lknkcuM> k&i$tye&,
BINNENLAND.
50 SOORTEN
VLEESCHWAREN
J.J.v.d. PLAAT
f ucWv&arf
Da ramp van de R 101.
Laatste berichten.
DB BALKAN-OONFERENTEB.
Da laatste vergadering van da confe
rentie is gehouden ini het antieke theater
te Delphi. Hier, in deze historische omge
ving, vaar eens een andere bond van vol
ken van den Balkan, zij het dan ook van
eeni beperkter deel, placht 'bijeen te komen,
heeft men. het statuut voor 'het permanente
inter-Balikanorganisme aangenomen en
besloten de volgende vergadering het vol
gend jaar te Stomheid (Konstanitinopel) te
houden.
Op voorstel van voorzitter Papanastasioe
nam de vergadering met algemeene stem
men een boodschap aan de Balkanvolken
aan, zeggende: „Wij stellen er prijs op te
verklaren, dat de onderlinge rechtstreek-
sohe aanraking en samenwerking tijdens
de werkzaamheden der conferentie op
schitterende wijze getoond heeft, dat wij
broedervolken zijn en in staat zijn door
onderlinge aaneensluiting en langs vreed-
zamen weg de geschillen, die ons scheid
den, op te lossen. Het ligt in onze eigen
handen, inderdaad onafhankelijk te wezen,
ons groot gezag in de wereld te verschaf
fen en ons lot te veiibeteren. Een Verbond
is het eenige nieuwe ideaal voor alle Bal
kanvolken."
DE OPSTAND IN BRAZILIË.
Hot Argenitijnsohe bladi La Nacion meldt
uit Porte Alegre, dat volgens daar binnen
gekomen) berichten! het garnizoen van
Santa Cruz in den staat Rio de Janeiro
aan het muiten is geslagen.
Volgens een telegram uit Porte Alegre
beweren de opstandelingen, dat de kruiser
Marenhoa 's nachts pogingen heeft gedaan
te Imbituba in den staat Santa Catharina
troepen aan land te zetten. Na een lang
durig gevecht moest de kruiser echter
terugtrekken.
D. staf van de opstandelingen deelt
mede, dat het offensief voortgaat Het
staande leger van de opstandelingen zou
50.000 man sterk zijn, waarvan 80.000 tot
de sürijdfonnataes behooren.
Engelsche waakzaamheid.
Uit Port of Spain' op Trinidad wordt ge
meld, dat de Engelsche kruiser Delhi ge
reed gemaakt is en vertrokken naar Per-
nambuco om er de Engelsche belangen te
beschermen.
De Braziliaansche minister van bulten-
landsche zaken.' publiceert een commimi-l
qué, waarin bevestigd wordt, dat er pa-t
triott&sche bataljons gevormd worden. Het'
communiqué deelt voorts mede, dat de
federale troepen de opstandelingen in Para
geslagen hebben. In Minas Geraes duurt
de strijd voort, evenals in Santa Catharina,
waar verschillende garnizoens zich held
haftig verdedigen.
•Volgens een B.TA.-'bericht uit Buenos
Alies zijn 4 van de 7 leden der oppositie
te Rio de Janeiro gearresteerd. De vijfde
een 'broer van den vroeger en gouverneur
van Minas Geraes, zou in de Aigeotfinsche
ambassade gevlucht zijn, maar dit bericht
dient met voorbehoud te worden opgeno
men. Over het lot van de twee anderen is
niets bekend.
Het blad „TTrrparolal" meldt, dat tien
vliegtuigen der opstandelingen de stad
Sao Paulo hebben gebombardeerd. Dit be
richt werd echter tot dusver niet beves
tigd. De rebellen zouden met een troepen
macht van 50.000 man uit vijf richtingen
naar de stad oprukken.
Eeri officieel berioht uit Rio de Janeiro
behelst, dat de Braziliaansche regeering
den toestand goed beheersoht en dat
leger en vloot haar trouw blijven. De
opstandelingen hebben op deze voor
stelling een en ander af te dingen. Zij
beweren dat de regeering nog sleehts
baas is in de zeven staten Sao Paulo,
Matto Grosso. Rio de Janeiro, Espirito
Santo, Bahia, Goyaz en Sergipe en twaalf
andere geheel voor haar zaak gewonnen
zijn. Matto Grosso is een geweldig uit
gestrekte staat in het Westen, die aan
Bolivië en Paraguay grenst, maar de
andere zes staten die met name genoemd
worden, hebben, op Goyaz na, dat in het
binnenland ligt, alle reehtstreekache ver
binding met den Atlantisehen Oceaan,
waaruit men moet opmaken, dat de op
standelingen hun beweging nog niet in
dreigenden omvang naar de vloot hebben
kunnen overplanten.
Ofschoon de opstand zich tegen presi
dent Washington Luiz richt, is het doel
er van de huldiging van dr. Prestes als
zfin opvolger te beletten. Zijn tegenstan
ders noemen Prestes een werktuig in de
handen van Luiz.
OVER HET NUT VAN ZOEKLICHTEN
BIJ REDDINGEN OP ONZE KUST.
In den avond van 27 September j.1. werd
aan het strand' te Wijk-aan-Zee een red-
dingsdemonstratie 'gehouden, waarbij ge
bruik werd gemaakt van een door de N.V.
Philips samengestelde zoekllohtinstallatie.
De belangstelling, zoowel van de zijde der
autoriteiten als van het publiek, was groot
en over het verloop van de demonstratie
heeft de pers uitgebreide verslagen ge
bracht Nu ioopen de conclusies in deze
verslagen nogal uiteen: vele bladen be
schouwen de demonstratie als volkomen
geslaagd, andere noemen den uitslag er
van twi,i'feilachtig, terwijl sommige zelfs
spreken van teleurstelling voor de duizen
den toeschouwers, die vanaf het strand
het schouwspel volgden. Waar de meenin-
zoo uiteenioopen, zal een uiteenzetting van
het eigenlijke doel van het zoeklicht op
zijn plaat9 zijn.
Wanneer zal het zoeklicht dienst moeten
doen? Uitsluitend! bij stormweer, want al
leen dan is bij stranding op onze kust
directe hulp nuooag. Nu is bij stormweer
ue atmosfeer helder, zoodat het licht van
oen zoeklicht dan ver kan doordringen,
terwijl mist, die een verre straling van
het zoeklicht belemmert* bij storm niet
zal optreden.
Bij de demonstratie te Wfik-aan-Zee
hing een lichte mist en de terugkaatsing
van het licht tegen de waterdruppeltjes
verblindde de toeschouwers ©enigszins,
waardoor zij hetgeen in de verte ge
schiedde, moeilijk konden waarnemen.
Hieraan is de teleurstelling toe te schrij
ven van hen, die niet konden zien, wat zij
verwacht 'hadden. Maar bovendien» het
zoeklicht dient niet, om vanaf het strand
een wrak en de redidingsbooten op een af
stand van 1200 meter en meer duidelijk
te kunnen waarnemen. De taak van het
zoeklicht is, op de plaats der redding zelf
voldoende licht te geven bij het reddings
werk. Op het strand ziet men slechts het
door de booten teruggekaatste licht, dat
natuurlijk, vooral door den grootea af
stand, een geringe sterkte heeft De in
druk, die het publiek op het strand van
de sterkte van het licht heeft gekregen,
kan daarom geen maatstaf zijn voor de be-
oordeeling van de doelmatigheid der in
stallatie.
Van de grootste waaide daarentegen is
het oordeel van de bemanningen der aan
de demonstratie deelnemende vaartuigen.
Mn dit luidt heel anders. Uit hun mede-
deelingen blijkt, dat men op 1700 1800
meter uit de kust nog volop licht had.
Toen de booten 1200 meter uit de kust
lagen en elkander op 50 meter genaderd
waren, konden de leden der bemanning
elkaar stuk voor stuk herkennen. Bfi het
licht van den bundel werden de schipbreu
kelingen, die over boord sprongen, zonder
moeite opgepikt. Aankomende rollers, die
zoo gevaarlijk zijn, wanneer zij een red
dingsboot overdwars treffqfl, konden
reeds op voldoenden afstand waargenomen
worden, om den schipper gelegenheid te
geven* er zijn boot met den kop in te
zetten.
En tenslotte: toen het „wrak" in de
beste conditie huistoe voer, konden de op-
varendien nog op 3 KJVL afstand van het
zoeklicht 'bij! het licht daarvan op hun
horloge zien.
Of dus de toeschouwers vanaf het strand
weinig van de eigenlijke „redding" gezien
hebben, doet niets ter zake.
Op de plaats der redding was voldoende
licht en dat ia hoofdzaak. Dit licht is voor
redders en schipbreukelingen van het al
lergrootste nut en een uiterst belangrijke1
nioreele steun. En» zooals wij hierboven
reeds opmerkten, indien er zulk een dikke
mist hangt, dat het licht niet tot een' ge
strand schip zou kunnen doordringen, dan
is tevens de atmosfeer zoo rustig, dat er
voor de opvarenden geen direct gevaar be
staat, zoodat onmiddellijke hulp niet noo-
dig is en een zoeklicht geen dienst behoeft
te doen.
Bij de gevaarlijke storm-achipbreuken
daarentegen is een zoeklicht op elke kust
steeds van onschatbare waarde.
HET MAALGEBOD.
Gistermiddag Is in de Lairessezaal te
's Gravenhage onder voorzitterschap van
den minister van staat, minister van bin-
nenlasdeohe zaken en landbouw een ver-
't gadering gehouden met organisaties van
belanghebbenden bij eea eventueel maal-
j gebod ten aanzien van binnenlandsche
tarwe. Dit gesehiedde mede naar aanlei-
ding van door belanghebbenden reeds
eerder hieromtrent aan regeeringsorganen
gedane mededeelingen en gerichte ver
zoeken en daarover gevoerde besprekin
gen.
Ter vergadering waren vertegenwoor
digd de volgende organisaties en lichamen:
Bond van Ohr. Bakkerspatroons in Ne
derland, Ned. Bakkersverbond, Ned. R. K.
Bakkersbond, Ned. Ver. van Werkgevers
in het bakkersbedrijf, Ver. ian Werk
gevers in het Israëlietisch bakkersbedrijf
in Nederland, Centrale Bond van Neder-
landsche Verbruikscoöperaties, Ned. Ver.
van Meelfabrikanten, N.V. Meelfabrieken
der Nederlandsche Bakkerij, Alg. Ned.
Molenaarsbond, Ned. Bond van graan-
en meelhandelaren, Ned. R. K. Bond van
molenaars en graan- en meelhandelaren,
Ned. Ver. van Meelagenten, Bond van
Ned. Meelimporteurs, Ned. Ver. van Meel-
importeurs en de Nfiverheidsraad.
Door belanghebbenden werden bezwa
ren geopperd tegen en vragen gesteld
met betrekking tot de toepassing van
een maalgebod, zulks aan de hand van
een door de regeering verstrekte nota.
Namens de zes organisaties van bakkers-
patroons werd aan belanghebbenden voor
gesteld alsnog een poging te doen om
langs den weg van het particulier initiatief
te bewerkstelligen hetgeen men zich voor
stelt, dat de regeering met een maal
gebod wil bereiken.
GEPENSIONNEERDEN DER
ZEEMACHT.
In een gisteravond te 's-Gravenhage
gehouden vergadering van den bond van
gepensionneerden der zeemacht van vóór
1918 en weduwen en weezen van vóór
1909, is een motie aangenomen, waarin
wordt geprotesteerd tegen de kortingen
die toegepast worden en niet in het be
sluit van de wet van 29 Juni 1930 voor
komen en aan het bestuur wordt verzocht,
bij de regeering stappen te doen om de
korting te doen vervallen.
ZUIDERZEEVISSCHERS IN
DEN HAAG.
In Den Haag heeft gistermiddag de
aangekondigde groote vergadering plaat»
gehad van visschers uit alle plaateen
langs de Zuiderzee.
Het was de bedoeling van het Centraal
comité van Zuiderzeevisschers, aan den
vooravond van de behandeling van het
ontwerp van wet tot wijziging van de Zui-
derzeesteunwet, de visschers bijeen te
brengen om gezamenlijk hun grieven en
wenschen. nog eens naar voren te bren
gen.
De belangstelling was overweldigend.
De zaal van „Diligentia" was al lang
voor het vastgestelde uur gevuld en het
comité ging er toe over een tweede zaal
in het gebouw „Veritas" te huren.
Toch moesten vele honderden teleurge
steld worden en konden niet toegelaten
worden.
Uit vele dorpen waren de visschers in
hun schilderachtige kleederdracht naar
Den Haag gekomen. Van de meeste kust©
plaatsjes langs de Zuiderzee kwamen zij,
mannen in hun wijde broeken en in hun
pofbroeken, vrouwen met rijk gekleurde
keursjes en hoofdkappen, in autobussen in
drommen naar Den Haag om gezamen
lijk te protesteeren.
Sprekers waren de heeren B. Demmer,
voorzitter van het Centraal Comité, Gor
ter uit Medemblik, Van Doorn uit Elburg,
Blok van Enkhuizen, Zwaan uit Bun
schoten, Zandstra uit Lemmer, allen vis
schers, ds. v. d. Voet, predikant te Lem
mer, Visser uit Laaksum, Petersen uit
Harderwijk, Meester uit Bunschoten, en
anderen. Ook in „Amicitia" traden deze
sprekers op.
Het ongewone schouwspel van de tal
rijke in costuum gekleede visschers trok
ook uiteraard veel belangstelling van
buiten.
BLOEMBOLLENTEELT.
Te Akersloot hebben zich geen voldoend
aantal leerlingen voor een te openen cur
sus in bloembollenteelt opgegeven, zoo
dat de cursus niet zal doorgaan.
Te Noord-Soharwoude is een dergelijke
cursus geopend met 37 leerlingen. Boven
dien1 is daar nog een tuinbouwcursus be
gonnen met 23 leerlingen.
DE CRISIS IN DE NEDERLANDSCHE
REIS VEREENIGIN G.
In 1930 een nadeelig saldo van
65.540.
In de vergadering van het hoofdbestuur
der Nederlandsche Redsvereeniging. is de
financieede toestand der. vereendging be
sproken. Hieruit bleèk, dat de heer Van
Teköleniburg, lid van de accountantsfirma
Tekelenlburg en Van Til» 'heeft medege
deeld, dat hij de jaarrekening 1929 reeds
od 13 Maart 1930 had ingediend. Hij was
hoogst verwonderd te vernemen, dat nie
mand van het bestuur ook maar van een
enkel cijfer had kunnen kennis nemen.
Inderdaad, zoo bleek uit de besprekingen,
had de afgetreden voorzitter in het afge-
loopen jaar het hoofdbestuur en de meer
derheid van het dagelijksch bestuur niet
op de hoogte gesteld van1 den toestand der
financiën* en van de draagwijdte der ge
nomen besluiten. Wei is in den loop van
het jaar herhaaldelijk getracht inzicht in
de financieele positie te krijgen, maar de
ongewone verhoudingen in het bestuur
vormden een beletsel.
Het is interessant uit het overzicht, dat
deze accountant maakte, een en ander over
te nemen, maar het zou ons te ver voeren.
Er blijken eigenaardige toestanden in- de
Vereeniging te bestaan; het tekort op de
exploitatie h f 35.640 zal ontnomen worden
aan 'het zjg. „spaarpotje", dat hierdoor
wordt gereduceerd tot f 9000. Voor heit
overige staat de vereeniging er gunstig
voor.
Uit de verdere besprekingen en inlich
tingen bleek o. m. nog, dat de afgetreden
voorzitter, zonder daarin iemand van het
dagehjksch 'bestuur en het hoofdbestuur
te kennen, bijkans het geheele personeel
ging had toegekend. Het personeel had
van het centraal bureau een extra verhoo-
ruim 1000 als 't ware naar eigen goed
vinden te verdoelen; gekregen.
Het op de begrooting opgevoerde bedrag
der salarissen bedraagt 103.500.
De uitgestelde jaarvergadering werd' be
paald op 1920 December a.s. Aan deze
vergadering zal worden voorgesteld' van
de reissommen te heffen tot 75 3 pek,
tot 200 4 pet., en boven 200 5 pet. tot
dekking van het verlies.
FIJNE VERSCHE
GELDERSOHE
DAGELIJKS VOORRADIG
IN ONZE MODERNE KOEL
INSTALLATIE -
„KELVINAT0R"
VRAAGT PRIJSCOURANT
SPOORSTRAAT 53
TELEFOON 420
POSTVLU CHTDIEN8T OP NEIX-INDIE
Het tweede vliegtuig te Cairo.
Heb tweede postvliegtuig naar Indië la
Zaterdagochtend te 6.35 uur uit Athene
vertrokken en 14.85 te Cairo aangekomen.
Maandag wordt de tocht voortgezet
Het tweede postvliegtuig Is uit Bagdad
vertrokken en te Jask geland.
Het derde postvliegtuig, de P.H.-A.E.N.,
bemanning Duimelaar, Parmentier en
Kotte, hetwelk 16 dezer van Sehiphol
vertrekt, zal eveneens de route via Grie
kenland en Egypte volgen. Voor deze
vlucht, evenals voor de volgende, zijn de
noodige toestemmingen verkregen.
Deze route 1b 1100 K.M. langer dan die
over Turkse, maa* de organisatie is zoo
danig, dat verwacht wordt, dat de reis-
duur, vergeleken bij dien van de oor
spronkelijke route, niet zal worden ver
lengd.
DE VLIEGTOCHTEN NAAR
AUSTRALIË.
Bngsford Smith te Aieppo.
Kingsfard Smith' Is Zaterdagmiddag te
Aieppo aangekomen.-; luitenant Hill is na
een tusschenlanding te Jask naar Karatsjl
onderweg en Matthews, die tweemaal op
de Straits verongelukt is, heeft eindelijk:
Singapore bereikt.
Majoor Pickthorne en luitenant Chabot
hebben de voortzetting van hun tocht
wegens pasmoeilijkheden in Perzië afge
broken en zullen volgende week naar
Engeland terugkeeren.
Luitenant Hill is gistermiddag laat nog
te Rangoon aangekomen en hoopt van
morgen naar Singapore te vertrekken.
Kapitein Kingsford Smith is de eerste
vlieger, die den afstand AieppoBoesjir
in een trek heeft afgelegd. Alle andere
vliegers naar Indië of Australië hebben
tusschenlandingen te Jask of Basra moe
ten maken.
Luitenant Hill, die 2 dagen op Hinckler
voor Is, is gisteravond nog van Rangoon
naar Singora vertrokken om vandaag in
elk geval Singapore te kunnen bereiken.
Een nauwkeurige berekening van Kings-
ford's recordtijd Londen—Karatsji heeft
uitgewezen, dat de Oceaanvleiger den af
stand in 107 uur of 73 vlieguren heeft af
gelegd.
Luitenant Hill deelde gister te Rangoon
mede, dat hij van plan was te middernacht
zfin tocht te vervolgen. Het is n.1. volje
maan. Hij had gister al naar Bangkok wil
len vliegen, maar hij berekende, dat hij
die plaats niet meer voor het vallen van
de duisternis kon bereiken en daarom
was hij: te Rangoon geland.
Luitenant Hill gqbruikt op dezen tocht
zijn verlof uit den dienst om zijn ouders
in Queensland te bezoeken.
De luitenant-vlieger Hill is bij zijn
poging om Hinkler's vliegrecord naar
Australië te verbeteren, met sdjn vlieg
tuig te Akyab aangekomen. Hij zette
kort daarna sijti toeht naar Bangkok
voort. Hij is reeds vóór op den tijd van
Hinkler.
VLIEGONGELUK.
Vier dooden.
Het vliegtuig van den dienst Toulouse
Casablanca is bij Larasj neergestort.
Volgens de tot dusver ontvangen be
richten zijn de bestuurder en 8 passagiers
gedood.
EEN GEVAARLIJKE DALING.
De bekende vliegster Thea Rassche,
die Zondagmiddag bij een tocht boven
Berlijn reeds twee uur in de lueht ver
toefde, zag zich plotseling genoodzaakt
tot een noodlanding, doordat haar motor
weigerde. Zij koos hiervoor een nabij de
Avus, de groote autorenbaan, gelegen
sportterrein. Bü de daling sloeg de
rechtervleugel van het toestel tegen een
boom, de vleugel brak af, maar het toe
stel landde zonder verdere moeilijkheden.
Mevrouw Rassche kwam er met een paar
schrammen aan de hand al.
Onder de slachtoffers van het Engelsche
luchtschip was ook een Nederlander, na
melijk de zoon van den commandant van
het Leger des Heils in Ned.-Indië, William
Palstra. Donderdagavond is onder groote
belangstelling in het hoofdkwartier te
BandSoeng zijn nagedachtenis herdacht.
Er blijkt nog een persoon te zijn* die
ooggetuige van het ongeluk is geweest.
De man, Babouille, is een landilooper en
werd wegens strooperij door de politie ge
zocht. Vandaar dat hij zich versoholen
hield. Men heeft hem evenwel zijn straf
kwijtgescholden als -hij zich zou melden en
zou mededeelen wat hij. -had gezien.
De man vertelde, dat hij zich in dén be-
treffenxlen nacht om 2 uur op een heuvel
bevonden had in de onmiddellijke nabij
heid van de plaats van het ongeluk. Toen
hfi het luchtschip zag scheen1 het hevig
met den wind te worstelen. Het naderde,
hoewel de motoren op volle kracht werk
ten, slechte langzaam. Plotseling, vertelde
Babouille, daalde het luchtschip wat, het
scheen zich weer op te richten en' zonk
toen langzaam met den kop omlaag op den
grond. Het voorste deel kwam het eerst
met den grond in aanraking. Op hettzelfde
oogenbllik ontstond een oorverdoovende
ontploffing, in het voorsite gedeelte. En
dadelijk sloegen de vlammen uit het om
hulsel. Er volgden nog twee ontploffin
gen, die veel minder krachtig waren óbti
de eerste en het foeele schip ging in vlam
men op. Ik hoorde, zei de man verder,
hulp roepen, maar zag niemand naar bul
ten komen. Hoewel ik 100 meter van het
luchtschip af was, was de hitte ondragelijk.
Ik verloor mijn bezinning en ping er van
door, zoo gauw ik kon. Vlak voor het on
geluk was het luchtschip nog hel verlicht
Toen het op den grond! stootte, gingen de
lichten dadelijk uit en brak het schip in
het midden, terwijl de motoren nog eenige
seconden doorliepen.
Betreffende den lijkstoet door Londen's
straten valt te vermelden, dat deze meer
dan een uur onderweg is geweest. Langs
den weg stonden de vrouwen te snikken,
terwijl de mannen ten teeken van rouw
het hoofd bogen toen de stoet voorbijtrok.
De winkel9 hadden uit eerbied voor de
dooden gesloten. In geheel het land hin
gen de vlaggen halfstok en de radio was
den geheelen dag gestaakt tot aan den
avond. Elke legerwagen weid door vier
paarden getrokken en bevatte een onder
kransen en- bloemen 'bedolven- kist. Uit de
geheele wereld zfin bloemen gezonden, die
op vfiftden afzonderlijke wagens meegeno
men werden. In open auto's volgden de
premier en do ministers. Uren van tevo
ren was alle verkeer in dit deel van Lon
den stop gezet. Van Euston-station verliet
de rouwtrein Londen. Overal waar de trein
'anigs kwam, werd het werk gestaakt. De
boeren op het land. hielden de paarden in
en stonden stil tot de laatste wagen voorbij
was van dien specialen train.
Naar schatting stonden er 60.000 men-
sohen langs de wegen opgesteld om de
auto's te zien voorbijtrekken toen zfi naar
het verafgelegen kleine kerkhof te Car-
dington werden vervoerd.
De 48 slachtoffers van de ramp bij
Beauvais zfin Zaterdagmiddag dicht bfi
de groote luchtschepenloods te Carding-
ton, vanwaar zfi een week geleden bfi
storm en regen hun noodlottigen tocht
begonnen waren, op het St. Maiy-kerkhof
ter aarde besteld.
Toen do trein met de lijkkisten aan
het station Bedford aankwam, waren alle
winkels daar gesloten en de vensters
gedrapeerd.
In de lucht hoorde men het gesnor van
twee smaldeelen bombardeervliegtuigen,
die gekomen waren, om den dooden een
laatsten groet te brengen. Tusschen een
haag van meer dan 50.000 menschen door
bewoog zieh de rouwstoet langs den weg
naar Cardington. Achter de 48 wagens
liepen de nabestaanden, de vertegen
woordigers van de overheid en van tal
van corporaties, voorts de vertegenwoor
digers van de luchtvaart uit het buiten
land, o.w. dr. Eckener en kapitein ygn
Schiller.
Op het kerkhof werden de kisten in
vier rijen van twaalf in het groote ge
meenschappelijke graf neergezet, waarop
zioh spoedig een berg van kransen en
bloemtuilen opstapelde.
Drie salvo's knetterden en toen sshalden
de militaire trompetten bun afscheids
groet.
Hiermee was de plechtigheid geëindigd.
DE OCEAANVLIEGER8 BOYD EN
OONNOR IN LONDEN.
De tuBBchanlanding op de flgttly-
eflanden.
De oceaanvliegens Boyd en Connor ZIJn
Zaterdagmiddag op de ScAüy-elfamden op
gestegen en om 4 uur op het terrein van
Croydon geland, waar echter slechts ge
ringe belangstelling bestond in verband
met de begrafenis te Cardington.
Kapitein Boyd vertélde, dat hij voort
durend slecht weer had gehad, maar ge
lukkig goeden wind.
Haven van Nieuwedlep.
iz Oct 1930.
Aangekomen van HarlLagen en vertrokken
naar Londen Eng. s.a. „Groningen".
Aangekomen van Gota en vertrokken naar
Charleston het Letlandsche ».s. „Victoria".
13 Oct
Aangekomen van Londen en vertrokken
naar HarLingen Eng. ».s. „Leeuwarden".
KAPITEIN BORREN TOT EEN DAG
VEROORDEELD.
Den Haag, 14 Oetober.
Het Hoog Militair Gerechtshof heeft
kapitein Borren veroordeeld tot een dag.
De eisch was vijf dagen.
WOONWAGEN BIJ DOETICHEM
VERSPLINTERD.
Doetinchem, 14 Oetober.
Gisterenavond is de woonwagen van
Van Koenen uit Enschede, nabij de ves
ting te Doesburg door een goederentram
aangereden en totaal versplinterd.
Een jongetje van vier jaar was op slag
dood, drie andere inzittenden kwamen
met de schrik vrij. De conducteur van de
tram, de heer Wissink uit Terborg is ge
wond