L
EXTRA VOOR SOPLA ROOKERS
50 OPEL RIJWIELEN GRATIS!
GEMENGD NIEUWS.
N.V. F. M. HOUBAER Co's SOPLA FABRIEKEN AMERSFOORT
ontvangst ln
LUCHTVAART.
Het conflict bij de K.LM.
Binnenland.
FAMILIETWIST MET NOODLOTTIG
EINDE
Man te Breda gedood.
BRUTALE KIPPENDIEFSTAL TE
H3LLEGERSBERG.
VECHTPARTIJ OP DE KERMIS.
DOODELIJK AUTO-ONGEVAL BIJ
6ITTART.
NEDERLANDER IN ITALIË
MISHANDELD.
Een meisje ontvoerd.
Maar weer terecht.
J 400, voor elke volgende vlucht 40. De York naar Boekarest itie ondernemen.
Behalve de fraaie geschenken, welke in onze geschenkenlijst staan afgebeeld,
zenden wij aan de 50 personen, die ons in de maand October 1^30 het grootste
aantal SOPLA-bons doen toekomen, gratis en franco
1 OPEL RIJWIEL COMPLEET, (voor Heer of Dame), met een jaar garantie.
De inzendingen moeten dus uiterlijk 1 Nov. a.s. des voormiddags in ons bezit komen.
De namen dergenen, die een rijwiel ontvangen, worden met het ingezonden aantal
bons, door ons bekend gemaakt.
telijke viering van mijn vijfstigsten ver
jaardag en dankbaar gebruik makende
van de mij geboden mogelijkheid het
program peor radio aan te hooren, ia het
mij en de mijnen is aangehoord, dank zij
dat de uitvoering volkomen duidelijk door
mljj eni de mijnen is aangehoord, dlank zi
de voortreffelijke inrichting van den
radiodienst Onder den verschen indruk
van het gehoorde voel ik mij gedrongen
het comité en allen, die aan deze uitvoe
ring hebben medegewerkt en den duizen
den belangsteHenden aanwezigen, mijn
warmien dank te betuigen voor hun aan
hankelijkheid en meldeleven. Dat alle
groepen der bevolking vain hun belang
stelling hebben dloen Mijken stemt mij tot
bijzondere erkentelijkheid. Ik besluit met
den oprechten wensch dat zoowel' hier in
Nederland ais in NedJerlandsch-Indië het
streven vaardig blijve naar een innige
sam'enwerki'rig ter behartiging van het
gemeenschappelijk doei, waarnaar wij
allen streven, bet welzijn van het Itand
onzen inwoning en het welzijn van het
geheele rjjfc."
'Naidat de laatste woorden van die rede
voering van de Konin dn geklonken had
den, viel een stilte in en iacma sprak de
omroeper van de K.R.O. wc. rten van
dankbaarheid voor het feit, dat acne ver-
eeniging de belangrijke uitzending had
mOgen relayeeren. Deze mag als geslaagd
beschouwd worden.
De draadlooze ontvangst in
West-In dié.
De Ouraigaosche radio heeft geseind dat
de uitvoering volkomen is gelukt Beide
stations waren' goed te volgen, hoewel
vrij veel last van fading werd ondervon
den.
Paramaribo heeft geseind, dat de uit
zending uit Indië zwak hoorbaar was te
volgen met weinig fading en goed con
stant Een en ander was echter hoorbaar
op telefoon, en onvoldoende voor behoor
lijke versterking.
De draadlooze
Oost-Indië.
Uit Batavia vernam Aneta:
Ongeveer 60,000 enthousiaste bezoekers
van den Passar Gambir woonden voor
een deel door middel van op dit uitge
strekte terrein verspreid staande luid
sprekers de indrukwekkende huldebetoo-
giing bij, welke voor de Koningin werd
uitgezonden.
Op de eere-trfbune hadden plaatsge
nomen alle leden van den Raad van
Indië de algemeene secretaris, hoofdlen
van de departementen, en kopstukken uit
den handel
De landvoogd heeft, ter voorkoming
van verkeensstagnatie als gevolg van de
afzetting van den weg, welke bij een
tocht van den landvoogd naar de Passar
Gambir noodzakelijk zou zijn geweest, de
demonstratie te 'zijnen paioize door mid
del van een koptelefoon gevolgd.
Een diepe ontroering maakte zich van
de menschenmassa meester, toen de
stem van de Koningin doorklonk als was
de vorstin in baar midden. De hoorders
waren1 innig dankbaar dat de Koningin
de ovaties uitstekend had verstaan.
Onmiddellijk na de beëindiging van de
indrukwekkende plechtigheid barstte een
reeds lang dreigende regenbui las.
JUNKER'S REUZENVLIEGTUIG G 38.
Geen hangar groot genoeg.
TTet Junker-reuzenvliegtuig G 38, ko
mende van Dessau, is Zondagavond om
kwart over zeven vlot op het vliegveld
Waalhaven geland.
De indruk, dien de luchtreus maakt, is
inderdaad overweldigend: vier van onze
grootste K. L. M.-Fokkers samengevoegd
en men heeft eenig idee van de afmetin
gen van dezen overwinnaar van de lucht.
Het publiek was in grooten getale op
gekomen, doch door de pilotenstaking
had men maar weinig luchtverkeer waar
genomen.
Geen K. L. M.-hangar is groot genoeg
om de G 38 te kunnen bergen en dus werd
de vliegmachine op het terrein geankerd
en de motoren werden voor den nacht af-
cedekt. Gisteren werden demonstaties
met het Junkervliegtuig gehouden.
De bestuurder van het vliegtuig deelde
mede, dat hij tengevolge van een defect
aan den motor op ongeveer 80 K.M. af
stand van het eiland Porquerolles in de
Middellandsche Zee heeft moeten dalen
en op de golven rond drijft Met den vlie
ger en den mecanicien bevindt zich nog
een marconist aan boord van het vlieg
tuig.
Men meldt uit Den Haag:
De directeur van de K.L.M., de heer A.
Plesman, heeft Zaterdagmiddag dö ver
tegenwoordigers van de pers ontvangen
om als het ware een antwoord te geven
op hetgeen de piloot Tepas Zaterdag heeft
meegedeeld. Het is niet alleen bij een ant
woord gebleven. Natuurlijk is de bezoldi
ging van piloten een quaestie, die niet in
een uur behandeld kan worden, maar toch
heeft de heer Plesman behalve het ant
woord zooveel gegevens weten te vef-
schaffen, dat wij meenen te mogen zeg
gen, schrijft de Nw. Rott Ort., dat de oor
zaak van dit conflict niet anders is dan
een verschil in tempo.
De piloten hebben o.m. als eisch gesteld,
dat de K.L.M. betaling per K.M. zou gaan
invoeren, want hun snelheid is van ge
middeld 134 K.M. per uur gestegen tot 150
K.M. per uur; zij zijn dus korter onderweg
en verdienen daardoor iets minder. Een
andere eisch was: meer salaris op de
Indië-route. Daarop antwoordde de heer
Plesman, dat zij inderdaad meet salaris
krijgen. Hun Europeesch salaris wordt
n.1. met 50 pet. vermeerderd, hetgeen be-
teekent dat de oudere piloten 600 gulden
per maand salaris ontvangen, terwijl het
voor de jongeren op 450 gulden komt. Als
vlieggeld' wordt aan de jonge vliegtuigbe
stuurders 5 gulden en aan de ouderen per
vlieguur uitbetaald; de basis van qpn
Indië-vlucht is op 200 vlieguren gesteld,
in werkelijkheid bedraagt de retourvlucht
pLm. 170 vlieguren. De heer Plesman
rekent dus dat iedere vliegtuigbestuurder
van een reis naar Indië 1000 a f 1200
kan overhouden, want van het oogenblik
van vertrek van Schiphol tot op den dag
van terugkomst aldaar uit Indië geniet
hij oen verblijfstoelage van 18 gulden per
dag. In het jaar 1928 en 1929 hebben de
oudste piloten gemiddeld resp. 11.500 en
12.500 per jaar verdiend aan salaris en
vliegpremie. Hierbij is nog niet opgeteld
een verblijfstoelage welke zjj in het bui
tenland genieten. Indien de diensten nor-
maai waren voortgezet, zouden de oudste
piloten in 1930 met 12.500 aan salaris
en vliegpremie het jaar hebben kunnen
afsluiten; de jongste piloten van de K.L.
M. hebben in het eerste jaar van hun in
diensttreding gemiddeld 450 per maand
verdiend, terwijl het gemiddelde per jaar
van den middenklasse der piloten 6000
tot 9000 bedraagt.
De gemiddelde verdienste per maand
van alle piloten bedroeg in 1926 714 per
maand, in 1927 777 gulden per maand en
in 1928 818 per maand, voor 61 vlieg
uren actief, maar uitbetaald werd op een
basis van 81 uren, zoodat zij op een ge
middelde per uur kwamen van 13.40 aan
vlieggeld en salaris. Voor 1929 bedroeg
het gemiddelde per maand 750 voor 41
uren actieven dienst Uitbetaald werd op
basis van 50 uren, gemiddelde per uur
18.30. Voor 1930 zijn deze bedragen ge
middeld 634 per maand, 54 uur gevlogen,
00 uur uitbetaald, 11.74 per uur.
De heer Plesman meent, dat de piloten
met deze salarissen tevreden kunnen zijn.
Hij betreurt, dat zij naar het middel van
staking grijpen om hun wenschen door
te zetten. De K.L.M. moet elk jaar weer
opnieuw probeeren de einden aan elkaar
te knoopen en daarom kunnen degenen
die de leiding hebben niet zoo gemakke
lijk tot verhooging van uitgaven besluiten
als buitenstaanders meenen dat het wel
gaat.
De rentabiliteit van de vliegtochten
naar Indië zou misschien wel onbereik
baar zijn met de middelen van thans, wan
neer men aan de eischen van de piloten
tegemoet kwam, want hun eischen komen
neer op 6000 voor elke vlucht uit en
thu s, wat bij een wekelijkschen dienst tot
drie ton per jaar zou oploopen. Wanneer
bij het verder ontwikkelen van de lucht
vaart op Indië de inkomsten van eiken
dienst grooter worden, zou gemakkelijker
tot inwilliging van sommige eischen kun
nen worden overgegaan dan op dit oogen-
blik, nu uit de tochten nog niet alles ge-
piloten vragen 75. De heer Pleeman acht
dit overdreven.
Wat de verzekering aangaat: behalve
de verzekering bij de Rijksverzekerings
bank, die bij dood een weduwe 1000 per
jaar garandeert, zijn de piloten voor reke
ning van de KX.M. nog verzekerd voor
een bedrag van 10.000 in eens; zij heb
ben de gelegenheid uit eigen middelen
deze verzekering op billijke voorwaarden
op te voeren.
Vóór het ontslag van de piloten van
Dijk en Wiersma is aan hen nog meege
deeld, dat naar alle waarschijnlijkheid van
1 Januari 1931 af voor het geheele perso
neel van de K.L.M. een voorzieningsfonds
zal worden ingesteld.
Voor einde der week geen
wijziging?
's Gravenhage, 81 Aug. De rijksbe
middelaar, mr. S. de Vries Czn., heeft aan
de partijen, betrokken bij het K. L. M.-
oonflict inlichtingen gevraagd. Daar de
directie der K. L. AL eerst het advies van
den Raad van Beheer in zal winnen, zal
het Woensdag of Donderdag worden,
voor de K. L. M. zich met den rijksbemid
delaar in verbinding kan stellen. De pilo
ten nemen een afwachtende houding aan,
zoodat verwacht mag worden, dat voor de
tweede helft van de week geen wijziging
in den stand van het oonflict zal komen.
VLIEGTOCHT PARIJS—NEW-YOR K
(STAD).
Coste vertrokken.
Maandagmorgen te 10.55 is Coste, ver
gezeld van Bellonte, met het Vraagteeken
van het vliegveld Le Bourget (Parijs) op
gestegen voor zijn vliegtocht Parijs-New-
York (stad). Zondagmiddag reeds was het
bekend, dat Coste besloten had, Maandag
ochtend tusschen 5 en 6 uur op te stijgen,
zulks in verband met de zeer gunstige
weersomstandigheden, doch hij moest zijn
vertrek in de vroege ochtenduren uitstel
len wegens en dichte en laag hangende
mist, welke boven West-Frankrijk hing;
zelfs het vliegen over de lage heuvels in
de omgeving van het vliegveld zou toen
uiterst gevaarlijk zijn geweest. Toen de
mist eenigszins begon weg te trekken,
werden de laatste maatregelen getroffen,
en even voor elf uur steeg het Vraag
teeken op, en verdween spoedig in de
richting van Cherbourg.
Het Vraagteeken heeft 4800 L. benzine
ingenomen en 220 L. olie; het weegt 7325
K.G. Het is voorzien van een 720 P-K.
Hispano-motor, zoodat het 48 uren on
onderbroken vliegen kan, bij een gemid
delde snelheid van 200 K.M. De afstand
Parijs—New-York (stad) is 6200 K.M., en
Coste rekent erop, deze binnen 40 uren
te kunnen afleggen.
TWEE VLIEGERS VERONGELUKT.
Twee militaire vliegtuigen zijn Zondag
morgen bjj Dübendorf, bij het van elkaar
gaan, op ongeveer 400 AL hoogte, in bot
sing gekomen en gevallen. De machines
kwamen terecht op den oever van de
Glatt tussohen Dfibendlorf en Hermikon
De beide vliegers, luitenant Zinsli en lui-
tenant Kyburgr, waren op slag dood.
WEER EEN VLIEGONLUK.
Vliegtuig op huis neergestort
Uit RodhefOrt uieldit Belg», dat een
vliegtuig van de burgerlijke vliegschool
terwijl het boven de stad vloog, in braind
is geraakt. De bestuurder die uit zijn
alschenm viel, sloeg te pletter op dien
grond; het vliegtuig viel op een huis
neer, en daar die benkine-voornaad ont
plofte, vloog het huis in brand. De be
woner van het buis werd Mi dit ongeluk
gedood; bet hoofd wend hem van de
romp gescheiden. Zijn vrouw en bet kleine
kind liepen kwetsuren op.
NEERGESTORT VOOR DE OOGEN
VAN 40.000 TOESCHOUWERS.
Vliegtuigongeluk te Chicago.
Tijdens de Vrijdag te Chicaigo gehou-
Zaterdagnacht blad te Breda in de Ten-
heydenstraat een fanniliedraima plaats. Na
afloop van de Koninghinefeesten kwiaim
de 46-jiatrti]ge W. in beschonken toestand
thuis, zijn vrouw verweet heml zijn dron
kenschap waarop W. zijn echitgenioote
bedreigde. Laatstgenoemde vluchtte,
steeds door baan man gevolgd naar boven.
De zeventienjarige zoon, die zijn moe
der wilde verdedigen en verdere mishan
delingen voorkomen', greep een1 stoel en
sloeg hiermee op zijn vaider in. In hiun
bleider blinde woede wend geen acht ge
geven op het geopende zolderraam, met
heit 'noodlottig gevolig, dat W. hierdoor
naar bulten "del en op het trottoir terecht
twatm. De mlan was op slag dood.
In den nacht van Zaterdag op Zondag
heeft een paar onbekenden zich te Hille-
gersberg schuldig gemaakt aan een zeer
brutalen kippendiefstal.
Des nachts omstreeks drie uur begaven
zij zich naar het 400 a 500 M. van den
Hoofdweg gelegen hoenderpark, behoo-
rende bij de modelboerderij „Balfour
Farm". Zij stalen daar 83 jonge Barne-
veldsche raskippen, die zij naar een op
den weg staanden wagen brachten, waar
na zij er mede zijn weggereden. Vermoe
delijk hebben zij meermalen den afstand
van het hoenderpark tot den weg afge
legd en hun doen en laten is dan ook niet
geheel ongemerkt voorbij gegaan. Enkele
omwonenden verklaarden n.L, dat zij in
den nacht een wagen in de omgeving heb
ben zien rijden. Overigens ontbreekt elk
spoor. De bewoners van de modelboer
derij hebben zelf niets gemerkt, daar deze
boerderij ongeveer 500 M. van het hoen
derpark verwijderd ligt.
Den laatsten tijd zijn te Hillegersberg
meerdere kippendiefstallen gepleegd, zoo
dat men vermoedt hier weer met dezelfde
personen te doen te hebben. De politie
stelt een onderzoek in.
Te Zaandam is Zaterdagavond de ker
mis begonnen met een hevige vechtpartij,
op den hoek van de Westzijde en de Ged.
Gracht, waarbij de politie zich genood
zaakt zag, van de blanke sabel gebruik
te maken.
De aanleiding was de arrestatie van
zekeren J. B., die zich daarbij met geweld
verzette. Toen ook enkelen uit het publiek
In den nacht van Zaterdag op Zondag
te omstreeks een uur is pp den Rijks
straatweg te Sittard, waar de weg een
grooten draai maakt onder het spoorweg,
viaduct de 32-jarige ongehuwde mon
teur, Ohr, Sohols uit Sittard door een on
geluk met zijn auto otp slag gedood. Even
voor de bocht had hij een vaart van naar
schatting, 100 K.M. en oip een gegeven
moment reed, hij, door die houten omhei
ning, waarachter een' stalen kilometer-
plaal 'staat. Bet achterwiel van den auto
kwam met deze paal in aanraking, waar
door het geheel werd vernield de auto
tegen den dijk van het viaduct werd ge-
dingend. De monteur was op slag dood.
Het lijk is overgebracht naar het Fran-
sche klooster te Sittard.
Uit Brussel wordt aan het Volk ge-
meld:
De Nederlandsche matroos Gerrit van
der Leli te 's Gravenhage, die sedert 11
jaar dienst doet als steward bij Van Nie-
velt, Goudriaan en Co., was 20 Juli j.L aan
boord van het stoomschip Nereus te Li-
vorno in Italië aangekomen. Tijdens zijn
verblijf in deze havenstad wilde hij zijn
haar laten knippen en begaf zich naar
een kapperszaak. Hij ging zitten om te
wachten, tot hij aan de beurt zou komen
en vouwde intusschen een nummer open
van de Haagsche Poet, waarin een carica-
tuur van Mussolinl was opgenomen.
De aandacht van den kapper viel op
deze prent en hij stuurde in het geheim
een van zijn leerjongens naar het plaat
selijk bureau van de fascisten. Van der
Leli, die niets bevroedde van wat hem te
wachten stond, werd gearresteerd en af
geranseld, waarna de fascisten hem in de
gevangenis stopten.
Van der Leli heeft vijf weken in de ge
vangenis gezeten, waarna hij ln vrijheid
werd gesteld door bemiddeling van den
heer Capano, agent van de firma Ruys en
Co. en van den Nederlandschen consul te
Rome.
Van der Leli trachtte daarop zijn vader
land te bereiken via Zwitserland, Luiem-
burg en België. Woensdag jl kwam hij
in de Belgische hoofdstad aan en toonde
de sporen van de mishandelingen der fas
cisten. Dank zij de hulp van het Belgische
Matteotti-fonds kon hij naar zijn woning
te 's Gravenhage terugkeeren. Van der
Leli zei, na aankomst te 's Gravenhage,
een aanklacht te zullen indienen bij de
Nederlandsche autoriteiten.
De „Alkmaarsche Courant" van Vrijdag
meldt het volgende:
Op het bureau van de gemeentelijke
arbeidsbeurs verscheen eergisteren een
tegen de politie partij kozen, ontstond een 3g_jarjg man, die verklaarde Buis te hee-
vechtpartij, waarbij rake klappen werden indië te zijn gekomen om een
J AM nnD'n 1 AA rl I -
uitgedeeld en zelfs bloed vloeide
De politie, die inmiddels vereterklng
had ontvangen, bleef meester van het ter
rein.
huishoudster te zoeken. Hem werd het
adres gegeven van mej. M. J., een meisje
van 22 jaar uit Noordscharwoude, die op
het V.V.V.-bureau Aicmaria wertiauo.
was, en te kennen had gegeven, dat zij
wegens het spoedig eindigen van haar
functie een betrekking als huishoudster
zocht
Genoemde neer Buis had inmiddels van
den heer van den Idzert in de Reguliers
laan een huis gehuurd en voorgegeven,
dat hij van zijn vrouw gescheiden was en
zijn kindje met een baboe bij een broer
in Zeist had achtergelaten. Als adres gaf
hij op Het Groenelaantje te Zeist
Den huiseigenaar verzekerde hij, dat
hij via de Twentsohe Bank hem vooruit
Zaterdagavond omstreeks 8 uur is een j buur zou betalen,
brand uitgebroken in de suikerfabriek Bij den autohandelaar Tasche kocht hij
van de firma Wittouck Co. te Breda, in Teen minimum van tijd een nieuwen
DOODELIJK ONGELUK.
Toen de 21-jarlge G. Gankema Zater
dag omstreeks 7 uur, terwijl hij melk ver
voerde naar de zuivelfabriek te Bathmen,
op den Rijksweg met zijn melkwagen
reed, sloeg zijn paard op hol. Gankema
viel van zijn wagen, die hem over de
borstkas reed. Hij was onmiddellijk dood.
ZWARE FABRIEKSBRAND TE
BREDA,
die zich aanvankelijk reeds ernstig liet
aanzien. De brand is vermoedelijk ont
staan in de herstellingswerkplaats der
drijfriemen, waar veel licht brandbaar
materiaal aanwezig was. De brand heeft
zich onmiddellijk uitgebreid tot de kan-
F.N.-wagen voor 8000. Hij verklaarde
ook daar dat hij den anderen dag op de
Twentsche Bank zou betalen en vroeg,
van hetzelfde merk een demonstratie
wagen met een chauffeur, om in Alkmaar
inkoopen te doen. Den geheelen dag heeft
toorgebouwen en de magazijnen waar een bij met den chauffeur rond gereden en
ontzaglijke hoeveelheid materiaal voor de °P zÜn uitnoodiging vergezelde mej. J-
komende campagne was opgeslagen. De bem„ om hem van advies te dienen bij
vrijwillige brandweer was spoedig ter bet aankoopen van meubilair voor het in-
plaatse en heeft met drie motorspuitenrichten van het gehuurde huis.
den brand bestreden. Van alle kanten was Bij de firma's van Til in de Boterstraat,
het gebouw bereikbaar zoodat met twaalf Schoonhoven ln de Langeetraat, en in een
stralen water kon worden gegeven. Oin- winkel van sanitaire artikelen aan het
streeks half 10 was men den brand mees^
ter. Het geheele gebouw is uitgebrand. De
snijmachines, die in het benedengedeelte
waren opgesteld hebben ernstig van het
vuur te lijden gehad. De schade wordt op
V erdronkenoord werden belangrijke in
koopen gedaan. Overal werd medege
deeld, dat zij het goed moesten afgeven,
wanneer hij met het geld terug kwam en
ook daar vertelde hij, dat hij rekening-
anderhalve ton geschat. De fabriek is couranthouder was bij de Twentsche
niet tegen bedrijfsschade verzekerd, er Bank. Hij verzocht den leveranciers de
werken 110 arbeiders. Het gebouw is ver- rekeningen gespecificeerd op te maken,
zekerd voor een kwart millioen. De oor- maakte nergens bezwaar tegen de gestel
zaak van den brand is onbekend.
MOTORRIJDER BOTST TEGEN
IJSCOKAR.
NOODSIGNALEN VAN EEN
FRANSCH POSTVLIEGTUIG.
haald wordt wat er in zit. B J l
De moeilijkheden van de tochten naar den vliegdemonstratieis, die door 40.000
Ind e gelden ook voor de vliegende meca- toeschouwers werden bijgewoond, is de
niciens en voor de marconisten, maar phoot Pertnic verongelukt. Het toestel
bovendien kunnen die niet bestreden wor- Weef op geringe hoogte plotseling stil
den door de salarissen buiten verhouding staan en stortte vervolgens omlaag. Toen
op te voeren, doch slechts door verhete- men d'en vlieger onder de puinhoopen
ring van de vliegtuigen, de grondorgani- vandaan haalde, Meek hij reeds overleden
satie enz. te zijn.
P'ioten hebben ook geklaagd over Peimic was een voormalle luitenant in
pvnni»n en bti «iitf Marseille zijn op-de vergoeding van de kosten van uitrus- het Romeensche leger. Hii was voorne-
eevën schepen doorge-1 tinig. Voor de eerste vlucht ontvangen zij mens binnenkort een vlucht van New
Ren Fransch watervliegtuig van de
Compagnie Aéro Postale heeft Zondag-
S.O.S.-signalen uitgezonden, die
avond
de prijzen, zoodat de winkeliers al dachten
een gouden vogel te pakken te hebben. In
den loop van den dag kocht hij voor niet
minder dan 16.000.
De autohandelaar Tasche, wien het ver-
v dacht was voorgekomen, dat de verkoop
venier gedood. Van den auto nog geen viji' minuten had
Een ernstig ongeluk heeft Zaterdag- gevorderd, had inmiddels aan de Bank
avond te Haarlem plaats gehad. Te onge- van Wisselink verzocht, hem inlichtingen
veer halt tien kwam de 57-jarige venter over den genoemden Buis te verstrekken.
A. B. met zijn «scokarretje van Heem- Deze bank telefoneerde naar Zeist en al
stede en begaf zich over den Leidsche spoedig bleek, dat de man een gefingeerd
V aai t weg naar de Spaarnestad. Hij liep adres had opgegeven,
geheel rechts van den weg. Ter hoogte, Buis was inmiddels met den auto en
van de tramremise reed een motorrijder het meisje naar haar ouders in Noord-
iw»inHi!eer ,?ro°to snelheid achterop, scharwoude gereden en daar vertelde hl),
i ben?erkte deze den dat hÜte Heiloo een villa bewoonde, dat
J w «sooman niet. Om-1 hij var/zijn vrouw gescheiden was en dat
den S Ï2ad d mf? een daveren" hÜ gaarne zag, dat hun dochter de huis-
I hevi£ gerinkel houding zou voeren, opdat dan ook zijn
torriK in ™nn ontsJie]tenis dat het mo- kindje met de baboe van Zeist naar Alk-
wnl rrinn/ f te^en het karretjemaar kon komen.
slint?PiH on Je een ein<i weg«e- HÜ zeid0> dflt de chauffeur het meisje
D? venter Hii K6, den volgenden dag zou halen en verzocht
een hlncdde'hpvlrr ?0S ?6* aar al> vast hij de inrichting van het huis
eveneens^oiri iterr^Hi d motorrijwiei sioeg behulpzaam te willen zijn.
itel Het btepk ëtet"! beatuurder er af- Gisteren (Donderdag) weigerde de
toe was Tiid -A* B< er het ergste aan autohandelaar echter den chauffeur op-
autoTaar het Rin!".pe^zieken" draoht te *even het meisje te halen-
overleed bii rlo müt -hsabeth s Gasthuis De chauffeur ontmoette den man nog m
sniiwond o 'JpL!! een diepe de stad 0,1 kreeK van dezen een standje,
M V'r"lZrï OPdr,<!ht "i6t h"d