Bloemenmagazijn „De Lelie" D. J. BANSEMA, GEMENG NIEUWS kant van den heer Snceek Henkemans dan aan dien van de heerea Duymaer ven Twist en Van de Bilt. Hog een psrtlj kleine KERSTBOOWISN voorradig Tevens Dennentakken te verkrijgen LUCHTVAART. De postvluchten naar en van Indië. De mislukte lange-afstands- vliegtocht Engeland Kaapstad. Het ongeluk met het Engelsche lange-afstands-vliegtuig. Burgerlijke Stand van Den Helder Buitenland. Ingezonden. E!-U- De algemeene beraadslagingen worden gesloten. Het wetsontwerp wordt aange nomen zonder hoofdelijke stemming. Daarna komt aan de orde de begroe ting voor het Wegenfonds. De hierover gevoerde besprekingen zijn voor onze le zers van minder belang; zij betreffen den brugbouw o.a. te Nijmegen en het door gaande verkeer met het buitenland. Defensie. Des avonds voortzetting van het hoofd stuk Defensie. Hierbij beantwoordt de Minister de gemaakte opmerkingen; aan zijn rede ontleenen wij het volgende: In 1933 het Inlandsch vleot- personeel voltallig. Wat te zeemacht in Indië betreft, zegt spr., dat het in de bedoeling ligt de op leiding van inlandsch personeel zoodanig te doen voortgaan, dat in 1933 het perso neel voltallig is. Tegenover hen, die van meenirfg zijn, dat inlandsch personeel voor de vloot niet geschikt is, kan spc het oordeel van het meerendeel der des kundigen stellen, dat voor tal van func ties, o.a voor mjjnenleggers en diverse werkzaamheden aan boord, inlanders niet slechts bruikbaar, doch zelfs onmisbaar zijn. Trouwens de bezwaren van tegen standers richten zich meer tegen het in dienst stellen van te veel inlanders, zoo dat het minder een quaestie van qualiteit dan van getal is. Komende tot de verhouding van den commandant van de zeemacht' in Indië tot den minister van Defensie, constateert spr., dat die autoriteit voor een deel is bevelvoerend officier van de zeemacht en anderzijds chef van het marine-departe ment in Indië. Ten aanzien van een ge deelte van de taak van den commandant der zeemacht, dat overigens moeilijk is te definieeren, is de Minister verantwoor delijk en aan die verantwoordelijkheid zal spr. zich niet onttrekken. Overigens berust de uitvoering van die taak op sa menwerking, waaromtrent spr, geeinerlel ongerustheid koestert Bij een in te dienen snppletoire begrooting zal het geheele vloot- vraagstuk zijn te overzien. Het aantal van Nederland in de vloot in Indië is meer dan drie-en-een-half mil- lioen; men mag hierbij niet de beschik baarstelling van het Nederlandsche per soneel voorbij zien. Het overleg inzake de samenstelling der vloot in Indië met spr. ambtgenoot van Koloniën is nog niet ge ëindigd. Het doen van voorstellen zijner zijds moet spr. daarop laten wachten. Bij binnen niet te langen tijd door spr. in te dienen suppletoire begrooting zal de Ka mer gelegenheid verkrijgen het vloot- vraagstuk, zoowel voor Indië als voor Nederland, in zijn geheel te overzien. De maritieme bescherming van Cura- Qeo zal over eenigen tijd afdoende wor den geregeld; de opiumjager „De Arend" zal over eenige maanden worden vervan gen. Wat den invloed van onderzeebooten betreft, herinnert spr. den heer Ter Laan aan de groote beteekenis en de volhar ding der onderzeeërs tijdens den wereld oorlog, waar zij tegen véél grootere oor logsbodems met succes den strijd aanbon den. Voor ons is het nu eenmaal niet mo gelijk wellicht betreurt de heer Ter Laan zulks groot materieel in grooten getale aan te schaffen; wij moeten onze kracht zoeken in schepen van bescheiden afmetingen. Spr. kan niet instemmen met het bei- toog van den heer Ter Laan, als zou kunnen worden volstaan met een politie- vloot. Wat de beteekenis der watervliegtuigen betreft, deze mag voor ons niet worden onderschat; voor verkenningen e.d. kun nen zij belangrijke diensten bewijzen; daarmede wordt niet uit het oog ver loren, dat landvliegtuigen zich gemak kelijker kunnen verplaatsen. Anderszijds wordt gebruik gemaakt van moedersche pen om de taak der vliegtuigen op zee te vergemakkelijken. Het personeelvraagstuk. Dat de toestand van de mariniers kazerne te Rotterdam minder gunstig is, wordt door spr. erkend, de quaestie van verbeterde kazerneering aldaar heeft spr.'s aandacht. Ten opzichte van het personeel- vraagstuk is spr.'s departement gaarne bereid de gewenschte inlichtingen te ver schaffen aan kamerleden, die zich hier voor interesseeren Zij zullen dan den indruk verkrijgen, dat daaromtrent geen ongerustheid heeft te bestaan. Dat er eenig tekort is aan personeel in enkele groepen, wordt toegegeven; in 1934 zal dit tekort zijn aangevuld. Het zou mogelijk zijn, dat in zeer korten tijd aan te vullen, doch spr. meent, dat in de gegeven om standigheden deze aanvulling geschiedt langs lijnen van geleidelijkheid, waardoor elk gevaar van ontwrichting wordt voor komen. Wat betreft de opleiding van het voor den Indischen dienst bestemde personeel, deze opleiding voldoet aan redelijke elschen. Met succes wordt ernaar gestreefd de bevorderingskansen van het beroepsper- soneel gelijkmatig te doen zijn. Iedere matroos, die zijn plicht betracht en ijver betoont heeft kans op behoorlijke bevor dering. Spr. is bereid, de mogelijkheid van kindertoelagen, die tot nu toe niet worden tobgekend in Indië, te bevorderen, zooals deze hier te lande worden toege kend. Spr. zegt den heer Hiemstra toe, een regeling te zullen overwegen ten aan zien van toetreding van minderjarige schepelingen tot organisatie, waarmede die aigevaardigde wel genoegen zal nemen. Samenwerking met het C.A.M.B.O. is bijl het overleg niet uitgesloten, voor zoover de organisaties, die bij het georganiseerd BREEWATERSTRAAT 16. overleg zijn betrokken, daarmede accoord gaan. 't Moet wennen aan de samen gevoegde departementen. Uniformiteit in de werkwijze van de beide samengevoegde departementen zal spr. zooveel mogelijk betrachten. Intus- schen moeten vele zaken, die het gevolg zijn van samenvoeging zich geleidelijk ontwikkelen. Ten opzichte van de afdeeling scheeps bouw aan het departement is spr.'s erva ring gedurende den korten tijd dat hij aan het hoofd van het departement staat, dat het wenschelijk is, dat de directeur van die afdeeling administratief onder geschikt zij aan den chef van de afdee ling materieel. Aan eenhoofdige leiding niet alleen voor het departement, maar ook voor de afdeelingen hecht spr. groote waarde. De dienst van het loodswezen is niet zoodanig op militaire leest geschoeid als sommige leden meenen. De chef van het loodswezen interesseert zich voor de be langen van het personeel, wanneer zijn bemoeiing daarin wenschelijk mag wor den geacht, evenzeer als voor de belangen voor den dienst zelve. Op straffen bestaat een termijn van beroep. Dat het aannemen van fooien is verboden en dat dit wordt aangekondigd, acht spr. volstrekt niet beleedigend. Wanneer men in een trein stapt en men treft daar het bordje »défense de cracher» (verboden te spuwen) aan, dan is dat opschrifttoch niet compromitteerend voor den reiziger? Hoogstens is het betreu- rendwaardig dat het noodig is, zooda- nigen maatregel te nemen, omdat er nu eenmaal menschen zijn, die zich wel aan dergelijke onmaatschappelijke bewegin gen te buiten gaan. De werf te Hellevoetsluis. Met betrekking tot de werf te Helle voetsluis herinnert spr. eraan, dat hij de Kamer ten aanzien van de werven zeer welwillend is tegemoet getreden. De Kamer had een motie-Hiemstra aange nomen, strekkende tot behoud der werf te Hellevoetsluis en tot instelling eener nieuwe commissie. Als Kamerlid heeft spr. zijn stem niet aan die motie ge geven, daar hij vertrouwen had in het beleid van den Minister, spr.'s ambts voorganger. Minister Lambooy op zijn beurt heeft kort voor zijn aftreden de commissie niet meer ingesteld, omdat hij meende dit aan zijn opvolger te moeten overlaten. Welnu, spr. zal een commissie instellen, die een onpartijdig karakter draagt. Dat spr. het rapport van die commissie aan de Kamer zal overleggen, kan spr. op dit oogenblik niet toezeggen. Vermindering van de leger- eterkte onuitvoerbaar. Komende tot de landmacht, wijst spr. erop, dat het vraagstuk van de opperste bevelvoering op het oogenblik een onder werp van studie bij spr. uitmaakt. Een vermindering yan de legersterkte, gelijk werd verlangd in de motie-Ter Laan, acht spr. verwerpelijk. Spr. zou, indien de motie-Ter Laan zou worden aange nomen, het niet met zijn verantwoorde lijkheid kunnen overeen brengen daar aan uitvoering te geven. Wanneer het noodig zou zijn meer gelden voor Defensie uit te trekken, dan zal spr. die aanvragenanderszijds kan het noodig zijn, bezuinigingen te treffen en de uitgaven te verminderen, in dat laatste opzicht hoopt spr. de instemming ook van den heer Duymaer van Twist te hebben. Zijn streven zal eerder ge richt zijn op vermindering, dan op ver meerdering der legeruitgaven. De minister behandelt nog tal van andere vragen en opmerkingen, de artil lerie-inrichtingen, de vóóroefening, enz. Minister Deokers, Donderdagavond de sprekers verder beantwoordend, zegt, over de mobilisatie-slachtoffers sprekend, dat hij over eenige weken het rapport der .commissie verwacht. De uitrusting der weermacht met afweermiddelen tegen chemische aanvallen voldoet aan redelijke eischen. De Minister bespreekt daarna onze neutraliteit, de Deensdhe ontwape ning, het Zwitsersche leger en krijgt aan het slot een applausje over zijn beschou wingen, die leiden tot de conclusie, dat ons land ten aanzien van ontwapening zoo ver mogelijk dient te gaan, doch dat men, door zijn leger af te schaffen als anderen het niet doen, volstrekt niet den oorlog vermijdt. Onderzeebooten. Bij art. 6 verdedigt de heer Ter Laan (s.-d.) een amendement om dit te vermin deren met 1.150.000, met de bedoeling om de uitgaven voor de aangevraagde on derzeeboot „K* XVII" en „K. XVIII" niel toe te staan. De heer Duymaer van Twist (a.-r.) wijst erop, dat deze onderzeebooten strekker ter vervanging van ongesohikt gewordei materiaal. Zjj dienen dan ook in het be lang^ van de veiligheid der bemanningen Minister Deckers zal niet opnieuw jr- gaan op de quaestie der onderzeeërs, dif hü in zijn rede heeft besproken. Spr. kat: het amendement, van welks wenschelijk- heid de heer Ter Laan hem niet kan over tuigen, niet aanvaarden. Vrijdag stemming, evenals over de motie-Ter Laan tot sterkte-vermindering. De heer Tilanua stelt vragen over het Kerstverlof, dat niet erg duidelijk was omschreven, mevrouw Van Itallievan F.mden bespreekt de toestanden in het mi litaire hospitaal te Utrecht, die te wen- schen overlaten, ds. Kersten over de gees telijke verzorging (geen verbroedering tussohen gereformeerde en moderne pre dikanten, zegt hij). Dit alles betreft het leger. De heer Ter Laan dient nog een tweetal moties in betreffende een noodre- geling voor de mobilisatie-slachtoffers, waarover eveneens Vrijdag zal worden ge stemd. Tegen een uur of drie in den nacht komt de Kamer nog t9 praten over de kwestie der dienstweigeraars. Eindstem ming over de Defensiebegrooting Vrijdag. VïtJslag. Verworpen worden de moties Ter Laan tot vermindering van het jaarlijksch con tingent der militie, tot schrapping van een bedrag van 1.150.000 voor den aan bouw van twee onderzeeërs, tot treffen van een noodmaatregel voor de mobilisa tie-slachtoffers. De begrooting wordt, na dat de s.-d. stemming gevraagd hebben over art. 196 (geheime uitgaven) en dit is goedgekeurd, aangenomen. Tegen stem men de sociaal- en vrijzinnig-democraten, de heeren Floris Vos en Wijnkoop. Wegenfonds. Voortgegaan wordt met het Wegen fonds. Bepleit wordt een betere voorzie ning onzer wegen: het vraagstuk moet ruimer worden bezien, zegt de heer Bon- gaerts. De heer Hiemstra verlangt wets wijziging om de tertiaire wegen ook te kunnen helpen. Hij spreekt over de on billijke rijwielbelasting; voor afschaffing zal hij thans wel geen meerderheid kunnen vinden, maar hij zal een poging doen om de inkomengrens- voor vrijstelling van de belasting voor hoofden van gezinnen en kostwinners die een rijwiel voor hun be drijf noodig hebben, te verhoogen tot 1500 en zal daartoe een motie indienen, indien de Minister hem niet toezegt, met den Minister van Financiën te zullen spre ken over uitbreiding der vrijstelling. Aan- 'vaardlng van spr.'s denkbeeld zou zes ton kosten. De heer Floris Vos brengt hulde voor hetgeen reeds is gedaan. De heer Van den Heuvel (a.-r.) wijst op de onbillijkheid, dat de bewoners der eilanden, Texel, Terschelling, enz. in het wegenfonds moeten bijdragen, zonder daarvan ooit iets te profiteeren, en tal van leden bepleiten tal van wensohen, die zij ten opzichte van betere wegen hebben. Andere werkmethode. De Minister meent, dat in de methode van werken verandering zal moeten ko men; de voorbereiding en leiding der wegenverbetering is wel wat omslachtig. Spr. hoopt, dat het in samenwerking met den directeur-generaal van den Rijkswa terstaat mogelijk zal zijn de wegenvèrbe- tering vlotter en vlugger te doen loopen. Wat hier gebeurt ten aanzien van wegen aanleg, zegt de minister, kan den toets met het buitenland doorstaan. Er wordt niet gekwakkeld daarmee. De overbruggingen van onze groote ri vieren Moerdijk, Waal (Nijmegen) en Rijn (Arnhem) zijn landsbelangen van den eersten rang, maar wij zullen er hier niet nader op ingaan. Daarna brengt de Minister ter sprake de kwestie van de uitkeeringen uit het Wegenfonds aan de verschillende provin ciën. De heer Hiemstra zegt na de toe lichting van den minister zijn motie niet te zullen indienen. De begrooting wordt aangenomen, nadat de heer Floris Vos o. a. toezegging heeft gekregen, dat de Minister alles zal doen om tot afkoop der tollen te komen. Staatsmijn begroo tlng. Bij deze begrooting worden allerlei kwesties besproken, die voor onze streek uitteraard1 weinig belang hebben, en die wij dus, gezien onze plaatsruimte, niet zullen vermelden. Ook deze begrooting wordt aangenomen. De Kamer is nu tot 11 Februari op recès. Het vijfde retourvliegtulg te Bangkok. Het vijfde postvliegtuig op den terug weg is Donderdag 5.35 uit Medan ver trokken en 14.30 te Bangkok aangekomen. Het vijfde retourvliegtulg te Akyab. Het vijfde postvliegtuig op den terug weg is gisterenochtend 5.55 uit Bang kok vertrokken en te 12.15 te Akyab aan gekomen. Het heeft te Bangkok 21 K.Q-. mail uit Saigon met bestemming Parijs en 4 K.G. mail met bestemming Amsterdam meege- ïomen. De post uit Saigon werd te Bangkok aangebracht door een extra Fransch /liegtuig van de, maatschappij Air Asie, welke maatschappij steeds bijtijds ge waarschuwd wordt, wanneer een Neder- andsch vliegtuig op uit- of thuisreis Bangkok aandoet. Het 8ste vliegtuig te Allahabad. Het achtste postvliegtuig op weg naar Ned.-Indië, is gisterochtend 6.30 van Ka- ratsji vertrokken en 10.25 te Jodpoer aangekomen. Te 11.20 werd van daar ver trokken, en te 16.55 landde het vliegtuig ;e Allahabad. Alle® waa wel aan boord. Vandaag wordt de reis voortgezet In ons nummer van Dinsdag is al ge meld dat de twee Britsche vliegers Jones- Williams en Jenkins imet het reusachtige vliegtuig waarmee zij Dinsdagochtend om 8 uur uit Oranwell in Engeland, ver trokken waren, in de woestijn van Tunis zijn neergestort Een nog niet bevestigd gerucht verzekert dat zij daarbij omge komen zijn. Het was hun plan geweest den afstand van 6000 mijlen naar Kaapstad zonder tusschenlanding af te leggen en zoodoen de het Fransche record van 4912 mijl dat ten name van kapitein Oostes stond, te slaan. Deze Fransche vlieger heeft juist Dinsdag met een metgezel het record voor vliegen over een gesloten circuit ge slagen door een afstand van 5052 mijl (8026 K.M. 800 M.) af te leggen. Het oude record dat de Italianen bezaten, bedroeg 4800 mijl. Het vernielde Engelsche vliegtuig was een Fairey-eendekker die bepaaldelijk voor lange tochten gebouwd was. Het had een breedte van het einde van den eenen vleugel tot dat van den anderen van 82 voet. De motor was een Napier van 530 P.K. Het geheele gewicht yan het geladen toestel bij zijn opstijging be droeg 71/» ton en het werd als een groot geluk beschouwd dat bij het wegrijden van het zware vliegtuig over het vlieg veld op slechts twee wielen geen band sprong of as warm liep. Met hetzelfde vliegtuig hadden de twee vliegers in April een vliegtocht zonder tusschenlanding van Engeland naar Ka- rachi gedaan. De dood van de vliegers bevestigd. Het luchtvaartministerie heeft bevesti ging ontvangen van het bericht dat beide vliegers bij de neerstorting van het toe stel gedood zijn. De neerstorting geschiedde tijdens een hevige storm in het uur tusschen zons ondergang en maansopgang. Het toestel vloog toen tegen een onge veer 5000 voet hoogen uitlooper van het Atlas-gebergte op. Men vermoedt dat de vliegers nog in de duisternis en den storm al hun best hebben gedaan, om een route om den berg heen te vinden, wat hun dan niet gelukt is. Het toestel van de Engelsche lange-af- stand-vliegers is tegen den berg Sainte Marie du Zit op ongeveer 40 K.M. van Tunis te pletter gevlogen. Men vond de lijken van de twee vlie gers bij den wrakhoöp van het toestel. Men vermoedt dat de vliegers, door de duisternis den koers bijster geraakt en door den storm in gevaar gebracht, een poging wilden doen om te landen en hun toestel toen tegen den berg opgevlogen Is. HET POSTVLIEGTUIG TENERIFFE VERONGELUKT. Bet postvliegtuig Teneiiffe van de Lufthansa, dat op de terugreis van Te- neriffe via Sevilla Donderdagochtend! om 7 uur uit Marseille naar Berlijn was ver trokken, is Donderdagmiddag nabij Neu Ruppin omlaag gestort. De vliegers, von Schröder cn Albrecht, werden zoo ernstig gewond, dat ze zijn overleden. Naar men weet, had dit vilegtuig voor het eerst de mail van Sevilla naar de Canarisehe eilanden gebracht, om zoodoende de ver binding met Zuid-Amerika sneller te maiken. Nadere bijzonderheden. De twee met het postvliegtuig Teneriffe verongelukta vliegers Joachim von Schrö der en kapitein Albrecht zijn kort na het ongeluk, dat om half zeven gebeurde, aan hun verwondingen overleden. Over de ramp werden nog de volgen die bijzonderheden bekend. Toen het toe stel langs den grond scheerde brak de bodem van het vliegtuig, dat meteen vuur vatte. Eichenhoph, ofschoon zelf gekwetst, trok Albrecht, wiens laarzen reeds bran den, uit het toestel en daarna met hulp van een passeerend wielrijder ook Schrö der. Beiden waren bewusteloos en bloed den uit tal van wonden. Dit ongeluk na een geslaagden tocht over grooten afstand is te tragischer, daar de vliegers Berlijn reeds hadden be reikt, maar tengevolge van den dichten mist, de stad aan de westzijde waren voor bij gevlogen. Nadat zij hun dwaling had den bemerkt dwong benzine-gebrek hen bij Neuruppin een noodlanding te be proeven. DE VLIEGTOCHT VAN LASSALLE. Sedert eenige dagen heeft men geen berichten meer ontvangen van de vliegers Lassalle, Robard en Malot, die op 14 Dec. uit le Bourget zijn vertrokken voor een vlucht naar Saigon en die het eerste stuk, Parijs—Tunis, reeds hadden afgelegd. van 19 en 20 December 1929. BEVALLEN C. A. E. Luljckx, geb. v. Koningsbruggen, z. M. A. ter Bruggen, geb. Duijser, d. P. M. Kos, geb. Kort, z. OVERLEDENJ. W. Meenhorst, 12 wclcGn GEHUWDD. J. Beek en M. Meijer. B. A. L. Rutten en P. M. M. Verbeek. L. Spiekman en A. Post. M. J. van der Tas en W Viëtor. H. M. Maagdeleijn en J. Nebbeling. J. Bruin en A. H. v. d. dada. J. 8. da Jong en M. v. d. Lindes. BOTSING TUSSCHEN EEN TREIN EN EEN AUTOBUS. 10 doode n. Een train uit Tarragona in Donderdag in botsing gekomen met een autobus, die een dienst tusschen Sansa Auroi en Bar- celona onderhield. De autobus werd een heel eind meegesleept. Er werden ld menschen gedood en verscheidene ge wond. Volgens een nader bericht afln er bfl het ongeluk in de buurt van Barcelona, waar een auto-bus en een trein met el kaar in botsing zijn gekomen, zeventien menschen om het leven gekomen en acht- en-twlntig reizigers gekwetst, van wie acht levensgevaarlijk. FELLE KOUDE IN CHINA. 21 menschen doodgevroren. Een plotselinge sneeuwjaoht die ge paard gaat imet snijdend-koude winden, heeft de bevolking in grooten nood ge bracht. In de laatste dagen zijn te Pei- king (Peking), op straat 21 menschen be vroren. SNEEUW OP DEN VESUVIUS. Te Napels is het plotseling koud ge worden. Sinds Woensdag is de top van den Vesuvius met een sneeuwkleed be dekt. KOUDE IN FRANKRIJK. Uit de Vogezen wordt felle koude met sneeuw gemeld. Bij Eplnal is een man van koude omgekomen. STORM EN SNEEUW IN ITALIË. De hevige storm in de Adriatlsche Zee duurt voort. De scheepvaart li«*t nage noeg stiL Ook het spoorwegverkeer moest op sommige lijnen stopgezet worden. Boven Galabrië kwam een wolkbreuk los. De telefoonverbindingen zijn gestoord. Te Reggio de Calabra werd het dak van een kerk afgeslagen. Te Venetië zijn eenige visscherssohepen gezonken. Ook een zeil schip uit Spalato is verwaan. Te Napels zijn twee personen tengevolge van de vorst omgekomen. In de bergen sneeuwt het. VORST IN DE RIVIERA. De vorst, die sinds twee dagen in Frankrijk heersoht, is nog toegenomen. Vrijdagmorgen vroor het te Parijs 6 gra den en te Bordeaux 10 graden. Ook aan de Riviera vriest het. JAVA-SOEMBA FILM, Men schrijft ons nog: Hooggeachte Redactie, Hoezeer dank ik U, namens het »Comitó Zendingsfllm*, er voor, dat U straks dadelijk de reclameplaat heeft opgehangen voor Üw raam, en zelfs niet tot Zaterdag wachtte Dien dag en volgende zullen er 76 stuks in de stad zijn geplaatst of te zien, en wij verwachten grooten toeloop naar de buitengewoon mooie film, die een «Cul- tuurfllm* is van de beste soort. Alles wat het Christendom aan gezegende uitwen dige vruchten voortbrengt, is er in te bewonderen. Jammer, dat slechts één dag ter be schikking werd gsteldl Wij hopen, dat iedereen, die belangstelling koestert voor mooi en edel zendingswerk, dien dag zal vrijhouden. Het Christelijk Mannenkoor, welks offlcieele naam luidt: «Christelijke Mannen-Zangvereeniging*, alhier, zal twee mooie liederen zingen en de be kende jeugdige organist Feike Asma zal op het goede orgel der kerkjubelen.dat het een aard heeft. Wanneer U het tekst boekje reeds heeft kunnen doorlezen, zult U begrijpen, dat de verwachting en hoop hoog gespannen zijn, n.1. van opkomst en op uitwerking der fllm voor het zendings werk. De «Gereformeerde Kerken* werken met best menschenmateriaal, buitenge woon veelzodig ontwikkelde mannen en vrouwen' Één hunner meest op den voor grond tredende predikanten is een vriend uit mijne jeugd en hij beloofde reeds als student een eerste klas kerel te worden! Ik ben met recht, meen ik, heel trots op hem. Wanneer men nu leest: «Solo met 8000 kinderen op die Christelijke scholen alléén*, dan beseft men wat daar is bereikt. Doch deze fllm is óók bestemd voor alle mannen en vrouwen, die het Christelijk onderwijs nog geen goed hart toedragen, om hen een klein inzicht te geven in de cultuurwaarde van de zen ding. Onlangs zeide een geleerde van nfiam, dien verschillenden onzer kennen •ik ken geen andere dan Christelijke Cultuur*. Laat men daarover strijden, goed; maar ondertusschen «deZending* bewonderen en eerbiedigen, en kan het zijn moreel steunen. Voor de flnantleele zorgen komen alle Christenen van Neder land samen steeds met blijdschap op. Met veel dank voor de plaatsing dezer regels, door Uwe altijd nieuwe bereid willigheid, blijf ik gaarne, hoogachtend, namens het Comité, Uw dw. dr. 8. F. MONHEMIUS, Secr.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1929 | | pagina 10