Vierde Blad.
BINNENLAND.
Kanjjn'ThurjngerBloedworst
BUITENLAND.
sraayn;1H?—
TucW
v&&ri
VAN ZATERDAG 8 NOVEMBER 1930.
IfET NIEUWE RIJKSWEGENPLAN.
In aansluiting op den staat der be
staande en volgens hert nieuwe Rijks
wegenplan aan te leggen nieuwe wegen,
welke hoofdverbindingen zullen vormen
voor het doorgaand verkeer met motor
rijtuigen kunnen wij nog mededeelen, dat
het vorige Rijkswegenplan, vastgesteld
bij Kon. BesL van 4 Juni 1927, St-bl. no.
169, thans is aangevuld met de volgen
de wegen:
9 (gedeeltelijk). WieringenZurig.
10a. de Kooijvan Ewijcksluia
Het beloop van enkele bestaande we
gen is hier en daar eenigszins gewijzigd.
In bedoeld Staatsblad met het nieuwe
Rijkswegenplan (Kon. BesL 6 Oct, StbL
no. 393), is ook opgenomen een teekening
van de wegprofielen, die intussehen bij
de toepasselijk-verklaring daarvan op
de verschillende wegen nog al eenige
speling laten. De profielen gelden voor
de buiten de bebouwde kommen gelegen
gedeelten der wegen. Zij onderscheiden
zich in profiel A (43 m. breed), profiel B
(26 m. en profiel C (23 of 31 m.). Dan
zal er nog een niet in teekening gebracht
profiel D zijn voor wegen met weinig ver
keer.
In of nabij de bebouwde kommen kun
nen de wegen met een verruimd of een
beperkt profiel worden aangelegd. Waar
de omstandigheden dit noodig maken,
kan afwijking van het voor den weg vast
gestelde profiel plaats hebben. In en na
bij bebouwde kommen kan een bestaande
weg door de kom worden gevolgd, of een
omlegging worden tot stand gebracht. De
CENTRALE VAN NEDERLAND8CH
OVERHEIDSPERSONEEL (C.N.O.P.)
Met ter kennisbrenging van de in het
<Ld. 26 October j.L te Amsterdam gehou
den druk bezochte Congres van de Cen
trale van Nedertandsoh Overheidsperso
neel (C.N.O.P.) met algemeene stemmen
aangenomen Resolutie, is door net Hoofd-
bestuur van deze Centrale aan Zijne
Excellentie den Minister van Binnenland-
sche Zaken en Landbouw, Vooratter van
den Raad van Ministers cn aan de Twee
de Kamer der Staten-Geneaal verzocht:
Herziening van het Rijks Bezoldigings
besluit en intrekking van het Koninklijk
Besluit van 18 November 1922 (Staasblad
no. 688), waarbij het verhaal der pensioen
premie is geregeld, te willen bevorderen.
DE HALVE CENT.
In een nota naar aanleiding van het ver
slag inzake de begrooting van het Staats-
muntbedrijf voor 1931, zegt de minister
van financiën, dat hij ten aanzien van de
vraag of het geen aanbeveling zou ver
dienen, het halve centstuk te doen ver
dwijnen, nog steeds op het standpunt
staat, door hem ingenomen in de memo
rie van antwoord op het voorloopig ver
slag der Tweede Kamer betreffende
hoofdstuk VU B voor het dienstjaar
1928.
Zooals in het genoemde verslag uit
1923 terecht werd opgemerkt, worden tal
van artikelen voor 2x/„ 71/»» 121/» cent, enz.
verkocht en zouden bij afschaffing van
den halven cent de prijzen allicht naar
boven worden afgerond. Overigens zou
inderdaad, gelijk in het onderhavige ver-
SPOORSTRAAT 122
TELEFOON 339
krachtens de wet te stellen uitzonderin
gen. Hierdoor worden dus de normen ge
volgd, welke sinds 1922 in de Arbeidswet
191Ö voor den arbeid in fabrieken of
werkplaatsen zijn neergelegd. Het inspan
nend karakter van den stuwadoorsarbeid
rechtvaardigt deze gelijkstelling. Een der
gelijke regeling sluit zich bovendien aan
bij hetgeen in een zeer groot deel van het
havenbedrijf sinds eenige jaren geldt.
Een vrijwillige regeling als de bestaande
loopt echter gevaar wanneer ook maar
een klein deel der concurreerende onder
nemingen zich daarbij niet aansluit zoo
als reeds, het geval is.
Een tweede hoofdpunt van het ontwerp
is de uitbreiding van de werkingsfeer
der Stuwadoorswet. Tot dat deel zijn in
de definitie van „stuwadoorsarbeid" ver
schillende aanvullingen aangebracht
DE ONTWAPENINGSCOMMISSIE.
De beperking der marine-effec
tieven.
v, De Ontwapeningscommissie heeft eenigs-
slag wordt opgemerkt, de gewenschte ver- moeite met haar werkzaamheden op
/I nnf Ia lra vAT. f an at flaal TTQTI /IO
eenvoudiging niet worden bereikt indien
niet ook het 2l/9-centstuk wordt alge-
schaft, en dit muntstuk kan, ook naar de
meening van den minister, bezwaarlijk
worden gemist.
DE A.VJR.O.-LESSEN IN HET
GEDRANG.
Alarm van het Comité van
huls vrouwen.
Het Comité van huisvrouwen te Rotter-
kosten van verbetering of die van aanlegdam heeft den volgenden brief aan den
kunnen geheel of gedeeltelijk ten laste minister van waterstaat gezonden:
van het Wegenfonds worden gebracht. I Zooals het Uwe Excellentie natuurlijk
Bebouwde kommen van meer dan 20.000 I bekend zal zijn worden door de Alge-
i meene Vereemging Radio Omroep te Hil-
inwoners zullen met de op korten afstand versiim 0p gezette tijden draadlooze cur-
gelegen wegen kunnen worden verbon- sussen uitgezonden in naaien, knippen en
den.
DE OMROEP NEDERLAND—INDIË.
talen. Honderden buisvrouwen hebben
op het oogenblik zich voor deze cursussen
opgegeven en het daarvoor bestemde les
geld betaald. Gezien de slechte apparatuur
_ia A<» van het zendstation, waarover de A.V.R.O.
Protest uit Indle tegen ae regee- beschikt en de zeer ernstige storingen,
rlngsmaatregelen ten aanzien van zoowel van stations, waarvan de golfleng-
te ongeveer gelijk is aan die van Hilver-
de PHOHI en den zendtijd. gumj yan teiegrafiezenders, is het die
De Bond van Nedorlandsch-Indisohe huisvrouwen en hare gezinnen ondoenlijk
Radiovereemgingen te Weltevreden heeft deze radio-cursussen te beluisteren.
&d. 3 October een adres gericht tot den De gevolgen daarvan zijn ten eerste,
minister van waterstaat, waaraan wij ihet dat de daarvoor betaalde lesgelden als
volgende onüeenen: I verloren beschouwd kunnen worden en
Als gevolg van het in Mei door den ten tweede, dat men zich onvoldoende kan
^TerTeèach^gVanva^mtRM^
gram heeft de bond een protest-actie op
touw gezet Als resultaat hiervan zijn 9538
huisvrouwen in staat gesteld worden, _de
cursussen per radio van fde A.V.R.O. on
gestoord te volgen.
Een afschrift van dezen brief is gezon
den aan den Radioraad.
HET VERBOD VAN INVOER VAN
NEDERLANDSCH VEE IN BELGIË.
Wordt 16 dezer opgeheven.
Met ingang van 16 dezer zal het verbod
handteekeningen verzameld, welke uit ge
heel Indië en van personen van allen
rang en stand afkomstig zijn. De Bond
van Nederlandsch-Indische Radlovereenl-
gingen hiedt den minister de inteeken-
lijsten, schriftelijke adhaesie-betuigingen
enz. aan, opdat Zijne Excellentie ervan
overtuigd moge zijn, dat de Indische luis
teraars zich in grooten getale volstrekt
tegen eenige verdeeling van dien zendtijd WÊju J|
van de Phohi en de daarmede in verband van invoer van Nederlandsch vee in Bel-
staande verpolitieking van den radio-1 gjg worden opgeheven, behoudens langs
omroep verklaard hebben. j enkele grenskantoren, waar de Belgische
quarantainestallen nog door mond- en
UIT DEN ALKMAARSCHEN RAAD. j klauwzeer besmet zijn.
Het vee, dat ook op de markten kan
T^r,/Tawr0«'worden aangekocht, zal voor den uitvoer
De Alkmaarsche Do g aan een quarantaine van viermaal 24 uur
ta de vacature van ^toouder onder toezioht van den veeartaen«kundi-
die als raadshd en w^rndOT b gen dienst en jn ^00r dezen dienst goed-
beeft, den heer H. Klaver gekeurde stallen dienen te worden onder
was de candidaat van het zoogenaamde worpen ^an deze verplichte quarantaine
elftal, de verbonden groep der katnoue- ler verzekering zooveel mogelijk van den
ken, vrijheidsbonders en ohnstelljken, die Van onbesmet vee moest de voor-
zioh voor deze zittingsperiode op eon worden gegeven boven aankoop op
bezuinigingsprogram vereemgd hebben. onhesmette boerderijen zonder quaran-
In de plaats van het raadslid Leesberg tajne( omdat de ervaring heeft geleerd,
werd de heer Venneker geïnstalleerd. ^at dit voorschrift bij een vorige gelegen-
Met algemeene steramen vereenigde de ^eid door belanghebbenden werd mis
raad zich met bet voorstel van B. en Whruikt, door n.1. op markten aangekocht
om geen financieelen steun te verleenen vee op bepaalde boerderijen te plaatsen en
voor de verdere exploitatie van de tram- doen doorgaan voor vee, dat aldaar
verbinding AlkmaarPurmerend. Geble- reeds geruimen tijd had vertoefd, waar
ken was, dat do tramdirectie zelf niet het door ten onrechte verklaringen van onbe-
minste risico wilde dragen en dat dezesmette herkomst konden worden verkre-
steun de gemeente op ongeveer 80,000 gen, aangezien in den regel niet te con-
per jaar zou te staan komen. troleeren was, dat het betreffende vee
Aan den nieuw opgerichten cursus voor eerst voor korten tijd op de boerderij
de opleiding van winkelpersoneel werd was geplaatst. Deze misbruiken hebben
een subsidie* van 100 gegeven. Ingetrok- indertijd in Belgische offlcieelen kringen
ken werd bet in 1928 genomen raadsbe- groote ontstemming gewekt,
sluit tot toekenning van een bijdrage voor Het ligt in de bedoeling, een dfiel van
de uitvoering van het z.g. West-Frieschede kosten der quarantaine van rijkswege
kanalenplan en besloten voor den aanleg te doen vergoeden.
van bet kanaal Kolhorn—Huigendljk— Nadere inlichtingen kan men krijgen bij
Omval met een zijtak Huigendijk—rich- de betrokken Inspecteurs van den vee-
tog Zeswielen en de verlegging der boe- nrtsenijkundigen dienst,
zemscheiding de door Gedep. Staten ge- EEDE KAMER
dreef te komen. Een groot deel van de
zitting van Vrijdagmorgen was gewijd aan
de procedure-quaestie, opgeworpen door
een voorstel van Cecil, dat beoogde voor
de beperking van de marine-effectieven
in de ontwapeningsconventie alleen glo
bale cijfers op te nemen, zonder afzon
derlijk de officieren, onderofficieren en
manschappen te noemen. De Fransche ge
delegeerde Massigli verdedigde de ziens
wijze, dat het wenschelijk zou zijn, ook
voor het marinepersoneel dezelfde indee
ling in categorieën te handhaven als voor
het personeel van de landmacht reeds is
aangenomen. Frankrijk vreest dat anders
de cijfers der marine-effectieven, waar
onder in vele landen ook belangrijke for
maties kusttroepen vallen, meer officie
ren zouden kunnen bevatten dan werke
lijk noodig is. Deze zouden in tijd van
oorlog het desbetreffend lan<Fin staat stel
len in korten tijd belangrijke formaties
der landmacht van kader te voorzien.
Gibson en Sato schaarden zich aan de
zijde van Cecil en meenden dat de onder
scheiding, die Frankrijk wenscht, onnoo-
dig en veel te gecompliceerd zou zijn,
aangezien het marinepersoneel automa
tisch beperkt wordt door het aantal en de
afmetingen der schepen.
Litwinow kondigde aan, dat hij naar
aanleiding van het Britsche amendement
een ander voorstel zou indienen in den
zin als door Massigli wordt gewenscht.
Sato stelde bij wijze van compromis
voor, dat de staten zouden beloven, de
sterkte van de verschillende categorieën
marinepersoneel te publiceeren en dat
voor de beperking van het marineperso
neel uitsluitend de globale methode zou
worden toegepast, hetgeen door Cecil,
Gibson en De Marlnis werd aanvaard. Lit
winow verlangde dat de beperking der
categorieën zoowel voor het personeel der
landmacht als voor dat van de zee- en
luchtmacht zou worden toegepast
De heer Rutgers (Nederland) sloot zich
aan bij het standpunt van Massigli en Lit
winow. Volgens de Nederlandsche dele
gatie zou de conventie onvolledig zijn.
wanneer de effectieven van de zeemacht
niet per categorie werden beperkt. De
heer Rutgers meent, dat dezelfde argu
menten, die destijds in verband met mo
gelijke ontduiking der conventie met be
trekking tot de effectieven der landmacht
zijn aangevoerd, ook voor de effectleven
der zeemacht van toepassing zijn. Hij aan
vaardt het Japansche voorstel inzake de
publiciteit, maar meent dat dit het Fran
sche voorstel niet uitsluit.
Op aandringen van Massigli werd ten
slotte een subcommissie benoemd, waarin
miooes gehad. Eenige duizenden geweren,
machinegeweren en honderduizenden pa-
tronen zijn in beslag genomen.
„Wij rijn er hiermede echter nog niet
en de rooden rullen nog de gelegenheid
krijgen te zien wat een ministerie Vau-
goin en Starhemberg beteekeni
„Wij moeten volledig te werk gaan;
met verstand, met beleid en vooral met
tempo. Nooit kan en mag het zwaartepunt
van onze beweging in het parlement lig:
n, doch in onze militante formaties. Mei
n dag dat het parlement heropend
wordt en het stukloon van de groote bek
ken begint, begint ook weer ons militante
werk. Wij zullen de Ooetenryksche bin-
nenlandsche politiek onder druk zetten
om ons doel te bereiken."
Het zal wel zelden zijn voorgekomen,
dat een minister van binnenlandsche
zaken in een democratischen staat zoo'n
taal gesproken heeft en dat de regeering
er rich dan nog over verwonderd heeft,
dat er in binnen- en buitenland de alar-
meerendste geruchten de ronde doen. Men
kan dan ook tot de scherpste tegenstan
ders van de sociaal-democraten bebooren
en het toch eens zijn met de opvatting
van de liberale bladen en in de eerste
plaats de Neue Freie Presse, dat het niet
aangaat den sociaal-democratischen schut
ters bond te ontwapenen, doch alle burger
wachten ongemoeid te laten. Immers
Starhemberg beroept zich juist op de mi
litante taak van de burgerwacht, wat de
socialische bewering schijnt te bevesti
gen, dat de burgerwachten over zoo'n mi
litante formatie op groote schaal beschik
ken I Hierbij komt nog de socialistische
meedeeling, dat de voornaamste socialis
tische ambtenaren, dadelijk bij het begin
van de huiszoekingen aan de overheid
hebben meegedeeld waar zich depots van
de burgerwacht met aanzienlijke voor
raden wapens bevonden. De betrokken
overheidspersonen weigerden echter ken
nis van deze aangifte te nemen of ver
klaarden niets te kunnen doen zonder
bevel uit Weenen, dat vooralsnog ontbrak.
DE POSTVLUCHTEN NAAR EN VAN
INDIË.
Het tweede vliegtuig op de terugreis
is gisterochtend 5 u. 2 uit Cairo vertrok
ken en om 13 il 60 te Athene geland. Alles
was wel. Vandaag verder.
Het vierde postvliegtuig is Vrijdagoch
tend uit Allahabad vertrokken en te Kyab
aangekomen. Alles wel aan boord; van
daag gaat de tocht verder.
ZEPPELINVERBINDING MET INDIË.
Wij lezen in Het Volk van gisteren:
De Anglo American News Service be
vestigt thans ons bericht over de plan
nen tot het organiseeren van een lucht-
routo NederlandNedierlandeoh-Indië per
Zeppelin.
Na melding te hebben gemaakt van de
reeds eerder door ons blad gepubliceerde
nlannen, deelt dit Engelsch-Amerikaansoh
persbureau nader mede, dat op verzoek
van de Nederlandsche belanghebbenden
dr. Hugo Eckener, die ook als meteoro
loog goeden naam heeft, zicih in het begin
van Januari 1931 naar Java zal begeven
om de luchtroute ook van meteorol gisch
gezichtspunt uit te bestudeeren e i de
atmosferische toestanden in het alg< meen
eveneens nauwlettend te onderzoeken.
De Anglo American News Service ver
neemt, dat de route zal gaan van Neder
land over het Rhóne-dal, vervolgens in
oostelijke richting naar Marseille; van
daar over de Midde 11 andsche Zee naar
Alexandrië over Egypte en de Roode Zee.
zuidelijk van het Suez Kanaal en langs
VOOR DE OOSTENRIJKSCHE
VERKIEZINGEN.
Minister Starhemberg op het
oorlogspad. Hij zal de „giftan
den uittrekken van het roode
gedrocht".
De Weensche correspondent van de N.
Rott. Crt schrijft:
De politieke spanning heeft rijn hoogte
punt bereikt Het ministerie Vaugoin, dat
den korten tijd van zijn bestaan zoo de
gelijk gebruikt heeft om den rechtschen
koers, dien het belichaamt, tot uitdruk
king te brengen, doet geen half werk.
Vlak na groote huiszoekingen in de socia
listische partijlokalen, ter gelegenheid
van een in stroomenden regen gehou
den fakkeloptocht ter eere van bondskan
selier Vaugoin bij welke gelegenheid
overigens een burgerwacht een tegen den
optocht protest eerenden Joodscben socia
list rijn fakkel in het gericht duwde
heeft prins Starhemberg, de minister van
binneniandsohe zaken, opperbevelhebber
van de burgerwacht en eerste candidaat
van het Heimatblock bij de verkiezingen,
woordelijk het volgende gezegd:
„Vandaag is een begin gemaakt met
het uitrukken van de giftanden van het
roode gedrocht. Op mijn initiatief en in
koverleg met de regeering1 rijn wij, in
ring zal dit punt opnieuw aan de orde I <jen arbeidstijd Deze gaat uit van een j tegenstelling met de vroegere gewoonte
gesteld wordorL maximum-arbeidsduur van 8l/a uur per van schipperen, tot toetasten overgegaan
dag en 48 uren per week, behoudens de en hebben daarmede ook ihet verwachte
vraagde medewerking te verleenen hetzij
door toekenning van annuïteiten tot een
bedrag van ten1 hoogste f 17,800 per jaar,
hetzij door betaling van een of meer voor1
éénmaal te storten bijdragen in de kosten.
Langdurig werd gediscussieerd over de
uurloonen in werkverschaffing, waarvoor; w
de organisaties 44 cent en B. en W. 88 gjng van de Stuwadoorswet,
oent voorstelden dit laatste om de wetsontwerp, dat strekt ter vervan-
subsidig van rijk en provincie niet teginjj van het ontwerp van 1921, beoogt in
'verliezen. In een volgende raadsvergade- eerste plaats een nieuwe regeling van
WIJZIGING VAN DE
STUWADOORSWET.
Ingediend is een wetsontwerp tot wijzi-
worden gepresideerd, om een practische
oplossing voor dit onderdeel der oonven-
tie te zoeken.
alle sprekers vsn S
kregen, en die door den heer I*udon zal
van Sumatra naar Java.
Stoomschepen hebben voor de reis naar
Indië 21 dagen noodig. Een luchtschip
zou de route in ongeveer 6 <lagen kunnen
afleggen. Een station voor aanvulling van
gas en dergelijke on twee of drie anker-
masten zouden voldoende zijn.
Dr. Eckener zal ook op de heen- of de
terugreis een enkele landing willen ma
ken en wel ongeveer halfweg, in Egypte.
Hij zal eerst de luchtstroomingen en de
weersgesteldheden in Britsch en Itali-
aansch Somaüland grondig bestudeeren,
om de gunstigste landingsplaats voor de
vestiging van zulk een tusscbenstation te
bepalen.
De Anglo American News Service ver
neemt ten slotte, dat de Hollandsche be
langhebbende groep de onderneming met
een kapitaal van 40 millloen Mark zal
financieren.
HET ONDERZOEK NAAR HET
VERGAAN VAN DE R 101.
Een belangrijke verklaring van
een deskundige.
Vrijdag heeft Sir John Simon twee be
langrijke verklaringen voorgelezen; het
onderzoek was gevorderd tot de lekken
In de gashouders, die reeds bij de eerste
tochten waren opgemerkt .Sir John las nu
een brief voor van den ontwerper, kolonel
Ricbmond, aan majoor Soott, den bestuur
der van de R 101, van 2 Juli j.1. Kolonel
Richmond erkent in zijn brief dat er in
de gashouders (die buitenboord ter weers
zijden onderaan het luchtschip hingen)
kleine lekken zijn vastgesteld van "4 tqi
6 vierkante centimeter die in den loop
van een proeftocht van 12 uur niettemin b
ton gewicht hadden doorgelaten. De kolo
nel verzocht een grondig onderzoek naar
de oorzaken in te stellen en intussehen de
lekken te capitonneeren, waarna geen ge
vaar kon bltfven bestaan.
De tweede brief wa» van den deskundl-
f;e F. M. Wade, die een rapport nopens de
uchtwaardigheid moest afgeven. Wade
verklaart in zijn brief, dat hij dit niet
doen kon, omdat de gashouders z.L ver
keerd aangebracht waren en dit gebrek
aleen op afdoende wijze door e«n gedeel
telijke verbouwing te verhelpen zou zijn.
Kolonel Richmond antwoordde op dit
rapport dat het onmogelijk was de gehee-
le structuur van het geraamte te verande
ren en hij vond hierin steun bij majoor
Bishop, die ook van oordeel was dat de
gaatjes door deskundig opvullen en capi
tonneeren weggewerkt konden worden.
De heer Wade, wien naar aanleiding
van dit rapport door Sir John om nadere
inlichtingen was verzocht, heeft nu nader
verklaard, dat hij in geen geval verlof
voor een zoo langen tocht als dien naar
Indië zou gegeven hebben.
Na deze belangrijke verklaring ver
daagde de commissie de bijeenkomst tot
Maandag.
Sir John Simon heeft tijdens de zitting
op scherpen toon gevraagd, waarom de
voorgelezen rapporten niet eerder waren
ingediend.
De procureur-generaal, die de regeering
bij- het onderzoek vertegenwoordigt,
heeft na de opmerkingen van Sir John
Simon gezegd, dat hij zijn verantwoor
delijkheid voor het zoo lang weglaten van
deze stukken erkende.
VLIEGTOCHT NAAR KAAPSTAD.
Lombardi, Manzotti en Rasini, drie
vliegers, die met drie sportvliegtuigen
Fiat AH. 2 op weg zijn van Rome naar
Kaapstad, zijn Woensdag te MaLakal aan
gekomen. Zij hadden sinds hun vertrek
uit Rome op 28 October 6965 KM. afge
legd en hadden nog 6340 K.M. voor den
boeg. Gisteren zouden zij doorgaan van
Malakal naar Mongala. Dit is een afstand
van 600 KM. Zij zijn dus nu, als alles
goed is gegaan, reeds over de helft
DE DO X TE AMSTERDAM.
Yice-admiraal Quant per vlieg
tuig van de Kooij naar de DO X
om een tochtje te maken.
Men meldt aan de N. Rott Crt. d.d.
Vrijdag:
Vandaag is de DO X van Schelling-
woude opgestegen voor het maken van
een demonstratievlucht, die ruim een uur
geduurd heeft. Langs den Waterlandschen
Zeedijk krioelde het van duizenden en
nog eens duizenden belangstellenden. Ook
over Zeeburg waren zeer velen naar de
Oranjesluizen gegaan, om daar het groot-
sche schouwspel te kunnen gadeslaan.
Vier-en-twintig genoodigden, tot wie
)ok uw verslaggever het voorrecht had
,e behooren, waren in de gelegenheid,
ie vlucht mee te maken. Onder hen was
>ok vioe-admiraal Quant, wien de uitnoo-
iiging eerst tegen 10 uur teNieuwediep
>p zijn bureau bereikt had, en die toen
mmiddelUJk van het vliegkamp deKooy
net een landvliegtuig naar Schiphol is
jevlogen, om vandaar naar het vliegkamp
Johellingwoude te gaan, waar hjj nog
uist bijtijds aankwam om zich op de
30 X in te schepen.
Het bleek, dat de voorbereiding voor
het opstijgen van een vlieggevaarte als
de DO X heel wat meer voeten in de
aarde heeft, dan die voor een gewoon
verkeersvliegtuig. Ruim een uur tevoren
begon men met het laten warmdraaien
van de motoren. Ook hadden wij ettelijke
formaliteiten eerst te vervullenwij
moesten verklaringen teekenen, dat wij
voor ons en onze nabestaanden op geen
enkele schadevergoeding aanspraak maak
ten, ingeval er iets gebeuren mocht, en
ook moesten wij met onze handteekening
bezegelen, dat wij voor geen enkel bui-
tenlandsch blad over deze demonstratie
vlucht eenig bericht zouden verzenden.
Om kwart vóór twaalf hadden de 24
genoodigden zich in de geriefelijke salons,
die wel niet doen denken aan die van de
Alkmaarsche Paketbooten, geïnstalleerd;
eenige minuten daarna werden de trossen
losgegooid, en bewoog de DO X zich met
een gangetje van ongeveer 20 KM. per
uur over het zonnige Buiten-IJ. Hoe
langer hoe sneller ging het, en voor
Pampus hadden wij zoo iets als een snel
treinvaart.
Hiér heeft de vliegboot eerst een wijden
cirkel over het Muiderzand beschreven,
waarbij de motoren volle kracht draaiden,
en de drijvers schuimende watermassa's
opwierpen. Om 18 minuten over twaalf
waren wij los van het water; toen is eerst
gevlogen boven Pampus en langs de kust
lijn van Noord-Holland tot voorVolendam;
hier zwenkte de DO X en nam zij een
Westelijken koers aan, dus weer in de
richting van Amsterdam. Ze is toen het
IJ en het Amsterdamsche havengebied
in zijn gansche lengte overgevlogen tot
de Petroleumhaven en heeft daarna ge-
ruimen tijd boven de hoofdstad gekruist.
Gelukkig lag die juist in vollen zonne
schijn, zoodat men van het prachtige ge-
zioht over Amsterdam van een hoogte
van ongeveer 600 M. ten volle genieten
kon.
Boven de Petroleumhaven wendde de
DO X zich in de richting Sloterdijk, vloog
daarna over de lengte van den Admiraal
de Ruyterweg, om vervolgens over de
Buitensingels der stad en het Koloniaal
Instituut terug te vliegen nuar het Bui
ten-Y.
Toen wij weer boven de Zuiderzee wa
ren, kwam uit het Noorden een tamelijk
zware bewolking opzetten en werd het
zioht tamelijk slecht. De tocht is ver
volgd met een mooie vlucht boven het
Gooi, waar men de Loosdreohtsche Plas
sen in de zon zag sohitteren.