver
klaard, dat zij uit Berlijn kwamen, dus
niet uit Amsterdam, en dat het knaapje
overleden was.
Het onderzoek wordt voortgezet.
AUTO IN EEN SCHUTKOLK.
Dinsdagmiddag was de heer B. Roelofs*
uit Oene bij Epe, met zijn vijftienjarig
knechtje per auto voor zaken naar Has
selt gegaan, van waar zij gisterenmorgen
terugkeerden. Bij het passeeren van de
bruggen aan het Katerveer zag de be
stuurder te laat, dat de brug over de
kleine schutkolk opgedraaid was en reed
door den afsluitketting heen. Door de
vrij groote snelheid vloog de auto tegen
het tegenover gelegen bruggenhoofd en
verdween rechtstandig geheel onder wa
ter. Met groote moeite gelukte het mét
behulp van het sluispersoneel de beide
inzittenden in veiligheid te brengen. Z5j
waren er met lichte verwondingen afge-
Het Letlandsche stoomschip
„Sports" veilig op d6 ree,
Een matlneuze verslaggever.
Woensdagmorgen 7 uur.
De verslaggever, die om over tweeën
naar bed was gegaan, door beroepsbezig
heden, lag in diepen slaap verzonken. Hij
droomde van alles, behalve mn het zware
weer en zijn werk.
Plotseling een gestommel op de trap.
„Kom er uit, er ls een schip in de haven
gekomen, waarvan de mast is gebroken,
je moet van kantoor direct er heen".
Dat was wat, en wat nog nooit gebeurd
was, gebeurde nu. In één Beconde waren
wij uit bed gesprongen en in de kleeren
geschoten, waarop wij naar het Haven
kantoor togen, om daar te informeeren
waar het schip lag. „Het ligt nog op de
reede, meneer", zei ons de havenwachter,
„en het zal wel vanmiddag één uur wor
den voor dat het binnen wordt gesleept".
Door den stroomenden regen zijn wij
toen nog even naar het havenhoofd ge
gaan, waar wij het schip zagen liggen.
Hoewel het zicht zeer slecht was, zagen
wij toch goed dat het schip door den storm
zeer had geleden, één mast stond nog
slechts overeind en al wilden we graag
van dichterbij de averij bezien, wij moes
ten nog wat geduld hebben en ons voor
loopig maar weer aan het kantoorwerk
zetten.
Het stormgevaar blijft dreigen.
Woensdagmiddag 1 uur.
Nog hangt er de donkere storm-drei-
ging in de lucht; loodgrijze wolkenflarden
jagen onrustig langs den hemel. In het
want van de sleepboot „Groningen", aan
boord waarvan wij ons bevinden, huilt
onheilspellend de Zuid-wester en als een
klaar bewijs, dat de storm nog niet is uit
geraasd, hangt aan den top van den hoo-
gen mast, voor het Havenkantoor, een
zwarte puntzak, die als een waarschuwing
is voor den zeeman.
Dit alles spreekt nog luid van de on
rust en de angst van de laatste storm
dagen. Slechts de zeemeeuwen schijnen
zich niets van den woedenden vijand aan
te trekken. In majesteitelijke rust zweven
ze, op breede wieken, over de haven of
drijven rustig op het bewogen water,
waarover de stormwind in zwarte scha
duwen jaagt.
Prachtig bergingswerk van de
Mij. Wijsmuller.
Wij zijn aan boord van de „Groningen".
Zoo juist heeft kapitein Kuiper ons, aan
de hand van het scheepsjournaal, eenige
■gegevens verstrekt ever den laatsten
tocht, naar de in nood verkeerende Let
landsche houtboot „Sports". Het was een
heel sober verslag en wij moeten zoo hier
en daar onze fantasie te hulp roepen, om
een idéé te krijgen, hoe het eigenlijk was.
Het is een zeer zware en moeilijke toc'ht
geweest naar de „Sports". Dinsdagmorgen
om 7 Uur vertrok de „Groningen" uit de
haven, om het Letlandsche schip te zoe
ken, men wist niet de juiste plaats waar
het dreef en de „Vlaanderen", eveneens
van de firma Wijsmuller, was al eenige
dagen bezig om het schip te zoeken. De
zee was ruw en zware buien maakten den
tocht nog moeilijker dan hij reeds was.
Om half negen kwam de „Groningen" m
draadlooze verbinding met de „Sports" en
wist men dat het hulpeloos, ongeveer 1-0
mijl van de Noorderhaaks dreef, in de
richting van den wal. Hulp was dringend
noodig. Om half tien kwam het schip in
zicht en na een worsteling van nog een
uur met een woeste en huizenhooge gol-
venmassa, was de „Groningen" om half
elf langzij en had reeds, na een kwartier,
verbinding met het schip, waarna de moei
lijke sleeptocht, naar Nieuwediep, een
aanvang nam.
Draadloos had men een contract afge
sloten „nó cure, no pay". De oorzaak dat
men het schip niet kon vinden was hierin
gelegen, dat de achtermast overboord ge
slagen was en daarmee de antenne ver
nield. Men had nu een hulpantennetje op
gebouwd, doch daarmee kon men slechts
op korten afstand seineni
„Het was zeer gemeen weer", zei kapi
tein Kuiper. En wat dat zeggen wil, be
grijpt men, als men de sobere verhalen
uit den mond van onze zeekapiteins kent.
Met de „Sports" werd nu koers gezet naai
het Schulpengat. "Om 12.80 u. kwam ook
de „Vlaanderen" hulp verleenen en ook
de kapitein van deze sleepboot was ge
lukkig en had na een kwartier vastge
maakt, waarna men gezamenlijk koers
zette naar de haven. Het was met het oog
op de ruwe zee wel hard noodig, dat er
hulp van een tweede sleepboot bijkwam
en nog maar heel langzaam vorderde men-
zoodat het Schulpengat eerst tegen den
nacht bereikt werd. Hier was de zee zo<
ruw, dat de staaldraad van de manilla-
tros, op den voorsteven van de „Sports",
afknapte, doch kapitein Kuiper zag kans
óm de verbinding weer spoedig te be
stellen en bracht zonder verdere inciden
ten de „Sports" op de reede van Texel.
Met het oog op de duisternis en het ruwe
weer achtte hij het raadzaam, om met bf
binnenbrengen, van het onbestuurbare
schip, te wachten tot het dag was. De
„Sports" ging dus voor anker en de sleep-
booten zochten voorloopig de haven op
Men had over dezen tocht, die anders ir
den tijd van 21/, of 8 uur volbracht wordt,
13 uur gedaan.
Met de Assistent naar de „Sports".
Des middags om half twee, voeren wij
san boord van de „Assistent", de haven
uit. Hoewel de wind niet te vergelijke!
was bij den storm van de vorige dager
stonden er toch nog flinke golven, en de
kleine sleepboot danste op en neer, terwijl
er heel wat zeewater overheen kwam, zo< -
dat wij op het dek beschutting moesten
roeken aohter de stuurhut.
Spoedig zijn wij in de nabijheid van de
„Sports". De gevolgen van den storm zijn
nu goed te zien.
De achtermast is geheel weggeslagen,
slechts een van de vier laadboomen is nog
aan boord, de andere drie zijn verdwenen.
De achterdeklast is gaan werken, waar
door de bakboondreeling werd verbrijzeld,
terwijl ook de reeling aan de bakbooids-
voorzijde ls ontzet.
Kapitein Kramer van de „Assistent"
manoeuvreert handig langszij van het
schip, waarna wij een voor een overklau-
teren.
Dit is nog niet zoo gemakkelijk, vooral
niet bij een ruwe zee als deze. (Zeelleden
zullen misschien hun schouders ophalen,
maar voor landratten is dit nog een heel
karwei).
Wij stappen naar de hut van den kapi
tein, waar deze ons hartelijk verwelkomt.
„Take a seat", zegt hij, en wij nemen
plaats.
De kapitein onderhoudt zich met de
verschillende heeren en zoo zijn wij in de
gelegenheid, om het relaas van zijn avon
turen te hooren.
De „Sports", vroeger een Amerikaansch
schip, behoort aan de reederij Sandberg
Co., te Riga, en staat onder commando
van kapitein Wintenberg. Het schip heeft
een bemanning van 27 koppen, waaronder
twee vrouwen en is 317 voet lang.
Op weg van Finland naar Gent, is het
schip Zondagmorgen -in den storm ge
raakt, terwijl Maandagmorgen om 9 uur
de deklading, bestaande uit mijnstutten,
begon te werken en overboord ging.
Draadloos ls hierop toen om assistentie
gevraagd, met het hierboven gereleveerde
gevolg.
Een der staaldraden van de laadiboomen
heeft zich om de schroef gewonden, waar
door deze -niet in staat was te werken.
De kapitein was overigens nogal opti
mistisch gestemd. Hij was van oordeel,
dat, wanneer men de voortanks zou vol
pompen, en de achtertanks zou ledigen,
het achterschip voldoende boven water
zou komen om den draad te verwijderen.
Het is niet zeker, of het schip hier ge
repareerd zal worden.
Later kwam kapitein Kuiper nog aan
boord. Deze deelde mede, dat hij er var
afzag de „Sports" nog binnen te brengen,
daar het weer niet aanstond.
Hedenochtend om 8 uur zal getracht
worden met drie sleepbooten het 8300 ton
groote schip binnen te brengen.
De „Sports" nog niet binnen
gehaald.
Reeds vroeg waren wf< vandaag op de
„Groningen" present, doch de bemanning
dacht niet, dat de sleepboot zou uitvaren.
„Het is Leelüjk maar waar," zei kapitein
Kuiper, „maar we gooien niet los."
Het weer was nog ruwer dan gi,stèren,
en met een onbestuurbaar schip als de
.Sports" is het raadzaam beter weer ^f
te wachten.
Een drama op zee.
boeien en een Holmeslicht over boord
gezet, maar er was niets meer te zien.
Een boot konden vjj niet uitzetten, dat
zou moordenaarswerk zijn geweest, in dat
weer, Ik heb draadloos aan alle schepen
in de buurt gevraagd uit te kijken, maar
er ls niets gevonden. VermoedelUk waren
de mannen reeds bewusteloos, door den
smak tegen de reeling. Het water was^
beneden nul graden, zoodat hun lijden
waarschijnlijk maar kort is geweest, maar
dit is slechtB een schrale troost.
Hoewel ik al 80 jaar heb gevaren, heb
ik nog nooit zulk een weer meegemaakt.
Trouwens ook op de terugreis was het
meer dan bar, Wij hadden den storm twee
streken achterlijker dan dwars en hebben
tweemaal bijgedraaid moeten liggen mar
telen. Voortdurend waren er S.O.S.-eeinen
in de lucht, zoodat Ik niet eens mijn eigen
telegrammen heb kunnpn algeven.
EEN STOOMBOOT GEZONKEN.
De drie opvarenden gered.
Maandagavond is op de Maas nabij Bol
nes een stoomboot gezonken. Aan den
wal tegenover het huis Ten Donck lag
een sleepschip gemeerd. Tengevolge van
den storm voer de stoomboot Broeder
trouw H, van de N. V. Verschure's stoom
bootdiensten te Tilburg, dicht langs dit
sleepschip en schuurde tegen dit vaartuig
aan. Het schijnt, dat het sleepschip een
anker buiten boord had hangen, tenge
volge waarvan een gat werd gestooten in
de Broedertrouw n. De ongeveer 100 ton
sroote stoomboot zonk binnen vijf minu
ten. De drie opvarenden geraakten te
water. Zij wisten zwemmende den wal te
bereiken. De gezonken stoomboot had
slechts weinig lading aan boord.
HET FIJNSTE, 80 CT. PER POND.
SPOORSTRAAT
TELEFOON 339
Vier mail over boord. Do on
fortuinlijke reis van die stad
Vla^rdlngen.
Gisteren is het stoomschip Stad Vlaar-
dingen van de Halcyonlijn in de Vulcaan-
haven aangékomen. Zooals men zich zal
herinneren heeft dit 6326 ton metende
schip op de jongste uitreisin zeer zwaar
stormweer gezeten, waarbij vier man over
boord zijn geslagen en verdronken, ter
wijl een vijfde ternauwernood aan deri
dood is ontsnapt. In een onderhoud dat
de Nw. Rott. Crt. kort na aankomst van
het -schip met den gezagvoerder kapitein
J. R. Wyderman hadden, heeft hij ons
een en ander over dit drama op zee ver
teld.
Den 5en November zijn wij, zoo vertelde
hij, van Narvik vertrokken naar Sydney
O.B. (New Foundland) met een lading
ijzererts. Wij hadden, een paar dagen
uitgezonderd, voortdurend slecht weer.
Op Zaterdag 16 November werd het een
vliegende storm. In den loop van den dag
zijn 4 luiken van ruim III de presennings
opgeslagen en naar bakboordzijde over-
geschoven. Wij hebben dit voorloopig
gerepareerd, door er enkele planken over
te spijkeren. Des nachts kwamen wij ter
hoogto van Beele Isle en het weer werd
zoo slecht, dat wij bij moesten draaien.
We lieten de machine juist zooveel slagen
maken, dat het schip nog net bestuurbaar
bleef, maar dat we geen vaart meer liepen.
Den volgenden dag om 5 uur in den
middag heeft een geweldige overkomende
stortzee de planken, welke we over ruim
III hadden gespijkerd, weggeslagen. Ik
was toen beneden en men liet mij dadelijk
roepen. Toen ik boven kwam zag ik,
dat de wachthebbende stuurman reeds
maatregelen had genomen. Vijf man van
de wacht waren bezig opnieuw planken
over het luikhoofd te spijkeren. Op de
brug staande, zag ik, dat dwars van luik
III de zee hoog op kwam en over kruide.
Ik riep: Kijk uit, jongens! maar op het
zelfde oogenblik sloeg de zee aan dek.
Zij trof de wegrennende mannen in den
rug, Ik zag er een paar tegen de reeling
worden aangesmakt. toen stond alles even
onder water en daarna was er niets meer
te zien. Eén man was, toen de zee hem
overviel, recht naar voren gesprongen,
tusschen de winch.es en dat is zijn behoud
geweest. De anderen waren op één slag
verdwenen.
Oogenblikkelijk werd de machine ge
stopt. de stuurman ging naar beneden,
om de mannen te zoeken, want het was
niet onmogelijk, dat zij in het ruim terecht
De zeedijk bil Lemmer.
Dinsdagochtend werd uit De Lemmer
gemeld:
Het gevaar van doorbraak van den
zeedijk b;j De Lemmer is voor het oogen
blik geweken. Men heeft op de bedreigde
plaats een groote hoeveelheid zand en
grint gestort, 's Nachts heeft men er
wacht gehouden. De storm is thans gaan
liggen, en daarmee is het gevaar gewe
ken.
Vier man ln een boot
In verband met de vermissing van vier
opvarenden van het motorschip West-
Vlaanderen meldt men nog:
Dit schip lag Maandag op de Wester-
schelde en een boot werd met vier per
sonen bemand om te Breskens levens
middelen te gaan halen. Het was betrek
kelijk goed weer, doch onder de kust
werd het zoo slecht, dat de boot op een
plaat werd geworpen. De kapitein van
het schip, die nog met een paar jongens
op het schip was, meende, dat zijn man-
nen verloren waren, en ging naar Vlis-
singen om hulp. De boot met de vier man
nen was eohter los geraakt en afgedre
ven tot Borsselen, waar de mannen aan
wal zijn gegaan. Zij hebben daar doornat
aan een hofstede aangeklopt, maar kre
gen geen gehoor. Daarna zijn ze geko
men bij den burgemeester van Borsselen,
den heer Richel, die hun van droge klee
ren voorzag en hen per autobus naar
Vlissingen liet brengen. Na den nacht in
een hotel te hebben doorgebracht, zijn
zij weer aan boord van hun schip terug
gekeerd.
Een praam gezonken.
In het Damsterdiep te Oosterhooge-
brug (Gr.) is een praam van den heer
Offringa te Uithuizermeeden (Gr.) gezon
ken. De scheepvaart wordt niet gehin
derd.
Vier binnenschepen vermist
Naar V. D. verneemt worden vier bin
nenschepen vermist. Het zijn: de Harmo
nie, schipper J. Visscher, het tjalkschip
de Onderneming, schipper L. Salamon,
de Rehoboth, schipper A. de Jong, de
Nieuwe .Zorg, schipper G. ten Wolde.
Deze schepen zijn bevracht door de firma
N.V. Wijk-Catz' Zaadhandel te Vijfhui
zen (Haarlemmermeer) en met goederen
bevracht van het bijkantoor van deze fir
ma te Nieuw Wolde naar Vijfhuizen. De
Rehoboth is reeds 13 November van
Nieuw Wolde vertrokken en sindsdien
is van het vaartuig niets meer vernomen.
Ook de andere vaartuigen zijn reeds
meer dan 14 dagen onderweg. De firma
kon bij verschillende havenmeesters, die
de schepen bij hun tocht naar Vijfhuizen
moeten passeeren geen inlichtingen om
trent de vrachtschepen krijgen. Waar de
schepen zich momenteel bevinden is niet
bekend.
Met defect stuurgerei voor
Den Hoek.
Gistermiddag is het Engelsche stoom
schip Rosé Castle met defect stuurgerei
gesignaleerd bij het vuurschip Maas na
bil Hoek van Holland. Sleepbootassisten-
tie is derwaarts vertrokken.
Huls Ingewaaid.
Te Exloermond is de achtergevel van
de woning van H. Kort ingewaaid. Het
huis is ontruimd.
Groote hooischuur vernield.
Te 's Gravenzande is Maandagmiddag
de groote hooischuur van de boerderij
Het Aaksternest door een rukwind geheel
tegen den grond gesmeten en vernield.
De bewoners van de boerderij, door het
oorverdoovendl lawaai opgescrokken,
zochten hun heil in de vlucht, doch de
boerderij zelf bleef gespaard.
Een scheepsramp.
VsrmoedoUp; 86 mam nam de
Chtorl «mgiekomsm.
Uit La Rocihelle wordt gemeld, dat de
Gamoogne, die reeds esnige dagen bezig
was hulp te verleenen aan het Italiaan-
scbe stoomschip Ghierl, dat met een be
manning van 41 koppen en geladen met
phosphor en chemicaliën op weg was van
een Spaansche haven naar Rotterdam,
erin mocht slagen zes man van het Ita-
liaansche schip te redden. Het schip was
namelijk op ongeveer 120 K.M. buiten
de Fransche kust door de huizenhooge
golven in tweeën geslagen; een half uur
later was de Gasoogne ter plaatse en
kon met groote moeite zes op wrakhout
ronddrijvende schipbreukelingen redden.
Nog urenlang kruiste het Fransche schip
in den omtrek doch het slaagde er niet in,
van de overige 35 opvarenden nog
iemand te redden, zoodat deze waar
schijnlijk allen in de golven zijn omge
komen.
De storm in Engeland.
De Leonardo da Vinei, het Itallaansche
schip imet zijn kostbare lading schilderijen
enz., is, naar Ll'oyds meldt, Dinsdagoch
tend om twee uur Ouessant voorbij ge
komen.
De tnAterleele schade.
In Londensche verzekeringskringen
schat men, dat bij de jongste stormen
schepen met ongeveer honderdduizend
ton verloren zijn gegaan, maar de meeste
dezer zijn vraohtzoekers. De volle om
vang van de schade zal pas na maanden
bekend zijn, daar vele schepen, die averij
hebben gekregen, de reis hebben voort
gezet en in het buitenland hersteld zullen
worden.
De schade langs de Zuidkust.
De schade aan de steden langs de Zuid
kust is groot. Tal van gebouwen op de
rotsen van Bournemouth zijn gehavend
en met één windstoot gingen zes schoor
stenen tegelijk om.
Met de overstroomingen wordt het
steeds ernstiger. De Theems wast nog
snel en Reading is door water omringd.
In Somerset zijn honderden menschen
door het water uit hun huls gedreven en
zonder (lak.
In Forest of Dean is het werk ln de
kolenmijnen tot stilstand gekomen.
De Theems.
De Theems is weer hevig gezwollen en
het is niet onmogelijk, dat in de boven
loop nog ernstiger overstroomingen
zullen voorkomen dan verleden jaar. De
normale afvloeiing van de overlaat bij
Taddington is 2000 millioen gallons water
per dag normaal tegen 9500 millioen gal
lons op het oogenblik en 10.000 millioen
gallons in Januari 1928, toen de ramp
spoedige overstrooming te Londen ge
beurd ls.
Loodsen kunnen niet van boord.
Een eigenaardig gevolg van den storm
is, dat zoovele loodsen uit Southampton
niet meer van boord kunnen terug-
keeren en nu gedwongen zijn, de geheele
reis mee te maken. Dinsdag kwam be
richt dat de loods van de „Statèndam"
mee moest naar New-York en de 4 andere
loodsen, die op het loodsschip te South-
hampton thuis hooren, zitten of zijn on
derweg naar Madeira, Breinen, Cher-
bourg en Riga,
IN FRANKRIJK.
Een en zeventig zeelleden
het geheel omgekomen.
ln
Opnieuw oproer in een gevangenis.
Te Albany.
In de Staatsgevangenis te Albany, in
den staat New-York, is volgens een tele
gram van de Associated Press gister
mórgen een ernstig oproer onder de ge
vangenen uitgebroken, die hun bewakers
overweldigd hebben en den gouverneur
als gijzelaar gevangen hebben gezet.
Eenige tot lange straffen veroordeelden
zijn weggeloopen, de anderen eischen
beter voedsel, betere behandeling en
sociale Inrichtingen als ln de Sing-slng-
gevangenis. De gouverneur van New-
York (Staat), die te Albany resideert,
heeft troepen naar de gevangenis ge
zonden om de orde met behulp der politie
te herstellen.
Na een hardnekkig gevecht, dat vier
uur duurde en waaraan politie, brand
weer en soldaten met mitrailleurs, bom
men en traangas deelnamen, konden de
gouverneur en de zeven andere gijzelaars
bevrijd worden, maar toen de nucht ge
vallen was, verzetten zich nog kleine
groepjes misdadigers achter barricades
in de zaal. Drie misdadigers zijn gedood,
drie bewakers gewond, van wie een
doodelijk.
DE MOORDENAAR VAN
DUSSELDORP.
Nlestroy niet dader maar mede
werker.
De te Norwarves gearersteerde knecht
Niestroy werd gisterenmiddag van Pots
dam naar Berlijn vervoerd, waar hij door
commissaris Braschwitz verhoord zou
worden. In politic-kringen te Potsdam is
men intusschen al tot ae overtuiging ge
komen, dat Nlestroy niet als moordenaar
Volgens het „Journal" zij bij den jong- in aanmerking komt, maar wel als een
waren gekomen. Ook zijn dadelijk redding- ®^®n storm voor de Fransche kust 71 zee- der belangrijkste getuigen en medewet-
lieden omgekomen. kei*.