DE OPENING VAN DE NIEUWE SLUIS TE IJMUIDEN. DB DRAADLOOZE TELEFOON- DIENST TUSSCHEN ENGELAND EN AUSTRALIË. Gisteren geopend. De draadlooze telefoondienst tusschen Australië en Engeland, een afstand van 12.000 mijlen, is gisteren ochtend inge wijd. MacDonald sprak een kwartier lang met Scullin, den Australisohen eerste-mi- nister, die zich in het parlementsgebouw te Canberra bevond. De stemmen waren heel duidelijk. MacDonald merkte op: „Gij lijkt in een kamer hiernaast te zijn." Daarna uitte hij de hoop dat de dienst vóór het einde van het jaar over Londen tot het grootste deel van Europa en heel Amerika zou uitgebreid worden. Lloyd George maakte vervolgens een praatje met Hughes, den vroegeren eerste-minister. Londensche kranten spraken ook met hun correspondenten. 00ST-INDIË. DE WERVING VOOR DE MARINE. De resultaten. 85 percent afge keurd. De geest der miliciens. De godsdienstige zorg. De Java-Bode heeft eens geïnformeerd naar de resultaten, die men den laatsten tijd bij de werving voor de marine boekte. De laatste wervingsreis werd ondernomen in den Oosthoek. In het geheele jaar 1929 werd de Indi sche marine versterkt met 149 Javanen en 59 Soendaneezen. De rest werd geworven onder de andere landaarden. Het totaal bedroeg 176 man, die als lichtmatroos teekenden en 94 als leerling-stoker. Voor deze laatsten is vereischt, dat zij Hol- landsch spreken, wat noodig is, daar zij de verschillende technische termen moe ten .begrijpen, die in het Maleisch moeilijk of in het geheel niet te vertalen zijn. Zij worden verder opgeleid voor de technische vakken als vliegtuigmaker, enz. Het is gebleken, dat onder de Inlanders liefhebberij genoeg bestaat om bij de ma rine te teekenen. Tot nu toe werd echter ongeveer 85 pet. van de voor de keuring komenden afgekeurd wegens physieke eigenschappen. Half 1930 zal de marine beschikken over 2400 man Inlandsch personeel en dit cijfer moet worden opgevoerd tot 2700 man in 1934, waarin men verwacht, dat het mate rieel voor de Indische marine gecomple teerd zal zijn. Verder is er thans 2193 man Europeesch personeel in dienst, welk aan tal in 1931 tot 2267 zal zijn opgevoerd. Dit betreft alleen het vast personeel. Overi gens komen er elk jaar 2 ploegen militie in dienst, elk sterk 175 man. Zij komen in Mei en November op. De geest onder de zeemiliciens is mo menteel goed. De laatste circulaire van den Vlootvoogd heeft ertoe bijgedragen om hun behoorlijker werkzaamheden op te dringen, dan op sommige schepen te voren het geval was. Tevens bespreekt een der ambtenaren van het departement van marine geregeld de personeelsaangelegen heden met de verschillenen commandan ten, zoodat departement en het commando daarover een geregeld contact onder houden. De geestelijke zorg voor het marine personeel heeft ook de noodige aandacht. Er is thans een reglement in werking ge treden, waarbij de godsdienstige verzor ging der minderjarigen geheel is geregeld. Er wordt aan ouders en voogden o. m. een vragenlijst voorgelegd, waarin zij te ken nen geven of hun kinderen of pupillen godsdienstonderwijs moeten volgen. Is dit het geval, dan wordt eenmaal in de week een uur bepaald voor onderricht, terwijl des Zondags zoo mogelijk kerk wordt ge houden, waarvan bezoek verplicht is ge steld. Is een schip varende, en de vloot- aalmoezenier of predikant niet aan boord, .dan wordt door een der officieren op Zon dag een godsdienstige lezing gehouden. OPENSTELLING VAN DE TELEFOON VERBINDING JAVA—ZWITSERLAND. Bandoeng. Met ingang van 1 Mei wordt de telefoonverbinding tusschen Java en Zwitserland voor publiek verkeer open gesteld, zoowel via Nederland 'als via Buitschland. Het tarief bedraagt KL1/, gulden per 3 minuten. Verbinding wordt gegeven van de bestaande radio-spreek cellen op Java uit met alle telefoon-aan sluitingen in Zwitserland. AARDSCHOKKEN IN ZUID-BALL In den nacht vn Zaterdag op Zondag hebben zich 'ernstige aardschokken voor gedaan in Zuid-Bali, waardoor vele ge bouwen zijn gescheurd. o.a. het nieuwe gedeelte van het kantoor der K. P. M. te Benoa. »Wat een snoezige jurk.* >Ja, die was van mijn moeder en zij heeft hem voor mij verlengd.* (»Smith's Weekly*, Sydney.) BINNENLAND. L. VOLKER Azn. f. Na een korte ongesteldheid is Dinsdag morgen te Sliedrecht nog vrij onverwacht, op 73-jarigen leeftijd, overleden de heer L. Volker Azn., hoofd van de aannemings firma L. Volker Azn. De overledene was een der vier op richters van de Maatschappij tot uitvoe ring van de Zuiderzeewerken, gevestigd te Den Oever. Tot aan d'e oprichting van deze Maatschappij' was hü lid van den Zuiderzeeraad. Met den heer Volker is een zeer belang rijke persoonlijkheid op het gebied van de aanneming en uitvoering van bagger- werken in binnen- en buitenland heen gegaan. Ook voor Sliedrecht beteekent zjjn dood een groot verlies. PROV. STATEN NOORD-HOLLAND. Zomerzittlng. De Prov. Staten van Noord-Holland zijn bijeengeroepen voor de eerste gewone zit ting op Dinsdag 17 Juni te half 12. VERDERE MODERNISEERING VAN DE LLOYD-VLOOT. Volgens de Deli Ct. zal de Rotterdatn- sche Lloyd na voltooiing van de Dempo, in Maart 1931 de Indrapoera en d'e Slamat moderniseeren. De beide schepen zullen, naar wij bij informatie vn de Lloyd-directie vernemen, om beurten uit de vaart worden genomen, teneinde deze mailbooten technisch aldus uit te rusten, 'dat ze dezelfde snelheid zul len bereiken als de Sibajak, teekent de Red. van de N.w. Rott. Crt. hierbij aan. CRISISCOMMISSIE VOOR DEN LANDBOUW. Naar het orgaan van den R. K. Land- arbeidersbond meedeelt, heeft de minister van binnenlandsche zaken en landbouw tot voorzitter van de commissie, welke maatregelen zal beramen teneinde de ge volgen van de heerschende crisis in de akkerbouwbedrijven zooveel mogelijk te verzachten aangezocht den heer dr. H. J. Lovink, lid der Tweede Kamer, te Alphen aan den Rijn, en verder als leden de h.h. J. L. Nijsing in De Wijk (Dr.), prof. ny. P. A. Diepenhorst te Amsterdam, J. Th. Verheggen te Buggenum, dr. F. E. Posthuma te 's-Gravenhage, F. v. Valstar te 's-Gravenhage, A N.' Fleskens te seizoen van 1930 een groepsreis naar Amerika te organiseeren. Reeds zijn de desbetreffende plannen uitgewerkt en is de duur van de reis bepaad op 81 dagen (24 Juli—28 Augustus) bJJ een relssotm van 1100.—. De heenrds via Londen, zal worden gemaakt meirhet s.s. Beren- garia, de terugreis met het s.s. Staten dam; op do rondreis door Amerika zul .en ojn. worden bezocht Philadelphia, Wash ington, Detroit (bezoek aan de Ford fabrieken) en Niagara Falls. De Reisvereeniging wil met deze reis bovendien haar leden gelegenheid geven om familie en vrienden in Amerika op te zoeken; de deelnemers kunnen desge- wenscht later op eigen gelegenheid terug- keeren. Ale ledder van deze reis zal op treden de heer W. J. Bastiaan te s Gra- venhage. HISTORISCHE DAG VOOR DE HOOFDSTAD. Aan d' Amstel en aan 't IJ, daar doet zich heerlijk open, Zij die als koningin de kroon draagt van Europe. Zoo dichtte reeds Vondel en wat was Amsterdam in de dagen van Vondel bij onzen modernen tijd vergelekenl Sterker nog: in de dezer dagen verschenen Her inneringen van de tihans 80-jarige mevr. Mann-Bouwmeester, een alleraardigst ge schreven boek, waarvan wij binnenkort een en ander hopen te vertellen, verhaalt deze jeugdige 80-jarige van liet Amster dam zooals dat was in 1872. In dat jaar, dus thans nog geen 60 jaar geleden, kwam mevrouw Mann voor de eerste maal in Amsterdam. Zy beschrijft het als een stil, saai provincieplaatsje, slecht geplaveid, zonder trams, met enkele aapjes, die het verkeer onderhielden. Welk een enorm verschil met het Amsterdam van tegen woordig! Hoewel geen „grootstad" in den vollen zin van het woord, is het aardig op weg het te worden. De oorzaak van die buitengewoon snelle ontwikkeling? Burgemeester De Viugt vertelt het in zijn voorwoord in het werk: De haven van Amsterdam en zijn verbinding met de zee, waar hij zich ais volgt uitlaat: „Amsterdam's verbinding met de zee is de bron van zijn welvaart. Het is niet overdreven te beweren, dat het machtige, rijke Amsterdam van de zeventiende eeuw zonder het Noordzeekanaal zou zijn teruggevallen tot een doode, voor de wereld vervallen stad". En met Amsterdam zelf is haar voor haven, IJmuiden, uitgegroeid tot een be langrijke havenstad. Het zou onvriendelijk zijn te beweren, dat dat geschiedde ten koste van "Nieuwediep, al is het de waar heid, maar ook is waar, dat de lange weg door het Noord-Hollandsch kanaal nimmer geëigend was om der hoofdstad haar han delsschepen toe te voeren en dat dienten gevolge de doorgraving van het Noordzee kanaal een dringende eisch was. Wij zul len ons hierin niet verder verdiepen, maar willen ons eenige oogenblikken bezighou den met den historischen dag van Dins dag 29 April, de dag waarop de nieuwe sluis te IJmuiden in gebruik werd geno men, waardoor Amsterdam thans voor schepen van elke grootte bereikbaar is géwordén. Reeds binnen twintig jaar na de openstelling van het Noordzeekanaal bleken de toenmalige sluizen voor het zich ontwikkelende verkeer te klein te zijn en in 1896 konden nieuwe, breedere en die pere, in gebruik worden genomen. Al weder na enkele jaren bleek, dat op den duur deze sluis eveneens te klein zou zijn; er werd een speciale commissie ingesteld in 1909, welke het vraagstuk in studie nam en die twee jaar later met haar conclusie kwam, dat een nieuwe sluis moest worden gebouwd met een lengte van 360 M., een breedte van 40 M. en een diepte van 14 M.A.P. Tengevolge van den wereldoor log kwam dit groote werk een aantal jaren later dan bedoeld was, in uitvoering. En In strengen stijl boven het schip vijf vliegtuigen in V-vorm. Te 9 u. 55 kwam de pont van de maat schappij „Nederland" met de koninklijke auto's, voorafgegaan door de boot van de havenpolitie, aan den kop van de Suima- trakade aan. De auto's reden de kade op en de poort over het emplacement van de „Nederland" binnen. Vlak voor de eere loopbrug stopten de auto's en stegen de koninklijke familie en het gevolg uit. Hier waren ter begroeting aanwezig burgemeester en mevrouw De Vlugt, de heer P. E. Tegelberg, directeur van de „Nederland". Ook de hoofdcommissaris was hier aanwezig. Aan boord 'boden een zoontje van inge nieur Heyning en een zoontje van direc teur Koning van de „Nederland" de ko ningin en de prinses bloemen aan. Voor de koningin waren een der luxe hutten, de rooksalon en schrijfsalon 1ste klasse gereserveerd. Op vele plaatsen op Handelskade en De. 4 - v - Ruyterkade stonden dichte menigten en ®tand gebracht, dat van veel schoolkinderen om het voorbijvaren breeden blik op onze toekomst getuigt, van het machtigste schip van de hoofd- Van nu af aan. zal de grootste sluis ter stedelijke koopvaardijvloot te zien en met wereld doorgang geven, tot Amstei en hoezee te begeleiden. Op het IJ lagen drie binnenkort, na voltooiing van de ver sloepen van het opleidingsschip de „Pol- breeding en verdieping van den waterweg lux» Neerlands hoofdstad over een weg naar Van de hooge dekken van de „Johan 266 beschikken, die voor geen enkelen ter van Oldenbarnevelt" was het een indruk- were^ onderdoet. Dan zal m m staat zyn, gen, wanneer ook de verbetering van het Noordzeekanaal zal zijn voltooid. De ge- schiedenis leert, dat elke verruiming van den toegang tot haar haven gevolgd is door een nieuwe opleving van handel en scheepvaart der hoofdstad. Met trots herinnert spr. er aan, dat dit geheele werk is ontworpen en tot stand gekomen door en onder leiding van inge nieurs van den Rijkswaterstaat. Deze in genieurs hebben met hunne technische medewerkers in den loop der jaren hun boste krachten aan dezen 'belangrijken arbeid gegeven, welke den goeden naam van het gansöhe corps bevestigt en waar door onze vooraanstaande plaats op water bouwkundig gebied in de wereld wordt gehandhaafd en versterkt. Maar ook in ander opzicht geldt het hier een nationaal werk. Het is uitgevoerd door Nederland- sclie aannemers en Nederlandsche werk lieden en ook zij hebben aanspraak op onze erkentelijkheid voor wat 'hier is tot stand gekomen. Aan het slot van zijn rede noodigde de minister de koningin uit om door het over halen van een 'handle het sein te geven tot het doen openen van de deur van het bui- tensluishoofd. De Koningin spreekt De koningin' spreekt dan ongeveer als °Het is mij aangenaam gevolg te kunnen geven aan uw verzoek, deze sluis voor het wereldverkeer open te stellen. Gaarne breng ik hulde aan de bekwaamheid en het vernuft van de ingenieurs en de aan nemers, aan allen die aan dit groote werk hebben gearbeid en ertoe hebben bijge dragen onzen ouden roem op waterstaat kundig gebied hoog te houden. Dank zij de samenwerking van de regeering en de Staten-Generaal, van Provinciaal Bestuur van Noord-Holland en het gemeentebe stuur van Amsterdam en dank zij bet doorzettingsvermogen van alle betrokke nen, is een waarlijk nationaal werk tot Geldrop, F. A. R. A. baron Van Ittersum middels werden de plannen wederom te Utrecht, P. Hiemstra te Bilthoven, A. J. Loerakker te Haarlem en R. Siemons te Utrecht. Als secretaris zal aan de com missie worden toegevoegd de heer mr. D. G. W. Spitzen, referendaris van de direc tie van den landbouw. DE RADIO-ZENDTIJD. Een telegram» van den V. P. R. O. aan den minister van waterstaat Het volgende telegram is verzonden aan den minister van waterstaat: De vergadering van vrijzinnig her- veranderd, en de afmetingen der nieuwe sluis vergroot. Thans is zij uitgevoerd in afmetingen van 400 x 50 x 15 M. Zij over treft daardoor de beroemde Panamaslui zen, en die van het Kaiser Wilhelmkanaal. Vier schepen van het type „Johan van Oldenbarnevelt" vinden er gemakkelijk naast elkander een plaats, en de grootste schepen, welke de zeeën bevaren, kunnen thans de Amsterdamsche haven aandoen. Het bouwwerk is in gewapend beton uitgevoerd in drie deelen, welke tezamen 225.000 M\ gewanend beton omvatten. Ook de dienstgebouwtjes op het sluis- werk welke tezamen de centrale bedie- wekkend gezicht op de stad met 'haar waaiende vlaggen op alle verheven punten. Door het Noordzeekanaal. Vlot en vlug ging de tocht door het Noordzeekanaal. Sleepbooten voor en ach ter de „Van Oldenbarnevelt" leidden de veilige vaart. Tal van particuliere bootjes en de Amsterdamsche politieboot bege leidden de mailboot. Een watervliegtuig van „De Mok" liet zijn motoren herhaal delijk in de lucht hooren. nog meer dan vroeger, met vertrouwen deel te nemen aan den vreedzamen wed ijver van het economische leven der Noordzeehavens, die geen samenwerking behoeft uit te sluiten. Dan zal zij met ver trouwen het toenemend verkeer, dat de natiën dichter tot elkaar brengt, kunnen tegemoet zien. Langzaam, onder het gejuich van de genen,die zich aan boord bevonden en van het publiek, schoof de zware sluisdeur in de sluiskast. Daardoor werd de doorvaart naar de Noordzee vrij gegeven en door die Bij de Hembrug en op tal van plaatsen handeling was de officieele opening van langs het kanaal stonden belangstellenden, de Noordersluis een feit geworden. LUCHTVAART. EEN ZONDERLING VLIEGTUIGONGELUK. In de nabijheid van Wiborg is een zon derling vliegtuigongeluk gebeurd. Een militair vliegtuig, waarin een bestuurder en een monteur, die een parachute bij zich had, gezeten waren, maakte een vluoht boven de zee. Plotseling opende zich op onverklaarbare wijze de para van vrijzinnig hervormden in Nederland, vormende het moderamen van genoemde vergadering heeft met verontrusting ken nis genomen van de in de pers gepubli ceerde berichten', volgens welke het in het voornemen van de regeering zou liggen den radio-zendtijd te verdoelen over vier in bedoeld persbericht genoemde zend- vereenigingen met volkolmen uitsluiting van de zendvereeniging van de vrijzinnig Protestanten in Nederland, den V. P. R. O., tellende ruim 26.000 leden, is alsnog Bij den hoogsten te verwachten zeestand, waarbij het verval van de sluis vier Meter zal bedragen en voor een kolkvulling 80.000 M3. water noodig zal zijn, zal deze "in rond twaalf minuten door de riolen kunnen worden doorgelaten. Onder normale omstandigheden zal het vullen van de kolk zelfs minder dan zeven minuten vorderen. Bij dezen sluisbouw is voor het eerst gebroken met het systeem van naar bin- van meening, dat een dergelijk voor- Pen openzwaaiende deuren en worden de nemen miskennende de rechten van dui- hoof,den gesloten door roldeuren, welke zenden luisteraars en de verworven rech- om de doorvaart van de sluis vrij te geven, ten van een gunstig bekende zendver- ln„de deurkassen worden geschoven, eeniging als de V. P. R O., onmogelijk zou zijn, maar protesteert ernstig tegen een eventueele regeling als de genoemde, Ongeveer 20.000.000 M3. grond is voor dezen sluisbouw verzet. Dit zand is ge bruikt voor de ophooging van terreinen die een onrecht zou zijn tegenover dé j rondom Amsterdam. De totale kosten van honderduizenden aanhangers van de vrij-'l werk, dat onder leiding van den ir. Heyning, hoofdingenieur van den Water staat, tot stand kwam, hebben 'bedragen rond 19Vi miLlioen gulden. Aan den steiger dér „Neder land". Imposant en majestueus lag, aan het Ook het hoofdbestuur van den Neder- etablissement van de Maatschappij „Ne- landschen Protestantenbond heeft een derland", de „Johan van Oldenbarnevelt", zinnig Protestantsche overtuiging, zooals die wordt beleden in de Nederl. Hervorm de Kerk. Het telegram is onderteekend door prof. dr. J. Lindemans en ds. K. A. Beversluis. chute, de monteur werd uit het vliegtuig var^ strekking aan den het nieuwste mailschip der maatschappij) door de directie aan de regeering ter be schikking gesteld voor de plechtigheid der opening. Tusschen 9 en 10 uur kwamen de gasten aan boord. Het wachten was in middels op de aankomst van de konink- Gemeld wordt: lijke familie. Bij de Nederlaadseke ReisrereeHigin® Een escadrille vliegtuigen van Boester- bestaat kei voornemen nog in ket aensar- berg vroeg de aandaekt vee» naaneeuvxee getrokken en kreeg een slag met de staart minister gezonden, van het vliegtuig, waardoor hij gedood werd. Het vliegtuig geraakte door één en ander uit zijn evenwicht en stortte naar beneden. Het kwam in zee terecht, de be stuurder verdronk. De parachute met den ^edooden monteur daalde langzaam en *n tenslotte op den grond tereokt DE REISVEREENIGING NAAR AMERIKA die de koningin en de prinses hartelijk toejuichten, als er maar even gelegenheid toe was. Onderscheidingen. Zoo ging het op IJmuiden af. Onderweg reikte minister Reymer de voor deze ge legenheid verleende koninklijke onder scheidingen uit. Hiervan vermelden wij: benoemd tot: ridder in de orde van den Nederland- schen Leeuw: D. Kooiman, te Haarlem, lid van Ged. Staten van Noord-Holland; officier in de orde van Oranje Nassau: E. J. Abrahams, te Amsterdam, wethou der van de gemeente Amsterdam; ir. C. T. C. Heijningk, IJmuiden (gem. Veisen), hoofdingenieur van den Rijkswaterstaat in het district Sluisbouw IJmuiden; officier in de orde van Oranje Nassau met de zwaarden: kapitein t. z. B. Kruys, te Amsterdam, directeur van het Loods wezen, de Betpnning enz. in het derde district; Feest in IJmuiden. Dat het in IJmuiden op dezen gewioh- tigen dag feest was, behoeft niet nader te worden betoogd. Van alle stadstorens en de gemeentelijke en openbare gebouwen woeien de vlaggen en ook vele stadgenoo- ten hebben aan het verzoek van den bur gemeester voldaan en de vlag uitgestoken. In den loop van den dag werden verschil lende muziekuitvoeringen gegeven, terwijl des avonds feestelijkheden plaats hadden. Kort voor 1 uur meerde de ..Johan van Oldenbarnevelt" in de nieuwe Noorder sluis te IJmuiden. De genoodigden aan boord. Het aantal genoodigden aan boord van het mailschip „Johan van Oldenbarnevelt" bedroeg niet minder dan ruim vijf hon derd, waartoe o. a. behoorden tal van leden van de beide Kamers der Staten-Generaal, van de besturen der gemeenten in het ge bied van het Noordzeekanaal, van de Ka mers van Koophandel, voorts hoofdamb tenaren van het departement van Water staat, militaire- en marine-autoriteiten, gemeenteraadsleden, vooraanstaande ver tegenwoordigers van de wetenschap, den handel, de industrie-en het bankwezen. Onder hen was de 'burgemeester van Antwerpen, de heer F. van Cauwelaert, oud-minister Rambonnet, A. H. Gerhard, lid Tweede. Kamer en Ged. Staten, veertig te Amsterdam gevestigde vreemde con suls, 25 journalisten, eniz. Rede minister Reymer. Minister P. J. Reymer sprak aan boord een rede uit, door Philips-luidsprekers overal op het schip en aan den wal ver staanbaar, waarin hij allereerst een over zicht gaf van de ontwikkeling, zooals wij die hierboven in 't kort hebben geschetst. In de eerste plaats wees spr. er op, dat de hoofdstad des lands thans heeft 'ver kregen een verruiming van den toegang uit zee tot haar havengebied, welke ver ruiming haar valladi» affaat aal varkrij- De „Johan van Oldenbarnevelt" verliet nu de nieuwe sluis om zeewaarts te gaan. Tijdens het varen uit de sluis zong een gemengd koor van driehonderd leden het lied „Nederland aan de zee", met bege leiding van de harmoniekapel „De Een dracht" en de harmoniev er eeniging „Con- cordia". Tot drie mijlen uit de kust werd de tocht op zee voortgezet. Nabij de brulboei werd gedraaid, waarna het schip weder koers zette naar de buitenhaven en omstreeks drie uur in den middag aan den toeristen steiger meerde. De officieele openingstocht was hier mede geëindigd. Ook Amsterdam viert feest De voor de geheele streek langs het Noordzeekanaal en ook voor ons gansche land zoo gewichtige dag, is in Amsterdam waardig besloten. Het gemeentebestuur had in het Carl- ton-hotel een feestmaaltijd aangericht, waar 240 genoodigden aanzaten en waar nog menige redevoering werd gehouden. Burgemeester De Vlugt presideerde hier en deed o.a. voorlezing van een telegram van Koningin Emma. Minister Reymer deed belangrijke toezeggingen ter zake van de Rijn-verbinding en de heer Hel dring, van de Kamer van Koophandel maakte hierop een geestige woordspeling, door er op te wijzen, dat het niet-vervul- len daarvan „ongerijmd" zou zijn. En bur gemeester Van Cauweleart kreeg luide toejuichingen, toen hjj zeide, dat in de stad Antwerpen een hevig verlangen be staat om in de meest intieme vriendschap samen te werken. In verschillende parken - en pleinen werden muziekuitvoeringen gegeven, en vuurwerk afgestoken. DE ENGELSCHE SCHEEPSBOUW. Slapte. In geen jaren is het zoo slap op de Engelsche scheepsbouwwerven geweest, zegt de Daily Mail. Het aantal bestellin gen dat in het eerste kwartaal is ont vangen, was lager dan het in lange jaren geweest was. Vóór den oorlog bestond een vierde gedeelte van het werk uit het bou wen van oorlogsschepen. Nu is slechts de helft van de tonnemaat aan particulieren schepen van een jaar geleden in aanbouw en de waterverplaat- sing van oorlogsschepen die op de hel ling staan is nog geen zevende van die in de jaren 1919- 24 In Januari was voor 352,659 ton aan Engelschen koopvaardijschepen opgelegd, nu is dit getal tot 892,154 ton gestegen. Hiertoe behooren nieuwe schepen die niet een reis gedaan hebben. In Italië, Amerika, Denemarken en Zweden is het daarentegen druk. In vergelijking met een jaar geleden bouwen de Ita- liaanache werven 60 pet. meer, in Amerika met financieele hulp van de regeering, be draagt- de toeneming 131 pet. Aan de Engelsche werven wordt ateeda maar volk afgedankt. TO. QITVOrwi trOW r*r\I -ï-ï 1.-J1

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1930 | | pagina 2