BINNENLAND.
Het vliegtuig D 1030, dat zich op een
vlucht van Berlijn naar Weenen bevond
en om 9 uur 15 te Dresden zou landlon, is
Maand agvoorrniddiag boven een schiet
baan van de -Rijksweer in de heide van
Dresden neergestort. In het vliegtuig war
ren gezeten die bestuurder, een monteur
en zes passagiers. Zeven personen waren
onmiddellijk dood; de achtste is op weg
naar het ziekenhuis aan de bekomen ver
wondingen bezweken. Onder de slacht
offer» bevinden zich twee vrouwen.
De piloot had juist de motoren afgezet
oim in glijvlucht de landing te verrichten.
Ooggetuigen hebben slechts gelzien, dat
het. vliegtuig in glijvlucht achter de boo-
mien van een heuvel verdween.
Bijzonder tragisch is de dood van d;en
passagier dr. Ktihnel, voorzitter van het
Oostenrijfcsche verbond van auteurs. Zijn
vcrvoerhiljet stond) oorspronkelijk op
Dinsdag; op zijn verzoek werd het echter
veranderd in MaarfBag.
ONGERUSTHEID OVER
MEVROUW VICTOR BRUCE.
Karatsji, 6 October. Ei- heerscht hier
ongerustheid over het uitblijven van be
richten over mevr. Victor Bruce, die gis
termorgen Uit Boesjir is vertrokken. Het
laatst is haar machine gezien hoven Hen
jam aan de Perzische golf.
DE UITVOER VAN
MELKPRODUCTEN, ENZ.
Bij de Tweede Kamer is een wetsont
werp ingediend tot regeling van den uit
voer van melkproducten en van gepas
teuriseerde en gesteriliseerde melk en
room.
POST-, TELEGRAAF- EN TELEFOON
PERSONEEL.
Technische Unie.
De Technische Unie, omvattende het
Technisch Personeel, georganiseerd in den
Centraien Bond van Nederl. Post-, Tele
graaf- en Telefoonpersoneel (C.B.P.T.T.),
kwam 4 October 1930 in een druk-bezochte
vergadering bijeen te Utrecht.
De vergadering stond onder leiding van
den lieer Ch. Uiteen, chef-monteur te
's-Gravenihage. Vertegenwoordigers uit de
volgende standplaatsen waren aanwezig:
Den Burg (Texel), Middelburg, Almelo,
Zamdvoort, Viissdngen, Den Helder, Win
schoten, Roosendaal, Hengelo (O.), IJmui-
den, Franeker, Krabbendijke, Kootwijk-
Radio, Kampen, Zwolle, MeppeJ, Assen,
Hoogezand, Leeuwarden, Sneek, Zaandam,
Haarlem, Dordrecht, Zeist, Hilversum,
Busaum, Laren (N.-H.), Amsterdam, Rot
terdam, Den Haag en Utrecht.
In zijn openingswoord deed de Voorzit
ter de verschillende in het afgeloopen jaar
gevoerde acties en bereikte resultaten de
revue passeeren. Hij constateerde een toe
nemende belangstelling der leden en ver-
heugenden groei van den O.B.P.T.T.
De Bondsvoorzitter, de heer H. M. Roos,
daarna het woord verkrijgende, doet mede-
deelingen omtrent de actie voor een betere
werktijden-regeling en de gevoerde onder
handelingen betreffende het vraagstuk der
arbei-derscxwitnacbanten in de sub-commis
sie uit de Centrale Commissie voor Ge
organiseerd Overleg voor Ambtenarenza
ken (C.Cjv.O.). Hij deelde mede, dat z. i.
dit moeilijke vraagstuk in den loop van
1931 tot een oplossing zal komen.
De vergadering, daarna het uniform-
vraagstuk besprekende, stelde vast, dat de
thans verstrekte Manchester werkkleeding
bestaande uit broek en tuniek, met roode
bies en koperen fcnoopen, als werkklee
ding buitengewoon onpr&ctiseh ia Zij
droeg het bestuur op met alle geëigende
middelen te ijveren, in het belang van den
dienst en het personeel, voor afschaffing
van de werkkleeding in uniform-uitvoe
ring en te bevorderen, dat weer op den
ouden voet deugdelijke werkkleeding (ooi-
bert, vest en broek) in winter- en zomer-
uHvoering wordt verstrekt.
Eenige voorstellen betreffende cursus
sen en examens, werden ter afdoening aan
helt bestuur o^^edraigem
In de middag-pauze werd de Technische
Unie voor het Administratie-gebouw van
die Nederlandlscbe Spoorwegen gefilmd.
Aan het bestuur werd verzocht een on
derzoek ini te stellen naar de personeels
formatie in de verschillende districten en
een schema 'te ontwerpen betreffende
rangbevordering en titulatuur. De vrees
werd geuit, diat door periodieke ontslag-
gevi-ng en direct 'daaropvolgende weder-
indienstneming, de formatie van benoo-
digd vast personeel kunstmatig werd ge
drukt.
Besloten werd actie te voeren voor ver
goeding van verhuiskosten aan hen, die
verplaatst worden nadat zij meer dan drie
jaar in dezelfde standplaats zijn werkzaam
"eweest.
Aangedrongen zal worden de dienst-
kring-magazijnen te voorzien van verwar
ming en wascbgelegenheid, terwijl tevens
closets noodzakelijk worden geacht.
Nog werd besloten, dat het Technisch
Personeel de Vakgroep Teekenaars zal
sleunen in 'het verkrijgen van een betere
promotie. De Teelkenaars hebben tot dus
verre een promotie-moge'ijkbeid, doch
s'e 1 ts op papier. Aangedrongen zal wor
den op de instelling van den rang van
Opzichter-Teekenaar.
Na de gebruikelijke rondvraag werd de
vergadering met de opwekking, de organi
satie te versterken, door don voorzitter ge
sloten,
SLECHTE DAGEN VOOR DE
RADIO-LUISTERAARS.
Het sterke Oslo dringt het
zwakkere Hilversum weg uit den
aether.
De nieuwe Telefunkcn-zender te OsLo,
die op die Praagische radio-conferentie het
recht kreeg op onze historische golf
lengte van 1071 mieter uit te zenden, mits
hij, den Nederlandscheni Zakelijken om
roep niet zlou storen, houdt zich niet aan
de gestelde conditie en „blaast" imieit zijh
enorme energie onzen Hilversuimschen
N.S.F.-zender eenvoudig „uit den aether
weg".
De V.A.R.A. en de A.V.RO., die baar
omroepppograma's over den Hilversuim-
schlen zender moesten uitzenden, werden
derhalve gedwongen te vluchten op de
298-meter golflengte. Maar ook de uit
zendingen op deze golflengte werden
buiten een straal van ongeveer 20 kilo
meter niet vrij) van vreemde smetten ont
vangen, Aan de kuststrook werden' de
proigraimtaia's zeer hinderlijk begeleid
door de geluidsstootjes der scheepstele-
.grafen; aan de uiterste perifide der lands
werd Hilversum nauwelijks bruikbaar
ontvangen met ontvangers, die „op den
rand van genereeren" stonden, met aan
kleve van alle Mexicaansohe-honden-
ellende, daaraan noodzakehjikerwijis ver
bonden. Uit Zuid-Limburg Kwamen zelfs
klachten, dat mien met normale ontvang
toestellen Hilversum niet irneer in den
aether kon vinden.
In Friesland, Groningen, Drente, Over-
ijsel en Gelderland werd de 298-meter
zeer verschillend ontvangen, doch even
als de verlaten 1071-meter hinderlijk ge
stoord door een interferentie-fluittoon.
Gelijk men zich zal herinneren, heeft de
Ned. Draadlooze Omroep op Maandag 29
September gedurende een halfuur een uit
zending georganiseerd op 298 meter golf
lengte. Dit geschiedde naar aanleiding
van de storing, welke veroorzaakt werd
door Oslo,
De hoofdconclusie luidt, dat ongeveer
78 pet van de ongeveer 3000 luisteraars,
die een rapport instuurden, de 298 meter
golf verkozen boven de gestemde 1071 me
ter lengte.
Er werd geklaagd in het midden des
lands over Storing van de Bilt, wanneer dit
station om 9 uur (zomertijd) zijn weerbe
richt uitzendt. Voorts zijn er klachten bin
nengekomen over sluiereffect op grooten
afstand.
Intusschen is de situatie zoodanig ver
anderd, dat uitzendingen des avonds op de
298 meter golflengte regel geworden zijn,
zoodat er alle gelegenheid is, het gedrag
vani de golf nauwkeurig vast te stellen.
Vannacht om 0 uur 05 is van het station
D.P. te Rotterdam de eerste Nederland-
sche nachttrein vertrokken, met bestem
ming naar Maastricht, Groningen, Hengelo
en Oldenzaal. Zooals men weet, bestaat
er voor reizigers voor Maastricht en
Groningen gelegenheid met dezen trein,
die verder uitsluitend is bestemd voor
bestelgoederen en post, te reizen.
Voor dezen trein bleek meer belang
stelling te zijn, dan men mogelijk aan
vankelijk had gehoopt. Op dezen eersten
rit beeft het uit Rotterdam komende ge
deelte van den Nederlandschen nachttrein
reeds 10 reizigers, verdeeld ever eerste,
tweede en derde klasse, te vervoeren
gekregen. De personenrijtuigen liepen
naar Maastricht; de reizigers voor Gro
ningen moesten te Utrecht, waar het
Amsterdamsche gedeelte er bij zou komen,
overstappen. De trein bestond, behalve
uit een schutwagen de trein zal 75
K,M. per uur moeten rijden en bij een
snelheid, hooger dan 60 K.M., moet een
schutwagen tusichen de personenwagen
en de locomotief loopen twee personen
rijtuigen en een postwagen, die dezen
eersten nacht al dadelijk veel zakken
mee kreeg, uit een bagagewagen voor
Groningen, een voor Maastricht, een voor
Hengelo en een voor Oldenzaal. De aan
bieding van goederen was meer dan be
vredigend. Vermoedelijk zullen binnenkort
ook wagens voor fruitvoer en veewagens
in den trein meeloopen.
Uit Amsterdam zijn ook een 10-tal
passagiers vertrokken, w.o, 1 dame.
Gen.-maj. jhr. W. Röell schrijft in het
staatkundig1 economisch weekb'ad „Do
Rijtoseenheid" over die mogelijkheid vlan
een oplossing van bet marine-vraagstuk
door splitsing van taken en odrachten:
Deze oplossing, door ons bevroed in
November 1929, is nu mogelijk geworden),
door het voornamen1 der regeering thans
tot uitdrukking gebracht in haar ont
werp defenisiebagrooting 1931 om flot-
tieljeleiders van 3000 ton met 8 kianons
van 12 c.M., varende 34 mijl en met lichte
pantsering te bouwen voor den' dienst in
Europa, maar geschikt voor de tropen.
Overste Gastar spreekt van leiders van
3000 ton, varende 38 mijl en 5 kanons van
14 of _8 van 12 c.M., maar onbeschermd;
ook hierin herkent men dus weder, in het
klein,, diezelfde anltithese: snelheid-pantser.
Deze kleine kruisers zullen voor de
Indische smaldeelten reëelie kruiseirsttaak
vervullen kunnen en dus geen strij-d-
schepen zijn tegenover andere kruisers,
mits zij achter zich weten een ruggesteun
van „drijlvehde steunpunten'', welke ver
plaatsbaar zijn la minute naar het ge
deelte van den Archipel, waar geopereerd
wordt.
Wij) zien deze „drijvende steunpunten"
als kleine, weinig doel biedende schepen,
bijiv. pLm. 5200 ton, met een paair kanoms
vtm 28 24 c.M., kleiner snelheid, zóó
danig gepantserd), dat vuur van "Washing-
tonkruisers hen niet deert, maar door do
grodber© dracht vani hutn geschut, met
vi 1 egerwaannem Lng, die aanvallende en
onze leiders vervolgende Washington-
kTuisers kunnen treffen, vóórdat hun
vuur uitwerking belooft.
De oud© gedachte, welke vroeger ten
grondslag lag aan die Stauncihes, welke
onze Marine bezat, voor die dlagen flink
gepantserd en' met één kanon van pljm.
21 o.M. en zeer geringe trefbaarheid.
L'hiatoire se répète!
Hoe dit zij, technisch© deskundigen) ge
lieven d© (mogelijkheid te overwegen.
Het shibboletb „klein materieel' draagt
eien en ander geheel in zich, terwijl de
schatkist de mögelijkeid opent.en een
aanrander er een geduohten en geheel
harmonisch geonganiseierden1 tegenstan
der in zou vinden.
De Armada werd ten' slotte door Meine
Geuzensobepen verslagen.
Wordt nietemin als eenheidstype de
5250 tons kruiser behouden, rekenend op
anderer hulp, waar bet aangaat -artilleris-
tisohe stootkracht achtende nand, dian zal
hij d© wereld een slag vóór moeten zijn,
door evenals de Ifcaliaansche 1930 pl,m.
37 mijl te loopen en bijv. geschut van 17M
c.M. te voeren. Wil men hem tevens sterk
beschermen door pantsers zonder de ton
nage te vergrooten'.dan is het de
steen der wijzen.
Het zou van uitnemend 'belang rijn,
indien in stedJe van een 15 mSjilsflottieije
vaarutlg deze snelle leiders ook door
West-Indië aanvaard werden. Snelheid is
krachtsverdubbeling; unificatie is effi
ciency.
MR. W. C. WENDELAAR NAAR
'S-GRAVENHAGE?
Zl|n benoeming tot burgemeester
zou te wachten zijn.
Naar „Heit Volk" verneemt, komt mr.
W. C. Wendolaar, burgemeester van Alk
maar, en voorzitter van de Vereeniging
van Nederlandlscbe gemeenten, zeer ern
stig in aanmerking voor het burgemeester
schap van d© Residentie.
Zijn benoeming zou weldra te verwach
ten zijn.
BROOD MET AARDAPPELMEEL.
L. schrijft onder den titel „Hutspot"
aan de N. Rott. Crt.:
In Leiden is het gewoonte om op 3 Oc
tober het ontzet dier stad, gedurende den
Spaanschen oorlog, te gedenken, door
het eten van hutspot. Daarin wordt peen,
aardappelen, uien, en klapstuk verwerkt.
Iedere rechtgeaarde Leijenaar eet dit ge
recht. Natuurlijk vrijwillig.
Thans meldt men ons, dat, waarschijn
lijk ter herdenking van de onvergetelijke
distributieperiode 19141918, binnenkort
iedere Nederlander hutspot zal eten, maar
dan ook eiken dag. Er zou reeds een Huts-
potoommissie zijn ingesteld, die bestu
deert hoe wettelijk valt te regelen, dat in
hetbrood zooveel mogelijk producten
zullen moeten worden verwerkt, die nood
lijdende landbouwers niet tegen voldoen
den prijs kwijt kunnen. Allereerst zouden
daarvoor in aanmerking komen: over
schot van ZeeuwSche Tarwe (met en zon
der schot) en aardappelmeel.
De bakkers zouden reeds overwegen
om, indien dat doorgaat, maar niet meer
aan te bellen, doch liever te ratelen, zoo
als vroeger de.
HET GESCHIL IN DE NEDERL. REIS
VEREENIGING.
Behandeling van het rapport-
de Visser. Mr. van der Flier
en de heer Bakker treden uit het
hoofdbestuur.
In het Gebouw voor Kunsten en Weten
schappen te Utrecht hieldi Zaterdagmiddag
d© Neder lanidsche Reisvereeniging haar
algemeen© vergadering ter bespreking
o. m. van' het reeds eerder gepubliceerde
rapport der commissie-dr. J. Th. d© Visser,
uitgebracht naar aanleiding van die ern
stig© geschillen, die in den loop dier laat
ste jaren in de Reisvereeniging gerezen
zijn en de gemoederen zoo nu en dan in
heftige beroering 'brachten. Met het oog
op de wrijvingen, tusschen de tegenwoor
dige functionarissen adviseerde de com
missie, dab het heel© hoofdbestuur zijn
mandaat ter beschikking stelle van d© al
gemeen© vergadering.
De bibliothecaris der Vereeniging, de
heer H. P. Geerke, werd met groote stem-
menmeerdenheid alleen voor dezen middag
tot voorzitter gekozen.
Van de bestuurstafel werdien vóór de
voorzittersverkiezing nog twee brieven
voorgelezen, n.1. vani die heeren mr. v. d.
FLier en van het hoofdbestuurslid den heer
Bakker.
Niet van zins, zegt mr. v. dl. Flier, om
nog langer als doelwit te dienen van een
tegen mijn persoon opgezette campagne
met de bedoeling om te beletten, dat de
aandacht zich concentreert op de uitsnij
ding der ingeslopen misbruiken en om
aldus den ernst daarvan te verzwakken,
deel ik mede, dlait ik bedank als voorzitter.
Bij dit bedanken verklaart hij tevens, dat
hfj alles wat hij aangaande deze misbrui
ken gezegd en geschreven heel't hand
haaft. Voorts zegt hij, dat inmiddels het
proces van verwording verderen voortgang
maakt en de lieerschendie stroomingen in
de groote afdeelingen slechts steunend op
zeer kleine, aaneengesloten groepien, ter
wijl de overgroot© meerderheid der leden
apathisch toeziet, de vereeniging verlagen
tot een carieatuur van wat zij was.
Mr. v. d. Flier schrijft verder, dat hij, zich
»Zeg paps, de meester vertelde ons
vandaag, dat we van de apen afstamden.*
»Nou, jij misschien, mijn zoon, maar ik
niet.* Aussie, Sydney.
bij ©en diergelijk© situatie niet meer thuis
voelt en dit gevoel -eerst zou veranderen
wanneer een consequent doorgevoerde,
diep -ingrijpend© reorganisatie tot stand
kwam, welke eenerzijds de Reisvereen
aan den modernen tijd doet aanpassen en
anderzijds die ingeslopen misbruiken moe
dig en radicaal uitsnijdt. M-et groote
kal-m-te zegt mr. v. d. Flier heen te gaan,
omdat het doel, hetwelk hem bij de oprich
ting voor oogen stond, te weten het reizen
te populariseeren, zóó dat bet ook voor de
groote -massa bereikbaar werd, volkomen
in vervulling is gegaan en voor den verde
ren uitbouw van het moderne toerisme,
waaraan hij, zoo de gelegenheid zich voor
doet, wil blijven- medewerken, het voort
bestaan van deze Reisvereeniging niet als
een noodzakelijke voorwaarde behoeft te
worden beschouwd.
De heer Bakker berichtte eveneens, dat
hij bedankte als lid van het hoofdbestuur
en zich tevens uit de organisatie terug
trok.
De nieuwe ééndagsvoorzitter bracht
daarop hulde aan dr. J. Th. de Visser en
de zijnen voor het belangrijke werk, dat
de oommissie voor de Reisvereeniging
heeft verricht. Een voorstel om dr. De
Visser daarvoor dank te betuigen werd al
gemeen aanvaard.
De heer Geerke stelde zich op het stand-
nunt, dat van het rapport-De Visser eigen
lijk alleen het begin en de staart behan
deld moesten worden. Ook kan men, naar
sprekers inzicht, gerust een bespreking
achterweg© laten over de geste van den
afgetreden voorzitter, mr. v. d. FLier.
Aangenomen werd een motie van de
Oostelijke afdeelingen, strekkende om het
eerste gedeelte van het rapport-De Visser,
waarin de wederzijds geuite grieven be
handeld worden, zondier ©enige bespreking
te aanvaarden.
Eveneens werd aangenomen een motie-
Rotterdam, 'behelzend om de uitwerking
van het tweede gedeelte van het rapport-
De Visser (de reorganisatie) over te dra
gen aan bet nieuw te kiezen hoofdbestuur.
Een belangrijke mededeeling deed de
heer Van Ettingen (hoofdbestuur). Hij
herinnerde er aan, dat een minderheid,
waartoe mr. v. d. Flier behoorde, zich
reeds demissioninair verklaard had. Na
mens de nog zittend© leden van het hoofd
bestuur legde nu de lieer Van Ettingen de
verklaring af, dat ook deze leden zich de-
missdonnair stelden.
Rumoer.
Een rumoerig karakter begon d© verga
dering weer te dragen toen de heer
Boomsma het podium betrad om het be
grip „democratie" in de vereeniging te
gaan verduidelijken. Er werden allerlei
uitdrukkingen gebezigd, die den voorzit
ter aanleiding gaven op te treden. Met
applaus en met gefluit tevens werd een
voorstel van den heer Boomsma begroet
om aan het demissionnaire hoofdbestuur
en den reeds afgetreden mr. v. d. Flier,
den secretaris en den penningmeester, on
geacht de door 'hen gemaakte fouten, te
bedanken voor alles wat zij gepresteerd
hebben.
Daverend applaus steeg op toen het
demissionnaire lid der minderheid, de hr.
Beurs, mededeelde, dat hij zich geen
oogenblik van eenige schuld bewust heeft
gevoeld jegens de Reisvereeniging.
Met een zeer vèr strekkend voorstel
kwam vervolgens d© heer Havers. Hij gaf
d© vergadering in overweging om op
formeel© gronden den demissioimairen
leden te verzoeken tijdelijk in hun kwali
teit te blijven en daarnaast een commissie
fe benoemen om de Loopenidie zaken te be
handelen, maar allereerst om zoo spoedig
moge-lijk een algemeen© vergadering "uit
te schrijven, waarop alLe zaken kunnen
worden geregeld.
Op grond van p-ractische overwegingen
gaf de h-eer Geerke de vergadering den
raad dit voorstel aan te nemen.
Eindelijk kwam er een motie-Amster
dam in stemming, Strekkende om den 13
demissionnaire leden van het hoofdbestuur
zond'er de heeren v. d. Flier en Bakker
dus, die zijn afgetreden te verzoeken af
te treden, doch in functie te blijven tot de
eerstvolgende vergadering, welke uiterlijk
in December moet plaats hebben.
Nadat de -heer Geerke had verklaard,
dat de niog zittende hoofdbestuursleden de
volle consequentie dezer motie aanvaard
den-, weid de motie-Amsterdam aange
nomen met 404—131 stemmen.
Het hoofdbestuur blijft dus tot de eerst
volgende algemeene December-vergade-
ring.
De heer Boomsma stelde namens
Utrecht en eenige andere afdeelingen
voor. liet hoofdbestuur in zijn- functie te
laten, d-o-ch een commissie te benoemen,
die een reorganisatie voorbereidt.
De vergadering werd thans gesch-orst.
Omdat er twijfel was 'gerezen over de
juiste bedoeling van den heer v. d. Flier's
plannen, werd aan dien voorzitter de vraag
voorgelegd, of 'mr. v. d. Flier, die in zijn
brief meldde als voorzitter te bedanken,
ook nog lid van het hoofdbestuur was. De
meeningen over dit onderwerp waren zeer
verdeeld. De voorzitter deelde mede, dat
aan mr. v. d. Flier telefonisch zou worden
gevraagd wat zijn bedoeling was. Uit do
vergadering werd' gevraagd een mede
luisteraar aan te wijzen. Medegedeeld word
dat de heer v. d. Flier per telefoon heeft
verklaard voor alles te bedanken.
De voorzitter stelde thans voor o-m het
werk der reorganisatie aan' de commissie
over te laten. Nadat d'it voorstel was aan
genomen, werd de vergadering gesloten.
HU GO DE VRIES.
Gisteren 6 October was het een
merkwaardige dag voor een groot landge
noot, voor ons land en voor de wetenschap
Zestig jaar was het geleden dat de later
zoo wereldvermaard -geworden botanicus,
biochemicus en geneticus, dat de man van
den -osmotisohen druk en van de mutatie
theorie promoveerde tot doctor in de wis-
en natuurkunde op een proefschrift over
„den invloed van de temperatuur op de
leven,sverschijnssJen der planten". Hij was
toen 22 jaar,' thans is de professor-in-ruste
82. En nog steeds werkt deze geleerde
thans te Lunteren woonachtig in zijn
kassen en proeftuinen aan ,.ijn levensar
beid.
Het was in hoofdzaak de Vries, die de
moderne plantkunde hier te lende intro
duceerde, toen hij in 1878 hoogleeraar
werd aan de Amsterdamsche Universiteit,
nadat hij aan Duitsche universiteiten,
speciaal bij Sachs, er nader kennis me©
had gemaakt. Hij trok een aantal leerlin
gen tot zich-, zoodat nu nog verschillende
van de 'belangrijkste botanische posten
door hen bezet zijn.
Niettegenstaande zijn hoogen leeftijd is
de Vries nog steeds in zijn proeftuin te
Lunteren bezig met zijn onderzoekingen.
Hoe groot zijn levenswerk is geweest, kan
blijken uit de VII banden van zijn Opera,
die door zijn oud-leerlingen, vereerders
en vrienden na zijn 70sten verjaardag
werden bijeengebracht, ongeacht de boe
ken die afzonderlijk zijn verschenen.
SCHIPPER VAN URK GAAT HEEN.
Van de „Brandarlirt.
De secretaris der Noord- en Zuid-Hoi-
landsche Reddiingmaatsohapptjj; deelt het
volgende mede:
Op 1 October is eepvol ontslag verleend,
onder toekenning van pensioen, aan den
algemeen bekenden schipper K. van Urk,
van de motorreddingboot „Brandaris" der
Noord- en Zuid-Hoiilandsche Redding-
maatschappij te Terschelling. Schipper
Klaas van Urk verleende 9 jaren lang be
langrijke diensten aan boord van de eer
ste „Brandaris" onder schipper J. Cupido,
wien hü met zijn groote kennis der gron
den van Terschelling ter zijde stond. Op
15 Februari 1923 werd hij benoemd tot
schipper van de nieuwe „Brandaris". Het
aantal tochten, waaraan hij deelnam, was
zeer groot. Daaronder waren 24 tochten
waarbij de reddingboot binnenkwam met
geredde menscben, in totaal 289, doch be
halve voor deze 24 tochten ging de „Bran
daris' nog 89 maal uit op het ontvangen
van noodseinen van schepen diie dreigden
te stranden of in andere gevallen, waarhij
het wenschelijk was ter plaatse te zijn oon
hulp te verleenen als die noodig zou 'blij
ken.
Vooral gedurende den oorlog ging de
motorreddingboot, destijds de eerste
„Brandaris", vele malen uit op last van
het militair gezag. Vele van de 113 toch
ten, die van Urk medemaakte, waren
mloeillijk, bij sommige werd het uiterste
gevergd van de bemanning. Aan de rustig©
leiding wan den bekwamen en moedigen
schipper, aan de medewerking der be
manning en de go-edie elgenscnappen van
het materieel, danken velen het behoud.
'Schipper van Urk, die op den 7 October
den 62-jarigen leeftijd hoopt te bereiken,
wordt 'opgevolgd door Douiwe Tot, sedert
15 Februari 1923 stuurman van de „Bran
daris".
TRAMONTSPORING TE
PRINCENHAGE.
Machinist en stoker ernstig ge*
wond).
Zondagochtend 10 uur heeft onder Prto-
cenhage een ta-monitsipO'rin'g plaats gehad,
waarbij twee personen zware verwondin
gen- hebben opgeloopen. Een sneltram van
de Zui'd-Ned. Sboom-tramweg-Mij., komende
van Ebten, ie o-p den Liesbosohweg tus
schen Ebben en Princenhage ini volle vaart
ontspoord en gedeeltelijk omgeslagen. Al
leen het personenrijtuig bleef overe-ind.
De locomotief en een bagagerijtuig re
den den straatweg o-ver, botsten- tegen hoo
rnen en sloegen boen om. De machinist V
Rockis uit Princenihage en de stoker Van
VLIEGTUIGRAMP BIJ DHESDEN.
Het vliegtuig is volkomen vernield,
doch niet verbrand. Omtrent de oorzaak
is nog niets bekend. Een commissie van
onderzoek is onmiddellijk per vliegtuig
naar de plaats des onheils vertrokken.
Het verongeaukte vliegtuig is een nieuw
toestel, dat slechts enkele da'gen geleden
van de fabriek was ontvangen.
Het ia Zondag een ongelukkige dag .ge
weest voor den radicHomroep. Voor het
eerst in de geschiedenis van de N-edier-
landsche draadlooze was er puaotisch
geen plaats nneer In den aether voor den
omroepizender te Hilversum.
DE EERSTE NEDERLANDSCHE
NACHTTREIN.
HET VLOOTONTWERP.
Reorganlsfltle-coimmissle.
In de om ruim acht uur heropende ver
gadering verklaarde men zich accoord met
b-et voorstel tot het instellen van een com
missie van vijf leden 'tot voorbereiding der
reorganisatie on h-et ontwerpen der noodi-
ge plannen. In deze commissie werden ge
kozen de heeren: Snel, Panman, Vlaming,
Dijkman® en Oltmans.
Een motie van de afdleeling Amsterdam
werd voorts aangenomen, waarin de ver
gadering het vertrouwen uitspreekt in d©
onbaatzuchtigheid der leiders. Deze uit
spraak moet als een rehabilitatie be
schouwd worden tegen de uitlatingen, bij
een vorige vergadering door den alge
meen-voorzitter gebezigd.
Langdurig werd hierna gediscussieerd
over een voorstel-Haarlem, strekkende om
het hoofdbestuur uit negen leden te doen
bestaan. Dit voorstel werd met groote
meerderheid van stemmen aangenomen.