Ef srmass s
luchtvaart.
GEMENGD NIEUWS'
vansasw-k Ta-ar
)lt schrijnen houdt dadelijk op door Puiol re"premiën vastgesteld; deze Jedragen
4V„ pet- voor het mijnbedrijf enhetnoog^
de zetel van de
internationale bank
Het nieuwe plan.
Koloniaal congres der S.DA.P.
De postvluchten naar envanlndië.
De mail.
Binnenland.
Het vergaan van de Hofplein
Onderhoud roet een van de op
varenden.
DRIE BOTTERS IN BESLAG
GENOMEN.
Ook cfe vader overleden.
misdrijf?
Grondverschuiving in het baanvak Rotterdam-Gouda.
De moord te Voorburg.
De premies. j£'dpn yerwaeht, die do -errchtebjke TOUt&HZaterdag Zi een oproep m bet
twaalf koeien verbrand.
om.
Een hoofdingenieur der Nederl.
Spoorwegen over de verzakkfhg.
Het treinverkeer hersteld.
Ook storing op het baanvak
Rotterdam—Den Haag, vla P#n-
ackor.
pESSP"10 UUIWM lMt
Treinstoring op het baanvak
Schiedam—Delft
De toestand verbeterd; het
hoofdspoor in de richting Rotter-
kantoor?"'1'" en r^ep: bij nu op zijn
m de Waseh
heeft men ruk laat van ■chrjjnende handen
meerderheid der veTTekorde erbeldere be
dragen 2*/,» pet- van hun to^oorü»
orVipMers werkzaam in een der. peuri»
ra met verhoogd
De oorrespondent van de Intransigeant
m Den Haag meldt, dat de keus van Bazel
als zetel van de Internationale Bank v air
betalingen nog op moeiiijkheden kanstoo-
ten. W'ensoht men n.1., dat de bank een
beroep op de Bazelsche gastvrijheid doet
voor langer dan vijftien Jaar, dan er
een referendum moeten worden gehou
den. Bovendien zou Zwitserland er met
iootnan <iat do in meerder-
gemeenteraad van BLAJB.N. op
Bazel en de eveneens socialistisch ge-
orienteerde kantonale raad den vrijdom
van belasting voor de internationale bank
zullen willen verleenen.
Het definitieve plan, dat samenvatten
zal: het oorspronkelijke plan-Ti oung, de
Bank (en het juridische reglement daar
van), het Trustee-contract tusschen de
Bank en de zes uitnoodigende mogend
heden enz., zal een nieuwen naam krij
gen.
Die naam zal niet meer dien van den
hoofdmaker zijn, maar figureert reeds
thans in de teksten als Nouveau Plan en
New Plan,
Openingsrede van den heer
j. Oudegeest
Onder groote belangstelling werd Za
terdagmiddag te halltwee het Koloniaal
Congres der Ö.D.A.P. geopend in de groote
zaal van het N.V.-huis te Utrecht De
openingsrede werd uitgesproken door den
voorzitter der S.DA.P., den heer J. Oude-
geest.
Spr. Herinnerde aan de verliezen, die de
ïwibeHjfen>/Tpct voor de overige
bedrijven.
Vliegtuig weer op Schiphol.
Bovendien zou Zwitsenana er me» Zaterdagmiddag om
voor kunnen instaan, dat de s meerder- vijvenjs h \mste rdamsche vüegveld
heid socialistische gemeentOTSj vanEr n. zeer veel
belangstelling van de zijde van het pu
bliek, dat natuurlijk opmerkzaam was ge
maakt door de berichten in de bladen, die
spraken van aankomen tegen een uur <n
vier. Dat het een uurtje later werd deer
de de meesten niet.
Even na vijven liet Hofstra, die op den
toren op den uitkijk stond de sirene drie
malen achtereen hooren: het teeken, dat
het Indië-vliegtuig in het zicht was.
Een draai over het veld, laag m een
scherpe bocht en daarna kwam de E.N.
in de verte het veld inzweven, verscheen
een moment later in de lichtbundels van
de geweldige zoeklichten en raakte toen
den vaderlandschen bodem
De verlichte klok van ons mooie lucht
vaartstation wees toen precies tien minu
ten over vijven.
De begroeting.
S.DA.P. in den laatsten tijd heeft geleden,
doordat weer eenigen der vooraanstaande
strijders haar zijn ontvallen.
Het koloniale vraagstuk aldus de
heer Oudegeest dringt zich in den laat
sten tijd steeds weer op. Azië is ontwaakt
en zal niet meer inslapen. Het is dan ook
begrijpelijk, dat de Chineezen het Euro-
peesche juk wilden afschudden.
Engelsch-Indië vervolgde de heer
Oudegeest is dichter bij het stadium
van een zelfstandig volksbestaan.
Naast den strijd voor de nationale be
vrijding van den inlander is versteviging
van den klassenstrijd noodzakelijk.
Onze S.D.A.P. aldus spr. doet al
het mogelijke op dit gebied. Het N.V.V.
is bereid op het gebied der vakbeweging
te doen wat noodig is. Wij wenschen een
zoo snel mogelijke bevrijding der Indo
nesiërs, verklaarde de heer Oudegeest en
de mogelijkheden te scheppen, opdat deze
bevrijding duurzaam zal zijn en zooveel
doenlijk te vóórkomen, dat een andere
koloniale mogendheid als overheerscher
zal optreden.
De ontwikkeling der gebeurtenissen in
het .Verre Oosten maken een vaste ge
dragslijn voor onze politiek noodzakelijk.
Vandaar dit beginselprogram, dat het
Partijbestuur het congres voorlegt. Onze
menschen, maar ook de buitenwereld, die
nen te weten, waar wij heen willen en wat
de grondslag is van de woorden en daden,
die inzake de koloniale politiek van ons
uitgaan
Wij hebben opheldering gevraagd, zegt
spr., aangaande de huiszoekingen, de mo
lestaties en arrestaties, die eenige weken
geleden in Indonesië hebben plaats gehad.
Wij hebben een volledige opheldering ge-
eischt. Deze is niet gegeven. De regee-
ringsgemachtigde Kiewiet de Jonge heeft
in den Volksraad niets positiefs gezegd.
Alles is vaag gehouden. Indien werkelijk
vaststaande feiten voorhanden waren
vraagt de heer Oudegeest verder waar
om deze dan niet medegedeeld? Zoolang
geen opheldering gegeven is, blijven wij
gelooven aan de provocatie der regeering,
zegt spr. Zoolang protesteeren wij tegen
deze politiek van kneveling der vrijheden,
verkrachting der rechten en de belemme
ring van een normaal politiek leven van
de Indonesiërs.
Na de openingsrede werd besloten tele
grammen te zenden aan de heeren Troel
stra en KI eerekoper, die beiden wegens
ziekte verhinderd waren het congres bij
te wonen.
Een motie, waarin diepe verontwaardi
ging werd uitgesproken over de opnieuw
gepleegde inbreuk op de staatkundige
vrijheid van d9 Indonesische volksbewe
ging en op de persoonlijke vrijheid van
honderden harer leiders en leden, werd
met algemeene stemmen aangenomen.
Het beginselprogram was door het Par
tijbestuur neergelegd in een aantal Stel
lingen.
Vervolgens hield de heer J. E. Stokvis
een uitvoerige inleiding, ter toelichting
van het door het Partijbestur voorgestelde
koloniale beginselprogramma, terwijl het
Jweede Kamerlid Ir. C. Oramer een inlei
ding hield over de nationalistische volks
beweging in Indië.
Te zes uur werd de zitting geschorst tot
acht uur 's avonds.
0 ^~a df heropening kreeg de heer P. J.
's-hmidr het. woord, teneinde het stand-
ount der minderheid in de sp Ap tan
aanzien
De begroeting was allerhartelijkst. Een
spontaan driemaal .hoezee" begroette de
koene vliegers, die daarna heel hartelijk
werden toegesproken door directeur Ples-
man, die zijn groote bewondering uit
sprak voor de bemanning van dit 'vlieg
tuig.
I De P.H.-A.E.N. heeft 210 KG. post uit
f Indië, en 35 K.G. uit Saigon medege
bracht. De beambten der posterijen zorg-
ijden ervoor, dat de poststukken zoo snel
'mogelijk naar Amsterdam gingen om van-
daar verder naar hun bestemming te wor
den verzonden. De mail van Saigon ging
Zaterdagavond nog met den Parijschen
trein mee naar Frankrijk's hoofdstad.
CAIRO—KAAPSTAD.
Zaterdag zijn voor de 5e maal 4 R.A.F.-
vliegers te Caïro opgestegen om naar
kaapstad te vliegen, welke tocht nu als
ie groote jaarlijksche oefenvlucht be
schouwd wordt. De 4 vorige malen zijn
loor de vliegers, die ieder jaar gewisseld
.vorden, 56.000 mijl afgelegd zonder on
gelukken.
VLIEGONGELUK
De bestuurder gedood.
Zondag is boven het vliegveld van
Hamburg een sportvliegtuig door den
storm van 60 a 80 meter hoogte gevallen.
Het toestel werd geheel vernield en de
bestuurder zoo ernstig gekwetst, dat hij
in een ziekenhuis is bezweken,
BRAND OP EEN VLIEGVELD.
Elf vliegtuigen verbrand.
Op het vliegveld Bicheta (Kansas) heeft
een brand het directiegebouw en een loods
met elf vliegtuigen ter waarde van 90.000
dollar vernield.
Met het stoomschip Jfnzl-
SE&ST&TK khp BCstoote en
£Sen stoomschip Hofplein van dezeLL
Jan'df geredden^de derde m^m^K
Tj assens, heeft een en ander verteld over
vond mij dus in de machuiekamer. Om
streeks towart vóór vier in den nee v -
de ik plotseling een zwaren stoot, ik g
loofde eerst, dat het schip door een zware
zee werd opgetild, maar al aP^dig ^a-
men de stokers waarschuwen, fat het wa
ter met kracht op de stookplaat dior g.
Zij konden niet meer naar de ketels terug-
keeren omdat het hinnenstroomende wa
ter de kolen uit de bunkers meenam
waardoor het onmogelijk werd, tegenden
stroom in te loopen. Al spoedig begon er
ook water te komen w machinmlmme
maar de tweede machinist, M. van "mm
kom, en ik slaagden er in, de machn e
nog 20 minuten te laten draaien. <>ok al
stonden wij tot ons middel in het water
en draaiden de krukken en stangen ook
al door het hinnenstroomende water.
Maar tenslotte moesten wij den strijdop
geven en wij kregen van den kapitein
verlof, boven te komen. Eerst hebben wij
toen de machines gestopt.
Toen wij aan dek kwamen, hoorden wij,
wat er was gebeurd; de Hofplein was op
een rots gestooten en was lek geraakt,
Men was toen reeds bezig, de booten klaar
te maken om ze te strijken. Ruim drie
stond vol water en het dek stond gelijk
met de zee. Na een uur ging het electrisch
licht uit en zaten wij in de mess-room bij
kaarslicht. Het verwonderde ons _zeer,
dat het schip nog zoo lang kon drijven;
wij" hebben zeer angstige oogenbliikken
daar doorgemaakt. Om half-elf in den mor
gen waren wij de kust zeer dicht gena
derd, en de kapitein gaf order, het schip
te verlaten, omdat hij hang was, dat de
Hofplein tegen de rotsen zou loopen. De
kleine boot met vier matrozen en den der
den stuurman Zeeveld is bet eerst te wa
ter gelaten. Deze boot lag zeer ongunstig,
omdat zij aan de orkaanzijde van het
schip hing Maar de menschen waren niet
te houden. Toen de boot goed en wel tir
het water lag, zagen wij stuurman Zee
veld overboord slaan. De vier matrozen
hebben hem evenwel weer in de sloep
geholpen.
Daarna hebben wij onze eigen boot
neergelaten. Kapitein Schaap heeft, tegen
het advies van de Noorsche loodsen, onze
sloep voor de wind laten drijven en ach
teraf bleek dit heel goed bekeken te zijn,
want wy kwamen prachtig tusschen de
twee brandingen door, waarna wij wenk
ten naar de kleine sloep om te volgen.
Wij; hebben deze kleine sloep daarna niet
meer teruggezien.
Nog voordat wij bij-Jt stoomschip Jöten-
heim kwamen dat ons te hulp was ge
komen, zagen wij, dat de Hofplein inmid
dels met den lijkant tegen een rots was
geloopen. Het schip brak, het midden
zonk het eerst weg, waarna achterschip
en voorschip rechtstandig de hoogte in
gingen, om vervolgens langzaam in de
diepte te verdwijnen. Aan boord van de
Jötenheim zijn wij heel goed ontvangen.
Eerst toen dit schio te Aalesuud was aan
gekomen, kon de reddingboot uitvaren om
naar de kleine boot te zoeken.
Zboals men weet, zijn de vijf menschen,
die in deze kleine sloep hadden gezeten,
om het leven gekomen.
0a hm aBn
Enkhuizen te sleepen.
NA HET ONGELUK BIJ SLOTEN.
De 64-iarige heer P. van der Voort, de
eenige geredde van het ongeluk met den
vrachtauto, die Donderdag in de Ring
vaart bij Sloten reed, fa gisteren in het
O. L. V. Gasthuis aan de gevolgen van
hét (ingeval overledea
DE MOORD OP DEN OOSTZEEDIJK
TE ROTTERDAM.
10 Februari weer In behandeling.
Voorloopig is vastgesteld dat de zaak
tegen G. J. v. O., den procuratiehouder,
die verdacht van moord, subs. doodslag
op zijn patroon, den heer Lans, sedert 8
December 1928 in voorloopige hechtenis
zit, voor den derden keer zal behandeld
worden voor de Rotterdamsche rechtbank
op Maandag 10 Februari
BEROUW?
Onlangs zijn ten nadeele van mej. Van
Dijk te Olst eenige effecten en een bedrag
aan geld gestolen. Zaterdagochtend heeft
de bestolene de portefeuille met het ge
stolen geld en de effecten in haar brie
venbus teruggevonden.
DIPTHERIE.
Te Oude Pekoftt
Te Oude Pekela zijn vier kinderen aan
dipbtherie gestorven. De leerlingen van
de uJ.o.school zijn Vrijdag geneeskundig
onderzocht. Volgende week zal gelegen
heid worden gegeven de schoolkinderen
te laten inenten.
Donderdagochtend heeft, naar de Haag.
sche Ort. meldt, een wijkzuster bij de
Haagsche politie aangifte gedaan, dat in
een perceel aan een der Singe s in de bin.
Stad aldaar, een op Nieuwjaarsdag ge-
boren jongetje onder verdaohte ometan.
dikheden was overleden.
De politie stelde een onderzoek In on
vond termen aanwezig om het lijkje voor
gerechtelijke schouwing in beslag te ne.
'THfv 7itn bli 't onderzoek teekenen gevon
den die er op wijzen, dat men het kind
£r geweld heeft doen stikken.
De vader wordt in verzekerde bewaring
pchouden de moeder, wier toestand niet
toS haar naar het politie-bureau over
toteMtï 1» POUUtoazloM 8.-
81614 DOODGESTOKEN.
Ruzie om een kip.
Te Stramproy (Limburg) is Vrijdag
avond tusschen de landbouwers en H.
hooggaande twist ontstaan over een kip
van D., die op het erf van H. was gevlo
gen H. wond zich zoo op, dat hij met een
geopend mes naar D. ging, waarh« aan
de deur staan bleef. Toen de 22-jarige
zoon van D. naar voren kwam, bracht H.
dezen een steek in den rug toe. Vader D.,
die zich met een klomp wou verdedigen,
kréég een steek in den buik. Uitzoon van
D. is korten tijd later overleden. De toe-
stand van den vader is zeer ernstig. De
dader is door de rijkspolitie gearresteerd.
TWEE SLACHTOFFERS VAN EEN
„ONGELADEN" REVOLVER.
Zondagmorgen wilde de heer O. B. te
Uithoorn, zijn revolver schoonmaken. In
de veronderstelling, dat deze ongeladen
was, verzocht hij zijn 14-jarig dochtertje
hem het wapen te willen aanreiken. De
revolver ging plotseling af en het schot
trof den heer B. in' de hand, terwijl zijn
dochtertje door den kogel in de bulk
werd getroffen. In zorgwekkenden toe
stand werd het meisje naar Amsterdam
overgebracht, waar het in het Maria-
paviljoen is opgenomen.
Bij het onderzoek inzake den Vrijdag
avond te Voorburg gepleegden moord is
op 10 a 15 meter afstand van de plaats
waar de heer v. d. D. is bezweken een
huls van een revolverpatroon gevonden
Het moet vrijwel vaststaan, dat de daders
zich b« een lantaarnpaal verdekt hebben
opgesteld.
De heer v. d. D. ging iederen Vrijdag
naar Leidschendam, om daar zijn klanten
op te zoeken. Op den terugweg is hij nu
doodgeschoten; een kogel is hem in de
borst gedrongen.
V-> die met zijn meisje
SLl^eg aanJhet wandelen was,!™w en haar broeder, die hetzelfde huis
een veS^ rd, heeft naar hij aan bewoont en eigenaar van het përceel is.
bP«f+ ^van de Haagsche Ort. ,De bewoners van. het dorp bleken op de
heeft medegedeeld, nog de laatste wo0r-IWrrfa f"
den stervenden heer v. d. D. op-
SCHRIEVERSHEIDE IN OPWINDING,
Vrachtrijder den llden December
op mysterieuse wijze verdwenen
en niet teruggezien.
Sedert enkele dagen zijn de bewoners
van Sohrieversheide in groote opwinding
over de geheimzinnige verdwijning van
den vrachtrijder N. Sraeets, wonende aan
den Heereweg aldaar, Men had hem het
laatst gezien op den vroegen ochtend
van den llden December nabij zijn wo
ning. Hij droeg toen zijn gewone werk-
kleeding benevens een paar vilten pan
toffels, zoodat niets er op wees, dat hij
voornemens was de plaats zijner inwoning
te verlaten. Sedertdien heeft men Smeets
echter niet terug gezien.
Spoedig begonnen dan ook over deze
geheimzinnige verdwijning de vreeseljjk-
ste geruchten de ronde te doen. Er ont
stond een groote achterdocht tegen zijn
hoogte te zijn van eenige bijzonderheden
van het gezin en aan de politie werden
ïnededeelingen verstrekt, welke voorna
melijk behelsden, dat de zwager van den
eyrmiste- aanstalten maakte den kelder
dicht te metselen.
De Heerlensohe politie, onder leiding
van den inspecteur Van den Dolder, heeft
De heer v tv" k!JJ?t'cr seraaKt. daarop een onderzoek ingesteld. De eige-
R- K Onze Li'pvV vv lpkoster 111 de n,aar ,v,a? bet huis verklaarde, dat hij
kérk'te Voorburg' ^^-Hfmelvaarts- de scheuren, welke in den kelder
bekend als een nnnnooP stond algemeen 01d|taan waren ten gevolge van mijnver-
alS een oppassend man. zakking, heeft willen dichtmetselen. Een
hüVEeT?piï deVeg teru^gaan tot
Ük JL Kerkbrug den auto van een bo-
tnen Ho Zag' Met dezen auto is men
de mannen op de fiets achterna ge-
t°g een eind wee§s heeft men hun
spoor kunnen volgen, doch over de Wij-
_brug is men het spoor bijster geraakt.
Het treinverkeer Rotterdam—».
Gouda geheel gestremd. De rei
zigers moeten over Den Haag rei
zen. Ook storinig op het traject
RotterdamDen Haag, via Delft
Het treinverkeer Rotterdam1Gouda
over Nieuwerkerk is Zondag geheel stop
gezet, daar tusschen laatstgenoemde
plaats en Moordrecht de spoordijk onrust
barende verschijnselen van verzakking
vertoond heeft.
Onmiddellijk is men begonnen met het
euvel te herstellen. Met man en macht
werkt men thans aan de versterking
van den spoordijk. Men vermoedt echter,
dat het werk den geheelen Maandag en
misschien nog wel een deel van den
Dinsdag duren zal.
De Nw. Rott. Crt. schrijft nog
De verschuiving van grond in het baan
vak Rotterdam—Gouda, tusschen Nieu
werkerk aan den IJssel en Moordrecht,
is in den loop van den Zondagmorgen
zooveel verergerd, dat, met het oog op
de veiligheid besloten moest worden, het
treinverkeer over dit baanvak geheel stil
te zetten. Door middel van den radio-
omroep, briefjes in de Rotterdamsche
tramwagens en biljetten ln de stations
werden de reizigers zooveel mogelijk in
gelicht over het feit, dat van het Maas
station te Rotterdam tot nader order geen
trein vertrok en dat er ook geen aan
kwam. Reizigers voor Utrecht moesten
over Den Haag reizen.
Ondanks deze kennisgeving was het
op het Maasstation Zondagavond'op som
mige oogenblikken nog drukker dan
anders en al wat uniform droeg, de dames
en heeren achter de loketten en vooral
de dienstdoende stationschef zelf werden
bestormd met vragen.
DE MOORD TE STAMPROOY,
onderzoek in den kelder bracht geen na
idere bijzonderheden ana het licht. Men
joopt echter 'binnenkort meer licht in
1 erdachte bekent. 'jeze duistere zaak te brengen
izien van' hetltofó^ale vraagstuk''uiteen vpÜI g7 H" die gearresteerd is als rikte^tgenoote van den^racht-
zetten. verdacht, den 32-jarigen J. D te «Jt™, k'. in den aanvang wel eenige
rf)°y te hebben dnnH<Toofr.i'.„..|J" l)(^reemdjng. Reeds ppn huif hut ho ,i
DF VERPLICHTE ZIEKTE
VERZEKERING.
dHnm!phlb^nj,oodges^en; heeft
ng. Reeds een half uur na de
de poiitie een volledige bekentenis afgï meraud^ron/3^ haar mapliep al jam
leSd-g I _„ere,ld rond- De vrouw heefte paar wij
cpnoi1^ h<?t sl»chtoffer is in beslacr wh6™611 pre?I1'ie van 100 uitge-
Rpnomen. Maandag w«erd dr TTni t iöder dié inlichtin'ffen kan ver-
Binnenkort zal in het Staatsblad var v verrichten. J p leblad verschHnpr,
verschijnen.
T Znïotag0c]lt6nd 58 het .boerderijtje van
Hallum (Fr") afgebrand,
iwdalf koeien kwamen in de vlammen
Het Utrechtsch Dgbl. had Zondagavond
een onderhoud met den hoofdingenieur
Maas Geesteranus, ohef van Weg en
Werken der Nederlandsche Spoorwegen
die Zondag ter plaatse van den bodem-
verschuiving de werkzaamheden leidde
welke ondernomen zijn em aan de ver-
zakking een eind te maken
Het is bekend - zoo deelde de heer
Maas Geesteranus mede dat dospbor-
baan Gouda—Rotterdam loopt over zoo
genaamd slappen bodem; de grond is
fnHirH'6/ plaatse zóér veenachtig Toen
indertijd die spoorbaan is aangeleud
heeft men door het aanbrengen van groote
sSlitehte Zhnd' gCtrwht in dien bodem
suDiliteit te brengen. En jaren la na ia
bereden. ""der «^5
De laatste weken was evenwel gebleken
dat de conditie van de lijn weer niet zoo
was als wel noodig is en daarom was er
g 1ogeld vanwege den Dienst van Wen
en Werken den laatsten tijd aan dit baan
vak gewerkt. In den loop van zondae
bleek er evenwel opnieuw sterke onder?
grondsche beweging in de baan te ziin
gekomen, in verband waarmede de Snoor
wegen zandtreinen hebben laten fffi'
de statRns^o^eïht^en Nieuwerï11 k"
de ondergrondsche bodemwerkiZ
t?onde de merkwaardigheid dat Jfi Ji
sleohts voordeed onder één '»nl
baan. De bodem-werkina or..v1ande
zich in den loop van den daa 7,tj,e'de
dat het baan-niveau een d dfna S'6rk'
eerst van ongeveer één meter 20,'
toegenomen tot de hoogte van een ge
heelen zandwagen. Blijkbaar is bij den
aanleg van den spoorweg het veen niet
algeheel verwijderd kunnen worden, of
heeft zich wederom een veen-laag ge
vormd.
Deverzakking strekt zich slechts uit
over den kleinen afstand van ongeveer
30 meter en heeft zich slechts bewogen
onder één spoor. Het andere spoor Is
geheel op het gewone niveau blijven
liggen.
Over vier minuten over vier ia gistere*
de eerste trein uit Utrecht naar Rotter
dam vertrokken en omstreeks kwart voor
vijf is de eerste trein van daar naar
Utrecht gegaan. Tusschen Nieuwerkerk en
Gouda werd nog over enkel sppor gereden
en met een zeer beperkte snelheid. Zoodra
de treinen weer reden is 't van Rotterdam
uit g«rekend linkerspoor weer gaan zak
ken. In den loop van den laten middag is
dit spoor weer ongeveer 75 centimeter ge
zakt. De hoop, dat gisteren het treinver
keer weer over beide banen zou kunnen
worden geleid, is niet in vervulling ge
gaan. Men blijft druk zand en grint aan
voeren en indien riten er tijdig in slaagt,
het verzakken te stuiten, zullen morgen
de treinen weer over dubbel spoor kun
nen rijden. Uiteraard brengt het rijden
over enkel spoor vertraging te weeg.
De spoorwegen zijn dezer dagen bij
Rotterdam wel zwaar bezocht. Behalve de
groote storing op het baanvak Rotteridam-
Gouda en de ernstige vertraging op de
ijn via Delft is Zondagavond tengevolge
Iaa deKn waardoor de bovenleiding
werd besch^gd, ook het treinverkeer
H^nacker gestoofd geraakt.
Af' m! treinfin..op dit traiect hebben min
of meer ernstige vertraging gekregen.
leiding°is ^eriisti^ besched[gd cn
steld We€r 01 dlenst
Nader roo'dt mpn
stand reeds weer dat.Koteren de toe-
waarsch'anfaï rJT? f verbeterd- dat
beide richtingen za?\ weer 111 de
reden, al zal dit te h worden
Rotterdam aanvan^eSterJChting Gouda-
snelheid dienen tema"g8
verloofde, hoe ftan haar
liefde. Vader f',^ri',den voor haar
tienduizendTterten telkens' dat hij wel
tra terug zag"