T ucfT> 00ST-INDIË. GEMENGD NIEUWS. HET GRATIE-VERZOEK VOOR KAPITEIN BORREN. Namens de onderteekenaars van het request inzake gratie-verleenSng aan kapt. Borren, wordt het volgende gepubliceerd: Nu kapitein Borren om begrijpelijke redenen er van heeft afgezien, zelf gratie aan te vragen, hebben enkele personen, waaronder ondergeteekenden, besloten aan Hare Majesteit onze Koningin voor hem, Borren, een verzoek om gratie in te dienen. Dit request moet uiterlijk Maandag avond zijn ingediend. De tijd ontbreekt, om op dit request een groot aantal hand- teekeningen te verzamelen. Dat is echter ook niet noodig. Wanneer het request maar eenmaal is ingediend, kan later volgen een lijst met hankteekeningen van hen, die gaarne zouden hebben willen teekenen indien zij daarvoor de gelegenheid hadden ge had. Wij verzoeken al diegenen, die, tot teekenen gerechtigd, adhaesie met onze actie willen betuigen, daarvan door toe zending van hun handteekening aan een der ondergeteekenden te doen blijken. G. H. O. W. van der Vogel, Oud-Ma j. Int. tit., Sleedoornstr. 28. E. Eisenberger, res-kapt., Regentesselaan 81. D. H. van der Zee, res.-maj. der infL. v. Meerdervoort 226, allen te 's Gravenhage Het Handelsblad noemt het verzoek >een redelijk verzoek*. Het blad schrijft o. a. Achter kapitein Borren staan de oud 'n Hevea-Product. Vraagt het Uw schoenmaker Sprekers tweede critiek is, dat de mate riaal-reserve in een tienjarige periode niet volledig zal kunnen worden afgebouwd. Voorts zullen drie O-booten, de O. de O. 7 en O. 8 niet meer voor verhooging in aanmerking komen, daar tegen het einde van de bouwperiode slechts de O-booten tot 1925 kunnen zijn vervangen. Eindelijk dienden de flottieljeleiders wat meer stuk ken van 15 cm. te krijgen. Dit plan is intusschen voldoende elas tisch om een paar millioen meer voor een grooteren kruiser beschikbaar te stellen. De heer Van de Bilt (r.-k.) wenscht het standpunt der katholieken ten opzich te van deze materie nog eens uiteen te zetten. Er is zeker geen meer vredelieven de dan de katholieke. Dit vloeit uit haar beginsel voort. Als wij stemmen voor defensie-uitgaven, dan is dat in het belang van orde en rust. Wij beschouwen deze uitgaven als die voor justitie en politie, die nu eenmaal, helaas, niet te vermijden zijn. De militaire uitgaven moeten beperkt blijven tot 'het noodzakelijke, zegt het ka tholiek program. Doch dat noodzakelijke moeten wij dan ook voteeren. We erken nen ook voor den Staat het recht van zelf verdediging. We zijn voor gelijktijdige ontwapening van alle landen, doch niet voor eenzijdige ontwapening. In dit op zicht zijn de buitenlandsche sociaal-demo- ministers Lambooy en Koningsberger als I cra^en met ons eens. Men zegge niet: schuldig aan gebrekkig beleid, en aan xederland is een klein land. Het is_n°£ die onderschatting van de betoekenis van altijd de derde koloniale mogendheid. AÏs onze West, die helaas ook onze volks-1 Nederland en Indië onbeveiligd zouden vertegenwoordiging maar al te veel be- 2jjn> <jail Zouden deze juist een gevaar op- heerscht. In zooverre gaat ook ons par- leveren voor den wereldvrede. 1 -inent niet vrij uit. (Jok daar heeft het veel ie lang gemangeld aan belangstel ling voor onze West-Indische gebieds- deelen. Maar naast kapitein Borren en boven hem stond als opperbevelhebber qualitate qua gouverneur Fruytier, die voor het Hoog Militair Gerechtshof ech- Wü achten een vloot voor Indië nood zakelijk voor verdediging en voor vlagver toon. Het gebeurde op Curagao heeft aan ons prestige in Zuid-Ainerika afbreuk gedaan. Aan de plannen van den minister is men niet gebonden, men kan er bij veran- dering van omstandigheden van afzien. Is ter niet als beklaagde verscheen zooals ^et voorgestelde doelmatig? We hebben zijn ondergeschikte militaire commandant, de iaatste vier of vflf jaar voldoende lec- maar als getuige; en voor wien deze i tuur daarover gekregen van deskundige trieste gebeurtenis'geen straf meebrengt, zjj<je< Willen we over twee kruisers gere- die een conduitestaat blijvend kan be- geld kunnen 'beschikken, dan moeten we zwaren, maar een eervol ontslag met een er hebben. Het' is de bedoeling, dat dankbetuiging van de regeering, en een het personeel van het eene schift, dat in gewaarborgde nieuwe landsbetrekking, herstelling is, op het andere overgaat, die nog bevoorrechting in Den Haag zou H personeei moot ook geoefend kun- hebben medegebracht, tndien daartegen nen worfen modem matcrieel. Een ïast m de Eerste Kamer geen krachtig verzet aanbouwplan Keldt v00r alIe buitenland se gerezen. sehe marines van eenige beteekenis reeds 0 ez °P Ult om eiken ü;nds jaren. Het schema acht spr. zeer prps het hoodd van den heer Fruytier 0J t Het een antwoord op te eiscben Wij hebben van den aanvang vraag wat we birnien het raam dér daar af erkend dat er voor hem verzachtende beschikbare financiën voor onze dt> omstandigheden konden bestaan, in den {ensl kunn6Il( doen. onvoldoenden steun en medewerking van de regeering in Den Haag Ons rechts- Verdere bcpprektngen oven het vlootplan. In de vergtadierlng van Woemsdag kwam allereerst do (heer Br aat aan het woord. De landbouwer heeft er niet veel belang bij, -zegt hij1. ZJ. is een vloot niet noodig en dit scheepje zeker niet. Als leger en vloot 'bovendien niet voükofmen betrouw baar zijn, vindt) spr. geen aanleiding, daarvoor meer gelden te voteeren. Bij de laatste manoeuvres hebben vele bcercn met verontwaardiging deze poppenkast gadegeslagen. De Voorzitter verzoekt den spr. zich van meer parlementaire taal te be dienen. De heer Braat acht ook het geschut van dezen kruiser totaal onvoldoende. Ook de heer F. V o 8 (m.p.) stemt tegen den kruiser. De heer Til anus (o.h.) vraagt of de aanvraag gemotiveerd is. Hij bevestigd dit, en vraagt twee kanonnen meer voor het schip. Daarna komt de (heer Al bar da (s.d. a.p.) aan het woord. De argumenten zijn genoegzaam bekend en kunnen achter wege blijven; omtrent het standpunt van de ad. in het buitenland zegt spr.: Wij' laten ons niet leiden door wat onze partij- genooten in andere landSen willen. Ons standpunt komt trouwens overeen met dat van oiize partijgjenooten in alle dere 'Meine landen. De heer v a n P o 11 (ad.) zegt o.a.: Wij imoeten een vloot bouwen van ten minste 600.000 ton, wanneer wij' op den voet van Denemarken bouwden, rekening houden de met de kustlijn in den Indischen archipel. Tenslotte voeren nog het woord de hee- ren Zandt (ag.p.) Schaepman (r.k.) en ds. v. d. Heide (ad.), waarna de ver gadering tot hedenmiddag verdaagd wordt. Het voorgestelde flottieljevaartuig ter verdediging van West-Indië acht spr. ra tioneel. Spr. zou den minister willen vra gen, nog twee Z-booten te Curagao te sta- tionneeren of een paar motorbooten met politiepersoneel om de riffen af te pa- trouilleereni We zullen goed doen dit voorstel* dat de Volksraad met 34 tegen 18 stemmen ac cepteerde, goed te keuren. In de avondvergadering wordt de inter- gevoel blijft onbevredidgd door het een zijdige karakter van de straf die wordt uitgedeeld. De heer Fruy"ier krijgt een plasdankje en een qaantje. Maar kapitein Borren ziet zijn conduitestaat verzwaard met een dag gevangenisstraf. Herstel van het evenwicht, door de strafmaat over anderen, behalve kapitein Borren en luitenant H. uit te strekken, zuilen wij niet aanbevelen. De betrokken personen die zich iets te verwijten hebben, pellatie-Oramer behandeld inzake het Di- zqn door de reactie der publieke opinie goel-rapport. op zichzelf al duchtig gevonnist voor Spr. brengt hulde aan de openhartigheid hun tekortkomingen. waarmee het rapport-Hillen is samenge- Maar wel gelooven wij, dat het even- steld, al heeft hij critiek op den inhoud, wicht eenigermate zou kunnen worden Imtusscheni bevestigt het rapport in vele gecorrigeerd door aan kapitein Borren opdichten de klachten, die spreker en zijn gratie te verleenen. Niet als ontkenning partijgenooten reeds een paar jaar gele van de critiek welke op zijn militair be- d6n over de toestanden in het internee- leid is uitgeoefend (zijn persoonlijke moed ringskamp hebben geuit. Helaas zijn daar is niet in twijfel geweest), maar als verschillende menschenlevens tengevolge middel om het verschil in behandeling van die wantoestanden verloren gegaan, die hem is ten deel gevallen en die door terwijl velen ernstig ziek zijn geworden, zijn mede-verantwoordelijken werd ge- Slechts acht k negen personen, onder wie noten, tot een minimum terug te brengen, eeQ aantal ernstig zieken, hebben in de TWEEDE KAMER. Discussie over het vlootplan. In de vergadering van de Tweede Kamer heeft de heer Lingbeek (H.G.S.) Dins dag zijn rede voortgezet. Hij motiveert zijn stem vóór den kruiser. De heer Duymaer van Twist (AJü.) is verheugd, dat de minister thans volgens een vast plan met den vlootbouw te werk wil gaan. De reserve beteekent geen uitbreiding van de vloot en heeft het voordeel, dat steeds over een bruikbare vloot zal kunnen worden beschikt. De heer Marchant (v.d.) betoogt dat, afgeloopen twee jaren hun vrijheid her kregen. Tal van personen zijn er verban nen zonder voldoende aanleiding; ook is er aanmerkelijk verschil in beoordeeling van de motieven voor interneering in de diverse gewesten. Hij stelt een aantal vragen aan de Re geering. De minister van Koloniën, de heer D e Graaff, beantwoordt den interpellant. De belangrijkste vraag acht spr. deze, of een instituut als een interneeringskimp mag voortgaan. Spr. meent, dat dit niet slechts mag, maar moet voortgaan. Sinds tientallen van jaren is dit instituut noodig gebleken. Spr. gelooft dat niemand, die <je toestanden onpartijdig heeft onderzocht, wat tegen het petitionnement is aange- zou beweren, dat de geïnterneerden zich voerd, aangevoerd kan worden tegen elk petitionnement bii elke gelegenheid. Ook het petitionnement van „Kerk en Vrede" kan niet op zijde geschoven worden. Spr. acht het aangevraagde geld verspil ling. Spr. erkent, dat de minister voor groote moeilijkheden staat. Onder de ge geven omstandigheden kan een rechts minister van Defensie niet anders doen dan over de zaken met zekere blijmoedig heid heen loop en. r* -er De Visser (c. p.) zal het on- e.nig ..ins ar.ders hespreken dan volgende motie in: van geen kwaad bewust zijn dat zü hebben bedreven. Ook spr. juicht toe, dat de interneering van degenen, die blijk hebben gegeven goed te willen oppassen, niet langer dan strikt noodig wordt voortgezet. Overijlde vrijlating zou echter in menig opzicht gevaarlijk kunnen zijn. Evenals de heer Cramer brengt spr. in verschillende opzichten lof aan het rapport van den 'heer Hillen. De heer Cramer dient tenslotte de ue overige sprekers. Hij zet het standpunt van het communisme uiteen ten opzichte van -het militarisme. Naar aanleiding van allerlei uitlatingen, die deze spr. bezigt, wordt hem tenslotte het woord ontnomen. 'Na hem voeren het woora de oud-minis ter Van D ij k (a.-r.) de kruiser voldoet z. i. -niet ten volle aan de eischen, die ge steld mogen worden. Ook spr. acht „Wash- ingtO'n"-kruisers te kostbaar voor ons bud- „De Kamer, gehoord de besprekingen inzake het Boven-Digoelrapport, ver zoekt den minister van Koloniën te wil len bevorderen, dat spoedig tot ophef fing van het interneeringskamp aan den Boven-Digoel wordt overgegaan, met vrijlating van de geïnterneerden en hun terugzending naar hun- woonplaats." In deze zitting wordt), nadat ook de communist L. de Visser nog een mo- get. Maar beperkt men zich, dan moeten1 tie heeft ingediend, de interpellatie ver- de kruisers toch volwaardig zijn. Er zul- der afgehandeld. In de vergadering van len zes kanonnen op zijn van 15 cm., twee Woensdag wordt de motie-Cramer ver-t van voren en vier van achteren; maar het worpen. De communisten en de hieer Flo- moeten er acht zijn-. Anders is het schip ris Vos stemden er vóór. AUTO IN HET RAVIJN GESTORT OP DEN WEG BAXDOfeXG— PENGALEXGAN. Twee dames aan de gevolgen overleden; een heer zwaar ge wond; andere inzittenden licht gewond. Uit Bandoen wordt gemeld: Een Fiat, bestuurd door den heer A. F. W. Freus berg, wnm. hoofd der afd. Laboratorium van het Hoofdkantoor van Mijn douw te Bandoeng, is Zondagochtend bij K.M. 35.6 op den weg naar de hoogvlakte van Pen- galengan in een diep ravijn g-estort. Twee inzittende dames, Mevr. Hulswit en Mevr. Freusberg, zijn kort na hot ongeluk in het Borremeus-ziekenhuis te Bandoeng overleden. De heer Freusberg werd zwaar gewond, de dirle overige inzittenden, n.L twee kinderen van de familie Freusberg en de heer N. E. Hulswit werden licht gewond. De heer Freusberg kon eerst sinds anderhalve maand chauffeeren. Gebleken is, dat de auto in de lengte-as langs de bijna loodrechte helling ondersteboven in het ravijn is gestort LEGERTOESTANDEN TE MAGELANG. Een onderzoek gewenscht Uit Magelang, de garnizoensplaats in Midden-Java, heeft het Nieuws opzien barende klachten ontvangen over een sol- datenterreur, waarvan de burgerij steeds meer overlast zou ondervinden; de mede- deelingen verdienen een ernstig onder zoek. Behalve dat verschillende typen, die nauwelijks meer aanspraak kunnen maken op het praedicaat „soldaat", vooral in de avond-uren, rustige voorbijgangers lastig vallen door het uiten van allerlei zedenkwetsende woorden, waarbij zij het uiteraard meestal op alleenwandelende dames voorzien hebben en soms zelfs tot handtastelijkheden overgaan, waaraan dan uit schaamtegevoel door die dames geen ruchtbaarheid wordt gegeven, heb ben deze „militairen" in de laatste maan den dikwijls aan misdrijf grenzende daden bedreven, die het ergste doen vree zen indien deze menschen in de toekomst zullen moeten worden belast met het „handhaven" der openbare orde en rust. Drinkgelagen, met geweld wegnemen van bier of sterke drank, .aanrandingen en geweldplegingen behoorén mede onder de wandaden, die vermeld worden. DE POSTVLUCHTEN NAAR INDEK. Het derde postvliegtuig naar Indië, die PHAEN, is gisterochtend 6 u. .10 uit Jask vertrokken en gistermiddag 18 u. 45 te Karatsji aangekomen. Aan boord was alles wel; De tocht wordt vandaag voortgezet. Het eerste retourvliegtuig is gisteren to 5 u. 45 v.m. uit Bagdad vertrokken en- te 34 u. 57 te Cairo aangekomen. Alles wel aan boord; vandaag wordt de reis voort gezet. KLNGSFORD SMITH WEER THUIS. Kingsford Smith, geëscorteerd door achttien vliegmachines, is Dinsdag in zijn woonstad aangekomen, begroet door zijn verloofde, zijn ouders en zesduizend toe schouwers. De groote Oceaanvlieger werd verwelkomd door vertegenwoordigers van de regeering en burgerlijke autori teiten, waarna de vlieger in grootsche op tocht door de stad Sydney gevoerd werd. NOODLANDING. 'Het vliegtuig C 6 van het vliegkamp de Kooy moest wegens motordefect op de Meent bit Naarden aen noodlanding maken. De korporaal-vlieger Kalfsvel en de waarnemer bleven ongedeerd. Van het vliegkamp werd een tweede toestel met monteurs gezonden. Nadat het defect her steld was, keerde men ongeveer half vijf naar het kamp terug. CREDIETEN VOOR DE MARINE- LUCHTVAART. Op de Amerikaansche begrooting van marine van 1931-82 is een bedrag van 82 miljoen dollar uitgetrokken voor nieuwbouw van water- en verkennings vliegtuigen en een van 3.4 miljoen voor een bestuurbaar luchtschip, speciaal ten dienste van de oorlogsmarine. FOKKER D. XVI JAGER OVERWINNAAR. Bjj een onlangs in Roemenië gehouden concours voor militaire gevechtsvliegtui gen (eenpersoons jagers), waarin vele be- brandgevaar, bevinden zich de tanks voor kende buitenlandsche fabrikaten mede- de bedrijfsstoffen, welke 16,000 L. beu- dongen, heeft de nieuwe Fokker D. XVI zine en 1650 L. olie bevatten. Verder wor den schitterende overwinning behaald, i den in het onderste dek naast reserve- Hot toestel werd be Boekarest gedemon-deelen, de noodige werktuigen en losse streerd aanvankelijk door dien ohef-piloot zeeuitrusting ondergebracht, terwijl in der FokkeT-fabriek, den heer M. F. El- speciaal daarvoor ingerichte ruimen de kerbout, wiens aanwezigheid echter voor J vrachtgoederen, bagage en proviand' een de uitvoering van andere opdrachten plaats krijgen. Het middendek is inge- elders noodzakelijk was, en later, door richt voor de passagiers, in de twintig den 1ste luitenant-vlieger jhr. G. Sand- meter lange en luxueus g-estoffeerde ca- berg, van de luchtv aart af d e el ing Soester- bïne bevindt zich een el-ectri9ohe keuken, berg, die zijn verloftijd benutte om de Geheel gescheiden van de voor de pas- Nederlandscbe Vliegtuigenfabriek op het sagiers bestemde ruitmiten bevinden zich concours te vertegenwoordigen. Alle tot in het bovenste dek de vertrekken der bei- bet concours behoorende proeven werden manning. Voorin, natuurlijk geheel be door jhr. Sandberg gevlogen. schut tegen weer eni wind, en naar aHe De overwinning van de Fokker D. XVI kanten van ruime vensters voorzien is de is dus niet alleen een groot succes voor commandobrug, waar zich de struurorga- de Nederlandscho industrie, doch tevens nen voor de twee piloten bevinden. Daar- mag ook de luchtvaartafdeeling trotsc-h achter is het vertrek van den comman- zijn op het feit, dat een van haar vliegers j dant en navLgatte-officier, dat weer door de zege wist <be behalen op mededingers, een korte gang is verbonden met de die onder de eersten ter wereld woorden j „centrale", vanwaar uit de motoren^ wor- gerangschikt. HET ONDERZOEK NAAR HET ONGELUK MET DE E 101. Het officieel© onderzoek naar de oor zaken van de ramp van het luchtschip R 103 zal Maandag voor een der Londensch© rechtbanken beginnen. HET VLIEGSCIHP DO-X. Omtrent de komst van het Dornler DO-X vliegBchlp met 12 motoren, meldt tmcii het volgende: Het vltegscliip, dat aj& [Zondag op het Buiten-Y nabij het mari nevliegstatLon Schellingtwoude zal landen, zal dien dag voor (utilitaire en civiele autoriteiten te bezichtigen zijn, waarbij- de Mij. voor Vliegtuigbouw Aviolanda, die de Dornier- vliegbooten te Fapendreoht vervaardigt, als gastvrouw zal optreden. Aan boord zullen, zich o.a. bevinden de ontwerper vian de DO-X. dr. Olaude Doraier en luitenant Glarence Schlldhauer. Deze laatste was tot voor kort een der boste vliegers van de Amierikaansohe marine en is nu verbonden aan het hoofdbureau van de Dornier Corporation of America te New York. Hij bekleedt de functie van navigator gedurende de a.s. oceaanvlucht van de DO-X. Deze reis van de DO-X naar Nederland kan men beschouwen als eerste etappe van de vlucht Friedrichs- hafenNew York. Maandag vertrekt het vliegtuig reeds naar Engeland, van daar ga-at de tocht naar Lissabon en dan via de Azoren en de Bermuda's naar New York. Zooals men weet is de DO-X het groot ste vliegschlp der wereld. De spanwijdte van den vleugel bedraagt 48 M., de lengte van de bootromp 40 M. en de hoogte van kiel tot motorgondels ruim 10 M. Het schip is uitgerust met 12 Cur- tias Conquer-er motoren van 625 P.K., het totale motorvermogen 7500 P.K. Hoewel het oorspronkelijk ontworpen is voor het vervoer van 100 passagiers, heeft het vliegschlp vorig jaar reeds boven het meer van Oonstantz gevlogen met 170 personen aan boord. De bootromp heeft drie dekken. In het onderste dek, dus zoover mogelijk van de motoren verwijderd, ter vermijding van |iiuïïi|illUlli|J""lü)ijiï||llllUtM'' DE VLUCHT VAN MRS. BRUCE. Gestrand MJ Djask. ZIJ zingt en danst voor vijandige inboorlingen. Mrs. Bruce, die een vlucht naar het Verre Oosten wilde ondernemen en om trent wie weinig berichten werden gepu bliceerd, is in de woestijn van Djask in Penzië geland, nuaar wat hard zand leek, was zacht en de wielen zonken weg. Mrs. Bruce is op 40 mijlen v«n Djasik neergekomen bij Kuh-LMabarak. In een bericht aan het Centra! News Agentschap seint 2$: Nadat de wielen van het landingsgestel in den weeken grond waren gezakt, ging mijn toestel rechtop staan, ik kreeg lichte verwondingen, terwijl de motor in het zand zoük. Onmiddelijk verscnenen er inboorlingen, die op onvriendelijke ma nier begonnen te springen en met stok ken te zwaaien. Ik trachtte geen vrees te toonen en gaf ze allen de hand, waarbij ik mijn gchoonsten glimlach te voorschijn tooverde. Misschien ook daardoor waren ze spoediger rustiger. Om echter zeker te zajn, dat ik hun vriendschap had, hield ik me uren lang bezig door voor hen te zingen en de kin deren te aimuseeren. De inboorlingen stel den bijzonder belang in een weEker, dien ik vele malen moest opwinden. Toen begon het hoofd te dansen en maakte gebaren, dat ik m'ee moest doen. Vervolgens schreef ik op een stukje pa pier: „Zend s.v.p. hulp. Neergestort Mrs. Bruce", en ik maakte den mannen duide lijk, dat dit naar Djask (moet worden ge- braohtt Het hoofd bleek het te begrijpen en zond een zijner mannen naar Djask op 40 mijlen af sand. Mrs. Bruce kreeg na twee dagen hulp, waarop het toestel naar Djask werd ge transporteerd. VLIEGDIENST VAN ENGELAND NAAR AUSTRALIË. Kingsford Smith, de recordvlieger, heeft hier verklaard dat hij over de mo- - gelijkheden vqn een vliegdienst tusschen Engeland en Australië met wijlen Sir Sef- ton Brancher had gesproken. Hij geloof de dat zulk een dienst binnen vijf jaar werkelijkheid zou zijn. den bediend. In de DO-X kunnen de pi loten zich dus uitsluitend wijden aan de besturing van het schip; zij nenoeven nu dus niet meer hun. aandacht te verdoelen over de controle op de motoren, het functionneeren der oHecircuiatie, den ge- regelden toevoer der benzine enz. Dit laatste geschiedt nu alles in de motor- centrale, waar op tableaux overzichte lijk gegroepeerd de verschillende instru menten zijn aangebracht. Binnenland. VLIEGTUIG GEVALLEN. VRIJZINNIG-DEMOCRATISCHE GEMEENTERAADSLEDEN. De Vereeniging van Vrtjz.-dem. ge meenteraadsleden heeft dezer dagen te Utrecht haar najaarsvergadering gehou den onder voorzitterschap van den Am- sterdamschen wethouder dr. Abrahams. De secretaris der Vereeniging, de heer Berghuys, leidde het onderwerp „Het werkloosheidsvraagstuk en de taak van de gemeentelijke overheid ten aanzien van dit vraagstuk" in. Hij zette hierin uiteen, aan de hand van tal van voorbeelden, dat de vele werkers op het terrein der werke- loozenzorg de medicijn niet kunnen vin den voor dit groote maatschappelijke pro bleem. De heer Joh. Eering, lid van- 'Volkson derwijs te Amsterdam, hield vervolgens een inleiding over de stelling: Zoolang het Rijk niet de zorg voor een goed ingericht hygiënisch schooltoezicht op zich neemt, is het noodzakelijk, dat dit in samenwer king van gemeente en provincie geschiedt. In dit verband bepleitte de spr. uitbouw van het geneeskundig schooltoezicht. EEN ZEPPELÏNWERF IN NEDERLAND. Waarschijnlijk te Rotterdam. Naar aan het Handelsblad van goed ingelichte zijde wordt meeegedeeld, wor den sedert eenigen tijd besprekingen ge voerd tusschen Nederlandsche en Duit- sche vertegenwoordigers van flnancieele en industrieele kringen over de mogelijke van luchtschepen in ons land. De daartoe op te richten maatschappij zou in zekeren zin beschouwd kunnen vooruit buitengewoon zwak. Voor de post konden landvllegtulgen Inrichting van een werf voor den bouw met één motor tot Calcutta gebruikt wor- den, en zeevliegtuigen voor de rest van de reis naar Australië. Voor de passa- giersdienst moeten vliegtuigen van drie worden als een dochtermaatschappij van motoren gebruikt worden. De beste route de Zeppelin werf te Friedrichshafen. Bij Halton, In Buckinghamshire, ls een zou naar zijn meening z\1n die, welke hij Zij zal naar alle waarsohynlykheid haar vliegtuigje gevallen. De beide inzitten- op zijn laatsten vliegtocht uit Engeland constructie-werkplaatsen vestigen teRot- jj „11 tfirdam den zajn gedood. gevolgd had.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1930 | | pagina 6