KONIJN's
KAAS en BOTER.
BINNENLAND.
Het Koninklijk bezoek aan
Zeeuwsch-VIaanderen.
De mlddagtocht
IN DEN WIERIXGERMEERPOLDER.
ZOMER 1930
EMMEN'S FINAXCIEELE TOESTAND.
LUCHTVAART.
Uit de Pers.
De R 100 te Cardington terug.
Nieuwe omhulsels.
De heer Van Rees was de eerste chef
van de gewestelijke recherche. Hij was
begiftigd met de gouden medaille van de
Orde van Oranje Nassau. Zijn stoffelijk
overschot zou Vrijdag met politioneele
honneurs worden begraven.
EEN AMBONNEESOH FUSELIER TEE
IK)OD VEROORDEELD.
Tjimahi. De krijgsraad heeft den A!m-
bonneeschen fuselier J. Saya van het gar
nizoensbataljon der Westerafdeeling van
Borneo, te Sanggau, ter dood veroordeeld
wegens feitelijke insubordinatie tweemaal
gepleegd. Saya had in den nacht van 20
op 21 Mei als schildwacht zijta post ver
laten met meeneming van een sdherpge-
laden karbijn en zich begeven naar de
slaapplaats der onderofficieren, daar den
slap enden Javaanschen serge ant Sberat-
Tnfln doodgeschoten en een moordaanslag
gepleegd op den Europeeschen detache-
mentscommandant, welke mislukte. Hier
na werd hij1 gearresteerd. Veertien dagen
tevoren was gebleken dat Saya een onge
oorloofde verhouding had met de inland-
sche vrouw van een anderen fuselier,
waarop de vrouw naar Java werd gezon
den en Saya gestraft. Saya besloot toen
wraak te nemen op zijn superieuren en
wachtte daartoe de gelegenheid af tot hij
nachtwacht had.
Vrijdagavond ls de Koningin, verge
zeld van Prins Hendrik en Prinses Ju-
liana, te 10.25 met het salonrijtuig aan hec
statinon Wouw aangekomen, waar dit
rijtuig op dood spoor werd geplaatst; Na
in hot rijtuig den nacht te hebben door
gebracht zetten de vorstelijke personen
met hun gevolg Zaterdagmorgen de rei s
voort en kwamen tegen 8 uur te Vlak s
aan.
Met een boot, waarop de Koninklijke
vlag werd geheschen, werd de reis via
Hansweert naar Terneuzen gedaan.
Te half tien meerde de Luctor et Emer-
go in de buitenhaven te Terneuzen, waar
ter begroeting aanwezig was de burge
meester van die gemeente, de heer J.
Huizinga.
Bij de aanlegplaats stonden de reeds
deze week overgezette hofauto's en enkele
andere auto's gereed, waarna men langs
den kortsten weg naar Axel reed.
Van Axel werd naar Zuiddorpe ge
reden, waar vlaggen en versiering aan
toonden, dat men hier ook het hooge be
zoek ten zeerste op prijs stelde.
Spoedig reden de auto's weer verder
om over Zwartbroek Westdorpe te berei
ken, waar de bevolking haar vreugde
over de komst van de Koninklijke familie
tot uiting kon brengen.
Het was nu maar een korte rit naar
het aan de Belgische grens gelegen Sas
van Gent, het voor de scheepvaart zoo
belangrijke stadje, door de ligging van
het druk bevaren kanaal Terneuzen—
Gent, en te elf uur was men aan het
stadhuis, dat door zijn ligging aan een
kade minder geschikt is om ervoor vele
honderden menschen te Laten plaats ne
men. Om de bevolking toch in de gelegen
heid te stellen van haar aanhankelijkheid
aan het Oranjehuis te doen blijken, ver
lieten de Koningin, de Prins, de Prinses
en de oommisaris der Koningin, die den
tocht in den Koninklijken auto mede-
maake, den auto en begaven zich op het
bordes van het stadhuis vanwaar zij ook
aan de overzijde van het water de samen
gestroomde menigte konden gadeslaan.
Na een kort verwijlen nam men weder
in den auto plaats en nu ging het over
het gehucht Driekwart, naar Philippine,
het typisch gebouwde visschersdorp,
waar onder de visscherstrul het echt
Zeeuwsch-VLaamsche hart warm klopt
voor bet Vorstenhuis, waarvan de bewo
ners op hun wijze blijk gaven.
Op den morgenrit moest nog een ge
meente met een bezoek worden vereeerd
en wel Hoek.
Na dezen ochtendtocht door de vele ge
noemde in feesttooi gestoken gemeenten
bereikten de autos tegen half een de ha
ven van Terneuzen weer, waar allen zich
opnieuw aan boord begaven van de Luc
tor et Emergo, die spoedig los was en de
Schelde opstoomde naar Walsoorden.
Tijdens dezen boottocht werd de door de
Provincie aangeboden lucht gebruikt
De oorr. van de Nw. Rott. Crt. schrijft:
iBij het binnenrijden te Sas van Gent
klonk ineens een daverend kanongebul
der, als rukte men op tegen een belegerde
stad. In het kanaal, den veelbesproken
waterweg van Gent naar Terneuzen, ligt
een kanonneerboot en deze heette de
Landsvrouwe welkom met den vervaar
lijken groet van zijn vuurmonden.
Huis aan huis werd er gevlagd in het
verre stadje aan de grens. Ook hier ging
een itte handschoen omhoog en vielen
honderden kinderstemmen in: Wilhelmus
van Nassaue. De Koningin de Prins
groetten minzaam van de hooge trap.
In het visschersdorp Philipine wachtte
den hoogen gasten wederom een mooie
eerepoort en een marktplein in groen en
bloemen. Hier was bovendien nog een bij
zondere verassing in de haven: de be-
vlaigde vloot van de mossel visschers, die
dobberde aan den voet van den groenen
dijk.
Als laatste kwam toen nog het lang®
dorp Hoek, waar die bevolking s Hands
kleedeardraoht nog algemeen In eere
houdt. Ook hier, evenals elders, was de
ontvangst hartelijk, zij' het dan ook niet
zoo uitbundig als bij den vangen tocht
van de Koningin door deze streek, toon
de 1begeerige blikken van over de grens
een spanning hadden veroorzaakt, die
een uittweg zocht in een geestdriftig be
tuigen van aanhankelijkheid, toen had
het bezoek een wijdere strekking; nu was
het een eenvoudige vernieuwing van
oude banden.
Dat het stevige banden zijn, daaraan
kan men na zulk een rondrit niet meer
twijfelen, want men kreeg den indruk,
dat de huldiging door de bevolking alge
meen was. -,T
Nog voor half 1 was men terug in Neu
zen waar de Luctor et Emergo gereed
lag'voor den tocht naar Walsoorden ge
durende welke vaart men aan boord de
lunch heeft gebruikt.
Na den boottocht en de lunch, waaraan j
22 personen deelnamen, kwam de „Luctor
et Emergo" te half drie aan den steiger te
Walsoorden aan, waar intusschen ook de
auto's heen waren gereden.
Walsoorden is een deel van de uitge» j
strekte gemeente Hontenisse, en het raad- j
huis van die gemeente staat te Klooster-
zande, dat na een kleine 10 minuten werd
bereikt en waar de burgemeester, mr. R.
J. J. Lambooy met enkele woorden de
hooge gasten namens de bevolking be
groette.
Verder ging die tocht weer, nu door den
Kruispolder en langs den Paal naar
Grauw en Langendam, dat te kwart over
drie werd binnengereden. De halte was
ook hier het gemeentehuis, waar burge-"
meester F. J. van Gampen een rede van
enkele woorden hield.
Over Sandberg en Zeegat werd ruim
kwart voor vier het dorp Clinge bereikt,
zoo bekend om zijn klompenindustrie, die
mede door de nu tweemaal gehouden
klompenbeurs zulk een groot deel van de
inkomsten der bevolking uitmaakt. De
burgemeester, de heer J. W. Vienings,
richtte enkele woorden tot de hooge be
zoekers.
Hier werden niet alleen aan H. M. en
H. K. H. bloemen aangeboden, zooals in
andere gemeenten, maar Z. K. H. de Prins
had hier een paar siarklompjes als sym
bool der nijverheid te Clinge in ontvangst
te nemen, waarvoor de Prins dank bracht.
Muziek en zang ontbraken hier al even
min als elders en ook Clinge was is feest
dos, eyenals de inwoners.
Na Clinge was het de gemeente St. Jans
steen, die met een bezoek vereerd werd,
waar de pas opgetreden burgemeester, de
heer P. H. Geimaer, het voorrecht smaakte
nu Teeds die Eerste vrouw van het vader
land met haar familie het welkom toe te
roepen. Terwijl daarop zang en muziek
weerklonken werd spoedig verder gereden,
maar op het gehucht Heikant in dezelfde
gemeente werd nog even gestopt om daar
de hulde van de schoolkinderen in ont
vangst te nemen.
Het was al laat toen de stoet stopte voor
het gemeentehuis van Koewacht, waar
men den geheelen dag met ongeduld het
blijde uur van inkomste der landsvrouwe
had verbeid. De burgemeester, de heer
A. F. J. M. Dierick, vertolkte hier de ge
voelens der bevolking.
Het was de laatste gemeente geweest,
die men bezocht voor aan het eind- en niet
het minst belangrijke doel van dien tocht
te komen, namelijk het aloude stadje
Hulst.
Het bezoek aan Hulst
Het vormde een ideaal décor voor den
historisohen optocht, de plek voor het
oude stadhuis van Hulst, waar de boomen
van het marktplein alles wat er nieuw is,
met een liefderijken mantel van groen
dekken, waartusschen door de grijze steen
van die Groote Kerk schemert, en waar het
stadhuis zelf een waardigen achtergrond
vormt voor de kleuren van de Middeleeuw-
sche costuums. Het was in deze entourage,
dat de feestvierende burgerij met spanning
wachtte op de komst van de Koningin.
Op de trappen van het stadhuis stond
burgemeester Truffino. Een zangkoor
stond in de muziektent op het plein onder
bladerkoepel en wachtte. Ook hier weer
kinderen met rood-wit-en-blauwe en oranje
vlaggen onder het strenge toezicht van het
schoolhoofd in het zwart. Ook hier de
krijgshaftig gemutste marechaussee en
vreedzame stadsnotabelen, en zij allen
wachtten. Tot heel in de verte Hulst begon
te leven van een groot gerucht;, dat na
derde, tot het een luid gejuich was, en
meteen waren de auto's al voorgereden en
inspecteerde de Koningin de ©erewacht,
begroette zij minzaam den burgemeester
en steeg de trappen op. Onder het fraaie
baldakijn, dat de pui van het raadhuis ver
sierde wuifde de Koningin naar de jube
lende schare.
Binnen in de raadzaal verwelkomde bur
gemeester Truffino de Koningin namens
het bestuur van de gemeente Hulst.
De Koningin antwoordde op de rede
van den burgemeester.
Nadat de thee geserveerd was, trad de
Koninklijke familie naar buiten op het
bordes om te kijken naar het voorbijtrek
ken van den historischen optocht.
Terug op Het Loo.
Het Koninklijke spoorwegrijtuig is Za
terdagnacht even over 12 uit Zeeland voor
net paleisperron op Het Loo aangekomen.
De dames en heeren van het gevolg ver
lieten den trein, maar de Koningin en de
i rinses bleven er in overnachten. Zondag
ochtend even vóór 9 begaven zij' zich naar
het paleis.
De trein stond onder bewaking van de
mareohaussée en van de recherche.
Heden zullen de eerste werkzaamheden
voor het in cultuur brengen van den
Wieringermeerpolder 'aangevangen. Deze
week zijn verscheidene landbouwwerktui
gen in de Haukes aangevoerd en behalve
©enige arbeiders zijn vijf boerenzoons
voot de eerste proefneming opgeroepen.
De werkzaamheden staan voorloopig
onder directe leiding van de Nederiand-
sche Heidemaatschappij, die voor de
noodige opzichters en werkbazen zorgt.
Het overige personeel wordt aangenomen
door de directie van den polder, waarvoor
wat de landarbeiders betreft de tusschen-
komst van de arbeidsbeurzen en corres
pondentschappen zal worden ingeroepen.
Voor de tewerkstelling van boerenzoons
zal contact worden gezocht met de land
bouworganisaties. Boerenzoons die land
bouwonderwijs hebben genoten genieten
bij plaatsing voorloopig de voorkeur.
Voor alles dient er in den polder hard
te worden gewerkt Zoodra de vijf barak
ken gereed zijn, en dit loopt vermoede
lijk nog slechts eenige weken aan, kun
nen 500 arbeiders worden geplaatst. Bin
nen enkele dagen zullen de arbeidsvoor
waarden worden bekend gemaakt en zal
de gelegenheid tot aanmelding worden
opengesteld.
Aangeteekend zij, dat de Wieringer
meerpolder niet als een toevluchtsoord
voor werkloozen moet worden beschouwd.
Er worden alleen volwaardige arbeids
krachten aangenomen. Zoo spoedig mo
gelijk zal een aantal arbeiderswoningen
worden gebouwd, waarin alleen arbeiders,
die berekend zijn voor hun taak, kunnen
worden toegelaten, en bij de selectie zal
bovendien speciaal worden gelet op de
netheid van de arbeidersvrouw, wijl in
elke arbeiderswoning straks zes kost
gangers zullen worden ondergebracht.
Wanneer met den bouw van de arbei
derswoningen zal worden aangevangen is
thans nog niet te zeggen. Veel zal afhan
gen van de gesteldhid van dón bodem en
de mate waarin de ontwatering vordert.
De bouwkundige dienst bereidt het een
en ander voor. De dienst in gevestigd te
Alkmaar, waaruit de gang van zaken ook
wordt bestuurd. Aan de directie wordt
toegevoegd een landbouwkundig inge
nieur, die met de inspectie van den bui
tendienst is belast.
Gagadigden, die voor plaatsing in den
Wieringermeerpolder in aanmerking
wenschen te komen, kunnen zich behalve
tot de arbeidsbemiddeling ook recht
streeks schriftelijk wenden tot de direc
tie van den polder te Alkmaar.
JEUGDIGE PERSONEN BIJ HET
POST- EN TELGRAAFBEDRIJF.
Ongewenschte toestand
Het Tweede Kamerlid mej. Groene
weg heeft den ministers van Waterstaai
en van den Arbeid, Handel en Nijverheid
de volgende vragen gesteld:
1. Is het waar, dat jeugdige personen
van 15 en 11 jaar in dienst bij post- en
telegraafbedrijf worden beëdigd;
dat zij belast worden met het uitbetalen',
ten huize van den geadresseerde, van
expresse-postwissels tot een bedrag van
vijftig gulden en met het bezorgen van
expresse-aangeteekende stukken, waarbij
zij de identiteit van den ontvanger moeten
vaststellen;
dat zü zeer ongeregelde werktijden heb
ben met vroege diensten, aanvangende om
6.30 uur, en late diensten, eindigende na
middernacht;
dat deze kinderen zelfs nachtdiensten
hebben van 23.00 uur tot 6.30 uur, en rit
ten maken op rijwielen met olielantaarns,
die op donkere wegen onvoldoende ver
lichting geven?
2. Indien bovenstaande vraag geheel
of voor een gedeelte bevestigend moet
worden beantwoord, willen de ministers
dan zoo spoedig mogelijk maatregelen
treffen om een einde te maken aan dezen
ongewenschten toestand?
DE STRIJD IN DEN ETHER.
Een verbod voor de V.A.R.A.
Zaterdagavond zou de heer G. J. Zwert
broek, de omroeper van de V.A.R.A., voor
den zender te Hilversum zijn lezingen
over de geschiedenis van den Nederland-
schen Omroep voortzetten. Het was reeds
het zevende vervolg.
Op het vastgestelde uur kwam hij voor
den microfoon en zeide, een belangrijke
mededeeling te moeten doen.
Er was namelijk ingekomen een brief
van de radio-controle-oommissie, waarin
deze berichtte, de verdere uitzending van
de lezingen niet te kunnen toestaan, zulks
met het oog op het polemisch karakter
ervan. De commissie zou zich, ging de uit
zending door, verplicht achten, ook een
bestrijding van de lezingen van den heer
Zwertbroek van de zijde van andere om
roepen te moeten toestaan. Dezen strijd
nu achtte zij' ongewensckt en vandaar het
verbod.
Onmiddellijk na ontvangst van deze me-
dedeeling was het V.A.R.A.-bestuur bij
eengekomen. Het was van oordeel, dat de
radio-oontrole-commissia tot het uitvaar
digen van dit verbod niet het recht had,
omdat 't niet steunde op de reglementaire
bepalingen, die alleen een verbod toeston
den, wanneer de veiligheid van den staat,
de openbare orde of de goede zeden gevaar
loopen.
Het bestuur, wilde 'dan ook onmiddellijk
bij den minister van Waterstaat in beroep
gaan, maar dit bleek, onmogelijk, omdat de
minister met vacamtie is. Liet het bestuur
nu de uitzending toch doorgaan, dan stelde
het zich bloot aam een strafmaatregel, in
casu zelfs aan een algeheel verbod van uit
zending gedurende eenigen tijd. Dit risico
wilde 'het V.A.R.A.-toestuur niet' loopen en
daarom had het besloten de lezingen van
den heer Zwertbroek niet te laten door
gaan, doch het zou dadelijk na de terug
komst van minister Reijmer bij' dezen in
beroep gaan.
tiek, dat zij louter te geschieden heeft in
den geest van dienzelfden Godsvrede, wel
ke ons vaderland in de jaren 1914 tot 1918
zijn onafhankelijkheid gewaarborgd heeft.
De belangen vani Nederland en Indlö
zijn door de historie soamgeklonken. Een
taak, tienmaal zwaarder dan die van den
Nederlandschen premier, wordt toever
trouwd aan den landvoogd, die onder de
omstandigheden van het oogenblik die be
langen te hoeden krijgt. Dat zulk een man
zjjn positie zou kunnen onitleenen aan
klein politiek spel of benepen particula
risme, moet wel ondenkbaar wezen. Alleen
aan een nationaal brevet kan hij waarlijk
gezag ontleenen.
De minister van binnenlandsche zaken
en landbouw heeft aan het Gemeente
bestuur te Emmen geschreven, dat hem
het onderzoek der begrooting voor 1930,
aanleiding geeft te verklaren dat de fl-
nancieele toestand van Emmen nog geen
spoor van verbetering vertoont. Voor hem
is dat ontmoedigend, aangezien het Rijk
naast het buitengewoon subsidie in 1921
van f 708.000, na 1927 een onderstand
a fonds perdu verleende van ongeveer
f 700.000, en f 116.000 als aflossing en
rente voor de garantieleening ingevolge
de saneering.
Dat sombere perspectief wordt naar de
meening van den minister ook voor 1930
niet verbeterd, aangezien in de begroo
ting voor dat jaar een rijkssubsidie is
geraamd van f 378,000 terwijl de rekening
van 1928 een batig slot aanwijst van ruim
f 92.000.
Hoewel de minister erkent dat de slechte
positie der gemeente voor een deel is
te wijten aan de economische zwakke be
volking, meent hij toch ook dat van een
innerlijke drang om de niet verplichte
uitgaven op een zoo laag mogelijk peil
te houden niet kan worden gesproken.
De minister somt dan op welke feiten
hem aanleiding geven tot deze meening
en hij noemt o.a. de steeds stijgende uit-1
gaven voor scholenbouw, terwijl de ge-1
meente sinds 1920 slechts met enkele I De K.L.M. te 's-Gravenhage verzoekt
honderden zielen is toegenomen. Na deze om de aandacht te vestigen op den reeds
algemeene uiteenzetting geeft de minister 21/» jaren bestaanden luchtpostdienst
een aantal posten aan, welke volgens hem Europa—Zuid-Amerika, geëxploiteerd
verlaagd kunnen worden. j door de Oie. Générale Aéropostale. Bjj
B. en W. stellen naar aanleiding van gebruikmaking van dezen luchtdienst
dezen brief aan den raad voor den minister i w°rdt een aanmerkelijke tijdsbesparing
mede te deelen dat slechts ten opzichte verkregen; een brief, welke des njdags.
van enkele posten, aan het verlangen van avonds Nederland verlaat, bereikt reeds
den minister kan worden voldaan. lia dagen de Zuid-Amerikaansche cen-
tra, terwijl de afstand over zee van b,v.
DEN Nederland naar Buenos Aires, 23 dagen is
Het extra luchtrecht, te voldoen in ge-
wone postzegels, bedraagt 0.80 per 6
Gram. Teneinde het gewicht van brieven
i a n Üh ^^Btocht, r Donderdag 200 germg mogelijk te houden, heeft dc
LUCHTPOSTVERBINDING
EUROPA—ZUID-AMERIKA,
DE REGENPROEVEN VAN
HEER VERAART.
28 Augustus tusschen S en 6 uur boven
Scheveningen gehouden wordt, zal een
K.L.M. speciaal luchtpostschryf
ehinepapier beschikbaar gesteld,
- en ma-
waarvan
lenden in Nederland en die in het bui
tenland, die niet persoonlijk tegenwoordig
kunnen zijn, overtuigen van de juistheid
van zijn beweringen.
Bij de as. vlucht zullen behalve de FIX
en de F VIH, welke Donderdag j.1. pl.m.
3000 K.G. Ijs van l&É>e temperatuur ver
voerden, nog twee andere toestellen van
de K.L.M., waarschijnlijk van het type
F VIH, worden gebruikt, zoodat in totaal
ongeveer 6000 K.G. ijs van lage tempera
tuur zal worden meegevoerd.
DE NIEUWE SLUIS TE VLISSINGEX.
De opening.
De nieuwe sluis te Vllssdngen zal Don
derdag 4 September officieel worden ge
opend door den minister van waterstaat,
mr. P. J. Reijmer. De vereeniging Vlis-
singen Vooruit heeft het plan, deze voor
de gemeente belangrijke gebeurtenis te
vieren. Zij is voornemens, des morgens
tijdens de opening en ook des avonds een
concert te geven.
DE RIJKSMIDDELEN OVER JULI
De opbengst van de Rijksmiddelen over
de maand Juli bedroeg 41.778.89L74, te
gen 43.409.073.93 in Juli 1929.
De opbrengst van de wegenbelasting
bedroeg in de maand Juli j.L 811.646.02;
de rijwielbelasting bracht 8.701.650 op.
filmopneming worden gemaakt. De heer
Veraart wil op deze wijze de belangstel- g verkrijgbaar
Nadere inlichtingen aan de plaatselijke
postkantoren of bij de K.TJd. te Den
Haag.
Een telegram uit Lenden meldt, dat de
R 100 Zaterdagochtend om twintig minu
ten vóór elven van haar tocht naar Cana
da op het veld boven Oardington terug is
gekeerd.
Vrijdagnacht om kwart voor drieën was
zij de Zuidpunt van Ierland tot op 80 KM.
genaderd en zette regelrecht koerg naur
Oardington.
Bekend werd toen, dat de tocht tot dus
ver een gunstig verloop had gehad. De be
schadigde motor had geen invloed gehad
op de snelheid van het luchtschip.
Vrijdagavond verluidde te Londen, dat
de R 100 thans 'n nieuw omhulsel zal krij
gen, omdat het oude door den storm te
veel geleden heeft Ook haar zusterschip,
de R 101, zal met sterkere stol opnieuw
overtrokken worden.
De vaste ligging van het luchtschip.
Naar Reuter meldt, geven de passa
giers van de R 100, die in 67 uur tijds den
afstand van St Hubert bij Montreal naar
Cardington heeft afgelegd, hoog op van
de vaste ligging van het luchtschip, welke
ook la aangetoond doordat er uit een vol
glas water, dat men bij het vertrek op een
tafel neergezet had, bij de aankomst te
Cardington geen druppel gemorst bleek.
En dat terwijl men toch onderweg storm
achtig weer gehad had.
Op sommige oogenblikken heeft het
luchtschip een vaart geloopen van 92 mijl
per uur.
VLIEGONGELUK
De bestuurder doodgevallen.
Op het vliegveld van Ghedl is een mi
litair vliegtuig neergestort van een hoogte
van ongeveer 100 M. De bestuurder
poogde nog door middel van zijn para
chute het leven te redden, de hoogte was
echter te gering, zoodat hij reeds verplet
terd op den grond terechtkwam voordat
het valscherm gelegenheid had gehad
zicih te ontplooien.
EEN TOCHT VAN DE „R 101" NAAR
BRITSCH-INDIË.
Het zusterschip van 't Engelsohe lucht
schip ,R 100", de „R 101", zal binnenkort
een tocht naar Indië ondernemen.
Reeds zijn mechaniciens en deskundi
gen naar Indië vertrokken.
Te Kaïro zal ten behoeve van het lucht
schip een 70 meter hooge landingsmast
worden gebouwd.
J AOKSOX EN O'BRIEN GELAND.
Na 648 vlieguren.
De Amerikaansohe vliegers Jackson en
O'Brien zijn Zondagmorgen om 6 uur 89
wegens een defect aan den motor geland.
Zij hebben 648 uren gevlogen en daar
mede het record, dat ten name stond van
de gebroeders Hunter, met ongeveer 96
uren gebroken.
TWEE VLIEGERS OP ELKAAR
GEBOTST EN GEDOOD.
Gisteren zijn tijdens manoeuvres boven
Sant Antonio in Texas twee legervliegtui
gen op 100 M. hoogte met elkaar in bot-
DE AFLOSSING VAN DE WACHT TE
BUITENZORG.
De Nw. Rott Crt. schrijft:
De geijkte en beproefde vijfjarige ter
mijn der landvoogdij, loopt het volgend
voorjaar ten einde.
De gewichtigste, ja men mag wel zeg
gen de hachelijkste, benoeming, die het
Nederlandsch staatsrecht kent, zal dus
binnen betrekkelijk korten tijd in den
boezem onzer regeering aan de orde wor
den gesteld. Men mag zelfs aannemen, dat
deze benoeming nu reeds de gedachten
bezighoudt van hen, die de ongemeen ver
antwoordelijke taak hebben, de Kroon in
dezen naar eer en geweten van raad te
dienen.
Een taak, die meer inzicht meer onbe
vangenheid, voor een enkel der geroepen
adviseurs ook meer zelfverzaking eischt,
dan in eenig ander koloniaal tijdperk het1
geval geweest kan zijn. Omdat immers
ieder, die de ontwikkeling van de toe
standen in Nederlanidsoh-Indië in de laat
ste jaren niet alleen met opmerkzaamheid
heeft gadegeslagen, maar tevens met het
gevoel, dat ze hem als Nederlander recht
streeks aangaat, met zekerheid beseft, dat
het in de eerstvolgende jaren er op of er
onder zou kunnen gaan. E ris geen Cas-
sandra-blik noodig om te voorspellen,, dat
de bewindsman, die in dezen tijd van over
gang in schier elke sfeer der koloniale ont
wikkeling de onmiddellijke leiding aan
vaardt, of onberekenbaar goed of onbere
kenbaar kwaad kan stichten.
Deze benoeming is een nationale daad
en dient door ons volk algemeen zoo te
worden gezien. Zij, die deze benoeming in
banden hebben, maken niet alleen Indi
sche maar ook vaderlandsche geschiedenis
en staan tegenover het gericht dier histo
rie aansprakelijk. Zij zullen hun verant
woordelijkheid slechts kunnen dragen, in
dien zij, hun keuze stellend, zich vrij we
ten van elk partijbelang en alle kliekvrees,
beseffend dat de aanwijzing van een ver
tegenwoordiger van de
irrootfT 5"°°^ ons gekomen. Beide vliegtuigen stortten
Ziin pon «lira m behoort onttrokken te neer en de vliegers werden op slag ge-
zijn aan elke overweging van partijpoli- dood.