T ucTifv&&rT KONIJN'S KAAS en BOTER. X Het N.-Hollandsch kanalenplan. BINNENLAND. ZOMER 1030 Zuiderzeewerken. De R 100. Amy Johnson. beste dageliikschs dei ter opwekking 'enverfrtsschtng. jï reeds te zien, het verkleuringsproces van bederf door bevriezing bewerkstelligd, hetgeen later op den morgen, toen de zon beter doorkwam, juister was na te gaan. Op enkele van de hopger gelegen plan tages bereikte de koude een felheid van 6° onder nul 'Celsius). In sommige hui zen, bij den bouw waarvan toch het uit sluiten van koude als eisch werd gesteld,1 wees de thermometer 2° aan. De koude moet veel erger zijn geweest dan in vorige jaren werd geconstateerd als felste winter*. Op de onderneming Kertasari, waar de thermometer op het emplacement 8° be neden nul aanwees, is de schade, volgens de rapporten, in verhouding tot de uit gestrektheden van de complexen die de strenge vorst te doorstaan hadden, be trekkelijk gering. De beschadiging aan de planten is bovendien van lichter aard, op ongeveer 140 H.A. struik. Op Negla kan de koude 5° onder nul zijn geweest. Binnenshuis was de atmosfeer 2° van het vriespunt verwijderd. Ben dikke laag ijzel lag over sommige tulngedeelten, die geheel wit zagen, 's morgens. De Inlan ders konden niet over de wegen loopen. Men sprong van de koude vooruit. On- geveer|50 hectare tuin hebben hier den beschadigden Invloed van de koude te dragen. Op Santosa was de koude 1° be neden nul. Ongeveer 10 hectare zjjn door den ijzel aangevreten, hetgeeD zich daar concentreert waar de grootste koude heerschte, n.1. de lager gelegen complexen. Op Taloen strekte de restrictie, door de koude geleden, zich nit over ongeveer 50 heotare tuin, waarin d9 lichte bescha diging zieh aankondigde door verkleu ring der bladeren. Op Sedep bleek de vorst ongeveer als op Santosa te hebben geregeerd en ook daar was de schade verwonderlijk gering in verhouding tot de felle koude. Ardjoena had ook last van de koude-golf. Lodaja, Wanasoeka en Tjinjlroean eveneens. Doch over het algemeen zijn de rapporten over de aan gerichte schade niet zoo ongunstig als 's morgens voor de inspectie verwacht werd. Toch beloopt de schade nog dui zenden guldens. Een enkele* onderneming kwam zonder eenige schade den naoht door. DE INVOER VAN GERST EN ROGGE UIT RUSLAND EN VAN TARWE UIT ARGENTINE. De heer Braat vraagt stopzetting. Het Tweede Kamerlid Braat heeft den minister van binnenlandöche zaken en landbouw gevraagd: Is de minister bereid te overwegen, ter bescherming van den Nederl-andschon landbouw, om den invoer van gerst en rogge uit Rusland en van tarwe uit Ar gentinië stop te zetten, omdat wij met die landen toch geen noemenswaardige han delsrelaties hebben en Rusland zelfs wei- giert om destijds geleende gelden te er kennen, en wil de minister mogelijk on overkomelijke bezwaren van dien maat regel aan de Kaïmer meededen? BEZOEK VAN FRANSCHE MARINE SCHEPEN TE ROTTERDAM. Woensdag 18 deaer komen te Rotter dam vijf flottieljevaartulges van de Fran- sche marine, de Som me, Meuae, Oise, Vauquois en Remlremont, welk laatste vaartuig twee Jaar geleden reeds In Rot terdam is geweest. Deze schepen zijn bestemd' voor alge- meenen dienst, het overbrengen van depêches, de totstandbrenging van ver binden, enz. MOTORREDDINGBOOT VOOR HOEK VAN HOLLAND. Dezer dagen is, eooals met een enkel woord reeds werd gemeld, aan de Noord en Zuidhollandsche Reddingmij. afgele- verd de motorreddingboot President J. V. Wierdsma, welke te Hoek van Hol land gestationneerd wordt De boot, lang 17.8 M., werd gebouwd door de N.V. Scheepswerf Nicolaas Wit- sen v/h W. F. Stoel Zoon, se Alkmaar. Ze is voorzien van twee ruwoLi«motoren, welke hi- afzonderlijke motorkamers zijn opgesteld; de schroeven zijn goed be schermd en geplaatst in tunnels. De boot is gebouwd van staal en verdeeld in een groot aantal waterdichte compartimenten. Ze is de derde van dit type, dat thans door de genoemde Redding-mij. als het meest veilige en doelmatige is verkozen. Deze vaartuigen zijn voorzien van een inrich ting, die de boot, wanneer zij onverhoopt mocht otmsiaan, weer doet oprichten. Daartoe worden, zoodra de boot mocht kantelen, de motoren automatisch gestopt en de ventilatie-inrichtingen van de ver blijven automatisch gesloten. OPVOERING VAN DE SNELHEID VAN PERSONENTREINEN. Bij vertraging. De directie van da Nederlandsche Spoorwegen heeft per dienstorder aan het personeel meegedeeld, dat zij heeft goedgevonden, dat personentreinen, sa mengesteld uit vierussig personenmnte- rieel (met uitzondering van de rijtuigen AB 47014706 en 47114718) op de baan vakken Amsterdam Centraal station Rotterdam, Amsterdam W. P.—Utrecht- grens bij Babberioh, Utrecht—Gouda, Utrecht—Eindhoven—Venlo, Utrecht— Amersfoort, Amersfoort—Zwolle (alleen in de richting naar Zwolle), Zwolle— Groningen, Amsterdam Centraalstation— Amersfoort en Deventer—grens bij 01- denzaal met een snelheid van 100 kilo meter in het uur vervoerd worden. Deze snelheid mag evenwel a-teen worden toe gepast om vertraging in te halen. In bogen met een straal van 750 tot 1000 meter mag de snelheid niet meer dan 00 kilometer in het uur bedragen. Bij het afrijden van hellingen, die, berekend over een lengte van 500 meter niet steiler zijn dan 1200, mag de snelheid 100 kilo meter in het uur bedragen. DIENSTTIJD BIJ DE FRIESCHE BRUG TE ALKMAAR. Te veel gevergd. In „Het Volk" werd de vorige week de staf gebroken over een veel te langen werktijd van heit personeel^ bij de Scher- mervlotbrug te Alkmaar en in het nummer van 5 Augustus j.1. werd over het perso neel van de Friesche brug aldaar het vol gende medegedeeld: „Voor het personeel van de Friesche draaibrug is het nog een beetje erger ge steld. Daar geldt een onafgebroken dienst tijd van 16 uur. Wanneer de betrokken be ambte niet door zijn makker des middags een uur wordt afgelost om zijn middag maal te gebruiken, komt hij er niet aan toe. Natuurlijk heeft die beambte zeven tien uur dienst in een etmaal. Eén be ambte heeft een dienst de geheele week van v.m. 6 uur tot 10 uur mm., de twee andere beambten hebben van de zestien uur per dag de helft dienst, terwijl zij in den regel 's nachts 4 5 keer gewekt worden. Veertien dagen achtereen hebben zij dun dezen nachtdienst. De havenmees ter, die uit den aard van zijn functie voor stellen kan doen, doet dat niet, omdat de hoofdingenieur meent, dat het onder hem dienend personeel een benijdenswaardig bestaan heeft De hoop van het Water- staatspersoneel is thans gevestigd op den nieuwen directeur-generaal, van wien men verwacht dat hö den moed zal hebben, de autoriteiten, die nu reeds tien jaar bezig zijn de dienst- en rusttijden te bestudee- ren, eens wakker te schudden. Tot zoover „Het Volk". Wij hebben ter plaatse een onderzoek naar de diensttijden dezer beambten ingesteld, waaruit ons blijkt, dat het bericht niet overdreven kan worden genoemd. Zeventig tachtig maal moet de Frie sche brug te Alkmaar per dag worden opengedraaid en wanneer men bedenkt dat deze brug, waarover slechts verkeer in één richting mogelijk is, de eenige verbinding tusschen de stad en het gebied van West- ingesteld, waarbij aan het licht kwam^dat de be8torting nog slechts op enkele plaat sen eenige aanvulling behoeft. Het werkplan voor 1930 omvat o.m. het maken van twee dijkvakken op het Bree- zand en wel een vak, lang 2400 M., aan sluitend aan het Z.W.-einde van het in 1929 uitgevoerde werk, en een ander vak, lang 2500 M., aansluitend aan1 het N.O.- einde van het in 1929 uitgevoerde werk, zoodat aan het eind van dit jaar de dijk over 7900 M. aldaar gereed zal zijn. Zuiderzeewerken werd voor de uitvoering iMet de Maatschappij tot uitvoering van van beide dijkvakken, benevens voor de uitvoering van twee dijkvakken, nabij Den Oever gelegen, een aannemingsovereen komst gesloten, waarin de uitvoering van de beide eerstgenoemde dijkvakken voor bedragen van resp. f 4.105.000 en 5.608.000 is ondergebracht De beide djjkvlakken zijn krachtig aan gepakt zoodat thans reeds 8300 M. lengte dijksteen is aangebracht terwijl in totaal reeds ruim 2.000.000 M8 zand en 1.275.000 Ms kraagstuk werd gezonken. Op het werkplan voor 1930 staat ook het maken van twee dijkvakken, lang resp. 700 en 1900 M. en gelegen ten Westen en ten Oosten van het in 1929 uitgevoerde dijkvak GaatjeZwin en hierbij aanslui tend. Aangezien de sluisput bij Den Oever tot 1100 M. uit de kust reikt en het in 1929 gemaakte dijkvak GaatjeZwin een zelfde lengte heeft zal aan het einde van dit jaar de afsluiting van Wieringen af over 4800 M. zijn tol stand gebracht Het Westelijk dijkvak wordt tor plaatse van de geul het Gaatje gebouwd en zal aamluiten bij den omringdjjk van den bouwput van de kunstwerken beoosten Wieringen het Oostelijk dijkvak zal het Zwin afsluiten en aansluiten bij den in uitvoering zijnden beteugelingsdam in de geul de Vlieter. Met de Maatschappijl tot uitvoering van Zuiderzeewerken werd, zooals hiervoor vermeld, een aamiemingsovereenkomst ge sloten, waarin de uitvoering van deze beide dijksgedeelten werd ondergebracht voor resp. 1.187.00 en 2.990.000. Een 500 M. lang gedeelte van den ont worpen beteugelingsdam in de geul de Vlieter kwam gereed. Op het werkplan voor 1980 staat het voltooien van don ont worpen beteugelingsdam, hetgeen geschie den zal door het maken van twee ge deelten beteugelingsdam gelegen ten Wes ten en Oosten en aansluitend bij het in 1929 gemaakte 500 M. lange gedeelto. De beide ontworpen gedeelten zijn lang resp. 1253 M. en 1039 M. Met de N.V. Maatschappij tot uitvoering van Zuider zeewerken werd een aannemingsovereen- het werk regelt voor een bedrag van komst gesloten, welke de uitvoering van 2.600.000. x Het werk is krachtig aangepakt; thans is de Westelijke beteugelingsdam geheel bezonken en is een aanvang gemaakt met het Oostelijk gelegen gedeelte. Met het oog op een goede ontwatering van de droogvallende gronden in de Wie- ringermeer is het gewenscht, spoedig een aanvang te maken met het graven van slooten. Daar het hier een zeer groot grondverzet betreft (ruim 4.000.000 M8.) is het van belang na te gaan, op welke wijze dit onder verschillende omstandigheden en in verschillende deelen van den polder het voordeeligst kan geschieden. In ver band daarmede zijn onderhandelingen ge voerd om door het voorloopig op beperkte schaal te werk stellen van verschillende soorten graafmachines, ais ook van ploe gen grondwerkers, de meest ©economische wijze van uitvoering van dit grondverzet vast te stellen. In het volgende bericht zullen hieromtrent nadere mededeelingen worden gedaan. Afgezien van geringe oponthouden, on. ten gevolge van het vervangen van de voorloopige waaiers door de definitieve, bleven de gemalen Lely en Leenmans ge regeld in bedrijf. De waterstand in de Wieringermeer is thans gedaald tot 8.25 M. N.A.P., waarbij reeds groote opper vlakten, vooral in het Noorden en Westen van den polder, zijn drooggevallen. Op 1 Juli bedroeg het drooggevallen gebied omstreeks 7000 H.A. Nu het mogelijk is geworden het kanaal Stolpen—Schagen-Kolhorn uit te voeren kan daardoor volgens het schema van uit! voering van het geheele plan' worden- ge werkt. In dit schema is dit kanaal als het eerst noodige opgenomen. „Wordt spoedig tot bedijking van de Wieringermeer over gegaan zoo wordt in het reeds genoem de rapport gezegd dan- zal men niet lang met de uitvoering van de kanaalvakken Schagen-Kolhorn, Oudkarspel—Kolhorn en ZwaagdijkMedemblik kunnen wach ten". De kosten van het kanaal Volgens de begrooting der commissie van 1920 waaraan de Staten hun goed keuring hebben gehecht zal de aanleg van het kanaal Stolpen—Schagen 700.000 kosten, en die van het kanaal Schagen— Kolhorn 1.045.000. Laat ons hopen voor Westfriesland, dat thans spoedig een begin van uitvoering zaj worden gegeven aan dit eerste kanaal la het groote plan. Waarschijnlijk zullen dan debelangheb- benden bij1 de andere kanalen zich even- eens tot medewerking bereid verklaren eo daardoor de uitvoering van het plan mogelijk maken. 'NP' De gemeente Schagen doet den eersten stap naar verwerkelijking. Zullen andere belanghebbenden nu volgen? Begin van uitvoering van het plan, dat reeds ln 1926 werd vastgesteld. De Haarlemsche correspondent van het HbL schrijft: Een bericht in het avondblad van giste ren meldde, dat de gemeenteraad van Schagen besloten heeft om, boven de reeds toegezegde jaarlijksche bijdrage van 5000, nog gedurende een tijdsverloop van veertig jaren een bedrag van 2850 voor rekening der gemeente te.nemen in de kosten voor den aanleg van het kanaal StolpenSchagen-Kolhorn. (Door ons Friesland is en het bedienend personeel opgenomen in het nr. van Zaterdag.) bovendien het verkeer heeft te regelen en er op moet letten, dat aan het verkeer uit de stad den voorrang moet worden gege ven, kan men zich wel voorstellen, dat er van deze beambten bijzonder veel gevergd wordt. Particulieren worden door allerlei wet telijke bepalingen gedwongen hun perso neel een beperkt aantal diensturen en den noodigen rusttijd te verzekeren en men mag terecht verwachten, dat de Staat dan zelf ook het voorbeeld zal geven. (Hbl.) Uit de drieimaandelljksche imededeelingen. De verandering in de gettfbeweglng. Aan de jongste Driemaandelijksche Mededeelingen betreffende de werkzaam heden voor de afsluiting en droogmaking van de Zuiderzee is het volgende ontleend: Uitgaande van het door de staatscom- missie-Lorentz verrichte werk is reeds eenigen tijd geleden een berekening ge maakt van de verandering, die gedurende de eigenlijke afsluiting van de Zuiderzee zal optreden in de getij-beweging (water hoogte) en in de stroomen. Met de resultaten van deze berekening is en wordt nog steeds rekening ge houden bij het vaststellen van de werk plannen voor de uitvoering van de onder- deelen van den afsluitdijk.. Deze berekening moet gedurende het vorderen van de afsluiting aan de feiten worden getoetst. Tot nog toe waren de veranderingen gering, daar eerst die dijks gedeelten gemaakt zijn, die slechts weinig invloed op de waterbeweging hebben. Bij de nu onder handen zijnde dijksgedeelten wordt die invloed geleidelijk grootor. Voor het nagaan van de getijbeweging wordt beschikt over de waarnemingen van een- aantal registreerende peilschalen. Aanbesteed werd het leveren en stellen van 24 ijzeren puntdeuren en 10 riool- schuiven voor de groote schutsluizen in den afsluitdijk. Het werk is gegund aan de laagste inschrijfster Werkspoor N.V. te Amsterdam, voor 260.000, die de uit voering krachtig heeft ter hand genomen. Het eerste stel deuren is voltooid en zal begin Juli ter bouwplaats worden aange voerd. Voor de schutsluis in Den Oever wor den 14 met schuiven voorziene deuren ge maakt, waaronder 2 reservedeuren. Vpor de groote schutsluis te Kornwerderzand, waarvan het buitenhoofd van stormdeuren zal zijn voorzien, worden 10 deuren ge maakt benevens 10 rioolschuiven, onder welke laatste 2 reserveschuiven. De verlenging van den beteugelingsdam in de Middelgronden kwam gereed, terwijl tor bescherming tegen uitschuring van den zeebodem bij den Westelijken kop van den dam nog twee grondstukken werden gezonken. Met behulp van een duiker werd naar enkele vermeende zwakke plaatsen in de bezinking van den dam een onderzoek Dit besluit van Schagen is van groot be lang, niet alleen omdat nu met de uitvoe ring van dit kanaal een begin kan worden gemaakt, maar omdat hierdoor waarschijn lijk ook de belanghebbenden bij de andere kanalen1 tot medewerking worden aange spoord. Op die medewerking wacht de uitvoe ring van het groote plan nu al eeuige jaren. De opzet van het plan. In- het einde van 1925 hebben Gedepu teerden aan de Staten een plan- ter goed keuring voorgelegd, waardoor men zou kunnen geraken „tot een stelsel van goede water-wegen op het vasteland van- het Noordelijk: deel van Noord-Holland, voor namelijk in Westfriesland". Dit plan om vatte in de eerste plaats de verbetering van den vaarweg over het Alkmaarder- meer; en in de tweede plaats den aanleg var. de kanalen: OmvalHuigendijk A\ enhorn; HoomsluisZwaagdijkMe demblik; ZwaagdijkEnkhuizen; Huigen- dijkOudkarspel; AlkmaarHuigendijk; Oudkarspel—Kolhorn; StolpenSchagen; SchagenKolhorn; Rustenburg—Obdam; OudkarspelDirkshorn; Grootebroek Anidijk; PurmerenidDe Hulk; Avenhorn Spijkerboor; AvenhornOudendijk. De kosten van uitvoering van dit plan werden, zoover betreft de verbetering van den vaarweg over het Alkmaardermeer, geraamd op 80.000; en voor den aanleg van de andere kanalen op 13.650.000. Deze kosten zouden niet alleen ten laste van de provincie komen, maar ook van het Rijk, Amsterdam en andere belang hebbenden. De verdeeling was aanvanke- De toezegging van de regeering, dat het Rijk het gevraagde aandeel zal bijdragen, is dit jaar ontvangen, maar de oommissie- Van Aalst is in haar pogingen om belang hebbende gemeenten, polderbesturen en anderen tot medewerking te bewegen, niet geslaagd. Ged. Staten hebben indertijd het ver trouwen uitgesproken, dat het groote be lang van den aanleg van vaarwegen, welke de tot dusver voor het verkeer te water af gesloten gebieden voor dat verkeer zullen openstellen, door de naastbelanghebben den zal worden ingezien en erkend en dat zjj uit dien hoofde tot het vrijwillig ver- leenen der noodig geoordeelde bijdragen bereid zullen blijken. Dat is niet het geval geweest. De oom missie-Van Aalst heeft de gevraqgde medewerking niet kunnen verkrijgen en haar taak het vorige jaar aan Ged. Staten overgedragen. Er is destijds in de Ged. Staten al de vraag gesteld, hoe gehandeld zal dienen te worden indien niet of niet voldoende bij dragen worden gegeven. Daarop is toen door Ged. Staten geant woord, dat, indien de vereischte medewer king niet zou worden verkregen, naar hun oordeel de vraag onder de oogen zal moe ten worden gezien- of met de voorbereiding van den aanleg der kanalen moet worden voortgegaan. Inderdaad Is daarna toen vele be langhebbenden zelfs de geringste bijdrage weigerden te geven het voornemen op gekomen om het kanalen-plan prijs te geven. Hoe gering de gevraagde bijdragen in vele gevallen zijn, blijkt wel uit het be drag, dat Schagen nu, in plaats van eenige polderbesturen, heeft op zich genomen te betalen. WATERVLIEGTUIG VOOR HONDERD PASSAGIERS. Amerikaansch plan. De Consolidated Aircraft Corp. heeft medegedeeld, dat zij binnenkort een watervliegtuig zal gaan bouwen, voorzien van 16 motoren en dat 100 passagiers kan vervoeren. De reuzen-machine zou 62 cabines bevatten en bestemd zijn voor den transatlantischen dienst. Over Canadeeeche steden. Het luchtschip R100 is nu van Montreal uit een tocht van een etmaal over de Oanadeesche steden Ottawa, Toronto, Ha- milton en Niagara begonnen. Ma den terugkeer hiervan zal het zieh gereedmaken voor de terugrei* over den Ooeaan naar Engeland. Ongeveer een half millloen menschen waren Zondag getuigen van het vertrek der R 100 uit Montreal. Toen het lueht- sehip Ottawa bereikte, stevende het naar den Vredestoren en boog met den neus voor dit gedenkteeken ter eere van Cana da's gesneuvelden. Het kruiste over het parlementsgebouw heen alvorens naar Toronto verder te gaan. Bennetl, de nieuwe Oanadeesche pre mier, voerde een telefonisch gesprek met commandant Golmore en majoor Scott. Deze samenspraken werden door de radio verspreid. Men denkt dat de R100 vier dagen na haar terugkeer te Montreal weer de reis naar Engeland zal kunnen ondernemen. De Koning heeft gisteren mejuffrouw Amy Johnson ten paleize ontvangen en haar de C.B.E. onderscheiding overhad ij is daarop in haar machine, de Jason, Het eerste kanaal van Londen naar Huil gevlogen. Inmiddels hebben Ged. Staten den moed niet opgegeven, met het gevolg, dat nu een begin kan worden gemaakt met de uitvoering van het eerste kanaal. Of feite lijk van twee kanalen, want het plan dat veertien kanalen omvat noemt een -kanaal StolpenSchagen en een markt- Ujk zoo gedacht: voor den vaarweg over vaartkanaal behagen—deKreilKolhorn. het Alkmaardermeer een derde der kosten raPP°r^' door de commissie van voor het Rijk, een derde voor de provincie, T~ voorzitterschap van den een zesde deel voor de Zaansche gemeen- commissaris der koningin aan Ged. ten tezamen, en het overige zesde deel at,e,n uitgebracht, wordt over deze beide voor de gemeente Alkmaar. Voor de nieuw aan te leggen kanalen was deze kostenverdeeling gemaakt: het Rijk zal bijdragen een derde deel, de be langhebbenden in de te kan-aliseeren streek een zesde deel, de gemeente Am- sterdam een twintigste deel en de provin cie het overige. Of in cijfers uitgedrukt: het Rijk 4.550.000; belanghebbenden 2.275.000; Amsterdam 682.000 en de provincie 6.142.500. De medewerking. Het is al weer vier jaar geleden, dat de Prov. Staten dit plan vaststelden, kanalen het volgende gezegd: „In verband met het feit, dat de Wieringermeer, zoowel van de zijde van het IJsselmeer als over de, sedert het verschijnen van het rapport- Itingers gebouwde schutsluis aan de Kooi (Noord-Hollan-dsch Kanaal) en in de toekomst ook over Medemblik (kanaal naar Hoorn na verruiming), voor 600 tons schepen bereikbaar zal zijn, terwijl nog een kanaal van 200 tons schepen vanKol- horn naar Oudkarspel (en- verder-Staar Alkmaar) ontworpen is, kan een lomaal van Kolhorn naar Schagen alleen als ver binding van de Wieringermeer met deze belangrijke marktplaats beteekenis heb De Staten hadden zich daarbij vereenigd kanaal donder'dit orfv^rn i"1 het standpunt,v«u, fledppuUden, <S 5SS' het beginsel van financieel© medewerking door de streekbelanghebbenden niet mocht worden prijsgegeven. Men meende die medewerking het gemakkelijkst te zullen verkrijgen- door een beroep te doen op de commissie-Van Aalst, waarin de streek belanghebhenden ruim vertegenwoordigd waren en welke commissie sinds 1919 werkzaam was om te trachten een net van stamkanalen door Westfriesland tot stand te brengen. gerekend, zal kunnen worden aangelegd op zij-kanaal-afmetingen, al zouden de hoogere kosten bij aanleg vol gens ruimer profiel bjj dit in ophooging te buiken kanaal naar verhouding gering zyn. De bruggen over het kanaal Schagen —Kolhorn zullen vaste bruggen kunnen v?" I\y°° j xP verl>1bding van Schagen met het Noord-Hollandsch Kanaal dient, naar het gevoelen der commissie, op een ver ruim baar 200 tons kanaal gerekend te Toen Amy Johson gistermiddag niet haar vliegtuig op het vliegveld van Huil eerste keer, dat zij na haar vluöht naar een keurige landing deed het was de Australië in haar geboortestad terug keerde bracht een groote menigte haar een grootsche ovatie. EEN VLIEGTOCHT SEATTLETOKIO. Is begonnen- Robe rt Wark en Eddie Brown zijn Zon dagmiddag te Seattle in een Fokker-twee- vlak opgestegen voor een vliegtocht naar Tokio. Zij hopen het met slechts vier on derbrekingen te kunnen doen en dan in 60 uur te Tokio te kunnen zijn. De eerste landingsplaats is White Horse, in Canada. Dan zal volgen-s het plan Nome aan de beurt komen en vervolgens PotropaW- lofsk in Siberië. Men herinnert zich, dat vroeger reeds een dergelijke tocht met goed succes was volbracht, ml. door het Amerikaansch® vliegtuigeskadrilje, dat als eerste de reis om de wereld in een vliegtuig had vol bracht. DUITSCH POSTVLIEGTUIG VERONGELUKT. De twee Inzittenden vormoodcHfk omgekomen. Nader meldt men uit Stockholm- omtrent het vliegongeluk: Vrijdagmorgen is het verongelukte Duitsche postvliegtuig gelicht. Een der drijvers en die linkervleugel bleken tof'

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1930 | | pagina 2