TWEEDE EN LAATSTE BLAD STADSNIEUWS Manshanden, f 2886, J. A. Brouwer Co. 3500. Toelatingsexamens. voor Licht op alle voertuigen: Zomertijd. Donderdag 31 Juli 21.23 uur. V rijdag 1 Aug21.21 Verder werd' door denzelfden architect Salon aanbesteed het buitenverfwerk van 62 j Coiffeur de Dames, woningen in het Tuindorp alhier. Hier- Ondulation Indéfrisable voor waren de navolgende billetten inge- n komen: P. de Kok 1790, firma gebr. Ondulation SVlarcel Hoogerduyn 1860, H. Sohoneveld 1890, sta^man Bosseatraat 50. Telefoon 514 W. F. Kriek 2000, A. J. de Bunje 2070, J. S. Nieuwbuurt 2100, Gebr. de Boer KATHOLIEKE LANDDAGEN. owïeer baJ, twee Jaarlijks wordt in dit gewest, omvat- nabij paal 4 het in zeer verregaanden staat tende de plaatsen tusschen H.-Hugow.en van ontbinding verkeerend lyk van een Texel, een Katholieke Landdag gehouden, manspersoon aangespoeld, waarin sprekers van naam eenige onder- Identificatie was onmogelijk. werpen behandelen. Thans is onze ge- uATiprrDV ww PTfTYTPTTRTr meente daarvoor aangewezen. Dinsdag- MANICURE EN FELUCCKE. avond had een bespreking plaats met het comité voor de Landdagen en het bestuurKccimcai e. van katholiek Den Helder, omtrent de Tengevolge van een misverstand is in De heer H. J. D. Bchenkius, alhier, opgeleid door Aikes' Cursussen te Soest, slaagde voor het „Mercurius"-diplotma Nederlandsche Handelscorrespondentie. Mej. Menny van der Veen, vroeger leerlinge der R.H.S. te Den Helder, slaagde 26 Juli voor het toelatingsexamen R.-K. Kweekschool te Bergen. EEN JUBILARIS. Vrijdag 1 Augustus a.s. hoopt onze stadgenoot de heer IJ. Schager, werkman bij de voorraadmagazijrien op 's Rijks werf, den dag te herdenken waarop hij voor 26 jaren op 's Rijkswerf kwam. HOOG BEZOEK. Prins TakamtatBoe komt naar Den Heldier. Vrijdag 8 Augustus zal Prins Takaimat- soe, de broeder van den keizer van Japan, een bezoek aan onze stad brengen. Hij zal om 11 u. arriveeren en een bezoek brengen aam Hr. Ms. torpedojager „Witte de With"', die op de reede van Texel ligt. De Lunch zal gebruikt worden aan boord van Hr. Ms. „Heemskerk", waar Z.K.H. de gast zal zöjn van Z.E. vice-admiraal Quant. Otm 1 uur vertrekt de prins voor een bezoek aan de Zuiderzeewerken, bij Wieringen. De Prins zal vergezeld zijn vani zijn echtgenoot©. STEDELIJK MUZIEKKORPS. Daar het gewoonte is, dat het Stedelijk Muziekkorps op 2 August© een concert geeft, kan dit nu geen doorgang vinden, daar er, in verband imet de vacantie van de bouwvakarbeiders, eenige onmisbare krachten uitstedig zijn. WEDSTRIJDEN SPEELTUIN TUINDORP. Gaarne vestigen wij de aandacht op de advertentie in het nummer van heden, waarhiji de leden en donateurs opgeroe pen worden voor deelname aan de diverse wedstrijden, die op den dag der opening worden gehouden. ALGEMEENE NEDERLANDSCHE BOU WV AKARBEIDERSBOND. Wij verwijzen naar een advertentie in dit nummer bereffende de inlevering van v acantiebonnen. AANKOMST INDISCHE MAIL. De boottrein van het stoomschip Joban de Witt, hetwelk 2 Augfustus te Genua zal aankomen, zal Zondagmorgen te 11 u. 48 aan het Maasstation te Rotterdam aan komen. Aankomst te 's-Gravenhage (SB.) 11 uur. VERTREK DIRECTEUR „ORANJE-HARMONIEKAPEL". Men verzoekt ons opname van het vol gende: Op den len September zal de directeur van de „Oranje Harmoniekapel", de heer A. Haamstra, door zijn benoeming tot kapelmeester der „Rotterdamsche Har monie", de „Oranje Harmoniekapel" als directeur verlaten. Voor de velé ingezetenen van onze stad, welke met deze Vereeniging medeleefden, zal het begrijpelijk zijn, dat het heengaan van den heer Haanstra voor de Vereeni ging minder aangenaam is. Immers is toch de laatste jaren overduidelijk geble ken, dat onzer zijn eminente en bekwame leiding de „Oranje Harmoniekapel" zich in goede richting ontwikkelde. Het be haalde succes op het muziekconcours te Wormerveer zijt daarvan een voldoende bewijs. Ook in den dagelij ksohen omgang was de heer Haanstra voor alles directeur, maar ook verder voor allen een goed kameraad. Doet het ons dus leed, een directeur als de heer Haamstra te zien 'heengaan, daarnaast verheugt het oms, dat een vereeniging als de „Rotterdamsche Harmonie" hem waardig keurde, hem als kapelmeester te benoemen. Wij wenschen de vereeniging geluk met hare keuze en twijfelen niet, of ook die vereeniging zal onder directie van den heer Haanstra tot og meerderen bloei komen. AANBESTEDING. Door den architect S. Krijnen werd Woensdagmorgen alhier aanbesteed: het weder opbouwen van perceel Zuidstraat 43 te Den Helder. Ingeschreven was door de navolgende firma's: E G. Smits 3280, Gebr. van Pelt 3350, H. Freeke 3375, M. O. van der Plas 3381, G. Groot 3495, C. Bot 3495, C. Goes 3534, W. A. Ran 3600, J. Ran 3675, Gebr. Boot f 3680, A. Dienaar 3812. Het werk is aan den laagsten inschrijver gegund. indeeling van dien dag, n.1.15 Augustus waarop de Landdag zal worden gehouden. De voorloopige indeeling is als volgt samengesteld des morgens zal in beide parochiekerken een H. Mis worden op gedragen voor het welslagen. Om 3.15 zal op het sportterrein Geel Wit de mee ting worden gehouden, dit uur is geko zen om de bezoekers van Texel én de omliggende plaatsen in de gelegenheid te stellen tijdig op het terrein aanwezig te zijn. Voor aanwijzingen bij spoor en boot zal worden gezorgd. De voorzitter van de Katholieke Land dagen in dit gewest, burgemeester Nolst, van Enkhuizen, zal de meeting openen, terwijl als sprekers zullen optreden prof. J. H. Niekel, directeur van het Philoso- phium te Warmond en Mr. G. Kropman, wethouder voor sociale aangelegenheden te Amsterdam. Na afloop van de meeting gaan de meetinggangers in optocht naai de H.H. Petrus en Paulusparochie, waar met een plechtig lof wordt gesloten. De muziekvereeniging »Winnubst« zal de meeting met muziek opluisteren en ook bij den optocht mede wei king verleenen. Bij ongunstig weer zal de meeting in het gebouw van den R.K.-Volksbond aan de Molengracht plaats vinden. De programma's, waarin een en ander meer uitvoerig is beschreven, zullen spoe dig verkrijgbaar worden gesteld. ming, materialen e.d. f 13215 (v.j. f 13715), schulden f 3240, pensioenstortingen f 6800. Aan subsidiën zullen moeten worden ontvangen: rijk f 46219.60, ge meente f 19808.40. Begrooting avondcursus. Hiervoor is het rijkssubsidie geraamd op f 2954, het gemeentelijk op f 1266. Ook deze begrootingen worden goed gekeurd. Voorzitter deelt mede, dat ver ons vorig nummer vermeld, dat bij den heer Th. van Deutekom, Kanaalweg 2a, een dame aanwezig is voor hand- en voet verzorging. De bedoeling was te vermel den, dat in de kapperszaak van dezen heer een manicure en pedicure beschik baar is voor hand- en voetverzorging. AMBACHTSSCHOOL DEN HELDER. In het gebouw der Ambachtsschool werd gisterenavond de jaarlijksche alge- meene ledenvergadering gehouden,waarin het jaarverslag en de rekeningen en be grootingen werden behandeld. Met ken nisgeving was afwezig de heer notaris Schreuder. Herdenking van den heer L. Boon. Nadat de notulen der vorige vergade ring waren gelezen en goedgekeurd, neemt de Voorzitter, de heer D. H. Grunwald, het woord om eenige woorden te wijden aan de nagedachtenis van het overleden bestuurslid, den heer L. Boon Ofschoon nog maar kort als zoodanig werkzaam, heeft de heer Boon getoond een ijverig bestuurslid te zijn, en heeft hij de functie van Secretaris met veel toewijding vervuld. Zijn overlijden heeft ons diep getroffen en wij hadden hem gaarne nog eenige jaren aan onze school verbonden gezien. Tengevolge van het GBAF ZEPPELIN EN MUSIS SAOBIM |J«. Men verzoekt ons om opname van het vertegenwoordigd en afscheidswoorden volgende- gesproken. Wij hopen, dat hy in hooger U zult'vragen wat beteekent deze ooms "toen de belooning zal ontvangen voor binatie? Dat zit zool De „Zeppelin" zal wat hy in het belang der maat- a.s. Zaterdag in „Musis Sacrum" een schappij heeft verricht, noodlanding uitvoeren, hetwelk de oom- Deze rede werd door de vergadering mandant, Dr. Eckener, niet moeilijk acht, staande aangehoord, dank zij de aanwezigheid van een groote Vermlndierdle schoolgeldregeling, iichtkap op het dak van „Musis Sacrum". j)e Voorzitter deelt naar aanleiding Om weder vlot te komen acht hij echter van eene mededeeling in de notulen mede, een moeilijk probleem. _Dr._ Eckener spe- ^at, om tegemoet te komen aan desbe- culeert echter op een „helder oogenblïk" van de bezoekers van „Musis Sacrum" en verzoekt dien avond iedere(n) bezoe- ker(ster) te willen opgeven hoe of „de Zep" weder kan verdwijnen. Zondagavond zal dan door allen kun nen worden medegewerkt op de beste manier, welke Zaterdag aan de hand wordt gedaan. De Directie van „Musis Sacrum", die het gevaarte ook gaarne wil kwijt raken, stelt voor de beste mede werker een souvenir beschikbaar. Zooals de advertentie in dat blad al reeds aangeeft, kunt u op het kaartje van Zaterdag ook Zondag nog eens genieten. Wij' wenschen de .^Zeppelin"-jagers veel succes toe. INBRAAK IN DE VAN DER DUIN VAN MAASDAMSTRAAT. Dinsdagmiddag is ingebroken in de woning van den heer Verburgt, van der Duyn van Maasdamstraat 20. De bewonoster was van kwart voor drie tot kwart over vijf afwezig en in dien tijd hebben de inbreker(s) zich door forceeren van het stevige slot op de achterdeur, toegang tot het huis verschaft, waar zij terdege rondgesnuffeld hebben. De lin nenkast werd met een sleutel van een an dere kast (de goede sleutel had de be woonster medegenomen) geopend en over hoop gehaald. Eenige gouden sieraden werden ontvreemd. Een bedrag aan geld, dat in huis aanwezig was, werd! niet ge vonden. De inbraak, die op klaarlichten dag ge beurd is, is niet opgemerkt, en is dus een sterk staaltje van onbeschaamdheid van de daders. De politie heeft de zaak in onderzoek. Wij maken van deze gelegenheid nog maals gebruik onze lezeressen) op het hart te drukken dat zij geen voorwerpen van waarde, of geld, onbeheerd in huis moeten laten. VLIEGONGELUK BIJ „DE MOK". Een der Inzittenden Hebt gewond. Dinsdagmorgen heeft het watervlieg tuig W 67 van het vliegkamp „de Mok', toen het toestel, in de onmiddellijke nabij heid van het vliegkamp, met een bocht over het water vloog, met den vleugel het water geraakt, waardoor het over den kop sloeg. Het vliegtuig werd geheel ver nield. De bestuurder, de off.-vlieger Hesse- ling, bleef ongedeerd, de passagier, de korp. der mariniers Haasstra, werd licht gewond en is naar het Marine-hospitaal alhier vervoerd. SIC TRANSIT GLORIA MUNDL Het ramtorenschip „De Stier" dat reeds jaren uit dienst is, en dat eenige jaren terug gediend heeft voor doelwit van vliegtuigbommen, is hedenmiddag door middel van dynamietpatronen opgeblazen. Zooals men zich zal herinneren, heeft treffende verzoeken van ouders, door den minister een verlaagde schoolgeldrege ling is ontworpen, die zich beter bij de inkomens aanpast. Finantleel verslag. De penningmeester, de heer K as tel ij n brengt verslag uit over de rekening en verantwoording 1929. Wij ontleenen er de volgende cijfers aanOntvangsten (school gelden f 4310.076,pensioenverhaalf 2757.37, subsidie rijk f 41449.40, id. gemeente f ^6800.Uitgaven: (Jaarwedden en salarissen, inclusief conciërge, admi nistratief personeel en werkvrouw f44420.11, gebouw f2920.59, verlichting, verwarming, water 1744.35, materiaal e.d. f3409.61, gereedschappenen leermid delen f 3421.20, totaal algemeene kosten f 11936.12®, enz. Rekening en verantwoording winter avondcursussen. Ontvangsten totaal f 8601.80®, uitgaven f 4101.77, rijkssub sidie f 2521.26, gem. subsidie f 1200. jaarwedden en salarissen f 2430.67. Verificatie der rekeningen. Daar van gemeentewege de rekeningen worden geverifieerd door den gem. ac countant, acht het Bestuur het onnoodig deze rekeningen nog eens in handen te stellen van een speciale commissie voor het nazien, zooals tot dusver geschiedde. Voorgesteld wordt, mede in verband met voorgenomen statutenwijziging, ook dit maal weder, evenals ten vorigen jare aldus te handelen. De heer Kastelijn is het hiermede niet eens. Spr. acht deze eontróle wel noodig; ten vorigen jare is hij bijv. nim mer gedechargeerd en spr. zou gaarne ten opzichte van zijn finantieel beheer decharge hebben. De H u r g e m e e s t e r, de heer Driessen, meent ook, dat doze contröle wenschelijk is. Zij kan geschieden onafhankelijk van de verificatie door de gemeente. Deze laatste houdt zich uitteraard uitsluitend bezig met de cijfers, terwijl zoo'n com missie pit de leden meer de doelmatig heid der cijfers nagaat, en de wijze waarop de gelden zijn aangewend. Om deze be voegdheid aan de leden te ontzeggen acht spr.. principieel niet juist. De heer Kastelen wil dan ook gaarne alsnogl decharge| voor de rekening van verleden jaar. Na eenige discussie, waarin ook de urgentie eener statutenwijziging, die met deze verandering verband houdt, wordt besproken, worden tenslotte de heeren Rueck, Burgers en De Jong tot leden dezer commissie benoemd. Jaarverslag 1029. Voorlezing wordt gedaan doer den directeur van het Jaarverslag 1929. Aan gezien dit in druk verschijnt, zal t.z.t. hierop door ons worden teruggekomen. Begrooting 1931. Hieraan ontleenen wij de volgende cijfers: schoolgelden f 2600 (in 1930 f4000) het schip jarenlang bij fort Oostoever ge- Deze verlaging houdt verband met de legen waar het als kruitbergplaats dien- veranderde schoolgeldheffing, waarvan de. Eveneens lag daar nog een vaartuig hierboven sprake is, Jaarwedden f47150 „De Heldin" een schip van nog ouderen (v.j. f 47120), onderhoud gebouw inven- daturn, dat nu ook reeds lang gesloopt is.taris, assurantie, belasting e.d.'f 3260 algemeene kosten, verlichting,verwar leden jaar aangevangen is met het af nemen van een licht toelatingsexamen. Men verkeerde steeds in de meening, dat jongens, die voor andere scholen niet geschikt waren, wel op de Ambachtsschool konden worden toegelaten. Daarom zijn deze examens ingesteld, en ondanks het feit, dat ze slechts eenvoudige elementaire kennis vereischen, zijn er toch nog enkele jongens afgewezen. Het is te hopen, dat in de toekomst het verloop dezer examens wat beter is. Het is juist voor onze Am bachtsschool noodig wat strenger op te treden, omdat als regel de aan onze school behaalde resultaten beter zijn dan van andere scholen- Nieuwe elschen voor machlnlsten- opleiding. Bij de rondvraag komt ter sprake de kwestie van de machinisten-opleiding. Naar aanleiding van eene uitlating van den Voorzitter jegens den Burgemeester, dat de voorgenomen oprichting van een machinistencursus aan de nieuwe Zee vaartschool niet in het belang is van de Ambachtsschool, stelt de Burgemees ter de vraag of deze meening inderdaad die van het geheele bestuur is. In dat geval lijkt het spr. wenschelijk, dat dit college daarvan kennis geve aan B. en W., teneinde deze kwestie onder de oogen te kunnen zien. Spr. merkt op, dat de opleiding aan de Zeevaartschool eerst begint voor iien, die eind-diploma Am bachtsschool bezitten, zoodat z. i. van benadeeling geen sprake kan zijn. Daar deze opleiding onder het zeevaartkundig onderwijs ressorteert, is uit den aard der zaak de Inspecteur van het Nijverheids onderwijs niet in deze zaak gekend. De Voorzitter antwoordt, dat de tot nu toe behaalde resultaten van de machinisten-opleiding zeer goed zijn ge weest. De jongens komen 1 jaar op de werf voor de praktijk en waren dan klaar. Bovendien bezit de Ambachtsschool de voor het praktisch onderwijs noodige in strumenten en gereedschappen. Als de Zeevaartsohool zoo'n cursus in het leven roept, zouden de kosten noodeloos hoog worden, doordat men zich daar dan ook voor het onderwijs moest inrichten. Op die gronden is spr. van meening dat de mach.-cursus aan de Zeevaartschool on noodig is. De Burgemeester antwoordt, dat deze veronderstelling onjuist is. Men krijgt aan de Zeevaartschool de boogere opleiding, die de Ambachtsschool niet kan geven en spr. begrijpt dan ook niet wat er tegen is. De directeur der school, de heer Smits wijst er op, dat de jongens van de Am bachtsschool in het nadeel zijn tegenover jongelui van andere opleiding, doordat voor hen de opleiding 6 jaar zou duren Voor een jongen met 1 jaar H.B.S. is 4 jaar voldoende, voor een leerling van de U.L.O. of M.U.L.O. 5 jaar. Op andere Zeevaartscholen worden de jongens van de Ambachtsschool toegelaten in de le klasse. Hier slechts in de voorbereiden de, hetgeen hun een achterstand geeft. De Burgemeester merkt, naar aanleiding hiervan, op, dat dan wellicht ware na te gaan of niet een tweejarige opleiding kan worden gegeven. Maar op de Ambachtsschool missen ze de alge meene ontwikkeling, die nu eenmaal voor een hoogeren cursus vereischt wordt. Hierover ontstaat een levedigen gedach- tenwisseling. De heer G r tl n w a 1 d acht de praktlèche opleiding de voor naamste de heer Rueck vindt voort gezet praktisch onderwijs goed, maar acht theoretische kennis zeer belangrijk. De kennis die tegenwoordig van de ma chinisten geëischt wordt, is heel wat meer dan vroeger. Dat de jongens van de Am bachtsschool dan ook achtergesteld zou den worden bij anderen, kan spr. niet inzien. Het is hun belang evenwel, dat er een veranderde opleiding kome aan de school. Overste Mantz merkt op, dat in de toekomst het theoretisch examen wordt verzwaard en op de Ambachtsschool on voldoende is voor de vóóropleiding. De school zal dientengevolge een deel harer leerlingen verliezen. Laat ons de hand in eigen boezem steken en het meer wetenschappelijk deel der opleiding over dragen aan de Zeevaartschool. De lief hebberij voor de koopvaardij is aan het verminderen. Ito elschen worden opgevoerd. Men tracht nu door verhoogde eischen een ander soort machinisten te kweeken. De scheepvaart-maatschappijen hebben een tekort aan machinisten A- en B-diplo ma. Het is daarom goed, dat de Zee vaartschool deze opleiding mogelijk maakt Maar natuurlijk zal geen jongen dan meer via de Ambachtsschool naar deze opleiding gaan. Men bedenke evenwel, dat meer en meer de groote maatschap pijen varen met vaklieden, en dienten gevolge van de machinisten minder prac- tisohe kennis wordt geëischt. Men zou als het ware een parallel kunnen trekken met de medische wetenschap, waarvoor, tengevolge van de steeds hooger wor dende eischen, meer en meer specialisten worden gekweekt. Tegenover de meening van den heer Grünwald, als zou tengevolge van de verzwaring der eischen er nog minder liefhebberij voor het vak komen, staat die van een ander deel der vergadering, keerde het geval zal zijn. Overste Mantz merkt nog op, dat deze verzwaring van eischen juist een poging is van de scheepvaart-maatschappijen om van ae machinisten meer en meer officieren te maken. Er is, ook bij de marine, een tendenz merkbaar om het beroep op te voeren en dat streven dient te worden^ toegejuicht. Het resultaat van de besprekingen is, dat het Bestuur der School nader de zaak onder de oogen zal zien en eventueel de bezwaren betreffende deze mach.cursus jij B. en W. zal indienen. Aangezien niemand meer het woord verlangt, wordt de vergadering vervol gens onder dankzegging gesloten. MET DE „E.S.O.N.A." NAAR DE ZUIDERZEEWERKEN. Een schitterende tocht. En thousiaste passagiers. Een prijzenswaardig Initiatief. Een der deelnemers aan den toobt verzocht ons opname van onderstaand verslag Reeds de vorige week zou de eerste Woensdagsche tocht van een der passa giersbooten van de »Esona« naar de Zuiderzeewerken plaats hebben. Helaas kon toen door stormachtig weer de reis niet doorgaan en ook deze week schenen regen en wind een streep te zullen halen door de plannen van velen, die gaarne een pleiziervaart als deze zouden mee maken.' Woensdagmorgen echter bleek de wind te zijn gaan liggen en al dreigden donkere wolken, de directie der »Esona« besloot den tocht te doen doorgaan en werd ongetwijfeld bij dit besluit gesteund door een 40 50-tal passagiers, die tegen aoht uur kwamen opdagen. De stoomboot 'Amsterdam», die op andere dagen den passagiers- en goede rendienst met Amsterdam onderhoudt, lag nu gemeerd aan den steiger van de Texelsche boot en koos even 8 uur zee. Weldra gleden we uit de haven om met een ruime bocht om het fort Harssens te «Varen in de richting van Wieringen. Al spoedig bleek, dat het schip vast op het water lag en dat voor zeeziekte niet de minste vrees behoefde te bestaan. Als loods bevond zich aan boord de heer Jaarsma, die, bekend met de aan voortdurende wijzigingen onderhevige vaarwaters, een te waardeeren gids bleek. Aanvankelijk hield het weer zich goed en konden de passagiers genieten van een heerlijk vergezicht over den effen waterspiegel. Allengs verdwenen de omtrekken van Den Helder, de Noordhollandsche Zuider zeekust en van Texel uit het gezicht en weldra was nergens meer land te be kennen. Een enkel voorbijkomend vaartuig trekt voor een oogenblik de belangstelling, doch verder is er niets dan één wijd watervlak, waarin zich onze boot, begun stigd door den stroom, vrij snel voort beweegt. Na ongeveer een uur varen komt de kust van Wieringen in zicht. Weldra is ook de afsluitdijk zichtbaar en nog even later teekenen de kerktorens van Hippo- lytushoef en Westerland zich scherp af tegen de donkere lucht. Het is intusschen gaan regenen en ofschoon donkere wolken bet uitzicht beperken, lijdt de stemming aan boord er niet in het minst onder. Men staat of zit immers droog. Weldra wordt de haven van den Oever bereikt. Van uit zee zijn de machtige bouwwerken der uitwateringssluizen, die weldra zullen worden bezichtigd, reeds duidelijk zichtbaar. We minderen vaart en draaien al spoedig de Werkhaven binnen, waar de boot naast een der groote, in lading zijnde schuiten, wordt gemeerd. Op Wieringen. Allen verlaten de boot en onder leiding van den Heer Jaarsma, die ook te land een voortreffelijke gids bleek, begeven we ons door de smalle straatjes in de richting van de sluiswerken, die nu nog omringd door een dijk een machtigen in druk maken. Hier komen we reeds onder de bekoring van den durf en bekwaam heid onzer Nederlandsche ingenieurs, die hier kunnen toonen tot welk een groot nationaal werk zij in staat zijn. Van nabij kunnen worden bezichtigd de in aanbouw zijnde spoorbrug, de sluis werken voor het scheepvaartverkeer en de uitwateringssluizen voor de regeling van het waterpeil onzer toekomstige twaalfde provincie. Het oponthoud te Wieringen zou slechts één uur duren zoodat al spoedig de te rugtocht wordt aanvaard langs de kan toorgebouwen en ontspanningslokalen. Weer dreigen donkere wolken—'t was juist gedurende het oponthoud te Wierin gen droog geweest— en allen haasten zich terug naar de haven, waar te midden van het bedrijvig lossen en laden van schepen, die allerlei materialen aan- en afvoeren, onze boot weer wacht om ons verder te brengen. Naar het BreezantL Verder gaat de tocht, vlak langs het reeds gereed zijnde deel van den dijk in de richting van het Breezand. Hier komt eerst recht tot uiting welk een geweldig werk het leggen van den afsluitdijk is. Hier klinkt luid het lied van den arbeid. Met klimmende belangstelling volgen de passagiers de verrichtingen van de enorme werktuigen, die bij ditgrootsche werk worden gebruikt. Geruimen tijd varen we langs den nieuwen dijk en zien ons omringd door baggermolens, grijpers, keileemtranspor- teurs, zandzuigers en hoe ze verder mo gen heeten en allen in volle actie (Het groote voordeel van een tocht op dat van meening ia,"dat

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1930 | | pagina 5