T ucfT>
00ST-INDIË.
GEMENGD NIEUWS.
HET GRATIE-VERZOEK VOOR
KAPITEIN BORREN.
Namens de onderteekenaars van het
request inzake gratie-verleenSng aan kapt.
Borren, wordt het volgende gepubliceerd:
Nu kapitein Borren om begrijpelijke
redenen er van heeft afgezien, zelf gratie
aan te vragen, hebben enkele personen,
waaronder ondergeteekenden, besloten
aan Hare Majesteit onze Koningin voor
hem, Borren, een verzoek om gratie in
te dienen.
Dit request moet uiterlijk Maandag
avond zijn ingediend. De tijd ontbreekt,
om op dit request een groot aantal hand-
teekeningen te verzamelen. Dat is echter
ook niet noodig.
Wanneer het request maar eenmaal is
ingediend, kan later volgen een lijst met
hankteekeningen van hen, die gaarne
zouden hebben willen teekenen indien
zij daarvoor de gelegenheid hadden ge
had.
Wij verzoeken al diegenen, die, tot
teekenen gerechtigd, adhaesie met onze
actie willen betuigen, daarvan door toe
zending van hun handteekening aan een
der ondergeteekenden te doen blijken.
G. H. O. W. van der Vogel,
Oud-Ma j. Int. tit., Sleedoornstr. 28.
E. Eisenberger, res-kapt.,
Regentesselaan 81.
D. H. van der Zee, res.-maj.
der infL. v. Meerdervoort 226,
allen te 's Gravenhage
Het Handelsblad noemt het verzoek
>een redelijk verzoek*. Het blad schrijft
o. a.
Achter kapitein Borren staan de oud
'n Hevea-Product.
Vraagt het Uw schoenmaker
Sprekers tweede critiek is, dat de mate
riaal-reserve in een tienjarige periode niet
volledig zal kunnen worden afgebouwd.
Voorts zullen drie O-booten, de O. de
O. 7 en O. 8 niet meer voor verhooging in
aanmerking komen, daar tegen het einde
van de bouwperiode slechts de O-booten
tot 1925 kunnen zijn vervangen. Eindelijk
dienden de flottieljeleiders wat meer stuk
ken van 15 cm. te krijgen.
Dit plan is intusschen voldoende elas
tisch om een paar millioen meer voor een
grooteren kruiser beschikbaar te stellen.
De heer Van de Bilt (r.-k.) wenscht
het standpunt der katholieken ten opzich
te van deze materie nog eens uiteen te
zetten. Er is zeker geen meer vredelieven
de dan de katholieke. Dit vloeit uit haar
beginsel voort. Als wij stemmen voor
defensie-uitgaven, dan is dat in het belang
van orde en rust. Wij beschouwen deze
uitgaven als die voor justitie en politie,
die nu eenmaal, helaas, niet te vermijden
zijn. De militaire uitgaven moeten beperkt
blijven tot 'het noodzakelijke, zegt het ka
tholiek program. Doch dat noodzakelijke
moeten wij dan ook voteeren. We erken
nen ook voor den Staat het recht van zelf
verdediging. We zijn voor gelijktijdige
ontwapening van alle landen, doch niet
voor eenzijdige ontwapening. In dit op
zicht zijn de buitenlandsche sociaal-demo-
ministers Lambooy en Koningsberger als I cra^en met ons eens. Men zegge niet:
schuldig aan gebrekkig beleid, en aan xederland is een klein land. Het is_n°£
die onderschatting van de betoekenis van altijd de derde koloniale mogendheid. AÏs
onze West, die helaas ook onze volks-1 Nederland en Indië onbeveiligd zouden
vertegenwoordiging maar al te veel be- 2jjn> <jail Zouden deze juist een gevaar op-
heerscht. In zooverre gaat ook ons par- leveren voor den wereldvrede.
1 -inent niet vrij uit. (Jok daar heeft het
veel ie lang gemangeld aan belangstel
ling voor onze West-Indische gebieds-
deelen.
Maar naast kapitein Borren en
boven hem stond als opperbevelhebber
qualitate qua gouverneur Fruytier, die
voor het Hoog Militair Gerechtshof ech-
Wü achten een vloot voor Indië nood
zakelijk voor verdediging en voor vlagver
toon. Het gebeurde op Curagao heeft aan
ons prestige in Zuid-Ainerika afbreuk
gedaan.
Aan de plannen van den minister is
men niet gebonden, men kan er bij veran-
dering van omstandigheden van afzien. Is
ter niet als beklaagde verscheen zooals ^et voorgestelde doelmatig? We hebben
zijn ondergeschikte militaire commandant, de iaatste vier of vflf jaar voldoende lec-
maar als getuige; en voor wien deze i tuur daarover gekregen van deskundige
trieste gebeurtenis'geen straf meebrengt, zjj<je< Willen we over twee kruisers gere-
die een conduitestaat blijvend kan be- geld kunnen 'beschikken, dan moeten we
zwaren, maar een eervol ontslag met een er hebben. Het' is de bedoeling, dat
dankbetuiging van de regeering, en een het personeel van het eene schift, dat in
gewaarborgde nieuwe landsbetrekking, herstelling is, op het andere overgaat,
die nog bevoorrechting in Den Haag zou H personeei moot ook geoefend kun-
hebben medegebracht, tndien daartegen nen worfen modem matcrieel. Een ïast
m de Eerste Kamer geen krachtig verzet aanbouwplan Keldt v00r alIe buitenland
se gerezen. sehe marines van eenige beteekenis reeds
0 ez °P Ult om eiken ü;nds jaren. Het schema acht spr. zeer
prps het hoodd van den heer Fruytier 0J t Het een antwoord op
te eiscben Wij hebben van den aanvang vraag wat we birnien het raam dér daar
af erkend dat er voor hem verzachtende beschikbare financiën voor onze dt>
omstandigheden konden bestaan, in den {ensl kunn6Il( doen.
onvoldoenden steun en medewerking van
de regeering in Den Haag Ons rechts-
Verdere bcpprektngen oven
het vlootplan.
In de vergtadierlng van Woemsdag kwam
allereerst do (heer Br aat aan het woord.
De landbouwer heeft er niet veel belang
bij, -zegt hij1. ZJ. is een vloot niet noodig
en dit scheepje zeker niet. Als leger en
vloot 'bovendien niet voükofmen betrouw
baar zijn, vindt) spr. geen aanleiding,
daarvoor meer gelden te voteeren. Bij de
laatste manoeuvres hebben vele bcercn
met verontwaardiging deze poppenkast
gadegeslagen.
De Voorzitter verzoekt den spr.
zich van meer parlementaire taal te be
dienen.
De heer Braat acht ook het geschut
van dezen kruiser totaal onvoldoende.
Ook de heer F. V o 8 (m.p.) stemt tegen
den kruiser. De heer Til anus (o.h.)
vraagt of de aanvraag gemotiveerd is. Hij
bevestigd dit, en vraagt twee kanonnen
meer voor het schip.
Daarna komt de (heer Al bar da (s.d.
a.p.) aan het woord. De argumenten zijn
genoegzaam bekend en kunnen achter
wege blijven; omtrent het standpunt van
de ad. in het buitenland zegt spr.: Wij'
laten ons niet leiden door wat onze partij-
genooten in andere landSen willen. Ons
standpunt komt trouwens overeen met
dat van oiize partijgjenooten in alle
dere 'Meine landen.
De heer v a n P o 11 (ad.) zegt o.a.: Wij
imoeten een vloot bouwen van ten minste
600.000 ton, wanneer wij' op den voet van
Denemarken bouwden, rekening houden
de met de kustlijn in den Indischen
archipel.
Tenslotte voeren nog het woord de hee-
ren Zandt (ag.p.) Schaepman (r.k.)
en ds. v. d. Heide (ad.), waarna de ver
gadering tot hedenmiddag verdaagd
wordt.
Het voorgestelde flottieljevaartuig ter
verdediging van West-Indië acht spr. ra
tioneel. Spr. zou den minister willen vra
gen, nog twee Z-booten te Curagao te sta-
tionneeren of een paar motorbooten met
politiepersoneel om de riffen af te pa-
trouilleereni
We zullen goed doen dit voorstel* dat de
Volksraad met 34 tegen 18 stemmen ac
cepteerde, goed te keuren.
In de avondvergadering wordt de inter-
gevoel blijft onbevredidgd door het een
zijdige karakter van de straf die wordt
uitgedeeld. De heer Fruy"ier krijgt een
plasdankje en een qaantje. Maar kapitein
Borren ziet zijn conduitestaat verzwaard
met een dag gevangenisstraf.
Herstel van het evenwicht, door de
strafmaat over anderen, behalve kapitein
Borren en luitenant H. uit te strekken,
zuilen wij niet aanbevelen. De betrokken
personen die zich iets te verwijten hebben, pellatie-Oramer behandeld inzake het Di-
zqn door de reactie der publieke opinie goel-rapport.
op zichzelf al duchtig gevonnist voor Spr. brengt hulde aan de openhartigheid
hun tekortkomingen. waarmee het rapport-Hillen is samenge-
Maar wel gelooven wij, dat het even- steld, al heeft hij critiek op den inhoud,
wicht eenigermate zou kunnen worden Imtusscheni bevestigt het rapport in vele
gecorrigeerd door aan kapitein Borren opdichten de klachten, die spreker en zijn
gratie te verleenen. Niet als ontkenning partijgenooten reeds een paar jaar gele
van de critiek welke op zijn militair be- d6n over de toestanden in het internee-
leid is uitgeoefend (zijn persoonlijke moed ringskamp hebben geuit. Helaas zijn daar
is niet in twijfel geweest), maar als verschillende menschenlevens tengevolge
middel om het verschil in behandeling van die wantoestanden verloren gegaan,
die hem is ten deel gevallen en die door terwijl velen ernstig ziek zijn geworden,
zijn mede-verantwoordelijken werd ge- Slechts acht k negen personen, onder wie
noten, tot een minimum terug te brengen, eeQ aantal ernstig zieken, hebben in de
TWEEDE KAMER.
Discussie over het vlootplan.
In de vergadering van de Tweede Kamer
heeft de heer Lingbeek (H.G.S.) Dins
dag zijn rede voortgezet.
Hij motiveert zijn stem vóór den kruiser.
De heer Duymaer van Twist
(AJü.) is verheugd, dat de minister thans
volgens een vast plan met den vlootbouw
te werk wil gaan. De reserve beteekent
geen uitbreiding van de vloot en heeft het
voordeel, dat steeds over een bruikbare
vloot zal kunnen worden beschikt.
De heer Marchant (v.d.) betoogt dat,
afgeloopen twee jaren hun vrijheid her
kregen. Tal van personen zijn er verban
nen zonder voldoende aanleiding; ook is
er aanmerkelijk verschil in beoordeeling
van de motieven voor interneering in de
diverse gewesten.
Hij stelt een aantal vragen aan de Re
geering.
De minister van Koloniën, de heer D e
Graaff, beantwoordt den interpellant.
De belangrijkste vraag acht spr. deze, of
een instituut als een interneeringskimp
mag voortgaan. Spr. meent, dat dit niet
slechts mag, maar moet voortgaan. Sinds
tientallen van jaren is dit instituut noodig
gebleken. Spr. gelooft dat niemand, die <je
toestanden onpartijdig heeft onderzocht,
wat tegen het petitionnement is aange- zou beweren, dat de geïnterneerden zich
voerd, aangevoerd kan worden tegen elk
petitionnement bii elke gelegenheid. Ook
het petitionnement van „Kerk en Vrede"
kan niet op zijde geschoven worden.
Spr. acht het aangevraagde geld verspil
ling. Spr. erkent, dat de minister voor
groote moeilijkheden staat. Onder de ge
geven omstandigheden kan een rechts
minister van Defensie niet anders doen
dan over de zaken met zekere blijmoedig
heid heen loop en.
r* -er De Visser (c. p.) zal het on-
e.nig ..ins ar.ders hespreken dan volgende motie in:
van geen kwaad bewust zijn dat zü hebben
bedreven.
Ook spr. juicht toe, dat de interneering
van degenen, die blijk hebben gegeven
goed te willen oppassen, niet langer dan
strikt noodig wordt voortgezet.
Overijlde vrijlating zou echter in menig
opzicht gevaarlijk kunnen zijn. Evenals de
heer Cramer brengt spr. in verschillende
opzichten lof aan het rapport van den 'heer
Hillen.
De heer Cramer dient tenslotte de
ue overige sprekers. Hij zet het standpunt
van het communisme uiteen ten opzichte
van -het militarisme.
Naar aanleiding van allerlei uitlatingen,
die deze spr. bezigt, wordt hem tenslotte
het woord ontnomen.
'Na hem voeren het woora de oud-minis
ter Van D ij k (a.-r.) de kruiser voldoet
z. i. -niet ten volle aan de eischen, die ge
steld mogen worden. Ook spr. acht „Wash-
ingtO'n"-kruisers te kostbaar voor ons bud-
„De Kamer, gehoord de besprekingen
inzake het Boven-Digoelrapport, ver
zoekt den minister van Koloniën te wil
len bevorderen, dat spoedig tot ophef
fing van het interneeringskamp aan den
Boven-Digoel wordt overgegaan, met
vrijlating van de geïnterneerden en hun
terugzending naar hun- woonplaats."
In deze zitting wordt), nadat ook de
communist L. de Visser nog een mo-
get. Maar beperkt men zich, dan moeten1 tie heeft ingediend, de interpellatie ver-
de kruisers toch volwaardig zijn. Er zul- der afgehandeld. In de vergadering van
len zes kanonnen op zijn van 15 cm., twee Woensdag wordt de motie-Cramer ver-t
van voren en vier van achteren; maar het worpen. De communisten en de hieer Flo-
moeten er acht zijn-. Anders is het schip ris Vos stemden er vóór.
AUTO IN HET RAVIJN GESTORT OP
DEN WEG BAXDOfeXG—
PENGALEXGAN.
Twee dames aan de gevolgen
overleden; een heer zwaar ge
wond; andere inzittenden licht
gewond.
Uit Bandoen wordt gemeld: Een Fiat,
bestuurd door den heer A. F. W. Freus
berg, wnm. hoofd der afd. Laboratorium
van het Hoofdkantoor van Mijn douw te
Bandoeng, is Zondagochtend bij K.M. 35.6
op den weg naar de hoogvlakte van Pen-
galengan in een diep ravijn g-estort. Twee
inzittende dames, Mevr. Hulswit en Mevr.
Freusberg, zijn kort na hot ongeluk in
het Borremeus-ziekenhuis te Bandoeng
overleden. De heer Freusberg werd zwaar
gewond, de dirle overige inzittenden, n.L
twee kinderen van de familie Freusberg
en de heer N. E. Hulswit werden licht
gewond.
De heer Freusberg kon eerst sinds
anderhalve maand chauffeeren. Gebleken
is, dat de auto in de lengte-as langs de
bijna loodrechte helling ondersteboven in
het ravijn is gestort
LEGERTOESTANDEN TE
MAGELANG.
Een onderzoek gewenscht
Uit Magelang, de garnizoensplaats in
Midden-Java, heeft het Nieuws opzien
barende klachten ontvangen over een sol-
datenterreur, waarvan de burgerij steeds
meer overlast zou ondervinden; de mede-
deelingen verdienen een ernstig onder
zoek.
Behalve dat verschillende typen, die
nauwelijks meer aanspraak kunnen
maken op het praedicaat „soldaat", vooral
in de avond-uren, rustige voorbijgangers
lastig vallen door het uiten van allerlei
zedenkwetsende woorden, waarbij zij het
uiteraard meestal op alleenwandelende
dames voorzien hebben en soms zelfs tot
handtastelijkheden overgaan, waaraan
dan uit schaamtegevoel door die dames
geen ruchtbaarheid wordt gegeven, heb
ben deze „militairen" in de laatste maan
den dikwijls aan misdrijf grenzende
daden bedreven, die het ergste doen vree
zen indien deze menschen in de toekomst
zullen moeten worden belast met het
„handhaven" der openbare orde en rust.
Drinkgelagen, met geweld wegnemen
van bier of sterke drank, .aanrandingen
en geweldplegingen behoorén mede onder
de wandaden, die vermeld worden.
DE POSTVLUCHTEN NAAR INDEK.
Het derde postvliegtuig naar Indië, die
PHAEN, is gisterochtend 6 u. .10 uit Jask
vertrokken en gistermiddag 18 u. 45 te
Karatsji aangekomen.
Aan boord was alles wel;
De tocht wordt vandaag voortgezet.
Het eerste retourvliegtuig is gisteren to
5 u. 45 v.m. uit Bagdad vertrokken en- te
34 u. 57 te Cairo aangekomen. Alles wel
aan boord; vandaag wordt de reis voort
gezet.
KLNGSFORD SMITH WEER THUIS.
Kingsford Smith, geëscorteerd door
achttien vliegmachines, is Dinsdag in zijn
woonstad aangekomen, begroet door zijn
verloofde, zijn ouders en zesduizend toe
schouwers. De groote Oceaanvlieger werd
verwelkomd door vertegenwoordigers
van de regeering en burgerlijke autori
teiten, waarna de vlieger in grootsche op
tocht door de stad Sydney gevoerd werd.
NOODLANDING.
'Het vliegtuig C 6 van het vliegkamp de
Kooy moest wegens motordefect op de
Meent bit Naarden aen noodlanding
maken. De korporaal-vlieger Kalfsvel en
de waarnemer bleven ongedeerd. Van het
vliegkamp werd een tweede toestel met
monteurs gezonden. Nadat het defect her
steld was, keerde men ongeveer half vijf
naar het kamp terug.
CREDIETEN VOOR DE MARINE-
LUCHTVAART.
Op de Amerikaansche begrooting van
marine van 1931-82 is een bedrag van
82 miljoen dollar uitgetrokken voor
nieuwbouw van water- en verkennings
vliegtuigen en een van 3.4 miljoen voor
een bestuurbaar luchtschip, speciaal ten
dienste van de oorlogsmarine.
FOKKER D. XVI JAGER
OVERWINNAAR.
Bjj een onlangs in Roemenië gehouden
concours voor militaire gevechtsvliegtui
gen (eenpersoons jagers), waarin vele be- brandgevaar, bevinden zich de tanks voor
kende buitenlandsche fabrikaten mede- de bedrijfsstoffen, welke 16,000 L. beu-
dongen, heeft de nieuwe Fokker D. XVI zine en 1650 L. olie bevatten. Verder wor
den schitterende overwinning behaald, i den in het onderste dek naast reserve-
Hot toestel werd be Boekarest gedemon-deelen, de noodige werktuigen en losse
streerd aanvankelijk door dien ohef-piloot zeeuitrusting ondergebracht, terwijl in
der FokkeT-fabriek, den heer M. F. El- speciaal daarvoor ingerichte ruimen de
kerbout, wiens aanwezigheid echter voor J vrachtgoederen, bagage en proviand' een
de uitvoering van andere opdrachten plaats krijgen. Het middendek is inge-
elders noodzakelijk was, en later, door richt voor de passagiers, in de twintig
den 1ste luitenant-vlieger jhr. G. Sand- meter lange en luxueus g-estoffeerde ca-
berg, van de luchtv aart af d e el ing Soester- bïne bevindt zich een el-ectri9ohe keuken,
berg, die zijn verloftijd benutte om de Geheel gescheiden van de voor de pas-
Nederlandscbe Vliegtuigenfabriek op het sagiers bestemde ruitmiten bevinden zich
concours te vertegenwoordigen. Alle tot in het bovenste dek de vertrekken der bei-
bet concours behoorende proeven werden manning. Voorin, natuurlijk geheel be
door jhr. Sandberg gevlogen. schut tegen weer eni wind, en naar aHe
De overwinning van de Fokker D. XVI kanten van ruime vensters voorzien is de
is dus niet alleen een groot succes voor commandobrug, waar zich de struurorga-
de Nederlandscho industrie, doch tevens nen voor de twee piloten bevinden. Daar-
mag ook de luchtvaartafdeeling trotsc-h achter is het vertrek van den comman-
zijn op het feit, dat een van haar vliegers j dant en navLgatte-officier, dat weer door
de zege wist <be behalen op mededingers, een korte gang is verbonden met de
die onder de eersten ter wereld woorden j „centrale", vanwaar uit de motoren^ wor-
gerangschikt.
HET ONDERZOEK NAAR HET
ONGELUK MET DE E 101.
Het officieel© onderzoek naar de oor
zaken van de ramp van het luchtschip R
103 zal Maandag voor een der Londensch©
rechtbanken beginnen.
HET VLIEGSCIHP DO-X.
Omtrent de komst van het Dornler
DO-X vliegBchlp met 12 motoren, meldt
tmcii het volgende:
Het vltegscliip, dat aj& [Zondag op het
Buiten-Y nabij het mari nevliegstatLon
Schellingtwoude zal landen, zal dien dag
voor (utilitaire en civiele autoriteiten te
bezichtigen zijn, waarbij- de Mij. voor
Vliegtuigbouw Aviolanda, die de Dornier-
vliegbooten te Fapendreoht vervaardigt,
als gastvrouw zal optreden. Aan boord
zullen, zich o.a. bevinden de ontwerper
vian de DO-X. dr. Olaude Doraier en
luitenant Glarence Schlldhauer. Deze
laatste was tot voor kort een der boste
vliegers van de Amierikaansohe marine
en is nu verbonden aan het hoofdbureau
van de Dornier Corporation of America
te New York. Hij bekleedt de functie van
navigator gedurende de a.s. oceaanvlucht
van de DO-X. Deze reis van de DO-X
naar Nederland kan men beschouwen als
eerste etappe van de vlucht Friedrichs-
hafenNew York. Maandag vertrekt het
vliegtuig reeds naar Engeland, van daar
ga-at de tocht naar Lissabon en dan via
de Azoren en de Bermuda's naar New
York.
Zooals men weet is de DO-X het groot
ste vliegschlp der wereld. De spanwijdte
van den vleugel bedraagt 48 M., de
lengte van de bootromp 40 M. en de
hoogte van kiel tot motorgondels ruim
10 M. Het schip is uitgerust met 12 Cur-
tias Conquer-er motoren van 625 P.K., het
totale motorvermogen 7500 P.K. Hoewel
het oorspronkelijk ontworpen is voor
het vervoer van 100 passagiers, heeft het
vliegschlp vorig jaar reeds boven het
meer van Oonstantz gevlogen met 170
personen aan boord.
De bootromp heeft drie dekken. In het
onderste dek, dus zoover mogelijk van de
motoren verwijderd, ter vermijding van
|iiuïïi|illUlli|J""lü)ijiï||llllUtM''
DE VLUCHT VAN MRS. BRUCE.
Gestrand MJ Djask. ZIJ zingt en
danst voor vijandige inboorlingen.
Mrs. Bruce, die een vlucht naar het
Verre Oosten wilde ondernemen en om
trent wie weinig berichten werden gepu
bliceerd, is in de woestijn van Djask in
Penzië geland, nuaar wat hard zand leek,
was zacht en de wielen zonken weg.
Mrs. Bruce is op 40 mijlen v«n Djasik
neergekomen bij Kuh-LMabarak.
In een bericht aan het Centra! News
Agentschap seint 2$:
Nadat de wielen van het landingsgestel
in den weeken grond waren gezakt, ging
mijn toestel rechtop staan, ik kreeg lichte
verwondingen, terwijl de motor in het
zand zoük. Onmiddelijk verscnenen er
inboorlingen, die op onvriendelijke ma
nier begonnen te springen en met stok
ken te zwaaien. Ik trachtte geen vrees te
toonen en gaf ze allen de hand, waarbij
ik mijn gchoonsten glimlach te voorschijn
tooverde. Misschien ook daardoor waren
ze spoediger rustiger.
Om echter zeker te zajn, dat ik hun
vriendschap had, hield ik me uren lang
bezig door voor hen te zingen en de kin
deren te aimuseeren. De inboorlingen stel
den bijzonder belang in een weEker, dien
ik vele malen moest opwinden.
Toen begon het hoofd te dansen en
maakte gebaren, dat ik m'ee moest doen.
Vervolgens schreef ik op een stukje pa
pier: „Zend s.v.p. hulp. Neergestort Mrs.
Bruce", en ik maakte den mannen duide
lijk, dat dit naar Djask (moet worden ge-
braohtt Het hoofd bleek het te begrijpen
en zond een zijner mannen naar Djask op
40 mijlen af sand.
Mrs. Bruce kreeg na twee dagen hulp,
waarop het toestel naar Djask werd ge
transporteerd.
VLIEGDIENST VAN ENGELAND
NAAR AUSTRALIË.
Kingsford Smith, de recordvlieger,
heeft hier verklaard dat hij over de mo-
- gelijkheden vqn een vliegdienst tusschen
Engeland en Australië met wijlen Sir Sef-
ton Brancher had gesproken. Hij geloof
de dat zulk een dienst binnen vijf jaar
werkelijkheid zou zijn.
den bediend. In de DO-X kunnen de pi
loten zich dus uitsluitend wijden aan de
besturing van het schip; zij nenoeven nu
dus niet meer hun. aandacht te verdoelen
over de controle op de motoren, het
functionneeren der oHecircuiatie, den ge-
regelden toevoer der benzine enz. Dit
laatste geschiedt nu alles in de motor-
centrale, waar op tableaux overzichte
lijk gegroepeerd de verschillende instru
menten zijn aangebracht.
Binnenland.
VLIEGTUIG GEVALLEN.
VRIJZINNIG-DEMOCRATISCHE
GEMEENTERAADSLEDEN.
De Vereeniging van Vrtjz.-dem. ge
meenteraadsleden heeft dezer dagen te
Utrecht haar najaarsvergadering gehou
den onder voorzitterschap van den Am-
sterdamschen wethouder dr. Abrahams.
De secretaris der Vereeniging, de heer
Berghuys, leidde het onderwerp „Het
werkloosheidsvraagstuk en de taak van de
gemeentelijke overheid ten aanzien van
dit vraagstuk" in. Hij zette hierin uiteen,
aan de hand van tal van voorbeelden, dat
de vele werkers op het terrein der werke-
loozenzorg de medicijn niet kunnen vin
den voor dit groote maatschappelijke pro
bleem.
De heer Joh. Eering, lid van- 'Volkson
derwijs te Amsterdam, hield vervolgens
een inleiding over de stelling: Zoolang het
Rijk niet de zorg voor een goed ingericht
hygiënisch schooltoezicht op zich neemt,
is het noodzakelijk, dat dit in samenwer
king van gemeente en provincie geschiedt.
In dit verband bepleitte de spr. uitbouw
van het geneeskundig schooltoezicht.
EEN ZEPPELÏNWERF IN
NEDERLAND.
Waarschijnlijk te Rotterdam.
Naar aan het Handelsblad van goed
ingelichte zijde wordt meeegedeeld, wor
den sedert eenigen tijd besprekingen ge
voerd tusschen Nederlandsche en Duit-
sche vertegenwoordigers van flnancieele
en industrieele kringen over de mogelijke
van luchtschepen in ons land.
De daartoe op te richten maatschappij
zou in zekeren zin beschouwd kunnen
vooruit buitengewoon zwak.
Voor de post konden landvllegtulgen Inrichting van een werf voor den bouw
met één motor tot Calcutta gebruikt wor-
den, en zeevliegtuigen voor de rest van
de reis naar Australië. Voor de passa-
giersdienst moeten vliegtuigen van drie worden als een dochtermaatschappij van
motoren gebruikt worden. De beste route de Zeppelin werf te Friedrichshafen.
Bij Halton, In Buckinghamshire, ls een zou naar zijn meening z\1n die, welke hij Zij zal naar alle waarsohynlykheid haar
vliegtuigje gevallen. De beide inzitten- op zijn laatsten vliegtocht uit Engeland constructie-werkplaatsen vestigen teRot-
jj „11 tfirdam
den zajn gedood.
gevolgd had.