TWEEDE EN LAATSTE BLAD
STADSNIEUWS
Manshanden,
f 2886, J. A. Brouwer Co. 3500.
Toelatingsexamens.
voor
Licht op
alle voertuigen:
Zomertijd.
Donderdag 31 Juli 21.23 uur.
V rijdag 1 Aug21.21
Verder werd' door denzelfden architect Salon
aanbesteed het buitenverfwerk van 62 j Coiffeur de Dames,
woningen in het Tuindorp alhier. Hier- Ondulation Indéfrisable
voor waren de navolgende billetten inge- n
komen: P. de Kok 1790, firma gebr. Ondulation SVlarcel
Hoogerduyn 1860, H. Sohoneveld 1890, sta^man Bosseatraat 50. Telefoon 514
W. F. Kriek 2000, A. J. de Bunje 2070,
J. S. Nieuwbuurt 2100, Gebr. de Boer
KATHOLIEKE LANDDAGEN. owïeer baJ, twee
Jaarlijks wordt in dit gewest, omvat- nabij paal 4 het in zeer verregaanden staat
tende de plaatsen tusschen H.-Hugow.en van ontbinding verkeerend lyk van een
Texel, een Katholieke Landdag gehouden, manspersoon aangespoeld,
waarin sprekers van naam eenige onder- Identificatie was onmogelijk.
werpen behandelen. Thans is onze ge- uATiprrDV ww PTfTYTPTTRTr
meente daarvoor aangewezen. Dinsdag- MANICURE EN FELUCCKE.
avond had een bespreking plaats met het
comité voor de Landdagen en het bestuurKccimcai e.
van katholiek Den Helder, omtrent de Tengevolge van een misverstand is in
De heer H. J. D. Bchenkius, alhier,
opgeleid door Aikes' Cursussen te Soest,
slaagde voor het „Mercurius"-diplotma
Nederlandsche Handelscorrespondentie.
Mej. Menny van der Veen, vroeger
leerlinge der R.H.S. te Den Helder,
slaagde 26 Juli voor het toelatingsexamen
R.-K. Kweekschool te Bergen.
EEN JUBILARIS.
Vrijdag 1 Augustus a.s. hoopt onze
stadgenoot de heer IJ. Schager, werkman
bij de voorraadmagazijrien op 's Rijks
werf, den dag te herdenken waarop hij
voor 26 jaren op 's Rijkswerf kwam.
HOOG BEZOEK.
Prins TakamtatBoe komt naar
Den Heldier.
Vrijdag 8 Augustus zal Prins Takaimat-
soe, de broeder van den keizer van Japan,
een bezoek aan onze stad brengen. Hij
zal om 11 u. arriveeren en een bezoek
brengen aam Hr. Ms. torpedojager „Witte
de With"', die op de reede van Texel ligt.
De Lunch zal gebruikt worden aan boord
van Hr. Ms. „Heemskerk", waar Z.K.H.
de gast zal zöjn van Z.E. vice-admiraal
Quant. Otm 1 uur vertrekt de prins voor
een bezoek aan de Zuiderzeewerken, bij
Wieringen.
De Prins zal vergezeld zijn vani zijn
echtgenoot©.
STEDELIJK MUZIEKKORPS.
Daar het gewoonte is, dat het Stedelijk
Muziekkorps op 2 August© een concert
geeft, kan dit nu geen doorgang vinden,
daar er, in verband imet de vacantie van
de bouwvakarbeiders, eenige onmisbare
krachten uitstedig zijn.
WEDSTRIJDEN SPEELTUIN
TUINDORP.
Gaarne vestigen wij de aandacht op de
advertentie in het nummer van heden,
waarhiji de leden en donateurs opgeroe
pen worden voor deelname aan de diverse
wedstrijden, die op den dag der opening
worden gehouden.
ALGEMEENE NEDERLANDSCHE
BOU WV AKARBEIDERSBOND.
Wij verwijzen naar een advertentie in
dit nummer bereffende de inlevering van
v acantiebonnen.
AANKOMST INDISCHE MAIL.
De boottrein van het stoomschip Joban
de Witt, hetwelk 2 Augfustus te Genua zal
aankomen, zal Zondagmorgen te 11 u. 48
aan het Maasstation te Rotterdam aan
komen. Aankomst te 's-Gravenhage (SB.)
11 uur.
VERTREK DIRECTEUR
„ORANJE-HARMONIEKAPEL".
Men verzoekt ons opname van het vol
gende:
Op den len September zal de directeur
van de „Oranje Harmoniekapel", de heer
A. Haamstra, door zijn benoeming tot
kapelmeester der „Rotterdamsche Har
monie", de „Oranje Harmoniekapel" als
directeur verlaten.
Voor de velé ingezetenen van onze stad,
welke met deze Vereeniging medeleefden,
zal het begrijpelijk zijn, dat het heengaan
van den heer Haanstra voor de Vereeni
ging minder aangenaam is. Immers is
toch de laatste jaren overduidelijk geble
ken, dat onzer zijn eminente en bekwame
leiding de „Oranje Harmoniekapel" zich
in goede richting ontwikkelde. Het be
haalde succes op het muziekconcours te
Wormerveer zijt daarvan een voldoende
bewijs. Ook in den dagelij ksohen omgang
was de heer Haanstra voor alles directeur,
maar ook verder voor allen een goed
kameraad. Doet het ons dus leed, een
directeur als de heer Haamstra te zien
'heengaan, daarnaast verheugt het oms, dat
een vereeniging als de „Rotterdamsche
Harmonie" hem waardig keurde, hem als
kapelmeester te benoemen. Wij wenschen
de vereeniging geluk met hare keuze en
twijfelen niet, of ook die vereeniging zal
onder directie van den heer Haanstra tot
og meerderen bloei komen.
AANBESTEDING.
Door den architect S. Krijnen werd
Woensdagmorgen alhier aanbesteed: het
weder opbouwen van perceel Zuidstraat
43 te Den Helder. Ingeschreven was door
de navolgende firma's: E G. Smits 3280,
Gebr. van Pelt 3350, H. Freeke 3375,
M. O. van der Plas 3381, G. Groot 3495,
C. Bot 3495, C. Goes 3534, W. A. Ran
3600, J. Ran 3675, Gebr. Boot f 3680,
A. Dienaar 3812. Het werk is aan den
laagsten inschrijver gegund.
indeeling van dien dag, n.1.15 Augustus
waarop de Landdag zal worden gehouden.
De voorloopige indeeling is als volgt
samengesteld des morgens zal in beide
parochiekerken een H. Mis worden op
gedragen voor het welslagen. Om 3.15
zal op het sportterrein Geel Wit de mee
ting worden gehouden, dit uur is geko
zen om de bezoekers van Texel én de
omliggende plaatsen in de gelegenheid
te stellen tijdig op het terrein aanwezig
te zijn. Voor aanwijzingen bij spoor en
boot zal worden gezorgd.
De voorzitter van de Katholieke Land
dagen in dit gewest, burgemeester Nolst,
van Enkhuizen, zal de meeting openen,
terwijl als sprekers zullen optreden prof.
J. H. Niekel, directeur van het Philoso-
phium te Warmond en Mr. G. Kropman,
wethouder voor sociale aangelegenheden
te Amsterdam. Na afloop van de meeting
gaan de meetinggangers in optocht naai
de H.H. Petrus en Paulusparochie, waar
met een plechtig lof wordt gesloten. De
muziekvereeniging »Winnubst« zal de
meeting met muziek opluisteren en ook
bij den optocht mede wei king verleenen.
Bij ongunstig weer zal de meeting in
het gebouw van den R.K.-Volksbond aan
de Molengracht plaats vinden.
De programma's, waarin een en ander
meer uitvoerig is beschreven, zullen spoe
dig verkrijgbaar worden gesteld.
ming, materialen e.d. f 13215 (v.j. f 13715),
schulden f 3240, pensioenstortingen
f 6800. Aan subsidiën zullen moeten
worden ontvangen: rijk f 46219.60, ge
meente f 19808.40.
Begrooting avondcursus. Hiervoor is
het rijkssubsidie geraamd op f 2954, het
gemeentelijk op f 1266.
Ook deze begrootingen worden goed
gekeurd.
Voorzitter deelt mede, dat ver
ons vorig nummer vermeld, dat bij den
heer Th. van Deutekom, Kanaalweg 2a,
een dame aanwezig is voor hand- en voet
verzorging. De bedoeling was te vermel
den, dat in de kapperszaak van dezen
heer een manicure en pedicure beschik
baar is voor hand- en voetverzorging.
AMBACHTSSCHOOL DEN HELDER.
In het gebouw der Ambachtsschool
werd gisterenavond de jaarlijksche alge-
meene ledenvergadering gehouden,waarin
het jaarverslag en de rekeningen en be
grootingen werden behandeld. Met ken
nisgeving was afwezig de heer notaris
Schreuder.
Herdenking van den heer L.
Boon.
Nadat de notulen der vorige vergade
ring waren gelezen en goedgekeurd,
neemt de Voorzitter, de heer D. H.
Grunwald, het woord om eenige woorden
te wijden aan de nagedachtenis van het
overleden bestuurslid, den heer L. Boon
Ofschoon nog maar kort als zoodanig
werkzaam, heeft de heer Boon getoond
een ijverig bestuurslid te zijn, en heeft
hij de functie van Secretaris met veel
toewijding vervuld. Zijn overlijden heeft
ons diep getroffen en wij hadden hem
gaarne nog eenige jaren aan onze school
verbonden gezien. Tengevolge van het
GBAF ZEPPELIN EN MUSIS SAOBIM |J«.
Men verzoekt ons om opname van het vertegenwoordigd en afscheidswoorden
volgende- gesproken. Wij hopen, dat hy in hooger
U zult'vragen wat beteekent deze ooms "toen de belooning zal ontvangen voor
binatie? Dat zit zool De „Zeppelin" zal wat hy in het belang der maat-
a.s. Zaterdag in „Musis Sacrum" een schappij heeft verricht,
noodlanding uitvoeren, hetwelk de oom- Deze rede werd door de vergadering
mandant, Dr. Eckener, niet moeilijk acht, staande aangehoord,
dank zij de aanwezigheid van een groote Vermlndierdle schoolgeldregeling,
iichtkap op het dak van „Musis Sacrum". j)e Voorzitter deelt naar aanleiding
Om weder vlot te komen acht hij echter van eene mededeeling in de notulen mede,
een moeilijk probleem. _Dr._ Eckener spe- ^at, om tegemoet te komen aan desbe-
culeert echter op een „helder oogenblïk"
van de bezoekers van „Musis Sacrum" en
verzoekt dien avond iedere(n) bezoe-
ker(ster) te willen opgeven hoe of „de
Zep" weder kan verdwijnen.
Zondagavond zal dan door allen kun
nen worden medegewerkt op de beste
manier, welke Zaterdag aan de hand
wordt gedaan. De Directie van „Musis
Sacrum", die het gevaarte ook gaarne
wil kwijt raken, stelt voor de beste mede
werker een souvenir beschikbaar.
Zooals de advertentie in dat blad al
reeds aangeeft, kunt u op het kaartje van
Zaterdag ook Zondag nog eens genieten.
Wij' wenschen de .^Zeppelin"-jagers
veel succes toe.
INBRAAK IN DE VAN DER DUIN
VAN MAASDAMSTRAAT.
Dinsdagmiddag is ingebroken in de
woning van den heer Verburgt, van der
Duyn van Maasdamstraat 20.
De bewonoster was van kwart voor drie
tot kwart over vijf afwezig en in dien tijd
hebben de inbreker(s) zich door forceeren
van het stevige slot op de achterdeur,
toegang tot het huis verschaft, waar zij
terdege rondgesnuffeld hebben. De lin
nenkast werd met een sleutel van een an
dere kast (de goede sleutel had de be
woonster medegenomen) geopend en over
hoop gehaald. Eenige gouden sieraden
werden ontvreemd. Een bedrag aan geld,
dat in huis aanwezig was, werd! niet ge
vonden.
De inbraak, die op klaarlichten dag ge
beurd is, is niet opgemerkt, en is dus een
sterk staaltje van onbeschaamdheid van
de daders.
De politie heeft de zaak in onderzoek.
Wij maken van deze gelegenheid nog
maals gebruik onze lezeressen) op het
hart te drukken dat zij geen voorwerpen
van waarde, of geld, onbeheerd in huis
moeten laten.
VLIEGONGELUK BIJ „DE MOK".
Een der Inzittenden Hebt gewond.
Dinsdagmorgen heeft het watervlieg
tuig W 67 van het vliegkamp „de Mok',
toen het toestel, in de onmiddellijke nabij
heid van het vliegkamp, met een bocht
over het water vloog, met den vleugel het
water geraakt, waardoor het over den
kop sloeg. Het vliegtuig werd geheel ver
nield.
De bestuurder, de off.-vlieger Hesse-
ling, bleef ongedeerd, de passagier, de
korp. der mariniers Haasstra, werd licht
gewond en is naar het Marine-hospitaal
alhier vervoerd.
SIC TRANSIT GLORIA MUNDL
Het ramtorenschip „De Stier" dat reeds
jaren uit dienst is, en dat eenige jaren
terug gediend heeft voor doelwit van
vliegtuigbommen, is hedenmiddag door
middel van dynamietpatronen opgeblazen.
Zooals men zich zal herinneren, heeft
treffende verzoeken van ouders, door den
minister een verlaagde schoolgeldrege
ling is ontworpen, die zich beter bij de
inkomens aanpast.
Finantleel verslag.
De penningmeester, de heer K as tel ij n
brengt verslag uit over de rekening en
verantwoording 1929. Wij ontleenen er de
volgende cijfers aanOntvangsten (school
gelden f 4310.076,pensioenverhaalf 2757.37,
subsidie rijk f 41449.40, id. gemeente
f ^6800.Uitgaven: (Jaarwedden en
salarissen, inclusief conciërge, admi
nistratief personeel en werkvrouw
f44420.11, gebouw f2920.59, verlichting,
verwarming, water 1744.35, materiaal
e.d. f3409.61, gereedschappenen leermid
delen f 3421.20, totaal algemeene kosten
f 11936.12®, enz.
Rekening en verantwoording winter
avondcursussen. Ontvangsten totaal
f 8601.80®, uitgaven f 4101.77, rijkssub
sidie f 2521.26, gem. subsidie f 1200.
jaarwedden en salarissen f 2430.67.
Verificatie der rekeningen.
Daar van gemeentewege de rekeningen
worden geverifieerd door den gem. ac
countant, acht het Bestuur het onnoodig
deze rekeningen nog eens in handen te
stellen van een speciale commissie voor
het nazien, zooals tot dusver geschiedde.
Voorgesteld wordt, mede in verband met
voorgenomen statutenwijziging, ook dit
maal weder, evenals ten vorigen jare
aldus te handelen.
De heer Kastelijn is het hiermede
niet eens. Spr. acht deze eontróle wel
noodig; ten vorigen jare is hij bijv. nim
mer gedechargeerd en spr. zou gaarne
ten opzichte van zijn finantieel beheer
decharge hebben.
De H u r g e m e e s t e r, de heer Driessen,
meent ook, dat doze contröle wenschelijk
is. Zij kan geschieden onafhankelijk van
de verificatie door de gemeente. Deze
laatste houdt zich uitteraard uitsluitend
bezig met de cijfers, terwijl zoo'n com
missie pit de leden meer de doelmatig
heid der cijfers nagaat, en de wijze waarop
de gelden zijn aangewend. Om deze be
voegdheid aan de leden te ontzeggen
acht spr.. principieel niet juist.
De heer Kastelen wil dan ook gaarne
alsnogl decharge| voor de rekening van
verleden jaar.
Na eenige discussie, waarin ook de
urgentie eener statutenwijziging, die met
deze verandering verband houdt, wordt
besproken, worden tenslotte de heeren
Rueck, Burgers en De Jong tot leden
dezer commissie benoemd.
Jaarverslag 1029.
Voorlezing wordt gedaan doer den
directeur van het Jaarverslag 1929. Aan
gezien dit in druk verschijnt, zal t.z.t.
hierop door ons worden teruggekomen.
Begrooting 1931.
Hieraan ontleenen wij de volgende
cijfers: schoolgelden f 2600 (in 1930 f4000)
het schip jarenlang bij fort Oostoever ge- Deze verlaging houdt verband met de
legen waar het als kruitbergplaats dien- veranderde schoolgeldheffing, waarvan
de. Eveneens lag daar nog een vaartuig hierboven sprake is, Jaarwedden f47150
„De Heldin" een schip van nog ouderen (v.j. f 47120), onderhoud gebouw inven-
daturn, dat nu ook reeds lang gesloopt is.taris, assurantie, belasting e.d.'f 3260
algemeene kosten, verlichting,verwar
leden jaar aangevangen is met het af
nemen van een licht toelatingsexamen.
Men verkeerde steeds in de meening,
dat jongens, die voor andere scholen niet
geschikt waren, wel op de Ambachtsschool
konden worden toegelaten. Daarom zijn
deze examens ingesteld, en ondanks het
feit, dat ze slechts eenvoudige elementaire
kennis vereischen, zijn er toch nog enkele
jongens afgewezen. Het is te hopen, dat
in de toekomst het verloop dezer examens
wat beter is. Het is juist voor onze Am
bachtsschool noodig wat strenger op te
treden, omdat als regel de aan onze school
behaalde resultaten beter zijn dan van
andere scholen-
Nieuwe elschen voor machlnlsten-
opleiding.
Bij de rondvraag komt ter sprake de
kwestie van de machinisten-opleiding.
Naar aanleiding van eene uitlating van
den Voorzitter jegens den Burgemeester,
dat de voorgenomen oprichting van een
machinistencursus aan de nieuwe Zee
vaartschool niet in het belang is van de
Ambachtsschool, stelt de Burgemees
ter de vraag of deze meening inderdaad
die van het geheele bestuur is. In dat
geval lijkt het spr. wenschelijk, dat dit
college daarvan kennis geve aan B. en
W., teneinde deze kwestie onder de oogen
te kunnen zien. Spr. merkt op, dat de
opleiding aan de Zeevaartschool eerst
begint voor iien, die eind-diploma Am
bachtsschool bezitten, zoodat z. i. van
benadeeling geen sprake kan zijn. Daar
deze opleiding onder het zeevaartkundig
onderwijs ressorteert, is uit den aard der
zaak de Inspecteur van het Nijverheids
onderwijs niet in deze zaak gekend.
De Voorzitter antwoordt, dat de
tot nu toe behaalde resultaten van de
machinisten-opleiding zeer goed zijn ge
weest. De jongens komen 1 jaar op de
werf voor de praktijk en waren dan klaar.
Bovendien bezit de Ambachtsschool de
voor het praktisch onderwijs noodige in
strumenten en gereedschappen. Als de
Zeevaartsohool zoo'n cursus in het leven
roept, zouden de kosten noodeloos hoog
worden, doordat men zich daar dan ook
voor het onderwijs moest inrichten. Op
die gronden is spr. van meening dat de
mach.-cursus aan de Zeevaartschool on
noodig is.
De Burgemeester antwoordt, dat
deze veronderstelling onjuist is. Men
krijgt aan de Zeevaartschool de boogere
opleiding, die de Ambachtsschool niet
kan geven en spr. begrijpt dan ook niet
wat er tegen is.
De directeur der school, de heer Smits
wijst er op, dat de jongens van de Am
bachtsschool in het nadeel zijn tegenover
jongelui van andere opleiding, doordat
voor hen de opleiding 6 jaar zou duren
Voor een jongen met 1 jaar H.B.S. is
4 jaar voldoende, voor een leerling van
de U.L.O. of M.U.L.O. 5 jaar. Op andere
Zeevaartscholen worden de jongens van
de Ambachtsschool toegelaten in de le
klasse. Hier slechts in de voorbereiden
de, hetgeen hun een achterstand geeft.
De Burgemeester merkt, naar
aanleiding hiervan, op, dat dan wellicht
ware na te gaan of niet een tweejarige
opleiding kan worden gegeven. Maar op
de Ambachtsschool missen ze de alge
meene ontwikkeling, die nu eenmaal voor
een hoogeren cursus vereischt wordt.
Hierover ontstaat een levedigen gedach-
tenwisseling. De heer G r tl n w a 1 d acht
de praktlèche opleiding de voor
naamste de heer Rueck vindt voort
gezet praktisch onderwijs goed, maar
acht theoretische kennis zeer belangrijk.
De kennis die tegenwoordig van de ma
chinisten geëischt wordt, is heel wat meer
dan vroeger. Dat de jongens van de Am
bachtsschool dan ook achtergesteld zou
den worden bij anderen, kan spr. niet
inzien. Het is hun belang evenwel, dat
er een veranderde opleiding kome aan
de school.
Overste Mantz merkt op, dat in de
toekomst het theoretisch examen wordt
verzwaard en op de Ambachtsschool on
voldoende is voor de vóóropleiding. De
school zal dientengevolge een deel harer
leerlingen verliezen. Laat ons de hand
in eigen boezem steken en het meer
wetenschappelijk deel der opleiding over
dragen aan de Zeevaartschool. De lief
hebberij voor de koopvaardij is aan het
verminderen.
Ito elschen worden opgevoerd.
Men tracht nu door verhoogde eischen
een ander soort machinisten te kweeken.
De scheepvaart-maatschappijen hebben
een tekort aan machinisten A- en B-diplo
ma. Het is daarom goed, dat de Zee
vaartschool deze opleiding mogelijk maakt
Maar natuurlijk zal geen jongen dan
meer via de Ambachtsschool naar deze
opleiding gaan. Men bedenke evenwel,
dat meer en meer de groote maatschap
pijen varen met vaklieden, en dienten
gevolge van de machinisten minder prac-
tisohe kennis wordt geëischt. Men zou
als het ware een parallel kunnen trekken
met de medische wetenschap, waarvoor,
tengevolge van de steeds hooger wor
dende eischen, meer en meer specialisten
worden gekweekt.
Tegenover de meening van den heer
Grünwald, als zou tengevolge van de
verzwaring der eischen er nog minder
liefhebberij voor het vak komen, staat
die van een ander deel der vergadering,
keerde het geval zal zijn. Overste Mantz
merkt nog op, dat deze verzwaring van
eischen juist een poging is van de
scheepvaart-maatschappijen om van ae
machinisten meer en meer officieren te
maken. Er is, ook bij de marine, een
tendenz merkbaar om het beroep op te
voeren en dat streven dient te worden^
toegejuicht.
Het resultaat van de besprekingen is,
dat het Bestuur der School nader de zaak
onder de oogen zal zien en eventueel de
bezwaren betreffende deze mach.cursus
jij B. en W. zal indienen.
Aangezien niemand meer het woord
verlangt, wordt de vergadering vervol
gens onder dankzegging gesloten.
MET DE „E.S.O.N.A." NAAR DE
ZUIDERZEEWERKEN.
Een schitterende tocht. En
thousiaste passagiers. Een
prijzenswaardig Initiatief.
Een der deelnemers aan den toobt
verzocht ons opname van onderstaand
verslag
Reeds de vorige week zou de eerste
Woensdagsche tocht van een der passa
giersbooten van de »Esona« naar de
Zuiderzeewerken plaats hebben. Helaas
kon toen door stormachtig weer de reis
niet doorgaan en ook deze week schenen
regen en wind een streep te zullen halen
door de plannen van velen, die gaarne
een pleiziervaart als deze zouden mee
maken.'
Woensdagmorgen echter bleek de wind
te zijn gaan liggen en al dreigden donkere
wolken, de directie der »Esona« besloot
den tocht te doen doorgaan en werd
ongetwijfeld bij dit besluit gesteund door
een 40 50-tal passagiers, die tegen aoht
uur kwamen opdagen.
De stoomboot 'Amsterdam», die op
andere dagen den passagiers- en goede
rendienst met Amsterdam onderhoudt,
lag nu gemeerd aan den steiger van de
Texelsche boot en koos even 8 uur zee.
Weldra gleden we uit de haven om
met een ruime bocht om het fort Harssens
te «Varen in de richting van Wieringen.
Al spoedig bleek, dat het schip vast
op het water lag en dat voor zeeziekte
niet de minste vrees behoefde te bestaan.
Als loods bevond zich aan boord de
heer Jaarsma, die, bekend met de aan
voortdurende wijzigingen onderhevige
vaarwaters, een te waardeeren gids bleek.
Aanvankelijk hield het weer zich goed
en konden de passagiers genieten van
een heerlijk vergezicht over den effen
waterspiegel.
Allengs verdwenen de omtrekken van
Den Helder, de Noordhollandsche Zuider
zeekust en van Texel uit het gezicht en
weldra was nergens meer land te be
kennen.
Een enkel voorbijkomend vaartuig trekt
voor een oogenblik de belangstelling,
doch verder is er niets dan één wijd
watervlak, waarin zich onze boot, begun
stigd door den stroom, vrij snel voort
beweegt.
Na ongeveer een uur varen komt de
kust van Wieringen in zicht. Weldra is
ook de afsluitdijk zichtbaar en nog even
later teekenen de kerktorens van Hippo-
lytushoef en Westerland zich scherp af
tegen de donkere lucht.
Het is intusschen gaan regenen en
ofschoon donkere wolken bet uitzicht
beperken, lijdt de stemming aan boord
er niet in het minst onder. Men staat of
zit immers droog.
Weldra wordt de haven van den Oever
bereikt. Van uit zee zijn de machtige
bouwwerken der uitwateringssluizen, die
weldra zullen worden bezichtigd, reeds
duidelijk zichtbaar.
We minderen vaart en draaien al
spoedig de Werkhaven binnen, waar de
boot naast een der groote, in lading
zijnde schuiten, wordt gemeerd.
Op Wieringen.
Allen verlaten de boot en onder leiding
van den Heer Jaarsma, die ook te land
een voortreffelijke gids bleek, begeven
we ons door de smalle straatjes in de
richting van de sluiswerken, die nu nog
omringd door een dijk een machtigen in
druk maken. Hier komen we reeds onder
de bekoring van den durf en bekwaam
heid onzer Nederlandsche ingenieurs, die
hier kunnen toonen tot welk een groot
nationaal werk zij in staat zijn.
Van nabij kunnen worden bezichtigd
de in aanbouw zijnde spoorbrug, de sluis
werken voor het scheepvaartverkeer en
de uitwateringssluizen voor de regeling
van het waterpeil onzer toekomstige
twaalfde provincie.
Het oponthoud te Wieringen zou slechts
één uur duren zoodat al spoedig de te
rugtocht wordt aanvaard langs de kan
toorgebouwen en ontspanningslokalen.
Weer dreigen donkere wolken—'t was
juist gedurende het oponthoud te Wierin
gen droog geweest— en allen haasten
zich terug naar de haven, waar te midden
van het bedrijvig lossen en laden van
schepen, die allerlei materialen aan- en
afvoeren, onze boot weer wacht om ons
verder te brengen.
Naar het BreezantL
Verder gaat de tocht, vlak langs het
reeds gereed zijnde deel van den dijk in
de richting van het Breezand.
Hier komt eerst recht tot uiting welk
een geweldig werk het leggen van den
afsluitdijk is. Hier klinkt luid het lied
van den arbeid.
Met klimmende belangstelling volgen
de passagiers de verrichtingen van de
enorme werktuigen, die bij ditgrootsche
werk worden gebruikt.
Geruimen tijd varen we langs den
nieuwen dijk en zien ons omringd door
baggermolens, grijpers, keileemtranspor-
teurs, zandzuigers en hoe ze verder mo
gen heeten en allen in volle actie
(Het groote voordeel van een tocht op
dat van meening ia,"dat