i
EXTRA VOOR SOPLA ROOKERS
50 OPEL RIJWIELEN GRATIS!
GEMENGD NIEUWS.
N.V. F. M. HOUBAER Co's SOPLA FABRIEKEN AMERSFOORT
Het conflict bij de K.L.M.
LUCHTVAART.
Een meisje ontvoerd.
Behalve de fraaie geschenken, welke in onze geschenkenlijst staan afgebeeld,
zenden wij aan de 50 personen, die ons in de maand October 1^30 het grootste
aantal SOPLA-bons doen toekomen, gratis en franco
1 OPEL RIJWIEL COMPLEET, (voor Heer of Dame), met een jaar garantie.
De inzendingen moeten dus uiterlijk 1 Nov. a.s. des voormiddags in ons bezit komen.
De namen dergenen, die een rijwiel ontvangen, worden met het ingezonden aantal
bons, door ons bekend gemaakt.
telijke viering van mijn vijfstigsten ver
jaardag en dankbaar gebruik makende
van de mjj geboden mogelijkheid het
program per radio aan te hooren, is het
mij en de mijnen is aangehoord, dank zij
dat die uitvoering volkomen duidelijk door
mij en de mijnen is aangehoord, dank zi
de voortreffelijke inrichting van den
radiodienst. Onder dón verschen indruk
van het gehoorde voel ik mij: gedrongien
het comité en allen, die aan deze uitvoe
ring hebben medegewerkt en den duizen
den belangstellenden aanwezigen, mijn
warmen dank te betuigen voor hun aan
hankelijkheid en medeleven. Dat alle
.groepen der bevolking van hun belang
stelling hebben doen blijken stemt mij tot
bijzondere erkentelijkheid. Ik besluit met
den oprechten wenseh dat zoowel hier in
Nederland als in Nederlandsch-Indië het
streven vaardig blijve naar een innige
samenwerking ter behartiging van het
gemeenschappelijk doel, -waarnaar wij
allen streven, het welzijn van het land
onzen Inwoning en het welzijn van het
geheele rijk."
Nlaidat de laatste woorden van die rede
voering van de Konin dn geklonken had
den, viel een stilte in en fa erna sprak de
omroeper van de K.R.O. wt. - dm van
dankbaarheid voor het feit, dat de~e ver-
eenigjng de belangrijke uitzending had
mOgem relayeeren. Deze mag als geslaagd
beschouwd worden.
De draadlooze ontvangst
West-Indlë.
In
De Ourapaosche radio heeft geseind dat
de uitvoering volkomen is gelukt Bedde
stations waren' goed te volgen, hoewel
vrij veel last van fading werd ondervon
den.
Paramaribo heeft geseind, dat de uit
zending uit Indië zwak hoorbaar was te
volgen met weinig fading en goed oon-
stant Een en ander was echter hoorbaar
op telefoon, en onvoldoende voor behoor
lijke versterking.
De draadlooze
Oost-Indlö.
ontvangst in
Uit Batavia vernam Aneta:
Ongeveer 60,000 enthousiaste bezoekers
van den Passar Gambir woonden voor
een deel door middel van op dit uitge
strekte terrein verspreid staiande luid
sprekers de indrukwekkende buldiebetoo-
gting bij, welke voor de Koningin werd
uitgezonden.
Op de eere-trfbune hadden plaatsge
nomen alle leden van den Raad van
Indië de algemeene secretaris, hoofden
van de departementen, en kopstukken uit
den handeL
De laindvOogd heeft, ter voorkoming
van venkeensstagnatie als gevolg van de
afzetting van den weg, welke bij een
tocht van den landvoogd naar de Passar
Gambir noodzakelijk zou1 zijn geweest, de
De bestuurder van het vliegtuig deelde
mede, dat hij tengevolge van een defect
aan den motor op ongeveer 80 K.M. af
stand van het eiland Porquerolles in de
Middellandsche Zee heeft moeten dalen
en op de golven rond drijft. Met den vlie
ger en den mecanicien bevindt zich nog
een marconist aan boord van het vlieg
tuig.
Men meldt uit Den Haag:
De directeur van de K.L.M., de heer A.
Plesman, heeft Zaterdagmiddag de ver
tegenwoordigers van de pers ontvangen
om als het ware een antwoord te geven
op hetgeen de piloot Tepas Zaterdag heeft
meegedeeld. Het is niet alleen bij een ant
woord gebleven. Natuurlijk is de bezoldi
ging van piloten een quaestie, die niet in
een uur behandeld kan worden, maar toch
heeft de heer Plesman behalve het ant
woord zooveel gegevens weten te ver
schaffen, dat wij meenen te mogen zeg
gen, schrijft de Nw. Rott. Ort., dat de oor
zaak van dit conflict niet anders is dan
een verschil in tempo.
De piloten hebben om. als eisch gesteld,
dat de K.L.M. betaling per K.M. zou gaan
invoeren, want hun snelheid is van ge
middeld 134 K.M. per uur gestegen tot 150
K.M. per uur; zij zijn dus korter onderweg
en verdienen daardoor iets minder. Een
andere eisch was: meer salaris op de
Indië-route. Daarop antwoordde de heer
Plesman, dat zij inderdaad meet. salaris
krijgen. Hun Europeesch salaris wordt
n.1. met 50 pet. vermeerderd, hetgeen be-
teekent dat de oudere piloten 600 gulden
per maand salaris ontvangen, terwijl het
voor de jongeren op 450 gulden komt. Als
vlieggeld wordt aan de jonge vliegtuigbe
stuurders 5 gulden en aan de ouderen per
vlieguur uitbetaald; de basis van een
Indië-vlucht is op 200 vlieguren gesteld,
in werkelijkheid bedraagt de retourvlucht
pLm. 170 vlieguren. De heer Plesman
rekent dus dat iedere vliegtuigbestuurder
van een reis naar Indië 1000 a 1200
kan overhouden, want van het oogenblik
van vertrek van Schiphol tot op den dag
van terugkomst aldaar uit Indië geniet
hij oen verblijfstoelage van 18 gulden per
dag. In het jaar 1928 en 1929 hebben de
oudste piloten gemiddeld resp. 11.500 en
12.500 per jaar verdiend aan salaris en
vliegpremie. Hierbij is nog niet opgeteld
een verblijfstoelage welke zij in het bui
tenland genieten. Indien de diensten nor
maal waren voortgezet, zouden de oudste
piloten in 1930 met 12.500 aan salaris
en vliegpremie het jaar hebben kunnen
afsluiten; de jongste piloten van de K.L.
M. hebben in het eerste jaar van hun in»-
diensttreding gémiddeld 450 per maand
verdiend, terwijl het gemiddelde per jaar
van den middenklasse der piloten 6000
tot 9000 bedraagt.
De gemiddelde verdienste per maand
piloten vragen 75. De heer Pleeman acht
dit overdreven.
Wat de verzekering aangaat: behalve
de verzekering bij de Rijksverzekerings
bank, die bij dood een weduwe 1000 per
jaar garandeert, zijn de piloten voor reke
ning van de K.L.M. nog verzekerd voor
een bedrag van 10.000 in eens; zij heb
ben de gelegenheid uit eigen middelen
deze verzekering op billijke voorwaarden
op te voeren.
Vóór het ontslag van de piloten van
Dijk en Wiersma is aan hen nog meege
deeld, dat naar alle waarschijnlijkheid van
1 Januari 1931 af voor het geheele perso
neel van de K.L.M. een voorzieningsfonds
zal worden ingesteld.
Voor einde der week geen
wijziging?
's Gravenhage, 81 Aug. De rijksbe
middelaar, mr. S. de Vries Ozn., heeft aan
de partijen, betrokken bij het K. L. M.-
confliot inlichtingen gevraagd. Daar de
directie der K. L. M. eerst het advies van
den Raad van Beheer in zal winnen, zal
het Woensdag of Donderdag worden,
voor de K. L. M. zich met den rijksbemid
delaar in verbinding kan stellen. De pilo
ten nemen een afwachtende houding aan,
zoodat verwacht mag worden, dat voor de
tweede helft van de week geen wijziging
in den stand van het oonflict zal komen.
VLIEGTOCHT PARIJS—NEW-YORK
(STAD).
Coste vertrokken.
Maandagmorgen te 10.55 is Coste, ver
gezeld van Bellonte, met het Vraagteeken
van het vliegveld Le Bourget (Parijs) op
gestegen voor zijn vliegtocht Parijs-New-
York (stad). Zondagmiddag reeds was het
bekend, dat Coste besloten had, Maandag
ochtend tusschen 5 en 6 uur op te stijgen,
zulks in verband met de zeer gunstige
weersomstandigheden, doch hjj moest zijn
vertrek in de vroege ochtenduren uitstel
len wegens en dichte en laag hangende
mist, welke boven West-Frankrijk hing;
zelfs het vliegen over de lage heuvels in
de omgeving van het vliegveld zou toen
uiterst gevaarlijk zijn geweest. Toen de
mist eenigszins begon weg te trekken,
werden de laatste maatregelen getroffen,
en even voor elf uur steeg het Vraag
teeken op, en verdween spoedig in de
richting van Cherbourg.
Het Vraagteeken heeft 4800 L. benzine
ingenomen en 220 L, olie; het weegt 7325
K.G. Het is voorzien van een 720 P.K.
Hispano-motor, zoodat het 48 uren on
onderbroken vliegen kan, bij een gemid
delde snelheid van 200 K.M. De afstand
Parijs—New-York (stad) is 6200 K.M., en
Coste rekent erop, deze binnen 40 uren
te kunnen afleggen.
TWEE VLIEGERS VERONGELUKT.
Twee militaire vliegtuigen zijn Zondag
morgen bjj Dübendorf, bij het van elkaar
gaan, op ongeveer 400 M. hoogte, in bot
sing gekomen en gevafllen. De machines
kwamen terecht op den oever van de
GLaitt tusschen Dtibendorf en Hermikon.
De beide vliegers, luitenant Zinsli en lui
tenant Kyburgr, waren op slag dood.
WEER EEN VLIEGONLUK.
Vliegtuig op huls neergestort
Uit Rocfheforti meldt Belga, dat een
vliegtuig van de burgerlijke vliegschool
terwijl het boven de stad vloog, in braind
is geraakt. De bestuurder die uit zijn
valscherm viel, sloeg te pletter op dien
grond; het vliegtuig viel op een huis
neett', en daar de benizüne-voomaad ont
plofte, vloog, het huis in brand. De be
woner van het huis werd bij dit ongeluk
Sedood; het hoofd werd hem van de
romp gescheiden. Zijn vrouw en het kleine
kund liepen kwetsuren op.
NEERGESTORT VOOR DE OOGEN
VAN 40.000 TOESCHOUWERS.
Vliegtuigongeluk te Chlcago.
haald wordt wat er in zit. Tijdens de Vrijdag te Chlcago gehou-
De moeilijkheden van de tochten naar den vliegdeinonstraties, die door 40.000
Tnd'ë gelden ook voor de vliegende meca- toeschouwers werden bijgewoond, is de
nicie ;s_ en voor de marconisten, maar piloot Pernic verongelukt. Het toestel
bovendien kunnen die niet bestreden wor- bleef op geringe hoogte plotseling stil
den door de salarissen buiten verhouding staan en stortte vervolgens omlaag. Toen
Fat, UranaAV, °.p te voeren. doch slechts door verbet6- men den vlieger onder de puinhoopen
Compagnie Sro PoSè S zindag! »"»8tolgen, de BrondorRani- oanrtaan haakte, Heek hij reeda overleden
(inr'IrlA.f vi^iAotQCA61! uitgezonden, die De piloten hebben ook geklaagd over Pernic was een voormalig luitenant in
1pvnmrpn pn «n n11^Ifrs6llle zyn op-de vergoeding van de kosten van uitrus- het Romeensche leger. Hij was voorne-
Bevén schepen doorge-1 ting Y oor de eerste vlucht ontvangen zij mens binnenkort een vlucht van New
B 1 400> voor elke volgende vlucht 40. De York naar Boekarest te ondernemen.
3
i
del van een koptelefoon gevolgd
Een diepe ontroering; maakte zich vatn
de mensohenmiassa meester, toen de
steun van de Koningin doorklonk als was
de vorstin in haar midden. De hoorders
waren1 innig dankbaar dat de Koningin
de ovaties uitstekend had verstaan.
OnmMdeHljfe na de beëindiging van de
inldlrukwelkkendie plechtigheid barstte een
reeds lang dreigende regenbui los.
JUNKER'S REUZENVLIEGTUIG G 38.
Geen hangar groot genoeg.
Tiet Junker-reuzenvliegtuig G 38, ko
mende van Dessau, is Zondagavond om
kwart over zeven vlot op het vliegveld
Waalhaven geland.
De indruk, dien de luchtreus maakt, is
inderdaad overweldigend: vier van onze
grootste K. L. M.-Fokkers samengevoegd
en men heeft eenig idee van de afmetin
gen van dezen overwinnaar van de lucht.
Het publiek was in grooten getale op
gekomen, doch door de pilotenstaking
had men maar weinig luchtverkeer waar
genomen.
Geen K. L. M.-hangar is groot genoeg'
om de G 38 te kunnen bergen en dus werd
de vliegmachine op het terrein geankerd
en de motoren werden voor den nacht af
gedekt. Gisteren werden demonstaties
met het Junkervliegtuig gehouden.
NOODSIGNALEN VAN EEN
FRANSCH POSTVLIEGTUIG.
maand, in 1927 777 gulden per maand en
in 1928 818 per maand, voor 61 vlieg
uren actief, maar uitbetaald werd op een
basis van 81 uren, zoodat zij op een ge
middelde per uur kwamen van 13.40 aan
vlieggeld en salaris. Voor 1929 bedroeg
het gemiddelde per maand 750 voor 41
uren actieven dienst. Uitbetaald werd op
basis van 50 uren, gemiddelde per uur
18.30. Voor 1930 zijn deze bedragen ge
middeld 634 per maand, 64 uur gevlogen,
60 uur uitbetaald, 11.74 per uur.
De heer Plesman meent, dat de piloten
met deze salarissen tevreden kunnen zijn.
Hij betreurt, dat zij naar het middel van
staking grijpen om hun wenschen door
te zetten. De K.L.M. moet elk jaar weer
opnieuw probeeren de einden aan elkaar
te knoopen en daarom kunnen degenen
die de leiding hebben niet zoo gemakke
lijk tot verhooging van uitgaven besluiten
als buitenstaanders meenen dat het wel
gaat.
De rentabiliteit van de vliegtochten
naar Indië zou misschien wel onbereik
baar zijn met de middelen van thans, wan
neer men aan de eischen van de piloten
tegemoet kwam, want hun eischen komen
neer op 6000 voor elke vlucht uit en
thu s, wat bij een wekelijkschen dienst tot
drie ton per jaar zou oploopen. Wanneer
bij het verder ontwikkelen van de lucht
vaart op Indië de inkomsten van eiken
dienst grooter worden, zou gemakkelijker
tot inwilliging van sommige eischen kun
nen worden overgegaan dan op dit oogen
blik, nu uit de tochten nog niet alles ge-
Binnenland.
FAMILIETWIST MET NOODLOTTIG
EINDE.
Man te Breda gedood.
Zaterdiaigimacbt blad 'tle Breda in do Ter-
heydemjtrant een faimdiiedraimia plaats. Nu
afloop van de Koningin nafeesten kwiain
die 46-jarige W. in beschonken toestand
thuis, zijn vrouw verweet heoni zijn dron
kenschap waarop W. zijn eohit'genioote
bedreigde. Laatstgenoemde vluchtte,
steeds door haar man gevolgd naar boven.
De zeventienjarige zoon, die zijn moe
der wilde verdedigen en verdere mishan
delingen voorkomen1, greep een1 stoel en
sloeg hiermee op zijn vadler in. In hiun
beider blinde woede werd geen acht ge
geven op bet geopende zolderraam, met
heit noodlottig gevdlig, dat W. hierdoor
naar bulten viel en op het trottoir terecht
kwalrn. De inlan was op slag dood.
BRUTALE KIPPENDIEFSTAL TE
H3LLEGERSRERG.
In den nacht van Zaterdag op Zondag
heeft een paar onbekenden zich te Hille-
gersberg schuldig gemaakt aan een zeer
brutalen kippendiefstal.
Des nachts omstreeks drie uur begaven
zij zich naar het 400 a 500 M. van den
Hoofdweg gelegen hoenderpark, behoo-
rende bij de modelboerderij „Balfour
Farm". Zij stalen daar 83 jonge Barne-
veldsche raskippen, die zij naar een op
den weg staanden wagen brachten, waar
na zij er mede zijn weggereden. Vermoe
delijk hebben zij meermalen den afstand
van het hoenderpark tot den weg afge
legd en hun doen en laten is dan ook niet
geheel ongemerkt voorbij gegaan. Enkele
omwonenden verklaarden n.L, dat zij in
den nacht een wagen in de omgeving heb
ben zien rijden. Overigens ontbreekt elk
spoor. De bewoners van de modelboer
derij hebben zelf niets gemerkt, daar deze
boerderij ongeveer 600 M. van het hoen
derpark verwijderd ligt.
Den laatsten tijd zijn te Hillegersberg
meerdere kippendiefstallen gepleegd, zoo
dat men vermoedt hier weer met dezelfde
personen te doen te hebben. De politie
stelt een onderzoek in.
VECHTPARTIJ OP DE KERMIS.
Te Zaandam Is Zaterdagavond de ker
mis begonnen met een hevige vechtpartij,
op den hoek van de Westzijde en de Ged.
Gracht, waarbij de politie zich genood
zaakt zag, van de blanke sabel gebruik
te maken.
De aanleiding was de arrestatie van
zekeren J. B., die zich daarbij met geweld
verzette. Toen ook enkelen uit het publiek I arbeidsbeurs verscheen eergisteren een
DOODELIJK AUTO-ONGEVAL BIJ
SITTART.
In den nocht van Zaterdag op Zondag
te omstreeks een uur is op den Rjjk8.
straatweg te Sittard, waar de weg een
grooten draai maakt onder het spoorweg*
viaduct de 32-jarige ongehuwde mon
teur, öhr. Schol® uit Sittard door een on
geluk miet rijni auto op riagi godood. Even
voor de bocht had hjj een' vaart) van naar
schatting 100 K.M. en op een gegeven
moment reed hij door die houten omhei-
ninig, waarachter een stalen kfflometer-
paal'staal Het achterwiel van den auto
kwam niet deze paal In aanraking, waar
door het geheetl werd vernield de auto
telgten den dijk van het viaduct werd .ge
slingerd. De monteur was op slag dood.
Het lijk is overgebracht naar het Fran-
sche klooster te Sittard.
NEDERLANDER IN ITALIË)
MISHANDELD.
Uit Brussel wordt aan het Volk ge-
meld: 1±
De Nederlandscthe matroos Gerrit van
der Lell te 's Gravenhage, die sedert 11
jaar dienst doet als steward bij Van Nie-
velt, Goudriaan en Ck>., was 20 Juli j.L aan
boord van het stoomschip Nereus te Ll-
vorno in Italië aangekomen. Tijdens zijn
verblijf in deze havenstad wilde hij zijn
haar laten knippen en begaf zich naar
een kapperszaak. Hij ging zitten om te
wachten, tot hij aan de beurt zou komen
en vouwde intusschen een nummer open
van de Haagsche Poet, waarin een carica-
tuur van Mussolini was opgenomen.
De aandacht van den kapper viel op
deze prent en hij stuurde in het geheim
een van zijn leerjongens naar het plaat
selijk bureau van de fascisten. Van der
Leli, die niets bevroedde van wat hem te
wachten stond, werd gearresteerd en af
geranseld, waarna de fascisten hem in de
gevangenis stopten.
Van der Leli heeft v(jf weken ln de ge
vangenis gezeten, waarna hij ln vrijheid
werd gesteld door bemiddeling van den
heer Capano, agent van de firma Ruys en
Co. en van den Nederlandschen oonsul te
Rome.
Van der Lell trachtte daarop zijn vader
land te bereiken via Zwitserland, Luxem
burg en België. Woensdag jJL kwam hl]
in de Belgische hoofdstad aan en toonde
de sporen van de mishandelingen der fas
cisten. Dank zij de hulp van het Belgische
Matteotti-fonds kon hij naar zijn woning
te 's Gravenhage terugkeeren. Van der
Lell zei, na aankomst te 's Gravenhage,
een aanklacht te zullen indienen bi] de
Nederlandsche autoriteiten.
Maar weer terecht
De „Alkmaarsche Courant" van Vrijdag
meldt het volgende:
Op het bureau van de gemeentelijke
tegen de politie partij kozen, ontstond een
vechtpartij^ waarbij rake klappen werden
uitgedeeld en zelfs bloed vloeide.
De politie, die inmiddels versterking
had ontvangen, bleef meester van het ter
rein.
38-jarig man, die verklaarde Buis te hee-
ten, uit Indië te zijn gekomen om een
huishoudster te zoeken. Hem werd het
adres gegeven van mej. M. J., een meisje
van 22 jaar uit Noordscharwoude, die op
het V.V.V.-bureau Alcmaria
was, en te kennen had gegeven, dat zi]
wegens het spoedig eindigen van haar
functie een betrekking als hulshoudster
zocht.
Genoemde heer Buis had Inmiddels van
den heer van den Idzert ln de Reguliers
laan een huis gehuurd en voorgegeven,
dat hij van zijn vrouw gescheiden was en
zijn kindje met een baboe bij een broer
in Zeist had achtergelaten. Als adres gaf
h;i op Het Groenelaantje te Zeist.
Den huiseigenaar verzekerde hij, dat
hij via de Twentsche Bank hem vooruit
Zaterdagavond omstreeks 8 uur ls eenhuur zou betalen,
brand uitgebroken in de suikerfabriek Tij den autohandelaar Tasche kocht hij
van de firma Wittouck Co. te Breda, hl ,een minimum van tijd een nieuwen
DOODELIJK ONGELUK.
Toen de 21-jarige G. Gankema Zater
dag omstreeks 7 uur, terwijl hij melk ver
voerde naar de zuivelfabriek te Bathmen,
op den Rijksweg met zijn melkwagen
reed, sloeg zijn paard op hoL Gankema
viel van zijn wagen, die hem over de
borstkas reed. Hij was onmiddellijk dood.
ZWARE FABRIEKSBRAND TE
BREDA.
die zich aanvankelijk reeds ernstig liet
aanzien. De brand is vermoedelijk ont
staan in de herstellingswerkplaats der
drijfriemen, waar veel licht brandbaar
materiaal aanwezig was. De brand heeft
zich onmiddellijk uitgebreid tot de kan-
F.N.-wagen voor 8000. Hij verklaarde
ook daar dat hij den anderen dag op de
Twentsche Bank zou betalen en vroeg,
van hetzelfde merk een demonstratie
wagen met een chauffeur, om in Alkmaar
inkoopen te doen. Den geheelen dag heeft
toorgebouwen en de magazijnen waar een hü met den chauffeur rond gereden en
ontzaglijke hoeveelheid materiaal voor de °P zÜn uitiioodiging vergezelde mej. J-
komende campagne was opgeslagen. De hem,, om hem van advies te dienen bij
vrijwillige brandweer was spoedig ter het aankoopen van meubilair voor het in-
plaatse en heeft met drie motorspuiten richten van het gehuurde huis.
den brand bestreden. Van alle kanten wasTij de firma's van 111 in de Boterstraat,
het gebouw bereikbaar zoodat met twaalf Schoonhoven in de Langestraat, en in een
stralen water kon worden gegeven. Om- winkel van sanitaire artikelen aan het
streeks half 10 was men den brand mees
ter. Het geheele gebouw is uitgebrand. De
snijmachines, die in het benedengedeelte
waren opgesteld hebben ernstig van het
vuur te lijden gehad. De schade wordt op
Verdronkenoord werden belangrijke in
koopen gedaan. Overal werd medege
deeld, dat zij het goed moesten afgeven,
wanneer hij met het geld terug kwam en
ook daar vertelde bij, dat bij rekening-
anderhalve ton geschat. De fabriek is couranthouder was bij de Twentsche
niet tegen bedrijfsschade verzekerd, er Tank. Hij verzocht den leveranciers de
werken 110 arbeiders. Het gebouw is ver- rekeningen gespecificeerd op te maken,
zekerd voor een kwart millioen. De oor- maakte nergens bezwaar tegen de gestel
zaak van den brand is onbekend.
MOTORRIJDER BOTST TEGEN
IJSCOKAR.
de prijzen, zoodat de winkeliers al dachten
een gouden vogel te pakken te hebben. In
den loop van den dag kocht hij voor niet
minder dan 15.000.
De autohandelaar Tasche, wien het ver-
v Jacht was voorgekomen, dat de verkoop
"!r Eettood. van den auto nog geen vijf minuten had
Een ernstig ongeluk heeft Zaterdag- gevorderd, had Inmiddels aan de Bank
avond te Haarlem plaats gehad. Te onge-,van Wisselink verzocht, hem inlichtingen
veer hall tien kwam de 57-jarige venter over den genoemden Buis te verstrekken.
A. B. met zijn ijscokarretje van Heem- Deze bank telefoneerde naar Zeist en al
slede en begaf zich over den Leidsche spoedig bleek, dat de man een gefingeerd
v aartweg naar de Spaarnestad. Hij liep adres had opgegeven,
geheel rechts van den weg. Ter hoogte. Buis was inmiddels met den auto en
nü™ tramremise reed een motorrijder het meisje naar haar ouders ln Noord-
.?root® snelheid achterop, scharwoude gereden en daar vertelde hl],
llllfhS S26be™erkte deze den dat hij te Heiloo een villa bewoonde, dat
w uscoman niet. Om-I hij vai/zijn vrouw gescheiden was en dat
den pp^pIPictseUng een daveren-'hij gaarne zag, dat hun dochter de huis-
en ra -pn Jt Joor een hevig gerinkel houding zou voeren, opdat dan ook zijn
tarriK S i ontsteltenis dat het mo- kindje met de baboe van Zeist naar Alk-
^riltulg in volle vaart tegen het karretjemaar kon komen.
slinf?e,d en een eind weKf?e- zeide, dat de chauffeur het meisje
S vll S J6' u, den volgenden dag zou halen en verzocht
een hlnpddn'hp bewusteloos bleef lig- haar ai vast bij de inrichting van het huis
rieTHribTekdTA^ be9wrder er af_! Gisteren donderdag") weigerde -
tno 'Jól tiwptT er het ergste aan autohandelaar echter den chauffeur op-
auto™,,1 trS1TS,rvrr„Ste;'
hof T31V 1 n 11ÜU lllOKSJÜ l/ü
overleed hii naïï I'lteabeths Gasthuis De chauffeur ontmoette den man nog
sniiwond l een diepe de stad en kreeg van dezen een standje,
ïer-ivc"S'h,i zlin *,pdnKb' ",et h,d