Vierde Blad. BINNENLAND. Kanjjn'ThurjngerBloedworst BUITENLAND. sraayn;1H?— TucW v&&ri VAN ZATERDAG 8 NOVEMBER 1930. IfET NIEUWE RIJKSWEGENPLAN. In aansluiting op den staat der be staande en volgens hert nieuwe Rijks wegenplan aan te leggen nieuwe wegen, welke hoofdverbindingen zullen vormen voor het doorgaand verkeer met motor rijtuigen kunnen wij nog mededeelen, dat het vorige Rijkswegenplan, vastgesteld bij Kon. BesL van 4 Juni 1927, St-bl. no. 169, thans is aangevuld met de volgen de wegen: 9 (gedeeltelijk). WieringenZurig. 10a. de Kooijvan Ewijcksluia Het beloop van enkele bestaande we gen is hier en daar eenigszins gewijzigd. In bedoeld Staatsblad met het nieuwe Rijkswegenplan (Kon. BesL 6 Oct, StbL no. 393), is ook opgenomen een teekening van de wegprofielen, die intussehen bij de toepasselijk-verklaring daarvan op de verschillende wegen nog al eenige speling laten. De profielen gelden voor de buiten de bebouwde kommen gelegen gedeelten der wegen. Zij onderscheiden zich in profiel A (43 m. breed), profiel B (26 m. en profiel C (23 of 31 m.). Dan zal er nog een niet in teekening gebracht profiel D zijn voor wegen met weinig ver keer. In of nabij de bebouwde kommen kun nen de wegen met een verruimd of een beperkt profiel worden aangelegd. Waar de omstandigheden dit noodig maken, kan afwijking van het voor den weg vast gestelde profiel plaats hebben. In en na bij bebouwde kommen kan een bestaande weg door de kom worden gevolgd, of een omlegging worden tot stand gebracht. De CENTRALE VAN NEDERLAND8CH OVERHEIDSPERSONEEL (C.N.O.P.) Met ter kennisbrenging van de in het <Ld. 26 October j.L te Amsterdam gehou den druk bezochte Congres van de Cen trale van Nedertandsoh Overheidsperso neel (C.N.O.P.) met algemeene stemmen aangenomen Resolutie, is door net Hoofd- bestuur van deze Centrale aan Zijne Excellentie den Minister van Binnenland- sche Zaken en Landbouw, Vooratter van den Raad van Ministers cn aan de Twee de Kamer der Staten-Geneaal verzocht: Herziening van het Rijks Bezoldigings besluit en intrekking van het Koninklijk Besluit van 18 November 1922 (Staasblad no. 688), waarbij het verhaal der pensioen premie is geregeld, te willen bevorderen. DE HALVE CENT. In een nota naar aanleiding van het ver slag inzake de begrooting van het Staats- muntbedrijf voor 1931, zegt de minister van financiën, dat hij ten aanzien van de vraag of het geen aanbeveling zou ver dienen, het halve centstuk te doen ver dwijnen, nog steeds op het standpunt staat, door hem ingenomen in de memo rie van antwoord op het voorloopig ver slag der Tweede Kamer betreffende hoofdstuk VU B voor het dienstjaar 1928. Zooals in het genoemde verslag uit 1923 terecht werd opgemerkt, worden tal van artikelen voor 2x/„ 71/»» 121/» cent, enz. verkocht en zouden bij afschaffing van den halven cent de prijzen allicht naar boven worden afgerond. Overigens zou inderdaad, gelijk in het onderhavige ver- SPOORSTRAAT 122 TELEFOON 339 krachtens de wet te stellen uitzonderin gen. Hierdoor worden dus de normen ge volgd, welke sinds 1922 in de Arbeidswet 191Ö voor den arbeid in fabrieken of werkplaatsen zijn neergelegd. Het inspan nend karakter van den stuwadoorsarbeid rechtvaardigt deze gelijkstelling. Een der gelijke regeling sluit zich bovendien aan bij hetgeen in een zeer groot deel van het havenbedrijf sinds eenige jaren geldt. Een vrijwillige regeling als de bestaande loopt echter gevaar wanneer ook maar een klein deel der concurreerende onder nemingen zich daarbij niet aansluit zoo als reeds, het geval is. Een tweede hoofdpunt van het ontwerp is de uitbreiding van de werkingsfeer der Stuwadoorswet. Tot dat deel zijn in de definitie van „stuwadoorsarbeid" ver schillende aanvullingen aangebracht DE ONTWAPENINGSCOMMISSIE. De beperking der marine-effec tieven. v, De Ontwapeningscommissie heeft eenigs- slag wordt opgemerkt, de gewenschte ver- moeite met haar werkzaamheden op /I nnf Ia lra vAT. f an at flaal TTQTI /IO eenvoudiging niet worden bereikt indien niet ook het 2l/9-centstuk wordt alge- schaft, en dit muntstuk kan, ook naar de meening van den minister, bezwaarlijk worden gemist. DE A.VJR.O.-LESSEN IN HET GEDRANG. Alarm van het Comité van huls vrouwen. Het Comité van huisvrouwen te Rotter- kosten van verbetering of die van aanlegdam heeft den volgenden brief aan den kunnen geheel of gedeeltelijk ten laste minister van waterstaat gezonden: van het Wegenfonds worden gebracht. I Zooals het Uwe Excellentie natuurlijk Bebouwde kommen van meer dan 20.000 I bekend zal zijn worden door de Alge- i meene Vereemging Radio Omroep te Hil- inwoners zullen met de op korten afstand versiim 0p gezette tijden draadlooze cur- gelegen wegen kunnen worden verbon- sussen uitgezonden in naaien, knippen en den. DE OMROEP NEDERLAND—INDIË. talen. Honderden buisvrouwen hebben op het oogenblik zich voor deze cursussen opgegeven en het daarvoor bestemde les geld betaald. Gezien de slechte apparatuur _ia A<» van het zendstation, waarover de A.V.R.O. Protest uit Indle tegen ae regee- beschikt en de zeer ernstige storingen, rlngsmaatregelen ten aanzien van zoowel van stations, waarvan de golfleng- te ongeveer gelijk is aan die van Hilver- de PHOHI en den zendtijd. gumj yan teiegrafiezenders, is het die De Bond van Nedorlandsch-Indisohe huisvrouwen en hare gezinnen ondoenlijk Radiovereemgingen te Weltevreden heeft deze radio-cursussen te beluisteren. &d. 3 October een adres gericht tot den De gevolgen daarvan zijn ten eerste, minister van waterstaat, waaraan wij ihet dat de daarvoor betaalde lesgelden als volgende onüeenen: I verloren beschouwd kunnen worden en Als gevolg van het in Mei door den ten tweede, dat men zich onvoldoende kan ^TerTeèach^gVanva^mtRM^ gram heeft de bond een protest-actie op touw gezet Als resultaat hiervan zijn 9538 huisvrouwen in staat gesteld worden, _de cursussen per radio van fde A.V.R.O. on gestoord te volgen. Een afschrift van dezen brief is gezon den aan den Radioraad. HET VERBOD VAN INVOER VAN NEDERLANDSCH VEE IN BELGIË. Wordt 16 dezer opgeheven. Met ingang van 16 dezer zal het verbod handteekeningen verzameld, welke uit ge heel Indië en van personen van allen rang en stand afkomstig zijn. De Bond van Nederlandsch-Indische Radlovereenl- gingen hiedt den minister de inteeken- lijsten, schriftelijke adhaesie-betuigingen enz. aan, opdat Zijne Excellentie ervan overtuigd moge zijn, dat de Indische luis teraars zich in grooten getale volstrekt tegen eenige verdeeling van dien zendtijd WÊju J| van de Phohi en de daarmede in verband van invoer van Nederlandsch vee in Bel- staande verpolitieking van den radio-1 gjg worden opgeheven, behoudens langs omroep verklaard hebben. j enkele grenskantoren, waar de Belgische quarantainestallen nog door mond- en UIT DEN ALKMAARSCHEN RAAD. j klauwzeer besmet zijn. Het vee, dat ook op de markten kan T^r,/Tawr0«'worden aangekocht, zal voor den uitvoer De Alkmaarsche Do g aan een quarantaine van viermaal 24 uur ta de vacature van ^toouder onder toezioht van den veeartaen«kundi- die als raadshd en w^rndOT b gen dienst en jn ^00r dezen dienst goed- beeft, den heer H. Klaver gekeurde stallen dienen te worden onder was de candidaat van het zoogenaamde worpen ^an deze verplichte quarantaine elftal, de verbonden groep der katnoue- ler verzekering zooveel mogelijk van den ken, vrijheidsbonders en ohnstelljken, die Van onbesmet vee moest de voor- zioh voor deze zittingsperiode op eon worden gegeven boven aankoop op bezuinigingsprogram vereemgd hebben. onhesmette boerderijen zonder quaran- In de plaats van het raadslid Leesberg tajne( omdat de ervaring heeft geleerd, werd de heer Venneker geïnstalleerd. ^at dit voorschrift bij een vorige gelegen- Met algemeene steramen vereenigde de ^eid door belanghebbenden werd mis raad zich met bet voorstel van B. en Whruikt, door n.1. op markten aangekocht om geen financieelen steun te verleenen vee op bepaalde boerderijen te plaatsen en voor de verdere exploitatie van de tram- doen doorgaan voor vee, dat aldaar verbinding AlkmaarPurmerend. Geble- reeds geruimen tijd had vertoefd, waar ken was, dat do tramdirectie zelf niet het door ten onrechte verklaringen van onbe- minste risico wilde dragen en dat dezesmette herkomst konden worden verkre- steun de gemeente op ongeveer 80,000 gen, aangezien in den regel niet te con- per jaar zou te staan komen. troleeren was, dat het betreffende vee Aan den nieuw opgerichten cursus voor eerst voor korten tijd op de boerderij de opleiding van winkelpersoneel werd was geplaatst. Deze misbruiken hebben een subsidie* van 100 gegeven. Ingetrok- indertijd in Belgische offlcieelen kringen ken werd bet in 1928 genomen raadsbe- groote ontstemming gewekt, sluit tot toekenning van een bijdrage voor Het ligt in de bedoeling, een dfiel van de uitvoering van het z.g. West-Frieschede kosten der quarantaine van rijkswege kanalenplan en besloten voor den aanleg te doen vergoeden. van bet kanaal Kolhorn—Huigendljk— Nadere inlichtingen kan men krijgen bij Omval met een zijtak Huigendijk—rich- de betrokken Inspecteurs van den vee- tog Zeswielen en de verlegging der boe- nrtsenijkundigen dienst, zemscheiding de door Gedep. Staten ge- EEDE KAMER dreef te komen. Een groot deel van de zitting van Vrijdagmorgen was gewijd aan de procedure-quaestie, opgeworpen door een voorstel van Cecil, dat beoogde voor de beperking van de marine-effectieven in de ontwapeningsconventie alleen glo bale cijfers op te nemen, zonder afzon derlijk de officieren, onderofficieren en manschappen te noemen. De Fransche ge delegeerde Massigli verdedigde de ziens wijze, dat het wenschelijk zou zijn, ook voor het marinepersoneel dezelfde indee ling in categorieën te handhaven als voor het personeel van de landmacht reeds is aangenomen. Frankrijk vreest dat anders de cijfers der marine-effectieven, waar onder in vele landen ook belangrijke for maties kusttroepen vallen, meer officie ren zouden kunnen bevatten dan werke lijk noodig is. Deze zouden in tijd van oorlog het desbetreffend lan<Fin staat stel len in korten tijd belangrijke formaties der landmacht van kader te voorzien. Gibson en Sato schaarden zich aan de zijde van Cecil en meenden dat de onder scheiding, die Frankrijk wenscht, onnoo- dig en veel te gecompliceerd zou zijn, aangezien het marinepersoneel automa tisch beperkt wordt door het aantal en de afmetingen der schepen. Litwinow kondigde aan, dat hij naar aanleiding van het Britsche amendement een ander voorstel zou indienen in den zin als door Massigli wordt gewenscht. Sato stelde bij wijze van compromis voor, dat de staten zouden beloven, de sterkte van de verschillende categorieën marinepersoneel te publiceeren en dat voor de beperking van het marineperso neel uitsluitend de globale methode zou worden toegepast, hetgeen door Cecil, Gibson en De Marlnis werd aanvaard. Lit winow verlangde dat de beperking der categorieën zoowel voor het personeel der landmacht als voor dat van de zee- en luchtmacht zou worden toegepast De heer Rutgers (Nederland) sloot zich aan bij het standpunt van Massigli en Lit winow. Volgens de Nederlandsche dele gatie zou de conventie onvolledig zijn. wanneer de effectieven van de zeemacht niet per categorie werden beperkt. De heer Rutgers meent, dat dezelfde argu menten, die destijds in verband met mo gelijke ontduiking der conventie met be trekking tot de effectieven der landmacht zijn aangevoerd, ook voor de effectleven der zeemacht van toepassing zijn. Hij aan vaardt het Japansche voorstel inzake de publiciteit, maar meent dat dit het Fran sche voorstel niet uitsluit. Op aandringen van Massigli werd ten slotte een subcommissie benoemd, waarin miooes gehad. Eenige duizenden geweren, machinegeweren en honderduizenden pa- tronen zijn in beslag genomen. „Wij rijn er hiermede echter nog niet en de rooden rullen nog de gelegenheid krijgen te zien wat een ministerie Vau- goin en Starhemberg beteekeni „Wij moeten volledig te werk gaan; met verstand, met beleid en vooral met tempo. Nooit kan en mag het zwaartepunt van onze beweging in het parlement lig: n, doch in onze militante formaties. Mei n dag dat het parlement heropend wordt en het stukloon van de groote bek ken begint, begint ook weer ons militante werk. Wij zullen de Ooetenryksche bin- nenlandsche politiek onder druk zetten om ons doel te bereiken." Het zal wel zelden zijn voorgekomen, dat een minister van binnenlandsche zaken in een democratischen staat zoo'n taal gesproken heeft en dat de regeering er rich dan nog over verwonderd heeft, dat er in binnen- en buitenland de alar- meerendste geruchten de ronde doen. Men kan dan ook tot de scherpste tegenstan ders van de sociaal-democraten bebooren en het toch eens zijn met de opvatting van de liberale bladen en in de eerste plaats de Neue Freie Presse, dat het niet aangaat den sociaal-democratischen schut ters bond te ontwapenen, doch alle burger wachten ongemoeid te laten. Immers Starhemberg beroept zich juist op de mi litante taak van de burgerwacht, wat de socialische bewering schijnt te bevesti gen, dat de burgerwachten over zoo'n mi litante formatie op groote schaal beschik ken I Hierbij komt nog de socialistische meedeeling, dat de voornaamste socialis tische ambtenaren, dadelijk bij het begin van de huiszoekingen aan de overheid hebben meegedeeld waar zich depots van de burgerwacht met aanzienlijke voor raden wapens bevonden. De betrokken overheidspersonen weigerden echter ken nis van deze aangifte te nemen of ver klaarden niets te kunnen doen zonder bevel uit Weenen, dat vooralsnog ontbrak. DE POSTVLUCHTEN NAAR EN VAN INDIË. Het tweede vliegtuig op de terugreis is gisterochtend 5 u. 2 uit Cairo vertrok ken en om 13 il 60 te Athene geland. Alles was wel. Vandaag verder. Het vierde postvliegtuig is Vrijdagoch tend uit Allahabad vertrokken en te Kyab aangekomen. Alles wel aan boord; van daag gaat de tocht verder. ZEPPELINVERBINDING MET INDIË. Wij lezen in Het Volk van gisteren: De Anglo American News Service be vestigt thans ons bericht over de plan nen tot het organiseeren van een lucht- routo NederlandNedierlandeoh-Indië per Zeppelin. Na melding te hebben gemaakt van de reeds eerder door ons blad gepubliceerde nlannen, deelt dit Engelsch-Amerikaansoh persbureau nader mede, dat op verzoek van de Nederlandsche belanghebbenden dr. Hugo Eckener, die ook als meteoro loog goeden naam heeft, zicih in het begin van Januari 1931 naar Java zal begeven om de luchtroute ook van meteorol gisch gezichtspunt uit te bestudeeren e i de atmosferische toestanden in het alg< meen eveneens nauwlettend te onderzoeken. De Anglo American News Service ver neemt, dat de route zal gaan van Neder land over het Rhóne-dal, vervolgens in oostelijke richting naar Marseille; van daar over de Midde 11 andsche Zee naar Alexandrië over Egypte en de Roode Zee. zuidelijk van het Suez Kanaal en langs VOOR DE OOSTENRIJKSCHE VERKIEZINGEN. Minister Starhemberg op het oorlogspad. Hij zal de „giftan den uittrekken van het roode gedrocht". De Weensche correspondent van de N. Rott. Crt schrijft: De politieke spanning heeft rijn hoogte punt bereikt Het ministerie Vaugoin, dat den korten tijd van zijn bestaan zoo de gelijk gebruikt heeft om den rechtschen koers, dien het belichaamt, tot uitdruk king te brengen, doet geen half werk. Vlak na groote huiszoekingen in de socia listische partijlokalen, ter gelegenheid van een in stroomenden regen gehou den fakkeloptocht ter eere van bondskan selier Vaugoin bij welke gelegenheid overigens een burgerwacht een tegen den optocht protest eerenden Joodscben socia list rijn fakkel in het gericht duwde heeft prins Starhemberg, de minister van binneniandsohe zaken, opperbevelhebber van de burgerwacht en eerste candidaat van het Heimatblock bij de verkiezingen, woordelijk het volgende gezegd: „Vandaag is een begin gemaakt met het uitrukken van de giftanden van het roode gedrocht. Op mijn initiatief en in koverleg met de regeering1 rijn wij, in ring zal dit punt opnieuw aan de orde I <jen arbeidstijd Deze gaat uit van een j tegenstelling met de vroegere gewoonte gesteld wordorL maximum-arbeidsduur van 8l/a uur per van schipperen, tot toetasten overgegaan dag en 48 uren per week, behoudens de en hebben daarmede ook ihet verwachte vraagde medewerking te verleenen hetzij door toekenning van annuïteiten tot een bedrag van ten1 hoogste f 17,800 per jaar, hetzij door betaling van een of meer voor1 éénmaal te storten bijdragen in de kosten. Langdurig werd gediscussieerd over de uurloonen in werkverschaffing, waarvoor; w de organisaties 44 cent en B. en W. 88 gjng van de Stuwadoorswet, oent voorstelden dit laatste om de wetsontwerp, dat strekt ter vervan- subsidig van rijk en provincie niet teginjj van het ontwerp van 1921, beoogt in 'verliezen. In een volgende raadsvergade- eerste plaats een nieuwe regeling van WIJZIGING VAN DE STUWADOORSWET. Ingediend is een wetsontwerp tot wijzi- worden gepresideerd, om een practische oplossing voor dit onderdeel der oonven- tie te zoeken. alle sprekers vsn S kregen, en die door den heer I*udon zal van Sumatra naar Java. Stoomschepen hebben voor de reis naar Indië 21 dagen noodig. Een luchtschip zou de route in ongeveer 6 <lagen kunnen afleggen. Een station voor aanvulling van gas en dergelijke on twee of drie anker- masten zouden voldoende zijn. Dr. Eckener zal ook op de heen- of de terugreis een enkele landing willen ma ken en wel ongeveer halfweg, in Egypte. Hij zal eerst de luchtstroomingen en de weersgesteldheden in Britsch en Itali- aansch Somaüland grondig bestudeeren, om de gunstigste landingsplaats voor de vestiging van zulk een tusscbenstation te bepalen. De Anglo American News Service ver neemt ten slotte, dat de Hollandsche be langhebbende groep de onderneming met een kapitaal van 40 millloen Mark zal financieren. HET ONDERZOEK NAAR HET VERGAAN VAN DE R 101. Een belangrijke verklaring van een deskundige. Vrijdag heeft Sir John Simon twee be langrijke verklaringen voorgelezen; het onderzoek was gevorderd tot de lekken In de gashouders, die reeds bij de eerste tochten waren opgemerkt .Sir John las nu een brief voor van den ontwerper, kolonel Ricbmond, aan majoor Soott, den bestuur der van de R 101, van 2 Juli j.1. Kolonel Richmond erkent in zijn brief dat er in de gashouders (die buitenboord ter weers zijden onderaan het luchtschip hingen) kleine lekken zijn vastgesteld van "4 tqi 6 vierkante centimeter die in den loop van een proeftocht van 12 uur niettemin b ton gewicht hadden doorgelaten. De kolo nel verzocht een grondig onderzoek naar de oorzaken in te stellen en intussehen de lekken te capitonneeren, waarna geen ge vaar kon bltfven bestaan. De tweede brief wa» van den deskundl- f;e F. M. Wade, die een rapport nopens de uchtwaardigheid moest afgeven. Wade verklaart in zijn brief, dat hij dit niet doen kon, omdat de gashouders z.L ver keerd aangebracht waren en dit gebrek aleen op afdoende wijze door e«n gedeel telijke verbouwing te verhelpen zou zijn. Kolonel Richmond antwoordde op dit rapport dat het onmogelijk was de gehee- le structuur van het geraamte te verande ren en hij vond hierin steun bij majoor Bishop, die ook van oordeel was dat de gaatjes door deskundig opvullen en capi tonneeren weggewerkt konden worden. De heer Wade, wien naar aanleiding van dit rapport door Sir John om nadere inlichtingen was verzocht, heeft nu nader verklaard, dat hij in geen geval verlof voor een zoo langen tocht als dien naar Indië zou gegeven hebben. Na deze belangrijke verklaring ver daagde de commissie de bijeenkomst tot Maandag. Sir John Simon heeft tijdens de zitting op scherpen toon gevraagd, waarom de voorgelezen rapporten niet eerder waren ingediend. De procureur-generaal, die de regeering bij- het onderzoek vertegenwoordigt, heeft na de opmerkingen van Sir John Simon gezegd, dat hij zijn verantwoor delijkheid voor het zoo lang weglaten van deze stukken erkende. VLIEGTOCHT NAAR KAAPSTAD. Lombardi, Manzotti en Rasini, drie vliegers, die met drie sportvliegtuigen Fiat AH. 2 op weg zijn van Rome naar Kaapstad, zijn Woensdag te MaLakal aan gekomen. Zij hadden sinds hun vertrek uit Rome op 28 October 6965 KM. afge legd en hadden nog 6340 K.M. voor den boeg. Gisteren zouden zij doorgaan van Malakal naar Mongala. Dit is een afstand van 600 KM. Zij zijn dus nu, als alles goed is gegaan, reeds over de helft DE DO X TE AMSTERDAM. Yice-admiraal Quant per vlieg tuig van de Kooij naar de DO X om een tochtje te maken. Men meldt aan de N. Rott Crt. d.d. Vrijdag: Vandaag is de DO X van Schelling- woude opgestegen voor het maken van een demonstratievlucht, die ruim een uur geduurd heeft. Langs den Waterlandschen Zeedijk krioelde het van duizenden en nog eens duizenden belangstellenden. Ook over Zeeburg waren zeer velen naar de Oranjesluizen gegaan, om daar het groot- sche schouwspel te kunnen gadeslaan. Vier-en-twintig genoodigden, tot wie )ok uw verslaggever het voorrecht had ,e behooren, waren in de gelegenheid, ie vlucht mee te maken. Onder hen was >ok vioe-admiraal Quant, wien de uitnoo- iiging eerst tegen 10 uur teNieuwediep >p zijn bureau bereikt had, en die toen mmiddelUJk van het vliegkamp deKooy net een landvliegtuig naar Schiphol is jevlogen, om vandaar naar het vliegkamp Johellingwoude te gaan, waar hjj nog uist bijtijds aankwam om zich op de 30 X in te schepen. Het bleek, dat de voorbereiding voor het opstijgen van een vlieggevaarte als de DO X heel wat meer voeten in de aarde heeft, dan die voor een gewoon verkeersvliegtuig. Ruim een uur tevoren begon men met het laten warmdraaien van de motoren. Ook hadden wij ettelijke formaliteiten eerst te vervullenwij moesten verklaringen teekenen, dat wij voor ons en onze nabestaanden op geen enkele schadevergoeding aanspraak maak ten, ingeval er iets gebeuren mocht, en ook moesten wij met onze handteekening bezegelen, dat wij voor geen enkel bui- tenlandsch blad over deze demonstratie vlucht eenig bericht zouden verzenden. Om kwart vóór twaalf hadden de 24 genoodigden zich in de geriefelijke salons, die wel niet doen denken aan die van de Alkmaarsche Paketbooten, geïnstalleerd; eenige minuten daarna werden de trossen losgegooid, en bewoog de DO X zich met een gangetje van ongeveer 20 KM. per uur over het zonnige Buiten-IJ. Hoe langer hoe sneller ging het, en voor Pampus hadden wij zoo iets als een snel treinvaart. Hiér heeft de vliegboot eerst een wijden cirkel over het Muiderzand beschreven, waarbij de motoren volle kracht draaiden, en de drijvers schuimende watermassa's opwierpen. Om 18 minuten over twaalf waren wij los van het water; toen is eerst gevlogen boven Pampus en langs de kust lijn van Noord-Holland tot voorVolendam; hier zwenkte de DO X en nam zij een Westelijken koers aan, dus weer in de richting van Amsterdam. Ze is toen het IJ en het Amsterdamsche havengebied in zijn gansche lengte overgevlogen tot de Petroleumhaven en heeft daarna ge- ruimen tijd boven de hoofdstad gekruist. Gelukkig lag die juist in vollen zonne schijn, zoodat men van het prachtige ge- zioht over Amsterdam van een hoogte van ongeveer 600 M. ten volle genieten kon. Boven de Petroleumhaven wendde de DO X zich in de richting Sloterdijk, vloog daarna over de lengte van den Admiraal de Ruyterweg, om vervolgens over de Buitensingels der stad en het Koloniaal Instituut terug te vliegen nuar het Bui ten-Y. Toen wij weer boven de Zuiderzee wa ren, kwam uit het Noorden een tamelijk zware bewolking opzetten en werd het zioht tamelijk slecht. De tocht is ver volgd met een mooie vlucht boven het Gooi, waar men de Loosdreohtsche Plas sen in de zon zag sohitteren.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1930 | | pagina 13