Bloemenmagazijn „De Lelie"
D. J. BANSEMA,
GEMENG NIEUWS
kant van den heer Snceek Henkemans
dan aan dien van de heerea Duymaer
ven Twist en Van de Bilt.
Hog een psrtlj kleine KERSTBOOWISN
voorradig Tevens Dennentakken te verkrijgen
LUCHTVAART.
De postvluchten naar en van Indië.
De mislukte lange-afstands-
vliegtocht Engeland Kaapstad.
Het ongeluk met het Engelsche
lange-afstands-vliegtuig.
Burgerlijke Stand van Den Helder
Buitenland.
Ingezonden.
E!-U-
De algemeene beraadslagingen worden
gesloten. Het wetsontwerp wordt aange
nomen zonder hoofdelijke stemming.
Daarna komt aan de orde de begroe
ting voor het Wegenfonds. De hierover
gevoerde besprekingen zijn voor onze le
zers van minder belang; zij betreffen den
brugbouw o.a. te Nijmegen en het door
gaande verkeer met het buitenland.
Defensie.
Des avonds voortzetting van het hoofd
stuk Defensie. Hierbij beantwoordt de
Minister de gemaakte opmerkingen; aan
zijn rede ontleenen wij het volgende:
In 1933 het Inlandsch vleot-
personeel voltallig.
Wat te zeemacht in Indië betreft, zegt
spr., dat het in de bedoeling ligt de op
leiding van inlandsch personeel zoodanig
te doen voortgaan, dat in 1933 het perso
neel voltallig is. Tegenover hen, die van
meenirfg zijn, dat inlandsch personeel
voor de vloot niet geschikt is, kan spc
het oordeel van het meerendeel der des
kundigen stellen, dat voor tal van func
ties, o.a voor mjjnenleggers en diverse
werkzaamheden aan boord, inlanders niet
slechts bruikbaar, doch zelfs onmisbaar
zijn. Trouwens de bezwaren van tegen
standers richten zich meer tegen het in
dienst stellen van te veel inlanders, zoo
dat het minder een quaestie van qualiteit
dan van getal is.
Komende tot de verhouding van den
commandant van de zeemacht' in Indië
tot den minister van Defensie, constateert
spr., dat die autoriteit voor een deel is
bevelvoerend officier van de zeemacht en
anderzijds chef van het marine-departe
ment in Indië. Ten aanzien van een ge
deelte van de taak van den commandant
der zeemacht, dat overigens moeilijk is
te definieeren, is de Minister verantwoor
delijk en aan die verantwoordelijkheid
zal spr. zich niet onttrekken. Overigens
berust de uitvoering van die taak op sa
menwerking, waaromtrent spr, geeinerlel
ongerustheid koestert
Bij een in te dienen snppletoire
begrooting zal het geheele vloot-
vraagstuk zijn te overzien.
Het aantal van Nederland in de vloot
in Indië is meer dan drie-en-een-half mil-
lioen; men mag hierbij niet de beschik
baarstelling van het Nederlandsche per
soneel voorbij zien. Het overleg inzake de
samenstelling der vloot in Indië met spr.
ambtgenoot van Koloniën is nog niet ge
ëindigd. Het doen van voorstellen zijner
zijds moet spr. daarop laten wachten. Bij
binnen niet te langen tijd door spr. in te
dienen suppletoire begrooting zal de Ka
mer gelegenheid verkrijgen het vloot-
vraagstuk, zoowel voor Indië als voor
Nederland, in zijn geheel te overzien.
De maritieme bescherming van Cura-
Qeo zal over eenigen tijd afdoende wor
den geregeld; de opiumjager „De Arend"
zal over eenige maanden worden vervan
gen.
Wat den invloed van onderzeebooten
betreft, herinnert spr. den heer Ter Laan
aan de groote beteekenis en de volhar
ding der onderzeeërs tijdens den wereld
oorlog, waar zij tegen véél grootere oor
logsbodems met succes den strijd aanbon
den. Voor ons is het nu eenmaal niet mo
gelijk wellicht betreurt de heer Ter
Laan zulks groot materieel in grooten
getale aan te schaffen; wij moeten onze
kracht zoeken in schepen van bescheiden
afmetingen.
Spr. kan niet instemmen met het bei-
toog van den heer Ter Laan, als zou
kunnen worden volstaan met een politie-
vloot.
Wat de beteekenis der watervliegtuigen
betreft, deze mag voor ons niet worden
onderschat; voor verkenningen e.d. kun
nen zij belangrijke diensten bewijzen;
daarmede wordt niet uit het oog ver
loren, dat landvliegtuigen zich gemak
kelijker kunnen verplaatsen. Anderszijds
wordt gebruik gemaakt van moedersche
pen om de taak der vliegtuigen op zee te
vergemakkelijken.
Het personeelvraagstuk.
Dat de toestand van de mariniers
kazerne te Rotterdam minder gunstig is,
wordt door spr. erkend, de quaestie van
verbeterde kazerneering aldaar heeft spr.'s
aandacht. Ten opzichte van het personeel-
vraagstuk is spr.'s departement gaarne
bereid de gewenschte inlichtingen te ver
schaffen aan kamerleden, die zich hier
voor interesseeren Zij zullen dan den
indruk verkrijgen, dat daaromtrent geen
ongerustheid heeft te bestaan. Dat er
eenig tekort is aan personeel in enkele
groepen, wordt toegegeven; in 1934 zal
dit tekort zijn aangevuld. Het zou mogelijk
zijn, dat in zeer korten tijd aan te vullen,
doch spr. meent, dat in de gegeven om
standigheden deze aanvulling geschiedt
langs lijnen van geleidelijkheid, waardoor
elk gevaar van ontwrichting wordt voor
komen.
Wat betreft de opleiding van het voor
den Indischen dienst bestemde personeel,
deze opleiding voldoet aan redelijke
elschen.
Met succes wordt ernaar gestreefd de
bevorderingskansen van het beroepsper-
soneel gelijkmatig te doen zijn. Iedere
matroos, die zijn plicht betracht en ijver
betoont heeft kans op behoorlijke bevor
dering. Spr. is bereid, de mogelijkheid
van kindertoelagen, die tot nu toe niet
worden tobgekend in Indië, te bevorderen,
zooals deze hier te lande worden toege
kend. Spr. zegt den heer Hiemstra toe,
een regeling te zullen overwegen ten aan
zien van toetreding van minderjarige
schepelingen tot organisatie, waarmede
die aigevaardigde wel genoegen zal nemen.
Samenwerking met het C.A.M.B.O. is bijl
het overleg niet uitgesloten, voor zoover
de organisaties, die bij het georganiseerd
BREEWATERSTRAAT 16.
overleg zijn betrokken, daarmede accoord
gaan.
't Moet wennen aan de samen
gevoegde departementen.
Uniformiteit in de werkwijze van de
beide samengevoegde departementen zal
spr. zooveel mogelijk betrachten. Intus-
schen moeten vele zaken, die het gevolg
zijn van samenvoeging zich geleidelijk
ontwikkelen.
Ten opzichte van de afdeeling scheeps
bouw aan het departement is spr.'s erva
ring gedurende den korten tijd dat hij
aan het hoofd van het departement staat,
dat het wenschelijk is, dat de directeur
van die afdeeling administratief onder
geschikt zij aan den chef van de afdee
ling materieel. Aan eenhoofdige leiding
niet alleen voor het departement, maar
ook voor de afdeelingen hecht spr. groote
waarde.
De dienst van het loodswezen is niet
zoodanig op militaire leest geschoeid als
sommige leden meenen. De chef van het
loodswezen interesseert zich voor de be
langen van het personeel, wanneer zijn
bemoeiing daarin wenschelijk mag wor
den geacht, evenzeer als voor de belangen
voor den dienst zelve.
Op straffen bestaat een termijn van
beroep. Dat het aannemen van fooien is
verboden en dat dit wordt aangekondigd,
acht spr. volstrekt niet beleedigend.
Wanneer men in een trein stapt en men
treft daar het bordje »défense de cracher»
(verboden te spuwen) aan, dan is dat
opschrifttoch niet compromitteerend voor
den reiziger? Hoogstens is het betreu-
rendwaardig dat het noodig is, zooda-
nigen maatregel te nemen, omdat er nu
eenmaal menschen zijn, die zich wel aan
dergelijke onmaatschappelijke bewegin
gen te buiten gaan.
De werf te Hellevoetsluis.
Met betrekking tot de werf te Helle
voetsluis herinnert spr. eraan, dat hij de
Kamer ten aanzien van de werven zeer
welwillend is tegemoet getreden. De
Kamer had een motie-Hiemstra aange
nomen, strekkende tot behoud der werf
te Hellevoetsluis en tot instelling eener
nieuwe commissie. Als Kamerlid heeft
spr. zijn stem niet aan die motie ge
geven, daar hij vertrouwen had in het
beleid van den Minister, spr.'s ambts
voorganger. Minister Lambooy op zijn
beurt heeft kort voor zijn aftreden de
commissie niet meer ingesteld, omdat hij
meende dit aan zijn opvolger te moeten
overlaten. Welnu, spr. zal een commissie
instellen, die een onpartijdig karakter
draagt. Dat spr. het rapport van die
commissie aan de Kamer zal overleggen,
kan spr. op dit oogenblik niet toezeggen.
Vermindering van de leger-
eterkte onuitvoerbaar.
Komende tot de landmacht, wijst spr.
erop, dat het vraagstuk van de opperste
bevelvoering op het oogenblik een onder
werp van studie bij spr. uitmaakt. Een
vermindering yan de legersterkte, gelijk
werd verlangd in de motie-Ter Laan,
acht spr. verwerpelijk. Spr. zou, indien
de motie-Ter Laan zou worden aange
nomen, het niet met zijn verantwoorde
lijkheid kunnen overeen brengen daar
aan uitvoering te geven.
Wanneer het noodig zou zijn meer
gelden voor Defensie uit te trekken, dan
zal spr. die aanvragenanderszijds kan
het noodig zijn, bezuinigingen te treffen
en de uitgaven te verminderen, in dat
laatste opzicht hoopt spr. de instemming
ook van den heer Duymaer van Twist
te hebben. Zijn streven zal eerder ge
richt zijn op vermindering, dan op ver
meerdering der legeruitgaven.
De minister behandelt nog tal van
andere vragen en opmerkingen, de artil
lerie-inrichtingen, de vóóroefening, enz.
Minister Deokers, Donderdagavond de
sprekers verder beantwoordend, zegt, over
de mobilisatie-slachtoffers sprekend, dat
hij over eenige weken het rapport der
.commissie verwacht. De uitrusting der
weermacht met afweermiddelen tegen
chemische aanvallen voldoet aan redelijke
eischen. De Minister bespreekt daarna
onze neutraliteit, de Deensdhe ontwape
ning, het Zwitsersche leger en krijgt aan
het slot een applausje over zijn beschou
wingen, die leiden tot de conclusie, dat
ons land ten aanzien van ontwapening zoo
ver mogelijk dient te gaan, doch dat men,
door zijn leger af te schaffen als anderen
het niet doen, volstrekt niet den oorlog
vermijdt.
Onderzeebooten.
Bij art. 6 verdedigt de heer Ter Laan
(s.-d.) een amendement om dit te vermin
deren met 1.150.000, met de bedoeling
om de uitgaven voor de aangevraagde on
derzeeboot „K* XVII" en „K. XVIII" niel
toe te staan.
De heer Duymaer van Twist (a.-r.) wijst
erop, dat deze onderzeebooten strekker
ter vervanging van ongesohikt gewordei
materiaal. Zjj dienen dan ook in het be
lang^ van de veiligheid der bemanningen
Minister Deckers zal niet opnieuw jr-
gaan op de quaestie der onderzeeërs, dif
hü in zijn rede heeft besproken. Spr. kat:
het amendement, van welks wenschelijk-
heid de heer Ter Laan hem niet kan over
tuigen, niet aanvaarden.
Vrijdag stemming, evenals over de
motie-Ter Laan tot sterkte-vermindering.
De heer Tilanua stelt vragen over het
Kerstverlof, dat niet erg duidelijk was
omschreven, mevrouw Van Itallievan
F.mden bespreekt de toestanden in het mi
litaire hospitaal te Utrecht, die te wen-
schen overlaten, ds. Kersten over de gees
telijke verzorging (geen verbroedering
tussohen gereformeerde en moderne pre
dikanten, zegt hij). Dit alles betreft het
leger. De heer Ter Laan dient nog een
tweetal moties in betreffende een noodre-
geling voor de mobilisatie-slachtoffers,
waarover eveneens Vrijdag zal worden ge
stemd. Tegen een uur of drie in den nacht
komt de Kamer nog t9 praten over de
kwestie der dienstweigeraars. Eindstem
ming over de Defensiebegrooting Vrijdag.
VïtJslag.
Verworpen worden de moties Ter Laan
tot vermindering van het jaarlijksch con
tingent der militie, tot schrapping van
een bedrag van 1.150.000 voor den aan
bouw van twee onderzeeërs, tot treffen
van een noodmaatregel voor de mobilisa
tie-slachtoffers. De begrooting wordt, na
dat de s.-d. stemming gevraagd hebben
over art. 196 (geheime uitgaven) en dit is
goedgekeurd, aangenomen. Tegen stem
men de sociaal- en vrijzinnig-democraten,
de heeren Floris Vos en Wijnkoop.
Wegenfonds.
Voortgegaan wordt met het Wegen
fonds. Bepleit wordt een betere voorzie
ning onzer wegen: het vraagstuk moet
ruimer worden bezien, zegt de heer Bon-
gaerts. De heer Hiemstra verlangt wets
wijziging om de tertiaire wegen ook te
kunnen helpen. Hij spreekt over de on
billijke rijwielbelasting; voor afschaffing
zal hij thans wel geen meerderheid kunnen
vinden, maar hij zal een poging doen om
de inkomengrens- voor vrijstelling van de
belasting voor hoofden van gezinnen en
kostwinners die een rijwiel voor hun be
drijf noodig hebben, te verhoogen tot
1500 en zal daartoe een motie indienen,
indien de Minister hem niet toezegt, met
den Minister van Financiën te zullen spre
ken over uitbreiding der vrijstelling. Aan-
'vaardlng van spr.'s denkbeeld zou zes ton
kosten.
De heer Floris Vos brengt hulde voor
hetgeen reeds is gedaan.
De heer Van den Heuvel (a.-r.) wijst op
de onbillijkheid, dat de bewoners der
eilanden, Texel, Terschelling, enz. in het
wegenfonds moeten bijdragen, zonder
daarvan ooit iets te profiteeren, en tal van
leden bepleiten tal van wensohen, die zij
ten opzichte van betere wegen hebben.
Andere werkmethode.
De Minister meent, dat in de methode
van werken verandering zal moeten ko
men; de voorbereiding en leiding der
wegenverbetering is wel wat omslachtig.
Spr. hoopt, dat het in samenwerking met
den directeur-generaal van den Rijkswa
terstaat mogelijk zal zijn de wegenvèrbe-
tering vlotter en vlugger te doen loopen.
Wat hier gebeurt ten aanzien van wegen
aanleg, zegt de minister, kan den toets
met het buitenland doorstaan. Er wordt
niet gekwakkeld daarmee.
De overbruggingen van onze groote ri
vieren Moerdijk, Waal (Nijmegen) en
Rijn (Arnhem) zijn landsbelangen van den
eersten rang, maar wij zullen er hier niet
nader op ingaan.
Daarna brengt de Minister ter sprake
de kwestie van de uitkeeringen uit het
Wegenfonds aan de verschillende provin
ciën. De heer Hiemstra zegt na de toe
lichting van den minister zijn motie niet
te zullen indienen. De begrooting wordt
aangenomen, nadat de heer Floris Vos
o. a. toezegging heeft gekregen, dat de
Minister alles zal doen om tot afkoop der
tollen te komen.
Staatsmijn begroo tlng.
Bij deze begrooting worden allerlei
kwesties besproken, die voor onze streek
uitteraard1 weinig belang hebben, en die
wij dus, gezien onze plaatsruimte, niet
zullen vermelden. Ook deze begrooting
wordt aangenomen.
De Kamer is nu tot 11 Februari op
recès.
Het vijfde retourvliegtulg te
Bangkok.
Het vijfde postvliegtuig op den terug
weg is Donderdag 5.35 uit Medan ver
trokken en 14.30 te Bangkok aangekomen.
Het vijfde retourvliegtulg te
Akyab.
Het vijfde postvliegtuig op den terug
weg is gisterenochtend 5.55 uit Bang
kok vertrokken en te 12.15 te Akyab aan
gekomen.
Het heeft te Bangkok 21 K.Q-. mail uit
Saigon met bestemming Parijs en 4 K.G.
mail met bestemming Amsterdam meege-
ïomen.
De post uit Saigon werd te Bangkok
aangebracht door een extra Fransch
/liegtuig van de, maatschappij Air Asie,
welke maatschappij steeds bijtijds ge
waarschuwd wordt, wanneer een Neder-
andsch vliegtuig op uit- of thuisreis
Bangkok aandoet.
Het 8ste vliegtuig te Allahabad.
Het achtste postvliegtuig op weg naar
Ned.-Indië, is gisterochtend 6.30 van Ka-
ratsji vertrokken en 10.25 te Jodpoer
aangekomen. Te 11.20 werd van daar ver
trokken, en te 16.55 landde het vliegtuig
;e Allahabad. Alle® waa wel aan boord.
Vandaag wordt de reis voortgezet
In ons nummer van Dinsdag is al ge
meld dat de twee Britsche vliegers Jones-
Williams en Jenkins imet het reusachtige
vliegtuig waarmee zij Dinsdagochtend
om 8 uur uit Oranwell in Engeland, ver
trokken waren, in de woestijn van Tunis
zijn neergestort Een nog niet bevestigd
gerucht verzekert dat zij daarbij omge
komen zijn.
Het was hun plan geweest den afstand
van 6000 mijlen naar Kaapstad zonder
tusschenlanding af te leggen en zoodoen
de het Fransche record van 4912 mijl dat
ten name van kapitein Oostes stond, te
slaan. Deze Fransche vlieger heeft juist
Dinsdag met een metgezel het record
voor vliegen over een gesloten circuit ge
slagen door een afstand van 5052 mijl
(8026 K.M. 800 M.) af te leggen. Het oude
record dat de Italianen bezaten, bedroeg
4800 mijl.
Het vernielde Engelsche vliegtuig was
een Fairey-eendekker die bepaaldelijk
voor lange tochten gebouwd was. Het
had een breedte van het einde van den
eenen vleugel tot dat van den anderen
van 82 voet. De motor was een Napier
van 530 P.K. Het geheele gewicht yan het
geladen toestel bij zijn opstijging be
droeg 71/» ton en het werd als een groot
geluk beschouwd dat bij het wegrijden
van het zware vliegtuig over het vlieg
veld op slechts twee wielen geen band
sprong of as warm liep.
Met hetzelfde vliegtuig hadden de twee
vliegers in April een vliegtocht zonder
tusschenlanding van Engeland naar Ka-
rachi gedaan.
De dood van de vliegers bevestigd.
Het luchtvaartministerie heeft bevesti
ging ontvangen van het bericht dat beide
vliegers bij de neerstorting van het toe
stel gedood zijn.
De neerstorting geschiedde tijdens een
hevige storm in het uur tusschen zons
ondergang en maansopgang.
Het toestel vloog toen tegen een onge
veer 5000 voet hoogen uitlooper van het
Atlas-gebergte op.
Men vermoedt dat de vliegers nog in
de duisternis en den storm al hun best
hebben gedaan, om een route om den
berg heen te vinden, wat hun dan niet
gelukt is.
Het toestel van de Engelsche lange-af-
stand-vliegers is tegen den berg Sainte
Marie du Zit op ongeveer 40 K.M. van
Tunis te pletter gevlogen.
Men vond de lijken van de twee vlie
gers bij den wrakhoöp van het toestel.
Men vermoedt dat de vliegers, door de
duisternis den koers bijster geraakt en
door den storm in gevaar gebracht, een
poging wilden doen om te landen en hun
toestel toen tegen den berg opgevlogen Is.
HET POSTVLIEGTUIG TENERIFFE
VERONGELUKT.
Bet postvliegtuig Teneiiffe van de
Lufthansa, dat op de terugreis van Te-
neriffe via Sevilla Donderdagochtend! om
7 uur uit Marseille naar Berlijn was ver
trokken, is Donderdagmiddag nabij Neu
Ruppin omlaag gestort. De vliegers, von
Schröder cn Albrecht, werden zoo ernstig
gewond, dat ze zijn overleden. Naar men
weet, had dit vilegtuig voor het eerst de
mail van Sevilla naar de Canarisehe
eilanden gebracht, om zoodoende de ver
binding met Zuid-Amerika sneller te
maiken.
Nadere bijzonderheden.
De twee met het postvliegtuig Teneriffe
verongelukta vliegers Joachim von Schrö
der en kapitein Albrecht zijn kort na het
ongeluk, dat om half zeven gebeurde,
aan hun verwondingen overleden.
Over de ramp werden nog de volgen
die bijzonderheden bekend. Toen het toe
stel langs den grond scheerde brak de
bodem van het vliegtuig, dat meteen vuur
vatte. Eichenhoph, ofschoon zelf gekwetst,
trok Albrecht, wiens laarzen reeds bran
den, uit het toestel en daarna met hulp
van een passeerend wielrijder ook Schrö
der. Beiden waren bewusteloos en bloed
den uit tal van wonden.
Dit ongeluk na een geslaagden tocht
over grooten afstand is te tragischer,
daar de vliegers Berlijn reeds hadden be
reikt, maar tengevolge van den dichten
mist, de stad aan de westzijde waren voor
bij gevlogen. Nadat zij hun dwaling had
den bemerkt dwong benzine-gebrek hen
bij Neuruppin een noodlanding te be
proeven.
DE VLIEGTOCHT VAN LASSALLE.
Sedert eenige dagen heeft men geen
berichten meer ontvangen van de vliegers
Lassalle, Robard en Malot, die op 14 Dec.
uit le Bourget zijn vertrokken voor een
vlucht naar Saigon en die het eerste stuk,
Parijs—Tunis, reeds hadden afgelegd.
van 19 en 20 December 1929.
BEVALLEN C. A. E. Luljckx, geb. v.
Koningsbruggen, z. M. A. ter Bruggen,
geb. Duijser, d. P. M. Kos, geb. Kort, z.
OVERLEDENJ. W. Meenhorst, 12
wclcGn
GEHUWDD. J. Beek en M. Meijer.
B. A. L. Rutten en P. M. M. Verbeek.
L. Spiekman en A. Post. M. J. van der
Tas en W Viëtor. H. M. Maagdeleijn en
J. Nebbeling. J. Bruin en A. H. v. d.
dada. J. 8. da Jong en M. v. d. Lindes.
BOTSING TUSSCHEN EEN TREIN EN
EEN AUTOBUS.
10 doode n.
Een train uit Tarragona in Donderdag
in botsing gekomen met een autobus, die
een dienst tusschen Sansa Auroi en Bar-
celona onderhield. De autobus werd een
heel eind meegesleept. Er werden ld
menschen gedood en verscheidene ge
wond.
Volgens een nader bericht afln er bfl
het ongeluk in de buurt van Barcelona,
waar een auto-bus en een trein met el
kaar in botsing zijn gekomen, zeventien
menschen om het leven gekomen en acht-
en-twlntig reizigers gekwetst, van wie
acht levensgevaarlijk.
FELLE KOUDE IN CHINA.
21 menschen doodgevroren.
Een plotselinge sneeuwjaoht die ge
paard gaat imet snijdend-koude winden,
heeft de bevolking in grooten nood ge
bracht. In de laatste dagen zijn te Pei-
king (Peking), op straat 21 menschen be
vroren.
SNEEUW OP DEN VESUVIUS.
Te Napels is het plotseling koud ge
worden. Sinds Woensdag is de top van
den Vesuvius met een sneeuwkleed be
dekt.
KOUDE IN FRANKRIJK.
Uit de Vogezen wordt felle koude met
sneeuw gemeld. Bij Eplnal is een man
van koude omgekomen.
STORM EN SNEEUW IN ITALIË.
De hevige storm in de Adriatlsche Zee
duurt voort. De scheepvaart li«*t nage
noeg stiL
Ook het spoorwegverkeer moest op
sommige lijnen stopgezet worden. Boven
Galabrië kwam een wolkbreuk los. De
telefoonverbindingen zijn gestoord. Te
Reggio de Calabra werd het dak van een
kerk afgeslagen. Te Venetië zijn eenige
visscherssohepen gezonken. Ook een zeil
schip uit Spalato is verwaan. Te Napels
zijn twee personen tengevolge van de
vorst omgekomen. In de bergen sneeuwt
het.
VORST IN DE RIVIERA.
De vorst, die sinds twee dagen in
Frankrijk heersoht, is nog toegenomen.
Vrijdagmorgen vroor het te Parijs 6 gra
den en te Bordeaux 10 graden. Ook aan
de Riviera vriest het.
JAVA-SOEMBA FILM,
Men schrijft ons nog:
Hooggeachte Redactie,
Hoezeer dank ik U, namens het »Comitó
Zendingsfllm*, er voor, dat U straks
dadelijk de reclameplaat heeft opgehangen
voor Üw raam, en zelfs niet tot Zaterdag
wachtte
Dien dag en volgende zullen er 76 stuks
in de stad zijn geplaatst of te zien, en
wij verwachten grooten toeloop naar de
buitengewoon mooie film, die een «Cul-
tuurfllm* is van de beste soort. Alles wat
het Christendom aan gezegende uitwen
dige vruchten voortbrengt, is er in te
bewonderen.
Jammer, dat slechts één dag ter be
schikking werd gsteldl Wij hopen, dat
iedereen, die belangstelling koestert voor
mooi en edel zendingswerk, dien dag zal
vrijhouden. Het Christelijk Mannenkoor,
welks offlcieele naam luidt: «Christelijke
Mannen-Zangvereeniging*, alhier, zal
twee mooie liederen zingen en de be
kende jeugdige organist Feike Asma zal
op het goede orgel der kerkjubelen.dat
het een aard heeft. Wanneer U het tekst
boekje reeds heeft kunnen doorlezen, zult
U begrijpen, dat de verwachting en hoop
hoog gespannen zijn, n.1. van opkomst en
op uitwerking der fllm voor het zendings
werk. De «Gereformeerde Kerken* werken
met best menschenmateriaal, buitenge
woon veelzodig ontwikkelde mannen en
vrouwen' Één hunner meest op den voor
grond tredende predikanten is een vriend
uit mijne jeugd en hij beloofde reeds als
student een eerste klas kerel te worden!
Ik ben met recht, meen ik, heel trots op hem.
Wanneer men nu leest: «Solo met 8000
kinderen op die Christelijke scholen
alléén*, dan beseft men wat daar is
bereikt. Doch deze fllm is óók bestemd
voor alle mannen en vrouwen, die het
Christelijk onderwijs nog geen goed hart
toedragen, om hen een klein inzicht te
geven in de cultuurwaarde van de zen
ding. Onlangs zeide een geleerde van
nfiam, dien verschillenden onzer kennen
•ik ken geen andere dan Christelijke
Cultuur*. Laat men daarover strijden,
goed; maar ondertusschen «deZending*
bewonderen en eerbiedigen, en kan het
zijn moreel steunen. Voor de flnantleele
zorgen komen alle Christenen van Neder
land samen steeds met blijdschap op.
Met veel dank voor de plaatsing dezer
regels, door Uwe altijd nieuwe bereid
willigheid, blijf ik gaarne, hoogachtend,
namens het Comité,
Uw dw. dr.
8. F. MONHEMIUS, Secr.