T UcTlT1
Wasch Uw haar.
GEMENGD NIEUWS
Rubberhakken
ZoolpGten, Tipt
'n Hovea-product
Vraagt het Uw tchosrimaker
De verzorging van dezen leerstoel, 'ai-
dus bericht thans „Het Volk.", werd/ op
gedragen aan de Socialistische Vereeni-
guiig tot bevordering van de studie van
maatschappelijke vraagstukken.
'Blijkens het jaarverslag dezer vereeni-
gingi neeft, nadat op hare statuten de e -
kenning ais rechtspersoon is verkregen^
het bestuur een curatorium voor de lee>
heb ik mij gewend tot de centrale jeugd
organisaties.
Na gehouden overleghebben de be
sturen dier organisaties zich bereid ver
klaard, de oudere mannelijke leden hun
ner organisaties (18 jaar en ouder) op
te wekken, zich zonder belooning voor
de functie van volksteller beschikbaar
te stellen. Aan de eventueeletewerkstel-
stoel benoemd, samengesteld uit prot IL ling van deze leden zijn evenwel de vol-
Bolkestein, voorzitter; prof. W. A. Bon-1 gende voorwaarden verbonden
geer, secretaris; prof. ir. J. Goudriaan, F.; 1. Leden der jeugdorganisaties mogen
van -uiöuiS cul ui', r. ivL. Yviuaut. jl»ii ci - slechts als teller worden aangenomen,
raioriuin z.ai nu eten/gene aanwezen (Fe indien zich, tegen de door uw bestuur
aen leerstoel heelt te bezetten,
DE a 1). A. P. BIJ EEN
MOBILISATIE.
Motie aangenomen.
De Voorwaarts maakt melding van c.e
volgende, door de aiüeeiing 5 utrecht der
S. V. A. F. Vrijdag j.i. aangenomen motiej
De aicieeiing 3 enz.,
kennis genomen hebbende van het arti
kel, getaterd „vredesorganisatie", in het
Fopuiair Wetenschappelijk Bijvoegsel van
„Het volk" van 8 September j.L,
'van meening, dat uitingen ais van par
tijgenoot J. \v. Aibarda (dat tegen de roepen, kan worden" gerekend op volle
nusüaad van den oorlog alle doelmatige en belanglooze toewijding, aangezien de
midaeien, ook al vallen zij buiten hetgeen vervulling van de functie van volksteller,
wettelijk geooriooid is, noodig zijn) en een j evenals dit in Duitschiand geschiedt, door
H SÈ hen als een eereambt wordt'opgevat.
Verder zij nog medegedeeld, dat de
minister van waterstaat heeft goedge
keurd, dat het rij kspersoneel, dienstdoende
bij bruggen, sluizen of havens, als teller
dienst doet, indien daartoe een verzoek
door uw bestuur wordt gedaan. In ver
band met het tellen van de bemanning
van schepen is dit van belang.
vast te stellen redelijke belooning, geen
krachten, die geschikt worden geoordeeld,
beschikbaar stellen.
2. De leden der jeugdorganisaties mo
gen niet als teller worden te werk ge
steld in straten, wijken, buurtschappen,
enz. waar zij, meer in het bijzonder in
verband met hun leeftijd, verkeerde in
vloeden zouden kunnen ondergaan of
eenig zedelijk .gevaar zouden kunnen
loopen. Zooveel mogelijk dienen zij in
aaneengrenzende straten, wijken, enz. te
worden gesteld.
Zoo door uw bestuur de medewerking
van de hierbedoelde leden der jeugdorga
nisaties, de oudere jeugd, wordt inge-
motie ais van Rottemain 7 (waarin ge-
eischt wordt de arbeidersklasse vertrouwd
te maken met de gedachte, dat elke oor
log oi poging daartoe beantwoord dient te
werden met een massale dienstweigering
en het uitroepen der algemeene werk
staking) en een redevoering ais van par
tijgenoot Jan ter Laan (waai-bij hij, onder
aigemeene instemming van net congres
der partij, eischte om bij atkondigen der
mobilisatie de revolutie te prociameeren),
ieege gebaren zunen blijven als er niet
tijdig een organisatorische vorm voor zal
worden gevonden,
van mee-ning, dat de internationale toe
standen, in het bijzonder zooals die zich
in Europa ontwikkelen, opnieuw een oor
log zuilen doen ontbranden,
eveneens van meennig, dat de nieuwe
oorlog in Europa wederom zal worden in
gezet onder de leuze der vaderlandsver-
er op te wijzen, dat in het rapport van
N.V.V. en S.D.A.P., in 1928 verschenen,
duidelijk omschreven is, hoe wij de mede
zeggenschap verstaan.
In ieder geval mag uit de wijze, ^aar^P
In uw orgaan over de medezeggens®bap
de N.V. »De Arbeiderspers* is gescbreven,
de conclusie worden getrokken, at ~.e
werkgevers, georganiseerd in uwVerl)ond'
niet afwijzend zullen staan tegenovei
invoering van dezen vorm van tnedezeg-
genschap.
Aangezien wij de toepassing der mede
zeggenschap voor de arbeidersklasse van
zeer bijzonder belang achten, terwijl zij
o. i. ook van groot belang is voor den
bloei der ondernemingen, meenen wij.
dat er thans alle aanleiding is, onder het
oog te zien, of en zoo ja, op welke wijze
het mogelijk zal zijn, de medezeggenschap
in dezen vorm ook te verwezenlijken in
het door uw Verbond bestreken deel van
het Nederlandsche bedrijfsleven.*
Aan het slot van het schrijven vraagt
het N.V.V.-bestuur deze aangelegenheid
tot een punt van bespreking in het over
leg tusschen het Verbond van Werk
gevers en de drie Arbeidersvakcentralen
te maken.
Met belangstelling wachten wij af hoe
de. werkgevers op deze vraag zullen
reageeren.
HERZIENING VAN HET EIJKS-
WEGEItPLAN.
Het Staatsblad no. 393 bevat het Kon.
besluit van dell 6den Octuber, tot her
ziening van het Rykswegenplan. Daar
bij is:
I. vastgesteld een nieuw Rijkswegen
plan, bestaande uit een staal van de be
staande en aan te leggen wegen, welke
KCiCl' UAiUCi UC 1CLUC UCI V ttUClltUlUÖV Cl" V, - o
uethgiug; nog meer van meening, dat de
oorlog zal dienen om kapitalistische be
langen te behartigen,
van oordeel, dat de ssociaal-democraten
onder geen enkel beding aan dien oorlog
mogen deelnemen of in welken vorm ook
steun verleenen,
spreekt den wensch uit, dat het bestuur
van de S. D. A. P. die maatregelen zal
treffen, waardoor althans in Nederland
het volk zail weigeren voor de bezittende
klasse een oorlog te voeren.
noodigt het partijbestuur uit om te on
derzoeken of het mogelijk is aan de ge
dachten van partijgenoot Aibarda en Ter
Laan en aan den vredeswil der S. D. A. P.
uitdrukking te geven in organisatorischen
vorm,
verzoekt het partijbestuur binnenkort
van zijn bevindingen aan leden der partij
mededeeling te doen.
HET ONTWERP MAAL- EN
MENGGEBOD.
Naar het Handelsblad van doorgaans
welingelichte zajlde verneemt, is het ont
werp maal- en inenggebod, dat reeds
einde September het departement van ibin-
nenlarische zaken en landbouw heeft
verlaten, nog steeds om advies bij den
Raad van State.
Bij dit boogje college tmoet het maal- en
menggebod geen groote instemming heb
ben gevonden.
Deze omstandigheid en nog enkele
andere wijizen in de richting;, dat het
maal- en menggebod dit jaar niet
ix-e^i' van kracht /.ai worden'.
Ongetwijfeld houdt het gerucht, als
zoude de minister het plan hebben om
het ontwerp maar weer in te trekken met
het voorgaande verband. Echter heeft het
blad den indruk, dat het gebod er wel zal
komen tenzij natuurlijk de tegenstand in
de Kamer zoo groot imocht zijn, dat een
bij haar ingediend ontwerp van wet zou
worden verworpen.
Voorts verneemt het blad! nog, dat te
het doorgaand verkeer met motorrijtuigen,
met toelichting, een staat van de lengten
der bestaande en aan te leggen wegen,
hoofdverbindingen zullen vormen voor
het doorgaand verkeer met motorrijtuigen
met provinciale indeeling en een toe
lichtende kaart, zooals deze bij dit besluit
zijn gevoegd
H. bepaald, dat dit besluit in werking
zal treden met ingang van 1 Januari 1932;
IH. het Kon. besluit van den 4den Juni
1927 (St.bl. no. 169) tot vaststelling van
een Rijkswegenplan, met ingang van
1 Januari 1932 buiten werking gesteld.
Deze staat bevat o a. de volgende wegen:
No- 7. Amsterdam-Wieringen (-Leeu
warden), 65 K.M.
No. 9. Haarlem -Velsen-Alkmaar-Van
Ewijcksl.uis-Wieringen-Zurich-Harlin gen-
Leeuwarden, 143 K.M.
No. 10. Weg van den weg no. 9 af-De
Kooij-Den Helder, 16 K.M.
No. 10a. Zijtak (Den Helder-) De Kooij-
Van Ewijcksluis, 6.2 K.M.
Verder noemen wij in Noord-Holland
nog de navolgende wegen
No. 1. Amsterdam-Laren-Baarn-Hoeve-
laken, 27.2 K.M.
No. 2. Amsterdam-Utrecht, 7.3 K.M.
No. 3. Amsterdam-Bodegraven-Rotter
dam, 14 K.M.
No. 4. AmsterdamSassenheimHaag-
scbe Schouw—'s-Gravenhage, 25.2 K.M.
No. 5. Amsterdam—Haarlem, 14.9 K.M.
No. 6. Amsterdam—Velsen, 18 K.M.
No. 8. HaarlemSassenheim ('s-Gra
venhage) 6.4 K.M.
No. 22. Utrecht-Laren, 8.5 K.M.
No. 21. Maassluis—Hellevoetsluis, 17.5
KM.
Al deze wegen worden dus z.g. primaire
wegen.
DE WERKGEVERS EN DE
MEDEZEGGENSCHAP.
Onder dit hoofd schrijft »Het Volk*
van gisteren
De medezeggenschap, zooals deze met
ingang van 1 Januari 1931 bij de N. V.
De Arbeiderspers* zal worden ingevoerd,
heeft vooral in werkgeverskringen aan-
s-Grayenhage op uiitnoodiging van de leiding gegeven tot beschouwingen, die
Nederlandsche Vereemging van Meel- weinig minder tot strekking hadden dan
importeurs te Amsterdam, mede uit naam >als dit nu die Veel-geroemde en zoozeer
van haar Rotterdamsche zustervereem-veriangde medezeggenschap is! Tegen
ging, wederom een vergadering is ge- dezen vorm zouden ook wn geen bezwaar
houden van belanghebbenden. hebben.*
Het eigenlijke punt van behandeling, Wie echter het rapport in zake mede-
n.a, het opstellen van een adres, te rachten zeggenschap, in 1923 door N.V.V en
aan de leden der Tweede Kamer over een s.D.A.P. uitgebracht, kent, zal weten, dat
HET ONDERZOEK NAAR DE RAMP
VAN DE R 10L
Geen bijeenkomsten meer voor
3 December.
Voor de onderzoekingscommissie te
Londen is Dinsdag hoofdzakelijk over de
weersomstandigheden gesproken, die op
den avond van 4 October heerschten.
Nadat hieromtrent verschillende mede-
deelingen waren gedaan, stelde Sir John
Simon voor om niet meer bijeen te komen
tot 3 December, teneinde hem en zijn
beide mede-commissieleden in de gelegen
heid te stellen het verkregen materiaal te
schiften en te rangschikken en een voor-
loopig oordeel te vormen.
eventueel maal- en menggebod, respectie
velijk fondsvorming (Me-elaocijns), werd
langdurig besproken, doch ten slotte werd
in principe besloten vooralsnog en wel
zoo spoedig mogelijk een zoogenaamde
persconferentie te beleggen, aangezien
een adres aan de Kamer voorloopig, nJ.
zoo 'lang geen betrekkelijk wetsontwerp
is ingediend, pnaematuur werd geacht.
DE TIENJAARLIJKSCHE VOLKS
TELLING.
De minister van binnenlandsche zaken
en landbouw heeft aan de gemeentebe
sturen geschreven
Ten einde zooveel mogelijk behulpzaam
te zijn bij het verkrijgen van geschikt
volkstellerspersoneel voor het geval
dat zich geen personen beschikbaar stel
len, die tegen een redelijke belooning
bereid zijn, de voor de volkstellers vast
gestelde werkzaamheden le verrichten
de medezeggenschap, zooals zij bij »De
Arbeiderspers* wordt ingevoerd, in geen
enkel opzicht afwijkt van die, welke in
het algemeen door ons verlangd wordt
en uit de commentaren zou dan ook
mogen blijken, dat werkgevers en werk
nemers zich ten aanzien van dit punt j
misverstaan zouden hebben.
De artikelen met betrekking hierop in
»De Werkgever*, het orgaan van het j
Verbond van Nederlandsche Werkgevers, j
verschenen, hebben daarom het bestuur
van het N.V.V. aanleiding gegeven zich
tot het bestuur van dit Verbond te
wenden met een schrijven, waarin gezegd
wordt, dat men sterk den indruk heeft
gekregen, dat in de kringen der werk
gevers een onjuiste opvatting heeft be
staan omtrent hetgeen door ons met onzen
eisch van medezeggenschap is bedoeld.
Wij laten, gaat de brief voort, thans,
buiten beschouwing, waaraan dit is te
wijten, ofschoon wij niet willen nalaten,
NOODLANDING.
Dinsdagmiddag moest het militaire
Fokker-vliegtuig no. 518, dat om 2 uur te
Soesterberg was opgestegen voor een
orientatievlucht W ageningen-Tiel-Soes-
terberg, op een uiterwaard aan den Rijn,
[tegenover Wageningen, een noodlanding
maken, aangezien door een defect aan de
koelinrichting het koelwater was wegge-
loopen. De bemanning van het vliegtuig
bestond uit sergeant-vlieger Rftntjes en
soldaat-waarnemer Akkerman. De landing
verliep vlot; het vliegtuig bleef onbe
schadigd. Het kon echter niet meer op
stijgen. Vermoedelijk zal het van een
nieuwen motor moeten worden voorzien
of ter plaatse worden gedemonteerd.
DE LANGE VLIEGTOCHTEN.
Garden In Australië aangekomen.
De Australische vlieger Oscar Garden
is, op zijn vliegtocht uit Engeland in zijn
eentje, te Wyndham in N.-W. Australië
aangekomen.
DE POSTVLU CHTEN OP INDIË.
Dinsdag hebben het vierde postvlieg
tuig op de heenreis en het tweede op de
terugreis elkander te Jask ontmoet. Dit
was voor het eerst, dat twee vliegtuigen
in dezelfde stad tezamen waren.
BOYD EN CONNER.
Gisterenmiddag om 12 minuten vóór 2
zijn de beide Oceaanvliegers Boyd en
Connor van Amsterdam vertrokken met
bestemming naar Croydon.
f)E DO X GISTERMIDDAG TE
AMSTERDAM VOOR HET MARINE
VLIEGKAMP SCHELLINGWOUDE
AANGEKOMEN.
Gistermiddag om 10 minuten voor half
5 is de reuzen-Dcrnier-vLiegboot DO X na
een zeer voorspoedige reis voor het ma
rinevliegkamp Sohellingwoude, buiten de
Oranjesluizen te Amsterdam, neergestre
ken en heeft aan een der boeien voor de
loodsen gemeerd.
Dit is een gebeurtenis van grooto be-
teekienis in d.e geschiedenis van het- lucht
verkeer, Niet alleen/ immers kan men de
zen eersten tocht met een vliegboot van
dergelijke afmetingen (zij kan ongeveer
170 mensch en vervoeren) beschouwen als
haar eersten aanloop voor haar vlucht over
den Atlantischen Oceaan, welke men er
van Lissabon uit meer wil ondernemen,
maar het afleggen van den afstand van
het meer van Constanz naar Amsterdam
op zichzelf met een dergelijk vliegtuig, in
alle opzichten met een klein mailschip te
vergelijken, is zonder precedent en voor
de Dornier-werf, die het bestaan heeft dit
indrukwekkende wonder van techniek te
bouwen, zoowel als voor den navigator,
de bestuurders en de werktuigkundigen,
die deze eerste groote reis volbracht heb
ben, een overwinning. Wel had de DO X,
die in Juli 1929 reeds te Altenrheim op
de Dornier-werf voltooid was, reeds me
nige vlucht boven de Bodensee gemaakt-,
waaronder er zelfs een is geweest, die tien
uur geduurd heeft, maar verder dan boven
het meer had ze zich nog niet gewaagd.
Men heeft voor dit geweldige vliegtuig
zich door tallooze proefvluchten alle waar
borgen verschaft, die men menscheUjker-
wijze gesproken slechts kan verlangen
voor veilig vliegen over langen afstand.
En zoo lag het dan al bijna een week te
Altenrheim reisvaardig voor de groote
vlucht, eerst naar Amsterdam, daarna naar
Lissabon en dan naar Amerika.
Maar dagelijks stelde het weerbericht
teleur. De depressies werden dieper en
volgen elkander sneller op en het begon
er op te lijken, dat er dit jaar niets meer
van zou kunnen komen.
Totdat gisterochtend ruim 11 uur te
Amsterdam bericht kwam, dat de DO X
op het water van het meer van Constanz
lag en bezig was de motoren te laten
warm loopen. En een uur later was de
groote reis aanvaard.
Middagedities, maar vooral de radio, de
den het nieuws als een loopenid vuur door
de stad doorgaan en spoedig trok dan ook
een onafgebroken stroom van auto's, fiet
sers en voetgangers langs den Waterland-
schen Zeedijk naar de Oranjesluizen. De
toegang tot de loodsen van den marine-
vliegdienst vond men onverbiddelijk dom
mariniers en een inspecteur van politie
afgezet; daarom wendde de stroom zich
terug over de nauwe bruggetjes aan de
Oranjesluizen en ging over den dijk ver
der oostwaarts in de richting Durgerdam
In de loodsen van den marinevliegdienst
Schellingwoude, over een smal plankier,
dat door het vette kleiland is gelegd, var
de Oranjesluizen af slechts te voet te be
reiken, heerschte in den loop van dei:
middag een ongewone drukte. Een deta
chement matrozen uit de marinekazerne
was er onder, leiding van luitenant ter zee
2e kl. Van Overeem aanwezig om de vlieg
boot na de daling de noodige assistentie
le verleenen. Hier verzamelden zich ver
der, met veel genoodigden en persverte
genwoordigers, de commandant der marine
in Den Helder, vice-admiraal Quant, ka
pitein ter zee Romswinokel, onder-com
mandant der marine te Amsterdam; vice-
admiraal mr. Jager, van het departement
van Defensie, en verschillende andere
autoriteiten. De ambulance-boot van dei
gemeentelijken geneeskundigen dienst
mét den directeur, den heer L. Henermans
aan boord, kruiste rond over het Buiten-
Y, om bh bet dalen van de DO X zoo dich
mogelijk in de buurt te zijn; en tegen I
uur gingen de boot van den havenmeeste
en de politieboot eveneens naar buiten
lom te zorgen, dat het vliegschip bii he
neerstrijken over het water ruim baan zou
hebben.
Het ontzaglijke vliegtuig, grooter dai
het grootste dat Amsterdam ooit aan
schouwd heeft, vloog eerst recht boven
den Zuiderzeedijk tot de Oranjesluizen,
dan zwenkte het linksom, wendde ziel.
weer zeewaarts tot even voorbij het vuur-
toreneiland; daar opnieuw een zwenking
stadwaarts en toen deze volbracht was
kliefde het als een voorwereldlijke storm
vogel van gigantische afmetingen en me.
(gigantische vlucht de lucht nog slechts
eenige tientallen- meters boven het water
oppervlak. Een boot als een zeeschip, maar
met ontzaglijke vleugels, die rusten op de
breede drijvers aan weerskanten. Een zee
schip met verschillende dekken, kajuiten,
een lange rij patrijspoorten, een stuur
hut of brug. En boven op de machtige
vleugels, in twee reeksen van zes, de
twaalf motoren vna 600 P.K. elk, die met
hun vier vinnen, thans tot stilstand ge
komen, deden denken aan een miniatuur
Zaanlandsch molenlandschap.
Eenige barkassen van de marine zijn
de DO. X bij het vastleggen aan de boei
van het vliegkamp behulpzaam geweest.
Onmiddellijk was zij omringd door tien
tallen vaartuigen, meest motorbooten.
Vice-admiraal Quant had zich aan
boord van de DO. X begeven om den ge
zagvoerder, kapitein Christiansen, en de
gemanning welkom -te heeten en met den
zoo voortreffelijk geslaagden tocht geluk
te wenschen.
De bemanning.
De bemanning bestaat uit 12 koppen,
nJ. uit den commandant, twee bestuur
ders, een navigatie-offioier, eeai radio-
telegrafist, de ingenieur, die de technische
leiding -heeft, en zes monteurs.
Commandant is kapitein Christiansen,
de beide bestuurders zijn ir. Merz uit
Zittau (Saksen) en de Duitsch-Amerikaan
Schildhauer, van de Amerikaansche ma
rine. Officier Niemann- oefent de naviga
tie uit. De radiotelegrafist Kiel, ir. Eitel
en de zes monteurs maken de bemanning
voltallig.
De DO. X was 's ochtends 10 u. 30
Duitsche tijd op 'het meer van Constanz
naar buiten gekomen. Te 11 u. 30 is zij
opgestegen en heeft haar eerste rond
vlucht over het Meer gemaakt om op vol
doende hoogte te komen en de motoren
nog eens in de lucht te probeeren. Daar
na heeft zij te 11 u. 50 de Bodensee onder
zich vaarwel gezegd en is langs den Rijn
naar Basel gevlogen. Dit was eigenlijk
het penibele gedeelte der reis, want de
Rijn is daa-r nog zóó smal en er bevinden
zich in de rivier zóóveel kunstwerken, dat
dalen er vrijwel onmogelijk zou zijn.
Te 12 u. 40 was men boven Basel en
heeft den loop van den Rijn geheel ge
heel gevolgd, natuurlijk alle bochten af
snijdend.
-Te 4 uur was men boven Keulen.
Tusschen Bonn en Duisburg is onder
zóó zware bewolking gevlogen, dat het
bijna nacht was. Dit noodzaakte zeer laag
te vliegen, op ongeveer 100 M. hoogte.
Gedurende den heelen tocht heeft geen
oogenblik ook maar het geringste aan een
der motoren gehaperd.
Vandaag is de vliegboot voor een groot
aantal genoodigden ook inwendig te be
zichtigen. 0.a. ook, naar wij vernamen,
alle vliegers en waarnemer», die bij den
vliegdienst alhier werkzaam zijn.
Het plan is, van Amsterdam eerst naar
Southampton te vliegen, vandaar naar
Havre en over de Spaansche marinehaven
La Co-runa naar Lissabon.
Het
ïir-vékkinc en
/erfriaschin^
.PEPERMUNT
Binnenland.
Ingezonden mededeeling.
8*8
I eens met Purolzeep. U zult dan zien hoe
I mooi, zacht en roosvrij uw haar wordt.
I Purolzeep Is evenals Purol verkrijgbaar bij Apotb.en Drogisten.
Op het Noorderstrand te Terschelling
.3 een reddingboei aangespoeld, gemerkt
H. M. S. Tempest.
HOOG WATER.
Uit tal van plaatsen in ons land komen
.vederom berichten van hoogen water
stand. Zoo is reeds het Hoüandsch Diep
iverstroomd, de Utrechtsche Vecht, de
.Jsel, de Maas, zijn alle sterk gewassen
in tal van landerijen en wegen zjjn onder
.vater.
JE DIEFSTAL IN EEN HAAGSCHEN
JUWELIERSWINKEL.
De meening van een „helder
ziende".
De in ons land vertoevende helderzien
de Fred. Marion heeft in de juwelierz
aak Speyer op de Plaats te 'sGraven-
hage, waar zooals wij mededeelden,
paarlen colliers ter waarde van 20.000
gestolen zijn, mededeelingen gedaan over
Je toedracht van de zaak, zooals hij die
iag. Hij beschreef de twee mannen en de
,wee vrouwen, die den diefstal hebben
gepleegd, en verzekerde, dat een van hen
lenige dagen tevoren in den winkel is ge
veest, om naar een ketting met'medaillon
:e vragen, en dat zij in verschillende iich-
.ingen vertrokken zijn, de mannen in de
ichting van Rotterdam. Volgens hem zou
ïun doel België zijn, doch zij zouden nog
.n het land wezen. Naar zijn gevoelen zou
le diefstal binnen drie dagen zijn opge-
ïelderd. Na de séance begaf men zich
laar het hoofdbureau van politie, waar
Marion zijn bevindingen meedeelde aan
len commissaris der afd. B, den heer
Paré.
UIT ZELFVERDEDIGING GEDOOD T
Bij de politie te Helmond heeft zich
Jinsdagmiddag aangemeld, de 28-jarige
M. T., uit Lierop, die verklaarde zijn oom
C. v. d. H. met een schop op het hoofd te
hebben geslagen, waardoor de man zeer
ernstig was getroffen. Volgens T.'s mee
ning zou hij wel dood zijn. Uit een inge
steld onderzoek bleek dat C. v. d. H. in
derdaad was overleden.
M. T. deelde voorts aan de politie mee,
dat hij bij zijn oom, waar hij werkzaam
wps, inwoonde. C. v. d. H. was, volgens
T. zeer lastig, reden waarom hij een ande
ren dienst zocht.
Dinsdagmorgen was de knecht met een
zoon van zijn oom op het land werkzaam.
Toen zijn oom verscheen, begon deze
tegen M. T. uit te vallen, terwijl hij heon
met een spade aanviel, waarop tusschen
beiden een gevecht ontstond. Toen de
steel van de schop van v. d. H. brak, bleef
hij toch aanvallen. T. raakte zijn oom toen
zoo hevig op het hoofd, dat deze ineen
zeeg. T. zou toen onmiddellijk naar de
pastorie zijn gegaan, waar hij geestelijken
bijstand heeft ingeroepen, waarna hij rdch
naar Helmond begaf, en bij de politie aan
gifte deed van het gebeurde.
T. is gisteravond naar Lierop overge
bracht. Hij heeft nog verklaard uit zelf
verdediging te hebben gehandeld.
EEN AVONTUURLIJKE JONGEN.
Maandagmiddag heeft de gemeente
politie te Nispen aan de Belgische grens
onder Roosendaal aangehouden, den 16-
jarigen V. v. d. H., afkomstig uit Rotter
dam, die de ouderlijke woning was ont-
loopen. Om moeilijkheden bij de grens
controle te voorkomen, had hij, vermoe
delijk te Rotterdam, 'n kaartje genomen
tot Roosendaal, om vervolgens vandaar
uit de reis te voet naar België te onder
nemen. Bij onderzoek bleek de knaap in
het bezit te 7iin van eenig geld en een
revolver met patronen. Een en ander is
in beslag genomen. Dinsdagmorgen is v.
d. H. op transport gesteld naar Rotter
dam.
EEN GRAPPENMAKER.
De N. Rott. Ort. verhaalt
Dinsdag miste men in het kantoor van
de fa. Saan de Zuidblaak alhier, een
bedrag van f 100, dat men oen oogenblik
onbewaakt op een kast had laten liggen.
Er werd van de vermissing aangifte ge
daan bij de politie, maar een onmiddellijk
ingesteld onderzoek leverde geen resul
taat op. Toen men Woensdagmorgen weer
op het kantoor kwam, vond men bij de
post een gesloten enveloppe, waarin een
bankbiljet van f 100, met een begeleidend
briefje, waarin stond„Een goede leer
voor de volgende keer". Men heeft iemand,
dien men van deze „aardigheid" verdacht,
aangehouden, maar al spoedig bleek, dat
deze man met de zaak niets uitstaande
had.
Buitenland.
STORM EN REGEN.
De aanhoudende regen heeft het water
van de Seine belangrijk doen stijgen en
het gevaar voor overstroomingen niet
denkbeeldig gemaakt. De zijrivieren le
veren echter meer gevaar op. De Grand