riL Radiografisch Weerbericht ©Toomvö&rT tericfiTe r GEILL. ZONDAGSBLAD SACHSEN SMEERWORST SPOORSTRAAT 122 TELEFOON 330 BEN INGEWIKKELDE GESCHIEDENIS. Dit Is do ingewikkeldste geiehiedenis Tan de laatste weken; gij moet maar een beetje bedaard lezen en ons bij voorbaat exuseeren wanneer wij al en toe even de kluts kwijt raken. Een week ol vier geleden werd uit de rivier bij Saarbrücken bet lijk van een jongen man opgehaald. Een Saarbrücker meende het lijk van zijn zoon te herken nen, die een dag ol tien geleden uitge gaan was om te baden en dien men sinds dien niet meer gezien had. De autoritei- ten gaven dus het lijk vrij en de toebe reidselen tot de teraardebestelling werden getroffen. Echter werd nog denzelfden dag wederom het lijk van een jongen man opgehaald; bij den vader, Öie toch al niet heelemaal zeker geweest was, ont stond nu twijfel en hij besloot opnieuw naar het lijkenhuis te gaan. Daar ge komen kwam hij tot de overtuiging dat hij zich de eerste maal vergist had; dit was het lijk van zijn zoon. Maar ook voor het eerste lijk kwam zich iemand aanmelden, de stadsarbeider Scholl, wiens zoon al bijna twee weken zoek was. Hij herkende met stelligheid zijn zoon en nu waren dan eindelijk de autoriteiten uit de moeieljjkheden. De beide slachtoffers van de gevaarlijke rivier werden op één dag begraven. Ült. Dat denkt u maarl Daar komt me e< n dag of zes later de doodgewaande xoon van den stadsarbeider gezond en wel het huls binnenstappen 1 Voor zijn verdwijning had hij een zeer duidelijke verklaring; In het naburige Trier had hij zich schuldig gemaakt aan eei of and re overtreding die hem acht dagen hechtenis kostte en dat had hij voor zijn ouib-rs willen yerbeimclijken.Erhecrsohte vreugde in de eenvoudige woning I Maar slechts kortl De jonge Scholl was name lijk in een begrsftnisfonds geweest en do vader had daag;: na de teraardebej 6telling de uitkeering in ontvangst ge nomen. En dat geld moest hij nu weer teruggeven. De vader, wiens doel geweest was, zijn kind een waardige begrafenis te geven, had daardoor veel grooter be drag uitgegeven dan hij van het fonds ontving en hij was met den besten wil van den wereld niet in staat het geld terug te betalen. Men ried hem aan zich tot het stedelijk bestuur te wenden en het geld van de teraardebestelling terug te vorderen, omdat het gemeentebestuur Immers verantwoordelijk was voor de onkosten van het begraven van een on bekende. Maar het stedelijk bestuur zei dank je feestelijk; als wij voor de ter aardebestelling van een onbekende had den moeten zorgen, zouden we het heel wat goedkooper gedaan hebben. Een gedeelte wilde de stad dus wel bijdragen, maar in geen geval het geheele bedrag. Men is het nog niet eens en die aange legenheid moet dus nog geschikt worken. Niet de eenigei De jon je Scholl. die dan officieel dood wes naar blakend gezond door de stad liep, was bij een arbeidersvereniging aangesloten ge weest en do stipte fiscus hrid van zijn loon geregeld de belastingpenningen voor hot verzekeringsfonds afgehouden. Scholl Jr., die werkloos was, ging zich nu aanmelden voor steun, maar hoorde dat hij dien niet krijgen kon, aangezien in de ambtelijke lijst wel degelijk stond dat hij overleden en den zooveelsten September ter aarde besteld is. Wie nu de doode Is, die door deze misverstanden een keurige teraardebe stelling gehad heeft met een treurstoet en een dominee erbij, weet men tot dus verre nog niet. GOED VOORBEELD DOET GOED VOLGEN. Langzaam liet J-osie, onze Aimsfcetrdaim- aobe logé, zioh door baiar free-wheel van 't Havenhoofd af naar beneden glijden, daarna, poddeldle 'Zij, behoedzaam over <ie steiger. Belboedzaam, want do toreode pdiamiken vertoonden aan weerszijden groot© gapingen. Brrr! govaiarlijlk toch, huivende ze, en boog zioh over haar stuur, om er tuasdhendOoir do zee te zien klotsen. Nee, gevaarlijk was hot eigenlijk niet, alleen anaax voor haar fiets, zij zelf zjou evenals het stuur en 'hot zadel boven de steiger uit blijven steken. Maar verondier- stel hot belachelijke van de situatie^ zoo'n onverwachtsch ritje op 't havenhoofd, zij, een dame.Ineens hoorde ze een eigen aardig gebrom boven haar hoofd, ze Luisterde terwijl ze haar stuur aandachtig in bedwang hield. tersluiks keek ze angstig opwaarts. Maar.wat was dat? Een vliegmachine 1 een vliegmachine! Er bestond geen fiets meer en geen steiger; al haar aandacht ging naar dat wonder lijke ding boven haar koofa. Maar het was ook een echte; niet zoo een aan een draadje, een echte vliegmachine. Ze zou het, zoodra ze in Amsterdam terugkwam, vertellen. Zou het een Fokker zijn? Ze snoof wijsgeerig in de lucht. Ze moest toch ook verstand van. die dlingen gaian krijgen. Ja! 't was een Fokker. Beslist het is een Fokker. Als dat geen Fokker is, dan.maar mijn hemel, of liever hel.nee ook niet, ze wist met waar zo naar toe ging, er gebeuirdle iets met haai Wat wist ze niicit, wist het nog niet, toen ze geheeil ongedeerd weer op haar beerum stond, en naar de haven tuurde, schijn baar 'heel gewoontjes of ze de Texedsche boot opwachtte, doch in werkelijkheid stond deze Joseflne als Napoleon op het eiland Sint Helena in de verte turend met die vraag, hoe komt iemand van mlijn waardigheid hier zoo te land? Een ge brom boven haar hoofd vernelderde een oogenblik haar denken. Haar gedachten, die Fokker-waarts gestegen waren, daal den nu weer tot hun oorspronkelijken staat terug. Juist! ze zat op een fiets. en die fiets?... ja precies zooals ze ge dacht hadnee toch niet, want ze stond en ze moest, als haar overdenkingen waren uitgekomen, zitten. En haar fiets? Nee, niet alleen het zadel en het stuur staken hoven de steiger uit, maar ook bijna het geheele achterwiel dat haar uit dagend aankeek. Ze had niet aan de trap pers gedacht, wat domdoch meteen ontdekte ze met schrik dat het voorwiel bijna geheel verdwenen was. Juist! daar door kreeg ze dat gevoel of ze naar de hel ging. Toch heelemaal niet naar, nee! Ze moest het eerlijk bekennen, ze had wel een prettig gevoel daarbij gekregen. Gek toch, als je met een lift naar he neden gaat, krijg je zoo'n griezelige schok, maar dat kwam zeker omdat je met je beenen regelrecht naar beneden ging. Het was nu haar hoofd geweest dat het eerste hellewaarts was gegaan. En haar beenen? O, lieve hemeldit kwam ze haar leven lang niet te boven," wat een vertooning, een dame op het havenhoofd op haa{ hoofd, en haar beenen?Ze keek weer zeewaarts, nu meer in de hoop daar geen levend wezen (behalve dan de pietermannen en kabeljouwen, die zich niet bekommeren om mooie witte kantjes, die dien tijd nog in de mode waren) te ontdekken, die deze vertooning gezien konden hebben. Toch was ze wel trotsch op haar lingerie, maar zoo! en... vooral niet voor heeren. Steels keek ze naar de aanlegplaats van de Texelscho boot. Daar stonden de heeren. Visoh-, groenten- en melkboeren. O, neel gelukkig niet, die hadden niets gezien. Ze keken vol aan dacht naar de boot, die aan kwam stoo- men. Daarna ging haar blik naar het raam van Hotel „Den Burg". Zaten daar niet een paar zee-officieren? Zouden ze het gezien hebben? Angstig bestudeerde ze hun manier van eten. Nee, dan zouden ze meer afgeleid zijn. Met een verlicht hart keerde zo zich nu naar het fort op Oost-Batterij stond een geheel batal- ze evenals haar fiets, maar dan geheel, door den steiger willen zinken. Want... op Oost-Batterij stond een geheel battal- WETENSWAARDIGHEDEN. Weet u, vraagt Het Tabaksblad, dat In 19*29 in Nederland lö.OOO sigaren 'Jon van het zooveelste regiment en die werden verkocht in do gewichtige prijs-sprongen van hun eene been op het klasse van 2 tot 5 gulden „per stuk' daartegenover 143 millioen stuks tegen 5 cent per stuk. De 6 cents sigaar haulde 285 millioen stuks, 8 oents 205 millioen, 10 cents sigaar 258 millioen en 12 cents slechts 25 millioen. Van 16—25 cents circa 6 millioen, hetgeen zeggen wil: dat sigaren van 6 tot 10 cent het moest andere, klapten ïn hun handen, en zwaai den met hun kwartiermutsjes, haar dui delijk makend hoe mooi of ze die ver tooning vonden. Rampzalig stond ze daar. Wat moest ze doen? Het liefst was ze weggeloopen. Maar de flets dan? Hij was niet eens van haar. O,.-wat een toe eens vreeselijk aantrok. Als zoo iemand wilde, overlegde ze, zou hij dat heele stel letje daar op water en brood kunnen zet ten, alleen, omdat ze haar uitlachten ter wijl ze op haar hoofd stond. „Vindt u dat nou een manier van doen?" Ze keek uit dagend naar het minderwaardig bataljon, dat, (hoe was het mogelijk?) ondanks hun hooge baas, zich even clownachtig bleven aanstellen. ,-,Zegt u nu zelf eens, is dat niet minderwaardig, zoo te lachen als een dame valtik bedoel, als haar een on geluk overkomt?" „Jajaeh't komt niet te pas". De aangesprokene sjor de haar fiets uit z'n benarde positie, en bekeek, terwijl een vluchtig rood z'n kaken kleurde, aandachtig de verschillen de onderdeelen. Dat kwam natuurlijk van schaamte, veronderstelde Josie. Hij was in ieder geval de militaire papa van dat on behoorlijke stelletje. Maar ze was met z'n bescheiden bevestiging niet tevreden. ,Jk vind dat zooiets gestraft moet wor den". „Gestraft?!... Hij keek haar ver baasd aan. „Dat ziet er dan leelijk voor mij uit, dame! Want, het spijt me, maar ik moet het eerlijk bekennen, ik heb zelf ook eventjes gelachen!" Noorder Kustkraaltje. Burgerlijke Stand van Den Helder. van 2122 October. ONDERTROUWD: J. Jonker en G.-M. Stam; C. J. Brouwer en G. P. Molenaar; W". Nak en M. O. Rens; J. Petrus en G. P. v. Tol; J. Koot) en J. Kramer; J> Koning- stein en P. Molenaar; H. G. Weidema en C. F. Wolter». GETROUWD: P. C. Smit en M. H. Charmes. BEVALLEN: N. C. BulderBakker, z. OVERLEDEN: A. C. Nanning»—Plat voet, oud 79 j. Naar waarnemingen verricht In den morgen van 23 October. Medegedeeld door het Kon. Nederlandsch Meteriologische Instituut te de Bilt. Hoogste stand 769.5 La Coruna. Laagste stand 728.9 Vestmanör. Verwachting: Meest matige, tijdelijk, wellicht krachti ge, Z. tot W. wind, zwaar bewolkt of be trokken, met tijdelijke opklaringen, regen buien, weinig verandering in tem peratuur. Marine-berichten. vallen onder de koopkracht van onze be- stand! Geen soldaat dorst ze meer aan- volking en een 12 cents sigaar al „luxe" begint te worden en sigaretten vinnige concurrenten van de sigaar zijn, want: dat in 1929 maar eventjes 3100 millioen sigaretten gerookt zijn -en de ll/a cents sigaret mee 975 millioen het record slaat dan volgt de llU cents met 832 millioen» d-* 2 cents met 700 millioen, „slechts'' 175 millioen haalde de 1 cents sigaret. Wat de statistiek niet zegt, is: dat alle sigaretten maehinaal gemaakt zijn. Het b^iioodigde papier is gemaakt op rollen (bobiues), welke op de machine afge wikkeld worden. Zoo'n rol bevat 1650 meter. Daar zoo'n rol sigarettenpapier' circa 20.000 sigaretten levert, zijn er voor de productie van 3100 millioen sigaretten 150 duizend rollen papier noodig, wegende circa 1.9 kilt per rol. Een totaal gewicht van circa 286.000 kilo. Met dé emballage mede, la voor het vervoer noodig een trein van 80goederenwagons. Wij wedden dat u verbaasd is, wat al dat gezamen lijke dunne sigarettenpapier nog weegt. Een even verbazingwekkend getal als het bedrag dat onze bevolking in 1929 weg- pafte, n.1. 173 millioen gulden. Haven van Nieuwediep. 22 Oct. 1930. Het politievaartuig „Vulcanus" is in de ha ven aangekomen met een zieke aan boord. Vertrokken naar Grimsby de motorschoener .Ade- laar", als bijlegger van JCoafo" ia de haven macht over die anderen, die haar hadden ■m— liggende. durven uitlachen, wat ze zich nu weer in kijken. Ach! nee, ze keek ook geen sol daat meer aan, niet uit schaamte (want ze moest nu eenmaal haar belachelijk figuur redden en dat kon je niet doen door je te schamen) maar om de eenvoudige reden dat ze lucht voor haar waren. Ze snoof minachtend, stak haar neus in de hoogte. Soldaten telden niet mee. Wat kon het haar schelen of ze voor die menschen op haar hoofd of op haar beenen stond. Men schen? dat waren ze niet eens, stond toch duidelijk op hun spoorkaartje, voor het vervoer van vee en soldaten; nog iets minder dan half geld. Misschien kwam er nog eens een tijd dat ze in hun mensche- lijken staat weer terug konden komen. Na de mobilisatie bijvoorbeeld. Maar op het oogenblik hoefde ze net zoo min wat om de aandacht van een soldaat te geven, als om die van een bruinvisch, die toe vallig een buiteling boven water maakte, of een krab die haar buiteling vanaf de steenenglooiïng, waar hij tegen opge kropen was, had gadegeslagen. Ze boog zich onverschillig over haar fiets, en pro beerde hem met moeite er uit te sjorren. „Met uw verlof, dame!" hoorde ze ineens een mannenstem zeggen, „ik zou u gaarne van 'dienst willen zijn". Ze keek op en blikte in het vriendelijk gelaat van een landmacht-officier. Het was een „hooge", ontdekte ze verrast, verrast niet zoozeer om de hoffelijkheid die zoo'n „hooge" haar bewees. Maar het weten van z'n HET BEVEL OVER DEN KRUISER „SUMATRA". Aneta meldt, dat aan kapt.-ter-zee C. J. E. Brutel de la Rivière ontheiTing is ver leend van zijn commando over den krui ser „Sumatra" en met dit commando be last is kapt.-luit.-ter-zee J. van Reede, tot kort geleden Directeur der Hoogere Marine-Krijgsschool te Den Haag. Hr. Ms. politiekruUer Vulcanus Is, onder bevel van luit. ter zee ie kl. der mariae-rcservc J. M. Moerdijk, van Nieuwediep naar de Noordzee vertrokken tot bet hervatten van bet toezicht op de viucherlj. Off. van adm. ie kl. der zeemacht W. Baar», onlang9 uit Oo»t-Indië teruggekeerd, ia ge plaatst bij de Onderzecdienstkazerne te WU-* lemsoord. De minister vm koloniën .heeft luit. ter zee ie kl. W. H. Tetenburg en den onlang» tot doctor in de technische wetenschappen aan de 'Technische Hoogcschool te Delft bevorderden werktuigkundig-Ingenieur Ch. P. M. M. Bo- gaerts, ic luit. van de inf. van het Ned.-Indi- sehc leger (vlieger) opgedragen, het eerste internationale luchtveiligheids-congre», dat in December tc Parijs wordt gehouden, bij wonen. Officier van den marine-stoomvaartdienst 2e kl. A. J. Krom, onlangs uit Oost-Indlë teruggekeerd, is geplaatst bij de onderzeedlenstkazerne te Wil lemsoord. Luit. ter zee 2e kl. M> S. Wijte-ma, onlangs uit Ooat-Indil' teruggekeerd, i» te Rotterdam ge plaatst bij de gereedmaking van torpebout- Jager Van Nes op Burgerhout's machinefabriek en scheepswerf. Een transport van 4 onderofficieren en 47 min deren der zeemacht zal 2 December met de Johan van Oldenbarnevelt uit Amsterdam naar Oest- Indië worden uitgezonden. BEHOUDENS ZEER BIJZONDERE OM STANDIGHEDEN is aan ondervolgende personen vergunning verleend naar Nederland terug te keeren: Per s.s. Patria, 22 Oct. van Priok: Off. van den M.S.D. ffe kl. H. van der Brugge. Per s.s. P. C. Hooft, 29 Oct. van Priok: Off. van adm. 2e kl. J. C. Beugelink, luit. ter zee ie kl. F. H. Agterbo», off. van den M.S.D, 2e kl. F. J. de Hoop. Per s.s. Insulinde, 3 Dec. van Priok: Off. van admt 2e kl. L. C. R. Hornitig, luit. -ter zee 2e kl. G. A. Boeghorn. Per s.s. Indrapoera, 25 Febr. van Priok: Luit.-kolonel der mars. H. Baron van Hemert tot Dhtgshof. Van onderstaande personen is die aanwijzing om naar Nederland .terug.te Keeren- ingetrok ken: Mar. ie kl. H. Meijer J. van Oldembarnevelt, 1 Oct. van Priok. Kwartiermr. G. Hijman Kon. der Ned'. 12 Nov. van Priok. Off.-vlieger 2e kl. E. A. Brunner Tjerimai, 24 Sepit. van Priok. Ondervolgende schepelingen) zijn den I5en Oct. per 3.s. Chr. Huijgen» uit O.-I. in Neder land teruggekeerd1: Schipper A. J. de Boer, maj.-konst. J. de Groot, maj.-monteur H. G. van de Water, serg.-kok C. Jansen, korp.-kok J. van der Meer, kwartiermr. iP> Houitermam, korpu telegraf. W. de Wit, maj.-ziekenverpl. J. J. van Kessel, matroos 3e kl. J. H. Soer, maj.- macht. A. van der Stel, mar. ze kl. P. Vonk. 'Met ontslag uit den: zeedienst: 23 Oct.: loonporaal-vlieger O. Boersma; id. J. W. van Hensbergen. Ondervolgende onderofficieren zijn aange wezen om den 3oen December a.s. per s.s. Koningin der Nederlanden naar O.-I. te wor den uitgezonden,:' Schipper J. W. Bo.1 serg.-macht. J. A. Boeije, serg.-schrijver C. G. Hartendorp, serg.- monteur N. L. van der Raaij. Ondervolgendle schepelingen zijn aangewe zen om den 24em December a.s. per s.s. Si- bajak naar O.-I. te wonden uitgezonden: Schipper S. C. van der Gaag, bootsman A. Brans, serg.-vliegt uigin aker P. H. Ou w er- kerk, id. W. F. J. Kemper serg.-tclegraf'at C. A. J. Erkens, bootsman C. M. Aveling, «erg.- macht. C. Blok, korp.-macht. A. Augustin, P. C. Buisman, F. den Dekker, W. H. Scha ff, stoker-olieman J. C. Legemaate, M. Dooije- wcend, korp.-monteur D. van Hetercn, G. D. Keijtenberg, A. A. Kardol, G. Garson, J. W. Blom, H. L. G. Bossong, H. G. Ever'nrd, konp.-schrijver J. N. de Man, matr.-schrijver H. H. Lok, barbier T. A. J. Sassen, koTp.- vliegtuigmaker H. K. Maagdelijn, kleermaker C. L. den Herder, korp.-montcur A. J. Hars- veld, korp.-macht. W. van der Groef, matroos 2t kl. H. G. van den Boogaard, id. P. T. Bugter. id. J. W. G. Bult. Majoor-monteur C. G. Vermeulen 17 Npv. geplaatst bij afbouw O 12. 27 Oct.: maj.-torpedomaker D. A. C. de Maagd van Schorpioen naar afbouw van Nes. 29 Oct.: serg.-torpedomaker W. J. Rijntjes van afbouw van Nes naar Schorpioen. 10 Nov.: serg.-monteur H. F. A. Wagmer van Medusa naar Wachtschip Vlissingen. Ondervolgende onderofficeren worden den len Nov. overgeplaatst van de Mok naar de Kooij: Serg.-konstabel A. Feenstra, serg.-monteur M. A. Andewijn en J. T. de Vries, oppcr- vliegtmr. J. W. Tangerinck, serg.-vlicgtuigm, H. F. van de Beek, J. Kiljan, A. J. Daniels, H. Moses, E. G. Duin, T. Ruiten en L. P. Wa- ge, serg.-macht. J. H. de Rooij. Nov.: schipper J. W. Bo), serg.-kok M. Ouwerkerk van de Mok naar Wachtschip Willemsoord. Nov.: maj.-monteur P. Brik en serg.- monteur E. Hilleniu» van de Kok naar O.xeed.- kaz. De majoor-tchrijver H. Vos is at Oct. per s.». J. P. Coen naar O.-I. uitgezonden. 30 Oct.: serg.-macht. J. A. de Boeije en A. ven Zoe»t van Gelderland naar Wacht»chip Willemsoord: id. F. A. Boerman van Gelder land naar de Kooij; id. P. W. vaa rfiersen en C. de Vries van Gelderland naar O.zced.kaz. Ondervolgende officieren, allen dienende op he>t Vliegkamp de Mok, worden 1 Nov. ge plaatst op Hr. Ms. Vliegkamp de Kooij: Luit ter zee 2e kl. N. Guillonard, off.--vlieger 2e kl. F. Bakker en J. Kranenburg, id. 3e kl. W. Grandia, L. F. Hesselink, L. M. Goedhart, J. Pleij, T. H. J. Copper.s, L. A. H. Rombeek en E. Martare. Met groot-verlof. De dienstplichtigen van dc zeemacht, inge lijfd op 25 en- 26 Februari 1930, worden op 34 October a.s. weder in het genot van groot verlof gesteld. Legerberichten. Te 's-Gravenhagae i9 op 69-jarigen leeftijd overleden de gepensionneerd luitenant-kolonel der artillerie A. van Toornberg. Bij K. B. is benoemd bij hot wapen der genie, tot reserve-kapitein de reserve- ie lui tenant Ir. J. A. P. A. de Lange van het reg. genietroepen; zijn benoemd tot reserve-officier van ge zondheid der 2c kl. de vaandrigs A. J. M. Lochman, A. W. Mi Pompen en J. Engel, allen arts. De groep dienstplichtigen lichting 1924 van het I reg. huzaren, die op 1 October 1930 zijn overgeplaatst naar dc treinafdeeling der II artillerie-brigade, thans voor herhalingsoefe ningen onder dc wapenen, zullen op 8 Novem ber a.s. in het genot van groot verlof worden gesteld. LEVERINGEN. Do levering van do o.a. voor het garni zoen Den Helder benoodigde suiker is door den Minister van Defensie opgedra gen aan do N.V. DinkeJoord t© Stampers- gat. Stoomvaart Mij. N«derland. Riouw, ai Oct. te A'dam. Tabinta, u., 18 Oct te Penang. Talisse, t., pass. 20 Oct. Perim. Johan van Oldenbarnevelt, t., 22 Oct. te Genua. Koningin der Nederlanden, u., 2X Oct. te Sa- bang. Marnix v. St. Aldegomde, u.; 22 Oct. v. Genua. Tanimbar, u., 22 Oct. te Genua. J. P. Coen, u.. 22 Oct te Southampton. Poelau Tellc, u., 22 Oct. te Sabang. Radja 22 Oct. te Batavia. Rotti, t, 22 Oct. te Suez. Kon. N«d. Stoomboot Maatschappij Ares, 21 Oct. v. Algiers. Ariade, 21 Oct. v. Piraeus. Deucalion, 21 Oct. te Mutzuna. Haarlem, t., 21 Oct. v. Cristobal. Nickerie, t., 21 Oct. v. Madeira. Odysseus, 20 Oct. te Danzig. Stella, 21 Oct. te Stamboul. Triton, 21 Oct. v. S. Domingo. Vulcamus, 21 Oct. te Malaga. Alkmaar, u., 20 Oct. te Tocopilla. Aurora, 22 Oct. n. Hamburg. Baarn, u., 20 Oct. te Guayaquil. Barneveld, 23 Oct. te Rotterdam verwacht. Brielle, t., 20 Oct. te Autofagasta. Colombia, nieuw motorschip, 22 Oct. v. Rotterdam te Amsterdam. CriJnssen, 23 Oct. v. Hamburg te Amsterdam. Ganymedes, u.. 22 Oct. te Barbados. Iris 22 Oct. v. Bilbao n. Santander. Juno 22 Oct. n. Hamburg. Oranje Nassau, u., 22 Oct. v. Dover. Rhea 18 Oct. te Kingston. Trajanus, u., 22 Oct. te San Juan, de Porto Rico. Ajax, 20 Oct. v. Barcelona. Clio, 20 Oct v. Krioneri. Cottica, IQ Oct r. Curaqao. Eos, 30 Oct. v. Bari Euterpe, 20 Oct. v. Lissabo®. Irene, 20 Oct. v. Gibraltar. Nereus, 20 Oct. te Gothenbu®». Pcrseus, 20 Oct. te A'dam. T.heseus, 30 Oct. v. Aalborg. Vukanu'9, 20 Oct. v. Carthagena. Zeu's, 20 Oct. v. Gibraltar. Boskoop, t., 19 Oct. v. Mollendd. Merop«e, pass. 20 Oct. Gibraltar. Prins Frederik Hendrik, 21 Oct. te Paramaribo. Simom Bodivar, 21 Oct. v. A'daim. Telamon, 21 Oct. v. Aldam. Kon. Holl. Lloyd. Rijnland, 21 Oct. v. A'dam. Waterland, 22 Oct. te A'dam. Zeelandia, t, 21 Oct. v. Las Palmast Flandria, u., 21 Oct. v. Santo*. Gelria 22 Oct. n. B. Aycrs. Drechtcrland', t, pass. 21 Oct. Fernrado Noronha. Orania) t., 21 Oct. r. Rio Janeiro. Zaanland, 22 Oct. v. A'dam. Kon. Paket vaart maat schappij. Le Maire 19 Oct. te Hong-kong. N. Zeeland, 20 Oct v. Singapore. Halcyon Lijn. Stad Dordrecht, 20 Oct. te Villa Constitucion. HollandAfrika Lijn. Grijpskerk, 21 Oct. v. Kaapstad. Aldabi, t., 21 Oct v. East London. Giekerk. t, 21 Oct. v. Ger.ua. Küpfontein, t, 21 Oct. te D?.r-es-Salaam. Springfontein, pass. 22 Oct. Vlissingen. Billiton 22 Oct. te Amsterdam. Meliskerk 22 Oct. n. Hamburg. Nijkerk. u., pass. 21 Oct. Dungeness. Rictfooitein, u., 21 Oct. te Mombassa. Sumatra, u., 20 Oct. v. Lorenzo Marqué». HollandAmerika Liin. Dintelidijk, 19 Oct. v. Los Angeles. Maasdlam, 18 Oct te Tampico. Noordcrdijk, pass. 21 Oct. Lizard. Vo'lendiaim, 20 Oct. te New York. Lochmonar, 18 Oct. v. Cristobal. Damsterdijk, 18 Oct. v. San Franclsco. Lochkatrine, 20 Oct. te Portland (Ore). Nebraska. pass. 21 Oct. Dungeness. Parana. 20 Oct. te Colon. Moerdijk, 21 Oct. te Los Angeles. Noorderdijk, 22 Oct. te R'dam. Veendam, 20 Oct. te New York. HollandBritsch-lndië Lijn. Kieldrecht, 21 Oct. ta Hamburg. Koudekerk 22 Oct a. Bombay. Streefkerk 22 Oct v. Hamb. naar Rotterdam. Sembllan 21 Oct v. Rangoon. Stadsdijk, tt., pass. 22 Oct. Gibratlar. Texel, a, pas». 21 Oct. Perim. HollandAustralië Lijn. Ameland, t. 21 Oct. v. Sydney. Arendskerk, u., 21 Oct. v. Antwerpen. Holland—O.-Arië Lijn. Oldekerk, 21 Oct. te R'dam. Gemma, t., 22 Oct. v. Colombo. Rondo 22 Oct. naar Rotterdam. Holland—West-Afrihn Lijn. Amstelkerk, 21 Oct. v. A'dam. Gaa#tcndijk, 21 Oct. v. A'dam. Maaskerk, t., 19 Oct v. Lagos. Reggestroom, 19 Oct. v. Takorsdl. Java—New-York Lijn. City of Salibury, pass. 20 Oct. Perim. Sinqkep 19 Oct. te Phlladclphia. Kota Raidja, pass. 21 Oct Santa Maria. Medan, 19 Oct. v. Belawnn. Java—China— Japan HJn. Tjibesar, 19 Oct. v. Shanghai. Tjibodas, 19 Oct. v. Sbanghai. Tjimentang, 17 Oct. te Batavia. Tjikarang, 20 Oct. te Shanghai. Tjileboet 20 Oct. n. Muntok. Tjlliwong 21 Oct. te Shanghai. Tjisaroea 21 Oct. n. Dalren. Tjitaroom, 19 Oct. v. manilla. Java—Bengalen Lijn. Bondowoso, 18 Oct. te Belawan. Rotterdamsche Lloyd. Deli, t., pas». 22 Oct Ouessant Insulinde, u., 21 Oct. v. Gibraltar. Kedoe, t., 21 Oct. r. Makalla. Tapanocli, 18 Oct v. Batavia. Tjerimai, t., 24 Oct. te R'dam verwacht. Kota Gede, t., 21 Oct v. Colombo. Kota Baroe 22 Oct. n. Batavia. Patria 22 Oct. n. Rotterdam. Kota Pinang, u., 21 Oct. v. Port Said. Tosati, t., 19 Oct r. Perim. Rotterdam—Zuid-Amerika llljn. Alcyone, t., 18 Oct. v. Montevido. Aludia, u., 18 Oct. te Montevideo. Stoomvaartmmat»«eapplJ Oa Antenor, 19 Oct. te Shanghai. Autolycus, 19 Oct. v. Shanghai Eurymedan, 18 Oct. v. Belawan. Orestes, 19 Oct. v. Yokohaima. Patroclu9, pas». 20 Oct. Perim. Calchas, 21 Oct. v. Singapore. Clytoneus 21 Oct. n. Batavia. Eurybates. 21 Oct. te Port Said. Mentor 22 Oct. n. Yokohama. Stentor, 20 Oct. v. Padang. SPORT. 't Zand. Geel Rood I heefj jJ. Zondag een competi tiewedstrijd gespeeld tegen Wognum I te Wognum, en aldaar verloren met 23. Geel Rood II speelde Zondag op eigen ter rein een vriendschappelijken wedstrijd om een verg. zilv. medaille tegen Zwaluwen II van Anna Paulowna. De uitslag dezer fijn gespeeJden kamp welke omdat de eindstand gelijk was nog een kwar tier was verlengd, was en bleef 1x. De medaille is, daar er niet om is geloot, niet toegekend. A.s. Zondag hebben we op het G. R.-terrein een comp. wedstrijd tusschen G. R. I en Zwa luwen I. Aanvang 1 uur. ONS bevat deze week o.a. Een markante photo van het New Yorksche verkeer. Mooie photo van de Belgische kroon prinses. Goesche boeren ter markt. Gezellige lectuur.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1930 | | pagina 12