HET KERSTFEEST.
GEMENGD NIEUWS
MIJNHARDT'S TABLETTEN
Zenuw Laxeer Hoofdpijn Kiespijn
Het kan niet worden ontkend, zelfs
niet door Christelijke schrijvers, dat het
•Kerstleest* het feest van Christus' ge
boorte, is ontstaan uit het Joelfeest der
Germanen, dat van 22 tot 25 December
werd gevierd. Vandaar, dat bijv. in Zwe
den het Kerstfeest nog altijd Joelfeest
wordt genoemd en dat men spreekt van
Joelklap, als men in Zweden, een ge
schenk, tijdens het Kerstfeest in huis
werpt.
Ook het Zonnefeest der "Romeinen, het
•Dies natalis Solis invice«, werd door
Julius Caesar vastgesteld op 25 December.
Tal van gebruiken op ons Kerstfeest,
herinneren nog aan het oude Zonnefeest.
Het rood in onze étalages, herinnert aan
het rood' der zon, de kerstkrans aan het
rad van den zonnewagen van Apollo. Het
kerstbrood is, wij volgen hier de onder
zoekers van oude gebruiken, voortge
komen uit de »heidenwegge« of offer
koek. In Engeland en Duitschland kende
men vroeger het Yul-over, het kerstmis-
zwijn, dat herinnerde aan het goudbor-
stige varken »Gullinbursti« waarop Freya
of Frao, god van zonneschijn en vrucht
baarheid, reed.
Het was paus Leo de Groot, die opper
hoofd der kerk was van 440461, die beval
dat op den 25sten December, het ge
boortefeest van Christus zou worden ge
vierd, om zooveel mogelijk de heidensche
'gebruiken den kop in te drukken en
tegen te gaan.
Ook paus Gregorius de Groote, ..die
van 590-604 zetelde op den Heiligen Stoel,
drong er sterk op aan, om de heidensche
gebruiken te doen overgaan in de ge
bruiken van het kerstfeest.
Men heeft langen tijd getwijfeld, of
Christus wel in December is geboren,
want het Nieuwe Testament spreekt er
niet van, doch Oostersche enWestersche
theologen hebben, na onderzoekingen dsr
lijsten der Romeinsche censoren in Pa
lestina, kunnen vaststellen, dat de ge
boorte van Christus heeft plaats gehad
op den 25 December. Het feest duurde
vier dagen, later werd het ingekort tot
twee. De eerste dag was gewijd aan
Christus' geboorte, de tweede aan den
heiligen Stephanus, den eersten Christe-
lijken martelaar.
Wanneer het eerst de kerstboom in
gebruik werd genomen, is niet met zeker
heid te zeggen.
Dat hieraan tal van legenden zijn ver
bonden, spreekt van zelf.
Een van deze is wel, dat het Luther
zou zijn geweest, die voor het eerst voor
zijn kinderen een kerstboom heeft ge
plaatst. Men vertelt, dat hij, op een avond
door een licht woud van dennenboomen
ging. De maan scheen en tooverde een
heerlijke stemming over het woud en
over de boomen, die met sneeuw waren
bedekt. Om zijn kinderen te kunnen ver
tellen van zijn tocht, en om iets van de
schoonheid van het woud te laten zien,
nam hij een kleine denneboom mee naar
huis.
Wie de geschriften van Luther raad-
zal niets vinden over den kerst
oom.
Een andere legende betreffende den
kerstboom, is vol poëzie:
Er leefde eens, dicht bij een woud, een
daglooner met zijn vrouw en twee kin
deren, Christiaan en Marie, ze waren arm
en schamel was hun hut. Óp een avond,
dat het stormde, en de sneeuw tegen het
kleine venster werd gejaagd, werd aan
de deur getikt en een kinderstem vroeg
om toegelaten te worden. Vol medelijden
werd het kind, dat beefde van de koude
toegelaten, gespijsd en verwarmd en
Christiaan bood aan, zijn bed met het
kind te deelen. Doch nauwelijks had men
zich ter ruste begeven, of men hoorde
een koor van lieflijke stemmen. In de
hut kwam een ongekende glans en ter
wijl de daglooner en zijn vrouw en kin
deren de deur openden, zagen zij een rij
van- engelen, en aan den denneboom voor
hun huis hingen kostbare geschenken.
De daglotmer had het Kindeke Jezus
onderdak verleend. Eiken keer, op den
geboortedag van Christus, was de boom,
die steeds groen bleef, vol geschenken.
Door een legende is verklaard, waarom
de denneboom als Kerstboom is uitver
koren.
Winfried, we kennen hem beter als
Bonifacius, predikte in 725 onder de
Saksers. Doch hq had weinig succes. Op
een goeden dag, ging h}j door het bosch,
waarin de eik stond, de heilige eik, aan
god Donar of Thor gewijd, aan wiens
voet werd geofferd. De Saksers stonden
op het punt een kind aan dien god te
offeren. Hij nam het kind onder zijn
hoede, greep een bijl en velde den grooten
eik. De Saksers stonden verbaasd, Ze
verwachtten, dat Donar den vermetele
zou straffen, doch er gebeurde, natuurlijk,
niets.
Toen wees Bonifacius den denneboom
aan en hij zeide: »Uw heilige boom zij
van nu af de denneboom*. Het is de boom,
die van den vrede spreekt, want van zijn
hout, zijn Uw woningen gemaakt. Hij is
het teeken der onsterfelijkheid, want hij
is altijd groen.
En hij is de boom van het Christen
kind, want hij wijst met zijn takken ten
hemel.
Populair was de kerstboom in Neder
land, Duitschland, Spanje en Italië. Vol
gens sommigen zou in Frankrijk het
gebruik van den kerstboom bekend zijn
geworden, in den Fonisch—Duitschen
oorlog, toen de Duitschers het Kerstfeest
vierden. Doch dat kan niet juist zijn,
want reeds in 1840 had de hertogin Helene
van Orleans, ze was een prinses van
Mecklenburg, in de Tuilleries een grooten
kerstboom opgericht, welke dadelijk veel
navolging vond. Ook keizerin Eugenie
richtte, natuurlijk vóór den oorlog van
zeventig, een kerstboom op. Men zou
kunnen zeggen, dat de Duitschers den
kerstboom in Frankrijk populairder heb
ben gemaakt.
Koningin Victoria liet in 1840 een
kerstboom met geschenken opstellen,
welke niet minder dan 10000 gulden
kostte, terwijl in 1847 de hertog van Nor-
folke, een kerstboom deed oprichten vo°r
de families van zijn personeel, welke
boom met geschenken een bedrag van
f 60.000 eischte.
Volgens sommigen heeft men het ont
staan van den kerstboom aan het vol
gende te danken
Het was de gewoonte van de geloovigen;
in den Kerstnacht kaarsen naar de
kerken mede te nemen, ter eere van het
Christuskind. Ze werden ontstoken en
door de kerkdienaren op ijzeren luchters
bevestigd, welke den vorm van een
pvramide hadden. De hoofdzaak werd
dus niet de kerstboom, doch de kaarsen
en de kerstboom moest de luchters voor
stellen. j. ai i
Het staat vrijwel vast, dat in straats
burg de eerste kerstboom van Duitsch
land werd opgericht, tusschen de jaren
1582 tot 1604.
We lezen in de »Memorabilia«
•Auf Weihnachten richtet man Tan-
nenbaum zu Strassburg, in Stuben auf.
Daran »hanchet« man Rosen aus viel-
farbiges Papier, gesnitten Apfel, Zucker*.
De gewoonte om in den Kerstnacht een
wieg met het Kindeke Jezus te wiegen,
is al heel oud.
Zoo vindt men nog in het stedelijk
Museum te Utrecht een dergelijk wiegje,
en uit een werk van Wallich Syvaerts,
dat in 1604 werd uitgegeven, lezen we:
•hoe men op kersdach een wieghken met
een Beeldeken daerinne, na een cleyn
kindeken, ligghende in de luyers ge-
fationeert opt hoch Autaer (van de oude
kerk te Utrecht) placht te zetten enne dat
d'ouders hare kinderen met een wieghs-
ken ende schelle in de kercke leyden
ende als de priester onder de misse, het
kindeken op het autaer staende begoste
te wieghen ende te singhen»cia, cia,
cia,« (kerstlied) soo vinghen de kinderen
voort mede an, elck dijne kindeken te
wieghen er.dp te singhen, maekende daar
benevens een groot gheluyt ende ghe-
cimck met haere schellen, dat de geheele
kercke daer van vervult was.«
Onder de wiegeliederen, die gezongen
werden, releveeren wij
Men kan zeggen, dat de wieg, waar
mede men in Kerstnacht het Christus-
kindeke wiegde, uit de v Kerstkribbe is
gekomen.
De kribbe, zoo vertelt een Duitsch
schrijver, is het middelpunt, waarom wij
ons het ontstaan van het Kerstfeest te
danken hebben.
Reeds de eerste Paus, die dit feest in
het Westen invoerde en den 25sten De
cember in het jaar 354 te Rome den ge
boortedag van Christus in den krans der
kerkelijke feestdagen liet opnemen, reeds
Paus Liberius gaf aan de kerstkribbe,
baar eigenaardige beteekenis. Hij liet
omstreeks 360 o,p den heuvel van Esqui-
linus (een der zeven heuvelen, waarop
Rome is gebouwd) een basiliek oprichten
die hoofdzakelijk aan het Kerstfeest was
gewijd en die ook een kapel met een
kribbe bevatte.
Deze kerk, met de Maria met de kribbe,
werd in 534 door Paus Sixtus III ver
nieuwd, aan de jonkvrouwe Maria gewijd,
zij kreeg het gewijde brood, dat God in
de kribbe legd.e,- daardoor werd de kribbé
tot een soort altaar verheven. Bovendien
werden die kerk de planken van de oor
spronkelijke kribbe, waarin de Heiland
had gelegen, bewaard. Het kribbe-altaar
in de kerk Santa Maria Maggiore was
het voorbeeld voor andere kerken, en
het gebruik van de kribbe verbreidde zich
geleidelijk. Inplaats van den eenvoudigen
baksteenen opbouw van de oude kribben,
werden al spoedig zilveren kribben met
kostbare versiering gemaakt, zoodat daar
tegen werd gepredikt in de vijfde eeuw,
omdat de kribben al te profaan leken.
Toen men eenmaal de kribbe met het
kindeke Jezus had vervaardigd, ging
men verder. Weldra werden om de kribbe
allerlei figuren gegroepeerd.
Tot hen die aan de kribbe groote wij
dinggaven was ook Franciscus van Assisië,
doordien hij kort voor zijn dood (1226)
als een soort erfenis, het volk de schoon
heid van het feest aantoonde.
In het woud van Greccio, richtte hij
een kribbe op, liet stroo aanbrengen en
in de kribbe uitschudden en een os en
een ezelin brengen. In de beschrijving
van deze plechtigheid lezen we:
»De broeders werden geroepen, en het
volk stroomde er bij. In het woud weer
galmden de stemmen en deze eerbied
waardige nacht werd schitterend en
feestelijk gemaakt door ontelbarejichten
en door eenstemmig aangeheven lofzan
gen. De heilige Franciscus stond voor
de kribbe, van geloovige liefde vervuld,
en met tranen in de oogen, zong hij het
heilige evangelie. Toen predikte hij, ter
wijl het volk om hem was geschaard, de
geboorte van den armen Koning, waarbij
hij dan telkens, in diepe vereering, van
het kindje van Bethlehem sprak.*
Johannes van Greccio, die eerst soldaat,
zich had geschaard Qnder de discipelen
van Franciscus, heeft verteld, dat hij in
de kribbe, een goed gevormd, gezond
knaapje heeft zien liggen, dat door Fran
ciscus werd omarmd en uit zlju slaap
gewekt....
De idylle, welke Franciscus van Assisi
in den hel-verltchten nacht deed herleven,
werd nagevolgd gedurende de geheele
Middeleeuwen en veelvuldig nog in den
nieuwen tijd.
Maar weldra voldeed deze levenlooze
vertooning van de geboorte van Christus
de geloovigen niet meer. Menschen en
menschelljke stemmen moeten de bnoo-
vering wekken. De stomme stijve poppen
bH de kribbe moesten plaats maken voor
priesters, die prachtig waren gekleed,
priesters -die Maria en Joseph en de
herders moesten voorstellen, terwijl bij de
kribbe latijnsche beurtzangen werden
aangeheven.
Hier hebben we het begin van de Kerst-
misdrama's, welke uit het feest der kribbe
zich ontwikkelen. Waarschijnlijk was het
Rouaan, waar het eerste Kerstmisdrama
werd opgevoerd. In Duitschland kende
men al vroeg deze toenmalige voorstel
lingen van het Kerstfeest.
Het Christuskind werd in plaats van in
een steenen kribbe, in een wieg gelegd,
zooals ze in het dagelijksch leven werd
gebruikt. Een kinderwijze klonk en men
begon te-dansen. Priesters en leeken
gaven elkaar de hand en men danste
rondom den herboren Heer der wereld.
In de 16e eeuw werd de wieg als kinderlijk
speelgoed uit de kerk verbannen en het
dansen en zingen om het wiegje afge
keurd. En zoo langzamerhand werd de
kribbe, die langen tijd naast het altaar
een plaats had gevonden, meer gebruikt
bij het huiselijke kerstfeest, waar ze nog
altijd is te vinden.
Men kan zeggen, dat sinds het tijdperk
der Reformatie, de kribbe een plaats in
den familiekring heeft gekregen.
Het volk begon nu de kribben voor het
gezin te maken. Hierbij kwam de volks
kunst tot uiting en wie het Beiersche
Nationaal Museum te München bezoekt,
kan daar een prachtige, verzameling van
kribben zien.
De zendelingen hebben het feest der
kribbe over de geheele wereld verspreid.
Zooals bekend, wordt in de verschil
lende landen het Kerstfeest op tal van
manieren gevierd. Te Rouaan b.v. kent
men nog het feest der ezels. In den
Kerstnacht wordt om de kerk een omme
gang gemaakt. Priesters stellen hierbij
profeten voor, die de komst van den
Messias hebben voorspeld.
In een beschrijving blijkt, dat reeds in
1150 het Kerstfeest te Utrecht werd ge
vierd, een dergelijk feest had te Delft
voor het eerst plaats in 1498.
De Hervorming had niet veel met het
Kerstfeest op. De synode van Dordrecht
in 1574 wilde van de viering van het
Kerstfeest niets weten, doch de synode
te Middelburg bepaalde, dat »de kerken
de overheden zullen verzoeken den feest
dag af te schaffen, behalve den Zondag,
het Kerstfeest en Hemelvaartsdag».
De Synode van Dordrecht van 1618
tot 1619 gehouden, bepaalde, dat de ge
meenten behalve de Zondagen, ook het
Kerstfeest, Paschen, Pinksteren en den
daarop volgenden dag zouden vieren.
Eerst na 1500 werd het gebruik, elkaar
geschenken aan te bieden. In 1846 wer
den door Joseph Cundall, de kerstkaar
ten uitgevonden, doch ze kwamen eerst
in 1862 te London in zwang.
In de geschiedenis worden twee belang
wekkende gebeurtenissen op Kerstmis
meegedeeld.
Op Kerstdag van het jaar 303 gaf kei
zer Diocletianus bevel, tal van Christenen,
die bijeen waren, om te brengen. Ze waren
In een gebouw verzameld, hij liet dit ge
bouw sluiten en in brand steken. Velen
kwamen in de vlammen om.
Op Kerstdag van het jaar 800, toen
ïarel de Groote in de St. Pieterskerk te
ïome geknield lag, zette Paus Leo III
ïem een gouden kroon op het hoofd, als
een wijding van den vorst tot keizer van
het Westen. De aanwezigen begroetten
'aem toen als imperator.
Het Kerstfeest is geworden tot een feest
vol wijding, van hoop en verwachting.
Dichters hebben het bezongen, van
de schoonheid van het feest verteld.
Wonderlijke verhalen hebben de ronde
gedaan onder alle volkeren, over de
dingen, welke in den Kerstnacht plaats
hebben. Verhalen, welke bewijzen, welke
stemming in het kinderlijke gemoed van
len geloovigen mensch, het feest van
Christus' geboorte heeft gewekt.
Moge ook het komende Kerstfeest, een
gelukkig Kerstfeest zijn.
Binnenland.
Ontploffing te IJmuiden.
Drie arbeiders gewond.
De vorige week heeft in de stikstoffa-
briek van de hoogovens een ontploffing
plaats gehad. Men was Zaterdagochtend
bezig met het herstellen van den ketel,
waarin de ontploffing plaats vond, en
toen is er opnieuw een ontploffing ge
weest. Vermoedelijk is een vlam in de
stikstof geslagen, waardoor de ketel ge
deeltelijk uit elkaar is gesprongen. Ver
scheiden arbeiders waren in het gebouw
aan het werk; dertien van hen zijn ge
wond, van wie vier ernstig. Twee wer
den ter plaatse verbonden en konden
daarna naar hun woning gaan; elf arbei
ders werden naar het Roode Xruiszieken-
huis te Beverwijk overgebracht. Van deze
elf, die allen brandwonden hadden opge-
loopen, werden er zevert* in het zieken
huis verbonden, waarna zij naar hun wo
ning terugkeerden. Er zijn twee zeer
ernstig gewond: de arbeider Jordan uit
Haarlem en de Duitsche arbeider Wag-
ner. Verder zijn in het ziekenhuis opge
nomen de timmerman Hubregtse, wonen
de te Velsen, en de arbeider Nijhof, uit
Den Haag.
De brand, dié ontstond, kon spoedig
worden gebluscht.
DE ONBEWAAKTE OVERWEGEN.
Door een sneltrein gegrepen en
gedood.
Zaterdagavond omstreeks zes uur is de
85-jarige v. D., die per fiets den overweg
bij Duivendrecht wilde passeeren, door
Ingezonden Mededeellng. (845).
den sneltrein UtrechtAmsterdam ge
grepen en op slag gedood.
D. was ongehuwd en woonde bij 00
Geinbrug; hij was afkomstig uit Drente
en was te Duivendrecht als landbouwers-
knecht werkzaam.
De machinist van den trein heeft, toert
hij den man zag, fluitsignalen gegeven,
terwijl hij zeer krachtig remde. Het was
echter niet mogelijk, den trein tijdig tot
staan te brengen.
De voortvluchtige Haagsche
kantoorlooper.
Aangehouden.
Vrijdagnacht is in een logement te
Rotterdam aangehouden de 27-jarige kan
toorlooper L., die, in dien dienst van de
Haagsche Bouw-Maatschappij dezer da
gen verdwenen is met een bedrag van
18.000 gulden, adt hij voor genoemde on
derneming had geïnd bij de Twentsche
Bank in Den Haag.
Bij zijn aanhouding had L. nog 10.000
gulden in zijn bezit. De gearresteerde is
naar Den Haag overgebracht.
Nog twee aanhoudingen. En
nog 5000 gevonden.
De Haagsche politie heeft inzake de
verdwijning van den geldlooper L. met
18.000 ook nog twee kantoorbedienden
aangehouden. De een kwam zich aan het
hoofdbureau van politie melden. Hij zei-
de, van L. eenig geld te hebben ontvan
gen, doch niét geweten te hebben, dat dit
van verduistering afkomstig was. De
tweede is thuis gearresteerd. Beiden zijn
opgesloten als verdacht van heling. Zij
hadden slechts een klein bedrag bij zich.
Nader wordt gemeld, dat de looper een
bekentenis heeft afgelegd en dat nog een
bedrag van ongeveer 5000 is gevonden,
dat een der beide andere aangehoudenen
in een koffer in een andere woning had
verborgen.
DE MOORD AAN HET BEZUIDEN-
HOUT IN DEN HAAG.
De vroegere huishoudster (mej. F. Hol-
steyn) van de in haar woning aan het Be-
zuidenhout in Den Haag vermoorde
mevr. K. V. H. Odem heeft het zieken
huis verlaten. Zij is nog bedlegerig en
wordt verpleegd bij haar schoondochter.
Met deze heeft een vertegenwoordiger
van de Haagsche Courant gesproken.
Wat hij: van mej. Holsteyn vernomen
heeft over de toedracht van de gebeurte
nissen klopt met het vroeger gepubliceer
de. Hierbij kwam ook de stellige verkla
ring, dat mej. Holsteyn in den verdachte
Kr. v. d. M. den man heeft herkend, die
haar heeft aangevallen en mishandeld.
Toen zij hoorde gillen en bij de voorka
mer was gekomen, kwam Kr. v. d. M.
daaruit, deed de deur voor haar neus
dicht, en zei: Er is niets met mevrouw
gebeurd. Toen kwam hij haar in den rug,
trok haar hoofd achterover en gaf haar
een snede in den hals. Toen zij zich ver
weerde heeft hij haar nog meer sneden
toegebracht. Door de snede in den hals
is de slagader bloot komen te liggen. De
spieren van hals en rechterarm zijn
doorgesneden. Daardoor zijn nek en arm
stijf geworden; dat zal voorloopig nog
wel zoo blijven.
Volgens de huishoudster had Kr. v. d.
M. al een paar nachten geslapen in het
schuurtje in den tuin van het leegstaan
de huis naast dat van mevr. Odem. Bij
informatie bij de politie deelde deze
mede, dat het niet is komen vast te staan
dat het Kr. v. d. M. geweest is, die in dat
schuurtje heeft geslapen. De verdachte
zelf weigert mede te deelen, waar hij de
laatste nachten voor den moord is ge
weest.
ONDER DE STOOMTRAM.
Het slachtoffer zwaar verminkt
Zaterdagmorgen tegen half 12 heeft
op de St Anna9traat te Nijmegen! een
ernstig ongeluk plaats gehad. Toen de
vroedvrouw Van der Wal, wonende Ha-
zenkampscheweg te Nijmegen per motor
rijwiel de tramrails wilde passeeren, werd
zjj door een van Gennep komende stoom
tram gegrepen en een eindweegs meege
sleurd. Het motorrijwiel was daarbij on
der de locomotief geraakt en werd geheel
vernield. De overblijfselen zaten in het
onderstel vastgeklemd. Mej. Van der Wal
werd zeer ernstig gewond en gruwelijk
verminkt.
Nadat dr. Van den Horn van den Bos
de eerste hulp had verleend, werd het
slachtoffer ln hoogst zorgwekkende toe
stand naar het Canlsluaziekehhuia ver
voerd.
^AMELAND GEÏSOLEERD.
Wegens den lagen waterstand kon de
postboot Wadderzee Zaterdagmiddag niet
uitvaren. Vannaoht zou men trachten
Holwerd te bereiken. Ongeveer 80 arbei
ders van dé Amsterdamsche Ballast-
Maatschappjj moeten wachten.
DOOD DOOR SCHULD.
Te Winschoten is gisteren de 18-jarlge
J. K., arbeider te Vledderveen, voor de
justitie geleid, als verdacht van vernie
ling van electrische draden, tengevolge
waarvan op 15 dezer te Vledderveen W.
Hulshof met de draden in aanraking is
gekomen en overleden. K. ie in voorloopi-
ge hechtenis gesteld.
Buitenland.
Kinderroof.
Te Dolna-Banja, zoo vertelt de Sofioter
oorrespondent van de Neue Freie Presse,
heeft zeven jaar geleden het geheimzin
nige verdwijnen van een driejarig meisje
en een jonger broertje groote beroering
gewekt. Alle nasporingen naar de kinde
ren bleven vruchteloos. Intusschen ver
huisden de ouders naar Sofia. Dezer
dagen stond in de buurt, waar zij thans
wonen, een zigeunerwagen. De moeder
keek toevallig eens naar binnen en her
kende tof haar groote verbazing haar
verdwenen kinderen. De zigeuner en zijn
vrouw bekenden, dat zij de kinderen
zeven jaar' tevoren, te Dolna-Banja ge
roofd hadden. De vrouw mocht de kinde
ren meenemen. Den volgenden dag kwa
men de zigeuners weer bij de ouders, zoo
genaamd om vergiffenis te vragen, doch
inderdaad om de kinderen opnieuw te
rooven. Toen zij zagen, dat zij door list
niet zouden slagen, namen zij geweld te
baat. Terwijl het meisje zich aan haar
moeder vastklemde, die luid om hulp
schreeuwde, maakte de zigeuner zich
meester van het jongetje, trok het in een
auto en verdween nadat hij eerst den
vader vermoord had. De spoedig toege
snelde politie nam de zigeunervrouw in
hechtenis. Naar den man zoekt men. Men
meent door dit geval een uitgebreide or
ganisatie op het spoor te zijn gekomen,
die er haar werk van maakte kinderen te
stelen.
HOOFDEN VAN GROOTE GEZINNEN
BELOOND.
De Fransche Academie heeft zich in
deze laatste dagen van het jaar als ge
woonlijk bezig gehouden met het toeken
nen van prijzen, geenszins voor letter
kundige deugden alleen. Dank zij de
mildheid van wijlen het echtpaar Cog-
nacq-Jav kan de academie jaarlijks be
looningen toekennen to.a. aan de hoofden
van gezinnen met veel kinderen. Wan
neer men rekent, dat er alleen uit het
Seine-departement duizend candidaten
d.w.z. echtparen, die ten minste negen
kinderen hebben naar den prijs mee
dongen, dan moet men erkennen, dat, hoe
nijpend het bevolkingsvraagstuk in
Frankrijk ook mag zijn, een groot gezin
niet zulk een zeldzaamheid is als men
misschien zou denken. Dit jaar zijn er
dan ook niet minder dan negentig beloo
ningen van 25.000 frank elk en vele ande
re van 10.000 frank toegekend. Er was
onder de beloonde gezinnen één gezin
met vijftien en ..één gezin met veertien
kinderen. Zeven gezinnen waren er met
dertien kinderen; vijf-en-twintig met
twaalf; negen-eri-twintig met elf; negen
tien met 10 kinderen.
WEER EEN SPOORWEGONGELUK.
In België.
In het station te Anhee in de provincie
Namen is Zaterdag de personentrein An
heeCiney ten gevolge van verkeerden
wisselstand door een goederentrein, ko
mende uit de provincie Luxemburg aan-
gerklen. Twee wagens van den goederen
trein werden verbrijzeld, de locomotieven
liepen zware schade op en vele rijtuigen
van den personentrein vlogen aan stuk
ken. Gelukkig beperkte het ongeluk zich
tot stoffelijke schade.
Het gerechtelijk onderzoek van de
spoorwegramp bij Namen wordt nog
steeds voortgezet. De machinist Coore-
man, van den verongelukten trein is
thans zooverre hersteld, dat hij naar de
gevangenis te Namen kon worden over
gebracht. De toestand der gewonden is
zeer bevredigend. Zaterdag hebben drie
hunner het militaire hospitaal, waar zij
verpleegd werden, verlaten.
EEN BEDE OM PROTECTIE.
Droevige toestand ln Hongarije.
„Heden ontving ik een hartverscheu
rende brief van een arme weduwe",
schrijft de redacteur van den Pester
Lloyd, „waarin om mijne „machtige pro
tectie" bfj den burgemeester wordt ge
smeekt. Eene dagelijks voorkomende tra
gedie ontrolt zich in dezen brief'.
„De schrijfster, een weduwe, stond,
toen haar man stierf, arm en ziek en een
zaam Jn de groote stad, vond echter on
derdak bij een zwager, die herbergier te
Vinga was. Toen kwam in den herfst van
1919 de Roemeensche invasie en werd de
herbergier met vrouw en schoonzuster,
gelfik zoovele Hongaren, door de indrin
gers verdreven. Te Boedapest zocht hij
tevergeefs zich te vestigen, totdat hij op
de reddende gedachte kwam, met den
straatverkoop van krakelingen zijn geluk
te probeeren. Deze gedachte echter in de
daad om te zetten, was verre van eenvou
dig. Maandenlang liep de 60-jarige man
de deuren van de verschillende gemeen-
te-bureaux plat voordat het hem gelukte,
zich een licqnsie voor den straatverkoop
van krakelingefi te versohaffen. Deze 11-
censie was echter slechts voorloopig. Alle
smeeken, deze blüvend te maken, leidde
tot niets. Daarvoor heeft men n.1. proteo-
tie en heel wat protectie noodig. Want
legio is het getal dergenen, die daarnaar
solüciteeren. Dan moet men wel van zeer
goede familie zijn of bijzonder invloed-
rfjke relaties hebben. Immers verdient
een krakellngenverkooper van 'e mor-
gens vroeg tot 's avonds, wanneer hij ge-
ntk heeft op werkdagen 85 centi en op
Zondagen 1.80. Van zulk eene verdien
de kunnen een vroegere herbergier nel
'JJ JIBIJLW-
»Het quamen dry coninghen uit verre landen.
Nu wieghen wij, nu wieghen wij.
Sy quamen van Üoste, zy quamen van verre.
Nu wieghen wij, nu wieghen wij.»
tabletten
tabletten I tabletten j I tabletten
Uu..|, Cl I Doo» 60 cl. I B""l« 30 en 60 cl 1 B""l' 30 I
Dete artlkeltn i-)n voortien vin tien pa»rdvTH77)gba.r 'lij Apotli.n ï-jro;j.,1 to