ORANJF.-NASSAU Fa.H.BOOY&ZOON HERMAN NYPELS, ANTHRACIET ZOMERPRIJZEN BINNENLAND. ÜÜST-INDIÊ. is onze Kleeding!! WINTERULSTERS, DEMISAISONS, JEKKERS, REGENJASSEN. DEN HELDEN. Geen gruis Geen slakken Geen steenen WIJ NOTEEREN NOG STEEDS Op aanvrage zenden wij gaarne onaecoueurreerende prijscourant. DEMONSTRATIES MET EEN ZOEK LICHT TE WIJK AAN ZEE. De N.V. Philips' Gloeilampen Fabrie ken te Eindhoven heeft aan de Wijk aan Zeeër Reddingsbrigade een zoeklichtin stallatie geschonken met een lichtsterkte van 2 miliioen kaarsen. De installatie bestaat uit een zoeklicht (lichtbron met reflector), geplaatst op een standaard. Het zoeklicht is samenge steld uit een zuiver geslepen paraboli- schen spiegel met een middellijn van 86 c.M., gevat in een .roodkoperen huis, dat voorzien is van een waterdichte afsluiting met schutglas. Zaterdagavond is aan het strand te Wijk aan Zee de werking van dit zoek licht gedemonstreerd door de Reddings brigade, waarbij de bemanning van de reddingboot der Noord- en Zuid-Holland sche Redding-Mij. op zee haar aandeel tot het slagen bijdroeg. Behalve het publiek, dat op eenlgen af stand met aandacht de gebeurtenissen volgde, was op het strand een groot aan tal genoodigden aanwezig, o.w. de minis ter van Defensie mr. dr. L. N. Deckers, de burgemeester, leden van het hoofdbe stuur en van verschillende plaatselijke besturen der N.- en Z.-Holl. Redding-Mij., en anderen. Zij stonden daar dus allen in den hevi- gen noord-wester storm, toen als een ver schrikking in den donkeren nacht de stormklok begon te luiden. De kustwacht had op 3 mijlen uit de kust en 11 mijlen benoorden IJmuiden een beladen schip hulpeloos zien drijven, vermoedelijk met defecte stuurinrichting. Het schip dreef voor den wind uit en naderde de kust. Er worden onmiddellijk maatregelen getroffen; onder het luiden van de alarm klok komen de roeiers bij elkaar, de red dingsbrigade snelt naar het verbandhuis. Inmiddels is bericht gekomen, dat het schip op de vierde bank vóór het dorp vastzit, maar nog zwaar werkt. De golven overspoelen het dek, het water is was sende. Dan rukken de redders uit naar het strand, het zoeklicht wordt opgesteld; ieder neemt zijn plaats ln. De redding boot gaat in zee. Eerst een vergeefsche poging, de boot moet terugkeeren, en met het zoeklicht ziet men de schipbreuke lingen al in zee worstelen Zwemmers van de brigade, geleid door het licht uit de kust, gaan in zee en zij weten de schip breukelingen aan land te brengen. Omdat het schip dreigt te breken, wordt aan den commandant van het vliegkamp „De Kooy" verzocht een vliegtuig te zen den om een lijnverbinding tot stand te brengen. De redding wordt ten slotte tot een goed einde gebracht En van het strand en het duin af heb ben de toeschouwers de geheele hande ling nauwkeudig kunnen volgen, dank zij het krachtige zoeklicht, dat zijn feilen lichtbundel tot ver over de schuimende golven streek. Het vliegtuig bij schipbreuk. De deelneming van het vliegtuig aan deze reddingsproef was op zichzelf een zeer belangwekkende demonstratie. Een doeltreffende lijnverbinding tus- schen de kust en een gestrand schip kan alleen geschieden bij een afstand van 250 tot 300 M. Het schip dat aan de oefening deelnam, lag óp een afstand van onge veer 1200 M. Het vliegtuig trachtte nu vast te stellen of het, gesteund door de verlichting uit de kust, mogelijk zou zijn een verbinding, dus een reddingsljjn, tus- sohen schip en wal tot stand te brengen. Het zoeklicht De demonstratie heeft het groote nut van dit sterke zoeklicht, dat voor Wijk aan Zee en voor het reddmgswezen aan onze kust een belangrijk bezit zal blijken te zijn, wel duidelijk aangetoond. In den beginne scheen de demonstra tie een mislukking te zullen worden. De ontzettende regen spoelde alles aan het strand weg, maar tegen den tijd, dat met de reddmg een begin werd gemaakt, Klaarde het weer op en een prachtige herfstavond heeft dit schouwspel voor duizenden tot een zeer belangwekkende vertooning gemaakt. Honderden stonden op het strand om de vuren geschaard, waarmee de eerste seinen werden gege ven. Toen daarna do sloep in zee ging het was niet de paardentractie en bij het age water niet emakkelijk straalde het zoeklicht plotsel ng zijn feilen licht bundel over het strand. Zoo was elke be weging van de reddingboot makkelijk te volgen. De lichtbundel volgde de sloep tot ver in zee tot nabij het gestrande schip. De vochtige dampkring nam echter veel van de held rheid van het licht weg, waar door van het strand af de eigenlijke red ding niet te volgen was. Tegen half tien verscheen het vliegtuig mot zijn felle lichten ln den donkeren avond het strand bestrijkende. Het vlieg tuig bleef in cirkels boven het terrein der handeling vliegen, slechts waarnemingen doende en verder huiten het reddings werk blijvend. Toen de redding geheel volgens het plan volbracht was, en de schipbreuke lingen in den lichtbundel door het zoek licht aan het strand waren gebracht, was de demonstratie geëindigd. Na afloop vereenigden de genoodigden zich in de dependance van het Badhotel, waar nog enkele woorden over het succes der demonstratie werden gesproken. De vraag is ook gesteld of dit zoek licht, wat den prijs betreft, binnen het bereik zal vallen van andore reddingbri- gades aan onze kust. Blijkens mededee- ling van de Philips-fabrieken zullen de kosten van een installatie 1500 zijn. DE VAKBEWEGING IN 1»2». In afwachting van het gebruikelijk uit voerig overzicht publiceert het laatste nummer van het maandschrift van het Centraal Bureau voor de Statistiek reeds enkele cijfeTS omtrent den' omvang van de Nederlandsche vakbeweging. Het aan tal georganiseerde arbeiders bedroeg op 1 Januari 1930 624,161, verdeeld over 9331 afdeelingen van vakbonden en nationale en zelfstandige plaatselijke vakvereeni- gingen, tegen 552,056 leden en 8666 af deelingen op 1 Januari 1029. Het aantal leden steeg dus in 1929 met 72,097. Op 1 Januari waren 89,686 vrouwen georga niseerd, tegen 86 496 één jaar eerder. Het aantal georganiseerde arbeiders, aan gesloten bij vakbonden, bij 6én der 6 vak centrales steeg van 432,690 op 610,224 of in procenten uitgedrukt van 78.38 op 81.75. Bij die vakcentrales waren op 1 Januari U- aangesloten: Nationaal Ar- beids-Secretariaat 17,361, NederL Ver bond van Vakvereeni gingen 261,487, Christelijk Nationaal Vakverbond 71,300, R.K. Werkliedenverbond 180,894, NederL Vakcentrale 86,434 en NederL Syndicalis tisch Vakverbond 2748 leden. In 1929 daalde het ledental van de laatstgenoem de vakcentrale, maar steeg van de 6 an dere vakcentrales resp. met 282, 84,097, 13,782, 20,510 en 8163 leden. BLOEMBOLLEN VOOR AMERIKA. Ongeveer 20 pet meer versche pingen dan verleden jaar. De directie der American Diamond Lines, te New-York, schrijft d-d. 15 Sep tember; Het zal u wellicht belang inboezemen te vernemen, dat het verschepingsseizoen voor de bloembollen in vollen gang is en dat onze maatschappij de laatste vier weken meer dan 80.000 kisten met bollen heeft vervoerd. Voor de Noord-Atlantische havens wordt het geheele vervoer dit jaar ge schat op ongeveer 80,000 kisten, waarvan ongeveer 70,000 kisten voor New-York en 10,000 kisten voor Boston, Philadel- phia en1 Bal timore. Dat is een vermeerde ring van ongeveer 20 pet. in vergelijking met het totaal van een jaar geleden. In Den Helder wel doorgang. Hier ter plaats© had de optocht, waar aan vele jongelui met rijwielen deel namen, wel doorgang; luid bellend trok de stoet Zaterdagmiddag door de straten. DE MAILDIENST OP NEDERL.-DÏDIË Reorganisatie. De snelheid opgevoerd en 12 in plaats van 14 mailschepen. De wekelijkaoho maildienst op Neder- landsch-Lndië van de stoomvaart-maat- schappyon Nederland en Rotterdamsche Lloyd zal nuët ingang van Juni 1931 een zoodanige verandering ondergaau, dat deze in plaats van met 14, met 12 mail schepen kan worden onderhouden. Om deze besparing van twee schepen te bereiken, is het noodig, de snelheid op te voeren, in verband waarmee het voort stuw ingsvertm©gen van de schepen P. O. Hooft, Indrapoera en Slamat zal worden vergroot, en ook de strooaniyn van deze schepen verbeterd zal wordeni Alleen de J. P. Coen, Johan de Wltt en Patria zullen met de tegenwoordige snel heid biyvcn doorvaren en voor deze sche pen zal het noodig zijn, extra maatregelen te nemen; deze schepen zullen b.v. niet meer in den Oosthoek kunnen laden, en de J. P. Ooen en Johan de Witt moeten Algiers overslaan. Verder zal voor alle schepen het ver- biyf te Belawan op de thuisreis warden verkort. ontstaan en de uitbreiding van (Jen brand, kunnen worden uitgeschakeld. Het feit, diat een deel van het aan boord geplaatste personeel eerst kort tevoren nan boord was gekomen, heeft mede Invloed op dien gang van zaken gehad. Dit resumé geeft de gevolgtrekkingen, die uit het onderzoek der commissie kun nen worden gemaakt. Eenerzyds kan niet ontkend worden diat 'er fouten zijni ge maakt,, anderzijds lyict het mogelijk door het aanbrengen van eenlge wijzigingen in de materieel© inrichtingen, d© kans op dergelijke ongevallen t© verminderen. Voor zoover dit mogelijk blijkt zan liet laatste geschieden. Tot zoover de door het Dept. verstrekte inlichtingen. Uit een overzicht, dat de New-York Sun over den bloembollenaanvoer in de Ver. Staten geeft, wordt er nog op gewe zen, dat deze vermeerdering zich voor doet, ondanks het feit, dat de inkomende rechten! voor bloembollen in Juli j.1. aan- zieniyk verhoogd werden- Voor tulpen moeit nu fl per duizend stuks worden betaald en voor hyacinthen en crocussen resp. 4 en 2. Voor andere soorten wordt een ad valorum recht van 30 pet. geheven. In het geval van de tulpen bedraagt d© verhooging ni©t min der dan 200 pet. Volgens hetzelfde blad zouden de handelaren over het algemeen, ln weerwil van de verhoogde rechten, niet tot een verhoöging van hun prijtzen zajn overgegaan. DE RADIO-OENSUUR. De V.A.R.A. bfj de commissie. De heer Lebon, bestuurslid van de V.A. R.A., heeft gisteravond voor de microfoon medegedeeld, dat het V.AJt.A.-bestuur Donderdag een conferentie heeft gehad met de censuur-quaestie. De commissie heeft de grieven van het bestuur aange hoord en het is nu afwachten wat de commissie zal doen. Het bestuur zeide een goede verstand houding tot verschillende radio-instan ties te wensohen. Het zal zich echter blij ven verzetten tegen ter-inzage-zending van politieke redevoeringen, niet alleen uit principieele, maar ook uit practische overwegingen, omdat verscheiden spre kers hun redevoeringen niet op schrift stellen. GEWEIGERDE A.V.R.O.-OPTOCHT. T© Dordrecht. Het A.V.R.O.-comité te Dordrecht had Zaterdagmiddag een tocht met rijwielen georganiseerd ter propagandeering van een op 8 October te houden concert door het A.V.R.O.-orkest. De burgemeester heeft echter 's middags om kwart over twaalf bericht, dat de tegen 2 uur uitge schreven tocht door de stad niet werd toe gestaan, omdat een vroegere soortgelijke aanvraag van een andere vereeniging ook is geweigerd uit overweging, dat te verwachten zou zijn, dat ook andere ver een gingen propagandatochten van soort- gel;;ken aard zouden organiseeren en dat daardoor de radioquaestie, welke de ge moederen toch reeds zoo in beroering brengt, tot onaangenaamheden zou kun nen leiden, wanneer zij op straat de pu blieke belangstelling in groote mate zou opwekken. ongeveer driehonderd wielrijders nebben toen een tocht over Dubbeldam gemaakt. Aparte keuze Vergelijkt onze prijzen en afwerking. Pasvorm als van MAATKLEEDING. DE BRAND AAN BOORD VAN Hll. MS. „SUMATRA". Het onderzoek der commissie. Aneta meldt, dat op het departement van Marine het rapport ontvangen is van d© commissie, ingesteld naar aanleiding van den brand; a/b van Hr. Ms. „Sumatra", aan welke commissie was opgedragen een onderzoek te doen naar de oorzaak van het ontstaan van den brand en naar de oorzaken van de snelle uitbreiding daarvan. Uit dit rapport bUjkt dat de oorsprong van den brand lag ih het vlamvatten van oliedampen en later van eeuige olie in het vlak van het schip onder bij de ketels. Dergeiyke kleine ontvlammingen komen in de ketelruimen III en IVwaar de bei de ketels grooter zyn dan in de beide an dere ketelruimen en d© ruimt© tusscben onderzijde ketel en vlak van 't scbip klein is, meermalen voor; zoo op den B.V. in den avond van den varigen dag op d© „Su matra". Zy worden geblusoht met snel- bluascbers en brandbluschslangem Door het geregeld doorspoelen en lens houden van de ketelruimen moet gezorgd worden dat deze hoeveelheid lekolie zoo klein mogelijk ia Had uten na het brandje van d©n vori- gen avond grondiger lens-gepompt en de voorzong genomen d© onderst© branders van de ketels niet te gebruiken, dan ware dit beter geweest, hoewel niet is gebleken dat er zich veel lekolie in het ruim bevond. Het was verkeerd dat men de Berkeo snel- blussoher, die men op dien P.V. gebruikt had, niet dadel yk door een gevuld© ver vangen heeft Tot 1de snelle uitbreiding van den brand hebben de volgende fac toren medegewerkt De in het keelruim wachthebbend© majoor-machinist, ©en ervaren en ver trouwd onderofficier, beeft gepoogd de foamite-inrichting te gebruiken; daartoe moest de deur van de schacht, die toegang geeft tot het ketel-ruim, open blijven en die luchtdruk in dat ruim verminderd worden- Dat men deze blusohinrichting heeft wil len1 gebruiken, is begrijpelijk, daar zij dient voor het blusschcn van deirgeiyke branden, maar 't war© zeer waarschijnlijk beter geweest gezien de daaraan ver bonden gevolgen dit niet te doen aangezien door het verminderen van den luchtdruk d© stoomdruk snel wegviel en de verbranding van de oüie minder vol komen werd, dus meer rook gaf, en de rook met minder kracht door den schoor steen werd1 geblazen eni meer gelegenheid had zich in het ruim te verspreiden. Tot dit laatst© heeft krachtig medege werkt liet m©t aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid gebleken feit dat eeni- ge fcoefoangs van het marine-etablissement die vlucht hebben genomen door den nood uitgang in het pantserdok en daarbij de klep van dien nooduitgang laten open staan. Dit moet wel worden beschouwd als een» der voornaamste oorzaken, die het onderdrukken van den brand in d'en aan vang verhinderd hebben. Een flens van de olielelMing imoet lek gesprongen z;jn in het beginstadium van den brand en daardoor lis er olie in het ketelruim gevloeid. De stoomhlusch inrichting is niet dade lijk gebruikt en tater kon inen er dOor den rook niet meer bij cn was de stoom weg. De verdeeling van het waohtsvolk over d© stookplaatsen was minder gelukkig; men had moeten zorgen dat op de achter plaat meer militair personeel aanwezig was. Had de officier van den Marine Stoom vaartdienst, chef van' de wacht, een meer intensieve ©ontrol© uitgeoefend, dan had den verschillend© van de vermelde fac toren, die invloed hebben gehad op het DE VERKEERSREGELING TE AMSTERDAM. Baanbrekend werk op het ge bied der verkeersstatlstiek. Een belangwekkend experiment Woensdag a.s. 1 October zal te Amster dam de groote verkeerstelling plaats vin den. De telling, die ongeveer 60.000 zal kosten, zal belangryk materiaal opleve ren, waaruit byna alle gemeentelijke dien sten nuttige conclusies zullen kunnen trekken. Amsterdam is in den vonn van ringen gebouwd. Van belang is, te weten, hoe het verkeer zich langs deze ringvormige pa rallelwegen en langs de straalvormige radiaalwegen, dus naar en uit de binnen stad, beweegt Er werden 260 punten uit gezocht waar het verkeer geteld zal wor den. Deze telling zal gesplitst worden naar de richting vanwaar en waarheen dit verkeer zich begeeft en naar den aard der voertuigen, als auto's, vrachtauto's, fietsers, driewielers, enz., en op sommige punten ook de voetgangers. Men zal begrijpen dat de bezetting van deze telpunten groote moeiiykheden op leverde. Men is er tenslotte toe overge gaan om aan directeuren en leiders van instellingen voor Middelbaar en Hooger Onderwijs te verzoeken, uit de leerlingen het benoodigde materiaal te leveren. Met ongelooflijk enthousiasme hebben zoo wel leerlingen als leeraren zich beschik baar gesteld. De telling van het verkeer in dezen omvang en op deze wijze is nog nergens anders geprobeerd, en men kan zeggen dat Amsterdam hiermede weer eens baanbrekend werk verricht. De telling vindt plaats op 1 October a^. en wordt herhaald op Donderdag 9 Octo ber en wel van half zeven des morgens tot vyf uur des namiddags. De teller blijft anderhalf uur achter elkaar in functie, waarna hy wordt afgelost door een teller van de tweede ploeg. De stad is verdeeld ■n ongeveer dertig rayons. De tellers worden zooveel mogeiyk geplaatst in de rayons waar ook hun scholen gevestigd zijn, zoodat zy zich op hun vertrouwd ter rein bevinden. In elk rayon bevindt zich een rustplaats, waarheen de teller zich na aflossing begeeft. Op deze rustplaats wordt hij geheel verzorgd. Tot nog toe verkeerde men in volslagen onwetendheid omtrent den aard van het van buiten komend verkeer, n.1. in hoe verre dit voor Amsterdam zelf bestemd is en in hoeverre het doorgaand verkeer is. Ook aan deze ónwetendheid zal de ver keerstelling een einde maken. By de toe gangswegen der stad worden speciale tel- posten opgesteld, zoodat men een volledig beeld van het doorgaande verkeer krijgt. Ook het Amsterdam binnenkomend- ver keer per trein, bus of boot, wordt geteld Teneinde ook de trampassagiers in de telling op te nemen, zullen de tramcon ducteurs op bepaalde punten het aantal passagiers in hun wagen tellen en het resultaat mededeelen aan tellers, die op bepaalde haltes zqn opgesteld. De voorbereiding en vooral de instruc tie der tellers en leiders beeft natuurlijk veel moeite gekost, maar het groote enthousiasme waarmee allen hun mede werking verleenen, heeft veel meegehol pen aan de vlotte organisatie. Meisjes leerlingen zullen in hoofdzaak helpen by den voedselvoorzieningsdienst ln de rust plaatsen. De oordate meiskes van het Meisjeslyceum hebben en bloc verzocht aan de telling zelf te mogen deelnemen, aan welk verzoek natuurlijk voldaan is. De taak der jongelui is zeer gespeciali seerd, omdat hun het werk over het hoofd zou loopen. Op eenigszins drukke punten telt één teller bijv. alleen één bepaald soort voertuig, bijv. alleen auto's, alleen fietsers ,enz., en dan nog meestal uit één bepaalde richting. Als voorbeeld dlene, dat op het drukke Muntplein alleen reeds 29 tellers staan opgesteld. Een en ander heeft alleen doorgang bij gunstige weers gesteldheid. Een vliegmachine zal den avond te voren over de stad cirkelen in dien de telling niet doorgaat. HET SPELLINGSVRAAGSTUK. En de mlnlsterleele aanschrijving. Heit Handelsblad schrijft: 'De spellingsregeling, waarvan we mel ding hebben gemaakt, heeft geen goede peirs. Hetgeen te verwachten was, daar ze niet zoo heel veel' verandert. Maar in -eik geval kan met instemming erkend worden, dat er, in beginsel althans, een poging gedaan wórdt, eenheid in onze een poging gedaan wordt, eenheid in de schrijfwijze valn de taal tot stand te bren gen. Voor de school, zoowel de lagere als het voortgezet onderwijs, is het besluit van vr;1 verre strekking, niet het minst dóór dat tal van taal- en leesboekjes, waarin wat heel vrij wordt omgesprongen met de schr;jfwijze, niet meer gebruikt zullen kunnen worden. En daar er in de laatste jaren juist vele schooluitgaven verschenen ztjn, zoowel voor het openbaar als voor het bijzonder onderwijs, die niet voldoen aan de regels van het besluit van niluiaber Terpstra, rijst de vraag, of het geen aan beveling verdient, een overgangsbepaling te maken voor die boekjes van b.v. drie jaren. Mogelijk, dat in die periode de denkbeelden, getoetst aan de praktijk der nieuwe regeling, zich zoo zullen hebben gewijzigd, dat de Regeering met radicaler besluiten zal komen, dan thans het geval is gen-eest. Met dit ingrijpen van den mi nister is een precedent geschapen en er ia geen enkele reden, om te verwachten of te hopen, dat het hiermede uit zal zyn. Daarentegen wijst in de Tel. de voor zitter van de Ver. voor M.U.L.O. op de „ennetjes-ellende", die nu in de scholen terugkeert en tot allerlei Inconsequenties zal leiden. Een leerling moet schrijven: Ik heb mijn nieuwen buurman gisteren gesproken. Hy mag ook schr|ven: mijnen nieu wen buurman. Hy kan schrijven: Zet den stoel ln den hoek. Ook: Zet de Stoel in den hoek. Ook: Zet den stoel in de hoek. Men oordeel© daarover ui ri licht. Voor onze leeiüngen get t dit groote verwarring en de „ennetjes" zullen weer verschijnen op plaatsen, waar ze niet kun nen worden getolereerd. En wat moeten we nu doen met onze archaïstische derde- naamvals-n in het meervoud? B.v. Ik heb den jongens de boeken meegegeven. De vrijheid, die d© minister toestaat, kan tot allerlei misverstanden aanleiding geven, eoodat de chaos blijft. De een© school zal voortgaan de geslactotsregel* van De Vries en Te Winkel toe te passen-, d© andere zal eenvoudig voorschrijven: Alle zelfstandige naamwoorden zijn vrou- weiyk behalve de namen van manneiyk© personen, enz. Ik vrees zeer, dat we op deze wijze de zoo zeer gewenBohte eenhedd op dit gebied van de spelling nog niet zullen bereiken. inbreker gesnapt te barendrecht. Door burger ln zyn woning »©t revolver Is bedwang gehou den. Vier medeplichtigen gear resteerd. Zaterdagnacht even over twaalf uur bemerkte de heer F. J. D. de Klerk, wo nende aan den Puinweg te Barendrecht, dat er inbrekers in zyn huis waren. Hij klom uit zjjn bed, pakte een revolver en trof in een van de kamers twee mannen aan, wien hij, terwijl hy de revolver op hen richtte, commandeerde „handen om hoog". Een hunner wist echter door een raam waar een door de mannen omhoog geschoven rolluik voor hing, te ontkomen. Den tweeden inbreker hield de heer De hlerk echter in bedwang. Hy sommeerde hem met de handen omhoog tegen den muur te gaan staan. De man steeds met do revolver bedreigend, belde De Klerk de Barendrechtsche politie en den burge meester op om assistentie. Even daarna telefoneerde mevr. De Klerk de Rotter damsche Centrale RecherChe, die binnen vijftien minuten met een auto, bemand met Rotterdamsche rechercheurs ter plaatse verscheen. De man tegen den muur, de 87-jarige los-werkman I. de J-> werd gearresteerd, en door den Baren- drechtschen burgemeester onmiddellijk in verhoor genomen. an andere inbrekers was voorloopig geen spoor te ontdekken, al nam men nog een stel inbrekerswerktuigen in beslag. 1 oen de Rotterdamsche rechercheurs weer in de Maasstad waren teruggekeerd, belde de burgemeester van Barendrecht weer op ten einde de namen en woon plaat van niet minder dan vier medeplich tigen op te geven. Deze personen zijn daarop van hun bed gelicht en naar Barendrecht overgebracht om ter beschik king van den burgemeester aldaar gesteld te worden. hevig onweder boven enkhuizen. Boerderij afgebrand- Ruim dri© uur lang woedde Zaterdag een hevig onweer bovon Enkhulzen, welk onweer met plasregens vergezeld! In de Laaggelegen] straten strootmde Ld» water de woningen binnen en richtte veel schade aan. Te Hoogkarspel is de kapitale boe^ dery, genaaimd Mariahoeve, van den h^e* K. Sdhouten door den bliksem getronej] en totaal afgebrand. De hoeve was dl» jaar gebouwd, Alles was verzekerd. Als goud zoo goed Molenstraat 152-153-154. Weststraat 107 Telefoon 236 en 474. Ju i -«*: .i' c

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1930 | | pagina 2