1ELDERSCHE HUMT N.V.Zeebad Huisduinen Badpaviljoen Hotel-Pension Konijn's Leverkaas THÉ DANSANT VIJFDE EN LAATSTE BLAD STADSNIEUWS VAN ZATERDAG 24 MEI 1930. Zomertijd. Maan Zon Hoogwater Mei. op: ond.op: ond: sm. nam. Z 26 3.36 7.46 4.62 20.69 7.35 7.66 M 26 3.49 19.09 4.50 21.00 8.16 8.35 D 27 4.06 20.37 4.49 21.01 8.54 9.13 W 28 4.80 22.04 4.47 21.03 9.32 9.52 D 29 6.07 28.23 4.46 21.04 10.12 10.33 V 30 6.01 24.24 4.45 21.05 10.64 11.16 Z 31 7.14 4.44 21.00 11.40 12.05 Zomertijd. Zaterdag 24 Mei 21.28 uur. Zondag 26 21.29 Maandag 26 21.80 Da. W. H. v. d. Vegt, te Bergum, heelt voor het beroep van de Gerei. Kerk alhier, bedankt. Tot lid van de oommissie in 1980 belast met het afnemen van de examens ter ver krijging van de' akten van bekwaamheid tot het geven van Nijverheidsonderwijs gemerkt N VI; N XV; N XVI en N XVIa is benoemd de heer Th. O. W. van Mlerlo, directeur van de Zeevaartschool, alhier. Onze vroegere stadgenoot, de heer Joh. Brands, is benoemd als directeur van de Liedertafel „Amstel's Werkman", te Amsterdam, in de plaats van den heer G. Robert. OMZETTING DER HOOGERE HANDELSSCHOOL IN EEN H. B. S. A. Naar wij. vernemen, zijn bij! het Bestuur der Hoogere Handelsschool plannen in voorbereiding haar school om te zetten in een H. B. S. A. Aan die naamsverandering is een groot voordeel verbonden voor de leerlingen. Het diploma H.B.S.A. geeft nJ. voor meerdere studierichtingen toegang tot de universiteit. WTaar het karakter van het onderwijs niet wordt gewijzigd, werd besloten mede te werken tot de oplossing door den naam H.B.S.A. te aanvaarden. Aanmelding nieuwe leerlingen. We verwijzen naar de in dit nummer voorkomende advertentie betreffende de aanmelding van nieuwe leerlingen voor de Handelsschool. RADIO-UITZENDING VAN ANTI-OORLOGSGEDICHTEN. Door een vroegeren stadgenoot. Onze vroegere stadgenoot, Jac. Jansen, componist te Bergen, is door de „Vara" uitgenoodigd a.s. Zondagmorgen de eerste uitvoering te leiden van een reeks anti oorlogsgedichten uit „Aanklacht" van Martien Beversluis, getoonzet voor or- chest en declamatie door Jac. Jansen. Declamator is Jo Sternheinn. Deze uit voering vindt plaats in de concertzaal van het Muziek-lyceujm te Amsterdam, van waaruit het por radio wordt door gezonden. Christendom en Militairisme. Lezing van D®. v. dl Poel. Uitgenoodigd door de vereeniging »Kerk en Vrede", hield Ds. F. W. J. v. d. ï'eel Donderdagavond een voordracht over bovengenoemd onderwerp. De zaal van U.8.O. was geheel vol, met de ruimte moest worden gewoekerd om alle belangstellenden een plaats te kunnen Reven. Rada{ Ds. P. J. Smidts de aanwezigen welkom had geheeten, verkreeg Ds. v. d. Poel het woord. Het is met eenigen schroom, dat spr. aan de uitnoodiging van „Kerk en Vrede" gevolg heeft gegeven om over dit onder werp, waar nog veel misverstand over heerscht, In het openbaar te spreken. Reeds meermalen heeft spr. hierover ge sproken en dan was er altijd een politie- cordon bij de hand. Spr. ziet ze vanavond niet; hij is trouwens een zeer rustig mensch. Hij hoopt geen dingen te zeggen, die in strijd zijn met het openbaar gezag. Spr. zal slechts de ethische zijde van de zaak behandelen en niet de technische. Misschien is hij' daardoor wel wat een zijdig, maar het gaat er om, dat ons be wustzijn sterker wordt, dat wij allen ver antwoordelijk zijn voor den toestand en dat, als de oorlog komt, dat wij dien niet beschouwen als een onafwendbaar iets, als een natuurramp, maar daar zijn we alle maal verantwoordelijk voor, omdat we niet genoeg ons best hebben gedaan om den geest die den oorlog kweekt, neer te slaan. De verwoestingen van den oorlog zijn verschrikkelijk en wanneer wij een vol genden oorlog krijgen, zal het met de Europeesche cultuur gedaan zijn. Lloyd beorge, Grey, Lord Cecil en Henri de Jou- venel, allen mannen van naam in Europa, hebben verklaard, dat er een nieuwe krijg dreigt en dat deze de ondergang van Euro pa zal beteekenen. Als men de cijfers leest wat de oorlog dan menschenlevens en schatten heeft ge kost, dan zal een pessimist allicht vragen of dat nu de vrucht is van twintig eeuwen christelijke cultuur. Spr. zal het vanavond hebben over Christendom en Militairisme, en de stel ling verdedigen, dat er een onoverbrug bare kloof is tusschen deze twee. Sommigen zullen hier vreemd van op kijken en het feit aanvoeren dat vele (poli tieke) christenen niet zoo tegen het mili- tairisme gekant zijn. De Vlootwet, die in dertijd gevallen is, werd van christelijke zijde verdedigd. Het ware christendom moet men niet met het politieke christendom, dat men de rechterzijde noemt, verwarren. Wat moet men nu onder christendom verstaan? Hierbij denken velen direct aan het kerkelijk christendom. Er zijn men- schen, die alleen bij het hooren van het woord een huivering over zich krijgen. Spr. stemt toe, dat hier wel eens eenige reden voor is. Dat is echter niet het chris tendom waarover hij wil spreken. Rous- seau zegt, dat de menschen de gewoonte hebben om alles wat hoog en heilig is met hun vingers te beduimelen, hij vergelijkt dit met de reine sneeuw die op de aarde neerkomt. Dit is ook van toepassing te brengen op het Christendom. De menschen beschou wen dit dikwijls als een caricatuur en de kerken hebben het er dikwijls naar ge maakt. Het ohristendom naar zijn wezen is niets anders dan de prediking van Gods liefde en die Liefde vindt ge het best ver persoonlijkt in don persoon van Jezus Christus. Liefde tot God, dat wil zeggen: liefde v?tor alles wat hoog en rein en edel is. Alle menschen op aarde, van welke rich ting zij ook mogen zijn, voelen in het diepst van hun ziel iets voor dat mooie. Practisch moet zich dat uiten in de lief de voor onze medemenschen, die te zamen één groot organisme vormen, één geheel en wanneer één lid van dit lichaam lijdt, dan lijdt het in zijn geheel. God heeft uit één bloed het gansohe menschelijk ge slacht gemaakt en dus is het een eenheid en daarom moeten wij menschen ook in zien, dat wanneer er zonden zijn bedreven, wil niet kiunnen zeggen, daaraan zijn wil onschuldig. Wij zijn er wel degelijk ver antwoordelijk voor, want wij zijn kinderen van éénen Vader; wij ontleenen onzen oorsprong aan dien éénen God. Een christen te zijn wil dus allereerst zeggen naar zijn vermogen mee werken om Gods rijk mogelijk te maken op aarde, christendom wil zeggen gemeenschaps besef, werken voor een zoo goed mogelijke samenleving, het wil niet zeggen zooals het in de middeleeuwen gold, „stil met een boekske in een hoekske". Een ware christen is iemand die in twee werelden leeft. Met zijn lichaam in een wereld van grof stoffelijke dingen, doch met zijn hart in een gansch hoogere wereld. De kerken zijn de organen waardoor deze heilige dingen worden gebracht aan de menschen, die in oorsprong aan elkan der gelijk zijn. Of men arm of rijk is, staande tegenover God, oordeelt Deze niet naar het uiterlijke, doch naar het inner lijke. De leiders van de Fransche revolutie schreven „Vrijheid, Gelijkheid en Broe derschap" in hun vaandel en het is in het christendom, dat deze drie idealen tot hun volle recht komen. Vrijheid, dat wil niet zeggen „bande loosheid", maar vrij zijn van alle booze machten, die ons naar beneden trekken. Gelijkheid is er wanneer wij voor God staan en alle door de menschen gemaakte verschillen wegvallen. Broederschap. Christus zegt bii een twist van zijn disci pelen: „Eén is uw meester, Jezus Christus, en gijt züt allen broeders". Als gij het christendom wilt begrijpen, zie dan niet naar de kerken, niet naar de menschen, pastoors of dominéés, maar zie naar Jezus Christus. Maar die wordt zoo verschillend beschreven, zult gij zeggen. In het evangelie van Mattheus staat het weer anders dan in dat van Lucas of Jo- hannes, maar een getrouwe bijbellezer vindt daar de figuur van Christus steeds in zoo verheven en schoon, dat wanneer hij zichzelf er naast stelt, hij zich klein veelt en dan voelt hij tegelijkertijd dat het eisch is om te zijn zooals Christus, want Christus noemt zich de zoon der menschen. Christus leefde in een tijd, dat het moei lijk was. De Joodsche godsdienst dreigde te versteenen in den vorm. Hij heeft ge tracht den menschen iets te doen.' zien van het innerlijke. Het christendom is echter in den loop der tijden onherkenbaar verminkt. Shaw heeft eens paradoxaal gezegd, dat, voor zoover hij het kon bekijken, was er maar één christen geweest en dien hadden ze gekruisigd. Wat is nu militarisme? Spr. verstaat daaronder het stelsel, dat in meerdere sta ten de overhand heeft gekregen, waarbij de regeeringeen groot deel, soms het leeuwendeel, van de inkomsten bestemt voor leger en vloot, die het land moeten verdedigen tegen aanvallen van buiten. Het is de vloek van de tegenwoordige tijd, dat de staat het recht heeft jonge menschen te dwingen de wapenen te dra gen. Vroeger droegen de menschen ook wel wapenen, maar dat gebeurde uit eigen vrijen wil, maar nu worden ze opgeleid in den wapenhandel. Spr. begrijpt wel, dat een regeering zich geroepen gevoelt om het land te verdedigen en zal zich niet af vragen of ons land daartoe in staat is. Het militarisme zooals zich dat den laat- sten tijd heeft ontwikkeld, is in strijd met het christendom, met de innerlijke liefde wet, zooals God die heeft geschreven. De geheele geschiedenis is een aaneenscha keling van oorlog geweest. De jonge men schen worden opgevoed om hun mede menschen te leeren dooden. Het gebod "li ZONDAG 25 MEI VAN 3 6 UUR Ensemble Hoppenbrouwer Diner van Zondag 25 Mei f 2.- Kalfssoep Garnalen croquet Varkensfilet Bloemkool Aardappelen Polonaise met slagroom Vruchten en Dessert ■1_H „Gij zult niet dooden" bestaat niet meer irt den oorlog en het is in strijd met het evangelie «de jonge menschen daarvoor op te leiden. De regeeringen weten wel, dat de- menschen zich hiervoor niet zoo gemakkelijk meer zullen laten winnen en hierdoor neemt de chemische industrie zoo'n grooten omvang aan. Edison heeft verklaard, dat in 8 uur tijd alle inwoners van New-York door gifgassen kunnen worden omgebracht. Spr. haalt eenige klassieke uitspraken aan van Seneca, Cicero en Epicthetus, die den oorlog reeds veroordeelden. Spr. heeft reeds gezegd, dat er een wijde kloof Is tusschen militarisme en christen dom. Nu moet men het laatste niet zien zooals de menschen het gemaakt hebben, maar men moet naar Christus opzien. Zijn loven bewijst, dat deze twee onvereenig- baar zijn. Spr. haalt dan eenige woorden van Christus aan. Het christendom predikt in zekere mate weerloosheid. Het is afzien van alle we reldlijke macht en slechts op de macht van den Heiligen Geest vertrouwen, eenmaal zal het licht sterker blijken te zijn dan de •duisternis, de liefde sterker dan de haat en het eene volk niet meer tegen het an dere opstaan. De menschen zullen van God geleerd zijn. Spr. acht dan ook het militarisme in strijd met het christendom. Hij wil daarmede de macht van den Staat niet ondermijnen, mear wel gaat het in tegen den geest van net christendom, dat de staat almachtig is geworden en dat zij ons bloed en onze zonen eischt. Dan verhaalt spr. eenige treffende staal tjes van trouw aan de overtuiging, o. a. van Maarten Luther. Die overtuiging ge biedt, dat men gehoorzaam moet zijn aan God boven den Staat. Dr. Kuyper heeft eens gezegd, dat de Staat te allen tijde vrede moet hebben met het geweten van de onderdanen. Er is wel eens geschreven dat wanneer men het leger wilde afschaffen, dat men dan ook de Staat moest wegdoen. De over heid kan het leger nog niet missen, zoo lang de mensch zichzelf nog niet tot wet geworden is. Het christendom wordt ech ter wordt eohter nog niet op een duizend ste deel na verwezenlijkt. Wanneer we elkanders lasten wegna men, zou het militarisme spoedig over bodig worden. Hierna besprak Ds. Van der Poel nog het militarisme in verschillende landen en de positie van den Volkenbond. Een tweetal aanwezigen stelden eenige vragen, die door Ds. Van der Poel werden beantwoord. De heer Joustra vroeg of de christen deemoedig moet toezien als er oorlog uit breekt of dat het niet beter is de technici, die de gifgassen enz. fabriceer en, te ver nietigen. Ds. v. d. Poel antwoordde, dat het niet in overeenstemming met het christendom zou zijn wanneer men deze menschen zou vernietigen. Christus gebiedt geweld niet met geweld te keeren. De menschen, die aan deze fabricage medewerken, moeten leeren zichzelf op zoo'n hoog peil te bren gen, dat zij er niet meer aan piee willen doen. De heer Kalt breekt een lans voor het socialisme. Slechts daarmede is de alge heels wereldvrede te bereiken,ook op economisch gebied. Daar vindt men de ware broederschar». Bij de begrafenis van Mr. Troelstra heeft men dit kunnen be merken. Ds. Van der Poel is het met den heer Kalt eens, dat het kapitalisme een der groote factoren in den wereldoorlog is; eveneens dat wanneer de economische structuur van de maatschappij gewijzigd zou worden, men een grooten stap in de richting van de algemeen® ontwapening zou hebben gedaan. Tenslotte zegt spr., dat het ideëele socialisme slechts een uit vloeisel is van het christendom, dat hij liefheeft. Ds. Smidts sloot met een dankwoord de vergadering, waarbij hij vooral de veree niging „Kerk en Vrede" in aller aan dacht aanbeval. SPOORSTRAAT 122 TELEFOON 339 EEN TWEETAL AANRIJDINGEN. Gisterenavond te ongeveer half zeven had op den hoek SpoorstraatKeizer straat een aanrijding plaats van e-en fiets- rijdster, door een motorrijder. De motor rijder moest naar links uitwijken om te passeeren en reed daardoor tegen de wielrijdster aan, wier fiets zoo goed als vernield werd. Zelf kwam de berijdster, mej. L S. er zonder letsel af, doch door den hevigen schrik was zij eengszins ver suft en werd bij de firma Vroom en Dreesman binnengedragen, waar zij spoe dig bij kwam. De schade aan het rijwiel zal door den motorrijder worden vergoed. Om ongeveer half negen hedenmorgen werd in de Spoorstraat een jongentje aangereden door een fietsrijder. Het jochie liep hard voorbij de Gravenstraat, waaruit juist de wielrijder kwam. Het jongentje was niet in staat verder te loo- pen en werd naar zijn woning gedragen. De wielrijder treft geen schuld, daar hij voldoende signalen heeft gegeven, doch het ventje deze niet gehoord heeft of niet oplette, GEMEENTERAAD. Watervoorziening ln ambtswoningen. Overeenkomstig art. 8 der Salarisver ordening 1920 wordt voor het gebruik van water ln „dienstwoningen" 1 pot. van de aanvangswedde gekort. Het is gebleken, dat aan deze regeling in de praktijk eenige bezwaren zijn ver bonden Wordt n.1. eenerzijds in sommige gevallen door de grootte dier aanvangs wedde aanzienlijk meer betaald voor watergebruik dan volgens het hoogste voor particuliere geldende tarief, ander zijds is het niet mogelijk eventueel meer- verbruik aan do bewoners van dienst woningen in rekening te brengen. Deze bezwaren kunnen worden onder vangen door voor elke dienstwoning overeenkomstig de desbetreffende bepa lingen een huurwaarde vast te stellen en te bepalen, dat hetgeen voor water is ver schuldigd niet thooger mag zijn, dan het geen naar die huurwaarde overeenkom stig het voor particulieren geldende tarief zou moeten worden betaald. Door het plaatsen van een watermeter in elke dienstwoning kan voorts eventueel meer- verbruik worden geoonstateerd en in re kening worden gebracht. Deze meters zijn, voorzoover zij nog ontbraken, reeds door ons aangebracht. Thans stellen B. en W. voor art. 3 der Salarjsverordening 1920 achter het woord „bedragen" aan te vullen met het volgen de: „en voor wat betreft het water de kor ting niet meer zal bedragen, dan is „verschuldigd volgens het voor de leve ring aan particulieren geldende tarief, „waaronder de betrokken dienstwoning „na schatting overeenkomstig dat tarief „is gerangschikt, terwijl het gebruik „boven het toegestane maximum over eenkomstig dat tarief in rekening „wordt gebracht". De verlichting van de ComenlusschooL B. en W. schrijven aan den Raad: Het zal U bekend zijn, dat het Bestuur der Heldersche Schoolvereeniging tegen het besluit van Uwen Raad dd. 10 Dec. 1029, waarbij een verzoek om medewer king tot het vervangen der bestaande gas verlichting in de Comeniusschool door een electrisohe verlichting van de hand werd gewezen, in beroep is gegaan bij Gedepu teerde Staten dezer provincie. Blijkens beschikking van laatstgenoemd College, dd. 7 Mei 1930, is dit van oordeel, dat, hoewel de Raad terecht de vraag on der de oogen heeft gezien, of bij de inwil liging van het verzoek de normale eischen aan het geven van lager onderwijs te stellen zouden worden overschreden, van een dergelijke overschrijding in casu niet kan worden gesproken, omdat de bestaan de gasverlichting onvoldoende is. Op grond hiervan is het besluit van Uwen Raad vernietigd en beslist, dat de gevraag de medewerking alsnog moet worden ver leend. Wij kunnen ons met deze uitspraak niet vereenigen, omdat wij van meening blij ven, dat de bestaande verlichting, verge leken met die van de meeste openbare lagere scholen nog alleszins voldoende is te noemen en de verschillende overwegin gen van Ged. Staten wel voor bestrijding vatbaar zijn. Waar de medewerking, indien zij wordt verleend, een belangrijk financieel offer der gemeente vraagt, stellen wij U mits dien voor een belissing in hoogste instan tie uit te lokken en ons College daartoe te machtigen van de gevallen uitspraak in beroep te gaan bij de Kroon, Verkoop van voormalige® militairen landsjgrond te Huisduinen. B. en W. schrijven aan den Raad: Wij hebben ons in 1928 gewend tot den Minister van Oorlog met verzoek om ver gunning tot overpad over den aan het Rijk toebehoorenden weg naar het fort „Kijk duin". Wij deden dit verzoek omdat de gemeente reeds eenige perceelen duin- grond langs dien weg verkocht had voor den bouw van seizoenwoningen. Ongeveer te zelfder tijd hadden wij aan dien Minis ter te kennen gegeven nadat een soort gelijk verzoek, door ons in het jaar 1921 gedaan, was afgewezen dat wij, in het belang van een regelmatige bebouwing van het dorp Huisduinen, gaarne voor deze gemeente van het Rijk in eigendom zouden ontvangen een gedeelte van het Galgenveld, groot 1.60.60 H.A., henevens twee perceelen, groot resp. 4.40 A. en 2.25 A. Van den Minister van Defensie ontvin gen wil hierop ten antwoord, dat er De- zwaren zijn tegen inwilliging van het PREDIKBEURTEN DEN HELDER. Ned. Herv. Gem. (Nw. Kerk, Weststraat). 'e Middags 12.30 u., Ds. H. A. Enklaar Jeugddienst. Onderwerp:Aanziet de leliën des velds!« (Mt. 6:28) Ned. Herv. Gem. (Westerkerk, Westplein) Morgens 10.30 uur, Ds. H. A. Enklaar Onderwerp: »Bezin, eer gij begint* (Col. 3:17) Gerei. Kerk (Spoorstraat). 's Morgens 10 uur, Ds. F. Tollenaar 's Avonds 5.30 uur, Ds. B. A. Knoppers van Amsterdam. Gerei. Kerk (Hulpkerkd. Ohr. Mil. Tehuis) 's Morgens 10 uur, Ds. B. A. Knoppers 's Avonds 5.80 uur, Ds. F. Tollenaar Oud Gerei. Kerk (Hoogstraat). 's Morgens 10 u. en 's middags 5.30 u., de heer N. v. d. Kraats. Chr Gerei. Kerk (Steengracht). 's Morgens 10 u. en 's avonds 6 uur, leesdienst Herst Evang. Lnth. Gem, (Weezenstr.) 's Morgens 10 uur, Ds. P. H. Borgers Maandagav. 8 u., Ds. P. H. Borger» 4e lezing over Stanley Jones. Doopsgez. Gem, 's Morgens 10 uur, Ds. P. J. Smidts Evangelisatie (Palmstraat). 's Morgens 10 u., Ds. R. O. W. J. Hoek Leger des Hells. 's Morgens 7 uur, Bidstond, 's Morgens 10 u., Heillgingsmeetlng 's Middags 8 uur, Openluchtsamen komst (in 't Plantsoen) 's Avonds 8 uur, Verlossingsbijeenkomst. Maandagavond 8 u., openbare samen- komst, inzegening van Gerir.sbond P. O. s. Al deze samenkomsten staan onder leiding v. Kommandeure Krone Kerk van Jezus Christus. (Van de Heiligen dex laatste dagen), Jansendwarsstraat 8. 's Morgens 9.80 en 's avonds 6 uur Samenkomsten. HUISDUINEN. Ned. Herv. Gem. Geen dienst. JULIANADORP. Ned. Herv. Gem. 's Morgens 10.30 u., Ds. E. R. Damsté Zendingsgebouw „Ster der Hope". 's Morgens 10 u. en 's avonds 8 u., de heer Van Tuinen, van Amsterdam BREEZAND. Evangelisatie (Ned. Herv. Gem.) 's Morgens 10 uur, de heer P. Boon ANNA PAULOWNA Ned. Herv. Gem. 's Morgens 10 u. Ds. M. A. G. Vorstman Gerei. Kerk. 's Morgens 10 uur, Leesdienst. 's Middags 2.30 uur, Ds. Knoppers van Amsterdam. WIERINGEN. Ned. Herv. Geim. (Oosterland). 's Morgens 10.80 uur, Ds. van Beek Ned. Herv. Gem. (Westerland). 's Avonds 7.30 uur, Ds. van Beek Gebouw „Land ln zicht" (Den Oever), 's Morgens 10 uur, afscheidspreek, J. K. Lofvers, Cand. t. d. H. D. Evangelisatie (Ned. Herv. Geim., H.Hoef). 's Morgens 10 uur, de heer Bosma. Gerei. Kerk. (Den Oever). 's Morgens 10 u. en 's middags 3 u., dienst. verzoek om beschikbaarstelling van het z.g. Galgenveld. Alleen tegen verkoop van het hiervoor genoemde perceel sectie B no. 703 bestaat geen bezwaar. De voor waarden, welke door den Minister aan een eventueelen verkoop worden verbonden, zijn de volgende: lo. Ten laste van den nieuwen weg moet ten behoeve van het Galgenveld het servi tuut van uitweg worden verleend in noor delijke richting naar den Huisduinerweg; 2o. de nieuwe weg moet worden verhard en de verharding onderhouden ten genoe gen van den Eerstaanwezend Ingenieur tc Haarlem; 3o. een gedeelte van den straatweg op het Galgenveld moet ten behoeve van de aansluiting aan den nieuwen weg worden omgelegd op kosten van de gemeente Den Helder en naar aanwijzing en ten genoe gen van den onder 2o. genoemden Eerst- aanwezend-Ingenieur. Op ons verzoek om overpad over den weg van het „Kijkduin" deelde de Minis ter mede er de voorkeur aan te geven om bedoeld weggedeelte aan de gemeente te verkoopen onder de volgende voorwaar den: lo. Ten laste van het te verkoopen ge deelte van den toegangsweg van het fort „Kijkduin" moet ten behoeve van het lort Kijkduin en van den verbindingsweg naar het werk Kaaphoold het servituut van uit weg worden verleend naar den Huisdui nerweg; 2o. op het bjj het Departement van De- lensle in beheer blijvende gedeelte van den toegangsweg naar het lort Kijkduin moet op kosten van de gemeente Den Hel der en ten genoegen van den Eerstaanwe- zend-Ingenieur te Haarlem een beweeg baar afsluithek worden gemaakt, hetwelk na voltooiing aan het Rijk (Departement van Defensie) in eigendom moet worden overgedragen; 8o. het te verkoopen weggedeelte moet door en op kosten van de gemeente Den Helder te allen tilde van een behoorlijke verharding zijn voorzien. Na ontvangst van dit bericht hebben Op* en ondergang van Zon en Maan en tijd van hoogwater (Texel). Lloht op voor alle voertuigen i ZONDAG 25 MEI

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1930 | | pagina 17