ORANJF.-NASSAU
Fa.H.BOOY&ZOON
HERMAN NYPELS,
ANTHRACIET
ZOMERPRIJZEN
BINNENLAND.
ÜÜST-INDIÊ.
is onze Kleeding!!
WINTERULSTERS,
DEMISAISONS,
JEKKERS,
REGENJASSEN.
DEN HELDEN.
Geen gruis
Geen slakken
Geen steenen
WIJ NOTEEREN NOG STEEDS
Op aanvrage zenden wij gaarne
onaecoueurreerende prijscourant.
DEMONSTRATIES MET EEN ZOEK
LICHT TE WIJK AAN ZEE.
De N.V. Philips' Gloeilampen Fabrie
ken te Eindhoven heeft aan de Wijk aan
Zeeër Reddingsbrigade een zoeklichtin
stallatie geschonken met een lichtsterkte
van 2 miliioen kaarsen.
De installatie bestaat uit een zoeklicht
(lichtbron met reflector), geplaatst op
een standaard. Het zoeklicht is samenge
steld uit een zuiver geslepen paraboli-
schen spiegel met een middellijn van 86
c.M., gevat in een .roodkoperen huis, dat
voorzien is van een waterdichte afsluiting
met schutglas.
Zaterdagavond is aan het strand te
Wijk aan Zee de werking van dit zoek
licht gedemonstreerd door de Reddings
brigade, waarbij de bemanning van de
reddingboot der Noord- en Zuid-Holland
sche Redding-Mij. op zee haar aandeel tot
het slagen bijdroeg.
Behalve het publiek, dat op eenlgen af
stand met aandacht de gebeurtenissen
volgde, was op het strand een groot aan
tal genoodigden aanwezig, o.w. de minis
ter van Defensie mr. dr. L. N. Deckers,
de burgemeester, leden van het hoofdbe
stuur en van verschillende plaatselijke
besturen der N.- en Z.-Holl. Redding-Mij.,
en anderen.
Zij stonden daar dus allen in den hevi-
gen noord-wester storm, toen als een ver
schrikking in den donkeren nacht de
stormklok begon te luiden. De kustwacht
had op 3 mijlen uit de kust en 11 mijlen
benoorden IJmuiden een beladen schip
hulpeloos zien drijven, vermoedelijk met
defecte stuurinrichting. Het schip dreef
voor den wind uit en naderde de kust.
Er worden onmiddellijk maatregelen
getroffen; onder het luiden van de alarm
klok komen de roeiers bij elkaar, de red
dingsbrigade snelt naar het verbandhuis.
Inmiddels is bericht gekomen, dat het
schip op de vierde bank vóór het dorp
vastzit, maar nog zwaar werkt. De golven
overspoelen het dek, het water is was
sende.
Dan rukken de redders uit naar het
strand, het zoeklicht wordt opgesteld;
ieder neemt zijn plaats ln. De redding
boot gaat in zee. Eerst een vergeefsche
poging, de boot moet terugkeeren, en met
het zoeklicht ziet men de schipbreuke
lingen al in zee worstelen Zwemmers van
de brigade, geleid door het licht uit de
kust, gaan in zee en zij weten de schip
breukelingen aan land te brengen.
Omdat het schip dreigt te breken, wordt
aan den commandant van het vliegkamp
„De Kooy" verzocht een vliegtuig te zen
den om een lijnverbinding tot stand te
brengen.
De redding wordt ten slotte tot een
goed einde gebracht
En van het strand en het duin af heb
ben de toeschouwers de geheele hande
ling nauwkeudig kunnen volgen, dank zij
het krachtige zoeklicht, dat zijn feilen
lichtbundel tot ver over de schuimende
golven streek.
Het vliegtuig bij schipbreuk.
De deelneming van het vliegtuig aan
deze reddingsproef was op zichzelf een
zeer belangwekkende demonstratie.
Een doeltreffende lijnverbinding tus-
schen de kust en een gestrand schip kan
alleen geschieden bij een afstand van 250
tot 300 M. Het schip dat aan de oefening
deelnam, lag óp een afstand van onge
veer 1200 M. Het vliegtuig trachtte nu
vast te stellen of het, gesteund door de
verlichting uit de kust, mogelijk zou zijn
een verbinding, dus een reddingsljjn, tus-
sohen schip en wal tot stand te brengen.
Het zoeklicht
De demonstratie heeft het groote nut
van dit sterke zoeklicht, dat voor Wijk
aan Zee en voor het reddmgswezen aan
onze kust een belangrijk bezit zal blijken
te zijn, wel duidelijk aangetoond.
In den beginne scheen de demonstra
tie een mislukking te zullen worden. De
ontzettende regen spoelde alles aan het
strand weg, maar tegen den tijd, dat met
de reddmg een begin werd gemaakt,
Klaarde het weer op en een prachtige
herfstavond heeft dit schouwspel voor
duizenden tot een zeer belangwekkende
vertooning gemaakt. Honderden stonden
op het strand om de vuren geschaard,
waarmee de eerste seinen werden gege
ven. Toen daarna do sloep in zee ging
het was niet de paardentractie en bij het
age water niet emakkelijk straalde
het zoeklicht plotsel ng zijn feilen licht
bundel over het strand. Zoo was elke be
weging van de reddingboot makkelijk te
volgen.
De lichtbundel volgde de sloep tot ver
in zee tot nabij het gestrande schip. De
vochtige dampkring nam echter veel van
de held rheid van het licht weg, waar
door van het strand af de eigenlijke red
ding niet te volgen was.
Tegen half tien verscheen het vliegtuig
mot zijn felle lichten ln den donkeren
avond het strand bestrijkende. Het vlieg
tuig bleef in cirkels boven het terrein der
handeling vliegen, slechts waarnemingen
doende en verder huiten het reddings
werk blijvend.
Toen de redding geheel volgens het
plan volbracht was, en de schipbreuke
lingen in den lichtbundel door het zoek
licht aan het strand waren gebracht, was
de demonstratie geëindigd.
Na afloop vereenigden de genoodigden
zich in de dependance van het Badhotel,
waar nog enkele woorden over het succes
der demonstratie werden gesproken.
De vraag is ook gesteld of dit zoek
licht, wat den prijs betreft, binnen het
bereik zal vallen van andore reddingbri-
gades aan onze kust. Blijkens mededee-
ling van de Philips-fabrieken zullen de
kosten van een installatie 1500 zijn.
DE VAKBEWEGING IN 1»2».
In afwachting van het gebruikelijk uit
voerig overzicht publiceert het laatste
nummer van het maandschrift van het
Centraal Bureau voor de Statistiek reeds
enkele cijfeTS omtrent den' omvang van
de Nederlandsche vakbeweging. Het aan
tal georganiseerde arbeiders bedroeg op
1 Januari 1930 624,161, verdeeld over 9331
afdeelingen van vakbonden en nationale
en zelfstandige plaatselijke vakvereeni-
gingen, tegen 552,056 leden en 8666 af
deelingen op 1 Januari 1029. Het aantal
leden steeg dus in 1929 met 72,097. Op 1
Januari waren 89,686 vrouwen georga
niseerd, tegen 86 496 één jaar eerder.
Het aantal georganiseerde arbeiders, aan
gesloten bij vakbonden, bij 6én der 6 vak
centrales steeg van 432,690 op 610,224 of
in procenten uitgedrukt van 78.38 op
81.75. Bij die vakcentrales waren op 1
Januari U- aangesloten: Nationaal Ar-
beids-Secretariaat 17,361, NederL Ver
bond van Vakvereeni gingen 261,487,
Christelijk Nationaal Vakverbond 71,300,
R.K. Werkliedenverbond 180,894, NederL
Vakcentrale 86,434 en NederL Syndicalis
tisch Vakverbond 2748 leden. In 1929
daalde het ledental van de laatstgenoem
de vakcentrale, maar steeg van de 6 an
dere vakcentrales resp. met 282, 84,097,
13,782, 20,510 en 8163 leden.
BLOEMBOLLEN VOOR AMERIKA.
Ongeveer 20 pet meer versche
pingen dan verleden jaar.
De directie der American Diamond
Lines, te New-York, schrijft d-d. 15 Sep
tember;
Het zal u wellicht belang inboezemen te
vernemen, dat het verschepingsseizoen
voor de bloembollen in vollen gang is en
dat onze maatschappij de laatste vier
weken meer dan 80.000 kisten met bollen
heeft vervoerd.
Voor de Noord-Atlantische havens
wordt het geheele vervoer dit jaar ge
schat op ongeveer 80,000 kisten, waarvan
ongeveer 70,000 kisten voor New-York
en 10,000 kisten voor Boston, Philadel-
phia en1 Bal timore. Dat is een vermeerde
ring van ongeveer 20 pet. in vergelijking
met het totaal van een jaar geleden.
In Den Helder wel doorgang.
Hier ter plaats© had de optocht, waar
aan vele jongelui met rijwielen deel
namen, wel doorgang; luid bellend trok
de stoet Zaterdagmiddag door de straten.
DE MAILDIENST OP NEDERL.-DÏDIË
Reorganisatie. De snelheid
opgevoerd en 12 in plaats van 14
mailschepen.
De wekelijkaoho maildienst op Neder-
landsch-Lndië van de stoomvaart-maat-
schappyon Nederland en Rotterdamsche
Lloyd zal nuët ingang van Juni 1931 een
zoodanige verandering ondergaau, dat
deze in plaats van met 14, met 12 mail
schepen kan worden onderhouden.
Om deze besparing van twee schepen te
bereiken, is het noodig, de snelheid op te
voeren, in verband waarmee het voort
stuw ingsvertm©gen van de schepen P. O.
Hooft, Indrapoera en Slamat zal worden
vergroot, en ook de strooaniyn van deze
schepen verbeterd zal wordeni
Alleen de J. P. Coen, Johan de Wltt en
Patria zullen met de tegenwoordige snel
heid biyvcn doorvaren en voor deze sche
pen zal het noodig zijn, extra maatregelen
te nemen; deze schepen zullen b.v. niet
meer in den Oosthoek kunnen laden, en
de J. P. Ooen en Johan de Witt moeten
Algiers overslaan.
Verder zal voor alle schepen het ver-
biyf te Belawan op de thuisreis warden
verkort.
ontstaan en de uitbreiding van (Jen brand,
kunnen worden uitgeschakeld.
Het feit, diat een deel van het aan boord
geplaatste personeel eerst kort tevoren nan
boord was gekomen, heeft mede Invloed
op dien gang van zaken gehad.
Dit resumé geeft de gevolgtrekkingen,
die uit het onderzoek der commissie kun
nen worden gemaakt. Eenerzyds kan niet
ontkend worden diat 'er fouten zijni ge
maakt,, anderzijds lyict het mogelijk door
het aanbrengen van eenlge wijzigingen in
de materieel© inrichtingen, d© kans op
dergelijke ongevallen t© verminderen.
Voor zoover dit mogelijk blijkt zan liet
laatste geschieden.
Tot zoover de door het Dept. verstrekte
inlichtingen.
Uit een overzicht, dat de New-York
Sun over den bloembollenaanvoer in de
Ver. Staten geeft, wordt er nog op gewe
zen, dat deze vermeerdering zich voor
doet, ondanks het feit, dat de inkomende
rechten! voor bloembollen in Juli j.1. aan-
zieniyk verhoogd werden-
Voor tulpen moeit nu fl per duizend
stuks worden betaald en voor hyacinthen
en crocussen resp. 4 en 2. Voor andere
soorten wordt een ad valorum recht van
30 pet. geheven. In het geval van de
tulpen bedraagt d© verhooging ni©t min
der dan 200 pet. Volgens hetzelfde blad
zouden de handelaren over het algemeen,
ln weerwil van de verhoogde rechten, niet
tot een verhoöging van hun prijtzen zajn
overgegaan.
DE RADIO-OENSUUR.
De V.A.R.A. bfj de commissie.
De heer Lebon, bestuurslid van de V.A.
R.A., heeft gisteravond voor de microfoon
medegedeeld, dat het V.AJt.A.-bestuur
Donderdag een conferentie heeft gehad
met de censuur-quaestie. De commissie
heeft de grieven van het bestuur aange
hoord en het is nu afwachten wat de
commissie zal doen.
Het bestuur zeide een goede verstand
houding tot verschillende radio-instan
ties te wensohen. Het zal zich echter blij
ven verzetten tegen ter-inzage-zending
van politieke redevoeringen, niet alleen
uit principieele, maar ook uit practische
overwegingen, omdat verscheiden spre
kers hun redevoeringen niet op schrift
stellen.
GEWEIGERDE A.V.R.O.-OPTOCHT.
T© Dordrecht.
Het A.V.R.O.-comité te Dordrecht had
Zaterdagmiddag een tocht met rijwielen
georganiseerd ter propagandeering van
een op 8 October te houden concert door
het A.V.R.O.-orkest. De burgemeester
heeft echter 's middags om kwart over
twaalf bericht, dat de tegen 2 uur uitge
schreven tocht door de stad niet werd toe
gestaan, omdat een vroegere soortgelijke
aanvraag van een andere vereeniging
ook is geweigerd uit overweging, dat te
verwachten zou zijn, dat ook andere ver
een gingen propagandatochten van soort-
gel;;ken aard zouden organiseeren en dat
daardoor de radioquaestie, welke de ge
moederen toch reeds zoo in beroering
brengt, tot onaangenaamheden zou kun
nen leiden, wanneer zij op straat de pu
blieke belangstelling in groote mate zou
opwekken.
ongeveer driehonderd wielrijders
nebben toen een tocht over Dubbeldam
gemaakt.
Aparte keuze
Vergelijkt onze prijzen en afwerking.
Pasvorm als van MAATKLEEDING.
DE BRAND AAN BOORD VAN
Hll. MS. „SUMATRA".
Het onderzoek der commissie.
Aneta meldt, dat op het departement
van Marine het rapport ontvangen is van
d© commissie, ingesteld naar aanleiding
van den brand; a/b van Hr. Ms. „Sumatra",
aan welke commissie was opgedragen een
onderzoek te doen naar de oorzaak van
het ontstaan van den brand en naar de
oorzaken van de snelle uitbreiding
daarvan.
Uit dit rapport bUjkt dat de oorsprong
van den brand lag ih het vlamvatten van
oliedampen en later van eeuige olie in het
vlak van het schip onder bij de ketels.
Dergeiyke kleine ontvlammingen komen
in de ketelruimen III en IVwaar de bei
de ketels grooter zyn dan in de beide an
dere ketelruimen en d© ruimt© tusscben
onderzijde ketel en vlak van 't scbip klein
is, meermalen voor; zoo op den B.V. in
den avond van den varigen dag op d© „Su
matra". Zy worden geblusoht met snel-
bluascbers en brandbluschslangem
Door het geregeld doorspoelen en lens
houden van de ketelruimen moet gezorgd
worden dat deze hoeveelheid lekolie zoo
klein mogelijk ia
Had uten na het brandje van d©n vori-
gen avond grondiger lens-gepompt en de
voorzong genomen d© onderst© branders
van de ketels niet te gebruiken, dan ware
dit beter geweest, hoewel niet is gebleken
dat er zich veel lekolie in het ruim bevond.
Het was verkeerd dat men de Berkeo snel-
blussoher, die men op dien P.V. gebruikt
had, niet dadel yk door een gevuld© ver
vangen heeft Tot 1de snelle uitbreiding
van den brand hebben de volgende fac
toren medegewerkt
De in het keelruim wachthebbend©
majoor-machinist, ©en ervaren en ver
trouwd onderofficier, beeft gepoogd de
foamite-inrichting te gebruiken; daartoe
moest de deur van de schacht, die toegang
geeft tot het ketel-ruim, open blijven en die
luchtdruk in dat ruim verminderd worden-
Dat men deze blusohinrichting heeft wil
len1 gebruiken, is begrijpelijk, daar zij
dient voor het blusschcn van deirgeiyke
branden, maar 't war© zeer waarschijnlijk
beter geweest gezien de daaraan ver
bonden gevolgen dit niet te doen
aangezien door het verminderen van den
luchtdruk d© stoomdruk snel wegviel en
de verbranding van de oüie minder vol
komen werd, dus meer rook gaf, en de
rook met minder kracht door den schoor
steen werd1 geblazen eni meer gelegenheid
had zich in het ruim te verspreiden.
Tot dit laatst© heeft krachtig medege
werkt liet m©t aan zekerheid grenzende
waarschijnlijkheid gebleken feit dat eeni-
ge fcoefoangs van het marine-etablissement
die vlucht hebben genomen door den nood
uitgang in het pantserdok en daarbij de
klep van dien nooduitgang laten open
staan. Dit moet wel worden beschouwd als
een» der voornaamste oorzaken, die het
onderdrukken van den brand in d'en aan
vang verhinderd hebben.
Een flens van de olielelMing imoet lek
gesprongen z;jn in het beginstadium van
den brand en daardoor lis er olie in het
ketelruim gevloeid.
De stoomhlusch inrichting is niet dade
lijk gebruikt en tater kon inen er dOor den
rook niet meer bij cn was de stoom weg.
De verdeeling van het waohtsvolk over
d© stookplaatsen was minder gelukkig;
men had moeten zorgen dat op de achter
plaat meer militair personeel aanwezig
was.
Had de officier van den Marine Stoom
vaartdienst, chef van' de wacht, een meer
intensieve ©ontrol© uitgeoefend, dan had
den verschillend© van de vermelde fac
toren, die invloed hebben gehad op het
DE VERKEERSREGELING TE
AMSTERDAM.
Baanbrekend werk op het ge
bied der verkeersstatlstiek. Een
belangwekkend experiment
Woensdag a.s. 1 October zal te Amster
dam de groote verkeerstelling plaats vin
den. De telling, die ongeveer 60.000 zal
kosten, zal belangryk materiaal opleve
ren, waaruit byna alle gemeentelijke dien
sten nuttige conclusies zullen kunnen
trekken.
Amsterdam is in den vonn van ringen
gebouwd. Van belang is, te weten, hoe het
verkeer zich langs deze ringvormige pa
rallelwegen en langs de straalvormige
radiaalwegen, dus naar en uit de binnen
stad, beweegt Er werden 260 punten uit
gezocht waar het verkeer geteld zal wor
den. Deze telling zal gesplitst worden
naar de richting vanwaar en waarheen
dit verkeer zich begeeft en naar den aard
der voertuigen, als auto's, vrachtauto's,
fietsers, driewielers, enz., en op sommige
punten ook de voetgangers.
Men zal begrijpen dat de bezetting van
deze telpunten groote moeiiykheden op
leverde. Men is er tenslotte toe overge
gaan om aan directeuren en leiders van
instellingen voor Middelbaar en Hooger
Onderwijs te verzoeken, uit de leerlingen
het benoodigde materiaal te leveren. Met
ongelooflijk enthousiasme hebben zoo
wel leerlingen als leeraren zich beschik
baar gesteld. De telling van het verkeer
in dezen omvang en op deze wijze is nog
nergens anders geprobeerd, en men kan
zeggen dat Amsterdam hiermede weer
eens baanbrekend werk verricht.
De telling vindt plaats op 1 October a^.
en wordt herhaald op Donderdag 9 Octo
ber en wel van half zeven des morgens tot
vyf uur des namiddags. De teller blijft
anderhalf uur achter elkaar in functie,
waarna hy wordt afgelost door een teller
van de tweede ploeg. De stad is verdeeld
■n ongeveer dertig rayons. De tellers
worden zooveel mogeiyk geplaatst in de
rayons waar ook hun scholen gevestigd
zijn, zoodat zy zich op hun vertrouwd ter
rein bevinden. In elk rayon bevindt zich
een rustplaats, waarheen de teller zich na
aflossing begeeft. Op deze rustplaats
wordt hij geheel verzorgd.
Tot nog toe verkeerde men in volslagen
onwetendheid omtrent den aard van het
van buiten komend verkeer, n.1. in hoe
verre dit voor Amsterdam zelf bestemd is
en in hoeverre het doorgaand verkeer is.
Ook aan deze ónwetendheid zal de ver
keerstelling een einde maken. By de toe
gangswegen der stad worden speciale tel-
posten opgesteld, zoodat men een volledig
beeld van het doorgaande verkeer krijgt.
Ook het Amsterdam binnenkomend- ver
keer per trein, bus of boot, wordt geteld
Teneinde ook de trampassagiers in de
telling op te nemen, zullen de tramcon
ducteurs op bepaalde punten het aantal
passagiers in hun wagen tellen en het
resultaat mededeelen aan tellers, die op
bepaalde haltes zqn opgesteld.
De voorbereiding en vooral de instruc
tie der tellers en leiders beeft natuurlijk
veel moeite gekost, maar het groote
enthousiasme waarmee allen hun mede
werking verleenen, heeft veel meegehol
pen aan de vlotte organisatie. Meisjes
leerlingen zullen in hoofdzaak helpen by
den voedselvoorzieningsdienst ln de rust
plaatsen. De oordate meiskes van het
Meisjeslyceum hebben en bloc verzocht
aan de telling zelf te mogen deelnemen,
aan welk verzoek natuurlijk voldaan is.
De taak der jongelui is zeer gespeciali
seerd, omdat hun het werk over het hoofd
zou loopen. Op eenigszins drukke punten
telt één teller bijv. alleen één bepaald
soort voertuig, bijv. alleen auto's, alleen
fietsers ,enz., en dan nog meestal uit één
bepaalde richting. Als voorbeeld dlene,
dat op het drukke Muntplein alleen reeds
29 tellers staan opgesteld. Een en ander
heeft alleen doorgang bij gunstige weers
gesteldheid. Een vliegmachine zal den
avond te voren over de stad cirkelen in
dien de telling niet doorgaat.
HET SPELLINGSVRAAGSTUK.
En de mlnlsterleele aanschrijving.
Heit Handelsblad schrijft:
'De spellingsregeling, waarvan we mel
ding hebben gemaakt, heeft geen goede
peirs. Hetgeen te verwachten was, daar
ze niet zoo heel veel' verandert.
Maar in -eik geval kan met instemming
erkend worden, dat er, in beginsel althans,
een poging gedaan wórdt, eenheid in onze
een poging gedaan wordt, eenheid in de
schrijfwijze valn de taal tot stand te bren
gen.
Voor de school, zoowel de lagere als het
voortgezet onderwijs, is het besluit van
vr;1 verre strekking, niet het minst dóór
dat tal van taal- en leesboekjes, waarin
wat heel vrij wordt omgesprongen met de
schr;jfwijze, niet meer gebruikt zullen
kunnen worden. En daar er in de laatste
jaren juist vele schooluitgaven verschenen
ztjn, zoowel voor het openbaar als voor
het bijzonder onderwijs, die niet voldoen
aan de regels van het besluit van niluiaber
Terpstra, rijst de vraag, of het geen aan
beveling verdient, een overgangsbepaling
te maken voor die boekjes van b.v. drie
jaren. Mogelijk, dat in die periode de
denkbeelden, getoetst aan de praktijk der
nieuwe regeling, zich zoo zullen hebben
gewijzigd, dat de Regeering met radicaler
besluiten zal komen, dan thans het geval
is gen-eest. Met dit ingrijpen van den mi
nister is een precedent geschapen en er ia
geen enkele reden, om te verwachten of te
hopen, dat het hiermede uit zal zyn.
Daarentegen wijst in de Tel. de voor
zitter van de Ver. voor M.U.L.O. op de
„ennetjes-ellende", die nu in de scholen
terugkeert en tot allerlei Inconsequenties
zal leiden.
Een leerling moet schrijven:
Ik heb mijn nieuwen buurman gisteren
gesproken.
Hy mag ook schr|ven: mijnen nieu
wen buurman.
Hy kan schrijven: Zet den stoel ln den
hoek. Ook: Zet de Stoel in den hoek. Ook:
Zet den stoel in de hoek.
Men oordeel© daarover ui ri licht.
Voor onze leeiüngen get t dit groote
verwarring en de „ennetjes" zullen weer
verschijnen op plaatsen, waar ze niet kun
nen worden getolereerd. En wat moeten
we nu doen met onze archaïstische derde-
naamvals-n in het meervoud? B.v. Ik heb
den jongens de boeken meegegeven.
De vrijheid, die d© minister toestaat,
kan tot allerlei misverstanden aanleiding
geven, eoodat de chaos blijft. De een©
school zal voortgaan de geslactotsregel*
van De Vries en Te Winkel toe te passen-,
d© andere zal eenvoudig voorschrijven:
Alle zelfstandige naamwoorden zijn vrou-
weiyk behalve de namen van manneiyk©
personen, enz.
Ik vrees zeer, dat we op deze wijze de
zoo zeer gewenBohte eenhedd op dit gebied
van de spelling nog niet zullen bereiken.
inbreker gesnapt te
barendrecht.
Door burger ln zyn woning
»©t revolver Is bedwang gehou
den. Vier medeplichtigen gear
resteerd.
Zaterdagnacht even over twaalf uur
bemerkte de heer F. J. D. de Klerk, wo
nende aan den Puinweg te Barendrecht,
dat er inbrekers in zyn huis waren. Hij
klom uit zjjn bed, pakte een revolver en
trof in een van de kamers twee mannen
aan, wien hij, terwijl hy de revolver op
hen richtte, commandeerde „handen om
hoog". Een hunner wist echter door een
raam waar een door de mannen omhoog
geschoven rolluik voor hing, te ontkomen.
Den tweeden inbreker hield de heer De
hlerk echter in bedwang. Hy sommeerde
hem met de handen omhoog tegen den
muur te gaan staan. De man steeds met
do revolver bedreigend, belde De Klerk
de Barendrechtsche politie en den burge
meester op om assistentie. Even daarna
telefoneerde mevr. De Klerk de Rotter
damsche Centrale RecherChe, die binnen
vijftien minuten met een auto, bemand
met Rotterdamsche rechercheurs ter
plaatse verscheen. De man tegen den
muur, de 87-jarige los-werkman I. de J->
werd gearresteerd, en door den Baren-
drechtschen burgemeester onmiddellijk in
verhoor genomen.
an andere inbrekers was voorloopig
geen spoor te ontdekken, al nam men nog
een stel inbrekerswerktuigen in beslag.
1 oen de Rotterdamsche rechercheurs
weer in de Maasstad waren teruggekeerd,
belde de burgemeester van Barendrecht
weer op ten einde de namen en woon
plaat van niet minder dan vier medeplich
tigen op te geven. Deze personen zijn
daarop van hun bed gelicht en naar
Barendrecht overgebracht om ter beschik
king van den burgemeester aldaar gesteld
te worden.
hevig onweder boven
enkhuizen.
Boerderij afgebrand-
Ruim dri© uur lang woedde Zaterdag
een hevig onweer bovon Enkhulzen, welk
onweer met plasregens vergezeld!
In de Laaggelegen] straten strootmde Ld»
water de woningen binnen en richtte veel
schade aan.
Te Hoogkarspel is de kapitale boe^
dery, genaaimd Mariahoeve, van den h^e*
K. Sdhouten door den bliksem getronej]
en totaal afgebrand. De hoeve was dl»
jaar gebouwd, Alles was verzekerd.
Als goud zoo goed
Molenstraat 152-153-154. Weststraat 107
Telefoon 236 en 474.
Ju i -«*: .i'
c