KONIJN's KAAS en BOTER. BINNENLAND. Het Koninklijk bezoek aan Zeeuwsch-VIaanderen. De mlddagtocht IN DEN WIERIXGERMEERPOLDER. ZOMER 1930 EMMEN'S FINAXCIEELE TOESTAND. LUCHTVAART. Uit de Pers. De R 100 te Cardington terug. Nieuwe omhulsels. De heer Van Rees was de eerste chef van de gewestelijke recherche. Hij was begiftigd met de gouden medaille van de Orde van Oranje Nassau. Zijn stoffelijk overschot zou Vrijdag met politioneele honneurs worden begraven. EEN AMBONNEESOH FUSELIER TEE IK)OD VEROORDEELD. Tjimahi. De krijgsraad heeft den A!m- bonneeschen fuselier J. Saya van het gar nizoensbataljon der Westerafdeeling van Borneo, te Sanggau, ter dood veroordeeld wegens feitelijke insubordinatie tweemaal gepleegd. Saya had in den nacht van 20 op 21 Mei als schildwacht zijta post ver laten met meeneming van een sdherpge- laden karbijn en zich begeven naar de slaapplaats der onderofficieren, daar den slap enden Javaanschen serge ant Sberat- Tnfln doodgeschoten en een moordaanslag gepleegd op den Europeeschen detache- mentscommandant, welke mislukte. Hier na werd hij1 gearresteerd. Veertien dagen tevoren was gebleken dat Saya een onge oorloofde verhouding had met de inland- sche vrouw van een anderen fuselier, waarop de vrouw naar Java werd gezon den en Saya gestraft. Saya besloot toen wraak te nemen op zijn superieuren en wachtte daartoe de gelegenheid af tot hij nachtwacht had. Vrijdagavond ls de Koningin, verge zeld van Prins Hendrik en Prinses Ju- liana, te 10.25 met het salonrijtuig aan hec statinon Wouw aangekomen, waar dit rijtuig op dood spoor werd geplaatst; Na in hot rijtuig den nacht te hebben door gebracht zetten de vorstelijke personen met hun gevolg Zaterdagmorgen de rei s voort en kwamen tegen 8 uur te Vlak s aan. Met een boot, waarop de Koninklijke vlag werd geheschen, werd de reis via Hansweert naar Terneuzen gedaan. Te half tien meerde de Luctor et Emer- go in de buitenhaven te Terneuzen, waar ter begroeting aanwezig was de burge meester van die gemeente, de heer J. Huizinga. Bij de aanlegplaats stonden de reeds deze week overgezette hofauto's en enkele andere auto's gereed, waarna men langs den kortsten weg naar Axel reed. Van Axel werd naar Zuiddorpe ge reden, waar vlaggen en versiering aan toonden, dat men hier ook het hooge be zoek ten zeerste op prijs stelde. Spoedig reden de auto's weer verder om over Zwartbroek Westdorpe te berei ken, waar de bevolking haar vreugde over de komst van de Koninklijke familie tot uiting kon brengen. Het was nu maar een korte rit naar het aan de Belgische grens gelegen Sas van Gent, het voor de scheepvaart zoo belangrijke stadje, door de ligging van het druk bevaren kanaal Terneuzen— Gent, en te elf uur was men aan het stadhuis, dat door zijn ligging aan een kade minder geschikt is om ervoor vele honderden menschen te Laten plaats ne men. Om de bevolking toch in de gelegen heid te stellen van haar aanhankelijkheid aan het Oranjehuis te doen blijken, ver lieten de Koningin, de Prins, de Prinses en de oommisaris der Koningin, die den tocht in den Koninklijken auto mede- maake, den auto en begaven zich op het bordes van het stadhuis vanwaar zij ook aan de overzijde van het water de samen gestroomde menigte konden gadeslaan. Na een kort verwijlen nam men weder in den auto plaats en nu ging het over het gehucht Driekwart, naar Philippine, het typisch gebouwde visschersdorp, waar onder de visscherstrul het echt Zeeuwsch-VLaamsche hart warm klopt voor bet Vorstenhuis, waarvan de bewo ners op hun wijze blijk gaven. Op den morgenrit moest nog een ge meente met een bezoek worden vereeerd en wel Hoek. Na dezen ochtendtocht door de vele ge noemde in feesttooi gestoken gemeenten bereikten de autos tegen half een de ha ven van Terneuzen weer, waar allen zich opnieuw aan boord begaven van de Luc tor et Emergo, die spoedig los was en de Schelde opstoomde naar Walsoorden. Tijdens dezen boottocht werd de door de Provincie aangeboden lucht gebruikt De oorr. van de Nw. Rott. Crt. schrijft: iBij het binnenrijden te Sas van Gent klonk ineens een daverend kanongebul der, als rukte men op tegen een belegerde stad. In het kanaal, den veelbesproken waterweg van Gent naar Terneuzen, ligt een kanonneerboot en deze heette de Landsvrouwe welkom met den vervaar lijken groet van zijn vuurmonden. Huis aan huis werd er gevlagd in het verre stadje aan de grens. Ook hier ging een itte handschoen omhoog en vielen honderden kinderstemmen in: Wilhelmus van Nassaue. De Koningin de Prins groetten minzaam van de hooge trap. In het visschersdorp Philipine wachtte den hoogen gasten wederom een mooie eerepoort en een marktplein in groen en bloemen. Hier was bovendien nog een bij zondere verassing in de haven: de be- vlaigde vloot van de mossel visschers, die dobberde aan den voet van den groenen dijk. Als laatste kwam toen nog het lang® dorp Hoek, waar die bevolking s Hands kleedeardraoht nog algemeen In eere houdt. Ook hier, evenals elders, was de ontvangst hartelijk, zij' het dan ook niet zoo uitbundig als bij den vangen tocht van de Koningin door deze streek, toon de 1begeerige blikken van over de grens een spanning hadden veroorzaakt, die een uittweg zocht in een geestdriftig be tuigen van aanhankelijkheid, toen had het bezoek een wijdere strekking; nu was het een eenvoudige vernieuwing van oude banden. Dat het stevige banden zijn, daaraan kan men na zulk een rondrit niet meer twijfelen, want men kreeg den indruk, dat de huldiging door de bevolking alge meen was. -,T Nog voor half 1 was men terug in Neu zen waar de Luctor et Emergo gereed lag'voor den tocht naar Walsoorden ge durende welke vaart men aan boord de lunch heeft gebruikt. Na den boottocht en de lunch, waaraan j 22 personen deelnamen, kwam de „Luctor et Emergo" te half drie aan den steiger te Walsoorden aan, waar intusschen ook de auto's heen waren gereden. Walsoorden is een deel van de uitge» j strekte gemeente Hontenisse, en het raad- j huis van die gemeente staat te Klooster- zande, dat na een kleine 10 minuten werd bereikt en waar de burgemeester, mr. R. J. J. Lambooy met enkele woorden de hooge gasten namens de bevolking be groette. Verder ging die tocht weer, nu door den Kruispolder en langs den Paal naar Grauw en Langendam, dat te kwart over drie werd binnengereden. De halte was ook hier het gemeentehuis, waar burge-" meester F. J. van Gampen een rede van enkele woorden hield. Over Sandberg en Zeegat werd ruim kwart voor vier het dorp Clinge bereikt, zoo bekend om zijn klompenindustrie, die mede door de nu tweemaal gehouden klompenbeurs zulk een groot deel van de inkomsten der bevolking uitmaakt. De burgemeester, de heer J. W. Vienings, richtte enkele woorden tot de hooge be zoekers. Hier werden niet alleen aan H. M. en H. K. H. bloemen aangeboden, zooals in andere gemeenten, maar Z. K. H. de Prins had hier een paar siarklompjes als sym bool der nijverheid te Clinge in ontvangst te nemen, waarvoor de Prins dank bracht. Muziek en zang ontbraken hier al even min als elders en ook Clinge was is feest dos, eyenals de inwoners. Na Clinge was het de gemeente St. Jans steen, die met een bezoek vereerd werd, waar de pas opgetreden burgemeester, de heer P. H. Geimaer, het voorrecht smaakte nu Teeds die Eerste vrouw van het vader land met haar familie het welkom toe te roepen. Terwijl daarop zang en muziek weerklonken werd spoedig verder gereden, maar op het gehucht Heikant in dezelfde gemeente werd nog even gestopt om daar de hulde van de schoolkinderen in ont vangst te nemen. Het was al laat toen de stoet stopte voor het gemeentehuis van Koewacht, waar men den geheelen dag met ongeduld het blijde uur van inkomste der landsvrouwe had verbeid. De burgemeester, de heer A. F. J. M. Dierick, vertolkte hier de ge voelens der bevolking. Het was de laatste gemeente geweest, die men bezocht voor aan het eind- en niet het minst belangrijke doel van dien tocht te komen, namelijk het aloude stadje Hulst. Het bezoek aan Hulst Het vormde een ideaal décor voor den historisohen optocht, de plek voor het oude stadhuis van Hulst, waar de boomen van het marktplein alles wat er nieuw is, met een liefderijken mantel van groen dekken, waartusschen door de grijze steen van die Groote Kerk schemert, en waar het stadhuis zelf een waardigen achtergrond vormt voor de kleuren van de Middeleeuw- sche costuums. Het was in deze entourage, dat de feestvierende burgerij met spanning wachtte op de komst van de Koningin. Op de trappen van het stadhuis stond burgemeester Truffino. Een zangkoor stond in de muziektent op het plein onder bladerkoepel en wachtte. Ook hier weer kinderen met rood-wit-en-blauwe en oranje vlaggen onder het strenge toezicht van het schoolhoofd in het zwart. Ook hier de krijgshaftig gemutste marechaussee en vreedzame stadsnotabelen, en zij allen wachtten. Tot heel in de verte Hulst begon te leven van een groot gerucht;, dat na derde, tot het een luid gejuich was, en meteen waren de auto's al voorgereden en inspecteerde de Koningin de ©erewacht, begroette zij minzaam den burgemeester en steeg de trappen op. Onder het fraaie baldakijn, dat de pui van het raadhuis ver sierde wuifde de Koningin naar de jube lende schare. Binnen in de raadzaal verwelkomde bur gemeester Truffino de Koningin namens het bestuur van de gemeente Hulst. De Koningin antwoordde op de rede van den burgemeester. Nadat de thee geserveerd was, trad de Koninklijke familie naar buiten op het bordes om te kijken naar het voorbijtrek ken van den historischen optocht. Terug op Het Loo. Het Koninklijke spoorwegrijtuig is Za terdagnacht even over 12 uit Zeeland voor net paleisperron op Het Loo aangekomen. De dames en heeren van het gevolg ver lieten den trein, maar de Koningin en de i rinses bleven er in overnachten. Zondag ochtend even vóór 9 begaven zij' zich naar het paleis. De trein stond onder bewaking van de mareohaussée en van de recherche. Heden zullen de eerste werkzaamheden voor het in cultuur brengen van den Wieringermeerpolder 'aangevangen. Deze week zijn verscheidene landbouwwerktui gen in de Haukes aangevoerd en behalve ©enige arbeiders zijn vijf boerenzoons voot de eerste proefneming opgeroepen. De werkzaamheden staan voorloopig onder directe leiding van de Nederiand- sche Heidemaatschappij, die voor de noodige opzichters en werkbazen zorgt. Het overige personeel wordt aangenomen door de directie van den polder, waarvoor wat de landarbeiders betreft de tusschen- komst van de arbeidsbeurzen en corres pondentschappen zal worden ingeroepen. Voor de tewerkstelling van boerenzoons zal contact worden gezocht met de land bouworganisaties. Boerenzoons die land bouwonderwijs hebben genoten genieten bij plaatsing voorloopig de voorkeur. Voor alles dient er in den polder hard te worden gewerkt Zoodra de vijf barak ken gereed zijn, en dit loopt vermoede lijk nog slechts eenige weken aan, kun nen 500 arbeiders worden geplaatst. Bin nen enkele dagen zullen de arbeidsvoor waarden worden bekend gemaakt en zal de gelegenheid tot aanmelding worden opengesteld. Aangeteekend zij, dat de Wieringer meerpolder niet als een toevluchtsoord voor werkloozen moet worden beschouwd. Er worden alleen volwaardige arbeids krachten aangenomen. Zoo spoedig mo gelijk zal een aantal arbeiderswoningen worden gebouwd, waarin alleen arbeiders, die berekend zijn voor hun taak, kunnen worden toegelaten, en bij de selectie zal bovendien speciaal worden gelet op de netheid van de arbeidersvrouw, wijl in elke arbeiderswoning straks zes kost gangers zullen worden ondergebracht. Wanneer met den bouw van de arbei derswoningen zal worden aangevangen is thans nog niet te zeggen. Veel zal afhan gen van de gesteldhid van dón bodem en de mate waarin de ontwatering vordert. De bouwkundige dienst bereidt het een en ander voor. De dienst in gevestigd te Alkmaar, waaruit de gang van zaken ook wordt bestuurd. Aan de directie wordt toegevoegd een landbouwkundig inge nieur, die met de inspectie van den bui tendienst is belast. Gagadigden, die voor plaatsing in den Wieringermeerpolder in aanmerking wenschen te komen, kunnen zich behalve tot de arbeidsbemiddeling ook recht streeks schriftelijk wenden tot de direc tie van den polder te Alkmaar. JEUGDIGE PERSONEN BIJ HET POST- EN TELGRAAFBEDRIJF. Ongewenschte toestand Het Tweede Kamerlid mej. Groene weg heeft den ministers van Waterstaai en van den Arbeid, Handel en Nijverheid de volgende vragen gesteld: 1. Is het waar, dat jeugdige personen van 15 en 11 jaar in dienst bij post- en telegraafbedrijf worden beëdigd; dat zij belast worden met het uitbetalen', ten huize van den geadresseerde, van expresse-postwissels tot een bedrag van vijftig gulden en met het bezorgen van expresse-aangeteekende stukken, waarbij zij de identiteit van den ontvanger moeten vaststellen; dat zü zeer ongeregelde werktijden heb ben met vroege diensten, aanvangende om 6.30 uur, en late diensten, eindigende na middernacht; dat deze kinderen zelfs nachtdiensten hebben van 23.00 uur tot 6.30 uur, en rit ten maken op rijwielen met olielantaarns, die op donkere wegen onvoldoende ver lichting geven? 2. Indien bovenstaande vraag geheel of voor een gedeelte bevestigend moet worden beantwoord, willen de ministers dan zoo spoedig mogelijk maatregelen treffen om een einde te maken aan dezen ongewenschten toestand? DE STRIJD IN DEN ETHER. Een verbod voor de V.A.R.A. Zaterdagavond zou de heer G. J. Zwert broek, de omroeper van de V.A.R.A., voor den zender te Hilversum zijn lezingen over de geschiedenis van den Nederland- schen Omroep voortzetten. Het was reeds het zevende vervolg. Op het vastgestelde uur kwam hij voor den microfoon en zeide, een belangrijke mededeeling te moeten doen. Er was namelijk ingekomen een brief van de radio-controle-oommissie, waarin deze berichtte, de verdere uitzending van de lezingen niet te kunnen toestaan, zulks met het oog op het polemisch karakter ervan. De commissie zou zich, ging de uit zending door, verplicht achten, ook een bestrijding van de lezingen van den heer Zwertbroek van de zijde van andere om roepen te moeten toestaan. Dezen strijd nu achtte zij' ongewensckt en vandaar het verbod. Onmiddellijk na ontvangst van deze me- dedeeling was het V.A.R.A.-bestuur bij eengekomen. Het was van oordeel, dat de radio-oontrole-commissia tot het uitvaar digen van dit verbod niet het recht had, omdat 't niet steunde op de reglementaire bepalingen, die alleen een verbod toeston den, wanneer de veiligheid van den staat, de openbare orde of de goede zeden gevaar loopen. Het bestuur, wilde 'dan ook onmiddellijk bij den minister van Waterstaat in beroep gaan, maar dit bleek, onmogelijk, omdat de minister met vacamtie is. Liet het bestuur nu de uitzending toch doorgaan, dan stelde het zich bloot aam een strafmaatregel, in casu zelfs aan een algeheel verbod van uit zending gedurende eenigen tijd. Dit risico wilde 'het V.A.R.A.-toestuur niet' loopen en daarom had het besloten de lezingen van den heer Zwertbroek niet te laten door gaan, doch het zou dadelijk na de terug komst van minister Reijmer bij' dezen in beroep gaan. tiek, dat zij louter te geschieden heeft in den geest van dienzelfden Godsvrede, wel ke ons vaderland in de jaren 1914 tot 1918 zijn onafhankelijkheid gewaarborgd heeft. De belangen vani Nederland en Indlö zijn door de historie soamgeklonken. Een taak, tienmaal zwaarder dan die van den Nederlandschen premier, wordt toever trouwd aan den landvoogd, die onder de omstandigheden van het oogenblik die be langen te hoeden krijgt. Dat zulk een man zjjn positie zou kunnen onitleenen aan klein politiek spel of benepen particula risme, moet wel ondenkbaar wezen. Alleen aan een nationaal brevet kan hij waarlijk gezag ontleenen. De minister van binnenlandsche zaken en landbouw heeft aan het Gemeente bestuur te Emmen geschreven, dat hem het onderzoek der begrooting voor 1930, aanleiding geeft te verklaren dat de fl- nancieele toestand van Emmen nog geen spoor van verbetering vertoont. Voor hem is dat ontmoedigend, aangezien het Rijk naast het buitengewoon subsidie in 1921 van f 708.000, na 1927 een onderstand a fonds perdu verleende van ongeveer f 700.000, en f 116.000 als aflossing en rente voor de garantieleening ingevolge de saneering. Dat sombere perspectief wordt naar de meening van den minister ook voor 1930 niet verbeterd, aangezien in de begroo ting voor dat jaar een rijkssubsidie is geraamd van f 378,000 terwijl de rekening van 1928 een batig slot aanwijst van ruim f 92.000. Hoewel de minister erkent dat de slechte positie der gemeente voor een deel is te wijten aan de economische zwakke be volking, meent hij toch ook dat van een innerlijke drang om de niet verplichte uitgaven op een zoo laag mogelijk peil te houden niet kan worden gesproken. De minister somt dan op welke feiten hem aanleiding geven tot deze meening en hij noemt o.a. de steeds stijgende uit-1 gaven voor scholenbouw, terwijl de ge-1 meente sinds 1920 slechts met enkele I De K.L.M. te 's-Gravenhage verzoekt honderden zielen is toegenomen. Na deze om de aandacht te vestigen op den reeds algemeene uiteenzetting geeft de minister 21/» jaren bestaanden luchtpostdienst een aantal posten aan, welke volgens hem Europa—Zuid-Amerika, geëxploiteerd verlaagd kunnen worden. j door de Oie. Générale Aéropostale. Bjj B. en W. stellen naar aanleiding van gebruikmaking van dezen luchtdienst dezen brief aan den raad voor den minister i w°rdt een aanmerkelijke tijdsbesparing mede te deelen dat slechts ten opzichte verkregen; een brief, welke des njdags. van enkele posten, aan het verlangen van avonds Nederland verlaat, bereikt reeds den minister kan worden voldaan. lia dagen de Zuid-Amerikaansche cen- tra, terwijl de afstand over zee van b,v. DEN Nederland naar Buenos Aires, 23 dagen is Het extra luchtrecht, te voldoen in ge- wone postzegels, bedraagt 0.80 per 6 Gram. Teneinde het gewicht van brieven i a n Üh ^^Btocht, r Donderdag 200 germg mogelijk te houden, heeft dc LUCHTPOSTVERBINDING EUROPA—ZUID-AMERIKA, DE REGENPROEVEN VAN HEER VERAART. 28 Augustus tusschen S en 6 uur boven Scheveningen gehouden wordt, zal een K.L.M. speciaal luchtpostschryf ehinepapier beschikbaar gesteld, - en ma- waarvan lenden in Nederland en die in het bui tenland, die niet persoonlijk tegenwoordig kunnen zijn, overtuigen van de juistheid van zijn beweringen. Bij de as. vlucht zullen behalve de FIX en de F VIH, welke Donderdag j.1. pl.m. 3000 K.G. Ijs van l&É>e temperatuur ver voerden, nog twee andere toestellen van de K.L.M., waarschijnlijk van het type F VIH, worden gebruikt, zoodat in totaal ongeveer 6000 K.G. ijs van lage tempera tuur zal worden meegevoerd. DE NIEUWE SLUIS TE VLISSINGEX. De opening. De nieuwe sluis te Vllssdngen zal Don derdag 4 September officieel worden ge opend door den minister van waterstaat, mr. P. J. Reijmer. De vereeniging Vlis- singen Vooruit heeft het plan, deze voor de gemeente belangrijke gebeurtenis te vieren. Zij is voornemens, des morgens tijdens de opening en ook des avonds een concert te geven. DE RIJKSMIDDELEN OVER JULI De opbengst van de Rijksmiddelen over de maand Juli bedroeg 41.778.89L74, te gen 43.409.073.93 in Juli 1929. De opbrengst van de wegenbelasting bedroeg in de maand Juli j.L 811.646.02; de rijwielbelasting bracht 8.701.650 op. filmopneming worden gemaakt. De heer Veraart wil op deze wijze de belangstel- g verkrijgbaar Nadere inlichtingen aan de plaatselijke postkantoren of bij de K.TJd. te Den Haag. Een telegram uit Lenden meldt, dat de R 100 Zaterdagochtend om twintig minu ten vóór elven van haar tocht naar Cana da op het veld boven Oardington terug is gekeerd. Vrijdagnacht om kwart voor drieën was zij de Zuidpunt van Ierland tot op 80 KM. genaderd en zette regelrecht koerg naur Oardington. Bekend werd toen, dat de tocht tot dus ver een gunstig verloop had gehad. De be schadigde motor had geen invloed gehad op de snelheid van het luchtschip. Vrijdagavond verluidde te Londen, dat de R 100 thans 'n nieuw omhulsel zal krij gen, omdat het oude door den storm te veel geleden heeft Ook haar zusterschip, de R 101, zal met sterkere stol opnieuw overtrokken worden. De vaste ligging van het luchtschip. Naar Reuter meldt, geven de passa giers van de R 100, die in 67 uur tijds den afstand van St Hubert bij Montreal naar Cardington heeft afgelegd, hoog op van de vaste ligging van het luchtschip, welke ook la aangetoond doordat er uit een vol glas water, dat men bij het vertrek op een tafel neergezet had, bij de aankomst te Cardington geen druppel gemorst bleek. En dat terwijl men toch onderweg storm achtig weer gehad had. Op sommige oogenblikken heeft het luchtschip een vaart geloopen van 92 mijl per uur. VLIEGONGELUK De bestuurder doodgevallen. Op het vliegveld van Ghedl is een mi litair vliegtuig neergestort van een hoogte van ongeveer 100 M. De bestuurder poogde nog door middel van zijn para chute het leven te redden, de hoogte was echter te gering, zoodat hij reeds verplet terd op den grond terechtkwam voordat het valscherm gelegenheid had gehad zicih te ontplooien. EEN TOCHT VAN DE „R 101" NAAR BRITSCH-INDIË. Het zusterschip van 't Engelsohe lucht schip ,R 100", de „R 101", zal binnenkort een tocht naar Indië ondernemen. Reeds zijn mechaniciens en deskundi gen naar Indië vertrokken. Te Kaïro zal ten behoeve van het lucht schip een 70 meter hooge landingsmast worden gebouwd. J AOKSOX EN O'BRIEN GELAND. Na 648 vlieguren. De Amerikaansohe vliegers Jackson en O'Brien zijn Zondagmorgen om 6 uur 89 wegens een defect aan den motor geland. Zij hebben 648 uren gevlogen en daar mede het record, dat ten name stond van de gebroeders Hunter, met ongeveer 96 uren gebroken. TWEE VLIEGERS OP ELKAAR GEBOTST EN GEDOOD. Gisteren zijn tijdens manoeuvres boven Sant Antonio in Texas twee legervliegtui gen op 100 M. hoogte met elkaar in bot- DE AFLOSSING VAN DE WACHT TE BUITENZORG. De Nw. Rott Crt. schrijft: De geijkte en beproefde vijfjarige ter mijn der landvoogdij, loopt het volgend voorjaar ten einde. De gewichtigste, ja men mag wel zeg gen de hachelijkste, benoeming, die het Nederlandsch staatsrecht kent, zal dus binnen betrekkelijk korten tijd in den boezem onzer regeering aan de orde wor den gesteld. Men mag zelfs aannemen, dat deze benoeming nu reeds de gedachten bezighoudt van hen, die de ongemeen ver antwoordelijke taak hebben, de Kroon in dezen naar eer en geweten van raad te dienen. Een taak, die meer inzicht meer onbe vangenheid, voor een enkel der geroepen adviseurs ook meer zelfverzaking eischt, dan in eenig ander koloniaal tijdperk het1 geval geweest kan zijn. Omdat immers ieder, die de ontwikkeling van de toe standen in Nederlanidsoh-Indië in de laat ste jaren niet alleen met opmerkzaamheid heeft gadegeslagen, maar tevens met het gevoel, dat ze hem als Nederlander recht streeks aangaat, met zekerheid beseft, dat het in de eerstvolgende jaren er op of er onder zou kunnen gaan. E ris geen Cas- sandra-blik noodig om te voorspellen,, dat de bewindsman, die in dezen tijd van over gang in schier elke sfeer der koloniale ont wikkeling de onmiddellijke leiding aan vaardt, of onberekenbaar goed of onbere kenbaar kwaad kan stichten. Deze benoeming is een nationale daad en dient door ons volk algemeen zoo te worden gezien. Zij, die deze benoeming in banden hebben, maken niet alleen Indi sche maar ook vaderlandsche geschiedenis en staan tegenover het gericht dier histo rie aansprakelijk. Zij zullen hun verant woordelijkheid slechts kunnen dragen, in dien zij, hun keuze stellend, zich vrij we ten van elk partijbelang en alle kliekvrees, beseffend dat de aanwijzing van een ver tegenwoordiger van de irrootfT 5"°°^ ons gekomen. Beide vliegtuigen stortten Ziin pon «lira m behoort onttrokken te neer en de vliegers werden op slag ge- zijn aan elke overweging van partijpoli- dood.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1930 | | pagina 2