1ELDERSCHE HUMT
N.V.Zeebad Huisduinen
Badpaviljoen
Hotel-Pension
Konijn's Leverkaas
THÉ DANSANT
VIJFDE EN LAATSTE BLAD
STADSNIEUWS
VAN ZATERDAG 24 MEI 1930.
Zomertijd.
Maan Zon Hoogwater
Mei. op: ond.op: ond: sm. nam.
Z 26 3.36 7.46 4.62 20.69 7.35 7.66
M 26 3.49 19.09 4.50 21.00 8.16 8.35
D 27 4.06 20.37 4.49 21.01 8.54 9.13
W 28 4.80 22.04 4.47 21.03 9.32 9.52
D 29 6.07 28.23 4.46 21.04 10.12 10.33
V 30 6.01 24.24 4.45 21.05 10.64 11.16
Z 31 7.14 4.44 21.00 11.40 12.05
Zomertijd.
Zaterdag 24 Mei 21.28 uur.
Zondag 26 21.29
Maandag 26 21.80
Da. W. H. v. d. Vegt, te Bergum,
heelt voor het beroep van de Gerei. Kerk
alhier, bedankt.
Tot lid van de oommissie in 1980 belast
met het afnemen van de examens ter ver
krijging van de' akten van bekwaamheid
tot het geven van Nijverheidsonderwijs
gemerkt N VI; N XV; N XVI en N XVIa
is benoemd de heer Th. O. W. van Mlerlo,
directeur van de Zeevaartschool, alhier.
Onze vroegere stadgenoot, de heer
Joh. Brands, is benoemd als directeur
van de Liedertafel „Amstel's Werkman",
te Amsterdam, in de plaats van den heer
G. Robert.
OMZETTING DER HOOGERE
HANDELSSCHOOL IN EEN H. B. S. A.
Naar wij. vernemen, zijn bij! het Bestuur
der Hoogere Handelsschool plannen in
voorbereiding haar school om te zetten in
een H. B. S. A.
Aan die naamsverandering is een groot
voordeel verbonden voor de leerlingen.
Het diploma H.B.S.A. geeft nJ. voor
meerdere studierichtingen toegang tot de
universiteit.
WTaar het karakter van het onderwijs
niet wordt gewijzigd, werd besloten mede
te werken tot de oplossing door den naam
H.B.S.A. te aanvaarden.
Aanmelding nieuwe leerlingen.
We verwijzen naar de in dit nummer
voorkomende advertentie betreffende de
aanmelding van nieuwe leerlingen voor
de Handelsschool.
RADIO-UITZENDING VAN
ANTI-OORLOGSGEDICHTEN.
Door een vroegeren stadgenoot.
Onze vroegere stadgenoot, Jac. Jansen,
componist te Bergen, is door de „Vara"
uitgenoodigd a.s. Zondagmorgen de eerste
uitvoering te leiden van een reeks anti
oorlogsgedichten uit „Aanklacht" van
Martien Beversluis, getoonzet voor or-
chest en declamatie door Jac. Jansen.
Declamator is Jo Sternheinn. Deze uit
voering vindt plaats in de concertzaal
van het Muziek-lyceujm te Amsterdam,
van waaruit het por radio wordt door
gezonden.
Christendom en Militairisme.
Lezing van D®. v. dl Poel.
Uitgenoodigd door de vereeniging
»Kerk en Vrede", hield Ds. F. W. J. v. d.
ï'eel Donderdagavond een voordracht over
bovengenoemd onderwerp.
De zaal van U.8.O. was geheel vol, met
de ruimte moest worden gewoekerd om
alle belangstellenden een plaats te kunnen
Reven.
Rada{ Ds. P. J. Smidts de aanwezigen
welkom had geheeten, verkreeg Ds. v. d.
Poel het woord.
Het is met eenigen schroom, dat spr.
aan de uitnoodiging van „Kerk en Vrede"
gevolg heeft gegeven om over dit onder
werp, waar nog veel misverstand over
heerscht, In het openbaar te spreken.
Reeds meermalen heeft spr. hierover ge
sproken en dan was er altijd een politie-
cordon bij de hand. Spr. ziet ze vanavond
niet; hij is trouwens een zeer rustig
mensch. Hij hoopt geen dingen te zeggen,
die in strijd zijn met het openbaar gezag.
Spr. zal slechts de ethische zijde van de
zaak behandelen en niet de technische.
Misschien is hij' daardoor wel wat een
zijdig, maar het gaat er om, dat ons be
wustzijn sterker wordt, dat wij allen ver
antwoordelijk zijn voor den toestand en
dat, als de oorlog komt, dat wij dien niet
beschouwen als een onafwendbaar iets, als
een natuurramp, maar daar zijn we alle
maal verantwoordelijk voor, omdat we niet
genoeg ons best hebben gedaan om den
geest die den oorlog kweekt, neer te slaan.
De verwoestingen van den oorlog zijn
verschrikkelijk en wanneer wij een vol
genden oorlog krijgen, zal het met de
Europeesche cultuur gedaan zijn. Lloyd
beorge, Grey, Lord Cecil en Henri de Jou-
venel, allen mannen van naam in Europa,
hebben verklaard, dat er een nieuwe krijg
dreigt en dat deze de ondergang van Euro
pa zal beteekenen.
Als men de cijfers leest wat de oorlog
dan menschenlevens en schatten heeft ge
kost, dan zal een pessimist allicht vragen
of dat nu de vrucht is van twintig eeuwen
christelijke cultuur.
Spr. zal het vanavond hebben over
Christendom en Militairisme, en de stel
ling verdedigen, dat er een onoverbrug
bare kloof is tusschen deze twee.
Sommigen zullen hier vreemd van op
kijken en het feit aanvoeren dat vele (poli
tieke) christenen niet zoo tegen het mili-
tairisme gekant zijn. De Vlootwet, die in
dertijd gevallen is, werd van christelijke
zijde verdedigd.
Het ware christendom moet men niet
met het politieke christendom, dat men de
rechterzijde noemt, verwarren.
Wat moet men nu onder christendom
verstaan? Hierbij denken velen direct aan
het kerkelijk christendom. Er zijn men-
schen, die alleen bij het hooren van het
woord een huivering over zich krijgen.
Spr. stemt toe, dat hier wel eens eenige
reden voor is. Dat is echter niet het chris
tendom waarover hij wil spreken. Rous-
seau zegt, dat de menschen de gewoonte
hebben om alles wat hoog en heilig is met
hun vingers te beduimelen, hij vergelijkt
dit met de reine sneeuw die op de aarde
neerkomt.
Dit is ook van toepassing te brengen op
het Christendom. De menschen beschou
wen dit dikwijls als een caricatuur en de
kerken hebben het er dikwijls naar ge
maakt.
Het ohristendom naar zijn wezen is
niets anders dan de prediking van Gods
liefde en die Liefde vindt ge het best ver
persoonlijkt in don persoon van Jezus
Christus. Liefde tot God, dat wil zeggen:
liefde v?tor alles wat hoog en rein en
edel is.
Alle menschen op aarde, van welke rich
ting zij ook mogen zijn, voelen in het
diepst van hun ziel iets voor dat mooie.
Practisch moet zich dat uiten in de lief
de voor onze medemenschen, die te zamen
één groot organisme vormen, één geheel
en wanneer één lid van dit lichaam lijdt,
dan lijdt het in zijn geheel. God heeft uit
één bloed het gansohe menschelijk ge
slacht gemaakt en dus is het een eenheid
en daarom moeten wij menschen ook in
zien, dat wanneer er zonden zijn bedreven,
wil niet kiunnen zeggen, daaraan zijn wil
onschuldig. Wij zijn er wel degelijk ver
antwoordelijk voor, want wij zijn kinderen
van éénen Vader; wij ontleenen onzen
oorsprong aan dien éénen God.
Een christen te zijn wil dus allereerst
zeggen naar zijn vermogen mee werken
om Gods rijk mogelijk te maken op aarde,
christendom wil zeggen gemeenschaps
besef, werken voor een zoo goed mogelijke
samenleving, het wil niet zeggen zooals
het in de middeleeuwen gold, „stil met een
boekske in een hoekske".
Een ware christen is iemand die in twee
werelden leeft. Met zijn lichaam in een
wereld van grof stoffelijke dingen, doch
met zijn hart in een gansch hoogere
wereld.
De kerken zijn de organen waardoor
deze heilige dingen worden gebracht aan
de menschen, die in oorsprong aan elkan
der gelijk zijn. Of men arm of rijk is,
staande tegenover God, oordeelt Deze niet
naar het uiterlijke, doch naar het inner
lijke.
De leiders van de Fransche revolutie
schreven „Vrijheid, Gelijkheid en Broe
derschap" in hun vaandel en het is in het
christendom, dat deze drie idealen tot hun
volle recht komen.
Vrijheid, dat wil niet zeggen „bande
loosheid", maar vrij zijn van alle booze
machten, die ons naar beneden trekken.
Gelijkheid is er wanneer wij voor God
staan en alle door de menschen gemaakte
verschillen wegvallen. Broederschap.
Christus zegt bii een twist van zijn disci
pelen: „Eén is uw meester, Jezus Christus,
en gijt züt allen broeders".
Als gij het christendom wilt begrijpen,
zie dan niet naar de kerken, niet naar de
menschen, pastoors of dominéés, maar zie
naar Jezus Christus. Maar die wordt zoo
verschillend beschreven, zult gij zeggen.
In het evangelie van Mattheus staat het
weer anders dan in dat van Lucas of Jo-
hannes, maar een getrouwe bijbellezer
vindt daar de figuur van Christus steeds
in zoo verheven en schoon, dat wanneer
hij zichzelf er naast stelt, hij zich klein
veelt en dan voelt hij tegelijkertijd dat het
eisch is om te zijn zooals Christus, want
Christus noemt zich de zoon der menschen.
Christus leefde in een tijd, dat het moei
lijk was. De Joodsche godsdienst dreigde
te versteenen in den vorm. Hij heeft ge
tracht den menschen iets te doen.' zien van
het innerlijke.
Het christendom is echter in den loop
der tijden onherkenbaar verminkt. Shaw
heeft eens paradoxaal gezegd, dat, voor
zoover hij het kon bekijken, was er maar
één christen geweest en dien hadden ze
gekruisigd.
Wat is nu militarisme? Spr. verstaat
daaronder het stelsel, dat in meerdere sta
ten de overhand heeft gekregen, waarbij
de regeeringeen groot deel, soms het
leeuwendeel, van de inkomsten bestemt
voor leger en vloot, die het land moeten
verdedigen tegen aanvallen van buiten.
Het is de vloek van de tegenwoordige
tijd, dat de staat het recht heeft jonge
menschen te dwingen de wapenen te dra
gen. Vroeger droegen de menschen ook
wel wapenen, maar dat gebeurde uit eigen
vrijen wil, maar nu worden ze opgeleid in
den wapenhandel. Spr. begrijpt wel, dat
een regeering zich geroepen gevoelt om
het land te verdedigen en zal zich niet af
vragen of ons land daartoe in staat is.
Het militarisme zooals zich dat den laat-
sten tijd heeft ontwikkeld, is in strijd met
het christendom, met de innerlijke liefde
wet, zooals God die heeft geschreven. De
geheele geschiedenis is een aaneenscha
keling van oorlog geweest. De jonge men
schen worden opgevoed om hun mede
menschen te leeren dooden. Het gebod
"li
ZONDAG 25 MEI
VAN 3 6 UUR
Ensemble Hoppenbrouwer
Diner van Zondag 25 Mei f 2.-
Kalfssoep
Garnalen croquet
Varkensfilet
Bloemkool
Aardappelen
Polonaise met slagroom
Vruchten en
Dessert
■1_H
„Gij zult niet dooden" bestaat niet meer
irt den oorlog en het is in strijd met het
evangelie «de jonge menschen daarvoor
op te leiden. De regeeringen weten wel,
dat de- menschen zich hiervoor niet zoo
gemakkelijk meer zullen laten winnen en
hierdoor neemt de chemische industrie
zoo'n grooten omvang aan. Edison heeft
verklaard, dat in 8 uur tijd alle inwoners
van New-York door gifgassen kunnen
worden omgebracht.
Spr. haalt eenige klassieke uitspraken
aan van Seneca, Cicero en Epicthetus, die
den oorlog reeds veroordeelden.
Spr. heeft reeds gezegd, dat er een wijde
kloof Is tusschen militarisme en christen
dom. Nu moet men het laatste niet zien
zooals de menschen het gemaakt hebben,
maar men moet naar Christus opzien. Zijn
loven bewijst, dat deze twee onvereenig-
baar zijn. Spr. haalt dan eenige woorden
van Christus aan.
Het christendom predikt in zekere mate
weerloosheid. Het is afzien van alle we
reldlijke macht en slechts op de macht van
den Heiligen Geest vertrouwen, eenmaal
zal het licht sterker blijken te zijn dan de
•duisternis, de liefde sterker dan de haat
en het eene volk niet meer tegen het an
dere opstaan. De menschen zullen van
God geleerd zijn. Spr. acht dan ook het
militarisme in strijd met het christendom.
Hij wil daarmede de macht van den Staat
niet ondermijnen, mear wel gaat het in
tegen den geest van net christendom, dat
de staat almachtig is geworden en dat zij
ons bloed en onze zonen eischt.
Dan verhaalt spr. eenige treffende staal
tjes van trouw aan de overtuiging, o. a.
van Maarten Luther. Die overtuiging ge
biedt, dat men gehoorzaam moet zijn aan
God boven den Staat. Dr. Kuyper heeft
eens gezegd, dat de Staat te allen tijde
vrede moet hebben met het geweten van
de onderdanen.
Er is wel eens geschreven dat wanneer
men het leger wilde afschaffen, dat men
dan ook de Staat moest wegdoen. De over
heid kan het leger nog niet missen, zoo
lang de mensch zichzelf nog niet tot wet
geworden is. Het christendom wordt ech
ter wordt eohter nog niet op een duizend
ste deel na verwezenlijkt.
Wanneer we elkanders lasten wegna
men, zou het militarisme spoedig over
bodig worden.
Hierna besprak Ds. Van der Poel nog
het militarisme in verschillende landen
en de positie van den Volkenbond.
Een tweetal aanwezigen stelden eenige
vragen, die door Ds. Van der Poel werden
beantwoord.
De heer Joustra vroeg of de christen
deemoedig moet toezien als er oorlog uit
breekt of dat het niet beter is de technici,
die de gifgassen enz. fabriceer en, te ver
nietigen.
Ds. v. d. Poel antwoordde, dat het niet
in overeenstemming met het christendom
zou zijn wanneer men deze menschen zou
vernietigen. Christus gebiedt geweld niet
met geweld te keeren. De menschen, die
aan deze fabricage medewerken, moeten
leeren zichzelf op zoo'n hoog peil te bren
gen, dat zij er niet meer aan piee willen
doen.
De heer Kalt breekt een lans voor het
socialisme. Slechts daarmede is de alge
heels wereldvrede te bereiken,ook op
economisch gebied. Daar vindt men de
ware broederschar». Bij de begrafenis van
Mr. Troelstra heeft men dit kunnen be
merken.
Ds. Van der Poel is het met den heer
Kalt eens, dat het kapitalisme een der
groote factoren in den wereldoorlog is;
eveneens dat wanneer de economische
structuur van de maatschappij gewijzigd
zou worden, men een grooten stap in de
richting van de algemeen® ontwapening
zou hebben gedaan. Tenslotte zegt spr.,
dat het ideëele socialisme slechts een uit
vloeisel is van het christendom, dat hij
liefheeft.
Ds. Smidts sloot met een dankwoord de
vergadering, waarbij hij vooral de veree
niging „Kerk en Vrede" in aller aan
dacht aanbeval.
SPOORSTRAAT 122
TELEFOON 339
EEN TWEETAL AANRIJDINGEN.
Gisterenavond te ongeveer half zeven
had op den hoek SpoorstraatKeizer
straat een aanrijding plaats van e-en fiets-
rijdster, door een motorrijder. De motor
rijder moest naar links uitwijken om te
passeeren en reed daardoor tegen de
wielrijdster aan, wier fiets zoo goed als
vernield werd. Zelf kwam de berijdster,
mej. L S. er zonder letsel af, doch door
den hevigen schrik was zij eengszins ver
suft en werd bij de firma Vroom en
Dreesman binnengedragen, waar zij spoe
dig bij kwam.
De schade aan het rijwiel zal door den
motorrijder worden vergoed.
Om ongeveer half negen hedenmorgen
werd in de Spoorstraat een jongentje
aangereden door een fietsrijder. Het
jochie liep hard voorbij de Gravenstraat,
waaruit juist de wielrijder kwam. Het
jongentje was niet in staat verder te loo-
pen en werd naar zijn woning gedragen.
De wielrijder treft geen schuld, daar hij
voldoende signalen heeft gegeven, doch
het ventje deze niet gehoord heeft of niet
oplette,
GEMEENTERAAD.
Watervoorziening ln ambtswoningen.
Overeenkomstig art. 8 der Salarisver
ordening 1920 wordt voor het gebruik van
water ln „dienstwoningen" 1 pot. van de
aanvangswedde gekort.
Het is gebleken, dat aan deze regeling
in de praktijk eenige bezwaren zijn ver
bonden Wordt n.1. eenerzijds in sommige
gevallen door de grootte dier aanvangs
wedde aanzienlijk meer betaald voor
watergebruik dan volgens het hoogste
voor particuliere geldende tarief, ander
zijds is het niet mogelijk eventueel meer-
verbruik aan do bewoners van dienst
woningen in rekening te brengen.
Deze bezwaren kunnen worden onder
vangen door voor elke dienstwoning
overeenkomstig de desbetreffende bepa
lingen een huurwaarde vast te stellen en
te bepalen, dat hetgeen voor water is ver
schuldigd niet thooger mag zijn, dan het
geen naar die huurwaarde overeenkom
stig het voor particulieren geldende tarief
zou moeten worden betaald. Door het
plaatsen van een watermeter in elke
dienstwoning kan voorts eventueel meer-
verbruik worden geoonstateerd en in re
kening worden gebracht.
Deze meters zijn, voorzoover zij nog
ontbraken, reeds door ons aangebracht.
Thans stellen B. en W. voor art. 3 der
Salarjsverordening 1920 achter het woord
„bedragen" aan te vullen met het volgen
de:
„en voor wat betreft het water de kor
ting niet meer zal bedragen, dan is
„verschuldigd volgens het voor de leve
ring aan particulieren geldende tarief,
„waaronder de betrokken dienstwoning
„na schatting overeenkomstig dat tarief
„is gerangschikt, terwijl het gebruik
„boven het toegestane maximum over
eenkomstig dat tarief in rekening
„wordt gebracht".
De verlichting van de
ComenlusschooL
B. en W. schrijven aan den Raad:
Het zal U bekend zijn, dat het Bestuur
der Heldersche Schoolvereeniging tegen
het besluit van Uwen Raad dd. 10 Dec.
1029, waarbij een verzoek om medewer
king tot het vervangen der bestaande gas
verlichting in de Comeniusschool door een
electrisohe verlichting van de hand werd
gewezen, in beroep is gegaan bij Gedepu
teerde Staten dezer provincie.
Blijkens beschikking van laatstgenoemd
College, dd. 7 Mei 1930, is dit van oordeel,
dat, hoewel de Raad terecht de vraag on
der de oogen heeft gezien, of bij de inwil
liging van het verzoek de normale eischen
aan het geven van lager onderwijs te
stellen zouden worden overschreden, van
een dergelijke overschrijding in casu niet
kan worden gesproken, omdat de bestaan
de gasverlichting onvoldoende is. Op
grond hiervan is het besluit van Uwen
Raad vernietigd en beslist, dat de gevraag
de medewerking alsnog moet worden ver
leend.
Wij kunnen ons met deze uitspraak niet
vereenigen, omdat wij van meening blij
ven, dat de bestaande verlichting, verge
leken met die van de meeste openbare
lagere scholen nog alleszins voldoende is
te noemen en de verschillende overwegin
gen van Ged. Staten wel voor bestrijding
vatbaar zijn.
Waar de medewerking, indien zij wordt
verleend, een belangrijk financieel offer
der gemeente vraagt, stellen wij U mits
dien voor een belissing in hoogste instan
tie uit te lokken en ons College daartoe te
machtigen van de gevallen uitspraak in
beroep te gaan bij de Kroon,
Verkoop van voormalige® militairen
landsjgrond te Huisduinen.
B. en W. schrijven aan den Raad:
Wij hebben ons in 1928 gewend tot den
Minister van Oorlog met verzoek om ver
gunning tot overpad over den aan het Rijk
toebehoorenden weg naar het fort „Kijk
duin". Wij deden dit verzoek omdat de
gemeente reeds eenige perceelen duin-
grond langs dien weg verkocht had voor
den bouw van seizoenwoningen. Ongeveer
te zelfder tijd hadden wij aan dien Minis
ter te kennen gegeven nadat een soort
gelijk verzoek, door ons in het jaar 1921
gedaan, was afgewezen dat wij, in het
belang van een regelmatige bebouwing
van het dorp Huisduinen, gaarne voor
deze gemeente van het Rijk in eigendom
zouden ontvangen een gedeelte van het
Galgenveld, groot 1.60.60 H.A., henevens
twee perceelen, groot resp. 4.40 A. en
2.25 A.
Van den Minister van Defensie ontvin
gen wil hierop ten antwoord, dat er De-
zwaren zijn tegen inwilliging van het
PREDIKBEURTEN
DEN HELDER.
Ned. Herv. Gem. (Nw. Kerk, Weststraat).
'e Middags 12.30 u., Ds. H. A. Enklaar
Jeugddienst. Onderwerp:Aanziet de
leliën des velds!« (Mt. 6:28)
Ned. Herv. Gem. (Westerkerk, Westplein)
Morgens 10.30 uur, Ds. H. A. Enklaar
Onderwerp: »Bezin, eer gij begint*
(Col. 3:17)
Gerei. Kerk (Spoorstraat).
's Morgens 10 uur, Ds. F. Tollenaar
's Avonds 5.30 uur, Ds. B. A. Knoppers
van Amsterdam.
Gerei. Kerk (Hulpkerkd. Ohr. Mil. Tehuis)
's Morgens 10 uur, Ds. B. A. Knoppers
's Avonds 5.80 uur, Ds. F. Tollenaar
Oud Gerei. Kerk (Hoogstraat).
's Morgens 10 u. en 's middags 5.30 u.,
de heer N. v. d. Kraats.
Chr Gerei. Kerk (Steengracht).
's Morgens 10 u. en 's avonds 6 uur,
leesdienst
Herst Evang. Lnth. Gem, (Weezenstr.)
's Morgens 10 uur, Ds. P. H. Borgers
Maandagav. 8 u., Ds. P. H. Borger»
4e lezing over Stanley Jones.
Doopsgez. Gem,
's Morgens 10 uur, Ds. P. J. Smidts
Evangelisatie (Palmstraat).
's Morgens 10 u., Ds. R. O. W. J. Hoek
Leger des Hells.
's Morgens 7 uur, Bidstond,
's Morgens 10 u., Heillgingsmeetlng
's Middags 8 uur, Openluchtsamen
komst (in 't Plantsoen) 's Avonds
8 uur, Verlossingsbijeenkomst.
Maandagavond 8 u., openbare samen-
komst, inzegening van Gerir.sbond
P. O. s. Al deze samenkomsten staan
onder leiding v. Kommandeure Krone
Kerk van Jezus Christus.
(Van de Heiligen dex laatste dagen),
Jansendwarsstraat 8.
's Morgens 9.80 en 's avonds 6 uur
Samenkomsten.
HUISDUINEN.
Ned. Herv. Gem.
Geen dienst.
JULIANADORP.
Ned. Herv. Gem.
's Morgens 10.30 u., Ds. E. R. Damsté
Zendingsgebouw „Ster der Hope".
's Morgens 10 u. en 's avonds 8 u.,
de heer Van Tuinen, van Amsterdam
BREEZAND.
Evangelisatie (Ned. Herv. Gem.)
's Morgens 10 uur, de heer P. Boon
ANNA PAULOWNA
Ned. Herv. Gem.
's Morgens 10 u. Ds. M. A. G. Vorstman
Gerei. Kerk.
's Morgens 10 uur, Leesdienst.
's Middags 2.30 uur, Ds. Knoppers
van Amsterdam.
WIERINGEN.
Ned. Herv. Geim. (Oosterland).
's Morgens 10.80 uur, Ds. van Beek
Ned. Herv. Gem. (Westerland).
's Avonds 7.30 uur, Ds. van Beek
Gebouw „Land ln zicht" (Den Oever),
's Morgens 10 uur, afscheidspreek,
J. K. Lofvers, Cand. t. d. H. D.
Evangelisatie (Ned. Herv. Geim., H.Hoef).
's Morgens 10 uur, de heer Bosma.
Gerei. Kerk. (Den Oever).
's Morgens 10 u. en 's middags 3 u.,
dienst.
verzoek om beschikbaarstelling van het
z.g. Galgenveld. Alleen tegen verkoop van
het hiervoor genoemde perceel sectie B
no. 703 bestaat geen bezwaar. De voor
waarden, welke door den Minister aan een
eventueelen verkoop worden verbonden,
zijn de volgende:
lo. Ten laste van den nieuwen weg moet
ten behoeve van het Galgenveld het servi
tuut van uitweg worden verleend in noor
delijke richting naar den Huisduinerweg;
2o. de nieuwe weg moet worden verhard
en de verharding onderhouden ten genoe
gen van den Eerstaanwezend Ingenieur
tc Haarlem;
3o. een gedeelte van den straatweg op
het Galgenveld moet ten behoeve van de
aansluiting aan den nieuwen weg worden
omgelegd op kosten van de gemeente Den
Helder en naar aanwijzing en ten genoe
gen van den onder 2o. genoemden Eerst-
aanwezend-Ingenieur.
Op ons verzoek om overpad over den
weg van het „Kijkduin" deelde de Minis
ter mede er de voorkeur aan te geven om
bedoeld weggedeelte aan de gemeente te
verkoopen onder de volgende voorwaar
den:
lo. Ten laste van het te verkoopen ge
deelte van den toegangsweg van het fort
„Kijkduin" moet ten behoeve van het lort
Kijkduin en van den verbindingsweg naar
het werk Kaaphoold het servituut van uit
weg worden verleend naar den Huisdui
nerweg;
2o. op het bjj het Departement van De-
lensle in beheer blijvende gedeelte van
den toegangsweg naar het lort Kijkduin
moet op kosten van de gemeente Den Hel
der en ten genoegen van den Eerstaanwe-
zend-Ingenieur te Haarlem een beweeg
baar afsluithek worden gemaakt, hetwelk
na voltooiing aan het Rijk (Departement
van Defensie) in eigendom moet worden
overgedragen;
8o. het te verkoopen weggedeelte moet
door en op kosten van de gemeente Den
Helder te allen tilde van een behoorlijke
verharding zijn voorzien.
Na ontvangst van dit bericht hebben
Op* en ondergang van Zon en Maan
en tijd van hoogwater (Texel).
Lloht op
voor alle voertuigen i
ZONDAG 25 MEI