VLIEGTOCHT herinneringsbord De aardbeving in het zuiden van Italië. VAN WILLIGEN, Hoe de wetenschap er over denkt. •J EUROPA AMERIKA met de „Southern Cross". Koninkl. Delftsche Aardewerkfabriek mDE PORCELEYNE FLES ten hebben de kieskringen voortreffelijk werk verricht en zij rijn ten offer geval len aan landelijke stroomingen, die zeil haar bestaansrecht allerminst bewezen hebben. het DUBBELSCHROEF PASSAGIERS- EN VRACHT- MOaXJRSUHlP „DEMPO". Van de werf der N. V. Kon. Mij. „De Schelde" te Vliasingtxn is Zaterdagmiddag te water gelaten het nieuwe mailschip van den Rotterdamechen Lloyd „Demp© De „Deimpo" 1» 176 meter lang, 21.84 nieter breed en heeft een hoogte van 26 Weststraat 87-92. meter, gemeten van de kiel tot de oorn- mandobrug. Een zich over de geheele lengte van het sahip uitstrekkende dubbele bodem eo 7i i«ho ooedirekeurdL De ontvangsten wor- waterdtehte schotten, die het in 8 water- den geschat op f 1.060.000, de uitgaven op 860.000, zoodat een overschot van 200.000 Is geraamd. Hierna werd het bestuur door de alge mene vergadering b« acclamatie gemach tigd tot eventueelan aankoop of lx>uw van kantoorgebouw en andere onroerende goe deren, vooral daar die A. V. R. O. waar schijnlijk binnenkort zal moeten overgaan tot de exploitatie van een zendor, waar voor een bedrag van f 200.000 noodig zal ■tta plechtige inzegening der ST. BAVO te haarlem. Gruote Katholieke demonstratie. De 81 Bavo te Haarlem Is voltooid. Zondag heeft de plechtige Inzegening van den voorbouw, de benedlctlo frontls, plaats gehad en voor het eerst sinds de hervorming kunnen de katholieken in het bisdom Haarlem, in Zeeland, Noord-Hcrt- laml en Zuid-Holland dus, de solemneel© klanken van de mis in een kathedraal hooren. Een imposante demonstratie werd Zondagmiddag gehouden; ver over de vijfhonderd katholieke organlaatiea dichte afdeelingen verdoelen, 17 reddings booten, waarvan één motor-reddingboot, een girocompas, radiorichtingzoeker, on- derwater-klokslgnalen, draadlooze tele grafie, enz. waarborgen de veiligheid van passagiers en schip. Acht dekken bevat ten de voor passagiers en bemanning met zorg Ingerichte verblijven. In de eerste klasse kunnen 288 passa giers worden ondergebracht in 82 twoe- pereoonshutten (waarvan 12 hutten met privé-badkamer en 2 luxehutten) en 74 eenpersoonshutten (bijna 60 pet van lmt totaio aantal hutten). Ruime trappen en 2 electrisdhe liften vormen de verbinding tussohen de aan 230 personen plaatsbiedende eerste klas eet zaal en het bovenste promenadedek. Be halve die wmI, die een oppervlakte van uitbreiding van het troelstra-oord. De MetaulbewerkerKbond «telt 10,000 beschikbaar. Het hoofdbestuur en de Bondsraad van den Alg. Ned. Metaalbewerkersbond hebben, naar het Volk meldt, bes ten behoeve van do uitbreiding van u Troelstra-Oord een bedrag van 10,uw beschikbaar te stellen. 1j1rJg Door deze schenking is het b©dratf' noodig voor de eerste uitbreiding, die in middels reeds zoover gevorderd is, out het gebouw eerstdaags in gebruik zu worden genomen, voor meer dan uo hem door de vakbonden bijeengebrachL De thuiskomst van den Oceaan vlieger Evert van Dijk. Groutsche en geestdriftige hulde op SchlpboL Van DUk geridderd. Gistermiddag kwart over drie ia het Fokkervllegtulg 8 9, de FHAGA met Ijvert van DUk aan boord, op het Kottor- damsche vliegveld Waalhaven geland. Van DUk en zUn echtgenoot© waren ae eersten, die uit het toestel stapten, luide toegejuicht door het geheele personeel van station Waalhavon, dat In een huiven cirkel stond opgesteld. De heer Den Outer, waarnemend ober, bood mevrouw Van l>ijk bloemen aan. Lr was een talrük publiek op het vliegveld aanwezig, dat Van DUk harteUjk toe juichte. Niet zonder moeite verkregen de luid sprekers eindelUk stilte voor den minister ^As" die de verkaveling ©enigszins 0p rapport-Lovlnk geschieden, gebaseerd ruimere BolieepviuirUnogelUklieden. Het ls de regeering doelmatig voorge- tSmw* -jKsrssï od te dragen aan een tUdelUken aienai, die een en ander zal moeten ter ban' ZES*™** bouwkundigen aard tot het geseina» maken van den bodem voor epraiteouh tuur, het werk van eoonomlschen aart tot het beschikbaar stollen van den grond on dat tot aantrekken van werkkrachten. Deze tUdeUJkc dienst zal worden samen- gestold uit drie rijksambtenaren, thans werkzaam onder het departement van bin- nenlandsche zaken en landbouw, die daar toe aan het departement van Wutorwtaai worden gedetacheerd. Om met de ontginningswerken aanvang te muken wordt voor 1980 aan gevraagd 1.700.000. 868 M'. beslaat zullen de pussaglere eer ste klasse nog de beschikking krijgen van waterstaat, mr. P. Reymer over een rook- en muziekzaal groot 880 eerste begroetingsrede uitsprak. M\ een schrUfkamer groot 60 M\ en een kinderkamer groot 86 M\ Toespraak van minister Reymer De wandeldekken beslaan een opper- De mlnJgter van waterstaat zekle ©nge- vlakte V8JQ lb^Ö M. vtwr hnt voliTtiiKle'l De passaglerslnrichtlmzen der tweod® yet verbeugt me ten zeerste, u namens trokken met ontplooide banieren door de /traten van Haarlem. Daaraan vooraf ging echter de kerkelijke plechtigheid. In den middag werd de groot© optocht gehouden. Organisaties uit alle dtelen van het bisdom trokken door Haarlems straten, die wel zelden een dergelijke de monstratie zullen hebben gezien. Meer dan 6000 deelnemers, met wapperende banieren en vlaggen, schreden door de Spaarnestad. 's Avonds had in de gemeentelijke oon- oertzaal een f eestuitvoering van „Schöp- fung" van Haydn plaats. De kathedraal was van 8—12 uur door vele schijnwer pers verlicht IN- EN UITVOER VERBODEN. Het Kamerlid Kortenhorst heeft aan den minister van Blnnenlnndsche Zaken un Landbouw, de volgende vragen gesteld: Is de regeering bereid naar aanleiding van het feit, dat Polen niet binnen den overeengekomen termijn het Verdrag tot afschaffing van in- en uitvoerverboden en -beperkingen heeft bekrachtigd, met ge volg, dat België, Denemarken, Dultaoh- land. Frankrijk, Hongarije, Italië, Luxem burg, Oostenrijk, Roemenië, Tsjeohoslo- wakjje, Zuld-SlavlB en Zwitserland niet meer aan dat verdrag gebonden la, met name of door de meestbegunstlging Neder land tegenover de landen, die het verdrag niet hebben bekrachtigd, desniettemin de vrijheid mist in- en uitvoerverboden en -beperkingen toe te passen? Indien Nederland deze vrijheid mist, la de regeering dan niet van oordeel, dat het in de toekomst alle aanbeveling verdient ten opzichte van de multilaterale overeen komsten de noodige reserves te maken, die kunnen voorkomen, dat Nederland op een gegeven oogenblik eenzijdige ver plichtingen op zich neemt, zonder dat deze op andere landen drukken? Is de regeering bereid de noodige stap pen te doen, waardoor alsnog wordt be reikt, dat Nederland vóór 1 Juli 1931 zijn vrijheid ten opzichte van in- en uitvoer verboden en -beperkingen terugontvangt? UTT DE R. K. 8TAATSPARTIJ. Wijziging kiesreglement 1927. Naar aanleiding van de in Maart 1980 ingestelde enquête door het partijbestuur derR. K. Staatspartij, heeft naar De Tijd meldt, de Kamer-o^ptrale Haarlem een brief gezonden aan dat bestuur, waarin gezegd wordt, dat het kiesreglement 1927 algeheele vereenvoudiging behoeft om meer tot het volk te spreken. Naar onze meening, zoo schrijft de Kamercentrale onder meer, steunt het In gewikkelde stuk werk een soort pro- lessoralo arbeid' dat ons kiesreglement is, te veel op de gedachte der concentra tie. Afgezien van het al of niet populaire van deze gedachte, komt het ons voor, dat is v©eleer uitgaat van deoentra- ïsatie. Zoo goed als het district voorheen uverein was on door geen verband ver gaat, werd nu de kieskring souvereln in het verkiezingsstelsel, Dezo gedachte als leidmotief nemende, u.utlTm Rbesrt,uur lenig naar de di® de R- K- venkSfn? benaderd© bij de nnnr ri« yan 1918, het wil dus terug a'iiivnnTvH ip8methode van dien lüd' eiken tin i! "lot de souvereiniteit van alsteJ?^"* d^ decentralisatie, zij hot leerd Ketemberd, geschaafd en geregu- bellohnnmrf e.en centraal verband, destijds de voor/itt' m zes-en-dertlg mannen, iaSbgJS *>r aoht ment tslr<1-h!uZ+het nlmjwe klesregle- hebben te t>L» i,6n ?e algemeene lijnen te elke l inikn 1,1 onzo tfedaoh- goS eind? hïïW verkiezingen tot oen zuTeiien vfiS.,1* br,M'«en krachtens die na 19.0 ^"^'ement, een gedachte, de Nederlandsohe regeering welkom te heeten. Uw daad immers verhoogt het corps, dat er trotsch op la, u omler zijn klasse liggen onmiddellijk achter die der eerste klasse. Ruim 200 passagiers kun nen hierin worden ondergebracht, waar van 180 in dekhutton. In deze klasse be schikken de I ledJ to toUen. De spanning en tater, toe? 2E22Ï51 ^ld© tocht volbracht was, de groot© blUd- M^de^leidX «h»P> dle led«- beeft vervuld, moge n u kinderkamer rwandeklek bewUzi<n hoe prijs het Neder- ken bestaan een op^rviakte van 1H0 M l ^lk deze daa<i heeft gesteld. Het Is me dan ook een groot genoegen. Hpeclaal WM»r ons geschreven door; Professor Dr. Hans Reek, ltorlijn. ,...W0 vul kanoio (jon weten, dat de Vosuvlus aan den vooravond van een ultbursthm Blaat, zooalu tn de wereld- tjescltledenla wu nooit la voorfjekomen. „Wanneer men vanuit Napels over Balen» en de Straat van Val va naar Melfl reist, heeft men bijna twee dagen noodig om over de Apenijoen te trekken. Na een* langen, moeilijken tocht bereikt men eindelijk de hóógste kam dezer berg- roeks. Van hieruit heeft men het gezicht op de Hoogvlakte van ApullA De keten der ApenUnen wordt besloten door den top van de Voltura" Aldus schrijft de beroemde Italiaanaohe kano loog Lulgl Palmlerl ln een rap port aan de .Koninklijke Itallaansche Academie voor Wetenschappen" te Na pels wer.de groote aardbeving, die ln 1861 de geheele streek bU de Monte Vol- ture teisterde^ Op dezelfde plaats heeft zich nu deze nieuwe, zware aardschokken* aanzien van het Nederlandsohe vliegers- ©atastrophe afgespeeld, die, zooala de be- passaglers, die voor de helft onderge bracht worden ln tweepersoons- en de ove rigen ln meerpersoonshutten. Een eet kamer met een grondoppervlakte van 96 M'_ een rookkamer groot 67 M*. en pro menadedekken met een oppervlakte van 466 M\ voltooien de Inrichting dezer klasse De vierde klasse bevindt zich ln het voorboventussohendek en zal worden voor zien van een ruime dekzaaL De bemanning, die ln geriefelijke ver- u namens de regeering hiervan het bewijs to leveren. Immers het heeft H. M. de Ko ningin behaagd, u te benoemen tot ridder in do Orde van Oranje-Nassau. Ik wensah u als eerste van harte geluk met deze onderscheiding. Hierna speldde minister Reymer Van Dijk het ridderteeken op de borst Luide toejuichingen weerklonken. Hierna sprak de heer Abrahams, wet houder van Amsterdam, den vlieger na rlohton melden, reeds verscheidene dul zenden menschen bet leven heeft gikcst! Dezelfde landsd»ppcn zijn ook titans ver woedt, zoodat men goede reden heeft om Mn te nemen, dat liet hier om een voort- zetting der gebeurtenissen van 79 Jaar j katten, muizen, rossen en radi geleden gaat t« voldoen. Bedert 1928 namen wij mq jaarlijks stijgende exhalatle «aar. De uit- geworpen stecnon en andere stoffen wjj. /.on op de aanwezigheid van zoutzuur; de gloei end-heeto bronnen ln den krater hebben een temperatuur van meer dan 1000 graden. Dèt zijn besliste voorteek», neu! Ik heb deze waarnemingen zélf ver- richt en ln Génève een weteusoluippelijlm voordracht erover gehouden. Weliswaar weet men ook in dit geval niet, of de ui», barsting morgen of eerst over een paar junr zal plaats hebben, daar men tiet ui» houdlDgnveriDugtiü van de oanlkonitea- i structuur op die plaatsen, die het meest J van de Inwendige spanning te UJ-ton heb- J ben, niet kent Dasrom heeft de Italiaan. suhe regeering er van afgezien, om de bevolking dringend te waarschuwen uf maatregelen te nemen tot bet onder dak brengen en het transport van de vlucbtè> Llngeu. Men heeft alleen mijn rapport overal bekend gemaakt het naderen van de aardsdiukkco reeds Uit de rapporten over de ramp ln 1861 urvQ voor den tuun n kan men lezen, dat er op liet aardopper- <n dikwijls als razenden te keer vlak golfachtige bewegingen wertlcu mensob daarentegen wordt lolkomsa waargenomen, die men kon vergelijken de feiten verrast rti ook de weten- met een regelmatig openen en sluiten der .«jhap kan in dit govai geen enkele prog- :i rwue voelen gaaa IV nman aardkorst De jongst© gebeurtenlaeen schijnen een zelfde verloop te hebben ge nomen. De oorzaak van de catastrophe ln 1861 Slechts één ding wetét *11 met zeker, held: bet door aardbevingen en vulkan» •che versrhljtaieien zoo dikwijls grtota I la, ondanks de lntenfciev© oiMlerzoekingen terde Italië, het land van de son en de van Palmlerl en den Duitachen vulkano- blauwe luchten, zal binnen afzien!»ren w owuumuuiiK. "Jmrtn« dn 1/nmw.nto to«. waarna noir tal van van rarauen en uen vuiwdisi »uj*iuiu bteuwe luchten, zal mnncn aneooargn blijven is ondergebracht, te t 880 koppen, Ut^ ke, nooit gebert tot klaarheid tijd wederom het slaclrt/dfer wonlen >wn gebracht Het schijnt echter wel als vas» De feestmaaltijd, staand te kunnen worden aangenomen, zoodat ln totaal ongeveer 1100 personen -Prekers volgden, aan boord verblijf kunnen houden. De feestmaaltijd tn het Corlton Hotel,!dat het toen zoowel als nu ging om een aangeboden aan Evert van I>tJk en zijn «raentreffon, een gecombineerde werking „rM ixshtgenoote door d<- Kon. Luchtvaartm. van tectonlsi-li© en vulkanische verschijn- ontvingwi een keurig ultgovoero yoor ^^jpriand en Koloniën, de Nea. Helen, waarbij het tectoniscbe geweld eoh- drukwerkjo, bevattende een korte be- vliegtuigen fabriek, de Kon. Ned. Ver- ter verreweg de overhand had. De Monte sohrijvlngvan boveugenwinde mailboot voor Luchtvaart, de Kon. Ned.- Volture, op wiens hellingen Melfl en de en geuliwtreerd met een aantiü specla Luchtvaartm., de Ned. Amerikaan- indere verwoeste dorpen liggen, is een een groote Vmuvlus-ultbsrsÜng. (Nadruk verboden). Een reis door het aardbevinQt> gebied in Italië. vervaardigde teekeningen. De Ned. Roto gravure Mij. ln Leiden verzorgde den druk. OPLEVING IN HET IJMUIDER- YISSCHERLJ BEDRIJF. Wertc voor vele treUera. JDe Telegraaf" schrijft: IJmuiden, 28 JulL Hoewel nog geen enkele stoomtreiler van een motor-type Notaras is voorzien en men het nog steeds doet met de sterk verouderde vaartuigen zou men, afgaande op de besommingen welke de vorige week werden gemaakt, Bart—Melfl—Napel*. sche Kamer v. Koophandel, het Comité vulkaan, die reeds 20 eeuwen geleden 1* Telegrafische brief van onren cwnvepoo* Vliegtocht Nederland -Indlë en de Nat uitgebrand. In een boek uit bet jsar 1778, Luchtvaarteohool, heeft zich ln alle op- ran de hand van een Napetachen monnik, zichten waardig aangesloten bU de open- abt Domenico, kan men voor de eerste bare huldiging. maal eenige wetenschappelijke beechou-vroeg van "itome Zeer groot wss het aantal aanzittonden. vingen over den Monte Volture leoen. lerlramH'ied te booekei Tafelvoondtter was generaal Snijders, die Ook hier treft men een hoofdstek aar, .«uw oiwaven Overal wan v. Dijk hartelijk toesprak. o.in. werd ook waarin Domenico mededeelt, dat de vul- ,.n,i,.L u-tizê tnn-htte vai nog het woord gevoerd door minister 1'. kaan reeds geruimen tijd uitgedoofd la. ,,t.0..-1 bereiken licht tot de conclusie komen, dat de vloot ,,Miaan jin<i sche studiën was. Nu staat door de tijden 1,ruikt vmr v«rvi >«n DUk zegt dank. de Mor)te Volture als een satan» l^n t£ Ten slotte heeft Evert van Dijk mede va» hardsteen in dit landschap. door namens zijn echtgenoot© dank gebracht t Het bergland er om heen ia steeds In v voor de reeds een verjongingskuur heeft onder gaan. Zoowel de kustbooten als de grooto re zoogenaamde schelvisohbooton hebben het goed gemaakt Sommige sohelvisch- booten besomden vier a zesduizend gul den, bedragen die doen herinneren aan het gunstige jaar 1928. Deze zoozeer gewenschte verbetering Is deels het gevolg van opleving van den visahhandel, deels van de betere vang sten, belde factoren, die nauw verband houden met de voor de vissoherij gunsti ge weersgesteldheid; lage temperatuur en een woelige zee. De trailers, welke als gevolg van de langdurige malaise waren opgelegd, wor den thans met bekwamen spoed „uit den hoek" gehaald. MOGELIJKHEID VAN HOOG ERE RENTEVERGOEDING. Wetsontwerp tot wijziging der wet op de Rijkspostspaarbank. Verhooging ront©gevend maxi mum. 's-Gravenhage, 26 JulL Thans Is ver schenen het reeds eenigen tijd geleden aangekondigde wetsontweirp tot wijziging van de wet tot instelling eener Rijkspost spaarbank. Het wetsontwerp strekt ln hoofdzaak tot verhooging van het rentegevend maxi mum voor de inlagen, alsmede tot wijzi ging van de bepalingen aangaande het verkrijgen van een inschrijving op een Staat8sohuldboekje. Voorts wil het ont werp de mogelijkheid openen om de ren tevergoeding voor Inlagen te gelegener tijd op 8 pet te brengen. Ten slotte wordt voorgesteld verschillende leemten aan te vullen en onjuistheden, die in de practijk aan het licht zijn getreden, te herstellen. Het rentegevend maximum voor inlagen bedraagt thans 1200. Voor den huidigon hem bereide ontvangst Wat hij l*e*«*ging. Het Is voor de mannen der we- ad, zoo zeide hij, had elke andera tenschap niet moeilijk te zien, dat deze deiit te Roiue). 1 de hulp- .-1 en al ver- johtetlngeu." rkaloos Wijven en omweg het ge ren 1 gehi en vl piloot van de K.L.M. kunnen volbrengen, hardsteencn kegel /<n) besloot ik langs teisterde gebied te be d© bewegingen der \anuil Rome loopt een even voortref' TWEEDE KAMER aardkorst ten zeerst© belemmert en dat dit feiy^,. „9, weinig gebruikte \il«vverbü» Zuiderzeefonds. vroeg of laat moet leiden tot een te zware spanning met de daaraan verbonden cata strophe. Zoo geeft di» de Monte VolUi* niet als vulkaan, doch als een rots massa, die een storende factor beteekent ln de structuur van dit kindschap Wijk vantijn sanwrelghclden zoo kon hU, ding naar Ba rL Deze route nam ik. Na een vlucht van twee en een half utir liggen de Apenijnen reeds achter ml) was Bari bereikt, waar de lljnrertite kust het groen vnn de Apullsche hoogvlakte 1 van het blauw der Adrialiscbe Zes scheidt '1 ln Bari verschilt het roezemoezige leven j nis ©enigszins aan bet DosteO 11 <1 Ingediend is een wetsontwerp tot wijzi- gin# en verhoo^in^ van do tx^grooting "U nloobto dor klclnoro bergvn van het Zuiderzeefonds voor 1930. Ter toe- is- wn nutuurverertiijnBel veroorzaken, dat lichting wijst de regeering op de verwach- ontzettende gevolgen met zich meebracht, 'herinnerende havenstad niet niet dat van I tlng, dat d© afsluiting van de Zuiderzee Zulke verschijnselen zijn ln het land ander© dagentot nu toe zlln de .golven reeds in 1982 tot stand zal kunnen worden v«n de citroenen niet ongewoon. Het der vemdirlkldiaz" hier nsuweiliks door gebracht. Het gevolg van deze snellere «root» aardbevingsongduk van 1896, zoo- r^inm^.n Alleen aan h.-t station gwl uitvoering is, dut het voor het loopende *fil «Is dat van bet jaar 1906 in Katang© |l(.t u,.i (jniktor p,„ n„ „,~t© vlucht»- i Jbar aangevraagd bedrag, niet toereikend [Calabrië), dat ongeveer bonderddulzeiHl w,.rpfi inl«t vu r-komen Dit /Uo zal blijken. Deze werken zijn een gedeelte menschen het leven kostte, is door oen i H aanK«onH,n- <lijkvak oj) het Breezand en een gedeelte dergelijke aardbeweging veroorzaakt dijkv. Gaatje-Vlieter, waarvoor 6.086.000 Bjj beide rampen werden dezelfde aard- noodig wordt geacht sqheuren en verschuivingen waargenomen Deze verhoogde aanvrage beteekent dus als thans. niet. een overschrijding van de laatste AJdidht zal men nu de vraag stellen, of tvntor raming integendeel is uit de cijfers van de wetenscliai) /nik ,1 'a het afgeloopen jaar gebleken, dat dezo „w vooruit kon voorsn©0©n T' 1S» vermoedelijk met 81/» i»ct. verminderd zal l'ÜJix v®°rePe"en, zoodet het kunnen worden doch de behoefte aan z^n ^e 'm'iischen tij.ng te meer geld voor het loopende jaar als ge- ISS-ÏÏm 'S~ ,M(slaof |f «en onr volg van de snellere uitvoering. gelijkheid, want, hoewed de aardbewe- De toelichting zegt veixler: Had en ^ln« buiterigewoon langzaam in heftigheid heeft tot dusver ln hoofdzaak de stoute Het kt>1 Ijten plotseling ©11 technische conceptie van het geheele plan r, 6 voorteekenon plaats, tot de verbeelding der bevolking gespro- V weton r«u b.v., dat op het oogenblik ln ken, thans dringt zich hoe langer hoe",l,W»11c| bij Smyrrn de Oost-Alpen zulke meer op den voorgrond het belang, dat "«rdbewegingen vertoonen. Of, wanneer het in cultuur brengen van de gronden on on yaar eventueel tot na nl scheuringen hun uitgifte, met hetgeen daaraan be- komen, kunnen wij niet vaststellen hoort vooraf te gaan en daarmede overl- anneer het bij deze aardbevingen om wan te spoedic ftn V,'"",' moot dit bedrag te laag worden ge gelaten. Immer* on<W oht?'aardl« lf>s" Voorgesteld wordt dan ook het maxi onaer üe eigen reglemen-1 mum thans op 2600 te brengen gens samenhangt, voor het welslagen der onderneming heeft. Het wetsontwerp beoogt met dezo mate rie thans een practisoh begin te maken. Deze poging strekt zich niet verder uit dan tot hetgeen thans onmiddellijk ver- einoht wordt Een en ander berust op de ervaringen met het werk der oommLssie i/ovlnk opgedaan. De regeering verwijst naar het verkavelingsplan, afgedrukt in hot bericht der Zuiderzeewerken van Oc- tober 1929. Op enkele gedeelten zal de een vulkanisch verschijnaei ging, zou een voorapet ing ndet tot de onmogelijkheden hebben behoord. Het is ons b.v. bekend, aan den vooravond van een uitbarsting staat zooals ln de vulkn- nologisdio wereldgeechiedonls slechts zel- ?ulIlK>rk0tT1lt1 Dlt h<wft met de aardbe- vingsramp by den Monte Volture. 011- danks de nabyhedd van den Vesuvius niets te maken. Duidelijke voorteekenen ecu ïïp^^ii^ten SïïS2Sk Ivnrdor laten gnan," doch kan ons pumue voorapeuiug te dien opzichte rautie geven of wjj Veuosa, het eigenlijk® hoofdzakelijk meer gegoeden, dl» uit vrees voor hun leven de liedreigd® streek ontvlucht zUn. Eenige angst is b'in ndet aan te zien. Van Bart voert de trein ons naar Altamura, door en door een pro vincie-stadje. Het lijkt wel uitgestorven «n niets wijst hier nog op de catastrophe. Met een boemeltreintje rel» lk wflr Spinaz/ela. Op alle stations is er (<on langdurig oponthoud. Wy moeten n.1. °P de eerste hidptrelnen wnchten. Veewagen* vol fascistische soklatan snellen ons voor by evenals vele D-trainen met gekwetsten. De kleine dorpjes in het dal van de Gr®" vlna hebben klaarbiykeiyk weinig g©^ don.... Een schaapherder blaast ©rif©"® op zyn fluit.Waarschyniyk een vreed zaam liedje, epdnazzola bereiken wy om 2 uur middags. Hier begint de ellendo want hoewel de stad zelf ongedeerd is, luk* het ln de buurt van het station wei ©^n verstoorde mierenhoop. Ik zie hier 0 eerste vluchtelingen, lieden met hun b©©'0 nebben en houden by zich. Vrouwen bla den en mannen uiten hun ellende door luide vloeken - echt Itoliaanschl r He statlondwf weet niet wat te doen. Zyn wagenpark is gerequireerd, de dien# is totaal in de war! HU wil onzen tr©"1 van de Verkrijgbaar bij aoA AAA <|ia nUirnoüTi 11 A V H HniLIhKfU. Terwijl een uitbarsting reeds ©enigen tijd vooraf haar komst aankondigt, b». merkt men een tectoniscbe nardlievlng, zooals die van de Volture, eerst op hal ©ogenblik van de cstaslropbe. Merkwaar, dlg is bet daarbij, dat diereu. spwiart TUIS»* i'iwulo aan *»or w,n rf I n rrti lf iik b o<> f Ai.<lne_ Mijn pogingen om iKinderdsf r Napels het san» moest Ut al ven. Drent vuur ik op de ecu uit Napels bet nl Ik togeng»" itgesloten. ui» •i>»« g»"

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1930 | | pagina 2