T UcTlT1 Wasch Uw haar. GEMENGD NIEUWS Rubberhakken ZoolpGten, Tipt 'n Hovea-product Vraagt het Uw tchosrimaker De verzorging van dezen leerstoel, 'ai- dus bericht thans „Het Volk.", werd/ op gedragen aan de Socialistische Vereeni- guiig tot bevordering van de studie van maatschappelijke vraagstukken. 'Blijkens het jaarverslag dezer vereeni- gingi neeft, nadat op hare statuten de e - kenning ais rechtspersoon is verkregen^ het bestuur een curatorium voor de lee> heb ik mij gewend tot de centrale jeugd organisaties. Na gehouden overleghebben de be sturen dier organisaties zich bereid ver klaard, de oudere mannelijke leden hun ner organisaties (18 jaar en ouder) op te wekken, zich zonder belooning voor de functie van volksteller beschikbaar te stellen. Aan de eventueeletewerkstel- stoel benoemd, samengesteld uit prot IL ling van deze leden zijn evenwel de vol- Bolkestein, voorzitter; prof. W. A. Bon-1 gende voorwaarden verbonden geer, secretaris; prof. ir. J. Goudriaan, F.; 1. Leden der jeugdorganisaties mogen van -uiöuiS cul ui', r. ivL. Yviuaut. jl»ii ci - slechts als teller worden aangenomen, raioriuin z.ai nu eten/gene aanwezen (Fe indien zich, tegen de door uw bestuur aen leerstoel heelt te bezetten, DE a 1). A. P. BIJ EEN MOBILISATIE. Motie aangenomen. De Voorwaarts maakt melding van c.e volgende, door de aiüeeiing 5 utrecht der S. V. A. F. Vrijdag j.i. aangenomen motiej De aicieeiing 3 enz., kennis genomen hebbende van het arti kel, getaterd „vredesorganisatie", in het Fopuiair Wetenschappelijk Bijvoegsel van „Het volk" van 8 September j.L, 'van meening, dat uitingen ais van par tijgenoot J. \v. Aibarda (dat tegen de roepen, kan worden" gerekend op volle nusüaad van den oorlog alle doelmatige en belanglooze toewijding, aangezien de midaeien, ook al vallen zij buiten hetgeen vervulling van de functie van volksteller, wettelijk geooriooid is, noodig zijn) en een j evenals dit in Duitschiand geschiedt, door H SÈ hen als een eereambt wordt'opgevat. Verder zij nog medegedeeld, dat de minister van waterstaat heeft goedge keurd, dat het rij kspersoneel, dienstdoende bij bruggen, sluizen of havens, als teller dienst doet, indien daartoe een verzoek door uw bestuur wordt gedaan. In ver band met het tellen van de bemanning van schepen is dit van belang. vast te stellen redelijke belooning, geen krachten, die geschikt worden geoordeeld, beschikbaar stellen. 2. De leden der jeugdorganisaties mo gen niet als teller worden te werk ge steld in straten, wijken, buurtschappen, enz. waar zij, meer in het bijzonder in verband met hun leeftijd, verkeerde in vloeden zouden kunnen ondergaan of eenig zedelijk .gevaar zouden kunnen loopen. Zooveel mogelijk dienen zij in aaneengrenzende straten, wijken, enz. te worden gesteld. Zoo door uw bestuur de medewerking van de hierbedoelde leden der jeugdorga nisaties, de oudere jeugd, wordt inge- motie ais van Rottemain 7 (waarin ge- eischt wordt de arbeidersklasse vertrouwd te maken met de gedachte, dat elke oor log oi poging daartoe beantwoord dient te werden met een massale dienstweigering en het uitroepen der algemeene werk staking) en een redevoering ais van par tijgenoot Jan ter Laan (waai-bij hij, onder aigemeene instemming van net congres der partij, eischte om bij atkondigen der mobilisatie de revolutie te prociameeren), ieege gebaren zunen blijven als er niet tijdig een organisatorische vorm voor zal worden gevonden, van mee-ning, dat de internationale toe standen, in het bijzonder zooals die zich in Europa ontwikkelen, opnieuw een oor log zuilen doen ontbranden, eveneens van meennig, dat de nieuwe oorlog in Europa wederom zal worden in gezet onder de leuze der vaderlandsver- er op te wijzen, dat in het rapport van N.V.V. en S.D.A.P., in 1928 verschenen, duidelijk omschreven is, hoe wij de mede zeggenschap verstaan. In ieder geval mag uit de wijze, ^aar^P In uw orgaan over de medezeggens®bap de N.V. »De Arbeiderspers* is gescbreven, de conclusie worden getrokken, at ~.e werkgevers, georganiseerd in uwVerl)ond' niet afwijzend zullen staan tegenovei invoering van dezen vorm van tnedezeg- genschap. Aangezien wij de toepassing der mede zeggenschap voor de arbeidersklasse van zeer bijzonder belang achten, terwijl zij o. i. ook van groot belang is voor den bloei der ondernemingen, meenen wij. dat er thans alle aanleiding is, onder het oog te zien, of en zoo ja, op welke wijze het mogelijk zal zijn, de medezeggenschap in dezen vorm ook te verwezenlijken in het door uw Verbond bestreken deel van het Nederlandsche bedrijfsleven.* Aan het slot van het schrijven vraagt het N.V.V.-bestuur deze aangelegenheid tot een punt van bespreking in het over leg tusschen het Verbond van Werk gevers en de drie Arbeidersvakcentralen te maken. Met belangstelling wachten wij af hoe de. werkgevers op deze vraag zullen reageeren. HERZIENING VAN HET EIJKS- WEGEItPLAN. Het Staatsblad no. 393 bevat het Kon. besluit van dell 6den Octuber, tot her ziening van het Rykswegenplan. Daar bij is: I. vastgesteld een nieuw Rijkswegen plan, bestaande uit een staal van de be staande en aan te leggen wegen, welke KCiCl' UAiUCi UC 1CLUC UCI V ttUClltUlUÖV Cl" V, - o uethgiug; nog meer van meening, dat de oorlog zal dienen om kapitalistische be langen te behartigen, van oordeel, dat de ssociaal-democraten onder geen enkel beding aan dien oorlog mogen deelnemen of in welken vorm ook steun verleenen, spreekt den wensch uit, dat het bestuur van de S. D. A. P. die maatregelen zal treffen, waardoor althans in Nederland het volk zail weigeren voor de bezittende klasse een oorlog te voeren. noodigt het partijbestuur uit om te on derzoeken of het mogelijk is aan de ge dachten van partijgenoot Aibarda en Ter Laan en aan den vredeswil der S. D. A. P. uitdrukking te geven in organisatorischen vorm, verzoekt het partijbestuur binnenkort van zijn bevindingen aan leden der partij mededeeling te doen. HET ONTWERP MAAL- EN MENGGEBOD. Naar het Handelsblad van doorgaans welingelichte zajlde verneemt, is het ont werp maal- en inenggebod, dat reeds einde September het departement van ibin- nenlarische zaken en landbouw heeft verlaten, nog steeds om advies bij den Raad van State. Bij dit boogje college tmoet het maal- en menggebod geen groote instemming heb ben gevonden. Deze omstandigheid en nog enkele andere wijizen in de richting;, dat het maal- en menggebod dit jaar niet ix-e^i' van kracht /.ai worden'. Ongetwijfeld houdt het gerucht, als zoude de minister het plan hebben om het ontwerp maar weer in te trekken met het voorgaande verband. Echter heeft het blad den indruk, dat het gebod er wel zal komen tenzij natuurlijk de tegenstand in de Kamer zoo groot imocht zijn, dat een bij haar ingediend ontwerp van wet zou worden verworpen. Voorts verneemt het blad! nog, dat te het doorgaand verkeer met motorrijtuigen, met toelichting, een staat van de lengten der bestaande en aan te leggen wegen, hoofdverbindingen zullen vormen voor het doorgaand verkeer met motorrijtuigen met provinciale indeeling en een toe lichtende kaart, zooals deze bij dit besluit zijn gevoegd H. bepaald, dat dit besluit in werking zal treden met ingang van 1 Januari 1932; IH. het Kon. besluit van den 4den Juni 1927 (St.bl. no. 169) tot vaststelling van een Rijkswegenplan, met ingang van 1 Januari 1932 buiten werking gesteld. Deze staat bevat o a. de volgende wegen: No- 7. Amsterdam-Wieringen (-Leeu warden), 65 K.M. No. 9. Haarlem -Velsen-Alkmaar-Van Ewijcksl.uis-Wieringen-Zurich-Harlin gen- Leeuwarden, 143 K.M. No. 10. Weg van den weg no. 9 af-De Kooij-Den Helder, 16 K.M. No. 10a. Zijtak (Den Helder-) De Kooij- Van Ewijcksluis, 6.2 K.M. Verder noemen wij in Noord-Holland nog de navolgende wegen No. 1. Amsterdam-Laren-Baarn-Hoeve- laken, 27.2 K.M. No. 2. Amsterdam-Utrecht, 7.3 K.M. No. 3. Amsterdam-Bodegraven-Rotter dam, 14 K.M. No. 4. AmsterdamSassenheimHaag- scbe Schouw—'s-Gravenhage, 25.2 K.M. No. 5. Amsterdam—Haarlem, 14.9 K.M. No. 6. Amsterdam—Velsen, 18 K.M. No. 8. HaarlemSassenheim ('s-Gra venhage) 6.4 K.M. No. 22. Utrecht-Laren, 8.5 K.M. No. 21. Maassluis—Hellevoetsluis, 17.5 KM. Al deze wegen worden dus z.g. primaire wegen. DE WERKGEVERS EN DE MEDEZEGGENSCHAP. Onder dit hoofd schrijft »Het Volk* van gisteren De medezeggenschap, zooals deze met ingang van 1 Januari 1931 bij de N. V. De Arbeiderspers* zal worden ingevoerd, heeft vooral in werkgeverskringen aan- s-Grayenhage op uiitnoodiging van de leiding gegeven tot beschouwingen, die Nederlandsche Vereemging van Meel- weinig minder tot strekking hadden dan importeurs te Amsterdam, mede uit naam >als dit nu die Veel-geroemde en zoozeer van haar Rotterdamsche zustervereem-veriangde medezeggenschap is! Tegen ging, wederom een vergadering is ge- dezen vorm zouden ook wn geen bezwaar houden van belanghebbenden. hebben.* Het eigenlijke punt van behandeling, Wie echter het rapport in zake mede- n.a, het opstellen van een adres, te rachten zeggenschap, in 1923 door N.V.V en aan de leden der Tweede Kamer over een s.D.A.P. uitgebracht, kent, zal weten, dat HET ONDERZOEK NAAR DE RAMP VAN DE R 10L Geen bijeenkomsten meer voor 3 December. Voor de onderzoekingscommissie te Londen is Dinsdag hoofdzakelijk over de weersomstandigheden gesproken, die op den avond van 4 October heerschten. Nadat hieromtrent verschillende mede- deelingen waren gedaan, stelde Sir John Simon voor om niet meer bijeen te komen tot 3 December, teneinde hem en zijn beide mede-commissieleden in de gelegen heid te stellen het verkregen materiaal te schiften en te rangschikken en een voor- loopig oordeel te vormen. eventueel maal- en menggebod, respectie velijk fondsvorming (Me-elaocijns), werd langdurig besproken, doch ten slotte werd in principe besloten vooralsnog en wel zoo spoedig mogelijk een zoogenaamde persconferentie te beleggen, aangezien een adres aan de Kamer voorloopig, nJ. zoo 'lang geen betrekkelijk wetsontwerp is ingediend, pnaematuur werd geacht. DE TIENJAARLIJKSCHE VOLKS TELLING. De minister van binnenlandsche zaken en landbouw heeft aan de gemeentebe sturen geschreven Ten einde zooveel mogelijk behulpzaam te zijn bij het verkrijgen van geschikt volkstellerspersoneel voor het geval dat zich geen personen beschikbaar stel len, die tegen een redelijke belooning bereid zijn, de voor de volkstellers vast gestelde werkzaamheden le verrichten de medezeggenschap, zooals zij bij »De Arbeiderspers* wordt ingevoerd, in geen enkel opzicht afwijkt van die, welke in het algemeen door ons verlangd wordt en uit de commentaren zou dan ook mogen blijken, dat werkgevers en werk nemers zich ten aanzien van dit punt j misverstaan zouden hebben. De artikelen met betrekking hierop in »De Werkgever*, het orgaan van het j Verbond van Nederlandsche Werkgevers, j verschenen, hebben daarom het bestuur van het N.V.V. aanleiding gegeven zich tot het bestuur van dit Verbond te wenden met een schrijven, waarin gezegd wordt, dat men sterk den indruk heeft gekregen, dat in de kringen der werk gevers een onjuiste opvatting heeft be staan omtrent hetgeen door ons met onzen eisch van medezeggenschap is bedoeld. Wij laten, gaat de brief voort, thans, buiten beschouwing, waaraan dit is te wijten, ofschoon wij niet willen nalaten, NOODLANDING. Dinsdagmiddag moest het militaire Fokker-vliegtuig no. 518, dat om 2 uur te Soesterberg was opgestegen voor een orientatievlucht W ageningen-Tiel-Soes- terberg, op een uiterwaard aan den Rijn, [tegenover Wageningen, een noodlanding maken, aangezien door een defect aan de koelinrichting het koelwater was wegge- loopen. De bemanning van het vliegtuig bestond uit sergeant-vlieger Rftntjes en soldaat-waarnemer Akkerman. De landing verliep vlot; het vliegtuig bleef onbe schadigd. Het kon echter niet meer op stijgen. Vermoedelijk zal het van een nieuwen motor moeten worden voorzien of ter plaatse worden gedemonteerd. DE LANGE VLIEGTOCHTEN. Garden In Australië aangekomen. De Australische vlieger Oscar Garden is, op zijn vliegtocht uit Engeland in zijn eentje, te Wyndham in N.-W. Australië aangekomen. DE POSTVLU CHTEN OP INDIË. Dinsdag hebben het vierde postvlieg tuig op de heenreis en het tweede op de terugreis elkander te Jask ontmoet. Dit was voor het eerst, dat twee vliegtuigen in dezelfde stad tezamen waren. BOYD EN CONNER. Gisterenmiddag om 12 minuten vóór 2 zijn de beide Oceaanvliegers Boyd en Connor van Amsterdam vertrokken met bestemming naar Croydon. f)E DO X GISTERMIDDAG TE AMSTERDAM VOOR HET MARINE VLIEGKAMP SCHELLINGWOUDE AANGEKOMEN. Gistermiddag om 10 minuten voor half 5 is de reuzen-Dcrnier-vLiegboot DO X na een zeer voorspoedige reis voor het ma rinevliegkamp Sohellingwoude, buiten de Oranjesluizen te Amsterdam, neergestre ken en heeft aan een der boeien voor de loodsen gemeerd. Dit is een gebeurtenis van grooto be- teekienis in d.e geschiedenis van het- lucht verkeer, Niet alleen/ immers kan men de zen eersten tocht met een vliegboot van dergelijke afmetingen (zij kan ongeveer 170 mensch en vervoeren) beschouwen als haar eersten aanloop voor haar vlucht over den Atlantischen Oceaan, welke men er van Lissabon uit meer wil ondernemen, maar het afleggen van den afstand van het meer van Constanz naar Amsterdam op zichzelf met een dergelijk vliegtuig, in alle opzichten met een klein mailschip te vergelijken, is zonder precedent en voor de Dornier-werf, die het bestaan heeft dit indrukwekkende wonder van techniek te bouwen, zoowel als voor den navigator, de bestuurders en de werktuigkundigen, die deze eerste groote reis volbracht heb ben, een overwinning. Wel had de DO X, die in Juli 1929 reeds te Altenrheim op de Dornier-werf voltooid was, reeds me nige vlucht boven de Bodensee gemaakt-, waaronder er zelfs een is geweest, die tien uur geduurd heeft, maar verder dan boven het meer had ze zich nog niet gewaagd. Men heeft voor dit geweldige vliegtuig zich door tallooze proefvluchten alle waar borgen verschaft, die men menscheUjker- wijze gesproken slechts kan verlangen voor veilig vliegen over langen afstand. En zoo lag het dan al bijna een week te Altenrheim reisvaardig voor de groote vlucht, eerst naar Amsterdam, daarna naar Lissabon en dan naar Amerika. Maar dagelijks stelde het weerbericht teleur. De depressies werden dieper en volgen elkander sneller op en het begon er op te lijken, dat er dit jaar niets meer van zou kunnen komen. Totdat gisterochtend ruim 11 uur te Amsterdam bericht kwam, dat de DO X op het water van het meer van Constanz lag en bezig was de motoren te laten warm loopen. En een uur later was de groote reis aanvaard. Middagedities, maar vooral de radio, de den het nieuws als een loopenid vuur door de stad doorgaan en spoedig trok dan ook een onafgebroken stroom van auto's, fiet sers en voetgangers langs den Waterland- schen Zeedijk naar de Oranjesluizen. De toegang tot de loodsen van den marine- vliegdienst vond men onverbiddelijk dom mariniers en een inspecteur van politie afgezet; daarom wendde de stroom zich terug over de nauwe bruggetjes aan de Oranjesluizen en ging over den dijk ver der oostwaarts in de richting Durgerdam In de loodsen van den marinevliegdienst Schellingwoude, over een smal plankier, dat door het vette kleiland is gelegd, var de Oranjesluizen af slechts te voet te be reiken, heerschte in den loop van dei: middag een ongewone drukte. Een deta chement matrozen uit de marinekazerne was er onder, leiding van luitenant ter zee 2e kl. Van Overeem aanwezig om de vlieg boot na de daling de noodige assistentie le verleenen. Hier verzamelden zich ver der, met veel genoodigden en persverte genwoordigers, de commandant der marine in Den Helder, vice-admiraal Quant, ka pitein ter zee Romswinokel, onder-com mandant der marine te Amsterdam; vice- admiraal mr. Jager, van het departement van Defensie, en verschillende andere autoriteiten. De ambulance-boot van dei gemeentelijken geneeskundigen dienst mét den directeur, den heer L. Henermans aan boord, kruiste rond over het Buiten- Y, om bh bet dalen van de DO X zoo dich mogelijk in de buurt te zijn; en tegen I uur gingen de boot van den havenmeeste en de politieboot eveneens naar buiten lom te zorgen, dat het vliegschip bii he neerstrijken over het water ruim baan zou hebben. Het ontzaglijke vliegtuig, grooter dai het grootste dat Amsterdam ooit aan schouwd heeft, vloog eerst recht boven den Zuiderzeedijk tot de Oranjesluizen, dan zwenkte het linksom, wendde ziel. weer zeewaarts tot even voorbij het vuur- toreneiland; daar opnieuw een zwenking stadwaarts en toen deze volbracht was kliefde het als een voorwereldlijke storm vogel van gigantische afmetingen en me. (gigantische vlucht de lucht nog slechts eenige tientallen- meters boven het water oppervlak. Een boot als een zeeschip, maar met ontzaglijke vleugels, die rusten op de breede drijvers aan weerskanten. Een zee schip met verschillende dekken, kajuiten, een lange rij patrijspoorten, een stuur hut of brug. En boven op de machtige vleugels, in twee reeksen van zes, de twaalf motoren vna 600 P.K. elk, die met hun vier vinnen, thans tot stilstand ge komen, deden denken aan een miniatuur Zaanlandsch molenlandschap. Eenige barkassen van de marine zijn de DO. X bij het vastleggen aan de boei van het vliegkamp behulpzaam geweest. Onmiddellijk was zij omringd door tien tallen vaartuigen, meest motorbooten. Vice-admiraal Quant had zich aan boord van de DO. X begeven om den ge zagvoerder, kapitein Christiansen, en de gemanning welkom -te heeten en met den zoo voortreffelijk geslaagden tocht geluk te wenschen. De bemanning. De bemanning bestaat uit 12 koppen, nJ. uit den commandant, twee bestuur ders, een navigatie-offioier, eeai radio- telegrafist, de ingenieur, die de technische leiding -heeft, en zes monteurs. Commandant is kapitein Christiansen, de beide bestuurders zijn ir. Merz uit Zittau (Saksen) en de Duitsch-Amerikaan Schildhauer, van de Amerikaansche ma rine. Officier Niemann- oefent de naviga tie uit. De radiotelegrafist Kiel, ir. Eitel en de zes monteurs maken de bemanning voltallig. De DO. X was 's ochtends 10 u. 30 Duitsche tijd op 'het meer van Constanz naar buiten gekomen. Te 11 u. 30 is zij opgestegen en heeft haar eerste rond vlucht over het Meer gemaakt om op vol doende hoogte te komen en de motoren nog eens in de lucht te probeeren. Daar na heeft zij te 11 u. 50 de Bodensee onder zich vaarwel gezegd en is langs den Rijn naar Basel gevlogen. Dit was eigenlijk het penibele gedeelte der reis, want de Rijn is daa-r nog zóó smal en er bevinden zich in de rivier zóóveel kunstwerken, dat dalen er vrijwel onmogelijk zou zijn. Te 12 u. 40 was men boven Basel en heeft den loop van den Rijn geheel ge heel gevolgd, natuurlijk alle bochten af snijdend. -Te 4 uur was men boven Keulen. Tusschen Bonn en Duisburg is onder zóó zware bewolking gevlogen, dat het bijna nacht was. Dit noodzaakte zeer laag te vliegen, op ongeveer 100 M. hoogte. Gedurende den heelen tocht heeft geen oogenblik ook maar het geringste aan een der motoren gehaperd. Vandaag is de vliegboot voor een groot aantal genoodigden ook inwendig te be zichtigen. 0.a. ook, naar wij vernamen, alle vliegers en waarnemer», die bij den vliegdienst alhier werkzaam zijn. Het plan is, van Amsterdam eerst naar Southampton te vliegen, vandaar naar Havre en over de Spaansche marinehaven La Co-runa naar Lissabon. Het ïir-vékkinc en /erfriaschin^ .PEPERMUNT Binnenland. Ingezonden mededeeling. 8*8 I eens met Purolzeep. U zult dan zien hoe I mooi, zacht en roosvrij uw haar wordt. I Purolzeep Is evenals Purol verkrijgbaar bij Apotb.en Drogisten. Op het Noorderstrand te Terschelling .3 een reddingboei aangespoeld, gemerkt H. M. S. Tempest. HOOG WATER. Uit tal van plaatsen in ons land komen .vederom berichten van hoogen water stand. Zoo is reeds het Hoüandsch Diep iverstroomd, de Utrechtsche Vecht, de .Jsel, de Maas, zijn alle sterk gewassen in tal van landerijen en wegen zjjn onder .vater. JE DIEFSTAL IN EEN HAAGSCHEN JUWELIERSWINKEL. De meening van een „helder ziende". De in ons land vertoevende helderzien de Fred. Marion heeft in de juwelierz aak Speyer op de Plaats te 'sGraven- hage, waar zooals wij mededeelden, paarlen colliers ter waarde van 20.000 gestolen zijn, mededeelingen gedaan over Je toedracht van de zaak, zooals hij die iag. Hij beschreef de twee mannen en de ,wee vrouwen, die den diefstal hebben gepleegd, en verzekerde, dat een van hen lenige dagen tevoren in den winkel is ge veest, om naar een ketting met'medaillon :e vragen, en dat zij in verschillende iich- .ingen vertrokken zijn, de mannen in de ichting van Rotterdam. Volgens hem zou ïun doel België zijn, doch zij zouden nog .n het land wezen. Naar zijn gevoelen zou le diefstal binnen drie dagen zijn opge- ïelderd. Na de séance begaf men zich laar het hoofdbureau van politie, waar Marion zijn bevindingen meedeelde aan len commissaris der afd. B, den heer Paré. UIT ZELFVERDEDIGING GEDOOD T Bij de politie te Helmond heeft zich Jinsdagmiddag aangemeld, de 28-jarige M. T., uit Lierop, die verklaarde zijn oom C. v. d. H. met een schop op het hoofd te hebben geslagen, waardoor de man zeer ernstig was getroffen. Volgens T.'s mee ning zou hij wel dood zijn. Uit een inge steld onderzoek bleek dat C. v. d. H. in derdaad was overleden. M. T. deelde voorts aan de politie mee, dat hij bij zijn oom, waar hij werkzaam wps, inwoonde. C. v. d. H. was, volgens T. zeer lastig, reden waarom hij een ande ren dienst zocht. Dinsdagmorgen was de knecht met een zoon van zijn oom op het land werkzaam. Toen zijn oom verscheen, begon deze tegen M. T. uit te vallen, terwijl hij heon met een spade aanviel, waarop tusschen beiden een gevecht ontstond. Toen de steel van de schop van v. d. H. brak, bleef hij toch aanvallen. T. raakte zijn oom toen zoo hevig op het hoofd, dat deze ineen zeeg. T. zou toen onmiddellijk naar de pastorie zijn gegaan, waar hij geestelijken bijstand heeft ingeroepen, waarna hij rdch naar Helmond begaf, en bij de politie aan gifte deed van het gebeurde. T. is gisteravond naar Lierop overge bracht. Hij heeft nog verklaard uit zelf verdediging te hebben gehandeld. EEN AVONTUURLIJKE JONGEN. Maandagmiddag heeft de gemeente politie te Nispen aan de Belgische grens onder Roosendaal aangehouden, den 16- jarigen V. v. d. H., afkomstig uit Rotter dam, die de ouderlijke woning was ont- loopen. Om moeilijkheden bij de grens controle te voorkomen, had hij, vermoe delijk te Rotterdam, 'n kaartje genomen tot Roosendaal, om vervolgens vandaar uit de reis te voet naar België te onder nemen. Bij onderzoek bleek de knaap in het bezit te 7iin van eenig geld en een revolver met patronen. Een en ander is in beslag genomen. Dinsdagmorgen is v. d. H. op transport gesteld naar Rotter dam. EEN GRAPPENMAKER. De N. Rott. Ort. verhaalt Dinsdag miste men in het kantoor van de fa. Saan de Zuidblaak alhier, een bedrag van f 100, dat men oen oogenblik onbewaakt op een kast had laten liggen. Er werd van de vermissing aangifte ge daan bij de politie, maar een onmiddellijk ingesteld onderzoek leverde geen resul taat op. Toen men Woensdagmorgen weer op het kantoor kwam, vond men bij de post een gesloten enveloppe, waarin een bankbiljet van f 100, met een begeleidend briefje, waarin stond„Een goede leer voor de volgende keer". Men heeft iemand, dien men van deze „aardigheid" verdacht, aangehouden, maar al spoedig bleek, dat deze man met de zaak niets uitstaande had. Buitenland. STORM EN REGEN. De aanhoudende regen heeft het water van de Seine belangrijk doen stijgen en het gevaar voor overstroomingen niet denkbeeldig gemaakt. De zijrivieren le veren echter meer gevaar op. De Grand

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1930 | | pagina 2