BINNENLAND. Het vliegtuig D 1030, dat zich op een vlucht van Berlijn naar Weenen bevond en om 9 uur 15 te Dresden zou landlon, is Maand agvoorrniddiag boven een schiet baan van de -Rijksweer in de heide van Dresden neergestort. In het vliegtuig war ren gezeten die bestuurder, een monteur en zes passagiers. Zeven personen waren onmiddellijk dood; de achtste is op weg naar het ziekenhuis aan de bekomen ver wondingen bezweken. Onder de slacht offer» bevinden zich twee vrouwen. De piloot had juist de motoren afgezet oim in glijvlucht de landing te verrichten. Ooggetuigen hebben slechts gelzien, dat het. vliegtuig in glijvlucht achter de boo- mien van een heuvel verdween. Bijzonder tragisch is de dood van d;en passagier dr. Ktihnel, voorzitter van het Oostenrijfcsche verbond van auteurs. Zijn vcrvoerhiljet stond) oorspronkelijk op Dinsdag; op zijn verzoek werd het echter veranderd in MaarfBag. ONGERUSTHEID OVER MEVROUW VICTOR BRUCE. Karatsji, 6 October. Ei- heerscht hier ongerustheid over het uitblijven van be richten over mevr. Victor Bruce, die gis termorgen Uit Boesjir is vertrokken. Het laatst is haar machine gezien hoven Hen jam aan de Perzische golf. DE UITVOER VAN MELKPRODUCTEN, ENZ. Bij de Tweede Kamer is een wetsont werp ingediend tot regeling van den uit voer van melkproducten en van gepas teuriseerde en gesteriliseerde melk en room. POST-, TELEGRAAF- EN TELEFOON PERSONEEL. Technische Unie. De Technische Unie, omvattende het Technisch Personeel, georganiseerd in den Centraien Bond van Nederl. Post-, Tele graaf- en Telefoonpersoneel (C.B.P.T.T.), kwam 4 October 1930 in een druk-bezochte vergadering bijeen te Utrecht. De vergadering stond onder leiding van den lieer Ch. Uiteen, chef-monteur te 's-Gravenihage. Vertegenwoordigers uit de volgende standplaatsen waren aanwezig: Den Burg (Texel), Middelburg, Almelo, Zamdvoort, Viissdngen, Den Helder, Win schoten, Roosendaal, Hengelo (O.), IJmui- den, Franeker, Krabbendijke, Kootwijk- Radio, Kampen, Zwolle, MeppeJ, Assen, Hoogezand, Leeuwarden, Sneek, Zaandam, Haarlem, Dordrecht, Zeist, Hilversum, Busaum, Laren (N.-H.), Amsterdam, Rot terdam, Den Haag en Utrecht. In zijn openingswoord deed de Voorzit ter de verschillende in het afgeloopen jaar gevoerde acties en bereikte resultaten de revue passeeren. Hij constateerde een toe nemende belangstelling der leden en ver- heugenden groei van den O.B.P.T.T. De Bondsvoorzitter, de heer H. M. Roos, daarna het woord verkrijgende, doet mede- deelingen omtrent de actie voor een betere werktijden-regeling en de gevoerde onder handelingen betreffende het vraagstuk der arbei-derscxwitnacbanten in de sub-commis sie uit de Centrale Commissie voor Ge organiseerd Overleg voor Ambtenarenza ken (C.Cjv.O.). Hij deelde mede, dat z. i. dit moeilijke vraagstuk in den loop van 1931 tot een oplossing zal komen. De vergadering, daarna het uniform- vraagstuk besprekende, stelde vast, dat de thans verstrekte Manchester werkkleeding bestaande uit broek en tuniek, met roode bies en koperen fcnoopen, als werkklee ding buitengewoon onpr&ctiseh ia Zij droeg het bestuur op met alle geëigende middelen te ijveren, in het belang van den dienst en het personeel, voor afschaffing van de werkkleeding in uniform-uitvoe ring en te bevorderen, dat weer op den ouden voet deugdelijke werkkleeding (ooi- bert, vest en broek) in winter- en zomer- uHvoering wordt verstrekt. Eenige voorstellen betreffende cursus sen en examens, werden ter afdoening aan helt bestuur o^^edraigem In de middag-pauze werd de Technische Unie voor het Administratie-gebouw van die Nederlandlscbe Spoorwegen gefilmd. Aan het bestuur werd verzocht een on derzoek ini te stellen naar de personeels formatie in de verschillende districten en een schema 'te ontwerpen betreffende rangbevordering en titulatuur. De vrees werd geuit, diat door periodieke ontslag- gevi-ng en direct 'daaropvolgende weder- indienstneming, de formatie van benoo- digd vast personeel kunstmatig werd ge drukt. Besloten werd actie te voeren voor ver goeding van verhuiskosten aan hen, die verplaatst worden nadat zij meer dan drie jaar in dezelfde standplaats zijn werkzaam "eweest. Aangedrongen zal worden de dienst- kring-magazijnen te voorzien van verwar ming en wascbgelegenheid, terwijl tevens closets noodzakelijk worden geacht. Nog werd besloten, dat het Technisch Personeel de Vakgroep Teekenaars zal sleunen in 'het verkrijgen van een betere promotie. De Teelkenaars hebben tot dus verre een promotie-moge'ijkbeid, doch s'e 1 ts op papier. Aangedrongen zal wor den op de instelling van den rang van Opzichter-Teekenaar. Na de gebruikelijke rondvraag werd de vergadering met de opwekking, de organi satie te versterken, door don voorzitter ge sloten, SLECHTE DAGEN VOOR DE RADIO-LUISTERAARS. Het sterke Oslo dringt het zwakkere Hilversum weg uit den aether. De nieuwe Telefunkcn-zender te OsLo, die op die Praagische radio-conferentie het recht kreeg op onze historische golf lengte van 1071 mieter uit te zenden, mits hij, den Nederlandscheni Zakelijken om roep niet zlou storen, houdt zich niet aan de gestelde conditie en „blaast" imieit zijh enorme energie onzen Hilversuimschen N.S.F.-zender eenvoudig „uit den aether weg". De V.A.R.A. en de A.V.RO., die baar omroepppograma's over den Hilversuim- schlen zender moesten uitzenden, werden derhalve gedwongen te vluchten op de 298-meter golflengte. Maar ook de uit zendingen op deze golflengte werden buiten een straal van ongeveer 20 kilo meter niet vrij) van vreemde smetten ont vangen, Aan de kuststrook werden' de proigraimtaia's zeer hinderlijk begeleid door de geluidsstootjes der scheepstele- .grafen; aan de uiterste perifide der lands werd Hilversum nauwelijks bruikbaar ontvangen met ontvangers, die „op den rand van genereeren" stonden, met aan kleve van alle Mexicaansohe-honden- ellende, daaraan noodzakehjikerwijis ver bonden. Uit Zuid-Limburg Kwamen zelfs klachten, dat mien met normale ontvang toestellen Hilversum niet irneer in den aether kon vinden. In Friesland, Groningen, Drente, Over- ijsel en Gelderland werd de 298-meter zeer verschillend ontvangen, doch even als de verlaten 1071-meter hinderlijk ge stoord door een interferentie-fluittoon. Gelijk men zich zal herinneren, heeft de Ned. Draadlooze Omroep op Maandag 29 September gedurende een halfuur een uit zending georganiseerd op 298 meter golf lengte. Dit geschiedde naar aanleiding van de storing, welke veroorzaakt werd door Oslo, De hoofdconclusie luidt, dat ongeveer 78 pet van de ongeveer 3000 luisteraars, die een rapport instuurden, de 298 meter golf verkozen boven de gestemde 1071 me ter lengte. Er werd geklaagd in het midden des lands over Storing van de Bilt, wanneer dit station om 9 uur (zomertijd) zijn weerbe richt uitzendt. Voorts zijn er klachten bin nengekomen over sluiereffect op grooten afstand. Intusschen is de situatie zoodanig ver anderd, dat uitzendingen des avonds op de 298 meter golflengte regel geworden zijn, zoodat er alle gelegenheid is, het gedrag vani de golf nauwkeurig vast te stellen. Vannacht om 0 uur 05 is van het station D.P. te Rotterdam de eerste Nederland- sche nachttrein vertrokken, met bestem ming naar Maastricht, Groningen, Hengelo en Oldenzaal. Zooals men weet, bestaat er voor reizigers voor Maastricht en Groningen gelegenheid met dezen trein, die verder uitsluitend is bestemd voor bestelgoederen en post, te reizen. Voor dezen trein bleek meer belang stelling te zijn, dan men mogelijk aan vankelijk had gehoopt. Op dezen eersten rit beeft het uit Rotterdam komende ge deelte van den Nederlandschen nachttrein reeds 10 reizigers, verdeeld ever eerste, tweede en derde klasse, te vervoeren gekregen. De personenrijtuigen liepen naar Maastricht; de reizigers voor Gro ningen moesten te Utrecht, waar het Amsterdamsche gedeelte er bij zou komen, overstappen. De trein bestond, behalve uit een schutwagen de trein zal 75 K,M. per uur moeten rijden en bij een snelheid, hooger dan 60 K.M., moet een schutwagen tusichen de personenwagen en de locomotief loopen twee personen rijtuigen en een postwagen, die dezen eersten nacht al dadelijk veel zakken mee kreeg, uit een bagagewagen voor Groningen, een voor Maastricht, een voor Hengelo en een voor Oldenzaal. De aan bieding van goederen was meer dan be vredigend. Vermoedelijk zullen binnenkort ook wagens voor fruitvoer en veewagens in den trein meeloopen. Uit Amsterdam zijn ook een 10-tal passagiers vertrokken, w.o, 1 dame. Gen.-maj. jhr. W. Röell schrijft in het staatkundig1 economisch weekb'ad „Do Rijtoseenheid" over die mogelijkheid vlan een oplossing van bet marine-vraagstuk door splitsing van taken en odrachten: Deze oplossing, door ons bevroed in November 1929, is nu mogelijk geworden), door het voornamen1 der regeering thans tot uitdrukking gebracht in haar ont werp defenisiebagrooting 1931 om flot- tieljeleiders van 3000 ton met 8 kianons van 12 c.M., varende 34 mijl en met lichte pantsering te bouwen voor den' dienst in Europa, maar geschikt voor de tropen. Overste Gastar spreekt van leiders van 3000 ton, varende 38 mijl en 5 kanons van 14 of _8 van 12 c.M., maar onbeschermd; ook hierin herkent men dus weder, in het klein,, diezelfde anltithese: snelheid-pantser. Deze kleine kruisers zullen voor de Indische smaldeelten reëelie kruiseirsttaak vervullen kunnen en dus geen strij-d- schepen zijn tegenover andere kruisers, mits zij achter zich weten een ruggesteun van „drijlvehde steunpunten'', welke ver plaatsbaar zijn la minute naar het ge deelte van den Archipel, waar geopereerd wordt. Wij) zien deze „drijvende steunpunten" als kleine, weinig doel biedende schepen, bijiv. pLm. 5200 ton, met een paair kanoms vtm 28 24 c.M., kleiner snelheid, zóó danig gepantserd), dat vuur van "Washing- tonkruisers hen niet deert, maar door do grodber© dracht vani hutn geschut, met vi 1 egerwaannem Lng, die aanvallende en onze leiders vervolgende Washington- kTuisers kunnen treffen, vóórdat hun vuur uitwerking belooft. De oud© gedachte, welke vroeger ten grondslag lag aan die Stauncihes, welke onze Marine bezat, voor die dlagen flink gepantserd en' met één kanon van pljm. 21 o.M. en zeer geringe trefbaarheid. L'hiatoire se répète! Hoe dit zij, technisch© deskundigen) ge lieven d© (mogelijkheid te overwegen. Het shibboletb „klein materieel' draagt eien en ander geheel in zich, terwijl de schatkist de mögelijkeid opent.en een aanrander er een geduohten en geheel harmonisch geonganiseierden1 tegenstan der in zou vinden. De Armada werd ten' slotte door Meine Geuzensobepen verslagen. Wordt nietemin als eenheidstype de 5250 tons kruiser behouden, rekenend op anderer hulp, waar bet aangaat -artilleris- tisohe stootkracht achtende nand, dian zal hij d© wereld een slag vóór moeten zijn, door evenals de Ifcaliaansche 1930 pl,m. 37 mijl te loopen en bijv. geschut van 17M c.M. te voeren. Wil men hem tevens sterk beschermen door pantsers zonder de ton nage te vergrooten'.dan is het de steen der wijzen. Het zou van uitnemend 'belang rijn, indien in stedJe van een 15 mSjilsflottieije vaarutlg deze snelle leiders ook door West-Indië aanvaard werden. Snelheid is krachtsverdubbeling; unificatie is effi ciency. MR. W. C. WENDELAAR NAAR 'S-GRAVENHAGE? Zl|n benoeming tot burgemeester zou te wachten zijn. Naar „Heit Volk" verneemt, komt mr. W. C. Wendolaar, burgemeester van Alk maar, en voorzitter van de Vereeniging van Nederlandlscbe gemeenten, zeer ern stig in aanmerking voor het burgemeester schap van d© Residentie. Zijn benoeming zou weldra te verwach ten zijn. BROOD MET AARDAPPELMEEL. L. schrijft onder den titel „Hutspot" aan de N. Rott. Crt.: In Leiden is het gewoonte om op 3 Oc tober het ontzet dier stad, gedurende den Spaanschen oorlog, te gedenken, door het eten van hutspot. Daarin wordt peen, aardappelen, uien, en klapstuk verwerkt. Iedere rechtgeaarde Leijenaar eet dit ge recht. Natuurlijk vrijwillig. Thans meldt men ons, dat, waarschijn lijk ter herdenking van de onvergetelijke distributieperiode 19141918, binnenkort iedere Nederlander hutspot zal eten, maar dan ook eiken dag. Er zou reeds een Huts- potoommissie zijn ingesteld, die bestu deert hoe wettelijk valt te regelen, dat in hetbrood zooveel mogelijk producten zullen moeten worden verwerkt, die nood lijdende landbouwers niet tegen voldoen den prijs kwijt kunnen. Allereerst zouden daarvoor in aanmerking komen: over schot van ZeeuwSche Tarwe (met en zon der schot) en aardappelmeel. De bakkers zouden reeds overwegen om, indien dat doorgaat, maar niet meer aan te bellen, doch liever te ratelen, zoo als vroeger de. HET GESCHIL IN DE NEDERL. REIS VEREENIGING. Behandeling van het rapport- de Visser. Mr. van der Flier en de heer Bakker treden uit het hoofdbestuur. In het Gebouw voor Kunsten en Weten schappen te Utrecht hieldi Zaterdagmiddag d© Neder lanidsche Reisvereeniging haar algemeen© vergadering ter bespreking o. m. van' het reeds eerder gepubliceerde rapport der commissie-dr. J. Th. d© Visser, uitgebracht naar aanleiding van die ern stig© geschillen, die in den loop dier laat ste jaren in de Reisvereeniging gerezen zijn en de gemoederen zoo nu en dan in heftige beroering 'brachten. Met het oog op de wrijvingen, tusschen de tegenwoor dige functionarissen adviseerde de com missie, dab het heel© hoofdbestuur zijn mandaat ter beschikking stelle van d© al gemeen© vergadering. De bibliothecaris der Vereeniging, de heer H. P. Geerke, werd met groote stem- menmeerdenheid alleen voor dezen middag tot voorzitter gekozen. Van de bestuurstafel werdien vóór de voorzittersverkiezing nog twee brieven voorgelezen, n.1. vani die heeren mr. v. d. FLier en van het hoofdbestuurslid den heer Bakker. Niet van zins, zegt mr. v. dl. Flier, om nog langer als doelwit te dienen van een tegen mijn persoon opgezette campagne met de bedoeling om te beletten, dat de aandacht zich concentreert op de uitsnij ding der ingeslopen misbruiken en om aldus den ernst daarvan te verzwakken, deel ik mede, dlait ik bedank als voorzitter. Bij dit bedanken verklaart hij tevens, dat hfj alles wat hij aangaande deze misbrui ken gezegd en geschreven heel't hand haaft. Voorts zegt hij, dat inmiddels het proces van verwording verderen voortgang maakt en de lieerschendie stroomingen in de groote afdeelingen slechts steunend op zeer kleine, aaneengesloten groepien, ter wijl de overgroot© meerderheid der leden apathisch toeziet, de vereeniging verlagen tot een carieatuur van wat zij was. Mr. v. d. Flier schrijft verder, dat hij, zich »Zeg paps, de meester vertelde ons vandaag, dat we van de apen afstamden.* »Nou, jij misschien, mijn zoon, maar ik niet.* Aussie, Sydney. bij ©en diergelijk© situatie niet meer thuis voelt en dit gevoel -eerst zou veranderen wanneer een consequent doorgevoerde, diep -ingrijpend© reorganisatie tot stand kwam, welke eenerzijds de Reisvereen aan den modernen tijd doet aanpassen en anderzijds die ingeslopen misbruiken moe dig en radicaal uitsnijdt. M-et groote kal-m-te zegt mr. v. d. Flier heen te gaan, omdat het doel, hetwelk hem bij de oprich ting voor oogen stond, te weten het reizen te populariseeren, zóó dat bet ook voor de groote -massa bereikbaar werd, volkomen in vervulling is gegaan en voor den verde ren uitbouw van het moderne toerisme, waaraan hij, zoo de gelegenheid zich voor doet, wil blijven- medewerken, het voort bestaan van deze Reisvereeniging niet als een noodzakelijke voorwaarde behoeft te worden beschouwd. De heer Bakker berichtte eveneens, dat hij bedankte als lid van het hoofdbestuur en zich tevens uit de organisatie terug trok. De nieuwe ééndagsvoorzitter bracht daarop hulde aan dr. J. Th. de Visser en de zijnen voor het belangrijke werk, dat de oommissie voor de Reisvereeniging heeft verricht. Een voorstel om dr. De Visser daarvoor dank te betuigen werd al gemeen aanvaard. De heer Geerke stelde zich op het stand- nunt, dat van het rapport-De Visser eigen lijk alleen het begin en de staart behan deld moesten worden. Ook kan men, naar sprekers inzicht, gerust een bespreking achterweg© laten over de geste van den afgetreden voorzitter, mr. v. d. FLier. Aangenomen werd een motie van de Oostelijke afdeelingen, strekkende om het eerste gedeelte van het rapport-De Visser, waarin de wederzijds geuite grieven be handeld worden, zondier ©enige bespreking te aanvaarden. Eveneens werd aangenomen een motie- Rotterdam, 'behelzend om de uitwerking van het tweede gedeelte van het rapport- De Visser (de reorganisatie) over te dra gen aan bet nieuw te kiezen hoofdbestuur. Een belangrijke mededeeling deed de heer Van Ettingen (hoofdbestuur). Hij herinnerde er aan, dat een minderheid, waartoe mr. v. d. Flier behoorde, zich reeds demissioninair verklaard had. Na mens de nog zittend© leden van het hoofd bestuur legde nu de lieer Van Ettingen de verklaring af, dat ook deze leden zich de- missdonnair stelden. Rumoer. Een rumoerig karakter begon d© verga dering weer te dragen toen de heer Boomsma het podium betrad om het be grip „democratie" in de vereeniging te gaan verduidelijken. Er werden allerlei uitdrukkingen gebezigd, die den voorzit ter aanleiding gaven op te treden. Met applaus en met gefluit tevens werd een voorstel van den heer Boomsma begroet om aan het demissionnaire hoofdbestuur en den reeds afgetreden mr. v. d. Flier, den secretaris en den penningmeester, on geacht de door 'hen gemaakte fouten, te bedanken voor alles wat zij gepresteerd hebben. Daverend applaus steeg op toen het demissionnaire lid der minderheid, de hr. Beurs, mededeelde, dat hij zich geen oogenblik van eenige schuld bewust heeft gevoeld jegens de Reisvereeniging. Met een zeer vèr strekkend voorstel kwam vervolgens d© heer Havers. Hij gaf d© vergadering in overweging om op formeel© gronden den demissioimairen leden te verzoeken tijdelijk in hun kwali teit te blijven en daarnaast een commissie fe benoemen om de Loopenidie zaken te be handelen, maar allereerst om zoo spoedig moge-lijk een algemeen© vergadering "uit te schrijven, waarop alLe zaken kunnen worden geregeld. Op grond van p-ractische overwegingen gaf de h-eer Geerke de vergadering den raad dit voorstel aan te nemen. Eindelijk kwam er een motie-Amster dam in stemming, Strekkende om den 13 demissionnaire leden van het hoofdbestuur zond'er de heeren v. d. Flier en Bakker dus, die zijn afgetreden te verzoeken af te treden, doch in functie te blijven tot de eerstvolgende vergadering, welke uiterlijk in December moet plaats hebben. Nadat de -heer Geerke had verklaard, dat de niog zittende hoofdbestuursleden de volle consequentie dezer motie aanvaard den-, weid de motie-Amsterdam aange nomen met 404—131 stemmen. Het hoofdbestuur blijft dus tot de eerst volgende algemeene December-vergade- ring. De heer Boomsma stelde namens Utrecht en eenige andere afdeelingen voor. liet hoofdbestuur in zijn- functie te laten, d-o-ch een commissie te benoemen, die een reorganisatie voorbereidt. De vergadering werd thans gesch-orst. Omdat er twijfel was 'gerezen over de juiste bedoeling van den heer v. d. Flier's plannen, werd aan dien voorzitter de vraag voorgelegd, of 'mr. v. d. Flier, die in zijn brief meldde als voorzitter te bedanken, ook nog lid van het hoofdbestuur was. De meeningen over dit onderwerp waren zeer verdeeld. De voorzitter deelde mede, dat aan mr. v. d. Flier telefonisch zou worden gevraagd wat zijn bedoeling was. Uit do vergadering werd' gevraagd een mede luisteraar aan te wijzen. Medegedeeld word dat de heer v. d. Flier per telefoon heeft verklaard voor alles te bedanken. De voorzitter stelde thans voor o-m het werk der reorganisatie aan' de commissie over te laten. Nadat d'it voorstel was aan genomen, werd de vergadering gesloten. HU GO DE VRIES. Gisteren 6 October was het een merkwaardige dag voor een groot landge noot, voor ons land en voor de wetenschap Zestig jaar was het geleden dat de later zoo wereldvermaard -geworden botanicus, biochemicus en geneticus, dat de man van den -osmotisohen druk en van de mutatie theorie promoveerde tot doctor in de wis- en natuurkunde op een proefschrift over „den invloed van de temperatuur op de leven,sverschijnssJen der planten". Hij was toen 22 jaar,' thans is de professor-in-ruste 82. En nog steeds werkt deze geleerde thans te Lunteren woonachtig in zijn kassen en proeftuinen aan ,.ijn levensar beid. Het was in hoofdzaak de Vries, die de moderne plantkunde hier te lende intro duceerde, toen hij in 1878 hoogleeraar werd aan de Amsterdamsche Universiteit, nadat hij aan Duitsche universiteiten, speciaal bij Sachs, er nader kennis me© had gemaakt. Hij trok een aantal leerlin gen tot zich-, zoodat nu nog verschillende van de 'belangrijkste botanische posten door hen bezet zijn. Niettegenstaande zijn hoogen leeftijd is de Vries nog steeds in zijn proeftuin te Lunteren bezig met zijn onderzoekingen. Hoe groot zijn levenswerk is geweest, kan blijken uit de VII banden van zijn Opera, die door zijn oud-leerlingen, vereerders en vrienden na zijn 70sten verjaardag werden bijeengebracht, ongeacht de boe ken die afzonderlijk zijn verschenen. SCHIPPER VAN URK GAAT HEEN. Van de „Brandarlirt. De secretaris der Noord- en Zuid-Hoi- landsche Reddiingmaatsohapptjj; deelt het volgende mede: Op 1 October is eepvol ontslag verleend, onder toekenning van pensioen, aan den algemeen bekenden schipper K. van Urk, van de motorreddingboot „Brandaris" der Noord- en Zuid-Hoiilandsche Redding- maatschappij te Terschelling. Schipper Klaas van Urk verleende 9 jaren lang be langrijke diensten aan boord van de eer ste „Brandaris" onder schipper J. Cupido, wien hü met zijn groote kennis der gron den van Terschelling ter zijde stond. Op 15 Februari 1923 werd hij benoemd tot schipper van de nieuwe „Brandaris". Het aantal tochten, waaraan hij deelnam, was zeer groot. Daaronder waren 24 tochten waarbij de reddingboot binnenkwam met geredde menscben, in totaal 289, doch be halve voor deze 24 tochten ging de „Bran daris' nog 89 maal uit op het ontvangen van noodseinen van schepen diie dreigden te stranden of in andere gevallen, waarhij het wenschelijk was ter plaatse te zijn oon hulp te verleenen als die noodig zou 'blij ken. Vooral gedurende den oorlog ging de motorreddingboot, destijds de eerste „Brandaris", vele malen uit op last van het militair gezag. Vele van de 113 toch ten, die van Urk medemaakte, waren mloeillijk, bij sommige werd het uiterste gevergd van de bemanning. Aan de rustig© leiding wan den bekwamen en moedigen schipper, aan de medewerking der be manning en de go-edie elgenscnappen van het materieel, danken velen het behoud. 'Schipper van Urk, die op den 7 October den 62-jarigen leeftijd hoopt te bereiken, wordt 'opgevolgd door Douiwe Tot, sedert 15 Februari 1923 stuurman van de „Bran daris". TRAMONTSPORING TE PRINCENHAGE. Machinist en stoker ernstig ge* wond). Zondagochtend 10 uur heeft onder Prto- cenhage een ta-monitsipO'rin'g plaats gehad, waarbij twee personen zware verwondin gen- hebben opgeloopen. Een sneltram van de Zui'd-Ned. Sboom-tramweg-Mij., komende van Ebten, ie o-p den Liesbosohweg tus schen Ebben en Princenhage ini volle vaart ontspoord en gedeeltelijk omgeslagen. Al leen het personenrijtuig bleef overe-ind. De locomotief en een bagagerijtuig re den den straatweg o-ver, botsten- tegen hoo rnen en sloegen boen om. De machinist V Rockis uit Princenihage en de stoker Van VLIEGTUIGRAMP BIJ DHESDEN. Het vliegtuig is volkomen vernield, doch niet verbrand. Omtrent de oorzaak is nog niets bekend. Een commissie van onderzoek is onmiddellijk per vliegtuig naar de plaats des onheils vertrokken. Het verongeaukte vliegtuig is een nieuw toestel, dat slechts enkele da'gen geleden van de fabriek was ontvangen. Het ia Zondag een ongelukkige dag .ge weest voor den radicHomroep. Voor het eerst in de geschiedenis van de N-edier- landsche draadlooze was er puaotisch geen plaats nneer In den aether voor den omroepizender te Hilversum. DE EERSTE NEDERLANDSCHE NACHTTREIN. HET VLOOTONTWERP. Reorganlsfltle-coimmissle. In de om ruim acht uur heropende ver gadering verklaarde men zich accoord met b-et voorstel tot het instellen van een com missie van vijf leden 'tot voorbereiding der reorganisatie on h-et ontwerpen der noodi- ge plannen. In deze commissie werden ge kozen de heeren: Snel, Panman, Vlaming, Dijkman® en Oltmans. Een motie van de afdleeling Amsterdam werd voorts aangenomen, waarin de ver gadering het vertrouwen uitspreekt in d© onbaatzuchtigheid der leiders. Deze uit spraak moet als een rehabilitatie be schouwd worden tegen de uitlatingen, bij een vorige vergadering door den alge meen-voorzitter gebezigd. Langdurig werd hierna gediscussieerd over een voorstel-Haarlem, strekkende om het hoofdbestuur uit negen leden te doen bestaan. Dit voorstel werd met groote meerderheid van stemmen aangenomen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1930 | | pagina 6