T TWEEDE EN LAATSTE BLAD ABONNEMENTSGELDEN. vóór 15 April STADSNIEUWS VAN DINSDAG 8 APRIL 1930. RECLAME-AANBIEDING Kleedingmagazijn HERMAN NYPELS o 81 GEMEENTERAAD. Licht op voor alle voertuigen: Dinsdag 8 April 19.14 Woensdag 9 19.16 uur, Aan onze postabonneé's doen wij het verzoek de abonnementsgelden voor het tweede kwartaal ten bedrage van 2. per postwissel over te maken o! op onze postgirorekening 16066 over te schrijven. Na genoemden datum wordt beschikt met 0.15 verhooging. Over de abonnementsgelden ln de stad wordt dezer dagen per looper beschikt. Wij verzoeken beleefd do kwitantie bij eerste aanbieding te voldoen. DE ADMINISTRATIE. Op het in April gehouden eind examen van de Rjjkstuinbouw,school te Aalsmeer behaalde onze stadgenoot, de heer A. Deymann, het diploma. Bij het in Maart te Weltevreden ge houden examen voor 2e stuurman Gr. St.v. slaagden onze vroegere stadgenoo- ten, de heer H. J. A. Deyimann en Th. Baden. Door den Kerkeraad der Geref. Kerk alhier is een beroep uitgebracht op Ds. Keur, van Oudewater, die Zondag j.1. bij de stemming gekozen jverd. DE BUDAPESTJ KÖZLÖNY. Op 'voordracht van den Koninkl. Hon- gaarsohen minister-president is, ter er kenning van de verdiensten, die zij zich tijdens de Hongaarsche kinderactie ver worven hebben, het eereteeken van „Crux Rubrica" verleend o.m. aan den heer Ch. L. van de Bilt te Haarlem, het kruis van verdienste. LEZING DS. E. R. DAMSTE. Wiji vestigen de aandacht op de lezing van Ds. E. R. Damsté, welke gehouden zal worden Donderdag 10 April a.s., in de Ned. Herv. Kerk te Huisduinen, over hot onderwerp: „De geloofsvervolgingen in Rusland". Men leze de advertentie in dit nuonmer. GEMENGDE ZANGVEREENIGING „MORGENROOD". Directeur: do heer F. v. d. Meij. Men schrijft ons: Zaterdag 5 April gaf bovengenoemde vereeniging haar laatste uitvoering in dit seizoen voor een goed bezette zaal. De voorzitter, de heer K. Geus, heette allen hartelijk welkom en deelde mede, dat ditmaal de medewerking was ver kregen van het »Stedelijk Muziekkorps»,, dat hij daarvoor thans reeds dank zei. Verder wees spreker er op, dat dezen keer 't aantal zangnummers niet groot was, doordat de operette »Oome Kees», die dezen avond ook op het programma prijkte, heel veel van den beschikbaren studietijd had gekost. Spreker eindigde met allen een reoht prettigen avond toe te wenschen. Nu, we kunnen al dadelijk zeggen, dat ieder een genoegelijken avond heeft ge had. Het gebodene kon de critiek door staan. De zangnummers werden beschaafd gezongen en de nuanceering was uit stekend verzorgd. Wel gaf 't koor soms den indruk minder goed te durven, doordat men gewend was in een »kamer« te zin gen, terwijl dit thans niet het geval was. Wij hoorden van enkele zangers, dat het voor hen was, alsof het geluid eenigszins gedempt klonk. Toch klonk de samen zang, vanuit de zaal gehoord, uitstekend. Eenige tenorversterking leek onsjechter niet ongewenscht. »0, stille nacht», met fraaie bromstemmen, kon ons het meest bekoren, terwijl >Aan den schoonen, blauwen Donau», dat we de vorige uit voering ook reeds hoorden, een waardig slot vormde van de eerste helft van 't programma. De heer P. v. d. Haagen begeleidde hier zeer verdienstelijk t „Stedelijk toonde ook nu weer be schaafde muziek ten gehoore te kunnen brengen. Wat ons vooral opviel was de prachtige stemvoering der instrumenten, wat vooral uitkwam in „Carmen" van Bizet. De heer Joh. Pala gaf blijken zijn mannetjes volkomen te beheerscheri. De clou van den avopd kwam na de pauze in den vorm van een operette „Oom Kees". De behandeling had pfaats op een visschersdorp en daarom hadden de exe cutanten zich -in diverse pluimage ge stoken. We zagen dan ook voor 't voet licht visschersmeisjes en -jongens, als- De muziek was „pittig" geschreven en de koren, alle vierstemmig gezongen, wezen op ernstige studie van deze verre van gemakkelijke operette. De solo-zang van Bella en Dolf vol deed goed en ook hun duet werd zeer verdienstelijk gezongen. Met een „Lang leve 'tpaar!", eindigde deze aardige operette. „Morgenrood" kan met voldoe ning op dezen welgeslaagden avond terug zien. Een hoogst gezellig bal hield de aan wezigen nog eenigen tijd'bijeen. „RELIGIEUS SOCIALIST OF CHRISTELIJK SOCIAAL". Lezing van ds. P. H. Bergers. De predikant der Herat. Evamg. Luth. gemeente, ds. P. H. Bergers, hield1 giste renavond in het kerkgebouw in de Wee- zénstraat eeni lezing over bovenstaand onderwerp. De lezing ging uit van de Mannenvereeniging „Maarten Luther", een onderdeel van de Luthersche ge meente, een Vereeniging, die zich ten doel stelt de ontwikkeling en voorlichting op maatschappelijk, godsdienstig en ook ander gebied. Om eens in wat ruimer kring belang stellenden te bereiken, vond de Vereen, ds. Borgers bereid bovenstaand onderwerp in te leiden. De voorzitter dier Vereeni ging, de heer Mostert, die een en ander uiteenzette, bracht daarvoor dank aan dein spreker. Het onderwerp is actueel, aldus ving de spr. zijn rede aan; het is noodig, dat licht op de kwesties wordt geworpen. Het onderwerp raakt het grooto gebied der menschelijke samenleving, en wij moeten op dit gebied paraat blijven. Niet goed is een passieve houding, wij moeten actief blijven. En speciaal de christen moet zijn licht laten schijnen over allerlei onder werpen. Spr. vergelijkt dit met het licht van onzen vuurtoren, dat telkens andere sectoren verlicht. In onze eigen kiringen, zegt spr., zijn wel veel kijkers en veel praters, maar weinig daders. Net als bij de „Eugenia": enkelen waren bezig het schip van den dijk te halen, maar de velen die .toezagen, oefenden kritiek: zóó moet het en zus, zeiden ze, maar ze deden, niets. Het schip van de menschelijke samen leving is óók vastgeloopen en er zijn trek kers noodig in verschillende richtingen. Het onderwerp van hedenavond: reli gieus socialist of christelijk sociaal omvat twee leuzen, die spr. tegenover elkaar zal zetten: twee machtige bewegingen, het socialisme en het christendom. Ds. Buskes heeft een brochure erover geschreven: ,.Hoe staat het socialisme als wereldmacht tegenover het christendom?" In het woord „wereldmacht", waarmee hij: liet socia lisme kenmerkt, ligt al opgesloten een appreciatie daarvan en is dit niet de juiste houding? vraagt spr. Is er aan onze zijde wel voldoende waardeering voor het socia lisme en zien wij niet te veel de fouten ervan? Wij hebben zelf óók onze tekort komingen, die wij over het hoofd zien. Spr. toont allereerst aan, dat, na de aan vankelijk absoluut afwijzende houding, die het socialisme heeft aangenomen tegenover den godsdienst, ©en kentering is gekomen. O. a. getuigt daarvan een uit lating van J. van de Kieft op het 2e Rel. Soc. Congres (Sept. 1929), waar hij de pro feten van het Oude Testament aanhaalt en van hen zegt: „zij rijzen voor ons op als „de onverschrokken, moedige waarheids zoekers, die ontzet zijn en gepijnigd door „de ondeugden van hun volk en door een „hartstochtelijken strijd tegen onrecht en „ongerechtigheid pogen Israël terug te „brengen van het pad, dat ten verderve „leidt", enz. Dat is toch heel wat anders dan de woor den, die in de eerste jaren' van het socia lisme werden gesproken, toen iemand zeide, dat de bijbel moest worden ver brand. Maar aan de andere zijde, bij de chris- telijk-socialen, is ook «een kentering geko men, o. a. op het gebied der chr. vakbon den, waar men heel anders tegenover staat dan een 80-tal jaren geleden. In het kort schetst spr. het ontstaan van het socialisme, waaruit het religieus socia lisme ontsproot. Goethe zegt in zijn Faust, dat in hem twee zielen wonen; de een© houdt zich vast aan het stoffelijke, de aarde, de an dere streeft omhoog naar hooger sferen. Zoo is het inderdaad, telkens vinden we in het menschelijk leven materie en geest naast elkaar, bij den primitieven zoo goed als bij den cultuurmensch, In 't kort schetst spr. den groei der maatschappelijke samenleving: de stam men die tezamen jacht en vissoherjj uit oefenden, de slavernij, het ontstaan van adelstand, koningen, geestelijken. De groei der steden: het aanknoopen van handels betrekkingen, het ontstaan der gilden, tenslotte de fabrieken. Hierdoor ontwik kelde zich de arbeidende stand, nieuwe economische verhoudingen ontstonden, die de samenleving niet beter of prettiger maakten. Wat was dus logischer dan het ontstaan van een verlangen naar een be tere samenleving? De kerk deed niets. Toen kwam Karl Marx, de wetenschap pelijke bouwer van het systeem, dat wij kennen als het socialisme. Zijn stelsel was eigenlijk een aanvulling van de wijs- geerige leeren van Hegel en diens leer ling Feuerbach. Hegel had geleerd1, dat al 't bestaande geestelijk is. Het absolute is geest, een tweeheid van zijn en denken moet verworpen worden. Alles is voort durend1 wordend. Het materieele is een waarde. Hieruit schept hij zijn historisch materialisme: het reëel© is stof, de materie is* 't werkelijke. Het liist. materialisme er kent wel het bestaan der begrippen kunst, recht, zedelijkheid, enz., maar de stoffe lijke economische verhoudingen geven in houd aan de begrippen. De godsdienst is overbodig geworden, omdat de verwezen lijking dier leer vanzelf ook de verwerke lijking der idealen van den godsdienst met zich bracht. Niet onaardig heeft men Marx dan ook wel genoemd den kerkvader van het socialisme. Marx' apostel in Ne derland was Domela Nieuwenhuis. Spr. zal de leer van den klassenstrijd en van de meerwaarde nu binten-beschou wing laten, daar die hier thans niet ter zake doenu. Dat Marx velen achter zich kreeg, ligt voor d'e hand. Men leze maar wat zijn Communistisch Manifest zegt, dat zich richt tot „hen, die niets te verliezen heb ben dan hun ketenen en een wereld heb ben te winnen". Aanvankelijk was dus socialisme iden tiek met marxisme. Langzamerhand is de kentering gekomen, die naar het religieus socialisme leidde. Hoe ontstond die ken tering? Tengevolge van den drang in het menschelijk hart, die iets hoogers, iets anders verlangt. In de jaren 1890—1900 ontstond de Blijde Wereldgroep, in 1915 het Rel. Soc. Verbond, waaruit in 1916 de Nieuwe Gedachte is ontstaan. OnJder hen zijn er die zeggen, dat het Marxisme niet ten volle dé waarheid is. De leuze ontstaat „godsdienst Is privaatzaak", en met het intreden van het rellgieuse element is het standpunt van Marx, dat godsdienst uit schakelt, verlaten. In „De Blijde Wereld" van 5 Oct. 1928 zegt Troelstra, dat op den duur het socialisme geen bevrediging vin den zal ln hiet anti-godsdienstige. Het zui vere Marxisme vindt men thans nog bij de bolsjewisten in Rusland, en ook wel natuurlijk onder sommige soc.-dem. Hoe is nu dat rellgieuse bij de socialis ten gekwalificeerd? Telkens vinden we daar do oude leuzen van het pantheïsme en het humanisme. Geen persoonlijk God dus, maar een transcendente, boveniwe- reldsch© kracht in de menschheid, één daarmee. Uit deze voorstelling, die zuiver democratisch is, ontstaat de leer van het humanisme. Wat heeft men nu te verstaan onder het begrip „religieus"? Iets anders dan „christelijk". Het woord heeft tweeërlei beteekenis: a. het is de aanduiding van het innerlijke leven van den godsdienst! gen mensch (dr. de Hartog 'zegt: „gods^ dienst is naar buiten gekeerde religie"); b. religie is een psychisch verschijnsel al of niet met een goddelifken achtergrond, eenheidsbesef (de Hartog).M In liet tweede gedeelte zijner rede be handelt spr. het begrip „christelijk- sociaal", dat hij plaatst tegenover het an> dere. Hierbij valt de nadruk op het woord „christelijk". Hét christendom is een grootsche en machtige beweging, die baar invloed door de eeuwen heen heeft doen' gevoelen en dit nog doet. Het is het door breken van de hemelsch© sfeer in de har ten der menschen, 4I© indaling van den geest Gods. Christus, zegt Stanley Jones („Christus en de tafelronde") redt den vrede, den ootmoed', de liefde. Hij redt de menschelijke .persoonlijkheid, het gezin de menschelijke samenleving. Hij redt het leven zelf, want hij aanvaardde het ook toen het hem het kruis bracht. Er is gezegd: het christendom is alle maal van gene zijde, een heilstaat in den hemel, een zoethouderij1 'hier op aarde. Zeker, dat is het. Maar het is hier op aard'e ook te verwezenlijken, het heeft den naaste lief als zichzelve, het legt den na druk op het persoonlijke. Het wanetallige in de samenleving ziet het als een uit vloeisel van de innerlijke wanstaltigheid in den mensch. Het evangelie van Jezus wil het zondige egoïsme breken en een nieuwe samenleving brengen. Maar van dit alles zijn nog slechte de kiemen aanwezig. Uit citaten uit den bij bel toont spr. aan, dat toen reeds kiemen gelegd zijn van veel wat eerst in onzen tijd verdween: het instituut der slavernij (uit het woord: van Paulus aan Onesimus), de gelijkstelling tussohen man en vrouw (Paulus' woord: „Gij. zijt allen een in Christus"). Begrijpen vraagt spr., de genen, die .er buiten staan, iets van het geloof der jongeren in Christus, die hen in alles rijk heeft gemaakt: in geloof, hoop en liefde? Het' christendom, dat zich van zijn roe ping bewust is, heeft vanzelf oog voor het sociale. Dat is door alle eeuwen heen al dus gevoeld, van Augustinus af tot Lu ther, al zijn de christenen het zich vaak niet bewust geweest. Ter ontplooiing van de sociale kracht van het christendom, behoeft geen enkel element te worden ingébracht. Slechts is noodig dat het worde wat het is. Die zui vering te bevorderen is christelijk sociaal (prof. Slotemaker de Bruine verkort ge citeerd). Tenslotte betoogt spr., dat er moet wor den gewerkt op sociaal on economisch terrein., chr. vakorganisatie, samenwerking tusschen patroon/ en arbeider, medezeg genschap. Anderzijds Staatsbemoeienis, ook op kerkelijk gebied en met name in de prediking moet gewezen worden op de kiemen en de krachten, die in het chris tendom aan wezig zijn. De kerk kan mede werken aan de verbroedering. Aan beide zijden: hij het socialisme zoowel als het christendom, is dUs ©en kentering ingetreden. Maar bij het chris tendom is die er gekomen zonder dat er iets aan toegevoegd is, sleohts is 'het chris tendom zich meer zijn taak bewust ge worden 'Bij het religieus© socialisme daar- van f 0.45 voor I 0.38 f 0.75 I 0.62 f 1.00 f 0.82 f 1.25 f 1.06 f 1.50 f 1.30 f 2.00 f 1.70 weerspiegeling van het geestelijke. In deze leer ontbreekt het element der god- j entegen is men langzamerhand van het delijke openbaring. Hegel's leerling Feuer- j Marxistisch principe afgeweken en is het bach keerde zich van zijn meester af: ma- religieuse element erin gebracht Al meer terie is het eenig wezenlijke, zoo zeide hij. en meer werd' het een zoeken naar iets 1 Feuerbach nadert in zijn leer het materia- vat bevredigen kon, en meer en meer con- mede varensgezellen, verschijnen. De ge- iisnie. cessies werden aan het religieuse gedaan, neeie operette werd vlot gespeeld. Iedere Marx nu combineerde het begrip van het Tenslotte: laat ieder christen zich af- iionifr werkt® mee 0m zich '4stuk in eeuwig-wordende van Hegel met de door vragen of er wordt gedaan wat gedaan aenxen en dat gelukte volkomen. Feuerbach aan de materie toegekende moet worden? Of hij in vakbeweging en kerk zijn pliobt doet. En laat men gedul dig en vertrouwend zijn, de voetstappen van den meester drukkend De lezing werd afgewisseld door orgel spel en zang en met gebed en dankzegging, geopend en gesloten. Op het fraaie kerk orgel gaf de jeugdige organiste, mejuffr. Aafje Kamp, die voor een drietal maanden tot organiste der kerk is benoemd, een paar mooie solo-nummers ten beste, die niet alleen bewezen welk een fraai instru ment de Luthersche kerk in dit orgel be zit, maar die daarenboven een hoogen dupk gaven van de muzikale capaciteiten van dit jonge meisje, dat wij wel als pia niste, maar nog niet als organiste hadden gehoord. Haar spel was zeer muzikaal en fijn genuanceerd. Ook als begeleidster van den heer O. Abbenes, die met zijn fraaien bariton eenige liederen zong, die speciaal in dit gebouw goed tot hun recht kwamen, toonde zij zich volkomen voor haar taak berekend. OPRICHTING VAN EEN STEDELIJK MUSEUM. Comité reedé gevormd. Er heeft zich een Comité gevormdl met het doel ©ene verzameling aan te leggen vuil historische voorwerpen, oudheden, zeldzaamheden, kaarten, plioto's, schilde rijen, enz., betrekking hebbende op de Gemeente Den Helder en Huisduinen in verband met Marine en Stelling van Den Helder, haar door besturen van openbare lichamen of door vereenigingen of door particuliere personen in bewaring of bruikleen gegeven. Zij beschouwt zich als een voorloopig Verzamei-comité, dat werkzaam zal zijn totdat er voldoende voorwerpen zijn afge staan om aanspraak te kunnen maken op den naam van „Stedelijk Museum der Gemeente Den Helder". Te zijner tijd zal de geheel© verzameling worden aangeboden aan het Gemeentebe stuur, dat bij eventueel© aanvaarding misschien gaarne zal willen zorgdragen voor eene goede plaatsing, hetzij in een der kamers van het Raadhuis, hetzij in een ander beschikbaar zijnde kamer of zaal in een of ander gemeente-gebouw. Het Comité verzoekt thans hierbij aan besturen van lichamen, aan beheerders van archieven van vroeger bestaan heb bende vereenieiriigen, aan particuliere personen, kortom aan ieder, die histori schie voorwerpen in zijn bezit heeft, en die voorwerpen gaarne voor de toekomst bewaard zou wenschen, zich tot het Co mité te wenden. Tot de voorwerpen, die een plaats zou den kunnen hebben in het aanstaande Stedelijk Museum, behóoren 0. a. diplo ma's van gedane reddingen bij schipbreu ken, oude journalen, redders-medailles, oude oorkonden, voorwerpen bjv., die het eigendom zijn geweest van beroemde of zeer bekende plaatsgenooten, kaarten of teekeningen van ouderen datum, op de Gemeente Den Helder of zeer oude Huis duinen betrekking hebbende, photogra- phiën en programma's van plaats gehad hebbende nationale of gemeentelijke fees ten, vaandels van' oude vereenigingen^ enz., enz., enz., enz. De afgestane voorwerpen zullen behoor lijk worden ingeschreven in een daarvoor bestemd register, waarin tevens de bij zonderheden warden vermeld' met bijvoe ging der namen van de gevers. Het Comité bestaat uit de hieeren F. Dekker, Westgracht 9, S. Jaring, Dijk- straat 48 en KL F. Oortgijsen, West gracht 8283. NEDERL. REISVEREENIGING. Afdeellng Den Helder. 'Zaterdag 8 Mei ajs., des namiddags 2 uur precies, bezoek aan de bloem/bollen velden te Breezand on omgeving per autobus, vertrek Stationsplein. Aanmel ding vóór 26 April op vertoon van lld- maatschapkaart en tegen storting van de reissom ad 0.70 per persoon bij den heer Maas, Dijkstraat 6. Woensdag 14 Mei aja, dies namiddags 2 uur precies, bezoek aan Den Oever en Haukes en bezichtiging der Zuiderzee werken per autobus; vertrek Stations plein. Aanmelding vóór 30 April op ver toon van lidmaatschapskaart en tegen storting van de reissom ad 1.25 per persoon bij den heer Maas, Dijkstraat 6. VOORDRACHTAVOND CLINGE DOORENBOS. Na het „'debat op rijim" tusschen dien bekenden voordracht-kunstenaar Clinge Doorenbos en onzen Burgemeester in „De Telegraaf" over de veelbesproken en veel- berijmde „nummering der Heldersche agenten" zal Clinge Doorenbos Woens dag 16 April onze stad met een persoon lijk bezoek vereeren en dien datum met mevr. Clinge Doorenbos—de Bléoourt in Casino weer één van die echt knusse en vroolijke avonden geven, waaraan we reeds van vroeger zulke leuke en prettige herinneringen hebben behouden. Overal trouwens in den lande Is dit echtpaar zeer gevierd. Zoo schrijft o.a. het „Nieuws blad v. h. Noorden": Dat was nu eens werkelijk een echt genoeg lijke en gezellige bijeenkomst gisteravond in de bovenzaal der „Harmonie". Het was een groot gezelschap, dat was komen luisteren, maar toch zaten we knus 'bij elkaar, Clinge Dooren bos hield allergenoeglijkste causerietjes en zong op prettige manier zijn aardige, gevoe lige lievensliedjes, mevrouw Doorenbos speel de de bescheiden, maar sympathieke melodie tjes, die zij zelf heeft gemaakt bij haar man's geestesproducten' en dat alleen schiep eed intiem-vertrouwelijke sfeer, die den geheelen avond bleef aanhouden en die maakte dat we tenslotte zoo kwart voor elf met een prettig en voldaan gevoel huiswaarts keerden. AMUSEMENTS-AVOND MAR. SPORTVER. .ZEEMACHT". Men schrijft ons: Zooals reeds werd bekend gemaakt in een advertentie in dit blad, zal het pro gramma, dat is afgewerkt geworden op den feestavond van de Marine Sportver- eeniging „Zeemacht" op den 22en Maart j.1., nogmaals gegeven worden op Vrij dag den Hen April a.s. in „Casino", ten bate van het Marine Sanatorium Fonds en de Marine sportvereeniging „Zee macht". Allen, die den avond van „Zeemacht" hebben bijgewoond, zullen 'eer z-ker on gevraagd propaganda maken voor deze a.s. uitvoering, om de eenvoudige reden, dat zij1 reusachtig genoten nebben. Er wordt op dezen avond voor elck wat wils gegeven, .muziek, voordrachten, revue en sport, dus een avond vol afwisseling, No. 7 van dit programma vermeldt het optreden van „trio op. 13, Creinont", voor hobo, clarinet en fagot, door de heeren Jao. Bos, J. Wolters en J. de Rooy, staf muzikanten, leden van Zeemacht. Voor kaartverkoop zie men de adver tentie ln het nummer van Zaterdag j.1. De muziek tijdens de uitvoering zal wederom verzorgd worden door leden van „Zeemacht", stafmuzikanten onder lei ding van Joh. Pala. GYMN. EN EXERCITIE-VEREEN. „PRO PATRI A'.. Op Zaterdag 12 April a.5. geeft boven genoemde vereeniging in „Casino", als besluit van het winterseizoen, een Soirée- Dansante, voor haar leden en donateur». Een uitgebreid programma is samen gesteld, en bevat o.a. het optreden van het bekende „Hawaiïan drietal" en „The Merry Makers", „Band van 8" en verder zang, dans, tooneel, voordracht enz. Dus een avond van 'genoegen. Voor verdere bijzonderheden wordt verwezen naar een in dit nummer voorko mende advertentie. VERLOTING „DORCAS". Uitslag van de verloting der Vrijz. Herv. Naaivereeniging „Dorcas", ge houden op Maandag 7 April n.m. 3 uur, in het gebouw U. S. O. o 1780 1815 1488 1320 1467 284 1476 728 1299 1109 335 1242 890 1860 317 389 1184 1454 1261 1641 o 55 I 1665 1085 1204 1314 1682 1638 180 1843 903 1136 115 1653 198 755 218 182 1441 1028 950 1245 21 22 23 24 25 20 27 28 29 80 31 32 33 34 35 86 87 38 89 o 1033 1066 1008 860 1114 1118 552 1129 613 1789 1372 793 360 1408 1483 1440 1018 598 1244 40 1407 o 41 42 43 44 46 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 1487 1745 1156 1860 1868 598 1328 1122 1783 686 1978 90 370 1059 850 1126 1575 1005 1117 1057 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 o 438 169 161 1343 1798 1536 164 1729 1762 753 1330 201 1130 261 1211 1822 1804 582 575 747 C* 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 De prijzen kunnen worden afgehaald op Dinsdag 8 en Woensdag 9 April a.s., van n.m. 3 tot 5 uur in het gebouw U.S.O. Niet afgehaalde prijzen kunnen nog worden afgehaald op 15, 22 en 29 April a.s. van n.m. 8 tot 4 uur. Niet afgehaalde prijzen vervallen na 1 Mei 1980 weder aan bovengenoemde vereeniging. Verschenen zijn de navolgende bij lagen voor de e.k. raadsvergadering: 1. Voorstel tot oprichting van een school voor het Centrale 7e leerjaar. 2. Voorstel aan de afd. Den Helder van' de Holl. Miji. van Landbouw, ten behoeve van den landbouwcursus te Julianadorp, voor het cursusjaar 1929/'80 een subsidie' k f 100 te verleenen. 3. Een voorstel om afwijzend te beschik ken op een verzoek tot verkoop van een gedekte van de Molenvaart. 4. Voorstel tot aanbrengen van verbete ringen aan o.l. scholen. 6. Voorstel tot aanstelling van een klerk teekenaar bij Gemeentewerken. 6. Voorstel tot het afstaan aan de Held. Esperantisten-vereeniging „Nova Sento" van een der lokalen dei UX.O.40okool

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1930 | | pagina 5