VLIEGTOCHT
herinneringsbord
De aardbeving in het zuiden van Italië.
VAN WILLIGEN,
Hoe de wetenschap er over denkt.
•J
EUROPA AMERIKA
met de „Southern Cross".
Koninkl. Delftsche Aardewerkfabriek
mDE PORCELEYNE FLES
ten hebben de kieskringen voortreffelijk
werk verricht en zij rijn ten offer geval
len aan landelijke stroomingen, die zeil
haar bestaansrecht allerminst bewezen
hebben.
het DUBBELSCHROEF
PASSAGIERS- EN VRACHT-
MOaXJRSUHlP „DEMPO".
Van de werf der N. V. Kon. Mij. „De
Schelde" te Vliasingtxn is Zaterdagmiddag
te water gelaten het nieuwe mailschip
van den Rotterdamechen Lloyd „Demp©
De „Deimpo" 1» 176 meter lang, 21.84
nieter breed en heeft een hoogte van 26
Weststraat 87-92. meter, gemeten van de kiel tot de oorn-
mandobrug.
Een zich over de geheele lengte van het
sahip uitstrekkende dubbele bodem eo 7i
i«ho ooedirekeurdL De ontvangsten wor- waterdtehte schotten, die het in 8 water-
den geschat op f 1.060.000, de uitgaven
op 860.000, zoodat een overschot van
200.000 Is geraamd.
Hierna werd het bestuur door de alge
mene vergadering b« acclamatie gemach
tigd tot eventueelan aankoop of lx>uw van
kantoorgebouw en andere onroerende goe
deren, vooral daar die A. V. R. O. waar
schijnlijk binnenkort zal moeten overgaan
tot de exploitatie van een zendor, waar
voor een bedrag van f 200.000 noodig zal
■tta
plechtige inzegening der
ST. BAVO te haarlem.
Gruote Katholieke demonstratie.
De 81 Bavo te Haarlem Is voltooid.
Zondag heeft de plechtige Inzegening
van den voorbouw, de benedlctlo frontls,
plaats gehad en voor het eerst sinds de
hervorming kunnen de katholieken in het
bisdom Haarlem, in Zeeland, Noord-Hcrt-
laml en Zuid-Holland dus, de solemneel©
klanken van de mis in een kathedraal
hooren. Een imposante demonstratie
werd Zondagmiddag gehouden; ver over
de vijfhonderd katholieke organlaatiea
dichte afdeelingen verdoelen, 17 reddings
booten, waarvan één motor-reddingboot,
een girocompas, radiorichtingzoeker, on-
derwater-klokslgnalen, draadlooze tele
grafie, enz. waarborgen de veiligheid van
passagiers en schip. Acht dekken bevat
ten de voor passagiers en bemanning met
zorg Ingerichte verblijven.
In de eerste klasse kunnen 288 passa
giers worden ondergebracht in 82 twoe-
pereoonshutten (waarvan 12 hutten met
privé-badkamer en 2 luxehutten) en 74
eenpersoonshutten (bijna 60 pet van lmt
totaio aantal hutten).
Ruime trappen en 2 electrisdhe liften
vormen de verbinding tussohen de aan 230
personen plaatsbiedende eerste klas eet
zaal en het bovenste promenadedek. Be
halve die wmI, die een oppervlakte van
uitbreiding van het
troelstra-oord.
De MetaulbewerkerKbond «telt
10,000 beschikbaar.
Het hoofdbestuur en de Bondsraad van
den Alg. Ned. Metaalbewerkersbond
hebben, naar het Volk meldt, bes
ten behoeve van do uitbreiding van u
Troelstra-Oord een bedrag van 10,uw
beschikbaar te stellen. 1j1rJg
Door deze schenking is het b©dratf'
noodig voor de eerste uitbreiding, die in
middels reeds zoover gevorderd is, out
het gebouw eerstdaags in gebruik zu
worden genomen, voor meer dan uo hem
door de vakbonden bijeengebrachL
De thuiskomst van den Oceaan
vlieger Evert van Dijk.
Groutsche en geestdriftige hulde
op SchlpboL Van DUk geridderd.
Gistermiddag kwart over drie ia het
Fokkervllegtulg 8 9, de FHAGA met
Ijvert van DUk aan boord, op het Kottor-
damsche vliegveld Waalhaven geland.
Van DUk en zUn echtgenoot© waren ae
eersten, die uit het toestel stapten, luide
toegejuicht door het geheele personeel
van station Waalhavon, dat In een huiven
cirkel stond opgesteld.
De heer Den Outer, waarnemend ober,
bood mevrouw Van l>ijk bloemen aan. Lr
was een talrük publiek op het vliegveld
aanwezig, dat Van DUk harteUjk toe
juichte.
Niet zonder moeite verkregen de luid
sprekers eindelUk stilte voor den minister
^As" die de
verkaveling ©enigszins 0p
rapport-Lovlnk geschieden, gebaseerd
ruimere BolieepviuirUnogelUklieden.
Het ls de regeering doelmatig voorge-
tSmw* -jKsrssï
od te dragen aan een tUdelUken aienai,
die een en ander zal moeten ter ban'
ZES*™**
bouwkundigen aard tot het geseina»
maken van den bodem voor epraiteouh
tuur, het werk van eoonomlschen aart tot
het beschikbaar stollen van den grond on
dat tot aantrekken van werkkrachten.
Deze tUdeUJkc dienst zal worden samen-
gestold uit drie rijksambtenaren, thans
werkzaam onder het departement van bin-
nenlandsche zaken en landbouw, die daar
toe aan het departement van Wutorwtaai
worden gedetacheerd.
Om met de ontginningswerken
aanvang te muken wordt voor 1980 aan
gevraagd 1.700.000.
868 M'. beslaat zullen de pussaglere eer
ste klasse nog de beschikking krijgen van waterstaat, mr. P. Reymer
over een rook- en muziekzaal groot 880 eerste begroetingsrede uitsprak.
M\ een schrUfkamer groot 60 M\ en een
kinderkamer groot 86 M\ Toespraak van minister Reymer
De wandeldekken beslaan een opper- De mlnJgter van waterstaat zekle ©nge-
vlakte V8JQ lb^Ö M. vtwr hnt voliTtiiKle'l
De passaglerslnrichtlmzen der tweod® yet verbeugt me ten zeerste, u namens
trokken met ontplooide banieren door de
/traten van Haarlem. Daaraan vooraf
ging echter de kerkelijke plechtigheid.
In den middag werd de groot© optocht
gehouden. Organisaties uit alle dtelen
van het bisdom trokken door Haarlems
straten, die wel zelden een dergelijke de
monstratie zullen hebben gezien. Meer
dan 6000 deelnemers, met wapperende
banieren en vlaggen, schreden door de
Spaarnestad.
's Avonds had in de gemeentelijke oon-
oertzaal een f eestuitvoering van „Schöp-
fung" van Haydn plaats. De kathedraal
was van 8—12 uur door vele schijnwer
pers verlicht
IN- EN UITVOER VERBODEN.
Het Kamerlid Kortenhorst heeft aan den
minister van Blnnenlnndsche Zaken un
Landbouw, de volgende vragen gesteld:
Is de regeering bereid naar aanleiding
van het feit, dat Polen niet binnen den
overeengekomen termijn het Verdrag tot
afschaffing van in- en uitvoerverboden en
-beperkingen heeft bekrachtigd, met ge
volg, dat België, Denemarken, Dultaoh-
land. Frankrijk, Hongarije, Italië, Luxem
burg, Oostenrijk, Roemenië, Tsjeohoslo-
wakjje, Zuld-SlavlB en Zwitserland niet
meer aan dat verdrag gebonden la, met
name of door de meestbegunstlging Neder
land tegenover de landen, die het verdrag
niet hebben bekrachtigd, desniettemin de
vrijheid mist in- en uitvoerverboden en
-beperkingen toe te passen?
Indien Nederland deze vrijheid mist, la
de regeering dan niet van oordeel, dat het
in de toekomst alle aanbeveling verdient
ten opzichte van de multilaterale overeen
komsten de noodige reserves te maken,
die kunnen voorkomen, dat Nederland op
een gegeven oogenblik eenzijdige ver
plichtingen op zich neemt, zonder dat deze
op andere landen drukken?
Is de regeering bereid de noodige stap
pen te doen, waardoor alsnog wordt be
reikt, dat Nederland vóór 1 Juli 1931 zijn
vrijheid ten opzichte van in- en uitvoer
verboden en -beperkingen terugontvangt?
UTT DE R. K. 8TAATSPARTIJ.
Wijziging kiesreglement 1927.
Naar aanleiding van de in Maart 1980
ingestelde enquête door het partijbestuur
derR. K. Staatspartij, heeft naar De Tijd
meldt, de Kamer-o^ptrale Haarlem een
brief gezonden aan dat bestuur, waarin
gezegd wordt, dat het kiesreglement 1927
algeheele vereenvoudiging behoeft om
meer tot het volk te spreken.
Naar onze meening, zoo schrijft de
Kamercentrale onder meer, steunt het In
gewikkelde stuk werk een soort pro-
lessoralo arbeid' dat ons kiesreglement
is, te veel op de gedachte der concentra
tie. Afgezien van het al of niet populaire
van deze gedachte, komt het ons voor, dat
is v©eleer uitgaat van deoentra-
ïsatie. Zoo goed als het district voorheen
uverein was on door geen verband ver
gaat, werd nu de kieskring souvereln in
het verkiezingsstelsel,
Dezo gedachte als leidmotief nemende,
u.utlTm Rbesrt,uur lenig naar de
di® de R- K-
venkSfn? benaderd© bij de
nnnr ri« yan 1918, het wil dus terug
a'iiivnnTvH ip8methode van dien lüd'
eiken tin i! "lot de souvereiniteit van
alsteJ?^"* d^ decentralisatie, zij hot
leerd Ketemberd, geschaafd en geregu-
bellohnnmrf e.en centraal verband, destijds
de voor/itt' m zes-en-dertlg mannen,
iaSbgJS *>r aoht
ment tslr<1-h!uZ+het nlmjwe klesregle-
hebben te t>L» i,6n ?e algemeene lijnen
te elke l inikn 1,1 onzo tfedaoh-
goS eind? hïïW verkiezingen tot oen
zuTeiien vfiS.,1* br,M'«en krachtens
die na 19.0 ^"^'ement, een gedachte,
de Nederlandsohe regeering welkom te
heeten. Uw daad immers verhoogt het
corps, dat er trotsch op la, u omler zijn
klasse liggen onmiddellijk achter die der
eerste klasse. Ruim 200 passagiers kun
nen hierin worden ondergebracht, waar
van 180 in dekhutton. In deze klasse be
schikken de I ledJ to toUen. De spanning en tater, toe?
2E22Ï51 ^ld© tocht volbracht was, de groot© blUd-
M^de^leidX «h»P> dle led«- beeft vervuld, moge n u
kinderkamer rwandeklek bewUzi<n hoe prijs het Neder-
ken bestaan een op^rviakte van 1H0 M l ^lk deze daa<i heeft gesteld.
Het Is me dan ook een groot genoegen.
Hpeclaal WM»r ons geschreven door;
Professor Dr. Hans Reek, ltorlijn.
,...W0 vul kanoio (jon weten, dat de
Vosuvlus aan den vooravond van een
ultbursthm Blaat, zooalu tn de wereld-
tjescltledenla wu nooit la voorfjekomen.
„Wanneer men vanuit Napels over
Balen» en de Straat van Val va naar
Melfl reist, heeft men bijna twee dagen
noodig om over de Apenijoen te trekken.
Na een* langen, moeilijken tocht bereikt
men eindelijk de hóógste kam dezer berg-
roeks. Van hieruit heeft men het gezicht
op de Hoogvlakte van ApullA De keten
der ApenUnen wordt besloten door den
top van de Voltura"
Aldus schrijft de beroemde Italiaanaohe
kano loog Lulgl Palmlerl ln een rap
port aan de .Koninklijke Itallaansche
Academie voor Wetenschappen" te Na
pels wer.de groote aardbeving, die ln
1861 de geheele streek bU de Monte Vol-
ture teisterde^ Op dezelfde plaats heeft
zich nu deze nieuwe, zware aardschokken*
aanzien van het Nederlandsohe vliegers- ©atastrophe afgespeeld, die, zooala de be-
passaglers, die voor de helft onderge
bracht worden ln tweepersoons- en de ove
rigen ln meerpersoonshutten. Een eet
kamer met een grondoppervlakte van
96 M'_ een rookkamer groot 67 M*. en pro
menadedekken met een oppervlakte van
466 M\ voltooien de Inrichting dezer
klasse
De vierde klasse bevindt zich ln het
voorboventussohendek en zal worden voor
zien van een ruime dekzaaL
De bemanning, die ln geriefelijke ver-
u namens de regeering hiervan het bewijs
to leveren. Immers het heeft H. M. de Ko
ningin behaagd, u te benoemen tot ridder
in do Orde van Oranje-Nassau. Ik wensah
u als eerste van harte geluk met deze
onderscheiding.
Hierna speldde minister Reymer Van
Dijk het ridderteeken op de borst
Luide toejuichingen weerklonken.
Hierna sprak de heer Abrahams, wet
houder van Amsterdam, den vlieger na
rlohton melden, reeds verscheidene dul
zenden menschen bet leven heeft gikcst!
Dezelfde landsd»ppcn zijn ook titans ver
woedt, zoodat men goede reden heeft om
Mn te nemen, dat liet hier om een voort-
zetting der gebeurtenissen van 79 Jaar j katten, muizen, rossen en radi
geleden gaat
t« voldoen. Bedert 1928 namen wij mq
jaarlijks stijgende exhalatle «aar. De uit-
geworpen stecnon en andere stoffen wjj.
/.on op de aanwezigheid van zoutzuur; de
gloei end-heeto bronnen ln den krater
hebben een temperatuur van meer dan
1000 graden. Dèt zijn besliste voorteek»,
neu! Ik heb deze waarnemingen zélf ver-
richt en ln Génève een weteusoluippelijlm
voordracht erover gehouden. Weliswaar
weet men ook in dit geval niet, of de ui»,
barsting morgen of eerst over een paar
junr zal plaats hebben, daar men tiet ui»
houdlDgnveriDugtiü van de oanlkonitea- i
structuur op die plaatsen, die het meest J
van de Inwendige spanning te UJ-ton heb- J
ben, niet kent Dasrom heeft de Italiaan.
suhe regeering er van afgezien, om de
bevolking dringend te waarschuwen uf
maatregelen te nemen tot bet onder dak
brengen en het transport van de vlucbtè>
Llngeu. Men heeft alleen mijn rapport
overal bekend gemaakt
het naderen van de aardsdiukkco reeds
Uit de rapporten over de ramp ln 1861 urvQ voor den tuun n
kan men lezen, dat er op liet aardopper- <n dikwijls als razenden te keer
vlak golfachtige bewegingen wertlcu mensob daarentegen wordt lolkomsa
waargenomen, die men kon vergelijken de feiten verrast rti ook de weten-
met een regelmatig openen en sluiten der .«jhap kan in dit govai geen enkele prog-
:i rwue
voelen
gaaa
IV nman
aardkorst De jongst© gebeurtenlaeen
schijnen een zelfde verloop te hebben ge
nomen.
De oorzaak van de catastrophe ln 1861
Slechts één ding wetét *11 met zeker,
held: bet door aardbevingen en vulkan»
•che versrhljtaieien zoo dikwijls grtota
I la, ondanks de lntenfciev© oiMlerzoekingen terde Italië, het land van de son en de
van Palmlerl en den Duitachen vulkano- blauwe luchten, zal binnen afzien!»ren
w owuumuuiiK. "Jmrtn« dn 1/nmw.nto to«. waarna noir tal van van rarauen en uen vuiwdisi »uj*iuiu bteuwe luchten, zal mnncn aneooargn
blijven is ondergebracht, te t 880 koppen, Ut^ ke, nooit gebert tot klaarheid tijd wederom het slaclrt/dfer wonlen >wn
gebracht Het schijnt echter wel als vas»
De feestmaaltijd, staand te kunnen worden aangenomen,
zoodat ln totaal ongeveer 1100 personen -Prekers volgden,
aan boord verblijf kunnen houden.
De feestmaaltijd tn het Corlton Hotel,!dat het toen zoowel als nu ging om een
aangeboden aan Evert van I>tJk en zijn «raentreffon, een gecombineerde werking
„rM ixshtgenoote door d<- Kon. Luchtvaartm. van tectonlsi-li© en vulkanische verschijn-
ontvingwi een keurig ultgovoero yoor ^^jpriand en Koloniën, de Nea. Helen, waarbij het tectoniscbe geweld eoh-
drukwerkjo, bevattende een korte be- vliegtuigen fabriek, de Kon. Ned. Ver- ter verreweg de overhand had. De Monte
sohrijvlngvan boveugenwinde mailboot voor Luchtvaart, de Kon. Ned.- Volture, op wiens hellingen Melfl en de
en geuliwtreerd met een aantiü specla Luchtvaartm., de Ned. Amerikaan- indere verwoeste dorpen liggen, is een
een groote Vmuvlus-ultbsrsÜng.
(Nadruk verboden).
Een reis door het aardbevinQt>
gebied in Italië.
vervaardigde teekeningen. De Ned. Roto
gravure Mij. ln Leiden verzorgde den
druk.
OPLEVING IN HET IJMUIDER-
YISSCHERLJ BEDRIJF.
Wertc voor vele treUera.
JDe Telegraaf" schrijft:
IJmuiden, 28 JulL Hoewel nog geen
enkele stoomtreiler van een motor-type
Notaras is voorzien en men het nog steeds
doet met de sterk verouderde vaartuigen
zou men, afgaande op de besommingen
welke de vorige week werden gemaakt,
Bart—Melfl—Napel*.
sche Kamer v. Koophandel, het Comité vulkaan, die reeds 20 eeuwen geleden 1* Telegrafische brief van onren cwnvepoo*
Vliegtocht Nederland -Indlë en de Nat uitgebrand. In een boek uit bet jsar 1778,
Luchtvaarteohool, heeft zich ln alle op- ran de hand van een Napetachen monnik,
zichten waardig aangesloten bU de open- abt Domenico, kan men voor de eerste
bare huldiging. maal eenige wetenschappelijke beechou-vroeg van "itome
Zeer groot wss het aantal aanzittonden. vingen over den Monte Volture leoen. lerlramH'ied te booekei
Tafelvoondtter was generaal Snijders, die Ook hier treft men een hoofdstek aar, .«uw oiwaven Overal wan
v. Dijk hartelijk toesprak. o.in. werd ook waarin Domenico mededeelt, dat de vul- ,.n,i,.L u-tizê tnn-htte vai
nog het woord gevoerd door minister 1'. kaan reeds geruimen tijd uitgedoofd la. ,,t.0..-1 bereiken
licht tot de conclusie komen, dat de vloot ,,Miaan jin<i
sche studiën was. Nu staat door de tijden 1,ruikt vmr v«rvi
>«n DUk zegt dank. de Mor)te Volture als een satan» l^n t£
Ten slotte heeft Evert van Dijk mede va» hardsteen in dit landschap. door
namens zijn echtgenoot© dank gebracht t Het bergland er om heen ia steeds In v
voor de
reeds een verjongingskuur heeft onder
gaan. Zoowel de kustbooten als de grooto
re zoogenaamde schelvisohbooton hebben
het goed gemaakt Sommige sohelvisch-
booten besomden vier a zesduizend gul
den, bedragen die doen herinneren aan
het gunstige jaar 1928.
Deze zoozeer gewenschte verbetering Is
deels het gevolg van opleving van den
visahhandel, deels van de betere vang
sten, belde factoren, die nauw verband
houden met de voor de vissoherij gunsti
ge weersgesteldheid; lage temperatuur en
een woelige zee.
De trailers, welke als gevolg van de
langdurige malaise waren opgelegd, wor
den thans met bekwamen spoed „uit den
hoek" gehaald.
MOGELIJKHEID VAN HOOG ERE
RENTEVERGOEDING.
Wetsontwerp tot wijziging der
wet op de Rijkspostspaarbank.
Verhooging ront©gevend maxi
mum.
's-Gravenhage, 26 JulL Thans Is ver
schenen het reeds eenigen tijd geleden
aangekondigde wetsontweirp tot wijziging
van de wet tot instelling eener Rijkspost
spaarbank.
Het wetsontwerp strekt ln hoofdzaak
tot verhooging van het rentegevend maxi
mum voor de inlagen, alsmede tot wijzi
ging van de bepalingen aangaande het
verkrijgen van een inschrijving op een
Staat8sohuldboekje. Voorts wil het ont
werp de mogelijkheid openen om de ren
tevergoeding voor Inlagen te gelegener
tijd op 8 pet te brengen. Ten slotte wordt
voorgesteld verschillende leemten aan te
vullen en onjuistheden, die in de practijk
aan het licht zijn getreden, te herstellen.
Het rentegevend maximum voor inlagen
bedraagt thans 1200. Voor den huidigon
hem bereide ontvangst Wat hij l*e*«*ging. Het Is voor de mannen der we-
ad, zoo zeide hij, had elke andera tenschap niet moeilijk te zien, dat deze
deiit te Roiue).
1 de hulp-
.-1 en al ver-
johtetlngeu."
rkaloos Wijven en
omweg het ge
ren 1
gehi
en vl
piloot van de K.L.M. kunnen volbrengen, hardsteencn kegel
/<n) besloot ik langs
teisterde gebied te be
d© bewegingen der \anuil Rome loopt een even voortref'
TWEEDE KAMER
aardkorst ten zeerst© belemmert en dat dit feiy^,. „9, weinig gebruikte \il«vverbü»
Zuiderzeefonds.
vroeg of laat moet leiden tot een te zware
spanning met de daaraan verbonden cata
strophe. Zoo geeft di» de Monte VolUi*
niet als vulkaan, doch als een rots
massa, die een storende factor beteekent
ln de structuur van dit kindschap Wijk
vantijn sanwrelghclden zoo kon hU,
ding naar Ba rL Deze route nam ik.
Na een vlucht van twee en een half utir
liggen de Apenijnen reeds achter ml)
was Bari bereikt, waar de lljnrertite kust
het groen vnn de Apullsche hoogvlakte 1
van het blauw der Adrialiscbe Zes
scheidt '1
ln Bari verschilt het roezemoezige leven j
nis ©enigszins aan bet DosteO
11 <1
Ingediend is een wetsontwerp tot wijzi-
gin# en verhoo^in^ van do tx^grooting "U nloobto dor klclnoro bergvn
van het Zuiderzeefonds voor 1930. Ter toe- is- wn nutuurverertiijnBel veroorzaken, dat
lichting wijst de regeering op de verwach- ontzettende gevolgen met zich meebracht, 'herinnerende havenstad niet niet dat van I
tlng, dat d© afsluiting van de Zuiderzee Zulke verschijnselen zijn ln het land ander© dagentot nu toe zlln de .golven
reeds in 1982 tot stand zal kunnen worden v«n de citroenen niet ongewoon. Het der vemdirlkldiaz" hier nsuweiliks door
gebracht. Het gevolg van deze snellere «root» aardbevingsongduk van 1896, zoo- r^inm^.n Alleen aan h.-t station gwl
uitvoering is, dut het voor het loopende *fil «Is dat van bet jaar 1906 in Katang© |l(.t u,.i (jniktor p,„ n„ „,~t© vlucht»- i
Jbar aangevraagd bedrag, niet toereikend [Calabrië), dat ongeveer bonderddulzeiHl w,.rpfi inl«t vu r-komen Dit /Uo
zal blijken. Deze werken zijn een gedeelte menschen het leven kostte, is door oen i H aanK«onH,n-
<lijkvak oj) het Breezand en een gedeelte dergelijke aardbeweging veroorzaakt
dijkv. Gaatje-Vlieter, waarvoor 6.086.000 Bjj beide rampen werden dezelfde aard-
noodig wordt geacht sqheuren en verschuivingen waargenomen
Deze verhoogde aanvrage beteekent dus als thans.
niet. een overschrijding van de laatste AJdidht zal men nu de vraag stellen, of
tvntor
raming integendeel is uit de cijfers van de wetenscliai) /nik ,1 'a
het afgeloopen jaar gebleken, dat dezo „w vooruit kon voorsn©0©n T' 1S»
vermoedelijk met 81/» i»ct. verminderd zal l'ÜJix v®°rePe"en, zoodet het
kunnen worden doch de behoefte aan z^n ^e 'm'iischen tij.ng te
meer geld voor het loopende jaar als ge- ISS-ÏÏm 'S~ ,M(slaof |f «en onr
volg van de snellere uitvoering. gelijkheid, want, hoewed de aardbewe-
De toelichting zegt veixler: Had en ^ln« buiterigewoon langzaam in heftigheid
heeft tot dusver ln hoofdzaak de stoute Het kt>1 Ijten plotseling ©11
technische conceptie van het geheele plan r, 6 voorteekenon plaats,
tot de verbeelding der bevolking gespro- V weton r«u b.v., dat op het oogenblik ln
ken, thans dringt zich hoe langer hoe",l,W»11c| bij Smyrrn de Oost-Alpen zulke
meer op den voorgrond het belang, dat "«rdbewegingen vertoonen. Of, wanneer
het in cultuur brengen van de gronden on on yaar eventueel tot na nl scheuringen
hun uitgifte, met hetgeen daaraan be- komen, kunnen wij niet vaststellen
hoort vooraf te gaan en daarmede overl- anneer het bij deze aardbevingen om
wan te spoedic ftn V,'"",' moot dit bedrag te laag worden ge
gelaten. Immer* on<W oht?'aardl« lf>s" Voorgesteld wordt dan ook het maxi
onaer üe eigen reglemen-1 mum thans op 2600 te brengen
gens samenhangt, voor het welslagen der
onderneming heeft.
Het wetsontwerp beoogt met dezo mate
rie thans een practisoh begin te maken.
Deze poging strekt zich niet verder uit
dan tot hetgeen thans onmiddellijk ver-
einoht wordt Een en ander berust op de
ervaringen met het werk der oommLssie
i/ovlnk opgedaan. De regeering verwijst
naar het verkavelingsplan, afgedrukt in
hot bericht der Zuiderzeewerken van Oc-
tober 1929. Op enkele gedeelten zal de
een vulkanisch verschijnaei ging, zou een
voorapet ing ndet tot de onmogelijkheden
hebben behoord. Het is ons b.v. bekend,
aan den vooravond van
een uitbarsting staat zooals ln de vulkn-
nologisdio wereldgeechiedonls slechts zel-
?ulIlK>rk0tT1lt1 Dlt h<wft met de aardbe-
vingsramp by den Monte Volture. 011-
danks de nabyhedd van den Vesuvius
niets te maken. Duidelijke voorteekenen
ecu ïïp^^ii^ten SïïS2Sk Ivnrdor laten gnan," doch kan ons
pumue voorapeuiug te dien opzichte rautie geven of wjj Veuosa, het eigenlijk®
hoofdzakelijk meer gegoeden, dl»
uit vrees voor hun leven de liedreigd®
streek ontvlucht zUn. Eenige angst is b'in
ndet aan te zien. Van Bart voert de trein
ons naar Altamura, door en door een pro
vincie-stadje. Het lijkt wel uitgestorven «n
niets wijst hier nog op de catastrophe.
Met een boemeltreintje rel» lk wflr
Spinaz/ela. Op alle stations is er (<on
langdurig oponthoud. Wy moeten n.1. °P
de eerste hidptrelnen wnchten. Veewagen*
vol fascistische soklatan snellen ons voor
by evenals vele D-trainen met gekwetsten.
De kleine dorpjes in het dal van de Gr®"
vlna hebben klaarbiykeiyk weinig g©^
don.... Een schaapherder blaast ©rif©"®
op zyn fluit.Waarschyniyk een vreed
zaam liedje,
epdnazzola bereiken wy om 2 uur
middags. Hier begint de ellendo
want hoewel de stad zelf ongedeerd is, luk*
het ln de buurt van het station wei ©^n
verstoorde mierenhoop. Ik zie hier 0
eerste vluchtelingen, lieden met hun b©©'0
nebben en houden by zich. Vrouwen bla
den en mannen uiten hun ellende door
luide vloeken - echt Itoliaanschl
r He statlondwf weet niet wat te doen.
Zyn wagenpark is gerequireerd, de dien#
is totaal in de war! HU wil onzen tr©"1
van de
Verkrijgbaar bij
aoA AAA <|ia nUirnoüTi 11 A V H HniLIhKfU.
Terwijl een uitbarsting reeds ©enigen
tijd vooraf haar komst aankondigt, b».
merkt men een tectoniscbe nardlievlng,
zooals die van de Volture, eerst op hal
©ogenblik van de cstaslropbe. Merkwaar,
dlg is bet daarbij, dat diereu. spwiart
TUIS»*
i'iwulo aan *»or w,n rf I n rrti lf iik b o<> f Ai.<lne_
Mijn pogingen om iKinderdsf
r Napels het san»
moest Ut al
ven. Drent vuur ik op de ecu
uit Napels bet
nl Ik togeng»"
itgesloten. ui»
•i>»« g»"