DE OPENING VAN DE NIEUWE SLUIS
TE IJMUIDEN.
DB DRAADLOOZE TELEFOON-
DIENST TUSSCHEN
ENGELAND EN AUSTRALIË.
Gisteren geopend.
De draadlooze telefoondienst tusschen
Australië en Engeland, een afstand van
12.000 mijlen, is gisteren ochtend inge
wijd.
MacDonald sprak een kwartier lang
met Scullin, den Australisohen eerste-mi-
nister, die zich in het parlementsgebouw
te Canberra bevond. De stemmen waren
heel duidelijk. MacDonald merkte op:
„Gij lijkt in een kamer hiernaast te zijn."
Daarna uitte hij de hoop dat de dienst
vóór het einde van het jaar over Londen
tot het grootste deel van Europa en heel
Amerika zou uitgebreid worden.
Lloyd George maakte vervolgens een
praatje met Hughes, den vroegeren
eerste-minister.
Londensche kranten spraken ook met
hun correspondenten.
00ST-INDIË.
DE WERVING VOOR DE MARINE.
De resultaten. 85 percent afge
keurd. De geest der miliciens.
De godsdienstige zorg.
De Java-Bode heeft eens geïnformeerd
naar de resultaten, die men den laatsten
tijd bij de werving voor de marine boekte.
De laatste wervingsreis werd ondernomen
in den Oosthoek.
In het geheele jaar 1929 werd de Indi
sche marine versterkt met 149 Javanen en
59 Soendaneezen. De rest werd geworven
onder de andere landaarden. Het totaal
bedroeg 176 man, die als lichtmatroos
teekenden en 94 als leerling-stoker. Voor
deze laatsten is vereischt, dat zij Hol-
landsch spreken, wat noodig is, daar zij
de verschillende technische termen moe
ten .begrijpen, die in het Maleisch moeilijk
of in het geheel niet te vertalen zijn. Zij
worden verder opgeleid voor de technische
vakken als vliegtuigmaker, enz.
Het is gebleken, dat onder de Inlanders
liefhebberij genoeg bestaat om bij de ma
rine te teekenen. Tot nu toe werd echter
ongeveer 85 pet. van de voor de keuring
komenden afgekeurd wegens physieke
eigenschappen.
Half 1930 zal de marine beschikken over
2400 man Inlandsch personeel en dit cijfer
moet worden opgevoerd tot 2700 man in
1934, waarin men verwacht, dat het mate
rieel voor de Indische marine gecomple
teerd zal zijn. Verder is er thans 2193 man
Europeesch personeel in dienst, welk aan
tal in 1931 tot 2267 zal zijn opgevoerd. Dit
betreft alleen het vast personeel. Overi
gens komen er elk jaar 2 ploegen militie
in dienst, elk sterk 175 man. Zij komen
in Mei en November op.
De geest onder de zeemiliciens is mo
menteel goed. De laatste circulaire van
den Vlootvoogd heeft ertoe bijgedragen
om hun behoorlijker werkzaamheden op
te dringen, dan op sommige schepen te
voren het geval was. Tevens bespreekt een
der ambtenaren van het departement van
marine geregeld de personeelsaangelegen
heden met de verschillenen commandan
ten, zoodat departement en het commando
daarover een geregeld contact onder
houden.
De geestelijke zorg voor het marine
personeel heeft ook de noodige aandacht.
Er is thans een reglement in werking ge
treden, waarbij de godsdienstige verzor
ging der minderjarigen geheel is geregeld.
Er wordt aan ouders en voogden o. m. een
vragenlijst voorgelegd, waarin zij te ken
nen geven of hun kinderen of pupillen
godsdienstonderwijs moeten volgen. Is dit
het geval, dan wordt eenmaal in de week
een uur bepaald voor onderricht, terwijl
des Zondags zoo mogelijk kerk wordt ge
houden, waarvan bezoek verplicht is ge
steld. Is een schip varende, en de vloot-
aalmoezenier of predikant niet aan boord,
.dan wordt door een der officieren op Zon
dag een godsdienstige lezing gehouden.
OPENSTELLING VAN DE TELEFOON
VERBINDING JAVA—ZWITSERLAND.
Bandoeng. Met ingang van 1 Mei wordt
de telefoonverbinding tusschen Java en
Zwitserland voor publiek verkeer open
gesteld, zoowel via Nederland 'als via
Buitschland. Het tarief bedraagt KL1/,
gulden per 3 minuten. Verbinding wordt
gegeven van de bestaande radio-spreek
cellen op Java uit met alle telefoon-aan
sluitingen in Zwitserland.
AARDSCHOKKEN IN ZUID-BALL
In den nacht vn Zaterdag op Zondag
hebben zich 'ernstige aardschokken voor
gedaan in Zuid-Bali, waardoor vele ge
bouwen zijn gescheurd. o.a. het nieuwe
gedeelte van het kantoor der K. P. M. te
Benoa.
»Wat een snoezige jurk.*
>Ja, die was van mijn moeder en zij
heeft hem voor mij verlengd.*
(»Smith's Weekly*, Sydney.)
BINNENLAND.
L. VOLKER Azn. f.
Na een korte ongesteldheid is Dinsdag
morgen te Sliedrecht nog vrij onverwacht,
op 73-jarigen leeftijd, overleden de heer
L. Volker Azn., hoofd van de aannemings
firma L. Volker Azn.
De overledene was een der vier op
richters van de Maatschappij tot uitvoe
ring van de Zuiderzeewerken, gevestigd
te Den Oever. Tot aan d'e oprichting van
deze Maatschappij' was hü lid van den
Zuiderzeeraad.
Met den heer Volker is een zeer belang
rijke persoonlijkheid op het gebied van
de aanneming en uitvoering van bagger-
werken in binnen- en buitenland heen
gegaan. Ook voor Sliedrecht beteekent
zjjn dood een groot verlies.
PROV. STATEN NOORD-HOLLAND.
Zomerzittlng.
De Prov. Staten van Noord-Holland zijn
bijeengeroepen voor de eerste gewone zit
ting op Dinsdag 17 Juni te half 12.
VERDERE MODERNISEERING VAN
DE LLOYD-VLOOT.
Volgens de Deli Ct. zal de Rotterdatn-
sche Lloyd na voltooiing van de Dempo,
in Maart 1931 de Indrapoera en d'e Slamat
moderniseeren.
De beide schepen zullen, naar wij bij
informatie vn de Lloyd-directie vernemen,
om beurten uit de vaart worden genomen,
teneinde deze mailbooten technisch aldus
uit te rusten, 'dat ze dezelfde snelheid zul
len bereiken als de Sibajak, teekent de
Red. van de N.w. Rott. Crt. hierbij aan.
CRISISCOMMISSIE VOOR DEN
LANDBOUW.
Naar het orgaan van den R. K. Land-
arbeidersbond meedeelt, heeft de minister
van binnenlandsche zaken en landbouw
tot voorzitter van de commissie, welke
maatregelen zal beramen teneinde de ge
volgen van de heerschende crisis in de
akkerbouwbedrijven zooveel mogelijk te
verzachten aangezocht den heer dr. H. J.
Lovink, lid der Tweede Kamer, te Alphen
aan den Rijn, en verder als leden de h.h.
J. L. Nijsing in De Wijk (Dr.), prof. ny.
P. A. Diepenhorst te Amsterdam, J. Th.
Verheggen te Buggenum, dr. F. E.
Posthuma te 's-Gravenhage, F. v. Valstar
te 's-Gravenhage, A N.' Fleskens te
seizoen van 1930 een groepsreis naar
Amerika te organiseeren. Reeds zijn de
desbetreffende plannen uitgewerkt en is
de duur van de reis bepaad op 81 dagen
(24 Juli—28 Augustus) bJJ een relssotm
van 1100.—. De heenrds via Londen,
zal worden gemaakt meirhet s.s. Beren-
garia, de terugreis met het s.s. Staten
dam; op do rondreis door Amerika zul .en
ojn. worden bezocht Philadelphia, Wash
ington, Detroit (bezoek aan de Ford
fabrieken) en Niagara Falls.
De Reisvereeniging wil met deze reis
bovendien haar leden gelegenheid geven
om familie en vrienden in Amerika op te
zoeken; de deelnemers kunnen desge-
wenscht later op eigen gelegenheid terug-
keeren. Ale ledder van deze reis zal op
treden de heer W. J. Bastiaan te s Gra-
venhage.
HISTORISCHE DAG VOOR DE HOOFDSTAD.
Aan d' Amstel en aan 't IJ, daar doet zich heerlijk open,
Zij die als koningin de kroon draagt van Europe.
Zoo dichtte reeds Vondel en wat was
Amsterdam in de dagen van Vondel bij
onzen modernen tijd vergelekenl Sterker
nog: in de dezer dagen verschenen Her
inneringen van de tihans 80-jarige mevr.
Mann-Bouwmeester, een alleraardigst ge
schreven boek, waarvan wij binnenkort
een en ander hopen te vertellen, verhaalt
deze jeugdige 80-jarige van liet Amster
dam zooals dat was in 1872. In dat jaar,
dus thans nog geen 60 jaar geleden, kwam
mevrouw Mann voor de eerste maal in
Amsterdam. Zy beschrijft het als een stil,
saai provincieplaatsje, slecht geplaveid,
zonder trams, met enkele aapjes, die het
verkeer onderhielden. Welk een enorm
verschil met het Amsterdam van tegen
woordig! Hoewel geen „grootstad" in den
vollen zin van het woord, is het aardig op
weg het te worden. De oorzaak van die
buitengewoon snelle ontwikkeling?
Burgemeester De Viugt vertelt het in
zijn voorwoord in het werk: De haven van
Amsterdam en zijn verbinding met de zee,
waar hij zich ais volgt uitlaat:
„Amsterdam's verbinding met de zee is
de bron van zijn welvaart. Het is niet
overdreven te beweren, dat het machtige,
rijke Amsterdam van de zeventiende eeuw
zonder het Noordzeekanaal zou zijn
teruggevallen tot een doode, voor de
wereld vervallen stad".
En met Amsterdam zelf is haar voor
haven, IJmuiden, uitgegroeid tot een be
langrijke havenstad. Het zou onvriendelijk
zijn te beweren, dat dat geschiedde ten
koste van "Nieuwediep, al is het de waar
heid, maar ook is waar, dat de lange weg
door het Noord-Hollandsch kanaal nimmer
geëigend was om der hoofdstad haar han
delsschepen toe te voeren en dat dienten
gevolge de doorgraving van het Noordzee
kanaal een dringende eisch was. Wij zul
len ons hierin niet verder verdiepen, maar
willen ons eenige oogenblikken bezighou
den met den historischen dag van Dins
dag 29 April, de dag waarop de nieuwe
sluis te IJmuiden in gebruik werd geno
men, waardoor Amsterdam thans voor
schepen van elke grootte bereikbaar is
géwordén. Reeds binnen twintig jaar na
de openstelling van het Noordzeekanaal
bleken de toenmalige sluizen voor het zich
ontwikkelende verkeer te klein te zijn en
in 1896 konden nieuwe, breedere en die
pere, in gebruik worden genomen. Al
weder na enkele jaren bleek, dat op den
duur deze sluis eveneens te klein zou zijn;
er werd een speciale commissie ingesteld
in 1909, welke het vraagstuk in studie nam
en die twee jaar later met haar conclusie
kwam, dat een nieuwe sluis moest worden
gebouwd met een lengte van 360 M., een
breedte van 40 M. en een diepte van 14
M.A.P. Tengevolge van den wereldoor
log kwam dit groote werk een aantal jaren
later dan bedoeld was, in uitvoering. En
In strengen stijl boven het schip vijf
vliegtuigen in V-vorm.
Te 9 u. 55 kwam de pont van de maat
schappij „Nederland" met de koninklijke
auto's, voorafgegaan door de boot van de
havenpolitie, aan den kop van de Suima-
trakade aan. De auto's reden de kade op
en de poort over het emplacement van de
„Nederland" binnen. Vlak voor de eere
loopbrug stopten de auto's en stegen de
koninklijke familie en het gevolg uit.
Hier waren ter begroeting aanwezig
burgemeester en mevrouw De Vlugt, de
heer P. E. Tegelberg, directeur van de
„Nederland". Ook de hoofdcommissaris
was hier aanwezig.
Aan boord 'boden een zoontje van inge
nieur Heyning en een zoontje van direc
teur Koning van de „Nederland" de ko
ningin en de prinses bloemen aan.
Voor de koningin waren een der luxe
hutten, de rooksalon en schrijfsalon 1ste
klasse gereserveerd.
Op vele plaatsen op Handelskade en De. 4 - v -
Ruyterkade stonden dichte menigten en ®tand gebracht, dat van
veel schoolkinderen om het voorbijvaren breeden blik op onze toekomst getuigt,
van het machtigste schip van de hoofd- Van nu af aan. zal de grootste sluis ter
stedelijke koopvaardijvloot te zien en met wereld doorgang geven, tot Amstei en
hoezee te begeleiden. Op het IJ lagen drie binnenkort, na voltooiing van de ver
sloepen van het opleidingsschip de „Pol- breeding en verdieping van den waterweg
lux» Neerlands hoofdstad over een weg naar
Van de hooge dekken van de „Johan 266 beschikken, die voor geen enkelen ter
van Oldenbarnevelt" was het een indruk- were^ onderdoet. Dan zal m m staat zyn,
gen, wanneer ook de verbetering van het
Noordzeekanaal zal zijn voltooid. De ge-
schiedenis leert, dat elke verruiming van
den toegang tot haar haven gevolgd is
door een nieuwe opleving van handel en
scheepvaart der hoofdstad.
Met trots herinnert spr. er aan, dat dit
geheele werk is ontworpen en tot stand
gekomen door en onder leiding van inge
nieurs van den Rijkswaterstaat. Deze in
genieurs hebben met hunne technische
medewerkers in den loop der jaren hun
boste krachten aan dezen 'belangrijken
arbeid gegeven, welke den goeden naam
van het gansöhe corps bevestigt en waar
door onze vooraanstaande plaats op water
bouwkundig gebied in de wereld wordt
gehandhaafd en versterkt. Maar ook in
ander opzicht geldt het hier een nationaal
werk. Het is uitgevoerd door Nederland-
sclie aannemers en Nederlandsche werk
lieden en ook zij hebben aanspraak op
onze erkentelijkheid voor wat 'hier is tot
stand gekomen.
Aan het slot van zijn rede noodigde de
minister de koningin uit om door het over
halen van een 'handle het sein te geven tot
het doen openen van de deur van het bui-
tensluishoofd.
De Koningin spreekt
De koningin' spreekt dan ongeveer als
°Het is mij aangenaam gevolg te kunnen
geven aan uw verzoek, deze sluis voor het
wereldverkeer open te stellen. Gaarne
breng ik hulde aan de bekwaamheid en
het vernuft van de ingenieurs en de aan
nemers, aan allen die aan dit groote werk
hebben gearbeid en ertoe hebben bijge
dragen onzen ouden roem op waterstaat
kundig gebied hoog te houden. Dank zij
de samenwerking van de regeering en de
Staten-Generaal, van Provinciaal Bestuur
van Noord-Holland en het gemeentebe
stuur van Amsterdam en dank zij bet
doorzettingsvermogen van alle betrokke
nen, is een waarlijk nationaal werk tot
Geldrop, F. A. R. A. baron Van Ittersum middels werden de plannen wederom
te Utrecht, P. Hiemstra te Bilthoven, A. J.
Loerakker te Haarlem en R. Siemons te
Utrecht. Als secretaris zal aan de com
missie worden toegevoegd de heer mr. D.
G. W. Spitzen, referendaris van de direc
tie van den landbouw.
DE RADIO-ZENDTIJD.
Een telegram» van den V. P. R. O.
aan den minister van waterstaat
Het volgende telegram is verzonden
aan den minister van waterstaat:
De vergadering van vrijzinnig her-
veranderd, en de afmetingen der nieuwe
sluis vergroot. Thans is zij uitgevoerd in
afmetingen van 400 x 50 x 15 M. Zij over
treft daardoor de beroemde Panamaslui
zen, en die van het Kaiser Wilhelmkanaal.
Vier schepen van het type „Johan van
Oldenbarnevelt" vinden er gemakkelijk
naast elkander een plaats, en de grootste
schepen, welke de zeeën bevaren, kunnen
thans de Amsterdamsche haven aandoen.
Het bouwwerk is in gewapend beton
uitgevoerd in drie deelen, welke tezamen
225.000 M\ gewanend beton omvatten.
Ook de dienstgebouwtjes op het sluis-
werk welke tezamen de centrale bedie-
wekkend gezicht op de stad met 'haar
waaiende vlaggen op alle verheven punten.
Door het Noordzeekanaal.
Vlot en vlug ging de tocht door het
Noordzeekanaal. Sleepbooten voor en ach
ter de „Van Oldenbarnevelt" leidden de
veilige vaart. Tal van particuliere bootjes
en de Amsterdamsche politieboot bege
leidden de mailboot. Een watervliegtuig
van „De Mok" liet zijn motoren herhaal
delijk in de lucht hooren.
nog meer dan vroeger, met vertrouwen
deel te nemen aan den vreedzamen wed
ijver van het economische leven der
Noordzeehavens, die geen samenwerking
behoeft uit te sluiten. Dan zal zij met ver
trouwen het toenemend verkeer, dat de
natiën dichter tot elkaar brengt, kunnen
tegemoet zien.
Langzaam, onder het gejuich van de
genen,die zich aan boord bevonden en van
het publiek, schoof de zware sluisdeur in
de sluiskast. Daardoor werd de doorvaart
naar de Noordzee vrij gegeven en door die
Bij de Hembrug en op tal van plaatsen handeling was de officieele opening van
langs het kanaal stonden belangstellenden, de Noordersluis een feit geworden.
LUCHTVAART.
EEN ZONDERLING
VLIEGTUIGONGELUK.
In de nabijheid van Wiborg is een zon
derling vliegtuigongeluk gebeurd. Een
militair vliegtuig, waarin een bestuurder
en een monteur, die een parachute bij
zich had, gezeten waren, maakte een
vluoht boven de zee. Plotseling opende
zich op onverklaarbare wijze de para
van vrijzinnig hervormden in Nederland,
vormende het moderamen van genoemde
vergadering heeft met verontrusting ken
nis genomen van de in de pers gepubli
ceerde berichten', volgens welke het in het
voornemen van de regeering zou liggen
den radio-zendtijd te verdoelen over vier
in bedoeld persbericht genoemde zend-
vereenigingen met volkolmen uitsluiting
van de zendvereeniging van de vrijzinnig
Protestanten in Nederland, den V. P. R.
O., tellende ruim 26.000 leden, is alsnog
Bij den hoogsten te verwachten zeestand,
waarbij het verval van de sluis vier Meter
zal bedragen en voor een kolkvulling
80.000 M3. water noodig zal zijn, zal deze
"in rond twaalf minuten door
de riolen kunnen worden doorgelaten.
Onder normale omstandigheden zal het
vullen van de kolk zelfs minder dan zeven
minuten vorderen.
Bij dezen sluisbouw is voor het eerst
gebroken met het systeem van naar bin-
van meening, dat een dergelijk voor- Pen openzwaaiende deuren en worden de
nemen miskennende de rechten van dui- hoof,den gesloten door roldeuren, welke
zenden luisteraars en de verworven rech- om de doorvaart van de sluis vrij te geven,
ten van een gunstig bekende zendver- ln„de deurkassen worden geschoven,
eeniging als de V. P. R O., onmogelijk
zou zijn, maar protesteert ernstig tegen
een eventueele regeling als de genoemde,
Ongeveer 20.000.000 M3. grond is voor
dezen sluisbouw verzet. Dit zand is ge
bruikt voor de ophooging van terreinen
die een onrecht zou zijn tegenover dé j rondom Amsterdam. De totale kosten van
honderduizenden aanhangers van de vrij-'l werk, dat onder leiding van den ir.
Heyning, hoofdingenieur van den Water
staat, tot stand kwam, hebben 'bedragen
rond 19Vi miLlioen gulden.
Aan den steiger dér „Neder
land".
Imposant en majestueus lag, aan het
Ook het hoofdbestuur van den Neder- etablissement van de Maatschappij „Ne-
landschen Protestantenbond heeft een derland", de „Johan van Oldenbarnevelt",
zinnig Protestantsche overtuiging, zooals
die wordt beleden in de Nederl. Hervorm
de Kerk.
Het telegram is onderteekend door prof.
dr. J. Lindemans en ds. K. A. Beversluis.
chute, de monteur werd uit het vliegtuig var^ strekking aan den het nieuwste mailschip der maatschappij)
door de directie aan de regeering ter be
schikking gesteld voor de plechtigheid der
opening. Tusschen 9 en 10 uur kwamen
de gasten aan boord. Het wachten was in
middels op de aankomst van de konink-
Gemeld wordt: lijke familie.
Bij de Nederlaadseke ReisrereeHigin® Een escadrille vliegtuigen van Boester-
bestaat kei voornemen nog in ket aensar- berg vroeg de aandaekt vee» naaneeuvxee
getrokken en kreeg een slag met de staart minister gezonden,
van het vliegtuig, waardoor hij gedood
werd. Het vliegtuig geraakte door één en
ander uit zijn evenwicht en stortte naar
beneden. Het kwam in zee terecht, de be
stuurder verdronk. De parachute met den
^edooden monteur daalde langzaam en
*n tenslotte op den grond tereokt
DE REISVEREENIGING NAAR
AMERIKA
die de koningin en de prinses hartelijk
toejuichten, als er maar even gelegenheid
toe was.
Onderscheidingen.
Zoo ging het op IJmuiden af. Onderweg
reikte minister Reymer de voor deze ge
legenheid verleende koninklijke onder
scheidingen uit.
Hiervan vermelden wij:
benoemd tot:
ridder in de orde van den Nederland-
schen Leeuw: D. Kooiman, te Haarlem,
lid van Ged. Staten van Noord-Holland;
officier in de orde van Oranje Nassau:
E. J. Abrahams, te Amsterdam, wethou
der van de gemeente Amsterdam; ir. C.
T. C. Heijningk, IJmuiden (gem. Veisen),
hoofdingenieur van den Rijkswaterstaat
in het district Sluisbouw IJmuiden;
officier in de orde van Oranje Nassau
met de zwaarden: kapitein t. z. B. Kruys,
te Amsterdam, directeur van het Loods
wezen, de Betpnning enz. in het derde
district;
Feest in IJmuiden.
Dat het in IJmuiden op dezen gewioh-
tigen dag feest was, behoeft niet nader te
worden betoogd. Van alle stadstorens en
de gemeentelijke en openbare gebouwen
woeien de vlaggen en ook vele stadgenoo-
ten hebben aan het verzoek van den bur
gemeester voldaan en de vlag uitgestoken.
In den loop van den dag werden verschil
lende muziekuitvoeringen gegeven, terwijl
des avonds feestelijkheden plaats hadden.
Kort voor 1 uur meerde de ..Johan van
Oldenbarnevelt" in de nieuwe Noorder
sluis te IJmuiden.
De genoodigden aan boord.
Het aantal genoodigden aan boord van
het mailschip „Johan van Oldenbarnevelt"
bedroeg niet minder dan ruim vijf hon
derd, waartoe o. a. behoorden tal van leden
van de beide Kamers der Staten-Generaal,
van de besturen der gemeenten in het ge
bied van het Noordzeekanaal, van de Ka
mers van Koophandel, voorts hoofdamb
tenaren van het departement van Water
staat, militaire- en marine-autoriteiten,
gemeenteraadsleden, vooraanstaande ver
tegenwoordigers van de wetenschap, den
handel, de industrie-en het bankwezen.
Onder hen was de 'burgemeester van
Antwerpen, de heer F. van Cauwelaert,
oud-minister Rambonnet, A. H. Gerhard,
lid Tweede. Kamer en Ged. Staten, veertig
te Amsterdam gevestigde vreemde con
suls, 25 journalisten, eniz.
Rede minister Reymer.
Minister P. J. Reymer sprak aan boord
een rede uit, door Philips-luidsprekers
overal op het schip en aan den wal ver
staanbaar, waarin hij allereerst een over
zicht gaf van de ontwikkeling, zooals wij
die hierboven in 't kort hebben geschetst.
In de eerste plaats wees spr. er op, dat
de hoofdstad des lands thans heeft 'ver
kregen een verruiming van den toegang
uit zee tot haar havengebied, welke ver
ruiming haar valladi» affaat aal varkrij-
De „Johan van Oldenbarnevelt" verliet
nu de nieuwe sluis om zeewaarts te gaan.
Tijdens het varen uit de sluis zong een
gemengd koor van driehonderd leden het
lied „Nederland aan de zee", met bege
leiding van de harmoniekapel „De Een
dracht" en de harmoniev er eeniging „Con-
cordia".
Tot drie mijlen uit de kust werd de tocht
op zee voortgezet. Nabij de brulboei werd
gedraaid, waarna het schip weder koers
zette naar de buitenhaven en omstreeks
drie uur in den middag aan den toeristen
steiger meerde.
De officieele openingstocht was hier
mede geëindigd.
Ook Amsterdam viert feest
De voor de geheele streek langs het
Noordzeekanaal en ook voor ons gansche
land zoo gewichtige dag, is in Amsterdam
waardig besloten.
Het gemeentebestuur had in het Carl-
ton-hotel een feestmaaltijd aangericht,
waar 240 genoodigden aanzaten en waar
nog menige redevoering werd gehouden.
Burgemeester De Vlugt presideerde hier
en deed o.a. voorlezing van een telegram
van Koningin Emma. Minister Reymer
deed belangrijke toezeggingen ter zake
van de Rijn-verbinding en de heer Hel
dring, van de Kamer van Koophandel
maakte hierop een geestige woordspeling,
door er op te wijzen, dat het niet-vervul-
len daarvan „ongerijmd" zou zijn. En bur
gemeester Van Cauweleart kreeg luide
toejuichingen, toen hjj zeide, dat in de
stad Antwerpen een hevig verlangen be
staat om in de meest intieme vriendschap
samen te werken.
In verschillende parken - en pleinen
werden muziekuitvoeringen gegeven, en
vuurwerk afgestoken.
DE ENGELSCHE SCHEEPSBOUW.
Slapte.
In geen jaren is het zoo slap op de
Engelsche scheepsbouwwerven geweest,
zegt de Daily Mail. Het aantal bestellin
gen dat in het eerste kwartaal is ont
vangen, was lager dan het in lange jaren
geweest was. Vóór den oorlog bestond een
vierde gedeelte van het werk uit het bou
wen van oorlogsschepen.
Nu is slechts de helft van de tonnemaat
aan particulieren schepen van een jaar
geleden in aanbouw en de waterverplaat-
sing van oorlogsschepen die op de hel
ling staan is nog geen zevende van die
in de jaren 1919- 24
In Januari was voor 352,659 ton aan
Engelschen koopvaardijschepen opgelegd,
nu is dit getal tot 892,154 ton gestegen.
Hiertoe behooren nieuwe schepen die
niet een reis gedaan hebben. In
Italië, Amerika, Denemarken en Zweden
is het daarentegen druk. In vergelijking
met een jaar geleden bouwen de Ita-
liaanache werven 60 pet. meer, in Amerika
met financieele hulp van de regeering, be
draagt- de toeneming 131 pet.
Aan de Engelsche werven wordt ateeda
maar volk afgedankt.
TO. QITVOrwi trOW r*r\I -ï-ï 1.-J1