Bij Ruwe Handen PUROL Doos 30 ct
^4®^" c'
GaroetV°
fy H.-5?taT,Ll^ST'
REVUE LOUIS DAVIDS.
Omtrent de revue van Louis Davids,
,,'t Is voor den bakker", die bier de vol--
gende Tveek twee avonden zal worden ver
toond, schreef hot ^Handelsblad":
De „Zutphensche Courant" laat zich als
volgt uit:
straat mogelijk te maken. Deze zand-
strooier voldoet uitstekend, maar geke
ken is wel, dat één op; zulke dagen on
voldoende is. Er komt hij, dab de ge
meente niet steeds beschikking heeft over
voldoende hoeveelheden zand, en dit van
Huisduinen weggehaald moet wOTden.
Hierbij bewijst natuurlijk de autotractio
goede diensten.
Op het oogenblik, dat wil dit schrijven,
i ««v* Vv/v* anAon-arATl gl&fjtlöll.-
EEN AARDIGE RECLAME
Naar uit de advertentie in dit nummer
biijkt, stelt de firma Karmewasser voor
haar cliëntèle gratis verkrijgbaar een
aardig geïllustreerd reölame-boekje, ge
titeld „Tobraloo vertelt haar geschiede
nis". Op onderhoudende en populaire
wijze wordt hierin verhaald op welke
wijze de als „tobraleo" in den' handel
zijnde gekleurde stoffen worden vervaar
digd. Behalve gekleurde platen De-vat het
boekje ook een aantal stalen, waaruit de
diames baar keuze kunnen doen. Het
boekje, dat geheel als reclame is bedoeld,
As in zijn geheen dus inclusief den Ne-
derlandsohen tekst in Engeland ge
drukt. Behalve de y. die overal de plaats
inneemt onzer Nederiandsobe is het
in alle opzichten correct gedrukt, voor
welke prestatie een compliment ihier wel
op zijn plaats is!
Visscherij.
pSsyrde dnan,iE
Maartsche winter.
Hoewel het bekend! is, dat de maand
Maart geducht zijn staant kan roeren en
hoewel dus Maartsche buien volstrekt
niet zeldzaam zijn en een rechtgeaarde
Maartmaand nu eenmaal ook een buiige
maand moet zijn,. maakt deze derde in
de rij onzer maanden het ditmaal toch wel
een beetje erg. Een pak sneeuw als wij
hier thans gehad hebben, is den ganschen
winter nog niet gevallen en een vorst als
ae iaau>te dagen niet geweest Alles is be
trekkelijk en wiji hebben reeds gelezen,
aai zelfs voor Maart deze hoeveelheid
sneeuw niet zoo buitengewoon is, maar
dat neemt niet weg, dat zij, zoo laat in
het seizoen, velen onaangenaam is. En nu
z^jn twjj hier nog volstrekt, niet het slechtst
af; in tal van andere plaatsen, ook in ons
land, is de sneeuwval veel sterker en het
ongerief veel grooter.
'Vooral voor onze middenstanders komt
een dergelijk iaat wintertje slecht van
pas. Immers, winterartikelen zijn al voor
een groot deel opgeruimd.en daarentegen
heboen zich tal van zaken al voor de ko
mende lente ingericht. Nu brengt al die
sneeuw en sou een leelyke streep door
de rekening. Ook voor onze bloembollen
is het minder aardig; de sneeuw op zich
zelf vormt een goede en wanne beschut
ting voor de .jonge lootjes, maar de vrii
strenge vorst der laatste dagen zal aan
de ontwikkeling geen goed doen.
Voor de jongens en meisjes zijn even
wel ongekende heerlijkheden aangebre-
i r "leer verwachte is toch nog
gescmed, behalve de schaatsenpret die
Eef WaS' ziin daar
Win JE ®llerö1 van den zolder ee-
tpu t i!' en kNm'gemaakt voor de toch
ten. En hoewel de zon, des daags veel od-
™"t en ook' de westenwind meehielp is
er toch nog wel genoeg sneeuw overgeble-
Bovendien /iine pi TnSChen «ereden.
•ouvenuien zyn gisterenmorgen te q mi*
SeldntDitMwmeWrU-iniör8 aan detwerk
gesteio. uit waren circa veer tin mannen
van de werkverschaffing, die op 't S
bhk werkeloos waren en nu weer op deze
Deze konden riolk°Hden7°rden Kraakt,
ceze kokaen zich, daar de sneeuw te vn«t
op de straten zat, slechts bepalen tot het
schoonmaken der goten. Ook hSon ziin
eens zijn als wie den wenseh uiten,
Heier Winter er nu maar een eind iaan zal
maken en' zijn plaats zal inruimen voor
het voorjaar. Tal van snoezige modelle
tjes van voorjaarsjaponnetjes wachton bil
onze lezeressen al op mooie dagen, en
ook de heeren1 van tegenwoordig wUlen
wel eens met hun nieuwe cosfuum prij
ken1. Bovendien gaan we naar Faschcn
toe, on dan moet het toch eeni beetje
lente zijn, nietwaar?.
EEN AUTOBUS DIE RARE KUREN
VERTOONDE
Een autobus van den heer M. is het
Dinsdag in zijn bol geslagen. Vermoede
lijk door de gladheid week de bus van het
rechte spoor af en kwam terecht in een
voortuintje op den Brakkeveldweg. Het
hekje, voor het tuintje, werd geheel ver
nield. Do bus is door den chauffeur van
de dwalingen zift weegs teruggebracht en
netjes in de garage gezet.
EEN LEELIJKE VAL.
Dinsdagmiddag is op het Balkengat een
ongeman op het ijs gevallen. Hoewel hij
tamelijke pijn had, kon hij zonder hulp
naar huia
Stoomvaartberlohten.
Gisterenmiddag moest hij echter naar Orestes, io Maart te Constanza,
iet Marine-Hospitaal om een foto van het (Ajax, ii Maart v. A'dam.
been te laten nemen, dat nog hevige pijn Ariadne, ii Maart v. A'dam.
deed en vermoedelijk gekneusd was.
Marineberfchten.
HR. MS. „VAN GALEN".
Hr. Ms. torpedobootjager Van Galen is
dinsdag te Pernambuoo aangekomen.
HR. MS. „HEEMSKERCK".
Hr. Ms. Hcemskerck in vanmorgen op
de recde aangekomen.
Vrijdagmiddag ongeveer half twee komt
iet schip in de haven.
HR. MS. „VAN NES".
Dinsdag is Hr. Ms. torpedobootjager
,Van Nes" in dienst gesteld. De „Van
Nes" is de laatste flotille torpedoboot-
agers, welke flotille in de laatste jaren
voor de Indische vloot hier te lande is ge
bouwd.
De jager, welke door de firma Burger
hout is gebouwd, komt Donderdagmid
dag ongeveer half twee in de haven en
gaat rechtstreeks naar de Rijkswerf.
De „Van_Nes" staat onder bevel van den
■:apite'n-luitenant ter zee E. A. Vroede
ïïrir» «At
«SsKtVifi-E-
Eskes, id. J. Westerbêek'nfrg-kok T-
F. Genmuk, serg.-nionteiir T0'; R-meester W-
Zocst,
Tukke.
A ohi^' 9 xlaart te Montevideo.
WIERINGEN.
Een flintee sneeuwbui heeft ons schjeN
eiland met laatf sneeuw bedekt. Vo0.r ,u
soliaatóenryders, die zoo liier en daar C
baantje reden, is het nu mis, doch voor d«
Liefhebbers van arresleden is een
tijd aangebroken. Paarden op scherp
zet, arren on bellen tuigen van zolder mé
haald on opgeknapt en dan ingespannen
en vooruit. Reeds zagen wij heden, al een
4-tal; dezer voertuigen ons huis voorbij,
snellen. Een lust om naar te kijken.
ONDERHANDSCHE VERKOOP.
De heer O. Boerson, aannemer, heelt
uit de hand het nieuw-gebouwde dubbele
woonhuis aan den Koogerweg, van deni
eigenaar, den heer 0. Hutjbers, gekocht,
KAASFABRIEK
„NOOIT GEDACHT".
Wegens periodieke aftreding als be
stuurslid van de Kaasfabriek „Nooit Ge
dacht", wenöchte de heer P. Lont Vet te
Westerkilief, voor eeni eventueele herbe
noeming niet meer in aanmerking te ko.
men en werd als zoodanig benoemd de
lieer W. Snooil Jz. te Zandburen, die de
benoeming aannam. De rekening en ver
antwoording van den penningmwg.
den her O. Bosker, nagezien door de
ren N. D. Mulder, Wm. Mostert en M.C,
.Mulder, werd in orde bevonden en goed-
gekeurd. Verder werden uitsluitend huis-
houdeiijke aungelegeniiedeni behandeld.
VERGADERINGEN,
VERMAKELIJKHEDEN, ENZ.
De agenda voor de volgende dagen op
gebied van lezingen, feestavonden, enz.
is als volgt:
„ZANG EN VRIENDSCHAP"
IN CONCOURS.
Men deelt ons mede, dat de gemengde
zangvereeniging „Zang en Vri ndschap"
te Hippolytushoef, (ïïr. de heer Jb. Ho-
''nier van N. Niedorp, zal deelnemen aan
het op 5 en 1£ Juli an. te Heüoo te houden
Bondsoonoours.
POLITIE.
Gevonden3 een bruine damespor-
temonnaie. Inhoudende ©enig geld.
Inlichtingen' te bekomen bij den ge
meentebode te Hippolytushoef.
Marktberichten
De naam Louis Davids zegt alles. Zoo wa
ren er weer bij Carré zijm groote drommen
getrouwen tot in de hoogste nok en1 er waren
ook vriendelijke woordjes van Louis Davids
aan het adres van zijn Amsterdaimsch publiek.
De oudie liedjes van jaren her en de nieuwe van
den jongsten tijd van „De meisjes uit Weenen"
tot „De Kleine Man" passeerden alle de revue.
Het publiek zingt alle liedjes mee en weet later
ook onmiddellijk zijn nieuwste liedjes op de
juiste waarde te schatten. Louis Davids zingt,
zijn humor triomfeert, de zaal reageert op elk
woord van zijn lippen, hij heeft ons hart en wij
hebben hem. Daarmede, is alles gezegd.
Goed verzorgt waren de décors en requisie-
ten. Een gloed gekozen finale, waarin, voor
een bijzonder artistiek achterdoek, vele van
Louis David's populairste liedjes ten tooneeje
verschijnen, en waarbij dan de auteur-compo
nist zelf het accompagnement op zach neemt,
vormde het besluit van deze, door een volle
schouwburgzaal toegejuichte revue.
i
■mi mm tm m
Nu, na de strenge vorst, de Zuiderzee
voer een deel wel zal dichtliggen, zoodat
althans voor de zeilvèartuigen voorloopig
dè visscherij niet doenlijk zal zijn, opent
dat voor Den Helder momenteel een rui-
perspectief, omdat dan de haring zich
waarschijnlijk aan den ijsrand ophoopt,
waardoor de kuilvisschers grootere vangst
mogelijkheden krijgen
ïogelijkheden knjgem fd k j iu3tig'aan hét sneeuwen gegaan.
De vangsten zullen in hootdza^ WC1 f™ j lg\et dooiweor, zoodat
hier worden aangebracht hd* I vellicht de sneeuw niet blflft liggen. On-
rookerijen langs de Zuiderzee geen lec ^^tAviifeld zullen onze lezers Ihiet met ons
streeksche aanvoer krijgen uit hun gebied Hnri -wenseh uiten; dat
boord vanj Hr. Ms. Gelder-
1.11^011
Maarta.s. geplaatst bij de opleiding
waarnemer aan
land:
Kwart iermeeser
A. M.
id. G.
Nachba.hr, mar. 3e
J. Rozenberg,J& ie
kl. L. A. Vermeer, id. G. J. KozenDc g,
kt. C. B. Fcliksdal, matr. ae kl. D.J. I a«P*>
rnir ie kl B. C. de Koning, matroos 3e kl.
M. rransscn, ivu/y. n. ilin.
2e ld. A. de Heus en ld, A. van Stratum
Zij, die geregeld de visscherijberichten-
rubriek volgen, zullen daarin gelezen heb
ben, dat de aanvoer haring door haring-
visschers op 5 Maart (Vrijdag) was ge
weest 1150 tal, die tegen 4.0ó a 5.40
per tai afgeslagen waren. Zij zullen ge
dacht hebben: 1150 maal ongeveer 5.
dat is ongeveer 6000.en ze zullen
verder gedacht hebben: dat was een mooi
„klussie" voor de haringtrekkers.
En men komt tor die gevolgtrekking in
het algemeen, omdat er vroeger geen an
dere aanvoer van haring was dan door de
trekkers.
Maar in dit geval is de gevolgtrekking
absoluut onjuist, omdat het weer op Vrij
dag n.1. zoodanig was, dat het uitgaan der
haringvletten wel onmogelijk was. Dit
groote vangstsucces moet dus anderen te
goede zijn gekomen. Inderdaad is dat zoo,
want de haring was aangevoerd door een
span motorbotters van elders, dat het ge
luk had beproefd om, door middel van een
tusschen zich in voortgetrokken kuil, ter
hoogte van den afsluitdijk de haring -
visscherij te beoefenen.
Het resultaat was buitengewoon gun
stig, hetgeen zich sterk demonstreerde
door de finantieele uitkomst aap den af
slag.
Onze haringtrekkers hadden dus daar
aan geen deel.
Het ligt voor de hand, dat dit succes ook
anderen aanspoorde op die wijze aan de
hanngvisscherij deel te nemen en zoo
bracht een ander span motorvaartuigen
van elders eveneens een ruime vangst ha
ring, die ongeveer tegen dezelfde prijzen
werd verkocht.
Zooals reeds meer is geschreven, zal
deze wijze van haringvisschen door het
grooter voortstuwingsvermogen der vaar
tuigen meer en meer toepassing vinden
en een geheele ommekeer in het haring-
bedrijf te dezer plaatse is denkbaar.
Niet dat het eigenlijke haringtrekken
zoo spoedig zal verdwijnen, want de
vangstmogelijk aan strand en Onrust is
slechts op die wijze te verkrijgen, maar
door de wellicht grootere aanvoeren in de
toekomst verkregen door de spansgewijze
kudvisscherij, is het niet uitgesloten, dat.
doordien de prijs daardoor wellicht wordt
gedrukt het financieel resultaat van de
vletvisscherij - ümdat daarbij veel men-
schen zijn betrokken niet voldoende
zal zijn.
In dat opzicht hopen we het natuurlijk
mis te hebben, maar hetgeen door kuil-
visschenj b. reikt is, geeft iets te denken.
In dit verband mag even gereleveerd
worden hetgeen in de Visscherij-Courant
onlangs vanuit Enkhuizen werd gemeld
We citeeren daaruit:
„Zoodra de haring of ansjovis in eeniqs-
zins beduidende hoeveelheid binnen is,
sturen de Amsterdamsche en Rotterdam-
sc.ie maatschappijen en reederijen hun
sleepbooten naar binnen, die getweeën met
een enorm kuilnet tusschen beide, de qe~
nce,e uiderzee, vanaf Wieringen tot aan
u i n to?' afJaSen. Ze worden daarbij
ge io:pen door kleine trawlers of groote
motorbotters uit Texel, den Helder of
Hrk, en in een minimum van tijd is de ge
heele voorraad bij elkaar gejaagd, opge
schept en aan de markt gebracht, met als
gevolg: een enorme aanvoer en opeen-
We zouden uit dat artikel nog meer
kunnen citeeren. maar dit kan slechts die
nen als bewijs hoe ook anderen het ver
schijnsel van het gebruik der grootere
stuwingskracht zien.
streeksche aanvoer krijgen
zullen dife hier aan den afslag wel hun
noodigen voorraad haring inslaan, mei het
noodwendige gevolg, dat de prijzen hici
op peil zullen blijven.
Bovendien zulien we hier dan ook weer
een groot aantal vrachtauto s zien ver
schijnen, die uit de verschillende Zuider
zeeplaatsen hier hun benoodigde voorraac
haring komen halen.
Dat is niet slechts van beteekenis om
het directe voordeel van het op prijshou-
den der haring en ook niet om het voor
deel aan enkele neringdoenden, maar meer
nog, omdat er contact komt tusi-chen die
plaatsen en Den Helder en daardoor een
grooter aantal belanghebbenden bij de
visckindustrie met den Helder op de hoogte
komen. En wat daarvan het indirecte ge-
lg is, valt niet zoo gemakkelijk te zeg
gen, doch zal ongetwijfeld voor
plaats van gunstigen invloed zijn.
Men ziet de outillage onzer haven, men
komt op de hoogte van plaatselijke toe
standen, men overziet beter de vischmoge-
ijkheden, etc. Meer dan cenige propa-
landa ooit zal kunnen doen. is dit directe
contact van belanghebbenden, van betee
kenis.
Wat ook tot optimistische stemming
voert, is, dat juist ongeveer bij den af
sluitdijk de groote kuilvangsten van ha
ring werden gemaakt, waaruit misschien
de conclusie mag worden getrokken, dat,
straks, ondanks de afsluiting van de Zui
derzee, toch de haring de zeegaten zal
binnentrekken.
Daardoor zou zich een perspectief voor
onze plaats ontplooien van niet te onder
schatten beteekenis, omdat dan wellicht
hier het centrum van den haringhandel zal
ontstaan.
Bovendien is het dan wel zeker, dat de
komvisscherij langs dien dijk van enorme
beteekenis zal worden en voor die vis
scherij zullen dan de van een motor voor
ziene vletten noodzakelijk zijn, omdat de
afstand voor het heen- eh weer varen te
groot is om dat zeilend of roeiend te doen.
Zich dat alles bewust te worden, is drin
gende noodzakelijkheid.
&neeuw!,tïfrtAü^hari'S 6én dag de volle
snee nu pret ie kunnen geven.
morgen Woensdag-
noi^en net vlekkeloos-witte kWH
ijic-iu. ~r
Stoomvaartmaatschappij Oc«a#nt
Elpenor, n Maart te R'dam.
Menelaus, n Maart v. Singapore.
Nelcu», pas». io Maart Gibra tar.
Maron, io Maart te Port Sald.
ProirrietheuB, rt Maart tn Batavta,
Prdara» paaa. 9 Maart Perlm.
Alclnoua, io Maart v. Padang.
Melampua, pa sa. 9 Maart Llazrd.
Patroclus, pass. 9 Maart Perim.
Philoctetcs, io Maart v. Marseill*.
Pc.lydorua, io Maart v. Glaagow.
Emzetco Lijn.
Jonge Jacobus, 9 Maart te Algdera.
Stoomvaart MiL Nederland
Tanimbar, u., io Maart te Genua.
Kangean, t., pass. 8 Maart Gibraltar.
- J- - 9 Maart v. Sabang
t., 9 Maart v.
Marnix van St. Alegonde, t,
Poelau Bras, io Maart te Adam
Marnix van' St. Aldegonde, t
Sabang.
Poelau Laut, u., io Maart te Sabang.
Tawali, u., 9 Maart v. Belawan.
Chr. Huygens, u., io Maart v. Belawan.
Joha,n van Oldenibernevelt, u., II Maart
Soul ba-mp ton.
Pr^ns der Nederlanden, u., n Maart v. buez.
Talisse, t., i>ass. 9 Maart Perim.
Kon. Ned. Stoomboot Maatichappy.
Clio, 8 Maart te Tunis.
Erato, 9 Maart te Hamburg.
Hermes, 9 Maart v. Stamboul.
Ilos, 9 Maart te Catanla.
Brion, 2 Maart te Bordaeux.
Calypso, 8 Maart te New-York.
Euterpe, io Maart te A'dam.
Nickerie, 8 Maart te New-York.
Simon Bolivar, io Maart te A'dam.
Oberon, pass. 9 Maart K. Carvodero.
Barneveld, 10 Maart te Hamburg.
Bennékom; 13 Maart te A'dam verwacht.
Brielle, t., to Maart v. Callao.
Cere9, io Maar', v. Salonica.
Cottica, u., io Maart v. Madeira.
Hercules, io Maart te R'dam.
Mars, io Maart te Barcelona.
kinerva, io Maart v. Lirnnl.
Odysseus, io Maart van Datizig
te
Iiwz» LACiySSeUS, IU IVldctrt V<UI j^rai
Luit. ter zee re kl. jhr. G. A. Berg, die be
stemd is voor den dienst in Oost-Indië, heeft
per iiarticuliere gelegenheid zijn bestemming
daarheen gevolgd.
Luit. ter zee 2e kl. J. G. A. Veerman is ver
gund binnenkort uit Oost-Indië naar Neder
land terug te keeren^.
Qndervolgerndle officieren zijn dien 9en' Maart
overgeplaatst van de Kooij naar de Mok:
Luit. ter zee 2e kl. M. Schoo, id. L. Stro
band; off.-vlieger 3e kl. A. F. r0pmi, id. E.
Bakker, id. H. L. J. Swaab, id. A. Prins, id.
L. J. Fritz.
Haarlem, ii Maart v. A'dam.
Jason, ii Maart v. A'dam.
Tdtus, ii Maart te A'dam.
Orpheus, pas9. 9 Maart BrunsbuftóL
Perseus, io Maart te A'dam.
Pluto, 9 Maart te Kopenhagen.
Stella, 9 Maart v. Lissabon.
Zeus, 9 Maart v. Bari.
Baam, u., 9 Maart v. Antofagasta.
Eos, pass. ii Maart Gibraltar.
Iris, io Maart te Gothenburg.
Helder, u., 8 Maart te Co Ion.
Mddas, io Maart v. Curacao.
Nereus, io Maart te Hamburg.
Vesta, II Maa.rt te Catania.
Kon. HolL LloydL
Anfried', u., 8 Maart te Pernambuco.
Ivq, u., pass. 9 Maart Fernando Noronha.
Askania, t., 8 Maart v. Madeira.
Weser, u., 9 Maart te Montevideo.
Orania, t., io Maart v. Lissabon.
N. Zeeland, 8 Maart te Sydney.
Attika, u., pass. ii Maart Vlieringen.
Eemland, t., io Maart te Mout.evideo.
Gelria, ii Maart v. AMam.
Waterland, n Maart v. A'dam.
Zeelandda, u., io Maart v. Santos.
Kon. i'aketvaartmaatschapplj.
N.-Holland, 9 Maart te Singapore.
Holland—Afrika Lijn.
Giekerk, t., pass. 7 Maart Gibratlar
Grijpskerk, u., 11 Maart v. Lorenao Marqués.
Heemriierk, u„ IO Maart v. Kaapstad.
Waalkerk. u., pass. 5 Maart Dakar.
Aldabi, 11 Maart v. Dar-es-Salaam.
Meliskerk. 11 Maart te A'daun.
Nïeuwkerk, 11 Maart te Antwerpen.
Randfontein, t., 11 Maart te Southampton.
Rietfonteirt, t., 11 Maar v. Beira.
Wissekerk, 10 Maart te East-London
HollandAmerika Lijn.
Veendam, 9 Maart te New-York.
Damsterdijk, 7 Maart v. Los Angeles.
Grootendijdc, 10 Maart te Havana.
Kinderdijk, 10 Maart v. Hamburg.
Moerdijk, 9 Maart v. St. Thomas.
Rotterdam, 11 Maart te Alexandrië.
De'fdijk, 7 Maart te San Francisco.
Edam, 9 Maart te New Orlean9.
HollandAustralië Lijn.
Aagtekerk, u., 9 Maart v. Sydney.
11 Maart: serg.-kcmstabel A. H. Hiddes vanAbbSc u' n Matrt a'
Wachtschip Willemsoord geplaatst bij de Hoiia^d^Rri^Jh
Rijkswerf te Willemsoord. x. rtouand—Bntsch-Indje Lijn.
11 Maart: serg.-schrijver E. N. Meijer van
de Kooij naar Wachtschip Willemsoord.
12 Maart; bootsman A. A. A. van Kempen
v.'.n V achtschip Willemsoord naar Schorpioen
en bestemd voor de Marine-jachtclub.
ta Maart: serg.-ziokonverpl. J. de Haas van
Hospitaal naar Schorpioen;id. J. N. Kuitcms
van Hospitaal naar van Spcijk.
w1.tvtMei,rt'i„-sc,hlpper A- Kooreman van
iiCTitschip V hssingten naar Douwe Auüoes.
V IS„!Viipart Ser-KTje|cenverpl. A. Rokus van
v, Spcijk naar Gelderland.
van6 ^-telegrafist L. Lauwerens
van walstatioin Wdlemsoord' naar Gelderland.
De serg.-monteur J. W. Klapmeijer is be
stemd voor uitzending naar O.-I.
23 Maart: serg.-konstabel P H van dp Pn
DA.aBr,ort
w' serg-schrijvfr A. van Rooij van
achtschip.Willemsoord naar van Speijk.
WaehtsPhL ^rgTteleeraf. L. C. Weeda van
Hydrograaf. Slnsen gedetacheerd aan boord
id' A- Velt,
T k J' vaj! den Brink
OSendarP- id- W" Bekker serg..kok T
- - C. Ram-
bootsman W.
W. Bakkér,
raaj.
A- van
serg.-konstabel W.
IJselkerk, u„ 9 Maart te Fremantle.
Hoogkerk, t., 11 Maart v. Colombo.
Meerkerk, u., 9 Maart te Bombay.
Koudekerk, u., 10 Maart te Madras.
Schiekerk, u., pass. 10 Maart Gibraltar.
Streefkerk, tt., pass. 9 Maart Gibraltar.
HollandO.-Azië Lijo.
Oldekcrk, t., 9 Maart v. Sabang.
Ouderkerk, 10 Maart te R'dam.
Holland—West-Afrika Lijn.
Rijnland, 10 Maart v. A'dam.
ScheWestroont, u., 10 Maart te Teneriffe.
Maaskerk, t., 8 Maart v. Conakry.
JavaChinaJapan Lijn.
Tjibadak, 10 Maart te Shanghai.
I jikembang, 10 Maart te Manilla.
TjiLeboet, 9 Maart v. Hongkong.
Tjisaroea, s Maart v. Shanghai,
n ii-. Java New-York Lijn.
Bosch dijk, 10 Maart v. Belawan.
Singkep, 9 Maart te Boston.
11 Maan Gibraltar.
Ba li, 9 Maart te Batavia.
Java Pacific Lijn.
uyercedar, 9 Maart v. Belek P^xvr,
Buitenzorg,
Jacatra, 9 Maart te Bafavb
TaW®' 9 te Penang.
SSt-JiK^SSdeGalle.
Garoct t„ 9 Maart te
Kota Radja8'io"m° Maart v' Port Said-
Slamat u ,n v' R'dam-
Insuliade/'n
gedoe t' ioSvV-pBadta^'
fekG' 11 Ma"t v. ICdanu
ai 1 m—Zuid-Amerika Li in
Alphacca, 11 Maart te R'dam
■^Lsorab, t., 7 Maart v. Montevideo.
HlppolytushoeL
FLINKE SNEEUW.
Donderdag 12 Maart, 'b av. 8 uur, vanwege
de Vrije Groep, lezing in „Concordia*
te Hippolytushoef, door A. L. Con-
standse van Den Haag. over „Ontstaan
van Menach en Aare". Verduidelij ld
door Uchtbeeldeo.
Vrijdag 13 Maart: Openbare vergadering
van de afd. van den1 Vrijz.-Dem. Bond,
bü den heer Jr. Lonst te Den Oever,
's av. 8 uur. Sprekers de heeren D.
Kooiman van TLi«rl«m en W. de Boer
van Den Helder, over JDe Vrijzinnig-
Democraten en de verkiezing voor de
Prov. Staten1".
Zaterdag li Maart: Propaganda-feest-
avond van de J.V.O. (Jeugdbond voor
Onthouding), 's av. 8 uur, in' ^oiicop
dia" te Hippolytushoef.
Zondag 15 Maart: Uitvoering der Mando
lineclub „OJLK." in „Conoordia" tt
Hippol vtushoeL
AMSTERDAM, 11 Maart.
I„V,e®na(rrlct Aangevoerd: 205 vette kalveren,
f n^ifc5^1! 2e ^V' f 9-8a-o88, 3e kw.
w pe/ ks" lewnd gewicht; 90 nach-
SerÏ f 2rI3: 6®° val"kcns, vlecsch-
xwm^lesren^ 9l>IIO kK., 0.5I-C.52,
j- 7o f AJO—0.51, vette varkens
ij'®! Per kg., riachtwewicht. Am bet
él 1,-1 Z1Jn, 'lodett aangevoerd 7 wa«on» gc-
1 ruaderen uit Denemarken
BROEK OP LANGENDIJK, 11 Maart.
peen f 2-m; 55,000 kg. roode kooi
k- él 9:7(>T'I4.ao, 2e 89.30—12.50; IO4/W0
Sn -X? Ie 4.40-6.80, 2e 92.60-
6 -n- .Deerache witte kool 4-70-"
f mea> «ieii 4.70—6; grove uien
4- dnelingien 3, alles per 100 kg.
NOORDSCHARWOUDE, II Maart.
Aanvoer en prijzen: 9800 kg. uien: uien,
'drielingen 2.60—3, grove 3-30
18,0000 kg. roode kool 9.40—13.50;
n kg. gele kool 5.10—7.50; 73,600 kg.
eenache witte kool 56.40, alles per 100 kg-