Visscherij.
Motor en visscherij.
De ambtenaar van het O. M. noemde L.
bovendien nog „onverbeterlijk" en eisehte
behalve een boete van 60 gulden of een
hechtenis van 60 dagen, intrekking van
het rijbewijs voor den tijd, van zes maan-
De Kantonrechter veroordeelde L. tot
16 gulden boete, subs. 8 dagen hechtenis
en intrekking van het rijbewijs voor den
lijd van zes maanden.
H. B. werd veroordeeld tot een boete
van 8 gulden, subs. 8 dagen hechtenis,
voor het rijden met een auto zonder deug
delijke remmen.
Overtredingen arbeidswet
In deze zitting werden ook eenige over-
tredingen van de arbeidswet behandeld,
en wel tegen Oorn. K„ zeilmaker te Wie
ringen, waartegen de ambtenaar 8 gulden
boete, subs. 8 dagen hechtenis eisehte. De
Kantonrechter zal in dit geval over 14
dagen schriftelijk vonnis wijzen.
Vervolgens stond terecht voor overtre
ding van de arbeidswet de schoenmaker
KI .J., die voor hetzelfde euvel al meer
malen voor de balie was geweest en ln dit
opzicht een zeer ongunstige reputatie
heeft. De ambtenaar kwalificeerde hem
als iemand die heel ongunstig bekend
staat en de politie tal van malen bedriegt.
Hij eisehte oen boete van tweemaal 25
gulden. De Kantonrechter bracht de straf
terug op.2 maal 15 gulden.
H. B., vis9Cherman, overtreding schepen
wet 50 gulden boete, subs. 8 dagen hech
tenis.
N. G., paardenslager, overtreding
vleeschkeuringswet, 10 gulden boete,
subs. 2 dagen hechtenis.
T., vrachtrijder, voor het neergooien
van Ijzeren staven op den Rijksweg, 25
gulden boete, subs. 10 dagen hechtenis.
K., voor het links rijden met een rij
wiel en het daardoor veroorzaken van
een aanrijding, 10 gulden boete subs.' 8
dagen hechtenis.
M. de B., voor het rijden met een rijwiel
zonder licht,, 3 gulden boete, subs. 2 dagen
hechtenis.
J. de B., ld. ld., 6 gulden boete of 8
dagen hechtenis, omdat ie zoo stonde te
kletsen, zooals de Kantonrechter hem
vriendelijk toevoegde.
M. Th., ld, id., 2 gulden boete of 1 dag
hechtenis.
Koos M., dronkenschap (bij herhaling),
8 gulden boete subs. 8 dagen hechtenis.
L. Kr., chauffeur, voor het rijden zon
der rijbewijs, 10 gulden boete.
B. v. V., voor het onbeheerd laten staan
van een handwagen, 3 gulden boete.
Nio. v. R., vrachtrijder, voor het onbe
heerd laten staan van een handwagen, 2
gulden boete of 1 dag hechtenis.
J. 8., voor het rijden met een rijwiel,
zonder licht, 8 gulden boete of 2 dagen
hechtenis.
licht gereden, 5 gulden boete of 2 dager»;
hechten ia
De R., gevoetbald op den openbaren
weg, 2 gulden of 1 dag.
W. Br., met een fiets zonder llciht ge
reden, 2 gulden of 1 dag.
J. v. d. W., id. ld. 4 gulden of 2 dagen.
8. v. d. D., rijwiel onbeheerd laten
staan, 8 gulden boete.
B. Chr. v. V., met een handwagen op
een verboden weg gereden, 6 gulden of
2 dagen.
H. W. D., met een rijwiel zonder refleo-
tor gereden, 8 gulden boete.
L. de K., verlofhouder, voor het maken
van muziek, zonder vergunning, 5 gulden
of 2 dagen.
Jac. V., met een rijwiel, 's avonds door
de Spoorstraat gereden, 5 gulden boete.
lil het algemeen was verlaagd; waarna de
voorzitter de vergadering sloot.
Zooals de secretaris zeide, wordt bereid
vaardig© hulp ten zeerste op prijs gesteld,
maar hoog, hoogst noodig is geldelijke
ondersteuning van het werk.
Niet allen zullen in staat zijn bereid
vaardige hulp te verleen©n, maar er zullen
toch nog wel velen zijn, die een geldelijke
bijdrage kunnen offeren. Niet alleen het
bestuur zou er u dankbaar voor zijn, n-mjir
ook de zwakke bleekneusjes, die voor een
klein bedrag hun uitzending naar vacantie-
oorden weer met een tijdje verlengd zien.
Deze kinderen zijn door ondervoeding en
andere oorzaken zeer vatbaar voor de t.bx.
en een periode in een vacanitdeoord geeft
hun de kans later een gezond liid der maat-
schappij! te worden.
Maar hiervoor is geld noodig. Kijkt u
eens of u niet wat voor dit mooie werk
kuilt missen. De peniningmeesteresse, Mej.
E. S. Held, Singel 51 (oud), neemt het
gaarne in' ontvangst.
VEREENIGING PENSIOENBELANG
TE DEN HELDER.
Aan het jaarverslag van bovengenoem
de Vereeniging over 1930 wordt hetr vol
gende ontleend.
Werkzaamheden der Vereeniging:
15 Augustus 1930 werd een motie van
afkeuring over de uitbreiding van het
steunstelsel ingediend.
2 September 1930 werd bezoek gebracht
bij Z.Exc. den minister van Defensie.
Met verschillende Kamerleden, van de
meest uiteenloopende functies, werd ge
converseerd en de belangen der oud-ge-
pensionneerden bepleit. In verband hier
mede werden verschillend» verzoeken in
gediend en brieven geschreven.
Tot dusver verkrégen resultaten:
De zoogenaamde steunverleening werd
aanzienlijk uitgebreid.
Een post van 250.000 werd uitgetrok
ken door Defensie voor de Weduwen met
gratificatie.
De verhooging der toelage voor de In
dische jaren, is, (naar wij bij onderzoek
ook vernamen), nog aanhangig tussohen
de Departementen van Defensie en Kolo
niën.
Tenslotte werd een verzoek ingediend
aan het gemeentebestuur om aan de meest
behoeftigen een Kerstgave te verstrek
ken. Aan een 27-tal Weduwen werd dan
ook zoodanige gave a 2.verstrekt
In de samenstelling van het bestuur van
Pensioenbelang kwam ook dit jaar geen
verandering.
i
In bet begin der week gepaalde de vis
scherij zich, door het nog onstuimige weer,
tot Texelstroom, terwijl' het voor de vlet-
visscherit naar bot op den Zuidwal een
gunstige gelegenheid was.
Des Dinsdags was de geheel© vloot uit
getrokken. Het weer was buitengewoon
goed en stelde een gedeelte der vloot in
staat buitengaats te gaan, terwijl het an
dere gedeelte in hoofdzaak visohte beoos
ten de Kaap van Oosterenti en heel tot
Burgzand,
Ook Woensdag trok de vloot, zoo goed
als geheel, er op uit
De vangsten woiden in het algemeen
minder, zoowel binnen- als buitengaats.
De prijzen der garnalen blijven daardoor
flink standvastig aan den 'hoogen kant
Ook de botprijzen, die de laatste dagen
door den gerlngeren aanvoer tamelijk hoog
waren, konden zich goed handhaven.
Haringaanvoer bleef gering; men acht
de tijd voor «rootera vangsten nog te
vroeg.
Verscheidene zeil/vaartuigen van elders
trokken, tengevolge van de voor hen niet
bevredigende resultaten, huiswaarts, ter
wijl nog enkele motorvaartuigen van om
de Zuid hier hun geluk kwamen beproe
ven.
Er ls groot© belangstelling in den Raad
betoond voor de visscherij. Daarover kun
nen we ons slechts verheugen, want al zal
dit onderdeel der oeconomische toestanden
in onze gemeente steeds wel in de aan
dacht der autoriteiten zijn geweest, het
doet wel goed te lezen^ dat er van die be
langstelling meer uitbundig gewag wordt
gemaakt.
Want wil er ietg in het belang der vis
scherij woiden bereikt, dan zal de stoot
daartoe In hoofdzaak moeten uitgaan van
de autoriteiten. Staan die niet achter de
zaak, dan zal liet resultaat van het pogen
van andere zilde gering blijven.
Nochtans dient niet uit liet oog te wor
den verloren, dat de autoriteiten gelegen
heid moeten hebben in oontact te kunnen
komen met belanghebbenden om daardoor
zuiveider hun.standpunt te kunnen be
palen.
En daarvoor ls noodig voor de zoo-
veelste maal een vereeniging van.' vis-
schers. Want in een vereeniging kan zich
ooncentreeren hetgeen leeft in de gedach
ten der belanghebbenden, zoodat het be
stuur daaruit zijn' conclusies kan, distil-
leeren en die als wilsuiting, bij de autori
teiten kan te berde brengen.
Zonder zoo'n vereeniging zijn de auto
riteiten noodwendig aangewezen op het
advies van enkele belanghebbenden, die
natuurlijk hun meening meedeelen, zooals
zij. de dingen zien, ma..." niet de zuivere
afspiegeling kunnen geven van hetgeen
door allen wordt gedeeld.
En het ia buitengesloten, dat de autori
teiten ieder belanghebbend© individueel
kunnen vragen hoe hij, over een bepaald
onderwerp denkt.
®en vereeniging zijn, dan, stellen
Kor,o M r* zouden de autoriteiten in een
bepaalde aangelegenheid advies gaan vra-
b?8tuur dier vereeniging en
mocht dat pestuur de zaak van te groot
gewicht achten ^om zelfstandig aniwU d
te geven, dan kon daarover een vergade
ring worden belegd om het algemeen ge
voelen der leden te weten te komen.
■Het ontbreken van organlsotievcrband
maakt het, vooral voor niet-inigewijden,
zoo moeilijk eoni juist oordeel over ver
schillende aangelegenheden te krijgen.
Bovendien is het ontbreken van een cen
traal lichaam, waar men met zijn wen-
schen en grieven kan komen oorzaak, dat
er veel verkeerd begrijpen is en daardoor
verkeerd oordeel ent geharrewar.
Op een vergadering, waar de gelegen
heid tot het zich uiten ia en waar men
lucht kun geven) aan hetgeen op de tong
brandt, kan, door het onderling beschou
wen, een idee van eenheid groeien en kan
daardoor het mogelijke want/rouwen wor
den omgezet in vertrouwen.
De onderwerpen, die besproken kunnen
worden, zijn voor het grijipen.
Iets, dat momenteel wel sterk dringt tot
beschouwing is de omzetting van zeil-
vaartuig in motorvaartuig.
Wie zijn oor te luisteren legt, weet, <uit
elke visscher overtuigd is van de wensche-
Ujkheid, dat zijn schuit kan worden voort-,
gedreven door mofcorkiracht.
Want wel zijn de exploitatie-kosten, min
der van het zeilvaartuig dan van een mo
torschip, doch de mogelijkheid tot hooger
besomming is, wanneer met motor het be
drijf wordt uitgeoefend, grooter.
De voordeelen van motorbedrijf sprin
gen zoo sterk in het oog, dat, zooals ge
zegd, bij eiken visseher de wensch uitgaat
naar dergelijke bedrijfsuitoefening.
Het -grootste bezwaar is, in den regel,
het financieel©; want lang niet elke schip
per verkeert in de mogelijkheid zijn schuit
van een motor te doen voorzien.
Hoe dat nu mogelijk te maken.
Allerwege dringt de overheidsbemoeiing
om bedrijven gaande te houden meer op,
zooals ook b.v. nu weer gezien wordt bü
het tuinders- en akkerbouwbedrijf, waar
voorschot wordt verleend om de bedrijven
gaande te houden.
Dat is een alleszins toe te juichen maat
regel, die wel door de criaisomstandighe-
den is in het leven geroepen, niaar, als
andere factoren dringen om bedrijven in
stand te houden, wordt en zal vermoede
lijk in de toekomst niet worden ge
schroomd om van overheidswege de hel
pende hand toe te steken.
Zou dat nu b.v. ook niet mogelijk kun
nen zijn door eventueel den zeilvaartulg-
visscher een voorschot tot inbouw van een
motor in zijn vaartuig te verstrekken?
Stel een motor moet 4000 kosten (we
noemen maar een bedrag). De eigenaar
van het vaartuig weet daarvoor 1000 bil
elkaar te brengen. De resteerende 3000
wordt hem van overheidswege op voor
schot verstrekt tegen een zekere rente en
met de bepaling, dat van de bruto-besom-
rning elke week, door den betaalmeester
aan den afslag 10 Wordt ingehouden,
zoolang tot voorschot en rente zijn af
betaald
We nemen dit voorbeeld als grondslag
en het zou in de bijzonderheden nader
moeten uitgewerkt worden.
Ten eerste onderzoek naar motor en
mogelijkheid van inbouw in het schip ih
verband met sterkte daarvan en in- ver
band met deveranderde stabiliteit van
het schip.
Ten tweede overleg, met den betaalmees
ter omtrenit deze regeling en ten derde
?emzeMde overleg indien elders gemarkt
wordt
Er zullen nog wel meer kanten aan het
vraagstuk vastzitten.
Maar gemakkelijker zou het alles weer
gemaakt kunnen worden, zoo er een vis-
■schersv ereeniging was, die zich garant
.ton stellen bij eventueel© rampen, zoodat
iet risico voor de gemeenschap tot een
minimum kon worden' bereikt
Het is misschien de overweging waard.
Ook de vletten begint men te voorzien
van een motor.
Een kleine vlet en een haringvlot heb-
Den reeds zoo'n voortstuwer aan boord.
Met de kleine vlet wordt daardoor nu
en dan het treilbedrijf en met de haring-
vlet het gewone haringbedrijf Uitgeoefend.
Zeer zeker zullen ook deze voorloopers
door anderen worden gevolgd.
En ook voor die groep vissohers zouden
bovengenoemde faciliteiten dienen te wor
den verleend.
Als eeranaal de afsluitdijk zal zijn tot
stand gekomen, is het niet denkbeeldig,
dat langs dien dijk en daar waar droogten,
doorsneden door geulen, "kullen ontstaan,
harlngkom men of kamers, zooals die
nu reeds elk jaar worden gezet aan den
Texelachen wal en langs den Helderschen
zeedijk, zullen worden gezet
Om daarheen te gaan, eiken dag een
paar maal, zou per roei- of zeilgelegeniheid
niet te doen zijn, doch wordt mogelijk ge
maakt door de motorstuwing.
Ook daar is een geheel© omzetting van
het bedrijf op handen; men ontkomt daar
aan niet
En voor de minder financieel draag-
krachtigen zou een tegemoetkoming, als
boven aangegeven, van reddende beteeke-
nis zijn.
We geven het in ernstige overweging
bleef do vrachtauto plotseling staan, zon
rler dat de bestuurder signalen had ge
geven. De heer O. dacht nog langs de
vrachtauto te zwenken dooh
niet in de gelegenheid, daar uit de Nieu
we Brugsteeg eveneens een auto kwam,
die de Binnenhaven opreed. De heer U.
stond dus niet anders te doen dpn krachtig
te remmen, doch dit gelukte niet al to
best door de gladde straat. De auto reed
daardoor de vrachtauto van achter aan en
word licht beschadigd aan de radinteur.
Alles liep dus goed af, wat wel kwam
doordat de heer O. met een kalmen gang
reed.
KEGELCON OOURS.
Reeds drie avonden hebben de vier
kegelbanen in het Kegelhuis, nadat de
offlcieele opening van het eerste concours
van den kegelbond »Holland's Noordpunt*
J.L Maandagavond had plaats gevonden,
>geloopen«, zooals de term luidt.
Voor alle wedstrijden is overgroote be
langstelling, waarbij het bovenal de korps-
wedstrijd is, die oen spannend verloop
heeft. Hieronder volgt de stand op
Woensdagavond 12 uur:
Korpswedstrijd
1. Onder Ons I 275
2. Duim in 't Gat II 263
8. Slapjes I 262
4. Hout of Fout I 259
5. Hard Gaat Ie II 251
(48 treffers)
6. De Poedelaars II 251
(42 treffers)
Afd. dames:
1. A. P. O. I 230
2. A. P. O. II 146
Eereprljs heeren:
E. Woud 72
idem dames
Mevr. G. A. Robertson 55
Kampipenswadstrijd
1. Jac. de Boer 69
2. T. L. Majoor 58
8. J. B. Droogendijk 61 (6)
Vrije baan wedstrijd:
AANRIJDING.
Woensdagmiddag had in de Keizrstraat
ter hoogte van den winkel van den heer
ten Klooster 'een aanrijding plaats tus.
sohen twee fietsers, een slagersjongen,
komend© van de richting Keizersbrug en
eeni werkjongen, komende van de richting
Spoorgraoht. Door een auto, die zich
midden op den weg had opgesteld, werd
het uitzicht- belemmerd en reden beide
jongens tegen elkaar. Persoonlijke onge
lukken hadden niet plaats, maar de flets
van den werkjongen werd tamelijk ge
havend.
AUTOBOTSING.
Dinsdagmiddag reed de heer C. met zijn
auto op de Binnenhaven terwijl op onge
veer 5 meter voor hem een vrachtauto
reed. Bij de brug naar het Ankerpark
1.
J. Nelis
45—44.
2.
J. W. Biersteker
46-41 (2 X)
3.
J. D. Brandt
44 (2 X)
4.
J. Helder
42-34
6.
C. Smit
42—80
6.
H. van Pplt
41-40
7.
P. de Beurs
41-39
8.
W. E. Theinert
J. Stoll
40-39
9.
40-34
10.
F. Kroon
89—88
Afd. Dames:
1.
Mevr. Hablous
41
2.
Duinker
40
3.
Heijligenberg
85
4.
Mej. Meijer
35
Paren-wedstrijd:
1. Mevr. Slikker en W. E. Theinert 46
2. Heijkoóp en A. G. Lensen 44
8. Govcis en Mr. J. Sickenga 48
4. Duinker en B. Duinker 42
Propaganda-wedstrijd Heeren:
1. P. ^Vit 36
2. H. Hablous 88
Idem Dames:
1. Mej. Olivier 25—20
2. J. Wit 25-17
KANTONGERECHT DEN HELDER.
Zitting van Dinsdag 27 Januari
Een oud liedje op een nieuwe wflB.
Laat ons, evenals de Kantonrechter, be
ginnen met het afhandelen van een aan
tal overtredingen van de verkeersrege
ling, een dankbaar onderwerp, dat in
Iedere zitting een groot deel van den tijd
aangenaam vult, de ambtenaar een ver
vroegden dood bezorgt vanwege den hef-
igen strijd die hij hiertegen voert en de
Kantonrechter van al zijn goedmoedig
heid berooft.
Daar was dan de chauffeur H., die met
ongedempte lichten op den Rijksweg ge
reden zou hebben. H. beweerde dat dit
niet zoo was. Hij had wel degelijk zijn
lichten gedempt bij het tegenkomend ver
keer, doch de lampen van zijn nieuwe
Chevrolet waren zoo sterk, dat ze ook bij
gedempt licht nog hinderlijk waren. Op
den avond dat er tegen hem een klacht
was ingediend, had hij met gedempt licht
gereden, de geteerde weg was echter nat
en kaatste het lioht terug, waardoor het
viel In de ruiten van de tegenkomende
wagens. H. was geneigd dit euvel te
trachten te verhelpen.
De ambtenaar ging hierop niet in en
eisehte 15 gulden boete, subs. 16 dagen
hechtenis. De Kantonrechter bracht de
straf terug op 10 gulden of 8 dagen.
Was hij ondernemer of was hij het niet?
De manufacturier Paarlberg, te Oude-
sluis, had aan een aantal dorpsgenooten
zijn vrachtauto (vroeger autobus) ver
huurd om daarmee naar het Circus in Den
Helder te toeren. De auto was niet goed
gekeurd en dus had P. er geen dienst mee
mogén doen. Hij werd in Den Helder aan
gehouden en procesverbaal werd tegen
hem opgemaakt.
Deze zaak was in de vorige zitting reeds
behandeld en toen was tegen P. een boete
.geëischt van 25 gulden. Hij was hier
tegen in verzet gekomen en In deze zit
ting trad als zijn gemachtigde op, mr. J.
A. .E. Buiskool, van Schagen, die de dag-
vaardiging bestreed op grond van het
feit dat Paarlberg niet als ondernemer
bij dezen tocht was opgetreden en alleen
d'e ondernemer bij de wet strafbaar is, ter
wijl hij geen „vasten dienst" gereden had
en de wet op de openbare middelen 'van
vervoer daarop alleen van toepassing is
terwijl h;j nog eenige juridische handig
heidjes toepaste om P. met het kleed der
onschuld te tooien. Hij vroeg tenslotte
ontslag van rechtsvervolging.
Door den ambtenaar werden de ver-
schillende gronden fel bestreden hij
persisteerde bü zijn eisch.
Na repliek van mr. Bulskool deelde de
Kantonrechter mede dat over 14 dagen
schriftelijk vonnis zou worden geveld.
Die werd er niet beter van.
Een volgende verzetzaak wend behan
deld van Th. W. B., deze was veroor-
deeld voor het feit dat hij met zijn vracht
auto „troes" boven op een auto van het
vliegkamp „De Kooy" was gereden, zoo-
uls een der getuigen zei. Een en ander
wus1 gebeurd op de brug aan het einde
der Binnenhaven. B. beweerde door den
regen niets te hebben kunnen zien on
niet meer tijdig te hebben kunnen stop
pen. In do vorige zitting was hij veroor
deeld tot een boete van 40 gulden, daar
tegen had hij verzet aangeteekend, met
het voor hem onaangename gevolg dat hij
nu veroordeeld werd tot eenzelfde boete
en intrekking van het rijbewijs voor den
tijd van zes maanden.
De man hnd deze verhoogde straf te
wijten aan zijn niet al te tactisch optre
den. Hij trachtte zijn overtreding op alle
mogelijke manieren goed te praten, doch
dit gelukte hem al bizonder sleoht, zie
bovenstaand gevolg.
Weer een roekelooze en
onverantwoordelijke rijder voor de balie.
Jan V., (melkboer, op ToxeJ, had op een
onzallgen dag getracht de landbouwer
W. op een van de smalle Texelsche wegen
te passeeren, met gevolg dat hij de auto
van W. aangereden had en zich nu ver
antwoorden moest voor zijn onverant
woordelijke en roekelooze manier van
rijden.
Veel had W. hiertegen niet in te bren
gen en toen hij door den Kantonrechter
gestraft werd met een boete van 80 gul
den of een hechtenis van 8 dagen, zei de
Kantonrechter terecht: „Wees er maar
tevreden mee".
H]j zou tegen den auto opgestormd zijn.
De kapper Jan B., ergens In een dorp
ln N.-H. wonend, stond hierna terecht
voor het aanrijden van een 16-Jarige jon
gen op den weg van v. Ewijcksluis naar
Wieringen. De aangereden jongen was
Leendert v. D., die zei dat er „puur wind
stond", toen hij B. passeerde, maar dat hij
tegen den auto van den kapper opge
stormd zou zijn, geloofde hij toch niet,
dat laatste werd ni. door B. beweerd. Een
andere getuige, een 15-jarlge jongen, een
neef van den aangereden bloemist, ver
telde positief dat de aanrijding het ge
volg zou zijn van het links uitwijken van
verdachte, die een anderen fietsrijder
wilde passeeren. De flets van v. D. (een
nieuw vehikel) was totaal vernield en de
schade, die dé jongen daardoor geleden
had, bedroe® 70 gulden, waardoor de
vader van het slachtoffer een civiele vor
dering indiende.
Aangezien de kantonrechter een civ.
vordering niet hooger dan tot 50 gulden
kan toewijizen, gaf hij) den vader in over
weging de vordering in handen van een
deurwaarder of advocaat te stellen, ter
wijl hij den verdachte veroordeelde tot
boete van 25 gulden suba. 10 dagen
In echte nis.
Er kan nog meer bij.
Aan de rij van verkeersaondaren kwam
in deze zitting weer bijna geen eind.
Nauwelijks was de een met een gram
storig gelaart verdwenen of een volgend
exemplaar stond al weer op het matje.
De Texelsche chauffeur J. N. hau aan
den vrachtrijder J. D. V. niet den voor
rang gegeven, hoewel hij daartoe ver
plicht was geweest Dat brak den man nu
leelijk op, daar hij veroordeeld werd tot
oen boete van 20 gulden, subs. 10 dagen
hechtenis.
„Wat ben je non vriendelijk".
De vrachtrijder P. M., te Wieringen,
had op den Westerlanderweg, zonder een
armsignaal te geven, met een bespannen
driewielige kar, den weg over gestoken,
met gevolg dat een achter hem aankomen
de fietsrijder tegen hem opbotste, wiens
fiets beschadigd werd. M. die de schuld
van deze aanrijding was, bleek niet ge
neigd de veroorzaakte schade te vergoe
den. Die weinige toeschietelijkheid zal
hem Dinsdag wel berouwd hebben, want
niet alleen bracht hij den heelen middag
door in het gebouw aan de Kerkgracht,
doch hij had een flinke reprimande van
den Kantonrechter in ontvangst te nemen,
aangedikt door den ambtenaar van het
O. M., die hierin groote vaardigheid be
zit. Bovendien werd hij veroordeeld tot
een boete van 15 gulden, subs. 8 dagen
hechtenis en betaling-van de civiele vor
dering, tot eeri bedrag van 10.76. En
toen M. zich traohtte te verdedigen en
zeide dat hij wel geneigd was geweest de
schade te betalen, voegde de Kantonreoh-
ter hem smalend toe: „Hè, wat ben je nou
vriendelijk".
Hij stand niet bekend als „een
zuinige rijder".
Niet minder goed kwam de motorrijder
T. P. L. er af, die „als een gek" door de
Keizerstraat had gereden. De vriendelijk
kwalificatie is van den ambtenaar van
het O. M. De motorrijder was in deze zit
ting de onschuld zelve. Hij zou met een
matig gangetje hebben gereden en waren
er geen viertal getuigen tegen hem ge
weest, de Kantonrechter zou hem bepaald
verzocht hebben het hem niet kwalijk te
nemen dat hij hem gedagvaard had. Nu
was de zaak echter anders. De getuige
H. C. II. verklaarde dat L. naar schat
ting met een vaart van 60 a 70 K.M. zou
hebben gereden. De getuige v. d. V. meen
de dat het wel 80 K.M. geweest was. Hij
had gedacht dat het „Witte Huis" in
elkaar stortte toen de motorrijder aan
kwam. Ook de agent van politie H. had
niet veel waardeering voor den motor
rijder. Volgens dezen was hij „geen zui
nige rijder en zou hij de gemeenschap er
een weldaad mee doen, als hij; zijn motor
nooit meer aankeek".
Klein goed.
A. de B., met een handwagen zonder
CORRESPONDENTIE.
Aquarfua Uw Ingezonden Stuk
wordt Zaterdag as. geplaatst
De heer Groenendijk komt alsnog terug
op het antwoord, dat de vereeniging JDe
Dageraad" gaf op zijn Ingezonden stuk.
Wij zullen het zakelijke uit zijn stuk ver
meiden.
lo. Schr. beeft een lezing gehouden te
Wieringen, waarbij gelegenheid was voor
gedacbtenwisseling. In de Schager Cou
rant van 4 Nov. heeft hierover een ver
slag gestaan, dat schr. evenwel eerst veel
later heeft gelezen en waarvoor hij niet
verantwoordelijk wil worden gesteld. De
verslaggever der Schager Courant kwam
eerst twintig minuten na den aanvang ter
vergadering. Daarna heeft de heer Gr. een
uitnoodlglng aanvaard van de afd. Wie
ringen der Vrije Groep, waar hij tegen
over een Dageraad-detoater zijn inzichten
heeft verkondigd. Volgens den verslag
gever der Schager Courant stond deze
avond op hoog peil. Door apr, is aldaar
belangeloos gesproken, terwijl de afdee-
ling Vrij© Groep finantieel een reuze-
avond heeft gehad.
2o. Schr. meent heel schikkelijk geweest
te zijn door met de draagkracht der af-
deeling van „De Dageraad" rekening te
houden. Door den secretaris der afdeelinj?
is hem gezegd, dat de afd, slecht bÜ kas
is. HU heeft mondeling aangeboden ook
op creddet te willen spreken.
3o. Uit zijn schrijven aan „De Dage
raad", alsmede uit het ingezonden stuk
blijkt, dat de heer Gr. volstrekt geen vrees
koestert voor een debat met den1 heer
Versteeg. Schr. heeft nL dezen heeruitge-
noodigd met hem te Wieringen van ge
dachten te wisselen. Schr. vraagt de afd.
Den Helder dien beer eveneens te willen'
uitnoodigen om over het onderwerp „Het
atheïsme is de grootste volkskanker in de
maatschappij, nationaal en internationaal"
te willen, spreken.
4o. Des heeren Versteeg's handel ing.om
een strikt persoonlijk schrijven in ver
gaderingen/ van „De Dageraad" openbaar
te maken, keurt de schr. af. Hij komt op
een en ander ln vergaderingen terug»
wenscht niet met „D© Dageraad" te pole-