r&dio pro£r&mm&
BUITENLAND.
0GST-INDIË.
Radiografisch Weerbericht.
Bij het voorstel ten aanzien van- een ver
zoek van de afdeeling Noord-Holland der
vereeniging van Nederlandsdhe gemeenten
om subsidie ten behoeve van de advies-
oommissie van de Noord-Hollandsche ge
meenten voor bouwontwerpen en uitbrei
dingsplannen merkt de heer Ankersmit
on dat deze commissie hoogst nuttigen
arbeid verricht. Voor uitbreiding van haar
werk is de subsidie noodig. Spr. kan het
ai wijzende standpunt van Ged. Staten niet
begrijpen.
De heer Spier (a.-r.) is ook voo-r de ver
leening van een subsidie.
De heer Michels (s.-<L, lid van Ged. Sta
ten), merkt op, dat men deze commissie
indertijd met provinciale subsidie heeft
geholpen, doch dit heelt niets gebaat. Het
aantal gemeenten, waaraan adviezen zijn
verstrekt, daalt de laatste jaren. Juist die
gemeenten, waarvoor de commissie i» in
gesteld, ontbreken. Dit zal door een pro
vinciale subsidie van 1000 niet verbete
ren. Indien het de oommissie werkelijk
zoo goed gaat, als de 'heer Ankersmit voor
stelt, moet zij zichzelf kunnen bedruipen.
Spr. adviseerde de gevraagde subsidie niet
te verleenen.
Een voorstel van den heer Spier (a.-r.),
om 1000 voor drie jaar te verleenen,
wordt verworpen met 43 tegen 20 stemmen.
Werkloosheidsbestrijding la
Noord-Holland.
In de middagzitting hebben Prov. Sta
ten van Noord-Holland een tweetal be
langrijke voorstellen behandeld. In de
eerste plaats de voordracht van Ged. Sta
ten tot oprichting van een N.V. ter be
strijding van de werkloosheid. De heer
Kupers (s.-d.), die door zijn destijds aan
genomen motie den stoot 'hiertoe heeft ge
geven, was de eerste spreker. Hij- vroeg
aan Ged. Staten of deze nu reeds het plan
hebben een bepaalde politiek met de in
cultuur gebrachte gronden te voeren.
Ook de heer Guépin (v.b.) had geen be
zwaar tegen dit voorstel, evenals de Am-
sterdamsche wethouder, de heer Douwes
(a.-r.).
Met deze sprekers betreurden verschil
lende anderen het nog, dat de regeering
een afwijzend standpunt heeft ingenomen
en enkelen spreken de vrees uit, dat de
werkingssfeer van de N.Y. beperkt zal
zijn, omdat de voor werkverschaffing
gunstig gelegen objecten in deize provincie
spoedig zullen zijn uitgeput.
Het lid' van Ged. Staten, de heer Kooi
man, zeide, dat geschikte werkverschaf
fingsobjecten in' de eerstkomende jaren
nog wel te vinden zijn. De voordeelen van
de N.V. zijn, dat de provincie enkele hon
derden bunders goed land rijker zal wor
den en dat de werkloozen dichter bij huis
blijven. Nadat spr. nog verschillende meer
gedetailleerde vragen had beantwoord,
werd het voorstel zonder hoofdelijke stem
ming aangenomen.
Daarna was aan' de orde de verhooging
van' de begrooting van het wegenfonds1 van
22.000.000 op 36.000.000. Ged. Staten
stelen voor deze verhooging voor het
grootste deel te bekostigen uit de gewone
middelen en slechts voor een klein bedrag
te leenen. Zij doen dit omdat thans de
middelen nogal ruim vloeien.
Op deze wijze van financiering oefende
jhr. Van Lennep (c.-h.) een uitvoerige kri
tiek uit. Oorspronkelijk was het plan van
de aanvankelijk geraamde 22.000.000 er
14.000.000 te leenen en 8.000.000 te ver
krijgen uit de gewone middelen. Voor
63 zou dus worden geleend. Dit komt
er op neer, dat het tegenwoordige geslacht
een zeer zwaren last zal moeten dragen
tenbate van ons nageslacht. Hoe is dit te
rijmen met de verklaringen, die Ged. Sta
ten het vorige jaar hij monde van mr. Bo-
mans aflegden, dat een inzinking der
provinciale baten te verwachten is? Spr.
verzoekt Ged. Staten hun voorstel te willen
intrekken.
Daarna werd de vergadering verdaagd
tot Woensdagmorgen half elf.
Voorstel van Ged. Staten aan
genomen.
Het debat in de Prov. Staten van Noord-
Holland over het voorstel van Ged,. Staten
om de begrooting van het wegenfonds van
22 millioen1 tot 86 miflioen te verhoogen,
is gisterenmorgen voortgezet.
Had Dinsdag Jhr. Van Leunep namens
de Chr.-Historische fractie ernstige cri-
tiek 'geuit op de wijze van financiering,
thans was het mr. Guépin^ die met tal van
bezwaren voor den dag kwam. Vooral het
onttrekken van twee millioen aan het re
servefonds, kon zijn goedkeuring niet weg
dragen. Het was hem niet duidelijk hoe
Ged. Staten hiertoe 'konden 'besluiten, juist
omdat dit fonds in de moeilijke tijden, die
zonder twiifel zullen komen, noodig zal
zijn.
Den heer Guépin' leek dit onjuist en hij
diende derhalve een voorstel in om deze
twee millioen in het reservefonds te laten.
De heer Spier was het daarmede niet
eens. Hij kon zich met de financiering van
het wegenfonds volkomen vereenigen,
doch critiseerde echter enkele details,
evenals de 'heer Thomassen (s.-d.), die ove
rigens het voorstel van Ged. Staten gaarne
ondersteunt. Nadat de heer Ketelaar nog
©enige woorden ten gunste daarvan had
gesproken, kreeg de heer Kooiman, lid van
Ged. Staten, het woord. De oorzaak van
de verhooging der begroeting moet z. 1.
voornamelijk gezocht worden in het feit,
dat in, plaats van 73 K.M., 125 K.M. nieuwe
tracés worden aangelegd. Verder fe de
breedte, zooals die in 1925 is voorgesteld,
thans niet meer voldoende te achten. De
inzichten op dit punt hebben zich in den
loop der laatste vijf jaar aanmerkelijk ge
wijzigd. De wegen moeten breeder wor
den.
Vervolgens bestreod de heer Kooiman
uitvoerig de bezwaren^ die tegen de finan
ciering van het plan zijn aangevoerd. De
middelen vloeien inderdaad nog zoo ruim,
dot de uitkeering var vijf maal 250.000
in het wegenfonds van geen invloed op de
belastingheffing zullen zijn. De batige
saldi van de laatste drie dienstjaren be
dragen niet minder dan zes millioen. Het
is een onjuiste voorstelling, dat in 1931
sprake zou zijn van verhooging van be
lastingheffing. Door het wegvallen van de
opcenten op de personeel© belasting, waar
voor compensatie verzocht zal moeten
worden, is er alleen sprake van belasting-
verplaatsing. Ged. Staten zijn van oordeel,
dat het een goede financieel© politiek is
om uit het reservefonds trwee millioen in
het wegenfonds te brengen. De twee mil
lioen, die nog overblijven, zijn voldoende,
om de belastingheffing in de volgende ja
ren te nivelleeren. Daar met een wegen
aanleg de 'grootst mogelijke voortgang
moet worden gemaakt en deze in snel
tempo dient te worden gevoerd, ried spre
ker aanneming van het voorstel van Ged.
Staten ten sterkste aan.
Het voorstel van Ged. Staten wordt, ver
volgens aangenomen. Nadat het lid van
Ged. Staten mr. Bruch eenige inlichtingen
had gegeven, wordt het voorstel van Ged.
Staten om aan' den directeur van het
P.E.N., den heer Smit Kleine, eervol ont
slag te geven als zoodanig met behoud' van
zjjn salaris tot aan zijn pensioengerechtig
den leeftijd, aangenomen.
DE BEGROOTING VAN BERLIJN
VERWORPEN.
De Berlljnsche gemeenteraad heeft
Dinsdagavond de begrooting der stad
met algemeene stemmen verworpen. Er
was geen enkele partij die zich met de be
lasting-ontwerpen van het nieuwe ge
meentebestuur kon vereenigen. Het ge
volg hiervan is dat thans de regeerings-
commissaris van de provincie Branden
burg een gedwongen begrooting voor de
stad Berlijn zal bepalen.
DE CRISIS IN FINLAND.
De regeering treedt aL
De Finsohe regeering heeft Dinsdag
avond laat besloten Donderdagmorgen af
te treden onafhankelijk van de besluiten
van den Rijksdag, die gisteren bijeen
kwam.
Op deze wijze wil de regeering den weg
vrijmaken voor een concentratiekabinet.
Men hoopt een dergelijke regeering te
kunnen vormen zonder nieuwe verkiezin
gen te (moeten uitschrijven.
Als nieuwe minister-president wordt
genoemd de staatsraad Paasikivi, direc
teur van de Staatsbank te Heisingfors,
die reeds in het jaar 1918 minister-presi
dent was.
SCHEURING IN DE NATIONALIS
TISCHE PARTIJ IN ZUID-AFRIKA.
Op een bijeenkomst te Bloemfontein,
waaraan vertegenwoordigers van drie
provincies deelnamen, is in een groep
van nationalisten ontevredenheid over de
politiek van den eersten minister Hert
zog, den leider van de partij, aan het dag
licht gekomen, die aanvaard heeft, dat
Zuid-Afrika lid van het Engelsche ge-
meenebest blijft. Er werd een motie aan
genomen ten gunste van een nationale
conferentie om een nationale liga te vor
men om de „oorspronkelijke idealen" van
de partij te verwerkelijken. Steyn, de ge
wezen burgemeester van Bloemfontein,
heeft verklaard dat het belang van Zuid-
Afrika is onafhankelijk te zijn.
DE BURGEROORLOG IN CHINA.
Sjantoeng ln handen der Noor
delijken.
De rijke provincie Sjantoeng met haar
dertig miljoen inwoners is thans geheel
in handen van de Noordelijken. De na
tionalistische troepen zijn zeer verzwakt
door het groote aantal deserties en heb
ben zich uit de provincie Sjantoeng
teruggetrokken.
DE AANSTAANDE ZES-MAIL
SCHEPEN -DIEN ST.
Oosthoekhavens van Java wor
den niet meer aangedaan.
In verband met het feit' dat de Baloe-
ran behoort tot de zes schepen, bestemd
om binnen afzienbaren tijd men ver
moedt van het volgend jaar den dienst
NederlandIndië te onderhouden ligt het
in de bedoeling alsdan de Oosthoekhavens
(Probolinggo, Pa-Soeroean, Banjoewangi)
niet meer te bezoeken; meldt het Soer.
Hbld. Een schip als de Baloeran kan
door zijn diepgang niet meer het Ooster
vaarwater passeeren, zoodat men ver
plicht zou zijn, telkens de reis via Ma-
doera's Oostpunt te volbrengen. Inplaats
dat men eene verkorting van het traject
verkreeg, zou zulks dan uitgebreid wor
den. Dit is uiteraard niet toelaatbaar
met het oog op den beschikbaren tijd en
uit dien hoofde ligt het in de bedoeling
na invoering van het 6-schepenprincipe
de Oosthoekhavens geheel uit het vaar-
plan te sehrappen. De snelvrachtschepen
blijven echter gehandhaafd. Door de
mailbooten van Soerabaja regelrecht de
terugreis te doen ondernemen, kan men
een zestal dagen besparen, De Iigtijden
te Soerabaja en TaDdjong-Priok zullen
ook ingekrompen worden, en dit, gevoegd
bij een sneller volbrengen van het tra
ject EuropaTandjong-Priok es het ver
minderen van den ligtijd te Amsterdam-
Rotterdam met 2 dagen, zal voldoende
blijken te zijn, om een dienstregeling om
de 2 weken met 6 vaartuigen te onder
bedden.
ZIJN MEESTER IN DEN DOOD
GEVOLGD.
Een bejaarde Javaansobe huisbedien
de van den onlangs vermoorden assi
stent der onderneming Lima Poeloe,
heeft zelfmoord gepleegd door ophanging.
De oude man waakte bij hef stoffelijk
overschot van zijn heer gedurende den
nacht na den moord en was door het ge
beurde zeer geschokt. Hij was sinds 1906
op de onderneming.
ZWARE BRAND TE SOERABAJA.
Een mllloen schade.
Soerabaja. Een zware brand brak uit
in de magazijnen van het Radio-Verkoop-
kantoor Akiz-Radio-Holland (Hoofdver-
tegenw. van Philips Radio en Ned. Sein-
toestellenfabriek) te Soerabaja. Een mil
lioen stuks lampen werden vernield, ter
wijl de schade ruim één millioen gulden
bedraagt. Verzekering dekt de geheele
schade.
VIJFHONDERD UUR IN DE LUCHT.
Het vliegituig City of Chicago, be
stuurd door de gebroeders Hunter, was
gisteren om 12.40 Amerikaansche tijd (6
uur Amsterd. zomertijd) reeds vijfhonderd
uur in de lucht.
FOKKER IN HECHTENIS GENOMEN.
Wegens het maken van kunstjes
ln een1 vliegtuig zonder brevet als
vlieger.
Anton Fokker ls Dinsdag op Rooservelt
field te New-York in hechtenis genomen
wegens het maken van kunstjes ln een
vliegtuig. Toen de regeerings-inspecteur
hem ondervroeg, verklaarde Fokker, dat
bij geen brevet als vlieger bezat en naar
het vliegveld was gekomen om het ver
trek van de Southern Cross gade te slaan.
Hij raakte zoo in geestdrift over de wijze,
waarop de zwaar geladen machine zich
gedroeg, dat hij in een klein sportvlieg-
tuig sprong en zelf ook de lucht inging.
Toen hij weer beneden kwam stonden de
ambtenaren klaar om hem ln hechtenis
te nemen.
TWAALF VLIEGTUIGEN OVER DEN
OCEAAN?
Naar VJ>. uit Rome meldt, zouden on
der persoonlijke leiding van generaal
Balbo, den Italiaanschen minister voor
luchtvaart, twaalf der krachtigste Itali-
aansche watervliegtuigen gereed gemaakt
worden voor een vucht zonder tusschen-
1'anding naar Brazilië. Een dergelijke
vlucht heeft nog nimmer te voren plaats
gehadl.
DE VLIEGTOCHT VAN KINGSFORI)
SMITH.
Naar Chicago.
Kingsford Smith en zijn metgezellen
zijn van New York naar Chicago ver
trokken.
Dit is de eerste étappe op hun route
over het Amerikaansche vasteland naar
de kust van de Stille Zee waardoor Kings
ford Smit de luchtreis om de wereld met
de Southern Cross zal voltooien
Te Chicago aangekomen.
De .Southern Cross" is om 14.47 uur
boven het vliegveld Scyharbour te Chi
cago aangekomen. Voor de landing be
groetten de vliegers het vliegtuig van de
gebroeders Hunter, (Dit is, zooals men in
de rubriek Ver. Staten kan lezen, reeds
500 uur in de lucht. Red.).
HET EERSTE VLIEGTUIG VAN
WERKSPOOR
VrachtvUegtuiig voor die K.L.M.
Naar wij vernemen, zal de Kon. Nederl.
Luchtvaart Mij. binnenkort in het bezit
zijn van een groot vrachtvliegtuig. Dit
vrachtvliegtuig, dat dus speciaal bestemd
is voor het vervoer van goederen en ge
maakt is volgens het type Jumbo, is ver
vaardigd in de werkplaatsen van Werk
spoor te Utrecht
De machine, een tweedekker, is uitge
rust met een acht-cylinder-motor. De
bouw hij' Werkspoor geschiedde onder
toezicht en leiding van technisch perso
neel van de K.L.M.
Dit ls het eerste vliegtuig, dat in de
werkplaatsen van Werkspoor is gebouwd.
De bouw heeft ongeveer een jaar ge
duurd. Binnen enkele dagen wordt de
machine per dekschuit te Rotterdam ge
bracht, waar zij, na gemonteerd te zijn, op
Waalhaven zal worden ingevlogen.
Indien de machine aan de verwachtin
gen beantwoordt zal vermoedelijk met den
houw van vliegtuigen aan Werkspoor
worden voortgegaan. (Rott.).
DE „VLIEGENDE HERTOGIN" HEEFT
EEN EIGEN VLIEGVELD.
Voor het ontvangen van haar
gasten.
Men bezit een auto en een garage, maar
een vliegtuigbezitter heeft nog niet zijn
eigen hangar. Alleen de hertogin van
Bedford bezit thans een hangar en nog
wel een voor twaalf vliegtuigen.
Daarbij heeft zij een eigen vliegveld
het eerste privé-vliegveld in Engeland
laten inrichten in Wispers, dat zoo juist
geopend werd.
Wispers is een landgoed, gelegen tus-
schen de imooie heuvels van Sussex, dat
zij nog niet zoo lang geleden voor
1.320.000 heeft aangekocht, pmpT
nog 8 millioen gulden eischte om het tot
een aangenaam verblijf in te richten. De
„vliegende hertogin" houdt veel van g
maar een vliegveld vindt zij heel wat
mooier en om haar gasten uit Lyon en
Edinburgh voor de lunch te ontvangen
moest zij toch een eigen vliegveld bezit-
ten. Vroeger was een buiten zonaer PaaJ""
denstal een onding, tegenwoordig wordt
een eigen vliegveld al noode gemist.
Zeven acres (2.8 H.A.) land werden ge
bruikt om een vliegveld te kunnen maken-
Prachtige, diepe weidevlakten met de
fraaie smaragdkleurige oppervlakte, heb
ben daarvoor dienst moeten doen. Voor
loop i.g zullen twaalf vliegtuigen gestald
kunnen worden, tenminste wanneer ze
opklapbare vleugels bezitten. Anders zal
er slechts plaats zijn voor vier groote toe
stellen. Ook des nachts zal het mogelijk
zijn vliegbezoeken te brengen, want er is
voor een sterke zij het ook geen ver
blindende verlichting zorg gedragen.
Benzinepompen, met een inhoud van 5000
gallons, zullen er voor zorg dragen, dat de
vermoeide luohtpaarden steeds een wel
voorziene krib vinden.
De aanleg van het vliegveld is zeer ge
heimzinnig in zijn werk gegaan. Niemand
mocht er iets van weten, voordat er de
laatste hand aan was gelegd. Alleen de
hertog van Bedford en het betrokken per
soneel waren ter zake kundig.
Sioomvaartberichten.
Naar waarnemingen verricht Ut don
morgen van 8 Juli
Medegedeeld door het Kon. Nederiandawh
Meteorologisch Instituut te De Bilt.
Hoogste stand 767.8 te Happaranda.
Laagste stand 747.2 te Jan Mayer.
Verwachting:
Zwakke tot matige wind uit Z.-richtLn-
gen, zwaar bewolkt, met tijdeL opklaring,
waarschijnlijk enkele regen- of onweers
buien, later iets koeler.
114»33.00 Grammofoonpl.
-W-
Stoomvaart Mij. Nader land
Mapia, t., i Juli te Barcelona.
J. Pzn. Coen, u., 2 Juli te Southampton.
Johan van Oldenbarneveldt, t., 30 Juni v.
Sabang.
Koningin der Nederlanden, u., 3 Juli te Suez.
Moena, t., pass. 1 Juli Perim.
P. C. Hooft, u., i Juli te Sabang.
Riouw, u., pass. 1 Juli Gibraltar.
Talisse, 1 Juli v. Dundee.
Benigkalis, t., 1 Juli Belawan-.
Poelau Tello, u., 1 Juli te 'Sabang.
Singkep, t., 29 Juni te Penang.
Kon. Ned. Stoomboot Maatschappij
Boskoop, t., 30 Juni v. Cristobal.
Ceres 1 Juli v. Varna.
Deucalion, 3 Juli te A'dam.
Iris, 1 Juli te Strömstad.
Juno, 1 Juli v. San Domingo.
Minerva, 1 Juli v. Algiers.
Nereus, 2 Juli te A'd'am.
Saturnus, 1 Juli te Constantin.
Ares, t, 30 Juni te Antofagasta.
Baarn, u., 29 Juni te Corral.
Helder, u., 30 Juni v. Mollendo.
Eos, 2 Juli v. A'dam.
I* Euterpe, 2 Juli v. Antwerpen.
Jason, 2 Juli v. A'dam.
Achilles, 29 Juni v. Bari.
j Ajax, 30 Juni v. Oran.
i Amor, 29 Juni te New York.
i Donos, 30 Juni v. Algiers.
Nero, 30 Juni te Gothenburg.
Oberon, 30 Juni v. Huelva.
Odysseus, 29 Juni te Danzig.
Orion, 1 Juli te Valencia.
Telamon, 30 Juni v. Lissabon.
Ulysses, 30 Juni v. Algiers.
Venus, 30 Juni te Genua.
Vulcanus, 30 Juni v. Motril.
Amazone, pass. 30 Juni Finisterre.
Brion, 30 Juni Ouessant gep.
j Van Rensselaer, 1 Juli v. A'dam.
Kon. Paketvaartmaatschapp{j.
Toba, 1 Juli te Pt. Said'.
Van Spilbergen, 30 Juni v. Fremantle.
Kon. Holl. Lloyd.
Eemland, u., pass. 30 Juni Ouessant.
Maasland, u., 30 Juni te Bah ia.
Zeelandia, u., 30 Juni v. Rio Janeiro.
Drechterland, t., 1 Juli v. Las Palmaa.
Orania, 2 Juli v. A'dam.
Halcyon Lijn.
Stad' Arnhem, 29 Jun te Rosario.
Holland—Afrika Lijn.
Grijpskerk, u., 30 Juni te Beira.
Jagersfontein, t., 30 Juni v. Genua.
Meliskerk, I Juli v. A'dam.
Rietfontein, u., 1 Juli te Tanga.
Rijperkerk, u., pass. 28 Juni Dakar.
Springfontein, 1 Juli v. R'dam.
Sumatra, u., 29 Juni te Port Natal.
Nias, 30 Juni te Zanzibar.
Nijkerk, u., 1 Juli te Port Said.
Randfontein, t., 1 Juli te Southampton.
Heemskerk, u., I Juli v. Kaapstad.
Nias, t., 1 Juli te Zanzibar.
HollandWest-Afrika Lijn.
Amstelkerk, 1 Juli v. A'dam.
Maaskerk, t., 1 Juli v. Lagos.
IJstroom, u., 1 Juli te Teneriffe.
HollandAmerika Lijn.
Volendam, 30 Juni te New-York.
Delftdijk, 29 Juni v. Cristobal.
Gaasterdijk, 1 Juli v. Ntarfolk.
Leerdam, 30 Juni v. Tampieo.
Lochkatrine, 28 Juni te Los Angeles.
Moerdijk, 28 Juni v. Cristobal.
Nictheroy, 30 Juni v. Londen.
F.emdijk, 26 Juni te Seattle.
Nictheroy, pass. 1 Juli Dungeness.
Burgerdijk, 2 Juli v. R'dam.
Lochmonar, 29 Jun te Portland.
HollandBritsch-Indië Lijn.
Koudekerk, u., 30 Juni te Port Said.
HollandAustralië Lijn.
Krakatau, t., pass. 1 Juli Ouessant.
Aagtekerk, 1 Juli te Hamburg.
Almkerk, u., pass. 1 Juli Perim.
HollandO .-Azië Lijn.
Gemma, 3 Juli v. A'dam.
Zosma, t., pass. 1 Juli Ouessant.
Oostkerk, t., 2 Juli v. Colombo.
Alderamin, u., I Juli te Shimonesild.
Java—New-York Lijn.
Blitar, 30 Juni te Singapore.
Sitoebondo, pass. 3 Juli Point de Galle.
Java—ChinaJapan Lijn.
Tjikembang, 28 Juni te Batava.
Tjipanas, 29 Juni te Hongkong.
Tjsalak, 29 Juni te Hongkong.
Tjibadak, 29 Juni te Shanghai.
Siantar, 30 Juni v. Singapore.
Bintang, 30 Juni v. Balek Pappan.
Java Paeifïo Lijn.
Siantar, 29 Juni te Singapore.
Benigkalis, 29 Juni te Belawan.
JavaBengalen Lijn.
Bondowoso, 28 Juni te Batavia.
Rotterdamsche Lloyd.
Djem'ber, 1 Juli te Batavia.
Baloeran, 2 Juli te R'dam.
Indrapoera, u., 1 Juli v. Gibraltar.
Kedoe, t., 1 Juli te Marseille.
Kata Inten, 1 Juli te Schiedam.
Buitenzorg, t., 2 Juli v. P. Said.
Tapanoeli, u., 1 Juli te Antwerpen.
Slamat, 2 Juli v. Batavia.
RotterdamZuid-Amerika Ifijn
Alchiba, t., 29 Juni v. Victoria.
Alcor, 30 Juni v. Santa Fé.
Alhena, 2 Juli v. R'dam
Alwaki, u., 29 Juni te Montevideo.
Aludra, t., pass. 30 Juni Fogo.
VRIJDAG 4 JULI.
Huizen, 1875 M.
12.002,00 AVRO. Concert door het Omroep
orkest. Jo Immink (alt). In de rustpoos:
Grammofoonpl.
2.002.30 Optreden' van Schutten'» Attractie-
Band.
2,303.00 AVRO. Voordracht door Willem
Hunsche.
3.004.00 AVR'O. Concert door het AVRO-
Kwintet
4.00 Sluiting.
4.00 VARA. „Onze Keuken" door P. J. Kers..
4.45 VARA. Kinderuurtje.
5-3o VARA. Orgelspel door Joh. Jong.
6.00 Concert door het VARA-Orkest.
6.50 VARA. Actueel .allerlei uit de Arbeiders
beweging. Te verzorgen door het NW.
7.10 Vervolg concert
8.00 VPRO. Tijdsein.
8.01 VPRO. Persber.
8.05 VPRO. Concert door het Haydn-Kwartet.
8.45 VPRO. Mej. dr. N. A. Bruining: „Le
vensbehoud".
9.20 VPRO. Vervolg concert.
10.10 VPRO. Declamatie door Al bert
Dalsum.
10.30 VPRO. Grammofoonpl.
Hilversum, «98 M. Nb 6 aar: iofi M.
Alg. programma van den KRO.
8.159.30 Grammofoonpl.
11.3012.00 Een halfuurtje voor zieken en
ouden van. dagen.
12.01112.15 Grammofoonpl.
12.15—2.30 Concert door het KR O-Salon-
Orkest.
2-303.00 Mevr. Ellen Russe: Voordracht uit
„Thomas Moore", treurspel van Henr. Ro
land Holst. Voorafgegaan door korte in
leiding.
3.00—6.30 Vervolg Orkestconcert.
5.00—6.00 Grammofoonpl. Verkorte Opera's.
6.00—6.10 Praatje over tourisme in Begië.
6.107.15 Lichte muziek.
7-i5r-7.45 Dr. H. Hl Knippenberg: „Lijfstraf
felijke rechtspleging in vroeger tijd".
7.45—8.00 Grammofoonpl.
8-ox11.00 Concert. KRO-Orkest. Louis van
Tulder (tenor). F. B. Hart (piano).
van
ZATERDAG 9 JULI.
Huivaa, 1879 M.
VARA-Uitzending.
10.00io.ij Morgenwijding. (Te verzorgen
door den VPRO).
12.00 Grammofoonpl.
2.00 VAR A-Liedjes voor VAR A-ldn deren.
2.40 Paedagogisch concert door het VARA-
Orkest.
4.10 D. van Kreveld: „Waarom fotograf eereni?"
4.40 VARA-Varia.
5 00 GrammofoonpL
5-20 Bij die Pomp.
5.40 Grammofoonpl.
6.00 G. J. Zwert'broek: „De geschiedenis van
den radio-omroep in Nederland".
6.30 Kinderuurtje.
730 Politiek-economisch weekoverzicht. Te
verzorgen' door de SDAP.
8.00 VARA-Actualiteiten.
8.15 Concert. VARA-Orkest.
9.00 Voordracht door Frans Hullem&n.
9.30 Vervolg concert.
10.00 Persber.
10.10 Muzikale attractie door H. Bond*.
10325 Vervolg concert
11.00 Vervolg Muzikale attractie.
11.15 Grammofoonpl.
Hnvensam, 398 M. Ne 6 uw: ioyi B.
Utisl. KRO-Ultz.
8.15:9-30 Grammofoonpl.
11.3012.00 Godsdienstig halfuurtje.
12.151.15 Concert door het KRO-Trio.
I-I5'2.00 Grammofoonpl.
2.oo3.15 Kinderuurtje.
5.006.00 Grammofoonpl
6.016.2.5 Grammofoonpl.
6.256.55 ZeerEerw. Pater Dr. C. Wilde S.J.:
„28 Juni 1914".
^-55-—^7.15 Journal. Weekoverzicht
7-15—7.45 Rector J. P. J. Kok: „De eerste
R.K, Tulnbouwwinterschool te Beverwijk".
8.0111.00 Concert. KRO-Salon Orkest
Louis Saalborn (voordrachts-kunrtenaar)
11.0012.00 GrammofoonpL
12.00 Sluiting.