HET KERSTFEEST. GEMENGD NIEUWS MIJNHARDT'S TABLETTEN Zenuw Laxeer Hoofdpijn Kiespijn Het kan niet worden ontkend, zelfs niet door Christelijke schrijvers, dat het •Kerstleest* het feest van Christus' ge boorte, is ontstaan uit het Joelfeest der Germanen, dat van 22 tot 25 December werd gevierd. Vandaar, dat bijv. in Zwe den het Kerstfeest nog altijd Joelfeest wordt genoemd en dat men spreekt van Joelklap, als men in Zweden, een ge schenk, tijdens het Kerstfeest in huis werpt. Ook het Zonnefeest der "Romeinen, het •Dies natalis Solis invice«, werd door Julius Caesar vastgesteld op 25 December. Tal van gebruiken op ons Kerstfeest, herinneren nog aan het oude Zonnefeest. Het rood in onze étalages, herinnert aan het rood' der zon, de kerstkrans aan het rad van den zonnewagen van Apollo. Het kerstbrood is, wij volgen hier de onder zoekers van oude gebruiken, voortge komen uit de »heidenwegge« of offer koek. In Engeland en Duitschland kende men vroeger het Yul-over, het kerstmis- zwijn, dat herinnerde aan het goudbor- stige varken »Gullinbursti« waarop Freya of Frao, god van zonneschijn en vrucht baarheid, reed. Het was paus Leo de Groot, die opper hoofd der kerk was van 440461, die beval dat op den 25sten December, het ge boortefeest van Christus zou worden ge vierd, om zooveel mogelijk de heidensche 'gebruiken den kop in te drukken en tegen te gaan. Ook paus Gregorius de Groote, ..die van 590-604 zetelde op den Heiligen Stoel, drong er sterk op aan, om de heidensche gebruiken te doen overgaan in de ge bruiken van het kerstfeest. Men heeft langen tijd getwijfeld, of Christus wel in December is geboren, want het Nieuwe Testament spreekt er niet van, doch Oostersche enWestersche theologen hebben, na onderzoekingen dsr lijsten der Romeinsche censoren in Pa lestina, kunnen vaststellen, dat de ge boorte van Christus heeft plaats gehad op den 25 December. Het feest duurde vier dagen, later werd het ingekort tot twee. De eerste dag was gewijd aan Christus' geboorte, de tweede aan den heiligen Stephanus, den eersten Christe- lijken martelaar. Wanneer het eerst de kerstboom in gebruik werd genomen, is niet met zeker heid te zeggen. Dat hieraan tal van legenden zijn ver bonden, spreekt van zelf. Een van deze is wel, dat het Luther zou zijn geweest, die voor het eerst voor zijn kinderen een kerstboom heeft ge plaatst. Men vertelt, dat hij, op een avond door een licht woud van dennenboomen ging. De maan scheen en tooverde een heerlijke stemming over het woud en over de boomen, die met sneeuw waren bedekt. Om zijn kinderen te kunnen ver tellen van zijn tocht, en om iets van de schoonheid van het woud te laten zien, nam hij een kleine denneboom mee naar huis. Wie de geschriften van Luther raad- zal niets vinden over den kerst oom. Een andere legende betreffende den kerstboom, is vol poëzie: Er leefde eens, dicht bij een woud, een daglooner met zijn vrouw en twee kin deren, Christiaan en Marie, ze waren arm en schamel was hun hut. Óp een avond, dat het stormde, en de sneeuw tegen het kleine venster werd gejaagd, werd aan de deur getikt en een kinderstem vroeg om toegelaten te worden. Vol medelijden werd het kind, dat beefde van de koude toegelaten, gespijsd en verwarmd en Christiaan bood aan, zijn bed met het kind te deelen. Doch nauwelijks had men zich ter ruste begeven, of men hoorde een koor van lieflijke stemmen. In de hut kwam een ongekende glans en ter wijl de daglooner en zijn vrouw en kin deren de deur openden, zagen zij een rij van- engelen, en aan den denneboom voor hun huis hingen kostbare geschenken. De daglotmer had het Kindeke Jezus onderdak verleend. Eiken keer, op den geboortedag van Christus, was de boom, die steeds groen bleef, vol geschenken. Door een legende is verklaard, waarom de denneboom als Kerstboom is uitver koren. Winfried, we kennen hem beter als Bonifacius, predikte in 725 onder de Saksers. Doch hq had weinig succes. Op een goeden dag, ging h}j door het bosch, waarin de eik stond, de heilige eik, aan god Donar of Thor gewijd, aan wiens voet werd geofferd. De Saksers stonden op het punt een kind aan dien god te offeren. Hij nam het kind onder zijn hoede, greep een bijl en velde den grooten eik. De Saksers stonden verbaasd, Ze verwachtten, dat Donar den vermetele zou straffen, doch er gebeurde, natuurlijk, niets. Toen wees Bonifacius den denneboom aan en hij zeide: »Uw heilige boom zij van nu af de denneboom*. Het is de boom, die van den vrede spreekt, want van zijn hout, zijn Uw woningen gemaakt. Hij is het teeken der onsterfelijkheid, want hij is altijd groen. En hij is de boom van het Christen kind, want hij wijst met zijn takken ten hemel. Populair was de kerstboom in Neder land, Duitschland, Spanje en Italië. Vol gens sommigen zou in Frankrijk het gebruik van den kerstboom bekend zijn geworden, in den Fonisch—Duitschen oorlog, toen de Duitschers het Kerstfeest vierden. Doch dat kan niet juist zijn, want reeds in 1840 had de hertogin Helene van Orleans, ze was een prinses van Mecklenburg, in de Tuilleries een grooten kerstboom opgericht, welke dadelijk veel navolging vond. Ook keizerin Eugenie richtte, natuurlijk vóór den oorlog van zeventig, een kerstboom op. Men zou kunnen zeggen, dat de Duitschers den kerstboom in Frankrijk populairder heb ben gemaakt. Koningin Victoria liet in 1840 een kerstboom met geschenken opstellen, welke niet minder dan 10000 gulden kostte, terwijl in 1847 de hertog van Nor- folke, een kerstboom deed oprichten vo°r de families van zijn personeel, welke boom met geschenken een bedrag van f 60.000 eischte. Volgens sommigen heeft men het ont staan van den kerstboom aan het vol gende te danken Het was de gewoonte van de geloovigen; in den Kerstnacht kaarsen naar de kerken mede te nemen, ter eere van het Christuskind. Ze werden ontstoken en door de kerkdienaren op ijzeren luchters bevestigd, welke den vorm van een pvramide hadden. De hoofdzaak werd dus niet de kerstboom, doch de kaarsen en de kerstboom moest de luchters voor stellen. j. ai i Het staat vrijwel vast, dat in straats burg de eerste kerstboom van Duitsch land werd opgericht, tusschen de jaren 1582 tot 1604. We lezen in de »Memorabilia« •Auf Weihnachten richtet man Tan- nenbaum zu Strassburg, in Stuben auf. Daran »hanchet« man Rosen aus viel- farbiges Papier, gesnitten Apfel, Zucker*. De gewoonte om in den Kerstnacht een wieg met het Kindeke Jezus te wiegen, is al heel oud. Zoo vindt men nog in het stedelijk Museum te Utrecht een dergelijk wiegje, en uit een werk van Wallich Syvaerts, dat in 1604 werd uitgegeven, lezen we: •hoe men op kersdach een wieghken met een Beeldeken daerinne, na een cleyn kindeken, ligghende in de luyers ge- fationeert opt hoch Autaer (van de oude kerk te Utrecht) placht te zetten enne dat d'ouders hare kinderen met een wieghs- ken ende schelle in de kercke leyden ende als de priester onder de misse, het kindeken op het autaer staende begoste te wieghen ende te singhen»cia, cia, cia,« (kerstlied) soo vinghen de kinderen voort mede an, elck dijne kindeken te wieghen er.dp te singhen, maekende daar benevens een groot gheluyt ende ghe- cimck met haere schellen, dat de geheele kercke daer van vervult was.« Onder de wiegeliederen, die gezongen werden, releveeren wij Men kan zeggen, dat de wieg, waar mede men in Kerstnacht het Christus- kindeke wiegde, uit de v Kerstkribbe is gekomen. De kribbe, zoo vertelt een Duitsch schrijver, is het middelpunt, waarom wij ons het ontstaan van het Kerstfeest te danken hebben. Reeds de eerste Paus, die dit feest in het Westen invoerde en den 25sten De cember in het jaar 354 te Rome den ge boortedag van Christus in den krans der kerkelijke feestdagen liet opnemen, reeds Paus Liberius gaf aan de kerstkribbe, baar eigenaardige beteekenis. Hij liet omstreeks 360 o,p den heuvel van Esqui- linus (een der zeven heuvelen, waarop Rome is gebouwd) een basiliek oprichten die hoofdzakelijk aan het Kerstfeest was gewijd en die ook een kapel met een kribbe bevatte. Deze kerk, met de Maria met de kribbe, werd in 534 door Paus Sixtus III ver nieuwd, aan de jonkvrouwe Maria gewijd, zij kreeg het gewijde brood, dat God in de kribbe legd.e,- daardoor werd de kribbé tot een soort altaar verheven. Bovendien werden die kerk de planken van de oor spronkelijke kribbe, waarin de Heiland had gelegen, bewaard. Het kribbe-altaar in de kerk Santa Maria Maggiore was het voorbeeld voor andere kerken, en het gebruik van de kribbe verbreidde zich geleidelijk. Inplaats van den eenvoudigen baksteenen opbouw van de oude kribben, werden al spoedig zilveren kribben met kostbare versiering gemaakt, zoodat daar tegen werd gepredikt in de vijfde eeuw, omdat de kribben al te profaan leken. Toen men eenmaal de kribbe met het kindeke Jezus had vervaardigd, ging men verder. Weldra werden om de kribbe allerlei figuren gegroepeerd. Tot hen die aan de kribbe groote wij dinggaven was ook Franciscus van Assisië, doordien hij kort voor zijn dood (1226) als een soort erfenis, het volk de schoon heid van het feest aantoonde. In het woud van Greccio, richtte hij een kribbe op, liet stroo aanbrengen en in de kribbe uitschudden en een os en een ezelin brengen. In de beschrijving van deze plechtigheid lezen we: »De broeders werden geroepen, en het volk stroomde er bij. In het woud weer galmden de stemmen en deze eerbied waardige nacht werd schitterend en feestelijk gemaakt door ontelbarejichten en door eenstemmig aangeheven lofzan gen. De heilige Franciscus stond voor de kribbe, van geloovige liefde vervuld, en met tranen in de oogen, zong hij het heilige evangelie. Toen predikte hij, ter wijl het volk om hem was geschaard, de geboorte van den armen Koning, waarbij hij dan telkens, in diepe vereering, van het kindje van Bethlehem sprak.* Johannes van Greccio, die eerst soldaat, zich had geschaard Qnder de discipelen van Franciscus, heeft verteld, dat hij in de kribbe, een goed gevormd, gezond knaapje heeft zien liggen, dat door Fran ciscus werd omarmd en uit zlju slaap gewekt.... De idylle, welke Franciscus van Assisi in den hel-verltchten nacht deed herleven, werd nagevolgd gedurende de geheele Middeleeuwen en veelvuldig nog in den nieuwen tijd. Maar weldra voldeed deze levenlooze vertooning van de geboorte van Christus de geloovigen niet meer. Menschen en menschelljke stemmen moeten de bnoo- vering wekken. De stomme stijve poppen bH de kribbe moesten plaats maken voor priesters, die prachtig waren gekleed, priesters -die Maria en Joseph en de herders moesten voorstellen, terwijl bij de kribbe latijnsche beurtzangen werden aangeheven. Hier hebben we het begin van de Kerst- misdrama's, welke uit het feest der kribbe zich ontwikkelen. Waarschijnlijk was het Rouaan, waar het eerste Kerstmisdrama werd opgevoerd. In Duitschland kende men al vroeg deze toenmalige voorstel lingen van het Kerstfeest. Het Christuskind werd in plaats van in een steenen kribbe, in een wieg gelegd, zooals ze in het dagelijksch leven werd gebruikt. Een kinderwijze klonk en men begon te-dansen. Priesters en leeken gaven elkaar de hand en men danste rondom den herboren Heer der wereld. In de 16e eeuw werd de wieg als kinderlijk speelgoed uit de kerk verbannen en het dansen en zingen om het wiegje afge keurd. En zoo langzamerhand werd de kribbe, die langen tijd naast het altaar een plaats had gevonden, meer gebruikt bij het huiselijke kerstfeest, waar ze nog altijd is te vinden. Men kan zeggen, dat sinds het tijdperk der Reformatie, de kribbe een plaats in den familiekring heeft gekregen. Het volk begon nu de kribben voor het gezin te maken. Hierbij kwam de volks kunst tot uiting en wie het Beiersche Nationaal Museum te München bezoekt, kan daar een prachtige, verzameling van kribben zien. De zendelingen hebben het feest der kribbe over de geheele wereld verspreid. Zooals bekend, wordt in de verschil lende landen het Kerstfeest op tal van manieren gevierd. Te Rouaan b.v. kent men nog het feest der ezels. In den Kerstnacht wordt om de kerk een omme gang gemaakt. Priesters stellen hierbij profeten voor, die de komst van den Messias hebben voorspeld. In een beschrijving blijkt, dat reeds in 1150 het Kerstfeest te Utrecht werd ge vierd, een dergelijk feest had te Delft voor het eerst plaats in 1498. De Hervorming had niet veel met het Kerstfeest op. De synode van Dordrecht in 1574 wilde van de viering van het Kerstfeest niets weten, doch de synode te Middelburg bepaalde, dat »de kerken de overheden zullen verzoeken den feest dag af te schaffen, behalve den Zondag, het Kerstfeest en Hemelvaartsdag». De Synode van Dordrecht van 1618 tot 1619 gehouden, bepaalde, dat de ge meenten behalve de Zondagen, ook het Kerstfeest, Paschen, Pinksteren en den daarop volgenden dag zouden vieren. Eerst na 1500 werd het gebruik, elkaar geschenken aan te bieden. In 1846 wer den door Joseph Cundall, de kerstkaar ten uitgevonden, doch ze kwamen eerst in 1862 te London in zwang. In de geschiedenis worden twee belang wekkende gebeurtenissen op Kerstmis meegedeeld. Op Kerstdag van het jaar 303 gaf kei zer Diocletianus bevel, tal van Christenen, die bijeen waren, om te brengen. Ze waren In een gebouw verzameld, hij liet dit ge bouw sluiten en in brand steken. Velen kwamen in de vlammen om. Op Kerstdag van het jaar 800, toen ïarel de Groote in de St. Pieterskerk te ïome geknield lag, zette Paus Leo III ïem een gouden kroon op het hoofd, als een wijding van den vorst tot keizer van het Westen. De aanwezigen begroetten 'aem toen als imperator. Het Kerstfeest is geworden tot een feest vol wijding, van hoop en verwachting. Dichters hebben het bezongen, van de schoonheid van het feest verteld. Wonderlijke verhalen hebben de ronde gedaan onder alle volkeren, over de dingen, welke in den Kerstnacht plaats hebben. Verhalen, welke bewijzen, welke stemming in het kinderlijke gemoed van len geloovigen mensch, het feest van Christus' geboorte heeft gewekt. Moge ook het komende Kerstfeest, een gelukkig Kerstfeest zijn. Binnenland. Ontploffing te IJmuiden. Drie arbeiders gewond. De vorige week heeft in de stikstoffa- briek van de hoogovens een ontploffing plaats gehad. Men was Zaterdagochtend bezig met het herstellen van den ketel, waarin de ontploffing plaats vond, en toen is er opnieuw een ontploffing ge weest. Vermoedelijk is een vlam in de stikstof geslagen, waardoor de ketel ge deeltelijk uit elkaar is gesprongen. Ver scheiden arbeiders waren in het gebouw aan het werk; dertien van hen zijn ge wond, van wie vier ernstig. Twee wer den ter plaatse verbonden en konden daarna naar hun woning gaan; elf arbei ders werden naar het Roode Xruiszieken- huis te Beverwijk overgebracht. Van deze elf, die allen brandwonden hadden opge- loopen, werden er zevert* in het zieken huis verbonden, waarna zij naar hun wo ning terugkeerden. Er zijn twee zeer ernstig gewond: de arbeider Jordan uit Haarlem en de Duitsche arbeider Wag- ner. Verder zijn in het ziekenhuis opge nomen de timmerman Hubregtse, wonen de te Velsen, en de arbeider Nijhof, uit Den Haag. De brand, dié ontstond, kon spoedig worden gebluscht. DE ONBEWAAKTE OVERWEGEN. Door een sneltrein gegrepen en gedood. Zaterdagavond omstreeks zes uur is de 85-jarige v. D., die per fiets den overweg bij Duivendrecht wilde passeeren, door Ingezonden Mededeellng. (845). den sneltrein UtrechtAmsterdam ge grepen en op slag gedood. D. was ongehuwd en woonde bij 00 Geinbrug; hij was afkomstig uit Drente en was te Duivendrecht als landbouwers- knecht werkzaam. De machinist van den trein heeft, toert hij den man zag, fluitsignalen gegeven, terwijl hij zeer krachtig remde. Het was echter niet mogelijk, den trein tijdig tot staan te brengen. De voortvluchtige Haagsche kantoorlooper. Aangehouden. Vrijdagnacht is in een logement te Rotterdam aangehouden de 27-jarige kan toorlooper L., die, in dien dienst van de Haagsche Bouw-Maatschappij dezer da gen verdwenen is met een bedrag van 18.000 gulden, adt hij voor genoemde on derneming had geïnd bij de Twentsche Bank in Den Haag. Bij zijn aanhouding had L. nog 10.000 gulden in zijn bezit. De gearresteerde is naar Den Haag overgebracht. Nog twee aanhoudingen. En nog 5000 gevonden. De Haagsche politie heeft inzake de verdwijning van den geldlooper L. met 18.000 ook nog twee kantoorbedienden aangehouden. De een kwam zich aan het hoofdbureau van politie melden. Hij zei- de, van L. eenig geld te hebben ontvan gen, doch niét geweten te hebben, dat dit van verduistering afkomstig was. De tweede is thuis gearresteerd. Beiden zijn opgesloten als verdacht van heling. Zij hadden slechts een klein bedrag bij zich. Nader wordt gemeld, dat de looper een bekentenis heeft afgelegd en dat nog een bedrag van ongeveer 5000 is gevonden, dat een der beide andere aangehoudenen in een koffer in een andere woning had verborgen. DE MOORD AAN HET BEZUIDEN- HOUT IN DEN HAAG. De vroegere huishoudster (mej. F. Hol- steyn) van de in haar woning aan het Be- zuidenhout in Den Haag vermoorde mevr. K. V. H. Odem heeft het zieken huis verlaten. Zij is nog bedlegerig en wordt verpleegd bij haar schoondochter. Met deze heeft een vertegenwoordiger van de Haagsche Courant gesproken. Wat hij: van mej. Holsteyn vernomen heeft over de toedracht van de gebeurte nissen klopt met het vroeger gepubliceer de. Hierbij kwam ook de stellige verkla ring, dat mej. Holsteyn in den verdachte Kr. v. d. M. den man heeft herkend, die haar heeft aangevallen en mishandeld. Toen zij hoorde gillen en bij de voorka mer was gekomen, kwam Kr. v. d. M. daaruit, deed de deur voor haar neus dicht, en zei: Er is niets met mevrouw gebeurd. Toen kwam hij haar in den rug, trok haar hoofd achterover en gaf haar een snede in den hals. Toen zij zich ver weerde heeft hij haar nog meer sneden toegebracht. Door de snede in den hals is de slagader bloot komen te liggen. De spieren van hals en rechterarm zijn doorgesneden. Daardoor zijn nek en arm stijf geworden; dat zal voorloopig nog wel zoo blijven. Volgens de huishoudster had Kr. v. d. M. al een paar nachten geslapen in het schuurtje in den tuin van het leegstaan de huis naast dat van mevr. Odem. Bij informatie bij de politie deelde deze mede, dat het niet is komen vast te staan dat het Kr. v. d. M. geweest is, die in dat schuurtje heeft geslapen. De verdachte zelf weigert mede te deelen, waar hij de laatste nachten voor den moord is ge weest. ONDER DE STOOMTRAM. Het slachtoffer zwaar verminkt Zaterdagmorgen tegen half 12 heeft op de St Anna9traat te Nijmegen! een ernstig ongeluk plaats gehad. Toen de vroedvrouw Van der Wal, wonende Ha- zenkampscheweg te Nijmegen per motor rijwiel de tramrails wilde passeeren, werd zjj door een van Gennep komende stoom tram gegrepen en een eindweegs meege sleurd. Het motorrijwiel was daarbij on der de locomotief geraakt en werd geheel vernield. De overblijfselen zaten in het onderstel vastgeklemd. Mej. Van der Wal werd zeer ernstig gewond en gruwelijk verminkt. Nadat dr. Van den Horn van den Bos de eerste hulp had verleend, werd het slachtoffer ln hoogst zorgwekkende toe stand naar het Canlsluaziekehhuia ver voerd. ^AMELAND GEÏSOLEERD. Wegens den lagen waterstand kon de postboot Wadderzee Zaterdagmiddag niet uitvaren. Vannaoht zou men trachten Holwerd te bereiken. Ongeveer 80 arbei ders van dé Amsterdamsche Ballast- Maatschappjj moeten wachten. DOOD DOOR SCHULD. Te Winschoten is gisteren de 18-jarlge J. K., arbeider te Vledderveen, voor de justitie geleid, als verdacht van vernie ling van electrische draden, tengevolge waarvan op 15 dezer te Vledderveen W. Hulshof met de draden in aanraking is gekomen en overleden. K. ie in voorloopi- ge hechtenis gesteld. Buitenland. Kinderroof. Te Dolna-Banja, zoo vertelt de Sofioter oorrespondent van de Neue Freie Presse, heeft zeven jaar geleden het geheimzin nige verdwijnen van een driejarig meisje en een jonger broertje groote beroering gewekt. Alle nasporingen naar de kinde ren bleven vruchteloos. Intusschen ver huisden de ouders naar Sofia. Dezer dagen stond in de buurt, waar zij thans wonen, een zigeunerwagen. De moeder keek toevallig eens naar binnen en her kende tof haar groote verbazing haar verdwenen kinderen. De zigeuner en zijn vrouw bekenden, dat zij de kinderen zeven jaar' tevoren, te Dolna-Banja ge roofd hadden. De vrouw mocht de kinde ren meenemen. Den volgenden dag kwa men de zigeuners weer bij de ouders, zoo genaamd om vergiffenis te vragen, doch inderdaad om de kinderen opnieuw te rooven. Toen zij zagen, dat zij door list niet zouden slagen, namen zij geweld te baat. Terwijl het meisje zich aan haar moeder vastklemde, die luid om hulp schreeuwde, maakte de zigeuner zich meester van het jongetje, trok het in een auto en verdween nadat hij eerst den vader vermoord had. De spoedig toege snelde politie nam de zigeunervrouw in hechtenis. Naar den man zoekt men. Men meent door dit geval een uitgebreide or ganisatie op het spoor te zijn gekomen, die er haar werk van maakte kinderen te stelen. HOOFDEN VAN GROOTE GEZINNEN BELOOND. De Fransche Academie heeft zich in deze laatste dagen van het jaar als ge woonlijk bezig gehouden met het toeken nen van prijzen, geenszins voor letter kundige deugden alleen. Dank zij de mildheid van wijlen het echtpaar Cog- nacq-Jav kan de academie jaarlijks be looningen toekennen to.a. aan de hoofden van gezinnen met veel kinderen. Wan neer men rekent, dat er alleen uit het Seine-departement duizend candidaten d.w.z. echtparen, die ten minste negen kinderen hebben naar den prijs mee dongen, dan moet men erkennen, dat, hoe nijpend het bevolkingsvraagstuk in Frankrijk ook mag zijn, een groot gezin niet zulk een zeldzaamheid is als men misschien zou denken. Dit jaar zijn er dan ook niet minder dan negentig beloo ningen van 25.000 frank elk en vele ande re van 10.000 frank toegekend. Er was onder de beloonde gezinnen één gezin met vijftien en ..één gezin met veertien kinderen. Zeven gezinnen waren er met dertien kinderen; vijf-en-twintig met twaalf; negen-eri-twintig met elf; negen tien met 10 kinderen. WEER EEN SPOORWEGONGELUK. In België. In het station te Anhee in de provincie Namen is Zaterdag de personentrein An heeCiney ten gevolge van verkeerden wisselstand door een goederentrein, ko mende uit de provincie Luxemburg aan- gerklen. Twee wagens van den goederen trein werden verbrijzeld, de locomotieven liepen zware schade op en vele rijtuigen van den personentrein vlogen aan stuk ken. Gelukkig beperkte het ongeluk zich tot stoffelijke schade. Het gerechtelijk onderzoek van de spoorwegramp bij Namen wordt nog steeds voortgezet. De machinist Coore- man, van den verongelukten trein is thans zooverre hersteld, dat hij naar de gevangenis te Namen kon worden over gebracht. De toestand der gewonden is zeer bevredigend. Zaterdag hebben drie hunner het militaire hospitaal, waar zij verpleegd werden, verlaten. EEN BEDE OM PROTECTIE. Droevige toestand ln Hongarije. „Heden ontving ik een hartverscheu rende brief van een arme weduwe", schrijft de redacteur van den Pester Lloyd, „waarin om mijne „machtige pro tectie" bfj den burgemeester wordt ge smeekt. Eene dagelijks voorkomende tra gedie ontrolt zich in dezen brief'. „De schrijfster, een weduwe, stond, toen haar man stierf, arm en ziek en een zaam Jn de groote stad, vond echter on derdak bij een zwager, die herbergier te Vinga was. Toen kwam in den herfst van 1919 de Roemeensche invasie en werd de herbergier met vrouw en schoonzuster, gelfik zoovele Hongaren, door de indrin gers verdreven. Te Boedapest zocht hij tevergeefs zich te vestigen, totdat hij op de reddende gedachte kwam, met den straatverkoop van krakelingen zijn geluk te probeeren. Deze gedachte echter in de daad om te zetten, was verre van eenvou dig. Maandenlang liep de 60-jarige man de deuren van de verschillende gemeen- te-bureaux plat voordat het hem gelukte, zich een licqnsie voor den straatverkoop van krakelingefi te versohaffen. Deze 11- censie was echter slechts voorloopig. Alle smeeken, deze blüvend te maken, leidde tot niets. Daarvoor heeft men n.1. proteo- tie en heel wat protectie noodig. Want legio is het getal dergenen, die daarnaar solüciteeren. Dan moet men wel van zeer goede familie zijn of bijzonder invloed- rfjke relaties hebben. Immers verdient een krakellngenverkooper van 'e mor- gens vroeg tot 's avonds, wanneer hij ge- ntk heeft op werkdagen 85 centi en op Zondagen 1.80. Van zulk eene verdien de kunnen een vroegere herbergier nel 'JJ JIBIJLW- »Het quamen dry coninghen uit verre landen. Nu wieghen wij, nu wieghen wij. Sy quamen van Üoste, zy quamen van verre. Nu wieghen wij, nu wieghen wij.» tabletten tabletten I tabletten j I tabletten Uu..|, Cl I Doo» 60 cl. I B""l« 30 en 60 cl 1 B""l' 30 I Dete artlkeltn i-)n voortien vin tien pa»rdvTH77)gba.r 'lij Apotli.n ï-jro;j.,1 to

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1929 | | pagina 10