Visscherij. Motor en visscherij. De ambtenaar van het O. M. noemde L. bovendien nog „onverbeterlijk" en eisehte behalve een boete van 60 gulden of een hechtenis van 60 dagen, intrekking van het rijbewijs voor den tijd, van zes maan- De Kantonrechter veroordeelde L. tot 16 gulden boete, subs. 8 dagen hechtenis en intrekking van het rijbewijs voor den lijd van zes maanden. H. B. werd veroordeeld tot een boete van 8 gulden, subs. 8 dagen hechtenis, voor het rijden met een auto zonder deug delijke remmen. Overtredingen arbeidswet In deze zitting werden ook eenige over- tredingen van de arbeidswet behandeld, en wel tegen Oorn. K„ zeilmaker te Wie ringen, waartegen de ambtenaar 8 gulden boete, subs. 8 dagen hechtenis eisehte. De Kantonrechter zal in dit geval over 14 dagen schriftelijk vonnis wijzen. Vervolgens stond terecht voor overtre ding van de arbeidswet de schoenmaker KI .J., die voor hetzelfde euvel al meer malen voor de balie was geweest en ln dit opzicht een zeer ongunstige reputatie heeft. De ambtenaar kwalificeerde hem als iemand die heel ongunstig bekend staat en de politie tal van malen bedriegt. Hij eisehte oen boete van tweemaal 25 gulden. De Kantonrechter bracht de straf terug op.2 maal 15 gulden. H. B., vis9Cherman, overtreding schepen wet 50 gulden boete, subs. 8 dagen hech tenis. N. G., paardenslager, overtreding vleeschkeuringswet, 10 gulden boete, subs. 2 dagen hechtenis. T., vrachtrijder, voor het neergooien van Ijzeren staven op den Rijksweg, 25 gulden boete, subs. 10 dagen hechtenis. K., voor het links rijden met een rij wiel en het daardoor veroorzaken van een aanrijding, 10 gulden boete subs.' 8 dagen hechtenis. M. de B., voor het rijden met een rijwiel zonder licht,, 3 gulden boete, subs. 2 dagen hechtenis. J. de B., ld. ld., 6 gulden boete of 8 dagen hechtenis, omdat ie zoo stonde te kletsen, zooals de Kantonrechter hem vriendelijk toevoegde. M. Th., ld, id., 2 gulden boete of 1 dag hechtenis. Koos M., dronkenschap (bij herhaling), 8 gulden boete subs. 8 dagen hechtenis. L. Kr., chauffeur, voor het rijden zon der rijbewijs, 10 gulden boete. B. v. V., voor het onbeheerd laten staan van een handwagen, 3 gulden boete. Nio. v. R., vrachtrijder, voor het onbe heerd laten staan van een handwagen, 2 gulden boete of 1 dag hechtenis. J. 8., voor het rijden met een rijwiel, zonder licht, 8 gulden boete of 2 dagen hechtenis. licht gereden, 5 gulden boete of 2 dager»; hechten ia De R., gevoetbald op den openbaren weg, 2 gulden of 1 dag. W. Br., met een fiets zonder llciht ge reden, 2 gulden of 1 dag. J. v. d. W., id. ld. 4 gulden of 2 dagen. 8. v. d. D., rijwiel onbeheerd laten staan, 8 gulden boete. B. Chr. v. V., met een handwagen op een verboden weg gereden, 6 gulden of 2 dagen. H. W. D., met een rijwiel zonder refleo- tor gereden, 8 gulden boete. L. de K., verlofhouder, voor het maken van muziek, zonder vergunning, 5 gulden of 2 dagen. Jac. V., met een rijwiel, 's avonds door de Spoorstraat gereden, 5 gulden boete. lil het algemeen was verlaagd; waarna de voorzitter de vergadering sloot. Zooals de secretaris zeide, wordt bereid vaardig© hulp ten zeerste op prijs gesteld, maar hoog, hoogst noodig is geldelijke ondersteuning van het werk. Niet allen zullen in staat zijn bereid vaardige hulp te verleen©n, maar er zullen toch nog wel velen zijn, die een geldelijke bijdrage kunnen offeren. Niet alleen het bestuur zou er u dankbaar voor zijn, n-mjir ook de zwakke bleekneusjes, die voor een klein bedrag hun uitzending naar vacantie- oorden weer met een tijdje verlengd zien. Deze kinderen zijn door ondervoeding en andere oorzaken zeer vatbaar voor de t.bx. en een periode in een vacanitdeoord geeft hun de kans later een gezond liid der maat- schappij! te worden. Maar hiervoor is geld noodig. Kijkt u eens of u niet wat voor dit mooie werk kuilt missen. De peniningmeesteresse, Mej. E. S. Held, Singel 51 (oud), neemt het gaarne in' ontvangst. VEREENIGING PENSIOENBELANG TE DEN HELDER. Aan het jaarverslag van bovengenoem de Vereeniging over 1930 wordt hetr vol gende ontleend. Werkzaamheden der Vereeniging: 15 Augustus 1930 werd een motie van afkeuring over de uitbreiding van het steunstelsel ingediend. 2 September 1930 werd bezoek gebracht bij Z.Exc. den minister van Defensie. Met verschillende Kamerleden, van de meest uiteenloopende functies, werd ge converseerd en de belangen der oud-ge- pensionneerden bepleit. In verband hier mede werden verschillend» verzoeken in gediend en brieven geschreven. Tot dusver verkrégen resultaten: De zoogenaamde steunverleening werd aanzienlijk uitgebreid. Een post van 250.000 werd uitgetrok ken door Defensie voor de Weduwen met gratificatie. De verhooging der toelage voor de In dische jaren, is, (naar wij bij onderzoek ook vernamen), nog aanhangig tussohen de Departementen van Defensie en Kolo niën. Tenslotte werd een verzoek ingediend aan het gemeentebestuur om aan de meest behoeftigen een Kerstgave te verstrek ken. Aan een 27-tal Weduwen werd dan ook zoodanige gave a 2.verstrekt In de samenstelling van het bestuur van Pensioenbelang kwam ook dit jaar geen verandering. i In bet begin der week gepaalde de vis scherij zich, door het nog onstuimige weer, tot Texelstroom, terwijl' het voor de vlet- visscherit naar bot op den Zuidwal een gunstige gelegenheid was. Des Dinsdags was de geheel© vloot uit getrokken. Het weer was buitengewoon goed en stelde een gedeelte der vloot in staat buitengaats te gaan, terwijl het an dere gedeelte in hoofdzaak visohte beoos ten de Kaap van Oosterenti en heel tot Burgzand, Ook Woensdag trok de vloot, zoo goed als geheel, er op uit De vangsten woiden in het algemeen minder, zoowel binnen- als buitengaats. De prijzen der garnalen blijven daardoor flink standvastig aan den 'hoogen kant Ook de botprijzen, die de laatste dagen door den gerlngeren aanvoer tamelijk hoog waren, konden zich goed handhaven. Haringaanvoer bleef gering; men acht de tijd voor «rootera vangsten nog te vroeg. Verscheidene zeil/vaartuigen van elders trokken, tengevolge van de voor hen niet bevredigende resultaten, huiswaarts, ter wijl nog enkele motorvaartuigen van om de Zuid hier hun geluk kwamen beproe ven. Er ls groot© belangstelling in den Raad betoond voor de visscherij. Daarover kun nen we ons slechts verheugen, want al zal dit onderdeel der oeconomische toestanden in onze gemeente steeds wel in de aan dacht der autoriteiten zijn geweest, het doet wel goed te lezen^ dat er van die be langstelling meer uitbundig gewag wordt gemaakt. Want wil er ietg in het belang der vis scherij woiden bereikt, dan zal de stoot daartoe In hoofdzaak moeten uitgaan van de autoriteiten. Staan die niet achter de zaak, dan zal liet resultaat van het pogen van andere zilde gering blijven. Nochtans dient niet uit liet oog te wor den verloren, dat de autoriteiten gelegen heid moeten hebben in oontact te kunnen komen met belanghebbenden om daardoor zuiveider hun.standpunt te kunnen be palen. En daarvoor ls noodig voor de zoo- veelste maal een vereeniging van.' vis- schers. Want in een vereeniging kan zich ooncentreeren hetgeen leeft in de gedach ten der belanghebbenden, zoodat het be stuur daaruit zijn' conclusies kan, distil- leeren en die als wilsuiting, bij de autori teiten kan te berde brengen. Zonder zoo'n vereeniging zijn de auto riteiten noodwendig aangewezen op het advies van enkele belanghebbenden, die natuurlijk hun meening meedeelen, zooals zij. de dingen zien, ma..." niet de zuivere afspiegeling kunnen geven van hetgeen door allen wordt gedeeld. En het ia buitengesloten, dat de autori teiten ieder belanghebbend© individueel kunnen vragen hoe hij, over een bepaald onderwerp denkt. ®en vereeniging zijn, dan, stellen Kor,o M r* zouden de autoriteiten in een bepaalde aangelegenheid advies gaan vra- b?8tuur dier vereeniging en mocht dat pestuur de zaak van te groot gewicht achten ^om zelfstandig aniwU d te geven, dan kon daarover een vergade ring worden belegd om het algemeen ge voelen der leden te weten te komen. ■Het ontbreken van organlsotievcrband maakt het, vooral voor niet-inigewijden, zoo moeilijk eoni juist oordeel over ver schillende aangelegenheden te krijgen. Bovendien is het ontbreken van een cen traal lichaam, waar men met zijn wen- schen en grieven kan komen oorzaak, dat er veel verkeerd begrijpen is en daardoor verkeerd oordeel ent geharrewar. Op een vergadering, waar de gelegen heid tot het zich uiten ia en waar men lucht kun geven) aan hetgeen op de tong brandt, kan, door het onderling beschou wen, een idee van eenheid groeien en kan daardoor het mogelijke want/rouwen wor den omgezet in vertrouwen. De onderwerpen, die besproken kunnen worden, zijn voor het grijipen. Iets, dat momenteel wel sterk dringt tot beschouwing is de omzetting van zeil- vaartuig in motorvaartuig. Wie zijn oor te luisteren legt, weet, <uit elke visscher overtuigd is van de wensche- Ujkheid, dat zijn schuit kan worden voort-, gedreven door mofcorkiracht. Want wel zijn de exploitatie-kosten, min der van het zeilvaartuig dan van een mo torschip, doch de mogelijkheid tot hooger besomming is, wanneer met motor het be drijf wordt uitgeoefend, grooter. De voordeelen van motorbedrijf sprin gen zoo sterk in het oog, dat, zooals ge zegd, bij eiken visseher de wensch uitgaat naar dergelijke bedrijfsuitoefening. Het -grootste bezwaar is, in den regel, het financieel©; want lang niet elke schip per verkeert in de mogelijkheid zijn schuit van een motor te doen voorzien. Hoe dat nu mogelijk te maken. Allerwege dringt de overheidsbemoeiing om bedrijven gaande te houden meer op, zooals ook b.v. nu weer gezien wordt bü het tuinders- en akkerbouwbedrijf, waar voorschot wordt verleend om de bedrijven gaande te houden. Dat is een alleszins toe te juichen maat regel, die wel door de criaisomstandighe- den is in het leven geroepen, niaar, als andere factoren dringen om bedrijven in stand te houden, wordt en zal vermoede lijk in de toekomst niet worden ge schroomd om van overheidswege de hel pende hand toe te steken. Zou dat nu b.v. ook niet mogelijk kun nen zijn door eventueel den zeilvaartulg- visscher een voorschot tot inbouw van een motor in zijn vaartuig te verstrekken? Stel een motor moet 4000 kosten (we noemen maar een bedrag). De eigenaar van het vaartuig weet daarvoor 1000 bil elkaar te brengen. De resteerende 3000 wordt hem van overheidswege op voor schot verstrekt tegen een zekere rente en met de bepaling, dat van de bruto-besom- rning elke week, door den betaalmeester aan den afslag 10 Wordt ingehouden, zoolang tot voorschot en rente zijn af betaald We nemen dit voorbeeld als grondslag en het zou in de bijzonderheden nader moeten uitgewerkt worden. Ten eerste onderzoek naar motor en mogelijkheid van inbouw in het schip ih verband met sterkte daarvan en in- ver band met deveranderde stabiliteit van het schip. Ten tweede overleg, met den betaalmees ter omtrenit deze regeling en ten derde ?emzeMde overleg indien elders gemarkt wordt Er zullen nog wel meer kanten aan het vraagstuk vastzitten. Maar gemakkelijker zou het alles weer gemaakt kunnen worden, zoo er een vis- ■schersv ereeniging was, die zich garant .ton stellen bij eventueel© rampen, zoodat iet risico voor de gemeenschap tot een minimum kon worden' bereikt Het is misschien de overweging waard. Ook de vletten begint men te voorzien van een motor. Een kleine vlet en een haringvlot heb- Den reeds zoo'n voortstuwer aan boord. Met de kleine vlet wordt daardoor nu en dan het treilbedrijf en met de haring- vlet het gewone haringbedrijf Uitgeoefend. Zeer zeker zullen ook deze voorloopers door anderen worden gevolgd. En ook voor die groep vissohers zouden bovengenoemde faciliteiten dienen te wor den verleend. Als eeranaal de afsluitdijk zal zijn tot stand gekomen, is het niet denkbeeldig, dat langs dien dijk en daar waar droogten, doorsneden door geulen, "kullen ontstaan, harlngkom men of kamers, zooals die nu reeds elk jaar worden gezet aan den Texelachen wal en langs den Helderschen zeedijk, zullen worden gezet Om daarheen te gaan, eiken dag een paar maal, zou per roei- of zeilgelegeniheid niet te doen zijn, doch wordt mogelijk ge maakt door de motorstuwing. Ook daar is een geheel© omzetting van het bedrijf op handen; men ontkomt daar aan niet En voor de minder financieel draag- krachtigen zou een tegemoetkoming, als boven aangegeven, van reddende beteeke- nis zijn. We geven het in ernstige overweging bleef do vrachtauto plotseling staan, zon rler dat de bestuurder signalen had ge geven. De heer O. dacht nog langs de vrachtauto te zwenken dooh niet in de gelegenheid, daar uit de Nieu we Brugsteeg eveneens een auto kwam, die de Binnenhaven opreed. De heer U. stond dus niet anders te doen dpn krachtig te remmen, doch dit gelukte niet al to best door de gladde straat. De auto reed daardoor de vrachtauto van achter aan en word licht beschadigd aan de radinteur. Alles liep dus goed af, wat wel kwam doordat de heer O. met een kalmen gang reed. KEGELCON OOURS. Reeds drie avonden hebben de vier kegelbanen in het Kegelhuis, nadat de offlcieele opening van het eerste concours van den kegelbond »Holland's Noordpunt* J.L Maandagavond had plaats gevonden, >geloopen«, zooals de term luidt. Voor alle wedstrijden is overgroote be langstelling, waarbij het bovenal de korps- wedstrijd is, die oen spannend verloop heeft. Hieronder volgt de stand op Woensdagavond 12 uur: Korpswedstrijd 1. Onder Ons I 275 2. Duim in 't Gat II 263 8. Slapjes I 262 4. Hout of Fout I 259 5. Hard Gaat Ie II 251 (48 treffers) 6. De Poedelaars II 251 (42 treffers) Afd. dames: 1. A. P. O. I 230 2. A. P. O. II 146 Eereprljs heeren: E. Woud 72 idem dames Mevr. G. A. Robertson 55 Kampipenswadstrijd 1. Jac. de Boer 69 2. T. L. Majoor 58 8. J. B. Droogendijk 61 (6) Vrije baan wedstrijd: AANRIJDING. Woensdagmiddag had in de Keizrstraat ter hoogte van den winkel van den heer ten Klooster 'een aanrijding plaats tus. sohen twee fietsers, een slagersjongen, komend© van de richting Keizersbrug en eeni werkjongen, komende van de richting Spoorgraoht. Door een auto, die zich midden op den weg had opgesteld, werd het uitzicht- belemmerd en reden beide jongens tegen elkaar. Persoonlijke onge lukken hadden niet plaats, maar de flets van den werkjongen werd tamelijk ge havend. AUTOBOTSING. Dinsdagmiddag reed de heer C. met zijn auto op de Binnenhaven terwijl op onge veer 5 meter voor hem een vrachtauto reed. Bij de brug naar het Ankerpark 1. J. Nelis 45—44. 2. J. W. Biersteker 46-41 (2 X) 3. J. D. Brandt 44 (2 X) 4. J. Helder 42-34 6. C. Smit 42—80 6. H. van Pplt 41-40 7. P. de Beurs 41-39 8. W. E. Theinert J. Stoll 40-39 9. 40-34 10. F. Kroon 89—88 Afd. Dames: 1. Mevr. Hablous 41 2. Duinker 40 3. Heijligenberg 85 4. Mej. Meijer 35 Paren-wedstrijd: 1. Mevr. Slikker en W. E. Theinert 46 2. Heijkoóp en A. G. Lensen 44 8. Govcis en Mr. J. Sickenga 48 4. Duinker en B. Duinker 42 Propaganda-wedstrijd Heeren: 1. P. ^Vit 36 2. H. Hablous 88 Idem Dames: 1. Mej. Olivier 25—20 2. J. Wit 25-17 KANTONGERECHT DEN HELDER. Zitting van Dinsdag 27 Januari Een oud liedje op een nieuwe wflB. Laat ons, evenals de Kantonrechter, be ginnen met het afhandelen van een aan tal overtredingen van de verkeersrege ling, een dankbaar onderwerp, dat in Iedere zitting een groot deel van den tijd aangenaam vult, de ambtenaar een ver vroegden dood bezorgt vanwege den hef- igen strijd die hij hiertegen voert en de Kantonrechter van al zijn goedmoedig heid berooft. Daar was dan de chauffeur H., die met ongedempte lichten op den Rijksweg ge reden zou hebben. H. beweerde dat dit niet zoo was. Hij had wel degelijk zijn lichten gedempt bij het tegenkomend ver keer, doch de lampen van zijn nieuwe Chevrolet waren zoo sterk, dat ze ook bij gedempt licht nog hinderlijk waren. Op den avond dat er tegen hem een klacht was ingediend, had hij met gedempt licht gereden, de geteerde weg was echter nat en kaatste het lioht terug, waardoor het viel In de ruiten van de tegenkomende wagens. H. was geneigd dit euvel te trachten te verhelpen. De ambtenaar ging hierop niet in en eisehte 15 gulden boete, subs. 16 dagen hechtenis. De Kantonrechter bracht de straf terug op 10 gulden of 8 dagen. Was hij ondernemer of was hij het niet? De manufacturier Paarlberg, te Oude- sluis, had aan een aantal dorpsgenooten zijn vrachtauto (vroeger autobus) ver huurd om daarmee naar het Circus in Den Helder te toeren. De auto was niet goed gekeurd en dus had P. er geen dienst mee mogén doen. Hij werd in Den Helder aan gehouden en procesverbaal werd tegen hem opgemaakt. Deze zaak was in de vorige zitting reeds behandeld en toen was tegen P. een boete .geëischt van 25 gulden. Hij was hier tegen in verzet gekomen en In deze zit ting trad als zijn gemachtigde op, mr. J. A. .E. Buiskool, van Schagen, die de dag- vaardiging bestreed op grond van het feit dat Paarlberg niet als ondernemer bij dezen tocht was opgetreden en alleen d'e ondernemer bij de wet strafbaar is, ter wijl hij geen „vasten dienst" gereden had en de wet op de openbare middelen 'van vervoer daarop alleen van toepassing is terwijl h;j nog eenige juridische handig heidjes toepaste om P. met het kleed der onschuld te tooien. Hij vroeg tenslotte ontslag van rechtsvervolging. Door den ambtenaar werden de ver- schillende gronden fel bestreden hij persisteerde bü zijn eisch. Na repliek van mr. Bulskool deelde de Kantonrechter mede dat over 14 dagen schriftelijk vonnis zou worden geveld. Die werd er niet beter van. Een volgende verzetzaak wend behan deld van Th. W. B., deze was veroor- deeld voor het feit dat hij met zijn vracht auto „troes" boven op een auto van het vliegkamp „De Kooy" was gereden, zoo- uls een der getuigen zei. Een en ander wus1 gebeurd op de brug aan het einde der Binnenhaven. B. beweerde door den regen niets te hebben kunnen zien on niet meer tijdig te hebben kunnen stop pen. In do vorige zitting was hij veroor deeld tot een boete van 40 gulden, daar tegen had hij verzet aangeteekend, met het voor hem onaangename gevolg dat hij nu veroordeeld werd tot eenzelfde boete en intrekking van het rijbewijs voor den tijd van zes maanden. De man hnd deze verhoogde straf te wijten aan zijn niet al te tactisch optre den. Hij trachtte zijn overtreding op alle mogelijke manieren goed te praten, doch dit gelukte hem al bizonder sleoht, zie bovenstaand gevolg. Weer een roekelooze en onverantwoordelijke rijder voor de balie. Jan V., (melkboer, op ToxeJ, had op een onzallgen dag getracht de landbouwer W. op een van de smalle Texelsche wegen te passeeren, met gevolg dat hij de auto van W. aangereden had en zich nu ver antwoorden moest voor zijn onverant woordelijke en roekelooze manier van rijden. Veel had W. hiertegen niet in te bren gen en toen hij door den Kantonrechter gestraft werd met een boete van 80 gul den of een hechtenis van 8 dagen, zei de Kantonrechter terecht: „Wees er maar tevreden mee". H]j zou tegen den auto opgestormd zijn. De kapper Jan B., ergens In een dorp ln N.-H. wonend, stond hierna terecht voor het aanrijden van een 16-Jarige jon gen op den weg van v. Ewijcksluis naar Wieringen. De aangereden jongen was Leendert v. D., die zei dat er „puur wind stond", toen hij B. passeerde, maar dat hij tegen den auto van den kapper opge stormd zou zijn, geloofde hij toch niet, dat laatste werd ni. door B. beweerd. Een andere getuige, een 15-jarlge jongen, een neef van den aangereden bloemist, ver telde positief dat de aanrijding het ge volg zou zijn van het links uitwijken van verdachte, die een anderen fietsrijder wilde passeeren. De flets van v. D. (een nieuw vehikel) was totaal vernield en de schade, die dé jongen daardoor geleden had, bedroe® 70 gulden, waardoor de vader van het slachtoffer een civiele vor dering indiende. Aangezien de kantonrechter een civ. vordering niet hooger dan tot 50 gulden kan toewijizen, gaf hij) den vader in over weging de vordering in handen van een deurwaarder of advocaat te stellen, ter wijl hij den verdachte veroordeelde tot boete van 25 gulden suba. 10 dagen In echte nis. Er kan nog meer bij. Aan de rij van verkeersaondaren kwam in deze zitting weer bijna geen eind. Nauwelijks was de een met een gram storig gelaart verdwenen of een volgend exemplaar stond al weer op het matje. De Texelsche chauffeur J. N. hau aan den vrachtrijder J. D. V. niet den voor rang gegeven, hoewel hij daartoe ver plicht was geweest Dat brak den man nu leelijk op, daar hij veroordeeld werd tot oen boete van 20 gulden, subs. 10 dagen hechtenis. „Wat ben je non vriendelijk". De vrachtrijder P. M., te Wieringen, had op den Westerlanderweg, zonder een armsignaal te geven, met een bespannen driewielige kar, den weg over gestoken, met gevolg dat een achter hem aankomen de fietsrijder tegen hem opbotste, wiens fiets beschadigd werd. M. die de schuld van deze aanrijding was, bleek niet ge neigd de veroorzaakte schade te vergoe den. Die weinige toeschietelijkheid zal hem Dinsdag wel berouwd hebben, want niet alleen bracht hij den heelen middag door in het gebouw aan de Kerkgracht, doch hij had een flinke reprimande van den Kantonrechter in ontvangst te nemen, aangedikt door den ambtenaar van het O. M., die hierin groote vaardigheid be zit. Bovendien werd hij veroordeeld tot een boete van 15 gulden, subs. 8 dagen hechtenis en betaling-van de civiele vor dering, tot eeri bedrag van 10.76. En toen M. zich traohtte te verdedigen en zeide dat hij wel geneigd was geweest de schade te betalen, voegde de Kantonreoh- ter hem smalend toe: „Hè, wat ben je nou vriendelijk". Hij stand niet bekend als „een zuinige rijder". Niet minder goed kwam de motorrijder T. P. L. er af, die „als een gek" door de Keizerstraat had gereden. De vriendelijk kwalificatie is van den ambtenaar van het O. M. De motorrijder was in deze zit ting de onschuld zelve. Hij zou met een matig gangetje hebben gereden en waren er geen viertal getuigen tegen hem ge weest, de Kantonrechter zou hem bepaald verzocht hebben het hem niet kwalijk te nemen dat hij hem gedagvaard had. Nu was de zaak echter anders. De getuige H. C. II. verklaarde dat L. naar schat ting met een vaart van 60 a 70 K.M. zou hebben gereden. De getuige v. d. V. meen de dat het wel 80 K.M. geweest was. Hij had gedacht dat het „Witte Huis" in elkaar stortte toen de motorrijder aan kwam. Ook de agent van politie H. had niet veel waardeering voor den motor rijder. Volgens dezen was hij „geen zui nige rijder en zou hij de gemeenschap er een weldaad mee doen, als hij; zijn motor nooit meer aankeek". Klein goed. A. de B., met een handwagen zonder CORRESPONDENTIE. Aquarfua Uw Ingezonden Stuk wordt Zaterdag as. geplaatst De heer Groenendijk komt alsnog terug op het antwoord, dat de vereeniging JDe Dageraad" gaf op zijn Ingezonden stuk. Wij zullen het zakelijke uit zijn stuk ver meiden. lo. Schr. beeft een lezing gehouden te Wieringen, waarbij gelegenheid was voor gedacbtenwisseling. In de Schager Cou rant van 4 Nov. heeft hierover een ver slag gestaan, dat schr. evenwel eerst veel later heeft gelezen en waarvoor hij niet verantwoordelijk wil worden gesteld. De verslaggever der Schager Courant kwam eerst twintig minuten na den aanvang ter vergadering. Daarna heeft de heer Gr. een uitnoodlglng aanvaard van de afd. Wie ringen der Vrije Groep, waar hij tegen over een Dageraad-detoater zijn inzichten heeft verkondigd. Volgens den verslag gever der Schager Courant stond deze avond op hoog peil. Door apr, is aldaar belangeloos gesproken, terwijl de afdee- ling Vrij© Groep finantieel een reuze- avond heeft gehad. 2o. Schr. meent heel schikkelijk geweest te zijn door met de draagkracht der af- deeling van „De Dageraad" rekening te houden. Door den secretaris der afdeelinj? is hem gezegd, dat de afd, slecht bÜ kas is. HU heeft mondeling aangeboden ook op creddet te willen spreken. 3o. Uit zijn schrijven aan „De Dage raad", alsmede uit het ingezonden stuk blijkt, dat de heer Gr. volstrekt geen vrees koestert voor een debat met den1 heer Versteeg. Schr. heeft nL dezen heeruitge- noodigd met hem te Wieringen van ge dachten te wisselen. Schr. vraagt de afd. Den Helder dien beer eveneens te willen' uitnoodigen om over het onderwerp „Het atheïsme is de grootste volkskanker in de maatschappij, nationaal en internationaal" te willen, spreken. 4o. Des heeren Versteeg's handel ing.om een strikt persoonlijk schrijven in ver gaderingen/ van „De Dageraad" openbaar te maken, keurt de schr. af. Hij komt op een en ander ln vergaderingen terug» wenscht niet met „D© Dageraad" te pole-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1931 | | pagina 10