CHOCOLADE PASTEI
A. J. DE VRIES
PERMANENT WAVE
7.SO 7.50
met het nieuwste toestel.
f 7.5©
f ucWvöArt
1
In twee uur een sohltterende blijvende haargolf
V 7.50, voor dik en dun haar, bij:
voor
Dames- en Heerenkapper -
WEEZENSTRAAT 4
f 7
gemiddelde minimum waren beide Vx
graad boven normaal.
Op den 28sten werd te De Bilt de hoog
ste temperatuur van dezen zomer, 32 graad,
8, bereikt, de maximum temperaturen op
den 27sten en 28sten waren hooger, dan
sedert het begin der waarnemingen te De
Bilt, 1897, zoo laat in het jaar is voorge
komen.
De neerslag was over het geheele land
boven normaal. In het uiterste Noordwes
ten viel ongeveer 10 pet. meer dan de nor
male hoeveelheid, in Oost-Brabant en
Noord-Limburg ongeveer 50 pet., in het DE BALLONTOCHT VAN PROFESSOR
overige deel van het land 20 tot 40 pet.
Te De Bilt weenden 190 uren zonneschijn
waargenomen tegen 177 normaal.
EEN PRACHTIGE OPDRACHT.
Opnieuw een bewijs van het
groote vertrouwen in het Neder-
landsche kunnen op het gebied
van sleepen.
Het sleeptransport van het in Enge
land in aanbouw zijnde drijvende droog
dok, bestemd voor Wellington, Nieuw
Zeeland, is door belanghebbenden opge
dragen aan L. Simit Oa's Internationale
sleepdienst te Rotterdam
Het dok is 684' lang en 117,6" breed.
Het lloht/vermiögen bedraagt 17,000 ton.
Het wordt gebouwd door de firma
Swan, Hunter W Richardscxn
Ltd. te Wailsend-on-Tymo, (Welkte firma,
die ook het dok voor Sinjgap"'-,*» heeft
gebouwd.
Niet alleen zal h©t af te leggen traject
naar Nieuw Zeeland: het langste zijn,
ooit door een dok ondernomen, maar dit
zal de langste sleep zijn, die ooit is uit
gevoerd. De te volgen route is 13,600 mijl
lang.
Vanwege zijn breedte kan het dok niet
het Panama-kanaal passeeren, zoodat de
route via het Suezkanaal wordt genomen
en voorts via Makassar en door de ge
vaarlijke Tonres Straat.
Het vertrek zal in Juli 1931 plaats vin
dien; het dok zal door twee sleepboofcen
worden vervoerd.
Men berekent, dat de sleepreis 7 maan
den in beslag zal nemen, zoodat het dok
eerst in Februari 1932 op zijn bestem
ming kan aankomen.
00ST-IND1Ë.
HET KONINGINNEFEEST.
In heel Indüë gegierd. De
feesten te Batavia en te Soera-
baja.
De vijftigste verjaardag der Koningin
ls in heel Indië zondereenigen wanklank
gevierd. Uit alle plaatsen en ook uit tal
rijke dessa's komen berichten van de
feestviering. Alle bladen verschenen met
feestnummers. Te Batavia zijn in de
Kathedraal en de Willemskerk dank
diensten gehouden, bijgewoond door den
gouverneur-generaal en vele andere auto
riteiten.
Maandagmorgen had op het Waterloo-
plein een groote parade plaats van de
vereenigde garnizoenen Weltevreden en
Meester Cornelis. De parade werd geïn
specteerd door den gouverneur-generaal,
die vergezeld was van den gouverneur
der Straits Settlements. Ten tien uur
voormiddags had in het paleis te Rijswijk
een Openbaar Gehoor plaats, eveneens
bijgewoond door Sir Cecil Clementi.
Redevoeringen werden gehouden door
den voorzitter van den Volksraad, den
heer J. W. Meyer Ranneft en den gou
verneur-generaal. Beide waren uitsluitend
gewijd aan bat bijzonder karakter van
dezen Koninginnedag. Des middags had
een imposante optocht plaats, tevens
bloemencorso, waaraan door alle bevol
kingsgroepen werd deelgenomen. De
stoet was 1 9 K.M. lang. Des avonds is
ten paleize een diner gegeven. Naafloop
had een militaire taptoe plaats. Op het
Pasar Gambirterrein is een groot vuur
werk afgestoken.
De Koninginnedag is te Soerabaia
zeer opgewekt gevierd. Het programma
omvatte bals, parade, aubade van dui
zenden kinderen uit alle bevolkingsgroe
pen en een Openbaar Gehoor, welke alle
zeer druk bezocht waren. Het ter ree de
liggende eskader van de Koninklijke
Marine was gepavoiseerd. Een groot pu
bliek woonde des middags twaalf uur
het geschuts-saluut bij. Des avonds ver
lichten zoeklichten de oorlogsbodems,
terwij] de kruiser Java geïllumineerd
was. Het bloemencorso is schitterend
geslaagd, de vaart van versierde gondels
door de Rrantas bood een sprookjesach
tig aspect.
Een telegram van de Koningin.
De gouveneur-gcneraal ontving 1 Sep
tember het volgende telegram van de
Koningin: «Onder den verschen indruk
van de indrukwekkende betooging be
tooging betuig Ik u en de ingezetenen
Mijn warmen dank voor de blijken van
medeleven en gelukwenschen.
Wilhelmina.*
PICCARD.
Do Belgische professor Piocard, die
miet den steun van het nationaal fonds
voor wetenschappelijk onderzoek een
ïuchitlballon heeft laten bouwen' om op
16.000 meter hoogte wetensahiappelijike
waarnemingen te doen, heeft thans de
noodzakelijk© vergunning bekomen van
de Duitsdhe regeering om te Augsburg
te stijgen. Deze vergunning verplicht den
professor tevens een valscherm (mee te ne
men. De ballon zal Maandag worden ver
zonden. De opstijging, zal vermoedelijk 7
of 8 September plaats hebben.
EEN WERELDVLUCHT.
Van Dijk bijna gereed.
Naar het „Hbl." verneemt, onderhandelt
de NederLandsche Oceaanvlieger Van Dijk
reeds eenigen tijd over een nieuwe vlucht
en wel een onder zijn leiding rondom de
wereld. Desgevraagd vertelde hij, dat het
financieele gedeelte wel zoo ongeveer in
orde was. Hij is thans bezig te trachten
de Fokkerfabriek voor die vlucht te inte
resseeren, omdat hij natuurlijk een Fok
ker-vliegtuig voor die vlucht wil hebben.
De wereldvlucht zal, naar het blad ver
neemt, in 1931 worden gehouden.
DE STAKING BIJ DE K. L. M.
De solidariteit der bultenlandsche
vliegers.
De Parijsche corr. van het „Hbl." meldt:
Onder de berichten over de staking bij
de K.L.M. is melding gemaakt van, de mo
gelijkheid, dat ook piloten van buitenland-
sche maatschappijen zich uit solidariteit
bij de beweging zouden aansluiten en wei
geren althans passagiers te vervoeren.
Voor zoover het den dienst op Parijs be
treft, kan ik melden, dat daarvan volstrekt
geen sprake is. Zooals men weet is de re
geling zoo, dat die dienst Amsterdam
Parijs geheel normaal wordt voortgezet,
maar thans uitsluitend' door de Farman-
maatschappij. Gevolg is, dat de Fransche
piloten thans een zeer voordeelige periode
hebben en veel meer vlieguren maken dan
anders. Zij zijn daarover zeer in hun schik
en hun gevoel van soliditeit gaat in het
geheel niet zoover, dat zij afstand zouden
doen van het buitenkansje, dat de staking
van hun Nederlandsche collega's hun be
zorgt.
Bij het vertrek der doorgaande passa
giers naar Nederland van Le Bourget
bleek eenige malen, dat de reizigers te
leurgesteld waren inplaats van het Fok
ker-toestel, waarop zij.gerekend hadden,
een Farman te vinden; zij namen daarmee
echter steeds genoegen en men kan dan
ook niet zeggen, dat het aantal passagiers
door de staking verminderd is. Alleen is
het thans uitsluitend de Farman-maat-
sohapDit, die er het profijt van heeft.
Vragen van het Kamerlid
v. Braambeek.
Het Tweed o-KaimieriMd Van Braambeek
richtte de volgende schriftelijke vragen
tot den minister van Waterstaat:
Is het juist, dat de directie der K.L.M.
weigert met de vereeiiiging van haar per
Ernstig vliegongeluk.
Drie doodon, één lichtgewonde.
Dinsdagmiddag heeft boven de Loos-
drechtsohe plassen een vliegongeval
plaats gehad, met zeer ernstige gevolgen.
De W 54 en W 66 van het vdiegkaanp „de
Mok" hadden een oefentocht gemaakt
boven de Zuiderzee en waren op de Loos-
dredhtsohe piassen gedaald om de lunch
te gebruiken. De W 54 steeg daarna het
eerst op, doch stortte kort na den start
neer, doordat da bestuurder de controle
over zijn toestel verloor en kwam terecht
op de nog op het water liggend© vliegv-
tuig W 66. Bij dit ongeval zijtn de vlieger
van d© W 64, die korp.-schrijver Riksman
en de waarnemer, luit. ter zee 2e kL Rol-
danius, om het leven gekomen. Van het te
water liggende vliegtuig W 66 bleef de
korp.-schrijver Knoeiers ongedeerd en
werd de waarnemer officier-vlieger Goed
hart licht gewond. Beide toestellen wer
den zwaar beschadigd.
Korp-schrijver Riksman laat een
vrouw en 2 kinderen achter. De heer
Riksman was 29 jaar oud en woonde op
de Basingnaoht, alhier. De teraardebe
stelling van het stoffelijk overschot heeft
plaats te Rotterdam op Vrijdag a.s. Het
is nog niet bekend of de begrafenis met
militair© eer zal geschieden. Luit. ter zee
Roldanus was ongehuwd en 25 jaar oud.
Het stoffelijk overschot wordt Zaterdag
morgen, na aankomst van den trein van
11.46 u., te WesterYeld gecremeerd.
„De Telegraaf' schrijft:
In het rlmpellooze water achter de
bekende zweminrichting „Het Piashuis"
waren tegen het middaguur eenige
watervliegtuigen neergestreken en lagen
nu als groote watervogels, flauwtjes op
en neer bewogen door de nauwelijks
zichtbare deining van het water. Der
gewoonte getrouw gebruikten de piloten
en waarnemers in „Het Piashuis" hun
twaalfuurtje, om dan weer uit de Plassen
op te stijgen, niet zonder echter uit be
leefdheid een eererondje boven meer en
zwembad te hebben gemaakt.
Van één der toestellen, bemand met
den voor zijn brevet werkenden korporaal-
vlieger Riksman als piloot en den offi
cier-vlieger Roldanus als waarnemer,
werd de motor aangeslagen en even later
maakte de W. 54 zich uit het water los.
Het gebruikelijke eererondje werd ge
vlogen. Aan den kant en op de vlonders
van het bad stonden of lagen velen te
kijken, die de bemanning een vaarwel
toewuifden.
Plotseling verstomden de juichkreten.
In volle vaart stortte de W. 64 naar be
neden, wierp toen nog eenmaal haar neus
in de hoogte om zich dan eenigszins te
keeren en weer in razend tempo omlaag
te storten. Een donderend gekraak volg
de, stukken hout vlogen meters in het
rond en smakten in het water, waar de
zwemmers van angst geen raad wisten.
Een ontzagwekkende waterzuil rees op.,
en toen trad een docdsche silte in. In haar
val was de W. 54 terecht gekomen op den
circa vier meter hoogen springtoren van
het zwembad. Als een kaartenhuisje werd
de verhooging in elkaar gedrukt en mee
gesleurd in liet water. Het toestel lag ge
deeltelijk onder water te midden van ver
splinterd hout. De badmeester van „Het
Piashuis" was d© eerste, die in ©en bootje
sprong en zich naar de plaats van het
onheil spoedde. Te midden van uitgestorte
benzine dreef het lijk van den officier-
vlieger Roldanus. De korporaal-schrijver
Riksman kwam echter niet meer boven.
By haar val was de W. 54 terechtgeko
men op een ander toestel, de W. 66, dat
bij den toren gemeerd lag. Van dit vlieg
tuig werd een vleugel afgescheurd en de
officier-vlieger Goedhart, die zich op een
der drijvers bevond, werd) aan een der
beenen gewond. De badmeester, die zich,
na het lijk van het eerste slachtoffer neer
gelegd te hebben, te water had begeven
om den bestuurder te zoeken, moest zijn
posineen staken, omdat hij telkens met
zijn beenen in de draden van de W. 54
verward raakte. Met het toestel was de
vlieger in de diepte gezonken en om ruim
zes uur had men zijn lijk nog niet ge
vonden.
Heit derde slachtoffer.
Ook dr. Wieringa uit Loosdrecht was
onmiddellijk te hulp gekomen. Terwijl
men alle mogelijke reddingspogingen in
het werk stelde, bleek plotseling, dat een
dertienjarige knaap, Hendrik de Wit uit
Hilversum, die op het oogenblik, dat het
oijgeluk gebeurde, boven op dim s,
toren stond, verdwenen was. De jongen
was bezig geweest de touwen los te ma
ken, waarmede de W. 66 aan den toren
was gemeerd, toen de ramp geschiedde.
In zijn val had het versplinterde hout-
toon ww don kop. De nfinchin© viel par
does op den springtoren en ontplofte met
een geweldigon slag.
Hot eerste loogonbllk dacht ik, dat mijn
vrouw getroffen was, daar zij bij het ver
trek der vliegtuigen aanwezig had willen
zlih. Ik snelde over een heg naar d©
plaats vain het onheil en haalde imet bad
meester Weniteima luitenant RolÖianus uit
het water. Deze wals reeds dood. Hij had
een schedelfracfauur gekregen. Korporaal
Riksman, die In de cockpit had gezeten,
was met het toestel gezonken.
Een vliegtuig!, dat naast den' flprtog-
toren llag, werd ook getroffen. Goedhart
werd! aan het linkerbeen gewond. Met dr.
van Wloringen, den geneesheer uit Loos
drecht di© ook spoedig ter plaatse was,
hem ik hem verbonden. Met een vleesoh-
wond aan d© Intoerkuit is hij naar het
ziekenhuis te Utrecht vervoerd. De an
dere inzittende bleef ongedeerd.
Op den steiger stond) een 14-jarlg jon
getje, de Wit uit Hilversum, die onder
het toestel gekomen1 is en m.L direct dood
moet zijn geweest. Hoe tragisch ls dit
ventje, dat nog even te voren vol belang
stelling naar het vertrekkende vliegtuig
stond te kijken, om het Leven gekomen!
De badmeester Wentema verbeide nog
dat hij twee minuten na het ongeluk met
prof. Bonman den heer Roldanus uit het
water heeft kunnen halen. Vanwege de
ontzettende benzinedamp was het onmo
gelijk te duiken. In het zwembassin wn
ren op het oogenblik van het ongeluk
drtle dames en een meisje. Dit meisje
hoeft een lichte verwonding gekregen,
waarschijnlijk van een stuk van d© vlieg
machine.
Later wordifi nog gemeld:
Een uur na het ongeval arriveerde een
(voor de boterham)
60 o. per pot
TEL. 192 - SPOORSTRAAT
groot modern watervliegtuig uit De Mok
het vliegkamp was natuurlijk direct
gewaarschuwd met aan boord lulte
nlant ter ze© Vinke, chef van dien teehni-
schen dienst, op het Vliegkamp De Mok.
De bedde onbeschadigde toestellen waren
intuseohen weer naar hun basis terugga,
koerd. De gewonde waarnemer luitenant
vlieger Goedhart werd naar het militair
hospitaal te Utrecht vervoerd. Onvermoeid
ging men voort met de pogingen tot het
bergen van het Lijk van den korporaal-
vlieger. Van de tjalk van schipper B. af
weid gepoogd met kettingen de zware
overblijfselen van motor en cockpit boven
watier te krijlgen.
Eindelijk, te kwart voor acht, weid het
lijk, dat vreeselijk aan het hoofd was g©.
wond, geborgen.
De beide lijken van de militairen wer-
den vervoerd naar het lijkenhuis van de
gemeente Loosdrecht. Het stoffelijk oven-
tohot van den jongen werd per auto naar
zijn woning te Hilversum gebracht
De luitenant-waarnemer Roldanus was
25 jaar en ongehuwd. Korporaal Riksman,
was getrouwd en vader van 2 kinderen,
Riksman was bezig voor zijn militair bre
vet te vliegen.
De Oceaanvlucht van Costes en Bellonte geslaagd.
v-*- VCU1 ILU-CLX UCX- 1 1
soneel te onderhandelen over de arbedds- ï1 ,nieeR»-'eurd. Eerst twee uur na
-ut ongeluk werd het lijkje met een dreg
opgehaald. De vader stond sprakeloos van
smart bi; het ontzielde lichaam
geliefd kind.
voorwaarden?
Is het juist, dat de piloten der K.L.M.
slechts op mondelinge overeenkomst wor
den 'aangesteld?
Wil de minister, zoo deze feiten juist
zijn, de directie der K.L.M. adviseeren
tot het vestigen van verhoudingen tus-
schen bedxijtf en personeel, die meer in
overeenstemming zijn met den tegen-
woordigen tijd en toch kwalijk passen
voor een onderneming die totaal afhanke
lijk is van 's Rijks financiën?
Is de minster overigens bereid te be
vorderen dat het thans uitgebroken con
flict zoo spoedig mogelijk wordt beëin
digd door het 'reffen van een billijke re
geling, der vergoedingen voor de Indië-
vluchten?
Raad van Beheer vergadert.
Gistermiddag heeft ten kantore der
K.L.M. een langdurige vergadering plaats
gehad van den Raad van Beheer der
K.L.M. en de directie omtrent het ver
zoek van den Rijbsbemiddelaar mr. S. d©
van z;jn
Later meldde men:
Helt lijk van den knaap H. de Wit is
Dinsdagavond door dr, Koopmian te Hil
versum naar deze gemeente vervoerd.
Gm half acht was het vliegtuig gelicht en
meende men dat het lijk van den korpo
raal-vlieger in de cockpit zat. Men begon
daarom deize uit te zagen. Om ruim acht
uur had men dit werk verricht en vond
men het zeer verminkte lijk van Riksman.
Een medewerker van de N. Rott. Crt.
meldt nog:
PorL dr. H. Bouwman, die naast het
Piashuis woont en die het ongeluk heeft
zien gebeuren, vertelde ns het volgende:
De bemanning van de vier militaire
vliegtuigen had in het Piashuis koffie
gedronken. Om kwart over 2 steeg er
een op; hij1 kwam terug over de pïaatö
van de start en vloog heel laag onii te
vries Jz. om inlichtingen te willen geven groeten, zooals hier gewoonte is Ik heb
over het conflict Over het resultaat detzer deze beleefdheidsbetuiging gedurende
conferentie wenscht© men g©en mede- rnljn zomerverblijf herhaaldelijk waarge
doen. nomen. Hjj wtüd© weer stijgen en ging
De vliegers Costes en Belilonte zijn
Dinsdag 19.08 uur Am. tijd boven het
Ourtis-vliegveld te New York verschenen
en om 19.12 uur (0.32 Amsterd. tijd) ge
land.
De vliegers.
In 87 uur en 18 minuten hebben de
Fransche vliegers Costes en Bellonte den
tocht van Parijs naar New-York over den
Atlantischen Oceaan zonder tusschen-
landing volbracht.
Ruim een jaar geleden, Juli 1929, heb
ben de beide mannen, die tot Frankrijks
roemluchtigste vliegers behooren, hun
eerste poging gedaan om den Oceaan
over te steken. Zij hadden hun weg toen
anders gekozen, maar moesten boven de
Azören terugkeeren naar Villacoublay
na 28 uur in de lucht te zijn geweest en
een afstand van 5500 kilometer te hebben
afgelegd.
De groote droom dezer vliegers bleef
echter de vlucht over den Oceaan, gelijk
Lindbergh die volbracht had, maar dan
in Oost-Westelijke richting, van Parijs
naar New-York. De droom is dus thans
verwezenlijkt.
Het Vraagteeken.
Het Vraagteeken moet een voortreffelijk
vliegtuig zijn, dat door den schatrijken
parfum- en couranten-koning, Frangois
Coty, ter beschikking van de vliegers is
gesteld met de bedoeling aan de Fransche
luchtvaart de middelen te verschaffen om
in de groote internationale vluchten de
plaats in te nemen, die haar toekomt.
Groote geestdrift te Parijs.
Het behoeft geen betoog, dat de tijding
van de behouden aankomst der koene
Fransche vliegers op het Ourtiss-vlieg
veld bij New-York gisteravond te Parijs
stormen van geestdrift heeft ontketend.
Op de Place de la Concorde wachtte
een uit vele duizenden bestaande menigte
in spanning op bericht en toen eindelijk
luidsprekers de blijde tijding bekend
maakten, barstten de toejuichingen los.
Vervolgens luisterde de menigte naar
de uitzending van het Curtiss-vliegveld.
Toen deze zweeg zong de menigte bloots
hoofd de Marseillaise.
De aankomst bij New-York.
Toen het vliegtuig landde, drong een
menigte van duizenden op in de richting
van «Het Vraagteeken*. Daar was echter
op gerekend en de opdringende menschen
kwamen te staan voor draadversperrin
gen, waar zij niet doorheen konden.
Slechts zoowat 700 menschen, die speciale
toegangsbewijzen hadden, verdrongen
zich spoedig om het vliegtuig. Het schil
derachtige toon.eel werd met zoeklichten
opgeluisterd.
De landing geschiedde in volkomen
perfectie. De overtocht had precies 37
uur 18 min. geduurd.
De Franschen hebben dus den tocht
volbracht in vier uur minder dan den
tijd, waarin Lindbergh zijn beroemden
vliegtocht van West naar Oost had vol
bracht.
Lindbergh was onder de aanwezigen,
die de vlieger complimenteerden. Er
waren gedurende de landing tal van
vliegtuigen in de lucht.
Zoodra in de verte het roode toestel
Costes
Bellonte verklaarde voor de miorofoon
Boven Nieuw-Schotland hadden wij te
kampen met mist en slecht weder en daar
door zijn wij later dan ons plan was te
New-York aangekomen.
Om een prfja van 25.000 dollar.
De beide vliegers mogen niet langer
dan 48 uur te New-Yorlq blijven, wanneer
zij den prijs van 25.000 dollar willen
winnen. Zij zijn dan verplicht, twee dagen
na aankomst te New-York naar Dallas
in den staal Texas te vliegen. De vlie
gers zullen over zee naar Frankrijk terug
keeren.
De verschillende contracten, die CosteB
voor zijn vertrek heeft afgesloten, zullen
hem twee millioen dollar opbrengen.
•Oponthoud door souvenirjager*,
Een nieuw record.
Uit Halifax imeldtb Retuter:
Toen Oostes en Bellonte Dinsdag over
Nieuw Schotland vlogen, beteekende dat
een nieuw© etappe in de geschiedenis van
de luchtvaart Boven het Noorden van den
Atlantischen Oceaan. Kingsford Smith
slaagde erin den Atlantischen Oceaan
over te steken, maar het Vraagteeken ls
het eerste vliegtuig; dat de Oostelijke
route van het vasteland van Europa naar
het vasteland van Amerika heeft afge
legd.
Evenals Kingjsford! Smith zijn Costes
en Bellonte door den mist opgehouden in
het Zuiden van New-Foundliand, maar zij
zijn er in geslaagd zach te blijven orlën-
teeren en hun tocht voort te zette o.
DE „GRAF ZEPPELIN" NAAR
AMSTERDAM?
De firma Waimberale Zoon, hoofd
agenten voor Nederland voor de Zeppe-
IMIochten, deelt mede, dat een reis van
Priedrichshafen naar Amsterdam wordt
overwogen en wel: afvaart van Fried-
richshafen te ongeveeT 7 uur vju. op 18
Ocboher, aankomst te Amsterdam onge
veer 15 uur terugreis 's nachlto; landing
's morgens ongeveer 7.80 uur te Fried-
richshafen op Zondag 19 October.
Naar wij omtrent deizen tocht van de
„Graf Zeppelin" nader vernemen, staat
het nog mielt vast, dat de „Graf Zeppelin"
op Schiphol zal landen. Met d© autoritei
ten worden nog onderhandelingen ge
voerd.
Mochten deize onderhandelingen niet
slagen dan wordt overwogen d© landing
elders te doen plaats hebben.
(Nw. Rötit. Crt.)
GORDON BENNETT-WEDSTRIJD.
Do „Goodyear" wint
Ook ditmaal is d© Gordon Be Miert-wed
strijd gewonnen door den Amerifcaain-
sohen halton „Goodyear", di© 550 mijl
ïheetuieen8 0fsignaleerd was' steSen 12 heeft afgelegd'. Tweede was de Belgische
vliegtuigen op. ^rilton „Belgica", die 436 mijl heeft af ge-
Toespraken van costes en Bellonte. I baton "B*r"
Op het Curtiss-vliegveld te New-York
heeft Costes de volgende toespraak ge
houden voor de microfoon:
Wij zijn zper gelukkig thans de vlucht
te hebben volbracht, waarop wij ons zoo
lang hadden voorbereid. Ondanks de
moeilijkheden die wij hebben ondervon
den, hebben de goede weerberichten onze
vlucht zeer vergemakkelijkt, terwijl wij
bovendien het voordeel hadden van een
gunstigen wind. Wij zijn zeer verheugd
over de hartelijke ontvangst van het
Amerikaansehe volk.
men"; die 426 mijl aflegde.
D© heide vaairders van de „Bannen
verklaarden,, da,t zij in een wervelstorm
waren gekomen, alles overboord hadden
moeten werpen en tot 6000 meter hoogt0
hadden moeten stijgen om rustiger stre
ken t© bereiken. Bij' een poging om hj
lagere streken te komen, moesten dj
landen.
De Amerikaansehe halion „City o|
Detroit" was d© vierde In dezen wedstrlj0
en legde 400 mijl af, terwijl de ba. ou
„City of Cleveland", die 850 mijl aflegI0-
ala vjjfd» gieplaatst wwd.
1
Naar Havas uit New-York meldt, is
het vliegtuig van Costes en Bellonte door
geestdriftige toeschouwers, die een sou
venir van het toestel wilden bemachtigen,
licht beschadigd, zoodat de voortzetting
van den tocht naar Dallas in Texas ver
traging ondervindt.