T ucTifv&&rT
KONIJN'S
KAAS en BOTER.
X
Het N.-Hollandsch kanalenplan.
BINNENLAND.
ZOMER 1030
Zuiderzeewerken.
De R 100.
Amy Johnson.
beste dageliikschs
dei ter opwekking
'enverfrtsschtng. jï
reeds te zien, het verkleuringsproces van
bederf door bevriezing bewerkstelligd,
hetgeen later op den morgen, toen de zon
beter doorkwam, juister was na te gaan.
Op enkele van de hopger gelegen plan
tages bereikte de koude een felheid van
6° onder nul 'Celsius). In sommige hui
zen, bij den bouw waarvan toch het uit
sluiten van koude als eisch werd gesteld,1
wees de thermometer 2° aan.
De koude moet veel erger zijn geweest
dan in vorige jaren werd geconstateerd
als felste winter*.
Op de onderneming Kertasari, waar de
thermometer op het emplacement 8° be
neden nul aanwees, is de schade, volgens
de rapporten, in verhouding tot de uit
gestrektheden van de complexen die de
strenge vorst te doorstaan hadden, be
trekkelijk gering. De beschadiging aan
de planten is bovendien van lichter aard,
op ongeveer 140 H.A. struik. Op Negla
kan de koude 5° onder nul zijn geweest.
Binnenshuis was de atmosfeer 2° van
het vriespunt verwijderd. Ben dikke laag
ijzel lag over sommige tulngedeelten, die
geheel wit zagen, 's morgens. De Inlan
ders konden niet over de wegen loopen.
Men sprong van de koude vooruit. On-
geveer|50 hectare tuin hebben hier den
beschadigden Invloed van de koude te
dragen. Op Santosa was de koude 1° be
neden nul. Ongeveer 10 hectare zjjn door
den ijzel aangevreten, hetgeeD zich daar
concentreert waar de grootste koude
heerschte, n.1. de lager gelegen complexen.
Op Taloen strekte de restrictie, door de
koude geleden, zich nit over ongeveer
50 heotare tuin, waarin d9 lichte bescha
diging zieh aankondigde door verkleu
ring der bladeren. Op Sedep bleek de
vorst ongeveer als op Santosa te hebben
geregeerd en ook daar was de schade
verwonderlijk gering in verhouding tot
de felle koude. Ardjoena had ook last
van de koude-golf. Lodaja, Wanasoeka
en Tjinjlroean eveneens. Doch over het
algemeen zijn de rapporten over de aan
gerichte schade niet zoo ongunstig als
's morgens voor de inspectie verwacht
werd. Toch beloopt de schade nog dui
zenden guldens.
Een enkele* onderneming kwam zonder
eenige schade den naoht door.
DE INVOER VAN GERST EN ROGGE
UIT RUSLAND EN VAN TARWE
UIT ARGENTINE.
De heer Braat vraagt stopzetting.
Het Tweede Kamerlid Braat heeft den
minister van binnenlandöche zaken en
landbouw gevraagd:
Is de minister bereid te overwegen, ter
bescherming van den Nederl-andschon
landbouw, om den invoer van gerst en
rogge uit Rusland en van tarwe uit Ar
gentinië stop te zetten, omdat wij met die
landen toch geen noemenswaardige han
delsrelaties hebben en Rusland zelfs wei-
giert om destijds geleende gelden te er
kennen, en wil de minister mogelijk on
overkomelijke bezwaren van dien maat
regel aan de Kaïmer meededen?
BEZOEK VAN FRANSCHE MARINE
SCHEPEN TE ROTTERDAM.
Woensdag 18 deaer komen te Rotter
dam vijf flottieljevaartulges van de Fran-
sche marine, de Som me, Meuae, Oise,
Vauquois en Remlremont, welk laatste
vaartuig twee Jaar geleden reeds In Rot
terdam is geweest.
Deze schepen zijn bestemd' voor alge-
meenen dienst, het overbrengen van
depêches, de totstandbrenging van ver
binden, enz.
MOTORREDDINGBOOT VOOR
HOEK VAN HOLLAND.
Dezer dagen is, eooals met een enkel
woord reeds werd gemeld, aan de Noord
en Zuidhollandsche Reddingmij. afgele-
verd de motorreddingboot President J.
V. Wierdsma, welke te Hoek van Hol
land gestationneerd wordt
De boot, lang 17.8 M., werd gebouwd
door de N.V. Scheepswerf Nicolaas Wit-
sen v/h W. F. Stoel Zoon, se Alkmaar.
Ze is voorzien van twee ruwoLi«motoren,
welke hi- afzonderlijke motorkamers zijn
opgesteld; de schroeven zijn goed be
schermd en geplaatst in tunnels. De boot
is gebouwd van staal en verdeeld in een
groot aantal waterdichte compartimenten.
Ze is de derde van dit type, dat thans door
de genoemde Redding-mij. als het meest
veilige en doelmatige is verkozen. Deze
vaartuigen zijn voorzien van een inrich
ting, die de boot, wanneer zij onverhoopt
mocht otmsiaan, weer doet oprichten.
Daartoe worden, zoodra de boot mocht
kantelen, de motoren automatisch gestopt
en de ventilatie-inrichtingen van de ver
blijven automatisch gesloten.
OPVOERING VAN DE SNELHEID
VAN PERSONENTREINEN.
Bij vertraging.
De directie van da Nederlandsche
Spoorwegen heeft per dienstorder aan
het personeel meegedeeld, dat zij heeft
goedgevonden, dat personentreinen, sa
mengesteld uit vierussig personenmnte-
rieel (met uitzondering van de rijtuigen
AB 47014706 en 47114718) op de baan
vakken Amsterdam Centraal station
Rotterdam, Amsterdam W. P.—Utrecht-
grens bij Babberioh, Utrecht—Gouda,
Utrecht—Eindhoven—Venlo, Utrecht—
Amersfoort, Amersfoort—Zwolle (alleen
in de richting naar Zwolle), Zwolle—
Groningen, Amsterdam Centraalstation—
Amersfoort en Deventer—grens bij 01-
denzaal met een snelheid van 100 kilo
meter in het uur vervoerd worden. Deze
snelheid mag evenwel a-teen worden toe
gepast om vertraging in te halen. In
bogen met een straal van 750 tot 1000
meter mag de snelheid niet meer dan
00 kilometer in het uur bedragen. Bij
het afrijden van hellingen, die, berekend
over een lengte van 500 meter niet steiler
zijn dan 1200, mag de snelheid 100 kilo
meter in het uur bedragen.
DIENSTTIJD BIJ DE FRIESCHE
BRUG TE ALKMAAR.
Te veel gevergd.
In „Het Volk" werd de vorige week de
staf gebroken over een veel te langen
werktijd van heit personeel^ bij de Scher-
mervlotbrug te Alkmaar en in het nummer
van 5 Augustus j.1. werd over het perso
neel van de Friesche brug aldaar het vol
gende medegedeeld:
„Voor het personeel van de Friesche
draaibrug is het nog een beetje erger ge
steld. Daar geldt een onafgebroken dienst
tijd van 16 uur. Wanneer de betrokken be
ambte niet door zijn makker des middags
een uur wordt afgelost om zijn middag
maal te gebruiken, komt hij er niet aan
toe. Natuurlijk heeft die beambte zeven
tien uur dienst in een etmaal. Eén be
ambte heeft een dienst de geheele week
van v.m. 6 uur tot 10 uur mm., de twee
andere beambten hebben van de zestien
uur per dag de helft dienst, terwijl zij in
den regel 's nachts 4 5 keer gewekt
worden. Veertien dagen achtereen hebben
zij dun dezen nachtdienst. De havenmees
ter, die uit den aard van zijn functie voor
stellen kan doen, doet dat niet, omdat de
hoofdingenieur meent, dat het onder hem
dienend personeel een benijdenswaardig
bestaan heeft De hoop van het Water-
staatspersoneel is thans gevestigd op den
nieuwen directeur-generaal, van wien men
verwacht dat hö den moed zal hebben, de
autoriteiten, die nu reeds tien jaar bezig
zijn de dienst- en rusttijden te bestudee-
ren, eens wakker te schudden.
Tot zoover „Het Volk". Wij hebben ter
plaatse een onderzoek naar de diensttijden
dezer beambten ingesteld, waaruit ons
blijkt, dat het bericht niet overdreven kan
worden genoemd.
Zeventig tachtig maal moet de Frie
sche brug te Alkmaar per dag worden
opengedraaid en wanneer men bedenkt dat
deze brug, waarover slechts verkeer in één
richting mogelijk is, de eenige verbinding
tusschen de stad en het gebied van West-
ingesteld, waarbij aan het licht kwam^dat
de be8torting nog slechts op enkele plaat
sen eenige aanvulling behoeft.
Het werkplan voor 1930 omvat o.m. het
maken van twee dijkvakken op het Bree-
zand en wel een vak, lang 2400 M., aan
sluitend aan het Z.W.-einde van het in
1929 uitgevoerde werk, en een ander vak,
lang 2500 M., aansluitend aan1 het N.O.-
einde van het in 1929 uitgevoerde werk,
zoodat aan het eind van dit jaar de dijk
over 7900 M. aldaar gereed zal zijn.
Zuiderzeewerken werd voor de uitvoering
iMet de Maatschappij tot uitvoering van
van beide dijkvakken, benevens voor de
uitvoering van twee dijkvakken, nabij Den
Oever gelegen, een aannemingsovereen
komst gesloten, waarin de uitvoering van
de beide eerstgenoemde dijkvakken voor
bedragen van resp. f 4.105.000 en
5.608.000 is ondergebracht
De beide djjkvlakken zijn krachtig aan
gepakt zoodat thans reeds 8300 M. lengte
dijksteen is aangebracht terwijl in totaal
reeds ruim 2.000.000 M8 zand en 1.275.000
Ms kraagstuk werd gezonken.
Op het werkplan voor 1930 staat ook
het maken van twee dijkvakken, lang resp.
700 en 1900 M. en gelegen ten Westen en
ten Oosten van het in 1929 uitgevoerde
dijkvak GaatjeZwin en hierbij aanslui
tend. Aangezien de sluisput bij Den Oever
tot 1100 M. uit de kust reikt en het in
1929 gemaakte dijkvak GaatjeZwin een
zelfde lengte heeft zal aan het einde van
dit jaar de afsluiting van Wieringen af
over 4800 M. zijn tol stand gebracht
Het Westelijk dijkvak wordt tor plaatse
van de geul het Gaatje gebouwd en zal
aamluiten bij den omringdjjk van den
bouwput van de kunstwerken beoosten
Wieringen het Oostelijk dijkvak zal het
Zwin afsluiten en aansluiten bij den in
uitvoering zijnden beteugelingsdam in de
geul de Vlieter.
Met de Maatschappijl tot uitvoering van
Zuiderzeewerken werd, zooals hiervoor
vermeld, een aamiemingsovereenkomst ge
sloten, waarin de uitvoering van deze
beide dijksgedeelten werd ondergebracht
voor resp. 1.187.00 en 2.990.000.
Een 500 M. lang gedeelte van den ont
worpen beteugelingsdam in de geul de
Vlieter kwam gereed. Op het werkplan
voor 1980 staat het voltooien van don ont
worpen beteugelingsdam, hetgeen geschie
den zal door het maken van twee ge
deelten beteugelingsdam gelegen ten Wes
ten en Oosten en aansluitend bij het in
1929 gemaakte 500 M. lange gedeelto.
De beide ontworpen gedeelten zijn lang
resp. 1253 M. en 1039 M. Met de N.V.
Maatschappij tot uitvoering van Zuider
zeewerken werd een aannemingsovereen-
het werk regelt voor een bedrag van
komst gesloten, welke de uitvoering van
2.600.000. x
Het werk is krachtig aangepakt; thans
is de Westelijke beteugelingsdam geheel
bezonken en is een aanvang gemaakt met
het Oostelijk gelegen gedeelte.
Met het oog op een goede ontwatering
van de droogvallende gronden in de Wie-
ringermeer is het gewenscht, spoedig een
aanvang te maken met het graven van
slooten. Daar het hier een zeer groot
grondverzet betreft (ruim 4.000.000 M8.) is
het van belang na te gaan, op welke wijze
dit onder verschillende omstandigheden
en in verschillende deelen van den polder
het voordeeligst kan geschieden. In ver
band daarmede zijn onderhandelingen ge
voerd om door het voorloopig op beperkte
schaal te werk stellen van verschillende
soorten graafmachines, ais ook van ploe
gen grondwerkers, de meest ©economische
wijze van uitvoering van dit grondverzet
vast te stellen. In het volgende bericht
zullen hieromtrent nadere mededeelingen
worden gedaan.
Afgezien van geringe oponthouden, on.
ten gevolge van het vervangen van de
voorloopige waaiers door de definitieve,
bleven de gemalen Lely en Leenmans ge
regeld in bedrijf. De waterstand in de
Wieringermeer is thans gedaald tot 8.25
M. N.A.P., waarbij reeds groote opper
vlakten, vooral in het Noorden en Westen
van den polder, zijn drooggevallen. Op 1
Juli bedroeg het drooggevallen gebied
omstreeks 7000 H.A.
Nu het mogelijk is geworden het kanaal
Stolpen—Schagen-Kolhorn uit te voeren
kan daardoor volgens het schema van uit!
voering van het geheele plan' worden- ge
werkt. In dit schema is dit kanaal als het
eerst noodige opgenomen. „Wordt spoedig
tot bedijking van de Wieringermeer over
gegaan zoo wordt in het reeds genoem
de rapport gezegd dan- zal men niet lang
met de uitvoering van de kanaalvakken
Schagen-Kolhorn, Oudkarspel—Kolhorn
en ZwaagdijkMedemblik kunnen wach
ten".
De kosten van het kanaal
Volgens de begrooting der commissie
van 1920 waaraan de Staten hun goed
keuring hebben gehecht zal de aanleg
van het kanaal Stolpen—Schagen 700.000
kosten, en die van het kanaal Schagen—
Kolhorn 1.045.000.
Laat ons hopen voor Westfriesland, dat
thans spoedig een begin van uitvoering zaj
worden gegeven aan dit eerste kanaal la
het groote plan.
Waarschijnlijk zullen dan debelangheb-
benden bij1 de andere kanalen zich even-
eens tot medewerking bereid verklaren eo
daardoor de uitvoering van het
plan mogelijk maken.
'NP'
De gemeente Schagen doet den eersten stap naar verwerkelijking.
Zullen andere belanghebbenden nu volgen? Begin van uitvoering
van het plan, dat reeds ln 1926 werd vastgesteld.
De Haarlemsche correspondent van het
HbL schrijft:
Een bericht in het avondblad van giste
ren meldde, dat de gemeenteraad van
Schagen besloten heeft om, boven de
reeds toegezegde jaarlijksche bijdrage van
5000, nog gedurende een tijdsverloop
van veertig jaren een bedrag van 2850
voor rekening der gemeente te.nemen in
de kosten voor den aanleg van het kanaal
StolpenSchagen-Kolhorn. (Door ons
Friesland is en het bedienend personeel opgenomen in het nr. van Zaterdag.)
bovendien het verkeer heeft te regelen en
er op moet letten, dat aan het verkeer uit
de stad den voorrang moet worden gege
ven, kan men zich wel voorstellen, dat er
van deze beambten bijzonder veel gevergd
wordt.
Particulieren worden door allerlei wet
telijke bepalingen gedwongen hun perso
neel een beperkt aantal diensturen en den
noodigen rusttijd te verzekeren en men
mag terecht verwachten, dat de Staat dan
zelf ook het voorbeeld zal geven. (Hbl.)
Uit de drieimaandelljksche
imededeelingen.
De verandering in de gettfbeweglng.
Aan de jongste Driemaandelijksche
Mededeelingen betreffende de werkzaam
heden voor de afsluiting en droogmaking
van de Zuiderzee is het volgende ontleend:
Uitgaande van het door de staatscom-
missie-Lorentz verrichte werk is reeds
eenigen tijd geleden een berekening ge
maakt van de verandering, die gedurende
de eigenlijke afsluiting van de Zuiderzee
zal optreden in de getij-beweging (water
hoogte) en in de stroomen.
Met de resultaten van deze berekening
is en wordt nog steeds rekening ge
houden bij het vaststellen van de werk
plannen voor de uitvoering van de onder-
deelen van den afsluitdijk..
Deze berekening moet gedurende het
vorderen van de afsluiting aan de feiten
worden getoetst. Tot nog toe waren de
veranderingen gering, daar eerst die dijks
gedeelten gemaakt zijn, die slechts weinig
invloed op de waterbeweging hebben. Bij
de nu onder handen zijnde dijksgedeelten
wordt die invloed geleidelijk grootor.
Voor het nagaan van de getijbeweging
wordt beschikt over de waarnemingen van
een- aantal registreerende peilschalen.
Aanbesteed werd het leveren en stellen
van 24 ijzeren puntdeuren en 10 riool-
schuiven voor de groote schutsluizen in
den afsluitdijk. Het werk is gegund aan
de laagste inschrijfster Werkspoor N.V.
te Amsterdam, voor 260.000, die de uit
voering krachtig heeft ter hand genomen.
Het eerste stel deuren is voltooid en zal
begin Juli ter bouwplaats worden aange
voerd.
Voor de schutsluis in Den Oever wor
den 14 met schuiven voorziene deuren ge
maakt, waaronder 2 reservedeuren. Vpor
de groote schutsluis te Kornwerderzand,
waarvan het buitenhoofd van stormdeuren
zal zijn voorzien, worden 10 deuren ge
maakt benevens 10 rioolschuiven, onder
welke laatste 2 reserveschuiven.
De verlenging van den beteugelingsdam
in de Middelgronden kwam gereed, terwijl
tor bescherming tegen uitschuring van
den zeebodem bij den Westelijken kop van
den dam nog twee grondstukken werden
gezonken. Met behulp van een duiker werd
naar enkele vermeende zwakke plaatsen in
de bezinking van den dam een onderzoek
Dit besluit van Schagen is van groot be
lang, niet alleen omdat nu met de uitvoe
ring van dit kanaal een begin kan worden
gemaakt, maar omdat hierdoor waarschijn
lijk ook de belanghebbenden bij de andere
kanalen1 tot medewerking worden aange
spoord.
Op die medewerking wacht de uitvoe
ring van het groote plan nu al eeuige
jaren.
De opzet van het plan.
In- het einde van 1925 hebben Gedepu
teerden aan de Staten een plan- ter goed
keuring voorgelegd, waardoor men zou
kunnen geraken „tot een stelsel van goede
water-wegen op het vasteland van- het
Noordelijk: deel van Noord-Holland, voor
namelijk in Westfriesland". Dit plan om
vatte in de eerste plaats de verbetering
van den vaarweg over het Alkmaarder-
meer; en in de tweede plaats den aanleg
var. de kanalen: OmvalHuigendijk
A\ enhorn; HoomsluisZwaagdijkMe
demblik; ZwaagdijkEnkhuizen; Huigen-
dijkOudkarspel; AlkmaarHuigendijk;
Oudkarspel—Kolhorn; StolpenSchagen;
SchagenKolhorn; Rustenburg—Obdam;
OudkarspelDirkshorn; Grootebroek
Anidijk; PurmerenidDe Hulk; Avenhorn
Spijkerboor; AvenhornOudendijk.
De kosten van uitvoering van dit plan
werden, zoover betreft de verbetering van
den vaarweg over het Alkmaardermeer,
geraamd op 80.000; en voor den aanleg
van de andere kanalen op 13.650.000.
Deze kosten zouden niet alleen ten laste
van de provincie komen, maar ook van
het Rijk, Amsterdam en andere belang
hebbenden. De verdeeling was aanvanke-
De toezegging van de regeering, dat het
Rijk het gevraagde aandeel zal bijdragen,
is dit jaar ontvangen, maar de oommissie-
Van Aalst is in haar pogingen om belang
hebbende gemeenten, polderbesturen en
anderen tot medewerking te bewegen, niet
geslaagd.
Ged. Staten hebben indertijd het ver
trouwen uitgesproken, dat het groote be
lang van den aanleg van vaarwegen, welke
de tot dusver voor het verkeer te water af
gesloten gebieden voor dat verkeer zullen
openstellen, door de naastbelanghebben
den zal worden ingezien en erkend en dat
zjj uit dien hoofde tot het vrijwillig ver-
leenen der noodig geoordeelde bijdragen
bereid zullen blijken.
Dat is niet het geval geweest. De oom
missie-Van Aalst heeft de gevraqgde
medewerking niet kunnen verkrijgen en
haar taak het vorige jaar aan Ged. Staten
overgedragen.
Er is destijds in de Ged. Staten al de
vraag gesteld, hoe gehandeld zal dienen te
worden indien niet of niet voldoende bij
dragen worden gegeven.
Daarop is toen door Ged. Staten geant
woord, dat, indien de vereischte medewer
king niet zou worden verkregen, naar hun
oordeel de vraag onder de oogen zal moe
ten worden gezien- of met de voorbereiding
van den aanleg der kanalen moet worden
voortgegaan.
Inderdaad Is daarna toen vele be
langhebbenden zelfs de geringste bijdrage
weigerden te geven het voornemen op
gekomen om het kanalen-plan prijs te
geven.
Hoe gering de gevraagde bijdragen in
vele gevallen zijn, blijkt wel uit het be
drag, dat Schagen nu, in plaats van eenige
polderbesturen, heeft op zich genomen te
betalen.
WATERVLIEGTUIG VOOR
HONDERD PASSAGIERS.
Amerikaansch plan.
De Consolidated Aircraft Corp. heeft
medegedeeld, dat zij binnenkort een
watervliegtuig zal gaan bouwen, voorzien
van 16 motoren en dat 100 passagiers kan
vervoeren. De reuzen-machine zou 62
cabines bevatten en bestemd zijn voor
den transatlantischen dienst.
Over Canadeeeche steden.
Het luchtschip R100 is nu van Montreal
uit een tocht van een etmaal over de
Oanadeesche steden Ottawa, Toronto, Ha-
milton en Niagara begonnen.
Ma den terugkeer hiervan zal het zieh
gereedmaken voor de terugrei* over den
Ooeaan naar Engeland.
Ongeveer een half millloen menschen
waren Zondag getuigen van het vertrek
der R 100 uit Montreal. Toen het lueht-
sehip Ottawa bereikte, stevende het naar
den Vredestoren en boog met den neus
voor dit gedenkteeken ter eere van Cana
da's gesneuvelden. Het kruiste over het
parlementsgebouw heen alvorens naar
Toronto verder te gaan.
Bennetl, de nieuwe Oanadeesche pre
mier, voerde een telefonisch gesprek met
commandant Golmore en majoor Scott.
Deze samenspraken werden door de radio
verspreid.
Men denkt dat de R100 vier dagen na
haar terugkeer te Montreal weer de reis
naar Engeland zal kunnen ondernemen.
De Koning heeft gisteren mejuffrouw
Amy Johnson ten paleize ontvangen en
haar de C.B.E. onderscheiding overhad
ij is daarop in haar machine, de Jason,
Het eerste kanaal van Londen naar Huil gevlogen.
Inmiddels hebben Ged. Staten den moed
niet opgegeven, met het gevolg, dat nu
een begin kan worden gemaakt met de
uitvoering van het eerste kanaal. Of feite
lijk van twee kanalen, want het plan
dat veertien kanalen omvat noemt een
-kanaal StolpenSchagen en een markt-
Ujk zoo gedacht: voor den vaarweg over vaartkanaal behagen—deKreilKolhorn.
het Alkmaardermeer een derde der kosten raPP°r^' door de commissie van
voor het Rijk, een derde voor de provincie, T~ voorzitterschap van den
een zesde deel voor de Zaansche gemeen- commissaris der koningin aan Ged.
ten tezamen, en het overige zesde deel at,e,n uitgebracht, wordt over deze beide
voor de gemeente Alkmaar.
Voor de nieuw aan te leggen kanalen
was deze kostenverdeeling gemaakt: het
Rijk zal bijdragen een derde deel, de be
langhebbenden in de te kan-aliseeren
streek een zesde deel, de gemeente Am-
sterdam een twintigste deel en de provin
cie het overige. Of in cijfers uitgedrukt:
het Rijk 4.550.000; belanghebbenden
2.275.000; Amsterdam 682.000 en de
provincie 6.142.500.
De medewerking.
Het is al weer vier jaar geleden, dat de
Prov. Staten dit plan vaststelden,
kanalen het volgende gezegd: „In verband
met het feit, dat de Wieringermeer, zoowel
van de zijde van het IJsselmeer als over
de, sedert het verschijnen van het rapport-
Itingers gebouwde schutsluis aan de Kooi
(Noord-Hollan-dsch Kanaal) en in de
toekomst ook over Medemblik (kanaal
naar Hoorn na verruiming), voor 600 tons
schepen bereikbaar zal zijn, terwijl nog
een kanaal van 200 tons schepen vanKol-
horn naar Oudkarspel (en- verder-Staar
Alkmaar) ontworpen is, kan een lomaal
van Kolhorn naar Schagen alleen als ver
binding van de Wieringermeer met deze
belangrijke marktplaats beteekenis heb
De Staten hadden zich daarbij vereenigd kanaal donder'dit orfv^rn i"1
het standpunt,v«u, fledppuUden, <S 5SS'
het beginsel van financieel© medewerking
door de streekbelanghebbenden niet mocht
worden prijsgegeven. Men meende die
medewerking het gemakkelijkst te zullen
verkrijgen- door een beroep te doen op de
commissie-Van Aalst, waarin de streek
belanghebhenden ruim vertegenwoordigd
waren en welke commissie sinds 1919
werkzaam was om te trachten een net van
stamkanalen door Westfriesland tot stand
te brengen.
gerekend, zal kunnen worden
aangelegd op zij-kanaal-afmetingen, al
zouden de hoogere kosten bij aanleg vol
gens ruimer profiel bjj dit in ophooging
te buiken kanaal naar verhouding gering
zyn. De bruggen over het kanaal Schagen
—Kolhorn zullen vaste bruggen kunnen
v?" I\y°° j xP verl>1bding van Schagen met
het Noord-Hollandsch Kanaal dient, naar
het gevoelen der commissie, op een ver
ruim baar 200 tons kanaal gerekend te
Toen Amy Johson gistermiddag niet
haar vliegtuig op het vliegveld van Huil
eerste keer, dat zij na haar vluöht naar
een keurige landing deed het was de
Australië in haar geboortestad terug
keerde bracht een groote menigte haar
een grootsche ovatie.
EEN VLIEGTOCHT SEATTLETOKIO.
Is begonnen-
Robe rt Wark en Eddie Brown zijn Zon
dagmiddag te Seattle in een Fokker-twee-
vlak opgestegen voor een vliegtocht naar
Tokio. Zij hopen het met slechts vier on
derbrekingen te kunnen doen en dan in
60 uur te Tokio te kunnen zijn. De eerste
landingsplaats is White Horse, in Canada.
Dan zal volgen-s het plan Nome aan
de beurt komen en vervolgens PotropaW-
lofsk in Siberië.
Men herinnert zich, dat vroeger reeds
een dergelijke tocht met goed succes was
volbracht, ml. door het Amerikaansch®
vliegtuigeskadrilje, dat als eerste de reis
om de wereld in een vliegtuig had vol
bracht.
DUITSCH POSTVLIEGTUIG
VERONGELUKT.
De twee Inzittenden vormoodcHfk
omgekomen.
Nader meldt men uit Stockholm- omtrent
het vliegongeluk:
Vrijdagmorgen is het verongelukte
Duitsche postvliegtuig gelicht. Een der
drijvers en die linkervleugel bleken tof'