r&dio pro£r&mm& BUITENLAND. 0GST-INDIË. Radiografisch Weerbericht. Bij het voorstel ten aanzien van- een ver zoek van de afdeeling Noord-Holland der vereeniging van Nederlandsdhe gemeenten om subsidie ten behoeve van de advies- oommissie van de Noord-Hollandsche ge meenten voor bouwontwerpen en uitbrei dingsplannen merkt de heer Ankersmit on dat deze commissie hoogst nuttigen arbeid verricht. Voor uitbreiding van haar werk is de subsidie noodig. Spr. kan het ai wijzende standpunt van Ged. Staten niet begrijpen. De heer Spier (a.-r.) is ook voo-r de ver leening van een subsidie. De heer Michels (s.-<L, lid van Ged. Sta ten), merkt op, dat men deze commissie indertijd met provinciale subsidie heeft geholpen, doch dit heelt niets gebaat. Het aantal gemeenten, waaraan adviezen zijn verstrekt, daalt de laatste jaren. Juist die gemeenten, waarvoor de commissie i» in gesteld, ontbreken. Dit zal door een pro vinciale subsidie van 1000 niet verbete ren. Indien het de oommissie werkelijk zoo goed gaat, als de 'heer Ankersmit voor stelt, moet zij zichzelf kunnen bedruipen. Spr. adviseerde de gevraagde subsidie niet te verleenen. Een voorstel van den heer Spier (a.-r.), om 1000 voor drie jaar te verleenen, wordt verworpen met 43 tegen 20 stemmen. Werkloosheidsbestrijding la Noord-Holland. In de middagzitting hebben Prov. Sta ten van Noord-Holland een tweetal be langrijke voorstellen behandeld. In de eerste plaats de voordracht van Ged. Sta ten tot oprichting van een N.V. ter be strijding van de werkloosheid. De heer Kupers (s.-d.), die door zijn destijds aan genomen motie den stoot 'hiertoe heeft ge geven, was de eerste spreker. Hij- vroeg aan Ged. Staten of deze nu reeds het plan hebben een bepaalde politiek met de in cultuur gebrachte gronden te voeren. Ook de heer Guépin (v.b.) had geen be zwaar tegen dit voorstel, evenals de Am- sterdamsche wethouder, de heer Douwes (a.-r.). Met deze sprekers betreurden verschil lende anderen het nog, dat de regeering een afwijzend standpunt heeft ingenomen en enkelen spreken de vrees uit, dat de werkingssfeer van de N.Y. beperkt zal zijn, omdat de voor werkverschaffing gunstig gelegen objecten in deize provincie spoedig zullen zijn uitgeput. Het lid' van Ged. Staten, de heer Kooi man, zeide, dat geschikte werkverschaf fingsobjecten in' de eerstkomende jaren nog wel te vinden zijn. De voordeelen van de N.V. zijn, dat de provincie enkele hon derden bunders goed land rijker zal wor den en dat de werkloozen dichter bij huis blijven. Nadat spr. nog verschillende meer gedetailleerde vragen had beantwoord, werd het voorstel zonder hoofdelijke stem ming aangenomen. Daarna was aan' de orde de verhooging van' de begrooting van het wegenfonds1 van 22.000.000 op 36.000.000. Ged. Staten stelen voor deze verhooging voor het grootste deel te bekostigen uit de gewone middelen en slechts voor een klein bedrag te leenen. Zij doen dit omdat thans de middelen nogal ruim vloeien. Op deze wijze van financiering oefende jhr. Van Lennep (c.-h.) een uitvoerige kri tiek uit. Oorspronkelijk was het plan van de aanvankelijk geraamde 22.000.000 er 14.000.000 te leenen en 8.000.000 te ver krijgen uit de gewone middelen. Voor 63 zou dus worden geleend. Dit komt er op neer, dat het tegenwoordige geslacht een zeer zwaren last zal moeten dragen tenbate van ons nageslacht. Hoe is dit te rijmen met de verklaringen, die Ged. Sta ten het vorige jaar hij monde van mr. Bo- mans aflegden, dat een inzinking der provinciale baten te verwachten is? Spr. verzoekt Ged. Staten hun voorstel te willen intrekken. Daarna werd de vergadering verdaagd tot Woensdagmorgen half elf. Voorstel van Ged. Staten aan genomen. Het debat in de Prov. Staten van Noord- Holland over het voorstel van Ged,. Staten om de begrooting van het wegenfonds van 22 millioen1 tot 86 miflioen te verhoogen, is gisterenmorgen voortgezet. Had Dinsdag Jhr. Van Leunep namens de Chr.-Historische fractie ernstige cri- tiek 'geuit op de wijze van financiering, thans was het mr. Guépin^ die met tal van bezwaren voor den dag kwam. Vooral het onttrekken van twee millioen aan het re servefonds, kon zijn goedkeuring niet weg dragen. Het was hem niet duidelijk hoe Ged. Staten hiertoe 'konden 'besluiten, juist omdat dit fonds in de moeilijke tijden, die zonder twiifel zullen komen, noodig zal zijn. Den heer Guépin' leek dit onjuist en hij diende derhalve een voorstel in om deze twee millioen in het reservefonds te laten. De heer Spier was het daarmede niet eens. Hij kon zich met de financiering van het wegenfonds volkomen vereenigen, doch critiseerde echter enkele details, evenals de 'heer Thomassen (s.-d.), die ove rigens het voorstel van Ged. Staten gaarne ondersteunt. Nadat de heer Ketelaar nog ©enige woorden ten gunste daarvan had gesproken, kreeg de heer Kooiman, lid van Ged. Staten, het woord. De oorzaak van de verhooging der begroeting moet z. 1. voornamelijk gezocht worden in het feit, dat in, plaats van 73 K.M., 125 K.M. nieuwe tracés worden aangelegd. Verder fe de breedte, zooals die in 1925 is voorgesteld, thans niet meer voldoende te achten. De inzichten op dit punt hebben zich in den loop der laatste vijf jaar aanmerkelijk ge wijzigd. De wegen moeten breeder wor den. Vervolgens bestreod de heer Kooiman uitvoerig de bezwaren^ die tegen de finan ciering van het plan zijn aangevoerd. De middelen vloeien inderdaad nog zoo ruim, dot de uitkeering var vijf maal 250.000 in het wegenfonds van geen invloed op de belastingheffing zullen zijn. De batige saldi van de laatste drie dienstjaren be dragen niet minder dan zes millioen. Het is een onjuiste voorstelling, dat in 1931 sprake zou zijn van verhooging van be lastingheffing. Door het wegvallen van de opcenten op de personeel© belasting, waar voor compensatie verzocht zal moeten worden, is er alleen sprake van belasting- verplaatsing. Ged. Staten zijn van oordeel, dat het een goede financieel© politiek is om uit het reservefonds trwee millioen in het wegenfonds te brengen. De twee mil lioen, die nog overblijven, zijn voldoende, om de belastingheffing in de volgende ja ren te nivelleeren. Daar met een wegen aanleg de 'grootst mogelijke voortgang moet worden gemaakt en deze in snel tempo dient te worden gevoerd, ried spre ker aanneming van het voorstel van Ged. Staten ten sterkste aan. Het voorstel van Ged. Staten wordt, ver volgens aangenomen. Nadat het lid van Ged. Staten mr. Bruch eenige inlichtingen had gegeven, wordt het voorstel van Ged. Staten om aan' den directeur van het P.E.N., den heer Smit Kleine, eervol ont slag te geven als zoodanig met behoud' van zjjn salaris tot aan zijn pensioengerechtig den leeftijd, aangenomen. DE BEGROOTING VAN BERLIJN VERWORPEN. De Berlljnsche gemeenteraad heeft Dinsdagavond de begrooting der stad met algemeene stemmen verworpen. Er was geen enkele partij die zich met de be lasting-ontwerpen van het nieuwe ge meentebestuur kon vereenigen. Het ge volg hiervan is dat thans de regeerings- commissaris van de provincie Branden burg een gedwongen begrooting voor de stad Berlijn zal bepalen. DE CRISIS IN FINLAND. De regeering treedt aL De Finsohe regeering heeft Dinsdag avond laat besloten Donderdagmorgen af te treden onafhankelijk van de besluiten van den Rijksdag, die gisteren bijeen kwam. Op deze wijze wil de regeering den weg vrijmaken voor een concentratiekabinet. Men hoopt een dergelijke regeering te kunnen vormen zonder nieuwe verkiezin gen te (moeten uitschrijven. Als nieuwe minister-president wordt genoemd de staatsraad Paasikivi, direc teur van de Staatsbank te Heisingfors, die reeds in het jaar 1918 minister-presi dent was. SCHEURING IN DE NATIONALIS TISCHE PARTIJ IN ZUID-AFRIKA. Op een bijeenkomst te Bloemfontein, waaraan vertegenwoordigers van drie provincies deelnamen, is in een groep van nationalisten ontevredenheid over de politiek van den eersten minister Hert zog, den leider van de partij, aan het dag licht gekomen, die aanvaard heeft, dat Zuid-Afrika lid van het Engelsche ge- meenebest blijft. Er werd een motie aan genomen ten gunste van een nationale conferentie om een nationale liga te vor men om de „oorspronkelijke idealen" van de partij te verwerkelijken. Steyn, de ge wezen burgemeester van Bloemfontein, heeft verklaard dat het belang van Zuid- Afrika is onafhankelijk te zijn. DE BURGEROORLOG IN CHINA. Sjantoeng ln handen der Noor delijken. De rijke provincie Sjantoeng met haar dertig miljoen inwoners is thans geheel in handen van de Noordelijken. De na tionalistische troepen zijn zeer verzwakt door het groote aantal deserties en heb ben zich uit de provincie Sjantoeng teruggetrokken. DE AANSTAANDE ZES-MAIL SCHEPEN -DIEN ST. Oosthoekhavens van Java wor den niet meer aangedaan. In verband met het feit' dat de Baloe- ran behoort tot de zes schepen, bestemd om binnen afzienbaren tijd men ver moedt van het volgend jaar den dienst NederlandIndië te onderhouden ligt het in de bedoeling alsdan de Oosthoekhavens (Probolinggo, Pa-Soeroean, Banjoewangi) niet meer te bezoeken; meldt het Soer. Hbld. Een schip als de Baloeran kan door zijn diepgang niet meer het Ooster vaarwater passeeren, zoodat men ver plicht zou zijn, telkens de reis via Ma- doera's Oostpunt te volbrengen. Inplaats dat men eene verkorting van het traject verkreeg, zou zulks dan uitgebreid wor den. Dit is uiteraard niet toelaatbaar met het oog op den beschikbaren tijd en uit dien hoofde ligt het in de bedoeling na invoering van het 6-schepenprincipe de Oosthoekhavens geheel uit het vaar- plan te sehrappen. De snelvrachtschepen blijven echter gehandhaafd. Door de mailbooten van Soerabaja regelrecht de terugreis te doen ondernemen, kan men een zestal dagen besparen, De Iigtijden te Soerabaja en TaDdjong-Priok zullen ook ingekrompen worden, en dit, gevoegd bij een sneller volbrengen van het tra ject EuropaTandjong-Priok es het ver minderen van den ligtijd te Amsterdam- Rotterdam met 2 dagen, zal voldoende blijken te zijn, om een dienstregeling om de 2 weken met 6 vaartuigen te onder bedden. ZIJN MEESTER IN DEN DOOD GEVOLGD. Een bejaarde Javaansobe huisbedien de van den onlangs vermoorden assi stent der onderneming Lima Poeloe, heeft zelfmoord gepleegd door ophanging. De oude man waakte bij hef stoffelijk overschot van zijn heer gedurende den nacht na den moord en was door het ge beurde zeer geschokt. Hij was sinds 1906 op de onderneming. ZWARE BRAND TE SOERABAJA. Een mllloen schade. Soerabaja. Een zware brand brak uit in de magazijnen van het Radio-Verkoop- kantoor Akiz-Radio-Holland (Hoofdver- tegenw. van Philips Radio en Ned. Sein- toestellenfabriek) te Soerabaja. Een mil lioen stuks lampen werden vernield, ter wijl de schade ruim één millioen gulden bedraagt. Verzekering dekt de geheele schade. VIJFHONDERD UUR IN DE LUCHT. Het vliegituig City of Chicago, be stuurd door de gebroeders Hunter, was gisteren om 12.40 Amerikaansche tijd (6 uur Amsterd. zomertijd) reeds vijfhonderd uur in de lucht. FOKKER IN HECHTENIS GENOMEN. Wegens het maken van kunstjes ln een1 vliegtuig zonder brevet als vlieger. Anton Fokker ls Dinsdag op Rooservelt field te New-York in hechtenis genomen wegens het maken van kunstjes ln een vliegtuig. Toen de regeerings-inspecteur hem ondervroeg, verklaarde Fokker, dat bij geen brevet als vlieger bezat en naar het vliegveld was gekomen om het ver trek van de Southern Cross gade te slaan. Hij raakte zoo in geestdrift over de wijze, waarop de zwaar geladen machine zich gedroeg, dat hij in een klein sportvlieg- tuig sprong en zelf ook de lucht inging. Toen hij weer beneden kwam stonden de ambtenaren klaar om hem ln hechtenis te nemen. TWAALF VLIEGTUIGEN OVER DEN OCEAAN? Naar VJ>. uit Rome meldt, zouden on der persoonlijke leiding van generaal Balbo, den Italiaanschen minister voor luchtvaart, twaalf der krachtigste Itali- aansche watervliegtuigen gereed gemaakt worden voor een vucht zonder tusschen- 1'anding naar Brazilië. Een dergelijke vlucht heeft nog nimmer te voren plaats gehadl. DE VLIEGTOCHT VAN KINGSFORI) SMITH. Naar Chicago. Kingsford Smith en zijn metgezellen zijn van New York naar Chicago ver trokken. Dit is de eerste étappe op hun route over het Amerikaansche vasteland naar de kust van de Stille Zee waardoor Kings ford Smit de luchtreis om de wereld met de Southern Cross zal voltooien Te Chicago aangekomen. De .Southern Cross" is om 14.47 uur boven het vliegveld Scyharbour te Chi cago aangekomen. Voor de landing be groetten de vliegers het vliegtuig van de gebroeders Hunter, (Dit is, zooals men in de rubriek Ver. Staten kan lezen, reeds 500 uur in de lucht. Red.). HET EERSTE VLIEGTUIG VAN WERKSPOOR VrachtvUegtuiig voor die K.L.M. Naar wij vernemen, zal de Kon. Nederl. Luchtvaart Mij. binnenkort in het bezit zijn van een groot vrachtvliegtuig. Dit vrachtvliegtuig, dat dus speciaal bestemd is voor het vervoer van goederen en ge maakt is volgens het type Jumbo, is ver vaardigd in de werkplaatsen van Werk spoor te Utrecht De machine, een tweedekker, is uitge rust met een acht-cylinder-motor. De bouw hij' Werkspoor geschiedde onder toezicht en leiding van technisch perso neel van de K.L.M. Dit ls het eerste vliegtuig, dat in de werkplaatsen van Werkspoor is gebouwd. De bouw heeft ongeveer een jaar ge duurd. Binnen enkele dagen wordt de machine per dekschuit te Rotterdam ge bracht, waar zij, na gemonteerd te zijn, op Waalhaven zal worden ingevlogen. Indien de machine aan de verwachtin gen beantwoordt zal vermoedelijk met den houw van vliegtuigen aan Werkspoor worden voortgegaan. (Rott.). DE „VLIEGENDE HERTOGIN" HEEFT EEN EIGEN VLIEGVELD. Voor het ontvangen van haar gasten. Men bezit een auto en een garage, maar een vliegtuigbezitter heeft nog niet zijn eigen hangar. Alleen de hertogin van Bedford bezit thans een hangar en nog wel een voor twaalf vliegtuigen. Daarbij heeft zij een eigen vliegveld het eerste privé-vliegveld in Engeland laten inrichten in Wispers, dat zoo juist geopend werd. Wispers is een landgoed, gelegen tus- schen de imooie heuvels van Sussex, dat zij nog niet zoo lang geleden voor 1.320.000 heeft aangekocht, pmpT nog 8 millioen gulden eischte om het tot een aangenaam verblijf in te richten. De „vliegende hertogin" houdt veel van g maar een vliegveld vindt zij heel wat mooier en om haar gasten uit Lyon en Edinburgh voor de lunch te ontvangen moest zij toch een eigen vliegveld bezit- ten. Vroeger was een buiten zonaer PaaJ"" denstal een onding, tegenwoordig wordt een eigen vliegveld al noode gemist. Zeven acres (2.8 H.A.) land werden ge bruikt om een vliegveld te kunnen maken- Prachtige, diepe weidevlakten met de fraaie smaragdkleurige oppervlakte, heb ben daarvoor dienst moeten doen. Voor loop i.g zullen twaalf vliegtuigen gestald kunnen worden, tenminste wanneer ze opklapbare vleugels bezitten. Anders zal er slechts plaats zijn voor vier groote toe stellen. Ook des nachts zal het mogelijk zijn vliegbezoeken te brengen, want er is voor een sterke zij het ook geen ver blindende verlichting zorg gedragen. Benzinepompen, met een inhoud van 5000 gallons, zullen er voor zorg dragen, dat de vermoeide luohtpaarden steeds een wel voorziene krib vinden. De aanleg van het vliegveld is zeer ge heimzinnig in zijn werk gegaan. Niemand mocht er iets van weten, voordat er de laatste hand aan was gelegd. Alleen de hertog van Bedford en het betrokken per soneel waren ter zake kundig. Sioomvaartberichten. Naar waarnemingen verricht Ut don morgen van 8 Juli Medegedeeld door het Kon. Nederiandawh Meteorologisch Instituut te De Bilt. Hoogste stand 767.8 te Happaranda. Laagste stand 747.2 te Jan Mayer. Verwachting: Zwakke tot matige wind uit Z.-richtLn- gen, zwaar bewolkt, met tijdeL opklaring, waarschijnlijk enkele regen- of onweers buien, later iets koeler. 114»33.00 Grammofoonpl. -W- Stoomvaart Mij. Nader land Mapia, t., i Juli te Barcelona. J. Pzn. Coen, u., 2 Juli te Southampton. Johan van Oldenbarneveldt, t., 30 Juni v. Sabang. Koningin der Nederlanden, u., 3 Juli te Suez. Moena, t., pass. 1 Juli Perim. P. C. Hooft, u., i Juli te Sabang. Riouw, u., pass. 1 Juli Gibraltar. Talisse, 1 Juli v. Dundee. Benigkalis, t., 1 Juli Belawan-. Poelau Tello, u., 1 Juli te 'Sabang. Singkep, t., 29 Juni te Penang. Kon. Ned. Stoomboot Maatschappij Boskoop, t., 30 Juni v. Cristobal. Ceres 1 Juli v. Varna. Deucalion, 3 Juli te A'dam. Iris, 1 Juli te Strömstad. Juno, 1 Juli v. San Domingo. Minerva, 1 Juli v. Algiers. Nereus, 2 Juli te A'd'am. Saturnus, 1 Juli te Constantin. Ares, t, 30 Juni te Antofagasta. Baarn, u., 29 Juni te Corral. Helder, u., 30 Juni v. Mollendo. Eos, 2 Juli v. A'dam. I* Euterpe, 2 Juli v. Antwerpen. Jason, 2 Juli v. A'dam. Achilles, 29 Juni v. Bari. j Ajax, 30 Juni v. Oran. i Amor, 29 Juni te New York. i Donos, 30 Juni v. Algiers. Nero, 30 Juni te Gothenburg. Oberon, 30 Juni v. Huelva. Odysseus, 29 Juni te Danzig. Orion, 1 Juli te Valencia. Telamon, 30 Juni v. Lissabon. Ulysses, 30 Juni v. Algiers. Venus, 30 Juni te Genua. Vulcanus, 30 Juni v. Motril. Amazone, pass. 30 Juni Finisterre. Brion, 30 Juni Ouessant gep. j Van Rensselaer, 1 Juli v. A'dam. Kon. Paketvaartmaatschapp{j. Toba, 1 Juli te Pt. Said'. Van Spilbergen, 30 Juni v. Fremantle. Kon. Holl. Lloyd. Eemland, u., pass. 30 Juni Ouessant. Maasland, u., 30 Juni te Bah ia. Zeelandia, u., 30 Juni v. Rio Janeiro. Drechterland, t., 1 Juli v. Las Palmaa. Orania, 2 Juli v. A'dam. Halcyon Lijn. Stad' Arnhem, 29 Jun te Rosario. Holland—Afrika Lijn. Grijpskerk, u., 30 Juni te Beira. Jagersfontein, t., 30 Juni v. Genua. Meliskerk, I Juli v. A'dam. Rietfontein, u., 1 Juli te Tanga. Rijperkerk, u., pass. 28 Juni Dakar. Springfontein, 1 Juli v. R'dam. Sumatra, u., 29 Juni te Port Natal. Nias, 30 Juni te Zanzibar. Nijkerk, u., 1 Juli te Port Said. Randfontein, t., 1 Juli te Southampton. Heemskerk, u., I Juli v. Kaapstad. Nias, t., 1 Juli te Zanzibar. HollandWest-Afrika Lijn. Amstelkerk, 1 Juli v. A'dam. Maaskerk, t., 1 Juli v. Lagos. IJstroom, u., 1 Juli te Teneriffe. HollandAmerika Lijn. Volendam, 30 Juni te New-York. Delftdijk, 29 Juni v. Cristobal. Gaasterdijk, 1 Juli v. Ntarfolk. Leerdam, 30 Juni v. Tampieo. Lochkatrine, 28 Juni te Los Angeles. Moerdijk, 28 Juni v. Cristobal. Nictheroy, 30 Juni v. Londen. F.emdijk, 26 Juni te Seattle. Nictheroy, pass. 1 Juli Dungeness. Burgerdijk, 2 Juli v. R'dam. Lochmonar, 29 Jun te Portland. HollandBritsch-Indië Lijn. Koudekerk, u., 30 Juni te Port Said. HollandAustralië Lijn. Krakatau, t., pass. 1 Juli Ouessant. Aagtekerk, 1 Juli te Hamburg. Almkerk, u., pass. 1 Juli Perim. HollandO .-Azië Lijn. Gemma, 3 Juli v. A'dam. Zosma, t., pass. 1 Juli Ouessant. Oostkerk, t., 2 Juli v. Colombo. Alderamin, u., I Juli te Shimonesild. Java—New-York Lijn. Blitar, 30 Juni te Singapore. Sitoebondo, pass. 3 Juli Point de Galle. Java—ChinaJapan Lijn. Tjikembang, 28 Juni te Batava. Tjipanas, 29 Juni te Hongkong. Tjsalak, 29 Juni te Hongkong. Tjibadak, 29 Juni te Shanghai. Siantar, 30 Juni v. Singapore. Bintang, 30 Juni v. Balek Pappan. Java Paeifïo Lijn. Siantar, 29 Juni te Singapore. Benigkalis, 29 Juni te Belawan. JavaBengalen Lijn. Bondowoso, 28 Juni te Batavia. Rotterdamsche Lloyd. Djem'ber, 1 Juli te Batavia. Baloeran, 2 Juli te R'dam. Indrapoera, u., 1 Juli v. Gibraltar. Kedoe, t., 1 Juli te Marseille. Kata Inten, 1 Juli te Schiedam. Buitenzorg, t., 2 Juli v. P. Said. Tapanoeli, u., 1 Juli te Antwerpen. Slamat, 2 Juli v. Batavia. RotterdamZuid-Amerika Ifijn Alchiba, t., 29 Juni v. Victoria. Alcor, 30 Juni v. Santa Fé. Alhena, 2 Juli v. R'dam Alwaki, u., 29 Juni te Montevideo. Aludra, t., pass. 30 Juni Fogo. VRIJDAG 4 JULI. Huizen, 1875 M. 12.002,00 AVRO. Concert door het Omroep orkest. Jo Immink (alt). In de rustpoos: Grammofoonpl. 2.002.30 Optreden' van Schutten'» Attractie- Band. 2,303.00 AVRO. Voordracht door Willem Hunsche. 3.004.00 AVR'O. Concert door het AVRO- Kwintet 4.00 Sluiting. 4.00 VARA. „Onze Keuken" door P. J. Kers.. 4.45 VARA. Kinderuurtje. 5-3o VARA. Orgelspel door Joh. Jong. 6.00 Concert door het VARA-Orkest. 6.50 VARA. Actueel .allerlei uit de Arbeiders beweging. Te verzorgen door het NW. 7.10 Vervolg concert 8.00 VPRO. Tijdsein. 8.01 VPRO. Persber. 8.05 VPRO. Concert door het Haydn-Kwartet. 8.45 VPRO. Mej. dr. N. A. Bruining: „Le vensbehoud". 9.20 VPRO. Vervolg concert. 10.10 VPRO. Declamatie door Al bert Dalsum. 10.30 VPRO. Grammofoonpl. Hilversum, «98 M. Nb 6 aar: iofi M. Alg. programma van den KRO. 8.159.30 Grammofoonpl. 11.3012.00 Een halfuurtje voor zieken en ouden van. dagen. 12.01112.15 Grammofoonpl. 12.15—2.30 Concert door het KR O-Salon- Orkest. 2-303.00 Mevr. Ellen Russe: Voordracht uit „Thomas Moore", treurspel van Henr. Ro land Holst. Voorafgegaan door korte in leiding. 3.00—6.30 Vervolg Orkestconcert. 5.00—6.00 Grammofoonpl. Verkorte Opera's. 6.00—6.10 Praatje over tourisme in Begië. 6.107.15 Lichte muziek. 7-i5r-7.45 Dr. H. Hl Knippenberg: „Lijfstraf felijke rechtspleging in vroeger tijd". 7.45—8.00 Grammofoonpl. 8-ox11.00 Concert. KRO-Orkest. Louis van Tulder (tenor). F. B. Hart (piano). van ZATERDAG 9 JULI. Huivaa, 1879 M. VARA-Uitzending. 10.00io.ij Morgenwijding. (Te verzorgen door den VPRO). 12.00 Grammofoonpl. 2.00 VAR A-Liedjes voor VAR A-ldn deren. 2.40 Paedagogisch concert door het VARA- Orkest. 4.10 D. van Kreveld: „Waarom fotograf eereni?" 4.40 VARA-Varia. 5 00 GrammofoonpL 5-20 Bij die Pomp. 5.40 Grammofoonpl. 6.00 G. J. Zwert'broek: „De geschiedenis van den radio-omroep in Nederland". 6.30 Kinderuurtje. 730 Politiek-economisch weekoverzicht. Te verzorgen' door de SDAP. 8.00 VARA-Actualiteiten. 8.15 Concert. VARA-Orkest. 9.00 Voordracht door Frans Hullem&n. 9.30 Vervolg concert. 10.00 Persber. 10.10 Muzikale attractie door H. Bond*. 10325 Vervolg concert 11.00 Vervolg Muzikale attractie. 11.15 Grammofoonpl. Hnvensam, 398 M. Ne 6 uw: ioyi B. Utisl. KRO-Ultz. 8.15:9-30 Grammofoonpl. 11.3012.00 Godsdienstig halfuurtje. 12.151.15 Concert door het KRO-Trio. I-I5'2.00 Grammofoonpl. 2.oo3.15 Kinderuurtje. 5.006.00 Grammofoonpl 6.016.2.5 Grammofoonpl. 6.256.55 ZeerEerw. Pater Dr. C. Wilde S.J.: „28 Juni 1914". ^-55-—^7.15 Journal. Weekoverzicht 7-15—7.45 Rector J. P. J. Kok: „De eerste R.K, Tulnbouwwinterschool te Beverwijk". 8.0111.00 Concert. KRO-Salon Orkest Louis Saalborn (voordrachts-kunrtenaar) 11.0012.00 GrammofoonpL 12.00 Sluiting.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1930 | | pagina 10