Ef srmass s luchtvaart. GEMENGD NIEUWS' vansasw-k Ta-ar )lt schrijnen houdt dadelijk op door Puiol re"premiën vastgesteld; deze Jedragen 4V„ pet- voor het mijnbedrijf enhetnoog^ de zetel van de internationale bank Het nieuwe plan. Koloniaal congres der S.DA.P. De postvluchten naar envanlndië. De mail. Binnenland. Het vergaan van de Hofplein Onderhoud roet een van de op varenden. DRIE BOTTERS IN BESLAG GENOMEN. Ook cfe vader overleden. misdrijf? Grondverschuiving in het baanvak Rotterdam-Gouda. De moord te Voorburg. De premies. j£'dpn yerwaeht, die do -errchtebjke TOUt&HZaterdag Zi een oproep m bet twaalf koeien verbrand. om. Een hoofdingenieur der Nederl. Spoorwegen over de verzakkfhg. Het treinverkeer hersteld. Ook storing op het baanvak Rotterdam—Den Haag, vla P#n- ackor. pESSP"10 UUIWM lMt Treinstoring op het baanvak Schiedam—Delft De toestand verbeterd; het hoofdspoor in de richting Rotter- kantoor?"'1'" en r^ep: bij nu op zijn m de Waseh heeft men ruk laat van ■chrjjnende handen meerderheid der veTTekorde erbeldere be dragen 2*/,» pet- van hun to^oorü» orVipMers werkzaam in een der. peuri» ra met verhoogd De oorrespondent van de Intransigeant m Den Haag meldt, dat de keus van Bazel als zetel van de Internationale Bank v air betalingen nog op moeiiijkheden kanstoo- ten. W'ensoht men n.1., dat de bank een beroep op de Bazelsche gastvrijheid doet voor langer dan vijftien Jaar, dan er een referendum moeten worden gehou den. Bovendien zou Zwitserland er met iootnan <iat do in meerder- gemeenteraad van BLAJB.N. op Bazel en de eveneens socialistisch ge- orienteerde kantonale raad den vrijdom van belasting voor de internationale bank zullen willen verleenen. Het definitieve plan, dat samenvatten zal: het oorspronkelijke plan-Ti oung, de Bank (en het juridische reglement daar van), het Trustee-contract tusschen de Bank en de zes uitnoodigende mogend heden enz., zal een nieuwen naam krij gen. Die naam zal niet meer dien van den hoofdmaker zijn, maar figureert reeds thans in de teksten als Nouveau Plan en New Plan, Openingsrede van den heer j. Oudegeest Onder groote belangstelling werd Za terdagmiddag te halltwee het Koloniaal Congres der Ö.D.A.P. geopend in de groote zaal van het N.V.-huis te Utrecht De openingsrede werd uitgesproken door den voorzitter der S.DA.P., den heer J. Oude- geest. Spr. Herinnerde aan de verliezen, die de ïwibeHjfen>/Tpct voor de overige bedrijven. Vliegtuig weer op Schiphol. Bovendien zou Zwitsenana er me» Zaterdagmiddag om voor kunnen instaan, dat de s meerder- vijvenjs h \mste rdamsche vüegveld heid socialistische gemeentOTSj vanEr n. zeer veel belangstelling van de zijde van het pu bliek, dat natuurlijk opmerkzaam was ge maakt door de berichten in de bladen, die spraken van aankomen tegen een uur <n vier. Dat het een uurtje later werd deer de de meesten niet. Even na vijven liet Hofstra, die op den toren op den uitkijk stond de sirene drie malen achtereen hooren: het teeken, dat het Indië-vliegtuig in het zicht was. Een draai over het veld, laag m een scherpe bocht en daarna kwam de E.N. in de verte het veld inzweven, verscheen een moment later in de lichtbundels van de geweldige zoeklichten en raakte toen den vaderlandschen bodem De verlichte klok van ons mooie lucht vaartstation wees toen precies tien minu ten over vijven. De begroeting. S.DA.P. in den laatsten tijd heeft geleden, doordat weer eenigen der vooraanstaande strijders haar zijn ontvallen. Het koloniale vraagstuk aldus de heer Oudegeest dringt zich in den laat sten tijd steeds weer op. Azië is ontwaakt en zal niet meer inslapen. Het is dan ook begrijpelijk, dat de Chineezen het Euro- peesche juk wilden afschudden. Engelsch-Indië vervolgde de heer Oudegeest is dichter bij het stadium van een zelfstandig volksbestaan. Naast den strijd voor de nationale be vrijding van den inlander is versteviging van den klassenstrijd noodzakelijk. Onze S.D.A.P. aldus spr. doet al het mogelijke op dit gebied. Het N.V.V. is bereid op het gebied der vakbeweging te doen wat noodig is. Wij wenschen een zoo snel mogelijke bevrijding der Indo nesiërs, verklaarde de heer Oudegeest en de mogelijkheden te scheppen, opdat deze bevrijding duurzaam zal zijn en zooveel doenlijk te vóórkomen, dat een andere koloniale mogendheid als overheerscher zal optreden. De ontwikkeling der gebeurtenissen in het .Verre Oosten maken een vaste ge dragslijn voor onze politiek noodzakelijk. Vandaar dit beginselprogram, dat het Partijbestuur het congres voorlegt. Onze menschen, maar ook de buitenwereld, die nen te weten, waar wij heen willen en wat de grondslag is van de woorden en daden, die inzake de koloniale politiek van ons uitgaan Wij hebben opheldering gevraagd, zegt spr., aangaande de huiszoekingen, de mo lestaties en arrestaties, die eenige weken geleden in Indonesië hebben plaats gehad. Wij hebben een volledige opheldering ge- eischt. Deze is niet gegeven. De regee- ringsgemachtigde Kiewiet de Jonge heeft in den Volksraad niets positiefs gezegd. Alles is vaag gehouden. Indien werkelijk vaststaande feiten voorhanden waren vraagt de heer Oudegeest verder waar om deze dan niet medegedeeld? Zoolang geen opheldering gegeven is, blijven wij gelooven aan de provocatie der regeering, zegt spr. Zoolang protesteeren wij tegen deze politiek van kneveling der vrijheden, verkrachting der rechten en de belemme ring van een normaal politiek leven van de Indonesiërs. Na de openingsrede werd besloten tele grammen te zenden aan de heeren Troel stra en KI eerekoper, die beiden wegens ziekte verhinderd waren het congres bij te wonen. Een motie, waarin diepe verontwaardi ging werd uitgesproken over de opnieuw gepleegde inbreuk op de staatkundige vrijheid van d9 Indonesische volksbewe ging en op de persoonlijke vrijheid van honderden harer leiders en leden, werd met algemeene stemmen aangenomen. Het beginselprogram was door het Par tijbestuur neergelegd in een aantal Stel lingen. Vervolgens hield de heer J. E. Stokvis een uitvoerige inleiding, ter toelichting van het door het Partijbestur voorgestelde koloniale beginselprogramma, terwijl het Jweede Kamerlid Ir. C. Oramer een inlei ding hield over de nationalistische volks beweging in Indië. Te zes uur werd de zitting geschorst tot acht uur 's avonds. 0 ^~a df heropening kreeg de heer P. J. 's-hmidr het. woord, teneinde het stand- ount der minderheid in de sp Ap tan aanzien De begroeting was allerhartelijkst. Een spontaan driemaal .hoezee" begroette de koene vliegers, die daarna heel hartelijk werden toegesproken door directeur Ples- man, die zijn groote bewondering uit sprak voor de bemanning van dit 'vlieg tuig. I De P.H.-A.E.N. heeft 210 KG. post uit f Indië, en 35 K.G. uit Saigon medege bracht. De beambten der posterijen zorg- ijden ervoor, dat de poststukken zoo snel 'mogelijk naar Amsterdam gingen om van- daar verder naar hun bestemming te wor den verzonden. De mail van Saigon ging Zaterdagavond nog met den Parijschen trein mee naar Frankrijk's hoofdstad. CAIRO—KAAPSTAD. Zaterdag zijn voor de 5e maal 4 R.A.F.- vliegers te Caïro opgestegen om naar kaapstad te vliegen, welke tocht nu als ie groote jaarlijksche oefenvlucht be schouwd wordt. De 4 vorige malen zijn loor de vliegers, die ieder jaar gewisseld .vorden, 56.000 mijl afgelegd zonder on gelukken. VLIEGONGELUK De bestuurder gedood. Zondag is boven het vliegveld van Hamburg een sportvliegtuig door den storm van 60 a 80 meter hoogte gevallen. Het toestel werd geheel vernield en de bestuurder zoo ernstig gekwetst, dat hij in een ziekenhuis is bezweken, BRAND OP EEN VLIEGVELD. Elf vliegtuigen verbrand. Op het vliegveld Bicheta (Kansas) heeft een brand het directiegebouw en een loods met elf vliegtuigen ter waarde van 90.000 dollar vernield. Met het stoomschip Jfnzl- SE&ST&TK khp BCstoote en £Sen stoomschip Hofplein van dezeLL Jan'df geredden^de derde m^m^K Tj assens, heeft een en ander verteld over vond mij dus in de machuiekamer. Om streeks towart vóór vier in den nee v - de ik plotseling een zwaren stoot, ik g loofde eerst, dat het schip door een zware zee werd opgetild, maar al aP^dig ^a- men de stokers waarschuwen, fat het wa ter met kracht op de stookplaat dior g. Zij konden niet meer naar de ketels terug- keeren omdat het hinnenstroomende wa ter de kolen uit de bunkers meenam waardoor het onmogelijk werd, tegenden stroom in te loopen. Al spoedig begon er ook water te komen w machinmlmme maar de tweede machinist, M. van "mm kom, en ik slaagden er in, de machn e nog 20 minuten te laten draaien. <>ok al stonden wij tot ons middel in het water en draaiden de krukken en stangen ook al door het hinnenstroomende water. Maar tenslotte moesten wij den strijdop geven en wij kregen van den kapitein verlof, boven te komen. Eerst hebben wij toen de machines gestopt. Toen wij aan dek kwamen, hoorden wij, wat er was gebeurd; de Hofplein was op een rots gestooten en was lek geraakt, Men was toen reeds bezig, de booten klaar te maken om ze te strijken. Ruim drie stond vol water en het dek stond gelijk met de zee. Na een uur ging het electrisch licht uit en zaten wij in de mess-room bij kaarslicht. Het verwonderde ons _zeer, dat het schip nog zoo lang kon drijven; wij" hebben zeer angstige oogenbliikken daar doorgemaakt. Om half-elf in den mor gen waren wij de kust zeer dicht gena derd, en de kapitein gaf order, het schip te verlaten, omdat hij hang was, dat de Hofplein tegen de rotsen zou loopen. De kleine boot met vier matrozen en den der den stuurman Zeeveld is bet eerst te wa ter gelaten. Deze boot lag zeer ongunstig, omdat zij aan de orkaanzijde van het schip hing Maar de menschen waren niet te houden. Toen de boot goed en wel tir het water lag, zagen wij stuurman Zee veld overboord slaan. De vier matrozen hebben hem evenwel weer in de sloep geholpen. Daarna hebben wij onze eigen boot neergelaten. Kapitein Schaap heeft, tegen het advies van de Noorsche loodsen, onze sloep voor de wind laten drijven en ach teraf bleek dit heel goed bekeken te zijn, want wy kwamen prachtig tusschen de twee brandingen door, waarna wij wenk ten naar de kleine sloep om te volgen. Wij; hebben deze kleine sloep daarna niet meer teruggezien. Nog voordat wij bij-Jt stoomschip Jöten- heim kwamen dat ons te hulp was ge komen, zagen wij, dat de Hofplein inmid dels met den lijkant tegen een rots was geloopen. Het schip brak, het midden zonk het eerst weg, waarna achterschip en voorschip rechtstandig de hoogte in gingen, om vervolgens langzaam in de diepte te verdwijnen. Aan boord van de Jötenheim zijn wij heel goed ontvangen. Eerst toen dit schio te Aalesuud was aan gekomen, kon de reddingboot uitvaren om naar de kleine boot te zoeken. Zboals men weet, zijn de vijf menschen, die in deze kleine sloep hadden gezeten, om het leven gekomen. 0a hm aBn Enkhuizen te sleepen. NA HET ONGELUK BIJ SLOTEN. De 64-iarige heer P. van der Voort, de eenige geredde van het ongeluk met den vrachtauto, die Donderdag in de Ring vaart bij Sloten reed, fa gisteren in het O. L. V. Gasthuis aan de gevolgen van hét (ingeval overledea DE MOORD OP DEN OOSTZEEDIJK TE ROTTERDAM. 10 Februari weer In behandeling. Voorloopig is vastgesteld dat de zaak tegen G. J. v. O., den procuratiehouder, die verdacht van moord, subs. doodslag op zijn patroon, den heer Lans, sedert 8 December 1928 in voorloopige hechtenis zit, voor den derden keer zal behandeld worden voor de Rotterdamsche rechtbank op Maandag 10 Februari BEROUW? Onlangs zijn ten nadeele van mej. Van Dijk te Olst eenige effecten en een bedrag aan geld gestolen. Zaterdagochtend heeft de bestolene de portefeuille met het ge stolen geld en de effecten in haar brie venbus teruggevonden. DIPTHERIE. Te Oude Pekoftt Te Oude Pekela zijn vier kinderen aan dipbtherie gestorven. De leerlingen van de uJ.o.school zijn Vrijdag geneeskundig onderzocht. Volgende week zal gelegen heid worden gegeven de schoolkinderen te laten inenten. Donderdagochtend heeft, naar de Haag. sche Ort. meldt, een wijkzuster bij de Haagsche politie aangifte gedaan, dat in een perceel aan een der Singe s in de bin. Stad aldaar, een op Nieuwjaarsdag ge- boren jongetje onder verdaohte ometan. dikheden was overleden. De politie stelde een onderzoek In on vond termen aanwezig om het lijkje voor gerechtelijke schouwing in beslag te ne. 'THfv 7itn bli 't onderzoek teekenen gevon den die er op wijzen, dat men het kind £r geweld heeft doen stikken. De vader wordt in verzekerde bewaring pchouden de moeder, wier toestand niet toS haar naar het politie-bureau over toteMtï 1» POUUtoazloM 8.- 81614 DOODGESTOKEN. Ruzie om een kip. Te Stramproy (Limburg) is Vrijdag avond tusschen de landbouwers en H. hooggaande twist ontstaan over een kip van D., die op het erf van H. was gevlo gen H. wond zich zoo op, dat hij met een geopend mes naar D. ging, waarh« aan de deur staan bleef. Toen de 22-jarige zoon van D. naar voren kwam, bracht H. dezen een steek in den rug toe. Vader D., die zich met een klomp wou verdedigen, kréég een steek in den buik. Uitzoon van D. is korten tijd later overleden. De toe- stand van den vader is zeer ernstig. De dader is door de rijkspolitie gearresteerd. TWEE SLACHTOFFERS VAN EEN „ONGELADEN" REVOLVER. Zondagmorgen wilde de heer O. B. te Uithoorn, zijn revolver schoonmaken. In de veronderstelling, dat deze ongeladen was, verzocht hij zijn 14-jarig dochtertje hem het wapen te willen aanreiken. De revolver ging plotseling af en het schot trof den heer B. in' de hand, terwijl zijn dochtertje door den kogel in de bulk werd getroffen. In zorgwekkenden toe stand werd het meisje naar Amsterdam overgebracht, waar het in het Maria- paviljoen is opgenomen. Bij het onderzoek inzake den Vrijdag avond te Voorburg gepleegden moord is op 10 a 15 meter afstand van de plaats waar de heer v. d. D. is bezweken een huls van een revolverpatroon gevonden Het moet vrijwel vaststaan, dat de daders zich b« een lantaarnpaal verdekt hebben opgesteld. De heer v. d. D. ging iederen Vrijdag naar Leidschendam, om daar zijn klanten op te zoeken. Op den terugweg is hij nu doodgeschoten; een kogel is hem in de borst gedrongen. V-> die met zijn meisje SLl^eg aanJhet wandelen was,!™w en haar broeder, die hetzelfde huis een veS^ rd, heeft naar hij aan bewoont en eigenaar van het përceel is. bP«f+ ^van de Haagsche Ort. ,De bewoners van. het dorp bleken op de heeft medegedeeld, nog de laatste wo0r-IWrrfa f" den stervenden heer v. d. D. op- SCHRIEVERSHEIDE IN OPWINDING, Vrachtrijder den llden December op mysterieuse wijze verdwenen en niet teruggezien. Sedert enkele dagen zijn de bewoners van Sohrieversheide in groote opwinding over de geheimzinnige verdwijning van den vrachtrijder N. Sraeets, wonende aan den Heereweg aldaar, Men had hem het laatst gezien op den vroegen ochtend van den llden December nabij zijn wo ning. Hij droeg toen zijn gewone werk- kleeding benevens een paar vilten pan toffels, zoodat niets er op wees, dat hij voornemens was de plaats zijner inwoning te verlaten. Sedertdien heeft men Smeets echter niet terug gezien. Spoedig begonnen dan ook over deze geheimzinnige verdwijning de vreeseljjk- ste geruchten de ronde te doen. Er ont stond een groote achterdocht tegen zijn hoogte te zijn van eenige bijzonderheden van het gezin en aan de politie werden ïnededeelingen verstrekt, welke voorna melijk behelsden, dat de zwager van den eyrmiste- aanstalten maakte den kelder dicht te metselen. De Heerlensohe politie, onder leiding van den inspecteur Van den Dolder, heeft De heer v tv" k!JJ?t'cr seraaKt. daarop een onderzoek ingesteld. De eige- R- K Onze Li'pvV vv lpkoster 111 de n,aar ,v,a? bet huis verklaarde, dat hij kérk'te Voorburg' ^^-Hfmelvaarts- de scheuren, welke in den kelder bekend als een nnnnooP stond algemeen 01d|taan waren ten gevolge van mijnver- alS een oppassend man. zakking, heeft willen dichtmetselen. Een hüVEeT?piï deVeg teru^gaan tot Ük JL Kerkbrug den auto van een bo- tnen Ho Zag' Met dezen auto is men de mannen op de fiets achterna ge- t°g een eind wee§s heeft men hun spoor kunnen volgen, doch over de Wij- _brug is men het spoor bijster geraakt. Het treinverkeer Rotterdam—». Gouda geheel gestremd. De rei zigers moeten over Den Haag rei zen. Ook storinig op het traject RotterdamDen Haag, via Delft Het treinverkeer Rotterdam1Gouda over Nieuwerkerk is Zondag geheel stop gezet, daar tusschen laatstgenoemde plaats en Moordrecht de spoordijk onrust barende verschijnselen van verzakking vertoond heeft. Onmiddellijk is men begonnen met het euvel te herstellen. Met man en macht werkt men thans aan de versterking van den spoordijk. Men vermoedt echter, dat het werk den geheelen Maandag en misschien nog wel een deel van den Dinsdag duren zal. De Nw. Rott. Crt. schrijft nog De verschuiving van grond in het baan vak Rotterdam—Gouda, tusschen Nieu werkerk aan den IJssel en Moordrecht, is in den loop van den Zondagmorgen zooveel verergerd, dat, met het oog op de veiligheid besloten moest worden, het treinverkeer over dit baanvak geheel stil te zetten. Door middel van den radio- omroep, briefjes in de Rotterdamsche tramwagens en biljetten ln de stations werden de reizigers zooveel mogelijk in gelicht over het feit, dat van het Maas station te Rotterdam tot nader order geen trein vertrok en dat er ook geen aan kwam. Reizigers voor Utrecht moesten over Den Haag reizen. Ondanks deze kennisgeving was het op het Maasstation Zondagavond'op som mige oogenblikken nog drukker dan anders en al wat uniform droeg, de dames en heeren achter de loketten en vooral de dienstdoende stationschef zelf werden bestormd met vragen. DE MOORD TE STAMPROOY, onderzoek in den kelder bracht geen na idere bijzonderheden ana het licht. Men joopt echter 'binnenkort meer licht in 1 erdachte bekent. 'jeze duistere zaak te brengen izien van' hetltofó^ale vraagstuk''uiteen vpÜI g7 H" die gearresteerd is als rikte^tgenoote van den^racht- zetten. verdacht, den 32-jarigen J. D te «Jt™, k'. in den aanvang wel eenige rf)°y te hebben dnnH<Toofr.i'.„..|J" l)(^reemdjng. Reeds ppn huif hut ho ,i DF VERPLICHTE ZIEKTE VERZEKERING. dHnm!phlb^nj,oodges^en; heeft ng. Reeds een half uur na de de poiitie een volledige bekentenis afgï meraud^ron/3^ haar mapliep al jam leSd-g I _„ere,ld rond- De vrouw heefte paar wij cpnoi1^ h<?t sl»chtoffer is in beslacr wh6™611 pre?I1'ie van 100 uitge- Rpnomen. Maandag w«erd dr TTni t iöder dié inlichtin'ffen kan ver- Binnenkort zal in het Staatsblad var v verrichten. J p leblad verschHnpr, verschijnen. T Znïotag0c]lt6nd 58 het .boerderijtje van Hallum (Fr") afgebrand, iwdalf koeien kwamen in de vlammen Het Utrechtsch Dgbl. had Zondagavond een onderhoud met den hoofdingenieur Maas Geesteranus, ohef van Weg en Werken der Nederlandsche Spoorwegen die Zondag ter plaatse van den bodem- verschuiving de werkzaamheden leidde welke ondernomen zijn em aan de ver- zakking een eind te maken Het is bekend - zoo deelde de heer Maas Geesteranus mede dat dospbor- baan Gouda—Rotterdam loopt over zoo genaamd slappen bodem; de grond is fnHirH'6/ plaatse zóér veenachtig Toen indertijd die spoorbaan is aangeleud heeft men door het aanbrengen van groote sSlitehte Zhnd' gCtrwht in dien bodem suDiliteit te brengen. En jaren la na ia bereden. ""der «^5 De laatste weken was evenwel gebleken dat de conditie van de lijn weer niet zoo was als wel noodig is en daarom was er g 1ogeld vanwege den Dienst van Wen en Werken den laatsten tijd aan dit baan vak gewerkt. In den loop van zondae bleek er evenwel opnieuw sterke onder? grondsche beweging in de baan te ziin gekomen, in verband waarmede de Snoor wegen zandtreinen hebben laten fffi' de statRns^o^eïht^en Nieuwerï11 k" de ondergrondsche bodemwerkiZ t?onde de merkwaardigheid dat Jfi Ji sleohts voordeed onder één '»nl baan. De bodem-werkina or..v1ande zich in den loop van den daa 7,tj,e'de dat het baan-niveau een d dfna S'6rk' eerst van ongeveer één meter 20,' toegenomen tot de hoogte van een ge heelen zandwagen. Blijkbaar is bij den aanleg van den spoorweg het veen niet algeheel verwijderd kunnen worden, of heeft zich wederom een veen-laag ge vormd. Deverzakking strekt zich slechts uit over den kleinen afstand van ongeveer 30 meter en heeft zich slechts bewogen onder één spoor. Het andere spoor Is geheel op het gewone niveau blijven liggen. Over vier minuten over vier ia gistere* de eerste trein uit Utrecht naar Rotter dam vertrokken en omstreeks kwart voor vijf is de eerste trein van daar naar Utrecht gegaan. Tusschen Nieuwerkerk en Gouda werd nog over enkel sppor gereden en met een zeer beperkte snelheid. Zoodra de treinen weer reden is 't van Rotterdam uit g«rekend linkerspoor weer gaan zak ken. In den loop van den laten middag is dit spoor weer ongeveer 75 centimeter ge zakt. De hoop, dat gisteren het treinver keer weer over beide banen zou kunnen worden geleid, is niet in vervulling ge gaan. Men blijft druk zand en grint aan voeren en indien riten er tijdig in slaagt, het verzakken te stuiten, zullen morgen de treinen weer over dubbel spoor kun nen rijden. Uiteraard brengt het rijden over enkel spoor vertraging te weeg. De spoorwegen zijn dezer dagen bij Rotterdam wel zwaar bezocht. Behalve de groote storing op het baanvak Rotteridam- Gouda en de ernstige vertraging op de ijn via Delft is Zondagavond tengevolge Iaa deKn waardoor de bovenleiding werd besch^gd, ook het treinverkeer H^nacker gestoofd geraakt. Af' m! treinfin..op dit traiect hebben min of meer ernstige vertraging gekregen. leiding°is ^eriisti^ besched[gd cn steld We€r 01 dlenst Nader roo'dt mpn stand reeds weer dat.Koteren de toe- waarsch'anfaï rJT? f verbeterd- dat beide richtingen za?\ weer 111 de reden, al zal dit te h worden Rotterdam aanvan^eSterJChting Gouda- snelheid dienen tema"g8 verloofde, hoe ftan haar liefde. Vader f',^ri',den voor haar tienduizendTterten telkens' dat hij wel tra terug zag"

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1930 | | pagina 2