KÜNIlH's GELDERSCHE ROOKWORST Vfhïr611 e/reren raa» m'- - Mr. ïïstïïs SPOORSTRAAT TELEFOON 339 «SM» ÜS&'SÜ Kr en Saï/wJai hS m- HET FIJNSTE 80 ot. per pond naar, bij het afscheid, dat de journalisten namen van de hen rondleidende inge nieurs en bouwkundigen, namens allen een dankwoord sprekende, daarbij het :1 fraaie winterweer tot object zijner beeld- ge veer 224.000 H.A., waarvan de Wlerm- HoUandsoh ingenieur. Geen genneer een grootte beslaat van rond brein ™aeen imlerdaad hier al het eerst aan de beurt is, en waarvoor te Den Oever en te Medemblik de beide enorme gemalen zijn opgericht, is de kleinste der vier droogmakerijen, welke binnen de afsluiting der Zuiderzee zijn 20.000 H.A. De nieuwe polder wordt naar nnn initiatief Dat is dus nummer een. Dan: de dijk het Zuiden en Westen begrensd door het wat Ne(kr_ bij Kolborn. Kent u dien, lezer? n Gezel- vaste land van Noord-Holland, naar het P waterbouwkundigen be- lig dijkie", noemde de chauffeur het en Noorden door het thans door den afsluit- «ujders zfln ais wan t(je_ hij bedoelde het ironisch. De snelheid dijk van het Amsteldiep met Noord-Hol- keil(1 m werd teruggebracht tot een vaartje var iand verbonden eiland Wieringen, terwijl gepast bemaling? een 25 of 30 K.M. en dientengevolge bleet naar bet Oosten de 18 K.M. lange afsluit- de stad van koning Radboud in de verte dijk van Medemblik naar Den Oever de Men rebent met deze beide gemalen den liggen en leek het wel alsof wij er nooit begrenzing vormt Op den dijk te Medem- p^der in 8 a 10 maanden droog te hebben zouden komen. Dat er dus met dat al veel blik staande, kan men dit gedeelte duide- geiegd. Dan is een vlakte ontstaan, die aanvankelijk zal bestaan uit een weeke slibmassa met een sterk zoutgehalte. Men ingezonden Mededeeilng. (<67) i tijd was tot philosofeeren, begrijpt-u. Het is te hopen, aldus de overpein zing van den eenzamen verslaggever in de voortkruipende auto, dat men ten op zichte van den thans droog te leggen pol der de wegen breeder heeft geprojecteerd en rekening heeft gehouden met het toe genomen verkeer. Dit mag trouwens a priori verwacht worden van een onder neming, die zoozeer voor de toekomst is bestemd. Voor de tegenwoordige dorpen in den Wieringerwaardpolder blijft het niettemin een ernstige handicap, dat de wegen er zoo smal en onvoldoende zijn. Ontvangst te Medemblik. Even nadat wij Medemblik bereikt had den, arriveerden daar de collega's der groote pers, een treinvol. Zij werden al lerhartelijkst ontvangen door de heeren Lichtenberg, hoofdingenieur, en Verhey en Monhemius, ingenieurs der Zuiderzee werken, die zich aan het stationnetje van den lokaaltrein bevonden. Gezamenlijk ging het hierna naar het cantinegebouw der Zuiderzeewerken, alwaar een keurige lunch gereed stond. Het was hier, dat ons door den heer Lichtenberg het welkom werd toegeroepen, waarbij hij wees op het historische oogenblik van deze in gebruik- stelling van het eerste gemaal. Door de heeren Lichtenberg, Verhey en Monhemius werden aan de aanwezigen vervolgens, aan de hand van kaarten en teekeningen, allerlei bizonderheden om trent de beide gemalen, dat te Medemblik (het grootste) en dat te Den Oever, mede gedeeld. Tevens was ons bij het binnen komen, een geschriftje overhandigd, ge titeld „De Bemalingsinrichtingen van de Wieringermeer", speciaal samengesteld om aan de bezoekers van Maandag te worden overhandigd. Hieraan, alsmede aan hetgeen de heeren ingenieurs ons mededeelden, is veel van het nu volgende ontleend. De beide hier gereproduceerde doorsneden der gemalen zijn eveneens aan dit geschrift ontleend, dat verder was ge ïllustreerd met een aantal mooie photo's, die een duidelijk beeld geven van den voortgang der werkzaamheden. lijk onderscheiden. Vier afdeelingen van ongelijke hoogte. Naar de hoogteligging van den bodem is de polder onderverdeeld in vier afdeelin gen waarin het polderpeil zoo goed moge lijk aan de hoogte van het terrein wordt aangepast Dienovereenkomstig verkrijgt is nochtans vol vertrouwen, aldus ver telde de heer Lichtenberg dat bij, kun dige behandeling deze in enkele jaren tot een vruchtharen polder zal worden omge zet. Hij wees er op, dat deze eerste polder, de '"VVieringermeerpolder, eigenlijk moet worden beschouwd als een tweeden proef- --- L-polder op groote schaal, zooals de polder SV - Andijk op kleine schaal als proefpolder 4.60 M. N.A.P., afdeeling H 5.30 M. N.A.P., afdeeling n 6.00 M. N.A.P. en afdeeling IV 6.70 M. N.AlP. Dé ver schillende polderafdeelingen zullen na het droogvallen ten behoeve van de scheep vaart in den polder door schutsluizen in hunne hoofdkanalen met elkaar in ver binding worden gebracht. was ingericht. Natuurlijk zullen hier de nieuwste inzichten en ervaringen aan de praktijk worden getoetst. De kleine proef polder bij Andjjk (40 H.A.) heeft twee jaar na de drooglegging reeds van verschillen de gewassen een goeden oogst opgeleverd. Natuurlijk zal het in cultuur brengen van ncung worueii geuxucm. dezen eersten Zuiderzeepolder, die onge- De afdeelingen H, III en I worjder^- veer 20.000 H.A. groot is, iets lantrer malen door het gemaal te Medemblik, de afdeelingen I en JU door dat te Den Oever. Het is evenwel mogelijk elke af duren, doch verwacht mag worden, dat spoediger dan men aanvankelijk heeft verwacht, deze Zuiderzeebodem productief J V -J. VCTWttUUl, UCZt? ZiUiUCrZtJtJUGUClU piUUUOWOI zal Zijn. Met de ervaringen van den Wie- De Vereenlglng voor Vreem delingenverkeer te Medemblik ls diligent. Van de gelegenheid, dat zooveel pers- menschen tegelijk te Medem blik aanwezig waren, had de Vereeniging voor Vreem delingenverkeer aldaar geprofiteerd door aan alle dames en heeren een geschriftje uit te reiken betreffende de stad, alsmede een aantal keurige photo's, die eenbeeld geven van de vele 'historische merkwaar digheden, die dit Zuiderzeestadje kenmer ken, als daar zijn het kasteel Radboud, het voormalig koggehuis (een mooi oud topgeveltje), het raadhuis (Sierlijke oud- Hollandsohe gevel), de groote kerk met den toren, het waaggebouw, het Poortje, met den datum 1785 en vier weeskinde ren-poppen in den gevel. „Verheugend is het voor de gemeente Medemblik", heet het in dit geschrift, „de uitverkoren doch ter te zijn uit de reeks van doode steden, welke het voorrecht geniet, de plaats1 te zijn, waar de eerste in bedrijfstelling zal geschieden van een deel der energieke werken, welke tot het uitgebreide plan der Zuiderzeewerken behooren. De gemeente Medemblik verwacht van de toekomst een hernieuwden opbloei van haar stad. De kanalisatie van West-Friesland, waarbij Medemblik ook zal worden aangesloten en de uitvoering van den primairen weg Amsterdam-Medemblik-Friesland zal on getwijfeld het zijne bijdragen tot den bloei der stad. Het stadsbestuur is erin ge slaagd de hand te leggen op uitgestrekte terreinen voor industrie, opslag en ver scheping. De bestaande zeehaven, die na allo inpoldering steeds intact blijft en in de toekomst zal monden in het IJselmeer, is bij uitstek geschikt voor de scheep vaart. Deze reeds gunstig gelegen havens zullen, evenals de kanalen door West- Friesland. verbinding hebben met de ka nalen in den Wielingermeerpolder. Door de unieke verbinding van zeehaven, kana len in West-Friesland en kanalen in den Wieringermeerpolder zal Medemblik voor de scheepvaart in de toekomst dan ook een knooppunt worden van groote betee- kenis. Deze vooruitgang wordt nog ge steund door een goede spoorverbinding. Verder wordt __er aan herinnerd, dat Medemblik eertijds een der voornaamste Marinedepots was. In 1828 werd de Mari newerf naar Den Helder verplaatst en in 1850 verhuisde het Opleidings-instituut voor de Marine naar Breda. Bedriegen de voorteekenen ons niet, dan zal de Marine- roem van weleer thans worden opgevolgd door de glorie der koopvaardij en bin nenscheepvaart. Tot zoover oiteeren wij uit het ons ver strekte geschriftje. Hopen wij, dat de ver wachtingen van Medemblik verwezenlijkt worden, en dat de nieuwe toestand, die ontstaan zal, deze zeer oude stad uit de rij der „doode" steden langs de Zuiderzee* zal verwijderen en tot nieuw leven zal bren gen. Wat thans wordt drooggelegd. De betrekkelijk wéinigen, die in de ge legenheid waren de mooie film te zien van Joris Ivens, die hier vertoond is voor den Bouwvakarbeidersbond, hebben, dank zij de daar vertoonde kaarten en teekeningen. een goed idéé gekregen van het terrein, d»t zal worden drooggelegd. Wat thans malen te doen bemalen. Wat thans reeds verricht ls. Wat thans verricht is, heeft uitsluitend betrekking op de voorbereiding: de bedij king en het eigenlijke droogmalen. In volle zee heeft men, zooals bekend is, den dijk van Medemblik naar Den Oever ge bouwd. Daarnaast zijn een groot aantal randwerken voltooid, die noodzakelijk waren ter beveiliging van de kust. Wij weten er hier in Den Helder ook van mee te praten: onze bemuring langs den zee dijk is een dezer randwerken, terwijl thans aan de haven werkzaamheden worden ver richt die er verband mede houden. De hoofdkanalen der polderafdeelingen, wel ke behalve voor de scheepvaart, voor den watertoevoer naar de gemalen dienen, zijn, evenals de noodige tochten, reeds thans in den zeebodem gebaggerd. Behal ve deze randwerken, zijn mede voltooid de beide gema'len te Den Oever en Medem blik, welke gisteren in werking zijn ge steld, en waarvan wij wat uitvoeriger wil len vertellen. Geheel producten landsche industrie. van Neder- Beide gemalen zijn bestemd, in eerste instantie, om den polder leeg te malen, en later, hem droog te houden. Zij zijn vol ledige producten van de Nederlandsche industrie, met uitzondering van één enkel onderdeel, waarop Zwitsersch patent rust te. Hun pompinstallaties zijn de voortref felijkste ter wereld, en wij mogen er inder daad trotsoh op zijn, dat de Nederland sche industrie op zoo goede wijze voor den dag komt. Het was dan ook naar onze meening geen frase, toen de heer Kouwe- ringermeerpolder rijker zal men dan kim nen te werk gaan bij; het afsluiten en droogleggen van de andere veel grootere Zuiderzeepolders. Hoe geschiedt de bemaling? Bij de hooge eischen, welke de moderne landbouw stelt aan de capaciteit eener be maling, n.1., dat deze in staat moet zijn met schommelingen van slechts enkele deci meters het polderpeil, gelegen op 1.40 M. onder het laagste land te handhaven, kun nen de gemalen, waarvan het vermogen tot het op peil houden van den polder werd berekend, zooals gezegd, de Wierin germeer in den tijd van 8 a 10 maanden leegmalen. De splitsing der bemalingsin stallatie in twee gemalen, waarvan dat bij Medemblik electrisch wordt gedreven en dat bij Den Oever met Dieselmotoren is uitgerust, maakt de bemaling zooveel mo gelijk onafhankelijk van moeilijkheden in het verkrijgen van een bepaalde soort brandstof en van eventueele bedrijfs storingen aan een der gemalen. Ten opzichte van deze gemalen moesten bizondere moeilijkheden worden overwon nen. Hier was namelijk zeer diep water, en er moest in volle zee worden gewerkt. Daar de zee hier niet altijd even diep is, was het noodig den polder in verschil lende afdeelingen te verdoelen, zooals wij boven zagen. Dientengevolge bezitten de bem'alingsin- richtingen diverse zuigkanalen; de instal latie te Medemblik heeft er drie, die te Den Oever twee. De pompen liggen diep, zoodat ze altijd gevuld zijn. De beste op lossing bleek te zijn de pompinstallatie te Den Oever met horizontale as te maken, terwijl die te Medemblik voorzien is van een verticale as. Een unicum op de wereld. De bema 1 ingsinrlchting te Medemblik is eenig In de geheele wereld. Deze is na melijk voor het eerst uitgevoerd In ge wapend beton. Gewoonlijk wordt voor pompinstallaties gietijzer gebruikt; de installatie te Den Oever bestaat dan ook uit gietijzer. Dat voor de vervaardiging van gewapend beton geheel nieuwe, zware eischen werden gesteld ten opzichte van het uiterlijk, behoeft geen betoog; de plompe materie laat weinig speling voor jngang en een directievertrek onder een architectonische toepassingen. Dat het verlaagd dak zijn uitgebouwd, nochtans aan den bouwmeester, den Haag- De vloer van de machinehal en aanslui- schen architect Roosenburg gelukt is, met tende ruimten ligt, evenals de bedien mgs- bordesson boven. inlaat-complex, op 0 50 M. 4- N.A.P. Twee deuren geven vanuit de machinehal toegang naar d e bordessen. De hoogte van 0.50 N.A.P. is gekozen om aan de elect-i isclie instal- latie ten allen tijde, zelfs bij een eventu eele doorbraak van den Wiermgermeer- dijk, een zooveel mogelijk watervrije lig ging te verzekeren. De bovenverdieping van het gebouw omvat in hoofdzaak de ruimten voor in voer, transformatie en meting van de be- noodigde electrische energie. Aan de zuidzijde gaat de toren voor den invoer van stroomdraden op en vormt het hoogste gedeelte van het bouwwerk, waarvan het dak op 20.50 M. -f- N.A.P. ligt. Het inwendig aanzien van het gebouw is door den architect Ir. D. Roosenburg aangepast aan de technische eischen van de verschillende ruimten en is, mede door het ontbreken van elke overbodige ver siering, rustig en stijlvol. De evenwichti ge verdeeling der massa's tegenover elkaar en het trapsgewijze terugspringen der hoogere gedeelten in de middenpartij geven, niettegenstaande de rechte strakke lijnen van het betonwerk, het gebouw een levendig karakter. De witte mineraalverf waarmede het gemaal boven water is ge verfd doet voor het oog aangenamer aan dan de grauwe kleur die betonnen gebou wen in het algemeen plegen te bezitten. Benoorden het gemaal zijn vier dienst woningen gebouwd voor het machineper- soneel. De architectuur dezer woningen werd verzorgd door Prof. Ir. M. J. Gran- pré Molière. Het gemaal te Medemblik. De machine-installatie. De electrische energie voor dit gemaal wordt betrokken van het P.E.N. volgens speciale overeenkomst. De stroom (draai stroom van 50 perioden) wordt met een spanning van 50.000 volt door een boven- grondsohe leiding met een dubbel circuit deze stof een alleszins: aan de eischen der aesthetica voldoende oplossing te vinden, doet een blik op de Medemblikker instal latie zien. Om het beton te beschermen tegen het zeewater, is het vervaardigd van hoogovencement. De bouw der gemalen. Deze gemalen moesten worden aange legd in bouwputten, d.w.z., dat in den af sluitdijk kuilen werden gegraven. Daar de fundeering zeer diep moest komen te lig gen, moest de z.g. bronbemaling worden toegepast om het water er uit te houden. Het gemaal te Medemblik. De bouw. Wij geven allereerst bizonderheden iets langer over het gemaal te Medemblik. Dit is, zoo als wij zeiden, electrisch. Drie gelijke pompèn voeren het water uit de Wieringermeer door perskokers, welke onder dien dijk liggen, af naar de Zuiderzee (later IJselmeer). Aan de Zee zijde zijn de persmonden vereenigd in een uitmondingsbouwwerk, waarvóór een ge deelte van den zeebodem, ter voorkoming van uitschuring, met stortebed is ver dedigd. Op de fundeeringsplaat, een betonplaat op houten palen, is aan de West-(polder-)- zijde het inlaat-complex van het gemaal opgetrokken, waarin zich de drie zuig kanalen bevinden, correspondeerende op de hoofdkanalen van de polderafdeelingen II, in en TV. Door afsluitbare verbin dingsriolen tusschen de zuigkanalen en schuiven in die zuigkanalen zelf wordt het mogelijk in geval van storing aan een der pompaggregaten de bemaling der bijbe- hoorende afdeeling tijdelijk met een der twee overblijvende pompen te doen ge schieden. De pompaggregaten vormen op deze wijze elkanders reserve. Op de Oostelijke helft van de fundee ringsplaat is het pompenblok opgebouwd, aangevoerd van Öterleek naar Medemblik. een groot massief van gewapend beton, waarin de slakkenhuizen der drie centri- fugaalpompen uitgespaard zijn. De water- aanvoer naar de pompen geschiedt aan de onderzijde daarvan door middel van zuig- monden, welke hét water uit het inlaat- complex toelaten, terwijl de afvoer van het water plaats vindt door de reeds eer der vermeide perskokers naar de zee, welke onder den dijk liggen. Boven den pompkelder treft men de groote machinehal aan, een ruimte van ongeveer 30 X 10 X 7 E waarin de elec- tromotoren met hunne regelmachines zijn opgesteld. Aan de Westzijde van de machinehal liggen de schakelruimten, een omvormer- vertrek en een toiletgelegenheid, terwijl aai* de Oostzijde de werkplaats, de hoofd- CLCCTQlöCn QET~lAA.L Tfr MCDe-nBLirc. van 9000 107 om^rin- gaten, elk bestaande uit een regelbaren draaistroommotor 8000 volt met pan Links is de \Vieringermeerpolder, rechts het IJselmeer. af>gregaat. In de boven de machinekamer gelegen hoogspanningsruimten wordt de stroom tot de voor het gemaal benoodigde werk spanning van 3000 volt getransformeerd. De leiding is dubbel uitgevoerd met het oog op eventueele storingen of defecten. Automatisch schakelt een defect circuit zichzelf uit. De transformatoren, die den stroom om schakelen, zijn beschermd door een Neder- landsch patent. Voor het eerst is hier het systeem toegepast van regelbare motoren. Er zal namelijk met zeer verschillende op- voerhoogten der pompen moeten worden gewerkt. Deze zijn berekend op een op- voerhoogte die zich beweegt tusschen 2 en 9 meter. Het gemiddelde, dat later zal worden vereischt, is 6 meter. De pomp kan dus op elke gewenschte opvoerhoogte worden ingesteld; hiervoor is naast eiken motor een aparte regelmachine opgesteld. Dat voor een dergelijke installatie een zeer ingewikkeld schakelbord noodig is, zullen de technici onder onze lezers be grijpen. Nochtans kan dit schakelbord door één man worden bediend. Bij een verkeerde manipulatie stopt de machine automatisch. Het P.E.N. heeft op de bovenverdieping een ruimte gereserveerd voor een trans- ormator, welke later stroom zal leveren voor het provinciaal net in West-Fries land. Wy zeiden hierboven, dat dit gemaal a°v /rie zu'gkanalen. Hiervoor waren dus drie geheel gelijke pompaggre gaten noodig, elk omvattende een centri- !met ,verticale as. Aan het be- u zÜn krooshekken ge- hSSn n -et drÜvend vuil tegen te nouden. De waaiers van de pompen zijn vrii S ^er'de Pumpassen van roest- vry staal en de tusschenassen van de UiWrfrfi" 6n m0t0r van staal. w!ï? pro,even z«n verricht in het r^°uwkundig Laboratorium te Delft Lmn vnr komen tot den meest gunstt- Wol va,n, P°mP en waaier. elf vaSTfS p Medembük heeft motoren eis van 1000 P.K., welke, zooals gezeed cifa ?5PohM3 SnbUk wordt per minuut maunden !i'S"T6rwerkti over eenige birichW te6®1611 nog mede> dat een mnchtiiig is aangebracht voor re™™ middel van olie. lraal verwarmd door Het gemaal te Den Oever. - De bouw. aan opgericht ls germeerdijk wordt h Van den wierin- selmotorer'Ü"l™"1 ï!m Dle" door perskokors aI en loost zijn water polder gevormde Ln benoorden den IJselmeer) gemeen^fL s (later De bouidïrft611?6 binnenhaven, legenheid^im f Plaatse bood de ge len in den bmm? t r°kkelijk lage kos- maal Werd JSi!?\waar binnen bet ge- te bouwen v<vir tevens een schutsluis kanaal van de .„a naar bet boofd- het zeovepir,^6 P°lderafdeeling. Na kunstwerken iTdAK\xrer-eed komen der den bouwnm ïw Wienngermeerdijk in werden de diike^ n' Ten riotte gebaggerd. van den bouwput weg-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1930 | | pagina 6